Als je nog steeds de tranen in je ogen krijgt, lijkt 't me dat je 't nog niet verwerkt hebt. Verder vind ik 't niet professioneel een cliënt vanwege persoonlijke redenen op een dusdanige wijze te bejegenen dat deze hinder van de zorger ondervindt.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:03 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Stel dat jij op de basisschool door een jongen heel erg bent gepest.
(een hele groep maar hij was de leider).
En nu, je werkt in de thuiszorg, krijg je deze jongen als cliënt.
Je hebt elkaar zegge 20 a 25 jaar niet meer gezien, maar je herkent de naam en na een korte speurtocht op facebook zie je dat het de bewuste persoon is en dat hij sinds kort hulpbehoevend is en rolstoelgebonden door een ziekte.
Bij het terugdenken aan die tijd krijg je de tranen weer in je ogen.
Ga je dan de confrontatie aan?
Beter nog:
Zal de teamleider het accepteren met het verhaal dat die persoon jou vroeger heeft gepest?
Zal zij het niet afdoen met 'ach stel je niet aan!'
Misschien beseft de teamleider de impact van het pesten niet?
Het is een bitch.quote:
Dit en anders zit je denk ik toch meer in WGR-gebied ivm werkweigering op persoonlijke overtuigingen. Overleg met je manager nadat je je contract en eventueel met de vakbond hebt gecheckt. Weten wat je rechten zijn kan helpen in het aankaarten, dus beter vooraf doen.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Of je beseft dat het 20-25 jaar geleden is gebeurt en dat diegene overduidelijk zo z'n eigen shit heeft mee moeten maken waardoor er wellicht van alles veranderd is ook qua persoonlijkheid en gedrag.
Dit.quote:
Op je 10e/11e/12e weet je écht wel wat je doet en wat wel en niet kan, dus lul niet.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:42 schreef embedguy het volgende:
Imho ben je op basisschoolleeftijd niet toerekeningsvatbaar voor pesten.
Er was een paar jaar terug een programma op tv waarin slachtoffers van pesten die daaraan blijvende klachten hadden overgehouden hun pesters (met cameras etc erbij) gingen confronteren.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:42 schreef embedguy het volgende:
Imho ben je op basisschoolleeftijd niet toerekeningsvatbaar voor pesten.
Je zou het aan kunnen geven, of kunnen kijken dat je het contact met hem zo veel mogelijk vermijdt. Ik kan me ook voorstellen dat het voor het verwerken van je verleden wel een goed iets is dat je er wel mee om gaat. Hij heeft nu ook z'n shit en waarschijnlijk is hij er ook niet trots op dat hij vroeger gepest heeft.
Mee eens. Al zeg ik dit als iemand zijnde die niet gepest is. Dus misschien/waarschijnlijk onderschat ik de impact ervan, zou kunnen. Maar in principe vind ik dit wel. Mensen veranderen, komen tot inzichten enz. Hij zal waarschijnlijk echt niet meer lijken op de persoon die hij ooit was, misschien alleen al door nu ziek te zijn. Dat kan mensen veranderen. Dus ik zou proberen te kijken naar wie hij nú is. Al hoef je ook weer niet weg te stoppen wat zijn gedrag met je gedaan heeft/nog steeds doet. Dus als je weet dat het je teveel doet, is je collega's vragen de client over te nemen ook wel een verstandige keuze.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Of je beseft dat het 20-25 jaar geleden is gebeurt en dat diegene overduidelijk zo z'n eigen shit heeft mee moeten maken waardoor er wellicht van alles veranderd is ook qua persoonlijkheid en gedrag.
Ze worden gedreven door hun eigen onzekerheid en andere dierlijke driften die ze door gebrek aan fatsoenlijke opvoeding niet in bedwang weten te houden. Bewust een eigen keuzen maken zit er niet bij.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Op je 10e/11e/12e weet je écht wel wat je doet en wat wel en niet kan, dus lul niet.
Dit dus.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:35 schreef Molo het volgende:
Als je door dit soort zaken niet in staat bent (en zo lijkt het wel) je professionele distantie te handhaven moet je m.i. als zorg/hulpverlener regelen dat een collega dit overneemt.
Je hoeft niet aan je werkgever de hele situatie uit te leggen, dat je elkaar van vroeger kent en een persoonlijke band hebt die zorg verlenen niet professioneel mogelijk maakt behoort geen probleem te geven vetder in de afhandeling.
Karma heeft hem toch al. TS werkt. De pester zit in een rolstoel. Rij de rolstoeler het water in en je zit op het zelfde, misschien een nog wel erger niveau dan de pester. Wie wint daar iets mee?quote:Op zondag 25 maart 2018 19:10 schreef FlippingCoin het volgende:
En niemand zou hem met rolstoel en al de sloot inrijden of zo?
En dan? Schiet je niks mee op.quote:Op zondag 25 maart 2018 19:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Dan ben je je baan kwijt en kan je een nieuwe ook wel vergeten.quote:Op zondag 25 maart 2018 19:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Dit idd, ik zou hem inderdaad gewoon als cliënt weigeren, maar als je toch eens met hem wilt gaan praten, reken dan op deze reactie want hoe cru het ook is, zo'n gebeurtenis die op jou een grote impact heeft gehad heeft dat op de pester vaak niet. (en das ook geen leugen)quote:Op zondag 25 maart 2018 16:46 schreef Kassamiep het volgende:
Er was een paar jaar terug een programma op tv waarin slachtoffers van pesten die daaraan blijvende klachten hadden overgehouden hun pesters (met cameras etc erbij) gingen confronteren.
Rode draad ? De bulk van de pesters herinnerde het zich maar vaagjes of helemaal niet. En dat was niet gespeeld of gehuicheld: de slachtoffers waren simpelweg nooit belangrijk voor hen geweest. Het pesten was niet iets waar ze ooit nog aan hadden teruggedacht.
De wrok diep in je.quote:Op zondag 25 maart 2018 19:14 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Karma heeft hem toch al. TS werkt. De pester zit in een rolstoel. Rij de rolstoeler het water in en je zit op het zelfde, misschien een nog wel erger niveau dan de pester. Wie wint daar iets mee?
Dus dit. Er kunnen meerdere redenen zijn waardoor het soms niet haalbaar is om met professionele afstand de benodigde zorg aan iemand te kunnen geven. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen begrip voor is en er in je team niet iemand anders deze "klus" op zich kan nemen.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:35 schreef Molo het volgende:
Als je door dit soort zaken niet in staat bent (en zo lijkt het wel) je professionele distantie te handhaven moet je m.i. als zorg/hulpverlener regelen dat een collega dit overneemt.
Je hoeft niet aan je werkgever de hele situatie uit te leggen, dat je elkaar van vroeger kent en een persoonlijke band hebt die zorg verlenen niet professioneel mogelijk maakt behoort geen probleem te geven vetder in de afhandeling.
Niet als het op een ongeluk lijkt.quote:Op zondag 25 maart 2018 19:21 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dan ben je je baan kwijt en kan je een nieuwe ook wel vergeten.
Is je leven weer door hem verwoest - maar dit keer is het wel je eigen schuld.
Dus nee.
En wat als die pester breekt? Het net dat extra zetje was?quote:Op zondag 25 maart 2018 19:29 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik zou het juist als mogelijkheid zien om dingen recht te zetten. Misschien krijg je een verontschuldiging van hem ook.
Dat is wel heel bedroevend om zo te reageren. Beter laat TS het verleden rusten en kaart hij aan dat hij met deze cliënt vanwege het verleden niet kan werken.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:34 schreef Krollie het volgende:
Ik zou hem met een veelbetekenende glimlach zeggen dat het met mij wel goed gaat. En daarna dingen opnoemen die goed gaan of leuk zijn en daar zitten toevallig veel dingen bij die je als rolstoeler niet meer kunt doen.
Inderdaad. En naast dat het bedroevend is zit de kans er ook nog in dat de cliënt zich TS en het pesten niet meer kan herinneren, zoals Kassamiep al zei.quote:Op zondag 25 maart 2018 22:30 schreef Buurtzwaan het volgende:
[..]
Dat is wel heel bedroevend om zo te reageren. Beter laat TS het verleden rusten en kaart hij aan dat hij met deze cliënt vanwege het verleden niet kan werken.
Maar zelf weet je dan dondersgoed dat je een invalide persoon expres in het water hebt laten donderen. Ik zou me daar niet bepaald heldhaftig bij voelen.quote:
quote:Op zondag 25 maart 2018 16:46 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Er was een paar jaar terug een programma op tv waarin slachtoffers van pesten die daaraan blijvende klachten hadden overgehouden hun pesters (met cameras etc erbij) gingen confronteren.
Rode draad ? De bulk van de pesters herinnerde het zich maar vaagjes of helemaal niet. En dat was niet gespeeld of gehuicheld: de slachtoffers waren simpelweg nooit belangrijk voor hen geweest. Het pesten was niet iets waar ze ooit nog aan hadden teruggedacht.
Oprecht schuldig voelen als "dader' wordt dan lastig. En of die confrontatie echt goed was voor de slachtoffers betwijfel ik...
quote:Op zondag 25 maart 2018 22:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En wat als die pester breekt? Het net dat extra zetje was?
Of als die pester het niet eens meer echt weet? Of nooit zo zwaar heeft gezien als het voor de ts was?
Of nogsteeds een gemene bitch is?
"Ich habe nichts gewust".quote:Op maandag 26 maart 2018 00:24 schreef Sick_Little_Monkey het volgende:
[..]
Inderdaad. En naast dat het bedroevend is zit de kans er ook nog in dat de cliënt zich TS en het pesten niet meer kan herinneren, zoals Kassamiep al zei.
Sta je daar een beetje tof te doen terwijl die cliënt zoiets heeft van "uhhm... Oké dan?"
Poging wagen, kijken hoe het loopt. 25 jaar is een lang tijd, mensen veranderen.quote:Op zondag 25 maart 2018 22:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En wat als die pester breekt? Het net dat extra zetje was?
Of als die pester het niet eens meer echt weet? Of nooit zo zwaar heeft gezien als het voor de ts was?
Of nogsteeds een gemene bitch is?
da fuck, dus iemand sloopt iemand tot de grond af en niemand die het slachtoffer steunt en helpt en naderhand bekogelen tot lafaard.quote:Op maandag 26 maart 2018 09:14 schreef 2NutZ het volgende:
Als je na zo'n tijd nog wrok koestert dan ben je niet gezond...
Dan had je maar eerder voor jezelf op moeten komen ipv nu als een lafaard iemand willen aanpakken die hulpbehoevend is.
heb je zelf gepest?quote:Op maandag 26 maart 2018 09:14 schreef 2NutZ het volgende:
Als je na zo'n tijd nog wrok koestert dan ben je niet gezond...
Dan had je maar eerder voor jezelf op moeten komen ipv nu als een lafaard iemand willen aanpakken die hulpbehoevend is.
mensen veranderen niet zo snel.quote:Op maandag 26 maart 2018 09:06 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Poging wagen, kijken hoe het loopt. 25 jaar is een lang tijd, mensen veranderen.
Wat? Nee.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Op je 10e/11e/12e weet je écht wel wat je doet en wat wel en niet kan, dus lul niet.
Er is iets aan gelogen dan? als je niet voor jezelf op komt ben je een lafaard, punt.quote:Op maandag 26 maart 2018 09:25 schreef kovenant het volgende:
[..]
da fuck, dus iemand sloopt iemand tot de grond af en niemand die het slachtoffer steunt en helpt en naderhand bekogelen tot lafaard.
zelf nooit gepest zeker?
Nope, ik kwam altijd op voor de zwakkeren in de periode dat ik met pesten te maken had. Dat was op de basisschool.quote:
Echt ziek... vooral als je als kind gepest bent, weet hoe erg het kan zijn en dan als volwassene alsnog je gram moet halen...quote:Op maandag 26 maart 2018 09:59 schreef Speekselklier het volgende:
Ik zou er wel heen gaan....
1e dag:
"Nou daar zit je dan he met je grote smoel."
"Jij jatte altijd mijn broodtrommelje? Vandaag heb jij geen eten"
"En die lekke banden van je rolstoel is mijn wraak voor wat je allemaal met mijn fiets hebt gedaan"
Dan nog een paar keer spugen in zijn glaasje water.
2e dag mag hij zijn excuses aanbieden anders wordt het weer zo'n dag.
Doe je ook medische handelingen???
(prikken blijft lastig als je zenuwachtig bent)
Oh ja, en vooral alles ontkennen, anders mag je de volgende dag waarschijnlijk niet meer.
Dat heb je niet altijd zelf in de hand he.quote:Op maandag 26 maart 2018 10:15 schreef 2NutZ het volgende:
Daarna was ik altijd deel van de populaire groepjes, dat heb je ook zelf in de hand
Ja zoiets zou het wel worden, dus nee ik zou het afdragen aan een collegaquote:Op maandag 26 maart 2018 09:59 schreef Speekselklier het volgende:
Ik zou er wel heen gaan....
1e dag:
"Nou daar zit je dan he met je grote smoel."
"Jij jatte altijd mijn broodtrommelje? Vandaag heb jij geen eten"
"En die lekke banden van je rolstoel is mijn wraak voor wat je allemaal met mijn fiets hebt gedaan"
Dan nog een paar keer spugen in zijn glaasje water.
2e dag mag hij zijn excuses aanbieden anders wordt het weer zo'n dag.
Doe je ook medische handelingen???
(prikken blijft lastig als je zenuwachtig bent)
Oh ja, en vooral alles ontkennen, anders mag je de volgende dag waarschijnlijk niet meer.
Heb je het überhaupt al met je teamleider besproken? Wij kunnen moeilijk voorspellen hoe jouw teamleider zal reageren.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:03 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Je hebt elkaar zegge 20 a 25 jaar niet meer gezien, maar je herkent de naam en na een korte speurtocht op facebook zie je dat het de bewuste persoon is en dat hij sinds kort hulpbehoevend is en rolstoelgebonden door een ziekte.
Beter nog:
Zal de teamleider het accepteren met het verhaal dat die persoon jou vroeger heeft gepest?
En dat is dus pertinent onzin. Je ziet de meest maffe, lelijke mensen tussen groepjes populaire mensen. Net als dat je ook de meest maffe, lelijke mensen met de meest mooie partners rond ziet lopen.quote:Op maandag 26 maart 2018 10:19 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat heb je niet altijd zelf in de hand he.
Als je rood haar hebt of je loenst dan zijn de clubjes gewoon niet voor jouw.
Moah als je jaren lang de sloot in bent getrapt, onderuit bent getrapt, vernederd, uitgescholden, je werkstukken zijn vernield, enz enz enz enz kan dat wel enige wraaklust opwekken dat je denkt, tadaaaa nu is het mijn beurt!!quote:Op maandag 26 maart 2018 10:15 schreef 2NutZ het volgende:
Echt ziek... vooral als je als kind gepest bent, weet hoe erg het kan zijn en dan als volwassene alsnog je gram moet halen...
Zelfde beetje als al die debielen die je bij bijv. Catfish ziet...
Zijn altijd gepest en weten hoe erg het is en dan gaan ze dat (random) mensen ook aan doen![]()
Mijn random mensen sloeg op mijn voorbeeld, Catfishquote:Op maandag 26 maart 2018 10:24 schreef Fem_LittleLady het volgende:
[..]
Moah als je jaren lang de sloot in bent getrapt, onderuit bent getrapt, vernederd, uitgescholden, je werkstukken zijn vernield, enz enz enz enz kan dat wel enige wraaklust opwekken dat je denkt, tadaaaa nu is het mijn beurt!!
Daarbij pak je niet random mensen aan, je staat tegenover de klooi die jou jarenlang het leven zuur heeft gemaakt, daar ga je echt geen koetsie koetsie mee doen omdat hij dan zo zielig is.
Als je professioneel bent ga je weg, sta je de klus af, maar denk dat ook heel veel in de verleiding komen van zooooo en nu kun je eens even voelen wat je mij hebt aangedaan.
Ah, er is weer iemand die er anders instaat... noem hem stoer!quote:Op maandag 26 maart 2018 10:23 schreef Speekselklier het volgende:
Zo he, 2NutZ is echt stoer!
Misschien moeten we voor TS een mooi lijstje maken van dingen die hij kan doen met invalide mensen. Kan hij lekker los de komende dagen.
Je moet ze eens de kost geven, ik kan het mij wel voorstellen, op school kan het je resultaten zo beïnvloeden dat je niveau lager komt, of dat je nooit de opleiding hebt afgemaakt die je graag wilde doen om aan je pesters te ontkomen.quote:Op maandag 26 maart 2018 10:28 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Mijn random mensen sloeg op mijn voorbeeld, Catfishdat is helemaal ziek. Idee is hetzelfde.
Je weet hoe het voelt om op een bepaalde manier behandeld te worden en doet het dan bij een ander. Of die nou dom is geweest in zijn of haar jeugd daar gelaten.
Hoe vaak hoor je ook wel niet dat iemand die wel vroeger zelf pestte daar spijt van heeft als volwassene...
Ik snap het punt, ik snap ook dat men wraakgevoelens kan hebben. Ik snap alleen niet dat je daar dan boven staat als volwassen persoon.
Soms moet je ook dingen loslaten. En vanuit je werk wraak nemen op iemand vanuit je verleden is natuurlijk sowieso achterlijk.
Maar goed als je je als persoon daar beter door voelt vooral doen en dan de consequenties ook maar aanvaarden.
Die mensen heb je inderdaad ook en die leren blijkbaar nooit. Zelfs bij zulke figuren zal terug pesten niet helpen omdat ze niet eens inzien vaak waar ze mee bezig zijn.quote:Op maandag 26 maart 2018 10:36 schreef Fem_LittleLady het volgende:
[..]
Je moet ze eens de kost geven, ik kan het mij wel voorstellen, op school kan het je resultaten zo beïnvloeden dat je niveau lager komt, of dat je nooit de opleiding hebt afgemaakt die je graag wilde doen om aan je pesters te ontkomen.
Er zit meestal wel een heel verhaal achter, ik geloof ook niet dat pesters vergeten wie ze het leven zuur hebben gemaakt.
Kan het zo niet vinden, maar je had toen dat programma werden pesters ook opgezocht door hun slachtoffer, was gewoon een die keek naar de jeugdfoto van haar slachtoffer en weet heel droog uit te brengen, Ja ik kan mij wel voorstellen dat ik dat gepest heb, nee heb er geen spijt van. Je zag gewoon aan haar, als ze de kans had zou ze zo weer opnieuw beginnen.
Dat je me niet rechtstreeks quote zegt genoegquote:Op maandag 26 maart 2018 10:35 schreef Speekselklier het volgende:
Dit mag ik toch wel stoer van noemen? Geef ik een keer een compliment...
"Nope, ik kwam altijd op voor de zwakkeren in de periode dat ik met pesten te maken had."
Deze oplossing is stukken beterquote:Op maandag 26 maart 2018 10:35 schreef Vlaggenroof het volgende:
Ik zou het gesprek met hem aangaan, vooral niet aanvallend. Maar gewoon ‘ hr zaten wr vroeger niet bij elkaar op school’ oid en misschien kan hij dingen daarna uitleggen waardoor je een vriendschap kan krijgen met die oude pester.
Klinkt als een goede film, maar werkt het beste denk ik
Dit laat duidelijk het probleem zien. Pesten is niet 'een gebeurtenis'. Pesten is doorgaans structureel, vaak jarenlang, elke schooldag en als je pech hebt buiten school(dagen) ook nog eens omdat de pesters in dezelfde buurt wonen, naar dezelfde sportclub gaan...Met nog wat meer pech gaat het op het voortgezet onderwijs net zo hard door omdat ze weer op dezelfdeschool of zelfs in dezelfde klas zitten.quote:Op zondag 25 maart 2018 19:27 schreef Fokpop het volgende:
[..]
Dit idd, ik zou hem inderdaad gewoon als cliënt weigeren, maar als je toch eens met hem wilt gaan praten, reken dan op deze reactie want hoe cru het ook is, zo'n gebeurtenis die op jou een grote impact heeft gehad heeft dat op de pester vaak niet. (en das ook geen leugen)
Dat dus. Misschien bang voor hun eigen karma dat ze het nu voor de dader opnemen. "Maar hij zit in een rolstoel" en "Na 20 - 25 jaar is hij veranderd". Maakt hem niet minder schuldig en aansprakelijk voor het leven dat hij verwoest heeft voor zijn eigen plezier.quote:Op maandag 26 maart 2018 09:25 schreef kovenant het volgende:
[..]
da fuck, dus iemand sloopt iemand tot de grond af en niemand die het slachtoffer steunt en helpt en naderhand bekogelen tot lafaard.
zelf nooit gepest zeker?
Je weet dat je pest op dat moment. Je weet waarschijnlijk ook wel dat de gepeste dat niet zo kan waarderen. Je weet dat het niet mag.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Wat los je met wraak op?quote:Op maandag 26 maart 2018 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zou gaan. En ik zou hem langzaam maar zeker door het geven van hints en het maken van opmerkingen, laten weten wie ik ben en wat hij mij heeft aangedaan. En daar steeds weer op hinten op ieder moment dat hij afhankelijk is en mij nodig heeft. Vaag houden zodat hij geen poot heeft om op te staan bij het indienen van een klacht maar dat hij het voelt, iedere dag weer. Een spoortje angst zaaien dat ik hem herken als mijn pester en wraak zal nemen.
wat triest dit.quote:Op maandag 26 maart 2018 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit laat duidelijk het probleem zien. Pesten is niet 'een gebeurtenis'. Pesten is doorgaans structureel, vaak jarenlang, elke schooldag en als je pech hebt buiten school(dagen) ook nog eens omdat de pesters in dezelfde buurt wonen, naar dezelfde sportclub gaan...Met nog wat meer pech gaat het op het voortgezet onderwijs net zo hard door omdat ze weer op dezelfdeschool of zelfs in dezelfde klas zitten.
Het klopt wel at veel pesters het zich later niet op die manier herinneren, gewoon omdat het voor hen niet belangrijk was. Maar de gepeste is voor het leven beschadigd. Onderzoeken tonen aan dat volwassenen die ernstig zijn gepest in hun jeugd daar op 50 jarige leeftijd nog steeds de gevolgen van ondervinden.
[..]
Dat dus. Misschien bang voor hun eigen karma dat ze het nu voor de dader opnemen. "Maar hij zit in een rolstoel" en "Na 20 - 25 jaar is hij veranderd". Maakt hem niet minder schuldig en aansprakelijk voor het leven dat hij verwoest heeft voor zijn eigen plezier.
Ik zou gaan. En ik zou hem langzaam maar zeker door het geven van hints en het maken van opmerkingen, laten weten wie ik ben en wat hij mij heeft aangedaan. En daar steeds weer op hinten op ieder moment dat hij afhankelijk is en mij nodig heeft. Vaag houden zodat hij geen poot heeft om op te staan bij het indienen van een klacht maar dat hij het voelt, iedere dag weer. Een spoortje angst zaaien dat ik hem herken als mijn pester en wraak zal nemen.
Waarom verwachten van een slachtoffer dat hij/zij zich als een heilige gedraagt naar de dader?quote:Op maandag 26 maart 2018 11:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat los je met wraak op?
Ik zou het met mijn leidinggevende overleggen, vaak is het helemaal geen probleem om een cliënt aan een collega over te laten.
TS is gezond en heeft werk, en de pester zit in een rolstoel en heeft hulp nodig. Dat zou genoeg moeten zijn.
Voor de rest zou ik er geen energie meer in stoppen. Zoals vaker gezegd, pesters waren er vaak helemaal niet zo mee bezig wiens leven ze overhoop haalden. Als je een groot inlevingsvermogen had, was je ook geen pester natuurlijk.
Wraak is altijd lekker voor jezelf. Geeft een goed gevoel.quote:
Ik ben vroeger ook gepest maar ik zou geen goed gevoel over mezelf hebben als ik net wraak genomen heb op een invalide persoon die in het hier en nu al met genoeg shit te kampen heeft, maar ja dat ben ik.quote:Op maandag 26 maart 2018 12:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Wraak is altijd lekker voor jezelf. Geeft een goed gevoel.
Voor het eerst in mijn leven ben ik het met Ouder1 eens volgens mij.
Wat een onprofessionele en kinderachtige actie. Als je je zo door emotie laat lijden zou ik eerder op zoek gaan naar hulp voor mezelf om wat beter in het leven te staan dan het af reageren op iemand die nu kwetsbaar en afhankelijk van jou is.quote:Op maandag 26 maart 2018 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit laat duidelijk het probleem zien. Pesten is niet 'een gebeurtenis'. Pesten is doorgaans structureel, vaak jarenlang, elke schooldag en als je pech hebt buiten school(dagen) ook nog eens omdat de pesters in dezelfde buurt wonen, naar dezelfde sportclub gaan...Met nog wat meer pech gaat het op het voortgezet onderwijs net zo hard door omdat ze weer op dezelfdeschool of zelfs in dezelfde klas zitten.
Het klopt wel at veel pesters het zich later niet op die manier herinneren, gewoon omdat het voor hen niet belangrijk was. Maar de gepeste is voor het leven beschadigd. Onderzoeken tonen aan dat volwassenen die ernstig zijn gepest in hun jeugd daar op 50 jarige leeftijd nog steeds de gevolgen van ondervinden.
[..]
Dat dus. Misschien bang voor hun eigen karma dat ze het nu voor de dader opnemen. "Maar hij zit in een rolstoel" en "Na 20 - 25 jaar is hij veranderd". Maakt hem niet minder schuldig en aansprakelijk voor het leven dat hij verwoest heeft voor zijn eigen plezier.
Tot de cliënt gaat klagen of je collega’s onraad ruiken en je een hoop gezeik krijgt.quote:Op maandag 26 maart 2018 12:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Wraak is altijd lekker voor jezelf. Geeft een goed gevoel.
Voor het eerst in mijn leven ben ik het met Ouder1 eens volgens mij.
Ik zou het gewoon doen en hem dan lekker uitlachen.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:03 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Beter nog:
Dit ja.quote:Op maandag 26 maart 2018 11:06 schreef jogy het volgende:
Als je het idee hebt dat je deze persoon niet de zorg kan bieden waar je voor aangenomen bent dan met je leidinggevende bespreken en zeggen dat je die persoon niet kan/wil verzorgen en de reden uitleggen. Prive en werk gescheiden houden en als je dat niet kan dan dus op deze manier.
Hoe maakt dit jou ook maar een mm beter dan de persoon die je gepest heeftquote:Op maandag 26 maart 2018 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Je klinkt als een psychopaatje hier in deze post, ik weet niet of je dat in de gaten hebt?quote:Op maandag 26 maart 2018 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
ik zou hem langzaam maar zeker door het geven van hints en het maken van opmerkingen, laten weten wie ik ben en wat hij mij heeft aangedaan. En daar steeds weer op hinten op ieder moment dat hij afhankelijk is en mij nodig heeft. Vaag houden zodat hij geen poot heeft om op te staan bij het indienen van een klacht maar dat hij het voelt, iedere dag weer. Een spoortje angst zaaien dat ik hem herken als mijn pester en wraak zal nemen.
Dit.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:01 schreef Greys het volgende:
[..]
Je klinkt als een psychopaatje hier in deze post, ik weet niet of je dat in de gaten hebt?
Ik zou hulp zoeken als ik jou was.
25 jaar geleden kan ook zijn dat we toen allebei 21 waren...quote:Op zondag 25 maart 2018 16:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Zonder enige aarzeling. Of per ongeluk op de spoorwegovergang laten staan, zoals in Flodder.quote:Op zondag 25 maart 2018 19:10 schreef FlippingCoin het volgende:
Jeetje. Wat moet jij een zielig persoon zijn.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:34 schreef Krollie het volgende:
Ik zou hem met een veelbetekenende glimlach zeggen dat het met mij wel goed gaat. En daarna dingen opnoemen die goed gaan of leuk zijn en daar zitten toevallig veel dingen bij die je als rolstoeler niet meer kunt doen.
Afronden van het verleden op een zeer bevredigende manier. Dat je ervoor gestraft wordt is niet erg, want je hebt je kunnen wreken en dat voelt goed voor de rest van je leven.quote:Op zondag 25 maart 2018 19:14 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Karma heeft hem toch al. TS werkt. De pester zit in een rolstoel. Rij de rolstoeler het water in en je zit op het zelfde, misschien een nog wel erger niveau dan de pester. Wie wint daar iets mee?
Ik denk dat veel mensen die echt zwaar gepest zijn zo weinig vertrouwen in mensen hebben dat ze niet in de zorg gaan werken. Waarom zou je iets voor "de mensen" willen doen als je zelf alleen maar vernederd bent in het verleden?quote:Op zondag 25 maart 2018 21:23 schreef Geralt het volgende:
Ik denk dat verreweg de meeste verpleegkundigen in de thuiszorg er professioneel genoeg voor zijn om er gewoon heen te gaan en de zorg te verlenen.
Dat krijg je ervan als je gepest wordt. Waarom zou je doen of er niks aan de hand is als je hele leven letterlijk is verpest? Daar heb je alleen jezelf mee, je laat je weer vernederen door die pester als je vriendelijk en onderdanig gaat zorgen.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:28 schreef Zjanilla het volgende:
[..]
Jeetje. Wat moet jij een zielig persoon zijn.
Niet voor de dader, maar voor het slachtoffer...quote:Op maandag 26 maart 2018 09:01 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
[..]
[..]
"Ich habe nichts gewust".
De belangrijkste gedachte in TS z'n hypothetische vraag zou voor mij zijn dat ik simpelweg niet mijn werk voor zoiets in de waagschaal zou willen leggen. Ik ben aan het werk en dat werk neem ik serieus.
Maar...als de dader(s) zelf zich van niks meer kan herinneren is op zich absoluut geen goede reden om dader(s) vrij te pleiten.
Die gedachte is absurd.
JEZUS!! .. zieke reactie zeg!quote:Op maandag 26 maart 2018 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
En ondertussen gewoon in dit topic door blijven treiterenquote:Op maandag 26 maart 2018 10:35 schreef Speekselklier het volgende:
Dit mag ik toch wel stoer van noemen? Geef ik een keer een compliment...
"Nope, ik kwam altijd op voor de zwakkeren in de periode dat ik met pesten te maken had."
Met het verschil dat jij wel met je schuldgevoel moet leven, en gezien je door pesters getarget was zul je dat, in tegenstelling tot hen, wel hebben.quote:
Ik schrik er gewoon van. Juist als gepeste of als “het slachtoffer” weet je toch..quote:Op maandag 26 maart 2018 13:42 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Wat een opgekropte haat in dit topic.
Verder natuurlijk zeer opmerkelijk dat veel mensen hier eigenlijk geen haar beter zijn dan hun vroegere pesters en pas wat terug durven te doen wanneer de pester hulpeloos in een rolstoel zit.
Het is wel tekenend over hoe men over pesten, de gepeste en de pester denkt.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat krijg je ervan als je gepest wordt. Waarom zou je doen of er niks aan de hand is als je hele leven letterlijk is verpest? Daar heb je alleen jezelf mee, je laat je weer vernederen door die pester als je vriendelijk en onderdanig gaat zorgen.
Je voelt je er opgelucht door. Je kunt een rotperiode afsluiten op een bevredigende manier.quote:Op maandag 26 maart 2018 12:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hoe maakt dit jou ook maar een mm beter dan de persoon die je gepest heeft. Ik vind dit echt schokkend.
Hun vroegere pesters hadden een onschuldig slachtoffer....quote:Op maandag 26 maart 2018 13:42 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Verder natuurlijk zeer opmerkelijk dat veel mensen hier eigenlijk geen haar beter zijn dan hun vroegere pesters en pas wat terug durven te doen wanneer de pester hulpeloos in een rolstoel zit.
Wat is er hypocriet aan?quote:Op maandag 26 maart 2018 13:32 schreef lemmethinkaboutit het volgende:
Niet direct jezelf verweren, maar wel later met terugwerkende kracht gaan terugpesten en al helemaal op zo'n manier. Dat maakt je echt een zielige zwakkeling. En bovendien nog hypocriet ook.
Men adviseert hier helemaal niet om liefdevolle zorg te geven en te vergeven en vergeten? Waar haal je dat vandaan in godsnaam? Men adviseert TS voornamelijk om deze meneer niet als cliënt aan te nemen i.o.m. de werkgever, ipv als een zieke psychopaat wraak te nemen op een klant in een rolstoel, hetgeen je nog een veel erger persoon maakt dan de pester toen als kind was. Jouw enge fantasietjes zijn echt niet gezond.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is wel tekenend over hoe men over pesten, de gepeste en de pester denkt.
Dat iemand is gepest is zijn eigen schuld. Daar heeft de pester geen rol in.
Dat gepesten hun levenlang met de gevolgen zitten, zoals onderzoeken aantonen, is het probleem van de gepeste, daar heeft de pester geen rol in, zijn leven is tenslotte gewoon verder gegaan.
Maar als de gepeste dan eens voldoening gaat halen, hoe subtiel dan ook... dan zijn de rapen gaar. Dat zou ziek zijn, die zou naar een psychiater moeten...
Wat ZIEK is, is pesten, langdurig, aanhoudend, voor het eigen gewin, voor de lol en de gein iemand geestelijk kapot maken. Waar zijn die veroordelingen dan? O ja.. te vinden in dat topic op KLB... 'eigen schuld van degene die gepest wordt'...
Nee. het slachtoffer moet zich er maar overheen zetten en vergeven...![]()
Zouden jullie dat ook doen naar de moordenaar van je kind? Zou je die ook liefdevolle zorg gaan geven 5 dagen in de week? Of is het dan opeens anders?
Nee, heb werkelijk nog nooit iemand gepest. Heb zelfs pesten gestopt 2 keer. 1 keer ging dat mis, bleek het slachtoffer zo'n wrokkig ding te zijn die om zich heen begon te schoppen toen ze zich krachtiger voelde. Toen ze zich ook tegen mij keerde heb ik haar een bloedneus geslagen (zij bezorgde me een brandwond waarvan ik het litteken nu nog draag) en heb mijn handen er vanaf getrokken. Heb haar nooit meer geholpen.quote:Op maandag 26 maart 2018 11:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom verwachten van een slachtoffer dat hij/zij zich als een heilige gedraagt naar de dader?
Omdat degenen die daarom roepen hier, zelf daders zijn geweest en bang zijn zelf in zo'n situatie te komen?
Niemand heeft het over er overheen zetten en vergeven (al zou je leven dan een stuk leuker worden). Men heeft het op een correcte manier omgaan met de situatie. Zoals weigeren daar zorg te gaan verlenen.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is wel tekenend over hoe men over pesten, de gepeste en de pester denkt.
Dat iemand is gepest is zijn eigen schuld. Daar heeft de pester geen rol in.
Dat gepesten hun levenlang met de gevolgen zitten, zoals onderzoeken aantonen, is het probleem van de gepeste, daar heeft de pester geen rol in, zijn leven is tenslotte gewoon verder gegaan.
Maar als de gepeste dan eens voldoening gaat halen, hoe subtiel dan ook... dan zijn de rapen gaar. Dat zou ziek zijn, die zou naar een psychiater moeten...
Wat ZIEK is, is pesten, langdurig, aanhoudend, voor het eigen gewin, voor de lol en de gein iemand geestelijk kapot maken. Waar zijn die veroordelingen dan? O ja.. te vinden in dat topic op KLB... 'eigen schuld van degene die gepest wordt'...
Nee. het slachtoffer moet zich er maar overheen zetten en vergeven...![]()
Zouden jullie dat ook doen naar de moordenaar van je kind? Zou je die ook liefdevolle zorg gaan geven 5 dagen in de week? Of is het dan opeens anders?
Nee, zo werkt dat niet. Meestal verlies je elkaar uit het oog en heb je het te druk met nog iets van je verpeste leven te maken. De kans dat je je vroegere pester tegenkomt is klein, maar als de gelegenheid zich voordoet kun je alsnog het een en ander rechtzetten. Of die pester nu in een rolstoel zit of niet, dat is volkomen irrelevant.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:42 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Waarom?quote:
Je weet dat niemand ooit voor je op zal komen, dus moet je het zelf doen. Zelf ermee afrekenen.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:46 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik schrik er gewoon van. Juist als gepeste of als “het slachtoffer” weet je toch..
Dat is natuurlijk totaal niet irrelevant meer zodra TS daar in een machtspositie komt te werken en voor diegene gaat zorgen. Maar dat kan je zelf neem ik aan ook wel bedenken.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat niet. Meestal verlies je elkaar uit het oog en heb je het te druk met nog iets van je verpeste leven te maken. De kans dat je je vroegere pester tegenkomt is klein, maar als de gelegenheid zich voordoet kun je alsnog het een en ander rechtzetten. Of die pester nu in een rolstoel zit of niet, dat is volkomen irrelevant.
Waarmee afrekenen? Met iemand die in een rolstoel zit? Je leeft maar 1 keer hoor. Volgens mij win je pas echt wanneer je je energie in iets zinvollers steekt.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je weet dat niemand ooit voor je op zal komen, dus moet je het zelf doen. Zelf ermee afrekenen.
Tja als jij je pesters met hun gedrag wil confronteren is dat je goed recht natuurlijk.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hun vroegere pesters hadden een onschuldig slachtoffer....
Iemand van 18+ is echt geen kind meer en volwassenen pesten net zo erg, dan niet erger.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:55 schreef fespo het volgende:
wat een ontzettend gefrustreerde reacties hier
iemand van 10-12 jaar kan absoluut niet de gevolgen inzien van wat hij veroorzaakt.
daarom is jeugdstrafrecht ook uitgevonden.
Ziek... echt ziek....quote:Op maandag 26 maart 2018 14:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom?
Ik zou hem niets aandoen. Ik zo hem gewoon zijn zorg geven en mijn werk doen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zo'n klootzak iets fysiek aan te doen. Heeft hij mij wel.
Maar, zoals gezegd is, is de kans groot dat hij geen idee heeft wie ik ben. Geen idee wat hij heeft aangericht voor zijn dagelijkse lolletjes. Waarschijnlijk, als hij het zich zou herinneren i het in zijn ogen veel kleiner dan het was Zo van.. ach ja.. we plaagden haar weleens, soms.
Maar in de zorg praat je met elkaar, heb je vrij intensief contact en zou ik dus langzaam maar zeker mijn verhaal vertellen zonder te laten merken dat ik weet wie hij is. Maar door verwijzingen te maken, specifieke details.. zal hij het zich gaan realiseren wie ik ben...
En dan kan hij twee dingen doen:
Uit de kast komen en zich uitputten in verontschuldigingen
of
Bang worden dat ik hem herken... en wel echt wraak ga nemen. Wat ik dus niet ga doen. Die angst is de zoetste wraak die er is.
Lees even na. Er zijn er die voorstellen vriendjes te worden of het uit te praten en dan doen of het een gewone klant is.quote:Op maandag 26 maart 2018 13:56 schreef Greys het volgende:
[..]
Men adviseert hier helemaal niet om liefdevolle zorg te geven en te vergeven en vergeten? Waar haal je dat vandaan in godsnaam? Men adviseert TS voornamelijk om deze meneer niet als cliënt aan te nemen i.o.m. de werkgever, ipv als een zieke psychopaat wraak te nemen op een klant in een rolstoel, hetgeen je nog een veel erger persoon maakt dan de pester toen als kind was. Jouw enge fantasietjes zijn echt niet gezond.
En er zijn er die voorstellen dat je aan jezelf denkt, je realiseert dat je je werk daar niet goed kunt doen en dus vraagt om niet bij die persoon ingepland te worden. Lees het even na.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Lees even na. Er zijn er die voorstellen vriendjes te worden of het uit te praten en dan doen of het een gewone klant is.
Ach ja.. je bent hem aan het wassen en aankleden, zet hem in de rolstoel.. gewoon netjes, niet ruw of hardhandig, of nukkig...quote:Op maandag 26 maart 2018 13:53 schreef Lunatiek het volgende:
De niet-politiek-correct oplossing is zoete wraak. En dat zal in veel gevallen ook gebeuren als de pester afhankelijk wordt van de gepeste en die er makkelijk mee wegkomt in een professionele situatie. Al is het maar om niks door de vingers te zien waar je bij anderen coulant bent. Langer laten wachten, op ongunstige tijden afspreken, nooit kortingen voorstellen, etc.
Ja? Een zieke in een rolstoel het leven zuur maken geeft jou een goed gevoel? Echt?quote:Op maandag 26 maart 2018 13:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je voelt je er opgelucht door. Je kunt een rotperiode afsluiten op een bevredigende manier.
Waarom zou je je een mm beter moeten voelen dan die ander? Boontje komt om zijn loontje en wraak is zoet.
Waarom mag een pester ongestraft wegkomen met wat hij heeft gedaan en wat een gepeste vaak voor het leven heeft getekend?
De politiek-correcte oplossing is de klant te weigeren.
De niet-politiek-correct oplossing is zoete wraak. En dat zal in veel gevallen ook gebeuren als de pester afhankelijk wordt van de gepeste en die er makkelijk mee wegkomt in een professionele situatie. Al is het maar om niks door de vingers te zien waar je bij anderen coulant bent. Langer laten wachten, op ongunstige tijden afspreken, nooit kortingen voorstellen, etc.
Als je een beetje ballen had en je smarten toch zo graag kwijt wil zou jequote:Op maandag 26 maart 2018 14:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ach ja.. je bent hem aan het wassen en aankleden, zet hem in de rolstoel.. gewoon netjes, niet ruw of hardhandig, of nukkig...
En ondertussen vertel je dan dat je door je pestverleden nog steeds met je rug tegen een muur aan gaat zitten, zelfs in je eigen huis. Omdat de angst dat iemand achter je opeens een klote streek uithaalt zoals een stuk van je haren afknippen of een veiligheidsspeld in je te rammen... er gewoon psychisch nog steeds in zit. Dat je je onrustig en opgejaagd voelt zonder die muur achter je; de zekerheid dat daar niemand kan komen staan.
Gewoon als 'casual' gesprekstof tussen een intensief verzorgende en de verzorgde waarin je elkaar ook privé dingen vertelt.
En dan rij je hem naar de huiskamer en zet je hem met zijn rug naar de ruimte, de deur, de doorloop, de hal... en zijn gezicht zo dat hij zo min mogelijk zicht heeft en wens je hem een fijne dag. Opeens heb je haast en ben je weg.
Dat soort streken zou ik dus uithalen. Op het moment dat hij doorheeft dat ik het over hem heb maar denkt dat ik hem NOG niet herken zal dit zijn impact op hem gaan hebben zonder dat hij een poot heeft om op te staan voor een klacht.
Geen vaste regel. Als beide partijen er geen probleem mee hebben dan is er geen beletsel.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:12 schreef Moira. het volgende:
Ik snap het probleem niet zo goed. Het is toch gewoon een regel in de zorgverlening dat je geen bekenden als cliënt/patiënt mag behandelen/begeleiden?
Gewoon aangeven bij de werkgever en dan wordt er een ander op gezet.
Is doodnormaal, aangezien zo'n vroegere relatie je werk (en een professionele zorgverlener-patiënt-relatie) beïnvloedt.
Het is heel zinvol om wraak te nemen. Dan kun je tenminste door met je leven, eindelijk.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:01 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Waarmee afrekenen? Met iemand die in een rolstoel zit? Je leeft maar 1 keer hoor. Volgens mij win je pas echt wanneer je je energie in iets zinvollers steekt.
Ja oké, maar dat is hier dus niet van toepassing. Dus snap dan het probleem alsnog niet.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:14 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Geen vaste regel. Als beide partijen er geen probleem mee hebben dan is er geen beletsel.
In de praktijk zullen mensen in die situatie er vaak voor kiezen toch wat afstand te houden. Om eventuele onvoorziene problemen in de toekomst te voorkomen.
Als je door pesters getarget wordt heb je een schuldgevoel?quote:Op maandag 26 maart 2018 13:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met het verschil dat jij wel met je schuldgevoel moet leven, en gezien je door pesters getarget was zul je dat, in tegenstelling tot hen, wel hebben.
Minder laf dan een pester die met een groep, een halve klas, een slachtoffer kiest die zich het minste verweert. Als het slachtoffer van zulke pesterijen veel terug kan doen. In het uppie tegen 15 pesters die achter die klootzak aan lopen die dan nu in een rolstoel zit.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:02 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Dat pas doen wanneer je erachter komt dat die persoon niets meer terug kan doen is op z'n zachts gezegd laf.
Ik heb 100% een idee wat pesten voor impact op iemand heeft, ook later in het leven. Maar wraak nemen gaat daar niks aan bijdragen, hoor.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is heel zinvol om wraak te nemen. Dan kun je tenminste door met je leven, eindelijk.
Mensen die hier verontwaardigd reageren op wraak en wrok, hebben blijkbaar geen idee van de impact die pesten op iemand heeft.
Mooi dat je dan je dramatische epiloog daar kunt gaan opvoeren over hoeveel leed diegene je heeft berokkent, maar je hebt er vrij weinig aan als de ander je schaapachtig aankijkt. Pesten is kut, daar niet van, echter in het verleden blijven hangen en daar naar handelen is een barslechte manier om met het leven om te gaan. Beter ben je met de toekomst bezig dan met rechtvaardiging krijgen uit het verleden. Die krijg je toch niet en als je die al krijgt is dat in de vorm van een geforceerd sorry. Nou die sorry is net zo waardevol als Mark Zuckerberg zijn verontschuldiging.quote:Op maandag 26 maart 2018 10:35 schreef Vlaggenroof het volgende:
Ik zou het gesprek met hem aangaan, vooral niet aanvallend. Maar gewoon ‘ hr zaten wr vroeger niet bij elkaar op school’ oid en misschien kan hij dingen daarna uitleggen waardoor je een vriendschap kan krijgen met die oude pester.
Klinkt als een goede film, maar werkt het beste denk ik
En wat wordt jij daar beter van? Niets. Die pester wel.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:08 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
En er zijn er die voorstellen dat je aan jezelf denkt, je realiseert dat je je werk daar niet goed kunt doen en dus vraagt om niet bij die persoon ingepland te worden. Lees het even na.
Opties, opties. Maar iemand die van je afhankelijk is terroriseren is natuurlijk een veel beter plan.![]()
Als kind iemand pesten en in je kinderlijke naïviteit (en slechte opvoeding, anders was je geen lul) geen idee hebben wat voor impact je gedrag op anderen heeft, is toch echt heel wat anders dan als volbewuste en ontwikkelde volwassene op psychopatische wijze wraak willen nemen op een rolstoelgebonden hulpbehoevende.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Minder laf dan een pester die met een groep, een halve klas, een slachtoffer kiest die zich het minste verweert. Als het slachtoffer van zulke pesterijen veel terug kan doen. In het uppie tegen 15 pesters die achter die klootzak aan lopen die dan nu in een rolstoel zit.
Ze is gewoon een professional die haar vak uitvoert en haar vak dus niet professioneel kan uitvoeren bij deze cliënt. Het is doodnormaal om die dan niet als cliënt aan te nemen dus ze zal helemaal niet in contact komen met die gast.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En wat wordt jij daar beter van? Niets. Die pester wel.
Juist omdat slachtoffers van pesten zich niet voldoende verweerden (konden) waren zij slachtoffer van die pesterijen. En nu moeten zij weer de wijste zijn voor het welzijn van de pester?
het probleem is een beetje dat TS en de wraaknemers in dit topic het maar al te fantastisch vinden om te fantaseren over hoe ze een pester kunnen terugpakken.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:15 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ja oké, maar dat is hier dus niet van toepassing. Dus snap dan het probleem alsnog niet.
nou nou nou, hij kan wel twee dingen doenquote:"Maar in de zorg praat je met elkaar, heb je vrij intensief contact en zou ik dus langzaam maar zeker mijn verhaal vertellen zonder te laten merken dat ik weet wie hij is."
En dan kan hij twee dingen doen:
Uit de kast komen en zich uitputten in verontschuldigingen
of
Bang worden dat ik hem herken... en wel echt wraak ga nemen. Wat ik dus niet ga doen. Die angst is de zoetste wraak die er is.
waar haal je deze wijsheden vandaan?quote:Iemand van 18+ is echt geen kind meer en volwassenen pesten net zo erg, dan niet erger.
Het is niet dat pesters ineens stoppen als ze volwassen zijn.
Je bent nu een "volwassen persoon" en je praat over kinderen. besef je dat?quote:Op maandag 26 maart 2018 14:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Minder laf dan een pester die met een groep, een halve klas, een slachtoffer kiest die zich het minste verweert. Als het slachtoffer van zulke pesterijen veel terug kan doen. In het uppie tegen 15 pesters die achter die klootzak aan lopen die dan nu in een rolstoel zit.
Oh jawel hoor. Maar ik gok dat wanneer je die rolstoeler echt gaat zieken, en het komt uit. Dat je vermoedelijk je baan kwijt bent en in therapie moet, net als ik.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is heel zinvol om wraak te nemen. Dan kun je tenminste door met je leven, eindelijk.
Mensen die hier verontwaardigd reageren op wraak en wrok, hebben blijkbaar geen idee van de impact die pesten op iemand heeft.
Als zorgverlener gewoon de cliënt aan een collega overlaten.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:23 schreef fespo het volgende:
[..]
het probleem is een beetje dat TS en en wraaknemers het maar al te fantastisch vinden om te fantaseren over hoe ze een pester kunnen terugpakken.
Niet vermoedelijk, dan mag je per definitie gewoon nooit meer in de zorg werken.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:25 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Maar ik gok dat wanneer je die rolstoeler echt gaat zieken, en het komt uit. Dat je vermoedelijk je baan kwijt bent en in therapie moet, net als ik.
Ik ben niet thuis in de zorg, maar dat is een mooie geruststelling.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:26 schreef Moira. het volgende:
[..]
Niet vermoedelijk, dan mag je per definitie gewoon nooit meer in de zorg werken.
Een kind van die leeftijd heeft kennis van goed en kwaad. Die weet best dat een speld in iemand rammen pijn doet. Dat in elkaar gemept worden pijn doet. Dat vernielen van andermans eigendommen niet goed is. En die weet ook dondersgoed dat hij altijd hetzelfde slachtoffer uitkiest omdat die het minst gevaarlijk is.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:23 schreef rival het volgende:
[..]
Je bent nu een "volwassen persoon" en je praat over kinderen. besef je dat?
En dat zijn gewone diezelfde pestkoppen van toen. Jong geleerd, oud gedaan.quote:In 2014 waren een half miljoen werknemers het slachtoffer van pesterijen, waarvan 80.000 structureel. (cijfers TNO)
Een kwart van de werknemers is ooit wel eens gepest door collega’s of leidinggevenden. Het gaat
dan niet om plagerijen, maar om bijvoorbeeld uitschelden, intimidatie, buitensluiten en het achterhouden van belangrijke informatie.
Pesten op de werkvloer leidt tot zo’n vier miljoen extra verzuimdagen per jaar. Dat levert werkgevers een kostenpost op van ¤ 900 miljoen aan loondoorbetaling.
- jij bent volwassenquote:Op maandag 26 maart 2018 14:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat dus.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:22 schreef Moira. het volgende:
[..]
Als kind iemand pesten en in je kinderlijke naïviteit (en slechte opvoeding, anders was je geen lul) geen idee hebben wat voor impact je gedrag op anderen heeft, is toch echt heel wat anders dan als volbewuste en ontwikkelde volwassene op psychopatische wijze wraak willen nemen op een rolstoelgebonden hulpbehoevende.
Volgens mij heb je nogal wat onverwerkte issues liggen omtrent dit onderwerp.
Dat.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:30 schreef fespo het volgende:
- jij bent volwassen
- jij bent professioneel bezig in de zorg
- je pakt een zwakke tegenstander in een rolstoel
- je wilt iemand terugpakken om zijn acties die hij als kind(!) heeft gedaan.
Dat ligt er dus maar net aan wat je doet. Zolang jij je werk gewoon doet, de patiënt niet mishandelt, uitscheld of anderszins verwijtbaar handelt is er geen vuiltje aan de lucht.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:26 schreef Moira. het volgende:
[..]
Niet vermoedelijk, dan mag je per definitie gewoon nooit meer in de zorg werken.
Ja, dom idee dus van wie dat dan ook maar opbrengt.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:27 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik ben niet thuis in de zorg, maar dat is een mooie geruststelling.
Als je je aan de regels zou houden heb je die cliënt dus gewoon niet als cliënt, aangezien de eerdere verstandhouding een professionele relatie in de weg zit.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat ligt er dus maar net aan wat je doet. Zolang jij je werk gewoon doet, de patiënt niet mishandelt, uitscheld of anderszins verwijtbaar handelt is er geen vuiltje aan de lucht.
Zo kan niemand jou iets verwijten als je je gewoon strak aan de regels houdt zonder uitzonderingen. Je geen extra taken op je neemt die er makkelijk tussen neus en lippen door bij kunnen. Krijg je echt geen ontslag voor. En ook niet met de voorbeelden die ik gaf. Laat ze maar eens bewijzen dat je dat doet om te jennen.. kunnen ze niet.
En toen kwam je erachter dat in een rolstoel zitten niet gelijk staat aan mentaal zwak zijn. Heeft die pester binnen 10 minuten door wie jij bent en wat je probeert te doen en gaat ermee spelen tot jij een fout maakt en je fiks in de problemen komt.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat ligt er dus maar net aan wat je doet. Zolang jij je werk gewoon doet, de patiënt niet mishandelt, uitscheld of anderszins verwijtbaar handelt is er geen vuiltje aan de lucht.
Zo kan niemand jou iets verwijten als je je gewoon strak aan de regels houdt zonder uitzonderingen. Je geen extra taken op je neemt die er makkelijk tussen neus en lippen door bij kunnen. Krijg je echt geen ontslag voor. En ook niet met de voorbeelden die ik gaf. Laat ze maar eens bewijzen dat je dat doet om te jennen.. kunnen ze niet.
Je bent misselijkmakend. Het is zorgwekkend dat jij een ouder bent. Leer jij je kinderen dit?quote:Op maandag 26 maart 2018 14:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je merkt dat het niet werkt kan je altijd nog naar je leidinggevende om aan te geven dat je er achter kwam dat het iemand is die je van vroeger kende en dat het daarom niet gaat werken.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
En toen kwam je erachter dat in een rolstoel zitten niet gelijk staat aan mentaal zwak zijn. Heeft die pester binnen 10 minuten door wie jij bent en wat je probeert te doen en gaat ermee spelen tot jij een fout maakt en je fiks in de problemen komt.
Kortom, jouw fantasieen kunnen een fikse terugslag creeeren, op vele verschillende manieren. De kans dat je bevrediging zal vinden in die idioterie is vrij klein. Want of je pakt iemand die niet meer is wat hij was, of het slaat terug op jezelf.
Dus gewoon bespreken op het werk en ruilen met een ander. Beter voor jezelf in alle opzichten.
Je bent misselijkmakend. Het is zorgwekkend als jij een ouder bent. Leer jij je kinderen dit?quote:Op maandag 26 maart 2018 14:48 schreef Zjanilla het volgende:
[..]
Je bent misselijkmakend. Het is zorgwekkend dat jij een ouder bent. Leer jij je kinderen dit?
Hoho, we gingen uit van de situatie in de OP. Waarbij TS al vooraf heeft uitgezocht dat het om die persoon gaat en nu dus voor de keuze staat om al dan niet te gaan.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je merkt dat het niet werkt kan je altijd nog naar je leidinggevende om aan te geven dat je er achter kwam dat het iemand is die je van vroeger kende en dat het daarom niet gaat werken.
Nu niet net gaan doen alsof je die keuze alleen hebt bij de aanmelding van de patiënt. Niemand verwacht dat jij elke naam van iedereen die je kent uit je verleden kunt onthouden en onmiddellijk herkent.
Snoezig die wedervragen.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je bent misselijkmakend. Het is zorgwekkend als jij een ouder bent. Leer jij je kinderen dit?
TS weet echter al wél van tevoren wie het is.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als je merkt dat het niet werkt kan je altijd nog naar je leidinggevende om aan te geven dat je er achter kwam dat het iemand is die je van vroeger kende en dat het daarom niet gaat werken.
Nu niet net gaan doen alsof je die keuze alleen hebt bij de aanmelding van de patiënt. Niemand verwacht dat jij elke naam van iedereen die je kent uit je verleden kunt onthouden en onmiddellijk herkent.
Al was het alleen al omdat het nog steeds een lul op pootjes wieltjes is en hij het lekker vindt mensen te pakken waar het zeer doet.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:25 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Maar ik gok dat wanneer je die rolstoeler echt gaat zieken, en het komt uit. Dat je vermoedelijk je baan kwijt bent en in therapie moet, net als ik.
Kekke wraakfantasie wel.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ach ja.. je bent hem aan het wassen en aankleden, zet hem in de rolstoel.. gewoon netjes, niet ruw of hardhandig, of nukkig...
En ondertussen vertel je dan dat je door je pestverleden nog steeds met je rug tegen een muur aan gaat zitten, zelfs in je eigen huis. Omdat de angst dat iemand achter je opeens een klote streek uithaalt zoals een stuk van je haren afknippen of een veiligheidsspeld in je te rammen... er gewoon psychisch nog steeds in zit. Dat je je onrustig en opgejaagd voelt zonder die muur achter je; de zekerheid dat daar niemand kan komen staan.
Gewoon als 'casual' gesprekstof tussen een intensief verzorgende en de verzorgde waarin je elkaar ook privé dingen vertelt.
En dan rij je hem naar de huiskamer en zet je hem met zijn rug naar de ruimte, de deur, de doorloop, de hal... en zijn gezicht zo dat hij zo min mogelijk zicht heeft en wens je hem een fijne dag. Opeens heb je haast en ben je weg.
Dat soort streken zou ik dus uithalen. Op het moment dat hij doorheeft dat ik het over hem heb maar denkt dat ik hem NOG niet herken zal dit zijn impact op hem gaan hebben zonder dat hij een poot heeft om op te staan voor een klacht.
klein detail joh, is toch een heerlijke fantasiequote:Op maandag 26 maart 2018 15:23 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Kekke wraakfantasie wel.
Helaas kan iemand in een rolstoel gewoon zelf wegrijden als je ze ergens neerzet hoor.
Zeker, ik zie Ouder1 ook al maniakaal lachend wegfietsen nadat ze iemand in een rolstoel psychologisch keihard kapot heeft gemaakt.quote:Op maandag 26 maart 2018 15:47 schreef fespo het volgende:
[..]
klein detail joh, is toch een heerlijke fantasie
quote:Op maandag 26 maart 2018 11:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom verwachten van een slachtoffer dat hij/zij zich als een heilige gedraagt naar de dader?
Omdat degenen die daarom roepen hier, zelf daders zijn geweest en bang zijn zelf in zo'n situatie te komen?
Dit idd.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:01 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Waarmee afrekenen? Met iemand die in een rolstoel zit? Je leeft maar 1 keer hoor. Volgens mij win je pas echt wanneer je je energie in iets zinvollers steekt.
TS zit denk ik niet echt in deze positie? 't lijkt erop dat de vraag hypothetisch is.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:02 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Tja als jij je pesters met hun gedrag wil confronteren is dat je goed recht natuurlijk.
Dat pas doen wanneer je erachter komt dat die persoon niets meer terug kan doen is op z'n zachts gezegd laf.
Maar deze discussie gaat sowieso nergens over. Als TS ook maar een greintje verstand heeft is het beter deze client te weigeren.
Dit idd. It's just another day at the office. En verder heb je als zorger ook nog je andere cliënten om rekening mee te houden.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:12 schreef Moira. het volgende:
Ik snap het probleem niet zo goed. Het is toch gewoon een regel in de zorgverlening dat je geen bekenden als cliënt/patiënt mag behandelen/begeleiden?
Gewoon aangeven bij de werkgever en dan wordt er een ander op gezet.
Is doodnormaal, aangezien zo'n vroegere relatie je werk (en een professionele zorgverlener-patiënt-relatie) beïnvloedt.
Ik gaf net al aan, wat als dit je baan kost en je nergens verder meer aan een baan zou kunnen komen? Wat moet er dan met je overige wel-normale cliënten? Het is een ruil, ik betwijfel of die ruil in je voordeel is (maar je bent volwassen en je moet gewoon lekker zelf weten wat je met je leven wilt).quote:Op maandag 26 maart 2018 14:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
pesten is niet per sé een fysieke aangelegenheid hoor.quote:Op maandag 26 maart 2018 17:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Bovenal is zo'n rolstoelganger niet/nauwelijks meer in staat om nog te pesten, dus dat is vrij zinloos.
Zoek hulp.quote:Op maandag 26 maart 2018 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is die hele scene, dus totale spoiler t.o.v. de film, maar wel meest toepasselijke stukje mbt dit topicSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet lullig bedoelt naar ts, ik wil leed geenszins downplayen of er een grap van maken. Dit is dus puur vanwege de toepasselijkheid op de situatie en als een beetje antidote van de wel erg harde toon waarop sommige mensen menen te moeten reageren..
Het feit dat ze het zich niet eens of amper herinneren, maakt het alleen maar erger.quote:Op zondag 25 maart 2018 16:46 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Oprecht schuldig voelen als "dader' wordt dan lastig. En of die confrontatie echt goed was voor de slachtoffers betwijfel ik...
Goed puntquote:Op maandag 26 maart 2018 17:41 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
pesten is niet per sé een fysieke aangelegenheid hoor.
Het heeft niks te maken met in het verleden blijven hangen als je er nog dagelijks de gevolgen van ondervindt. Voor de pester is het verleden tijd, voor de gepeste kan het dat alleen worden door een verandering van de situatie. Oprechte excuses, straf, boetedoening - maar het liefst de dood van de pester.quote:Op maandag 26 maart 2018 14:21 schreef Buurtzwaan het volgende:
[..]
Mooi dat je dan je dramatische epiloog daar kunt gaan opvoeren over hoeveel leed diegene je heeft berokkent, maar je hebt er vrij weinig aan als de ander je schaapachtig aankijkt. Pesten is kut, daar niet van, echter in het verleden blijven hangen en daar naar handelen is een barslechte manier om met het leven om te gaan. Beter ben je met de toekomst bezig dan met rechtvaardiging krijgen uit het verleden. Die krijg je toch niet en als je die al krijgt is dat in de vorm van een geforceerd sorry. Nou die sorry is net zo waardevol als Mark Zuckerberg zijn verontschuldiging.Dan kun je beter de eer voor jezelf houden en niet met hem als patiënt werken.
[ afbeelding ]
Natuurlijk wel, als jij er dagelijks nog hinder van ondervindt, heb je het verleden niet afgesloten. Tenzij we hier praten over fysieke ongemakken, is het raadzaam om in het geval van dagelijkse hinder naar een psychiater te gaan. Zeker met betrekking tot je laatste zin.quote:Op maandag 26 maart 2018 20:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het heeft niks te maken met in het verleden blijven hangen als je er nog dagelijks de gevolgen van ondervindt. Voor de pester is het verleden tijd, voor de gepeste kan het dat alleen worden door een verandering van de situatie. Oprechte excuses, straf, boetedoening - maar het liefst de dood van de pester.
Als je bewust angst gaat zaaien bij iemand die in een rolstoel zit ben je echt geen haar beter dan die pester. Daarnaast ben je dan ook niet geschikt voor het werk.quote:Op maandag 26 maart 2018 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Wat je wilt als pester is een vorm van gerechtigheid. Die ga je niet krijgen als je in therapie gaat. Het is opnieuw een vorm van oneerlijkheid dat je iets moet doen (therapie volgen) omdat een ander zich niet kon beheersen.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
En om eerlijk te zijn vind ik de hulpverlening (wat pestslachtofferhulp betreft) niet bepaald effectief.
Waarom moet je als gepeste (moreel) boven de pester staan? Wat is de logica daarachter? Waarom mag je niet de emoties voelen en uiten die gepaard gaan met jarenlange uitsluiting, vernedering, geweld, etc? Waarom mag je als gepeste geen emoties hebben?quote:Op maandag 26 maart 2018 21:09 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Als je bewust angst gaat zaaien bij iemand die in een rolstoel zit ben je echt geen haar beter dan die pester. Daarnaast ben je dan ook niet geschikt voor het werk.
Overigens zou ik gewoon gaan, wellicht kun je er je jeugdtrauma mee verwerken. Bevalt het niet, dan kun je het altijd nog aankaarten.
Ik denk dat je post spot on is als jij de woorden ‘je’ vervangt door ‘ik’. Dit is JOUW beleving, JOUW behoefte, JOUW pijn (en misschien ook die van Ouder1). Maar niet die van TS en ook niet die van een aantal andere gepeste mensen.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat je wilt als pester is een vorm van gerechtigheid. Die ga je niet krijgen als je in therapie gaat. Het is opnieuw een vorm van oneerlijkheid dat je iets moet doen (therapie volgen) omdat een ander zich niet kon beheersen.
Daarom zijn situaties als in de OP zo explosief als je het zelf nog niet hebt verwerkt. Misschien lijkt die ander veranderd, maar bij het eerste signaal dat dat niet zo zou zijn, is het net als vroeger. Of je laat weer over je heen lopen, of je gaat in de aanval. Er is geen andere optie. Tenzij je de situatie vermijdt. Wat weer een vernedering is.
Misschien kun je via de leiding vragen of de patiënt/pester er bezwaar tegen heeft dat hij verzorgd zal worden door iemand wiens leven hij heeft verpest...
Haat zaait haatquote:Op maandag 26 maart 2018 20:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het heeft niks te maken met in het verleden blijven hangen als je er nog dagelijks de gevolgen van ondervindt. Voor de pester is het verleden tijd, voor de gepeste kan het dat alleen worden door een verandering van de situatie. Oprechte excuses, straf, boetedoening - maar het liefst de dood van de pester.
Dan doe je dat als privé persoon in je eigen tijd.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom moet je als gepeste (moreel) boven de pester staan? Wat is de logica daarachter? Waarom mag je niet de emoties voelen en uiten die gepaard gaan met jarenlange uitsluiting, vernedering, geweld, etc? Waarom mag je als gepeste geen emoties hebben?
Omdat het je werk is.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Waarom moet je als gepeste (moreel) boven de pester staan? Wat is de logica daarachter? Waarom mag je niet de emoties voelen en uiten die gepaard gaan met jarenlange uitsluiting, vernedering, geweld, etc? Waarom mag je als gepeste geen emoties hebben?
Niemand zegt dat je geen wrok mag koesteren (alhoewel het niet gezond is voor je eigen welzijn), maar daar naar handelen is vaak geen wijs besluit. A) omdat TS zijn baan kwijtraakt B) de omgeving dit soort vergeldingsgedrag niet accepteert C) de cliënt een rechtszaak kan aanspannen.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Oneens, ik vond wel degelijk gerechtigheid in therapie. Omdat ik daar kon leren beter met het verleden om te gaan. Dingen te verwerken en hoe ik mezelf in het hier en nu er beter tegen kon beschermen, om niet te zeggen wapenen. Nu kon ik beter (leren beter te) kiezen. Ik had eindelijk de handvaten in handen om de macht te kunnen grijpen die ik wel wil hebben en kan krijgen.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat je wilt als pester is een vorm van gerechtigheid. Die ga je niet krijgen als je in therapie gaat. Het is opnieuw een vorm van oneerlijkheid dat je iets moet doen (therapie volgen) omdat een ander zich niet kon beheersen.
Ik zou het oneindig vernederender vinden om mijn werkgever zo een onprofessionele houding te laten zien, omdat ik viavia even het water wil testen. Terwijl ik in tegenstelling tot vroeger nu verdomme wel de keuze heb. Als ik het over niet werk-gerelateerde shit wil hebben met die ander, waarom zou ik dan mijn werk en daar ontstane imago op het spel gaan zetten? Dan zou die nog steeds macht over me uitoefenen en dat gun ik zo iemand niet.quote:Daarom zijn situaties als in de OP zo explosief als je het zelf nog niet hebt verwerkt. Misschien lijkt die ander veranderd, maar bij het eerste signaal dat dat niet zo zou zijn, is het net als vroeger. Of je laat weer over je heen lopen, of je gaat in de aanval. Er is geen andere optie. Tenzij je de situatie vermijdt. Wat weer een vernedering is.
Misschien kun je via de leiding vragen of de patiënt/pester er bezwaar tegen heeft dat hij verzorgd zal worden door iemand wiens leven hij heeft verpest...
Je moet je niet vergissen in het aantal wraakzuchtige mensen. Het is allang bekend dat veel mensen die gepest worden zelf ook gaan pesten. Hoe zou dat toch komen?quote:Op maandag 26 maart 2018 21:51 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik denk dat je post spot on is als jij de woorden ‘je’ vervangt door ‘ik’. Dit is JOUW beleving, JOUW behoefte, JOUW pijn (en misschien ook die van Ouder1). Maar niet die van TS en ook niet die van een aantal andere gepeste mensen.
Je generaliseert. Gelukkig maar. Want ik zou het een enge wereld vinden als er zoveel wraakzuchtige mensen rondliepen. Er zijn echt ook andere manieren om met een pestverleden om te gaan. Maar daar moet je wel voor open staan.
Schijt aan.quote:Op maandag 26 maart 2018 21:53 schreef Drogonno het volgende:
[..]
Haat zaait haat
Vermoord een moordenaar en familie van die persoon zal je terug vermoorden. Karma dus
Je kan hem op de foto nemen en het gebruiken voor duistere fantasien. Zolang het daar maar blijft!!
Ikzelf heb wel wat ervaring in pesten en gepest worden maar het beste zou zijn als je de pester los laat. Als je teveel bezig houdt met hem dan zal het alleen maar erger worden en wie weet hoe fout dat kan oplopen....
Netjes. Ik werd bediend door een voormalige bedrijfsleider, die af en toe best een klootzak was, 600 euro van onze fooi heeft gejat en gewoon lekker aan de bar zat te candycrushen terwijl de rest onderbezet aan het zwoegen was.quote:Op zondag 25 maart 2018 15:11 schreef marc0871 het volgende:
Gewoon je werk doen en net doen of je hem niet meer kent.
Waarschijnlijk zit hij na het eerste bezoek meer in de piepzak dan jij.
Nu heb jij de machtspositie (die je natuurlijk niet gaat gebruiken)
Zoals gezegd;
[..]
Het is een bitch.
Wij zaten eens in een restaurant.
Werden we bediend door een voormalig pester van mijn broer.
We hebben niks laten merken, maar vonden het wel leuk dat 'ie heel voorkomend naar ons moest doen.
Beste service ooit gehad.
Omdat jij jezelf kunt veranderen, en geen controle hebt over wat je een ander op wil leggen.quote:Op maandag 26 maart 2018 23:21 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je moet je niet vergissen in het aantal wraakzuchtige mensen. Het is allang bekend dat veel mensen die gepest worden zelf ook gaan pesten. Hoe zou dat toch komen?
Anderen zien de onschuldige slachtoffers en nemen alleen wraak op hun pesters.
En weer anderen hebben geen enkele zelfwaarde meer en laten zich nog steeds piepelen door politiek-correct gezanik.
Waarom leg je de bal bij slachtoffers en niet bij de daders?
Kun je dat treiteren echt niet laten?
Ja, lekker dan, eerst wordt je gepest en dan laat je je door je kwelgeesten en hun trawanten dwingen om jezelf te veranderen zodat ze geen last van je hebben.quote:Op maandag 26 maart 2018 23:56 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Omdat jij jezelf kunt veranderen, en geen controle hebt over wat je een ander op wil leggen.
Zie eigenlijk de post van Scary-Mary die dat naar mijn idee heel goed verwoordt.
Vind je het echt treiteren als ik hetgeen jij zo afstandelijk beschrijft terugleg naar jezelf?
Slachtofferrol much? Heb jij zoveel issues die je op iedereen projecteert of zit je beetje te trollen nu?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 07:02 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, lekker dan, eerst wordt je gepest en dan laat je je door je kwelgeesten en hun trawanten dwingen om jezelf te veranderen zodat ze geen last van je hebben.
Ja, je bent aan het treiteren. Voelt het lekker om mensen de grond in te stampen door ze te vertellen dat ze niet deugen en moeten veranderen?
Vergeet niet dat mensen die gepest werden/worden nooit de kans hebben gekregen zich normaal te ontwikkelen. Dat die in het verleden al heel ver zijn gegaan om zich te veranderen om "erbij te horen", maar het pesten gewoon doorging, zo niet erger werd door die wanhopige pogingen tot verandering. En dan zou het nu wel tot iets moeten leiden? Natuurlijk niet, daar heb je alleen jezelf mee, mag je er weer alleen bijhoren als je jezelf helemaal wegcijfert. Er plegen er zelfmoord om minder.
Dus jouw wraak is dat jij zelf wel eventjes uit wil maken of jij gaat zorgen of niet.quote:Op maandag 26 maart 2018 22:50 schreef Scary_Mary het volgende:
Ik zou het oneindig vernederender vinden om mijn werkgever zo een onprofessionele houding te laten zien, omdat ik viavia even het water wil testen. Terwijl ik in tegenstelling tot vroeger nu verdomme wel de keuze heb. Als ik het over niet werk-gerelateerde shit wil hebben met die ander, waarom zou ik dan mijn werk en daar ontstane imago op het spel gaan zetten? Dan zou die nog steeds macht over me uitoefenen en dat gun ik zo iemand niet.
Tevens gun ik mezelf battles waar ik een redelijke kans op winst heb. Dus dan zou ik voor mezelf eerst goed bepalen wat nu eigenlijk echt mijn doel is en wat voor motivatie ik heb om dat te behalen. Dat weeg ik af tegen eventuele verliezen en zo ben ik degene die bepaalt wat winst of verlies is, niet de ander. Wat me eerder vooral een luxe leek, is nu een verworvenheid. Dankzij therapie mede.
Het is geen rol, domme trol.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 07:07 schreef Molo het volgende:
[..]
Slachtofferrol much? Heb jij zoveel issues die je op iedereen projecteert of zit je beetje te trollen nu?
Wat ben jij bitter dan zeg, zoek hulp alsjeblieft, ongezond ditquote:
Zoek hulp. Misschien samen met Ouder1.quote:
De pester wint het nog steeds van jou. Elke dag. Zonde.quote:
Ja, ik bepaal itt vroeger nu in de eerste plaats zelf of en hoe ik dit aan zou willen gaan. Dat vind ik belangrijker dan wat de patiënt al dan niet vindt in de eerste plaats, die ook geen kut te zeggen heeft tot ik als professional daar over de drempel stap wat dan ook vooral over die zorgrol zou moeten gaan. Maar dan heb ik in mijn ogen al de keuze gemaakt in wat voor primaire rol ik mezelf in zo een situatie plaats.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 07:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dus jouw wraak is dat jij zelf wel eventjes uit wil maken of jij gaat zorgen of niet.
Je verliest uit het oog dat de patiënt ook iets te zeggen heeft.
In de OP staat dat de zorgbehoevende door ziekte aan een rolstoel gebonden is. En dat kan idd ook op jonge leeftijd.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 12:24 schreef velden het volgende:
Ts zeg je nog wat?
Je bent een man toch, waarom werk je in de thuiszorg? is dat een bijbaan of fulltime?
Ik zou het aankaarten bij je leidinggevende, je meldt tranen te krijgen in je ogen als je eraan terugdenkt!
Dan hoop ik dat hij/zij je van die man afhaalt (figuurlijk). En dan zou ik als ik jou was een keer bij hem langs gaan en zeggen wat het met je heeft gedaan, ik vind dat je dat echt moet doen, dat zal je opluchten!
Waarvoor krijgt deze man eigenlijk thuiszorg? Of is dat teveel privedetails. Zo oud moet hij niet zijn nog toch?
Nee, zolang er geen confrontatie is is het geen probleem. Maar als er een confrontatie is dan hebben zik een probleem.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 10:47 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
De pester wint het nog steeds van jou. Elke dag. Zonde.
Goed punt, slachtoffers kunnen ook daders worden.quote:Op maandag 26 maart 2018 23:21 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je moet je niet vergissen in het aantal wraakzuchtige mensen. Het is allang bekend dat veel mensen die gepest worden zelf ook gaan pesten. Hoe zou dat toch komen?
Anderen zien de onschuldige slachtoffers en nemen alleen wraak op hun pesters.
En weer anderen hebben geen enkele zelfwaarde meer en laten zich nog steeds piepelen door politiek-correct gezanik.
Waarom leg je de bal bij slachtoffers en niet bij de daders?
Nee, ik vind het niet fijn om tegen mensen aan te trappen. En dat is ook niet mijn intentie in deze posts.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 12:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, zolang er geen confrontatie is is het geen probleem. Maar als er een confrontatie is dan hebben zik een probleem.
Maar vind je het fijn om tegen mensen aan te trappen? Dat os kennelijk jouw manier om met je pestverleden om te gaan. Ben je er trots op dat je nu zelfverzekerd anderen kunt pesten?
Een extra catheter zettenquote:Op zondag 25 maart 2018 21:23 schreef Geralt het volgende:
Ik denk dat verreweg de meeste verpleegkundigen in de thuiszorg er professioneel genoeg voor zijn om er gewoon heen te gaan en de zorg te verlenen.
Nouja zeg.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 12:24 schreef velden het volgende:
Je bent een man toch, waarom werk je in de thuiszorg? is dat een bijbaan of fulltime?
dat heb ik gelezen ja...ben wat nieuwsgieriger naar het ziektebeeldquote:Op dinsdag 27 maart 2018 12:37 schreef Samzz het volgende:
[..]
In de OP staat dat de zorgbehoevende door ziekte aan een rolstoel gebonden is. En dat kan idd ook op jonge leeftijd.
Dat doet er voor het probleem van de TS niet toe.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:19 schreef velden het volgende:
[..]
dat heb ik gelezen ja...ben wat nieuwsgieriger naar het ziektebeeld
wel als i nog maar 1 dag te leven heeft, dan moet hij handelen...net als dat hij reageren moetquote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:31 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat doet er voor het probleem van de TS niet toe.
Maar ik vraag me af of TS überhaupt nog gaat reageren.
Hij moet niet handelen want hij heeft de client nog niet aangenomen. En hoewel reageren wenselijk is, is dat niet verplicht.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 15:51 schreef velden het volgende:
[..]
wel als i nog maar 1 dag te leven heeft, dan moet hij handelen...net als dat hij reageren moet
Dat je zegt dat het logisch was dat je gepest werd omdat je 'vreemd' was doet me een beetje pijn.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 16:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
Op de basisschool, middelbare school en het MBO en eerste HBO studie ben ik enorm gepest (toen ik mijn tweede HBO ging doen en de universiteit niet meer).
Ik denk dat ik wel voor iemand die me gepest heeft kan zorgen. Niks karma, niks wraak... zonde van je energie. Natuurlijk heb ik het er nog moeilijk mee en het heeft me enorm gevormd, alleen het leven heeft ook die persoon gevormd en die is ook volwassen geworden. Daarnaast was het logisch waarom ik gepest werd, dus tja... de schuld lag niet geheel bij de pester (ik was vreemd).
Afhangend van wie het is zou ik bij de teamleider aangeven het wel of niet te kunnen. Ik zou het zeker bespreekbaar maken met de leidinggevende, maar niet bij de pester. Die dan immers de cliënt is.
Het is NOOIT logisch dat je gepest wordt!quote:Op dinsdag 27 maart 2018 16:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
Op de basisschool, middelbare school en het MBO en eerste HBO studie ben ik enorm gepest (toen ik mijn tweede HBO ging doen en de universiteit niet meer).
Ik denk dat ik wel voor iemand die me gepest heeft kan zorgen. Niks karma, niks wraak... zonde van je energie. Natuurlijk heb ik het er nog moeilijk mee en het heeft me enorm gevormd, alleen het leven heeft ook die persoon gevormd en die is ook volwassen geworden. Daarnaast was het logisch waarom ik gepest werd, dus tja... de schuld lag niet geheel bij de pester (ik was vreemd).
Afhangend van wie het is zou ik bij de teamleider aangeven het wel of niet te kunnen. Ik zou het zeker bespreekbaar maken met de leidinggevende, maar niet bij de pester. Die dan immers de cliënt is.
Sorry, ik wilde je geen pijn doen.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 16:45 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Dat je zegt dat het logisch was dat je gepest werd omdat je 'vreemd' was doet me een beetje pijn.
Ik ben ook altijd een vreemde vogel geweest, met tijd en wijlen erg op mezelf (zelfs als klein kind al dus), gaf niks om bij de populaire groep te horen (had daar wel vrienden uit, maar net zo goed bij de 'underdogs'). Altijd een beetje 'anders' geweest iig.
Toch ben ik nooit gepest, wel een keertje een plagerijtje, maar nooit gepest.
Dat jij gepest bent komt niet door je 'vreemd' zijn, het is niet jouw schuld. De pesters zagen een kans en hebben die gepakt, het ligt bij hun, niet bij jou. Zij zochten een slachtoffer en als jij het niet was geweest was het wel een ander geweest, 'vreemd' of niet.
Lief kind toch, zeg geen sorry. (Mezelf kennende zou ik nu sorry zeggen om het sorry zeggen, hihi)quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Sorry, ik wilde je geen pijn doen.
Toen ik jonger was, was ik sociaal onhandig en echt heel anders in alles. Ik begrijp wel waarom ze mij eruit pikte. Ik praat hun gedrag niet goed, alleen ik snap ze wel. Ik was dik, sociaal onhandig, hormoonafwijkingen, snel heel erg agressief en boos... Kwam uit een lager milieu, had een vriendinnetje in plaats van een vriendje. Het werd ze gewoon op een gouden bordje aangereikt.
handelen als in een besluit nemen wat te doenquote:Op dinsdag 27 maart 2018 16:14 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hij moet niet handelen want hij heeft de client nog niet aangenomen. En hoewel reageren wenselijk is, is dat niet verplicht.
niemand mag pesten, hoe "vreemd" je ook bent.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Lief kind toch, zeg geen sorry. (Mezelf kennende zou ik nu sorry zeggen om het sorry zeggen, hihi)
Jouw 'anders' zijn is niet de reden, was jij het niet geweest was het wel een ander geweest. 'Anders' of niet, ze zochten een slachtoffer.
Het was echt jouw schuld niet, maar de hunne.
Nouja, het is wel opvallend dat je van de basisschool tot het HBO gepest wordt.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:13 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Het is NOOIT logisch dat je gepest wordt!
Wat bedoel je hiermee te zeggen?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:59 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Nouja, het is wel opvallend dat je van de basisschool tot het HBO gepest wordt.
quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:59 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Dat ik het bij sommige mensen wel logisch vind. Niet om het gedrag van de pesters goed te praten of te zeggen dat je het verdient om gepest te worden. Maar soms heb je gewoon bij mensen van 'ja, die zal wel gepest worden'.quote:
Ik ken er een voorbeeld van. Mijn buurjongen werd gepest op de basisschool, later op het middelbare onderwijs en nu op het mbo nog steeds. Het lijkt wel alsof hij het over zich afroept.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 17:59 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Vreemd genoeg heeft de klas zoiets vaak vrij snel door.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:40 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Ik ken er een voorbeeld van. Mijn buurjongen werd gepest op de basisschool, later op het middelbare onderwijs en nu op het mbo nog steeds. Het lijkt wel alsof hij het over zich afroept.
Ja klopt. Ergens snap ik ook wel waarom ze de pik op hem hebben.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:52 schreef ITrade het volgende:
[..]
Vreemd genoeg heeft de klas zoiets vaak vrij snel door.
Uiteraard helemaal random gekozen en heeft niks te maken met R&Pquote:Op dinsdag 8 november 2016 11:07 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Oh jij bent dus autistisch of geen rijbewijs?
Want iedereen snapt dat je dan ook achteruit weer de straat op moet rijden en je dan niet ziet of er verkeer aan komt en bij druk verkeer in de straat heb je geen kans om weg te rijden.
Bij rechte vakken kan je achteruit inparkeren en weer snel wegrijden uit je parkeervak en kan je het verkeer zien aankomen.
Sowieso mensen als TS die altijd maar vooruit parkeren omdat dat ze makkelijk is
Wel opvallend dan, dat je -ik- in ieder geval nooit hoort dat er op de universiteit gepest wordt.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:10 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Dat ik het bij sommige mensen wel logisch vind. Niet om het gedrag van de pesters goed te praten of te zeggen dat je het verdient om gepest te worden. Maar soms heb je gewoon bij mensen van 'ja, die zal wel gepest worden'.
Dit! En toen werd ik rustiger, een sociaal dier en ik werd toen ook populair(der). Vreemd zal ik altijd blijven, maar nu op een positieve manier (mensen vinden het nu gewoon leuk en eigen)quote:Op dinsdag 27 maart 2018 18:10 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Dat ik het bij sommige mensen wel logisch vind. Niet om het gedrag van de pesters goed te praten of te zeggen dat je het verdient om gepest te worden. Maar soms heb je gewoon bij mensen van 'ja, die zal wel gepest worden'.
De universiteit was echt een verademing voor me. Nog nooit heb ik me ergens zo fijn gevoeldquote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:02 schreef Vimbavimba het volgende:
[..]
Wel opvallend dan, dat je -ik- in ieder geval nooit hoort dat er op de universiteit niet gepest wordt.
Wat let je?quote:Op dinsdag 27 maart 2018 12:47 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
en ik had gewild dat iemand me eerder ook zo een andere weg had kunnen laten zien zeg maar..
Je kwam binnen op de uni als ‘vreemd’ (jouw woorden) en werd niet meteen gepest.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dit! En toen werd ik rustiger, een sociaal dier en ik werd toen ook populair(der). Vreemd zal ik altijd blijven, maar nu op een positieve manier (mensen vinden het nu gewoon leuk en eigen)
Je hebt gelijk...quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:16 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Je kwam binnen op de uni als ‘vreemd’ (jouw woorden) en werd niet meteen gepest.
Zou het dan kunnen zijn dat het gewoon ook niet logisch is om iemand te pesten die er anders uitziet of zich anders gedraagt dan een bepaalde norm? En dat die groep dat snapte?
Dat je daar rustiger werd snap ik, logisch als je je gezien en gerespecteerd voelt.
quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
De universiteit was echt een verademing voor me. Nog nooit heb ik me ergens zo fijn gevoeld
Komt omdat een universiteit uit mensen bestaat uit talloze verschillende culturen en populariteit niet zo'n ding is. Voor mijn gevoel heb je op het vwo ook niet zo'n status quo als op andere niveaus. Hbo is toch weer meer een doorstroom van mbo en havo, waar populariteit weer iets belangrijker is.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 19:02 schreef Vimbavimba het volgende:
[..]
Wel opvallend dan, dat je -ik- in ieder geval nooit hoort dat er op de universiteit gepest wordt.
Vanwege de lap tekstquote:Op dinsdag 27 maart 2018 20:50 schreef Spiritus het volgende:
Vond je het blabla of was dat omdat het zo'n lap tekst is? Zo lang waren mijn rapportages als ik bij haar was geweest trouwens ook, echt alles schreef ik op zodat er nergens discussie over kon zijn
Slim en zorgvuldig. Mooi hoe je het hebt aangepakt.quote:Op dinsdag 27 maart 2018 20:50 schreef Spiritus het volgende:
Vond je het blabla of was dat omdat het zo'n lap tekst is? Zo lang waren mijn rapportages als ik bij haar was geweest trouwens ook, echt alles schreef ik op zodat er nergens discussie over kon zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |