abonnement Unibet Coolblue
pi_177834287
Verzekeraars willen zwarte doos in elke auto

Verzekeraars pleiten ervoor auto's verplicht uit te rusten met een zwarte doos. Bij een ongeval kan dan veel sneller en beter worden vastgesteld wie er schuldig is. Dat leidt tot een snellere afwikkeling van de schade, aldus het Verbond van Verzekeraars.



De politie is na een ongeval nog vaak aangewezen op tijdrovende analyses en getuigenverklaringen. Een verplichte Event Data Recorder (EDR) kan veel duidelijk maken over het moment vlak voor en tijdens het ongeval, want de zwarte doos kan informatie geven over onder meer de afgelegde remweg en hoe hard er werd gereden.

Computers in auto's verzamelen ook nu al veel gegevens over bijvoorbeeld het rijgedrag van de bestuurder en de prestaties van de auto. Fabrikanten willen die data beheren en willen ze alleen tegen betaling beschikbaar stellen. Maar het Verbond van Verzekeraars vindt dat consumenten zelf de regie moeten hebben over hun data en zelf ook moeten kunnen bepalen welke instanties erover kunnen beschikken.

Volgens de verzekeraars moet een niet-commerciële instantie zoals bijvoorbeeld de RDW (de voormalige Rijksdienst voor het Wegverkeer) de data gaan beheren. Aan de hand van de data kunnen ook allerlei producten aan consumenten worden aangeboden zoals een verzekering op maat of onderhoud van de auto.

De Europese Commissie overweegt overigens al langer om een zwarte doos verplicht te stellen in elke nieuwe auto. Die verplichting zou in september 2020 in moeten gaan.
https://www.ad.nl/auto/ve(...)-elke-auto~a11bdfe9/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:21:05 #2
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_177834570
Waarom moet die data worden gedeeld? Ik zou zeggen lokaal opslaan in de auto en dan alleen zichtbaar maken voor politie/justitie en de rdw.
speak only if it improves the silence.
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:30:46 #4
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_177834673
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:26 schreef TjjWester het volgende:
Waarom moet die data worden gedeeld? Ik zou zeggen lokaal opslaan in de auto en dan alleen zichtbaar maken voor politie/justitie en de rdw.
Ja lijkt me toch de beste optie, al kunnen criminelen of whatever dan wel makkelijk die doos er uit slopen om wat voor reden dan ook.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_177834753
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Verzekeraars pleiten ervoor auto's verplicht uit te rusten met een zwarte doos. Bij een ongeval kan dan veel sneller en beter worden vastgesteld wie er schuldig is. Dat leidt tot een snellere afwikkeling van de schade, aldus het Verbond van Verzekeraars.
Lees: Kunnen we veel vaker onder het uitkeren van schade uitkomen.
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:36:47 #6
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_177834837
Ik geef wel eens een lift aan Maria, de wulpse Surinaamse secretaresse.
Telt dat ook?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_177834847
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:33 schreef silverhill het volgende:

[..]

Lees: Kunnen we veel vaker onder het uitkeren van schade uitkomen.
Dan zouden de premie's omlaag moeten gaan, maar iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren.
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:38:36 #8
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_177834887
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:37 schreef MrSoreto het volgende:

[..]

Dan zouden de premie's omlaag moeten gaan, maar iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren.
Dat denk ik niet. Dit is dan ook gewoon een cadeautje voor de verzekeraars.

quote:
Volgens de verzekeraars moet een niet-commerciële instantie zoals bijvoorbeeld de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de data gaan beheren. Aan de hand van de data kunnen ook allerlei producten aan consumenten worden aangeboden zoals een verzekering op maat of onderhoud van de auto.
Oftewel, de overheid mag lappen voor het beheer van de data en aan de hand van die data kan de verzekeraar iedereen op maat een poot uit trekken en ook nog eens heel veel fte besparen. ^O^
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_177834910
Met andere woorden dan weet de verzekeraar dus altijd waar je rijdt.

Zet je je auto vaak in een achterbuurt neer? Dan wel even dubbele premie dokken.
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:40:22 #10
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_177834922
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:33 schreef silverhill het volgende:

[..]

Lees: Kunnen we veel vaker onder het uitkeren van schade uitkomen.
"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_177834941
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja lijkt me toch de beste optie, al kunnen criminelen of whatever dan wel makkelijk die doos er uit slopen om wat voor reden dan ook.
Die doos zal zich toch in de auto moeten bevinden om alle data op te kunnen slaan. Waarschijnlijk kan je ze goed in de auto verstoppen zodat ze niet makkelijk vindbaar (te jatten dus) zijn. Goed voorbeeld is de tracker die in veel nieuwe auto's zit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177834943
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
Precies dat dus idd

quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:39 schreef westwoodblvd het volgende:
Met andere woorden dan weet de verzekeraar dus altijd waar je rijdt.

Zet je je auto vaak in een achterbuurt neer? Dan wel even dubbele premie dokken.
In een ander artikel las ik dat alleen de laatste 8 seconden worden opgeslagen voor een crash. Oudere data wordt gewist.
pi_177835003
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
Bij de bepaling van de omvang van de schadevergoeding mag ook best rekening worden gehouden met eigen schuld. Dat je 5 km/h te hard reed maakt natuurlijk nog niet dat je eigen schuld hebt maar dit kan dan wel nauwkeuriger worden vastgesteld.
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:54:11 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177835270
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177835480
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
Sterke lobby denk ik.
  donderdag 15 maart 2018 @ 12:17:49 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177835491
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
Gewoon controle op van alles en nog wat.
pi_177835494
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
Meer controle over de burgers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_177835514
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus, plus de opstap naar rekeningrijden, want he, die black box heb je toch al.
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:41 schreef silverhill het volgende:

[..]

Precies dat dus idd

[..]

In een ander artikel las ik dat alleen de laatste 8 seconden worden opgeslagen voor een crash. Oudere data wordt gewist.
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:39 schreef westwoodblvd het volgende:
Met andere woorden dan weet de verzekeraar dus altijd waar je rijdt.

Zet je je auto vaak in een achterbuurt neer? Dan wel even dubbele premie dokken.
Nee de data word voor minimaal 1 week opgeslagen en in de europese concept plannen hiervoor is een gps functie niet toegestaan.
speak only if it improves the silence.
  donderdag 15 maart 2018 @ 12:21:25 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177835540
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:19 schreef TjjWester het volgende:

Nee de data word voor minimaal 1 week opgeslagen en in de europese concept plannen hiervoor is een gps functie niet toegestaan.
GPS is per definitie nodig voor rekeningrijden? Als dat ding elke week de kilometerstand door "appt" dan ben je er al.
pi_177835564
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

GPS is per definitie nodig voor rekeningrijden? Als dat ding elke week de kilometerstand door "appt" dan ben je er al.
In geen enkel plan is het de bedoeling om een blackbox te combineren met andere zaken, dat mag ook niet!

Net als in de vliegtuigindustrie is de blackbox alleen en uitsluitend bedoeld om feitelijke data te registeren.
speak only if it improves the silence.
  donderdag 15 maart 2018 @ 12:24:48 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177835600
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
Een kleine snelheidsovertreding is bij geen enkele verzekeraar reden om niet uit te keren. Vaak staat er wel iets in over een beperking van de uitkering als je de auto gebruikt voor illegale dingen, maar 5 km/uur te hard rijden valt daar niet onder.

Wel kunnen ze natuurlijk makkelijker kijken naar roekeloos rijgedrag, en dat is wel een uitsluiting. Als jij met 180 km/uur over de snelweg zeilt en iets raakt wordt dat met die black box uiteraard niet vergoedt, en dat kunnen ze dan makkelijker controleren inderdaad.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_177835639
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Uhu... :')
In de vliegtuigindustrie is dat verboden en ook in de concept plannen van de e.u is het gebruik van de blackbox voor andere zaken als het registeren van feitelijke data verboden.
speak only if it improves the silence.
pi_177835647
De totalitaire survelliance staat moet er hoe dan ook kopen, is het niet vanuit Brussel dan wel vanuit verzekeringsmaatschappijen en andere financiële instellingen.

Zoveel mogelijk datapunten verzamelen en daarna data-analytics erop los. Welkom in de digitale gevangenis.

Zo'n stasi kastje is in ieder voertuig is wel makkelijk, kunnen ze straks met de sleepwet terroristen opsporen én direct rekeningrijden invoeren.
pi_177835674
Laten we eerst eens beginnen met een systeem waarmee een burger kan zien wie, welke en wanneer data van diegene geraadpleegd wordt. Estland doet dit beter.
pi_177835705
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:27 schreef Revolution-NL het volgende:
De totalitaire survelliance staat moet er hoe dan ook kopen, is het niet vanuit Brussel dan wel vanuit verzekeringsmaatschappijen en andere financiële instellingen.

Zoveel mogelijk datapunten verzamelen en daarna data-analytics erop los. Welkom in de digitale gevangenis.

De stasi was er niets bij.
Totdat je zelf word aangereden zonder dat het jouw schuld is, dan ben je heel blij dat ze met die data precies kunnen achterhalen wie schuldig is.
speak only if it improves the silence.
pi_177835760
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:30 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Totdat je zelf word aangereden zonder dat het jouw schuld is, dan ben je heel blij dat ze met die data precies kunnen achterhalen wie schuldig is.
Met deze redenatie moet je zoveel mogelijk datapunten verzamelen, dus iedereen verplicht een chip met GPS voor het live-monitoren van je lichaam, en overal camera's met slimme beeldherkenning en slimme microfoons.

Op deze wijze kan je alles uitsluiten en ongewenst gedrag altijd bestraffen. Als je dan ook nog een rating systeem invoert voor je burgers dan heb je de ideale veilige, gezonde en efficiënte samenleving.

Er is een prijs die we voor vrijheid betalen...
pi_177836004
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Dit is dan ook gewoon een cadeautje voor de verzekeraars.

[..]

Oftewel, de overheid mag lappen voor het beheer van de data en aan de hand van die data kan de verzekeraar iedereen op maat een poot uit trekken en ook nog eens heel veel fte besparen. ^O^
Yep. En het zou mij niets verbazen als het op zo'n manier geïmplementeerd wordt.
pi_177836100
Nee.
Gewoon nee.

Wekt fraude in de hand met persoonsgegevens + dat kwaadwillenden die data kunnen stelen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177836162
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:29 schreef Stratotanker het volgende:
Laten we eerst eens beginnen met een systeem waarmee een burger kan zien wie, welke en wanneer data van diegene geraadpleegd wordt. Estland doet dit beter.
Nee. Laten we gewoon kappen met 'data' verzamelen. Een middel met nog gevaarlijkere uitwerkingen en risico's dan voor het doel waarvoor het gebruikt moet worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_177836326
Leuk dat de verzekeraars dat willen. Misschien dat het ze ooit gaat lukken om dit door te drukken met een zak geld aan een of andere politicus.
Want daar is het juist om te doen. Meer zekerheden verschaffen voor jezelf en minder zekerheden voor je clienten. En ondertussen vragen ze zich af waarom verzekeringsmaatschappijen zo in een verdomhoekje worden gezet als graaiende geldwolven.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177836436
Ehm wat kost het inbouwen van zon kastje en wie gaat dit betalen? Dit zal vast niet gratis zijn. Als je dit verplicht stelt dupeer je de nette rijders voor het gedrag van een kleine groep. het is vast niet een kastje van 3 tientjes en als het kastje duizenden euro's kost???
  donderdag 15 maart 2018 @ 13:12:12 #34
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_177836524
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:26 schreef TjjWester het volgende:
Waarom moet die data worden gedeeld? Ik zou zeggen lokaal opslaan in de auto en dan alleen zichtbaar maken voor politie/justitie en de rdw.
Ja dat is een topidee, krijg je na verloop van tijd vanzelf je boetes op de mat als je te hard gereden hebt, want dat wordt dus de volgende stap met zo'n zwarte doos in de auto.

No Thanx :{w :{w :{w
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_177836555
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 13:12 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Ja dat is een topidee, krijg je na verloop van tijd vanzelf je boetes op de mat als je te hard gereden hebt, want dat wordt dus de volgende stap met zo'n zwarte doos in de auto.

No Thanx :{w :{w :{w
Zonder gps kan dat niet worden bewezen.
speak only if it improves the silence.
pi_177837028
pi_177837288
Wat veel mensen niet weten is dat vrijwel alle nieuwe auto's, zeker lease autos allemaal data continue doorgeven naar de makers van de auto en onderdelen. Zo kunnen sommige Duitse autofabrikanten lekker mee koekeloeren met de camera's in je auto, maar ook zien of je remlichtje aanstaat of dat je ruitenwisser aan is. Deze dat wordt dan weer doorverkocht aan verkeersinformatiepartijen.
#winning
pi_177837568
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:23 schreef TjjWester het volgende:
In geen enkel plan is het de bedoeling om een blackbox te combineren met andere zaken, dat mag ook niet!
Neem ik ook aan anders verkrijgt men hun zin niet, kan achteraf nog altijd.
pi_177837618
Big Brother... moeten we niet willen.
  donderdag 15 maart 2018 @ 14:07:15 #40
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_177837725
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus, plus de opstap naar rekeningrijden, want he, die black box heb je toch al.
Yep dat was mijn eerste gedachte ook. Ze blijven kwaken als een kip ik wil je hebben.

//

Ik huldig het doel van monitoring waarbij ik ook weet dat het helaas niet daarbij blijft.
De schat aan gegevens om daarmee te controleren (en eventueel te dreigen), is te verleidelijk om te laten liggen.
Momenteel ben je een uitzondering (geworden) om je nog druk te maken over privacy en dan heb ik het niet over een blote poes.

Trouwens voor het geval men dat niet wist, nieuwe automodellen hebben sws vanaf dit jaar een verplichte SOS/Ecall communicatie aan boord. Zover ik weet wordt dan naast locatie, ook en-passant de status van de sensoren meegestuurd. Het zou mij niet verbazen dat men die kan omhacken om in bepaalde gevallen ook continu te gaan monitoren..... het systeem uitzetten leidt natuurlijk tot consequenties....dat je dus wat hebt te verbergen....

Een zg blackbox die echt alleen de laatste 8seconden bewaart, heeft alleen zin bij "zwaardere" ongelukken waarbij sensoren daadwerkelijk worden geactiveerd. Die categorie van ongelukken wordt juist door alle zelf-stuur electronica, en de eigen sensoropslag, juist minder.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_177837732
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 14:02 schreef HendrikV het volgende:
Big Brother... moeten we niet willen.
Zo te lezen heb jij iets te verbergen.
pi_177837748
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 14:07 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zo te lezen heb jij iets te verbergen.
Jaja simpele ziel. Vrijheid is gewoon ver te zoeken in hedendaags Europe. En door wat moslims laten we dat nog verder inperken.. triest.

Het helpt allemaal geen flikker.
  donderdag 15 maart 2018 @ 14:15:25 #43
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_177837889
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 13:07 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ehm wat kost het inbouwen van zon kastje en wie gaat dit betalen? Dit zal vast niet gratis zijn. Als je dit verplicht stelt dupeer je de nette rijders voor het gedrag van een kleine groep. het is vast niet een kastje van 3 tientjes en als het kastje duizenden euro's kost???
Ik denk dat zo'n kastje in die aantallen, hooguit ¤25 kost. Op de prijs van een auto niet noemenswaardig dus.

Ik vermoed dat je het kastje dan zelfs "gratis" krijgt in ruil voor jouw medewerking aan het veilige voordeel.

Ongeveer alle auto's van na 2000 hebben reeds een OBD registratiestekker onder het dashboard waarop je prima zo'n loerkastje kunt inprikken. Voor ¤5,- kan je zelf al een OBD-stekker kopen om met je telefoon je auto(gedrag) te monitoren. Je schrikt dan wat je dan allemaal kunt uitlezen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_177838772
quote:
3s.gif Op donderdag 15 maart 2018 14:15 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik denk dat zo'n kastje in die aantallen, hooguit ¤25 kost. Op de prijs van een auto niet noemenswaardig dus.

Ik vermoed dat je het kastje dan zelfs "gratis" krijgt in ruil voor jouw medewerking aan het veilige voordeel.

Ongeveer alle auto's van na 2000 hebben reeds een OBD registratiestekker onder het dashboard waarop je prima zo'n loerkastje kunt inprikken. Voor ¤5,- kan je zelf al een OBD-stekker kopen om met je telefoon je auto(gedrag) te monitoren. Je schrikt dan wat je dan allemaal kunt uitlezen.
Aangezien dat kastje verplicht word voor nieuwe auto's vanaf september 2020 is het bij de prijs van zo'n nieuwe auto inbegrepen. Of die auto daardoor duurder wordt weten we niet. Daar is het prijsverschil te klein voor.

Voor bestaande auto's ligt het anders. Daar is (nog) geen verplichting om zo'n apparaatje aan te schaffen. De verzekering zal blij zijn met bestuurders die vrijwillig zo'n apparaatje toe willen staan.
Misschien zullen die een lagere premie krijgen en die 25 Euro zullen ze zelf ook wel betalen.

Of het verstandig is om vrijwillig zo'n apparaatje in je auto toe te staan is een andere vraag.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177838840
quote:
3s.gif Op donderdag 15 maart 2018 14:15 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik denk dat zo'n kastje in die aantallen, hooguit ¤25 kost. Op de prijs van een auto niet noemenswaardig dus.

Ik vermoed dat je het kastje dan zelfs "gratis" krijgt in ruil voor jouw medewerking aan het veilige voordeel.

Ongeveer alle auto's van na 2000 hebben reeds een OBD registratiestekker onder het dashboard waarop je prima zo'n loerkastje kunt inprikken. Voor ¤5,- kan je zelf al een OBD-stekker kopen om met je telefoon je auto(gedrag) te monitoren. Je schrikt dan wat je dan allemaal kunt uitlezen.
Dan moet je al een vrij nieuw auto hebben , mijn auto heeft niet zo’n stekker. (1998) ik heb hele andere bedragen gelezen van 500-1500 per auto , dat is meer dan de meeste auto’s waard zijn

Het is ook niet bestaand probleem . Laat alleen risicogroepen zoals leaserijders en jongeren verplicht met zon kastje rijden
  donderdag 15 maart 2018 @ 15:16:13 #46
80382 manny
30 is best veel
pi_177838985
supergoed idee.

reken maar dat dit impact gaat hebben voor allerlei wegpiraten. Als je weet dat er iemand meekijkt en als het misgaat je gewoon het haasje bent. beter !
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_177839164
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:16 schreef manny het volgende:
supergoed idee.

reken maar dat dit impact gaat hebben voor allerlei wegpiraten. Als je weet dat er iemand meekijkt en als het misgaat je gewoon het haasje bent. beter !
Super goed idee kan ik meer beuren voor het oude blik wat ik nog heb staan!
  donderdag 15 maart 2018 @ 15:27:44 #48
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_177839200
Betekent dit als ik eentje oppik bij de bijlmer, dat ik dan kan carpoolen? :P
#teringwatslecht
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_177839238
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:10 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Dan moet je al een vrij nieuw auto hebben , mijn auto heeft niet zo’n stekker. (1998) ik heb hele andere bedragen gelezen van 500-1500 per auto , dat is meer dan de meeste auto’s waard zijn

Het is ook niet bestaand probleem . Laat alleen risicogroepen zoals leaserijders en jongeren verplicht met zon kastje rijden
Net als de sos button zal een black box alleen verplicht worden voor nieuwe autos, jouw verhaal is dus puur theoretisch.
speak only if it improves the silence.
pi_177839244
Ik heb er eentje gehad van een oud directeur, zat zo een kast in, dat ding was niet aan het lopen te krijgen zonder kastje, en ik geloof zonder gps?
Opel Omega, was het trouwens.
pi_177840503
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:27 schreef Revolution-NL het volgende:
De totalitaire survelliance staat moet er hoe dan ook kopen, is het niet vanuit Brussel dan wel vanuit verzekeringsmaatschappijen en andere financiële instellingen.

Zoveel mogelijk datapunten verzamelen en daarna data-analytics erop los. Welkom in de digitale gevangenis.

Zo'n stasi kastje is in ieder voertuig is wel makkelijk, kunnen ze straks met de sleepwet terroristen opsporen én direct rekeningrijden invoeren.

Als je net voor de invoering een nieuwe auto koopt of gewoon tweedehands auto's koopt, dan hoef je ook zo'n kastje niet te gebruiken.

Maar waar ben je nu echt bang voor?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177840552
Men kan het toch niet men heeft de vingerafdruk al van het paspoort, tevens denk ik dat ieder mobieltje te traceren is, kan men het wel of niet?

Leuker nog bij Amsterdam centraal hangen camera s en als het nodig is staan ze uit of zijn onbemand?
Een ketting is net zo sterk als zijn zwakste schakel?

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2018 16:19:51 ]
pi_177840774
Zelfs ik zou het niet kunnen en ik ben wel een gedreven persoon vind ik. Dan moet ik dingen uit handen geven en dan zou daar de zwakke schakel kunnen zitten, ik hoef een lanterfant maar een taak te geven voor een gedreven persoon dan!
  donderdag 15 maart 2018 @ 17:17:20 #54
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_177842003
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:10 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Dan moet je al een vrij nieuw auto hebben , mijn auto heeft niet zo’n stekker. (1998) ik heb hele andere bedragen gelezen van 500-1500 per auto , dat is meer dan de meeste auto’s waard zijn

Het is ook niet bestaand probleem . Laat alleen risicogroepen zoals leaserijders en jongeren verplicht met zon kastje rijden
Dat is dan vreemd. Alle fabrieksmodellen geleverd vanaf 1996 hebben veelal een OBD stekker..... welke auto/type heb je ? Mogelijk dat die verborgen zit, weggewerkt.

"Bron : In Europa zijn benzinevoertuigen vanaf 2001 en dieselvoertuigen vanaf 2004 verplicht om de OBD2 protocollen te ondersteunen, in de praktijk blijkt echter dat de meeste voertuigen al vanaf 1996 zijn uitgerust met OBD2."

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat wanneer je onderscheid maakt voor controle bij gebruikers van loerkastjes, men sws fout bezig is. De controle is dan kennelijk gericht op de persoon/groep en niet meer op het voertuig zelf.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_177842168
In the year 3535 2025
Ain't gonna need to tell the truth, tell no lie
Everything you think, do and say
Is in the pill you took today ;(
pi_177842229
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 17:22 schreef Braindead2000 het volgende:
In the year 3535 2025
Ain't gonna need to tell the truth, tell no lie
Everything you think, do and say
Is in the pill you took today ;(
  donderdag 15 maart 2018 @ 17:33:41 #57
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_177842449
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:16 schreef manny het volgende:
supergoed idee.

reken maar dat dit impact gaat hebben voor allerlei wegpiraten. Als je weet dat er iemand meekijkt en als het misgaat je gewoon het haasje bent. beter !
Iemand die willens en wetens de wet wil overtreden doet dat toch wel en vindt wel een manier. Ik kan je nu al verzekeren dat er dan een levendige handel zal ontstaan in gemanipuleerde kastjes & fake data.

Het is ook relatief makkelijk om zaken te verhaspelen. Onze wet/overheid is op dat vlak tamelijk ondeskundig om niet te zeggen naïef. Wanneer je een blackbox moet maken die bestand is tegen allerlei misbruik omdat het dient als (enig?) wettelijke rechtsgeldigheid, schiet je imho sws het doel voorbij.

Je noemt trouwens hiermee wel één van de problemen die meespelen. Staat mooie techniek ten dienste van een gebruiker of (zal dat, omdat het kan) worden ingezet om te onderdrukken ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 15 maart 2018 @ 18:01:03 #58
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_177842910
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 16:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:Maar waar ben je nu echt bang voor?
Ik antwoord hier ook maar.

Ik ben dan bang dat ik continue zal worden bespied en mij (achteraf) moet verantwoorden voor (on/bewust gedane of nagelaten) handelingen die men (on)bedoeld hanteert om mij nadelig te (de)classificeren.

Je komt dan weer op de hedendaagse discussie dat je verdacht bent/wordt wanneer je iets eigens omtrent jouzelf verbergt.
Ik vind het al vrij irritant dat je rekening moet houden met een vermeende maatschappelijke norm. Een mens is een groepsdier maar heeft Privacy nodig om in vrijheid een imperfect leven te kunnen leiden.
Pas wanneer ik met mijn recht op privacy jouw of andermans rechten substantieel aantast, kan/moet je maatregelen nemen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_177842944
Zou deze een blackbox hebben gehad?

http://www.blikopnieuws.n(...)hol-slaan-tesla.html
  donderdag 15 maart 2018 @ 18:06:20 #60
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_177842978
Prima idee, jammer dat dit van de verzekeraars moet komen en niet gewoon van de overheid. Het is eerder vreemd te noemen dat het niet eerder is ingevoerd.

Het wordt daarmee ook veel makkelijker om verkeersovertreders aan te pakken.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_177843045
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 18:06 schreef hooibaal het volgende:
Het is eerder vreemd te noemen dat het niet eerder is ingevoerd.
Ik had er al eentje in een Opel Omega dacht van 1998 wat heet eerder dan?

Kan ook 1993 zijn geweest ex lease auto.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2018 18:10:17 ]
pi_177843221
Jezus wat is die AD een slechte stemmingmakende kutkrant. Hier een stukje uit het artikele van de NOS.

quote:
De politie gebruikt die gegevens nu al als bewijsmateriaal bij zware ongelukken. De recorder legt bijvoorbeeld vast hoe hard er gereden is, hoe lang de remweg was en of de bestuurder de gordel om had. Ook kan het gedrag van de bestuurder worden vastgelegd, bijvoorbeeld of iemand aan het bellen was.

"Het is geen spionagekastje, een event datarecorder registreert alleen iedere keer de laatste acht seconden van waar de auto rijdt, hoe de auto rijdt en wat de ongevalsomstandigheden zijn. Oudere informatie wordt voortdurend gewist." Wat de verzekeraars betreft is de politie de aangewezen onafhankelijke partij om de gegevens uit te lezen. Dat gebeurt in ieder geval niet door de verzekeraars.
https://nos.nl/artikel/22(...)os-in-elke-auto.html
.
pi_177843249
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 18:18 schreef Fer het volgende:
Jezus wat is die AD een slechte stemmingmakende kutkrant. Hier een stukje uit het artikele van de NOS.

[..]

Dat kan ook zonder kastje OSB stekker toch?
  donderdag 15 maart 2018 @ 18:21:39 #64
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_177843276
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 18:18 schreef Fer het volgende:
Jezus wat is die AD een slechte stemmingmakende kutkrant. Hier een stukje uit het artikele van de NOS.

[..]

Jammer, gemiste kans.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_177843298
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 18:20 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat kan ook zonder kastje OSB stekker toch?
Tuurlijk, met een GPS en G-sensoren kom je al een heel eind.
.
pi_177843332
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 18:21 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Jammer, gemiste kans.
Gemiste kans noem je dat, ik noem het te dom om te poepen.
pi_177844054
positie, snelheid en versnelling/vertraging in feite nog minder dan een dashcam registreert, die steeds meer mensen hebben. Welliswaar vrijwillig, maar mensen kiezen er zelf voor.

Maar de laatste 8 seconden, door de politie te bekijken is toch wat anders dan een tracker, die alle ritgegevens constant naar de verzekeraar stuurt.
.
pi_177844113
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 19:03 schreef Fer het volgende:
positie, snelheid en versnelling/vertraging in feite nog minder dan een dashcam registreert, die steeds meer mensen hebben. Welliswaar vrijwillig, maar mensen kiezen er zelf voor.

Maar de laatste 8 seconden, door de politie te bekijken is toch wat anders dan een tracker, die alle ritgegevens constant naar de verzekeraar stuurt.
Ze hoeven ook niet te weten dat ik naar de dames van plezier ben geweest he?
Spambox vol met die zooi dan, vrouwtje zal wel schrikken dan, 1 ad kan ik nog verantwoorden door te zeggen ze sturen me ook alle zooi toe, bij meerdere wordt ze achterdochtig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2018 19:06:53 ]
pi_177844156
Slecht idee.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_177844186
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 19:08 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Slecht idee.
Ben ik met je eens, waarom het kan ook en dan pas als het fout gegaan heeft, met andere middelen!
Het zal iets omslachtiger gaan maar waar de hel worden ze dan voor betaald, om met hun benen omhoog te liggen?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2018 19:10:20 ]
  donderdag 15 maart 2018 @ 19:18:46 #71
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_177844419
TOTALE CONTROLE
pi_177844634
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:16 schreef manny het volgende:
supergoed idee.

reken maar dat dit impact gaat hebben voor allerlei wegpiraten. Als je weet dat er iemand meekijkt en als het misgaat je gewoon het haasje bent. beter !
Jij vindt leven in een panopticon top?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 15 maart 2018 @ 19:35:03 #73
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177844839
Een offline zwarte doos die inderdaad slechts de afgelopen 15 minuten opslaat en die steeds overschrijft is een prima idee, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat helemaal niet zo gaat lopen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_177845457
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 19:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Een offline zwarte doos die inderdaad slechts de afgelopen 15 minuten opslaat en die steeds overschrijft is een prima idee, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat helemaal niet zo gaat lopen.
Waarom niet? Wat denk je dat de infrastructuur kost om anders alle data op te slaan en na te kijken? Dat gaat niemand betalen.
.
  donderdag 15 maart 2018 @ 20:53:51 #75
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_177846986
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 19:59 schreef Fer het volgende:

[..]

Waarom niet? Wat denk je dat de infrastructuur kost om anders alle data op te slaan en na te kijken? Dat gaat niemand betalen.
Dat gaan wij natuurlijk betalen.

EINZ EINZ
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 15 maart 2018 @ 21:05:07 #76
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177847349
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 19:59 schreef Fer het volgende:

[..]

Waarom niet? Wat denk je dat de infrastructuur kost om anders alle data op te slaan en na te kijken? Dat gaat niemand betalen.
Drie keer raden hoe dat afgewenteld wordt.

Kastje van eurlings is overigens wel om diezelfde reden gestrandt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 15 maart 2018 @ 22:18:35 #77
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_177849775
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 19:59 schreef Fer het volgende:[..]
Waarom niet? Wat denk je dat de infrastructuur kost om anders alle data op te slaan en na te kijken? Dat gaat niemand betalen.
Kheb nieuws voor je. Google, Amazon and the likes zullen die uitdaging graag voor je willen uitnutten.

Een jaar aan gedetailleerde sensordata van alle 7 miljoen auto's in NL, zal (TSDB) geaggregeerd passen in iets van 5PetaByte oftewel 0.05% van Google's opslagcapaciteit. Het is natuurlijk ontzaglijk veel data, formaat wat een grootbank ongeveer gebruikt, maar in hedendaagse denken ook weer niet extreem.

De kosten/inspanning van het databeheer zullen ondergeschikt zijn aan de toepasbare (commerciële) waarde van gecorreleerde data. Een natte droom voor elke data verzamelaar met ondenkbare mogelijkheden.....

Ik zou voorstander kunnen zijn wanneer ik eigenaar blijf van mijn (identificeerbare) data en (daarmee) kan beslissen wie, wanneer, hoe lang en waarvoor welke gegevens van mij mag/kan toepassen. Deze voorwaarden zijn utopisch, dus hou ik het zelf wel bij.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_177851972
Invoeren van deel III kenteken hoeveel koste dat nog eens, wat heb ik ervan terug gekregen?
Het is ja immers niet meer inplaats daarvan een code en een plastic pasje wat geen flut voorstellen doet.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2018 23:22:38 ]
pi_177853121
Registratiedooschip was handiger geweest, dat "zwart" gaat gedonder geven. Doos wellicht ook.
pi_177853313
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 00:10 schreef havanagila het volgende:
Registratiedooschip was handiger geweest, dat "zwart" gaat gedonder geven. Doos wellicht ook.
Wat ik zeg of al eerder noemde plant iedereen een chip in uiteindelijk zal het er toch ooit van komen toch?
  vrijdag 16 maart 2018 @ 01:11:50 #81
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_177853742
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 23:00 schreef john2406 het volgende:

[..]

Denk dat de politie zichzelf al betaald met de bekeuringen

Ah ja, politieagenten betalen de bekeuringen.

Helemaal niet aan gedacht.
pi_177853758
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 01:11 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ah ja, politieagenten betalen de bekeuringen.

Helemaal niet aan gedacht.
Je kan niet lezen man, hun salaris innen ze zelf op die manier.
Met andere woorden het hoeft de burger eigenlijk helemaal niks meer te kosten die dienst.
Die dienst bedruppeld zichzelf dan.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2018 01:17:09 ]
  vrijdag 16 maart 2018 @ 01:17:09 #83
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_177853783
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 01:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

Je kan niet lezen man, hun salaris innen ze zelf op die manier.
Ik kan wel lezen, jij schrijft alleen heel vreemd.
pi_177853791
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 01:17 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ik kan wel lezen, jij schrijft alleen heel vreemd.
Waar schrijf ik dat deze bekeuringen betalen wat jij ervan maken doet?

Mits dat ze zelf geen strafbaar feit hebben begaan dan.
pi_177853803
Wij van wc eend besloten dat we verkeerd parkeren deden.
  vrijdag 16 maart 2018 @ 01:23:45 #86
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177853825
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 21:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Kastje van eurlings is overigens wel om diezelfde reden gestrandt.
Prima toch? Dit voorstel is dus beter.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_177853934
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
Dat is dan toch terecht
pi_177853963
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 01:44 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Dat is dan toch terecht
Voor 125 zonder correctie?
pi_177854185
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 18:18 schreef Fer het volgende:
Jezus wat is die AD een slechte stemmingmakende kutkrant. Hier een stukje uit het artikele van de NOS.

[..]

https://nos.nl/artikel/22(...)os-in-elke-auto.html
Wat klopt er dan niet aan wat er in de OP staat? Het AD heeft het ook over "vlak voor [...] het ongeval".
quote:
Een verplichte Event Data Recorder (EDR) kan veel duidelijk maken over het moment vlak voor en tijdens het ongeval, want de zwarte doos kan informatie geven over onder meer de afgelegde remweg en hoe hard er werd gereden.
  vrijdag 16 maart 2018 @ 02:29:16 #90
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_177854191
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 02:28 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat klopt er dan niet aan wat er in de OP staat? Het AD heeft het ook over "vlak voor [...] het ongeval".

Het is niet zozeer wat er niet klopt maar meer dat er gewoon informatie wordt weggelaten die vrij belangrijk is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_177855323
Handig bij onopgeloste moordzaken, even kijken wie er met z'n auto in de buurt is geweest. Misschien meteen koppelen met een verplichte landelijke DNA databank. Auto die alleen start met jouw onderhuidse chip. Komt goed.

^O^
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_177855641
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 05:05 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Handig bij onopgeloste moordzaken, even kijken wie er met z'n auto in de buurt is geweest. Misschien meteen koppelen met een verplichte landelijke DNA databank. Auto die alleen start met jouw onderhuidse chip. Komt goed.

^O^
Ssst, breng ze niet op ideeën. 1984 wordt nu ook gebruikt als handleiding, en bij mijn weten was dat niet de intentie van Orwell.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177856186
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 02:28 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat klopt er dan niet aan wat er in de OP staat? Het AD heeft het ook over "vlak voor [...] het ongeval".

[..]

Het verschil tussen een offline systeem wat je alleen uitleest als het nodig en een hele infrastructuur die continue data meet en opslaat bij het RDW.
.
pi_177856263
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 05:32 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ssst, breng ze niet op ideeën. 1984 wordt nu ook gebruikt als handleiding, en bij mijn weten was dat niet de intentie van Orwell.
Iedereen haalt altijd 1984 aan, zelf vind ik 'Brave New World' van Huxley een veel scherpere voorspelling van de huidige samenleving.
pi_177856313
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 07:53 schreef Fer het volgende:

[..]

Het verschil tussen een offline systeem wat je alleen uitleest als het nodig en een hele infrastructuur die continue data meet en opslaat bij het RDW.
Maar dat gaat ook over twee verschillende dingen. Het eerste gaat over de data die wordt opgeslagen op de EDR in specifieke gevallen, het tweede gaat over alle data die door de auto wordt verzameld, door autofabrikanten (soms realtime) wordt 'uitgelezen' en eventueel zelfs wordt verkocht. Daarvan wil het Verbond dat de eigenaar van de auto bepaalt wat er met die gegevens gebeurt.
pi_177860206
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 08:03 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar dat gaat ook over twee verschillende dingen. Het eerste gaat over de data die wordt opgeslagen op de EDR in specifieke gevallen, het tweede gaat over alle data die door de auto wordt verzameld, door autofabrikanten (soms realtime) wordt 'uitgelezen' en eventueel zelfs wordt verkocht. Daarvan wil het Verbond dat de eigenaar van de auto bepaalt wat er met die gegevens gebeurt.
Als je enkel de laatste paar seconden hoeft op te slaan dan is daar nauwelijks geheugen voor nodig. De bestuurders kunnen dat makkelijk zelf beheren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_177860505
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 08:03 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar dat gaat ook over twee verschillende dingen. Het eerste gaat over de data die wordt opgeslagen op de EDR in specifieke gevallen, het tweede gaat over alle data die door de auto wordt verzameld, door autofabrikanten (soms realtime) wordt 'uitgelezen' en eventueel zelfs wordt verkocht. Daarvan wil het Verbond dat de eigenaar van de auto bepaalt wat er met die gegevens gebeurt.
Dat is duimzuigerij van AD
.
pi_177861181
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 11:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als je enkel de laatste paar seconden hoeft op te slaan dan is daar nauwelijks geheugen voor nodig. De bestuurders kunnen dat makkelijk zelf beheren.
De data van de EDR is dan ook niet de data die beheerd zou moeten worden. Dat gaat om bijvoorbeeld gegevens waar een verzekeraar over moet kunnen beschikken bij een verzekering waar de consument korting krijgt bij goed rijgedrag. Dat is ook een voorbeeld van een product waarover in dat stukje tekst wordt gesproken.

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 12:05 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is duimzuigerij van AD
Nee, dat is de boodschap van het Verbond van Verzekeraars.
  vrijdag 16 maart 2018 @ 12:46:34 #99
80382 manny
30 is best veel
pi_177861213
fraaie redenaties hier. Elke vorm van vastlegging eindigt volgens sommigen met Orwell en een staat die nog checkt of ik wel vaak genoeg naar de WC ga. Hebben diezelfde mensen ook problemen met de zwarte doos in een vliegtuig ?

Erg hoor. Achteraf kunnen vaststellen wat de oorzaak van ongeluk is. Vertrouwen op data ipv ooggetuigen (als die er al zijn). verschrikkelijk.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_177861923
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 12:46 schreef manny het volgende:
fraaie redenaties hier. Elke vorm van vastlegging eindigt volgens sommigen met Orwell en een staat die nog checkt of ik wel vaak genoeg naar de WC ga. Hebben diezelfde mensen ook problemen met de zwarte doos in een vliegtuig ?

Erg hoor. Achteraf kunnen vaststellen wat de oorzaak van ongeluk is. Vertrouwen op data ipv ooggetuigen (als die er al zijn). verschrikkelijk.
Ik bezit geen vliegtuig, dus met die zwarte dozen heb ik weinig te maken. Mobiele telefoons zijn primair gemaakt om gesprekken te voeren tussen twee partijen. Misschien ook om smsjes te sturen. Die worden vast nooit gebruikt om uit te peilen waar je zit, en wat je ermee doet. Want net als zwarte dozen in auto's zullen ze vast nooit voor wat anders worden gebruikt als het doel waarvoor ze zijn gemaakt. Toch?

Dream on.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 16 maart 2018 @ 13:35:25 #101
80382 manny
30 is best veel
pi_177862124
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 13:25 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik bezit geen vliegtuig, dus met die zwarte dozen heb ik weinig te maken. Mobiele telefoons zijn primair gemaakt om gesprekken te voeren tussen twee partijen. Misschien ook om smsjes te sturen. Die worden vast nooit gebruikt om uit te peilen waar je zit, en wat je ermee doet. Want net als zwarte dozen in auto's zullen ze vast nooit voor wat anders worden gebruikt als het doel waarvoor ze zijn gemaakt. Toch?

Dream on.
En wat is je punt. Uiteraard worden dingen gebruikt voor andere doeleinden. Als jij verdacht wordt van een moord lezen ze toch ook je laptop uit.

Maar goed. Je kan ook geloven dat het allemaal de evil overheid is die dit allemaal uitdenkt met als doel ons onder de duim te houden ofzo..

Dream on.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  vrijdag 16 maart 2018 @ 13:57:03 #102
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_177862603
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 12:46 schreef manny het volgende:
fraaie redenaties hier. Elke vorm van vastlegging eindigt volgens sommigen met Orwell en een staat die nog checkt of ik wel vaak genoeg naar de WC ga. Hebben diezelfde mensen ook problemen met de zwarte doos in een vliegtuig ?

Erg hoor. Achteraf kunnen vaststellen wat de oorzaak van ongeluk is. Vertrouwen op data ipv ooggetuigen (als die er al zijn). verschrikkelijk.
Het verschil, voor zover je dat wil zien, is dat een zwarte doos (wat ook veel discussies heeft) in een vliegtuig; gegevens vastlegt over primair het vliegtuig zelf. Die zwarte doos in een auto komt door de 1:1 relatie met de bestuurder, een stuk dichterbij in ons privacy domein.

We zijn er al zo aan gewend dat met vliegen alles wordt geregistreerd en je op reizen buiten de deur wordt gevolgd dat we ons niet eens meer kunnen (af)vragen wat daar ook al weer de reden voor was. Het voelt kennelijk fijn en vertrouwd om gecontroleerd te (kunnen) worden en daarmee de eigen verantwoordelijkheid uit te kunnen schakelen.

"Orwell" is idd het einddoel van een Staat die daarmee totale controle heeft over (het vermeende belang van) haar burgers. Het belang en recht van het individu om daarbij imperfect te (mogen, laat staan kunnen) zijn, wordt vervolgens ondergeschikt gemaakt aan die van de Staat.

Je moet uiterst zorgvuldig zijn met wat wel/niet wordt vastlegt over personen en wie dat waarvoor met welk gaat gebruiken. De intenties zijn net als met wapens niet slecht, de uitwerking helaas wel......
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_177863434
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 13:35 schreef manny het volgende:

[..]

En wat is je punt. Uiteraard worden dingen gebruikt voor andere doeleinden. Als jij verdacht wordt van een moord lezen ze toch ook je laptop uit.
Dan pas? Okee, als jij het zegt... Ondertussen plak ik de cam van m'n laptop en telefoon voor de zekerheid af. Het probleem zit 'm in de mogelijkheden. Het is behoorlijk naïef om te denken dat (overheids)diensten precies doen wat binnen de wettelijke kaders valt. Ik zou dat ook niet doen als ik informatie wil dat voor het oprapen ligt waaruit ik voordeel kan halen.
quote:
Maar goed. Je kan ook geloven dat het allemaal de evil overheid is die dit allemaal uitdenkt met als doel ons onder de duim te houden ofzo..

Dream on.
Dat is juist de bedoeling. Je wilt als overheid gewoon geen opstanden. En daar hoef je echt geen dictatuur voor te hebben.

Alle camera's en kentekenscanners boven de snelwegen zijn natuurlijk ook vast alleen om snel hulp te verlenen als er een aanrijding of ongeval heeft plaatsgevonden. Daar heeft de belastingdienst (ook zo'n integere tak van onze lieve knuffeloverheid) totaal geen interesse in gehad...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 16 maart 2018 @ 15:07:44 #104
80382 manny
30 is best veel
pi_177864081
succes met de complottheorien verder.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_177865163
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 13:25 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik bezit geen vliegtuig, dus met die zwarte dozen heb ik weinig te maken. Mobiele telefoons zijn primair gemaakt om gesprekken te voeren tussen twee partijen. Misschien ook om smsjes te sturen. Die worden vast nooit gebruikt om uit te peilen waar je zit, en wat je ermee doet. Want net als zwarte dozen in auto's zullen ze vast nooit voor wat anders worden gebruikt als het doel waarvoor ze zijn gemaakt. Toch?

Dream on.
Ik kan mij iets herinneren van een voetbal wedstrijd iets met ruzie of zo, iedereen die aanwezig was daar kreeg een sms je hoe wisten ze wie aanwezig was?

https://tweakers.net/poll(...)s-een-goed-plan.html

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2018 16:39:37 ]
  vrijdag 16 maart 2018 @ 20:57:34 #106
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_177871062
De volgende stap is een verplichte dashcam die permanent in contact staat met de RDW.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_177872730
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
Omdat de overheid volledige controle over haar burgers wil.
pi_177872768
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 22:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Omdat de overheid volledige controle over haar burgers wil.
De overheid. Dat is voornamelijk de VVD toch? :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177872809
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 22:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De overheid. Dat is voornamelijk de VVD toch? :)
De VVD is in ieder geval wel één van de grootste aanjagers van alle privacy-inperkende maatregelen vanuit de overheid de laatste jaren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_177873782
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 22:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De overheid. Dat is voornamelijk de VVD toch? :)
Moet ik jou gaan uitleggen wat de EU is?
pi_177873795
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 22:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De VVD is in ieder geval wel één van de grootste aanjagers van alle privacy-inperkende maatregelen vanuit de overheid de laatste jaren.
Helaas is dit niet geheel onwaar, al is de grootste aanjager op dat punt inmiddels op een zijspoor gezet.
pi_177874009
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 23:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Moet ik jou gaan uitleggen wat de EU is?
Vertel mij dat maar is dat hetgeen ik tegen was?
Tevens de VVD heeft geen ballen, ook niet, men weet heel niet hoe belangrijk Nederland voor Europa is toch? Nouja Nederland Rotterdam om het beestje maar te noemen bij naam.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2018 23:30:34 ]
pi_177874029
De ziel aan de duivel verkopen al eens van gehoord?
pi_177874059
Rutte acht het hoogst waarschijnlijk juist, gifgas, nou ja daar ben ik van op de hoogte wat die allemaal hoogstwaarschijnlijk hield toch!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2018 23:32:29 ]
pi_177877159
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 15:07 schreef manny het volgende:
succes met de complottheorien verder.
Succes met je burgelijke gehoorzaamheid. Waren er meer als jij, dan had de overheid het iig een stuk makkelijker.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 18 maart 2018 @ 17:21:51 #116
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177910862
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:44 schreef Confetti het volgende:

Bij de bepaling van de omvang van de schadevergoeding mag ook best rekening worden gehouden met eigen schuld. Dat je 5 km/h te hard reed maakt natuurlijk nog niet dat je eigen schuld hebt maar dit kan dan wel nauwkeuriger worden vastgesteld.
Maar 'stomheid' is niet te meten....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 18 maart 2018 @ 17:26:59 #117
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177910983
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 08:35 schreef Ridocar het volgende:

Succes met je burgelijke gehoorzaamheid. Waren er meer als jij, dan had de overheid het iig een stuk makkelijker.
Denk dat je je beter druk kunt maken om commerciele bedrijven zoals Google, ipv over de overheid.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177911232
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:21 schreef NoXia het volgende:
Sylvana grap in 3-2-1....
:o :X :'( :@ oO/ O-)
5 Ferrari's op videoband!
pi_177911238
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Denk dat je je beter druk kunt maken om commerciele bedrijven zoals Google, ipv over de overheid.
Ook niet te gemakellijk maken dan voor googel he, taalvoutjes kan die nog niet me omgaan tog?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2018 17:36:04 ]
pi_177922453
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Denk dat je je beter druk kunt maken om commerciele bedrijven zoals Google, ipv over de overheid.
Google kan iig geen dwangmiddelen inzetten.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177939094
Verzekeraars willen te veel macht en dat krijgen ze ook, want van het KiFiD krijgen ze vaak gelijk. Dus vraag ik mij af of het KiFiD de verzekeringsmaatschappijen vertegenwoordigt i.p.v. onafhankelijk een oordeel te vellen. Daarom vind ik dat er een onderzoek moet komen naar de handel en wandel van het KiFiD en naar de achtergrond van de bestuurders van het KiFiD.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_177940445
Maakt het uit mijn wagens hebben een type goedkeuring verkregen zonder, tegen die tijd dat ze stuk zijn leef ik waarschijnlijk niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2018 20:52:50 ]
pi_177944348
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 20:05 schreef john2406 het volgende:
tegen die tijd dat ze stuk zijn leef ik waarschijnlijk niet meer.
:o
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 21 maart 2018 @ 00:40:59 #124
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177974444
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 03:21 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Google kan iig geen dwangmiddelen inzetten.
Nee, het is nog veel erger; mensen onderwerpen zich 'vrijwillig'. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177989655
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 00:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, het is nog veel erger; mensen onderwerpen zich 'vrijwillig'. :)
Dan nog, dat is aan de mensen zelf. Internet is handig, maar het is niet je vriend. En dat is waar de meesten de fout in gaan. Als ze zo stom zijn om in de honingpotten van internetbedrijven te trappen moeten ze dat zelf weten.

Maar los van dat. Dit alles eindigt als je de computer uitzet, maar eindigt niet als de overheid je op de korrel heeft. Als verzekeringsmaarschappijen hun zin krijgen begint hun bemoeienis zodra je in jouw eigen auto stapt. En de verzekeraar is straks de onafgebroken bemoeizieke shotgun in jouw eigendom, en je kunt 'm er niet uitzetten.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177989822
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 18:59 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dan nog, dat is aan de mensen zelf. Internet is handig, maar het is niet je vriend. En dat is waar de meesten de fout in gaan. Als ze zo stom zijn om in de honingpotten van internetbedrijven te trappen moeten ze dat zelf weten.

Maar los van dat. Dit alles eindigt als je de computer uitzet, maar eindigt niet als de overheid je op de korrel heeft. Als verzekeringsmaarschappijen hun zin krijgen begint hun bemoeienis zodra je in jouw eigen auto stapt. En de verzekeraar is straks de onafgebroken bemoeizieke shotgun in jouw eigendom, en je kunt 'm er niet uitzetten.
Hoeft niet uit gewoon een stoorzender ernaast hangen. Het is immers mijn voertuig, tenzij deze betalen hem dan hangen ze maar erin wat ze willen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2018 19:07:02 ]
pi_177990027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 19:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoeft niet uit gewoon een stoorzender ernaast hangen. Het is immers mijn voertuig, tenzij deze betalen hem dan hangen ze maar erin wat ze willen.
"Beste john2406,

Het valt ons op dat onze apparatuur in uw voertuig al geruime tijd geen data retour stuurt. Wij verzoeken u een autobedrijf te bezoeken om dit probleem te verhelpen, zodat alle opgeslagen data alsnog verzonden kunnen worden. Gaarne herinner ik u eraan dat, indien het uitblijven van deze voertuigdata langer duurt dan drie maanden, uw premie tot 100% kan worden verhoogd.
Wij hopen u voldoende blablabla....

Hoogachtend...
"
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177990076
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 19:13 schreef Ridocar het volgende:

[..]

"Beste john2406,

Het valt ons op dat onze apparatuur in uw voertuig al geruime tijd geen data retour stuurt. Wij verzoeken u een autobedrijf te bezoeken om dit probleem te verhelpen, zodat alle opgeslagen data alsnog verzonden kunnen worden. Gaarne herinner ik u eraan dat, indien het uitblijven van deze voertuigdata langer duurt dan drie maanden, uw premie tot 100% kan worden verhoogd.
Wij hopen u voldoende blablabla....

Hoogachtend...
"
Af en toe zet ik die wel uit dan, verzoeken ja hetzelfde als vrijwillig?
De Limburgers welke niet gingen zouden zich moeten schamen van Peter R?
Ja ik schaam mij diep en nog dieper ho wacht Peter heeft ook lak aan wat men denken doet, dan ben ik ja haast gelijk aan deze al ga ik niet met Champagne op bezoek bij iemand.
pi_177990138
Men kan met mij alle kanten op trouwens, zolang het mijn kant is, als ik bij mijn DNA kan blijven kan men het hebben ook nog, zoniet kan met mij helemaal geen kant meer op!
Raar he waar zou dat wantrouwen van mij toch vandaan komen?
  woensdag 21 maart 2018 @ 19:36:53 #130
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_177990509
Misschien is dit wel een nieuwe carriere voor Tante Syl en de haren?
  zaterdag 24 maart 2018 @ 16:47:35 #131
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178059237
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 18:59 schreef Ridocar het volgende:

Maar los van dat. Dit alles eindigt als je de computer uitzet
Keep dreaming. :)

quote:
Als verzekeringsmaarschappijen hun zin krijgen begint hun bemoeienis zodra je in jouw eigen auto stapt. En de verzekeraar is straks de onafgebroken bemoeizieke shotgun in jouw eigendom, en je kunt 'm er niet uitzetten.
Wacht even, nu heb je het over verzekeraars, eerst had je het over de overheid. Wie bedoel je nu precies?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178059314
Heb er een weekje over nagedacht.

Als zo'n zwarte doos alleen de laatste minuut voor een eventuele crash opneemt en dit alleen is uit te lezen door de "doos" met een kabel aan te sluiten op een computer, dan heb ik er niet zo'n moeite mee.

Als het continu op afstand uitgelezen kan worden, voorzie ik grote problemen met privacy.

En wat betreft de mobiele telefoon: die kan je uitzetten als je rijdt, volgt ook niemand je meer ;)
pi_178059405
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
Als zo'n zwarte doos alleen de laatste minuut voor een eventuele crash opneemt en dit alleen is uit te lezen door de "doos" met een kabel aan te sluiten op een computer, dan heb ik er niet zo'n moeite mee.
Eens eens en nogmaals eens met je!
pi_178059421
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
En wat betreft de mobiele telefoon: die kan je uitzetten als je rijdt, volgt ook niemand je meer ;)
Ik denk dat er tegenwoordig foons zijn die zelfs met de accu eruit nog?
pi_178059499
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:57 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik denk dat er tegenwoordig foons zijn die zelfs met de accu eruit nog?
Zonder accu zijn ze sowieso uit.

Of een telefoon echt uit is met de accu er nog in? Daar zal je op moeten vertrouwen.
Een spectrum analyzer kan vrij snel aantonen of je telefoon nog een signaal uitzendt, ik heb zo'n ding voor het opsporen van WiFi problemen maar die doet alleen de 2.4GHz band.

Overigens kan je ze nog in een metalen kistje in je auto leggen als je achterdocht heel groot is, dan is een eventueel signaal ook wel weg ;)
pi_178059520
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:00 schreef MaGNeT het volgende:
Of een telefoon echt uit is met de accu er nog in? Daar zal je op moeten vertrouwen.
Overigens kan je ze nog in een metalen kistje in je auto leggen als je achterdocht heel groot is, dan is een eventueel signaal ook wel weg ;)
Jep een ei werd het in mijn tijd genoemd, in de dakgoot bij iemand en niks was er meer.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 17:02:26 #137
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178059537
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
Heb er een weekje over nagedacht.

Als zo'n zwarte doos alleen de laatste minuut voor een eventuele crash opneemt en dit alleen is uit te lezen door de "doos" met een kabel aan te sluiten op een computer, dan heb ik er niet zo'n moeite mee.
Als het daar bij blijft wel. Maar je weet net zo goed als mij dat functionaliteiten na verloop van tijd uitgebuit gaan worden onder het motto: "Het zit er toch al in, waarom gaan we niet meer mogelijkheden benutten?"

De eerste kleine stap zet de deur een stukje open en daarna is het vrij baan. Bij verzekeraars betekent dat dat er een omslagpunt gaat komen (als maar genoeg mensen meedoen) van "korting op" bij gebruik naar "duurder" bij geen gebruik...

En de overheid ziet dit soort techniek natuurlijk nog liever gisteren dan vandaag ingevoerd worden.
pi_178059566
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als het daar bij blijft wel. Maar je weet net zo goed als mij dat functionaliteiten na verloop van tijd uitgebuit gaan worden onder het motto: "Het zit er toch al in, waarom gaan we niet meer mogelijkheden benutten?"

De eerste kleine stap zet de deur een stukje open en daarna is het vrij baan. Bij verzekeraars betekent dat dat er een omslagpunt gaat komen (als maar genoeg mensen meedoen) van "korting op" bij gebruik naar "duurder" bij geen gebruik...

En de overheid ziet dit soort techniek natuurlijk nog liever gisteren dan vandaag ingevoerd worden.
Ja, dat kan. Vandaar ook mijn randvoorwaarden.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 17:10:04 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178059713
Hoe zei Pia het, op stofzuigers verkrijgt men garantie!
pi_178059757
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
Heb er een weekje over nagedacht.

Als zo'n zwarte doos alleen de laatste minuut voor een eventuele crash opneemt en dit alleen is uit te lezen door de "doos" met een kabel aan te sluiten op een computer, dan heb ik er niet zo'n moeite mee.

Als het continu op afstand uitgelezen kan worden, voorzie ik grote problemen met privacy.

En wat betreft de mobiele telefoon: die kan je uitzetten als je rijdt, volgt ook niemand je meer ;)
Alleen wanneer dit door de overheid of verzekering wordt gedaan of ook als het door de autofabrikant wordt gedaan?
pi_178059780
Dan zal men die auto niet kopen of verkopen waar het inzit aan die groep wat het niet wil of toch wel.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 17:15:49 #143
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178059784
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:14 schreef Physsic het volgende:

Alleen wanneer dit door de overheid of verzekering wordt gedaan of ook als het door de autofabrikant wordt gedaan?
Voor zover ik weet moet je dan wel akkoord gaan. Maar goed, ik heb niet een auto waar dat soort snufjes in zitten dus ik heb er geen praktijkervaring mee.
pi_178059843
Ik heb er ooit eentje gehad, waar het inzat een exlease opel omega.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2018 17:19:19 ]
  zaterdag 24 maart 2018 @ 17:22:00 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178059927
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Voor zover ik weet moet je dan wel akkoord gaan. Maar goed, ik heb niet een auto waar dat soort snufjes in zitten dus ik heb er geen praktijkervaring mee.
Daar ga je waarschijnlijk automatisch mee akkoord wanneer je de auto koopt. Er zijn al auto's die dat doen.

Wellicht kan de politie die gegevens ook gewoon opvragen als ze daar aanleiding toe hebben, maar of dat ook al gebeurt weet ik niet.
pi_178059929
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Aha, en hoe ging dat uitpeilen verder dan?
Moest via OSB stekker niet online, dat die altijd data zenden doet, en als ik het niet aangaf het zit erin kraaide er volgens mij geen Haan naar?
Weten sommige wel het verschil tussen een remlicht en een achterlicht?
  zaterdag 24 maart 2018 @ 17:29:43 #148
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178060028
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Moest via OSB stekker niet online, dat die altijd data zenden doet, en als ik het niet aangaf het zit erin kraaide er volgens mij geen Haan naar?
Weten sommige wel het verschil tussen een remlicht en een achterlicht?
Bedoel je de ODB stekker? Ja die heb ik ook maar dat is geen tracking systeem die real time gegevens naar de fabrikant zendt.
pi_178060033
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 16:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Keep dreaming. :)

[..]

Wacht even, nu heb je het over verzekeraars, eerst had je het over de overheid. Wie bedoel je nu precies?
Beide. Ja, ik haal ze er allbei bij, aangezien ze beide lak hebben aan privacy, ieder om hun eigen redenen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 17:31:25 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178060060
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 17:23 schreef Physsic het volgende:

[..]

Daar ga je waarschijnlijk automatisch mee akkoord wanneer je de auto koopt. Er zijn al auto's die dat doen.
Ik zou het niet weten. Het lijkt me dat je de keuze moet hebben om daar wel of niet aan mee te werken.

quote:
Wellicht kan de politie die gegevens ook gewoon opvragen als ze daar aanleiding toe hebben, maar of dat ook al gebeurt weet ik niet.
Weet ik ook niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')