Ja lijkt me toch de beste optie, al kunnen criminelen of whatever dan wel makkelijk die doos er uit slopen om wat voor reden dan ook.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:26 schreef TjjWester het volgende:
Waarom moet die data worden gedeeld? Ik zou zeggen lokaal opslaan in de auto en dan alleen zichtbaar maken voor politie/justitie en de rdw.
Lees: Kunnen we veel vaker onder het uitkeren van schade uitkomen.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Verzekeraars pleiten ervoor auto's verplicht uit te rusten met een zwarte doos. Bij een ongeval kan dan veel sneller en beter worden vastgesteld wie er schuldig is. Dat leidt tot een snellere afwikkeling van de schade, aldus het Verbond van Verzekeraars.
Dan zouden de premie's omlaag moeten gaan, maar iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:33 schreef silverhill het volgende:
[..]
Lees: Kunnen we veel vaker onder het uitkeren van schade uitkomen.
Dat denk ik niet. Dit is dan ook gewoon een cadeautje voor de verzekeraars.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:37 schreef MrSoreto het volgende:
[..]
Dan zouden de premie's omlaag moeten gaan, maar iets zegt me dat dat niet gaat gebeuren.
Oftewel, de overheid mag lappen voor het beheer van de data en aan de hand van die data kan de verzekeraar iedereen op maat een poot uit trekken en ook nog eens heel veel fte besparen.quote:Volgens de verzekeraars moet een niet-commerciële instantie zoals bijvoorbeeld de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de data gaan beheren. Aan de hand van de data kunnen ook allerlei producten aan consumenten worden aangeboden zoals een verzekering op maat of onderhoud van de auto.
"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:33 schreef silverhill het volgende:
[..]
Lees: Kunnen we veel vaker onder het uitkeren van schade uitkomen.
Die doos zal zich toch in de auto moeten bevinden om alle data op te kunnen slaan. Waarschijnlijk kan je ze goed in de auto verstoppen zodat ze niet makkelijk vindbaar (te jatten dus) zijn. Goed voorbeeld is de tracker die in veel nieuwe auto's zit.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:30 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja lijkt me toch de beste optie, al kunnen criminelen of whatever dan wel makkelijk die doos er uit slopen om wat voor reden dan ook.
Precies dat dus iddquote:Op donderdag 15 maart 2018 11:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
In een ander artikel las ik dat alleen de laatste 8 seconden worden opgeslagen voor een crash. Oudere data wordt gewist.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:39 schreef westwoodblvd het volgende:
Met andere woorden dan weet de verzekeraar dus altijd waar je rijdt.
Zet je je auto vaak in een achterbuurt neer? Dan wel even dubbele premie dokken.
Bij de bepaling van de omvang van de schadevergoeding mag ook best rekening worden gehouden met eigen schuld. Dat je 5 km/h te hard reed maakt natuurlijk nog niet dat je eigen schuld hebt maar dit kan dan wel nauwkeuriger worden vastgesteld.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
Dit dus, plus de opstap naar rekeningrijden, want he, die black box heb je toch al.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:33 schreef silverhill het volgende:
[..]
Lees: Kunnen we veel vaker onder het uitkeren van schade uitkomen.
Sterke lobby denk ik.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
Gewoon controle op van alles en nog wat.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
Meer controle over de burgers.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus, plus de opstap naar rekeningrijden, want he, die black box heb je toch al.
quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:41 schreef silverhill het volgende:
[..]
Precies dat dus idd
[..]
In een ander artikel las ik dat alleen de laatste 8 seconden worden opgeslagen voor een crash. Oudere data wordt gewist.
Nee de data word voor minimaal 1 week opgeslagen en in de europese concept plannen hiervoor is een gps functie niet toegestaan.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:39 schreef westwoodblvd het volgende:
Met andere woorden dan weet de verzekeraar dus altijd waar je rijdt.
Zet je je auto vaak in een achterbuurt neer? Dan wel even dubbele premie dokken.
GPS is per definitie nodig voor rekeningrijden? Als dat ding elke week de kilometerstand door "appt" dan ben je er al.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:19 schreef TjjWester het volgende:
Nee de data word voor minimaal 1 week opgeslagen en in de europese concept plannen hiervoor is een gps functie niet toegestaan.
In geen enkel plan is het de bedoeling om een blackbox te combineren met andere zaken, dat mag ook niet!quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
GPS is per definitie nodig voor rekeningrijden? Als dat ding elke week de kilometerstand door "appt" dan ben je er al.
Uhu...quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:23 schreef TjjWester het volgende:
[..]
In geen enkel plan is het de bedoeling om een blackbox te combineren met andere zaken, dat mag ook niet!
Een kleine snelheidsovertreding is bij geen enkele verzekeraar reden om niet uit te keren. Vaak staat er wel iets in over een beperking van de uitkering als je de auto gebruikt voor illegale dingen, maar 5 km/uur te hard rijden valt daar niet onder.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
In de vliegtuigindustrie is dat verboden en ook in de concept plannen van de e.u is het gebruik van de blackbox voor andere zaken als het registeren van feitelijke data verboden.quote:
Totdat je zelf word aangereden zonder dat het jouw schuld is, dan ben je heel blij dat ze met die data precies kunnen achterhalen wie schuldig is.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:27 schreef Revolution-NL het volgende:
De totalitaire survelliance staat moet er hoe dan ook kopen, is het niet vanuit Brussel dan wel vanuit verzekeringsmaatschappijen en andere financiële instellingen.
Zoveel mogelijk datapunten verzamelen en daarna data-analytics erop los. Welkom in de digitale gevangenis.
De stasi was er niets bij.
Met deze redenatie moet je zoveel mogelijk datapunten verzamelen, dus iedereen verplicht een chip met GPS voor het live-monitoren van je lichaam, en overal camera's met slimme beeldherkenning en slimme microfoons.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:30 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Totdat je zelf word aangereden zonder dat het jouw schuld is, dan ben je heel blij dat ze met die data precies kunnen achterhalen wie schuldig is.
Yep. En het zou mij niets verbazen als het op zo'n manier geïmplementeerd wordt.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Dit is dan ook gewoon een cadeautje voor de verzekeraars.
[..]
Oftewel, de overheid mag lappen voor het beheer van de data en aan de hand van die data kan de verzekeraar iedereen op maat een poot uit trekken en ook nog eens heel veel fte besparen.
Nee. Laten we gewoon kappen met 'data' verzamelen. Een middel met nog gevaarlijkere uitwerkingen en risico's dan voor het doel waarvoor het gebruikt moet worden.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:29 schreef Stratotanker het volgende:
Laten we eerst eens beginnen met een systeem waarmee een burger kan zien wie, welke en wanneer data van diegene geraadpleegd wordt. Estland doet dit beter.
Ja dat is een topidee, krijg je na verloop van tijd vanzelf je boetes op de mat als je te hard gereden hebt, want dat wordt dus de volgende stap met zo'n zwarte doos in de auto.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:26 schreef TjjWester het volgende:
Waarom moet die data worden gedeeld? Ik zou zeggen lokaal opslaan in de auto en dan alleen zichtbaar maken voor politie/justitie en de rdw.
Zonder gps kan dat niet worden bewezen.quote:Op donderdag 15 maart 2018 13:12 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Ja dat is een topidee, krijg je na verloop van tijd vanzelf je boetes op de mat als je te hard gereden hebt, want dat wordt dus de volgende stap met zo'n zwarte doos in de auto.
No Thanx
Neem ik ook aan anders verkrijgt men hun zin niet, kan achteraf nog altijd.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:23 schreef TjjWester het volgende:
In geen enkel plan is het de bedoeling om een blackbox te combineren met andere zaken, dat mag ook niet!
Yep dat was mijn eerste gedachte ook. Ze blijven kwaken als een kip ik wil je hebben.quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus, plus de opstap naar rekeningrijden, want he, die black box heb je toch al.
Zo te lezen heb jij iets te verbergen.quote:Op donderdag 15 maart 2018 14:02 schreef HendrikV het volgende:
Big Brother... moeten we niet willen.
Jaja simpele ziel. Vrijheid is gewoon ver te zoeken in hedendaags Europe. En door wat moslims laten we dat nog verder inperken.. triest.quote:Op donderdag 15 maart 2018 14:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zo te lezen heb jij iets te verbergen.
Ik denk dat zo'n kastje in die aantallen, hooguit ¤25 kost. Op de prijs van een auto niet noemenswaardig dus.quote:Op donderdag 15 maart 2018 13:07 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ehm wat kost het inbouwen van zon kastje en wie gaat dit betalen? Dit zal vast niet gratis zijn. Als je dit verplicht stelt dupeer je de nette rijders voor het gedrag van een kleine groep. het is vast niet een kastje van 3 tientjes en als het kastje duizenden euro's kost???
Aangezien dat kastje verplicht word voor nieuwe auto's vanaf september 2020 is het bij de prijs van zo'n nieuwe auto inbegrepen. Of die auto daardoor duurder wordt weten we niet. Daar is het prijsverschil te klein voor.quote:Op donderdag 15 maart 2018 14:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk dat zo'n kastje in die aantallen, hooguit ¤25 kost. Op de prijs van een auto niet noemenswaardig dus.
Ik vermoed dat je het kastje dan zelfs "gratis" krijgt in ruil voor jouw medewerking aan het veilige voordeel.
Ongeveer alle auto's van na 2000 hebben reeds een OBD registratiestekker onder het dashboard waarop je prima zo'n loerkastje kunt inprikken. Voor ¤5,- kan je zelf al een OBD-stekker kopen om met je telefoon je auto(gedrag) te monitoren. Je schrikt dan wat je dan allemaal kunt uitlezen.
Dan moet je al een vrij nieuw auto hebben , mijn auto heeft niet zo’n stekker. (1998) ik heb hele andere bedragen gelezen van 500-1500 per auto , dat is meer dan de meeste auto’s waard zijnquote:Op donderdag 15 maart 2018 14:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk dat zo'n kastje in die aantallen, hooguit ¤25 kost. Op de prijs van een auto niet noemenswaardig dus.
Ik vermoed dat je het kastje dan zelfs "gratis" krijgt in ruil voor jouw medewerking aan het veilige voordeel.
Ongeveer alle auto's van na 2000 hebben reeds een OBD registratiestekker onder het dashboard waarop je prima zo'n loerkastje kunt inprikken. Voor ¤5,- kan je zelf al een OBD-stekker kopen om met je telefoon je auto(gedrag) te monitoren. Je schrikt dan wat je dan allemaal kunt uitlezen.
Super goed idee kan ik meer beuren voor het oude blik wat ik nog heb staan!quote:Op donderdag 15 maart 2018 15:16 schreef manny het volgende:
supergoed idee.
reken maar dat dit impact gaat hebben voor allerlei wegpiraten. Als je weet dat er iemand meekijkt en als het misgaat je gewoon het haasje bent. beter !
Net als de sos button zal een black box alleen verplicht worden voor nieuwe autos, jouw verhaal is dus puur theoretisch.quote:Op donderdag 15 maart 2018 15:10 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dan moet je al een vrij nieuw auto hebben , mijn auto heeft niet zo’n stekker. (1998) ik heb hele andere bedragen gelezen van 500-1500 per auto , dat is meer dan de meeste auto’s waard zijn
Het is ook niet bestaand probleem . Laat alleen risicogroepen zoals leaserijders en jongeren verplicht met zon kastje rijden
Als je net voor de invoering een nieuwe auto koopt of gewoon tweedehands auto's koopt, dan hoef je ook zo'n kastje niet te gebruiken.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:27 schreef Revolution-NL het volgende:
De totalitaire survelliance staat moet er hoe dan ook kopen, is het niet vanuit Brussel dan wel vanuit verzekeringsmaatschappijen en andere financiële instellingen.
Zoveel mogelijk datapunten verzamelen en daarna data-analytics erop los. Welkom in de digitale gevangenis.
Zo'n stasi kastje is in ieder voertuig is wel makkelijk, kunnen ze straks met de sleepwet terroristen opsporen én direct rekeningrijden invoeren.
Dat is dan vreemd. Alle fabrieksmodellen geleverd vanaf 1996 hebben veelal een OBD stekker..... welke auto/type heb je ? Mogelijk dat die verborgen zit, weggewerkt.quote:Op donderdag 15 maart 2018 15:10 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Dan moet je al een vrij nieuw auto hebben , mijn auto heeft niet zo’n stekker. (1998) ik heb hele andere bedragen gelezen van 500-1500 per auto , dat is meer dan de meeste auto’s waard zijn
Het is ook niet bestaand probleem . Laat alleen risicogroepen zoals leaserijders en jongeren verplicht met zon kastje rijden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat wanneer je onderscheid maakt voor controle bij gebruikers van loerkastjes, men sws fout bezig is. De controle is dan kennelijk gericht op de persoon/groep en niet meer op het voertuig zelf."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
quote:Op donderdag 15 maart 2018 17:22 schreef Braindead2000 het volgende:
In the year 3535 2025
Ain't gonna need to tell the truth, tell no lie
Everything you think, do and say
Is in the pill you took today
Iemand die willens en wetens de wet wil overtreden doet dat toch wel en vindt wel een manier. Ik kan je nu al verzekeren dat er dan een levendige handel zal ontstaan in gemanipuleerde kastjes & fake data.quote:Op donderdag 15 maart 2018 15:16 schreef manny het volgende:
supergoed idee.
reken maar dat dit impact gaat hebben voor allerlei wegpiraten. Als je weet dat er iemand meekijkt en als het misgaat je gewoon het haasje bent. beter !
Ik antwoord hier ook maar.quote:Op donderdag 15 maart 2018 16:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:Maar waar ben je nu echt bang voor?
Ik had er al eentje in een Opel Omega dacht van 1998 wat heet eerder dan?quote:Op donderdag 15 maart 2018 18:06 schreef hooibaal het volgende:
Het is eerder vreemd te noemen dat het niet eerder is ingevoerd.
https://nos.nl/artikel/22(...)os-in-elke-auto.htmlquote:De politie gebruikt die gegevens nu al als bewijsmateriaal bij zware ongelukken. De recorder legt bijvoorbeeld vast hoe hard er gereden is, hoe lang de remweg was en of de bestuurder de gordel om had. Ook kan het gedrag van de bestuurder worden vastgelegd, bijvoorbeeld of iemand aan het bellen was.
"Het is geen spionagekastje, een event datarecorder registreert alleen iedere keer de laatste acht seconden van waar de auto rijdt, hoe de auto rijdt en wat de ongevalsomstandigheden zijn. Oudere informatie wordt voortdurend gewist." Wat de verzekeraars betreft is de politie de aangewezen onafhankelijke partij om de gegevens uit te lezen. Dat gebeurt in ieder geval niet door de verzekeraars.
Dat kan ook zonder kastje OSB stekker toch?quote:Op donderdag 15 maart 2018 18:18 schreef Fer het volgende:
Jezus wat is die AD een slechte stemmingmakende kutkrant. Hier een stukje uit het artikele van de NOS.
[..]
Jammer, gemiste kans.quote:Op donderdag 15 maart 2018 18:18 schreef Fer het volgende:
Jezus wat is die AD een slechte stemmingmakende kutkrant. Hier een stukje uit het artikele van de NOS.
[..]
Tuurlijk, met een GPS en G-sensoren kom je al een heel eind.quote:Op donderdag 15 maart 2018 18:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat kan ook zonder kastje OSB stekker toch?
Ze hoeven ook niet te weten dat ik naar de dames van plezier ben geweest he?quote:Op donderdag 15 maart 2018 19:03 schreef Fer het volgende:
positie, snelheid en versnelling/vertraging in feite nog minder dan een dashcam registreert, die steeds meer mensen hebben. Welliswaar vrijwillig, maar mensen kiezen er zelf voor.
Maar de laatste 8 seconden, door de politie te bekijken is toch wat anders dan een tracker, die alle ritgegevens constant naar de verzekeraar stuurt.
Ben ik met je eens, waarom het kan ook en dan pas als het fout gegaan heeft, met andere middelen!quote:
Jij vindt leven in een panopticon top?quote:Op donderdag 15 maart 2018 15:16 schreef manny het volgende:
supergoed idee.
reken maar dat dit impact gaat hebben voor allerlei wegpiraten. Als je weet dat er iemand meekijkt en als het misgaat je gewoon het haasje bent. beter !
Waarom niet? Wat denk je dat de infrastructuur kost om anders alle data op te slaan en na te kijken? Dat gaat niemand betalen.quote:Op donderdag 15 maart 2018 19:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Een offline zwarte doos die inderdaad slechts de afgelopen 15 minuten opslaat en die steeds overschrijft is een prima idee, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat helemaal niet zo gaat lopen.
Dat gaan wij natuurlijk betalen.quote:Op donderdag 15 maart 2018 19:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat denk je dat de infrastructuur kost om anders alle data op te slaan en na te kijken? Dat gaat niemand betalen.
Drie keer raden hoe dat afgewenteld wordt.quote:Op donderdag 15 maart 2018 19:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat denk je dat de infrastructuur kost om anders alle data op te slaan en na te kijken? Dat gaat niemand betalen.
Kheb nieuws voor je. Google, Amazon and the likes zullen die uitdaging graag voor je willen uitnutten.quote:Op donderdag 15 maart 2018 19:59 schreef Fer het volgende:[..]
Waarom niet? Wat denk je dat de infrastructuur kost om anders alle data op te slaan en na te kijken? Dat gaat niemand betalen.
Wat ik zeg of al eerder noemde plant iedereen een chip in uiteindelijk zal het er toch ooit van komen toch?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 00:10 schreef havanagila het volgende:
Registratiedooschip was handiger geweest, dat "zwart" gaat gedonder geven. Doos wellicht ook.
Ah ja, politieagenten betalen de bekeuringen.quote:Op donderdag 15 maart 2018 23:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Denk dat de politie zichzelf al betaald met de bekeuringen
Je kan niet lezen man, hun salaris innen ze zelf op die manier.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 01:11 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ah ja, politieagenten betalen de bekeuringen.
Helemaal niet aan gedacht.
Ik kan wel lezen, jij schrijft alleen heel vreemd.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 01:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je kan niet lezen man, hun salaris innen ze zelf op die manier.
Waar schrijf ik dat deze bekeuringen betalen wat jij ervan maken doet?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 01:17 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ik kan wel lezen, jij schrijft alleen heel vreemd.
Prima toch? Dit voorstel is dus beter.quote:Op donderdag 15 maart 2018 21:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kastje van eurlings is overigens wel om diezelfde reden gestrandt.
Dat is dan toch terechtquote:Op donderdag 15 maart 2018 11:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
"We zien dat u 125 reed waar 120 is toegestaan. Helaas keren we nu niks uit. Fijne dag nog he."
Wat klopt er dan niet aan wat er in de OP staat? Het AD heeft het ook over "vlak voor [...] het ongeval".quote:Op donderdag 15 maart 2018 18:18 schreef Fer het volgende:
Jezus wat is die AD een slechte stemmingmakende kutkrant. Hier een stukje uit het artikele van de NOS.
[..]
https://nos.nl/artikel/22(...)os-in-elke-auto.html
quote:Een verplichte Event Data Recorder (EDR) kan veel duidelijk maken over het moment vlak voor en tijdens het ongeval, want de zwarte doos kan informatie geven over onder meer de afgelegde remweg en hoe hard er werd gereden.
Het is niet zozeer wat er niet klopt maar meer dat er gewoon informatie wordt weggelaten die vrij belangrijk is.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 02:28 schreef Physsic het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet aan wat er in de OP staat? Het AD heeft het ook over "vlak voor [...] het ongeval".
Ssst, breng ze niet op ideeën. 1984 wordt nu ook gebruikt als handleiding, en bij mijn weten was dat niet de intentie van Orwell.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 05:05 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Handig bij onopgeloste moordzaken, even kijken wie er met z'n auto in de buurt is geweest. Misschien meteen koppelen met een verplichte landelijke DNA databank. Auto die alleen start met jouw onderhuidse chip. Komt goed.
Het verschil tussen een offline systeem wat je alleen uitleest als het nodig en een hele infrastructuur die continue data meet en opslaat bij het RDW.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 02:28 schreef Physsic het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet aan wat er in de OP staat? Het AD heeft het ook over "vlak voor [...] het ongeval".
[..]
Iedereen haalt altijd 1984 aan, zelf vind ik 'Brave New World' van Huxley een veel scherpere voorspelling van de huidige samenleving.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 05:32 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ssst, breng ze niet op ideeën. 1984 wordt nu ook gebruikt als handleiding, en bij mijn weten was dat niet de intentie van Orwell.
Maar dat gaat ook over twee verschillende dingen. Het eerste gaat over de data die wordt opgeslagen op de EDR in specifieke gevallen, het tweede gaat over alle data die door de auto wordt verzameld, door autofabrikanten (soms realtime) wordt 'uitgelezen' en eventueel zelfs wordt verkocht. Daarvan wil het Verbond dat de eigenaar van de auto bepaalt wat er met die gegevens gebeurt.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 07:53 schreef Fer het volgende:
[..]
Het verschil tussen een offline systeem wat je alleen uitleest als het nodig en een hele infrastructuur die continue data meet en opslaat bij het RDW.
Als je enkel de laatste paar seconden hoeft op te slaan dan is daar nauwelijks geheugen voor nodig. De bestuurders kunnen dat makkelijk zelf beheren.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 08:03 schreef Physsic het volgende:
[..]
Maar dat gaat ook over twee verschillende dingen. Het eerste gaat over de data die wordt opgeslagen op de EDR in specifieke gevallen, het tweede gaat over alle data die door de auto wordt verzameld, door autofabrikanten (soms realtime) wordt 'uitgelezen' en eventueel zelfs wordt verkocht. Daarvan wil het Verbond dat de eigenaar van de auto bepaalt wat er met die gegevens gebeurt.
Dat is duimzuigerij van ADquote:Op vrijdag 16 maart 2018 08:03 schreef Physsic het volgende:
[..]
Maar dat gaat ook over twee verschillende dingen. Het eerste gaat over de data die wordt opgeslagen op de EDR in specifieke gevallen, het tweede gaat over alle data die door de auto wordt verzameld, door autofabrikanten (soms realtime) wordt 'uitgelezen' en eventueel zelfs wordt verkocht. Daarvan wil het Verbond dat de eigenaar van de auto bepaalt wat er met die gegevens gebeurt.
De data van de EDR is dan ook niet de data die beheerd zou moeten worden. Dat gaat om bijvoorbeeld gegevens waar een verzekeraar over moet kunnen beschikken bij een verzekering waar de consument korting krijgt bij goed rijgedrag. Dat is ook een voorbeeld van een product waarover in dat stukje tekst wordt gesproken.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 11:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als je enkel de laatste paar seconden hoeft op te slaan dan is daar nauwelijks geheugen voor nodig. De bestuurders kunnen dat makkelijk zelf beheren.
Nee, dat is de boodschap van het Verbond van Verzekeraars.quote:
Ik bezit geen vliegtuig, dus met die zwarte dozen heb ik weinig te maken. Mobiele telefoons zijn primair gemaakt om gesprekken te voeren tussen twee partijen. Misschien ook om smsjes te sturen. Die worden vast nooit gebruikt om uit te peilen waar je zit, en wat je ermee doet. Want net als zwarte dozen in auto's zullen ze vast nooit voor wat anders worden gebruikt als het doel waarvoor ze zijn gemaakt. Toch?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 12:46 schreef manny het volgende:
fraaie redenaties hier. Elke vorm van vastlegging eindigt volgens sommigen met Orwell en een staat die nog checkt of ik wel vaak genoeg naar de WC ga. Hebben diezelfde mensen ook problemen met de zwarte doos in een vliegtuig ?
Erg hoor. Achteraf kunnen vaststellen wat de oorzaak van ongeluk is. Vertrouwen op data ipv ooggetuigen (als die er al zijn). verschrikkelijk.
En wat is je punt. Uiteraard worden dingen gebruikt voor andere doeleinden. Als jij verdacht wordt van een moord lezen ze toch ook je laptop uit.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 13:25 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik bezit geen vliegtuig, dus met die zwarte dozen heb ik weinig te maken. Mobiele telefoons zijn primair gemaakt om gesprekken te voeren tussen twee partijen. Misschien ook om smsjes te sturen. Die worden vast nooit gebruikt om uit te peilen waar je zit, en wat je ermee doet. Want net als zwarte dozen in auto's zullen ze vast nooit voor wat anders worden gebruikt als het doel waarvoor ze zijn gemaakt. Toch?
Dream on.
Het verschil, voor zover je dat wil zien, is dat een zwarte doos (wat ook veel discussies heeft) in een vliegtuig; gegevens vastlegt over primair het vliegtuig zelf. Die zwarte doos in een auto komt door de 1:1 relatie met de bestuurder, een stuk dichterbij in ons privacy domein.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 12:46 schreef manny het volgende:
fraaie redenaties hier. Elke vorm van vastlegging eindigt volgens sommigen met Orwell en een staat die nog checkt of ik wel vaak genoeg naar de WC ga. Hebben diezelfde mensen ook problemen met de zwarte doos in een vliegtuig ?
Erg hoor. Achteraf kunnen vaststellen wat de oorzaak van ongeluk is. Vertrouwen op data ipv ooggetuigen (als die er al zijn). verschrikkelijk.
Dan pas? Okee, als jij het zegt... Ondertussen plak ik de cam van m'n laptop en telefoon voor de zekerheid af. Het probleem zit 'm in de mogelijkheden. Het is behoorlijk naïef om te denken dat (overheids)diensten precies doen wat binnen de wettelijke kaders valt. Ik zou dat ook niet doen als ik informatie wil dat voor het oprapen ligt waaruit ik voordeel kan halen.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 13:35 schreef manny het volgende:
[..]
En wat is je punt. Uiteraard worden dingen gebruikt voor andere doeleinden. Als jij verdacht wordt van een moord lezen ze toch ook je laptop uit.
Dat is juist de bedoeling. Je wilt als overheid gewoon geen opstanden. En daar hoef je echt geen dictatuur voor te hebben.quote:Maar goed. Je kan ook geloven dat het allemaal de evil overheid is die dit allemaal uitdenkt met als doel ons onder de duim te houden ofzo..
Dream on.
Ik kan mij iets herinneren van een voetbal wedstrijd iets met ruzie of zo, iedereen die aanwezig was daar kreeg een sms je hoe wisten ze wie aanwezig was?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 13:25 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik bezit geen vliegtuig, dus met die zwarte dozen heb ik weinig te maken. Mobiele telefoons zijn primair gemaakt om gesprekken te voeren tussen twee partijen. Misschien ook om smsjes te sturen. Die worden vast nooit gebruikt om uit te peilen waar je zit, en wat je ermee doet. Want net als zwarte dozen in auto's zullen ze vast nooit voor wat anders worden gebruikt als het doel waarvoor ze zijn gemaakt. Toch?
Dream on.
Omdat de overheid volledige controle over haar burgers wil.quote:Op donderdag 15 maart 2018 12:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat die verzekeraars dit willen snap ik, daar is het gewoon een centenkwestie.
Maar waarom wil de EU dit dan in september 2020 verplichten?
De overheid. Dat is voornamelijk de VVD toch?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat de overheid volledige controle over haar burgers wil.
De VVD is in ieder geval wel één van de grootste aanjagers van alle privacy-inperkende maatregelen vanuit de overheid de laatste jaren.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De overheid. Dat is voornamelijk de VVD toch?
Moet ik jou gaan uitleggen wat de EU is?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De overheid. Dat is voornamelijk de VVD toch?
Helaas is dit niet geheel onwaar, al is de grootste aanjager op dat punt inmiddels op een zijspoor gezet.quote:Op vrijdag 16 maart 2018 22:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De VVD is in ieder geval wel één van de grootste aanjagers van alle privacy-inperkende maatregelen vanuit de overheid de laatste jaren.
Vertel mij dat maar is dat hetgeen ik tegen was?quote:Op vrijdag 16 maart 2018 23:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Moet ik jou gaan uitleggen wat de EU is?
Succes met je burgelijke gehoorzaamheid. Waren er meer als jij, dan had de overheid het iig een stuk makkelijker.quote:
Maar 'stomheid' is niet te meten....quote:Op donderdag 15 maart 2018 11:44 schreef Confetti het volgende:
Bij de bepaling van de omvang van de schadevergoeding mag ook best rekening worden gehouden met eigen schuld. Dat je 5 km/h te hard reed maakt natuurlijk nog niet dat je eigen schuld hebt maar dit kan dan wel nauwkeuriger worden vastgesteld.
Denk dat je je beter druk kunt maken om commerciele bedrijven zoals Google, ipv over de overheid.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:35 schreef Ridocar het volgende:
Succes met je burgelijke gehoorzaamheid. Waren er meer als jij, dan had de overheid het iig een stuk makkelijker.
Ook niet te gemakellijk maken dan voor googel he, taalvoutjes kan die nog niet me omgaan tog?quote:Op zondag 18 maart 2018 17:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Denk dat je je beter druk kunt maken om commerciele bedrijven zoals Google, ipv over de overheid.
Google kan iig geen dwangmiddelen inzetten.quote:Op zondag 18 maart 2018 17:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Denk dat je je beter druk kunt maken om commerciele bedrijven zoals Google, ipv over de overheid.
quote:Op maandag 19 maart 2018 20:05 schreef john2406 het volgende:
tegen die tijd dat ze stuk zijn leef ik waarschijnlijk niet meer.
Nee, het is nog veel erger; mensen onderwerpen zich 'vrijwillig'.quote:Op maandag 19 maart 2018 03:21 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Google kan iig geen dwangmiddelen inzetten.
Dan nog, dat is aan de mensen zelf. Internet is handig, maar het is niet je vriend. En dat is waar de meesten de fout in gaan. Als ze zo stom zijn om in de honingpotten van internetbedrijven te trappen moeten ze dat zelf weten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 00:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, het is nog veel erger; mensen onderwerpen zich 'vrijwillig'.
Hoeft niet uit gewoon een stoorzender ernaast hangen. Het is immers mijn voertuig, tenzij deze betalen hem dan hangen ze maar erin wat ze willen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 18:59 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dan nog, dat is aan de mensen zelf. Internet is handig, maar het is niet je vriend. En dat is waar de meesten de fout in gaan. Als ze zo stom zijn om in de honingpotten van internetbedrijven te trappen moeten ze dat zelf weten.
Maar los van dat. Dit alles eindigt als je de computer uitzet, maar eindigt niet als de overheid je op de korrel heeft. Als verzekeringsmaarschappijen hun zin krijgen begint hun bemoeienis zodra je in jouw eigen auto stapt. En de verzekeraar is straks de onafgebroken bemoeizieke shotgun in jouw eigendom, en je kunt 'm er niet uitzetten.
"Beste john2406,quote:Op woensdag 21 maart 2018 19:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoeft niet uit gewoon een stoorzender ernaast hangen. Het is immers mijn voertuig, tenzij deze betalen hem dan hangen ze maar erin wat ze willen.
Af en toe zet ik die wel uit dan, verzoeken ja hetzelfde als vrijwillig?quote:Op woensdag 21 maart 2018 19:13 schreef Ridocar het volgende:
[..]
"Beste john2406,
Het valt ons op dat onze apparatuur in uw voertuig al geruime tijd geen data retour stuurt. Wij verzoeken u een autobedrijf te bezoeken om dit probleem te verhelpen, zodat alle opgeslagen data alsnog verzonden kunnen worden. Gaarne herinner ik u eraan dat, indien het uitblijven van deze voertuigdata langer duurt dan drie maanden, uw premie tot 100% kan worden verhoogd.
Wij hopen u voldoende blablabla....
Hoogachtend...
"
Keep dreaming.quote:Op woensdag 21 maart 2018 18:59 schreef Ridocar het volgende:
Maar los van dat. Dit alles eindigt als je de computer uitzet
Wacht even, nu heb je het over verzekeraars, eerst had je het over de overheid. Wie bedoel je nu precies?quote:Als verzekeringsmaarschappijen hun zin krijgen begint hun bemoeienis zodra je in jouw eigen auto stapt. En de verzekeraar is straks de onafgebroken bemoeizieke shotgun in jouw eigendom, en je kunt 'm er niet uitzetten.
Eens eens en nogmaals eens met je!quote:Op zaterdag 24 maart 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
Als zo'n zwarte doos alleen de laatste minuut voor een eventuele crash opneemt en dit alleen is uit te lezen door de "doos" met een kabel aan te sluiten op een computer, dan heb ik er niet zo'n moeite mee.
Ik denk dat er tegenwoordig foons zijn die zelfs met de accu eruit nog?quote:Op zaterdag 24 maart 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
En wat betreft de mobiele telefoon: die kan je uitzetten als je rijdt, volgt ook niemand je meer
Zonder accu zijn ze sowieso uit.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 16:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik denk dat er tegenwoordig foons zijn die zelfs met de accu eruit nog?
Jep een ei werd het in mijn tijd genoemd, in de dakgoot bij iemand en niks was er meer.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:00 schreef MaGNeT het volgende:
Of een telefoon echt uit is met de accu er nog in? Daar zal je op moeten vertrouwen.
Overigens kan je ze nog in een metalen kistje in je auto leggen als je achterdocht heel groot is, dan is een eventueel signaal ook wel weg
Als het daar bij blijft wel. Maar je weet net zo goed als mij dat functionaliteiten na verloop van tijd uitgebuit gaan worden onder het motto: "Het zit er toch al in, waarom gaan we niet meer mogelijkheden benutten?"quote:Op zaterdag 24 maart 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
Heb er een weekje over nagedacht.
Als zo'n zwarte doos alleen de laatste minuut voor een eventuele crash opneemt en dit alleen is uit te lezen door de "doos" met een kabel aan te sluiten op een computer, dan heb ik er niet zo'n moeite mee.
Ja, dat kan. Vandaar ook mijn randvoorwaarden.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het daar bij blijft wel. Maar je weet net zo goed als mij dat functionaliteiten na verloop van tijd uitgebuit gaan worden onder het motto: "Het zit er toch al in, waarom gaan we niet meer mogelijkheden benutten?"
De eerste kleine stap zet de deur een stukje open en daarna is het vrij baan. Bij verzekeraars betekent dat dat er een omslagpunt gaat komen (als maar genoeg mensen meedoen) van "korting op" bij gebruik naar "duurder" bij geen gebruik...
En de overheid ziet dit soort techniek natuurlijk nog liever gisteren dan vandaag ingevoerd worden.
Dat zag ik, maar de garantie dat het zo blijft heb je natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:04 schreef MaGNeT het volgende:
Ja, dat kan. Vandaar ook mijn randvoorwaarden.
Alleen wanneer dit door de overheid of verzekering wordt gedaan of ook als het door de autofabrikant wordt gedaan?quote:Op zaterdag 24 maart 2018 16:52 schreef MaGNeT het volgende:
Heb er een weekje over nagedacht.
Als zo'n zwarte doos alleen de laatste minuut voor een eventuele crash opneemt en dit alleen is uit te lezen door de "doos" met een kabel aan te sluiten op een computer, dan heb ik er niet zo'n moeite mee.
Als het continu op afstand uitgelezen kan worden, voorzie ik grote problemen met privacy.
En wat betreft de mobiele telefoon: die kan je uitzetten als je rijdt, volgt ook niemand je meer
Voor zover ik weet moet je dan wel akkoord gaan. Maar goed, ik heb niet een auto waar dat soort snufjes in zitten dus ik heb er geen praktijkervaring mee.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:14 schreef Physsic het volgende:
Alleen wanneer dit door de overheid of verzekering wordt gedaan of ook als het door de autofabrikant wordt gedaan?
Aha, en hoe ging dat uitpeilen verder dan?quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:19 schreef john2406 het volgende:
Ik heb er ooit eentje gehad, waar het inzat een exlease opel omega.
Daar ga je waarschijnlijk automatisch mee akkoord wanneer je de auto koopt. Er zijn al auto's die dat doen.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor zover ik weet moet je dan wel akkoord gaan. Maar goed, ik heb niet een auto waar dat soort snufjes in zitten dus ik heb er geen praktijkervaring mee.
Moest via OSB stekker niet online, dat die altijd data zenden doet, en als ik het niet aangaf het zit erin kraaide er volgens mij geen Haan naar?quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aha, en hoe ging dat uitpeilen verder dan?
Bedoel je de ODB stekker? Ja die heb ik ook maar dat is geen tracking systeem die real time gegevens naar de fabrikant zendt.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Moest via OSB stekker niet online, dat die altijd data zenden doet, en als ik het niet aangaf het zit erin kraaide er volgens mij geen Haan naar?
Weten sommige wel het verschil tussen een remlicht en een achterlicht?
Beide. Ja, ik haal ze er allbei bij, aangezien ze beide lak hebben aan privacy, ieder om hun eigen redenen.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 16:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Keep dreaming.
[..]
Wacht even, nu heb je het over verzekeraars, eerst had je het over de overheid. Wie bedoel je nu precies?
Ik zou het niet weten. Het lijkt me dat je de keuze moet hebben om daar wel of niet aan mee te werken.quote:Op zaterdag 24 maart 2018 17:23 schreef Physsic het volgende:
[..]
Daar ga je waarschijnlijk automatisch mee akkoord wanneer je de auto koopt. Er zijn al auto's die dat doen.
Weet ik ook niet.quote:Wellicht kan de politie die gegevens ook gewoon opvragen als ze daar aanleiding toe hebben, maar of dat ook al gebeurt weet ik niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |