abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177160043
Lang, lang geleden kochten mijn liefste en ik een 'buiten'. Met een hectare grasland. Gelukkig had mijn moeder een paar schapen over, en zo begonnen wij een veestapel. Katten hadden we al, maar da's geen vee.
In de loop der tijd kwamen er twee koekalfjes bij, een handvol varkens, kippen, ganzen, honden.

De veestapel werd ook weer afgebouwd, zeker voor wij aan onze lange wandeling begonnen. Een hond wandelde een tijdje mee, de ander bleef vanaf het begin thuis. Ik zal ze even voorstellen:

Die luie links wandelde met ons tot België, heeft krullen, is een teefje, bijna 7, de opperhond en bovendien de koningin van de wijde omgeving.
Dat onderstebovengeval is een reu (voor het geval je het gemist had), bijna 8, een paar jaar geleden via via bij ons bezorgd wegens ziekte van de vorige baas.


Terwijl wij wandelden liepen er nog 8 ganzen, 6 ooien, en een geleende ram in onze wei.
Bloemetjes, bijtjes, ooien, rammen, kortom.. zo zoetjes an wordt het tijd.
En gister was het dan zover *O*


Een gezonde tweeling, een ooilam en een ramlam. Ze lopen lekker buiten en hebben vandaag genoten van hun eerste echte dag, met een heerlijk zonnetje.

We verwachten nog wel meer lammetjes, er zijn nog 5 ooien en meestal krijgen ze 2 lammeren. Soms drie, dat is vervelend want dat kan 1 ooi eigenlijk niet aan. Dus daar hopen we niet op. Soms krijgt een ooi 1 lam, dat wordt dan een dik lam. Dat is voor ons prima.

Verder hopen we de veestapel vanaf april ofzo te gaan uitbreiden met twee of drie biggen, en een stuk of zes kippen en een haan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177160528
Ik ben jaloers op jou.
Google is your friend, abuse your friends
pi_177163782
Leuk, ga ik weer volgen!
E.
pi_177163849
Wat leuk. Ik volg. En ben ook wel beetje jaloers O+
Alius aliud dicit
pi_177185850
Het was even zoeken, de poezen laten zich maar matig fotograferen. Het zijn trouwens jeweetwelkaters.
Maar alsnog wat presentabels gevonden.

De zwarte poes:


De pootjespoes:


De gebroeders tesaam:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177187039
Lieffff O+
Alius aliud dicit
pi_177195813
Goed kijken, dit is een andere ooi en dit zijn lammetjes 3 & 4.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177217616
Wat leuk dat de diergaarde weer volop draait!
Spoilers!
pi_177241508
Lammetjes O+

Mocht je toevallig een drieling krijgen, ik wil er gerust eentje van je overnemen O+ Wij zijn momenteel even schaap-loos, hopelijk komt daar dit of anders volgend jaar weer verandering in :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_177326450
Gister lammerde er weer een schaap. Geen drieling.
Aflammeren ging niet erg goed, van de twee lammetjes is er eentje daardoor te koud geworden, die heeft dat niet overleefd. De ander was wel op tijd drooggelikt door de ooi, en die redde het wel.
Die hebben we daarbij nog wel een handje geholpen zodat 'ie wat melk kreeg, hij was eigenlijk niet sterk genoeg om zelf de uier te vinden en te drinken. Nadat hij tweemaal met hulp van ons moedermelk gehad had, kon hij het zelf.

Maar de ooi raakte de nageboorte niet kwijt. Gisteravond overlegd met de veearts. Had geen haast zei hij. Vanochtend was de nageboorte er nog niet af, veearts maar laten langskomen.
Die laat de boel gewoon aan het schaap hangen, moet er over een week wel af zijn. Wel een dosis antibiotica ingespoten, en dat moeten we de komende drie dagen herhalen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177326524
Lammetjes O+

Wat voor ganzen heb je? En welke verdeling m/v?
Die van ons zijn al zeker 2 weken aan het klieren met elkaar, alsof ze broeds zijn. }:|
pi_177330074
Die kattenplankjes zijn wel klein voor katten die willen liggen.
pi_177330210
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:45 schreef mootie het volgende:
Lammetjes O+

Wat voor ganzen heb je? En welke verdeling m/v?
Die van ons zijn al zeker 2 weken aan het klieren met elkaar, alsof ze broeds zijn. }:|
Twentse landganzen. Het waren er tien. De vos is dol op ganzeeieren, maar laat op een gegeven moment de eieren liggen en haalt dan later de broedse gans. En de eieren. Nu hebben we er nog acht. Twee daarvan zijn vrouwtjes, eentje blijft twijfelachtig, vijf hou ik op genten.

Sinds een week of twee hebben de twee vrouwtjes honger als paarden en laten de anderen die twee heel duidelijk voorgaan bij het voer. We hebben nog geen aanwijzingen gezien dat de dames leggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177330278
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:07 schreef Teslynd het volgende:
Die kattenplankjes zijn wel klein voor katten die willen liggen.
Het is dan ook een kattentrap, die aan de kachel hangt. De katten liggen de meeste tijd op de kachel, maar soms moeten ze per se op een te klein plankje liggen.
Ze vallen er slechts bij uitzondering af :z.


Daarbovenop is dus een plateau van een vierkante meter, en in de winter liggen ze het grootste deel van de dag daar te snurken.

[ Bericht 16% gewijzigd door sigme op 20-02-2018 21:28:54 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177335038
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Twentse landganzen. Het waren er tien. De vos is dol op ganzeeieren, maar laat op een gegeven moment de eieren liggen en haalt dan later de broedse gans. En de eieren. Nu hebben we er nog acht. Twee daarvan zijn vrouwtjes, eentje blijft twijfelachtig, vijf hou ik op genten.

Sinds een week of twee hebben de twee vrouwtjes honger als paarden en laten de anderen die twee heel duidelijk voorgaan bij het voer. We hebben nog geen aanwijzingen gezien dat de dames leggen.
Praat me niet over vossen. Die hebben hier ook twee dames van het nest gehaald. :{

Geeft dat geen enorme oorlogen, 5 genten?
pi_177345134




Ze vechten (nog?) geen oorlogen uit :)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 24 februari 2018 @ 11:40:10 #17
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_177410978
quote:
17s.gif Op donderdag 15 februari 2018 08:39 schreef sigme het volgende:
Goed kijken, dit is een andere ooi en dit zijn lammetjes 3 & 4.

[ afbeelding ]
Lammetjes O+ mooi hoor.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_177418625
Het schaap met de eenling heeft nog drie herhaalspuiten met antibiotica van ons gehad. Die dagen
heeft ze daarom in het stalletje gestaan, want anders krijgen we d'r niet te pakken.

Ze heeft wel een *klein* lammetje hoor! We hebben het lammetje ook nog een keer in handen gehad omdat er wat lammetjespoep aan was blijven hangen. De eerste dagen, van de eerste moedermelk, poepen de lammeren een soort knalgele stopverf. Raar, buitengewoon plakkerig spul. Normaal likt moederooi dat schoon, maar ook dat ging blijkbaar niet helemaal goed. Lammetjeskont in een emmer lauwwarm water en poep geweekt. Een dag later was lam nog schoon.

Gistermiddag hebben we moeder en lam losgelaten en vandaag hebben ze lekker met de rest van de kudde door de hele wei gelopen en genoten van het zonnetje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177423918
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:13 schreef sigme het volgende: [..]

Het is dan ook een kattentrap, die aan de kachel hangt. De katten liggen de meeste tijd op de kachel, maar soms moeten ze per se op een te klein plankje liggen.
Ze vallen er slechts bij uitzondering af :z.

[ afbeelding ]
Daarbovenop is dus een plateau van een vierkante meter, en in de winter liggen ze het grootste deel van de dag daar te snurken.
Het zijn allebei leuke foto's van katten die er een demonstratie van maken.
pi_177512917
Gisteren heeft er weer een ooi gelammerd. In de ijzige koude is het lam toch te koud geworden, en als zo'n lam een beetje lam stilletjes gaat liggen, dan is de ooi het lam kwijt.
Gelukkig zagen we het stille lam nét op tijd. Naar binnengehaald, onder de warmtelamp en later in een warm badje.
Moeder vastgezet in het stalletje, lammetje daarheen, ooi vastgezet, lammetje tegen uier gedrukt. Maar dat schoot niet op. Snel lammetjespoedermelk gekocht en lam warme melk gevoerd met de fles.

In de schuur een noodhokje gemaakt van koppelhekjes. Ooi bij de horens gevat,in het noodhokje. Lam erbij, lamp erboven, lammetje voeren met de fles maar dan kon de ooi in elk geval haar lam ruiken en slikkeren. En na een aantal flesvoerbeurten kon het lammetje wankel staan, en zowaar de uier van moeder vinden. Vannacht hebben we niet meer hoeven bijvoeren.


Ooi in het noodhokje.

En het lam is er ook hoor! Die ligt er warm tegenaan:


Vandaag maar binnen gehouden. Als alles goed gaat kunnen ze morgen naar buiten. In het stalletje, met een hekje ervoor.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † woensdag 28 februari 2018 @ 21:10:07 #21
137949 Disana
pi_177513406
quote:
2s.gif Op woensdag 28 februari 2018 20:56 schreef sigme het volgende:
Gisteren heeft er weer een ooi gelammerd. In de ijzige koude is het lam toch te koud geworden, en als zo'n lam een beetje lam stilletjes gaat liggen, dan is de ooi het lam kwijt.
Gelukkig zagen we het stille lam nét op tijd. Naar binnengehaald, onder de warmtelamp en later in een warm badje.
Moeder vastgezet in het stalletje, lammetje daarheen, ooi vastgezet, lammetje tegen uier gedrukt. Maar dat schoot niet op. Snel lammetjespoedermelk gekocht en lam warme melk gevoerd met de fles.

In de schuur een noodhokje gemaakt van koppelhekjes. Ooi bij de horens gevat,in het noodhokje. Lam erbij, lamp erboven, lammetje voeren met de fles maar dan kon de ooi in elk geval haar lam ruiken en slikkeren. En na een aantal flesvoerbeurten kon het lammetje wankel staan, en zowaar de uier van moeder vinden. Vannacht hebben we niet meer hoeven bijvoeren.

[ afbeelding ]
Ooi in het noodhokje.

En het lam is er ook hoor! Die ligt er warm tegenaan:
[ afbeelding ]

Vandaag maar binnen gehouden. Als alles goed gaat kunnen ze morgen naar buiten. In het stalletje, met een hekje ervoor.
Een hoop werk maar dan heb je ook wat. Fijn dat het lam het heeft gehaald. Wat is slikkeren?
pi_177513711
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 21:10 schreef Disana het volgende:

[..]

Een hoop werk maar dan heb je ook wat. Fijn dat het lam het heeft gehaald. Wat is slikkeren?
Slikkeren = likken, maar niet als een hond met zo'n grote natte lap. Een soort peuzelend likken.
Een ooi likt haar lam droog, en vormt een band door dat likken. Ook eerste ontlasting moet worden weggeslikkerd, en de navelstreng.
Een ooi gromt ook tegen het lam, speciaal moedergeluid voor een jong lam, doen ze alleen de eerste paar dagen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † woensdag 28 februari 2018 @ 21:20:00 #23
137949 Disana
pi_177513764
quote:
7s.gif Op woensdag 28 februari 2018 21:18 schreef sigme het volgende:

[..]

Slikkeren = likken, maar niet als een hond met zo'n grote natte lap. Een soort peuzelend likken.
Een ooi likt haar lam droog, en vormt een band door dat likken. Ook eerste ontlasting moet worden weggeslikkerd, en de navelstreng.
Een ooi gromt ook tegen het lam, speciaal moedergeluid voor een jong lam, doen ze alleen de eerste paar dagen.
Oh duidelijk, schoonmaken met een droog tongetje en zo een band vormen.
pi_177533059
We hebben vandaag de zwarte ooi met haar zwarte ooilam naar buiten gelaten.

Geen foto daarvan, wel een foto'tje van vandaag van de ooi met het ene ramlam, drinkend, en de ganzen op de achtergrond.


Gewoonlijk geven we de schapen geen water, ze kunnen bij de beek en halen sowieso veel water uit het gras dat ze grazen. Maar het gras is zo goed als op, de randen van de beek bevroren, en uitgerekend zogende ooien hebben veel water nodig. Dus nu zorgen we steeds voor een emmer water in het land. Vanwege de vorst brengen we ze tweemaal per dag een emmer warm water.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177534345
Is het nu niet veel te koud buiten voor zo’n jong lammetje? Volgens mij hebben ze nu nog niet veel vet en vacht, toch?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 1 maart 2018 @ 20:11:22 #26
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_177535311
quote:
7s.gif Op donderdag 1 maart 2018 18:54 schreef sigme het volgende:
We hebben vandaag de zwarte ooi met haar zwarte ooilam naar buiten gelaten.

Geen foto daarvan, wel een foto'tje van vandaag van de ooi met het ene ramlam, drinkend, en de ganzen op de achtergrond.
[ afbeelding ]

Gewoonlijk geven we de schapen geen water, ze kunnen bij de beek en halen sowieso veel water uit het gras dat ze grazen. Maar het gras is zo goed als op, de randen van de beek bevroren, en uitgerekend zogende ooien hebben veel water nodig. Dus nu zorgen we steeds voor een emmer water in het land. Vanwege de vorst brengen we ze tweemaal per dag een emmer warm water.
Awww schattig. Maar heeft dat lammetje genoeg weerstand tegen de vrieskou?
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_177535421
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:41 schreef valentijn101 het volgende:
Is het nu niet veel te koud buiten voor zo’n jong lammetje? Volgens mij hebben ze nu nog niet veel vet en vacht, toch?
Ik ben er zojuist even langs gelopen, ze liggen gewoon in het veld. Tegen moeders aan, of de grotere lammeren (groot: al wel twee hele weken oud :+) op een meter afstand van hun moeder.

De schapen hebben twee stalletjes om in te gaan liggen. Er ligt ook wel minstens 1 schaap in een van de stalletjes, dus ze kunnen het best als ze het graag willen.

In de afgelopen jaren is er nog nooit een lammetje van minstens een paar dagen oud aan vrieskou bezweken, maar ik begrijp er ook niks van. Wonderlijk wonderlijk. Ik hoop dat ze morgen allemaal weer huppelen en springen en rennen O+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177542817
Vanochtend om 6 uur gaan kijken: alle lammetjes zijn er nog. Ze lagen nog steeds gewoon buiten in het veld. Kou? Welke kou?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177543855
O+ Wat een bikkels
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177548586
Tot mijn verbazing legde een van de ganzen vandaag een ei. :o
pi_177548736
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:13 schreef mootie het volgende:
Tot mijn verbazing legde een van de ganzen vandaag een ei. :o
Zijn ganzen nou een beetje leuk om te houden?

Ik heb een milde afkeer ontwikkeld tegen ganzen, omdat ze zo verdomd waaks zijn :'). Ik moet regelmatig langs een sloot lopen waar een stuk of 8 van die krengen zitten en ben al twee keer achterna gezeten in een slapstick-esque gebeuren. Nu loop ik om, als ik ze zie staan.
pi_177549156
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:21 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Zijn ganzen nou een beetje leuk om te houden?

Ik heb een milde afkeer ontwikkeld tegen ganzen, omdat ze zo verdomd waaks zijn :'). Ik moet regelmatig langs een sloot lopen waar een stuk of 8 van die krengen zitten en ben al twee keer achterna gezeten in een slapstick-esque gebeuren. Nu loop ik om, als ik ze zie staan.
Ik was er ook altijd bang voor. Toen we hier 6 jaar geleden kwamen wonen, woonden er al 4 ganzen, van de naburige boerderij. Ze zien de hele straat en de groenstrook als hun territorium.
Die ganzen waren niet enorm tam. Van lieverlee stierf er steeds weer een, en de hebben we allemaal vervangen, met alle buren.
Dus nu hebben we 4 ‘eigen’ ganzen. En ze zijn inderdaad waaks, en heel slim. En enorm leuk om naar te kijken.
Maar ik ben enorm bijvooroordeeld, ben stapel op ze. Ze eten uit de hand, komen aanstormen als ze me zien.
Ik kan echt uren naar ze kijken, hoe ze met elkaar doen, de dynamiek, hoe ze met de eenden omgaan etc.
Ganzenliefde O+
pi_177549319
Ik denk trouwens, zo te zien, dat ze bij Sigme iets verder van het huis wonen.
Hier scharrelen ze eigenlijk altijd voor de deur, dus je ziet ze altijd.
pi_177550750
Zojuist wat foto's gemaakt van de zwarte ooi met haar zwarte ooilammetje, lekker buiten in de wei.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177550897
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:21 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Zijn ganzen nou een beetje leuk om te houden?

Ik heb een milde afkeer ontwikkeld tegen ganzen, omdat ze zo verdomd waaks zijn :'). Ik moet regelmatig langs een sloot lopen waar een stuk of 8 van die krengen zitten en ben al twee keer achterna gezeten in een slapstick-esque gebeuren. Nu loop ik om, als ik ze zie staan.
Ja, ze zijn heel leuk.
Die van ons zijn niet zo tam, en ze blazen ook naar ons. Maar ze willen wel graag voer. Van ons.
Ze blazen ook tegen de honden, en tegen de schapen, en tegen de lammetjes. Ze happen zelfs wat. Maar de schapen negeren hun echt volkomen, en ganzen moeten het hebben van intimidatie. Als het beoogde slachtoffer niet geïntimideerd is, tsja, dan doet een gans eigenlijk niks.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177550977
quote:
17s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 14:49 schreef sigme het volgende:
Zojuist wat foto's gemaakt van de zwarte ooi met haar zwarte ooilammetje, lekker buiten in de wei.
[ afbeelding ]
O+
pi_177551052
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 14:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, ze zijn heel leuk.
Die van ons zijn niet zo tam, en ze blazen ook naar ons. Maar ze willen wel graag voer. Van ons.
Ze blazen ook tegen de honden, en tegen de schapen, en tegen de lammetjes. Ze happen zelfs wat. Maar de schapen negeren hun echt volkomen, en ganzen moeten het hebben van intimidatie. Als het beoogde slachtoffer niet geïntimideerd is, tsja, dan doet een gans eigenlijk niks.
Ik ben elke keer toch flink geïntimideerd :@
pi_177551064
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 14:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, ze zijn heel leuk.
Die van ons zijn niet zo tam, en ze blazen ook naar ons. Maar ze willen wel graag voer. Van ons.
Ze blazen ook tegen de honden, en tegen de schapen, en tegen de lammetjes. Ze happen zelfs wat. Maar de schapen negeren hun echt volkomen, en ganzen moeten het hebben van intimidatie. Als het beoogde slachtoffer niet geïntimideerd is, tsja, dan doet een gans eigenlijk niks.
Twee van de vier doen hier ook echt voorzichtig. Als je ze voert bijten ze het heel netjes stukje voor stukje af. De andere twee zijn wat lomper.
En soms knabbelen ze ook voor contact, heb ik het idee. Als ik bij het kanaaltje zit en ze zwemmen langs vinden ze het altijd belangrijk om even zachtjes aan je tenen te knabbelen. Of even zachtjes in je vingers bijten.
Rare moppies.
Armbanden en ringen zijn trouwens ook favoriet, daar kan Gijs zo 5 minuten mee bezig zijn.
pi_177551066
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:01 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ik ben elke keer toch flink geïntimideerd :@
Dan ben je een dankbaar slachtoffer :*.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177551127
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:01 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ik ben elke keer toch flink geïntimideerd :@
Dat is hun kracht.
In feite kunnen ze niks. Een beet doet je verder ook geen kwaad. Of het moet heel toevallig net onder de goede hoek op blote huid zijn. En dan levert hoogstens een sneetje op.
De oudste heeft enorm de pest aan kliko’s. Als ik die aan de straat zet gaat hij voor mijn enkels. En dan vertel ik hem dat hij niet zo raar moet doen. :@
pi_177551148
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:01 schreef mootie het volgende:

[..]

Twee van de vier doen hier ook echt voorzichtig. Als je ze voert bijten ze het heel netjes stukje voor stukje af. De andere twee zijn wat lomper.
En soms knabbelen ze ook voor contact, heb ik het idee. Als ik bij het kanaaltje zit en ze zwemmen langs vinden ze het altijd belangrijk om even zachtjes aan je tenen te knabbelen. Of even zachtjes in je vingers bijten.
Rare moppies.
Armbanden en ringen zijn trouwens ook favoriet, daar kan Gijs zo 5 minuten mee bezig zijn.
Ze onderzoeken echt alles met hun snavel. En die snavel is uitgerust met best scherpe tandjes. Wij hebben om wat jonge aanplant wat paaltjes staan, met touw ertussen, want ganzen klimmen en kruipen niet, dus een touwtje is genoeg hek. Totdat ze gaan onderzoeken met die snavels van ze. Nu hebben we draad-met-ijzerdraadjes erdoor. Dat doorstaat wel snavelonderzoek.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177551186
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Ze onderzoeken echt alles met hun snavel. En die snavel is uitgerust met best scherpe tandjes. Wij hebben om wat jonge aanplant wat paaltjes staan, met touw ertussen, want ganzen klimmen en kruipen niet, dus een touwtje is genoeg hek. Totdat ze gaan onderzoeken met die snavels van ze. Nu hebben we draad-met-ijzerdraadjes erdoor. Dat doorstaat wel snavelonderzoek.
De auto wordt ook altijd uitgebreid onderzocht. Loopt er weer een met allemaal zwarte vegen op het kopje.
Die tandjes zijn echt gaaf om te zien inderdaad.
pi_177551192
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:04 schreef mootie het volgende:

[..]

Dat is hun kracht.
In feite kunnen ze niks. Een beet doet je verder ook geen kwaad. Of het moet heel toevallig net onder de goede hoek op blote huid zijn. En dan levert hoogstens een sneetje op.
De oudste heeft enorm de pest aan kliko’s. Als ik die aan de straat zet gaat hij voor mijn enkels. En dan vertel ik hem dat hij niet zo raar moet doen. :@
Je moet ze alleen niet zomaar optillen! Ze hebben lange sterke nagels aan die zachte flapperige zwemvliezen zitten. Ze scheuren je hele arm open met een beetje getrappel :o.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177551234
quote:
4s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Je moet ze alleen niet zomaar optillen! Ze hebben lange sterke nagels aan die zachte flapperige zwemvliezen zitten. Ze scheuren je hele arm open met een beetje getrappel :o.
Die nagels zijn inderdaad wel een dingetje. :o
Gelukkig hoeven we ze nooit op te tillen. *klopt af.
Vorige zomer hadden we wel een paar keer ontstoken oogjes, maar met wat geduld kreeg ik de zalf wel in de oogjes, zonder tillen.
pi_177551250
Ok, nu houd ik op. Als ik eenmaal over ze begin, ben ik niet meer te stoppen. }:|
pi_177580493
Vanochtend, ergens in alle vroegte, heeft schaap 'gebroken hoorn' een tweeling geworpen. Bij min tien, in de snijdende oostenwind, lekker buiten in het open veld.
Ik vond ze vanochtend rond 7 uur. Schoon en droog, al drinkend bij moeders. Twee rammetje, flinke jongens, ze maken het uitstekend. Ze zijn veel gevlekter dan alle vorige lammetjes van dit jaar.


En Hond is naar de hondenwasserette geweest. Hond wordt daar pluizig en chagrijnig van.
Het helpt niet dat de andere hond (ongecastreerde reu) Hond (gesteriliseerde teef) er onweerstaaaanbaar van vindt worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177582490
_O-
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177582637
Er is nu nog 1 ooi die nog niet gelammerd heeft. Die is zwaar en schommelend en ik zag vandaag dat ze al veel uier heeft, dus die gaat zeer binnenkort lammeren. Ik hoop morgen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177583473
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 15:01 schreef clumsy_clown het volgende: [..]

Ik ben elke keer toch flink geïntimideerd :@
Dat was ik ook toen ik een tijdje langs een sloot met zwanen moest fietsen. Was wel leuk voor het publiek dat op hun terrasje zat toe te kijken, maar ik ben dus omgekeerd en via een omweg naar het werk gegaan.
Inmiddels zijn de zwanen verhuisd naar een andere sloot. Daar zien je dan in het jongenseizoen op de berm de twee ouders liggen met daar tussenin een aantal grauwe kwakken, die de nog grauwe jongen zijn.
pi_177604928
Zo, ooi nummer zes, de laatste, heeft vanochtend ook gelammerd.



Twee rammetjes.

Dat maakt van 6 ooien 10 lammettjes, 3 ooilammetjes en 7 ramlammetjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177604968
De 2 ramlammetjes van gister hebben opvallende oren. Hangoren :D!

Ook 2 rammetjes dus.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177605534
aw die hangoortjes O+
pi_177605620
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:54 schreef clumsy_clown het volgende:
aw die hangoortjes O+
Ja liif he?
Eeuwig sund dat het beide rammetjes zijn. Die kunnen we niet houden.
De ooilammetjes van dit jaar gaan we wel houden denk ik, want hun vaderram was een leenram, dus volgend jaar hebben we een nieuwe. Dat is altijd een geschikt moment om de kudde uit te breiden / te verjongen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177605645
quote:
14s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja liif he?
Eeuwig sund dat het beide rammetjes zijn. Die kunnen we niet houden.
De ooilammetjes van dit jaar gaan we wel houden denk ik, want hun vaderram was een leenram, dus volgend jaar hebben we een nieuwe. Dat is altijd een geschikt moment om de kudde uit te breiden / te verjongen.
Waar gaan ze dan heen? De slacht?
pi_177605769
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:58 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Waar gaan ze dan heen? De slacht?
Yep. De slager slacht ze en legt het vlees netjes op schaaltjes en vries het in. Kostprijs ligt dan rond de 5 a 6 euro/kilo. We eten ze zelf op, samen met familie & buren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177605811
quote:
7s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Yep. De slager slacht ze en legt het vlees netjes op schaaltjes en vries het in. Kostprijs ligt dan rond de 5 a 6 euro/kilo. We eten ze zelf op, samen met familie & buren.
Dat is een prima prijs voor vers dartelende lammetjes.
pi_177607528
Mmmmm, zuiglam!

D’r is niets lekkerder dan lammeren die buiten hebben gewoont. Ook niets liever om te zien, wij hadden vroeger een hobby boerderij met koeien en schapen. De stierkalveren en jonge rammen gingen bij ons ook de vriezer in.
Helaas hebben we de boerderij wegens gezondsheidsproblemen weg moeten doen. Slagerijvlees is lang zo lekker niet.
pi_177607559
quote:
10s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:31 schreef sigme het volgende:
De 2 ramlammetjes van gister hebben opvallende oren. Hangoren :D!
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Ook 2 rammetjes dus.
Wat mooi! O+
pi_177621157
En we hebben 3 eieren in de voortuin. :o
pi_177623213
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 14:47 schreef mootie het volgende:
En we hebben 3 eieren in de voortuin. :o
Paaseieren? Kippeneieren? Ganzeneieren? Eendeneieren? Vertel, vertel O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177624706
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 16:31 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Paaseieren? Kippeneieren? Ganzeneieren? Eendeneieren? Vertel, vertel O+
Ganzen. Normaal broeden ze aan de overkant van het kanaaltje. Ik denk ook wel dat ze nog gaan verhuizen. Kan toch nooit een fijne kraamkamer zijn, al zijn we het laatste huis in een doodlopend straatje.
pi_177625291
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 17:39 schreef mootie het volgende:

[..]

Ganzen. Normaal broeden ze aan de overkant van het kanaaltje. Ik denk ook wel dat ze nog gaan verhuizen. Kan toch nooit een fijne kraamkamer zijn, al zijn we het laatste huis in een doodlopend straatje.
Ik denk niet dat ze met een ei onder de vleugel gaan verhuizen.

Ik verheug me nu al op Mooties broedende ganzen topic O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_177625593
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 18:13 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze met een ei onder de vleugel gaan verhuizen.

Ik verheug me nu al op Mooties broedende ganzen topic O+
We gaan wel stiekem de meeste eieren weghalen. :@
pi_177625767
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 18:28 schreef mootie het volgende:

[..]

We gaan wel stiekem de meeste eieren weghalen. :@
:(
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  maandag 5 maart 2018 @ 18:48:44 #65
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_177625916
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 18:13 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Ik verheug me nu al op Mooties broedende ganzen topic O+
Jaaa O+
Spoilers!
pi_177626235
Onze ganzen leggen ook, ik zag stukken eierschaal aan de kant van de beek liggen toen die laatste ooi lammerde. De vos en/of een marter oid heeft de eieren dus ook al gevonden.

Vandaag was het lekker warm. Zonnetje erbij. Kudde in rust.


ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_177626544
Huppelen ze nog niet?
pi_177626551
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 19:07 schreef sigme het volgende:
Onze ganzen leggen ook, ik zag stukken eierschaal aan de kant van de beek liggen toen die laatste ooi lammerde. De vos en/of een marter oid heeft de eieren dus ook al gevonden.

Vandaag was het lekker warm. Zonnetje erbij. Kudde in rust.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Haha, dat lammetje bovenop heeft het goed bekeken O+.

Ik denk dat ik binnenkort mijn surrogaatkind eens mee ga nemen naar de boerderij hier in de buurt, lammetjes zijn zo verdomd tof, en daar mogen de kindjes ze een flesje geven.

Het zou kunnen dat ik vorig jaar pontificaal tussen de kinderen ben gaan zitten om met lammetjes te spelen :@
pi_177627815
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 19:07 schreef sigme het volgende:
Onze ganzen leggen ook, ik zag stukken eierschaal aan de kant van de beek liggen toen die laatste ooi lammerde. De vos en/of een marter oid heeft de eieren dus ook al gevonden.

Vandaag was het lekker warm. Zonnetje erbij. Kudde in rust.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En de hangoortjes! Waarom hebben alleen zij dat? Van de vader?
pi_177627922
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 20:26 schreef mootie het volgende:

[..]

En de hangoortjes! Waarom hebben alleen zij dat? Van de vader?
Kwetnet!
Alle lammeren hebben dezelfde vader (voor zover wij weten ;)), de ooi heeft ook wel eerder gelammerd. Beide een recessief gen? Toevalsmutatie?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 8 maart 2018 @ 09:19:58 #71
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_177679939
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 19:07 schreef sigme het volgende:
Onze ganzen leggen ook, ik zag stukken eierschaal aan de kant van de beek liggen toen die laatste ooi lammerde. De vos en/of een marter oid heeft de eieren dus ook al gevonden.

Vandaag was het lekker warm. Zonnetje erbij. Kudde in rust.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Awww O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_178231380
Na een uitstapje naar Spanje zijn we nu weer terug. Onze dierenoppassers hebben hun werk uitstekend verricht, bij thuiskomst waren ze er allemaal nog.

Schapen en lammeren maken het goed.


Kijk de oortjes van het achterste lam :D! Die had eerst hangoortjes en nu knikoortjes O+


Helaas zijn we inmiddels wel weer een gans verloren. Natuurlijk weer een van de vrouwtjes..
Ditmaal waarschijnlijk aan een marter. Daarna hebben ook wij het nest gevonden, met 9 ganzeneieren.

Verder zijn we op zoek naar nieuwe biggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178279605
Het blijft gaaf en jaloersmakend om dit allemaal te zien en lezen.

Gaan jullie de ganzenkudde (?) nog aanvullen met wat vrouwtjes?
pi_178282452
Die lammeren groeien ook echt als kool!
Sneu van de gans. Bah :{
pi_178285293
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 15:27 schreef SummerBreeze het volgende:
Het blijft gaaf en jaloersmakend om dit allemaal te zien en lezen.

Gaan jullie de ganzenkudde (?) nog aanvullen met wat vrouwtjes?
Toom ;)

Nu niet, maar misschien in de toekomst nog wel eens.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178309076
Nieuwe biggen zijn gevonden!
Komende zondag halen we ze op. Als ze in hun wei lopen krijgen jullie een foto.

Ook een nieuwe ram gevonden voor onze kudde. Mooi beest! Hij schijnt wel behoorlijk 'beschermend' te zijn. Lees: hij jaagt volk de wei uit :D
We zijn gewaarschuwd, maar we gaan het gewoon proberen. Als het echt vervelend blijkt blijft 'ie net lang genoeg voor lammetjes 2019. Maar als 'ie gewoon honden, ganzen, wolven en vrimden verjaagt vind ik 't best.
Ik moet nog tot afspraken komen met de huidige eigenaar over de overdracht enzo, dus dat kan nog even duren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178309250
quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2018 20:09 schreef sigme het volgende:
Nieuwe biggen zijn gevonden!
Komende zondag halen we ze op. Als ze in hun wei lopen krijgen jullie een foto.

Ook een nieuwe ram gevonden voor onze kudde. Mooi beest! Hij schijnt wel behoorlijk 'beschermend' te zijn. Lees: hij jaagt volk de wei uit :D
We zijn gewaarschuwd, maar we gaan het gewoon proberen. Als het echt vervelend blijkt blijft 'ie net lang genoeg voor lammetjes 2019. Maar als 'ie gewoon honden, ganzen, wolven en vrimden verjaagt vind ik 't best.
Ik moet nog tot afspraken komen met de huidige eigenaar over de overdracht enzo, dus dat kan nog even duren.
Wat mooi allemaal weer O+
Kan je de ram niet eerst apart zetten en vriendjes met hem worden en daarna pas bij de kudde zetten? *;
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_178309964
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 20:15 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Wat mooi allemaal weer O+
Kan je de ram niet eerst apart zetten en vriendjes met hem worden en daarna pas bij de kudde zetten? *;
Nou, dat is over het algemeen geen handige aanpak bij schapen - ze zijn doodongelukkig zonder kudde en doen alles in hun kunnen om bij de dichtstbijzijnde veiligheid komen. Een ram springt dan makkelijk over hekwerk van een meter hoog (uit stand! reuze soepeltjes! ik heb het zien gebeuren). Dat is verder niet zo erg, want je vindt je schaap makkelijk terug, bij de dichtstbijzijnde kudde dus. Maar.. een ram die éénmaal over een hek gesprongen is, onthoudt dat dat hek slechts een denkbeeldige afscheiding is. En dat is niet handig.

Verder gaat een ram niet van mensen houden bij gebrek aan ooien, denk ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178310174
Goed, het probleem van de beschermende ram is van tafel, de ram is bij nader inzien aan iemand anders verkocht.
Mooi is dat ):O . Zoek ik weer verder. Gelukkig is er geen haast bij.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178311514
Oh dat is niet handig dan nee :D
En stom dat ie al weg is! :{
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_178312921
quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2018 20:47 schreef sigme het volgende:
Goed, het probleem van de beschermende ram is van tafel, de ram is bij nader inzien aan iemand anders verkocht.
Mooi is dat ):O . Zoek ik weer verder. Gelukkig is er geen haast bij.
is de rambusiness zo booming? :+
pi_178328072
Om onszelf te troosten hebben we maar drie legkipjes ordinarus gekocht.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178393396






Twee geltjes, een borg.
We waren van plan drie borgen te halen, maar het was lastig om de drie borgen uit het koppel van zeven biggen te halen. Dus toen er eenmaal 3 biggen in de kar zaten hebben we snel de klep dichtgedaan.
Eenmaal hier moesten ze nog een stuk lopen, van de kar naar hun weitje. We hadden de route wat afgezet en het ging helemaal goed. Ze lijken het enorm naar 't zin te hebben. Weer eens wat anders dan het modderbad waar ze vandaan kwamen :D.

Ze zijn van oktober, dus al een paar maanden oud. Hun moeder is half bonte betheimer, de 'vader' (KI, kan je dan spreken van een vaderdier?) pitrain, dus het zijn ook snelle groeiers.
Kunnen deze herfst de diepvries in. Misschien laten we een geltje overlopen, en beginnen we toch nog eens aan een nestje. Misschien misschien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178769935

Luie zwijnen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178770312
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 april 2018 10:48 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Luie zwijnen.
Lekker leventje.
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2018 @ 08:06:28 #86
137949 Disana
pi_178786087
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 april 2018 10:48 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Luie zwijnen.
Ah, je hebt weer varkens. Wat een lapzwansen.
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2018 @ 08:08:21 #87
137949 Disana
pi_178786095
quote:
6s.gif Op zondag 8 april 2018 19:36 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Twee geltjes, een borg.
We waren van plan drie borgen te halen, maar het was lastig om de drie borgen uit het koppel van zeven biggen te halen. Dus toen er eenmaal 3 biggen in de kar zaten hebben we snel de klep dichtgedaan.
Eenmaal hier moesten ze nog een stuk lopen, van de kar naar hun weitje. We hadden de route wat afgezet en het ging helemaal goed. Ze lijken het enorm naar 't zin te hebben. Weer eens wat anders dan het modderbad waar ze vandaan kwamen :D.

Ze zijn van oktober, dus al een paar maanden oud. Hun moeder is half bonte betheimer, de 'vader' (KI, kan je dan spreken van een vaderdier?) pitrain, dus het zijn ook snelle groeiers.
Kunnen deze herfst de diepvries in. Misschien laten we een geltje overlopen, en beginnen we toch nog eens aan een nestje. Misschien misschien.
Mooie foto's, en mooie beestjes.
pi_178854346

Vijf kuikens. Die ene rooie achterin hebben we zelf uitgebroed. Eén kuiken uit twintig eieren }:|
Eén eenzaam kuiken is geen kuiken, dus gisteren 4 kuikens van marktplaats gevist. Vier zijdehoendertjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178854447
Gossie ...kuikentjes van Marktplaats nog wel... _O-
Hebben die dan een pleegmoeder-kip of ben jij dat?

# opgegroeid op een flatje in den haag- Bouwlust
pi_178855048
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 06:14 schreef AnneX het volgende:
Gossie ...kuikentjes van Marktplaats nog wel... _O-
Hebben die dan een pleegmoeder-kip of ben jij dat?

# opgegroeid op een flatje in den haag- Bouwlust
AnneX, mag ik aan je voorstellen: de moderne pleegmoederkip:

Warm, liefdevol en in hoogte verstelbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178855940
Toch maar een keer op de fiets langs komen rijden
pi_178856440
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 07:55 schreef sigme het volgende:

[..]

AnneX, mag ik aan je voorstellen: de moderne pleegmoederkip:
[ afbeelding ]
Warm, liefdevol en in hoogte verstelbaar.
Gossie. Wat een wereld leven wij toch in. *O*
Een knuffelmuur voor kuikens, dat warmte afgeeft.

Jaren terug eens iemand ontmoet, die op de boerderij een ijskoude badkamer had en géen c.v.
En wél een warme knuffelmuur voor de biggetjes...
pi_178857545
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 05:59 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Vijf kuikens. Die ene rooie achterin hebben we zelf uitgebroed. Eén kuiken uit twintig eieren }:|
Eén eenzaam kuiken is geen kuiken, dus gisteren 4 kuikens van marktplaats gevist. Vier zijdehoendertjes.
Ah, tijd voor een nieuwe haan? :P schattige kuikentjes hoor. Als de zijdehoentjes hennetjes zijn heb je volgend jaar geen broedmachine of elektrische pleegmoeder-kip meer nodig; zijdehoentjes staan er om bekend om de haverklap broeds te worden en zelfs niet-broeds nog kuikens te adopteren :) Wij hebben er toevallig ook 4 sinds eind maart in de hoop volgend jaar betrouwbare broedsters/pleegmoeders te hebben :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_178857845
Ahh, had ik geweten dat je kipjes zocht dan had ik je een massa kunnen leveren. Hier in belgie staat alles vol met mensen die paaskuikentje hebben gekocht en nu boos zijn omdat het grote kippen aan het worden zijn. (ja, dat had de winkel er niet bij gezegt :( )
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_178920156
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 09:29 schreef Chewie het volgende:
Toch maar een keer op de fiets langs komen rijden
Je bent welkom!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178920249
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 11:00 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ah, tijd voor een nieuwe haan? :P schattige kuikentjes hoor. Als de zijdehoentjes hennetjes zijn heb je volgend jaar geen broedmachine of elektrische pleegmoeder-kip meer nodig; zijdehoentjes staan er om bekend om de haverklap broeds te worden en zelfs niet-broeds nog kuikens te adopteren :) Wij hebben er toevallig ook 4 sinds eind maart in de hoop volgend jaar betrouwbare broedsters/pleegmoeders te hebben :)
Gekocht broedeieren, en geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit. Maar die broedmachine }:|
Van wie kreeg ik dat ding ookalweer? Vermoelijk stond 'ie iets te warm, dat ene kuiken dat wel kwam was ook 2 dagen vroeger dan verwacht.

Ik was eigenlijk van plan om kriel Wyandotjes te nemen als broedkippen, maar aangezien we nu dus zijdehoentjes hebben zullen we de hennetjes daarvan inzetten.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 11:11 schreef valentijn101 het volgende:
Ahh, had ik geweten dat je kipjes zocht dan had ik je een massa kunnen leveren. Hier in belgie staat alles vol met mensen die paaskuikentje hebben gekocht en nu boos zijn omdat het grote kippen aan het worden zijn. (ja, dat had de winkel er niet bij gezegt :( )
Ja, dat kan dus niet, we moesten voor ons kuiken van 2 daagjes oud gezelschap hebben van ongeveer dezelfde leeftijd. Dat beperkt de keuze nogal, zeker als we er ook nog in een uurtje naartoe moeten kunnen rijden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_178929440
quote:
7s.gif Op donderdag 3 mei 2018 19:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Gekocht broedeieren, en geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit. Maar die broedmachine }:|
Van wie kreeg ik dat ding ookalweer? Vermoelijk stond 'ie iets te warm, dat ene kuiken dat wel kwam was ook 2 dagen vroeger dan verwacht.

Ik was eigenlijk van plan om kriel Wyandotjes te nemen als broedkippen, maar aangezien we nu dus zijdehoentjes hebben zullen we de hennetjes daarvan inzetten.

Uhhhhm... :+

Ik weet het niet meer, maar kon de temperatuur niet lager worden gezet? Te warm en dan twee dagen te vroeg maar één kuikentje is natuurlijk niet de bedoeling.

Wyandottes zijn ook hele goede broedsters inderdaad. En wat meer onderhoudsvriendelijk dan zijdehoentjes vind ik zelf. Wyandottes heb je verder geen omkijken naar, dat zijn gewoon normale goed functionerende kippen. De zijdehoentjes zijn toch wel wat kwetsbaarder vind ik zelf. Wij hebben ze gekocht voornamelijk als huisdier voor de kleuter des huizes, en om vanuit hun eigen hokje los te lopen in de tuin (zonder ernstige schade aan de borders en planten aan te richten). Bonus is dat ze heel goed broeden, daar zijn ze straks ook prima geschikt voor. Maar ik wil ze zelf niet tussen onze andere grote kippen laten lopen; de pootbevedering en die pluizige veertjes zijn niet zo geschikt voor regen en voor de modder die soms in de ren ligt. Daarnaast zijn ze kleiner dan een normale kip en kunnen ze ook niet op stok als ze volwassen zijn. Ze slapen op de grond en als de andere kippen er dan boven zitten op hun stok en op ze poepen is dat ook niet zo fijn. En die kuif wordt bij volwassen zijdehoentjes soms zo groot dat ze niet goed meer kunnen zien. Ook al niet ideaal vind ik zelf, mocht dat bij de onze gebeuren dan pak ik de schaar.

Nouja het klinkt zo misschien wat negatief maar ik vind het wel super leuke diertjes. Die van ons zijn handtam, komen door de tuin aanrennen als je ze roept, eten uit de hand en wandelen heel schattig rond. Ik vind het alleen niet echt 'kippen' :D
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_179452659
Het is warm.




ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_179453051
Legsel 1. De rode is ons broedsel, het heet Piet (nog genderfluide). De vier witje zijdehoentjes heten de Sintjes.


Na deze weinig succesvolle broedactie zijn we niet bij de pakken neer gaan zitten maar hebben we gewoon een bult nieuwe eieren gekocht. Van zwarte australorps, deze keer.
Twintig eieren in de machine. Drie zijn na de eerste schouw eruit gehaald, die deden niks. Van de overgebleven 17 kwamen er 15 netjes uit *O* oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< oO< *O*
Eentje wou wel maar moest even een handje geholpen worden oO<.
Eentje deed het niet -O-.
Na een dag of drie is een van de kuikentjes afgevallen, die was niet goed.

Legsel 2. Australorpjes. Met zo'n naam zijn alle andere namen overbodig, nietwaar?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 28 mei 2018 @ 19:35:53 #100
163650 Greys
pi_179453136
quote:
6s.gif Op maandag 28 mei 2018 19:15 schreef sigme het volgende:
Het is warm.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heerlijk :D
En die laatste foto, dat tevreden muiltje O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 28 mei 2018 @ 19:38:46 #101
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179453196
O+
Spoilers!
  maandag 28 mei 2018 @ 20:42:37 #102
207727 Smallish
Kleintje!
pi_179454344
Och, die varkens! O+ :D

Wij hebben een paar jaar geleden meegedaan aan een crowdfundersactie, heette Buitengewone Varkens. Ook bonte bentheimers. Heerlijk gnuivend en grommend op een prachtige plek in het bos, ergens in Oost NL. Weekendje die kant opgegaan voor open dag. Zo leuk! Af en toe zie je weer varkens in ‘de wei’. Echt erg leuk dat dit weer wat terugkomt. O+
Is dat zo?
pi_179560399

Schapen in de mist.

Iets minder mistig:


Ze zijn geschoren, afgelopen dinsdag. Mooie timing, daarna werd het warm & nat, en dat geeft altijd extra kans op maden. Nu de schapen een korte vacht hebben, krijgen de vleesvliegen geen gelegenheid eieren in de wol te leggen, en krijgen de schapen dus geen maden. De lammeren lopen nu meer risico, maar die krijgen het zelden zo vroeg in het seizoen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 3 juni 2018 @ 18:01:56 #104
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179583474
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 juni 2018 15:52 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Schapen in de mist.

Iets minder mistig:
[ afbeelding ]

Ze zijn geschoren, afgelopen dinsdag. Mooie timing, daarna werd het warm & nat, en dat geeft altijd extra kans op maden. Nu de schapen een korte vacht hebben, krijgen de vleesvliegen geen gelegenheid eieren in de wol te leggen, en krijgen de schapen dus geen maden. De lammeren lopen nu meer risico, maar die krijgen het zelden zo vroeg in het seizoen.
Mooie foto's O+
Hoe gaat het met de rest vd dieren?
Heb je posts van 28 mei wel gezien hoor, maar ik vind het zo leuk die foto's en korte verhaaltjes ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_179821849
Updateje dan maar :D.

Schaapjes op het droge. Met op de achtergrond ganzen.


Schapen zijn niet zo dol op de warmte. Op de warme dagen liggen ze bijna ín de beek.


Piet en de sintjes. Lekker in hun grote open hok. Ze moeten er nog maar even flink van genieten, want morgen komen de Australorpjes ook in hun hok wonen.


De Australorpjes zitten nu nog in de houten binnenbak, maar ze worden steeds groter en die bak niet.


Honden. Blaffen als er onraad is. Of zou kunnen zijn. Of misschien wel ooit zou kunnen komen. Als er geen onraad is/komt/was/wordt vermoed, dan liggen ze wat voor zich uit te mijmeren.



Varkens vreten graag versgemaaid gazongras. Hmmmm :9 . Smaksmaksmak.
Verder rommelen ze maar wat an. Beter zoelen, beetje woelen, veel snurken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_179822035
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 11:28 schreef sigme het volgende:
Updateje dan maar :D.

Schaapjes op het droge. Met op de achtergrond ganzen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Schapen zijn niet zo dol op de warmte. Op de warme dagen liggen ze bijna ín de beek.

[ afbeelding ]
Piet en de sintjes. Lekker in hun grote open hok. Ze moeten er nog maar even flink van genieten, want morgen komen de Australorpjes ook in hun hok wonen.

[ afbeelding ]
De Australorpjes zitten nu nog in de houten binnenbak, maar ze worden steeds groter en die bak niet.

[ afbeelding ]
Honden. Blaffen als er onraad is. Of zou kunnen zijn. Of misschien wel ooit zou kunnen komen. Als er geen onraad is/komt/was/wordt vermoed, dan liggen ze wat voor zich uit te mijmeren.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Varkens vreten graag versgemaaid gazongras. Hmmmm :9 . Smaksmaksmak.
Verder rommelen ze maar wat an. Beter zoelen, beetje woelen, veel snurken.
Mijn ganzen zijn iets dichterbij. Gijsje heeft nu bedacht dat ze elke dag even binnenkomt, naar de keuken gaat, kijkt of er nog iets in de etensbakjes ligt, en weer vertrekt. Als ze in een gezellige bui is gaat ze midden in de kamer liggen. :')
pi_179822115
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 11:43 schreef mootie het volgende:

[..]

Mijn ganzen zijn iets dichterbij. Gijsje heeft nu bedacht dat ze elke dag even binnenkomt, naar de keuken gaat, kijkt of er nog iets in de etensbakjes ligt, en weer vertrekt. Als ze in een gezellige bui is gaat ze midden in de kamer liggen. :')
Een gans in de woonkamer, huuuu. De kat en ik zouden ons boven in een slaapkamer barricaderen.
pi_179822144
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 11:49 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Een gans in de woonkamer, huuuu. De kat en ik zouden ons boven in een slaapkamer barricaderen.
Die zijn het al gewend, 2 lopen er met een boogje omheen, de derde heeft er maling aan.
Gijsje is ook katvriendelijk, de 2 genten jagen de katten altijd weg.
De andere drie ganzen komen enkel in de hal, ze weten dat daar de hapjes liggen. Breg twijfelt wel eens op de deurmat achter, maar durft toch niet.
Gijs heeft maling, als ik in de deuropening sta wringt ze ze zich tussen mijn benen door.
Gijsje *;
pi_179822250
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 11:43 schreef mootie het volgende:

[..]

Mijn ganzen zijn iets dichterbij. Gijsje heeft nu bedacht dat ze elke dag even binnenkomt, naar de keuken gaat, kijkt of er nog iets in de etensbakjes ligt, en weer vertrekt. Als ze in een gezellige bui is gaat ze midden in de kamer liggen. :')
foto! :D
pi_179822600
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 11:59 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

foto! :D
Als ik ze upload staan ze altijd op z’n kop, maar ik doe een poging.
pi_179822629
Waarom omlopen als je ook binnendoor kunt.

pi_179822652
Hmmm brokjes *;

pi_179822779
^O^
  zondag 17 juni 2018 @ 18:35:39 #114
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_179852803
Toffe update ^O^
En Gijsje _O- O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_179853654
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2018 12:24 schreef mootie het volgende:
Waarom omlopen als je ook binnendoor kunt.

[ afbeelding ]
Dit schreeuwt toch echt om een ”Gijsje” topic. Snap hij de voerpuzzel ook?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_179853807
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:07 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dit schreeuwt toch echt om een ”Gijsje” topic. Snap hij de voerpuzzel ook?
Gijsje eet gewoon uit de bovenkant. En het is een meisje }:|
MeisjeGijsje O+
pi_179853814
Hoe zie je bij een gans dat het een meisje is? :D
pi_179854093
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Hoe zie je bij een gans dat het een meisje is? :D
Je kunt ze sexen, als ze jong zijn. En anders wacht je gewoon af, checkt wie de top is en kijkt wie er een nest gaat maken. :+
pi_179858465
Haha, stiekem ziet dat er wel hilarisch uit. Misschien moet je toch eens wat moeite doen en mezelf over de angst voor die flapperende hooligans heen zetten.
pi_179858562
Mooie foto’s O+
Alius aliud dicit
pi_179858592
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2018 21:41 schreef clumsy_clown het volgende:
Haha, stiekem ziet dat er wel hilarisch uit. Misschien moet je toch eens wat moeite doen en mezelf over de angst voor die flapperende hooligans heen zetten.
Ze doet ook aan tenenknabbelen :@
  zondag 17 juni 2018 @ 22:30:17 #122
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179860108
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:07 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dit schreeuwt toch echt om een ”Gijsje” topic. Snap hij de voerpuzzel ook?
Gijsjetopic *O*
Spoilers!
  zondag 17 juni 2018 @ 23:14:32 #123
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_179861085
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 19:18 schreef mootie het volgende:

[..]

Gijsje eet gewoon uit de bovenkant. En het is een meisje }:|
MeisjeGijsje O+
maar waar is Gonnie?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_179861215
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2018 23:14 schreef tombolafan het volgende:

[..]

maar waar is Gonnie?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Keesje hadden we. Toen Gijsje kwam wilden we haar zus Gonnie noemen, maar de schoonmoeder van de buurvrouw heet Gonnie. Ze zag het niet zitten om steeds Gonnie te roepen. :+
Dus dat werd Josje. En Jopie en Bregje.
De buurkindjes heb ik Gonnie en .Gijsje wel 100 keer voorgelezen. O+
pi_179997631
Vandaag.

:D
Varkens!



Ganzen en schapen, ontspannen.


De kuikens zitten nu met z'n allen in het grote stalletje. Gaat prima!



Honden kijken graag naar de kuikens.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_179998759
Pluiskuikens O+
pi_180000789
Leuk hoor, sigme ^O^
pi_180020690
Die pluisjes zijn zo lief!
pi_180241640
De kune kune varkentjes deden mij aan die van jou denken, zojuist.
Die beer 😳
Al was het een herhaling.
Nog meer over knuffelvarkens op de pagina. https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/fragmenten/kune-kune-varkens
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2018 @ 19:11:14 #130
137949 Disana
pi_180287659
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:15 schreef AnneX het volgende:
De kune kune varkentjes deden mij aan die van jou denken, zojuist.
Die beer 😳
Al was het een herhaling.
Nog meer over knuffelvarkens op de pagina. https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/fragmenten/kune-kune-varkens
Ik heb ook de herhaling gezien. Wat een leuke varkens zijn dat, en die beer had mooie krullen.
pi_181626256
Ziezo. Het kostte wat tijd, maar we hebben een nieuwe ram.
Een echte officiële goedgekeurde dekram. Hij heet Jonas.

Voorlopig valt er niks te dekken, hij staat in het weitje met de ramlammeren. Die hebben we vorig weekend weggehaald bij de ooien en de ooilammeren.

Jonas heeft inmiddels kennis gemaakt met de ganzen :').


Overige beesten maken het ook goed. Hier slapende varkens, tikje onscherp want slapende varkens besluipen is nog best lastig.


Kippen heb ik even geen foto's van, wel een filmpje .
Van de varkens heb ik ook een filmpje, niet voor de beelden maar voor 't geluid, maar volgens mij is het geluid verloren gegaan.

Ach, en dan ook maar een al wat ouder foto'tje van de honden. In de nieuwe auto.


Edit: Nog maar even wat verse foto'tjes geschoten.

De Australorps en Piet.

We hebben een nieuw flexnet gekocht, speciaal geschikt voor kippen of kleinvee. 't Is geweldig, we kunnen ze steeds een nieuw stuk vers gras geven.

De zijdehoentejs zijn verhuisd naar de ren van de legkippen (die zijn naar de Australorps).

Dat zwartgespikkelde geval is een haantje. Het kan al mooi kraaien :D


Speelse honden.


[ Bericht 24% gewijzigd door sigme op 01-09-2018 20:09:09 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 1 september 2018 @ 19:12:08 #132
163650 Greys
pi_181626397
Jonas en de ganzen :D _O_
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_181632053
Kijk die stoere Jonas rennen
Spoilers!
pi_181633737
Arme Jonas :D
  † In Memoriam † maandag 3 september 2018 @ 14:29:18 #135
137949 Disana
pi_181662969
Mooie foto's van jullie diergaarde. En welkom Jonas.
pi_182067496
Tijd voor de stand van zaken.
De droogte is voorbij. De zijdehoenders moeten nog leren om te gaan met nattigheid.


Niet dat de australorps nou zoveel snuggerder zijn (ze slapen nog altijd op een kluitje in het open veld in plaats van overdekt op stok :+ )

Maar ze zien er een stuk schoner uit dan de zijdehoentjes..


Jonas heeft de wind er aardig onder.


Er zijn nog steeds zeven ganzen, maar een paar worden weggestuurd bij de bak (die voer ik dan maar los)


Varkens maken het goed, nog altijd dol op vreten.


Hond in de pot!

Bonusfoto: poes


SPOILER: slager
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door sigme op 22-09-2018 18:08:34 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 22 september 2018 @ 18:09:42 #137
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_182067759
O+ mooie foto's
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_182068007
Ik word altijd zo vrolijk van jouw topic. Jonas! Die varkens! En ach, de kippen en ganzen. Allemaal erg leuk en ogenschijnlijk erg relaxed allemaal. *O* O+
Is dat zo?
pi_183900180
3-2=1

Er loopt nu dus nog 1 varken, een zeug (eigenlijk een gelt, maar wie weet nou wat dat is?). Het is een beetje sneu, een eenzaam varkje, dus we verwennen haar met lekker warme brij, extra lekkere hapjes (en extra veel, want slechts één enkel varken maakt de spoeling dik).

En vark heeft nu ook een sjiek gordijntje voor d'r hok.




Het plan is om vark (ze heet Eugenie) biggen te laten werpen, liefst met wat rasverbetering. Maar de dekberenhandelaar die we op het oog hadden is gestopt met z'n handel, dus het lijkt nog tamelijk lastig te gaan worden om haar drachtig te krijgen. We gaan nu onderzoeken wat de opties zijn. KI? Beer huren? Beer kopen? Eugenie slachten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 22 december 2018 @ 17:48:06 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183900223
Oh, een losloopvarken O+
Daar moeten idd losloopbiggetjes bij :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Vis een optie? zaterdag 22 december 2018 @ 22:43:39 #141
70532 loveli
N
pi_183907782
Is ze vernoemd?
#durftevragen
crap in = crap out
pi_183912950
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 22:43 schreef loveli het volgende:
Is ze vernoemd?
#durftevragen
Het is een zeug
We willen rasverbetering.

Had ze anders kunnen heten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_183913920
Zeugenie _O_
Spoilers!
pi_183976960
Eugenie had een smeerbende gemaakt van d'r nest.


Dus heb ik op 1e kerstedag de zwijnestal gekuist.


Ze was er reuze mee in d'r nopjes, al moest het natuurlijk wel net allemaal anders, maar dat kan ze heel goed zelf.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_183977455
Haha ging ze al het hooi er weer uitmieteren?
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 26 december 2018 @ 11:44:22 #146
163650 Greys
pi_183977475
Zeugenie des Bouvrie _O_
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_183980093
Prachtig topic. Eugenie O+ O+
Alius aliud dicit
pi_183985596
:o ik dacht dat varkens net heel proper met hun slaapplaats om gingen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 26 december 2018 @ 19:28:22 #149
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183985805
quote:
17s.gif Op woensdag 26 december 2018 11:44 schreef Greys het volgende:
Zeugenie des Bouvrie _O_
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183991086
quote:
17s.gif Op woensdag 26 december 2018 11:44 schreef Greys het volgende:
Zeugenie des Bouvrie _O_
"alles zwart! Hélemáál 2019" *O*
pi_184237127
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 17:46 schreef sigme het volgende:
Het plan is om vark (ze heet Eugenie) biggen te laten werpen, liefst met wat rasverbetering. Maar de dekberenhandelaar die we op het oog hadden is gestopt met z'n handel, dus het lijkt nog tamelijk lastig te gaan worden om haar drachtig te krijgen. We gaan nu onderzoeken wat de opties zijn. KI? Beer huren? Beer kopen? Eugenie slachten?
We lijken een nieuwe boer-met-beer voor Eugenie gevonden te hebben.Bboer belt terug als 'ie ruimte heeft, over een week of twee dacht 'ie. Als dit wél doorgaat dan heeft Eugenie een afspraakje met deze heer/beer:

Ik zou erg blij zijn als dat lukt enzo, en dat we dan biggen krijgen, maar dan is er geen sprake van rasverbetering vanuit ons perspectief. Dit is een Piétrain, een modern snelgroeiend mager varken. Eugenie is ook al deel Piétrain, we hadden juist de andere kant op gewild (langzamer groeiend, vetter, meer doorregen). Maar goed, je kan niet alles hebben. Een toom biggen lijkt me prachtig, dan maar magere speenvarkens.

De zijdehoentjes zijn inmiddels ook aan de leg, volgens de boekjes duurt het dan niet lang voordat ze ook broeds worden. Ze hebben nog steeds geen idee waar een kippenhok voor dient. Ze zouden er in elk geval ónder kunnen gaan zitten als het regent, maar dat vinden ze niet nodig (of ze komen niet op het idee, zou ook kunnen). In elk geval laten ze zich natregenen en zien er daarna extra punk uit.


[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 06-01-2019 14:37:46 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zondag 6 januari 2019 @ 22:09:59 #152
137949 Disana
pi_184250420
quote:
7s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:37 schreef sigme het volgende:

[..]

We lijken een nieuwe boer-met-beer voor Eugenie gevonden te hebben.Bboer belt terug als 'ie ruimte heeft, over een week of twee dacht 'ie. Als dit wél doorgaat dan heeft Eugenie een afspraakje met deze heer/beer:
[ afbeelding ]
Ik zou erg blij zijn als dat lukt enzo, en dat we dan biggen krijgen, maar dan is er geen sprake van rasverbetering vanuit ons perspectief. Dit is een Piétrain, een modern snelgroeiend mager varken. Eugenie is ook al deel Piétrain, we hadden juist de andere kant op gewild (langzamer groeiend, vetter, meer doorregen). Maar goed, je kan niet alles hebben. Een toom biggen lijkt me prachtig, dan maar magere speenvarkens.

De zijdehoentjes zijn inmiddels ook aan de leg, volgens de boekjes duurt het dan niet lang voordat ze ook broeds worden. Ze hebben nog steeds geen idee waar een kippenhok voor dient. Ze zouden er in elk geval ónder kunnen gaan zitten als het regent, maar dat vinden ze niet nodig (of ze komen niet op het idee, zou ook kunnen). In elk geval laten ze zich natregenen en zien er daarna extra punk uit.
[ afbeelding ]
Dan maar skinny piglets, het is toch leuk om daar een horde van groot te brengen.
pi_184262410


Surprise! Die zijn van vóór de komst van Jonas..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184263566
Ha opeens twee lammeren. Was het echt een verrassing of had je al een vermoeden?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_184265522
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 17:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ha opeens twee lammeren. Was het echt een verrassing of had je al een vermoeden?
Oh nee, dit soort acties zijn echt een verrassing. Je kan bij die schapen echt echt écht niet zien of ze drachtig zijn. Als ik wéét dat ze op alle dagen zouden kunnen lopen dan kan ik wel speuren (of als ik mazzel heb: grabbelen) of er een uier is, die wordt voelbaar, als ik ze goed kan bekijken soms zichtbaar, een dag of 2 voordat de lammeren eraf komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184265802
quote:
2s.gif Op maandag 7 januari 2019 19:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh nee, dit soort acties zijn echt een verrassing. Je kan bij die schapen echt echt écht niet zien of ze drachtig zijn. Als ik wéét dat ze op alle dagen zouden kunnen lopen dan kan ik wel speuren (of als ik mazzel heb: grabbelen) of er een uier is, die wordt voelbaar, als ik ze goed kan bekijken soms zichtbaar, een dag of 2 voordat de lammeren eraf komen.
Oh wat grappig. Nou gefeliciteerd met je lammeren. Niet te koud voor ze nu?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_184572770
Eugenie is uit logeren! Ze vond het een beetje spannend dus ze dreutelde wat onderweg naar het veekarretje, maar toen ze eenmaal daar goed voorstond, vond ze een spoor verrukkelijke hondebrokjes en liep ze al peuzelend zo de kar in.

Op drie kwartier rijden (niet al te glad gelukkig) was de boerderij van de beerboer. De boer is een prima vent, en dit is de beer.


Van achteren:


Ons Eugenie was eerst vooral nogal onder de indruk van d'r hok, die wou niet stilstaan voor de foto.


Ze komt eerst in het hok naast de beer te staan, en dan ziet de boer wel wanneer het tijd is om ze samen te zetten. En als 'ie denkt dat 't wel goed zit belt hij ons en halen wij ons zeugje weer op.

PS: De lammetjes maken het uitstekend.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † woensdag 23 januari 2019 @ 14:41:52 #158
137949 Disana
pi_184573172
quote:
7s.gif Op woensdag 23 januari 2019 14:20 schreef sigme het volgende:
Eugenie is uit logeren! Ze vond het een beetje spannend dus ze dreutelde wat onderweg naar het veekarretje, maar toen ze eenmaal daar goed voorstond, vond ze een spoor verrukkelijke hondebrokjes en liep ze al peuzelend zo de kar in.

Op drie kwartier rijden (niet al te glad gelukkig) was de boerderij van de beerboer. De boer is een prima vent, en dit is de beer.
[ afbeelding ]

Van achteren:
[ afbeelding ]

Ons Eugenie was eerst vooral nogal onder de indruk van d'r hok, die wou niet stilstaan voor de foto.
[ afbeelding ]

Ze komt eerst in het hok naast de beer te staan, en dan ziet de boer wel wanneer het tijd is om ze samen te zetten. En als 'ie denkt dat 't wel goed zit belt hij ons en halen wij ons zeugje weer op.

PS: De lammetjes maken het uitstekend.
Dat is een imposante beer, vooral van achteren. Ik hoop dat jullie zeug gauw aan hem went en doet wat er verwacht wordt.
  woensdag 23 januari 2019 @ 14:56:03 #159
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_184573371
Wat een beer.

Groetjes aan de dieren.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_184576452
Eugenie aan de zwier! *O*
Is dat zo?
pi_184697912
En aan de zwier ze was!
De boer belde zojuist, Eugenie en de beer hebben een klik *; ! Morgen gaan ze voor een tweede date ^) .
Zondag mogen we ons zeugje weer ophalen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 30 januari 2019 @ 02:57:05 #162
2651 svann
night-hawk
pi_184704696
Spannend! Dat gaat weer een mooie reportage worden. :Y
Eugenie de beer en de boer straks een big? Hoe gaat zoiets?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_184706346
Spannend hoor!
pi_184706354
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 02:57 schreef svann het volgende:
Spannend! Dat gaat weer een mooie reportage worden. :Y
Eugenie de beer en de boer straks een big? Hoe gaat zoiets?
Afrekenen bij vertrek. ¤60 voor geleverde berendiensten, ¤1,25 per dag logies.
Romantisch hè?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? woensdag 30 januari 2019 @ 09:23:49 #165
70532 loveli
N
pi_184706364
quote:
6s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Afrekenen bij vertrek. ¤60 voor geleverde berendiensten, ¤1,25 per dag logies.
Romantisch hè?
_O-
crap in = crap out
pi_184706390
quote:
6s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Afrekenen bij vertrek. ¤60 voor geleverde berendiensten, ¤1,25 per dag logies.
Romantisch hè?
een zakelijke boer/ beer. :7
Terecht overigens.
pi_184706439
quote:
De drachtperiode van een zeug duurt (gemiddeld) drie maanden, drie weken en drie dagen. Tijdens het grootste deel van de dracht is er weinig aan de zeug te merken. Ze heeft tot drie weken voor het werpen niet veel extra voeding nodig.
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/varkens/dracht-bij-zeugen

29 januari + 3 maanden, 3 weken, 3 dagen = 24 mei
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184707306
Die Eus. Wat leuk, joh, biggetjes in het voorjaar! O+
Is dat zo?
pi_184796185
En ze is weer thuis.


Ze had zich prima gedragen bij het logeerpartijtje en dreutelde zó de kar weer in, en eenmaal thuis er weer uit en naar d'r hok. Ze had de buitenlucht wat gemist leek het, ze heeft de middag lekker in het zonnetje wat in de wei gelopen. Haar schone nest - wat ik natuurlijk keurig netjes gemaakt heb, met wat luxe pallets onder haar slaapmatten- dat vernielt ze vanavond of morgen wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184797306
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 16:54 schreef sigme het volgende:
En ze is weer thuis.
[ afbeelding ]

Ze had zich prima gedragen bij het logeerpartijtje en dreutelde zó de kar weer in, en eenmaal thuis er weer uit en naar d'r hok. Ze had de buitenlucht wat gemist leek het, ze heeft de middag lekker in het zonnetje wat in de wei gelopen. Haar schone nest - wat ik natuurlijk keurig netjes gemaakt heb, met wat luxe pallets onder haar slaapmatten- dat vernielt stylet ze vanavond of morgen wel af volgens de laatste voorjaarstrends.
pi_184799380
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 18:04 schreef yinu het volgende:

[..]

8-)

Mogen we “voor” en “na” pics _O-
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184800122
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 18:04 schreef yinu het volgende:

[..]

:D
Is dat zo?
pi_184800139
Laat Eus maar schuiven. *O*
Is dat zo?
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 3 februari 2019 @ 20:39:31 #174
163650 Greys
pi_184800829
Noem je er dan eentje Biggie Smalls?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_185025909
Aan Eugenie is nog niks te merken. Komende dinsdag zou ze berig worden als ze niet bevrucht is, maar dat gaan we niet opmerken want dan zijn wij naar Spanje.
Als we terugkomen uit Spanje zouden de schapen elk moment kunnen lammeren. De illegale lammetjes maken het uitstekend, het zijn al forse bolle beestjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_185048411
Zo, nog even de zwijnestal uitgemest voordat we gaan kijken hoe het er in Spanje bij staat.
Vanwege het mooie weer de stal lekker open gelaten, met als voordeel dat ik wat foto's kon maken van Eugenie-aan-het-werk.




ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_185048541
Feel good topic dit O+
pi_185635002
Een nieuwe lente, een gans minder. Helaas sneuvelde nu de witte gans.


Een aanval van een klein rovertje, veel te klein om succesvol een gans te roven. Wel gemeen genoeg om de witte gans zo lelijk te bijten dat ze na drie dagen doodging.
Ik neem nooit ganzen weer. Er is nog 1 vrouwtjesgans over. En nog 5 genten, van een blazend en happend karakter.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_185635214
Maar goed, de lente komt ook met vrolijker bodes.
In januari hadden we al de smokkellammetjes, twee rammetjes. Momenteel aangeduid als 'de poemeltjes'.


8 maart lammerde de eerste ooi die zich gewoon netjes met de juiste ram afgegeven had. Ook een tweeling, ook twee vrij egaal donkere lammetjes.


Afgelopen maandag (11 maart dus) volgde een eenling. Van de ooi die vorig jaar niet helemaal goed lammerde, toen een tweeling, hele kleintjes. Eentje haalde het niet en de ooi moest een spuit on de nageboorte af te drijven. Maar nu alles in orde, met een mooi bont lam.


En vandaag lammerde kuifje, een tweeling.

De ene heeft een mooi wit kapje O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 15 maart 2019 @ 20:35:52 #180
163650 Greys
pi_185635292
Och wat een mooie poemelbabies! O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_185635508
Baby's O+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185635588
Van wie zijn de poemels dan, van een eerdere zoon ofzo?

En je arme gans :{

En is er al meer bekend over eugenie?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_185635694
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 20:47 schreef tombolafan het volgende:
Van wie zijn de poemels dan, van een eerdere zoon ofzo?

En je arme gans :{

En is er al meer bekend over eugenie?
Ja, de poemels moeten van een ramlam van 2018 zijn..
Arm arm gansje. Het verdriet me zeer.
Eugenie is haar eigen onverstoorbare zelf. Ze ligt tamelijk tevree in haar hok, rommelt wat met d'r stro en gaat met regelmaat even buiten een rondje lopen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_185635863
SPOILER: babies versus lammetjes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 16-03-2019 07:35:46 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 maart 2019 @ 22:37:41 #185
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_185638283
Doe mij maar zo'n lam. O+

Wat leuk sigme!

Al vreet je ze allemoal op. }:| ;)
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 15 maart 2019 @ 22:37:49 #186
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_185638288
En die lammetjes kan je nog opeten ook. Winst op alle fronten :D
Spoilers!
pi_185664802
En weer twee lammetjes erbij!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 17 maart 2019 @ 14:45:58 #188
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_185671245
quote:
17s.gif Op zondag 17 maart 2019 08:23 schreef sigme het volgende:
En weer twee lammetjes erbij!
[ afbeelding ]
Oh wat een pracht! O+
Moeders die er zo stoïcijns bij staat ook.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_185870303
Wáár waren we gebleven?
Oh ja, bij de schaapskudde. In rust:


Met strategisch opgesteld een hele bult lammetjes (er zijn er zeker 7 te tellen)


Afgelopen zaterdag lammerde de eerste enter (ooilam van vorig jaar).

Een mooi eenlingetje. Entertje geven meestal een eenling, en dat is fijn, dan begint het lam wat groter en heeft moe er wat minder werk mee. Aflammeren van de entertjes is altijd wat riskanter dan de ooien. Zo'n enter heeft het nooit eerder gedaan, en ze weten niet altijd hoe alles moet. Maar deze deed alles helemaal goed! Niet op het lam trappen, mooi droog likken, lekker laten drinken.

Maandag lammerde de laatste volwassen ooi, de zwarte ooi was dat, een tweeling: een zwartje en een hele lichte. En vandaag heeft het zwarte entertje (een dochter van de zwarte ooi) ook gelammerd, een zwartje. Op de foto het zwarte entertje, haar zwarte lam, en de tweeling van de zwarte ooi.


Nu is er nog 1 enter die nog niet gelammerd heeft, en er zijn nu 13 lammetjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_185871774
Wat een werk om de schapelijke stand bij te houden. :D
Blijven de lammetjes bij de eigen moeder drinken? of “vergissen” zij zich wel eens?
# noob.
pi_185877285
Wat heerlijk, al dat gelammer! Een prachtige kudde zo, het wordt al echt wat. Misschien een nieuwe carriere voor de honden, een beetje herderen?
pi_186162612
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 14:24 schreef yinu het volgende:
Wat heerlijk, al dat gelammer! Een prachtige kudde zo, het wordt al echt wat. Misschien een nieuwe carriere voor de honden, een beetje herderen?
Onze honden zijn uitermate ongeschikt, mollenjagers van origine, er zit geen greintje drijverij in. In de rasvereniging van onze schaapjes zijn er wel heel veel leden die op die manier aan hun schapen gekomen zijn. Ze hadden een hond, wilden daarmee drijven, steeds schapen lenen/huren/stelen blijkt gedoe, dus dan nemen ze zelf maar een paar, maar dan we mooie. Dus Drentjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186162791
Afgelopen maandag heeft de laatste ooi gelammerd, een mooi ramlammetje. Hiermee hebben we dit jaar 14 lammeren, en bij allemaal is alles goed gegaan bij geboorte ^O^.

Kudde in rust:


Kijk naar de wenkbrauwen van dat lichte lammetje!


Het is een duiveltje!


Vlekje, het enig overgebleven gansje, is een gansje. En dus broedt zij.


Eugenie ligt graag lui in de zon.


En als het echt lekker weer is, dan even badderen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186170917
Ach, wat een leuke foto’s weer! Eugenie..... :D *O*
Is dat zo?
pi_186181348
De wenkbrauwen van dat lammetje
pi_186194940
Ik moest de honden ook maar weer eens posten, vond ik.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186196848
Bovenste hont lijkt bijna schaap met zijn krullenvacht.
Lieve beesten.
  zaterdag 13 april 2019 @ 20:15:24 #198
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_186196933
Wat een mooie, lieve dieren allemaal O+

Wat zijn de plannen met O+ Eugenie O+ eigenlijk? Wat heeft ze een heerlijk leven bij jullie, zo te zien!
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 14 april 2019 @ 09:10:43 #199
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186204962
Hahaha, dat duiveltje _O-
Als die karakterkop blijft, dan is dat wel insta-waardig ;)
Resistance is futile.
pi_186205487
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2019 20:15 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat een mooie, lieve dieren allemaal O+

Wat zijn de plannen met O+ Eugenie O+ eigenlijk? Wat heeft ze een heerlijk leven bij jullie, zo te zien!
Ons plan is dat Eugenie eind mei bigt. Maar weten nog steeds niet of Eugenie daar ook zo over denkt :'). Dus eind mei zien we verder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186205565
Gebroeders poes ook maar weer eens vereeuwigd.

Ze zijn nu een jaar of 12.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 14 april 2019 @ 11:22:13 #202
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_186207318
O gut, nog poezen ook. O+

Nou, ik hoop voor Eugenie dat ze lekker niet bigt. :6 Lijkt me niks aan, bevallen als dier!

Ze is hoe dan ook geweldig. O+
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_186209324
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2019 11:22 schreef Duderinnetje het volgende:
()
Lijkt me niks aan, bevallen als dier!
()
Waarom niet?

En vrouwen zijn destijds vervloekt, maar beesten niet. Beesten jongen een stúk soepeler dan een vrouwen bevallen (naar wat ik heb begrepen uit de verhalen en de vervloeking, ik heb geen eigen ervaring :D)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 14 april 2019 @ 13:24:27 #204
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_186209720
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 13:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Waarom niet?

En vrouwen zijn destijds vervloekt, maar beesten niet. Beesten jongen een stúk soepeler dan een vrouwen bevallen (naar wat ik heb begrepen uit de verhalen en de vervloeking, ik heb geen eigen ervaring :D)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, mensen kiezen er nog voor en houden er iets leuks aan over (naar het schijnt).
Er lijkt me voor een dier gewoon geen zak an. :P
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_186368231
Wat een heerlijk weer :Y.

Vlekje zit nog stug te broeden, ze heeft een mooi plekje voor haar nest:

We hebben een net om haar heen gezet, met stroom erop, in de hoop dat dat de moordenaars op afstand houdt.

De genten deden een kamikazepoging :')

Eugenie vond ze niet eetbaar genoeg eruit zien om echt een sprintje te trekken. Geen idee hoe die ganzen het gepresteerd hebben om in de varkenswei terecht te komen, dat hebben ze nog nooit gedaan. Ze wisten ook niet hoe ze er weer uit moesten, dus hebben we maar even een hekje voor ze open gezet.

Eugenie is meer geïnteresseerd in stromend water en lekker zoelen.



Hond vond een ree, of beter gezegd een ex-ree:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 22 april 2019 @ 21:15:44 #206
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186369720
Hahaha, Eugenie met haar modderbaden. Geniaal! Ze geniet zichtbaar O+
Resistance is futile.
pi_186866896
Nog zo'n tien dagen voor Eugenie te gaan..
Vandaag haar hok nog maar eens gekuisd, ik denk dat ik hierna enige tijd geen gelegenheid krijg.
Eugenie ging gelijk de boel inrichten.


Wat denken jullie, is ze drachtig?


Nog iets dichterbij bekijken?


Ik had wat bamboestokken in de wei gelegd, die is ze gaan halen:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 16 mei 2019 @ 01:27:17 #208
2651 svann
night-hawk
pi_186873324
Wat ziet een varken in bamboestokken?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_186874676
quote:
10s.gif Op donderdag 16 mei 2019 01:27 schreef svann het volgende:
Wat ziet een varken in bamboestokken?
Chinese roots? (Vroeg het mij ook af, lijkt zo ook op een apporterende hond 8)7
Té veel honT gezien.

En zijn de eier van Vlekje al uitgekomen?
pi_186877561
Vlekje zit nog op d'r plekje. Er is 1 ei misschien uitgekomen, al een tijdje geleden. Dat ei vonden we naast het nest, met een ontwikkeld maar dood kuiken er in.

Eugenie bouwt nest van vanalles, ze wil er ook graag wat stevig spul in. Bamboestokken bijvoorbeeld :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186878027
Ik heb geen verstand van drachtige varkens, maar ze heeft wel een flinke buik. Als ze drachtig is, wanneer zou ze dan moeten bevallen/werpen?
Is dat zo?
pi_186888580
Zo ergens rond 25 mei zou Eugenie moeten biggen.
Langzamerhand twijfel ik er eigenlijk niet meer aan dat ze drachtig is. Ze is zo rond als een ton, spenen worden groter, kling zwelt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186923584
Oh, ik heb de schapen al even niet meer genoemd zie ik.
Ons gras was op; het voorjaar begon voorspoedig maar het land was nog steeds erg droog, door de droge zomer van vorig jaar, en ook geen natte winter dit jaar, en toen werd het in april wéér droog.
We hebben er nu maar een weide bij geregeld, ligt nabij en wordt niet in geweid, wel -als het lukt- jaarlijks eenmaal gemaaid (als het een beetje nat is lukt dat niet). We hebben er eerst een omheining om toe moeten zetten. Er stond wel wat, maar dat was slecht, stuk, en te hoog voor schapen (die gingen er onderdoor). Dus we zijn twee weken bezig geweest met opruimen van oude palen, oud prikkeldraad, oud schrikdraad. Daarna de randen maaien, palen opnieuw zetten, draad erlangs.
5 mei was de grote feestdag voor de kudde:


Vanochtend kwam ik de kudde tegen langs de beek.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186923877
O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_186924258
Prachtig O+
Mijn droom.
Alius aliud dicit
pi_186995222
Wat mooi!
pi_187054525
Vandaag bleef Eugenie de hele dag in d'r hok liggen. Voor het avondvoer kwam ze niet in de benen, ze lag er zo bij:



Dus we zijn er maar wat bij gaan zitten. En toen kreeg ze ineens biggetjes! Wat een ieniemieni-beestjes naast zo'n enorm vark! Eugenie was onrustig, woelend en draaiend, dus we hebben de eerste twee levende biggetjes weggepakt, er was toen ook al een dood biggetje, dood geboren of geplet, niet na te gaan. Maar de kleintjes moeten wel terug naar moeders, want ze moeten snel drinken, dus we hebben ze na een kwartiertje ofzo weer losgelaten. Eugenie gromde en knorde, we waren ook nog wel bang dat ze ze op zou vreten.

Maar dat ging allemaal goed. Het was wel doodeng, elk moment konden de kleintje verpletterd worden, we zijn er maar bij weggegaan. En dan natuurlijk met regelmaat even terugsluipen. Dat leek beter voor Eugenie, due was rustiger als wij er niet teveel bij waren.

Bij de eerstvolgende inspectie drónk er een biggetje, en waren er bovendien 3 stuks.


En nog iets later waren het er zes.


En nu zijn het er acht. Acht levende biggetjes, er is er ook nog eentje bij doodgekomen. De dode biggetjes heb ik gewogen, beide rond de 3 pond.

Acht drinkende biggetjes O+ , in totale rust & stilte
https://i.imgur.com/kgzy9GO.mp4
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187054570
Van Harte voor en met Eugenie en alle biggetjes, de ukkies.
pi_187054742
Wauw! Lijkt me best spannend voor jullie. Beesten weten wat ze moeten doen, hoop je. Maar je gaat verdorie toch niet je kroost pletten. De natuur is mij wat te onverschillig. :(

Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat met moeder en kroost.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 23 mei 2019 @ 23:04:29 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187056174
Oh, biggetjes O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 24 mei 2019 @ 00:32:53 #221
2651 svann
night-hawk
pi_187057589
Acht ukkies!
Kunnen de kleinsten wel een tepel bemachtigen?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_187058727
Tepels zát (14 tepels).
Dat is dan nu voor elk biggetje twee, want er zijn er nog zeven.


Eugenie wilde vanochtend wel het hok uitkomen, ze had honger als een paard.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:02:35 #223
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187058981
Wat gaan die biggetjes tekeer als ze aan de tiet lurken :+

Gefeliciteerd!
Resistance is futile.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:50:45 #224
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_187059239
Oh biggetjes 🐷🐽💜
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_187059421
Gefeliciteerd Eug!
pi_187067903
Het zijn er nog steeds zeven.


Tussen de middag wou Eugenie niet naar buiten komen voor voer, eind van de middag wel.


En ze moest pissen als een beer. En snel even poepen, al vretende. En daarna echt uitgeput weer in het hok neergestort. We wisten bijna zeker dan dat bovenop een biggetje stortte, maar na inspectie waren er toch nog steeds zeven.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 mei 2019 @ 18:43:41 #227
207727 Smallish
Kleintje!
pi_187068035
Jemig, die Eugenie :D . Gefeliciteerd, wat ontzettend leuk! O+ *O*
Is dat zo?
pi_187068281
Ahh tof, gefeliciteerd!
pi_187068574
Oooh, super schattig O+ Gefeliciteerd met de 7-ling.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  † In Memoriam † zaterdag 25 mei 2019 @ 07:53:39 #230
137949 Disana
pi_187076330
quote:
17s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 18:36 schreef sigme het volgende:
Het zijn er nog steeds zeven.
[ afbeelding ]

Tussen de middag wou Eugenie niet naar buiten komen voor voer, eind van de middag wel.
[ afbeelding ]

En ze moest pissen als een beer. En snel even poepen, al vretende. En daarna echt uitgeput weer in het hok neergestort. We wisten bijna zeker dan dat bovenop een biggetje stortte, maar na inspectie waren er toch nog steeds zeven.
Gefeliciteerd. Wat zijn ze mooi met hun vlekken.
pi_187076612
Ook deze ochtend was het weer spannend, hoeveel biggetjes zijn er nog?

In het gekrioel ook niet steeds goed te zien, maar het zijn er nog steeds zeven *O*
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187078986
*O* Gefeliciteerd. Mooie biggetjes.
  zaterdag 25 mei 2019 @ 12:20:18 #233
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_187079079
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2019 08:52 schreef sigme het volgende:
Ook deze ochtend was het weer spannend, hoeveel biggetjes zijn er nog?
[ afbeelding ]
In het gekrioel ook niet steeds goed te zien, maar het zijn er nog steeds zeven *O*
O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_187079320
Ik heb Vlekje van haar nest gezet. Eerst één ei gepakt, leergelegd en voorzichtig met de hark een klapje gegeven. Het ei ontplofte met een knal, en kwam gele drab uit. Toen heb ik de andere acht eieren ook maar gehaald en stukgemaakt, en ze knalden allemaal (en stinken jongens, stinken!).

Vlekje ging maar even een rondje zwemmen.


Biggetjes en Eugenie werken goed samen:


Eugenie komt wel iets makkelijker het hok uit, ook om water te drinken. We hebben een drinkwaterbak gemaakt van een van de voerbakken. Normaal loopt ze voor drinkwater helemaal naar het verre einde van d'r wei, daar pompen we dagelijks vers water. Maar daar kon ze nu natuurlijk niet komen, dus afgelopen donderdag hadden we daarvoor een drinkbak gereed, en daar maakt ze gretig gebruik van. Donderdag en vrijdag poepte ze liggend in d'r hok, gisteren poepte en pieste ze op de verharding voor het hok, vandaag loopt ze even de wei in om te poepen en piesen in het zand.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 25 mei 2019 @ 12:50:03 #235
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_187079422
Awww wat een schattige vlekvarkentjes O+ En wat lijken ze klein in vergelijking inderdaad.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 25 mei 2019 @ 14:00:07 #236
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187080335
Oh! O+
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187081202
Kijk wat de kleintjes al durven!


Hmm.. wat zou dit zijn?


Neh, rare trog. Doe ons maar onze trog (filmpje)
https://i.imgur.com/36fhMjX.mp4
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 25 mei 2019 @ 15:35:59 #238
207727 Smallish
Kleintje!
pi_187081782
Och, wat een boel schattigheid. O+
Is dat zo?
pi_187082389
Fantastisch ook om de verschillen in tekeningen te zien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 25 mei 2019 @ 16:52:54 #240
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187083212
Arme Vlekje ;(
Spoilers!
pi_187083325
O+ O+
  zaterdag 25 mei 2019 @ 17:05:09 #242
2651 svann
night-hawk
pi_187083386
quote:
17s.gif Op zaterdag 25 mei 2019 16:09 schreef Claudia_x het volgende:
Fantastisch ook om de verschillen in tekeningen te zien.
En om, meteen al vanaf de eerste dag, de strijd om de beste plek te zien.
Die donkere is duidelijk de hekkensluiter.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 25 mei 2019 @ 17:21:32 #243
2651 svann
night-hawk
pi_187083670
Biggensterfte is een actueel onderwerp.
Dat is dus bij 'ongemanipuleerde' varkens ook vrij hoog, als ik het gebeuren met dit varken even veralgemeniseer.
Misschien krijgt een varken geen miskraam bij een enkel minder geslaagd exemplaar, gokt de leek.
Al zou het me niet verbazen dat een worp van twintig biggen gewoon ten koste van de gezondheid van zeug en big gaat.

Zorgt de zeug nog op de een of andere manier voor haar kroost of zijn de biggen meteen mobiel en (min of meer) op zichzelf aangewezen?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_187086465
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2019 17:21 schreef svann het volgende:
Zorgt de zeug nog op de een of andere manier voor haar kroost of zijn de biggen meteen mobiel en (min of meer) op zichzelf aangewezen?
Biggen zijn zogenaamde nestvlieders (het is ongelofelijk hoeveel jargon een mens leert als je een paar beesten hebt :') ). Maar ze hebben dus bijna direct de oogjes open, staan op de pootjes en redden zichzelf. Moeders doet twee dingen in de biggenzorg: de bar aanbieden en proberen ze niet te pletten.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187086481
Vlekje heeft zich weer aangesloten bij haar vijf dappere beschermers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 26 mei 2019 @ 17:22:20 #246
43653 sigme
Veraan
pi_187101467
Er zijn nog steeds zeven biggetjes. Het zijn, als ik goed gekeken heb, 5 keutjes en 2 beertjes.
Van de totale tien waren er 7 keutjes en 3 beertjes. Ik moet nog uitzoeken wanneer de beertjes gecastreerd kunnen worden. Voorlopig laat ik ze nog maar ongesneden, de ukkies O+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 26 mei 2019 @ 20:37:39 #247
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_187104879
Arme vlekje... En wat een super cute biggetjes O+ O+ O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_187118578
De schapen zijn er natuurlijk ook nog. Dit weekend belde onze schaapsscheerder, dat hij zondag wel kon. Dus wij in vliegende vaart alles in gereedheid gebracht. Zondagochtend de schapen weer naar onze wei gehaald, zodat ik ze in de vangkooi kon zetten.


Vervolgens heb ik alle ooien (9) en de ram de klauwtjes bekapt, want dat was ook al wel een jaar niet gebeurd.
En geconstateerd dat we dit jaar alle wol moeten weggooien, het zit helemaal vol met takken en takjes, daar kan je niet mee spinnen of vilten.


's Avonds hebben we in recordtempo de tien schapen geschoren, precies voor de bui aan. Wij en de scheerder zaten wel droog, maar de ongeschoren schapen mogen ook niet nat worden, want een nat schaap kan je niet scheren.

Daarna hebben we ze snel weer naar de nieuwe wei gestuurd, want dat is iets verder bij ons vandaan, en versgeschoren schapen die blaten een dag uit volle macht. Of eigenlijk: lammeren met versgeschoren moeders bladen een hele dag luidkeels :D.


Jonas
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 27 mei 2019 @ 18:31:52 #249
207727 Smallish
Kleintje!
pi_187118624
Blote schaapjes! :D Wel jammer van de wol...
Is dat zo?
  maandag 27 mei 2019 @ 18:40:50 #250
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187118766
Sigme, moeten zulke schapen dan niet eerst wennen aan hun nieuwe temperatuur?
Het lijkt me zo'n overgang, zo van het een op het andere moment zonder dikke wollen jas.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187119150
Domme vraag waarschijnlijk: is zo'n vacht niet te borstelen en/of wassen?
pi_187120355
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 18:40 schreef Duderinnetje het volgende:
Sigme, moeten zulke schapen dan niet eerst wennen aan hun nieuwe temperatuur?
Het lijkt me zo'n overgang, zo van het een op het andere moment zonder dikke wollen jas.
Nah, schapen kunnen wel wat hebben. Het grootste gevaar van de blote huid is verbranden. Onze schapen hebben altijd wel schaduw, zeker daar waar ze nu lopen. En momenteel is er niet genoeg zon om te verbranden.

quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 19:02 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Domme vraag waarschijnlijk: is zo'n vacht niet te borstelen en/of wassen?
Nou, dan moet je wel héél erg om de wol verlegen zitten. Gewoonlijk trek je vieze plekken of een paar takjes er wel uit, maar nu zat echt de hele oppervlakte vol kleine braamtakjes. Met stiekels, in de wol vastgedraaid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 28 mei 2019 @ 11:58:19 #253
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_187129446
Hoeveel schattige biggetjes waren het eigenlijk?
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_187157976
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 11:58 schreef sararaats het volgende:
Hoeveel schattige biggetjes waren het eigenlijk?
Er zaten er tien in Eugenie. Twee hebben niet/nauwelijks geleefd, eentje leefde prima maar is geplet.

Er zijn er nu nog steeds zeven:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187172840
Eugenie en de biggetjes gaan al echt naar buiten: filmpje

En ze hebben ook buiten heerlijk liggen slurpen (biggen) en knorren (Eu):


Er zijn natuurlijk nog steeds ook andere dieren. Zoals de gebroeders poes.


Alsmede geschoren schapen met ongeschoren lammeren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 30 mei 2019 @ 20:52:37 #256
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187173537
Wat zijn die lammeren enorm?! :+
Resistance is futile.
pi_187174790
quote:
2s.gif Op donderdag 30 mei 2019 20:52 schreef Seven. het volgende:
Wat zijn die lammeren enorm?! :+
Nou inderdaad! Zeker naast die geschoren schapen...
pi_187175176
quote:
2s.gif Op donderdag 30 mei 2019 20:52 schreef Seven. het volgende:
Wat zijn die lammeren enorm?! :+
Ja, da's altijd na het scheren. Eerst zijn de schapen een stúk groter dan de lammeren, dan haal je er tien cm wol af, en dan zijn opeens de lammeren even groot als de schapen :+.
Dat voorste lam op de foto is een van de twee poemeltjes; de lammeren die in januari(!) geboren werden, en die verwekt zijn voordat er een (volwassen }:| ) ram bij de ooien liep. De ooien liepen toen met hun ramlammeren.. :%

Een van de schapen bleek bij het scheren wat maden op het puntje van de staart te hebben, dat was wel even schrikken. Nu ze in die grote wei lopen, zien we ze niet meer zo goed, en hadden we dit blijkbaar gemist. Nu ze geschoren zijn, zijn de schapen voorlopig veilig, maar lopen de lammeren wel wat risico. Meestal pas wat later in de zomer, maar met dat klimaat van tegenwoordig weet je het maar nooit. Om die reden voeren we ze nu weer bij, dat hebben ze niet nodig, ze hebben gras zát, maar dan zien we ze wat beter. We voeren ze grasbrok, vinden ze een heerlijke afwisseling van al dat gras :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 30 mei 2019 @ 22:25:43 #259
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187175391
Wat zorgen jullie toch goed voor de beestjes sigme! Altijd een plezier om te lezen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  † In Memoriam † vrijdag 31 mei 2019 @ 15:32:19 #260
137949 Disana
pi_187184209
Wat zijn die gebroeders poes mooi.
  zondag 2 juni 2019 @ 18:18:26 #261
43653 sigme
Veraan
pi_187224286
Vandaag lagen de biggetje veelal buiten, en nu zijn ze extra roze. Zouden ze bruin worden?


Ze moeten nog leren zoelen.. Eugenie heeft het voorgedaan!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 2 juni 2019 @ 18:57:26 #262
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187224887
quote:
11s.gif Op zondag 2 juni 2019 18:18 schreef sigme het volgende:
Vandaag lagen de biggetje veelal buiten, en nu zijn ze extra roze. Zouden ze bruin worden?
[ afbeelding ]

Ze moeten nog leren zoelen.. Eugenie heeft het voorgedaan!
[ afbeelding ]
Beetje voor garen ;) .
Resistance is futile.
pi_187441936
Zo. We waren er eventjes een paar dagen tussenuit gepiept (K&W / sigme's olijfboomgaard deel 2)

Bij terugkomt zijn alle biggetjes en Eugenie in orde bevonden. Biggetjes worden biggen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:03:28 #264
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187442116
Oh wat zijn ze toch leuk!

Ik heb net even geïnformeerd, maar ik mag geen big in de tuin. :(
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187442165
Verder bleken de schapen afgedwaald. Ze waren triptrap langs het hekje met de pootjes door de beek uit wandelen gegaan, en daarna nartuurlijk verdwaald en konden hun weitje niet meer in want er staat een hok omheen!

Ik heb vanochtend de kudde met veel moeite uit bossen en aardappelvelden opgehaald en maar weer op eigen grond gehuisvest.

Ganzen waren er allemaal, kippen ook (er lijkt er eentje wat ziek). Honden waren door het dolle heen en er is al 1 poes gesignaleerd.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187442194
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:03 schreef Duderinnetje het volgende:
Oh wat zijn ze toch leuk!

Ik heb net even geïnformeerd, maar ik mag geen big in de tuin. :(
Dat klopt, je mag geen big in de tuin :D.
Er is wel een legendarisch Oosterpoortvarken geweest, maar dat is van lang, lang her..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187442402
Jemig, wat worden ze snel groot.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187442467
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat klopt, je mag geen big in de tuin :D.
Er is wel een legendarisch Oosterpoortvarken geweest, maar dat is van lang, lang her..
Ook geen hangbuikzwijn? Die waren ooit in de mode.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:19:30 #269
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187442530
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat klopt, je mag geen big in de tuin :D.
Er is wel een legendarisch Oosterpoortvarken geweest, maar dat is van lang, lang her..
Ik mag het niet van mijn man. Maar dus ook niet van de wet.
In wat voor wereld leven we!!!!

Waar woonde het Oosterpoortvarken? :o
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187442559
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:19 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik mag het niet van mijn man. Maar dus ook niet van de wet.
In wat voor wereld leven we!!!!

Waar woonde het Oosterpoortvarken? :o
Een minivarken past makkelijk in een moderne handtas. Wat kan er nou op tegen zijn om zo'n beest in je tuin te houden?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187442755
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:19 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik mag het niet van mijn man. Maar dus ook niet van de wet.
In wat voor wereld leven we!!!!

Waar woonde het Oosterpoortvarken? :o
Van de wet mag het wel hoor. Eventjes een UBN aanvragen, en dan heb je alles wat je nodig hebt. Het Oosterpoortvarken wandelde met Oosterpoortvarkenshouder over Oosterweg en Mauritsstraat, zo'n 35 jaar geleden. Er waren ook ergens mij later bekende punks met een varken, dat op een dieet van veel Chinees erg lekker werd, maar ik weet eigenlijk niet waar het platje was waarop dat vark leefde. Ik denk zelf altijd dat het het platje is waarop het clipje Mêh (Boegies) is opgenomen. Maar dat kan mijn verbeelding zijn ;)

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 juni 2019 @ 22:30:32 #272
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187444129
quote:
3s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Van de wet mag het wel hoor. Eventjes een UBN aanvragen, en dan heb je alles wat je nodig hebt. Het Oosterpoortvarken wandelde met Oosterpoortvarkenshouder over Oosterweg en Mauritsstraat, zo'n 35 jaar geleden. Er waren ook ergens mij later bekende punks met een varken, dat op een dieet van veel Chinees erg lekker werd, maar ik weet eigenlijk niet waar het platje was waarop dat vark leefde. Ik denk zelf altijd dat het het platje is waarop het clipje Mêh (Boegies) is opgenomen. Maar dat kan mijn verbeelding zijn ;)

Oh de Boegies! O+

En wat was (is) de Oosterpoort toch puik. O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 15 juni 2019 @ 22:31:08 #273
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187444144
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een minivarken past makkelijk in een moderne handtas. Wat kan er nou op tegen zijn om zo'n beest in je tuin te houden?

[ afbeelding ]
Ja mijn echtgenoot dus. Met zijn gazongezeur. }:|
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 16 juni 2019 @ 09:09:47 #274
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_187449430
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:03 schreef Duderinnetje het volgende:
Oh wat zijn ze toch leuk!

Ik heb net even geïnformeerd, maar ik mag geen big in de tuin. :(
:D
***
pi_187449944
quote:
3s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Van de wet mag het wel hoor. Eventjes een UBN aanvragen, en dan heb je alles wat je nodig hebt. Het Oosterpoortvarken wandelde met Oosterpoortvarkenshouder over Oosterweg en Mauritsstraat, zo'n 35 jaar geleden.
Ik heb precies daar ook wel eens iemand een varken uit zien laten, maar dat is nog maar 20-25 jaar geleden geweest :Y
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_187486028
Kleine update:






ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:09:58 #277
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187486775
Die zijn helemaal niet klein! Ze zijn samen bijna net zo groot als Eug.
Spoilers!
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:23:55 #278
207727 Smallish
Kleintje!
pi_187487048
:D Kijk ze lonken naar de camera!

Houden jullie alle varkentjes zelf of is er een groter plan?
Is dat zo?
pi_187490357
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Die zijn helemaal niet klein! Ze zijn samen bijna net zo groot als Eug.
Ze groeien verschrikkelijk hard! Inmiddels eten ze wel zelf ook wat, maar alleen als ze daar zin in hebben. Eigenlijk onttrekken ze nog steeds al hun groei aan Eugenie, die dan ook nog steeds eet als een paard.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187490433
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:23 schreef Smallish het volgende:
:D Kijk ze lonken naar de camera!

Houden jullie alle varkentjes zelf of is er een groter plan?
Hubsch, nietwaar?

We zijn van plan ze allemaal te houden. Daarvoor moeten we wel de wei wat vergroten, gaan we binnenkort mee bezig. We kunnen geen 8 varkens de winter over houden, dus vóór de winter moet het grootste deel weg.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 18 juni 2019 @ 19:55:47 #281
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187490566
Jaaaa, varkensvlees galore *O*

Ik wil op de lijst.
Spoilers!
  Vis een optie? dinsdag 18 juni 2019 @ 20:15:07 #282
70532 loveli
N
pi_187490857
Een halve big is wat groot voor mij, maar wel interesse in goed varken :9
crap in = crap out
pi_187491472
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 20:15 schreef loveli het volgende:
Een halve big is wat groot voor mij, maar wel interesse in goed varken :9
Ik denk trouwens, maar dat is tamelijk nogal gokwerk, dat die varkens tegen die tijd ongeveer 50 á 60kg vlees per stuk opleveren. En voorlopig wil ik enkel bestellingen van halve varkens opnemen, want porties maken is echt enorm veel werk. Maar als ik op 't end nog 1 varken moet uitventen valt over alles te praten ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? dinsdag 18 juni 2019 @ 22:45:57 #284
70532 loveli
N
pi_187493622
Hoe levert de slager een half varken af? En niet dat ik zelf een groot feest ga geven met een varken, maar afgelopen jaar was ik bij een goede BBQ met een speenvarken (gaar). Misschien dat een andere Fokker daardoor geïnspireerd raakt.
crap in = crap out
pi_187539733
Ik kom over een maandje wel met een topic in CUL als ik nog meer liefhebbers zoek. Nu eerst verder over de vrolijke olijke biggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 21 juni 2019 @ 19:24:14 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187539869
:X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_187539977
Vandaag hadden we de veearts over de vloer. De biggen zijn nu ruim 4 weken oud, de veearts vond het hóógste tijd. Normaal, zei hij, in de industrie, worden beertje in hun eerste week gecastreerd.
Onze biggen hadden toen nog helegaar geen balletjes, en na bestudering was veearts het wel met ons eens dat het niet eerder had gekund dan nu. En zelfs nu twijfelde hij wat, of de balletjes wel genoeg ingedaald waren. Maar als we het nu niet zouden doen komt het pas als ze nog groter zijn, en dan zijn ze een stuk lastiger hanteerbaar en zouden ze onder narcose moeten, met alle gevaren van dien. Dus we hebben ze nu toch maar te pakken genomen.

Beertje gevangen (krijse!n, krijsen!), Eugenie werd er erg onrustig van maar stond toch toe dat ik na beertje 1 toch ook beertje 2 kwam vangen. We hebben de twee biggetjes in een draadmand maar een eindje verplaatst, ietwat buiten zicht van de anderen, buiten gehoorafstand is niet mogelijk (heer wat krijsen die beesten hard).


Elke beer twee prikken verdoving (elke bal een flinke prik) (krijsen, krijsen!), daarna even de verdoving laten inwerken (krijsen, krijsen!). Daarna gingen ze achterstevoren klem tussen de benen van de veearts en die heeft ze geholpen. Daarbij krijsten ze veruit het minst.

SPOILER: niet voor de zwakke magen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De losse delen zijn netjes afgebonden ("deden we vroeger niet", ze de veearts, "maar zo blijven ze zeker leven". Wonden ruim bespoten met jodium en voor de wissigheid een prik antibioticum, en toen konden ze zo weer terug. Van alle stress en ellende zijn ze doodmoe geworden. Filmpje moeie borgjes: https://i.imgur.com/r4GcP1Y.mp4
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 21 juni 2019 @ 19:44:07 #288
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187540166
Lief dat jullie met verdoving doen :). Krijsen kunnen ze wel, ja! :+
Resistance is futile.
pi_187540411
Heu, wát een beest zeg, die Eugénie _O- zag ik op het filmpje.
  † In Memoriam † zaterdag 22 juni 2019 @ 07:45:13 #290
137949 Disana
pi_187547091
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 19:31 schreef sigme het volgende:
Vandaag hadden we de veearts over de vloer. De biggen zijn nu ruim 4 weken oud, de veearts vond het hóógste tijd. Normaal, zei hij, in de industrie, worden beertje in hun eerste week gecastreerd.
Onze biggen hadden toen nog helegaar geen balletjes, en na bestudering was veearts het wel met ons eens dat het niet eerder had gekund dan nu. En zelfs nu twijfelde hij wat, of de balletjes wel genoeg ingedaald waren. Maar als we het nu niet zouden doen komt het pas als ze nog groter zijn, en dan zijn ze een stuk lastiger hanteerbaar en zouden ze onder narcose moeten, met alle gevaren van dien. Dus we hebben ze nu toch maar te pakken genomen.

Beertje gevangen (krijse!n, krijsen!), Eugenie werd er erg onrustig van maar stond toch toe dat ik na beertje 1 toch ook beertje 2 kwam vangen. We hebben de twee biggetjes in een draadmand maar een eindje verplaatst, ietwat buiten zicht van de anderen, buiten gehoorafstand is niet mogelijk (heer wat krijsen die beesten hard).
[ afbeelding ]

Elke beer twee prikken verdoving (elke bal een flinke prik) (krijsen, krijsen!), daarna even de verdoving laten inwerken (krijsen, krijsen!). Daarna gingen ze achterstevoren klem tussen de benen van de veearts en die heeft ze geholpen. Daarbij krijsten ze veruit het minst.
[ afbeelding ]
SPOILER: niet voor de zwakke magen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De losse delen zijn netjes afgebonden ("deden we vroeger niet", ze de veearts, "maar zo blijven ze zeker leven". Wonden ruim bespoten met jodium en voor de wissigheid een prik antibioticum, en toen konden ze zo weer terug. Van alle stress en ellende zijn ze doodmoe geworden. Filmpje moeie borgjes: https://i.imgur.com/r4GcP1Y.mp4
Arme beestjes, maar ja, het is nodig.
pi_187547457
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 19:44 schreef Seven. het volgende:
Lief dat jullie met verdoving doen :). Krijsen kunnen ze wel, ja! :+
Oh, dat van die verdoving kregen we helemaal geen keuze in voorgelegd hoor. Ik meen dat het verplicht is ook, maar dat terzijde. Die antibiotica werd me ook niet gevraagd, ik denk dat de veearts daar ook liever geen keuze in laat (voor je het weet verzint zo'n rare hobbyboerin dat antibiotica van de duivel is en dan is de kans aanwezig dan zo'n big ellendig crepeert).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 22 juni 2019 @ 09:04:22 #292
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187547477
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 09:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh, dat van die verdoving kregen we helemaal geen keuze in voorgelegd hoor. Ik meen dat het verplicht is ook, maar dat terzijde. Die antibiotica werd me ook niet gevraagd, ik denk dat de veearts daar ook liever geen keuze in laat (voor je het weet verzint zo'n rare hobbyboerin dat antibiotica van de duivel is en dan is de kans aanwezig dan zo'n big ellendig crepeert).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De meeste varkensboeren doen het gewoon zelf zonder verdoving ;) ;(
Resistance is futile.
  zaterdag 22 juni 2019 @ 09:09:45 #293
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187547500
Ik denk dat de veearts het stiekem zelfs wel leuk vindt dat jullie eigenlijk een soort van ouderwets "boeren", of niet eens eigenlijk, meer dat je gewoon wat vee op je erf hebt lopen zonder werkelijk te boeren, zelfs een keuterboer had waarschijnlijk meer vee.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 7 juli 2019 @ 15:55:55 #294
43653 sigme
Veraan
pi_187795536
Zoek het nieuws :D!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187795588
Die stomme gele oordingen. o|O

Alle lieflijkheid is verdwenen. -O-
  zondag 7 juli 2019 @ 16:24:27 #296
43653 sigme
Veraan
pi_187796158
Tsja, het hoort erbij in deze moderne tijden, een piercing.
Ze zijn er vrij koel onder.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187796308
quote:
2s.gif Op zondag 7 juli 2019 16:24 schreef sigme het volgende:
Tsja, het hoort erbij in deze moderne tijden, een piercing.
Ze zijn er vrij koel onder.
[ afbeelding ]
Ze klagen niet?
  zondag 7 juli 2019 @ 16:37:16 #298
43653 sigme
Veraan
pi_187796437
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 16:30 schreef McBrokkie het volgende:

[..]

Ze klagen niet?
Nou ja, bij aanbrengen wel, ze schreeuwen als magere speenvarkens.
Niet eens echt bij het prikken, maar vooral bij het vastpakken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 7 juli 2019 @ 16:40:02 #299
43653 sigme
Veraan
pi_187796509
Momenteel lopen de schapen vlakbij de varkens.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 7 juli 2019 @ 16:40:18 #300
43653 sigme
Veraan
pi_187796518
Bijna vol..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 7 juli 2019 @ 16:40:27 #301
43653 sigme
Veraan
pi_187796523
Ik maak een nieuwe!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')