abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 februari 2018 @ 15:56:38 #201
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177207308
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Enkel de ziel, of kun je niet lezen ?
Ik ben uitstekend op de hoogte, en tenhemelopneming met lichaam en al komt voor in Joodse en Hellenistische bronnen.
pi_177207874
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Beter lezen.
quote:
Luk.9: 7 - 9 En Herodes, de viervorst, hoorde al de dingen, die van Hem geschiedden; en was twijfelmoedig, omdat van sommigen gezegd werd, dat Johannes van de doden was opgestaan.
En van sommigen, dat Elias verschenen was; en van anderen, dat een profeet van de ouden was opgestaan.
En Herodes zeide: Johannes heb ik onthoofd; wie is nu Deze, van Welken ik zulke dingen hoor? En hij zocht Hem te zien.
Tja, nu had Herodes Johannes al onthoofd en nu die is nachtmerrie daar weer.. :7
pi_177207899
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:56 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Ik ben uitstekend op de hoogte, en tenhemelopneming met lichaam en al komt voor in Joodse en Hellenistische bronnen.
Roepen kun je als geen betere, maar hier een bron neerpoten, ho jee. Ben je gelovig christen ?
  donderdag 15 februari 2018 @ 16:28:47 #204
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177208013
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Roepen kun je als geen betere, maar hier een bron neerpoten, ho jee.
Zegt degene die alleen maar Vergeer kan nabazelen. Haha.

quote:
Ben je gelovig christen ?
Waarom wil je dat weten? Omdat je geen inhoudelijke reactie hebt tegen mijn argumenten?
  donderdag 15 februari 2018 @ 16:39:28 #205
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177208187
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:21 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

Tja, nu had Herodes Johannes al onthoofd en nu die is nachtmerrie daar weer.. :7
Nee Mattheus 11 en 17. Daar zegt Jezus onverbloemd dat Johannes Elia(s) is.
pi_177208570
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:28 schreef Cognitor het volgende:
Zegt degene die alleen maar Vergeer kan nabazelen. Haha.
Het is je hahaha misschien nog niet hahaha opgevallen, maar dit topic gaat over Vergeer's hahaha publicaties. En alles wat ik hier schrijf hahaha denkt jij dat dit exclusief uit zijn boeken komt ? Alles verder nog O.K. ?
quote:
Waarom wil je dat weten? Omdat je geen inhoudelijke reactie hebt tegen mijn argumenten?
Geen hahaha inhoudelijke reacties ? Dan moet je zeker nog nooit mijn post gelezen hebben hahaha. Ik heb je al geschreven dat ik atheïst ben. Als jij gelovige bent kan dit een invloed hebben op uw houding die te wensen overlaat. Dus nogmaals; ben jij christelijk gelovig ?
pi_177208690
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:39 schreef hoatzin het volgende:
Nee Mattheus 11 en 17. Daar zegt Jezus onverbloemd dat Johannes Elia(s) is.
Ik heb deze passage even doorgenomen. Dit gaat niet om de persoon Elias, maar waar hij voor staat en dit exact terug te vinden is bij Johannes. Johannes preekt net hetzelfde wat Elias predikte. Dit was toen een wijze van zich uitdrukken. Als men deze teksten interpreteert op de hedendaagse Europese wijze kan dit zo lijken. Deze fout is de oorzaak van vele misverstanden. En nog zeer de vraag wat er in de Griekse brontekst staat. Geen enkele bijbelvertaling is gelijk, hoe zou dat komen kan je je afvragen.
  donderdag 15 februari 2018 @ 17:10:14 #208
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177208775
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb deze passage even doorgenomen. Dit gaat niet om de persoon Elias, maar waar hij voor staat en dit exact terug te vinden is bij Johannes. Johannes preekt net hetzelfde wat Elias predikte. Dit was toen een wijze van zich uitdrukken. Als men deze teksten interpreteert op de hedendaagse Europese wijze kan dit zo lijken. Deze fout is de oorzaak van vele misverstanden. En nog zeer de vraag wat er in de Griekse brontekst staat. Geen enkele bijbelvertaling is gelijk, hoe zou dat komen kan je je afvragen.
Oeoeoe een complot.

Er staat gewoon: Johannes is Elia. Punt.
  donderdag 15 februari 2018 @ 17:13:07 #209
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177208835
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:57 schreef ATON het volgende:

Geen hahaha inhoudelijke reacties ? Dan moet je zeker nog nooit mijn post gelezen hebben hahaha. Ik heb je al geschreven dat ik atheïst ben. Als jij gelovige bent kan dit een invloed hebben op uw houding die te wensen overlaat. Dus nogmaals; ben jij christelijk gelovig ?
Wow dus jij vindt dat ik niet de goede mening hebt en daarom denk je dat ik christelijk bent. Wat feitelijk het geval is is dat je hier keer op keer door de mand zakt zonder enige inhoudelijke bijdrage. Daar kun je niet tegen en daarom ga je stokken zoeken om de hond te slaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Reya op 17-02-2018 11:32:01 ]
pi_177210091
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 14:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hebben ze dat uit het jodendom? >:)
Prediker toch?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  donderdag 15 februari 2018 @ 18:45:34 #211
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177210513
http://www.onvoltooidverleden.nl/index.php?id=154

Laat ik wat onder bovenstaande link staat analyseren.

Vergeer begint met te stellen dat het een historisch feit is dat Jezus zich als afstammeling van David liet zalven. Dit verzint Vergeer gewoon, want dat zijn helemaal geen historische feiten.

Hij begrijpt ook weinig van christelijke theologie, want hij stelt: "Natuurlijk, want wat moet een gedoopte christenziel nu met een jodenkoning?" (Maar bij domme atheïsten gaat zoiets erin als koek natuurlijk.)

Vergeer baseert zijn opvatting op een "ondubbelzinnig getuigenis", namelijk de titulus die boven het kruis gespijkerd was. Dan citeert hij Marcus in het Latijn (why?). Maar dit is helemaal niet ondubbelzinnig, want het geeft alleen maar de beschuldiging en de veroordelingsgrond weer, niet of Jezus daadwerkelijk gezalfd was tot koning. Bovendien verzuimt hij te beargumenteren waarom deze titulus wel historisch is.

Dan verwijst Vergeer naar Paulus, die zegt dat Christus van David afstamt. Maar dan vervolgt hij, en op de absurditeit is al gewezen, dat de Romeinen iets over David zouden weten. Dat is hoogstens het geval bij de Romeinse Joden en de Christus-volgelingen die die verhalen kenden, en bij een paar Romeinse intellectuelen.

"Dát Jezus een Davidstelg was staat mijns inziens buiten kijf." Waarom wordt niet duidelijk, want hij somt alleen maar wat gegevens op die erop wijzen dat het een vroege christelijke overtuiging was. Hij negeert wat er tegen pleit, zoals de ontkenning in Johannes 7 en Marcus 12. Bijzonder onkritisch allemaal.

Vergeer vervolgt: " Na de opstand, wrede oorlog en nederlaag kon Marcus dat in 71 niet meer. De tot koning der opstandelingen Gezalfde kon niet langer, en zeker niet in Rome zelf, als de 'Ben Joseph', als de koninklijke Davide beschreven worden. Dat was nu een man die in Rome gehaat werd en wiens verwanten door keizerlijke decreten gebrandmerkt werden als de aandrijvers tot de opstand, vogelvrij verklaard werden terwijl hun bezittingen en levens verbeurd werden verklaard. "
Dit is allemaal fantasie, omdat een zo duidelijke link tussen Jezus en de opstand er helemaal niet is. Bovendien zou Marcus niet echt geslaagd zijn, omdat in zijn werk het toch wel duidelijk wordt dat Jezus de zoon van David, de Gezalfde is, al is het met wat mitsen en maren.

"Marcus liet de historische gestalte van de zoon van de Davide Jozef verdwijnen achter de geloofsgestalte van de Godszoon. 'Waarlijk deze mens was een zoon van God' laat hij de Romeinse centurion meteen na de kruisdood uitroepen. (Mar. 15, 39) "
Hier snapt Vergeer niet wat zoon van God betekent.

"De wijze waarop Marcus de historische vader van Jezus uit de tekst verwijdert, wegkrast, is van een geniale eenvoud." Dit is een cirkelredenering, want Vergeer heeft nog helemaal niet aangetoond dat Jozef een grotere rol speelde in de overlevering die Marcus gebruikte.

Vergeer gaat weer lekker in complotmodus als hij denkt dat Jozef is weggekrast uit Mc 6:3, waar staat dat Jezus de zoon van Maria is. Dan volgt een verwijzing naar het messiasgeheim, een theorie die Vergeer niet snapt.

Vergeer vervolgt met blaten over dat het bizar is dat bij Jezus' vaderstad de vader niet genoemd wordt. Hij 'vergeet' de meest voor de hand liggende optie -- zijn vader was al dood -- überhaupt te noemen (later noemt hij dat wel in het voorbijgaan). Wel stelt hij een aantal dingen als feit die naar het rijk der fabelen kunnen:
- Jozef was Benjaminiet
- hij bezat grond in Betlehem
- had een huis in Kafarnaüm
- had een paleis in Jeruzalem

Ook 'vergeet' Vergeer voor het gemak even dat Marcus Nazaret al genoemd had als Jezus' plaats van herkomst. In plaats daarvan is er natuurlijk sprake van een complot!

V. gaat in op de naam Ἰωσῆς, wat een verkleinwoord van Jozef is. "Alleen bij Marcus verschijnt dit 'Jozefje'". Dat is kletskoek, Joses komt ook voor als naam voor een zoon van een Maria, broer van Jakobus de jongere (Mk. 15:40) maar dat lijkt V. niet te beseffen. Vergeer concludeert hieruit dat vader Jozef nog in leven moet zijn. Onzin natuurlijk, want het is heel gebruikelijk een kind met een verkleinvorm aan te blijven spreken ook als de vader al lang dood is.

V. stelt dat de vader altijd genoemd dient te worden. Onzin.

V. gaat verder met noemen hoe vroegchristelijke uitleggers met de tekst omgingen. Allemaal leuk en aardig, maar het heeft niet zoveel te maken met Marcus, al toont het aan dat het helemaal niet problematisch hoefde te zijn Jezus als 'timmerman' aan te duiden, al zal dat in sommige kringen als verachtelijk werk gezien zijn. Maar volgens V. was Jezus nog zijn vader 'timmerman'. Hoe Marcus er dan bij kwam om wel te zeggen dat Jezus 'timmerman' was wordt niet duidelijk.

Volgens V. had er moeten staan dat Jezus de zoon van Jozef was. Maar die hele Jozef komt in Marcus niet voor dus wellicht wist Marcus niet precies wie de vader van Jezus was. Maar daardoor niet gehinderd fantaseert V. dat de oorspronkelijke tekst zou hebben moeten luiden:
OTEKNONTOUIWSHFOSKAIMARIAS (wat een ongrammaticale zin is, sic! en dat voor een 'filoloog' ;( 8)7 Hahaha wat een idioot is het ook)
in plaats van:
OTEKTWNOUIOSTHSMARIAS

Dit soort gegoochel maakt natuurlijk alleen maar indruk op sneue types, die geen Grieks kennen.

In de laatste alinea beweert Vergeer ook nog eens dat de Doper de neef van Jezus was -- weer een voorbeeld van goedgelovigheid.
  donderdag 15 februari 2018 @ 18:48:42 #212
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177210572
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 10:37 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Zucht. Er staat niet dat de krachten van Johannes in Jezus zijn overgegaan. Er staat slechts, dat de krachten die Jezus heeft verklaard kunnen worden als hij de wederopgestane versie van Johannes de Doper is. Een soort Doper 2.0. De krachten zijn niet het wonder van de opstanding, maar Jezus' exorcismen en zo.
Ik denk dat ik harder kan zuchten als ik dit zo lees. Wat je zegt staat er namelijk helemaal niet. Het is de uitleg die jij er aan geeft niets meer niets minder. Een erg vergezochte uitleg als je het mij vraagt. Het is toch frappant dat users als jij van alles denken te lezen wat er helemaal niet staat.

Maar goed, terug naar de 'opwekking'. Als Johannes niet fysiek is opgestaan hoezo zou dat voor Jezus volgens jou dan wel het geval zijn. En dat terwijl het helemaal niet in het oorspronkelijke verhaal van Marcus staat. Ik vind dat verbazingwekkend.

[..]

quote:
Dat staat er niet expliciet, maar is wel geïmpliceerd, omdat een leeg graf in die tijd een tenhemelopneming suggereert.
Blijkbaar wel voor de latere redactie die het laatste stuk aan het evangelie toevoegde. Omdat Marcus het in het geval van Johannes over 'opwekking' heeft dat duidelijk geen opwekking uit de dood is lijkt het me sterk dat dit bij Jezus wel het geval is. Ik vind dat vergezocht. Maar je hebt natuurlijk het recht er van alles van te maken dat er niet staat of in dit geval niet in het oorspronkelijke verhaal staat. Ik probeer daar zelf altijd wat waakzamer voor te zijn.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_177210681
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:48 schreef Panterjong het volgende:
Ik denk dat ik harder kan zuchten als ik dit zo lees. Wat je zegt staat er namelijk helemaal niet.
Net zo min dat bij Marcus staat dat Jezus van Nazareth is. Hallooooo !!
  donderdag 15 februari 2018 @ 18:55:46 #214
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177210689
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:48 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik denk dat ik harder kan zuchten als ik dit zo lees. Wat je zegt staat er namelijk helemaal niet. Het is de uitleg die jij er aan geeft niets meer niets minder. Een erg vergezochte uitleg als je het mij vraagt. Het is toch frappant dat users als jij van alles denken te lezen wat er helemaal niet staat.
Jij leest dat Johannes' krachten in Jezus te zien zijn. Maar dat staat er niet.
quote:
Maar goed, terug naar de 'opwekking'. Als Johannes niet fysiek is opgestaan hoezo zou dat voor Jezus volgens jou dan wel het geval zijn. En dat terwijl het helemaal niet in het oorspronkelijke verhaal van Marcus staat. Ik vind dat verbazingwekkend.
Volgens het verhaal van Marcus staat Jezus op na zijn dood. Dat staat in het oorspronkelijke verhaal van Marcus. En zijn lichaam is dan weg, dus impliceert Marcus een lichamelijke opstanding (wat m.i. een pleonasme is).
quote:
[..]

[..]

Blijkbaar wel voor de latere redactie die het laatste stuk aan het evangelie toevoegde. Omdat Marcus het in het geval van Johannes over 'opwekking' heeft dat duidelijk geen opwekking uit de dood is lijkt het me sterk dat dit bij Jezus wel het geval is. Ik vind dat vergezocht. Maar je hebt natuurlijk het recht er van alles van te maken dat er niet staat of in dit geval niet in het oorspronkelijke verhaal staat. Ik probeer daar zelf altijd wat waakzamer voor te zijn.
Natuurlijk is het in het geval van Johannes de Doper wel een opstanding uit de dood. Het gerucht is namelijk dat Johannes de Doper uit de dood is opgestaan -- wat uiteraard helemaal niet het geval is. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?

Ik probeer precies uit te leggen wat het oorspronkelijke verhaal van Marcus wil zeggen, dus wijs maar precies aan waar ik dingen zeg die niet in het oorpsronkelijke verhaal staan.
  donderdag 15 februari 2018 @ 19:34:17 #215
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177211787
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:55 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Jij leest dat Johannes' krachten in Jezus te zien zijn. Maar dat staat er niet.
Het komt in ieder geval dichter bij de tekst dan dat jij er van brouwde. Lees zelf maar:

Koning Herodes hoort (over hem),
want zijn naam is openbaar geworden,
en ze hebben wel gezegd:
Johannes de Doper
is opgewekt uit de doden
en daardoor werken de krachten in hem!

quote:
Volgens het verhaal van Marcus staat Jezus op na zijn dood. Dat staat in het oorspronkelijke verhaal van Marcus. En zijn lichaam is dan weg, dus impliceert Marcus een lichamelijke opstanding (wat m.i. een pleonasme is).
Er staat dat Jezus is opgewekt. Er wordt niet vermeld dat dit uit de dood zou zijn. Dit is toch echt iets wat jij er van maakt. Dat dit uit de dood zou zijn heeft de latere redactie ervan gemaakt. Maar nogmaals hoe graag je het ook zou willen om je ongelijk niet toe te hoeven geven het staat er niet.

quote:
Natuurlijk is het in het geval van Johannes de Doper wel een opstanding uit de dood. Het gerucht is namelijk dat Johannes de Doper uit de dood is opgestaan -- wat uiteraard helemaal niet het geval is. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Ik weet niet uit welke bron je dit gerucht hebt maar in ieder geval niet uit Marcus. Ook spreekt het
wat je eerder meldde tegen, ik citeer: 'Er staat slechts, dat de krachten die Jezus heeft verklaard kunnen worden als hij de wederopgestane versie van Johannes de Doper is. Een soort Doper 2.0. De krachten zijn niet het wonder van de opstanding, maar Jezus' exorcismen en zo.’

Als ik jou nu zou moeten geloven dan is Johannes dus fysiek gereïncarneerd in de reeds volwassen Jezus. Een soort van siamese tweeling of zo of het samenklonteren van 2 hele grote cellen. Zoiets?

quote:
Ik probeer precies uit te leggen wat het oorspronkelijke verhaal van Marcus wil zeggen, dus wijs maar precies aan waar ik dingen zeg die niet in het oorpsronkelijke verhaal staan.
Je legt slechts uit wat jij denkt te lezen maar duidelijk is dat je het oorspronkelijke verhaal niet goed hebt begrepen. Maar goed omdat je het zo vriendelijk vraagt:
‘Er staat slechts, dat de krachten die Jezus heeft verklaard kunnen worden als hij de wederopgestane versie van Johannes de Doper is. Een soort Doper 2.0. De krachten zijn niet het wonder van de opstanding, maar Jezus' exorcismen en zo.’
‘Dat staat er niet expliciet, maar is wel geïmpliceerd, omdat een leeg graf in die tijd een tenhemelopneming suggereert.’

Alstublieft. Preciezer kan niet.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 15 februari 2018 @ 20:02:34 #216
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177212650
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 19:34 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het komt in ieder geval dichter bij de tekst dan dat jij er van brouwde. Lees zelf maar:

Koning Herodes hoort (over hem),
want zijn naam is openbaar geworden,
en ze hebben wel gezegd:
Johannes de Doper
is opgewekt uit de doden
en daardoor werken de krachten in hem!
Daar staat niet dat Johannes' krachten in Jezus werken, maar dat volgens een gerucht de wonderkrachten in Jezus werkzaam zijn dankzij het feit dat hij de opgestane Johannes de Doper is.
quote:
[..]

Er staat dat Jezus is opgewekt. Er wordt niet vermeld dat dit uit de dood zou zijn. Dit is toch echt iets wat jij er van maakt. Dat dit uit de dood zou zijn heeft de latere redactie ervan gemaakt. Maar nogmaals hoe graag je het ook zou willen om je ongelijk niet toe te hoeven geven het staat er niet.
In Mc 9:9 staat expliciet 'opstaan uit de doden'
Maar natuurlijk is opstaan als je dood bent iets anders dan opstaan uit de doden. :') Ga toch fietsen..
quote:
[..]

Ik weet niet uit welke bron je dit gerucht hebt maar in ieder geval niet uit Marcus.
Het gerucht is dat de Doper uit de dood is opgestaan:
Marcus 6:14 "Sommigen zeiden: ‘Johannes de Doper​ is opgewekt/opgestaan"
Marcus 6:16 " Herodes zei: ‘Het is Johannes, die ik heb onthoofd, die weer is opgestaan.’"
Cursus begrijpend lezen misschien iets voor je?

quote:
Ook spreekt het
wat je eerder meldde tegen, ik citeer: 'Er staat slechts, dat de krachten die Jezus heeft verklaard kunnen worden als hij de wederopgestane versie van Johannes de Doper is. Een soort Doper 2.0. De krachten zijn niet het wonder van de opstanding, maar Jezus' exorcismen en zo.’

Als ik jou nu zou moeten geloven dan is Johannes dus fysiek gereïncarneerd in de reeds volwassen Jezus. Een soort van siamese tweeling of zo of het samenklonteren van 2 hele grote cellen. Zoiets?
Hahaha. De mensen die deze geruchten voortbrengen hadden Jezus waarschijnlijk nog nooit gezien, vandaar dat ze konden denken dat Jezus de opgestane Doper kon zijn.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 00:23:21 #217
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177219586
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 20:02 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Daar staat niet dat Johannes' krachten in Jezus werken,
En dat heb ik wel zo gesteld. Mijn fout.

quote:
maar dat volgens een gerucht de wonderkrachten in Jezus werkzaam zijn dankzij het feit dat hij de opgestane Johannes de Doper is.
Dus met opstanding / opwekking wordt dus in ieder geval geen fysieke opstanding uit de dood bedoeld. Johannes zou volgens het gerucht dus niet zonder hoofd nog even rond gelopen hebben.

quote:
In Mc 9:9 staat expliciet 'opstaan uit de doden'
Maar natuurlijk is opstaan als je dood bent iets anders dan opstaan uit de doden. :') Ga toch fietsen..

Maar dan spreek je jezelf toch tegen? Als Jezus volgens het gerucht de opgestane Johannes de Doper is dan is Johannes toch niet letterlijk uit de dood opgestaan? Waarom zou dat voor Jezus dan wel gelden? Na zijn dood wordt er geen melding van gemaakt dat de opwekking uit de dood zou zijn. Er staat slechts dat hij is opgewekt en hij is niet hier. Daar kun je van alles bij verzinnen zoals de redactie ook gedaan heeft in het laatste gedeelte van het evangelie maar van een fysieke opstanding uit de dood wordt geen melding gemaakt.

Maar als je de tekst van Marcus 9.9 letterlijk neemt dan geef ik je helemaal gelijk. Echter is dat wel de bedoeling. Dat lijkt me niet. Anders hadden de toehoorders het wel gesnapt, tenminste als het gemiddelde IQ van de toehoorder niet dat van een uilskuiken was. Maar de toehoorder snapten het niet. Marcus 9.10:
Dat woord houden zij vast, bij elkaar
er samen naar zoekend wat het is,
dat ‘uit doden opstaan’.

Het was verder maar een idee he. En het idee daar krijg je me niet van af want als Johannes niet fysiek uit de dood opstaat en zo zonder hoofd rondloopt dan loop Jezus met zijn verrot gemartelde lichaam ook niet rond. Tenminste niet volgens het verhaal van de man die wij Marcus noemen.

quote:
Het gerucht is dat de Doper uit de dood is opgestaan:
Marcus 6:14 "Sommigen zeiden: ‘Johannes de Doper​ is opgewekt/opgestaan"
Marcus 6:16 " Herodes zei: ‘Het is Johannes, die ik heb onthoofd, die weer is opgestaan.’"
Cursus begrijpend lezen misschien iets voor je?
Zoals je hierboven meldt en wat ik met je eens ben is het idee van die opwekking dus, zoals je stelt, dat volgens een gerucht de wonderkrachten in Jezus werkzaam zijn dankzij het feit dat hij de opgestane Johannes de Doper is. Dat is geen letterlijke opstanding uit de dood he.

[..]
quote:
Hahaha. De mensen die deze geruchten voortbrengen hadden Jezus waarschijnlijk nog nooit gezien, vandaar dat ze konden denken dat Jezus de opgestane Doper kon zijn.
Correct. Dus in dit geval wordt met opstanding uit de dood dus niet bedoeld dat een dood lichaam als een zombie weer tot leven komt. Nogmaals dan lijkt mij dit bij Jezus ook niet het geval volgens het oorspronkelijke verhaal van de man die we Marcus noemen.

Ik laat het hier even bij. Fijn dat je nu relaxt tegen me doet. Af en toe een plaagstootje moet kunnen.......

Ik spreek je over een weekie of zo wel weer. Overigens op je andere reacties heb ik echt geen tijd om te reageren maar ik heb ze wel aandachtig gelezen. Als 1 zo'n dingetje als zo'n lang gesprek wordt dan weet ik echt niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Nu even focus op andere zaken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Panterjong op 16-02-2018 00:28:27 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  vrijdag 16 februari 2018 @ 01:25:01 #218
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177220102
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 00:23 schreef Panterjong het volgende:

[..]

En dat heb ik wel zo gesteld. Mijn fout.

[..]

Dus met opstanding / opwekking wordt dus in ieder geval geen fysieke opstanding uit de dood bedoeld. Johannes zou volgens het gerucht dus niet zonder hoofd nog even rond gelopen hebben.
? Natuurlijk is het wel een fysieke opstanding, want Jezus liep fysiek rond. Als Johannes was opgewekt was zijn hoofd heus wel weer op z'n romp geplakt. Als je iemand levend kan maken, kan dat er ook nog wel bij.
quote:
[..]

Maar dan spreek je jezelf toch tegen? Als Jezus volgens het gerucht de opgestane Johannes de Doper is dan is Johannes toch niet letterlijk uit de dood opgestaan?
Natuurlijk wel, omdat je de voorgeschiedenis van Jezus dan moet wegdenken, waarvan die mensen kennelijk niks wisten. Jezus zou dan de voortzetting van Johannes de Doper zijn. Jezus zou niet hebben bestaan vóór JdD's dood.
quote:
Waarom zou dat voor Jezus dan wel gelden? Na zijn dood wordt er geen melding van gemaakt dat de opwekking uit de dood zou zijn. Er staat slechts dat hij is opgewekt en hij is niet hier.
'Opwekking' is altijd uit de dood/doden. Dat is het hele idee. Er is uit die tijd geen voorbeeld bekend van een tekst waarin een dood iemand wordt opgewekt of opstaat anders dan uit de dood/doden. Dat is ook de voor de hand liggende betekenis -- ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo moeilijk doet over een zo evident gegeven.
quote:
Daar kun je van alles bij verzinnen zoals de redactie ook gedaan heeft in het laatste gedeelte van het evangelie maar van een fysieke opstanding uit de dood wordt geen melding gemaakt.
Opstanding is altijd fysiek. Dat je na je dood een ster aan het firmament wordt bijvoorbeeld, is ook een fysieke opstanding.
quote:
Maar als je de tekst van Marcus 9.9 letterlijk neemt dan geef ik je helemaal gelijk. Echter is dat wel de bedoeling. Dat lijkt me niet. Anders hadden de toehoorders het wel gesnapt, tenminste als het gemiddelde IQ van de toehoorder niet dat van een uilskuiken was. Maar de toehoorder snapten het niet. Marcus 9.10:
Dat woord houden zij vast, bij elkaar
er samen naar zoekend wat het is,
dat ‘uit doden opstaan’.
Zoals uit het vervolg van de discussie in dat gedeelte blijkt, snapten ze best wat een opstanding uit de doden op zich was, alleen begrepen ze niet zo goed hoe ze dat moesten verbinden met het lot van de Mensenzoon en de komst van Elia. Met andere woorden, Jezus stelt een termijn, dat ze er niet over moeten praten tot na de opstanding van de Mensenzoon. De leerlingen snappen dat laatste dan niet goed, want over wat voor opstanding gaat dat dan, in welke verhouding staat deze tot de komst van Elia?
quote:
Het was verder maar een idee he. En het idee daar krijg je me niet van af want als Johannes niet fysiek uit de dood opstaat en zo zonder hoofd rondloopt dan loop Jezus met zijn verrot gemartelde lichaam ook niet rond. Tenminste niet volgens het verhaal van de man die wij Marcus noemen.
Bij de opstanding is het geen voorwaarde dat er niks meer aan een lichaam gefikst mag worden.
quote:
Zoals je hierboven meldt en wat ik met je eens ben is het idee van die opwekking dus, zoals je stelt, dat volgens een gerucht de wonderkrachten in Jezus werkzaam zijn dankzij het feit dat hij de opgestane Johannes de Doper is. Dat is geen letterlijke opstanding uit de dood he.
Jawel, alleen niet letterlijk in de zin dat een opgestaan persoon niet hersteld en genezen kan worden.
[
  vrijdag 16 februari 2018 @ 14:09:10 #219
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177231493
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:45 schreef Cognitor het volgende:
Maar daardoor niet gehinderd fantaseert V. dat de oorspronkelijke tekst zou hebben moeten luiden:
OTEKNONTOUIWSHFOSKAIMARIAS (wat een ongrammaticale zin is, sic! en dat voor een 'filoloog' Hahaha wat een idioot is het ook)
in plaats van:
OTEKTWNOUIOSTHSMARIAS

Dit soort gegoochel maakt natuurlijk alleen maar indruk op sneue types, die geen Grieks kennen.
Om hier nog even op terug te komen, want hier wordt steeds geschermd met de claim van Vergeer dat hij een filoloog is. (Dat is-ie natuurlijk maar half, als we het positief bekijken, want hij promoveerde in de antieke filosofie en dus niet bij letterkunde, maar soit.) Het bovenstaande voorbeeld toont aan dat Vergeer echt een prutsfiloloog is, eigenlijk gewoon een kwakzalver. Als wat Aton zegt klopt en Vergeer zet inderdaad Kefas en Qajjafas gelijk, dan is dat nog een extra bewijs dat Vergeer de boel gewoon aan het flessen is.

Wat Vergeer hier doet, is het voorstellen van een conjectuur, een gissing. Er is geen enkele basis in de handschriften voor het voorstel dat hij doet. Maar soms komt het voor dat de overgeleverde tekst onbegrijpelijk is, terwijl een kleine (!) ingreep op basis van vaak gemaakte overschrijffouten opeens een uitstekende tekst oplevert. De eerste vraag is dus: is een emendatie nodig? Het antwoord is nee, want Mc 6:3 is uitstekend te begrijpen zoals het er staat in de beste handschriften. Daarmee vervalt de noodzaak tot een conjectuur.

Maar als we dan kijken naar de overbodige ingreep die Vergeer doet en dus even doen alsof de emendatie wel zinvol is, dan blijkt uit zowel de grammatica als de transcriptionele probabiliteit dat het onzin is wat hij voorstelt. Er staat dit:

ΟΤΕΚΤΩΝΟΥΙΟΣΤΗΣΜΑΡΙΑΣ (de 'timmerman', de zoon van [de] Maria)

Als eerste wil Vergeer tektoon veranderen in teknon. Op zich lijken die woorden wel op elkaar, maar hij vergeet dat teknon neutrum is en dat dus het lidwoord to moet worden. In totaal levert dat toch best wel een forse verschuiving op; ΟΤΕΚΤΩΝ naar ΤΟΤΕΚΝΟΝ. Vergeer hinkt hier op twee gedachten: is het een onbewuste fout (onwaarschijnlijk) of een bewuste. Maar indien dat laatste, waarom moest het dan een woord zijn dat erop leek? Dan vervalt immers het argument dat het ene woord gemakkelijk in het andere kon veranderen. En zoals we gezien hebben, is hier sowieso sprake van meer dan de verschuiving van een paar lettertjes. De basis voor de emendatie is dus niet meer dan Vergeers fantasie.

Vervolgens wil Vergeer ΟΥΙΟΣΤΗΣ terugveranderen naar ΤΟΥΙΩΣΗΦΟΣΚΑΙ. Ten eerste is dit grammaticaal onjuist, want de genitivus van Jozef is ΙΩΣΗΦΟΥ of ΙΩΣΗΦ. In de tweede plaats is dit ook iets wat niet per ongeluk gebeurd kan zijn, maar hoe Vergeer dan weet dat dit de oorspronkelijke tekst moet zijn, blijft duister. De enige bron is Vergeers fantasie.

Conclusie: met dit voorbeeld is aangetoond dat Vergeer een flutfiloloog is.
pi_177237320
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 11:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Baarlijke nonsens natuurlijk. Dit staat haaks op het joodse geloof.
https://mens-en-samenlevi(...)el-joodse-visie.html
Zijn lichaam was tijdelijk opgeslagen in een nieuwe tombe net buiten de stadsmuren bij gebrek aan tijd om hem onder te brengen in het familiegraf wat 5 km verder lag. Dit herplaatsen heeft plaats gevonden na valavond op zaterdag.
Nog nooit gehoord van Elia en die kerel die al in Genesis met God liep en er niet meer was. De naam ben ik even vergeten. Voor de rest heb je nog Mozes, etc. Genoeg voorbeelden van mensen die naar de hemel gevaren zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 19:12 schreef ATON het volgende:

[..]

Kijk eens wie deze topic heeft opgestart ? Was het dan eerder met de bedoeling deze wetenschapper zijn studies af te breken ? Ik heb alle 6 boeken in mijn bezit en heb ze gelezen. Waardevol naslagwerk. Ik heb je ook al laten weten dat ik het met Vergeer het voor 95% eens ben, en dat is al een vrij hoge score, beter dan de meer dan 50 andere boeken die ik over dit onderwerp heb gelezen.
Volgens mij heeft De tevreden atheïsten dit topic gestart, zodat mensen die steeds met Vergeer lopen te zeuren een plek hadden om hun theorieën uit te wijden en geen andere topics meer zouden kapen.
Dit heeft er niks mee te maken of het een Vergeer jubeltopic moest worden, of dat het gewoon een topic was waarin jullie jullie mening hadden en wij de onze.

Om een boek op waarde te schatten moet je wel uit meerdere bronnen putten. Dat lijkt me logisch.
Dat je overigens het voor 95% eens bent kan mij niet schelen. Het gaat om de redenen waarom. Niet dat je het ergens mee eens bent.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:41 schreef Panterjong het volgende:
Er staat wel: In wetsbetrachting een Farizeeër. De leer van een Farizeeër is Joods. Maar om het wat duidelijker te maken zou ik e.e.a. uit moeten spitten. Ik probeer er later op terug te komen.
Hij WAS het ja. Dit zegt niks over de leer die hij nu verkondigt. In tegendeel zelfs, het zegt dat hij nu geen farizeer meer is, anders was hij wel farizeer gebleven.
Plus dat hij beweerde dat hij bij niemand te rade was gegaan, maar zijn informatie rechtstreeks van de zoon van God kreeg. Vandaar ook dat hij allerlei niet joodse interpretaties had van het OT.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:41 schreef Panterjong het volgende:
De idee die ik heb over het oorspronkelijke idee van de opstanding is dat de rol die je vervuld op het moment dat je dood gaat door een ander wordt overgenomen. Dit denk ik naar aanleiding van een passage waarbij figuranten in het verhaal in Marcus zeggen te denken dat de rol van Johannes de Doper overgenomen is door Jezus. Het koine woord dat hier gebruikt wordt is dezelfde als die van 'opstanding' dat gebruikt wordt bij Jezus zijn opstanding (aan het einde van Marcus). Dit zou kunnen betekenen dat de rol van Jezus na diens dood is overgenomen. Zoals het gezegde luidt 'de koning is dood, lang leve de koning'. Ik begrijp dat dit speculatief is maar het lijkt me meer plausibel dan dat Marcus zijn toehoorder wil vertellen dat Jezus als een soort van zombie uit de dood is opgestaan en met een kapot gemarteld lichaam nog even op aarde rondloopt. Het zou kunnen dat Paulus ook hiernaar verwijst. Dus niet dat Jezus fysiek is opgestaan, maar dat een andere messias de rol van Jezus heeft overgenomen.
Volgens mij heb jij Paulus echt nooit gelezen, als je denkt dat Jezus zijn rol is overgenomen door een ander en dat dit door Paulus wordt uitgelegd als "opstanding der doden". In 1 van zijn brieven zegt hij juist "als Christus niet is opgestaan dan is ons geloof voor niks geweest en zijn wij de meest betreurenswaardige personen op Aarde". Komt nog bij dat Paulus beweert dat hij Jezus gesproken heeft en dat Jezus allerlei dingen aan hem verteld heeft. Dus je kan wel op atheïstische en materialistische manier naar Paulus kijken, maar dan ontken je zijn geloof toch wel degelijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:41 schreef Panterjong het volgende:
Verder is het geloven in een wederopstanding uit de dood of met andere woorden dat de doden eens zullen herleven iets dat past binnen het jodendom.
Dat is waar, maar het past ook bij niet joodse religies. En volgens jodendom komt het pas tijdens de laatste der dagen en niet zoals Paulus het vermeld.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:41 schreef Panterjong het volgende:
Het zou overigens ook een ingreep in de tekst kunnen zijn. De brieven van Paulus gaan de ene keer over typische joodse zaken en andere keren juist over vroeg christelijke zaken. In het algemeen gaat Vergeer er van uit dat de vroeg christelijke zaken in de brieven, die vanuit de traditie worden toegeschreven aan Paulus, ingrepen zijn van een decennia na de dood van Paulus opererende redactie. Voorbeelden zou ik nader uit moeten pluizen.
En dat probeer ik dus al tig keer uit te leggen. Dat is wetenschap van lik-me-vesje. Alles wat niet overeenkomt met jouw idee van Paulus is gewoon geschreven door anderen. Zo kan je van Paulus en van Jezus alles maken wat je wil.

Als mensen dit niet snappen :'(
En ik heb het idee dat jullie dit niet snappen :'(
pi_177237491
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:39 schreef ATON het volgende:

[..]

En hun ziel ging naar God en het lichaam moest wachten tot het laatste oordeel om zich opnieuw met de ziel te kunnen verenigen.
Je hebt echt geen verstand van het ot he? Dat is een probleem bij jou... Elia voer ten hemel met paarden en een kar. Henoch liep met God en was niet meer.. Of Enoch.
Het kwam dus voor, ook in de joodse literatuur en vooral bij grote mensen.
En dat was Jezus, volgens de bronnen.

Je moet gewoon niet zo denken dat iets typisch joods is en dat heidense bronnen dit niet kennen. En vice versa.
pi_177237652
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 01:25 schreef Cognitor het volgende:
'Opwekking' is altijd uit de dood/doden. Dat is het hele idee. Er is uit die tijd geen voorbeeld bekend van een tekst waarin een dood iemand wordt opgewekt of opstaat anders dan uit de dood/doden. Dat is ook de voor de hand liggende betekenis -- ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo moeilijk doet over een zo evident gegeven.
Waarschijnlijk denkt de Panterjong dat Paulus bedoelde dat Jezus een pilletje had gekregen waardoor hij een opgewekt persoon werd, een soort antidepressiva. Of Jezus kreeg een wijntje, en werd hierdoor opgewekt :'(

Dit idee van PanterJong vond ik ook maar vreemd. Alsof hij willens en wetend wil dat Jezus niet werd opgewekt uit de doden volgens Paulus.
pi_177238477
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 19:17 schreef Berjan.G het volgende:
Je hebt echt geen verstand van het ot he? Dat is een probleem bij jou... Elia voer ten hemel met paarden en een kar.
Ju paardje ju. Elia was nog niet dood hoor. Hij moest hiervoor niet uit het graf opstaan. En als je dit verhaaltje leest lijkt het meer dat ie is meegenomen door aliens in een "hemelwagen".
quote:
Henoch liep met God en was niet meer.. Of Enoch.
Nog eentje die daar niet persé voor uit de dood moest opstaan is het niet ? Wist je dat deze verhalen ouder zijn dan de joden zelf ? Die god noemde dan nog Enu.
Wie heeft hier geen verstand van het O.T.? Kijk eens in de spiegel. Moeten jij en die andere driftkikker steeds beginnen met een belediging ? Zitten jullie met een onverwerkt trauma of zo ?
  zaterdag 17 februari 2018 @ 11:33:18 #224
66825 Reya
Fier Wallon
pi_177250933
Probeer niet persoonlijk te worden, svp.
  Beste debater 2022 zaterdag 17 februari 2018 @ 11:50:09 #225
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_177251264
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:45 schreef Cognitor het volgende:
http://www.onvoltooidverleden.nl/index.php?id=154

Laat ik wat onder bovenstaande link staat analyseren.

Vergeer begint met te stellen dat het een historisch feit is dat Jezus zich als afstammeling van David liet zalven. Dit verzint Vergeer gewoon, want dat zijn helemaal geen historische feiten.

Hij begrijpt ook weinig van christelijke theologie, want hij stelt: "Natuurlijk, want wat moet een gedoopte christenziel nu met een jodenkoning?" (Maar bij domme atheïsten gaat zoiets erin als koek natuurlijk.)

Vergeer baseert zijn opvatting op een "ondubbelzinnig getuigenis", namelijk de titulus die boven het kruis gespijkerd was. Dan citeert hij Marcus in het Latijn (why?). Maar dit is helemaal niet ondubbelzinnig, want het geeft alleen maar de beschuldiging en de veroordelingsgrond weer, niet of Jezus daadwerkelijk gezalfd was tot koning. Bovendien verzuimt hij te beargumenteren waarom deze titulus wel historisch is.

Dan verwijst Vergeer naar Paulus, die zegt dat Christus van David afstamt. Maar dan vervolgt hij, en op de absurditeit is al gewezen, dat de Romeinen iets over David zouden weten. Dat is hoogstens het geval bij de Romeinse Joden en de Christus-volgelingen die die verhalen kenden, en bij een paar Romeinse intellectuelen.

"Dát Jezus een Davidstelg was staat mijns inziens buiten kijf." Waarom wordt niet duidelijk, want hij somt alleen maar wat gegevens op die erop wijzen dat het een vroege christelijke overtuiging was. Hij negeert wat er tegen pleit, zoals de ontkenning in Johannes 7 en Marcus 12. Bijzonder onkritisch allemaal.

Vergeer vervolgt: " Na de opstand, wrede oorlog en nederlaag kon Marcus dat in 71 niet meer. De tot koning der opstandelingen Gezalfde kon niet langer, en zeker niet in Rome zelf, als de 'Ben Joseph', als de koninklijke Davide beschreven worden. Dat was nu een man die in Rome gehaat werd en wiens verwanten door keizerlijke decreten gebrandmerkt werden als de aandrijvers tot de opstand, vogelvrij verklaard werden terwijl hun bezittingen en levens verbeurd werden verklaard. "
Dit is allemaal fantasie, omdat een zo duidelijke link tussen Jezus en de opstand er helemaal niet is. Bovendien zou Marcus niet echt geslaagd zijn, omdat in zijn werk het toch wel duidelijk wordt dat Jezus de zoon van David, de Gezalfde is, al is het met wat mitsen en maren.

"Marcus liet de historische gestalte van de zoon van de Davide Jozef verdwijnen achter de geloofsgestalte van de Godszoon. 'Waarlijk deze mens was een zoon van God' laat hij de Romeinse centurion meteen na de kruisdood uitroepen. (Mar. 15, 39) "
Hier snapt Vergeer niet wat zoon van God betekent.

"De wijze waarop Marcus de historische vader van Jezus uit de tekst verwijdert, wegkrast, is van een geniale eenvoud." Dit is een cirkelredenering, want Vergeer heeft nog helemaal niet aangetoond dat Jozef een grotere rol speelde in de overlevering die Marcus gebruikte.

Vergeer gaat weer lekker in complotmodus als hij denkt dat Jozef is weggekrast uit Mc 6:3, waar staat dat Jezus de zoon van Maria is. Dan volgt een verwijzing naar het messiasgeheim, een theorie die Vergeer niet snapt.

Vergeer vervolgt met blaten over dat het bizar is dat bij Jezus' vaderstad de vader niet genoemd wordt. Hij 'vergeet' de meest voor de hand liggende optie -- zijn vader was al dood -- überhaupt te noemen (later noemt hij dat wel in het voorbijgaan). Wel stelt hij een aantal dingen als feit die naar het rijk der fabelen kunnen:
- Jozef was Benjaminiet
- hij bezat grond in Betlehem
- had een huis in Kafarnaüm
- had een paleis in Jeruzalem

Ook 'vergeet' Vergeer voor het gemak even dat Marcus Nazaret al genoemd had als Jezus' plaats van herkomst. In plaats daarvan is er natuurlijk sprake van een complot!

V. gaat in op de naam Ἰωσῆς, wat een verkleinwoord van Jozef is. "Alleen bij Marcus verschijnt dit 'Jozefje'". Dat is kletskoek, Joses komt ook voor als naam voor een zoon van een Maria, broer van Jakobus de jongere (Mk. 15:40) maar dat lijkt V. niet te beseffen. Vergeer concludeert hieruit dat vader Jozef nog in leven moet zijn. Onzin natuurlijk, want het is heel gebruikelijk een kind met een verkleinvorm aan te blijven spreken ook als de vader al lang dood is.

V. stelt dat de vader altijd genoemd dient te worden. Onzin.

V. gaat verder met noemen hoe vroegchristelijke uitleggers met de tekst omgingen. Allemaal leuk en aardig, maar het heeft niet zoveel te maken met Marcus, al toont het aan dat het helemaal niet problematisch hoefde te zijn Jezus als 'timmerman' aan te duiden, al zal dat in sommige kringen als verachtelijk werk gezien zijn. Maar volgens V. was Jezus nog zijn vader 'timmerman'. Hoe Marcus er dan bij kwam om wel te zeggen dat Jezus 'timmerman' was wordt niet duidelijk.

Volgens V. had er moeten staan dat Jezus de zoon van Jozef was. Maar die hele Jozef komt in Marcus niet voor dus wellicht wist Marcus niet precies wie de vader van Jezus was. Maar daardoor niet gehinderd fantaseert V. dat de oorspronkelijke tekst zou hebben moeten luiden:
OTEKNONTOUIWSHFOSKAIMARIAS (wat een ongrammaticale zin is, sic! en dat voor een 'filoloog' ;( 8)7 Hahaha wat een idioot is het ook)
in plaats van:
OTEKTWNOUIOSTHSMARIAS

Dit soort gegoochel maakt natuurlijk alleen maar indruk op sneue types, die geen Grieks kennen.

In de laatste alinea beweert Vergeer ook nog eens dat de Doper de neef van Jezus was -- weer een voorbeeld van goedgelovigheid.
:Y

prachtig gefileerd
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_177251424
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 11:33 schreef Reya het volgende:
Probeer niet persoonlijk te worden, svp.
Deze opmerking heb ik je al langer gesteld toch ?
  zaterdag 17 februari 2018 @ 11:58:54 #227
66825 Reya
Fier Wallon
pi_177251446
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 11:57 schreef ATON het volgende:

[..]

Deze opmerking heb ik je al langer gesteld toch ?
Geen idee, maar dat doet verder ook niets af aan dit vriendelijke advies.
pi_177254389
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 11:58 schreef Reya het volgende:

[..]

Geen idee, maar dat doet verder ook niets af aan dit vriendelijke advies.
Er staat een verzoek in feedback over dit topic.
pi_177254407
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 13:53 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Er staat een verzoek in feedback over dit topic.
^O^ Inderdaad, svp titel aanpassen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 17 februari 2018 @ 19:03:27 #230
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177260295
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 01:25 schreef Cognitor het volgende:

[..]

? Natuurlijk is het wel een fysieke opstanding, want Jezus liep fysiek rond. Als Johannes was opgewekt was zijn hoofd heus wel weer op z'n romp geplakt. Als je iemand levend kan maken, kan dat er ook nog wel bij.

[..]

Natuurlijk wel, omdat je de voorgeschiedenis van Jezus dan moet wegdenken, waarvan die mensen kennelijk niks wisten. Jezus zou dan de voortzetting van Johannes de Doper zijn. Jezus zou niet hebben bestaan vóór JdD's dood.

[..]

'Opwekking' is altijd uit de dood/doden. Dat is het hele idee. Er is uit die tijd geen voorbeeld bekend van een tekst waarin een dood iemand wordt opgewekt of opstaat anders dan uit de dood/doden. Dat is ook de voor de hand liggende betekenis -- ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo moeilijk doet over een zo evident gegeven.

[..]

Opstanding is altijd fysiek. Dat je na je dood een ster aan het firmament wordt bijvoorbeeld, is ook een fysieke opstanding.

[..]

Zoals uit het vervolg van de discussie in dat gedeelte blijkt, snapten ze best wat een opstanding uit de doden op zich was, alleen begrepen ze niet zo goed hoe ze dat moesten verbinden met het lot van de Mensenzoon en de komst van Elia. Met andere woorden, Jezus stelt een termijn, dat ze er niet over moeten praten tot na de opstanding van de Mensenzoon. De leerlingen snappen dat laatste dan niet goed, want over wat voor opstanding gaat dat dan, in welke verhouding staat deze tot de komst van Elia?

[..]

Bij de opstanding is het geen voorwaarde dat er niks meer aan een lichaam gefikst mag worden.

[..]

Jawel, alleen niet letterlijk in de zin dat een opgestaan persoon niet hersteld en genezen kan worden.
[
Dus dat Johannes is opgestaan betekent dus volgens jou dat Jezus zijn werk voortzet. Tenminste zo leg je het gerucht uit. Hier kan ik me in vinden.
Maar als Jezus opstaat dan kan het volgens jou niet zo zijn dat iemand anders het werk van Jezus voortzet, nee dan betreft het een letterlijke opstanding. En dat terwijl het oorspronkelijke verhaal van Marcus daar niets over vermeld. Daar doe ik verder niet moeilijk over, ik verbaas me slechts.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 17 februari 2018 @ 19:19:55 #231
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177260571
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 19:09 schreef Berjan.G het volgende:

[..]

Nog nooit gehoord van Elia en die kerel die al in Genesis met God liep en er niet meer was. De naam ben ik even vergeten. Voor de rest heb je nog Mozes, etc. Genoeg voorbeelden van mensen die naar de hemel gevaren zijn.

[..]

Volgens mij heeft De tevreden atheïsten dit topic gestart, zodat mensen die steeds met Vergeer lopen te zeuren een plek hadden om hun theorieën uit te wijden en geen andere topics meer zouden kapen.
Dit heeft er niks mee te maken of het een Vergeer jubeltopic moest worden, of dat het gewoon een topic was waarin jullie jullie mening hadden en wij de onze.

Om een boek op waarde te schatten moet je wel uit meerdere bronnen putten. Dat lijkt me logisch.
Dat je overigens het voor 95% eens bent kan mij niet schelen. Het gaat om de redenen waarom. Niet dat je het ergens mee eens bent.

[..]

Hij WAS het ja. Dit zegt niks over de leer die hij nu verkondigt. In tegendeel zelfs, het zegt dat hij nu geen farizeer meer is, anders was hij wel farizeer gebleven.
Plus dat hij beweerde dat hij bij niemand te rade was gegaan, maar zijn informatie rechtstreeks van de zoon van God kreeg. Vandaar ook dat hij allerlei niet joodse interpretaties had van het OT.

[..]

Volgens mij heb jij Paulus echt nooit gelezen, als je denkt dat Jezus zijn rol is overgenomen door een ander en dat dit door Paulus wordt uitgelegd als "opstanding der doden". In 1 van zijn brieven zegt hij juist "als Christus niet is opgestaan dan is ons geloof voor niks geweest en zijn wij de meest betreurenswaardige personen op Aarde". Komt nog bij dat Paulus beweert dat hij Jezus gesproken heeft en dat Jezus allerlei dingen aan hem verteld heeft. Dus je kan wel op atheïstische en materialistische manier naar Paulus kijken, maar dan ontken je zijn geloof toch wel degelijk.

[..]

Dat is waar, maar het past ook bij niet joodse religies. En volgens jodendom komt het pas tijdens de laatste der dagen en niet zoals Paulus het vermeld.

[..]

En dat probeer ik dus al tig keer uit te leggen. Dat is wetenschap van lik-me-vesje. Alles wat niet overeenkomt met jouw idee van Paulus is gewoon geschreven door anderen. Zo kan je van Paulus en van Jezus alles maken wat je wil.

Als mensen dit niet snappen :'(
En ik heb het idee dat jullie dit niet snappen :'(
Je kunt van alles beweren over me op basis van aannames, dat is allemaal prima. Maar als je werkelijk wilt weten hoe het zit dan kun je het beter vragen. Als je het had gevraagd dan zou ik zeggen. Ik ben gelovig en ik heb de bijbel meerdere keren gelezen van begin tot eind gelezen. Ook doe ik sinds m'n 13e aan bijbelstudie, heb een theologiediploma op zak en was de beste van de klas in exegese. Maar ik ben ook maar een mens en kan me niet meer herinneren in welk bijbelgedeelte Paulus beweert geen farizeeer meer te zijn. Als je me dat bijbelgedeelte zou laten zien dan graag, dan kunnen we vanaf daar verder praten. Alvast bedankt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 17 februari 2018 @ 19:50:41 #232
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177261211
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 19:03 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dus dat Johannes is opgestaan betekent dus volgens jou dat Jezus zijn werk voortzet. Tenminste zo leg je het gerucht uit. Hier kan ik me in vinden.
Maar als Jezus opstaat dan kan het volgens jou niet zo zijn dat iemand anders het werk van Jezus voortzet, nee dan betreft het een letterlijke opstanding. En dat terwijl het oorspronkelijke verhaal van Marcus daar niets over vermeld. Daar doe ik verder niet moeilijk over, ik verbaas me slechts.
Nee je hebt het volledig verkeerd begrepen. Het gerucht ging rond dat iemand optrad die ongeveer hetzelfde deed als Johannes de Doper. Dus speculeerde men dat die nieuwe figuur de opgestane Johannes de Doper was.

Het is niet zo dat ze dachten dat een ander persoon het werk van Johannes voortzette. Maar dat Johannes weer uit de dood verrezen was.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 22:34:28 #233
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177265656
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 19:50 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Nee je hebt het volledig verkeerd begrepen. Het gerucht ging rond dat iemand optrad die ongeveer hetzelfde deed als Johannes de Doper. Dus speculeerde men dat die nieuwe figuur de opgestane Johannes de Doper was.

Het is niet zo dat ze dachten dat een ander persoon het werk van Johannes voortzette. Maar dat Johannes weer uit de dood verrezen was.
Je blijft maar draaien he. Maar goed, die optie had ik je toch al gegeven. Dan is het dus volgens jou zo dat het gerucht uitgelegd moet worden als dat Johannes in een pak hem beet 27e jarige persoon die Jezus genoemd wordt gereincarneerd is. Ach zo maakt iedereen er iets anders van. Ik blijf zelf liever wat dichter bij de tekst.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Beste debater 2022 zondag 18 februari 2018 @ 00:34:22 #234
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_177267923
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 15:59 schreef Berjan.G het volgende:

[..]

Dat hij jou woorden in de mond legt is pas in dit topic. Jij bent al met die Cognitor in de weer sinds het vorige topic. En je gebruikt dezelfde woorden tegen hem of haar als dat je ooit tegen mij gebruikte. Je gebruikt bijvoorbeeld woorden als troll, om mensen die er anders over denken weg te zetten. Panterjong gebruikte ook die woorden, dus in die zin lijkt hij een tweelingbroer van jou.

[..]

Aton is helemaal niet beleerd, dat is maar een masker wat hij draagt. Heb je niet door dat hij iedereen die het niet hem eens is voor troll uitmaakt, en dat hij steeds roept "je hebt zijn boeken niet gelezen dus je mag je er niet mee bemoeien"? Op zo'n manier kan ik ook belezen lijken...
Hij zou zelfs de protocollen van Zion nog serieus nemen als daar iets in staat dat zijn hypothese bevestigde. Zoals hij en Vergeer lopen te cherrypicken dat is niet normaal. Een deeltje uit Marcus, dan weer iets uit Mattheus, dan weer uit Lucas etc.. Maar wel beweren dat het mythe is. Behalve datgene waar zij in geloven.. Jaja, dan ben je wel erg belezen....

[..]

Dit ging zeker over het idee dat de vrouw die Jezus zalfde in feite Petrus was, en Petrus was eigenlijk de hogepriester Kajafas?

Dat is en blijft een sprookje, daar heeft Cognitor wel een punt.
Dit maal oneindig.

Met verbazing lees ik hoe de zeer valide kritiek (filering) van Cognitor op het werk van Vergeer met dezelfde onzinnige en kinderachtige reacties van de usual suspects wordt 'gepareerd', dan wel geheel genegeerd.

En dan die hypocrisie: mensen als Berjan, Cognitor en ondergetekende betichten 'dingen te lezen die er niet staan' terwijl de hele Vergeer-theorie niets meer is dan een uiterst labiel onderbouwde hypothese gebaseerd op persoonlijke interpretatie en speculatie.

Ik zie dat de wijze van reageren - wanneer dat het geval is - ook weinig veranderd is. Men krijgt te horen dat men een conservatieve christen is (legt altijd mooi bloot waarom bepaalde lieden zo dwepen met de oh zo iconoclastische Vergeer), men krijgt te horen dat men een troll is, en tenslotte mag men zwaai smiley's gaan tellen.

En dat nadat er spijkerharde, academische bronnen zijn gegeven (de academische wereld volgen is 'blindheid' was het, geloof ik, en academische consensus 'geen argument'), nadat de ene na de andere bizarre hypothese knalhard is ontkracht (weten we het Mithras debacle nog? Of de Zeloten-fantasiën?).

Mooi in ieder geval dat er nu 1 centraal topic is voor de fanboys. Hopelijk worden overige bijbeltopics dan niet langer meer verziekt door die obsessie van sommige lieden hier.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_177269128
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 00:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dit maal oneindig.

Met verbazing lees ik hoe de zeer valide kritiek (filering) van Cognitor op het werk van Vergeer met dezelfde onzinnige en kinderachtige reacties van de usual suspects wordt 'gepareerd', dan wel geheel genegeerd.

En dan die hypocrisie: mensen als Berjan, Cognitor en ondergetekende betichten 'dingen te lezen die er niet staan' terwijl de hele Vergeer-theorie niets meer is dan een uiterst labiel onderbouwde hypothese gebaseerd op persoonlijke interpretatie en speculatie.

Ik zie dat de wijze van reageren - wanneer dat het geval is - ook weinig veranderd is. Men krijgt te horen dat men een conservatieve christen is (legt altijd mooi bloot waarom bepaalde lieden zo dwepen met de oh zo iconoclastische Vergeer), men krijgt te horen dat men een troll is, en tenslotte mag men zwaai smiley's gaan tellen.

En dat nadat er spijkerharde, academische bronnen zijn gegeven (de academische wereld volgen is 'blindheid' was het, geloof ik, en academische consensus 'geen argument'), nadat de ene na de andere bizarre hypothese knalhard is ontkracht (weten we het Mithras debacle nog? Of de Zeloten-fantasiën?).

Mooi in ieder geval dat er nu 1 centraal topic is voor de fanboys. Hopelijk worden overige bijbeltopics dan niet langer meer verziekt door die obsessie van sommige lieden hier.
Je denkt dat je verstand hebt van zaken omdat je gelooft dat de RK de waarheid in pacht hebt. Dat is de grootste kolder. Je wilt niet weten hoeveel Aton en vergeer qua wijsheid in pacht hebben. Belachelijk dat mensen zomaar weggezet worden als BNW-er. Jij begrijpt Aton compleet niet, je weet niet hoe ‘geleerd’ hij wel niet is.

Als mensen achter je zogenoemde ‘visie’ kunnen staan. Dan weet ik niet meer hoe dom die mensen zijn. Wat een gezeik hier zeg. Het is maar een geloof, flikker op naar een ander topic oid.
  Beste debater 2022 zondag 18 februari 2018 @ 02:37:18 #236
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_177269161
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 02:32 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Je denkt dat je verstand hebt van zaken omdat je gelooft dat de RK de waarheid in pacht hebt. Dat is de grootste kolder. Je wilt niet weten hoeveel Aton en vergeer qua wijsheid in pacht hebben. Belachelijk dat mensen zomaar weggezet worden als BNW-er. Jij begrijpt Aton compleet niet, je weet niet hoe ‘geleerd’ hij wel niet is.

Als mensen achter je zogenoemde ‘visie’ kunnen staan. Dan weet ik niet meer hoe dom die mensen zijn. Wat een gezeik hier zeg. Het is maar een geloof, flikker op naar een ander topic oid.
I rest my case.

Het kan niet eens in de hoofden van de fanboys opkomen dat het mij hier helemaal niet gaat om een geloofskwestie - en bij Cognitor en Berja, zo ik heb gelezen, evenmin - maar om de wijze waarop hier de wetenschappelijke disciplines die bijbelgeschiedenis, kerkgeschiedenis, exegese en schriftkritiek behelzen door dezelfde fanboys bij het grof vuil worden geparkeerd omdat ze een boek hebben gelezen dat ze wel zien zitten.

Het gaat me niet eens om Vergeer. Het gaat me om de kritiekloze adoratie die zijn fanboys continu tentoonspreiden, en die beginnen te stampvoeten als kleuters wanneer sceptici vervelende vragen stellen dan wel met gegronde redenen aantonen dat hun hypotheses op buitenmate weinig zijn gefundeerd.

Laat de neutrale lezer gewoon kijken wat de respons van de fanboys tot nu toe is op de glasheldere analyses van Cognitor.

- Zwaaismileys;
- Troll- c.q. 'conservatieve christen'-geroep;
- Stilte.

En zo beuzelt het groepje fundamentalistische gelovigen - want dat zijn de fanboys hier, niet ik - verder.

De wijze waarop hier door de usual suspects gepretendeerd wordt dat zij ook maar in de minste vorm nog open staan voor tegenargumenten is gewoon bespottelijk; het aaneenrijgen van de inhoud van Vergeers boeken met internetlinks zonder referenties, dummy-boekjes en een eigen speculatieve blik verkopen als valide methodologisch onderzoek om zaken als WAARHEID te brengen is voor een academicus van welke snit ook buitengewoon tenenkrommend om te lezen.

Wat men van mijn geloof vindt zal me worst wezen; het gaat om wat Cognitor al eerder heeft aangehaald: de methodiek. Wat de fanboys hier doen is hun eigen wensdenken projecteren als valide, academisch gegronde feiten, en daar ageer ik tegen.

[ Bericht 47% gewijzigd door EttovanBelgie op 18-02-2018 03:20:37 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 18 februari 2018 @ 08:42:09 #237
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177270376
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 02:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

I rest my case.

Het kan niet eens in de hoofden van de fanboys opkomen dat het mij hier helemaal niet gaat om een geloofskwestie - en bij Cognitor en Berja, zo ik heb gelezen, evenmin - maar om de wijze waarop hier de wetenschappelijke disciplines die bijbelgeschiedenis, kerkgeschiedenis, exegese en schriftkritiek behelzen door dezelfde fanboys bij het grof vuil worden geparkeerd omdat ze een boek hebben gelezen dat ze wel zien zitten.

Het gaat me niet eens om Vergeer. Het gaat me om de kritiekloze adoratie die zijn fanboys continu tentoonspreiden, en die beginnen te stampvoeten als kleuters wanneer sceptici vervelende vragen stellen dan wel met gegronde redenen aantonen dat hun hypotheses op buitenmate weinig zijn gefundeerd.
Wat jij als gegronde redenen ziet is veelal maar wat gewauwel. Maar her en der is er een aardig punt bij de haters. Dat is fijn.

quote:
Laat de neutrale lezer gewoon kijken wat de respons van de fanboys tot nu toe is op de glasheldere analyses van Cognitor.

- Zwaaismileys;
- Troll- c.q. 'conservatieve christen'-geroep;
- Stilte.
Als users hier direct mensen dom noemen, geen onderbouwing geven en bijvoorbeeld reacties geven dat de fantasie op hol is geslagen dan kun je een tegenreactie van dezelfde aard verwachten.

quote:
En zo beuzelt het groepje fundamentalistische gelovigen - want dat zijn de fanboys hier, niet ik - verder.

De wijze waarop hier door de usual suspects gepretendeerd wordt dat zij ook maar in de minste vorm nog open staan voor tegenargumenten is gewoon bespottelijk; het aaneenrijgen van de sinhoud van Vergeers boeken met internetlinks zonder referenties, dummy-boekjes en een eigen speculatieve blik verkopen als valide methodologisch onderzoek om zaken als WAARHEID te brengen is voor een academicus van welke snit ook buitengewoon tenenkrommend om te lezen.

Wat men van mijn geloof vindt zal me worst wezen; het gaat om wat Cognitor al eerder heeft aangehaald: de methodiek. Wat de fanboys hier doen is hun eigen wensdenken projecteren als valide, academisch gegronde feiten, en daar ageer ik tegen.
Ik sta altijd open voor tegenargumenten. Ik voel me niet aangesproken.De fanboys proberen verder gewoon te lezen wat er in de bijbel staat, net zoals de haters dat doen. Methodisch te werk gaan ontbreekt in beide kampen. Het zou verder fijn zijn als mensen die reageren op de fanboys weten waar ze overpraten. Sinds Cognitor een aantal bladzijden van hem gelezen heeft is er eindelijk zo nu en dan een aardig tegenargument langs gekomen die mij tot heroverweging van een aantal kleine puntjes heeft aangezet. Van elkaar leren is prettig.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_177271175
Persoonlijk vind ik de toon aan beide kanten wel wat jammer, hoewel ook begrijpelijk omdat ik er zelf ook wat van kan. Maar ik zie wel dat inhoudelijke kritiek op Cognitor buitengewoon matig is en vaak domweg ontbreekt. Ik heb zelf eerder discussies met ATON gehad over de Bayesiaanse analyse omtrent die Talpiot-tombe, en daar kreeg ik dezelfde indruk: inhoudelijke vragen die ik had werden beantwoord met linkjes die mijn vraag niet beantwoorden en uiteindelijk met zwaai-smileys.

Ik heb de waarheid ook niet in pacht, maar wanneer iemand domweg niet kan toegeven dat hij/zij dergelijke vragen niet kan beantwoorden maar wel vol vuur het standpunt blijft verdedigen en uiteindelijk overgaat op zwaai-smileys, dan houdt het op een gegeven moment op. Het etiket "fanboy" kan ik dan ook goed begrijpen.

Ik vind het wel goed om te zien dat er inhoudelijke kritiek wordt geuit op (de methodiek van) Vergeer. Als de toon nou ook nog iets vriendelijker zou kunnen, dan zou dat helemaal mooi zijn. Argumenten worden daardoor alleen maar beter. Maar nogmaals, ik ben zelf geen haar beter; ik heb ook de nodige frustraties gekend in dit soort discussies. En reden waarom ik ze zelf tegenwoordig mijd, want ik haal er geen lol meer uit en ze vreten alleen maar energie.
-
pi_177276827
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 10:02 schreef Haushofer het volgende:
Persoonlijk vind ik de toon aan beide kanten wel wat jammer, hoewel ook begrijpelijk omdat ik er zelf ook wat van kan. Maar ik zie wel dat inhoudelijke kritiek op Cognitor buitengewoon matig is en vaak domweg ontbreekt. Ik heb zelf eerder discussies met ATON gehad over de Bayesiaanse analyse omtrent die Talpiot-tombe, en daar kreeg ik dezelfde indruk: inhoudelijke vragen die ik had werden beantwoord met linkjes die mijn vraag niet beantwoorden en uiteindelijk met zwaai-smileys.

Ik heb de waarheid ook niet in pacht, maar wanneer iemand domweg niet kan toegeven dat hij/zij dergelijke vragen niet kan beantwoorden maar wel vol vuur het standpunt blijft verdedigen en uiteindelijk overgaat op zwaai-smileys, dan houdt het op een gegeven moment op. Het etiket "fanboy" kan ik dan ook goed begrijpen.

Ik vind het wel goed om te zien dat er inhoudelijke kritiek wordt geuit op (de methodiek van) Vergeer. Als de toon nou ook nog iets vriendelijker zou kunnen, dan zou dat helemaal mooi zijn. Argumenten worden daardoor alleen maar beter. Maar nogmaals, ik ben zelf geen haar beter; ik heb ook de nodige frustraties gekend in dit soort discussies. En reden waarom ik ze zelf tegenwoordig mijd, want ik haal er geen lol meer uit en ze vreten alleen maar energie.
Gezien hier ook veel te doen is over de lichamelijke verrijzenis van Jezus is het ook niet off topic om de Talpiot kwestie er opnieuw even bij te halen. Toen kwam je aanzetten met deze site: http://ingermanson.com/mad_science/jesus_family_tomb/statistics
Het enige interessante was voor mij de percentage van namen die voorkwamen op de ossuaria tussen 50 v.C. tot 70 n.C. ( de wijze van begraven bij de betere klasse ). Dit kwam, op verwaarloosbare verschillen overeen met wat ik reeds had. Verder zit volgens mij deze site vol met crackpots ( om jou uitdrukking te gebruiken ).
Crackpot 1 :" Randy " gaat er van uit dat in deze tombe ook best apostelen kunnen zitten. Er werden toen enkel familieleden of aangetrouwde ondergebracht. Vrienden, kennissen of leerlingen niet dus. En waarom denkt hij dat ? Ossuarium 80/502 heeft als opschrift Mattheüs in Hebreeuws schrift. Gezien er geen Mattheüs in deze familie voorkomt, gaat hij er dan maar van uit dat dit een van zijn apostelen gaat. Wat hij dus niet lijkt te weten is dat de vader van Mariamne e mara ( beter bekend als Maria Magdalena ) ene Mattheüs Syro was en gehuwd met Eucharia, een zus van Judas de Galileër.
Crackpot 2 : " Randy " gaat er van uit dat Jezus niet gehuwd was en geen zoon had om reden dat dit niet expliciet in de evangelies vermeld is. In acts of Philip is er geen sprake van Maria Magdalena, maar van Mariamne. In het evangelie volgens Thomas zou hij haar geregeld op de mond hebben gekust, wat enkel aanvaard werd onder gehuwden. Er is in de canonieke evangelies wel sprake van een leerling die hij zeer beminde. Nergens wordt zijn naam genoemd en de gelovigen gaan er dan maar van uit dat dit om Johannes gaat. Voor het christendom mocht er geen zoon vernoemd worden en liet men de naam Jehuda schrappen. Stel dat men deze niet onder de mat had laten verdwijnen, had God dan ook nog een kleinzoon? Als men de scène aan het kruis er even bijneemt zien we ook dat Jezus zijn zoon aan " Maria Magdalena " toevertrouwd. Het zou in deze joodse cultuur zelfs ondenkbaar zijn al die tijd op te trekken met een vrouw die niet zijn echtgenote was.
Crackpot 3 : Randy heeft het nog steeds over Jezus van Nazareth en volgt hiermee de evangelies, alhoewel het oudste evangelie volgens Marcus het heeft over Jezus de nazarener.
Er is dus weinig wetenschappelijke onderbouw te merken. Aan het begint van onze jaartelling bestond Nazareth uit wat fundamenten uit de tijd van de Assyrische bezetting. Er is pas sprake in de oudste geschriften over Nazareth in de 2e eeuw n.C. Dit wil niet zeggen dat dit om de eerste steenlegging gaat. Kort na de Joodse oorlog hebben zicht daar nazarese vluchteling zich gevestigd. ( verder wil ik hier niet over uitweiden )
Op deze site geeft men volgende percentages op een maximale bevolkingsaantal van 80.000 inwoners van in en rond Jeruzalem.
Jozef 14%
Jehuda 10%
Jezus 9%
Mattheüs 5%
Jakobus 2%
Maria 4,17%
Mariamne 0,518%

Welke namen vinden we in de Talpiot tombe :
80/500 Mariamne e mara
80/501 Jehuda bar Yeshua
80/502 Mattheüs
80/503 Yeshua bar Jehosef
80/504 Jehosef
80/505 Maria ( in Hebreeuws schrift )
80/506 onleesbaar
80/507 onleesbaar
80/508 onleesbaar
80/509 Jakobus ( Aramees schrift )
Deze laatste ( Jakobus ) is lang omstreden geweest om volgende reden dat dit nooit de magazijnen van het IIA heeft gezien en niet voorkomt in de lijst van Dir. A. Kloner, alhoewel dit wél voorkwam op de lijst van Yosef Gat en nog in het bezit is van zijn ondertussen weduwe. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat het ossuarium wat in het bezit was van een verzamelaar, wel degelijk dit ontbrekende artefact is.
Als we enkel de namen Jozef, Maria, Jezus, Jakobus, Mariamne en Jehuda in de kansberekening steken moet de bevolking van Jeruzalem nog moeten verdubbelen om tot 1 op 80.000 uit te komen. Je kan met deze gegevens dit zelf narekenen.
Is is dus een tombe die nooit mocht gevonden worden.
80/509
pi_177277041
Marcus kan in zijn verzonnen midrasj natuurlijk ook gewoon namen hebben gebruikt van een bekende Jerusalemse familie.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_177277427
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Gezien hier ook veel te doen is over de lichamelijke verrijzenis van Jezus is het ook niet off topic om de Talpiot kwestie er opnieuw even bij te halen. Toen kwam je aanzetten met deze site: http://ingermanson.com/mad_science/jesus_family_tomb/statistics
Het enige interessante was voor mij de percentage van namen die voorkwamen op de ossuaria tussen 50 v.C. tot 70 n.C. ( de wijze van begraven bij de betere klasse ). Dit kwam, op verwaarloosbare verschillen overeen met wat ik reeds had. Verder zit volgens mij deze site vol met crackpots ( om jou uitdrukking te gebruiken ).
Crackpot 1 :" Randy " gaat er van uit dat in deze tombe ook best apostelen kunnen zitten. Er werden toen enkel familieleden of aangetrouwde ondergebracht. Vrienden, kennissen of leerlingen niet dus. En waarom denkt hij dat ? Ossuarium 80/502 heeft als opschrift Mattheüs in Hebreeuws schrift. Gezien er geen Mattheüs in deze familie voorkomt, gaat hij er dan maar van uit dat dit een van zijn apostelen gaat. Wat hij dus niet lijkt te weten is dat de vader van Mariamne e mara ( beter bekend als Maria Magdalena ) ene Mattheüs Syro was en gehuwd met Eucharia, een zus van Judas de Galileër.
Crackpot 2 : " Randy " gaat er van uit dat Jezus niet gehuwd was en geen zoon had om reden dat dit niet expliciet in de evangelies vermeld is. In acts of Philip is er geen sprake van Maria Magdalena, maar van Mariamne. In het evangelie volgens Thomas zou hij haar geregeld op de mond hebben gekust, wat enkel aanvaard werd onder gehuwden. Er is in de canonieke evangelies wel sprake van een leerling die hij zeer beminde. Nergens wordt zijn naam genoemd en de gelovigen gaan er dan maar van uit dat dit om Johannes gaat. Voor het christendom mocht er geen zoon vernoemd worden en liet men de naam Jehuda schrappen. Stel dat men deze niet onder de mat had laten verdwijnen, had God dan ook nog een kleinzoon? Als men de scène aan het kruis er even bijneemt zien we ook dat Jezus zijn zoon aan " Maria Magdalena " toevertrouwd. Het zou in deze joodse cultuur zelfs ondenkbaar zijn al die tijd op te trekken met een vrouw die niet zijn echtgenote was.
Crackpot 3 : Randy heeft het nog steeds over Jezus van Nazareth en volgt hiermee de evangelies, alhoewel het oudste evangelie volgens Marcus het heeft over Jezus de nazarener.
Er is dus weinig wetenschappelijke onderbouw te merken. Aan het begint van onze jaartelling bestond Nazareth uit wat fundamenten uit de tijd van de Assyrische bezetting. Er is pas sprake in de oudste geschriften over Nazareth in de 2e eeuw n.C. Dit wil niet zeggen dat dit om de eerste steenlegging gaat. Kort na de Joodse oorlog hebben zicht daar nazarese vluchteling zich gevestigd. ( verder wil ik hier niet over uitweiden )
Op deze site geeft men volgende percentages op een maximale bevolkingsaantal van 80.000 inwoners van in en rond Jeruzalem.
Jozef 14%
Jehuda 10%
Jezus 9%
Mattheüs 5%
Jakobus 2%
Maria 4,17%
Mariamne 0,518%

Welke namen vinden we in de Talpiot tombe :
80/500 Mariamne e mara
80/501 Jehuda bar Yeshua
80/502 Mattheüs
80/503 Yeshua bar Jehosef
80/504 Jehosef
80/505 Maria ( in Hebreeuws schrift )
80/506 onleesbaar
80/507 onleesbaar
80/508 onleesbaar
80/509 Jakobus ( Aramees schrift )
Deze laatste ( Jakobus ) is lang omstreden geweest om volgende reden dat dit nooit de magazijnen van het IIA heeft gezien en niet voorkomt in de lijst van Dir. A. Kloner, alhoewel dit wél voorkwam op de lijst van Yosef Gat en nog in het bezit is van zijn ondertussen weduwe. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat het ossuarium wat in het bezit was van een verzamelaar, wel degelijk dit ontbrekende artefact is.
Als we enkel de namen Jozef, Maria, Jezus, Jakobus, Mariamne en Jehuda in de kansberekening steken moet de bevolking van Jeruzalem nog moeten verdubbelen om tot 1 op 80.000 uit te komen. Je kan met deze gegevens dit zelf narekenen.
Is is dus een tombe die nooit mocht gevonden worden.
80/509
We hebben hier al zoveel over gezegd en dat wordt weer een herhaling van zetten, dat ga ik echt niet weer doen :) Zoals ik zei: het levert niks op, behalve frustratie. Ik kan m'n tijd en energie veel beter besteden.

Ik bedoel, dit hebben we toch al tot in den treure besproken, ik heb gezegd waar ik twijfels bij heb, en jij vond dat onzin. Klaar toch?

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 18-02-2018 14:33:33 ]
-
  Beste debater 2022 zondag 18 februari 2018 @ 14:39:15 #242
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_177277633
Ja, dat Talpiot-debacle, nog zo'n huzarenstukje...

Ik begin er niet meer aan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 18 februari 2018 @ 15:35:09 #243
66825 Reya
Fier Wallon
pi_177278865
Ja, ik begrijp dat deze discussie soms hoog op kan lopen, maar we gaan wel ergens een lijn trekken.
pi_177279528
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:27 schreef Haushofer het volgende:

We hebben hier al zoveel over gezegd en dat wordt weer een herhaling van zetten, dat ga ik echt niet weer doen :) Zoals ik zei: het levert niks op, behalve frustratie. Ik kan m'n tijd en energie veel beter besteden.

Ik bedoel, dit hebben we toch al tot in den treure besproken, ik heb gezegd waar ik twijfels bij heb, en jij vond dat onzin. Klaar toch?
O, en waarom rakel je dit dan zelf op ? Had je toen me toen niet het verwijt gemaakt onwetenschappelijk te werk te zijn gegaan en dat die " Randy " site pas goed onderbouwd was? Ik heb het er toen bij gelaten omdat alles wat ik hier schreef niet voldoende onderbouwd was en mijn argumentatie ontbrak ? Is het nu weer niet hetzelfde verwijt wat je hier naar aanleiding schreef? Nu dat ik dit op uw aandringen dit wél doe hoeft het niet meer. Ik ga hier voor jou ook geen energie meer aan verspillen hoor. Adé.
pi_177279662
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Marcus kan in zijn verzonnen midrasj natuurlijk ook gewoon namen hebben gebruikt van een bekende Jerusalemse familie.
Dan moet Flavius Josephus vast ook van Marcus hebben overgeschreven :
Wikipedia :
quote:
Nadat Caesar op de hoogte was gebracht van de dood van Festus, zond hij Albinus als procurator naar Judea. Maar de koning zette Jozef uit zijn hogepriestersambt en schonk die waardigheid aan de zoon van Ananus, die eveneens Ananus heette. Het verhaal gaat dat deze oudste Ananus een zeer gelukkig man was, want hij had vijf zonen die allemaal het voorrecht hadden God als hogepriester te mogen dienen, nadat hij zelf eerder die waardigheid lange tijd had bekleed, een voorrecht dat geen van onze hogepriesters ooit ten deel was gevallen. Maar deze jonge Ananus die, zoals wij al hebben vermeld, tot hogepriester was benoemd, was iemand met een stoutmoedig en schaamteloos karakter; hij behoorde ook tot de sekte der Sadduceeën die, zoals wij al hebben gezien, meer dan alle andere joden, zeer streng zijn bij het veroordelen van misdadigers. Omdat Ananus dus een dergelijk karakter had, meende hij dat er zich een geschikte gelegenheid voordeed - want Festus was dood en Albinus nog onderweg - en riep hij de Hoge Raad van rechters bijeen en liet voor hen de broer van Jezus, die Christus werd genoemd, wiens naam Jakobus was (τὸν ἀδελφὸν Ἰησοῦ τοῦ λεγομένου Χριστοῦ, Ἰάκωβος ὄνομα αὐτῷ), en een aantal anderen voorgeleiden. Nadat hij hen had aangeklaagd als overtreders van de wet, liet hij hen door steniging ter dood brengen. De burgers die het meest redelijk leken en het meest bezorgd waren over het overtreden van de wetten, waren echter ontevreden over wat er was gebeurd. Zij zonden dus een gezantschap naar de koning met het verzoek dat hij Ananus zou laten weten dat hij zich voortaan van dergelijke handelingen moest onthouden, omdat wat hij al had gedaan niet was te rechtvaardigen. Enigen van hen gingen zelfs Albinus tegemoet, die op terugreis was vanuit Alexandrië, en herinnerden hem eraan dat het onrechtmatig was dat Ananus de Hoge Raad bijeen had geroepen zonder zijn toestemming. Albinus gaf vervolgens gehoor aan wat zij hadden gezegd en schreef een woedende brief aan Ananus, waarin hij dreigde hem te zullen straffen voor wat hij had gedaan. Nadat hij dus maar drie maanden het hogepriestersambt had bekleed, ontzette koning Agrippa hem uit het ambt en benoemde Jezus, de zoon van Damneus, tot hogepriester.”

Dit citaat uit de Joodse Oudheden wordt door vrijwel alle wetenschappers in zijn geheel als authentiek beschouwd.
pi_177279689
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ja, dat Talpiot-debacle, nog zo'n huzarenstukje...

Ik begin er niet meer aan.
Dat begrijp ik volkomen.
pi_177280698
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 19:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Je kunt van alles beweren over me op basis van aannames, dat is allemaal prima. Maar als je werkelijk wilt weten hoe het zit dan kun je het beter vragen. Als je het had gevraagd dan zou ik zeggen. Ik ben gelovig en ik heb de bijbel meerdere keren gelezen van begin tot eind gelezen. Ook doe ik sinds m'n 13e aan bijbelstudie, heb een theologiediploma op zak en was de beste van de klas in exegese. Maar ik ben ook maar een mens en kan me niet meer herinneren in welk bijbelgedeelte Paulus beweert geen farizeeer meer te zijn. Als je me dat bijbelgedeelte zou laten zien dan graag, dan kunnen we vanaf daar verder praten. Alvast bedankt.
Gefeliciteerd zeg, dat je de beste in de klas was wat betreft exegese....

Maar dat doet er niet aan af dat je waarschijnlijk geen cursus logica hebt gevolgd. Anders zou je mij niet vragen "ik kan mij niet herinneren in welk.....praten"

Want dat staat er ook niet, maar dat is een gevolg van logisch doorredeneren. Maar goed, als je aan tekstjes knippen en plakken doet en niet de hele tekst leest dan zal het je waarschijnlijk niet veel zeggen.

Even nog eens citeren, wat ik al eerder heb gedaan overigens.

7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;
11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.

Dit laat zien dat Paulus zijn leer nu niet farieers is, en niet eens joods. Geen wonder ook dat hij allerlei aannames doet/deed die de orthodoxe joden niets zou zeggen.

Blijf je dit negeren?
En deed je dit soort dingen ook bij je exegese? Een tekstje uitlichten en de rest negeren?
pi_177280953
Ik vind de willibrordvertaling toch een heel stuk begrijpelijker

7Maar wat winst voor mij was ben ik om Christus gaan beschouwen als verlies.
8Sterker nog, ik beschouw alles als verlies, want mijn Heer Christus Jezus kennen gaat alles te boven. Om Hem heb ik. alles prijsgegeven. Om Christus houd ik alles zelfs voor vuilnis, als het erom gaat Hem te winnen
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_177281119
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 02:32 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Je denkt dat je verstand hebt van zaken omdat je gelooft dat de RK de waarheid in pacht hebt. Dat is de grootste kolder. Je wilt niet weten hoeveel Aton en vergeer qua wijsheid in pacht hebben. Belachelijk dat mensen zomaar weggezet worden als BNW-er. Jij begrijpt Aton compleet niet, je weet niet hoe ‘geleerd’ hij wel niet is.

Als mensen achter je zogenoemde ‘visie’ kunnen staan. Dan weet ik niet meer hoe dom die mensen zijn. Wat een gezeik hier zeg. Het is maar een geloof, flikker op naar een ander topic oid.
Haha, dit vind ik zo'n goed bericht. Je bent enkel /sarcasme vergeten.

quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 08:42 schreef Panterjong het volgende:
Als users hier direct mensen dom noemen, geen onderbouwing geven en bijvoorbeeld reacties geven dat de fantasie op hol is geslagen dan kun je een tegenreactie van dezelfde aard verwachten.
Misschien moet je eens van het BEGIN beginnen en niet weer van later. Cherry picken noemen ze dat.
Vanaf het begin is het een bepaald figuur hier die mensen voor trol uitmaakt als ze het niet met hem eens zijn. Niet vreemd dat anderen dan hetzelfde doen.
Dat die persoon dan gaat wenen "niet op de persoon spelen" is die figuur eigen.

Wie de schoen past trekke hem aan.

quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 08:42 schreef Panterjong het volgende:
Ik sta altijd open voor tegenargumenten. Ik voel me niet aangesproken.De fanboys proberen verder gewoon te lezen wat er in de bijbel staat, net zoals de haters dat doen. Methodisch te werk gaan ontbreekt in beide kampen. Het zou verder fijn zijn als mensen die reageren op de fanboys weten waar ze overpraten. Sinds Cognitor een aantal bladzijden van hem gelezen heeft is er eindelijk zo nu en dan een aardig tegenargument langs gekomen die mij tot heroverweging van een aantal kleine puntjes heeft aangezet. Van elkaar leren is prettig.
Ja hoor, je staat open voor tegenargumenten?

Ik heb je vorig jaar al gezegd dat de aanval op de tempel niet heeft plaatsgevonden maar dat dit een manier van een held uitbeelden is. Vooral de spirituele legenden kennen dit soort dingen. De materie tegen de religie (spiritualiteit). Daarom was Jezus boos over het rovershol wat van de tempel gemaakt werd. Dit staat overigens ook nog in het OT, waar een profeet verteld en weent dat van de tempel een rovershol gemaakt werd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch)#Bezoek_aan_de_tempel

Hier staat duidelijker welke OT verzen er aan te grondslag liggen. Er staat ook bij dat het niet zo slecht gesteld was met de tempel. Dit moet je dus duidelijk zien als een spirituele versie. Geld-religie. Zoals wel vaker het geval was.

En juist hierop is het idee van Vergeer gestoeld. Dat er een tempel aanval is geweest, dat Jezus dit nooit in zijn eentje kon doen, dat Jezus daarom wel een bende moest vormen en dat Jezus daarom is gekruisigd als een potentiele koning der joden. Aanname na aanname na aanname. Vooral omdat de term koning der joden er eentje is van sarcasme. Om Jezus nog meer te vernederen. In de evangelieen staat juist dat Jezus zegt "geen koning der joden te zijn".

quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Ik vind de willibrordvertaling toch een heel stuk begrijpelijker

7Maar wat winst voor mij was ben ik om Christus gaan beschouwen als verlies.
8Sterker nog, ik beschouw alles als verlies, want mijn Heer Christus Jezus kennen gaat alles te boven. Om Hem heb ik. alles prijsgegeven. Om Christus houd ik alles zelfs voor vuilnis, als het erom gaat Hem te winnen
Ja nog duidelijker :D

Paulus WAS een jood, WAS een farizeeër maar heeft alles opgegeven nadat hij Christus gezien had. Dus het idee dat Paulus een vrome jood was en dat de niet joodse dingen door gnostici en eerste christenen is vervalst kan ook betwijfeld worden. Is niet meer nodig.
Maar goed, ik heb het al tig keer gehad over cherry picking, en dat mensen verzen 1-4 serieus nemen en dan 5-9 ineens negeren. Terwijl 5-9 de boel goed uitleggen.
  zondag 18 februari 2018 @ 18:07:15 #250
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177282632
Het is geheel onjuist te stellen dat Paulus geen Jood meer was. Hij stelt meerdere keren dat hij een Jood is. Het is alleen voor hem zeer sterk gerelativeerd, hij haalt er immers geen enkel voordeel meer uit bij God.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')