Met de buitenkachel denk ik dat je de houtstooksoepketel bedoelt. Práchtig ding, hadden we al een paar jaar (voor soep), maar bleek pas in Spanje superhandig. Daar maken we douche- en (af)waswater op warm, en ik kan er een in plaats van de bijpassende soeppan een gietijzeren potje in zetten en daar stoofpot in maken. Dat potje hadden we al nóg veel langer, ooit in Portugal gekocht.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 21:04 schreef AnneX het volgende:
Wat een heerlijke stek hebben jullie daar, sigme!
Er komt wel steeds meer spul bij. Hebben jullie daarvoor een schuurtje, zoal voor de buitenkachel?
En gaat er af en toe iemand polshoogte nemen of er zwervers zijn ingeslopen?
Ja, een timer! Twee nu dus. Reuze handige prima instelbare timers, op 12volt. Hebben we een winter lang gebruikt in het kippenhok, maar hier is het nuttigerquote:Op woensdag 12 juni 2019 19:03 schreef Smallish het volgende:
Er wordt zeker meegelezen hier! Vind het iedere keer weer leuk als je een update post, en zo te zien ben ik niet de enige.![]()
Wat een ingenieus systeem met dat water.Dat werkt op timers ofzo? Echt super dat jullie de flora zo op afstand kunnen verzorgen.
quote:Op woensdag 12 juni 2019 19:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, een timer! Twee nu dus. Reuze handige prima instelbare timers, op 12volt. Hebben we een winter lang gebruikt in het kippenhok, maar hier is het nuttiger.
Dit systeem lijkt robuust, het werkt niet met druppelaars of kraantjes. Druppelaars raakten verstopt, kraantjes werden opengeknaagd. Nu komt er gewoon een vrij grote buis de grond uit nabij de plant, en daar komt dan een paar minuten volop water uit.
Het pompje heeft stroom uit een accu'tje, en dat wordt gevoed door een klein zonnepaneel.
Een overzichtsfoto gaat mij niet lukken, maar een paar kiekjes die samen een beeld geven misschien wel.quote:Op woensdag 12 juni 2019 19:09 schreef Duderinnetje het volgende:
Sigme, wil je eens een foto maken van die terrassen waarover je het hebt? Is daar een soort overzichtsfoto van te maken? Hebben jullie zelf plateaus aangebracht op het landgoed of zo?
Ik lees ook weer met plezier mee. Keep it coming!
Guardia Civil? Die zaten dan toch wel in een auto neem ik aan?quote:Op zaterdag 2 maart 2019 21:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Of toch, we zijn de lokale gendarme ook wel tweemaal tegengekomen bij wandelingen.
Si! Uitstekend geworden!quote:Op donderdag 13 juni 2019 17:30 schreef Bramito het volgende:
CASETA TOPIC
![]()
Heb je de zwarte olijven nog in zout gelegd? Is het wat geworden?
[..]
In de auto, uiteraard. Het was er steeds maar eentje, in die auto.quote:Guardia Civil? Die zaten dan toch wel in een auto neem ik aan?
Nee, misschien lukt het nog om rond de vijgentijd even een paar dagen te ontsnappen aan de biggen, maar meer zal er niet inzitten. Ergens eind oktober denk ik we de handen weer vrij hebben, en dan een week of drie met honden naar Spanje gaan. D.v.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 21:05 schreef Duderinnetje het volgende:
Ga je binnenkort nog weer voor langere tijd?
Volgende zonnepaneeltje met een IP camara erop dusquote:Op zondag 1 maart 2020 18:31 schreef sigme het volgende:
Grootste tegenvaller: een of andere oetlul heeft ons zonnepaneeltje gejat.
Op java veel gekkogeluiden gehad. Rare gekkiesquote:Op woensdag 20 februari 2019 21:08 schreef Smallish het volgende:
O, en gekko’s zijn inderdaad leuk! In Indonesië gezien en ‘in huis’ gehad. Ze maken het geluid zoals ze heten. Heel grappig!
Dat is nogal standaard, dat jatten van zonnepanelen van dit soort huisjes.quote:Op zondag 1 maart 2020 18:31 schreef sigme het volgende:
Nou, eind oktober werd het niet. Vorige week ging de laatste big weg, en gister vertrokken wij. Met de auto, de kar en de twee honden. Vanochtend rond half elf kwamen we aan. Negen maanden niet geweest!
Het land lag er nog, de caseta stond er nog. Stoffiger dan meestal, er zit een houtworm of boktor ofzo binnen. Die produceert zaagsel :’)
Grootste tegenvaller: een of andere oetlul heeft ons zonnepaneeltje gejat. En de pan waarin we douchewater warmstoken is doorgeroest.
Voor de rest is het als vanouds prachtig. Mooi, met bloemetjes en vogeltjes, geen geluid van auto’s of mensen, alles geurt heerlijk en we hebben de hele dag buiten in de zon omgeklooid.
Eens. Ik ben jaloers op die rust.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 14:59 schreef Smallish het volgende:
Je voelt de rust, als je jouw foto’s bekijkt. Heerlijk, hoor.
Ik zit nu in het zonnetje. 15 graden, denk ik. Het waait nogal, vandaag. Gister was het frisser en wat regenachtig, zondag, toen we aankwamen, was het heerlijk zonnig en kalm.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 15:43 schreef Duderinnetje het volgende:
Hoe is het weer? Al flink voorjaar daar, of nog koud?
Wat heerlijk dat je weer op je landje bent.![]()
Post maar veel foto's. Ook van de hondjes natuurlijk.
We zijn met een aanhanger vol voer hierheen gereden :’). Niet vanwege corona, maar per saldo hebben we dus gehamsterd en denk ik we onszelf wel een maand zouden kunnen isoleren. Daarna zijn de hondenbrokken opquote:Op zondag 1 maart 2020 18:37 schreef flipsen het volgende:
[..]
Volgende zonnepaneeltje met een IP camara erop dusMaar wel kut ja... Gaan jullie nu hamsteren en daar blijven tot het Coronavirus is uitgewoed?
En 's nachts is het ook goed te doen?quote:Op dinsdag 3 maart 2020 15:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik zit nu in het zonnetje. 15 graden, denk ik. Het waait nogal, vandaag. Gister was het frisser en wat regenachtig, zondag, toen we aankwamen, was het heerlijk zonnig en kalm.
Als het wat minder lekker weer is kunnen we niet buiten zitten, maar wel lekker wandelen. Dus ook dan zijn we uren buiten.
Volgens ons weerstation heeft het tijdens onze afwezigheid een keer 8 graden gevrorenquote:Op dinsdag 3 maart 2020 16:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
En 's nachts is het ook goed te doen?
Hebben jullie nog speciale plannen voor deze periode? Dingen die moeten gebeuren?
Nee joh, zulks hebben wij niet in de buurt. Dat was wandelend rond het stadje waar we het zonnepaneel kochten, ruim 20 km hier vandaan.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 17:03 schreef Bramito het volgende:
Hebben jullie eigenlijk toegang tot die acequia op de foto?
Nee, er zijn geen buren. Gewoon echt niet.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 17:26 schreef Blues het volgende:
FijnHeerlijk zeg om zo'n 2e huis te hebben.
Wat balen dat jullie vorige zonnepaneel gejat isZet je deze nu anders/beter vast en is er eigenlijk wat 'toezicht' mogelijk van een buurman of zo als jullie er die maanden niet zijn?
Geniet ervan
Ik vond het al opmerkelijk.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 17:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee joh, zulks hebben wij niet in de buurt. Dat was wandelend rond het stadje waar we het zonnepaneel kochten, ruim 20 km hier vandaan.
Ons landje was goedkoop *omdat* hier geen water is.
Zelfkennis siert de mensquote:Op woensdag 4 maart 2020 13:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Zeg sigme, kan je er trouwens geen put slaan? Of zeg ik nu iets heel geks?
(Ik ben zo’n stadse nuf die denkt dat je zonder quooker-kraan geen thee kan zetten, dus goede kans dat ik het slaan van een put ietwat onderschat.)
Ah ja. Ja dat vermoedde ik al. Dank voor je uitleg. Het kon ook haast zo simpel niet zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2020 14:40 schreef Barry1986 het volgende:
[..]
Zelfkennis siert de mens.
In NL heb je losse zand/klei bodem en kun je relatief eenvoudig (& hobbyachtig) manieren diep de grond in
In heuvelachtige omgeving/gebergte krijg je te maken met steenlagen en ben je vaak al snel professioneel apparatuur nodig.
Als je dan al de grond in gaat is het maar de vraag wanneer je grondwater vind.
In NL ligt dit relatief dicht bij het oppervlakte. Vaak is het al tussen 1 tot 10m te vinden.
In gebergte kan het tegenvallen.
Om een put te slaan, heb je een vergunning nodig. Dat is niet zo makkelijk. Dan moet je sowieso als een bedrijf voor inhuren, want je moet een project presenteren. Als het al mag op de grond waar Sigme woont.quote:Op woensdag 4 maart 2020 14:49 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ah ja. Ja dat vermoedde ik al. Dank voor je uitleg. Het kon ook haast zo simpel niet zijn.
(Bijna Afrika een briefje gestuurd met mijn putten-ideetje tegen droogte.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |