abonnement Unibet Coolblue
pi_177148400
Waar bewijs je het nu?
pi_177148573
Neem het voorbeeld van de Libet experimenten:

een proefpersoon moet op knop A of knop B drukken, volledig willekeurig, De proefpersoon mag zo lang afwegen tussen A en B als hij wil. De mensen die het experiment uitvoeren kunnen dan 5 tot 7 seconden van tevoren met 75% zekerheid bepalen op welke knop je gaat drukken gebaseerd op actiepotentialen in je hersenen die ze kunnen meten.

Maar die actiepotentialen worden veroorzaakt door het bewustzijn. De proefpersoon had geen actiepotentialen gehad voor A of B als hij niet eerst de vraag had gekregen om voor A of B te kiezen.

Het afwegen tussen A en B in het bewustzijn leidt dus tot activiteit in de hersenen, so far so good. Gezien het feit dat de keuze zo simpel is (compleet willekeurig, geen consequenties, hele specifieke setting) is het logisch dat er een geleidelijke opbouw is in het bewustzijn die uiteindelijk leidt tot de keuze voor A of B. En die opbouw kun je dus zien in het brein, en omdat je iemand vast hebt zitten aan elektrodes kun je redelijk goed voorspellen waar de keuze op gaat vallen (maar niet 100%....ongeveer 75% zekerheid).

Dit ontkracht voor mij vrije wil niet. Hoe groot is de kans dat je bewustzijn en gedrag 7 seconden achterlopen op onbewuste hersenactiviteit? Als dat zo was had je niet eens het gevoel gehad dat je jezelf bestuurt, dan had je het gevoel gehad dat je bestuurt werd. Maar dat is niet zo, je moet jezelf besturen namelijk.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:00 schreef Splackavellie02 het volgende:
Waar bewijs je het nu?
Het is geen wiskunde.
pi_177148646
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:07 schreef Libertarisch het volgende:
Neem het voorbeeld van de Libet experimenten:

een proefpersoon moet op knop A of knop B drukken, volledig willekeurig, De proefpersoon mag zo lang afwegen tussen A en B als hij wil. De mensen die het experiment uitvoeren kunnen dan 5 tot 7 seconden van tevoren met 75% zekerheid bepalen op welke knop je gaat drukken gebaseerd op actiepotentialen in je hersenen die ze kunnen meten.

Maar die actiepotentialen worden veroorzaakt door het bewustzijn. De proefpersoon had geen actiepotentialen gehad voor A of B als hij niet eerst de vraag had gekregen om voor A of B te kiezen.

Het afwegen tussen A en B in het bewustzijn leidt dus tot activiteit in de hersenen, so far so good. Gezien het feit dat de keuze zo simpel is (compleet willekeurig, geen consequenties, hele specifieke setting) is het logisch dat er een geleidelijke opbouw is in het bewustzijn die uiteindelijk leidt tot de keuze voor A of B. En die opbouw kun je dus zien in het brein, en omdat je iemand vast hebt zitten aan elektrodes kun je redelijk goed voorspellen waar de keuze op gaat vallen (maar niet 100%....ongeveer 75% zekerheid).

Dit ontkracht voor mij vrije wil niet. Hoe groot is de kans dat je bewustzijn en gedrag 7 seconden achterlopen op onbewuste hersenactiviteit? Als dat zo was had je niet eens het gevoel gehad dat je jezelf bestuurt, dan had je het gevoel gehad dat je bestuurt werd. Maar dat is niet zo, je moet jezelf besturen namelijk.

[..]

Het is geen wiskunde.
Dat zegt ook niemand. Maar lukraak dingen roepen is het andere uiterste.
pi_177148844
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:10 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dat zegt ook niemand. Maar lukraak dingen roepen is het andere uiterste.
Jij bent degene die lukraak enkele zinnen roept, ik ben degene die met argumenten en voorbeelden komt.

Maar de vrije wil/determinisme discussie is in zekere zin niet erg belangrijk. We weten zeker dat de hersenstructuur invloed heeft op gedrag. We weten ook zeker dat mensen wilskracht en keuzevrijheid hebben, dat mensen hun hersenstructuur kunnen aanpassen via bewustzijn (hersenplasticiteit), dat mensen hun perspectief op het leven kunnen veranderen door op een andere manier te denken wat weer leidt tot ander gedrag, enzovoort.

Zoals Daniel Dennett zegt, ''the free will worth having'' is een subjectief bestaand gegeven. Jij bent de machine, en je bestuurt de machine. Zowel via acties in de externe wereld als via gedachteprocessen in de interne wereld. Dan kun je wel roepen dat je bestuurt wordt door de machine en niet andersom, het verandert niks aan het feit dat je je RPG aan het spelen bent.

Het is tot op een bepaalde hoogte dus een zinloze discussie. ''The free will worth having'' is een zelf-evident bestaand fenomeen.
  Moderator dinsdag 13 februari 2018 @ 12:18:22 #105
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_177148905
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:07 schreef Libertarisch het volgende:
Maar die actiepotentialen worden veroorzaakt door het bewustzijn.
Niet door andere sensorische elementen, hoe zit het met de gemeten reacties in de zintuigen. Bijvoorbeeld horen en zien, wanneer gebeuren die en hoe staan die in relatie met het drukken op A of B. Er gaat behoorlijk wat hersenactiviteit vooraf aan de keuze gok ik.. wat is de reden waarom dit experiment concludeerd dat bewustzijn niet in die voorafgaande hersenactiviteit zit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_177149074
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Niet door andere sensorische elementen, hoe zit het met de gemeten reacties in de zintuigen. Bijvoorbeeld horen en zien, wanneer gebeuren die en hoe staan die in relatie met het drukken op A of B. Er gaat behoorlijk wat hersenactiviteit vooraf aan de keuze gok ik.. wat is de reden waarom dit experiment concludeerd dat bewustzijn niet in die voorafgaande hersenactiviteit zit.
Ja, de proefpersoon kan de knoppen zien en kan de instructie horen. Op basis van die informatie (de instructie vooral) gaat de persoon in zijn bewustzijn een afweging maken tussen A en B, dat proces van afweging is zichtbaar als resultaat van bewustzijn in het brein. Als de persoon geen bewustzijn had gehad had hij de instructie niet meegekregen en geen beslissing kunnen nemen.

Het maken van een beslissing/keuze kan alleen bestaan als er bewustzijn is. Dode mensen maken geen keuzes. Dus zijn de actiepotentialen het resultaat van en niet de oorzaak van bewustzijn.

Nou is het soms andersom, dat onbewuste processen opborrelen in je bewustzijn. Zodra dat gebeurt kun je die impuls negeren, zoals je doet met meditatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 13-02-2018 12:36:31 ]
pi_177149649
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:25 schreef Libertarisch het volgende:

Het maken van een beslissing/keuze kan alleen bestaan als er bewustzijn is. Dode mensen maken geen keuzes. Dus zijn de actiepotentialen het resultaat van en niet de oorzaak van bewustzijn.
Dit is echt onzin. Een primitieve binaire computer kan nog keuzes maken. Het is simpelweg een kwestie van alle variabelen afgaan. Hoe meer variabelen, hoe complexer de “keuze” wordt, en hoe meer mensen zoals jij denken aan een ongrijpbare geest die tussen de cellen in het menselijk lichaam heen zweeft.
pi_177149723
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:47 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dit is echt onzin. Een primitieve binaire computer kan nog keuzes maken. Het is simpelweg een kwestie van alle variabelen afgaan. Hoe meer variabelen, hoe complexer de “keuze” wordt, en hoe meer mensen zoals jij denken aan een ongrijpbare geest die tussen de cellen in het menselijk lichaam heen zweeft.
Ja, machines kunnen keuzes maken. Robots kunnen keuzes maken. En filosofische zombies kunnen keuzes maken.

Bewustzijn is niet noodzakelijk voor het maken van keuzes, dus bewustzijn is onnodig in een mechanistisch universum. Bewuste wezens kunnen alleen keuzes maken als ze bij bewustzijn zijn, dus bewuste wezens hebben in tegenstelling tot robots wel keuzevrijheid.....

Ga me nou niet vertellen dat iemand zonder bewustzijn nog keuzes kan maken.

Alleen bewuste wezens kunnen keuzevrijheid hebben omdat je zonder bewustzijn geen besef hebt van meerdere opties (dan ben je je niet bewust van verschillende opties).

[ Bericht 5% gewijzigd door Libertarisch op 13-02-2018 15:03:07 ]
pi_177149958
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:47 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dit is echt onzin. Een primitieve binaire computer kan nog keuzes maken. Het is simpelweg een kwestie van alle variabelen afgaan. Hoe meer variabelen, hoe complexer de “keuze” wordt, en hoe meer mensen zoals jij denken aan een ongrijpbare geest die tussen de cellen in het menselijk lichaam heen zweeft.
Je kunt niet alle variabelen objectief afgaan omdat veel variabelen (emoties bijvoorbeeld) subjectief zijn.

Verder 'denken' we niet dat we een ongrijpbare geest hebben, het is een feit dat we er één hebben. Jij bent een persoon, geen computer. Ik praat nu tegen een subject en niet tegen een object, jij hebt dus een geest.

Het verschil tussen subjectief en objectief is gevoelsmatig duidelijk, het verschil tussen immaterieel en materieel is duidelijk.

Het onnodig doden van insecten is niet netjes. Het onnodig doden van katten/honden is slecht. Het onnodig doden van mensen is erg slecht.

Het in brand steken van een stoel is niet moreel af te keuren.

Nu wil ik mensen niet noodzakelijk boven andere dieren stellen maar het is duidelijk dat moraliteit alleen van toepassing is op bewuste wezens en dat er een duidelijk gevoelsmatig verschil is tussen subject/object en dat verschil is de geest/het bewustzijn.

[ Bericht 22% gewijzigd door Libertarisch op 13-02-2018 15:08:12 ]
pi_177153409
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je kunt niet alle variabelen objectief afgaan omdat veel variabelen (emoties bijvoorbeeld) subjectief zijn.
Dat blijf je roepen, maar je hebt hier geen enkel bewijs voor geleverd.
quote:
Verder 'denken' we niet dat we een ongrijpbare geest hebben, het is een feit dat we er één hebben. Jij bent een persoon, geen computer. Ik praat nu tegen een subject en niet tegen een object, jij hebt dus een geest.
Als het een feit is, zou je geen moeite moeten hebben het te bewijzen. Hetzelfde iets anders verwoorden en blijven herhalen, is niet hetzelfde als een argument geven.
pi_177153434
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je kunt niet alle variabelen objectief afgaan omdat veel variabelen (emoties bijvoorbeeld) subjectief zijn.

Verder 'denken' we niet dat we een ongrijpbare geest hebben, het is een feit dat we er één hebben. Jij bent een persoon, geen computer. Ik praat nu tegen een subject en niet tegen een object, jij hebt dus een geest.

Het verschil tussen subjectief en objectief is gevoelsmatig duidelijk, het verschil tussen immaterieel en materieel is duidelijk.

Het onnodig doden van insecten is niet netjes. Het onnodig doden van katten/honden is slecht. Het onnodig doden van mensen is erg slecht.

Het in brand steken van een stoel is niet moreel af te keuren.

Nu wil ik mensen niet noodzakelijk boven andere dieren stellen maar het is duidelijk dat moraliteit alleen van toepassing is op bewuste wezens en dat er een duidelijk gevoelsmatig verschil is tussen subject/object en dat verschil is de geest/het bewustzijn.
Wie heeft jou deze autoriteit op moreel gebied gemaakt? Jouw meningen zijn geen universele waarheden.
pi_177153508
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:10 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Wie heeft jou deze autoriteit op moreel gebied gemaakt? Jouw meningen zijn geen universele waarheden.
Er is wel een universele waarheid: het verschil tussen subject en object is evident en dat verschil is het niet-fysische bewustzijn.

Zelfs mensen die geen moreel bezwaar hebben tegen het doden van andere mensen zien het verschil tussen subject en object. Sommige seriemoordenaars genieten juist van het doden van andere mensen, maar ze genieten er van juist omdat mensen geen objecten zijn. Anders zouden die seriemoordenaars slechts stoelen in brand steken.

Het maakt dus niet uit hoe je moreel tegenover moord staat, een moord is in iedere situatie en voor iedere morele mening wat anders dan vandalisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 13-02-2018 15:19:19 ]
pi_177153693
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:09 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dat blijf je roepen, maar je hebt hier geen enkel bewijs voor geleverd.

Jawel, in #2 en #1 van dit topic heb ik het bewijs geleverd waarom bewustzijn niet objectief meetbaar is (en daarmee zijn alle bewuste processen niet-meetbaar).

Ik ga mezelf niet herhalen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 15:09 schreef Splackavellie02 het volgende:

Als het een feit is, zou je geen moeite moeten hebben het te bewijzen.
Gelovigen zijn moeilijk te overtuigen :)

Wat vind je van deze ingeving?

"Alleen bewuste wezens kunnen keuzevrijheid hebben omdat je zonder bewustzijn geen besef hebt van meerdere opties (dan ben je je niet bewust van verschillende opties)."

Bewustzijn is een noodzakelijke voorwaarde voor keuzevrijheid, bewustzijn maakt keuzevrijheid mogelijk. Daarom hebben bewuste wezens wel vrije wil en robots niet.
pi_177158201
Op welke leeftijd wordt dat bewustzijn in ons stoffelijke lichaam geblazen, en door wie?
pi_177158265
Ik ben het niet eens met je stelling over bewuste keuze. Ik zie vooral een cirkelredenering: onze vrije keuzes bewijzen dat we bewustzijn hebben <=> ons bewustzijn bewijst dat we vrije keuzes maken.

Deze twee “argumenten” wissel je ogenschijnlijk willekeurig met elkaar af.

En nu stel je dus dat zelfs eencellige wezens bewustzijn hebben. Biologen hebben immers meermaals aangetoond dat er zelfs op microniveau keuzes op basis van variabelen gemaakt worden
pi_177158742
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 18:34 schreef Splackavellie02 het volgende:
Op welke leeftijd wordt dat bewustzijn in ons stoffelijke lichaam geblazen, en door wie?
Dat weet niemand.

Je kunt net zo goed de vraag stellen wanneer een bewustzijn ontstaat uit materie en hoe, ook dat is zoals je weet onbekend.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 18:36 schreef Splackavellie02 het volgende:
Ik ben het niet eens met je stelling over bewuste keuze. Ik zie vooral een cirkelredenering: onze vrije keuzes bewijzen dat we bewustzijn hebben <=> ons bewustzijn bewijst dat we vrije keuzes maken.

Deze twee “argumenten” wissel je ogenschijnlijk willekeurig met elkaar af.
''Ik ben het niet met je eens omdat ik het niet met je eens ben'' argument.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 18:36 schreef Splackavellie02 het volgende:

En nu stel je dus dat zelfs eencellige wezens bewustzijn hebben. Biologen hebben immers meermaals aangetoond dat er zelfs op microniveau keuzes op basis van variabelen gemaakt worden
Bewustzijn zoals wij het definiëren kunnen we alleen herkennen in wezens met complexe breinen maar eencelligen dragen wel dezelfde potentie voor bewustzijn aangezien wij van hetzelfde spul gemaakt zijn.

De mentale dimensie penetreert de fysieke dimensie maar hoe het bewustzijn er uiteindelijk uit komt te zien hangt af van het systeem. Eencelligen hebben geen bewustzijn zoals wij het zien, ratten wel. Het complexere systeem leidt tot bewustzijn maar alleen complexiteit kan bewustzijn niet verklaren.

En 'keuzes' van eencelligen zijn niet te vergelijken met keuzes van mensen.
pi_177158885
Dan moet je toch echt een betere definitie van “bewustzijn” geven dan je tot nu hebt gedaan, want nu komen we geen stap verder met jou.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 19:04:45 #118
224960 highender
Travellin' Light
pi_177158907
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:07 schreef Libertarisch het volgende:
Dit ontkracht voor mij vrije wil niet. Hoe groot is de kans dat je bewustzijn en gedrag 7 seconden achterlopen op onbewuste hersenactiviteit? Als dat zo was had je niet eens het gevoel gehad dat je jezelf bestuurt, dan had je het gevoel gehad dat je bestuurt werd. Maar dat is niet zo, je moet jezelf besturen namelijk.
Geen flauw idee hoe groot die kans is, hoe zou je dat willen berekenen? Maar omdat het onbewuste hersenactiviteit betreft lijkt het me logisch dat je niet het gevoel hebt bestuurd te worden. Ergens een gevoel over hebben wijst er min of meer op dat je je ergens van bewust bent, dan ben je blijkbaar al 7 seconden verder.
pi_177159051
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:04 schreef highender het volgende:

[..]

Geen flauw idee hoe groot die kans is, hoe zou je dat willen berekenen? Maar omdat het onbewuste hersenactiviteit betreft lijkt het me logisch dat je niet het gevoel hebt bestuurd te worden. Ergens een gevoel over hebben wijst er min of meer op dat je je ergens van bewust bent, dan ben je blijkbaar al 7 seconden verder.
Hoe weet je dat het onbewuste hersenactiviteit is?

De proefpersoon wordt namelijk gevraagd een keuze te maken tussen A of B, de proefpersoon is dus in zijn hoofd aan het afwegen, en dat is wat je ziet.

Dus wie bestuurt wie hier?
pi_177159139
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 18:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat weet niemand.

Je kunt net zo goed de vraag stellen wanneer een bewustzijn ontstaat uit materie en hoe, ook dat is zoals je weet onbekend.
Maar IK ben de gelovige hier, omdat ik mij niet verschuil achter “dit weet niemand”.

In 1650 wist niemand wat een differentiaalvergelijking was.

In 1800 wist niemand hoe een ontstekingsmotor werkte

In 1899 wist niemand waarom zwaartekracht volgens Newton’s wetten werkte.

In 1960 wist niemand wat een 3D printer was, laat staan dat we krap een halve eeuw later organisch weefsel konden printen.
pi_177159327
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:12 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Maar IK ben de gelovige hier, omdat ik mij niet verschuil achter “dit weet niemand”.

In 1650 wist niemand wat een differentiaalvergelijking was.

In 1800 wist niemand hoe een ontstekingsmotor werkte

In 1899 wist niemand waarom zwaartekracht volgens Newton’s wetten werkte.

In 1960 wist niemand wat een 3D printer was, laat staan dat we krap een halve eeuw later organisch weefsel konden printen.
"dit weet niemand'' is een eerlijk antwoord, zoals niemand weet waar zwaartekracht vandaan komt en hoe een universum uit niets ontstaat.

Ik heb Krauss' boek trouwens en hij zegt:

'...it would be disingenuous to suggest that empty space endowed with energy which drives inflation is nothing...''

a universe from nothing pagina 152

We weten niet hoe bewustzijn werkt, we weten alleen dat het werkt. En dat laatste is wat ik probeer zo goed mogelijk uit te leggen.

En ik heb al uitgelegd dat het probleem van bewustzijn fundamenteel is.
pi_177159869
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:03 schreef Splackavellie02 het volgende:
Dan moet je toch echt een betere definitie van “bewustzijn” geven dan je tot nu hebt gedaan, want nu komen we geen stap verder met jou.
Bewustzijn = subjectieve ervaring

Dus ''rood'' =/= activiteit in de visuele cortex + lage frequentie van licht maar ''rood'' = 'ervaring' van rood, zoals de kleur die je ziet als je bloed ziet.

Dit zijn twee verschillende dingen, het ene is mechanisch en het andere is non-fysisch. Maar die discussie hebben we al gehad.
pi_177160540
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:03 schreef Splackavellie02 het volgende:
Dan moet je toch echt een betere definitie van “bewustzijn” geven dan je tot nu hebt gedaan, want nu komen we geen stap verder met jou.
De definitie die je er nu aan geeft, gaat ook op voor eencellige organismen. Dus concretiseer je definitie wat verder.
pi_177160657
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:12 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Maar IK ben de gelovige hier, omdat ik mij niet verschuil achter “dit weet niemand”.

In 1650 wist niemand wat een differentiaalvergelijking was.

In 1800 wist niemand hoe een ontstekingsmotor werkte

In 1899 wist niemand waarom zwaartekracht volgens Newton’s wetten werkte.

In 1960 wist niemand wat een 3D printer was, laat staan dat we krap een halve eeuw later organisch weefsel konden printen.
Is dat niet precies wat je doet?

Aangezien anno 2018 niemand weet wat God is?
1 + 1 = blauw
pi_177160805
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 19:57 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

De definitie die je er nu aan geeft, gaat ook op voor eencellige organismen. Dus concretiseer je definitie wat verder.
Nee, we gaan er van uit dat eencelligen geen rood zien want ze hebben geen brein met een visuele cortex.

Complexere dieren met visuele cortex zien waarschijnlijk rood op dezelfde manier als wij maar bewustzijn is niet meetbaar dus zeker weten doe je het niet.

Bewustzijn = subjectieve ervaring

dus 'What is it like to be a bat?' 'What is it like to be a lion?'

Het leeuw-zijn is, zoals het mens-zijn, een bewuste ervaring. En dat is bewustzijn. Daar hoort het zien van kleur bij, het voelen van objecten, het bewust zijn van en horen van geluid, het voelen van emoties, een vorm van gedachtes, zelfbewustzijn in het geval van zeer geavanceerde dieren.

Het verschil zit hem in het mentale aspect. Je kunt rood alleen ervaren, je kunt muziek alleen bewust ervaren (muziek in termen van geluidsgolven zegt niks over de ervaring van muziek....), je kunt materie alleen bewust voelen (''hard'' vs ''zacht'') en zo verder. De totaliteit van deze ervaring is bijvoorbeeld het mens-zijn, een bewuste ervaring die verder helemaal los staat van de mechaniek erachter omdat het een subjectief immaterieel fenomeen is.
pi_177160941
Ah, jouw definitie is dus variabel en past zich aan aan de argumenten waarop je reageert.

Prima, dan zijn we klaar.
pi_177161051
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:09 schreef Splackavellie02 het volgende:
Ah, jouw definitie is dus variabel en past zich aan aan de argumenten waarop je reageert.

Prima, dan zijn we klaar.
Nee, de definitie staat vast.
Bewustzijn = bewuste ervaring

Elk 'complex' dier (van vogels en ratten tot vleermuizen en mensen) heeft een subjectieve ervaring zoals geluid horen ('geluid horen' is wat anders dan geluidsgolven en chemische boodschappers in hersenen) of kleur zien... ('rood'=/= lage lichtfrequentie + activiteit visuele cortex)

Bewustzijn = subjectief, materie=objectief

1e persoon voelbaar vs 3e persoon verifieerbaar

De definitie staat zo vast als maar kan en elk mens kent intuïtief het verschil tussen object en subject, mentaal en fysiek.
pi_177161161
Een objectieve waarneming koppelen aan een subjectieve ervaring (“het geluid dat ik hoor lijkt op daf van een roofdier, ik moer wegvliegen!”) wordt ook gedaan door organismen aan wie jij geen bewustzijn wilt toewijzen.

Dus, voor de zoveelste keer: concretiseer je definitie beter.
pi_177161293
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:15 schreef Splackavellie02 het volgende:
Een objectieve waarneming koppelen aan een subjectieve ervaring (“het geluid dat ik hoor lijkt op daf van een roofdier, ik moer wegvliegen!”) wordt ook gedaan door organismen aan wie jij geen bewustzijn wilt toewijzen.

Oh, noem eens wat dieren dan?

Trouwens, het voorbeeld dat je geeft : ''het geluid dat ik hoor lijkt op dat van een roofdier, ik moet wegvliegen''

is weer precies een voorbeeld van mechanistisch denken. Je beschrijft hier gedrag dat logisch volgt op een externe impuls. Dat is niet waar bewustzijn om gaat, bewustzijn gaat om de vraag hoe klinkt dat geluid dat lijkt op dat van een roofdier dan want geluid heeft een 'klank' in bewustzijn en 'klank' kun je niet objectief weergeven. Je kunt het alleen subjectief ervaren.

Het lijkt erop dat de definitie niet beter hoeft maar dat jouw begrip beter moet.
pi_177161535
Het verschil tussen bewustzijn en materie is makkelijk weer te geven:

rood (subjectief) vs lage frequentie van licht + activiteit visuele cortex (objectief)
muziek (subjectief) vs geluidsgolven + activiteit auditieve delen van cortex (objectief)
'hard', 'zacht', 'nat' (subjectief) vs moleculen die dicht of ver uit elkaar staan + activiteit brein (objectief)

Dromen (subjectief) vs lage hersenactiviteit (objectief)
DMT - trip (subjectief) vs molecuul DMT + verlaagde hersenactiviteit in default mode network (objectief)

Het is met dit lijstje wat duidelijker denk ik.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 20:27:49 #131
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177161638
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 12:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, de proefpersoon kan de knoppen zien en kan de instructie horen. Op basis van die informatie (de instructie vooral) gaat de persoon in zijn bewustzijn een afweging maken tussen A en B, dat proces van afweging is zichtbaar als resultaat van bewustzijn in het brein. Als de persoon geen bewustzijn had gehad had hij de instructie niet meegekregen en geen beslissing kunnen nemen.

Het maken van een beslissing/keuze kan alleen bestaan als er bewustzijn is. Dode mensen maken geen keuzes. Dus zijn de actiepotentialen het resultaat van en niet de oorzaak van bewustzijn.

Nou is het soms andersom, dat onbewuste processen opborrelen in je bewustzijn. Zodra dat gebeurt kun je die impuls negeren, zoals je doet met meditatie.
En het populaire voorbeeld van de schaakcomputer dan? Waarom maakt die geen keuze, volgens jou?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177161725
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:27 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

En het populaire voorbeeld van de schaakcomputer dan? Waarom maakt die geen keuze, volgens jou?
Je kunt alleen keuzes maken als je je bewust bent dat je opties hebt.

Als ik naar de supermarkt ga weet ik door mijn bewustzijn dat ik de keuze heb tussen wijn, wodka en bier. Een schaakcomputer of een robot heeft geen bewustzijn en is zich dus niet bewust van de opties. Daarom doet de schaakcomputer mechanisch wat maar maakt het geen 'keuzes'.

Een 'keuze' is een functie van bewustzijn zoals 'nat' een functie van bewustzijn is.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 20:32:17 #133
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177161839
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je kunt alleen keuzes maken als je je bewust bent dat je opties hebt.

Als ik naar de supermarkt ga weet ik door mijn bewustzijn dat ik de keuze heb tussen wijn, wodka en bier. Een schaakcomputer of een robot heeft geen bewustzijn en is zich dus niet bewust van de opties. Daarom doet de schaakcomputer mechanisch wat maar maakt het geen 'keuzes'.

Een 'keuze' is een functie van bewustzijn zoals 'nat' een functie van bewustzijn is.
Hoe zou je de afweging van opties door een schaakcomputer en de selectie van een bepaalde optie dan noemen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177161959
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Oh, noem eens wat dieren dan?

Trouwens, het voorbeeld dat je geeft : ''het geluid dat ik hoor lijkt op dat van een roofdier, ik moet wegvliegen''

is weer precies een voorbeeld van mechanistisch denken. Je beschrijft hier gedrag dat logisch volgt op een externe impuls. Dat is niet waar bewustzijn om gaat, bewustzijn gaat om de vraag hoe klinkt dat geluid dat lijkt op dat van een roofdier dan want geluid heeft een 'klank' in bewustzijn en 'klank' kun je niet objectief weergeven. Je kunt het alleen subjectief ervaren.
Buiten het feit dat wat je zegt niet waar is, bevestig je in de laatste zin wat ik zeg.
pi_177161985
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je kunt alleen keuzes maken als je je bewust bent dat je opties hebt.
Dank je. Hiermee spreek je jezelf dus volledig tegen.
pi_177162102
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:34 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Buiten het feit dat wat je zegt niet waar is, bevestig je in de laatste zin wat ik zeg.
Nee, wat ik zeg is een feit en de laatste zin is ook een feit.

Jij begrijpt alleen het probleem niet, dus denk je dat bewustzijn een truc is. Zonde.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:35 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Dank je. Hiermee spreek je jezelf dus volledig tegen.
Ik spreek mezelf niet tegen. Jullie begrijpen niet waarom een machine geen keuzes kan maken. Een machine weet niet dat er meerdere opties zijn. Een machine doet maar wat het programma hem ingeeft, onbewust.

Mensen weten dat er opties zijn omdat ze bewustzijn hebben, en daarom kunnen zij wel keuzes maken.

Ook dit begrijpen jullie niet omdat jullie niet begrijpen wat mentaal en wat fysiek is.

'Nat' is mentaal, een bepaalde hoeveelheid watermoleculen op een huid dat signalen stuurt naar een brein is fysiek. Dit zijn twee verschillende fenomenen, zoals keuzes van schaakcomputers geen echte keuzes zijn en keuzes van mensen wel echte keuzes zijn.
pi_177162164
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:32 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Hoe zou je de afweging van opties door een schaakcomputer en de selectie van een bepaalde optie dan noemen?
Ik noem het niks omdat het onbewust is, de schaakcomputer weet niet dat het 'keuzes' maakt en een mens weet wel dat het keuzes maakt en daarom maakt een schaakcomputer geen keuzes en een mens wel.

Mensen zijn geen robots/machines.
pi_177162565
Oké, hij voelt de argumenten opraken en gaat weer van dieren naar computers.

Geen beginnen aan met iemand die niets wil leren.
pi_177162667
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:49 schreef Splackavellie02 het volgende:
Oké, hij voelt de argumenten opraken en gaat weer van dieren naar computers.

Geen beginnen aan met iemand die niets wil leren.
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:32 schreef GrumpyFish het volgende:
schaakcomputer mechanisch wat maar maakt het geen 'keuzes'.

Jullie vergelijken serieus de afweging van een schaakcomputer (die niet bewust is en dus niet weet dat er opties zijn!) met de afweging van een mens om wijn, wodka of bier te kopen?

Dan ben je niet al te intelligent. Het zijn twee verschillende werelden. Wat zien jullie niet?
pi_177162946
"Nou ja, gedachten....er speelt van alles in je bewustzijn voordat je bier koopt. Heb je dorst? Zit je krap bij kas of heb je juist geld over? Zijn er andere mensen die ook bier willen drinken? Heb je een geschiedenis met alcoholprobleem? Is het lang geleden dat je bier hebt gedronken? Loop je toevallig langs een supermarkt? Heb je andere mensen bier zien drinken? Heb je een teleurstelling te verwerken gehad en wil je verdriet wegdrinken? Ben je in België en wil je een speciaalbier proberen?

Geen van deze zaken is objectief te meten. Dus is het idee dat je keuzevrijheid en wil weg kunt cijferen met vurende neuronen lachwekkend te noemen."

Hoe wil je dit vergelijken met de keuze van een schaakcomputer??
pi_177163045
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:51 schreef Libertarisch het volgende:

[..]


[..]

Jullie vergelijken serieus de afweging van een schaakcomputer (die niet bewust is en dus niet weet dat er opties zijn!) met de afweging van een mens om wijn, wodka of bier te kopen?

Dan ben je niet al te intelligent. Het zijn twee verschillende werelden. Wat zien jullie niet?
Je citeert twee verschillende mensen. Houd je generalisaties voor je alsjeblieft.
pi_177163105
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:58 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Je citeert twee verschillende mensen. Houd je generalisaties voor je alsjeblieft.
Je bent het dus niet met GrumpyFish eens?

Prima...
pi_177163224
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je bent het dus niet met GrumpyFish eens?

Prima...
Ik heb niets gezegd wat ook maar enigszins tot die conclusie kan leiden.

Waar ontstaat de kortsluiting in jouw gedachtengang?
pi_177163324
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:01 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Ik heb niets gezegd wat ook maar enigszins tot die conclusie kan leiden.

Waar ontstaat de kortsluiting in jouw gedachtengang?
Ok, de troll-mode is geactiveerd.

Heb je nog wat inhoudelijks te melden?
pi_177163365
Makkelijk hè, in de persoonlijke aanval gaan in een poging om je fouten te negeren.
pi_177163570
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:05 schreef Splackavellie02 het volgende:
Makkelijk hè, in de persoonlijke aanval gaan in een poging om je fouten te negeren.
Jij bent in post #134 begonnen met moddergooien, jij begint altijd te moddergooien nadat je argumenten op zijn.

Kom maar terug als je wat inhoudelijks te melden hebt a.u.b.
pi_177164690
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jij bent in post #134 begonnen met moddergooien, jij begint altijd te moddergooien nadat je argumenten op zijn.

Kom maar terug als je wat inhoudelijks te melden hebt a.u.b.
Je was de draad daarvoor al kwijt
  dinsdag 13 februari 2018 @ 21:38:49 #148
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177164719
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 20:51 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

[..]

Jullie vergelijken serieus de afweging van een schaakcomputer (die niet bewust is en dus niet weet dat er opties zijn!) met de afweging van een mens om wijn, wodka of bier te kopen?

Dan ben je niet al te intelligent. Het zijn twee verschillende werelden. Wat zien jullie niet?
Ik zie niet hoe bewustzijn noodzakelijk is voor het kunnen maken van keuzes.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177164932
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:38 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik zie niet hoe bewustzijn noodzakelijk is voor het kunnen maken van keuzes.
Wat is de definitie van 'keuze'?

Een 'keuze' kan alleen bestaan als je weet dat je opties hebt en dat je weet dat je iets te kiezen hebt. Dat kan alleen als je bewustzijn hebt.

Een robot/computer/schaakcomputer weet niet dat het kiest. Het is onbewust, het is gewoon een programma wat afloopt. Het maakt geen keuzes, het zijn gewoon onbewuste acties die voor ons zichtbaar zijn.
pi_177165078
Je kunt een computer van alles laten doen wat lijkt op bewustzijn. Een robot kan voorgeprogrammeerde geluiden afspelen en 'praten' maar de robots van nu 'praten' natuurlijk niet echt want ze hebben geen bewustzijn.

Hetzelfde geldt voor de schaakcomputer, een schaakcomputer 'kiest' niet want het heeft geen bewustzijn.

Het 'praten' van de hedendaagse robot en het 'kiezen' van de schaakcomputer lijken vanuit de 3e persoon op de bewustzijnstoestanden van mensen maar hebben er in werkelijkheid niks mee te maken. Het zijn flauwe, dode, onbewuste aftreksels van het echte werk.
pi_177165409
Je hebt nog steeds geen enkel argument gegeven waarom de harde grens tussen vermeend bewustzijn en daadwerkelijk bewustzijn niet benaderd kan worden tot het punt waarop onderscheid niet meer te maken is.
pi_177165515
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:56 schreef Splackavellie02 het volgende:
Je hebt nog steeds geen enkel argument gegeven waarom de harde grens tussen vermeend bewustzijn en daadwerkelijk bewustzijn niet benaderd kan worden tot het punt waarop onderscheid niet meer te maken is.
Omdat bewustzijn niet meetbaar is is er geen objectieve harde grens aan te geven. Wij kunnen namelijk niet eens zeker weten dat bijvoorbeeld leeuwen bewust zijn. We nemen natuurlijk aan van wel vanwege kennis van het brein en gedrag en emoties die we kunnen aflezen. Maar we kunnen niet meten hoe bewust die leeuwen dan zijn en hoe dat dan voelt vergeleken met ons.

Bij ratten wordt het al lastiger, maar ze zijn zeker nog bewust. En zo gaat het verder: het is fysiek onmogelijk om een grens aan te geven. Het is onmogelijk te zien wanneer bewustzijn 'geproduceerd' wordt in het brein.
pi_177165708
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:56 schreef Splackavellie02 het volgende:
Je hebt nog steeds geen enkel argument gegeven waarom de harde grens tussen vermeend bewustzijn en daadwerkelijk bewustzijn niet benaderd kan worden tot het punt waarop onderscheid niet meer te maken is.
Geen. Enkel. Argument.
pi_177165734
En nee, je stellingen herhalen is géén argument.
pi_177165821
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:05 schreef Splackavellie02 het volgende:
En nee, je stellingen herhalen is géén argument.
Wat ik zeg zijn gewoon wetenschappelijke feiten die jij en andere gelovigen niet willen accepteren.

Als onderstaand verhaal:

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Omdat bewustzijn niet meetbaar is is er geen objectieve harde grens aan te geven. Wij kunnen namelijk niet eens zeker weten dat bijvoorbeeld leeuwen bewust zijn. We nemen natuurlijk aan van wel vanwege kennis van het brein en gedrag en emoties die we kunnen aflezen. Maar we kunnen niet meten hoe bewust die leeuwen dan zijn en hoe dat dan voelt vergeleken met ons.

Bij ratten wordt het al lastiger, maar ze zijn zeker nog bewust. En zo gaat het verder: het is fysiek onmogelijk om een grens aan te geven. Het is onmogelijk te zien wanneer bewustzijn 'geproduceerd' wordt in het brein.
niet zou kloppen, dan hadden jullie allang bewustzijn gesimuleerd. Maar wat ik zeg klopt, dus zijn robots nog steeds zo onbewust als steen.
pi_177165916
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Wat ik zeg zijn gewoon wetenschappelijke feiten die jij en andere gelovigen niet willen accepteren.
Jij moet niet over wetenschappelijke feiten beginnen, want je weet niet wat dat zijn. Wetenschappelijke feiten vereisen erkende bronnen. Die heb jij niet gegeven.

“We kunnen het niet meten, omdat we het niet kunnen meten” is géén argument.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:11:56 #157
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177165977
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Wat is de definitie van 'keuze'?

Een 'keuze' kan alleen bestaan als je weet dat je opties hebt en dat je weet dat je iets te kiezen hebt. Dat kan alleen als je bewustzijn hebt.
Keuze is dus per definitie onderdeel van bewustzijn?
quote:
Een robot/computer/schaakcomputer weet niet dat het kiest. Het is onbewust, het is gewoon een programma wat afloopt. Het maakt geen keuzes, het zijn gewoon onbewuste acties die voor ons zichtbaar zijn.
In een gedetermineerde wereld bestaan zaken als keuze en bewustzijn dus niet?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:13:44 #158
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177166064
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Omdat bewustzijn niet meetbaar is is er geen objectieve harde grens aan te geven. Wij kunnen namelijk niet eens zeker weten dat bijvoorbeeld leeuwen bewust zijn. We nemen natuurlijk aan van wel vanwege kennis van het brein en gedrag en emoties die we kunnen aflezen. Maar we kunnen niet meten hoe bewust die leeuwen dan zijn en hoe dat dan voelt vergeleken met ons.

Bij ratten wordt het al lastiger, maar ze zijn zeker nog bewust. En zo gaat het verder: het is fysiek onmogelijk om een grens aan te geven. Het is onmogelijk te zien wanneer bewustzijn 'geproduceerd' wordt in het brein.
Toch geef je wel al een aantal grenzen vrij definitief aan (als ik het mij goed herinner): nl. bij biologische wezens.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177166068
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:11 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Keuze is dus per definitie onderdeel van bewustzijn?

Een computer kan niet kiezen omdat het niet weet dat er iets te kiezen valt. Simpel, toch>?

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:11 schreef GrumpyFish het volgende:

In een gedetermineerde wereld bestaan zaken als keuze en bewustzijn dus niet?
Nee, een gedetermineerde wereld loop mechanistisch af als klokwerk en in zo'n wereldbeeld past geen bewustzijn en keuzevrijheid.
pi_177166157
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:13 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Toch geef je wel al een aantal grenzen vrij definitief aan (als ik het mij goed herinner): nl. bij biologische wezens.
Wij kunnen alleen bewustzijn waarnemen bij levende wezens met relatief complexe hersens, ja, maar we weten niet bij welke complexiteit bewustzijn 'ontstaat', en die grens binnen die groep levende wezens is niet hard.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:10 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Jij moet niet over wetenschappelijke feiten beginnen, want je weet niet wat dat zijn. Wetenschappelijke feiten vereisen erkende bronnen. Die heb jij niet gegeven.

“We kunnen het niet meten, omdat we het niet kunnen meten” is géén argument.
Google 'the hard problem of consciousness' de rest kun je zelf uitvogelen. Het is een algemeen geaccepteerd probleem in de filosofie, hersenwetenschap, psychologie, dierenonderzoek en psychiatrie.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:16:00 #161
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177166162
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Een computer kan niet kiezen omdat het niet weet dat er iets te kiezen valt. Simpel, toch>?

[..]

Nee, een gedetermineerde wereld loop mechanistisch af als klokwerk en in zo'n wereldbeeld past geen bewustzijn en keuzevrijheid.
Is onderstaande dan een eerlijke weergave van je positie?
p1: bewustzijn bestaat enkel in een non-deterministische wereld
p2: we hebben bewustzijn
c: we leven dus in een non-deterministische wereld
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177166200
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Wij kunnen alleen bewustzijn waarnemen bij levende wezens met relatief complexe hersens, ja, maar we weten niet bij welke complexiteit bewustzijn 'ontstaat', en die grens binnen die groep levende wezens is niet hard.

[..]

Google 'the hard problem of consciousness' de rest kun je zelf uitvogelen. Het is een algemeen geaccepteerd probleem in de filosofie, hersenwetenschap, psychologie, dierenonderzoek.
Nee. Die vlieger gaat niet op. Jij was te lui mijn video te kijken, dus dan ga jij maar even zelf je bronverwijzing doen.
pi_177166220
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:16 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Is onderstaande dan een eerlijke weergave van je positie?
p1: bewustzijn bestaat enkel in een non-deterministische wereld
p2: we hebben bewustzijn
c: we leven dus in een non-deterministische wereld
Nee. Nee. En nee.
pi_177166238
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:16 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Is onderstaande dan een eerlijke weergave van je positie?
p1: bewustzijn bestaat enkel in een non-deterministische wereld
p2: we hebben bewustzijn
c: we leven dus in een non-deterministische wereld
De natuurwetten zijn min of meer gedetermineerd maar bewustzijn volgt zijn eigen wetten omdat het een ander fenomeen is (zoals kwantummechanica anders werkt dan Newtoniaanse fysica) en bewustzijn zorgt voor een niet-gedetermineerde uitkomst van de keuzes in een mensenleven.
pi_177166293
Min of meer gedetemineerd?

Was jouw moeder ook “een beetje zwanger”?
pi_177166303
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:16 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Nee. Die vlieger gaat niet op. Jij was te lui mijn video te kijken, dus dan ga jij maar even zelf je bronverwijzing doen.
Ik ga niet als een hondje doen wat jij zegt omdat het anders zogenaamd moet overkomen alsof jij gelijk hebt.

'The hard problem of consciousness' is een bestaand en geaccepteerd probleem, dit is een feit.

Ik heb al gerefereerd naar Sam Harris, Isaac Newton, Ernst Schroedinger, Wolfgang Pauli en Thomas Nagel.
pi_177166374
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik ga niet als een hondje doen wat jij zegt omdat het anders zogenaamd moet overkomen alsof jij gelijk hebt.

'The hard problem of consciousness' is een bestaand en geaccepteerd probleem, dit is een feit.

Ik heb al gerefereerd naar Sam Harris, Isaac Newton, Ernst Schroedinger, Wolfgang Pauli en Thomas Nagel.
Wat is je bron? “Google het maar” is geen bron

Daarnaast vroeg ik naar jouw bronnen voor je “wetenschappelijke feiten”, niet voor je filosofische probleemstelling.

Je haalt weer eens van alles door elkaar.
pi_177166384
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:19 schreef Splackavellie02 het volgende:
Min of meer gedetemineerd?

Ja, zie Rupert Sheldrake's Science Delusion over waarom de constanten in de fysica toch variabiliteit hebben.
pi_177166454
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:21 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Wat is je bron? “Google het maar” is geen bron

Daarnaast vroeg ik naar jouw bronnen voor je “wetenschappelijke feiten”, niet voor je filosofische probleemstelling.

Je haalt weer eens van alles door elkaar.
Wolfgang Pauli bijvoorbeeld, nobel prijs winnaar genomineerd door Einstein zelf (geen autoriteitsargument hoor) en kwantum fysicus zegt het volgende:

"The only acceptable point of view appears to be the one that recognizes both sides of reality - the quantitative and the qualitative, the physical and the psychical - as compatible with each other, and can embrace them simultaneously." Writings on physics and philsophy: p259

Mijn model is: subjectief (mentaal/spiritueel/'psychical') ----- fysiek gemeenschappelijk veld van interactie (ons brein dus, waar fysiek en mentaal samenkomt in een individueel subject) ----- objectief ('Physical': extern verifieerbaar maar niet individueel ervaarbaar)

Ernst Schroedinger dan:

"We simply cannot see how material events can be transformed into sensation and thought, however many textbooks.....go on talking nonsense about the subject" My view of the world: pp. 61-62

Sam Harris:

"The idea that consciousness is identical to (or emerged from) a certain class of unconscious physical events seems impossible to properly conceive - which is to say that we can think we are thinking it. but we are probably mistaken. We can say the right words:'Consciousness emerges from unconscious information processing'. We can also say that 2+2=7. But are we really thinking these thoughts all the way through? I don't think so." Waking Up: p.215

Thomas Nagel:
''What will be the point of view, so to speak, of such a theory? If we could arrive at it, it would render transparent the relation between mental and physical, not directly, but through the transparency of their common relation to something that is neither of them. Neither the mental or the physical view will do for this purpose. The mental will not do because it simply leaves out the physiology and has no room for it. The physical will not do because while it includes the behavioral and functional manifestations of the mental, this doesn't, in view of the falsity of conceptual reductionism, enable it to reach to mental concepts themselves......The theory has to be something genuinely new, otherwise it will not possess the necessary unity...Such a conception will have to be created; we won't just find it lying around'' Philosophy: pp.337-52

Aardig sterke bronnen als je het mij vraagt. En mijn model komt aardig in de buurt, lijkt het. In ieder geval dichter dan jouw model ('the hard problem of consciousness bestaat niet').

Deze bronnen/verwijzingen en het hele verhaal is trouwens te vinden in het boek 'Waking Up' van Sam Harris. In hoofdstuk 2 legt hij uit waarom 'the hard problem of consciousness' een feit is.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:24:15 #170
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177166499
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De natuurwetten zijn min of meer gedetermineerd maar bewustzijn volgt zijn eigen wetten omdat het een ander fenomeen is (zoals kwantummechanica anders werkt dan Newtoniaanse fysica) en bewustzijn zorgt voor een niet-gedetermineerde uitkomst van de keuzes in een mensenleven.
Kun je mij proberen uit te leggen hoe je tot de conclusie bent gekomen dat bewustzijn een ander fenomeen is? Zeg maar, stap voor stap, zodat ik het een beetje kan volgen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177166511
Leuk, maar je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag:
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:21 schreef Splackavellie02 het volgende:

Daarnaast vroeg ik naar jouw bronnen voor je “wetenschappelijke feiten”, niet voor je filosofische probleemstelling.

Je haalt weer eens van alles door elkaar.
Oh, en leun alsjeblieft niet op het autoriteitsargument. De bron moet relevantie hebben voor de referentie doormiddel van inhoud en data, niet op basis van naam.
pi_177166626
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:24 schreef Splackavellie02 het volgende:
Leuk, maar je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag:

[..]

Kom jij maar met een inhoudelijk argument in plaats van '''wetenschap is heilig, kom met een artikel, ik kan niks zelf bedenken, ugh''
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:24 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Kun je mij proberen uit te leggen hoe je tot de conclusie bent gekomen dat bewustzijn een ander fenomeen is? Zeg maar, stap voor stap, zodat ik het een beetje kan volgen?
Nee, als je het nu nog niet begrijpt gaat het nooit gebeuren. Dan kan je brein het probleem gewoon niet vatten.
pi_177166651
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:24 schreef Splackavellie02 het volgende:

Oh, en leun alsjeblieft niet op het autoriteitsargument. De bron moet relevantie hebben voor de referentie doormiddel van inhoud en data, niet op basis van naam.
Nee, die mensen die veel slimmer zijn dan jij leveren goede argumenten voor hun positie en jij hebt geen argumenten omdat je weet dat het probleem klopt.

En als je al hun argumenten wil bestuderen moet je maar de boeken lezen.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:29:53 #174
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177166715
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Kom jij maar met een inhoudelijk argument in plaats van '''wetenschap is heilig, kom met een artikel, ik kan niks zelf bedenken, ugh''

[..]

Nee, als je het nu nog niet begrijpt gaat het nooit gebeuren. Dan kan je brein het probleem gewoon niet vatten.
Serieus dit?

Je gaat liever door met je flame/troll war met Splackavellie02 dan iemand die oprecht geinteresseerd is om je te begrijpen extra uitleg te bieden? Wat doe je hier?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177166744
quote:
13s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:29 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Serieus dit?

Je gaat liever door met je flame/troll war met Splackavellie02 dan iemand die oprecht geinteresseerd is om je te begrijpen extra uitleg te bieden?
Ja, dit is namelijk topic #3 en ik heb al 100 keer uitgelegd hoe het zit en verdom het nog een keer te doen.
pi_177166795
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De natuurwetten zijn min of meer gedetermineerd maar bewustzijn volgt zijn eigen wetten omdat het een ander fenomeen is (zoals kwantummechanica anders werkt dan Newtoniaanse fysica) en bewustzijn zorgt voor een niet-gedetermineerde uitkomst van de keuzes in een mensenleven.
Als bewustzijn non-deterministisch is dan is de wereld als geheel dat ook. Tenslotte zijn wij een onderdeel van die wereld en hebben wij een invloed op die wereld. De toekomst van die wereld "ligt dan niet vast" (wat dat ook moge betekenen, er is natuurlijk maar 1 toekomst).

(Dan vergeet ik trouwens maar even dat het een beetje ontbreek aan een argument voor je bewering dat bewustzijn non-deterministisch zou zijn.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:32:25 #177
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177166811
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, dit is namelijk topic #3 en ik heb al 100 keer uitgelegd hoe het zit en verdom het nog een keer te doen.
Ik heb het hele topic gevolgd tijdens het forensen, en heb nu pas een beetje tijd om me er in te mengen. Tot nu heb ik je nog niet kunnen betrappen op een heldere uitleg waarom bewustzijn een ander fenomeen is.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177166845
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 21:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Omdat bewustzijn niet meetbaar
Wat is hier je bron voor? Welke hypothese werd er gesteld? Volgens welke methode werd deze hypothese gefalsifieerd? Op basis van welke data is tot een conclusie gekomen?
quote:
Maar we kunnen niet meten hoe bewust die leeuwen dan zijn en hoe dat dan voelt vergeleken met ons.
Wat is hier je bron voor? Welke hypothese werd er gesteld? Volgens welke methode werd deze hypothese gefalsifieerd? Op basis van welke data is tot een conclusie gekomen?
quote:
het is fysiek onmogelijk om een grens aan te geven. Het is onmogelijk te zien wanneer bewustzijn 'geproduceerd' wordt in het brein.
Wat is hier je bron voor? Welke hypothese werd er gesteld? Volgens welke methode werd deze hypothese gefalsifieerd? Op basis van welke data is tot een conclusie gekomen?


Begin maar met deze drie. Je blijft de term “wetenschappelijke feiten” rondstrooien zonder enige geloofwaardigheid. Hier is je kans, laat zien dat je wél weer waarover je praat.
pi_177166857
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als bewustzijn non-deterministisch is dan is de wereld als geheel dat ook. Tenslotte zijn wij een onderdeel van die wereld en hebben wij een invloed op die wereld. De toekomst van die wereld "ligt dan niet vast" (wat dat ook moge betekenen, er is natuurlijk maar 1 toekomst).

(Dan vergeet ik trouwens maar even dat het een beetje ontbreek aan een argument voor je bewering dat bewustzijn non-deterministisch zou zijn.)
Hebben wij invloed op alle materie in het universum? Ik dacht het niet. Wij zijn een mini onderdeel van het universum.
pi_177166880
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:33 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Wat is hier je bron voor? Welke hypothese werd er gesteld? Volgens welke methode werd deze hypothese gefalsifieerd? Op basis van welke data is tot een conclusie gekomen?

[..]

Wat is hier je bron voor? Welke hypothese werd er gesteld? Volgens welke methode werd deze hypothese gefalsifieerd? Op basis van welke data is tot een conclusie gekomen?

[..]

Wat is hier je bron voor? Welke hypothese werd er gesteld? Volgens welke methode werd deze hypothese gefalsifieerd? Op basis van welke data is tot een conclusie gekomen?

Begin maar met deze drie. Je blijft de term “wetenschappelijke feiten” rondstrooien zonder enige geloofwaardigheid. Hier is je kans, laat zien dat je wél weer waarover je praat.
Nee want jij bent te dom om te begrijpen waarom bewustzijn niet meetbaar is.
pi_177166912
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:27 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee, die mensen die veel slimmer zijn dan jij leveren goede argumenten voor hun positie en jij hebt geen argumenten omdat je weet dat het probleem klopt.
Dat ze slimmer zijn dan ik (wat jij niet met zekerheid kunt zeggen) betekent niet dat alles wat zij zeggen onfeilbaar is. Je bevestigt de definitie van het autoriteitsargument.
pi_177166925
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Hebben wij invloed op alle materie in het universum? Ik dacht het niet. Wij zijn een mini onderdeel van het universum.
Butterfly effect enzo. :P

Kleine invloeden kunnen over grotere tijdschalen enorm uitvergroten.

De toekomst van de wereld ligt vast, of hij ligt niet vast. Zoals eerder door iemand anders gezegd: "je bent niet een beetje zwanger".
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177166928
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee want jij bent te dom om te begrijpen waarom bewustzijn niet meetbaar is.
Wat is hier je bron voor? Welke hypothese werd er gesteld? Volgens welke methode werd deze hypothese gefalsifieerd? Op basis van welke data is tot een conclusie gekomen?
pi_177166985
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:35 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Wat is hier je bron voor? Welke hypothese werd er gesteld? Volgens welke methode werd deze hypothese gefalsifieerd? Op basis van welke data is tot een conclusie gekomen?
Die zijn er niet, dus jij hebt gelijk :)

Materialistisch-reductionistische wetenschap is als de dood voor bewustzijn omdat ze weten dat ze het niet kunnen meten, en dat frustreert ze zo dat ze er liever niet openlijk over praten.

En je kunt geen hypotheses stellen over dingen die je niet kan meten en dus zijn die hypotheses er niet en de data is er niet want er kan geen data verzameld worden over iets dat subjectief en dus niet-meetbaar is.
pi_177167001
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Butterfly effect enzo. :P

Kleine invloeden kunnen over grotere tijdschalen enorm uitvergroten.

De toekomst van de wereld ligt vast, of hij ligt niet vast. Zoals eerder door iemand anders gezegd: "je bent niet een beetje zwanger".
Ja de toekomst van de bewuste wezens ligt niet vast maar de rest van het dode universum ligt wel vast.
pi_177167079
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Die zijn er niet, dus jij hebt gelijk :)
Je bedoelt het sarcastisch, maar je gebrek aan een antwoord bevestigt dat inderdaad.

Je postuleert een hypothese op een basis van ongeverifieerde stellingen. En je leeft in de waan dat je een wetenschappelijke theorie bedacht hebt.
pi_177167099
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja de toekomst van de bewuste wezens ligt niet vast maar de rest van het dode universum ligt wel vast.
Nee. Over duizenden jaren zijn de Voyagers de spreekwoordelijke butterflies in andere delen van de melkweg. Vergroot die invloeden uit over miljoenen jaren en je zou wel eens hele grote verschillen kunnen zien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_effect
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177167170
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:39 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Je bedoelt het sarcastisch, maar je gebrek aan een antwoord bevestigt dat inderdaad.

Je postuleert een hypothese op een basis van ongeverifieerde stellingen. En je leeft in de waan dat je een wetenschappelijke theorie bedacht hebt.
Jij leeft in de waan dat je met je geloof een punt maakt.

Ik heb het in de OP al gezegd: de wetenschap is niet in staat de volledige werkelijkheid te beschrijven.

En daar is niks vreemds aan, niet alles is objectief te meten namelijk. Liefde, bijvoorbeeld. Vrijwel elk normaal mens accepteert en herkent dit.
pi_177167273
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jij leeft in de waan dat je met je geloof een punt maakt.

Ik heb het in de OP al gezegd: de wetenschap is niet in staat de volledige werkelijkheid te beschrijven.

En daar is niks vreemds aan, niet alles is objectief te meten namelijk. Liefde, bijvoorbeeld. Vrijwel elk normaal mens accepteert en herkent dit.
Je strooit weer met algemeenheden.

Dat niet alles (nog) volledig te beschrijven is, is geenszins bewijs dat dit nooit mogelijk zal zijn. Dat zijn twee totaal verschillende argumenten.
pi_177167280
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Materialistisch-reductionistische wetenschap is als de dood voor bewustzijn omdat ze weten dat ze het niet kunnen meten, en dat frustreert ze zo dat ze er liever niet openlijk over praten.
Meten is weten. Niet meten is ook niet weten.

Het hele idee dat bewustzijn "fundamenteel onmeetbaar" is loopt mank op het probleem dat je dan ook het bestaan ervan niet kunt aantonen, en dat bewustzijn al zeker geen waarneembare invloed op de wereld kan hebben. (Dat zou namelijk toch gelden als "meting".)

"Bewustzijn" is vooral een abstract begrip. Niet iets dat eenduidig en identificeerbaar gedefinieerd is.

--> als je het kunt identificeren dan moet je het ook kunnen meten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 13 februari 2018 @ 22:45:39 #191
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_177167287
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, dit is namelijk topic #3 en ik heb al 100 keer uitgelegd hoe het zit en verdom het nog een keer te doen.
If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_177167348
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Meten is weten. Niet meten is ook niet weten.

Het hele idee dat bewustzijn "fundamenteel onmeetbaar" is loopt mank op het probleem dat je dan ook het bestaan ervan niet kunt aantonen, en dat bewustzijn al zeker geen waarneembare invloed op de wereld kan hebben. (Dat zou namelijk toch gelden als "meting".)

"Bewustzijn" is vooral een abstract begrip. Niet iets dat eenduidig en identificeerbaar gedefinieerd is.
Bewustzijn heeft duidelijk meetbare effecten op de wereld, hersenplasticiteit en de uitkomst van menselijk gedrag zijn functies van bewustzijn maar staan niet gelijk aan bewustzijn.

'rood' (de kleur die je ziet als je bloed ziet) =/= lage frequentie van licht + activiteit visuele cortex

Als jullie het verschil tussen deze twee niet zien is verdere discussie onnodig.
pi_177167481
''Het probleem dat je bewustzijn niet aan kan tonen'' :')

Je bent bewustzijn.....
pi_177167505
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Bewustzijn heeft duidelijk meetbare effecten op de wereld, hersenplasticiteit en de uitkomst van menselijk gedrag zijn functies van bewustzijn maar staan niet gelijk aan bewustzijn.
Wat is jouw bewijs dat de dingen die jij attributeert aan “bewustzijn” ook daadwerkelijk effecten van bewustzijn dan?

Dat kun je niet claimen zonder een objectief meetbare definitie van bewustzijn an sich
pi_177167550
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:52 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Wat is jouw bewijs dat de dingen die jij attributeert aan “bewustzijn” ook daadwerkelijk effecten van bewustzijn dan?

Dat kun je niet claimen zonder een objectief meetbare definitie van bewustzijn an sich
Ik heb al gezegd, dit is topic #3, als jullie het verschil tussen subjectief en objectief niet zien heeft verdere discussie over dit specifieke onderwerp geen zin.

Ik ga dus ook niet meer reageren op 'objectief vs subjectief' vragen.
pi_177167753
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 22:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik heb al gezegd, dit is topic #3, als jullie het verschil tussen subjectief en objectief niet zien heeft verdere discussie over dit specifieke onderwerp geen zin.
Jij postuleert een theorie. Het is aan jou om die theorie falsifieerbaar te stellen doormiddel van het leveren van bronnen en meetbare data.

Op basis daarvan kunnen wij tegenargumenten formuleren als wij het niet met je eens zijn.

Je kunt van ons geen feitelijke tegenargumenten geven als jij geen feitelijke data voorziet.
pi_177167879
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:01 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Jij postuleert een theorie. Het is aan jou om die theorie falsifieerbaar te stellen doormiddel van het leveren van bronnen en meetbare data.

Op basis daarvan kunnen wij tegenargumenten formuleren als wij het niet met je eens zijn.

Je kunt van ons geen feitelijke tegenargumenten geven als jij geen feitelijke data voorziet.
Er is niet voor alle bestaande fenomenen in de wereld feitelijke data te verkrijgen, het is bijvoorbeeld niet feitelijk vast te stellen hoe liefde voelt voor mij vergeleken met Splackavellie02 en het is onmogelijk feitelijke data te krijgen hoe het voelt om een kind te baren, er zijn alleen subjectieve rapporten en wij zullen nooit weten hoe het voelt.

De conclusie is dus dat jouw paradigma en jouw natuurwetten niet gelden op het niveau van bewustzijn, zoals Newtoniaanse fysica niet geldt op kwantumschaal.

Jouw paradigma en meetmethoden falen op gebied van bewustzijn want jij opereert objectief en bewustzijn is subjectief. Jouw methodes gelden dus niet voor bewustzijn, wat jij van mij vraagt is dus fundamenteel onmogelijk. Maar dat roep ik al sinds het begin dus niets nieuws onder de zon....
pi_177168053
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Er is niet voor alle bestaande fenomenen in de wereld feitelijke data te verkrijgen
Nog niet. Maar je zou kunnen beginnen bij de dingen die je als “wetenschappelijke feiten” bestempelt.
quote:
bewustzijn is subjectief
Bron? Hypothese? Onderzoeksmethode data? Discussie? Conclusie?

Je stelt een feit, feiten vereisen bewijs.
pi_177168122
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:13 schreef Splackavellie02 het volgende:

Bron? Hypothese? Onderzoeksmethode data? Discussie? Conclusie?

Je stelt een feit, feiten vereisen bewijs.
Dat bewustzijn subjectief is is zelf-evident zoals dat Splackavellie02 een levend mens is die bij bewustzijn is en die een bewuste ervaring heeft waar ik alleen naar kan raden zelf-evident is.

Ik ga ook geen bewijs leveren voor het feit dat de aarde rond is.

Zoek even recente wetenschappelijke artikelen die duidelijk bewijzen dat de aarde rond is...
pi_177168166
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 23:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat bewustzijn subjectief is is zelf-evident zoals dat Splackavellie02 een levend mens is die bij bewustzijn is en die een bewuste ervaring heeft waar ik alleen naar kan raden zelf-evident is.

Ik ga ook geen bewijs leveren voor het feit dat de aarde rond is.
Het leuke is dat het feit dat de aarde rond is niet zelf-evident is, maar objectief aantoonbaar en verifieerbaar met empirische data.

Jouw “zelf-evidente” stelling blinkt uit in gebrek aan dergelijk bewijs.

Overigens heb jij geen objectief meetbaar bewijs dat ik daadwerkelijk een mens ben in plaats van een bèta-test voor kunstmatige intelligentie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')