quote:'Russische wereldrecordhouders mogen niet schaatsen op Spelen'
Het heeft er alle schijn van dat topschaatsers Denis Yuskov en Pavel Kulizhnikov niet in actie mogen komen op de Olympische Spelen in Pyeongchang, die komende maand gehouden worden.
Alexei Kravtsov, de baas van de Russische schaatsbond, heeft tegenover media in zijn land laten weten dat de twee nog altijd geen uitnodiging hebben gekregen van het Internationaal Olympisch Comité. Volgens Kravtsov lijkt het erop dat dat ook niet gaat gebeuren en dat de twee dus niet door de individuele keuring zijn gekomen, die alle Russische sporters wegens het dopingschandaal in het land moeten ondergaan.
Verrassend is de uitsluiting van Kulizhnikov niet echt. De wereldrecordhouder op de 500 meter werd in zijn jonge jaren al eens geschorst wegens dopinggebruik, waarmee hij op voorhand al kansloos leek om door de keuring te komen. Yuskov, sinds dit seizoen houder van het wereldrecord op de 1500 meter, leek nog wat hoop te hebben: zijn schorsing kwam slechts voort uit het roken van een jointje.
De berichten zijn ook dat Colombia een afgewezen startplek op de massastart bij de dames gekregen heeft, dat zou wel leuk zijntwitter:MathiasVoste twitterde op donderdag 25-01-2018 om 18:37:14I AM GOING TO THE OLYMPIC WINTERGAMES! Finally it is official for 500m and 1000m! #teambelgium… https://t.co/n7yQTewbMu reageer retweet
Is inderdaad het hoogtepunt van de spelen. Wel jammer dat de Russen niet meedoen, maar genoeg toppers nog aanwezig.quote:
Er gaan geruchten dat de shorttrackploeg ook wel meedoen, maar dan in aflossingsvormquote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:16 schreef Felagund het volgende:
[..]
Is inderdaad het hoogtepunt van de spelen. Wel jammer dat de Russen niet meedoen, maar genoeg toppers nog aanwezig.
De 3000 meter mannen tijdens de Olympische Spelen niet kennenquote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je durft te twijfelen aan Wikipedia?
#Frankflopquote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:23 schreef franklop het volgende:
[..]
De 3000 meter mannen tijdens de Olympische Spelen niet kennen
#Nattekrant
OWS / [schaatsen] Vrijdag 17 februari, de 3000 meter voor mannen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:25 schreef franklop het volgende:
Genots topiques wel OWS / [Schaatsen] 19/02 3000 meter - Heren #1
twitter:robbertderijk twitterde op zaterdag 27-01-2018 om 22:22:32.@JorritBergsma is ready voor de Spelen. Nette 5.000 meter in Inzell vanmiddag. Zijn snelste van het seizoen. #schaatsen #OS2018 https://t.co/3ZxmkYO8Rs reageer retweet
Hahahaha en dit is modquote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je durft te twijfelen aan Wikipedia?
Doeiquote:Op maandag 29 januari 2018 22:38 schreef heywoodu het volgende:
En dat is één.
'Schaatsster Graf boycot Olympische Spelen wegens weigering Russen'
Die graaft dus haar eigen grafquote:Op maandag 29 januari 2018 22:38 schreef heywoodu het volgende:
En dat is één.
Zou ik jammer vinden. Graf vind ik altijd wel een sympathieke schaatster.quote:Op maandag 29 januari 2018 22:38 schreef heywoodu het volgende:
En dat is één.
Op Olga valt inderdaad weinig aan te merken. Al helpt ze zichzelf niet echt met de boycot.quote:Op dinsdag 30 januari 2018 10:48 schreef Gijscoman het volgende:
[..]
Zou ik jammer vinden. Graf vind ik altijd wel een sympathieke schaatster.
Ik neem aan dat het over het "interview" met Verweij gaat? Inderdaad tenenkrommend.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 23:30 schreef wimderon het volgende:
Tenenkrommende bijdrage van Jeroen Stekelenburg
Lekker schreeuwen naar Koenquote:Op zaterdag 3 februari 2018 23:30 schreef wimderon het volgende:
Tenenkrommende bijdrage van Jeroen Stekelenburg
Die ja.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 23:50 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het over het "interview" met Verweij gaat? Inderdaad tenenkrommend.
http://speedskatingresults.com/index.php?p=17&s=62356quote:Op zondag 4 februari 2018 19:07 schreef Felagund het volgende:
Er doen twee Jorrit Bergsma's mee, zodat ook het geboortejaar wordt vermeld?
Jorrit heeft een tweelingbroer die af en toe wat vers bloed komt brengen.quote:Op zondag 4 februari 2018 19:07 schreef Felagund het volgende:
Er doen twee Jorrit Bergsma's mee, zodat ook het geboortejaar wordt vermeld?
KramerGODquote:Op maandag 5 februari 2018 11:41 schreef Spies het volgende:
Uitslagen van de 3km:
[ afbeelding ]
Tijd van Kramer is een wereldrecord laagland.
Die 10 km wordt hopelijk episch.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:47 schreef Columbiafan het volgende:
Denk dat Jorrit wel gaat schroeien op de 10 als je deze tijden ziet.
Zonde ja, haalt de spanning er wel een beetje uit.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:52 schreef Columbiafan het volgende:
Blijft wel jammer dat Bergsma zich niet kon plaatsen voor de 5.
Het échte olympisch gevoel begint nu toch wel te komen. De eerste trainingstijden, morgennacht ook al schansspringtraining, en woensdagmiddag de eerste afdaling in het rodelen.quote:
dat gebeurt inderdaad al vrij lang jaquote:Op maandag 5 februari 2018 11:56 schreef MiLalaa het volgende:
was dat altijd zo, dat er allemaal oefenwedstrijdjes worden gereden pre-OWS?
ik word er een beetje zenuwachtig van om die tijden te zien![]()
ok toen had ik vast nog geen internetquote:Op maandag 5 februari 2018 12:02 schreef franklop het volgende:
[..]
dat gebeurt inderdaad al vrij lang ja
Ik was al vergeten dat hij zich geplaatst heeft.quote:
https://www.gelderlander.(...)-te-vallen~aa5eb688/quote:Bloemen: Ik heb niet geprobeerd om Kramer aan te vallen
Ted-Jan Bloemen was in een testwedstrijd op de 3 kilometer ruim vier seconden langzamer dan Sven Kramer. De voor Canada uitkomende Nederlandse schaatser hechtte daar niet zoveel waarde aan.
,,Ik was vandaag nog niet met de 5 en 10 kilometer bezig. Ik heb ook helemaal niet geprobeerd Sven aan te vallen. Ik was met mijn eigen race bezig en wilde mijn techniek op orde krijgen. Dit was een training'', aldus Bloemen, wereldrecordhouder op zowel de 5000 als 10.000 meter.
Bloemen vond het prettig om, in aanloop naar de 5 kilometer van zondag, een wedstrijd af te leggen. ,,Op een 3 kilometer kun je dezelfde slag maken als op de 5 en 10 kilometer. Nu hoef je alleen wat minder diep te gaan'', legde hij uit. ,,Het gaat met de dag beter, ik ben goed aan het herstellen van de trainingen, de reis en de jetlag. De timing is er nog niet helemaal.''
Denk het niet eigenlijkquote:Op maandag 5 februari 2018 13:27 schreef franklop het volgende:
TJ Flowers gaat zeker wel een gouden plak pakken
https://www.nu.nl/olympis(...)lympische-baan-.htmlquote:Kramer en Orie blij met 'hartstikke goede testwedstrijd' op olympische baan
Sven Kramer en zijn coach Jac Orie snappen als geen ander dat de sterke trainingswedstrijd van de Fries maandag in Gangneung weinig voorspellende waarde heeft voor de Olympische Spelen, maar het duo van Lotto-Jumbo haalde wel vertrouwen uit de snelle 3 kilometer.
"Het is belangrijk dat ik na bijna zes weken zonder wedstrijd weer een fijn ritje heb gereden", zei Kramer, die met een tijd van 3.38,64 zijn eigen wereldrecord op een laaglandbaan (3.38,78) aanscherpte op de incourante afstand.
De 31-jarige Fries begint zijn olympische toernooi in Zuid-Korea zondag met de 5 kilometer, maar hij koos er net als veel andere schaatsers voor om maandag een 3000 meter te schaatsen. "Ik reed vandaag liever geen 5 kilometer, omdat ik dat over zes dagen al moet doen. Een 3 kilometer is lekker om de schaatsen, zeker als het zo goed gaat als vandaag. Het was een vlakke rit en fysiek voel ik me best wel goed."
"Ik wist van tevoren dat dit een wedstrijd was die ik nodig heb. Voor het vertrouwen en om te groeien naar de Spelen. Ik heb nu adrenaline en verzuring in mijn benen gevoel in de laatste rondes. Dat moet ervoor zorgen dat het zondag nog beter gaat", aldus Kramer, die op 30 december 2017 bij het olympisch kwalificatietoernooi in Thialf zijn laatste langebaanwedstrijd reed.
"Ik kan niet anders dan concluderen dat ik elke keer heel goed ben als ik een periode geen wedstrijden rijd. Sommige mensen hebben wedstrijdritme nodig, anderen gedijen iets beter bij rust."
Coach Orie was vooral tevreden over de uitvoering van de 3 kilometer van Kramer. "We hadden een aantal aandachtspunten en die liepen goed. Ik weet niet wat er zondag gaat gebeuren op de 5 kilometer, maar dit was in ieder geval een hartstikke goede testwedstrijd."
Bloemen
Kramer stond in de Gangneung Oval tegenover de Canadees Ted-Jan Bloemen, die als wereldrecordhouder naar verwachting de grootste uitdager van de Nederlandse favoriet zal worden op de 5 en 10 kilometer. Bloemen noteerde maandag met 3.42,97 de vijfde tijd op de 3000 meter.
"Ik heb Ted-Jan eigenlijk niet zo veel gezien, maar ik vond het wel leuk om tegen hem te rijden", zei Kramer met een knipoog. "Wat mij betreft rijden we de komende weken nog twee keer tegen elkaar. Of dit een mentale tik is richting Bloemen? Nee."
De drievoudig olympisch kampioen stelde vooral met zichzelf bezig geweest te zijn en niet met zijn tegenstander. "Ik ben blij met mijn rit en blij met mijn tijd. Maar in zo'n trainingswedstrijd kijk ik toch vooral naar de punten die nog beter kunnen. Want het blijft een 3 kilometer; het is fijn als het goed gaat, maar je hebt er weinig aan."
Bloemen vertelde in de catacomben van de Gangneung Oval dat hij maandag bezig was met zijn eigen plan en niet met winst of verlies. "Maar niemand kwam hier vandaag met het plan om te verliezen", aldus Kramer. "Iedereen wilde gewoon hard rijden."
Ik denk het toch niet. Kramer gaat in Gangneung net zo hard als in Salt Lake City, dat zie ik Bloemen echt niet doen.quote:Op maandag 5 februari 2018 13:27 schreef franklop het volgende:
TJ Flowers gaat zeker wel een gouden plak pakken
Heerlijk die psychologische oorlogvoering zo vlak voor de Spelen.quote:Op maandag 5 februari 2018 13:22 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
https://www.gelderlander.(...)-te-vallen~aa5eb688/
Wel harder dan vorig jaar, maar vind het geen supertijd eigenlijk.. Zeker niet als je de overige tijden ziet die gereden worden, de baan is in ieder geval heel snel op dit moment.quote:
Ik denk het ook niet, op de 5 km is Kramer te sterk en op de 10 km is er ook nog concurrentie van Bergsma, die op tijd in vorm lijkt te zijn.quote:
Wat?quote:Op dinsdag 6 februari 2018 10:57 schreef TheVoice4ever het volgende:
IOC wil dat Kramer en Sablikova goud winnen dus dat zal gebeuren
ik hoop dat het publiek flink veel ''boooooo boooooo'' geluiden maakt bij Sablikova
Niet te serieus nemen.quote:
Hoe gaat het met Halep?quote:Op dinsdag 6 februari 2018 10:57 schreef TheVoice4ever het volgende:
ik hoop dat het publiek flink veel ''boooooo boooooo'' geluiden maakt bij Sablikova
Wat lees ik hier allemaal johquote:Op dinsdag 6 februari 2018 10:57 schreef TheVoice4ever het volgende:
Geen leuke knul?quote:Op dinsdag 6 februari 2018 12:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
TheVoice4Ever heeft OWS gevonden
Drama dit, een groot drama
Hij heeft een ban in ESF. Da's knap bijzonder zegmaar.quote:
beetje offtopic, maar ik support haar nog steeds hoorquote:
ja dat ben ik, ik ben inmiddels berucht hier LOLquote:
Voeg daar dino-obsessie maar aan toe. In het Jurrasic topic hoef je ook niet meer te komen in films en series.quote:
Ik las het net ja, fijn dat die zijn starts ook gewoon heeft geoefend. Daar was ik nog het meest bang voor.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 15:14 schreef Felagund het volgende:
Kai lijkt er klaar voor te zijn:
https://nos.nl/pyeongchan(...)n-er-klaar-voor.html
twitter:robbertderijk twitterde op dinsdag 06-02-2018 om 15:31:44Morgen weer een trainingswedstrijd in Gangneung. 18:00 ZK/10:00 NL. 500 oa Kodaira, Das, Bowe, Erbanova, Lorentzen, Cha, Junio, Boisvert-L, Yamanaka en Verweij1.000 oa Ter Mors en Lorentzen1.500 oa Brodka, Morrison en Davis3.000 oa Visser en Blokhuijsen#schaatsen #OS2018 reageer retweet
Haha Robbert de Rijk. Die heeft mij speciaal een prive bericht gestuurd om te vertellen dat ie mij heeft geblocked ( nadat ik antwoordde dat de interviews slecht zijn en de analyses matig bij de NOS)quote:Op dinsdag 6 februari 2018 19:34 schreef franklop het volgende:
twitter:robbertderijk twitterde op dinsdag 06-02-2018 om 15:31:44Morgen weer een trainingswedstrijd in Gangneung. 18:00 ZK/10:00 NL. 500 oa Kodaira, Das, Bowe, Erbanova, Lorentzen, Cha, Junio, Boisvert-L, Yamanaka en Verweij1.000 oa Ter Mors en Lorentzen1.500 oa Brodka, Morrison en Davis3.000 oa Visser en Blokhuijsen#schaatsen #OS2018 reageer retweet
Die gaat dus de 3 en 5 winnenquote:Op dag één van de Olympische Spelen staat er meteen een mooie strijd op het schaatsprogramma: die tussen olympisch kampioene Ireen Wüst en Martina Sáblíková op de 3.000 meter. Hoewel, strijd? De Tsjechische Sáblíková kampt al het hele seizoen met blessures.
Hoe gaat het nu met haar, vijf dagen voor de start van de 3 kilometer? "Ik ben altijd zenuwachtig", vertelt Sáblíková, die op de 5.000 meter titelverdedigster is. "Mijn lichaam voelt wel beter, maar ik heb twee maanden niet kunnen trainen."
Stress
Daardoor heeft de 30-jarige Tsjechische ook geen verwachtingen voor Pyeongchang. "Ik blijf de komende vijf dagen nog wakker", zegt ze lachend. "Ik voel heel veel stress, omdat ik niet heb kunnen trainen zoals ik normaal doe. Maar, nu gaat het goed, dus we zullen zien."
Dan zeg ik: Pechstein gaat geen enkele medaille halen.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 21:52 schreef marcodej het volgende:
Voorspelling: Bob de Vries gaat keihard falen.
Bergsma had daar gewoon moeten rijdenquote:Op dinsdag 6 februari 2018 21:52 schreef marcodej het volgende:
Dat is meestal zo met schaatsers die zich heel verrassend voor het eerst weten te plaatsen.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 21:52 schreef marcodej het volgende:
quote:Op dinsdag 6 februari 2018 21:52 schreef marcodej het volgende:
100%quote:
à la Johan Olav Koss.quote:Op dinsdag 6 februari 2018 21:23 schreef Columbiafan het volgende:
[..]
Dit dus, daar trappen we niet meer in.
twitter:evanlakerveld twitterde op woensdag 07-02-2018 om 10:18:14Nao Kodaira rijdt in testwedstrijd 500 meter nieuw baanrecord van 37,05 #OS2018 reageer retweet
twitter:evanlakerveld twitterde op woensdag 07-02-2018 om 10:28:32Ook wereldrecord op zeeniveau, trouwens. 0,02 sneller dan haar 37,07 in Stavanger reageer retweet
Dit is extreem pijnlijkquote:Op woensdag 7 februari 2018 10:33 schreef Columbiafan het volgende:
[ afbeelding ]
Koen verwarren met Irene.![]()
quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:33 schreef Columbiafan het volgende:
[ afbeelding ]
twitter:evanlakerveld twitterde op woensdag 07-02-2018 om 10:42:36@heywoodu @marktuitert @robbertderijk Koen Verweij reed voor zijn doen een snelle 36,00. Havard Lorentzen was met 34,94 de snelste bij de mannen. Tweede was Daichi Yamanaka met 34,95, maar die trapte wel een pylon weg. Anice Das reed ook, maar die tijd heb ik niet paraat. reageer retweet
quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:33 schreef Columbiafan het volgende:
[ afbeelding ]
Zie haar dan echt knullig vallen ofzo en goud mislopen, nadat ze het hele seizoen heeft lopen schroeien.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:31 schreef Columbiafan het volgende:
twitter:evanlakerveld twitterde op woensdag 07-02-2018 om 10:18:14Nao Kodaira rijdt in testwedstrijd 500 meter nieuw baanrecord van 37,05 #OS2018 reageer retweet
twitter:evanlakerveld twitterde op woensdag 07-02-2018 om 10:28:32Ook wereldrecord op zeeniveau, trouwens. 0,02 sneller dan haar 37,07 in Stavanger reageer retweet
Ik hoop het toch niet zegquote:Op woensdag 7 februari 2018 10:43 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Zie haar dan echt knullig vallen ofzo en goud mislopen, nadat ze het hele seizoen heeft lopen schroeien.
Allebei van hetzelfde team toch? Zie Anema er nog wel voor aan om hem onder druk te zetten ofzoquote:Op dinsdag 6 februari 2018 23:01 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Bergsma had daar gewoon moeten rijden
Of Koskela of Poutala, dat zou ik echt fantastisch vindenquote:Op woensdag 7 februari 2018 12:51 schreef hhh38 het volgende:
Kodaira gaat domineren op de twee kortste afstanden
Bij de mannen 500m is Lorentzen de meest constante maar je kan er natuurlijk vergif op innemen dat er iemand uit z'n slof gaat schieten, zeker nu het over één omloop is. Hopelijk R. Mulder of Smeekens
Dat zou ook heel mooi zijnquote:Op woensdag 7 februari 2018 12:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of Koskela of Poutala, dat zou ik echt fantastisch vinden
Das was dan ook niet veel soeps, doet voor de Coubertinprijs mee. 38.83 zit je ergens laag in de middenmoot waarschijnlijk.quote:Op woensdag 7 februari 2018 10:43 schreef heywoodu het volgende:
twitter:evanlakerveld twitterde op woensdag 07-02-2018 om 10:42:36@heywoodu @marktuitert @robbertderijk Koen Verweij reed voor zijn doen een snelle 36,00. Havard Lorentzen was met 34,94 de snelste bij de mannen. Tweede was Daichi Yamanaka met 34,95, maar die trapte wel een pylon weg. Anice Das reed ook, maar die tijd heb ik niet paraat. reageer retweet
Koskelaquote:Op woensdag 7 februari 2018 12:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of Koskela of Poutala, dat zou ik echt fantastisch vinden
Genoeg, of ineens weer zo'n maffe uitschieter die hij wel eens vaker compleet uit het niks heeft gehadquote:Op woensdag 7 februari 2018 13:12 schreef showtimer het volgende:
[..]
KoskelaHoeveel noro afmeldingen ga je daar voor nodig hebben?
Moet frustrerend zijn voor Bergsma hoe een net-niet schaatser als Blokhuijsen en een teamgenoot die één keer per seizoen een hele goede tijd rijdt z'n plekje op de 5k innemen.quote:Op woensdag 7 februari 2018 13:55 schreef showtimer het volgende:
Blokkie is weer ziek, zwak en misselijk.
Ach, Bergsma kon 4 jaar geleden Blokhuijsen ook al niet kloppen op de 5 kmquote:Op woensdag 7 februari 2018 14:00 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Moet frustrerend zijn voor Bergsma hoe een net-niet schaatser als Blokhuijsen en een teamgenoot die één keer per seizoen een hele goede tijd rijdt z'n plekje op de 5k innemen.
Aan de andere kant, had ie maar op tijd in vorm moeten zijn.
#BozeKatquote:Op woensdag 7 februari 2018 11:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
Kodaira niet tevreden over haar rit, slappe laatste bocht.
Dat wordt een fantastische tijd straks
Nee klopt, NOS had eerst een clickbait titel dat hij bijna van ellende thuis was gebleven.quote:Op woensdag 7 februari 2018 23:20 schreef Dale__Cooper het volgende:
Blokhuijsen reed gewoon 3.40 op de 3, dus zo ziek is ie niet.
Dat zei hij zelf ook in het sportjournaal toch? Dus zo clickbait-y was die titel nietquote:Op woensdag 7 februari 2018 23:25 schreef showtimer het volgende:
[..]
Nee klopt, NOS had eerst een clickbait titel dat hij bijna van ellende thuis was gebleven.
Was dat echt zo letterlijk? Leek me meer een 'bij wijze van'.quote:Op woensdag 7 februari 2018 23:28 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat zei hij zelf ook in het sportjournaal toch? Dus zo clickbait-y was die titel niet
Het kwam over alsof ie er serieus over na had gedacht, weet niet hoe erg 'bijna' je dat vindtquote:Op woensdag 7 februari 2018 23:31 schreef showtimer het volgende:
[..]
Was dat echt zo letterlijk? Leek me meer een 'bij wijze van'.
Terwijl deze tweet toch iets anders vertelt:quote:Toen het maar bleef aanhouden begon Blokhuijsen te twijfelen. "Ze zeggen altijd dat als je in vorm bent je weerstand laag is, maar op een gegeven moment dacht ik er zeker aan om niet te gaan. Het ging gewoon niet weg en het werd steeds erger.
twitter:janblokhuijsen twitterde op woensdag 07-02-2018 om 14:53:12@NOSschaatsen voor de record heb nooit aan deelname Spelen getwijfeld heb hier 4 jaar naar toe geleefd wel of ik 30jan zou vliegen #OS2018 reageer retweet
Kun je niet via de live stream kijken?quote:Op donderdag 8 februari 2018 13:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gloeiende godvers. Ziggo gaat de 15e onderhoud plegen aan de kabel in de straat. Mogelijk heeft u geen internet, tv en telefoon.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ze kunnen niet garanderen dat we de hele dag tv en internet hebben. We nemen het risico niet en gaan kijken bij mijn schoonmoeder.quote:Op zondag 11 februari 2018 07:54 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Kun je niet via de live stream kijken?
Nee ik bedoelde via je mobiel, maar als je ergens anders kan kijken is dat natuurlijk ook een mooie oplossing.quote:Op zondag 11 februari 2018 08:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ze kunnen niet garanderen dat we de hele dag tv en internet hebben. We nemen het risico niet en gaan kijken bij mijn schoonmoeder.
Bij ons de 16e ja, genot.quote:Op donderdag 8 februari 2018 13:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gloeiende godvers. Ziggo gaat de 15e onderhoud plegen aan de kabel in de straat. Mogelijk heeft u geen internet, tv en telefoon.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
1,5 reflecteert het wel aardig denk ik. Hij is wel favoriet, maar als Bloemen of Bergsma een toprace rijdt, moet ie vol aan de bak. Meer dan op de 5km normaal gesproken.quote:
https://fivethirtyeight.c(...)the-winter-olympics/quote:The Dutch Own A Single Sport Like No Other Country In The Winter Olympics
At the Olympics in South Korea, highly populated countries such as the U.S. can contend in a broad range of sports, including skiing, hockey, skating and more. But smaller countries have a harder time producing world-class athletes in so many disciplines, so they often concentrate on just a few. Then there’s the Netherlands, which owns one event alone: speedskating.
Through the end of competition Wednesday (South Korea time) at the Pyeongchang Games, 40 of the 42 gold medals Dutch competitors have won in any Winter Olympics had come in speedskating — not to be confused with speedskating’s more exciting half-brother, short-track speed skating, which the Olympics count as a separate discipline. Just seven of the nation’s 121 total Winter medals came in a sport other than speedskating, a measly 5.8 percent. At the previous Winter Olympics in 2014, the Dutch claimed 24 medals: 23 in speedskating and one, a bronze, in short track skating. Eight of their medals were gold.
In sports, a country’s dominance often fades — look at Romania in Olympic gymnastics or U.S. men in tennis Grand Slams. But Dutch speedskaters have sustained their superiority. In the 2010 Olympics, they won eight medals: seven in speedskating and one, a gold, in snowboarding. They won nine in 2006, all in speedskating. So far this Olympics, they’ve already won nine speedskating medals,1 including five golds. The most impressive Dutch medal so far in these games: a third consecutive gold in the 5,000 meter race for Sven Kramer, who is 31 years old. He is the first man to win three straight golds in the same Olympic speedskating event. He won this year’s race by nearly two seconds.
The Dutch do one thing very, very well
The countries that have won the largest share of their medals in one sport at the Winter Olympics
IN SPORT ALL EVENTS SHARE OF
COUNTRY SPORT GOLD TOTAL GOLDS TOTAL GOLDS TOTAL
Netherlands Speedskating 40 114 42 121 95.4% 94.2%
Croatia Alpine skiing 4 10 4 11 100.0 90.9
South Korea Short track 22 43 27 54 81.5 79.6
China Short track 9 30 12 53 75.0 56.6
Austria Alpine skiing 35 115 61 221 57.4 52.0
Sweden Cross-country ski 31 76 55 153 56.4 49.7
Finland Cross-country ski 20 77 43 164 46.5 47.0
Great Britain Figure skating 5 15 11 33 45.5 45.5
Switzerland Alpine skiing 20 59 50 139 40.0 42.5
France Alpine skiing 15 48 33 115 45.5 41.7
Among countries that won at least 10 medals in a single sport. Through Feb. 14, 2018 (South Korea time).
SOURCE: SPORTS-REFERENCE.COM
Things weren’t always this way. Looking at all the medals ever given out in speedskating, the Dutch have captured 21 percent. This is impressive, but it’s short of other countries’ performances in other sports: Canada has won 31 percent of all curling medals, and the U.S. has won 29 percent of all snowboarding medals, for instance. But much of this has to do with the fact that speedskating has a long history at the Olympics, and the Netherlands has only reached its current level of dominance relatively recently. The Dutch won 13.1 percent of all speedskating medals between 1924 and the 1994 Olympics in Lillehammer, Norway, and all of those came after 1952. But since the 1998 Games in Nagano, Japan, the Netherlands has captured 36.6 percent of all podium spots.2
The Dutch dominance is so complete that it inspires wacky theories. NBC’s Katie Couric was mocked for her recent statement that the Dutch are so good because they have a longstanding tradition of skating from place to place on frozen canals. The problem: Those canals freeze only a few times a year, if at all, and when people skate on them, it’s for recreation. Dutch skeedskaters are also rumored to have an ideal body type for the sport, but while the country’s racers are often tall, so are many of their opponents from other countries. Nor do the Dutch use a proprietary method to glide past other competitors: While many members of the team have spectacular form, which includes bending low and skating with force and precision, the technique isn’t a secret.
The real cause, more than anything else, is dedication. Starting in childhood, Dutch skaters train with excellent instructors. The Dutch team’s skating equipment is the best in the world, too. For the Olympics in 2014, officials from the host city of Sochi went to the Netherlands to learn how to build a top-of-the-line racing rink. By the time they are ready to compete, Dutch stars have been skating in ideal conditions and learning how to peak in time for the biggest races.
The ultimate proof of a country’s prowess in an Olympic event is sweeping all three medals. The Netherlands managed it earlier this week, when Dutch women took gold, silver and bronze in a 3,000 meter speedskating race. In another race, the 31-year-old Ireen Wust won her fifth career gold medal and 10th overall medal, a speedskating record. That victory was a surprise, as the silver medalist, Miho Takagi of Japan, was a strong favorite. Wust is the first Dutch athlete to win five gold medals.
The only champions who beat out the Dutch in terms of winning all their medals in a single sport in either the Winter or Summer Games3 are Ethiopia and Jamaica, who excel in track and field races. Ethiopia has 53 summer medals, all of them in track and field. Jamaica, famous for the record-holding sprinter Usain Bolt, has won 98.7 percent of its medals in track. The Dutch are next on the list, at 94.2 percent.
The Summer Games’ one-sport specialists
The countries that have won the largest share of their Summer Olympic medals in one sport
MEDALS
COUNTRY SPORT IN SPORT TOTAL SHARE OF TOTAL
Ethiopia Track & Field 53 53 100.0%
Jamaica Track & Field 77 78 98.7
Kenya Track & Field 93 100 93.0
Bahamas Track & Field 12 14 85.7
Morocco Track & Field 19 23 82.6
Trinidad and Tobago Track & Field 15 19 79.0
Turkey Wrestling 63 95 66.3
Slovakia Canoeing 18 28 64.3
Indonesia Badminton 19 30 63.3
Iran Wrestling 43 68 63.2
Among countries that won at least 10 medals in a single sport
So, will the Dutch team’s rule ever end? This seems impossible now, especially given the relatively low levels of attention the sport gets in powerful countries like the U.S. But you never know. As the U.S. and many other countries have shown, Olympic dominance usually doesn’t last forever. Enjoy it, those of you from the Netherlands, while you can.
Dat plaatje is wel interessant, we zijn pas vanaf Nagano gaan domineren en de laatste twee spelen is het echt extreem geworden.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 13:47 schreef Aguero het volgende:
[..]
https://fivethirtyeight.c(...)the-winter-olympics/
Zou het door de klapschaats komen?quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:38 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat plaatje is wel interessant, we zijn pas vanaf Nagano gaan domineren en de laatste twee spelen is het echt extreem geworden.
[ afbeelding ]
Ik heb trouwens even gekeken naar de beste seizoenstijden van A en B junioren die er nu aan zitten te komen en bij de vrouwen lijkt het wel goed te zitten, maar bij de mannen is echt niemand te bekennen
http://speedskatingresults.com/index.php?p=14
Commerciële ploegen en de interne concurrentie en professionalisering die daar mee samen is gegaan denk ik.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 17:02 schreef Felagund het volgende:
[..]
Zou het door de klapschaats komen?
twitter:beorn9house twitterde op vrijdag 16-02-2018 om 13:48:17We are finally seeing the repercussions of Dutch Speed Skating receiving the commercial, monetary and academic attention the sport deserves. Now it's time for other countries to step up take responsibility for their athletes by INVESTING MONEY, or keep on losing.#OlympischeSpelen reageer retweet
In een van die lijstjes staat bij de heren iemand met gedeeld DNA met mij in een top 3. Gaat helemaal goed komen met het Nederlands herenschaatsen van de toekomst: ik garandeer het.quote:Op vrijdag 16 februari 2018 16:38 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat plaatje is wel interessant, we zijn pas vanaf Nagano gaan domineren en de laatste twee spelen is het echt extreem geworden.
[ afbeelding ]
Ik heb trouwens even gekeken naar de beste seizoenstijden van A en B junioren die er nu aan zitten te komen en bij de vrouwen lijkt het wel goed te zitten, maar bij de mannen is echt niemand te bekennen
http://speedskatingresults.com/index.php?p=14
twitter:rikspekenbrink twitterde op zaterdag 17-02-2018 om 11:42:55Miscommunicatie deel zoveel hier in Gangneung. Aangekondigd persmoment van de ploegachtervolging. Opkomst: nul schaatsers. Moesten de bus halen. En zeggen van niks te weten. NOC*NSF gaat lekker. Scheldende bondscoach, excuses. Man man.. reageer retweet
Van Beek dus reserve lijkt me dan.quote:Op zaterdag 17 februari 2018 07:54 schreef franklop het volgende:
Geen Leenstra maar Van Beek op de 500m
Leenstra richting zich op ploegenachtervolging
Dat klinkt alsof de schaatsers unaniem besloten hebben om niet op te komen dagen...quote:Op zaterdag 17 februari 2018 12:13 schreef Pino112 het volgende:
twitter:rikspekenbrink twitterde op zaterdag 17-02-2018 om 11:42:55Miscommunicatie deel zoveel hier in Gangneung. Aangekondigd persmoment van de ploegachtervolging. Opkomst: nul schaatsers. Moesten de bus halen. En zeggen van niks te weten. NOC*NSF gaat lekker. Scheldende bondscoach, excuses. Man man.. reageer retweet
Ultiem dieptepuntquote:Op zaterdag 17 februari 2018 18:35 schreef danos het volgende:
Alleen NLers doen die Usain Bolt marionneterij![]()
Nederlanders slaan nooit iets gratis afquote:Op zaterdag 17 februari 2018 18:35 schreef danos het volgende:
Alleen NLers doen die Usain Bolt marionneterij![]()
Komt ook weinig aan op de korte afstanden bij de mannen, al kunnen Verbij en Ntab nog wel even mee natuurlijkquote:Op maandag 19 februari 2018 14:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik eis kamervragen vanwege geen medaille op 500m (dames en heren).
Graag KNSB op schop, dit kan niet zo langer
Bij de mannen komt er op zich vrij weinig aan lijkt me. Bij dames behoorlijk wat.quote:Op maandag 19 februari 2018 14:24 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Komt ook weinig aan op de korte afstanden bij de mannen, al kunnen Verbij en Ntab nog wel even mee natuurlijk
Voor Kai is het nog niet Verbij, die man nog op de 1000 starten.quote:Op maandag 19 februari 2018 14:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik eis kamervragen vanwege geen medaille op 500m (dames en heren).
Graag KNSB op schop, dit kan niet zo langer
Dieptepunt op het vlak van internationaal was toch wel Salt Lake City. Dan had je maar drie landen die echt op meerdere fronten voor het goud streden: Nederland, Duitsland en de VS dus. Catriona Lemay dan buiten beschouwing gelaten.quote:Op maandag 19 februari 2018 17:17 schreef -0- het volgende:
De dominantie is al een stuk minder dan in Sochi, vooral in goud doen we het nog wel erg goed.
Van de afgelopen spelen waren de cijfers qua medailleverdeling als volgt:
1998, Nagano: 8 landen met medailles en 37% was voor Nederland (50% van het goud).
2002, Salt Lake: 6 landen met medailles en 27% was voor Nederland (30% van het goud).
2006, Turijn: 8 landen met medailles en en 25% was voor Nederland evenals 25% van het goud. we wonnen toen niet de medaillespiegel (was de VS).
2010 Vancouver: 11 landen met medailles waarvan 19% voor Nederland en weer 25% van het goud en geen winnaar van de medaillespiegel (Was Zuid Korea).
2014 Sochi: 7 landen met medailles waarvan 64% voor Nederland (67% van het goud).
2018 t/m 500 meter mannen: 9 landen met een medaille waarvan 40% voor Nederland (67% van het goud)
Nederland domineert dus zeker nog maar qua totaal medaillescore een stuk minder dan de enorme uitschieter van Sochi.
Qua internationaliteit van de sport lijkt er eerder begin van deze eeuw een dieptepunt te hebben gelegen dan nu.
Door nieuwe onderdelen is de einduitslag natuurlijk niet compleet vergelijkbaar maar na de 1000 meter zou je een complete vergelijking kunnen maken vanaf Nagano.
Hebben Duitsland en Amerika al een medaille?quote:Op maandag 19 februari 2018 17:17 schreef -0- het volgende:
De dominantie is al een stuk minder dan in Sochi, vooral in goud doen we het nog wel erg goed.
Van de afgelopen spelen waren de cijfers qua medailleverdeling als volgt:
1998, Nagano: 8 landen met medailles en 37% was voor Nederland (50% van het goud).
2002, Salt Lake: 6 landen met medailles en 27% was voor Nederland (30% van het goud).
2006, Turijn: 8 landen met medailles en en 25% was voor Nederland evenals 25% van het goud. we wonnen toen niet de medaillespiegel (was de VS).
2010 Vancouver: 11 landen met medailles waarvan 19% voor Nederland en weer 25% van het goud en geen winnaar van de medaillespiegel (Was Zuid Korea).
2014 Sochi: 7 landen met medailles waarvan 64% voor Nederland (67% van het goud).
2018 t/m 500 meter mannen: 9 landen met een medaille waarvan 40% voor Nederland (67% van het goud)
Nederland domineert dus zeker nog maar qua totaal medaillescore een stuk minder dan de enorme uitschieter van Sochi.
Qua internationaliteit van de sport lijkt er eerder begin van deze eeuw een dieptepunt te hebben gelegen dan nu.
Door nieuwe onderdelen is de einduitslag natuurlijk niet compleet vergelijkbaar maar na de 1000 meter zou je een complete vergelijking kunnen maken vanaf Nagano.
Dat goud voor Lee was natuurlijk een complete fluke toen.quote:Op maandag 19 februari 2018 17:25 schreef Leatherface het volgende:
De Nederlandse sprong naar dominantie van Vancouver naar Sotsji is achteraf best bijzonder. Nota bene Korea dat in 2010 nog de schaatsmedaillespiegel won.
Maar bij nader inzien was dat qua Korea misschien ook wel een toeval, dat dan net alles goed valt. Natuurlijk waren Mo en Sanghwa Lee wel goed, maar dat dan ook alles tegelijk lukt is wel bijzonder voor zo'n land.
Normaliter hadden we daar inderdaad 1 medaille en 1 goud meer en dus de medaillespiegel gewoon gewonnen.quote:Op maandag 19 februari 2018 17:28 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat goud voor Lee was natuurlijk een complete fluke toen.
Nog niet. Zelfs op de achtervolging maakt de VS nu nog wel een kansje.quote:Op maandag 19 februari 2018 17:26 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hebben Duitsland en Amerika al een medaille?
Met de mass start erbij kan er best wel eens een verbetering komen van Vancouver qua aantal medaillewinnaars. Ihle en Mantia op de 1000 meter en Mantia, Swings en Contin op de mass start.
Aan de ene kant maakt het de vergelijking oneerlijker, maar als je de variatie ziet in het deelnemersveld daar valt er ook een argument te maken dat de massastart de diversiteit in het schaatsen bovengemiddeld vergroot.quote:Op maandag 19 februari 2018 17:32 schreef -0- het volgende:
[..]
Nog niet. Zelfs op de achtervolging maakt de VS nu nog wel een kansje.
De massstart meenemen maakt de vergelijking wel wat lastiger omdat die nu voor het eerst is.
Post dan picsquote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:07 schreef franklop het volgende:
Een dag na de sluitingsceremonie is al het ijs al weggehaald
Die reacties eronderquote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:14 schreef franklop het volgende:
[..]
https://www.instagram.com/p/BfqFundFGNZ/
quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:14 schreef franklop het volgende:
[..]
https://www.instagram.com/p/BfqFundFGNZ/
tot en met Salt Lake bleef het wel staan, tegenwoordig alle olympische hallen weg. Op zich wel jammer, vaak wel mooi om daar terug te keren om te schaatsenquote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:19 schreef alopio het volgende:
[..]
Die reacties erondermensen die het allemaal belachelijk vinden dat het al weg is. Nee wat moeten ze er dan mee dan daar? Lekker laten wegrotten? Nu doen ze er nog wat nuttigs mee
Niet nodig voor de paralympics?quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:07 schreef franklop het volgende:
Een dag na de sluitingsceremonie is al het ijs al weggehaald
geen schaatsen daarquote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet nodig voor de paralympics?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |