Wat is met blank het probleem?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 09:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat kan ook.
Maar zwart zeiden we al.
Dus wat is met wit het probleem?
De NOS bericht vaak over de schietpartijen in de VS. Naar mijn mening zelfs te vaak omdat gezien de wetgeving in de VS dat normaal is. Los van blank of zwart.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 09:58 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Heb jij de NOS ooit horen zeggen: 'een zwarte man schoot om zich heen' o.i.d.?
Maar ze zeggen nooit 'een zwarte man'. Ze zeggen wel 'een witte man schoot uit het raam'. Bij bruin maken ze er 'een verwarde man' van.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:01 schreef Megumi het volgende:
[..]
De NOS bericht vaak over de schietpartijen in de VS. Naar mijn mening zelfs te vaak omdat gezien de wetgeving in de VS dat normaal is.
Ja want verdeel en heers!quote:Op donderdag 25 januari 2018 20:02 schreef elplato het volgende:
Enorme bullshit. Gevolg van groepje beroepsrellers die zich als zwart menen te moeten identificeren en profileren, en volgens de regels van de door hun gewenste polarisering moet er dus ook een groep als wit aangewezen kunnen worden. In plaats van als maatschappij samen te leven is het dus belangrijk om tegenstellingen te benadrukken en zowel letterlijk als figuurlijk een zwart-wit gedachtenpatroon te hebben.
En de NOS zwicht hiervoor en doet er aan mee. Bravo
Op een zwarte man gaat wel wat sneller geschoten worden door de politie in de VS dan op een blanke man in de VS. Maar dat is irrelevant voor iemand die als jou in Amsterdam woont.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:03 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Maar ze zeggen nooit 'een zwarte man'. Ze zeggen wel 'een witte man schoot uit het raam'. Bij bruin maken ze er 'een verwarde man' van.
Ja en zodra zo'n geimporteerde afrikaan iets uitvreet, komt het in het nieuws als 'brabander sneed tong uit slachtoffer' of hagenaar had zolder vol gestolen spullen......want stel je voor dat de mensen er achter zouden komen dat het buitenlanders zijn ......dat is racisme! En zo blijven ze zich zelf voor de gek houden.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:03 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Maar ze zeggen nooit 'een zwarte man'. Ze zeggen wel 'een witte man schoot uit het raam'. Bij bruin maken ze er 'een verwarde man' van.
Laatst stond mijn straat blank, dat gaf problemen met de riolering.quote:
Ik voel me er niet beledigd door, maar ik onderken wel alle haat en nijd van de mensen die deze verandering willen doordrukken.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 09:40 schreef Ringo het volgende:
Kennelijk voelen heel wat varkensroze medemensen zich opeens "beledigd" () als men hen wit noemt.
Dat was dus positief nieuws, want "blank"quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
Laatst stond mijn straat blank, dat gaf problemen met de riolering.
De term "wit" als in bijvoorbeeld "witman" wordt momenteel vooral gebruikt als scheldwoord/denigrerende term door bepaalde "kansarme" groepen in onze samenleving. Vandaar.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:04 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het geen wereldschokkend issue, het begrip 'blank' is nu eenmaal een historisch residu in de Nederlandse taal, daar kom je niet zomaar van af.
Maar ik vind de weerstand om de term 'wit' te introduceren vreemder dan de wens om 'blank' in de ban te doen.
Wat is er vreemd aan weerstand tegen politiek gemotiveerde taalverandering?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:04 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het geen wereldschokkend issue, het begrip 'blank' is nu eenmaal een historisch residu in de Nederlandse taal, daar kom je niet zomaar van af.
Maar ik vind de weerstand om de term 'wit' te introduceren vreemder dan de wens om 'blank' in de ban te doen.
Daar steekt "wit" toch bleekjes bij af.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:10 schreef Aanstootgevend het volgende:
"haakneuzen"
"geitenneukers"
"nikkers"
Politiek?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat is er vreemd aan weerstand tegen politiek gemotiveerde taalverandering?
Welk sociale verandering?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Politiek?
Ik zie het eerder als het gevolg van een sociale verandering.
Die verandering roept overigens veel politieke weerstand op.
Sociale veranderingen komen maatschappijbreed van onderaf, dit is een institutionele taalverandering van bovenaf.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Politiek?
Ik zie het eerder als het gevolg van een sociale verandering.
Die verandering roept overigens veel politieke weerstand op.
Ik ben het ook niet eens met appongeluk, fipronilei en regenboogtaal. Dat ge 't weet.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sociale veranderingen komen maatschappijbreed van onderaf, dit is een institutionele taalverandering van bovenaf.
Taal veranderen is nogal wat, in het bijzonder wanneer dat politiek gemotiveerd is.
De toename van het aantal mensen met een andere etnische of culturele achtergrond, hun emancipatie in de samenleving en het stempel dat zij daarmee drukken op de Nederlandse taal.quote:
Prima, maar dat is een autonoom proces waar dit niet over gaat.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:07 schreef Ringo het volgende:
[..]
De toename van het aantal mensen met een andere etnische of culturele achtergrond, hun emancipatie in de samenleving en het stempel dat zij daarmee drukken op de Nederlandse taal.
Nee, dat is sinds kort gangbaar in een specifiek activistisch discours, het begrip wordt actief geplugd. Niet iedereen wil dat spontaan overnemen zoals bij een brede sociale verandering het geval zou zijn, dus kiest de NPO kant indien zij daar in meegaat. Het lijkt mij niet de taak van de NPO kant te kiezen, en al helemaal niet met onze taal.quote:Doe nou niet alsof de NPO de term 'witte mensen' zelf heeft uitgevonden. Die was allang heel gangbaar; misschien niet in de sociale kringen van de meeste FOK!kers, maar of dát nu een goede graadmeter is...
Die Syrier die z'n vrouw en zichzelf overhoop heeft geschoten was ook opeens een 'Tilburger'quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:08 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Ja en zodra zo'n geimporteerde afrikaan iets uitvreet, komt het in het nieuws als 'brabander sneed tong uit slachtoffer' of hagenaar had zolder vol gestolen spullen......want stel je voor dat de mensen er achter zouden komen dat het buitenlanders zijn ......dat is racisme! En zo blijven ze zich zelf voor de gek houden.
Is wel jammer want ik betwijfel of andere Tilburgers hem zo zagen. Die hadden het waarschijnlijk gewoon over die achterlijke vieze buitenlander.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die Syrier die z'n vrouw en zichzelf overhoop heeft geschoten was ook opeens een 'Tilburger'
Dat maak jij ervan. Noem hem gewoon Syriër en t is verder prima.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:16 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Is wel jammer want ik betwijfel of andere Tilburgers hem zo zagen. Die hadden het waarschijnlijk gewoon over die achterlijke vieze buitenlander.
De overgrote meerderheid heeft het gewoon over blank als de huidskleur van een licht Europees persoon omschrijven wordt.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:07 schreef Ringo het volgende:
[..]
Doe nou niet alsof de NPO de term 'witte mensen' zelf heeft uitgevonden. Die was allang heel gangbaar; misschien niet in de sociale kringen van de meeste FOK!kers, maar of dát nu een goede graadmeter is...
Wel als het NPO tot de conclusie komt dat het handhaven van het bestaande taalgebruik net zo goed een politieke keuze is en beredeneerd overweegt dat 'wit' een neutralere term is. Met de argumenten waarom dat laatste het geval is mag jij het niet eens zijn, maar het bezwaar dat de NPO een 'politieke kant zou kiezen' is daarmee in ieder geval minder valide.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Prima, maar dat is een autonoom proces waar dit niet over gaat.
[..]
Nee, dat is sinds kort gangbaar in een specifiek activistisch discours, het begrip wordt actief geplugd. Niet iedereen wil dat spontaan overnemen zoals bij een brede sociale verandering het geval zou zijn, dus kiest de NPO kant indien zij daar in meegaat. Het lijkt mij niet de taak van de NPO kant te kiezen, en al helemaal niet met onze taal.
Nee, inzake taal is neutraal passief. Actief een verandering bewerkstelligen is niet neutraal, het volgen van het normale spraakgebruik van meerdere decennia is dat wel.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:45 schreef Scribent het volgende:
[..]
Wel als het NPO tot de conclusie komt dat het handhaven van het bestaande taalgebruik net zo goed een politieke keuze is en beredeneerd overweegt dat 'wit' een neutralere term is. Met de argumenten waarom dat laatste het geval is mag jij het niet eens zijn, maar het bezwaar dat de NPO een 'politieke kant zou kiezen' is daarmee in ieder geval minder valide.
Onzin.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 11:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zwart en wit is een logischer begrippenpaar.
Ik denk dat de NOS heel veel invloed heeft. Het is de grootste nieuwsomroep van Nederland. Radio 1, Nederland NPO 1, 2 en 3. Voor veel mensen is wat de NOS brengt, gewoon het nieuws.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 09:59 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat je zelf kritisch kan nadenken toch? Ik laat mijn referentie kader echt niet bepalen door NOS maar neem een kritische houding aan op nieuws in het algemeen. Meerdere bronnen raadplegen bijvoorbeeld.
Heb jij het ook nog steeds over 'gastarbeiders'? Spel jij 'pannenkoek' nog zonder tussen-n? Is 'al' voor jou nog 'reeds' en 'hoewel' 'ofschoon'? Praat jij nog over 'de homofiele medemens'? Is een teringlijer hetzelfde als een tubercolosepatiënt?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, inzake taal is neutraal passief. Actief een verandering bewerkstelligen is niet neutraal, het volgen van het normale spraakgebruik van meerdere decennia is dat wel.
Wat is er mis mee?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het staat je vrij om de term te blijven gebruiken.
Wat is er mis met jou?quote:
Pigmentief uitgedaagden vinden het kwetsend dat pigmentief minder uitgedaagden blank genoemd worden...quote:
Het is onmogelijk om verschillen gelijkwaardig aan te duiden. Dat de weerstand aan ras wordt gekoppeld zegt uitsluitend iets over diegenen die de koppeling leggen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:11 schreef Ringo het volgende:
De irritatie over de term 'wit' laat vooral zien hoe groot het volkse ressentiment is over de emancipatie van 'zwarte' mensen ('enkele radicale activisten'). Men wil niet eens meer accepteren dat er over elkaar wordt gesproken in gelijkwaardige termen.
Zo ver zijn wij heen, zo diep gezonken.
Et tu, W.
Het is al heel lang onder een aanzienlijk deel van de bevolking normaal spraakgebruik. Een deel van die mensen (het subject van de term 'zwart') hoort er maatschapplijk niet echt bij, dat dan weer wel. Maar ik vermoed zo dat 'neger' ook eerder werd vervangen van 'bovenaf' (waaronder het NOS-journaal) dan dat de 'normale' witte mens er met zijn 'normale' spraakgebruik aan toe was.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, inzake taal is neutraal passief. Actief een verandering bewerkstelligen is niet neutraal, het volgen van het normale spraakgebruik van meerdere decennia is dat wel.
Zwarte mensen zijn wel wat gewend. Maar geen bevolkingsgroep zo gevoelig als witte mensen. Vervang 'blank' door 'wit' en ze zien rood van verontwaardiging; stel voor om Zwarte Piet door roetveegpieten te vervangen en ze blokkeren de snelweg. Tere zieltjes...quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:25 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Pigmentief uitgedaagden vinden het kwetsend dat pigmentief minder uitgedaagden blank genoemd worden...
Wat is er mis met 'blank'?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:25 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat is er mis met jou?
Wellicht niets, maar er valt van alles over je te zeggen.
Die dwangmatige spellingsveranderaars die daarmee hun bestaan moeten rechtvaardigen en het opnieuw moeten leren van spellingsregels als een vereenvoudiging verkopen kunnen wat mij betreft de vliegende tering krijgen ja. Je laat de taal zoveel mogelijk met rust zodat die zichzelf ontwikkelt door gebruik.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Heb jij het ook nog steeds over 'gastarbeiders'? Spel jij 'pannenkoek' nog zonder tussen-n? Is 'al' voor jou nog 'reeds' en 'hoewel' 'ofschoon'? Praat jij nog over 'de homofiele medemens'? Is een teringlijer hetzelfde als een tubercolosepatiënt?
Mijn irritatie is groot omdat men deze taalverandering probeert te forceren, en omdat deze propagandistisch is. De bedoeling ervan is het denken te beinvloeden. Dat is namelijk een van de vele mogelijkheden die taal biedt. In die zin is het heel goed vergelijkbaar met begrippen als 'scheefwonen', 'Europese verkiezingen', 'handelsverdrag', 'economische groei' en 'islamofobie'.quote:De irritatie over de term 'wit' laat vooral zien hoe groot het volkse ressentiment is over de emancipatie van 'zwarte' mensen ('enkele radicale activisten'). Men wil niet eens meer accepteren dat er over elkaar wordt gesproken in gelijkwaardige termen.
Zo ver zijn wij heen, zo diep gezonken.
Et tu, W.
Spelling =/= taal.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Die dwangmatige spellingsveranderaars die daarmee hun bestaan moeten rechtvaardigen en het opnieuw moeten leren van spellingsregels als een vereenvoudiging verkopen kunnen wat mij betreft de vliegende tering krijgen ja. Je laat de taal zoveel mogelijk met rust zodat die zichzelf ontwikkelt door gebruik.
Ook 'blank' is een frame.quote:Mijn irritatie is groot omdat men deze taalverandering probeert te forceren, en omdat deze propagandistisch is. De bedoeling ervan is het denken te beinvloeden. Dat is namelijk een van de vele mogelijkheden die taal biedt. In die zin is het heel goed vergelijkbaar met begrippen als 'scheefwonen', 'Europese verkiezingen', 'handelsverdrag', 'economische groei' en 'islamofobie'.
Het grappige is nu juist dat de dubbelterm 'blank' vs 'wit' een typische eigenaardigheid is van de Nederlandse taal. Zou het Afrikaans en de geschiedenis van de apartheid daarin een rol hebben gespeeld?quote:In deze bestaat de propagandistische werking in de vereenzelviging met Amerikaanse rassenproblematiek, terwijl naar mijn stellige overtuiging het Nederlandse racisme op zijn eigenaardigheden moeten beoordeeld en aangepakt.
Je sleept er zelf steeds maar Amerika bij. Nederlanders als Gloria Wekker e.a. doen dat niet, die streven juist naar een beoordeling en aanpak van het Nederlandse racisme op zijn eigenaardigheden.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
In deze bestaat de propagandistische werking in de vereenzelviging met Amerikaanse rassenproblematiek, terwijl naar mijn stellige overtuiging het Nederlandse racisme op zijn eigenaardigheden moeten beoordeeld en aangepakt.
Ja, want 'white' is niet in verband te brengen met apartheid.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Spelling =/= taal.
Spelling is een set afspraken om taal in schrift weer te geven.
Taal ontwikkelt zich buiten de spelling om.
[..]
Ook 'blank' is een frame.
De herschikking naar het neutralere onderscheid zwart/wit is juist een poging tot de-framing.
[..]
Het grappige is nu juist dat de dubbelterm 'blank' vs 'wit' een typische eigenaardigheid is van de Nederlandse taal. Zou het Afrikaans en de geschiedenis van de apartheid daarin een rol hebben gespeeld?
I'm dreaming of a White Christmas klinkt nooit meer hetzelfde.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 16:05 schreef luxerobots het volgende:
Ja, want 'white' is niet in verband te brengen met apartheid.
Wat is er mis met blank?quote:
En wat als je wél allochtoon bent?quote:Op woensdag 24 januari 2018 11:51 schreef Red_85 het volgende:
Audio in de link.
https://www.geenstijl.nl/5140401/blank-blank-blank/#comments
Blank mag niet want te positief.
'Allochtoon' is ookal vervangen door 'Nederlander met een migratie-achtergrond'.
NOS manipuleert en dicteert wat wij moeten denken. Over Nederlanders mag niet te positief gedacht worden, over allochtonen niet te negatief.
Het nieuws van alle kanten?
Dan mag er graag wat negatiever over je gepraat worden.quote:
Tekenend dit. Meerdere keren achter elkaar (hetzelfde) posten of roepen maakt nog niet dat je een punt hebt. Je provocerende houding laat ook zien dat je liever polariseert dan samenbrengtquote:
Nou ja. Ik heb wel een migratie achtergrond maar ben geen Nederlanderquote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dan mag er graag wat negatiever over je gepraat worden.
Hoho, de bewijslast ligt bij jou.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 00:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mannetje zit in een hoekje
Bewijs eens dat ik hier onzin verkoop. Dat jij geen racist bent.
Voorlopig heb je je posthistorie niet echt mee.
Nee, je bewijst niets. Je komt met wat ongegronde beschuldigingen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 01:21 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Dus jij bent ook niet eens een man van je woord.
Wij beschuldigen elkaar van selectief wegkijken, één keer vragen van jou, en ik geef je gelijk een voorbeeld.
Drie keer vragen van mij, en drie keer laat je het afweten.
Gaat lekker dat discuseieren zo met jou; lekker strooien met tegenstrijdige argumenten, dat dan weer ontkennen zonder in te gaan op de inhoud, ongegronde aantijgingen maken en zelf gemaakte voorstellen niet nakomen. Je komt niet eens met onzin, maar herhaaldelijk met niets.
Wat denk je nu zelf hoe dat voor anderen hier parten speelt met jouw geloofswaardigheid factor?
Jij sleepte spelling er aan de haren bij, ik vond het meteen al niet zo'n gelukkig voorbeeld.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Spelling =/= taal.
Spelling is een set afspraken om taal in schrift weer te geven.
Taal ontwikkelt zich buiten de spelling om.
Blank is in de loop der tijden al flink van frame veranderd, en een dusdanig ingeburgerd, standaard en helder beschrijvend woord dat het geen politiek of sociaal frame meer heeft.quote:Ook 'blank' is een frame.
De herschikking naar het neutralere onderscheid zwart/wit is juist een poging tot de-framing.
Het is juist een eigenaardigheid van de Engelse taal om een huidskleur aan te duiden met een kleur die er niet bij in de buurt komt, los van de discussie of wit wel een kleur is of juist de afwezigheid van kleur. Daardoor hebben de Angelsaksen niet eens woord om bij de eerste zon de kleur van zojuist ontblootte ledematen te beschrijven alvorens die rood worden. Misschien juist om de tegenstelling met de te onderdrukken mensen zo groot mogelijk te maken.quote:Het grappige is nu juist dat de dubbelterm 'blank' vs 'wit' een typische eigenaardigheid is van de Nederlandse taal. Zou het Afrikaans en de geschiedenis van de apartheid daarin een rol hebben gespeeld?
Vanwege gebrek aan interesse in pseudo-wetenschap ben ik niet heel erg vertrouwd met het werk van Wekker, maar er is weldegelijk een campagne aan de gang om blank te vervangen door wit. Dat komt tegelijk met blackface bij de Ducht christmas celebrations en nog meer van dat soort stupide en wederom heerszuchtige Amerikaanse projecties.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:34 schreef Scribent het volgende:
[..]
Je sleept er zelf steeds maar Amerika bij. Nederlanders als Gloria Wekker e.a. doen dat niet, die streven juist naar een beoordeling en aanpak van het Nederlandse racisme op zijn eigenaardigheden.
Prima als het je niet interesseert, maar ga tenminste niet zaniken dat het Amerikaanse onzin is terwijl het gewoon heel erg Nederlands is.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Vanwege gebrek aan interesse in pseudo-wetenschap ben ik niet heel erg vertrouwd met het werk van Wekker, maar er is weldegelijk een campagne aan de gang om blank te vervangen door wit. Dat komt tegelijk met blackface bij de Ducht christmas celebrations en nog meer van dat soort stupide en wederom heerszuchtige Amerikaanse projecties.
Feit; de islam tast anderen aan in hun rechten. Twee voorbeelden;quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, je bewijst niets. Je komt met wat ongegronde beschuldigingen.
quote:Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten". Dat geeft namelijk aan dat je niet alleen dom bent, maar ook nog eens niet in staat bent om anderen als mens te zien.
Feit: de islam doet niets, sommige moslims doen dat. En die moeten ook aangepakt worden.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 19:51 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Feit; de islam tast anderen aan in hun rechten. Twee voorbeelden;
- Hier geld het recht van vrijheid van meningsuiting, maar dit recht van de vrijheid van meningsuiting word aangetast door moslims, uit naam van de islam als mensen zich kritisch of bespottend uitlaten over de profeet.
- Homoseksuele en afvallige moslim(a)s worden hier in nederland, terwijl zij hier het recht hebben om openlijk homo te zijn of afvallig te zijn, bedreigd (met eerwraak) en weg gepest uit COA's. Door moslims, omdat ze homoseksueel of afvallig zijn.
De rechtvaardiging voor deze acties kan men zonder moeite halen uit de opvattingen die hun religie dicteert, terwijl het gros van de moslims zich hier niet openlijk tegen over uit spreken. Ook niet hier, in het westen.
Dit gebeurt echt. Alleen een wegkijker pur sang kan dan nog roepen ''de islam tast anderen aan in hun rechten".
Enter Ser_ met een ware next level wegkijk/bewering; diegene die beweert dat de ''islam anderen aantast in hun rechten'', ''discrimineert'' en is een nazi.
[..]
Dus omdat radicaallinks het de laatste paar jaar gebruikt en bijvoorbeeld sommige Surinamers moet de NOS ook ineens buigen ?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:07 schreef Ringo het volgende:
Doe nou niet alsof de NPO de term 'witte mensen' zelf heeft uitgevonden. Die was allang heel gangbaar; misschien niet in de sociale kringen van de meeste FOK!kers, maar of dát nu een goede graadmeter is...
Als jij de term "witte" normaal vindt dan ben jij degene die in de bubble zitquote:
man en paard benoemen mag tegenwoordig niet meer....quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
Die Syrier die z'n vrouw en zichzelf overhoop heeft geschoten was ook opeens een 'Tilburger'
Bij wie is blank beladen: bij een zeer kleine radicale minderheidquote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:45 schreef Scribent het volgende:
Wel als het NPO tot de conclusie komt dat het handhaven van het bestaande taalgebruik net zo goed een politieke keuze is en beredeneerd overweegt dat 'wit' een neutralere term is.
Die politieke kant kiezen ze wel degelijk, radical links namelijk.quote:Met de argumenten waarom dat laatste het geval is mag jij het niet eens zijn, maar het bezwaar dat de NPO een 'politieke kant zou kiezen' is daarmee in ieder geval minder valide.
En waarom moet je dat als NOS gaan overnemen ?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 14:36 schreef Scribent het volgende:
Het is al heel lang onder een aanzienlijk deel van de bevolking normaal spraakgebruik. Een deel van die mensen (het subject van de term 'zwart') hoort er maatschapplijk niet echt bij, dat dan weer wel.
Niet de zaken gaan omdraaien nuquote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:18 schreef Ringo het volgende:
Ook 'blank' is een frame.
Als er iemand geilt op die Amerikaanse hysterie dan is het Wekker welquote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:34 schreef Scribent het volgende:
Je sleept er zelf steeds maar Amerika bij. Nederlanders als Gloria Wekker e.a. doen dat niet, die streven juist naar een beoordeling en aanpak van het Nederlandse racisme op zijn eigenaardigheden.
Dat soort foto`s zijn juist de redenen waarom de racisten zoals Wekker en SImons de term blank willen vervangen door wit.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 16:05 schreef luxerobots het volgende:
Ja, want 'white' is niet in verband te brengen met apartheid.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wegkijker gespotquote:Op vrijdag 26 januari 2018 19:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Feit: de islam doet niets, sommige moslims doen dat. En die moeten ook aangepakt worden.
Gloria Wekkerquote:Op vrijdag 26 januari 2018 15:34 schreef Scribent het volgende:
[..]
Waarom is Gloria Wekker een nep-wetenschapper?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 20:44 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Gloria WekkerLekker belangrijk wat die nep-wetenschapper / extreemlinkse activist vindt.
Leesvoer: Gloria wekker ontmaskerd: haar werk blijkt aantoonbare nepwetenschapquote:Op vrijdag 26 januari 2018 20:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom is Gloria Wekker een nep-wetenschapper?
Meh, ik heb gelezen tot op het punt dat blijkt dat de schrijver niet snapt wat kwalitatief onderzoek is. Als je vindt dat er verderop een fatsoenlijk bewijs in staat dat Wekker geen goede wetenschap doet, moet je dat maar even citeren.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 20:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Leesvoer: Gloria wekker ontmaskerd: haar werk blijkt aantoonbare nepwetenschap
Kijk eens naar haar "wetenschappelijke" methodes.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 20:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom is Gloria Wekker een nep-wetenschapper?
Kwalitatief onderzoek is niet wetenschappelijk. Je kunt dit namelijk niet zomaar extrapoleren naar grotere groepen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 20:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Meh, ik heb gelezen tot op het punt dat blijkt dat de schrijver niet snapt wat kwalitatief onderzoek is. Als je vindt dat er verderop een fatsoenlijk bewijs in staat dat Wekker geen goede wetenschap doet, moet je dat maar even citeren.
Het gaat toch ook niet om jou?! Het gaat erom dat de grootste nieuwsite van Nederland de uitdrukking blank te positief voor ons vindt. Door zoiets te zeggen zet je de hele blanke bevolking weg, zij zullen wel even uitmaken dat we dat niet verdienen! DAt we ons schuldig moeten voelen over een verleden waar we part nog deel aan gehad hebben. Als je echt vind dat nederlanders geprofiteerd hebben van de kolonien, begin dan eerst maar met de koninklijke familie, die zijn er echt rijk van geworden!quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:43 schreef elplato het volgende:
[..]
Tekenend dit. Meerdere keren achter elkaar (hetzelfde) posten of roepen maakt nog niet dat je een punt hebt. Je provocerende houding laat ook zien dat je liever polariseert dan samenbrengt
Het zal mij werkelijk worst wezen of mensen van een of andere etnische origine mij wit willen noemen. Als anderen zich zonodig zwart willen noemen, prima dan. Maar ga mij en anderen niet opleggen hoe wij onszelf moeten zien , en ga ook geen woorden of gedachten verbieden. Naar fascistisch trekje.
Haha, Wekker heeft duidelijk een gevoelig plekje geraakt bij die lichtgeraakte internethelden, als ze zich aan zoveel doorwrochte wetenschapskritiek zetten om haar werk te ridiculiseren. Zouden ze dat nou ook ooit doen bij witte fopwetenschappers zoals Piet Emmer? Neuh.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 21:11 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Kijk eens naar haar "wetenschappelijke" methodes.
https://saltmines.nl/2017(...)nbare-nepwetenschap/
https://www.geenstijl.nl/(...)schap-gloria-wekker/
Meer werk maak ik er niet van.
Toch wit maar schrappen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 22:17 schreef Tyr80 het volgende:
Ben ik heel raar als ik wit eigenlijk positiever vind klinken dan blank?
Met blank ga ik toch gauw naar vla, leeg, kleurloos, smaakloos, niet echt positief.
Wit is meer voor schoon wasgoed, maagdelijk wit, helder, sereen, en dus wel positief.
Omo heeft dat ook weer verpest hoor. Hadden ergens volgens mij in de jaren 90 Omo Power of Omo extra oid uitgevonden. Gooide je je spijkerbroekjes in de wasmachine kwamen ze eruit als een gerafeld balletje van denim, waar alleen de kat van de buren raad mee wist.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 22:17 schreef Tyr80 het volgende:
Ben ik heel raar als ik wit eigenlijk positiever vind klinken dan blank?
Met blank ga ik toch gauw naar vla, leeg, kleurloos, smaakloos, niet echt positief.
Wit is meer voor schoon wasgoed, maagdelijk wit, helder, sereen, en dus wel positief.
Dan heb je wel een erg beperkt idee van wetenschap.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 21:12 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Kwalitatief onderzoek is niet wetenschappelijk. Je kunt dit namelijk niet zomaar extrapoleren naar grotere groepen.
De klassieke denkfout...quote:Op vrijdag 26 januari 2018 22:09 schreef Scribent het volgende:
[..]
Haha, Wekker heeft duidelijk een gevoelig plekje geraakt bij die lichtgeraakte internethelden, als ze zich aan zoveel doorwrochte wetenschapskritiek zetten om haar werk te ridiculiseren. Zouden ze dat nou ook ooit doen bij witte fopwetenschappers zoals Piet Emmer? Neuh.
Nou, overtuig me maar...quote:Op vrijdag 26 januari 2018 23:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan heb je wel een erg beperkt idee van wetenschap.
Verbieden? Dat doet toch ook niemand?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 17:43 schreef elplato het volgende:
Het zal mij werkelijk worst wezen of mensen van een of andere etnische origine mij wit willen noemen. Als anderen zich zonodig zwart willen noemen, prima dan. Maar ga mij en anderen niet opleggen hoe wij onszelf moeten zien , en ga ook geen woorden of gedachten verbieden. Naar fascistisch trekje.
Jij beweert dat ik onzin verkoop?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoho, de bewijslast ligt bij jou.
Als je ook maar iets wilt weten over motivatie van mensen, moet je kwalitatief onderzoek doen.quote:
Bleek is niet goed dus?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 23:47 schreef Ringo het volgende:
[..]
Verbieden? Dat doet toch ook niemand?
Een mediaorganisatie neemt het besluit om in de eigen berichtgeving voortaan de term 'wit' te prefereren boven 'blank'.
Dat is het.
Zwart, wit. Prima duo. Gaat al eeuwen samen.
Het staat jou verder vrij om jezelf blank te blijven noemen.
Ja, dat sowieso. Maar met die post bedoel ik dat jij eerst met argumenten moet komen dat ik een racist ben.quote:
Ho wacht even, niet de boel versimpelen.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 23:47 schreef Ringo het volgende:
Verbieden? Dat doet toch ook niemand?
Een mediaorganisatie neemt het besluit om in de eigen berichtgeving voortaan de term 'wit' te prefereren boven 'blank'.
Dat is het.
Op Fok ben jij een fel voorstander van de massaimmigratie en de radicale islam.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 00:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja, dat sowieso. Maar met die post bedoel ik dat jij eerst met argumenten moet komen dat ik een racist ben.
Niet nodig. Jij bent een racist.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 00:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso. Maar met die post bedoel ik dat jij eerst met argumenten moet komen dat ik een racist ben.
Heb ik toch al gezegd?quote:Op zaterdag 27 januari 2018 00:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Deze deductie bewijst eigenlijk wel het group-think plot erachter waarmee ze dus alle blanken willen labelen met een associatief negatieve connotatie.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:01 schreef Aanstootgevend het volgende:
Dus, samenvattend:
1. de term "blanken" wordt als niet gelijkwaardig gezien aan "zwarten". Blank is een woord dat geassocieerd wordt met schoon, netjes etc - zwart met eng, niet eerlijk etc.
2, Dat willen mensen gelijk trekken.
3. Men kiest dan voor de term "wit". Een term gebruikt door racisten tijdens de segregatie (white vs coloured), neonazis (white power!) en door "nieuwe Nederlanders" als alternatief voor "kaaskop".
4. En dat is beter. Ofzo.
Jij bent hier toch echt jouw eigen definities aan het bedenken.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 21:12 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Kwalitatief onderzoek is niet wetenschappelijk. Je kunt dit namelijk niet zomaar extrapoleren naar grotere groepen.
Zwart en wit. Hoe objectief wil je een begrippenpaar hebben?quote:Op zaterdag 27 januari 2018 00:17 schreef bluemoon23 het volgende:
We hebben het niet over "een" mediaorganisatie![]()
We hebben het hier over de NOS, onderdeel van de met belastinggeld gefinancierde publieke omroep, en ze worden geacht objectief en onafhankelijk te zijn.
Denk in de kleuren van je hart.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 03:04 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zwart en wit. Hoe objectief wil je een begrippenpaar hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |