Wat is met blank het probleem?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 09:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat kan ook.
Maar zwart zeiden we al.
Dus wat is met wit het probleem?
De NOS bericht vaak over de schietpartijen in de VS. Naar mijn mening zelfs te vaak omdat gezien de wetgeving in de VS dat normaal is. Los van blank of zwart.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 09:58 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Heb jij de NOS ooit horen zeggen: 'een zwarte man schoot om zich heen' o.i.d.?
Maar ze zeggen nooit 'een zwarte man'. Ze zeggen wel 'een witte man schoot uit het raam'. Bij bruin maken ze er 'een verwarde man' van.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:01 schreef Megumi het volgende:
[..]
De NOS bericht vaak over de schietpartijen in de VS. Naar mijn mening zelfs te vaak omdat gezien de wetgeving in de VS dat normaal is.
Ja want verdeel en heers!quote:Op donderdag 25 januari 2018 20:02 schreef elplato het volgende:
Enorme bullshit. Gevolg van groepje beroepsrellers die zich als zwart menen te moeten identificeren en profileren, en volgens de regels van de door hun gewenste polarisering moet er dus ook een groep als wit aangewezen kunnen worden. In plaats van als maatschappij samen te leven is het dus belangrijk om tegenstellingen te benadrukken en zowel letterlijk als figuurlijk een zwart-wit gedachtenpatroon te hebben.
En de NOS zwicht hiervoor en doet er aan mee. Bravo
Op een zwarte man gaat wel wat sneller geschoten worden door de politie in de VS dan op een blanke man in de VS. Maar dat is irrelevant voor iemand die als jou in Amsterdam woont.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:03 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Maar ze zeggen nooit 'een zwarte man'. Ze zeggen wel 'een witte man schoot uit het raam'. Bij bruin maken ze er 'een verwarde man' van.
Ja en zodra zo'n geimporteerde afrikaan iets uitvreet, komt het in het nieuws als 'brabander sneed tong uit slachtoffer' of hagenaar had zolder vol gestolen spullen......want stel je voor dat de mensen er achter zouden komen dat het buitenlanders zijn ......dat is racisme! En zo blijven ze zich zelf voor de gek houden.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:03 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Maar ze zeggen nooit 'een zwarte man'. Ze zeggen wel 'een witte man schoot uit het raam'. Bij bruin maken ze er 'een verwarde man' van.
Laatst stond mijn straat blank, dat gaf problemen met de riolering.quote:
Ik voel me er niet beledigd door, maar ik onderken wel alle haat en nijd van de mensen die deze verandering willen doordrukken.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 09:40 schreef Ringo het volgende:
Kennelijk voelen heel wat varkensroze medemensen zich opeens "beledigd" () als men hen wit noemt.
Dat was dus positief nieuws, want "blank"quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
Laatst stond mijn straat blank, dat gaf problemen met de riolering.
De term "wit" als in bijvoorbeeld "witman" wordt momenteel vooral gebruikt als scheldwoord/denigrerende term door bepaalde "kansarme" groepen in onze samenleving. Vandaar.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:04 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het geen wereldschokkend issue, het begrip 'blank' is nu eenmaal een historisch residu in de Nederlandse taal, daar kom je niet zomaar van af.
Maar ik vind de weerstand om de term 'wit' te introduceren vreemder dan de wens om 'blank' in de ban te doen.
Wat is er vreemd aan weerstand tegen politiek gemotiveerde taalverandering?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:04 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het geen wereldschokkend issue, het begrip 'blank' is nu eenmaal een historisch residu in de Nederlandse taal, daar kom je niet zomaar van af.
Maar ik vind de weerstand om de term 'wit' te introduceren vreemder dan de wens om 'blank' in de ban te doen.
Daar steekt "wit" toch bleekjes bij af.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:10 schreef Aanstootgevend het volgende:
"haakneuzen"
"geitenneukers"
"nikkers"
Politiek?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat is er vreemd aan weerstand tegen politiek gemotiveerde taalverandering?
Welk sociale verandering?quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Politiek?
Ik zie het eerder als het gevolg van een sociale verandering.
Die verandering roept overigens veel politieke weerstand op.
Sociale veranderingen komen maatschappijbreed van onderaf, dit is een institutionele taalverandering van bovenaf.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:26 schreef Ringo het volgende:
[..]
Politiek?
Ik zie het eerder als het gevolg van een sociale verandering.
Die verandering roept overigens veel politieke weerstand op.
Ik ben het ook niet eens met appongeluk, fipronilei en regenboogtaal. Dat ge 't weet.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sociale veranderingen komen maatschappijbreed van onderaf, dit is een institutionele taalverandering van bovenaf.
Taal veranderen is nogal wat, in het bijzonder wanneer dat politiek gemotiveerd is.
De toename van het aantal mensen met een andere etnische of culturele achtergrond, hun emancipatie in de samenleving en het stempel dat zij daarmee drukken op de Nederlandse taal.quote:
Prima, maar dat is een autonoom proces waar dit niet over gaat.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:07 schreef Ringo het volgende:
[..]
De toename van het aantal mensen met een andere etnische of culturele achtergrond, hun emancipatie in de samenleving en het stempel dat zij daarmee drukken op de Nederlandse taal.
Nee, dat is sinds kort gangbaar in een specifiek activistisch discours, het begrip wordt actief geplugd. Niet iedereen wil dat spontaan overnemen zoals bij een brede sociale verandering het geval zou zijn, dus kiest de NPO kant indien zij daar in meegaat. Het lijkt mij niet de taak van de NPO kant te kiezen, en al helemaal niet met onze taal.quote:Doe nou niet alsof de NPO de term 'witte mensen' zelf heeft uitgevonden. Die was allang heel gangbaar; misschien niet in de sociale kringen van de meeste FOK!kers, maar of dát nu een goede graadmeter is...
Die Syrier die z'n vrouw en zichzelf overhoop heeft geschoten was ook opeens een 'Tilburger'quote:Op vrijdag 26 januari 2018 10:08 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Ja en zodra zo'n geimporteerde afrikaan iets uitvreet, komt het in het nieuws als 'brabander sneed tong uit slachtoffer' of hagenaar had zolder vol gestolen spullen......want stel je voor dat de mensen er achter zouden komen dat het buitenlanders zijn ......dat is racisme! En zo blijven ze zich zelf voor de gek houden.
Is wel jammer want ik betwijfel of andere Tilburgers hem zo zagen. Die hadden het waarschijnlijk gewoon over die achterlijke vieze buitenlander.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die Syrier die z'n vrouw en zichzelf overhoop heeft geschoten was ook opeens een 'Tilburger'
Dat maak jij ervan. Noem hem gewoon Syriër en t is verder prima.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 13:16 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Is wel jammer want ik betwijfel of andere Tilburgers hem zo zagen. Die hadden het waarschijnlijk gewoon over die achterlijke vieze buitenlander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |