Op die belachelijke hetze hier op Fok! tegen alles wat ook maar enigszins op geloof lijkt. Elk onderwerp in F&L loopt uit op een "gelovigen zijn volkomen debielen die niet rationeel kunnen denken", zonder enige onderbouwde argumentatie. Maar lekker gelovigen dissen dat is hier de hobby. In F&L voornamelijk Christenen, in BNW met name de Joden, in NWS vooral de moslims.quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:28 schreef Broomer het volgende:
[..]
Hier herken ik me absoluut niet in. Ik ben niet bang om toe te geven dat ik iets niet weet, ik verdedig niet met mijn hakken in het zand mijn niet-geloven, en ik gebruik m.i. geen absurde argumenten - ik wil alleen bewijs zien.
Waar heb je dit op gebaseerd?
Dat hoef ik ook niet te beweren. Daarvoor beroep ik mij op de apostolische overlevering.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
"dingen die eenduidig letterlijk te interpreteren zijn"
Tenzij je wilt beweren dat die voorspellingen objectief "verre van vaag" zijn is dat niet het geval.
Cargo cult is zelfs een mooier voorbeeld. Ken je dat? Indien niet, het is erg grappig, zeker de Prince Philip cult:quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze foto ken je misschien wel:
[ afbeelding ]
Dit is een stam in het Amazonegebied die nog nooit contact heeft gemaakt met de moderne beschaving. Ze zijn hier bezig om met pijl en boog te schieten op iets dat zij nog nooit hebben gezien: een vliegtuig.
Als we jouw criterium volgen, dan zouden deze mensen ons zien als 'goden', omdat wij vanalles kunnen dat zij - met hun kennis - niet voor mogelijk houden.
Vanzelfsprekend zijn wij geen goden. Dus ik zou zeggen: dit criterium werkt gewoon niet.
quote:[..]
Kan nog steeds een resultaat zijn van genetic engineering dat niets met goden te maken heeft.
[..]
Over het algemeen werkt men in de wetenschap op basis van de mate waarin een bepaalde verklaring erin slaagt een verschijnsel te beschrijven en te voorspellen en vuistregels zoals het scheermes van Ockham.
De interessante vraag die dat hier oproept is: in welk geval is god als verklaring waarschijnlijker dan een buitenaards wezen dat gewoon net ff wat verder ontwikkeld is dan wij?
Ik zou zeggen: in geen enkel geval!
[..]
Zie Amazonestam. Die mensen zouden ons geen goden moeten noemen. En net zo goed zouden wij zelf die verleiding moeten weerstaan. Ook wanneer wij geconfronteerd worden met wezens die dingen kunnen die wij zelf niet begrijpen of kunnen.
Dat is jouw definitie van goden. Waarmee je aangeeft een gelovige te zijn: volgens jouw geloof moet een god aan die en die definitie voldoen. Andere gelovigen denken daar (vaak onafhankelijk van religie) anders over.quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze foto ken je misschien wel:
[ afbeelding ]
Dit is een stam in het Amazonegebied die nog nooit contact heeft gemaakt met de moderne beschaving. Ze zijn hier bezig om met pijl en boog te schieten op iets dat zij nog nooit hebben gezien: een vliegtuig.
Als we jouw criterium volgen, dan zouden deze mensen ons zien als 'goden', omdat wij vanalles kunnen dat zij - met hun kennis - niet voor mogelijk houden.
Vanzelfsprekend zijn wij geen goden. Dus ik zou zeggen: dit criterium werkt gewoon niet.
En wat denk je dan van "X is voor MIJ de waarheid"?quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, de vraag "wat is nou wel of niet waar?" lijkt mij best legitiem. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen ook veel minder moeite heb met gelovigen die zeggen "ik geloof X" dan met gelovigen die zeggen "X is De Waarheid".
Huh, ik reageer daar uitsluitend op een criterium voor het identificeren van goden dat door iemand anders werd gegeven?quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is jouw definitie van goden. Waarmee je aangeeft een gelovige te zijn: volgens jouw geloof moet een god aan die en die definitie voldoen. Andere gelovigen denken daar (vaak onafhankelijk van religie) anders over.
Die uitspraak lijkt me identiek aan "ik geloof dat...". Het is geen uitspraak over de werkelijkheid maar over de persoon die de uitspraak doet.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En wat denk je dan van "X is voor MIJ de waarheid"?
God hoeft niet per se de waarheid te schrijven, hij werkt ook in parabellen en beeldspraak. En hoe een tekst gelezen moet worden is afhankelijk van de cultuur en de tijd. Wij begrijpen veel niet meer van wat 100 jaar geleden werd bedoeld qua verwijzingen. Dat zal toen niet anders zijn geweest, inclusief dat besef.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:04 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar het woord van god is toch hetzelfde, of wil je nu zeggen dat je aan het woord van god mag twijfelen? Het wordt meermalen in het OT bevestigd bijvoorbeeld met '‘Zo zegt de Heer’. Petrus heeft daarop ook aangegeven dat een eigen uitleg niet mag.
Waarbij je vergeet dat de huidige mens nog steeds een collectie niet al te snuggere apen is.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:53 schreef Broomer het volgende:
[..]
Wijzen naar mensen met nauwelijks enige intellectuele traditie als een vergelijkbaar voorbeeld -- vind ik ook nogal zwak.
Nee, jij bepaalt dat religie/geloof (wat bedoel je?) volgens een recept moet zijn terwijl de gelovigen min of meer zeggen: pak wat ingrediënten uit die kast en mix tot het naar je smaak is en het samen nog eetbaar is.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:06 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik bepaal helemaal niets, ik wijs op het kromme van religie. Als je recept voorschrijft dat je je ergens aan moet houden dan ben je helemaal vrij om het anders te doen. Ik wijs er alleen op dat het niet klopt met het recept.
Het woord van God kunnen we niet eens horen. Daarom zijn er boodschappers en Metatron. En weet je dus nooit wat het èchte woord is.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:15 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat het OT een hoop bagger is wat vervolgens moeilijk letterlijk te nemen is, is niet mijn probleem. Het was echter wel de bedoeling, het woord van god is onfeilbaar.
Nou... in de periode tot ca. 1940 was er weinig godsdienstoorlog in Europa, maar volgens mij geen jaar zonder oorlog of strijd.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Een van. Als je alles samen gaat tellen kom je al een heel eind in die richting.
Dan geloof je dus in iets maar je weet niet eens echt zeker of dat bedoeld wordt.quote:Op woensdag 24 januari 2018 20:17 schreef Lunatiek het volgende:
Het woord van God kunnen we niet eens horen. Daarom zijn er boodschappers en Metatron. En weet je dus nooit wat het èchte woord is.
Best mogelijk:quote:Op woensdag 24 januari 2018 20:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarbij je vergeet dat de huidige mens nog steeds een collectie niet al te snuggere apen is.
Zo goed zijn wij ook niet. En ik twijfel er niet aan dat toekomstige generaties lachen om onze naiviteit.
Het feit dat men gelooft in een supernatuurlijk wezen wat over ALLES beslist en weet ik veel wat ik nog meer, is genoeg aanleiding om te denken dat die mensen niet rationeel nadenken. Dat jij denkt van wel geeft alleen maar aan dat jij gelovig bent, en juist niet rationeel. Precies mijn antwoord.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:50 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Op die belachelijke hetze hier op Fok! tegen alles wat ook maar enigszins op geloof lijkt. Elk onderwerp in F&L loopt uit op een "gelovigen zijn volkomen debielen die niet rationeel kunnen denken", zonder enige onderbouwde argumentatie. Maar lekker gelovigen dissen dat is hier de hobby. In F&L voornamelijk Christenen, in BNW met name de Joden, in NWS vooral de moslims.
God heeft niets geschreven, he ? even dat terzijde, God bestaat niet eens. En als hij wel zou bestaan dan zou het de verschrikkelijkste persoon ever zijn. Beenkanker bij kinderen, bloedkanker bij kinderen. Als je gelovig bent, dan is God daar verantwoordelijk voor. En toch accepteren jullie dat. Alsof het niets is. Ik zou zeggen: denk een keer fatsoenlijk na, grow a pair, en maak zelf de waarheid uit. Wie heeft daar een god voor nodig die je kanker geeft? Ik vind ook als je gelovig bent moet je gewoon door rood rijden. Dan gelden die regels niet voor jou. God gaat over jou, en als het je tijd nog niet is kan je door rood rijden wat je wilt.quote:Op woensdag 24 januari 2018 20:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
God hoeft niet per se de waarheid te schrijven, hij werkt ook in parabellen en beeldspraak. En hoe een tekst gelezen moet worden is afhankelijk van de cultuur en de tijd. Wij begrijpen veel niet meer van wat 100 jaar geleden werd bedoeld qua verwijzingen. Dat zal toen niet anders zijn geweest, inclusief dat besef.
Dit kan je wel zeggen, maar dat zijn ook een stel aannames. Hoe kan je nou beoordelen hoe goed we zijn, zonder het eindpunt te kennen? Hier hebben we een andere razor voor dan die van Ockham, Hitchen's Razor.quote:Op woensdag 24 januari 2018 20:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarbij je vergeet dat de huidige mens nog steeds een collectie niet al te snuggere apen is.
Zo goed zijn wij ook niet. En ik twijfel er niet aan dat toekomstige generaties lachen om onze naiviteit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 24 januari 2018 21:41 schreef Broomer het volgende:
[..]
Dit kan je wel zeggen, maar dat zijn ook een stel aannames. Hoe kan je nou beoordelen hoe goed we zijn, zonder het eindpunt te kennen? Hier hebben we een andere razor voor dan die van Ockham, Hitchen's Razor.Hoe kom je bij het idee dat er een eindpunt is? Ockham's Razor --> exit idee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
quote:Op woensdag 24 januari 2018 21:41 schreef Broomer het volgende:
[..]
Dit kan je wel zeggen, maar dat zijn ook een stel aannames. Hoe kan je nou beoordelen hoe goed we zijn, zonder het eindpunt te kennen? Hier hebben we een andere razor voor dan die van Ockham, Hitchen's Razor.Hoe ken je ooit het eindpunt als het een neverendingstory is ? Je vraag klopt al niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die is er namelijk niet. Een eindpunt."magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
quote:Op woensdag 24 januari 2018 21:48 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Hoe ken je ooit het eindpunt als het een neverendingstory is ? Je vraag klopt al niet.
Die is er namelijk niet. Een eindpunt.
Met eindpunt bedoel ik een staat waarin we alle technologische mogelijkheden in principe begrijpen. Dit is in relatie tot de alien die technologisch zo ver van ons verwijderd is dat ie god kan spelen. We weten niet hoe dicht of ver we bij dit punt zitten, maar dat betekent ook dat we niet kunnen zeggen dat we niet al te snugger zijn.quote:Op woensdag 24 januari 2018 21:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kom je bij het idee dat er een eindpunt is? Ockham's Razor --> exit idee.
Post #88, en reacties daarop. Het is wel vrij gefragmenteerd, dus ik kan me voorstellen dat het lastig te volgen is.quote:Op woensdag 24 januari 2018 23:32 schreef DoubleUU het volgende:
Je maakt aardig wat kabaal maar je zegt eigenlijk niets?
Misschien he, als je dan toch quote, kan je misschien reageren op wat iemand getypt heeft? of doe het zonder quote en verzin zelf wat. ga los.
Btw, leg deze zin eens uit : Dit is in relatie tot de alien die technologisch zo ver van ons verwijderd is dat ie god kan spelen.
quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:36 schreef Broomer het volgende:
[..]
Hoezo? Natuurlijk is er bewijs van het bestaan van een god goed mogelijk. Als God op de aarde neerdaalt voor iedereen zichtbaar, dan lijkt me dat een behoorlijk goed bewijs. Ik kan er nog wel een paar bedenken.
ik hoop dat dat het wat duidelijker maakt. Maar zoals gezegd, ik weet niet of het nou echt veel zin heeft om hierop door te gaan in een topic over religie. Dit gaat meer over aliens, de grenzen van onze kennis, en menselijke intelligentie.quote:Molurus:
Nou, deze vind ik alvast niet zo sterk. Hoe zou jij een schepper van het universum kunnen onderscheiden van een superieur buitenaards wezen met een slecht gevoel voor humor?
Onderschat het niet: het is niet eenvoudig om zelfs maar een hypothetisch godsbewijs te formuleren.
"Vanzelfsprekend zijn wij geen goden". Dat spreekt voor mij niet vanzelf. Leg uit waarom wij geen goden zijn. Kennelijk heb jij een beeld goden!=Fok!kers.quote:Op woensdag 24 januari 2018 19:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Huh, ik reageer daar uitsluitend op een criterium voor het identificeren van goden dat door iemand anders werd gegeven?![]()
Als jij denkt dat ik een definitie ervan heb gegeven dan ben ik wel benieuwd welke jij denkt dat dat is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |