abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 januari 2018 @ 18:55:12 #101
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721451
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 18:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

De Bijbel uitleggen aan de hand van de Bijbel voelt aan als een cirkelredenering. :P Ongeacht welke conclusies je trekt.
Ja, daarom heeft de vroege kerk ook nooit 100% literalisme aangehangen of 'sola scriptura'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 24 januari 2018 @ 18:55:27 #102
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721457
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 18:54 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het OT.
Boek, hoofdstuk, vers?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176721511
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Boek, hoofdstuk, vers?
Dat zou jij toch beter moeten weten, wil jij zeggen dat het OT niet het woord van god is?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 24 januari 2018 @ 18:58:02 #104
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721533
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 18:57 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat zou jij toch beter moeten weten, wil jij zeggen dat het OT niet het woord van god is?
Of het het woord van God is staat los van de vraag of men elke letter, elk woord en elke zin letterlijk moet lezen. Vandaar mijn vraag, want ik heb zoiets nergens gelezen, OT noch NT.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:00:12 #105
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176721588
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 17:22 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dus je verwerpt de bron als letterlijke woord van god terwijl die bron (OT) zegt dat je het letterlijk moet nemen, dat is gewoon raar.

Om jouw vergelijking te nemen, je neemt een hap witte rijst en zegt dan dat het sushi is, ook al staat in het recept dat er nog wat meer bij komt kijken. Dan is het toch niet raar dat ik dat zeg, jij eet geen sushi, je eet witte rijst.
Ik verwerp die hele Bijbel. Ik ben geen Christen.

Dat de Bijbel het letterlijke woord van God is, wordt door de meeste Christenen niet meer geloofd.
De Joden zien die teksten eerder als een cryptische beschrijving van G'd en de schepping. Een soort Book of Shadows zoals de Wicca dat kent. Joden kunnen heel flexibel met de heilige teksten omgaan, waardoor ze de naam hebben gekregen onbetrouwbaar te zijn (en waarom er op Fok! ongebreideld anti-semitisme is, met dat anti-religieuze in het kielzog ervan).

Maar wat hebben andersgelovigen te zeggen over hoe anderen zouden moeten geloven? Waarom bepaal jij dat sushi per se vis of iets anders dan rijst moet bevatten?
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:01:06 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721615
quote:
1s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat de Bijbel het letterlijke woord van God is, wordt door de meeste Christenen niet meer geloofd.
De Joden zien die teksten eerder als een cryptische beschrijving van G'd en de schepping. Een soort Book of Shadows zoals de Wicca dat kent. Joden kunnen heel flexibel met de heilige teksten omgaan, waardoor ze de naam hebben gekregen onbetrouwbaar te zijn (en waarom er op Fok! ongebreideld anti-semitisme is, met dat anti-religieuze in het kielzog ervan).

Maar wat hebben andersgelovigen te zeggen over hoe anderen zouden moeten geloven? Waarom bepaal jij dat sushi per se vis of iets anders dan rijst moet bevatten?
Correctie: bijbels literalisme is in de vroege kerk (Katholiek, Orthodox, Koptisch) nooit de norm geweest
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176721651
quote:

[..]

Maar wat hebben andersgelovigen te zeggen over hoe anderen zouden moeten geloven?
Och, de vraag "wat is nou wel of niet waar?" lijkt mij best legitiem. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen ook veel minder moeite heb met gelovigen die zeggen "ik geloof X" dan met gelovigen die zeggen "X is De Waarheid".
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_176721710
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Of het het woord van God is staat los van de vraag of men elke letter, elk woord en elke zin letterlijk moet lezen. Vandaar mijn vraag, want ik heb zoiets nergens gelezen, OT noch NT.
Maar het woord van god is toch hetzelfde, of wil je nu zeggen dat je aan het woord van god mag twijfelen? Het wordt meermalen in het OT bevestigd bijvoorbeeld met '‘Zo zegt de Heer’. Petrus heeft daarop ook aangegeven dat een eigen uitleg niet mag.
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:05:22 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721724
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:04 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar het woord van god is toch hetzelfde, of wil je nu zeggen dat je aan het woord van god mag twijfelen? Het wordt meermalen in het OT bevestigd bijvoorbeeld met '‘Zo zegt de Heer’. Petrus heeft daarop ook aangegeven dat een eigen uitleg niet mag.
Nog steeds geen aansporing tot letterlijke interpretatie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176721743
quote:

Ik bepaal helemaal niets, ik wijs op het kromme van religie. Als je recept voorschrijft dat je je ergens aan moet houden dan ben je helemaal vrij om het anders te doen. Ik wijs er alleen op dat het niet klopt met het recept.
pi_176721757
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

In elk geval geen letterlijke aansporing daartoe. :P
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:07:26 #112
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721766
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:06 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik bepaal helemaal niets, ik wijs op het kromme van religie. Als je recept voorschrijft dat je je ergens aan moet houden dan ben je helemaal vrij om het anders te doen. Ik wijs er alleen op dat het niet klopt met het recept.
Jouw recept is dan ook één recept van velen, niet het enige, Jij doelt steeds op fundamentalistisch evangelicalisme; het christendom is breder dan dat
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176721768
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Petrus: ‘Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.’ (2 Petrus 1:20).
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:08:42 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721793
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:07 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Petrus: ‘Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.’ (2 Petrus 1:20).
En waar staat hier dat die uitlegging een letterlijke dient te zijn?

Zou ook vreemd zijn, daar Jezus zelf regelmatig in gelijkenissen sprak.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176721803
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
Jouw recept is dan ook één recept van velen, niet het enige, Jij doelt steeds op fundamentalistisch evangelicalisme; het christendom is breder dan dat
Maar dan kan je dus ook niet weten of jouw recept het juiste recept is.
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:09:47 #116
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721813
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:09 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar dan kan je dus ook niet weten of jouw recept het juiste recept is.
Dat boeit me dan ook vrij weinig. Voor mij geldt traditie, oudheid en overlevering.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176721818
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
En waar staat hier dat die uitlegging een letterlijke dient te zijn?
Elke andere uitleg is een eigenmachtige uitleg.
pi_176721821
Ik moet eerlijk zeggen.... het hele begrip "letterlijk" lijkt mij wat moeizaam. Alsof teksten een betekenis hebben die geheel vrij van interpretatie is. Dat lijkt me niet juist.

Anders gezegd: 2 personen die dezelfde tekst "letterlijk" lezen zouden best wel eens verschillende betekenissen daaruit kunnen halen.
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:10:21 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721827
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:10 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Elke andere uitleg is een eigenmachtige uitleg.
Oh, waar staat dat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:12:09 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721878
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:10 schreef Molurus het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen.... het hele begrip "letterlijk" lijkt mij wat moeizaam. Alsof teksten een betekenis hebben die geheel vrij van interpretatie is. Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet het geval.

Anders gezegd: 2 personen die dezelfde tekst "letterlijk" lezen zouden best wel eens verschillende betekenissen daaruit kunnen halen.
Het gaat mij erom dat truth pretendeert alsof het christendom valt of staat met een letterlijke lezing van de bijbel, kaft tot kaft, terwijl de kerkvaders reeds wezen op het belang van allegorische interpretatie.

Bij hem bestaat kennelijk het idee van een kerk die vanaf het begin opereerde als de evangelische, creationistische entiteit die hij steeds voor ogen heeft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176721903
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:10 schreef Molurus het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen.... het hele begrip "letterlijk" lijkt mij wat moeizaam. Alsof teksten een betekenis hebben die geheel vrij van interpretatie is. Dat lijkt me niet juist.

Dat zal voor bepaalde teksten zeker kunnen, maar er zitten ook zat teksten tussen die een eenduidige uitleg hebben.
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:13:45 #122
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721915
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:13 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat zal voor bepaalde teksten zeker kunnen, maar er zitten ook zat teksten tussen die een eenduidige uitleg hebben.
Daar ga je dus... niet 100% letterlijk derhalve.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_176721930
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het gaat mij erom dat truth pretendeert alsof het christendom valt of staat met een letterlijke lezing van de bijbel, kaft tot kaft, terwijl de kerkvaders reeds wezen op het belang van allegorische interpretatie.

Bij hem bestaat kennelijk het idee van een kerk die vanaf het begin opereerde als de evangelische, creationistische entiteit die hij steeds voor ogen heeft.
Nee, ik heb jet niet over het christendom, dat is alweer een interpretatie van de bron, dat is ook het kromme aan wat Petrus over het OT roept. Ik heb het over het OT, dat is de bron. En daar is men vervolgens mee aan de haal gaan in allerlei vormen.
pi_176721944
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Daar zijn in elk geval uiteenlopende ideeen over, da's een empirisch feit. Het zijn niet allemaal jonge-aarde creationisten die denken dat de menselijke soort letterlijk begon met Adam en Eva.

Verder is het natuurlijk volslagen onmogelijk om te zeggen welke interpretatie de juiste is. Alleen dat er bepaalde interpretaties zijn die direct strijdig zijn met huidige wetenschappelijke opvattingen. (Daar zijn er helaas best wel wat van.)

En zoals gezegd... je zou zelfs kunnen twisten over welke interpretatie de (meest) "letterlijke" is. Het zijn sowieso vertalingen vanuit dode talen, en vertalen is eigenlijk onmogelijk zonder interpretatie.
  woensdag 24 januari 2018 @ 19:15:30 #125
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_176721951
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:14 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nee, ik heb jet niet over het christendom, dat is alweer een interpretatie van de bron, dat is ook het kromme aan wat Petrus over het OT roept. Ik heb het over het OT, dat is de bron. En daar is men vervolgens mee aan de haal gaan in allerlei vormen.
En ook het OT werd door de vroege kerk niet 100% letterlijk gelezen. Augustinus heeft nooit geleerd dat de wereld in zeven letterlijke dagen is geschapen, bijvoorbeeld.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')