Ik sprak laatst een nuchtere "moslim". Een jongen van 20 die biologie studeerde. Hij sprak ze twijfels uit. Dat vond ik wel sterk van hem.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:16 schreef Phalon het volgende:
Het is maar net wat je van huis uit meekrijgt.
Geloof is ook vaak iets dat van jongs af aan er in gedrukt wordt. Bijna tegen indoctrinatie aan.
Omdat de ouders jou dat jaren als waarheid hebben verteld ga jij dat ook automatisch overnemen. De burgers van Noord Korea geloven toch ook dat Kim Jung Un een 'god' is..
Maar je hebt ook wel degelijk nuchtere mensen die iets zoeken om zich aan vast te klampen omdat men graag hun overleden geliefden weer wil zien en wil hopen dat er toch iets is na de dood. Dat kan ook een goede reden zijn.
Je bent al de 10de die dat tegen MIJ zegt. Grammatica is niet mijn sterkste kant.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:26 schreef spijkerbroek het volgende:
"me" is een persoonlijk voornaamwoord, geen bezittelijk voornaamwoord!!!!
Dit is dus wat me van me stoel afblaast. Hoe kan je nou iets wat niet rationeel te benaderen is, zo sterk in geloven. 5x bidden per dag, maand vasten, etc.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:30 schreef Slacentrifuge het volgende:
Het probleem is dat het niet rationeel te maken is omdat het met geloof te maken heeft. Dus met een overtuiging die niet te bewijzen is. Anders was het geen geloof. Dus ik ben bang dat je iets zoekt wat niet bestaat, ik zou iig niet weten hoe ik iemand met rationele/objectieve/wetenschappelijke argumenten zou moeten overtuigen van het bestaan van een God.
Overigens is er m.i. wel een groot verschil tussen religie en gloof. Ik denk niet dat ieder religieus persoon ook daadwerkelijk gelooft. Religie kun je aanleren, geloof niet.
Als deze jongen de vrijheid heeft om alle aspecten van het geloof in alle vrijheid te kunnen bekijken en te bestuderen, dan kan hij zelf inderdaad een mening vormen of hij dat wil nastreven of niet. Woonde deze jongen in Saoedi-Arabië, dan staat er de doodstraf op voor het verlaten van de Islam. Dus, net wat ik eerder zei, veel invloed komt van buitenaf. Als je het al niet van je ouders mee krijgt geïndoctrineerd, dan doet de staat het wel voor je, onder bedreiging van gevangenisstraf of doodstraf (iets dat 200 jaar gelden hier in Europa ook nog gebeurde), dus zo braaf zijn wij ook niet geweest.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:22 schreef F__Societyyy het volgende:
Ik sprak laatst een nuchtere "moslim". Een jongen van 20 die biologie studeerde. Hij sprak ze twijfels uit. Dat vond ik wel sterk van hem.
Als dat 200 jaar geleden ook zo was hier. Komt er dan nu een nieuw tijdperk? Zullen mensen over 1000 jaar kijken naar ons, zoals we nu kijken naar mensen in het verleden die bijvoorveeld geloofde in het verbranden van heksen. Of een regendans deden om de droogte tegen te gaan.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:36 schreef Phalon het volgende:
[..]
Als deze jongen de vrijheid heeft om alle aspecten van het geloof in alle vrijheid te kunnen bekijken en te bestuderen, dan kan hij zelf inderdaad een mening vormen of hij dat wil nastreven of niet. Woonde deze jongen in Saoedi-Arabië, dan staat er de doodstraf op voor het verlaten van de Islam. Dus, net wat ik eerder zei, veel invloed komt van buitenaf. Als je het al niet van je ouders mee krijgt geïndoctrineerd, dan doet de staat het wel voor je, onder bedreiging van gevangenisstraf of doodstraf (iets dat 200 jaar gelden hier in Europa ook nog gebeurde), dus zo braaf zijn wij ook niet geweest.
De voorbeelden die jij noemt horen m.i. tot religie en niet per sé tot geloof. Het uitvoeren van rituelen of zich houden aan bepaalde voorschriften zegt naar mijn idee niet per definitie iets over hoe sterk iemand gelooft.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:34 schreef F__Societyyy het volgende:
[..]
Dit is dus wat me van me stoel afblaast. Hoe kan je nou iets wat niet rationeel te benaderen is, zo sterk in geloven. 5x bidden per dag, maand vasten, etc.
Ook als je nagaat dat er veel verschillende geloven zijn maar, die van jou waarin je gelooft klopt toevallig. En dat zonder rationele redenen.
Waarom zou je je houden aan rituelen en voorschriften als je toch niet er helemaal in gelooft? De meeste mensen die ik spreek, die zich houden aan de rituelen en voorschriften van een geloof, geloven ook echt erin. Als ik vraag of er nog nooit enige twijfel is geweest, antwoorden ze volmondig nee.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:43 schreef Slacentrifuge het volgende:
[..]
De voorbeelden die jij noemt horen m.i. tot religie en niet per sé tot geloof. Het uitvoeren van rituelen of zich houden aan bepaalde voorschriften zegt naar mijn idee niet per definitie iets over hoe sterk iemand gelooft.
Dat iets niet rationeel te verklaren is wil niet zeggen dat het niet kan. Dat is precies mijn hele punt: als je alleen rationele argumenten wilt horen ga je nooit iets aannemen van een gelovige, want dat ís niet rationeel. Je zoekt iets wat niet bestaat.
Er zijn veel verschillende stromingen, maar in de grote lijnen komen veel daarvan overeen. Ook zijn islam, jodendom en christendom in de kern terug te brengen naar dezelfde God.
Sociale/politieke druk? Nog niet zo lang geleden waren we in NL compleet verzuild en deed iedereen wat sociaal wenselijk was. In heel veel landen gebeurt dit nog steeds. Ik zie door mijn werk veel moslims uit streng islamitische landen, die daar allemaal braaf doen wat de islam voorschrijft omdat anders je kop eraf ligt of (in het gunstigste geval) je verstoten wordt door je familie of vrienden. Er zijn een heleboel redenen om je religieus te uiten terwijl je niet oprecht innerlijk gelovig bent. Dat is indoctrinatie/cultuur, geen geloof.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:49 schreef F__Societyyy het volgende:
[..]
Waarom zou je je houden aan rituelen en voorschriften als je toch niet er helemaal in gelooft? De meeste mensen die ik spreek, die zich houden aan de rituelen en voorschriften van een geloof, geloven ook echt erin. Als ik vraag of er nog nooit enige twijfel is geweest, antwoorden ze volmondig nee.
Het wordt een beetje ratjetoe. Omdat door technologische vooruitgang de wereld steeds kleiner wordt zien we steeds meer Westerse invloeden in het Midden Oosten en Azie, maar ook andersom. Hier in Nederland bv. wonen immers nu al veel meer moslims dan 50 jaar geleden. Het is dan ook de vraag welke cultuur uiteindelijk de dominantie wint. Als de Islam het wint dan gaan we weer een paar honderd jaar terug, want in moslimlanden gebeuren naar onze maatstaven zaken die in de middeleeuwen thuis horen. Weten wij als Westerlingen echter de moslimlanden te verwesteren dan zullen hun juist een sprong maken naar de toekomst en zullen veel meer mensen daar ook van diezelfde vrijheid proeven die wij hebben. Kijk naar Japan en Zuid Korea. Japan, gaf zich over na de 2e wereld oorlog. Was ontzettend bang door de VS geannexeerd te worden. De VS hebben Japan ook wel tijdelijk bezet, maar enkel om het land weer op de benen te helpen. Via de Marshall plannen werd het land weer economisch op poten gezet, maar werd ook tegelijkertijd de Amerikaanse cultuur geïntroduceerd. Nu zijn beide landen goede vrienden en kijk naar Japan, een land met democratie en een hoop vrijheid. Kijk naar Zuid Korea, heeft ook veel Amerikaanse invloeden gekregen, maar het land gaat economisch voor de wind en is volkomen verwesterd. Kijk je daarentegen naar Noord-Korea. Tja, dat verhaal kennen we.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:39 schreef F__Societyyy het volgende:
Als dat 200 jaar geleden ook zo was hier. Komt er dan nu een nieuw tijdperk? Zullen mensen over 1000 jaar kijken naar ons, zoals we nu kijken naar mensen in het verleden die bijvoorveeld geloofde in het verbranden van heksen. Of een regendans deden om de droogte tegen te gaan.
Echt, fascinerend dat dit gewoon "normaal" is. Ook onbegrijpelijk.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:54 schreef Slacentrifuge het volgende:
[..]
Sociale/politieke druk? Nog niet zo lang geleden waren we in NL compleet verzuild en deed iedereen wat sociaal wenselijk was. In heel veel landen gebeurt dit nog steeds. Ik zie door mijn werk veel moslims uit streng islamitische landen, die daar allemaal braaf doen wat de islam voorschrijft omdat anders je kop eraf ligt of (in het gunstigste geval) je verstoten wordt door je familie of vrienden. Er zijn een heleboel redenen om je religieus te uiten terwijl je niet oprecht innerlijk gelovig bent. Dat is indoctrinatie/cultuur, geen geloof.
Mensen die nooit enige twijfel hebben gehad zijn eng, daar kan ik je volledig in volgen. Wat echter blijft is dat als je gelovig bent je denken bijna automatisch niet beperkt is tot de menselijke ratio, omdat het bestaan van een God nou eenmaal niet te berederen is met een menselijk brein. Je kunt dan dus niet discussiëren over dat geloof met iemand die van mening is dat alles wèl te rationaliseren/begrijpen moet zijn.
Ik ben helemaal geen pvv'er of extreem tegen geloof. Toch zou denk ik de wereld echt veel beter af zijn zonder geloof. Wat zouden we toch veel kunnen bereiken als alle neuzen dezelfde kant opstaan. Ondanks dat er toch ook wel mooie kanten aan geloof zittenquote:Op maandag 22 januari 2018 21:56 schreef Phalon het volgende:
[..]
Het wordt een beetje ratjetoe. Omdat door technologische vooruitgang de wereld steeds kleiner wordt zien we steeds meer Westerse invloeden in het Midden Oosten en Azie, maar ook andersom. Hier in Nederland bv. wonen immers nu al veel meer moslims dan 50 jaar geleden. Het is dan ook de vraag welke cultuur uiteindelijk de dominantie wint. Als de Islam het wint dan gaan we weer een paar honderd jaar terug, want in moslimlanden gebeuren naar onze maatstaven zaken die in de middeleeuwen thuis horen. Weten wij als Westerlingen echter de moslimlanden te verwesteren dan zullen hun juist een sprong maken naar de toekomst en zullen veel meer mensen daar ook van diezelfde vrijheid proeven die wij hebben. Kijk naar Japan en Zuid Korea. Japan, gaf zich over na de 2e wereld oorlog. Was ontzettend bang door de VS geannexeerd te worden. De VS hebben Japan ook wel tijdelijk bezet, maar enkel om het land weer op de benen te helpen. Via de Marshall plannen werd het land weer economisch op poten gezet, maar werd ook tegelijkertijd de Amerikaanse cultuur geïntroduceerd. Nu zijn beide landen goede vrienden en kijk naar Japan, een land met democratie en een hoop vrijheid. Kijk naar Zuid Korea, heeft ook veel Amerikaanse invloeden gekregen, maar het land gaat economisch voor de wind en is volkomen verwesterd. Kijk je daarentegen naar Noord-Korea. Tja, dat verhaal kennen we.
Hoe de wereld er dus over 1000 jaar uitziet is met name voor een groot deel afhankelijk van welke religie de overhand krijgt, maar ook als die betreffende religie de overhand krijgt, in wat voor mate deze religie veranderd is tov 1000 jaar terug. Het kan prima zijn dat over 1000 jaar de Islam de grootste religie is en dat we hier in Nederland ook officiële Islamitische feestdagen hebben, ook voor Nederlanders. Maar dat tegelijkertijd de Islam wat minder streng is en de doodstraf en stenigingen aan banden legt. We hebben het hier in Europa zelf ook gedaan. Dat barbaarse hebben we verjaagd. De kerk is niet meer de instantie die de macht over alles heeft, en dat is maar goed ook.
Waarom per definitie indoctrineren?quote:Op maandag 22 januari 2018 21:36 schreef Phalon het volgende:
[..]
Als je het al niet van je ouders mee krijgt geïndoctrineerd [...]
Heb je je ooit afgevraagd waarom de wetenschap onderzoekt of er buitenaards leven mogelijk is?quote:Op maandag 22 januari 2018 21:34 schreef F__Societyyy het volgende:
[..]
Dit is dus wat me van me stoel afblaast. Hoe kan je nou iets wat niet rationeel te benaderen is, zo sterk in geloven. 5x bidden per dag, maand vasten, etc.
Ook als je nagaat dat er veel verschillende geloven zijn maar, die van jou waarin je gelooft klopt toevallig. En dat zonder rationele redenen.
Voor jou is het normaal om enkel binnen je eigen kaders te denken. Voor een gelovige ook, alleen zijn die kaders anders.quote:Op maandag 22 januari 2018 22:00 schreef F__Societyyy het volgende:
[..]
Echt, fascinerend dat dit gewoon "normaal" is. Ook onbegrijpelijk.
Omdat een kind meestal geen keus heeft.quote:Op maandag 22 januari 2018 22:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waarom per definitie indoctrineren?
Dan is de term 'indoctrinatie' niet goed gekozen. Iets meekrijgen van thuis kan ook nog. Indoctrinatie is een heftige term voor het opdringen/instampen van je eigen, discutabele, opvattingen.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 07:31 schreef Phalon het volgende:
[..]
Omdat een kind meestal geen keus heeft.
Het zijn toch discutabele opvattingen? Er is namelijk geen bewijs voor. En die worden toch opgedrongen? Kinderen worden vaak gedwongen om naar de kerk te gaan, dat is toch geen keuze voor ze?quote:Op dinsdag 23 januari 2018 09:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dan is de term 'indoctrinatie' niet goed gekozen. Iets meekrijgen van thuis kan ook nog. Indoctrinatie is een heftige term voor het opdringen/instampen van je eigen, discutabele, opvattingen.
Er is wel degelijk een wetenschappelijke basis voor, kijk bijvoorbeeld maar eens naar generous tit-for-tat.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 09:43 schreef zoost het volgende:
Ik vermoed dat ook jij in zaken gelooft zoals: "wie goed doet, goed ontmoet" of andere zaken die ook geen wetenschappelijke basis hebben.
Waar staat dat? Volgens mij denk jij dat. Ik zie dat niet als indoctrinatie, maar als opvoedkeuze.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 17:04 schreef Broomer het volgende:
[..]
Het zijn toch discutabele opvattingen? Er is namelijk geen bewijs voor. En die worden toch opgedrongen? Kinderen worden vaak gedwongen om naar de kerk te gaan, dat is toch geen keuze voor ze?
In een politieke partij is ook weinig twijfel over opvattingen, overal is dat waar men een mening heeft en samenschoolt. Ik vind de term 'indoctrinatie' niet kloppen hier. Het is meer de cultuur waarin men zit.quote:Mijn vrouw is katholiek, en mijn kinderen gaan soms naar katholieke zondagsschool (meer voor de grootouders). Daar wordt echt aan indoctrinatie gedaan, er is weinig twijfel in de beweringen over Jezus en God..
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 17:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waar staat dat? Volgens mij denk jij dat. Ik zie dat niet als indoctrinatie, maar als opvoedkeuze.
Het verschil is dat mensen zelf voor een politieke partij kiezen, en vaak die keuze maken of veranderen als ze volwassen zijn. Als je kinderen een politieke partij opdringt, dan is dat ook indoctrinatie. en dat gebeurt overigens ook.quote:[..]
In een politieke partij is ook weinig twijfel over opvattingen, overal is dat waar men een mening heeft en samenschoolt. Ik vind de term 'indoctrinatie' niet kloppen hier. Het is meer de cultuur waarin men zit.
Bedoel je geloof in God of bedoel je dat de ziel onsterfelijk is?quote:Op maandag 22 januari 2018 21:13 schreef F__Societyyy het volgende:
Zelf ben ik ongelovig, nou kom ik wonend in een grote stad veel in aanraking met gelovigen. Ik kom in aanraking met moslims en bijna heel de familie van me moeders kant is roomskatholiek.
Elke keer als ik hierover nadenk, val ik van me stoel af van verbazing. Hoe kan dat nou toch? Dit zijn toch gewoon mensen met hersenen. Sommige kunnen goed objectief zaken beredeneren.
Wat zijn nou de doorslaggevende redenen voor deze mensen om te geloven? Familie, angst voor het verdwijnen van hun geest/zelfbewustzijn als ze overlijden, Voorspellende gaven van de koran (Self fullfiling prophecy)????
Zijn er wetenschappelijke ondersteunende bewijzen voor het welbestaan van een God?
Denken mensen nooit dat het specifieke geloof waarin ze nu geloven, bepaald word door waar hun wieg heeft gestaan? In de meeste gevallen dan.
Zelf geloof ik niet. Toch lijkt het mij wel heel prettig om te geloven. Naar de hemel gaan klinkt toch wat prettiger, dan dat er niets van je overblijft dan je rottende stoffelijk overschot in een lijkenkist.
De meeste gelovigen groeien nu naar het spirituele toe. Dat is een goede zaak. Zelfs bronnen als de Bijbel moet je kritisch lezen met verstand. Want verstand heb je niet voor niets. Als je leest in de Bijbel dat homofilie bestraft moet worden met de dood, dan weten we met ons botte verstand al dat dit echt niet kan. Dit is maar een voorbeeld. Als er werkelijk een God is die dit zegt (wat ik niet geloof) zal ik hem bestrijden. Want er staat ook geschreven: de eerste wet is liefde.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 17:53 schreef truthortruth het volgende:
De meeste gelovigen kijken niet naar de bron waarop hun geloof gebaseerd is. Maken die bron groter, vager of negeren het belang van de bron voor hun 'god'. Terwijl als mensen gewoon kritisch waren op de bron van hun geloof de meeste ook zouden zien dat het door andere mensen verzonnen idioterie is.
Maar laat het dan los, wat is de waarde nog van een bron die zegt dat je het letterlijk moet nemen en je het dan vervolgens niet letterlijk gaat nemen.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 18:02 schreef Sigaartje het volgende:
De meeste gelovigen groeien nu naar het spirituele toe. Dat is een goede zaak. Zelfs bronnen als de Bijbel moet je kritisch lezen met verstand. Want verstand heb je niet voor niets. Als je leest in de Bijbel dat homofilie bestraft moet worden met de dood, dan weten we met ons botte verstand al dat dit echt niet kan. Dit is maar een voorbeeld. Als er werkelijk een God is die dit zegt (wat ik niet geloof) zal ik hem bestrijden. Want er staat ook geschreven: de eerste wet is liefde.
Er staan veel goede dingen in het Nieuwe Testament. Je weet gewoon dat ze waar zijn. Voorbeelden:quote:Op dinsdag 23 januari 2018 18:51 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar laat het dan los, wat is de waarde nog van een bron die zegt dat je het letterlijk moet nemen en je het dan vervolgens niet letterlijk gaat nemen.
Nou nee en er zijn zat geschriften met hele leuke en mooie teksten. Maar wat is daarvan de relevantie.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 18:56 schreef Sigaartje het volgende:
Er staan veel goede dingen in het Nieuwe Testament. Je weet gewoon dat ze waar zijn.
Ik vind het erg lastig te lezen omdat ik dit oude taalgebruik niet gewend ben. Klopt het als ik dit stuk vertaal met: "Wees lief voor elkaar."? Of zijn er meer belangrijke punten? Dit is niet beledigend bedoeld, maar ik kan geen andere punten vinden omdat ik de tekst niet goed begrijp.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 18:56 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Er staan veel goede dingen in het Nieuwe Testament. Je weet gewoon dat ze waar zijn. Voorbeelden:
Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald hebben.
want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
Snap ik. Maar wat mensen wel eens vergeten, zowel religieuze als niet-religieuze mensen, is dat religie een eigen verantwoordelijkheid is. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gedachten en daden, dat wordt nog wel eens vergeten.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 19:21 schreef Dally het volgende:
[..]
Ik vind het erg lastig te lezen omdat ik dit oude taalgebruik niet gewend ben. Klopt het als ik dit stuk vertaal met: "Wees lief voor elkaar."? Of zijn er meer belangrijke punten? Dit is niet beledigend bedoeld, maar ik kan geen andere punten vinden omdat ik de tekst niet goed begrijp.
Religieuze literatuur heeft hier namelijk echt geen monopoly op. Ik heb genoeg Donald Duck verhalen gelezen met dezelfde boodschap. Moraliteit is een menselijke eigenschap, het gevolg van jaren evolutie van een groepsdier. De stelling dat moraliteit iets religieus is, is een gigantische middelvinger naar de mens die gewoon nergens op slaat. Sterker nog er zijn een hoop gevallen waarbij de moraliteit van een religie flink achter loopt op de realiteit en daarom veel zinloos leed veroorzaakt.
Eigenlijk best handig als je de waarheid van een verhaal op zulke triviale feiten baseert.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 19:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nou nee en er zijn zat geschriften met hele leuke en mooie teksten. Maar wat is daarvan de relevantie.
Kijk! Dat is inderdaad de kant van religieuzen waar ik veel respect voor heb! Als iedereen zo zou denken was het een heel stuk vrediger op aarde!quote:Op dinsdag 23 januari 2018 19:29 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
De mens gaat boven de Bijbel. De bijbel is alleen papier met inkt, maar de mens is vele malen meer waard.
Nope. Zelfs alle filosofische godsbewijzen zijn van A tot Z volledig ontkracht. Het enige dat resteert is de constatering dat het tegendeel niet kan worden bewezen.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:13 schreef F__Societyyy het volgende:
Zijn er wetenschappelijke ondersteunende bewijzen voor het welbestaan van een God?
Indoctrineren geeft jouw aversie tegen geloof weer vind ik, en niet dat dat de term is als je geloof bij je opvoeding meekrijgt. Net zoals ‘ik werd geïndoctrineerd door de televisie’, zelfde laken een pak.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 17:22 schreef Broomer het volgende:
[..]
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Indoctrinatie
Een opvoedkeuze kan natuurlijk indoctrinatie zijn, dat sluit elkaar niet uit.
Lijkt mij toch vaak wel het geval. Is in ieder geval bij mijzelf (en mijn schoolvriendjes) in de jaren 80 gebeurd, en bij mijn kinderen. De kerk gaat echt geen skepticisme bevorderen, dan zijn ze dood.
Natuurlijk zal dit niet altijd het geval zijn, en daar heb ik geen cijfers over. Ik weet niet hoeveel kinderen een onkritische religieuze opvoeding krijgen, dat zal ook heel sterk per land verschillen (en ik woon in de VS, stukje religieuzer dan NL).
[..]
Het verschil is dat mensen zelf voor een politieke partij kiezen, en vaak die keuze maken of veranderen als ze volwassen zijn. Als je kinderen een politieke partij opdringt, dan is dat ook indoctrinatie. en dat gebeurt overigens ook.
Met deze knappe tekstquote lever ik mijn bijdrage aan de discussie.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:43 schreef Slacentrifuge het volgende:
[..]
Dat iets niet rationeel te verklaren is wil niet zeggen dat het niet kan. Dat is precies mijn hele punt: als je alleen rationele argumenten wilt horen ga je nooit iets aannemen van een gelovige, want dat ís niet rationeel. Je zoekt iets wat niet bestaat.
Maar zo is die bron nooit bedoeld als vrijblijvende handleiding.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 19:29 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Snap ik. Maar wat mensen wel eens vergeten, zowel religieuze als niet-religieuze mensen, is dat religie een eigen verantwoordelijkheid is. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gedachten en daden, dat wordt nog wel eens vergeten.
Hier wordt altijd geroepen, als je de Bijbel niet letterlijk neemt, wat ben je dan voor een Christen?
Dat roept de aanklager naar God toe. Maar een mens heeft niet voor niets verstand. Een Bijbel kan een handreiking zijn. Maar je bent zelf verantwoordelijk. Want daarvoor ben je hier.
Nee, de bijbel is het woord van god, de bedoeling was dat je dat ging volgen. Het was nooit bedoeld als bron voor cherry picking.quote:De mens gaat boven de Bijbel. De bijbel is alleen papier met inkt, maar de mens is vele malen meer waard.
Dus ik moet alles doen wat daar in staat?quote:Op dinsdag 23 januari 2018 21:39 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar zo is die bron nooit bedoeld als vrijblijvende handleiding.
[..]
Nee, de bijbel is het woord van god, de bedoeling was dat je dat ging volgen. Het was nooit bedoeld als bron voor cherry picking.
Het is oeroud en geschreven in een oeroude tijd. Als er staat: ‘Stenigt Uw naaste als .....’ dan neem je dat uiteraard niet letterlijk anno 2018.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 21:39 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar zo is die bron nooit bedoeld als vrijblijvende handleiding.
[..]
Nee, de bijbel is het woord van god, de bedoeling was dat je dat ging volgen. Het was nooit bedoeld als bron voor cherry picking.
De vraag in me openingspost was, of er wetenschappelijk ondersteunende bewijzen waren voor het bestaan van God. Deze vraag wil ik graag beantwoord zien door mensen die wat hebben met wetenschap. Of hun kijk erop kunnen geven.quote:
Dat was al helder lijkt mij.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 21:55 schreef Sigaartje het volgende:
Laten we het even helder stellen:
1. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn daden, niet een boek.
2. Ieder mens heeft de vrijheid om te geloven wat hij wel, ook al is het in wortels of spaghetti, dat hoeft niet voorgeschreven te worden door atheisten.
Het probleem, lijkt mij, is dat de godshypothese geen wetenschappelijke hypothese is. Anders gezegd: er is geen denkbaar bewijs dat het bestaan van een god wetenschappelijk plausibel zou maken. Dat is dus geheel los van de vraag of dat bewijs dan ook werkelijk bestaat.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 21:56 schreef F__Societyyy het volgende:
[..]
De vraag in me openingspost was, of er wetenschappelijk ondersteunende bewijzen waren voor het bestaan van God. Deze vraag wil ik graag beantwoord zien door mensen die wat hebben met wetenschap. Of hun kijk erop kunnen geven.
Precies. Puur wetenschappelijk gezien is het antwoord heel erg makkelijk.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 22:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem, lijkt mij, is dat de godshypothese geen wetenschappelijke hypothese is. Anders gezegd: er is geen denkbaar bewijs dat het bestaan van een god wetenschappelijk plausibel zou maken. Dat is dus geheel los van de vraag of dat bewijs dan ook werkelijk bestaat.
Het is op z'n best een filosofisch vraagstuk. (Hoewel ook dat een doodlopend spoor is gebleken.)
Een wereld zonder geloof of religie is onmenselijk. Het zal de ondergang van de mensheid zijn.quote:Op maandag 22 januari 2018 22:12 schreef F__Societyyy het volgende:
[..]
Ik ben helemaal geen pvv'er of extreem tegen geloof. Toch zou denk ik de wereld echt veel beter af zijn zonder geloof. Wat zouden we toch veel kunnen bereiken als alle neuzen dezelfde kant opstaan. Ondanks dat er toch ook wel mooie kanten aan geloof zitten
Er is een wetenschappelijke hypothese waarbij je toch in een soort van hemel kan geloven. Het klinkt ronduit belachelijk en er is ook geen doorslaggevend bewijs voor maar wel heel interessant!quote:Op maandag 22 januari 2018 21:13 schreef F__Societyyy het volgende:
Zelf geloof ik niet. Toch lijkt het mij wel heel prettig om te geloven. Naar de hemel gaan klinkt toch wat prettiger, dan dat er niets van je overblijft dan je rottende stoffelijk overschot in een lijkenkist.
Genoeg mensen (ook atheïsten) die uit zichzelf het goddelijke ervaren en zich dan bekeren of sterker in hun geloof staan.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 17:53 schreef truthortruth het volgende:
De meeste gelovigen kijken niet naar de bron waarop hun geloof gebaseerd is. Maken die bron groter, vager of negeren het belang van de bron voor hun 'god'. Terwijl als mensen gewoon kritisch waren op de bron van hun geloof de meeste ook zouden zien dat het door andere mensen verzonnen idioterie is.
Ik ken de cijfers niet, maar het lijkt me een hele veilige gok dat er veééééél meer mensen zijn die stoppen met geloven wat religie zegt dan mensen die het opeens wel aannemelijk vinden.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Genoeg mensen (ook atheïsten) die uit zichzelf het goddelijke ervaren en zich dan bekeren of sterker in hun geloof staan.
Mijn mening is totaal het tegenovergestelde, met als uitzondering dat het 1000 jaar geleden en daarvoor wel nut had.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Een wereld zonder geloof of religie is onmenselijk. Het zal de ondergang van de mensheid zijn.
Heel veel mensen stoppen met religie, maar niet met geloven. Veel breken met de kerk omdat de kerk een andere opvatting heeft over het goddelijke dan de goddelijke ervaring ("ietsisme") die zij hebben.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:57 schreef Dally het volgende:
[..]
Ik ken de cijfers niet, maar het lijkt me een hele veilige gok dat er veééééél meer mensen zijn die stoppen met geloven wat religie zegt dan mensen die het opeens wel aannemelijk vinden.
Zo zie ik het graagquote:Op dinsdag 23 januari 2018 21:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Met deze knappe tekstquote lever ik mijn bijdrage aan de discussie.
Dat was wel de bedoeling en ik ben blij als je het niet doet maar het staat wel haaks op de oorspronkelijke opdracht.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 21:50 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dus ik moet alles doen wat daar in staat?
Als die oorspronkelijke bron zo almachtig en alwetend was dan had die dat dus nooit zo in de bron laten opnemen als we het in 2018 niet meer zouden moeten opvolgen. Ik ben blij dat het niet zo heel veel meer gebeurd maar het klopt volgens de bron niet.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 21:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is oeroud en geschreven in een oeroude tijd. Als er staat: ‘Stenigt Uw naaste als .....’ dan neem je dat uiteraard niet letterlijk anno 2018.
Jij bent gelovig?quote:Op woensdag 24 januari 2018 07:46 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Als die oorspronkelijke bron zo almachtig en alwetend was dan had die dat dus nooit zo in de bron laten opnemen als we het in 2018 niet meer zouden moeten opvolgen. Ik ben blij dat het niet zo heel veel meer gebeurd maar het klopt volgens de bron niet.
Nee, ik kwam als kind al vrij snel tot de conclusie dat die bron wel erg absurd is.quote:
Bemoei je je er dan ook niet mee.quote:Op woensdag 24 januari 2018 08:10 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nee, ik kwam als kind al vrij snel tot de conclusie dat die bron wel erg absurd is.
Goed idee. Geloof heeft verder ook helemaal geen maatschappelijke impactquote:Op woensdag 24 januari 2018 08:22 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Bemoei je je er dan ook niet mee.
2. Ik stoor me altijd hier bij Fok! aan niet-gelovigen die het allemaal beter weten en met wijsheden smijten terwijl ze zelf niet geloven en een ander gaan zitten voorschrijven en als strafpleiter op gaan zitten treden. Ik bemoei me bijvoorbeeld ook niet regels van de KNVB, omdat ik niet voetbal.
Dus hou je met je eigen zaken bezig, iets met schoenmaker en leest.
Probeer je lokale bib. eens.quote:Op woensdag 24 januari 2018 08:22 schreef Sigaartje het volgende:
1. Hoe kom je aan die wijsheid (dat is een retorische vraag)
Moesten ze het niet beter weten waren het nog steeds gelovigen.quote:2. Ik stoor me altijd hier bij Fok! aan niet-gelovigen die het allemaal beter weten
Al 2000 jaar beïnvloed religie de wereld, zorgt voor kleine en grote ellende, ontneemt de vrijheid van mensen wereldwijd en zelfs in Nederland worden kinderen nog onderworpen. En dan vraag jij me er niet mee te bemoeien....raar.quote:
Dan ben ik wel benieuwd hoe je dat weet en waarom je die stelt als de vraag retorisch is.quote:1. Hoe kom je aan die wijsheid (dat is een retorische vraag)
Ik zit helemaal niemand wat voor te schrijven. Maar op een forum gaan zitten en dan denken dat je denkbeelden niet getoetst worden is wel erg vreemd.quote:2. Ik stoor me altijd hier bij Fok! aan niet-gelovigen die het allemaal beter weten en met wijsheden smijten terwijl ze zelf niet geloven en een ander gaan zitten voorschrijven en als strafpleiter op gaan zitten treden. Ik bemoei me bijvoorbeeld ook niet regels van de KNVB, omdat ik niet voetbal.
Het komt niet erg vriendelijk over.quote:Dus hou je met je eigen zaken bezig, iets met schoenmaker en leest.
Vriendelijk bedoeld, maar doe het gewoon niet.
???? Dit is een discussieforum met een openbaar karakter.quote:Op woensdag 24 januari 2018 08:22 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
2. Ik stoor me altijd hier bij Fok! aan niet-gelovigen die het allemaal beter weten en met wijsheden smijten terwijl ze zelf niet geloven en een ander gaan zitten voorschrijven en als strafpleiter op gaan zitten treden. Ik bemoei me bijvoorbeeld ook niet regels van de KNVB, omdat ik niet voetbal.
Vrij logisch eigenlijk. Als student biologie zal hij ongetwijfeld in aanraking komen met de evolutionaire biologie. Probeer dat maar overeen te laten komen met het creationisme van de islam.quote:Op maandag 22 januari 2018 21:22 schreef F__Societyyy het volgende:
[..]
Ik sprak laatst een nuchtere "moslim". Een jongen van 20 die biologie studeerde. Hij sprak ze twijfels uit. Dat vond ik wel sterk van hem.
Hij is in ieder geval een stuk slimmer dan iemand die hier wel eens op het forum komt, beweert dat hij biologie heeft gestudeerd en (macro) evolutie glashard ontkent.quote:Op woensdag 24 januari 2018 11:23 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Vrij logisch eigenlijk. Als student biologie zal hij ongetwijfeld in aanraking komen met de evolutionaire biologie. Probeer dat maar overeen te laten komen met het creationisme van de islam.
Oh, en er zijn geen wetenschappelijke bewijzen voor het bestaan van een God (antwoord op je vraag in je openingspost).
Dat micro/macro-onderscheid heb ik ook geleerd op de middelbare school, verbaas me nog steeds over hoe het mogelijk is dat die mensen biologie hebben gestudeerd en er zo weinig van begrepen hebben.quote:Op woensdag 24 januari 2018 11:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij is in ieder geval een stuk slimmer dan iemand die hier wel eens op het forum komt, beweert dat hij biologie heeft gestudeerd en (macro) evolutie glashard ontkent.
Niets meer dan een ongefundeerde aanname. Hoezo zou het meteen de ondergang van de mensheid betekenen?quote:Op dinsdag 23 januari 2018 23:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Een wereld zonder geloof of religie is onmenselijk. Het zal de ondergang van de mensheid zijn.
Wie ontkent de soortvorming (macro-evolutie) dan? Vreemd aangezien micro-evolutie altijd leidt macro-evolutie op langere termijn.quote:Op woensdag 24 januari 2018 11:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij is in ieder geval een stuk slimmer dan iemand die hier wel eens op het forum komt, beweert dat hij biologie heeft gestudeerd en (macro) evolutie glashard ontkent.
Bianconeri onder anderen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 12:10 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Wie ontkent de soortvorming (macro-evolutie) dan? Vreemd aangezien micro-evolutie altijd leidt macro-evolutie op langere termijn.
Wie stelt dat zoal?quote:Op woensdag 24 januari 2018 12:49 schreef Sigaartje het volgende:
Neem me niet kwalijk, maar ik vind het gewoon schokkend hoe niet-gelovigen over gelovigen denken. Zo wordt gewoon botweg hier gesteld dat evolutieleer niet te combineren is met het geloof. Wat een klinklare onzin.
Daarom reageerde ik zo. Ga je eerst verdiepen in hoe gelovigen echt zijn en ga dan pas dit soort dingen lopen roepen. Dingen die gewoon niet waar zijn.
Hij heeft wel een beetje gelijk natuurlijk. Creationisme en evolutie gaan niet bepaald hand in hand. Maar je kunt prima geloven en toch in evolutie geloven. Uitleggen is dat alleen wat moeilijker....quote:
Onzin. Ik heb expliciet aangegeven dat het creationisme (geloof in Adam en Eva als eerste mensen) niet te vereenzelvigen is met de evolutionaire ontwikkeling van diverse biologische entiteiten.quote:Op woensdag 24 januari 2018 12:49 schreef Sigaartje het volgende:
Neem me niet kwalijk, maar ik vind het gewoon schokkend hoe niet-gelovigen over gelovigen denken. Zo wordt gewoon botweg hier gesteld dat evolutieleer niet te combineren is met het geloof. Wat een klinklare onzin.
Daarom reageerde ik zo. Ga je eerst verdiepen in hoe gelovigen echt zijn en ga dan pas dit soort dingen lopen roepen. Dingen die gewoon niet waar zijn.
ff voor de duidelijkheid, de TS in dit topic zegt dat hij niet gelovig is!quote:Op woensdag 24 januari 2018 08:22 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ten eerste maak het niet zo persoonlijk, ten tweede als je het oude testament als bron neemt, wat direct het woord van god is dan valt evolutietheorie daar inderdaad niet mee te rijmen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 12:49 schreef Sigaartje het volgende:
Dus God spreekt Grieks, Aramees en Hebreeuws?quote:Op woensdag 24 januari 2018 14:15 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ten eerste maak het niet zo persoonlijk, ten tweede als je het oude testament als bron neemt, wat direct het woord van god is dan valt evolutietheorie daar inderdaad niet mee te rijmen.
Daar sluit ik me bij aan. Ik heb dat eerder ook al geschreven: geloof en religie wordt hier bekritiseerd aan de hand van enkele zeer grote extremen in geloof en religie, die je in werkelijkheid zelden tegenkomt (en ook zelden deel uit maken van de geloofsleer).quote:Op woensdag 24 januari 2018 12:49 schreef Sigaartje het volgende:
quote:Op woensdag 24 januari 2018 11:59 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Niets meer dan een ongefundeerde aanname. Hoezo zou het meteen de ondergang van de mensheid betekenen?
Als je kijkt naar het (vermoedelijke) onstaan van geloof (in goden) en religie en de ontwikkeling daarvan, dan zie je dat er kennelijk bij mensen een zekere noodzaak bestaat om te geloven en om het geloof in een religie op te nemen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 00:13 schreef Dally het volgende:
[..]
Mijn mening is totaal het tegenovergestelde, met als uitzondering dat het 1000 jaar geleden en daarvoor wel nut had.
Toch ben ik heel erg geïnteresseerd waarom jij dit wel vind en ik zou heel graag je uitleg zien. Niet om vervolgens die uitleg te bekritiseren maar om echt en oprecht te kunnen begrijpen hoe deze denkwijze werkt. In begrijp gewoon niet waarom jij dit logisch vindt, maar zou dat wel graag willen. Ik zal het er vast niet mee eens zijn maar het is veel makkelijker respect te hebben voor een mening als je begrijpt waar die vandaan komt. Dus zou je misschien je stelling tussen de quotes kunnen uitleggen? Alvast bedankt.
Je hebt Noord Ierland vergeten. Hoe zat het daarmee ?quote:Op woensdag 24 januari 2018 16:49 schreef Lunatiek het volgende:
[quote]De meeste oorlogen zijn wel door gelovigen uitgevochten, maar niet vanwege het geloof. Kijk naar de Falklandoorlog: Zowel Argentinië als de UK zijn religieuze landen met een staatsgodsdienst (of iets dat er op lijkt) en alles, met gelovigen soldaten, maar er wordt geen religieuze oorlog uitgevochten. Tenzij hebzucht een religie is, maar daar slaan de argumenten van de atheïsten op Fok! niet op.
Dat mag je wel hopen van een almachtige, alwetende entiteit.quote:Op woensdag 24 januari 2018 15:53 schreef hoatzin het volgende:
Dus God spreekt Grieks, Aramees en Hebreeuws?
Dus je verwerpt de bron als letterlijke woord van god terwijl die bron (OT) zegt dat je het letterlijk moet nemen, dat is gewoon raar.quote:Op woensdag 24 januari 2018 16:17 schreef Lunatiek het volgende:
Daar sluit ik me bij aan. Ik heb dat eerder ook al geschreven: geloof en religie wordt hier bekritiseerd aan de hand van enkele zeer grote extremen in geloof en religie, die je in werkelijkheid zelden tegenkomt (en ook zelden deel uit maken van de geloofsleer).
Ook wordt hier door atheïsten voorgeschreven hoe geloof en religie zijn, en wat je moet geloven, terwijl de werkelijkheid totaal anders is.
Misschien een wat vreemde vergelijking, maar ik zie atheïsten als "mensen die niet van sushi houden, omdat ze niet van vis houden". Hoe vaak je ze ook uitlegt dat vis geen noodzakelijk element is voor sushi, blijven ze volhouden dat ze geen sushi willen eten omdat ze niet van vis houden. Daarom maken die atheïsten hier zo'n oerdomme indruk.
Hoezo? Natuurlijk is er bewijs van het bestaan van een god goed mogelijk. Als God op de aarde neerdaalt voor iedereen zichtbaar, dan lijkt me dat een behoorlijk goed bewijs. Ik kan er nog wel een paar bedenken.quote:Op dinsdag 23 januari 2018 22:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem, lijkt mij, is dat de godshypothese geen wetenschappelijke hypothese is. Anders gezegd: er is geen denkbaar bewijs dat het bestaan van een god wetenschappelijk plausibel zou maken. Dat is dus geheel los van de vraag of dat bewijs dan ook werkelijk bestaat.
Het is op z'n best een filosofisch vraagstuk. (Hoewel ook dat een doodlopend spoor is gebleken.)
Nou, deze vind ik alvast niet zo sterk. Hoe zou jij een schepper van het universum kunnen onderscheiden van een superieur buitenaards wezen met een slecht gevoel voor humor?quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:36 schreef Broomer het volgende:
[..]
Hoezo? Natuurlijk is er bewijs van het bestaan van een god goed mogelijk. Als God op de aarde neerdaalt voor iedereen zichtbaar, dan lijkt me dat een behoorlijk goed bewijs. Ik kan er nog wel een paar bedenken.
Als ie dingen kan die niet volgens onze huidige kennis van de natuurkunde mogelijk zijn? Als er een portret van hem in ons eigen DNA staat geschreven? Als ie een man met twee X chromosomen was?quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou, deze vind ik alvast niet zo sterk. Hoe zou jij een schepper van het universum kunnen onderscheiden van een superieur buitenaards wezen met een slecht gevoel voor humor?
Onderschat het niet: het is niet eenvoudig om zelfs maar een hypothetisch godsbewijs te formuleren.
Lamaar zitte, zo is het vermoedelijk ooit begonnen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:42 schreef Molurus het volgende:
Nou, deze vind ik alvast niet zo sterk. Hoe zou jij een schepper van het universum kunnen onderscheiden van een superieur buitenaards wezen met een slecht gevoel voor humor?
Ik denk dat de meeste fanatieke atheïsten gedreven worden door frustratie, niet door een angst voor het onbekende. Ik denk dat atheïsten juist kunnen zeggen dat ze niet bang zijn voor het onbekende, omdat ze niet wanhopig op zoek gaan naar verklaringen, hoe absurd ook, om die gaten van kennis op te vullen. Die frustratie komt dan door het feit dat ze zien dat veel mensen dat wel doen. En niet alleen dat, want het zou ze een worst wezen of er mensen zijn die geloven in God, een paashaas, of wat dan ook. Die frustratie komt vooral door het feit dat gelovigen vaak de neiging hebben om hun door God ingegeven rechtvaardigheid toe te passen op de hele samenleving, en dan mag niemand ineens meer euthanasie plegen, of abortus, of onderzoek doen naar stamcellen, of alcohol drinken, varken eten, of als vrouwzijnde autorijden, etc, etc, want "dat mag niet van God". Als er nog andere argumenten voor waren naast het geloof in God, oke, dan kunnen we daarmee verder discussiëren, maar in die zaken is dat vaak niet het geval. En dan wordt het een kwestie van ja of nee roepen, en de meeste stemmen tellen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 16:49 schreef Lunatiek het volgende:
Atheïsme, en dan vooral het fanatieke atheïsme hier op Fok! lijkt ook erg angst gedreven te zijn omdat het natuurlijk doodeng is om toe te geven dat je iets niet weet, dus kun je beter met de hakken in het zand je niet-geloven verdedigen, hoe absurd je argumenten ook zijn.
Hier herken ik me absoluut niet in. Ik ben niet bang om toe te geven dat ik iets niet weet, ik verdedig niet met mijn hakken in het zand mijn niet-geloven, en ik gebruik m.i. geen absurde argumenten - ik wil alleen bewijs zien.quote:Op woensdag 24 januari 2018 16:49 schreef Lunatiek het volgende:
Atheïsme, en dan vooral het fanatieke atheïsme hier op Fok! lijkt ook erg angst gedreven te zijn omdat het natuurlijk doodeng is om toe te geven dat je iets niet weet, dus kun je beter met de hakken in het zand je niet-geloven verdedigen, hoe absurd je argumenten ook zijn.
Deze foto ken je misschien wel:quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:09 schreef Broomer het volgende:
[..]
Als ie dingen kan die niet volgens onze huidige kennis van de natuurkunde mogelijk zijn?
Kan nog steeds een resultaat zijn van genetic engineering dat niets met goden te maken heeft.quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:09 schreef Broomer het volgende:
Als er een portret van hem in ons eigen DNA staat geschreven? Als ie een man met twee X chromosomen was?
Over het algemeen werkt men in de wetenschap op basis van de mate waarin een bepaalde verklaring erin slaagt een verschijnsel te beschrijven en te voorspellen en vuistregels zoals het scheermes van Ockham.quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:09 schreef Broomer het volgende:
Natuurlijk moet je met meerdere bewijzen komen die elkaar versterken. Die kunnen allemaal afzonderlijk ontkracht worden, door te postuleren dat ze door zo'n buitenaards wezen zijn gemanipuleerd. Maar zo kunnen we elk wetenschappelijk bewijs wel verklaren doordat het er door een superieur buitenaardse wezen is neergelegd / gemanipuleerd.
Zie Amazonestam. Die mensen zouden ons geen goden moeten noemen. En net zo goed zouden wij zelf die verleiding moeten weerstaan. Ook wanneer wij geconfronteerd worden met wezens die dingen kunnen die wij zelf niet begrijpen of kunnen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:09 schreef Broomer het volgende:
En misschien is dat buitenaards wezen op dat moment wel god, als ie zo machtig is, en ons verleden ook beinvloed heeft.
Is Noord-Ierland "de meeste oorlogen"?quote:Op woensdag 24 januari 2018 16:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Je hebt Noord Ierland vergeten. Hoe zat het daarmee ?
Ik zou niet weten waarom dat moeilijk zou zijn.quote:Op woensdag 24 januari 2018 13:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij heeft wel een beetje gelijk natuurlijk. Creationisme en evolutie gaan niet bepaald hand in hand. Maar je kunt prima geloven en toch in evolutie geloven. Uitleggen is dat alleen wat moeilijker....
Echter is het letterlijk lezen van alle bijbelteksten helemaal geen gemeengoed geweest in de vroege kerk. Dat bijbels fundamentalisme is iets van de evangelische stromingen die sinds de reformatie zijn opgekomen.quote:Op woensdag 24 januari 2018 14:15 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ten eerste maak het niet zo persoonlijk, ten tweede als je het oude testament als bron neemt, wat direct het woord van god is dan valt evolutietheorie daar inderdaad niet mee te rijmen.
Waar staat in de Bijbel dat men elk woord en elke letter letterlijk moet nemen?quote:Op woensdag 24 januari 2018 17:22 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dus je verwerpt de bron als letterlijke woord van god terwijl die bron (OT) zegt dat je het letterlijk moet nemen, dat is gewoon raar.
Om jouw vergelijking te nemen, je neemt een hap witte rijst en zegt dan dat het sushi is, ook al staat in het recept dat er nog wat meer bij komt kijken. Dan is het toch niet raar dat ik dat zeg, jij eet geen sushi, je eet witte rijst.
De Bijbel uitleggen aan de hand van de Bijbel voelt aan als een cirkelredenering.quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar staat in de Bijbel dat men elk woord en elke letter letterlijk moet nemen?
Het OT.quote:Op woensdag 24 januari 2018 18:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waar staat in de Bijbel dat men elk woord en elke letter letterlijk moet nemen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |