Het is weer die tijd van het jaar. De eerste twee rondes van het WK Darts zitten er goeddeels op, het land maakt zich op voor een complete shutdown ter devotie aan de übergezellige Kerstdagen. Een mooi moment om eens mijn beste (of minst beroerde) treinenfoto's van de afgelopen 12 maanden bij elkaar te schrapen

Veel plezier alvast!
1. Januari Ulm Hbf, Duitsland, 15 januari 2017. Tijdens een overstap op de terugweg van het nieuwjaarsrondje zagen we deze loc 146 223-3 aan kop van een Regional-Express naar Stuttgart in de sneeuw. Rechts een werktrein.
2. Februari Amsterdam Centraal, 3 februari 2017. Eurostar-treinstel op de Dijksgracht. Op de achtergrond een rijtuig van het TEE-treinstel dat tien jaar geleden uit Canada teruggekomen is en sindsdien staat weg te rotten.
3. Maart Fähre Rødby - Puttgarden, tussen Denemarken en Duitsland, 9 maart 2017. Na een noodgedwongen met 24 uur verlengd verblijf op Groenland was ik wel even klaar met vliegen en besloot ik het laatste stuk vanaf København met de trein te doen. Op deze route gaat de trein een stukje met de boot mee. Dat is leuk
4. April Crianlarich, Schotland, 1 april 2017. Treinstel 56447 komt binnen. Op de achtergrond de Highlands. Dit zou voorlopig mijn laatste buitenlandse reis worden.
5. Mei Arnhem, 13 mei 2017. Abellio-flirt die tegenwoordig de Regional-Express tussen Arnhem en Düsseldorf rijdt.
6. Juni Eindhoven, 27 juni 2017. DB-loc 1615 met een keteltrein.
7. Juli Kesteren, 8 juli 2017. U ziet wat u ziet.
8. Augustus Nederlands Openluchtmuseum Arnhem, 26 augustus 2017. Historische tram 536 uit Rotterdam.
9. September Maastricht, 4 september 2017. NMBS-Break 398 op weg naar Ličge-Guillemins, en een onbekend gebleven e-Spurt van Arriva richting Heerlen.
10. Oktober 's-Hertogenbosch, 23 oktober 2017. NSR Flirt. Naar aanleiding van een uitzending van Rail Away over de Ferrocarril de Soller had ik al in mei een weekje Mallorca geboekt voor oktober. Eenmaal op Mallorca aangekomen bleek dat ik eigenlijk alleen maar zin had in zwembad en zon. Dus u zult het met deze trein moeten doen
11. November Durrës, Albanië, 4 november 2017. De totaal in elkaar geransde en geknetterde stoptrein naar Elbasan wordt vandaag getrokken door een lomp stuk ijzer, dieselloc T669-1053. Op zich kunnen de Albanese spoorwegen ook wel toe met een ééncijferig nummersysteem voor de locs eigenlijk
12. December Deventer, 16 december 2017. We sluiten het jaar dicht bij huis af met een SGMm op weg naar Almelo. Op spoor 3 is museumtreinstel 766 zojuist binnengekomen ter gelegenheid van de oliebollenrit van de NVBS. Om veiligheidsredenen kan de identiteit van de fotograaf helaas niet onthuld worden. Ook het tijdstip waarop de foto gemaakt is, is Geheim
![12.JPG]()
Fijne dagen en een goed nieuwjaar allemaal
Eerdere edities: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016