abonnement Unibet Coolblue
pi_175288161

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.



quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.

Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.

link
link document


En verder!

8} oO/ <O) c_/
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175288190
Zwarte Pieten Actiegroep: "Kinderen vonden het hartstikke leuk"



UTRECHT - De Zwarte Pieten Actiegroep snapt niets van de heisa over het binnendringen van de Utrechtse basisschool De Cirkel. Volgens woordvoerder Hugo Kuijper is de hele kwestie opgeblazen. "We zijn geen terroristen, we komen daar met alle goede bedoelingen. Ik zie er geen kwaad in."

De openbare basisschool De Cirkel in de wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat het schoolplein en de klaslokalen gisteren werden binnengevallen door de actiegroep. De volledig zwarte pieten deelden pepernoten en stickers uit. Volgens directeur Jochem Grimmelikhuizen kregen leerkrachten verwensingen als "Ga terug naar je eigen land" naar het hoofd.

"Dat is absoluut niet gezegd", aldus Kuijper. "Als een van onze pieten zoiets zou zeggen, kan 'ie zijn spullen inleveren en is het afgelopen." Ook het aantal demonstranten is volgens hem overdreven. Dat zouden er zes zijn geweest, in plaats van de "ongeveer tien" waar de basisschool van spreekt.

PEPERNOTEN
Kuijper schetst positieve sfeer tijdens de actie. "De kinderen vonden het hartstikke leuk, de ouders die buiten stonden te wachten ook. Alleen er was één juffrouw die zei dat het niet mocht. Toen zijn we omgedraaid en naar buiten gegaan. Achteraf hoorde ik nog dat de pepernoten weer van de kinderen zijn afgepakt. Dat snap ik dan niet."

Ook de kritiek van minister-president Mark Rutte legt de actievoerder naast zich neer. "De premier heeft mijn verhaal volgens mij helemaal niet gehoord", aldus Kuijpers. "Hij doet een uitspraak, terwijl hij maar één kant van het verhaal kent. Ik heb hem niet gesproken."

MEER ACTIES
De actiegroep geeft aan zeker nog met nieuwe demonstraties te komen. "In dit geval ging het om een school waar Zwarte Piet twee jaar geleden al in de ban gedaan. Maar we zullen ook naar scholen gaan waar Zwarte Piet gewoon nog welkom is. En dat doen we allemaal vreedzaam, met het uitdelen van pepernoten en stickers."

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693074/
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175288267
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:46 schreef StaceySinger het volgende:
Zwarte Pieten Actiegroep: "Kinderen vonden het hartstikke leuk"

[ afbeelding ]

De openbare basisschool De Cirkel in de wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat het schoolplein en de klaslokalen gisteren werden binnengevallen door de actiegroep. De volledig zwarte pieten deelden pepernoten en stickers uit. Volgens directeur Jochem Grimmelikhuizen kregen leerkrachten verwensingen als "Ga terug naar je eigen land" naar het hoofd.

"Dat is absoluut niet gezegd", aldus Kuijper. "Als een van onze pieten zoiets zou zeggen, kan 'ie zijn spullen inleveren en is het afgelopen." Ook het aantal demonstranten is volgens hem overdreven. Dat zouden er zes zijn geweest, in plaats van de "ongeveer tien" waar de basisschool van spreekt.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693074/
Ik kan mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je zoiets zegt tegen kinderen. Je brengt immers het gene waar je voor staat Pro-piet in diskrediet. Begin ik ook nog te rijmen. :P
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 21:52:02 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175288306
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:43 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Wat jij voorstelt is precies wat de NPO probeert toe te passen aan het Sinterklaas journaal en de Landelijke intocht. Maar we weten allemaal dat Nederlandse gemeenten hier geen gehoor aan geeft behalve in de Randstad.
In feite zien we het nu al dat de Intochten verschillend worden gevierd en dat is al jaren zo. ( vroeger zag je Sinterklaas ook op een trekker een auto of op een fiets verschijnen. Alleen nu is het veel meer gericht op het Anti-pro pieten discussie en ik vind het prima zo.

Als ik met mijn kinderen een alternatief intocht wil bezoeken, ga ik naar de randstad. Wil ik een traditioneel feest bezoeken dan zijn er genoeg intochten te vinden in Nederland. Geef gewoon de intocht de naam traditioneel of alternatief en laat de bezoekers dan zelf beslissen waar men graag heen wilt gaan.
Ik vind het zeer discriminerend dat je de complete Randstad op één hoop gooit :{
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 21:52:38 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175288322
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:46 schreef StaceySinger het volgende:
Zwarte Pieten Actiegroep: "Kinderen vonden het hartstikke leuk"

[ afbeelding ]


Daarom: eerst ook de andere partij horen voor je zo'n sensatiebericht de deur uit gooit.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175288345
directeur Jochem Grimmelikhuizen

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175288355
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik vind het zeer discriminerend dat je de complete Randstad op één hoop gooit :{
Ik zeg dat je in de Randstad sneller een "alternatieve intocht" zult vinden dan in de provincies daar buiten. Natuurlijk heb je in de Randstad ook nog "traditionele intochten"
  vrijdag 24 november 2017 @ 21:54:45 #8
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175288357
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:46 schreef StaceySinger het volgende:
Zwarte Pieten Actiegroep: "Kinderen vonden het hartstikke leuk"

[ afbeelding ]

UTRECHT - De Zwarte Pieten Actiegroep snapt niets van de heisa over het binnendringen van de Utrechtse basisschool De Cirkel. Volgens woordvoerder Hugo Kuijper is de hele kwestie opgeblazen. "We zijn geen terroristen, we komen daar met alle goede bedoelingen. Ik zie er geen kwaad in."

De openbare basisschool De Cirkel in de wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat het schoolplein en de klaslokalen gisteren werden binnengevallen door de actiegroep. De volledig zwarte pieten deelden pepernoten en stickers uit. Volgens directeur Jochem Grimmelikhuizen kregen leerkrachten verwensingen als "Ga terug naar je eigen land" naar het hoofd.

"Dat is absoluut niet gezegd", aldus Kuijper. "Als een van onze pieten zoiets zou zeggen, kan 'ie zijn spullen inleveren en is het afgelopen." Ook het aantal demonstranten is volgens hem overdreven. Dat zouden er zes zijn geweest, in plaats van de "ongeveer tien" waar de basisschool van spreekt.

PEPERNOTEN
Kuijper schetst positieve sfeer tijdens de actie. "De kinderen vonden het hartstikke leuk, de ouders die buiten stonden te wachten ook. Alleen er was één juffrouw die zei dat het niet mocht. Toen zijn we omgedraaid en naar buiten gegaan. Achteraf hoorde ik nog dat de pepernoten weer van de kinderen zijn afgepakt. Dat snap ik dan niet."

Ook de kritiek van minister-president Mark Rutte legt de actievoerder naast zich neer. "De premier heeft mijn verhaal volgens mij helemaal niet gehoord", aldus Kuijpers. "Hij doet een uitspraak, terwijl hij maar één kant van het verhaal kent. Ik heb hem niet gesproken."

MEER ACTIES
De actiegroep geeft aan zeker nog met nieuwe demonstraties te komen. "In dit geval ging het om een school waar Zwarte Piet twee jaar geleden al in de ban gedaan. Maar we zullen ook naar scholen gaan waar Zwarte Piet gewoon nog welkom is. En dat doen we allemaal vreedzaam, met het uitdelen van pepernoten en stickers."

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693074/
Totdat de school waar hun kinderen op zitten het toestaat dat voor hun compleet vreemden snoepjes uitdelen aan hun kinderen. Wedden dat ze het dan ineens wel snappen?
Laten we dit vooral vaker doen, kinderen leren dat vreemden die met snoepjes komen en/of zich verkleden leuk en veilig zijn is namelijk zo verstandig....

Over 'traditie' gesproken, vroegere zp en zijn voorgangers waren schrikfiguren, die samen met andere schrikfiguren (buiten het Sinterklaasfeest) oa kinderen leerde dat het leven niet altijd veilig was. Die juist moesten voorkomen dat kinderen blij naar potienteel gevaar toe zouden rennen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_175288373
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:46 schreef StaceySinger het volgende:
Zwarte Pieten Actiegroep: "Kinderen vonden het hartstikke leuk"

[ afbeelding ]

UTRECHT - De Zwarte Pieten Actiegroep snapt niets van de heisa over het binnendringen van de Utrechtse basisschool De Cirkel. Volgens woordvoerder Hugo Kuijper is de hele kwestie opgeblazen. "We zijn geen terroristen, we komen daar met alle goede bedoelingen. Ik zie er geen kwaad in."

De openbare basisschool De Cirkel in de wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat het schoolplein en de klaslokalen gisteren werden binnengevallen door de actiegroep. De volledig zwarte pieten deelden pepernoten en stickers uit. Volgens directeur Jochem Grimmelikhuizen kregen leerkrachten verwensingen als "Ga terug naar je eigen land" naar het hoofd.

"Dat is absoluut niet gezegd", aldus Kuijper. "Als een van onze pieten zoiets zou zeggen, kan 'ie zijn spullen inleveren en is het afgelopen." Ook het aantal demonstranten is volgens hem overdreven. Dat zouden er zes zijn geweest, in plaats van de "ongeveer tien" waar de basisschool van spreekt.

PEPERNOTEN
Kuijper schetst positieve sfeer tijdens de actie. "De kinderen vonden het hartstikke leuk, de ouders die buiten stonden te wachten ook. Alleen er was één juffrouw die zei dat het niet mocht. Toen zijn we omgedraaid en naar buiten gegaan. Achteraf hoorde ik nog dat de pepernoten weer van de kinderen zijn afgepakt. Dat snap ik dan niet."

Ook de kritiek van minister-president Mark Rutte legt de actievoerder naast zich neer. "De premier heeft mijn verhaal volgens mij helemaal niet gehoord", aldus Kuijpers. "Hij doet een uitspraak, terwijl hij maar één kant van het verhaal kent. Ik heb hem niet gesproken."

MEER ACTIES
De actiegroep geeft aan zeker nog met nieuwe demonstraties te komen. "In dit geval ging het om een school waar Zwarte Piet twee jaar geleden al in de ban gedaan. Maar we zullen ook naar scholen gaan waar Zwarte Piet gewoon nog welkom is. En dat doen we allemaal vreedzaam, met het uitdelen van pepernoten en stickers."

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693074/
Wat een ontzettend lulverhaal.
Pepernoten afgepakt :') En we deden echt niets verkeerds hoor, uhu
Die vent speelt de vermoorde onschuld als een verwende kleuter.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175288380
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:55 schreef Abed het volgende:

[..]

Wat een ontzettend lulverhaal.
Pepernoten afgepakt :') En we deden echt niets verkeerds hoor, uhu
Viesmad.
  vrijdag 24 november 2017 @ 21:56:18 #11
356891 Abed
hooggeleid
pi_175288390
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:55 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Viesmad.
Ah tokkie is weer eens jelly.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  vrijdag 24 november 2017 @ 21:56:47 #12
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175288407
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:54 schreef StaceySinger het volgende:
directeur Jochem Grimmelikhuizen

[ afbeelding ]
Die volgens de user hier die een kind op die school heeft juist een redelijk man is mbt dit onderwerp en de meer extreme anti Piet houding van deze school de afgelopen jaren verminderd heeft.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 21:56:54 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175288413
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:54 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik zeg dat je in de Randstad sneller een "alternatieve intocht" zult vinden dan in de provincies daar buiten. Natuurlijk heb je in de Randstad ook nog "traditionele intochten"
Sarcasme was niet duidelijk genoeg volgens mij :P

Nee, ik durf wel te stellen dat het niet eens verder gaat dan Amsterdam en Rotterdam. Enkele andere grote steden doen nog wel een beetje mee, maar daarna is het meteen finito met die onzin.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175288467
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:55 schreef Abed het volgende:

[..]

Wat een ontzettend lulverhaal.
Pepernoten afgepakt :') En we deden echt niets verkeerds hoor, uhu
Die vent speelt de vermoorde onschuld als een verwende kleuter.
Ja, want jij was erbij?
pi_175288493
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Totdat de school waar hun kinderen op zitten het toestaat dat voor hun compleet vreemden snoepjes uitdelen aan hun kinderen. Wedden dat ze het dan ineens wel snappen?
Laten we dit vooral vaker doen, kinderen leren dat vreemden die met snoepjes komen en/of zich verkleden leuk en veilig zijn is namelijk zo verstandig....

Over 'traditie' gesproken, vroegere zp en zijn voorgangers waren schrikfiguren, die samen met andere schrikfiguren (buiten het Sinterklaasfeest) oa kinderen leerde dat het leven niet altijd veilig was. Die juist moesten voorkomen dat kinderen blij naar potienteel gevaar toe zouden rennen.
Ik weet niet over hoever vroeger jij spreekt, maar 30 jaar geleden was ZP de persoon die jou in de zak naar Spanje meenam als je niet braaf was het hele jaar. Sinterklaas hield alles bij in het grote logboek en hij sprak daar een oordeel uit. En er was nog zoiets als het krijgen van een zakje zout en was je echt strontvervelend dan kreeg je een tik van de roe.
  vrijdag 24 november 2017 @ 21:59:49 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175288495
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:56 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Sarcasme was niet duidelijk genoeg volgens mij :P

Nee, ik durf wel te stellen dat het niet eens verder gaat dan Amsterdam en Rotterdam. Enkele andere grote steden doen nog wel een beetje mee, maar daarna is het meteen finito met die onzin.
Utrecht is ook fel anti-piet hoor. Meer dan Rotterdam.
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:00:12 #17
356891 Abed
hooggeleid
pi_175288503
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:59 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ja, want jij was erbij?
Dat maak je uit het verhaal zo op, Het is zo ongeloofwaardig, pepernoten afgepakt enz, sure. En als dat zo is dan zullen ze echt wel wat geroepen hebben. Beetje begrijpend lezen. De man ontkent in alle toonaarden.
Alsof ze als zwarte piet juist die school bezoeken ongevraagd en zonder bijbedoelingen :')
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 22:01:09 #18
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175288530
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Utrecht is ook fel anti-piet hoor. Meer dan Rotterdam.
Is dat Randstad tegenwoordig?

Hoe is die stad al die tijd zo erg onder de radar gebleven :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175288572
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:00 schreef Abed het volgende:

[..]

Dat maak je uit het verhaal zo op, Het is zo ongeloofwaardig, pepernoten afgepakt enz, sure. En als dat zo is dan zullen ze echt wel wat geroepen hebben. Beetje begrijpend lezen. De man ontkent in alle toonaarden.
Alsof ze als zwarte piet juist die school bezoeken ongevraagd en zonder bijbedoelingen :')
Zozo Sherlock Holmes
pi_175288582
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:54 schreef StaceySinger het volgende:
directeur Jochem Grimmelikhuizen

[ afbeelding ]
Geef z'n adres anders even :')
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:03:42 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175288595
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:01 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Is dat Randstad tegenwoordig?

Hoe is die stad al die tijd zo erg onder de radar gebleven :')
Altijd Randstad geweest: de stedelijke rand om het Groene Hart.
030 en zulks.
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:03:47 #22
356891 Abed
hooggeleid
pi_175288597
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:02 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Zozo Sherlock Holmes
Lelijkkk
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175288665
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:54 schreef StaceySinger het volgende:
directeur Jochem Grimmelikhuizen

[ afbeelding ]
Deze hansworst brengen we binnenkort een bezoekje met de pietenknokploeg
standaarddrinker
pi_175288667
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Utrecht is ook fel anti-piet hoor. Meer dan Rotterdam.
anti piet ? hoezo dat ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:06:53 #25
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175288671
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Over 'traditie' gesproken, vroegere zp en zijn voorgangers waren schrikfiguren, die samen met andere schrikfiguren (buiten het Sinterklaasfeest) oa kinderen leerde dat het leven niet altijd veilig was. Die juist moesten voorkomen dat kinderen blij naar potienteel gevaar toe zouden rennen.
Nee, Zwarte Piet is geen schrikfiguur, daarvoor is hij te kort onder de levenden (alleen met Sinterklaas en dat was vroeger maar 2 dagen).
Je bent misschien in de war met de nikker.
pi_175288672
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:03 schreef Abed het volgende:

[..]

Lelijkkk
Geen idee
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:08:05 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175288706
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:06 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

anti piet ? hoezo dat ?
O.a. afschaffen van zwarte piet op al die openbare basisscholen en ik meen ook met de intocht gedoe.
pi_175288733
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

O.a. afschaffen van zwarte piet op al die openbare basisscholen en ik meen ook met de intocht gedoe.
waar staat dat dan ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:15:30 #29
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175288901
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:56 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Sarcasme was niet duidelijk genoeg volgens mij :P

Nee, ik durf wel te stellen dat het niet eens verder gaat dan Amsterdam en Rotterdam. Enkele andere grote steden doen nog wel een beetje mee, maar daarna is het meteen finito met die onzin.
Tuurlijk joh.

Dit plaatje nu al vergeten :')?


Bron: https://eenvandaag.avrotr(...)tionele-zwarte-piet/
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 22:15:47 #30
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175288908
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Altijd Randstad geweest: de stedelijke rand om het Groene Hart.
030 en zulks.
Het lag zelfs buiten de Hollandse waterlinie :N
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175288912
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:00 schreef Abed het volgende:

[..]

Dat maak je uit het verhaal zo op, Het is zo ongeloofwaardig, pepernoten afgepakt enz, sure. En als dat zo is dan zullen ze echt wel wat geroepen hebben. Beetje begrijpend lezen. De man ontkent in alle toonaarden.
Alsof ze als zwarte piet juist die school bezoeken ongevraagd en zonder bijbedoelingen :')
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen maar de superlatieven die de laatste tijd door het anti-kamp gebezigd werden om het pro-kamp te duiden spreken natuurlijk niet in het voordeel van de anti-club.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 22:16:41 #32
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175288934
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:15 schreef Falco het volgende:

[..]

Tuurlijk joh.

Dit plaatje nu al vergeten :')?
[ afbeelding ]

Bron: https://eenvandaag.avrotr(...)tionele-zwarte-piet/
Schijnt dat er in universiteitssteden nogal veel twintigers wonen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:17:08 #33
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175288944
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:15 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het lag zelfs buiten de Hollandse waterlinie :N
Het is echt niet jouw sterkste dag he?

&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_175288947
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:15 schreef Falco het volgende:

[..]

Tuurlijk joh.

Dit plaatje nu al vergeten :')?
[ afbeelding ]

Bron: https://eenvandaag.avrotr(...)tionele-zwarte-piet/
kom je dat ieder half uur posten ofzo ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:17:21 #35
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175288950
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:17 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

kom je dat ieder half uur posten ofzo ?
VIESMAD?
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_175288954
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen maar de superlatieven die de laatste tijd door het anti-kamp gebezigd werden om het pro-kamp te duiden spreken natuurlijk niet in het voordeel van de anti-club.
Ja maar dat is natuurlijk weer anders
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:17:51 #37
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_175288962
De mediahoeren van de pro-pieten hebben dit jaar overduidelijk de mediahoeren van de anti-pieten verslagen. Ik kan niet wachten wat 2018 ons gaat brengen :')
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 22:18:28 #38
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175288981
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:17 schreef Falco het volgende:

[..]

Het is echt niet jouw sterkste dag he?

[ afbeelding ]
Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Ook goedemorgen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175289009
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:15 schreef Falco het volgende:

[..]

Tuurlijk joh.

Dit plaatje nu al vergeten :')?
[ afbeelding ]

Bron: https://eenvandaag.avrotr(...)tionele-zwarte-piet/
Ik vertrouw een onzerzoekje van de NPO niet fake news media
standaarddrinker
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:20:01 #40
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175289030
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:59 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik weet niet over hoever vroeger jij spreekt, maar 30 jaar geleden was ZP de persoon die jou in de zak naar Spanje meenam als je niet braaf was het hele jaar. Sinterklaas hield alles bij in het grote logboek en hij sprak daar een oordeel uit. En er was nog zoiets als het krijgen van een zakje zout en was je echt strontvervelend dan kreeg je een tik van de roe.
Dat is idd nog niet zo lang geleden en wordt niet milder naarmate je verder terug kijkt.

De geschiedenis van schrikfiguren is erg interessant, er waren er velen. Gekoppeld aan het water, gekoppeld aan de vreemde die probeert te verleiden met voedsel/spullen, gekoppeld aan onwenselijk gedrag. Vaak vermengt met een bepaalde (mildere) mate van volksgericht. Bedoeld om een lesje te leren zonder werkelijke schade. Angst bij kinderen, even een tikje onder water (half boven water eigenlijk) bij volwassenen om ze op onwenselijk gedrag te wijzen.

Lekkers aannemen van een vreemde omdat die er onschuldig uitziet valt zonder twijfel onder dat onwenselijke gedrag voor kinderen wat met deze schrikfiguren aan de kaak werd gesteld. Alhoewel de vroegere piet geen wolf in schaapskleren was.

Die piet van 30+ jaar oud lokte je om pepernoten te geven. Om je dan bijna te pakken om in de zak te stoppen, of je met een grijns te vertellen dat die pepernoten die dat kind in de mond had gestopt waren gemaakt van gemalen stoute kindertjes. En dat was dan al de mildere versie waarbij dat alles met een knipoog werd gedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cause_Mayhem op 24-11-2017 22:27:22 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:20:11 #41
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175289033
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:18 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Ook goedemorgen.
Ja dat heb je goed begrepen.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 22:21:21 #42
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175289067
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:20 schreef Falco het volgende:

[..]

Ja dat heb je goed begrepen.
Lees nou eens goed.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 22:22:19 #44
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175289098
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:19 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik vertrouw een onzerzoekje van de NPO niet fake news media
De jeugd geeft minder om tradities. Dat is echt niks nieuws onder de zon. Doorgaans blijft deze verdeling min of meer gelijk.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:24:23 #45
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_175289156
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nooit van de oude gehoord?
Tuurlijk, maar de nieuwe spreekt in ieder geval meer tot de verbeelding. Zeker in de buurt van Utrecht speelde en speelt ie nu nog een belangrijke rol. Daarom is het weer eens een domme boude uitspraak van Nattekat.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_175289170
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De jeugd geeft minder om tradities. Dat is echt niks nieuws onder de zon. Doorgaans blijft deze verdeling min of meer gelijk.
Integendeel vind ik, voorstanders blijven echt wel in de meerderheid
  vrijdag 24 november 2017 @ 22:25:07 #47
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175289183
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, Zwarte Piet is geen schrikfiguur, daarvoor is hij te kort onder de levenden (alleen met Sinterklaas en dat was vroeger maar 2 dagen).
Je bent misschien in de war met de nikker.
Ah vandaar de roe, de zak, de gemalen kinderen pepernoten, de kettingen, kinderen ontvoeren en het enge/boze gedrag. Het bespieden van kinderen en al hun gedrag om ze te kunnen pakken (op vele wijzen) op slecht gedrag heeft ook al zo weinig met een schrikfiguur te maken.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 22:28:14 #48
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175289283
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:24 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Integendeel vind ik, voorstanders blijven echt wel in de meerderheid
Als je mij als 15-jarige die enquête had gegeven, was ik vast een stuk onverschilliger geweest.

Ik heb echt hoop dat het weer helemaal goed gaat komen met de generatie van na 2005. In de cyclus der generaties zullen zij de volgende protestgeneratie zijn, en dat is hard nodig als de huidige generatie sneeuwvlok (dit verzin ik niet :') ) aan de macht is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175289303
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:17 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

kom je dat ieder half uur posten ofzo ?
Beetje zoals jij gisteren bijna ieder half uur het AIVD rapport ter sprake bracht?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175289568
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:28 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Beetje zoals jij gisteren bijna ieder half uur het AIVD rapport ter sprake bracht?
Dan heb je er geen moer van begrepen
Aivd valt onder binnenlandse zaken

en dit rapport is een rapport van:
Nationaal Coördinator
Terrorismebestrijding en Veiligheid
Het Nederlandse Ministerie van Justitie en Veiligheid

+

Zwarte Piet-haters staan op radar van Nederlandse terrorismebestrijding
Kick Out Zwarte Piet (KOZP) wordt in de gaten gehouden door de Nederlandse terrorismebestrijding. Dat blijkt uit het meest recente rapport van de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175289722
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:39 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Dan heb je er geen moer van begrepen
Aivd valt onder binnenlandse zaken

en dit rapport is een rapport van:
Nationaal Coördinator
Terrorismebestrijding en Veiligheid
Het Nederlandse Ministerie van Justitie en Veiligheid

+

Zwarte Piet-haters staan op radar van Nederlandse terrorismebestrijding
Kick Out Zwarte Piet (KOZP) wordt in de gaten gehouden door de Nederlandse terrorismebestrijding. Dat blijkt uit het meest recente rapport van de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.
Goed punt hoor! Ik verander het even, kan je alsnog antwoord geven op het eigenlijke punt :P

Beetje zoals jij gisteren bijna ieder half uur het AIVD rapport van het Nederlandse Ministerie van Justitie en Veiligheid ter sprake bracht?

Zo beter?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175289726
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:46 schreef StaceySinger het volgende:
Zwarte Pieten Actiegroep: "Kinderen vonden het hartstikke leuk"

[ afbeelding ]

UTRECHT - De Zwarte Pieten Actiegroep snapt niets van de heisa over het binnendringen van de Utrechtse basisschool De Cirkel. Volgens woordvoerder Hugo Kuijper is de hele kwestie opgeblazen. "We zijn geen terroristen, we komen daar met alle goede bedoelingen. Ik zie er geen kwaad in."

De openbare basisschool De Cirkel in de wijk Zuilen is naar de politie gestapt, nadat het schoolplein en de klaslokalen gisteren werden binnengevallen door de actiegroep. De volledig zwarte pieten deelden pepernoten en stickers uit. Volgens directeur Jochem Grimmelikhuizen kregen leerkrachten verwensingen als "Ga terug naar je eigen land" naar het hoofd.

"Dat is absoluut niet gezegd", aldus Kuijper. "Als een van onze pieten zoiets zou zeggen, kan 'ie zijn spullen inleveren en is het afgelopen." Ook het aantal demonstranten is volgens hem overdreven. Dat zouden er zes zijn geweest, in plaats van de "ongeveer tien" waar de basisschool van spreekt.

PEPERNOTEN
Kuijper schetst positieve sfeer tijdens de actie. "De kinderen vonden het hartstikke leuk, de ouders die buiten stonden te wachten ook. Alleen er was één juffrouw die zei dat het niet mocht. Toen zijn we omgedraaid en naar buiten gegaan. Achteraf hoorde ik nog dat de pepernoten weer van de kinderen zijn afgepakt. Dat snap ik dan niet."

Ook de kritiek van minister-president Mark Rutte legt de actievoerder naast zich neer. "De premier heeft mijn verhaal volgens mij helemaal niet gehoord", aldus Kuijpers. "Hij doet een uitspraak, terwijl hij maar één kant van het verhaal kent. Ik heb hem niet gesproken."

MEER ACTIES
De actiegroep geeft aan zeker nog met nieuwe demonstraties te komen. "In dit geval ging het om een school waar Zwarte Piet twee jaar geleden al in de ban gedaan. Maar we zullen ook naar scholen gaan waar Zwarte Piet gewoon nog welkom is. En dat doen we allemaal vreedzaam, met het uitdelen van pepernoten en stickers."

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693074/
Kan zijn en zo zal het ook wel zijn maar het is natuurlijk gewoon een uitnodiging tot die ontstane heisa omdat het weer een handvat biedt.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175289739
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:09 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

waar staat dat dan ?
Het klopt helaas.. Op openbare basisscholen zijn er helemaal geen Zwarte Pieten en bij de intocht waren er slechts een paar en volgend jaar waarschijnlijk helemaal niet meer.. 😒
pi_175289761
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 21:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Totdat de school waar hun kinderen op zitten het toestaat dat voor hun compleet vreemden snoepjes uitdelen aan hun kinderen. Wedden dat ze het dan ineens wel snappen?
Laten we dit vooral vaker doen, kinderen leren dat vreemden die met snoepjes komen en/of zich verkleden leuk en veilig zijn is namelijk zo verstandig....

Over 'traditie' gesproken, vroegere zp en zijn voorgangers waren schrikfiguren, die samen met andere schrikfiguren (buiten het Sinterklaasfeest) oa kinderen leerde dat het leven niet altijd veilig was. Die juist moesten voorkomen dat kinderen blij naar potienteel gevaar toe zouden rennen.
Maar natuurlijk, sinterklaas en zwarte piet zijn weer in het land maar o wee als je een pepernoot aanneemt want hij is een vreemde zeker die verdwaald is zeker.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_175289778
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:48 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het klopt helaas.. Op openbare basisscholen zijn er helemaal geen Zwarte Pieten en bij de intocht waren er slechts een paar en volgend jaar waarschijnlijk helemaal niet meer.. 😒
NRC

Vertrouwelijk onderzoek: eenvijfde wil andere Zwarte Piet

Het ministerie van Sociale Zaken liet de afgelopen drie jaar onderzoeken hoe Nederlanders denken over Zwarte Piet. De resultaten werden niet openbaar gemaakt.
Van de Nederlanders is 21 procent vóór het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Dat blijkt uit opinieonderzoek dat het ministerie van Sociale Zaken dit jaar heeft laten uitvoeren. De resultaten daarvan zijn niet naar buiten gebracht, maar waren bestemd voor ‘intern gebruik’.

link

Ook in 2015 en 2014 werd een opiniepeiling gedaan, meldt Medialogica. De resultaten laten een bescheiden ontwikkeling zien: in 2014 was 12 procent van de bevolking voor verandering, in 2015 was dat 17 procent. De peilingen zijn uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar TNS, voorheen TNS NIPO.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175289880
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:50 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

NRC

Vertrouwelijk onderzoek: eenvijfde wil andere Zwarte Piet

Het ministerie van Sociale Zaken liet de afgelopen drie jaar onderzoeken hoe Nederlanders denken over Zwarte Piet. De resultaten werden niet openbaar gemaakt.
Van de Nederlanders is 21 procent vóór het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Dat blijkt uit opinieonderzoek dat het ministerie van Sociale Zaken dit jaar heeft laten uitvoeren. De resultaten daarvan zijn niet naar buiten gebracht, maar waren bestemd voor ‘intern gebruik’.

Het bestuur/beleid hier is anti-piet. De Utrechters, in ieder geval de echte, zijn (voor het overgrote merendeel) gelukkig gewoon pro-piet.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 22:58:25 #57
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175289900
Liep net op straat, fietsen er twee jongens van een jaar of 15 langs die het over ZP hadden. "Die mensen moeten niet zo janken" hoorde ik voorbij komen, en de ander stemde toe. Gaat helemaal goedkomen met die Hollandse nuchterheid O+
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175289957
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:58 schreef Nattekat het volgende:
Liep net op straat, fietsen er twee jongens van een jaar of 15 langs die het over ZP hadden. "Die mensen moeten niet zo janken" hoorde ik voorbij komen, en de ander stemde toe. Gaat helemaal goedkomen met die Hollandse nuchterheid O+
Die Hollandse nuchterheid gaat het verliezen, zoveel is zeker.
De vraag is of het zo hoog gaat oplopen dat er echt slachtoffers gaan vallen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 23:03:49 #59
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175290003
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:01 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Die Hollandse nuchterheid gaat het verliezen, zoveel is zeker.
De vraag is of het zo hoog gaat oplopen dat er echt slachtoffers gaan vallen.
Dat is ons grootste wapen, nooit! :N

Ik ben toen ik klein was in een pot met Hollandse nuchterheid gevallen denk ik soms, dat ga ik echt nooit kwijtraken :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175290044
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:57 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het bestuur/beleid hier is anti-piet. De Utrechters, in ieder geval de echte, zijn (voor het overgrote merendeel) gelukkig gewoon pro-piet.
Ach je ziet nu al bijv. in Wageningen dat ze dit jaar al weer alleen maar zwarte pieten hadden bij de intocht.
Vorig jaar waren dat nog voor 30% veegpieten.
Nu die hele KOZP een extreemlinkse organisatie blijkt te zijn hebben ze onder de bevolking alle sympathie verloren en keren de Echte zwarte pieten voor 100% terug in het straatbeeld.
en dat de zwarte piet altijd pikzwart zou zijn is een fabeltje
hier een piet uit de jaren 50

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_175290059
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:58 schreef Nattekat het volgende:
Liep net op straat, fietsen er twee jongens van een jaar of 15 langs die het over ZP hadden. "Die mensen moeten niet zo janken" hoorde ik voorbij komen, en de ander stemde toe. Gaat helemaal goedkomen met die Hollandse nuchterheid O+
Ik hoor ook iedereen in mijn omgeving zo praten, ook mensen die ik niet ken op straat waar ik er mensen over hoor praten.
Nijmegen is een linkse stad maar hier is de optocht met zwarte pieten geweest, een spandoek op de waalbrug die door anti pieten was neergehangen werdt verwijderd, daar was blijkbaar geen toestemming voor gevraagd
pi_175290068
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat is ons grootste wapen, nooit! :N

Ik ben toen ik klein was in een pot met Hollandse nuchterheid gevallen denk ik soms, dat ga ik echt nooit kwijtraken :P
Kwijtraken zullen we het niet nee.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  vrijdag 24 november 2017 @ 23:08:28 #63
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_175290101
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:06 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Ach je ziet nu al bijv. in Wageningen dat ze dit jaar al weer alleen maar zwarte pieten hadden bij de intocht.
Vorig jaar waren dat nog voor 30% veegpieten.
Nu die hele KOZP een extreemlinkse organisatie blijkt te zijn hebben ze onder de bevolking alle sympathie verloren en keren de Echte zwarte pieten voor 100% terug in het straatbeeld.
en dat de zwarte piet altijd pikzwart zou zijn is een fabeltje
hier een piet uit de jaren 50

[ afbeelding ]
Een roetpiet... Hmmzzz ;)
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 23:09:38 #64
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175290133
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:06 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Ach je ziet nu al bijv. in Wageningen dat ze dit jaar al weer alleen maar zwarte pieten hadden bij de intocht.
Vorig jaar waren dat nog voor 30% veegpieten.
Nu die hele KOZP een extreemlinkse organisatie blijkt te zijn hebben ze onder de bevolking alle sympathie verloren en keren de Echte zwarte pieten voor 100% terug in het straatbeeld.
en dat de zwarte piet altijd pikzwart zou zijn is een fabeltje
hier een piet uit de jaren 50

[ afbeelding ]
Die heeft meer zwarte plekken dan die roetpiet witte plekken heeft joh _O-

Ik zou er ook echt totaal geen probleem mee hebben als dit het polderresultaat wordt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175290186
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:03 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik ben toen ik klein was
Hoezo "was" ?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 23:13:09 #66
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175290214
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:12 schreef gelly het volgende:

[..]

Hoezo "was" ?
Denk niet dat ik erg serieus genomen word als ik irl zeg dat ik klein ben.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175290234
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Denk niet dat ik erg serieus genomen word als ik irl zeg dat ik klein ben.
Ik bedoelde meer "mag je al bier drinken?"
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 23:15:15 #68
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175290249
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:14 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer "mag je al bier drinken?"
Zelfs Fylax mag bier drinken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175290251
Kijk gellyboy weer eens lekker op de man spelen als de stoere kerel die het er is.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  vrijdag 24 november 2017 @ 23:35:43 #70
356891 Abed
hooggeleid
pi_175290704
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2017 23:15 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Kijk gellyboy weer eens lekker op de man spelen als de stoere kerel die het er is.
Wow flink salty.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  vrijdag 24 november 2017 @ 23:39:57 #71
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175290822
Gelly is wat Hannah Arendt de 'banaliteit van het kwaad' noemde.
Die Lebenslust bringt dich um.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 november 2017 @ 23:53:36 #72
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175291095
Hmm... vond het wel een interessant onderwerp, de volgende generatie, generatie Z. Uiteindelijk veel artikelen gevonden waarin voorspeld wordt dat deze generatie zich uiteindelijk af zal zetten tegen politieke correctheid. Ze zullen vooral liberaal zijn, zowel sociaal liberaal (wat D66 vroeger was) als conservatief liberaal (wat het FvD lijkt te worden). Ondertussen klimaat enzo erg belangrijk vinden en de overheid voor geen moer vertrouwen (maar dat is nu niet relevant natuurlijk). (Leesvoer)

Tl;dr - Politieke correctheid zal gen Z niet overleven, Zwarte Piet is veilig bij die generatie.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175291313
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:58 schreef Nattekat het volgende:
Liep net op straat, fietsen er twee jongens van een jaar of 15 langs die het over ZP hadden. "Die mensen moeten niet zo janken" hoorde ik voorbij komen, en de ander stemde toe. Gaat helemaal goedkomen met die Hollandse nuchterheid O+
Verzonnen verhalen :')
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  zaterdag 25 november 2017 @ 00:08:10 #74
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175291381
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:04 schreef Abed het volgende:

[..]

Verzonnen verhalen :')
Sylvana 'er kwamen vier Zwarte Pieten door de schoorsteen in mijn slaapkamer' Simons.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175291412
Ik liep trouwens net op straat, de hond aan het uitlaten, kwam er een groep 14 jarigen voorbij lopen op de stoep, ze hadden het over ZP, eentje zei dat die oude provincialen niet zo bang moeten zijn voor een kleine nuchtere aanpassing, de rest beaamde dat. Ook waren ze het erover eens dat het klemrijden in Friesland veels te ver ging, inderdaad zei een ander, voor eigen rechter spelen mag nooit.
Ik zei kinders, hulde dat jullie je niet laten leiden door angst en haat, maar roep het niet te hard, er zijn een hoop Nederlanders zonder begrip en ik wil niet dat ze jullie iets aan gaan doen want ze zijn nogal agressief de laatste tijd, ik gaf het voorbeeld van de schoolgijzeling. Bedankt voor de tip meneer zeiden ze, en ieder vervolgde zijn weg.

Het komt wel goed met Nederland O+
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175291456
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:09 schreef Abed het volgende:
Ik liep trouwens net op straat, de hond aan het uitlaten, kwam er een groep 14 jarigen voorbij lopen op de stoep, ze hadden het over ZP, eentje zei dat die oude provincialen niet zo bang moeten zijn voor een kleine nuchtere aanpassing, de rest beaamde dat. Ook waren ze het erover eens dat het klemrijden in Friesland veels te ver ging, inderdaad zei een ander, voor eigen rechter spelen mag nooit.
Ik zei kinders, hulde dat jullie je niet laten leiden door angst en haat, maar roep het niet te hard, er zijn een hoop Nederlanders zonder begrip en ik wil niet dat ze jullie iets aan gaan doen want ze zijn nogal agressief de laatste tijd, ik gaf het voorbeeld van de schoolgijzeling. Bedankt voor de tip meneer zeiden ze, en ieder vervolgde zijn weg.

Het komt wel goed met Nederland O+
Een gewelddadige gijzeling toch?
pi_175291477
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:10 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Een gewelddadige gijzeling toch?
Durf ik niet te zeggen, geloof wel dat er racistische leuzen zijn geroepen.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175291510
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:11 schreef Abed het volgende:

[..]

Durf ik niet te zeggen, geloof wel dat er racistische leuzen zijn geroepen.
Oké, je was dus iets te voorbarig eerder.
pi_175291527
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:12 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Oké, je was dus iets te voorbarig eerder.
Het zit diep.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175291550
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:13 schreef Abed het volgende:

[..]

Het zit diep.
Dat merk ik, probeer het een beetje te relativeren.
pi_175291559
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:14 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Dat merk ik, probeer het een beetje te relativeren.
Bij jou maar dat snap je wel, je zanikt al 2 dagen over het woordje geweld.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175291693
Eerst hadden we een traditioneel inclusief Sinterklaasfeest waarbij geen sprake was van racisme, discriminatie en slavernij..... en toen kwamen er mensen met een duidelijke mening....
quote:
Een verschil van mening is een normaal verschijnsel. Maar de manier waarop je ermee omgaat kan verschillen. Ben je ook iemand met een sterke wil, een duidelijke mening? Heb je zo je eigen ideeën en hecht je er waarde aan die te communiceren? Grote kans dat je een slechte luisteraar bent! Want als je een krachtige mening hebt, zit het er dik in dat je duidelijk voor ogen hebt hoe iets eruit moet zien. En die duidelijke ‘resultaatsvoorstelling’ kan een gezonde interactie met de ander in de weg staan. Duidelijke beelden van hoe iets of iemand is of zou moeten zijn, bevorderen het luisteren niet. Integendeel, de behoefte aan ‘zenden’ wordt groter als je weet ‘hoe het zit’. Je duidelijke mening wordt voor je het weet een vaststaand gegeven waar niet meer aan te tornen valt. De neiging tot het doordrukken, opleggen van jouw mening ligt op de loer. Je vastberadenheid geeft je de overtuiging dat er geen andere opties zijn. Als je je mening doordrukt ‘dwing’ je de ander met een andere overtuiging, met een ander idee zich te voegen naar wat jij vindt. Misschien negeer of pareer je kritische vragen, tegenwerpingen of andere negatieve uitingen. Ze zijn lastig voor je. Je vindt ze niet relevant en je legt ze naast je neer. Als je je mening wilt doordrukken, realiseer je dan dat je ogenschijnlijk ‘gelijk’ krijgt, ‘wint’ , je zin krijgt, maar dat je ook schade berokkent. Je mening doordrukken is geen handige methode als er daarna samengewerkt moet worden. Want je mening doordrukken is relatiebeschadigend. Heb je een duidelijke mening, ben je overtuigd van je eigen gelijk, dan loop je de kans dat je uiteindelijk alleen staat omdat de ander afhaakt.
Let wel, het luisteren is duidelijk een pro punt van de pro-Pieten. Zwarte Piet is in de loop der tijden constant aangepast op last van diverse actiegroepen. Ik denk dat het op een gegeven moment wel duidelijk moet zijn voor die actiegroepen dat het totaal absurd is om maar te blijven aanpassen. Op een gegeven moment is het genoeg.

Wat dat betreft acht ik de Nederlanders nog steeds als het meest tolerante volk van de wereld. Pas na tientallen jaren van aanpassen wordt nu pas gezegd dat het genoeg is. Welk volk heeft dat geduld!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175291699
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:14 schreef Abed het volgende:

[..]

Bij jou maar dat snap je wel, je zanikt al 2 dagen over het woordje geweld.
Ik help geen leugens de wereld in.
pi_175291785
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:20 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Ik help geen leugens de wereld in.
Ga er anders nog 3 topics over door :')
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175291839
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:25 schreef Abed het volgende:

[..]

Ga er anders nog 3 topics over door :')
Mad :D
pi_175292062
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:27 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Mad :D
Jelly :D
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175292084
Stel dat je een groep hebt die vindt dat een bepaalde school te weinig aandacht geeft aan aardrijkskunde, mag je dan ook een school binnenstormen met kaarten van Europa en dat je een klaslokaal binnendringt tijdens een taalles, de onderwijzer de mond snoert en een kaart ophangt en vraagt aan een willekeurig kind om de hoofdstad van België aan te wijzen.
Stel dat een groep mannen vindt dat er sexuele voorlichting moet worden gegeven op een streng gereformeerde school, mogen ze dan in adamskostuum een klaslokaal binnendringen voor een onthullende anatomische les.
Vragen vragen vragen.....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_175292439
"Meester, ik hoorde dat er misschien een regenboogpiet komt? Dat zou me echt leuk lijken"
"Nee nee, er komen alleen zwarte pieten"
"Waarom?"
"Als je je bek niet houdt vermoord ik je"

Nederland 2017
pi_175292490
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Stel dat je een groep hebt die vindt dat een bepaalde school te weinig aandacht geeft aan aardrijkskunde, mag je dan ook een school binnenstormen met kaarten van Europa en dat je een klaslokaal binnendringt tijdens een taalles, de onderwijzer de mond snoert en een kaart ophangt en vraagt aan een willekeurig kind om de hoofdstad van België aan te wijzen.
Stel dat een groep mannen vindt dat er sexuele voorlichting moet worden gegeven op een streng gereformeerde school, mogen ze dan in adamskostuum een klaslokaal binnendringen voor een onthullende anatomische les.
Vragen vragen vragen.....
Onzinnige vraagstelling, onzinnige vergelijkingen, en daarbij worden gekleurde nieuwsberichten door óf anti óf pro Piet gebruikt voor hún eigen zogenaamde gelijk.

Het is allemaal lood om oud ijzer.

Extreem anti of extreem pro moet de mond gesnoerd worden. Ze zijn beide imbeciel. Geen podium voor dat soort gasten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175292513
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:01 schreef ABombali het volgende:
"Meester, ik hoorde dat er misschien een regenboogpiet komt? Dat zou me echt leuk lijken"
"Nee nee, er komen alleen zwarte pieten"
"Waarom?"
"Als je je bek niet houdt vermoord ik je"

Nederland 2017
:D Bron?
pi_175292576
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:06 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

:D Bron?
Bombali A, 2017. De Zwarte Piet-discussie #104 Agressie van pro-pieten is 'ludiek', forum.fok.nl. 2411-301
pi_175292588
Ziet er wel uit als een betrouwbare bron eerlijk gezegd
  zaterdag 25 november 2017 @ 01:15:47 #93
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175292652
Kan over dit onderwerp niet een referendum komen?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175292685
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:15 schreef Morendo het volgende:
Kan over dit onderwerp niet een referendum komen?
Nee, liever een debatprogramma op TV.

Kijkcijfers en men moet zich blootgeven.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175292727
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:10 schreef ABombali het volgende:

[..]

Bombali A, 2017. De Zwarte Piet-discussie #104 Agressie van pro-pieten is 'ludiek', forum.fok.nl. 2411-301
Dacht ik al, een fantasietje van een Fok!er :P
pi_175292734
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:21 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Dacht ik al, een fantasietje van een Fok!er :P
Ik overdrijf een heel klein beetje, maar zulke dingen beginnen werkelijkheid te worden
pi_175292764
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:22 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik overdrijf een heel klein beetje, maar zulke dingen beginnen werkelijkheid te worden
Mwah, klein beetje. Tot nu toe is er nog geen geweld gebruikt, laat staan moord :D De eerste stap zou dus geweld zijn. Maar het is nog geen 5 december he.
  zaterdag 25 november 2017 @ 01:28:17 #98
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175292787
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:22 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik overdrijf een heel klein beetje, maar zulke dingen beginnen werkelijkheid te worden
De anti-fractie begint inderdaad radicaler te worden.

Volgend jaar kun je waarschijnlijk de eerste bomaanslag op roomblanke kindjes verwachten.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175292798
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:22 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik overdrijf een heel klein beetje, maar zulke dingen beginnen werkelijkheid te worden
Alleen bij de extremen en we weten allemaal waar, en aan welke kant, dat extreme is begonnen.

Blijft nog steeds bewonderenswaardig hoe lang de Nederlander zich dat heeft laat welgewevallen, en voor het overgrote deel nog steeds.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175292841
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 00:20 schreef Montagui het volgende:
Eerst hadden we een traditioneel inclusief Sinterklaasfeest waarbij geen sprake was van racisme, discriminatie en slavernij..... en toen kwamen er mensen met een duidelijke mening....

. Zwarte Piet is in de loop der tijden constant aangepast op last van diverse actiegroepen.
Je fantaseert weer eens .
Her en der zijn er de laatste jaren aanpassingen geweest door de publiciteit
Maar dat is niet " in de loop der tijden"

quote:
Ik denk dat het op een gegeven moment wel duidelijk moet zijn voor die actiegroepen dat het totaal absurd is om maar te blijven aanpassen. Op een gegeven moment is het genoeg.
Je borduurt verder met je fantasie

quote:
Wat dat betreft acht ik de Nederlanders nog steeds als het meest tolerante volk van de wereld. Pas na tientallen jaren van aanpassen wordt nu pas gezegd dat het genoeg is. Welk volk heeft dat geduld!
Hoogmoed komt voor de val. Verwaandheid en jezelf op de borst kloppen voor je vermeende tolerantie ook.
Jij bent niet tolerant . Dat droom je .

Als mensen de zp-rol anders zijn gaan spelen in de laatste 150 jaar... idd dat is de normale ontwikkeling van elk straattheater. De makers en de spelers doen hun eigentijdse variaties.
pi_175292860
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Alleen bij de extremen en we weten allemaal waar, en aan welke kant, dat extreme is begonnen.

Blijft nog steeds bewonderenswaardig hoe lang de Nederlander zich dat heeft laat welgewevallen, en voor het overgrote deel nog steeds.
ach gut. Het spel van de meerderheid is slachtoffer van een minderheid van andere Nederlanders met een afwijkende mening.
pi_175292906
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je fantaseert weer eens .
Her en der zijn er de laatste jaren aanpassingen geweest door de publiciteit
Maar dat is niet " in de loop der tijden"
De laatste jaren ja? Volgens mij is Zwarte Piet ook al in de jaren 70 aangepast.

quote:
Je borduurt verder met je fantasi

Hoogmoed komt voor de val. Verwaandheid en jezelf op de borst kloppen voor je vermeende tolerantie ook. Jij bent niet tolerant . Dat droom je .

Als mensen de zp-rol anders zijn gaan spelen in de laatste 150 jaar... idd dat is de normale ontwikkeling van elk straattheater. De makers en de spelers doen hun eigentijdse variaties.
De verandering van Zwarte Piet heeft ALLES te maken met tolerantie. Want waarom zou je iets veranderen als je je niet kunt inleven?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175292907
quote:
De actiegroep die gisteravond verkleed als Zwarte Piet een basisschool binnenviel, zou geleid worden door een voormalig voorman van het extreem-rechtse Pegida.

Volgens dagblad Trouw gaat het om voormalig Pegida-voorman Hugo Kuijper, die in de krant ook gelinkt wordt aan de neonazistische NVU. Dezelfde Zwarte Pieten stonden ook bij Sylvana Simons, verklaard tegenstander van Zwarte Piet, op de stoep.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)bat-rond-zwarte-piet

Ahhhh extreemrechtse lieden vielen een school binnen. Zogenaamd zp fan zijn is hun politieke strijdpunt en ze betrekken kinderen daarin.
Van scholen blijf je af..... bedrijf maar politiek elders... bv Fok! zp-topics.
pi_175292923
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

De laatste jaren ja? Volgens mij is Zwarte Piet ook al in de jaren 70 aangepast.
oja.. daarvoor en daarna... door de theatermakers met eigentijdse opvattingen.
Heel normaal... Jij fantaseert over actiegroepen...

quote:
De verandering van Zwarte Piet heeft ALLES te maken met tolerantie. Want waarom zou je iets veranderen als je je niet kunt inleven?
Klopt.... mensen moeten meer tolerant worden voor mensen die het niet leuk vinden dat hun gezicht geïmiteerd wordt. Heb meer tolerantie en fatsoen en stop ermee
pi_175292924
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ach gut. Het spel van de meerderheid is slachtoffer van een minderheid van andere Nederlanders met een afwijkende mening.
Feit. De Nederlander heeft zich al decennia geschikt. Echt niet gek dan men nu denkt: "Ja dag, het is wel genoeg geweest:".

Andere vraag...wanneer vind JIJ het genoeg?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175292931
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

oja.. daarvoor en daarna... door de theatermakers met eigentijdse opvattingen.
Heel normaal... Jij fantaseert over actiegroepen...

[..]

Klopt.... mensen moeten meer tolerant worden voor mensen die het niet leuk vinden dat hun gezicht geïmiteerd wordt. Heb meer tolerantie en fatsoen en stop ermee
Die tolerantie is er duidelijk. Men past zich al veelal aan. Het moet wel eens stoppen met zeuren van andere kant. Als je zoveel moeite hebt met je kleur kun je je ook misschien wit gaan schminken.
pi_175292936
Bleken mag ook trouwens.
pi_175292943
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Feit. De Nederlander heeft zich al decennia geschikt. Echt niet gek dan men nu denkt: "Ja dag, het is wel genoeg geweest:".
Feit: Het zijn al decennia Nederlanders zelf die de zp-rol anders invullen.
Jij fantaseert een slachtofferrol vanuit het buitenland.

quote:
Andere vraag...wanneer vind JIJ het genoeg?
Wat genoeg ?
Van mij mag dit zp-concept verdwijnen ... in de vorm van pieten met vele kleuren of helemaal geen schmink.. Zodat het imiteren van mensen, die er geen prijs op stellen, stopt
  zaterdag 25 november 2017 @ 01:52:58 #109
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175292945
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

oja.. daarvoor en daarna... door de theatermakers met eigentijdse opvattingen.
Heel normaal... Jij fantaseert over actiegroepen...

[..]

Klopt.... mensen moeten meer tolerant worden voor mensen die het niet leuk vinden dat hun gezicht geïmiteerd wordt. Heb meer tolerantie en fatsoen en stop ermee
Ja, maar als je dat doet komt er weer kritiek om het vervangende kostuum. Conclusie: het gaat de tegenstanders om macht, mensen een speeltje afpakken.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175292958
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Die tolerantie is er duidelijk. Men past zich al veelal aan. Het moet wel eens stoppen met zeuren van andere kant. Als je zoveel moeite hebt met je kleur kun je je ook misschien wit gaan schminken.
Men past zich juist veel niet aan de mensen die geïmiteerd worden. Velen van hen vinden het niet zo leuk. Dat systematisch negeren is de werkelijke discriminatie.
pi_175292969
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Men past zich juist veel niet aan de mensen die geïmiteerd worden. Velen van hen vinden het niet zo leuk. Dat systematisch negeren is de werkelijke discriminatie.
Velen van hen. Ik ken niemand die zo denkt. Ook binnen familie niet.Het gaat over een klein groepje.
pi_175292972
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:52 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ja, maar dan als je dat doet komt er weer kritiek om het vervangende kostuum. Conclusie: het gaat de tegenstanders om macht, mensen een speeltje afpakken.
onzin.. ik ben een tegenstander ...... en ik wens met vele anderen dat men stopt met het imiteren van donkeruitziende mensen...
En diezelfde vele anderen hebben het niet over een spaansachtig kostuum.
pi_175292982
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

onzin.. ik ben een tegenstander ...... en ik wens met vele anderen dat men stopt met het imiteren van donkeruitziende mensen...
En diezelfde vele anderen hebben het niet over een spaansachtig kostuum.
Daar ga ergens anders wonen. Of jezelf bleken. En dat laatste gebeurt werkelijk.
pi_175292985
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:48 schreef Bluesdude het volgende:

Klopt.... mensen moeten meer tolerant worden voor mensen die het niet leuk vinden dat hun gezicht geïmiteerd wordt. Heb meer tolerantie en fatsoen en stop ermee
Hun gezicht wordt niet geïmiteerd, dat is jouw fetisjisme.

Er is niets mis met blanke mensen die zich zwart schminken om Zwarte Piet uit te beelden. Zwarte Piet is geen blackface want bij blackface is de intentie dat men een neger wil uitbeelden, bij Zwarte Piet is dat absoluut niet de intentie.

En intentie wordt ook gewaarborgd door de vrijheid van expressie, vrijheid van meningsuiting, artikel 1 van de Grondwet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175292994
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

onzin.. ik ben een tegenstander ...... en ik wens met vele anderen dat men stopt met het imiteren van donkeruitziende mensen...
En diezelfde vele anderen hebben het niet over een spaansachtig kostuum.
Dat gejammer.
pi_175293010
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

onzin.. ik ben een tegenstander ...... en ik wens met vele anderen dat men stopt met het imiteren van donkeruitziende mensen...
En diezelfde vele anderen hebben het niet over een spaansachtig kostuum.
Grote vette frame.

Men imiteert niet en de intentie is er ook niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175293017
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Velen van hen. Ik ken niemand die zo denkt. Ook binnen familie niet.Het gaat over een klein groepje.
Eenvandaag gemist van de week?
Die peilde dat een kleine meerderheid van mensen van surinaamse en antilliaanse afkomst het niet kunnen waarderen als zij zo jaarlijks geïmiteerd worden. Niks kleine groep.
Ook werd er gepeild dat 26% van de bevolking een verandering wil van ZP.
Jij wilt kennelijk niet weten dat het veel meer mensen zijn dan een klein groepje.
pi_175293029
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

Grote vette frame.

Men imiteert niet en de intentie is er ook niet.
okee.... je doet weer kop in het zand... liegen....
pi_175293037
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Eenvandaag gemist van de week?
Die peilde dat een kleine meerderheid van mensen van surinaamse en antilliaanse afkomst het niet kunnen waarderen als zij zo jaarlijks geïmiteerd worden. Niks kleine groep.
Ook werd er gepeild dat 26% van de bevolking een verandering wil van ZP.
Jij wilt kennelijk niet weten dat het veel meer mensen zijn dan een klein groepje.
Hart van Nederland gemist? 92% is pro-Zwarte Piet.

Ja, kut dat ik online ben.

Backfire.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175293040
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Eenvandaag gemist van de week?
Die peilde dat een kleine meerderheid van mensen van surinaamse en antilliaanse afkomst het niet kunnen waarderen als zij zo jaarlijks geïmiteerd worden. Niks kleine groep.
Ook werd er gepeild dat 26% van de bevolking een verandering wil van ZP.
Jij wilt kennelijk niet weten dat het veel meer mensen zijn dan een klein groepje.
Ik vind het een hoop gezeur over de rug van kinderen. Daarnaast ken ik niemand in mijn omgeving die er problemen mee heeft. Zwarte mensen dan. Die vinden jou en je mening belachelijk.
pi_175293046
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat gejammer.
stop dan..... met jammeren hoe onrechtvaardig het is als mensen niet geïmiteerd willen worden en als steeds meer mensen ook door krijgen dat het onfatsoenlijk is.
  zaterdag 25 november 2017 @ 02:02:08 #122
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175293051
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

onzin.. ik ben een tegenstander ...... en ik wens met vele anderen dat men stopt met het imiteren van donkeruitziende mensen...
En diezelfde vele anderen hebben het niet over een spaansachtig kostuum.
https://www.parool.nl/ams(...)het-andere~a4535433/

Blijkbaar niet dus.

Ze willen gewoon de verderfelijke witmens straffen. Prima, maar zeg dát dan.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175293056
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

okee.... je doet weer kop in het zand... liegen....
Ah, beschuldiging van liegen zonder onderbouwing. You lose.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175293057
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

stop dan..... met jammeren hoe onrechtvaardig het is als mensen niet geïmiteerd willen worden en als steeds meer mensen ook door krijgen dat het onfatsoenlijk is.
Wat is er mis met imiteren? Jij bent gewoon bang voor je eigen kleur.
  zaterdag 25 november 2017 @ 02:03:41 #125
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175293063
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

stop dan..... met jammeren hoe onrechtvaardig het is als mensen niet geïmiteerd willen worden en als steeds meer mensen ook door krijgen dat het onfatsoenlijk is.
Daar zaten er verdorie twee van in de gestrande bus. Wees eerlijk: tegen Zwarte Piet zijn is voor 99% een blanke hobby.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175293083
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

stop dan..... met jammeren hoe onrechtvaardig het is als mensen niet geïmiteerd willen worden en als steeds meer mensen ook door krijgen dat het onfatsoenlijk is.
Ik heb Sinterklaas gevierd in Afrika met zwarte mensen. Daar hebben we geen enkele discussie over gehad. Wel over hoe we verder omgaan met racisme. Dat het zo raar is hoe bepaalde zwarte mensen in het westen klagen.
pi_175293111
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik heb Sinterklaas gevierd in Afrika met zwarte mensen. Daar hebben we geen enkele discussie over gehad. Wel over hoe we verder omgaan met racisme. Dat het zo raar is hoe bepaalde zwarte mensen in het westen klagen.
Ik was in Israël en maakte een holocaust grap, iedereen moest lachen hihihihhi. Conclusie holocaust is niet erg maar juist grappig
pi_175293115
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:14 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik was in Israël en maakte een holocaust grap, iedereen moest lachen hihihihhi. Conclusie holocaust is niet erg maar juist grappig
Ik snap je punt niet. Ik zou die grap niet maken ook.
pi_175293122
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:14 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik was in Israël en maakte een holocaust grap, iedereen moest lachen hihihihhi. Conclusie holocaust is niet erg maar juist grappig
Je dacht dat ik in Afrika een grap heb gemaakt over slavenhandel?
  zaterdag 25 november 2017 @ 02:25:00 #130
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175293155
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:14 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik was in Israël en maakte een holocaust grap, iedereen moest lachen hihihihhi. Conclusie holocaust is niet erg maar juist grappig
Vergelijk je nu kritiek op Zwarte Piet met de holocaust?

Gewaagd.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175293236
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:02 schreef Morendo het volgende:

[..]

https://www.parool.nl/ams(...)het-andere~a4535433/

Blijkbaar niet dus.

Ze willen gewoon de verderfelijke witmens straffen. Prima, maar zeg dát dan.
Nee hoor, het LPS had er even wat bedenkingen bij maar die hoor je niet meer. Het KOZP heeft zelfs meegewerkt.
quote:
Activist Afriyie schrijft nu: ,,De nieuwe Piet van Amsterdam is in geen geval een uitbeelding van een tot slaaf gemaakte of een slavenhouder." Zijn stichting was een van de gesprekspartners van de organisatie die de sinterklaasintocht regelt. De stichting claimt de verandering van de Amsterdamse Piet dan ook als succes.
Bron

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175293245
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee hoor, het LPS had er even wat bedenkingen bij maar die hoor je niet meer. Het KOZP heeft zelfs meegewerkt.

[..]

Kortom.......het valt allemaal wel mee.
pi_175293252
Sylvana is trouwens wel heel stil tegenwoordig.
pi_175293280
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee hoor, het LPS had er even wat bedenkingen bij maar die hoor je niet meer. Het KOZP heeft zelfs meegewerkt.

[..]

quote:
Activist Afriyie schrijft nu: ,,De nieuwe Piet van Amsterdam is in geen geval een uitbeelding van een tot slaaf gemaakte of een slavenhouder." Zijn stichting was een van de gesprekspartners van de organisatie die de sinterklaasintocht regelt. De stichting claimt de verandering van de Amsterdamse Piet dan ook als succes.
Uitgangspunt is dus slavernij!

Zelfs jij weet dat Schenkman nooit n te nimmer slavernij voor ogen heeft gehad.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175293295
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

[quote] Activist Afriyie schrijft nu: ,,De nieuwe Piet van Amsterdam is in geen geval een uitbeelding van een tot slaaf gemaakte of een slavenhouder." Zijn stichting was een van de gesprekspartners van de organisatie die de sinterklaasintocht regelt. De stichting claimt de verandering van de Amsterdamse Piet dan ook als succes.[/quote\]

Uitgangspunt is dus slavernij!

Zelfs jij weet dat Schenkman nooit n te nimmer slavernij voor ogen heeft gehad.
Bepaalde zwarte mensen hebben het daar veel over. En dan blanken alleen de schuld geven. Die kennen de eigen geschiedenis ook vaak niet.
pi_175293302
Slavernij bestaat trouwens nog steeds in Afrika. Daar zouden iets aan moeten en kunnen doen.
pi_175293308
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:00 schreef Jaroon het volgende:
Slavernij bestaat trouwens nog steeds in Afrika. Daar zouden we iets aan moeten en kunnen doen.
pi_175293314
Daarom is de eindeloze discussie over slavernij wat raar.
pi_175293330
En laten we Azie niet vergeten.
pi_175293343
Mijn ex was ooit een slaaf. Maar die telt niet echt want die is lichtbruin.
pi_175293351
Maar goed. Die woont ook niet in de Bijlmer. Dat durft ze niet eens.
pi_175293365
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 02:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

[quote]Activist Afriyie schrijft nu: ,,De nieuwe Piet van Amsterdam is in geen geval een uitbeelding van een tot slaaf gemaakte of een slavenhouder." Zijn stichting was een van de gesprekspartners van de organisatie die de sinterklaasintocht regelt. De stichting claimt de verandering van de Amsterdamse Piet dan ook als succes.[/quote\]

Uitgangspunt is dus slavernij!

Zelfs jij weet dat Schenkman nooit n te nimmer lavernij voor ogen heeft gehad.
Nee, dat leidt ik iig nergens uit af. Ik heb ze dat nooit horen zeggen en het staat ook niet op hun website. Hij noemt het hier omdat het LPS bezwaar maakte vanwege de evt associatie met een slavenhandelaar . Zij zijn nou eenmaal een vereniging die zich verdiept in de geschiedenis ervan en ze zijn absoluut geen actiegroep, maar doen aan voorlichting.

En slavernij heeft nou eenmaal invloed gehad op de ontwikkeling van het stereotiepe beeld van de zwarte man. Het was immers een minderwaardig ras en daarom mochten ze best als slaven gebruikt worden. De karikatuur die zich ontwikkelde uit die racistische gedachtegang gaat het ze om. Op hun website staat ook nergens dat ze de Pieten willen afschaffen. Er staat: STOP BLACKFACE!!!!
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175293371
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee, dat leidt ik iig nergens uit af. Ik heb ze dat nooit horen zeggen en het staat ook niet op hun website. Hij noemt het hier omdat het LPS bezwaar maakte vanwege de evt associatie met een slavenhandelaar . Zij zijn nou eenmaal een vereniging die zich verdiept in de geschiedenis ervan en ze zijn absoluut geen actiegroep, maar doen aan voorlichting.

En slavernij heeft nou eenmaal invloed gehad op de ontwikkeling van het stereotiepe beeld van de zwarte man. Het was immers een minderwaardig ras en daarom mochten ze best als slaven gebruikt worden. De karikatuur die zich ontwikkelde uit die racistische gedachtegang gaat het ze om. Op hun website staat ook nergens dat ze de Pieten willen afschaffen. Er staat: STOP BLACKFACE!!!!
Dat is niet het hele verhaal. Men handelt en handelde er zelf als zwarte mensen ook in. Ik kan je aanraden eens naar Benin te gaan en daar te praten met mensen.
pi_175293380
Het trieste is dat we als mensen zo weinig leren van geschiedenis.
pi_175293382
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is niet het hele verhaal. Men handelt en handelde er zelf als zwarte mensen ook in. Ik kan je aanraden eens naar Benin te gaan en daar te praten met mensen.
Klopt, maar dat heeft nou weer niets te maken met superioriteit op grond van ras. Dat was 'gewoon' handel.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175293385
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:23 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt, maar dat heeft nou weer niets te maken met superioriteit op grond van ras. Dat was gewoon handel.
Maar wel met handel. Dat deden en doen we allemaal dus. Nog steeds. Ik heb kinderen goud zien graven.
pi_175293388
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:24 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar wel met handel. Dat deden en doen we allemaal dus. Nog steeds. Ik heb kinderen goud zien graven.
Klopt maar heeft niets te maken met racisme.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175293391
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:25 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt maar heeft niets te maken met racisme.
Dan zou men ook racistisch zijn tegenover eigen kleur. Het is nu wel zgn vaak een blank ding.
pi_175293396
Ik heb in Azie zaken gedaan. Daar heb je in werkelijkheid ook te maken met slaven. Daar kom je moreel gezien niet makkelijk uit.
pi_175293404
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:26 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dan zou men ook racistisch zijn tegenover eigen kleur. Het is nu wel zgn vaak een blank ding.
Het waren dan ook blanken die zich als ras superieur voelden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175293408
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het waren dan ook blanken die zich als ras superieur voelden.
En die zwarte mensen niet?

Wat zo raar is is dat zoveel gekleurde mensen zich als minder zien. Mijn ex ook. En dan je huid gaan bleken. Waar zit het probleem?
pi_175293409
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het waren dan ook blanken die zich als ras superieur voelden.
Ben jij zwart of getint?
pi_175293410
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]

En die zwarte mensen niet?

Wat zo raar is is dat zoveel gekleurde mensen zich als minder zien. Mijn ex ook. En dan je huid gaan bleken. Waar zit het probleem?
Ze zien zichzelf niet als minder... enkel mensen zoals jij
pi_175293412
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:34 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ze zien zichzelf niet als minder... enkel mensen zoals jij
Ga geen rare dingen roepen. Ik heb niets tegen gekleurde mensen.
pi_175293419
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:34 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ze zien zichzelf niet als minder... enkel mensen zoals jij
Waarom roep je dit soort dingen? En net heb je ook kunnen lezen dat mijn ex gekleurd is.
pi_175293423
Ik snap wel waarom ze het heeft uitgemaakt
pi_175293424
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]

En die zwarte mensen niet?

Wat zo raar is is dat zoveel gekleurde mensen zich als minder zien. Mijn ex ook. En dan je huid gaan bleken. Waar zit het probleem?
Dat is toch niet zo vreemd als je naar de geschiedenis kijkt en zelfs nu nog? Het is natuurlijk een heel stuk verbeterd, maar racisme bestaat nog steeds (ook onderhuids). Bovendien ben je nooit de 'norm' en ik kan me zo voorstellen dat ze zich daar altijd heel bewust van is geweest.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ben jij zwart of getint?
Nee, wel vrouw ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175293432
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:39 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat is toch niet zo vreemd als je naar de geschiedenis kijkt en zelfs nu nog? Het is natuurlijk een heel stuk verbeterd, maar racisme bestaat nog steeds (ook onderhuids). Bovendien ben je nooit de 'norm' en ik kan me zo voorstellen dat ze zich daar altijd heel bewust van is geweest.

[..]

Nee, wel vrouw ;)
Dat is andersom ook geldig. Dat zwarte mensen soms raar doen tegen een blanke.

Vrouw zijn geeft je geen speciale rechten ;)
pi_175293435
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:39 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat is toch niet zo vreemd als je naar de geschiedenis kijkt en zelfs nu nog? Het is natuurlijk een heel stuk verbeterd, maar racisme bestaat nog steeds (ook onderhuids). Bovendien ben je nooit de 'norm' en ik kan me zo voorstellen dat ze zich daar altijd heel bewust van is geweest.

[..]

Nee, wel vrouw ;)
Dat laatste eigenlijk wel. Dat we als mannen zo vaak lief voor jullie zijn.
pi_175293439
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:17 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee, dat leidt ik iig nergens uit af. Ik heb ze dat nooit horen zeggen en het staat ook niet op hun website. Hij noemt het hier omdat het LPS bezwaar maakte vanwege de evt associatie met een slavenhandelaar . Zij zijn nou eenmaal een vereniging die zich verdiept in de geschiedenis ervan en ze zijn absoluut geen actiegroep, maar doen aan voorlichting.

En slavernij heeft nou eenmaal invloed gehad op de ontwikkeling van het stereotiepe beeld van de zwarte man. Het was immers een minderwaardig ras en daarom mochten ze best als slaven gebruikt worden. De karikatuur die zich ontwikkelde uit die racistische gedachtegang gaat het ze om. Op hun website staat ook nergens dat ze de Pieten willen afschaffen. Er staat: STOP BLACKFACE!!!!
Huh? Jerry (en ZOKP) linkt Zwarte Piet aan slavernij. Ga je dat nu ontkennen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_175293445
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:39 schreef ABombali het volgende:
Ik snap wel waarom ze het heeft uitgemaakt
Dan weet je meer dan ik. Vertel?
pi_175293452
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:41 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is andersom ook geldig. Dat zwarte mensen soms raar doen tegen een blanke.
Ja raar tegen anderen doen gebeurt natuurlijk ook om andere redenen :D
quote:
Vrouw zijn geeft je geen speciale rechten ;)
Integendeel. Ook vrouwen hebben moeten vechten voor een gelijkwaardiger positie. En ook daar is het nog niet overal gelijkwaardig vertegenwoordigd.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175293462
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:45 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja raar tegen anderen doen gebeurt natuurlijk ook om andere redenen :D

[..]

Integendeel. Ook vrouwen hebben moeten vechten voor een gelijkwaardiger positie. En ook daar is het nog niet overal gelijkwaardig vertegenwoordigd.
Dat is waar. En raar. Ik doe liever zaken met vrouwen trouwens.
pi_175293464
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dan weet je meer dan ik. Vertel?
Dus jij weet zelf niet eens waarom ze het heeft uitgemaakt? Ik wil het zeggen maar dan krijg ik weer een ban :|W
pi_175293470
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:47 schreef ABombali het volgende:

[..]

Dus jij weet zelf niet eens waarom ze het heeft uitgemaakt? Ik wil het zeggen maar dan krijg ik weer een ban :|W
Je krijgt van mij toestemming het te zeggen.
pi_175293475
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je krijgt van mij toestemming het te zeggen.
Ze kwam er na een tijdje achter dat je een racist bent en dat je haar als minderwaardig ziet. Ze durfde het niet te vertellen en ging gewoon met een gekleurd persoon daten, een tijdje later maakte ze het uit
pi_175293477
case closed
pi_175293481
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:49 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ze kwam er na een tijdje achter dat je een racist bent en dat je haar als minderwaardig ziet. Ze durfde het niet te vertellen en ging gewoon met een gekleurd persoon daten, een tijdje later maakte ze het uit
Raar idee. Een vrouw waarmee ik met veel liefde 10 jaar samen heb gewoont. En dan heb je jouw mening.
pi_175293483
Oh 10 jaar ;( dat wist ik niet dan klopt het niet
pi_175293484
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:49 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ze kwam er na een tijdje achter dat je een racist bent en dat je haar als minderwaardig ziet. Ze durfde het niet te vertellen en ging gewoon met een gekleurd persoon daten, een tijdje later maakte ze het uit
Je kent haar ook?
pi_175293487
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:51 schreef ABombali het volgende:
Oh 10 jaar ;( dat wist ik niet dan klopt het niet
Ik denk dat er wel meer niet klopt bij jou. Dat is meer psychisch dan.
pi_175293491
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik denk dat er wel meer niet klopt bij jou. Dat is meer psychisch dan.
Mwah, niemand is 100% in orde, ik schat mijzelf op 60%. Dat is gewoon een voldoende, niks mis mee
pi_175293492
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:51 schreef ABombali het volgende:
Oh 10 jaar ;( dat wist ik niet dan klopt het niet
Ik ben ook verliefd geweest op een zwarte vrouw. Kun je daar iets mee? Mijn racisme klopt dan steeds minder.
pi_175293495
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:54 schreef ABombali het volgende:

[..]

Mwah, niemand is 100% in orde, ik schat mijzelf op 60%. Dat is gewoon een voldoende, niks mis mee
Dat is waar. Al zie ik 60% als wat weinig.
pi_175293498
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is waar. Al zie ik 60% als wat weinig.
Mijn generatie was grondlegger van de zesjescultuur en daar zijn we gewoon trots op
pi_175293499
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:57 schreef ABombali het volgende:

[..]

Mijn generatie was grondlegger van de zesjescultuur en daar zijn we gewoon trots op
Welke generatie is dat dan?
pi_175293503
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Welke generatie is dat dan?
millennials
pi_175293513
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:58 schreef ABombali het volgende:

[..]

millennials
Je bent zeg 17? Ik ben 45 jaar oud. Misschien wat wijzer.
pi_175293524
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:58 schreef ABombali het volgende:

[..]

millennials
Je bent dan geestelijk ook wat meer connected?
pi_175293526
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je bent zeg 17? Ik ben 45 jaar oud. Misschien wat wijzer.
Nee geen 17, veel ouder, maar niet stokoud 40+ ofzo
pi_175293527
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:58 schreef ABombali het volgende:

[..]

millennials
Straks ga je nog zeggen dat je Indigo bent.
pi_175293529
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je bent dan geestelijk ook wat meer connected?
stay connected, ik heb 2 iphones
pi_175293530
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:02 schreef ABombali het volgende:

[..]

stay connected, ik heb 2 iphones
Dan ben je geen Indigo. Wat is de zin ervan?
pi_175293533
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Straks ga je nog zeggen dat je Indigo bent.
Indigo is een kleur toch? Waarom moet je me zo nodig indelen bij een bepaalde kleur? Racist?
pi_175293538
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:03 schreef ABombali het volgende:

[..]

Indigo is een kleur toch? Waarom moet je me zo nodig indelen bij een bepaalde kleur? Racist?
Dat is een aanduiding voor bepaalde mensen als het gaat over de connectie met de geesteswereld.
pi_175293542
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:04 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is een aanduiding voor bepaalde mensen als het gaat over de connectie met de geesteswereld.
Je kan wel roepen dat ik gek ben, maar mijn psychiater zegt iedere week gewoon dat er niks mis met me is, hij zal het wel beter weten he?
pi_175293544
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:03 schreef ABombali het volgende:

[..]

Indigo is een kleur toch? Waarom moet je me zo nodig indelen bij een bepaalde kleur? Racist?
Maar de zin van twee telefoons?
pi_175293545
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:05 schreef ABombali het volgende:

[..]

Je kan wel roepen dat ik gek ben, maar mijn psychiater zegt iedere week gewoon dat er niks mis met me is, hij zal het wel beter weten he?
Ik zeg niet dat je gek bent. Jij zegt dat ik een racist ben.
pi_175293546
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar de zin van twee telefoons?
Dat was een millennial grap, inside joke... niet voor opa's bedoeld
pi_175293550
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:07 schreef ABombali het volgende:

[..]

Dat was een millennial grap, inside joke... niet voor opa's bedoeld
Hopen dat andere mensen de grap leuk vinden. Ik ben 45. Niet bejaard.
pi_175293554
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je gek bent. Jij zegt dat ik een racist ben.
Iedereen is racistisch...(genetisch) dat is mijn mening, maar niet iedereen is praktiserend.
pi_175293555
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:07 schreef ABombali het volgende:

[..]

Dat was een millennial grap, inside joke... niet voor opa's bedoeld
Maar wat betekend dat millennial nu eigenlijk?
pi_175293558
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:08 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar wat betekend dat millennial nu eigenlijk?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Millennials
pi_175293559
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:08 schreef ABombali het volgende:

[..]

Iedereen is racistisch...(genetisch) dat is mijn mening, maar niet iedereen is praktiserend.
Dat is zo. Gewoon omdat je soms een ander niet kent.
pi_175293564
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 03:43 schreef Montagui het volgende:

[..]

Huh? Jerry (en ZOKP) linkt Zwarte Piet aan slavernij. Ga je dat nu ontkennen?
Omdat zwarte bediendes in rijke families nou eenmaal 'vrijgekochte' (gemanumitteerde) slaven waren en ZP daarop gebaseerd is.

Deze bediendes vluchtten soms ook hoor. Ze hadden echt niet gesolliciteerd voor die baan. Maar aangezien het rechtssysteem nogal willekeurig was, was de uitkomst ook nogal verschillend.

Enfin, ik heb nergens het idee gekregen dat het de actievoerders nooit genoeg is. Ze willen gewoon van blackface af en er een stem in hebben. Zij hebben hun eigen culturele achtergrond maar zijn nu ook Nederlanders. Dat is het hele probleem.

Als je geinteresseerd bent in de geschiedenis van de eerste zwarte mensen in Nederland staan er hier wat verhalen. Sommigen van hen hebben wel een 'vrij' leven kunnen opbouwen en kregen wel kansen. De meesten echter niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175293568
quote:
Weinig zeggend?
pi_175293576
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:08 schreef ABombali het volgende:

[..]

Iedereen is racistisch...(genetisch) dat is mijn mening, maar niet iedereen is praktiserend.
Ook in Nederland ging men soms raar om met mijn vriendin. Omdat ze Thai is. Dat mensen gewoon vroegen of ze een hoer is. Ook wel naar.
  zaterdag 25 november 2017 @ 04:13:37 #198
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_175293577
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ze willen gewoon van blackface af
Dat is nogal onmogelijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_175293578
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ook in Nederland ging men soms raar om met mijn vriendin. Omdat ze Thai is. Dat mensen gewoon vroegen of ze een hoer is. Ook wel naar.
Waar had je haar ontmoet? Pattaya?
pi_175293582
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:14 schreef ABombali het volgende:

[..]

Waar had je haar ontmoet? Pattaya?
We kunnen serieus praten of niet. Het is en was een hele leuke vrouw met een normale baan. Waarom zou je haar afzeiken?
pi_175293587
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:14 schreef ABombali het volgende:

[..]

Waar had je haar ontmoet? Pattaya?
Zij moest mij ooit vertellen dat ik rustig moest doen tegen figuren als jij.
pi_175293588
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:16 schreef Jaroon het volgende:

We kunnen serieus praten of niet. Het is en was een hele leuke vrouw met een normale baan. Waarom zou je haar afzeiken?
Waarom zou iemand een thai gelijk zien als een hoer in Nederland? Dat beeld is me echt niet bekend. Dat moet echt een incident zijn geweest, max 2x
pi_175293589
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Zij moest mij ooit vertellen dat ik rustig moest doen tegen figuren als jij.
Agressieproblemen? Vertel
pi_175293590
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:17 schreef ABombali het volgende:

[..]

Waarom zou iemand een thai gelijk zien als een hoer in Nederland? Dat beeld is me echt niet bekend. Dat moet echt een incident zijn geweest, max 2x
Je geeft het zelf aan met Pattaya. Dat is niet eenmalig.
pi_175293592
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:18 schreef ABombali het volgende:

[..]

Agressieproblemen? Vertel
Daar over wel. Maar dan luister ik naar haar.
pi_175293593
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je geeft het zelf aan met Pattaya. Dat is niet eenmalig.
Nee in Pattaya is het normaal, van wat ik heb gehoord, ben er nog niet geweest. Daarom zei ik Pattaya. Verder gebeurt dat nergens
pi_175293595
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:19 schreef ABombali het volgende:

[..]

Nee in Pattaya is het normaal, van wat ik heb gehoord, ben er nog niet geweest. Daarom zei ik Pattaya. Verder gebeurt dat nergens
Het is niet de wereld van mijn ex. Ga er nooit heen.
pi_175293598
In Pattaya verlies je elk geloof in de mensheid.
pi_175293599
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Omdat zwarte bediendes in rijke families nou eenmaal 'vrijgekochte' (gemanumitteerde) slaven waren en ZP daarop gebaseerd is.

Deze bediendes vluchtten soms ook hoor. Ze hadden echt niet gesolliciteerd voor die baan. Maar aangezien het rechtssysteem nogal willekeurig was, was de uitkomst ook nogal verschillend.

Enfin, ik heb nergens het idee gekregen dat het de actievoerders nooit genoeg is. Ze willen gewoon van blackface af en er een stem in hebben. Zij hebben hun eigen culturele achtergrond maar zijn nu ook Nederlanders. Dat is het hele probleem.

Als je geinteresseerd bent in de geschiedenis van de eerste zwarte mensen in Nederland staan er hier wat verhalen. Sommigen van hen hebben wel een 'vrij' leven kunnen opbouwen en kregen wel kansen. De meesten echter niet.
Zulke verhalen stonden niet in mijn geschiedenisboek op de middelbare school, dus het moet wel verzonnen zijn
pi_175293601
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:22 schreef Jaroon het volgende:
In Pattaya verlies je elk geloof in de blanke mensheid.
Maak daar maar mensheid van, heeft niks met huidskleur te maken
pi_175293603
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:23 schreef ABombali het volgende:

[..]

Zulke verhalen stonden niet in mijn geschiedenisboek op de middelbare school, dus het moet wel verzonnen zijn
Laten we eerlijk zijn. Je schat jezelf in op 60%. Wat voor opleiding heb je dan gedaan?
pi_175293605
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:24 schreef ABombali het volgende:

[..]

Maak daar maar mensheid van, heeft niks met huidskleur te maken
Dat is waar. Ik denk gewoon aan iets.
pi_175293607
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:24 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Laten we eerlijk zijn. Je schat jezelf in op 60%. Wat voor opleiding heb je dan gedaan?
Middelbare school? Gewoon VWO, daarna uni
pi_175293608
Maar wel met 6jes
pi_175293609
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:25 schreef ABombali het volgende:

[..]

Middelbare school? Gewoon VWO, daarna uni
Waarom doe je dan zo raar hier?
  zaterdag 25 november 2017 @ 04:26:53 #216
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293611
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 22:09 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

waar staat dat dan ?
Ongetwijfeld met bronvermelding in eerdere topics van deze reeks.
pi_175293612
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:26 schreef ABombali het volgende:
Maar wel met 6jes
Ik ook. Geen interesse.
pi_175293614
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:26 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waarom doe je dan zo raar hier?
Wat is raar? Het is sowieso half 5 in de ochtend, ik weet zelf niet eens wat ik allemaal roep
pi_175293616
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:27 schreef ABombali het volgende:

[..]

Wat is raar? Het is sowieso half 5 in de ochtend, ik weet zelf niet eens wat ik allemaal roep
Je kan jezelf ook neerzetten als iets verstandig. Je hebt gewoon een grote bek. Dat is niet zinnig.
pi_175293620
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je kan jezelf ook neerzetten als iets verstandig. Je hebt gewoon een grote bek. Dat is niet zinnig.
Verstandig zijn is overrated, wees gewoon eerlijk en zeg wat je denkt, dat heb ik geleerd bij mijn inburgeringscursus
pi_175293622
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:27 schreef ABombali het volgende:

[..]

Wat is raar? Het is sowieso half 5 in de ochtend, ik weet zelf niet eens wat ik allemaal roep
Waarom zou je mijn ex beledigen.? En beginnen over Pattaya?
pi_175293623
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:31 schreef ABombali het volgende:

[..]

Verstandig zijn is overrated, wees gewoon eerlijk en zeg wat je denkt, dat heb ik geleerd bij mijn inburgeringscursus
Dat doe ik ook.
pi_175293628
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:32 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waarom zou je mijn ex beledigen.? En beginnen over Pattaya?
Ik beledigde haar niet? Jij zei dat ze als hoer werd gezien. Daarom zei ik Pattaya, want alleen daar worden Thaise vrouwen als hoeren gezien...
pi_175293631
Sorry als ik je ex beledigd heb, dat was niet mijn bedoeling hoor.
pi_175293632
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:33 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik beledigde haar niet? Jij zei dat ze als hoer werd gezien. Daarom zei ik Pattaya, want alleen daar worden Thaise vrouwen als hoeren gezien...
Niet alleen daar. Ik heb er wel leuke verhalen over trouwens. En minder. Mensen denken net te vaak dat je vrouw een hoer is en uit Pattaya of Pat Pong komt.
pi_175293634
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:35 schreef ABombali het volgende:
Sorry als ik je ex beledigd heb, dat was niet mijn bedoeling hoor.
Dat mag. Ik begrijp het nut niet.
pi_175293637
Ik mag jou wel, heel veel racisten zijn gewoon aardige mensen die niks fout doen
pi_175293639
Ik ga niet alle racisten over 1 kam scheren
pi_175293640
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:38 schreef ABombali het volgende:
Ik mag jou wel, heel veel racisten zijn gewoon aardige mensen die niks fout doen
Ik ben geen racist die niet aardig is soms.
pi_175293642
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:39 schreef ABombali het volgende:
Ik ga niet alle racisten over 1 kam scheren
Dat moet je wel doen. Racisten zijn fout.
pi_175293645
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:39 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat moet je wel doen. Racisten zijn fout.
Praktiserende racisten zijn fout ja
pi_175293647
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:42 schreef ABombali het volgende:

[..]

Praktiserende racisten zijn fout ja
Niet praktiserend is laf. En dan ben je nog steeds fout.
pi_175293648
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:43 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Niet praktiserend is laf. En dan ben je nog steeds fout.
Nee dat is niet laf, dat vind ik moedig en sterk...en fout ja
pi_175293651
Ik ben zelf ook een niet-praktiserende racist, dat geef ik eerlijk toe
pi_175293653
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:46 schreef ABombali het volgende:
Ik ben zelf ook een niet-praktiserende racist, dat geef ik eerlijk toe
Wat is het nut? Waarom zou je iets tegen mijn familie hebben puur over kleur?
pi_175293655
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat is het nut? Waarom zou je iets tegen mijn familie hebben puur over kleur?
Waarom familie er bij betrekken? ;( Ik behandel iedereen gelijk en zie iedereen ook als gelijkwaardig
pi_175293658
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:49 schreef ABombali het volgende:

[..]

Waarom familie er bij betrekken? ;( Ik behandel iedereen gelijk en zie iedereen ook als gelijkwaardig
Dan ben je geen racist.
  zaterdag 25 november 2017 @ 04:50:49 #238
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293659
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:52 schreef Bluesdude het volgende:

Wat genoeg ?
Van mij mag dit zp-concept verdwijnen ... in de vorm van pieten met vele kleuren of helemaal geen schmink.. Zodat het imiteren van mensen, die er geen prijs op stellen, stopt
Alleen wordt er uitdrukkelijk niet geïmiteerd. Daarom zijn degenen die er verontwaardigd over zijn geen serieus te nemen partij meer.
Er wordt geen neger gespeeld, er wordt Zwarte Piet gespeeld. Althans, door het overgrote deel van de Nederlanders.
Al die anti's die denken dat het een neger voor moet stellen nemen zichzelf veel te serieus en eigenen zich iets toe (zwart, slavernij, slachtofferschap) dat niet hun eigendom is. Eerlijk delen is er bij hen niet bij. En die houding, dat voortdurend ontkennen van een Nederlandse cultuur (gaat niet alleen om ZP) cq. het ontzeggen van het recht op een eigen cultuur komt veel mensen de strot uit. In zoverre is dat stuk dat Montegui aanhaalde relevant: door een duidelijk standpunt je zin doordrijven is niet goed voor je positie binnen de maatschappij.

Makker staakt uw wild geraas.
pi_175293660
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dan ben je geen racist.
Ik kan het wel uitleggen, ik ga er ooit een topic over maken, maar ik heb nog geen toestemming gekregen van de mod :P
pi_175293661
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:51 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik kan het wel uitleggen, ik ga er ooit een topic over maken, maar ik heb nog geen toestemming gekregen van de mod :P
Je kan hier bijna alles zeggen. Het moet niet schofterig worden.
pi_175293665
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:51 schreef ABombali het volgende:

[..]

Ik kan het wel uitleggen, ik ga er ooit een topic over maken, maar ik heb nog geen toestemming gekregen van de mod :P
Zeg het maar dus........
  zaterdag 25 november 2017 @ 04:59:40 #242
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293670
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 01:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ook werd er gepeild dat 26% van de bevolking een verandering wil van ZP.
Jij wilt kennelijk niet weten dat het veel meer mensen zijn dan een klein groepje.
En hoe moet Piet veranderen?

Ik vul bij dergelijke enquêtes ook in dat hij moet veranderen. Weg met die bruine Pieten, alleen nog matzwarte Pieten, met bloed rond de lippen en de roe terug. Weg met dat achterlijke, clowneske gedrag, terug met de angstaanjagende Piet. Met rammelende kettingen zoals elk spook die heeft.

Dat zoveel procent piet anders wil zegt dus niet veel. Ook zou ik het "waarom" willen weten. Ik denk dat veel zullen zeggen "om van het gezeik af te zijn". Sommigen zullen hun white guilt ermee willen afkopen. Beiden geen goede basis voor veranderingen.
pi_175293671
Is een te lang verhaal voor om 5 uur :O
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:01:07 #244
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293672
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:56 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Zeg het maar dus........
ABombali heeft al herhaaldelijk gezegd een ban te krijgen als hij dat doet, dus reken er maar niet op.
pi_175293673
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:59 schreef Lunatiek het volgende:

Ik vul bij dergelijke enquêtes ook in dat hij moet veranderen. Weg met die bruine Pieten, alleen nog matzwarte Pieten, met bloed rond de lippen en de roe terug. Weg met dat achterlijke, clowneske gedrag, terug met de angstaanjagende Piet
92% tegen aanpassing zwarte piet -> Zie je wel! Iedereen wilt dat zwarte piet blijft
26% voor aanpassing zwarte piet -> Ja maar wat is een aanpassing? En het onderzoek deugt niet blabla
pi_175293675
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

ABombali heeft al herhaaldelijk gezegd een ban te krijgen als hij dat doet, dus reken er maar niet op.
Vorige week 3 bans, deze week nog 0 en dat wil ik zo houden ja :P
pi_175293676
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

ABombali heeft al herhaaldelijk gezegd een ban te krijgen als hij dat doet, dus reken er maar niet op.
De kans dat je die krijgt is niet zo groot. Laat hem zeggen wat hij wil.
pi_175293677
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:02 schreef ABombali het volgende:

[..]

Vorige week 3 bans, deze week nog 0 en dat wil ik zo houden ja :P
Kleine bans dan.
pi_175293679
Ik heb hier wel eens een week een ban gehad. Terecht.
pi_175293680
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:03 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Kleine bans dan.
2x 2 dagen en tijdens de 2e ban kreeg ik een 3e ban van 2 dagen ;( Verbannen worden terwijl ik al verbannen ben :'(
pi_175293681
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:05 schreef ABombali het volgende:

[..]

2x 2 dagen en tijdens de 2e ban kreeg ik een 3e ban van 2 dagen ;( Verbannen worden terwijl ik al verbannen ben :'(
Raar dat je een tweede ban krijgt idd. Dan heb je gepost.
pi_175293683
De meeste van mijn bans waren wel gewoon terecht eerlijk gezegd
pi_175293684
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:07 schreef ABombali het volgende:
De meeste van mijn bans waren wel gewoon terecht eerlijk gezegd
Bij mij ook. Maar je krijgt niet twee bans in zelfde tijd.
pi_175293685
Mooie discussie, we kunnen hieruit concluderen dat het sinterklaasfeest racistisch is en afgeschaft dient te worden
pi_175293687
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:09 schreef ABombali het volgende:
Mooie discussie, we kunnen hieruit concluderen dat het sinterklaasfeest racistisch is en afgeschaft dient te worden
Niet geheel. Dat zwarte mensen soms een probleem hebben met hun kleur.
pi_175293690
Ik zou graag gekleurd zijn. Dat is mooier. Mat zwart ook.
pi_175293693
Dat is dus het probleem, dat jullie gekleurd willen zijn en zelfs 1x per jaar jezelf zwart verft
pi_175293696
Over 3 jaar is dat verleden tijd
pi_175293697
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:12 schreef ABombali het volgende:
Dat is dus het probleem, dat jullie gekleurd willen zijn en zelfs 1x per jaar jezelf zwart verft
Dat heb ik maar 1 x gedaan.
pi_175293702
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat heb ik maar 1 x gedaan.
1x is niet erg, iedereen kan fouten maken, zolang je maar van je fouten leert
pi_175293704
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:12 schreef ABombali het volgende:
Dat is dus het probleem, dat jullie gekleurd willen zijn en zelfs 1x per jaar jezelf zwart verft
Dat je geen probleem hebt met kleur zoals men zelf men soms zelf heeft. Waarom zou je jezelf bleken?
pi_175293705
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:13 schreef ABombali het volgende:

[..]

1x is niet erg, iedereen kan fouten maken, zolang je maar van je fouten leert
Acteren is mijn ding al niet.
pi_175293706
Omdat ze een lichtere huid mooier vinden? Net zoals blanken gaan zonnen om wat bruiner te worden. Daar is niks mis mee en betekent ook niet altijd dat ze zichzelf zien als minderwaardig o.i.d.
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:18:08 #264
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293709
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:09 schreef Kijkertje het volgende:
Zij hebben hun eigen culturele achtergrond maar zijn nu ook Nederlanders. Dat is het hele probleem.
Voor een groot deel waren die zwarten altijd al Nederlanders, want afkomstig van Nederlandse kolonies, daarom zijn ze in het vaderland gebleven bij de onafhankelijkheid. Of ze horen nog steeds bij de overzeese gebiedsdelen.

Maar ze zullen met hun eigen culturele achtergrond nooit etnische Nederlanders worden. Etniciteit staat los van nationaliteit. Dat niet begrijpen is het hele probleem. Zwarte Piet is onderdeel van het etnisch Nederlanderschap, geen fenomeen dat met je nationaliteit heeft te maken. Dat maakt het ook zo strontirritant dat mensen op basis van hun nationaliteit de etnische uitingen van een andere groep willen bepalen. Als Nederlander (opgeleid aan Nederlandse scholen) weet je dat dat in het verleden nooit goed heeft uitgepakt. Daar komt ook veel weerstand vandaan: verzet tegen culturele onderdrukking.
pi_175293710
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:16 schreef ABombali het volgende:

Omdat ze een lichtere huid mooier vinden? Net zoals blanken gaan zonnen om wat bruiner te worden. Daar is niks mis mee en betekent ook niet altijd dat ze zichzelf zien als minderwaardig o.i.d.
Waarom niet gewoon jezelf zijn? En dat was in Pattaya. Een zeer blanke Engelse. Keihard verbranden.
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:21:27 #266
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293711
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:11 schreef Jaroon het volgende:
Ik zou graag gekleurd zijn. Dat is mooier. Mat zwart ook.
Waarom matzwart? Dat is de kleur van depressies (het zwart inzien) de dood (in het bijzonder de Zwarte Dood), niet die van negers.
Daarom hoort Zwarte Piet matzwart te zijn. Het is immers geen neger.
pi_175293712
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom matzwart? Dat is de kleur van depressies (het zwart inzien) de dood (in het bijzonder de Zwarte Dood), niet die van negers.
Daarom hoort Zwarte Piet matzwart te zijn. Het is immers geen neger.
Ik vind het mooi en bijzonder.
pi_175293716
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon jezelf zijn? En dat was in Pattaya. Een zeer blanke Engelse. Keihard verbranden.
Genoeg redenen te bedenken waarom ze bleken of zonnen
pi_175293718
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:27 schreef ABombali het volgende:

[..]

Genoeg redenen te bedenken waarom ze bleken of zonnen
Dat je blank wil zijn. Dat was bij mijn ex ook zo.
pi_175293720
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:29 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat je blank wil zijn. Dat was bij mijn ex ook zo.
De belangrijkste reden dat iemand zont of bleekt is voor een mooier uitziende huid, zo vallen kleine oneffenheden minder op...
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:32:06 #271
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293723
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 04:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Omdat zwarte bediendes in rijke families nou eenmaal 'vrijgekochte' (gemanumitteerde) slaven waren en ZP daarop gebaseerd ....
Je vergeet dat Nederland toen een ander rechtssysteem had, een soort standenmaatschappij. De meeste rechten had de ingezworen poorter. Vaste inwoners die geen poorter waren hadden minder rechten. Vreemdelingen nog minder. Zwervers nog minder, Joden nauwelijks rechten. Het lijfeigenschap heeft formeel tot 1795 bestaan.
Dat je dus anders werd behandeld als zwarte had niet met huidskleur te maken, maar met stand. Als ik dan ook nog lees dat veel zwarten joods waren, tja. Het was geen heftig racistische samenleving, maar wel een sterk anti-semitische. Ook niet fraai, maar dat heeft weinig met Zwarte Piet te maken.
pi_175293725
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:30 schreef ABombali het volgende:

[..]

De belangrijkste reden dat iemand zont of bleekt is voor een mooier uitziende huid, zo vallen kleine oneffenheden minder op...
Wat valt op? Als je mooi ben als zwart.
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:32:44 #273
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293726
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:22 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik vind het mooi en bijzonder.
Het is niet menselijk.
pi_175293728
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is niet menselijk.
Zwarte mensen zijn niet menselijk? Dat zeg je niet.
pi_175293729
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is niet menselijk.
Je kent flavor flav blijkbaar niet
pi_175293730
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:34 schreef ABombali het volgende:

[..]

Je kent flavor flav blijkbaar niet
Mij ook niet.
pi_175293732
Flavorrrrrr flavvvvvvvvvv
pi_175293733
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:37 schreef ABombali het volgende:
Flavorrrrrr flavvvvvvvvvv
Als het maar een kleur heeft. Kan ze ook zingen?
pi_175293734
Dat je een millennium bent en dit kent.
pi_175293735
Ik ben geen 1000 hoor
pi_175293736
Millennial dan.
pi_175293737
Tja ooit gezien en die vergeet je niet zo snel ;(
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:42:03 #283
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_175293738
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:09 schreef ABombali het volgende:
Mooie discussie, we kunnen hieruit concluderen dat het sinterklaasfeest racistisch is en afgeschaft dient te worden
Een open en eerlijke discussie over racisme en slavernij en wie er wel en niet bij betrokken zijn heb ik nog niet voorbij zien komen. :') In de media en het nieuws.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_175293740
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:42 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een open en eerlijke discussie over racisme en slavernij en wie er wel en niet bij betrokken zijn heb ik nog niet voorbij zien komen. :') In de media en het nieuws.
Het is een moeilijk verhaal.
pi_175293741
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:42 schreef Megumi het volgende:

Mooie discussie, we kunnen hieruit concluderen dat het sinterklaasfeest racistisch is en afgeschaft dient te worden

Een open en eerlijke discussie over racisme en slavernij en wie er wel en niet bij betrokken zijn heb ik nog niet voorbij zien komen. :')
Wie had het over een open en eerlijke discussie? Ik zei een mooie. Laten we daarmee beginnen ;(
pi_175293742
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:43 schreef ABombali het volgende:

[..]

Wie had het over een open en eerlijke discussie? Ik zei een mooie. Laten we daarmee beginnen ;(
En de discussie weglaten.
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:46:12 #287
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_175293744
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:43 schreef ABombali het volgende:

[..]

Wie had het over een open en eerlijke discussie? Ik zei een mooie. Laten we daarmee beginnen ;(
Om te beginnen kijk eens op een landkaart waar de forten zitten van de slaven handelaars. En wie en wat de slaven vanuit de binnenlanden naar die forten brachten dat zou al een stuk schelen. :')
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:46:30 #288
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293745
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Zwarte mensen zijn niet menselijk? Dat zeg je niet.
Er zijn twee soorten zwart. De ene is "niger", een woord voor glanzend zwart dat de basis vormt van het woord "neger". Dat is menselijk.

Het andere zwart is dofzwart of matzwart. Het wordt gebruikt voor "slechte zaken": depressies, de dood, pest, de nacht. Het wordt niet gebruikt om een menselijke huidskleur mee aan te duiden.
pi_175293749
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn twee soorten zwart. De ene is "niger", een woord voor glanzend zwart dat de basis vormt van het woord "neger". Dat is menselijk.

Het andere zwart is dofzwart of matzwart. Het wordt gebruikt voor "slechte zaken": depressies, de dood, pest, de nacht. Het wordt niet gebruikt om een menselijke huidskleur mee aan te duiden.
Dat zie ik anders. Er zijn mensen die mat zwart zijn. Dat is prima. Dat heet bij mij familie.
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:48:01 #290
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_175293751
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:43 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het is een moeilijk verhaal.
Dat valt best mee. Het stuk wat ik mis dat de Afrikaanse bevolking zelf ook bij de slavernij handel betrokken was.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_175293756
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:48 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat valt best mee. Het stuk wat ik mis dat de Afrikaanse bevolking zelf ook bij de slavernij handel betrokken was.
Daar is men zelf wel eerlijk over in bijv. Benin. Hier doet men moeilijk in de Bijlmer.
pi_175293760
Benin aan het strand is een bijzonder iets. Daar heb je een herdenkingsteken. Dat raakt echt hard. Ook omdat men eerlijk is over zichzelf. Want je hoort daar een verhaal. Ik denk niet dat er veel mensen zijn geweest.
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:56:12 #293
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_175293767
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Daar is men zelf wel eerlijk over in bijv. Benin. Hier doet men moeilijk in de Bijlmer.
Met je eens. En het zijn van een racist is je eigen houding. Het is inderdaad lastig maar ik denk dat we moeten beginnen met respect voor elkaar hebben.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 25 november 2017 @ 05:59:30 #294
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293769
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:47 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat zie ik anders. Er zijn mensen die mat zwart zijn. Dat is prima. Dat heet bij mij familie.
Dat doet er niet toe. Ze zijn gewoon "neger", en niet dat andere zwart, waarvan de definitie is dat het geen huidskleur is. Misschien niet eens een kleur, niet tastbaar of schilderbaar, als de nacht, de afwezigheid van licht en hoop.

Of ze moeten dood zijn. Dat kan natuurlijk ook.
pi_175293771
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:56 schreef Megumi het volgende:

[..]

Met je eens. En het zijn van een racist is je eigen houding. Het is inderdaad lastig maar ik denk dat we moeten beginnen met respect voor elkaar hebben.
Dat je normaal tegen elkaar doet. Blijkbaar is dat niet altijd zo. Maar een zwart iemand kan ook moeilijk doen tegen een Aziaat. Ik ken het.
  zaterdag 25 november 2017 @ 06:02:14 #296
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293772
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:56 schreef Megumi het volgende:

[..]

Met je eens. En het zijn van een racist is je eigen houding. Het is inderdaad lastig maar ik denk dat we moeten beginnen met respect voor elkaar hebben.
Nee, eerder beginnen met zelfrespect en het accepteren van wie je bent. En berusten in wat je niet wijzigen kunt (je afstamming).
pi_175293773
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 05:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat doet er niet toe. Ze zijn gewoon "neger", en niet dat andere zwart, waarvan de definitie is dat het geen huidskleur is. Misschien niet eens een kleur, niet tastbaar of schilderbaar, als de nacht, de afwezigheid van licht en hoop.

Of ze moeten dood zijn. Dat kan natuurlijk ook.
Dat zie ik echt anders. Er zijn mensen in mijn familie en mensen die ik lief heb die echt mat zwart zijn.
pi_175293774
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 06:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, eerder beginnen met zelfrespect en het accepteren van wie je bent. En berusten in wat je niet wijzigen kunt (je afstamming).
Dat lijkt mij ook. Accepteren wie je bent.
  zaterdag 25 november 2017 @ 06:03:57 #299
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293775
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 06:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat zie ik echt anders. Er zijn mensen in mijn familie en mensen die ik lief heb die echt mat zwart zijn.
Ja, en volgens de definitie heten die dus neger.

Niet dat andere zwart. Een belangrijk onderscheid dat de Grieken maakten om mensen (negers) van demonen (als Zwarte Piet-achtigen) te scheiden.
pi_175293778
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 06:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, en volgens de definitie heten die dus neger.

Niet dat andere zwart. Een belangrijk onderscheid dat de Grieken maakten om mensen (negers) van demonen te scheiden.
Ik zie hen ook niet als neger. Dat bedoel jij misschien. Gewoon heel mooi zwart. Ik ben Touareg tegen gekomen die zo zijn. Dat is fraai.
  zaterdag 25 november 2017 @ 06:10:20 #301
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175293783
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 06:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik zie hen ook niet als neger. Dat bedoel jij misschien. Gewoon heel mooi zwart. Ik ben Touareg tegen gekomen die zo zijn. Dat is fraai.
Maar dat gaat voorbij aan het feit dat dat andere woord voor zwart bij de Grieken niet voor mensen wordt gebruikt.
Gaat niet om mooi of lelijk. Gaat erom dat er een zwart is dat voor slechte zaken wordt gebruikt en daar zou ik geen enkel compleet volk onder willen scharen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')