abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:28:04 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153384


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geļnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geļnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153388
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:25 schreef SugeLucky het volgende:
Blijft bijzonder dat autochtonen zich moeten aanpassen aan allochtonen.

Allochtonen die hun eigen cultuur willen behouden, moeten daar wel alle ruimte voor krijgen natuurlijk.
Het is geen kwestie van het is van mij, het is van jou, en behouden en afpakken, veranderen en hetzelfde blijven.
Het is een stukje logisch begrip van beide kanten. Je moet toch allemaal samenleven met elkaar en deze kwestie is simpelweg iets wat nogal de bocht uitvliegt, zo erg is het toch niet om het een klein beetje te tunen naar iets wat meer van deze tijd is.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153396
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je dat een geuzennaam vind ben je wel heel erg van het pad af hoor _O-
Je word tegenwoordig te pas en te onpas voor racist uitgemaakt, ik ben nu net een teflon
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:29:05 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153401
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:28 schreef Abed het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van het is van mij, het is van jou, en behouden en afpakken, veranderen en hetzelfde blijven.
Het is een stukje logisch begrip van beide kanten. Je moet toch allemaal samenleven met elkaar en deze kwestie is simpelweg iets wat nogal de bocht uitvliegt, zo erg is het toch niet om het een klein beetje te tunen naar iets wat meer van deze tijd is.
ja maar waar zit het begrip in 'zwarte piet is racisme'?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153411
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Dat klein beetje aanpassen is allang gedaan dus zijn we klaar begrijp ik?
Wat is vandaag op tv zag. veel roetveegpieten. Een goede en voldoende aanpassing wat mij betreft ja. Het hele feest hoeft niet weg ofzo? Er zijn ook vast voldoende extreme anti zwarte piet mensen zoals die op een brug staan te schreeuwen met een spandoek.

Dus ja, na deze eenvoudige maar goede aanpassing is de kous wat mij betreft zeker af ja.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153412
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:28 schreef Abed het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van het is van mij, het is van jou, en behouden en afpakken, veranderen en hetzelfde blijven.
Het is een stukje logisch begrip van beide kanten. Je moet toch allemaal samenleven met elkaar en deze kwestie is simpelweg iets wat nogal de bocht uitvliegt, zo erg is het toch niet om het een klein beetje te tunen naar iets wat meer van deze tijd is.
En voor de zoveelste keer....dat is allemaal allang gedaan, roetveegpieten, stroopwafelpieten, regenboogpieten, maar het is nooit goed met die AP's, piet moet en zal gewoon helemaal weg.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_175153422
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:30 schreef Hathor het volgende:

[..]

En voor de zoveelste keer....dat is allemaal allang gedaan, roetveegpieten, stroopwafelpieten, regenboogpieten, maar het is nooit goed met die AP's, piet moet en zal gewoon helemaal weg.
Die protesteren toch alleen tegen de traditionele zwarte variant, of heb ik iets gemist?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175153423
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:

Dat klein beetje aanpassen is allang gedaan dus zijn we klaar begrijp ik?
En daar ga je natuurlijk compleet de mist in, dat "heeel klein beetje" betekent bij de AP brigade totale afschaffing.
pi_175153427
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja maar waar zit het begrip in 'zwarte piet is racisme'?
Extremiteiten en onzin leuzen vindt je aan beide kanten helaas, dat maakt de discussie helaas alleen maar heftiger omdat dat het beeld is van de andere partij.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153438
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:30 schreef Abed het volgende:

[..]

Wat is vandaag op tv zag. veel roetveegpieten. Een goede en voldoende aanpassing wat mij betreft ja. Het hele feest hoeft niet weg ofzo? Er zijn ook vast voldoende extreme anti zwarte piet mensen zoals die op een brug staan te schreeuwen met een spandoek.

Dus ja, na deze eenvoudige maar goede aanpassing is de kous wat mij betreft zeker af ja.
Je kan dan toch met de beste wil van de wereld die lui die nu wilden protesteren dan niet meer steunen. Die willen maar 1 ding en dat is veel extremer dan wat jij nu voorstaat.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:32:38 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153441
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:31 schreef Abed het volgende:

[..]

Extremiteiten en onzin leuzen vindt je aan beide kanten helaas, dat maakt de discussie helaas alleen maar heftiger omdat dat het beeld is van de andere partij.
hand in eigen boezem?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153444
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja maar waar zit het begrip in 'zwarte piet is racisme'?
Het staat voor: Zwarte Piet -> uiterlijk is een racistisch stereotype van een neger. Zo moeilijk is het niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175153447
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

hand in eigen boezem?
Deels ;)
Zouden er meer moeten doen.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:33:19 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153448
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het staat voor: Zwarte Piet -> uiterlijk is een racistisch stereotype van een neger. Zo moeilijk is het niet.
de vraag was ook niet wat bedoelen ze ermee

de vraag waar is het begrip
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:33:30 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153451
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:33 schreef Abed het volgende:

[..]

Deels ;)
Zouden er meer moeten doen.
netjes :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153458
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die protesteren toch alleen tegen de traditionele zwarte variant, of heb ik iets gemist?
Nah er was wel meer mis met piet, het kroeshaar, de oorbellen, de kleur alleen was in ieder geval niet voldoende.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_175153461
Aanpassen :') :') :')
Voor wat? Er is geen kind dat een piet associeerd met racisme, tot een groepje van een man of 20 beroepsdemonstranten dat in 1 keer gingen roepen. Zelfde figuren die vinden dat Nederland schadevergoeding moet betalen voor nazaten van slaven. Ik denk dat ik persoonlijk de staat aansprakelijk ga stellen omdat mijn achteroom op de Halve Maen aan bord was, en daar niet volgens de CAO werd betaald.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:34:23 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153470
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:33 schreef raptorix het volgende:
Aanpassen :') :') :')
Voor wat? Er is geen kind dat een piet associeerd met racisme, tot een groepje van een man of 20 beroepsdemonstranten dat in 1 keer gingen roepen. Zelfde figuren die vinden dat Nederland schadevergoeding moet betalen voor nazaten van slaven. Ik denk dat ik persoonlijk de staat aansprakelijk ga stellen omdat mijn achteroom op de Halve Maen aan bord was, en daar niet volgens de CAO werd betaald.
doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153473
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

de vraag was ook niet wat bedoelen ze ermee

de vraag waar is het begrip
Verkeerd gelezen :@
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zaterdag 18 november 2017 @ 15:35:07 #20
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_175153480
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:28 schreef Abed het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van het is van mij, het is van jou, en behouden en afpakken, veranderen en hetzelfde blijven.
Het is een stukje logisch begrip van beide kanten. Je moet toch allemaal samenleven met elkaar en deze kwestie is simpelweg iets wat nogal de bocht uitvliegt, zo erg is het toch niet om het een klein beetje te tunen naar iets wat meer van deze tijd is.
Het zijn voornamelijk autochtonen die begrip moeten tonen. Allochtonen vinden dat heel normaal. Autochtonen zijn daar een beetje klaar mee.
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:35:20 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153484
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:34 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Verkeerd gelezen :@
dat is ook niet zo moeilijk

zeker in deze discussie niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153488
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:33 schreef raptorix het volgende:
Aanpassen :') :') :')
Voor wat? Er is geen kind dat een piet associeerd met racisme, tot een groepje van een man of 20 beroepsdemonstranten dat in 1 keer gingen roepen. Zelfde figuren die vinden dat Nederland schadevergoeding moet betalen voor nazaten van slaven. Ik denk dat ik persoonlijk de staat aansprakelijk ga stellen omdat mijn achteroom op de Halve Maen aan bord was, en daar niet volgens de CAO werd betaald.
Plunderen de wereld noemen het de gouden eeuw, lange Frans zong er al over ;)
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153500
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:35 schreef Abed het volgende:

[..]

Plunderen de wereld noemen het de gouden eeuw, lange Frans zong er al over ;)
2 handen en zonder tanden ken ik wel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:36:28 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153504
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:35 schreef Abed het volgende:

[..]

Plunderen de wereld noemen het de gouden eeuw, lange Frans zong er al over ;)
was vooral handel, voor het betere plunderwerk hebben we nooit de mankracht gehad
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153506
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:35 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Het zijn voornamelijk autochtonen die begrip moeten tonen. Allochtonen vinden dat heel normaal. Autochtonen zijn daar een beetje klaar mee.
Je doet nu eigenlijk weer hetzelfde en schiet in de verdediging. Het is geen zij versus wij verhaal. Het gaat hier om redelijkheid en begrip, niet om iets willen afpakken van autochtonen.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153512
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

de vraag waar is het begrip
Het is niet altijd even makkelijk om ergens begrip voor op te brengen.

Hoewel je mij niet op demonstraties zult aantreffen en ik ook niet pleit voor het verbieden van ZP heb ik wel grote moeite om begrip op te brengen voor het fanatisme waarmee sommigen het behoud van het uiterlijk van ZP proberen te verdedigen. Laten we we wel wezen: we hebben nu 88 topicdelen gevuld met zover ik weet niet 1 persoon die ZP werkelijk wil verbieden. (Anders heb ik dat gemist.)

Dat vind ik best moeilijk te begrijpen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175153513
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is ook niet zo moeilijk

zeker in deze discussie niet
Heb ooit in een interview gelezen dat het "Piet is racisme" beter op een t-shirt paste dan het hele genuanceerde verhaal
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175153528
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:33 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nah er was wel meer mis met piet, het kroeshaar, de oorbellen, de kleur alleen was in ieder geval niet voldoende.
Sja, je kunt dan een heel flauwe discussie gaan voeren waar nou precies de grens van 'problematische smakeloosheid' ligt, maar waarom zouden we die grens uberhaupt opzoeken?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 18 november 2017 @ 15:38:08 #29
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_175153530
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:36 schreef Abed het volgende:

[..]

Je doet nu eigenlijk weer hetzelfde en schiet in de verdediging. Het is geen zij versus ons verhaal. Het gaat hier om redelijkheid en begrip, niet om iets willen afpakken van autochtonen.
Ik doe lekker wat ik wil.

Daarnaast kan jij niet spreken voor alle allochtonen.

Het is duidelijk dat het geven tot dit soort begrip en ruimte aan veel allochtonen, voornamelijk leidt tot misbruik en nog meer eisen.
pi_175153539
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:38 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ik doe lekker wat ik wil.

Daarnaast kan jij niet spreken voor alle allochtonen.

Het is duidelijk dat het geven tot dit soort begrip en ruimte aan veel allochtonen, voornamelijk leidt tot misbruik en nog meer eisen.
Wauw.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153548
Er moet een bindend Zwarte Pietenreferendum komen. Zijn we van dat gezeur af.
woef
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:40:04 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153562
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is niet altijd even makkelijk om ergens begrip voor op te brengen.

Hoewel je mij niet op demonstraties zult aantreffen en ik ook niet pleit voor het verbieden van ZP heb ik wel grote moeite om begrip op te brengen voor het fanatisme waarmee sommigen het behoud van het uiterlijk van ZP proberen te verdedigen. Laten we we wel wezen: we hebben nu 88 topicdelen gevuld met zover ik weet niet 1 persoon die ZP werkelijk wil verbieden. (Anders heb ik dat gemist.)

Dat vind ik best moeilijk te begrijpen.
ik heb dat met beide kampen tbh, shit is heel makkelijk op te lossen door net als de Antillianen en de Surinamers (waar beide kampen graag naar verwijzen voor hun gelijk) de Piet gewoon zelf te laten kiezen hoe hij eruit wil zien

maar het zijn vooral de modderslingeraars die aan het woord gelaten worden en dan is het heel makkelijk om met de stroom mee te drijven richting riool
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153563
Zelden werd kloof tussen Randstad en provincie zichtbaarder als in ’Slag om Dokkum’

DOKKUM - Er gaapt een reusachtige kloof tussen de provincie en de Randstad. Thema’s als genderneutrale toiletten, de nadruk op ’diversiteit’ en vooral het debat over de kleur van Zwarte Piet worden door een kleine culturele elite in met name Amsterdam aan de rest van Nederland opgedrongen, terwijl de meeste burgers in de regio’s hier helemaal niet op zitten te wachten.

Telegraaf
pi_175153566
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:39 schreef bbfakir het volgende:
Er moet een bindend Zwarte Pietenreferendum komen. Zijn we van dat gezeur af.
Dan nog geldt er in een democratie dat je rekening houdt met minderheden
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175153568
Net terug van intocht hier in het dorp _O_ Zwarte Piet _O_
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:41:00 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153575
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:39 schreef bbfakir het volgende:
Er moet een bindend Zwarte Pietenreferendum komen. Zijn we van dat gezeur af.
fuck die shit, niemand bepaald welke kleur ik mijn gezicht verf in mijn eigen huis
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153580
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:40 schreef Scrummie het volgende:
Net terug van intocht hier in het dorp _O_ Zwarte Piet _O_
Oja in dorpen heet het nog zwarte piet net als vroeger.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153581
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:38 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ik doe lekker wat ik wil.

Daarnaast kan jij niet spreken voor alle allochtonen.

Het is duidelijk dat het geven tot dit soort begrip en ruimte aan veel allochtonen, voornamelijk leidt tot misbruik en nog meer eisen.
Never go full-pro piet.
wooblabalurg
pi_175153586
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dan nog geldt er in een democratie dat je rekening houdt met minderheden
En dat gebeurt ook gewoon, alleen hoeven we geen rekening te houden met intriganten en beroepsdemonstranten.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zaterdag 18 november 2017 @ 15:42:07 #40
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_175153589
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:38 schreef Abed het volgende:

[..]

Wauw.
Ja, wauw.

Als we gelijk hadden duidelijk gemaakt, dit is ons land en als je hier wil wonen doe je net zoals een autochtoon.
Dus laat je eigen cultuur/godsdienst achterwege, dan was er een hoop minder gezeik geweest.

Maar in plaats daarvan is alle ruimte getoond voor andere culturen etc. waar we nu mee om de oren worden geslagen.
pi_175153597
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:33 schreef raptorix het volgende:
Aanpassen :') :') :')
Voor wat? Er is geen kind dat een piet associeerd met racisme, tot een groepje van een man of 20 beroepsdemonstranten dat in 1 keer gingen roepen. Zelfde figuren die vinden dat Nederland schadevergoeding moet betalen voor nazaten van slaven. Ik denk dat ik persoonlijk de staat aansprakelijk ga stellen omdat mijn achteroom op de Halve Maen aan bord was, en daar niet volgens de CAO werd betaald.
Te werk gesteld op het Drachtster skūtsje?

  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 15:42:50 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175153602
image not available _O_
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175153603
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:41 schreef Abed het volgende:

[..]

Oja in dorpen heet het nog zwarte piet net als vroeger.
Overal eigenlijk behalve in hipster stad Amsterdam :r
pi_175153608
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:42 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ja, wauw.

Als we gelijk hadden duidelijk gemaakt, dit is ons land en als je hier wil wonen doe je net zoals een autochtoon.
Dus laat je eigen cultuur/godsdienst achterwege, dan was er een hoop minder gezeik geweest.

Maar in plaats daarvan is alle ruimte getoond voor andere culturen etc. waar we nu mee om de oren worden geslagen.
Sow.
wooblabalurg
pi_175153609
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:42 schreef SugeLucky het volgende:

[..]

Ja, wauw.

Dus laat je eigen cultuur/godsdienst achterwege, dan was er een hoop minder gezeik geweest.

Artikel 6:

Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153610
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:42 schreef Hathor het volgende:

[..]

En dat gebeurt ook gewoon, alleen hoeven we geen rekening te houden met intriganten en beroepsdemonstranten.
Iedereen heeft het recht op demonstreren en deze mensen mochten demonstreren. Het recht in eigen hand nemen is verwerpelijk.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_175153624
quote:
13s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Iedereen heeft het recht op demonstreren en deze mensen mochten demonstreren. Het recht in eigen hand nemen is verwerpelijk.
Zwarte Piet willen verbieden is verwerpelijk.
pi_175153627
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:42 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Overal eigenlijk behalve in hipster stad Amsterdam :r
Geef het nog een paar jaar, de aussies en cavello's zijn inmiddels toch ook wel uit in de boerendorpen?
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175153633
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Te werk gesteld op het Drachtster skūtsje?

[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Halve_Maen_(schip)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')