abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175135197
Hallo,

Ik en mijn vrouw zijn recentelijk afgestudeerd en zijn op zoek naar een huis. We hebben het beiden niet makkelijk gehad waardoor de studielooptijd langer is uitgepakt dan verwacht, dus we hebben een gezamenlijke studieschuld van ¤100.000. Aflossen kost dus gezamenlijk ¤500 per maand.

We hebben beiden goede studies afgerond. Zij is HBO verpleegkundige en kreeg bij elk ziekenhuis waar ze solliciteerde binnen 2 weken een baan aangeboden en had ze dus voor het uitkiezen. Ik heb een dubbel mastertraject gevolgd in Aerodynamica en Windenergie na Aerospace Engineering in Delft en kon gelijk aan de slag bij Siemens. Wat dat betreft zit het met onze baanzekerheid wel goed, ook in de toekomst.

Nu hebben we een mooi huis gevonden, maar met onze studieschuld zou de hypotheek bijna halveren. We hebben een gezamenlijk netto inkomen van 5000 en de hypotheek aflossing zou ongeveer 1300 per maand zijn. Samen met gas, water, elektriciteit en de studieschuld zouden we dus 2000 per maand kwijt zijn, waarna we ruim genoeg overhouden voor overige kosten.

Maar als we de studieschuld erbij berekenen kunnen we dat huis gedag zeggen. Dit terwijl we het ons makkelijk kunnen veroorloven. Ik snap dat de regels erop gemaakt zijn dat zodat de gemiddelde Nederlander niet in een situatie terecht komt waarbij ze hun studieschuld en hypotheek niet tegelijkertijd kunnen aflossen, maar waarom wordt er zo strak met 1 maat gemeten?

Het is nu dus heel verleidelijk voor ons om de studieschuld gewoon te verzwijgen en de aflossing tijdelijk stop te zetten zodat het niet verschijnt op de afschriften. Natuurlijk kan je een eventuele NHG op je buik schrijven, maar dit is ons droomhuis, dus ik heb dat er wel voor over. Ik las dat wel 40% dit deed in 2013, maar ik kan nergens lezen over ervaringen die mensen hiermee hadden.

Heeft er hier iemand ervaring mee? Werd er specifiek naar een studieschuld gevraagd tijdens het aanvragen van een hypotheek en is liegen in dat geval wel strafbaar als fraude? Waren er onvoorziene gevolgen, naast het feit dat je geen recht meer hebt op NHG? Vind de bank alles prima zolang er betaald wordt, of zullen ze de hypotheek gaan verhogen/ontbinden als ze er toch achterkomen?

Een onderhandse lening is voor ons overigens niet mogelijk. Onze ouders zijn allemaal al overleden en we hebben geen rijke familie/vrienden.
pi_175135415
Yes.

Studieschuld van ca 40k niet aangegeven, maar als starter vgl salaris met jullie en met goede baanzekerheid en flinke salarisgroei in het vooruitzicht.

Bewust verzwegen. Geen problemen mee gehad, helemaal nu de huizenprijzen zo hard stijgen in Amsterdam en door annuitaire aflossing wordt kans op het ‘onder water staan’ met de tiid kleiner.

Als we idd studieschuld zouden aangeven, dan konden we hoogstens een garagebox kopen.
pi_175135483
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:00 schreef MrAero het volgende:
Natuurlijk kan je een eventuele NHG op je buik schrijven, maar dit is ons droomhuis, dus ik heb dat er wel voor over. Ik las dat wel 40% dit deed in 2013, maar ik kan nergens lezen over ervaringen die mensen hiermee hadden. .
Hoe gaat de hypotheek eruit zien zonder NHG?

Waar komt dat % van 40 vandaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175135630
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe gaat de hypotheek eruit zien zonder NHG?

Waar komt dat % van 40 vandaan?
40% verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag

Maar ik zie net dat het huis niet eens in aanmerking komt voor een NHG hypotheek, omdat het boven de NHG grens komt van ongeveer 240.000. Het huis dat we op het oog hebben kost 330.000, maar als we onze studieschuld zouden aangeven zouden we met een beetje geluk een huis van 200.000 kunnen veroorloven. Wij wonen en werken in de randstad, dus dat is prijzig.
pi_175135654
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:14 schreef Legatus het volgende:
Yes.

Studieschuld van ca 40k niet aangegeven, maar als starter vgl salaris met jullie en met goede baanzekerheid en flinke salarisgroei in het vooruitzicht.

Bewust verzwegen. Geen problemen mee gehad, helemaal nu de huizenprijzen zo hard stijgen in Amsterdam en door annuitaire aflossing wordt kans op het ‘onder water staan’ met de tiid kleiner.

Als we idd studieschuld zouden aangeven, dan konden we hoogstens een garagebox kopen.
Wij zitten in hetzelfde schuitje, maar we willen niet op straat worden gezet of een hoge boete moeten betalen als de regering ineens besluit om de studieschuld wel te laten registreren bij het BKR. Zijn die angsten reëel of ben ik aan het overdrijven?
pi_175135658
Ik zou gaan voor een goedkopere woning én eerst flink aflossen op de studieschuld.

De maandelijkse kosten vind ik erg rooskleurig ingeschat. Verzekeringen, gemeentelijke belastingen, onderhoud e.d. komt er sowieso nog bij. Kinderwens? Wat als je arbeidsongeschikt raakt of je baan verliest?

Afhankelijkheid van stijgende woningprijzen zoals boven me geschetst was leuk in de jaren 90. Ik zou er niet vanuit gaan. Juist in de overspannen regio's kunnen de woningprijzen bij de volgende crisis weer net zo snel zakken. Sta je dan even onder water + 100k extra schuld. :')
pi_175135665
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:25 schreef MrAero het volgende:

[..]

40% verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag

Maar ik zie net dat het huis niet eens in aanmerking komt voor een NHG hypotheek, omdat het boven de NHG grens komt van ongeveer 240.000. Het huis dat we op het oog hebben kost 330.000, maar als we onze studieschuld zouden aangeven zouden we met een beetje geluk een huis van 200.000 kunnen veroorloven. Wij wonen en werken in de randstad, dus dat is prijzig.
Het kan wel, maar je neemt een gok.
Let er ook op dat een hypotheek bij de bank waar je zit er niet in zit :P

Er zijn trouwens ook huizen rond de twee ton in de randstad. Nee, niet in de stad zelf, maar dat zei je ook niet.
  vrijdag 17 november 2017 @ 17:29:01 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175135681
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:14 schreef Legatus het volgende:
Want? Je hebt je hypotheek al helemaal afgelost?
Want? Je hebt betalingsproblemen gehad en toen kwamen ze erachter en ze zeiden dat het geen probleem ws?

Ik reed van de week door rood. Dat kan je gewoon doen. Ik heb er geen problemen mee gehad.
Tot nooit .......
pi_175135713
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:25 schreef MrAero het volgende:

Dus je hebt ¤100000 schuld, bent net uit de collegebanken en wilt een huis van ¤330000 kopen (ooit je afgevraagd wat er nog bijkomt qua aankoopkosten plus inrichting plus onderhoud).....door je schuld te verzwijgen...

Ik had ze uit Delft toch slimmer ingeschat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175135714
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:27 schreef MrAero het volgende:

[..]

Wij zitten in hetzelfde schuitje, maar we willen niet op straat worden gezet of een hoge boete moeten betalen als de regering ineens besluit om de studieschuld wel te laten registreren bij het BKR.
Is dat een mogelijk gevolg?

Bij ons is dat iig niet het geval. Maar wij hebben dan ook geen NHG. Ik zou weten hoe ze ons het huis uit kunnen zetten of een boete opleggen.

Het is uiteindelijk een persoonlijke afweging afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden.
  vrijdag 17 november 2017 @ 17:30:56 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175135719
quote:
Wij zitten in hetzelfde schuitje, maar we willen niet op straat worden gezet of een hoge boete moeten betalen als de regering ineens besluit om de studieschuld wel te laten registreren bij het BKR. Zijn die angsten reëel of ben ik aan het overdrijven?
Ik kan niet dertig jaar vooruit kijken. Maar als ik nu lees dat 40% het verzwijgt, dan kan het bijna niet anders dat het een keer wordt geregistreerd.
Tot nooit .......
pi_175135750
Heb je de mogelijkheid om onverwachte financiële klappen op te vangen? Voor hetzelfde geld springt de rente van 0 naar 5%, verliest er een van jullie en baan en komen jullie onder de streep negatief uit. Je moet wel de ruimte hebben om dat een aantal maanden op te vangen, anders speel je met vuur.
pi_175135755
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Want? Je hebt je hypotheek al helemaal afgelost?
Want? Je hebt betalingsproblemen gehad en toen kwamen ze erachter en ze zeiden dat het geen probleem ws?

Ik reed van de week door rood. Dat kan je gewoon doen. Ik heb er geen problemen mee gehad.
Doe even normaal. Er wordt gevraagd of iemand er ervaring mee heeft en of daar problemen zijn voorgekomen. En dat is waarop ik een antwoord geef. Of het verstandig is, is een andere vraag.
  vrijdag 17 november 2017 @ 17:33:43 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175135766
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:30 schreef Legatus het volgende:
Bij ons is dat iig niet het geval. Maar wij hebben dan ook geen NHG. Ik zou weten hoe ze ons het huis uit kunnen zetten of een boete opleggen.
Gewoon een briefje sturen dat het risico voor de bank door jouw verzwijgen voor de bank te groot is voor de rente die je betaald. En dat de rente vervolgens 3% stijgt of je moet 70k op je hypotheek aflossen binnen twee weken.

En dat mogen ze, want daar heb je voor getekend.
Tot nooit .......
pi_175135771
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:27 schreef Justinn het volgende:
Ik zou gaan voor een goedkopere woning én eerst flink aflossen op de studieschuld.

De maandelijkse kosten vind ik erg rooskleurig ingeschat. Verzekeringen, gemeentelijke belastingen, onderhoud e.d. komt er sowieso nog bij. Kinderwens? Wat als je arbeidsongeschikt raakt of je baan verliest?

Afhankelijkheid van stijgende woningprijzen zoals boven me geschetst was leuk in de jaren 90. Ik zou er niet vanuit gaan. Juist in de overspannen regio's kunnen de woningprijzen bij de volgende crisis weer net zo snel zakken. Sta je dan even onder water + 100k extra schuld. :')
Wij kijken inderdaad niet naar eventuele prognoses van de huizenmarkt om er een slaatje uit te slaan. We willen gewoon een huisje om zeker de komende 15 tot 20 jaar in te vertoeven. Een kinderwens is er zeker, maar ik denk dat ons salaris daar nu al toereikend voor is, laat staan over 5 jaar als we daadwerkelijk aan kinderen willen beginnen. Het huis dat we op het oog hebben heeft ook genoeg ruimte voor gezinsuitbreidingen.

En inderdaad, de enige echte onzekerheid is arbeidsongeschiktheid en dat zou een duurdere hypotheek lastig maken, maar daar gaan we gewoon maar even niet vanuit. We kunnen ons de laatste keer dat we ziek waren niet eens meer herinneren.
  vrijdag 17 november 2017 @ 17:34:55 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175135794
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:32 schreef Legatus het volgende:
Doe even normaal. Er wordt gevraagd of iemand er ervaring mee heeft en of daar problemen zijn voorgekomen. En dat is waarop ik een antwoord geef. Of het verstandig is, is een andere vraag.
Ik zeg alleen dat je geen ervaring hebt. Dat je de hypotheek kan aanvragen snap ik ook wel.
Maar een hypotheek duurt 30 jaar he. En die ervaring heb je niet. Ook heb je geen ervaring hoe ze een eventuele ontdekking gaan oplossen.
Tot nooit .......
pi_175135815
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:33 schreef MrAero het volgende:
Een kinderwens is er zeker, maar ik denk dat ons salaris daar nu al toereikend voor is, laat staan over 5 jaar als we daadwerkelijk aan kinderen willen beginnen. Het huis dat we op het oog hebben heeft ook genoeg ruimte voor gezinsuitbreidingen.
En ook nog een kinderwens....ik haak af bij zoveel naïviteit in 4 posts....
pi_175135836
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Gewoon een briefje sturen dat het risico voor de bank door jouw verzwijgen voor de bank te groot is voor de rente die je betaald. En dat de rente vervolgens 3% stijgt of je moet 70k op je hypotheek aflossen binnen twee weken.

En dat mogen ze, want daar heb je voor getekend.
Wat een onzin.

Door de annuitaire aflossing en mijn maandelijkse extra aflossingen is de waarde van de schuld t.o.v. de waarde van de woning nu 80%. Het gevolg is dat het risico minder is geworden en daardoor minder rente wordt berekend.
pi_175135861
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus je hebt ¤100000 schuld, bent net uit de collegebanken en wilt een huis van ¤330000 kopen (ooit je afgevraagd wat er nog bijkomt qua aankoopkosten plus inrichting plus onderhoud).....door je schuld te verzwijgen...

Laat staan.wat er gebeurt als er kinderen komen. Netto 500 aan opvang en 1000 euro minder netto inkomen...

Is ineens 3500 netto. Met studieschuld en vaste lasten houd je ineens bar weinig over.

Ga eerst een paar jaar huren en die schuld afbetalen. Tegen die tijd is je inkomen hopelijk gestegen en weet je of je met deze vrouw verder wilt.

Dit tenzij jullie ouders willen bijdragen.
Whatever...
pi_175135891
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:38 schreef Spanky78 het volgende:
Dit tenzij jullie ouders willen bijdragen.
Die zijn al niet meer.....
pi_175135893
Ja ervaring mee... Ik zat in een duur huurhuis en kon goedkoop kopen, met een terugkoop garantie. Maandlasten zouden dus dalen en mocht ik mijn baan kwijtraken of door andere reden de hypotheek niet meer betalen kan ik het huis altijd terug verkopen. Toen dus bewust de studieschuld verzwegen zonder problemen. Moet zeggen dat mijn schuld wel een stuk lager was. Ik weet niet of ik het zou aandurven in jullie situatie met zo'n hoge schuld, en een stukje onzekerheid. Mocht het fout lopen tussen jullie is er een enorm probleem.
  vrijdag 17 november 2017 @ 17:42:41 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175135936
Als er naar gevraagd wordt en je verzwijgt het dan heb je een probleem, bij NHG wordt er sowieso naar gevraagd, maar je wilt niet binnen de NHG grens kopen.
Ik neem aam dat je voldoende gespaard hebt om de bijkomende kosten te kunnen betalen?
Dan op zoek naar een hypotheekbank die niet naar je studieschuld vraagt.

Niet dat ik de constructie verstandig vind, maar ja, als er niet naar gevraagd wordt kun je het verzwijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175135944
Een studieschuld wordt inderdaad niet geregistreerd in de BKR, dus je hoeft het niet te melden. Is het slim? Mwoah. Dat hangt er van af.

Een bank kan, als ze er al achter komen, inderdaad naar gaan doen. Maar de kans is zeer groot dat ze dit juist niet doen. Zeker niet als je de hypotheek netjes betaald. Studieschulden verzwijgen zal niet gezien worden als een heel groot probleem en het zal veel voorkomen. Een bank ziet het vervalsen van werkgeversverklaringen en salarisstroken als iets veel ernstigers.

Je kan het risico dus wel nemen. Maar hou er rekening mee dat als je door werkloosheid of scheiding of wat dan ook betaalproblemen krijgt met de hypotheek, dat de bank heel wat minder genegen zal zijn om je te helpen als ze hier achter komen.

De suggestie om genoegen te nemen met een goedkoper huis vind ik er solide. Het is erg fijn om weinig woonlasten te hebben en geld over te houden voor leuke dingen. En het afbetalen van je studieschuld. :D

Als hypotheekacceptant kan ik melden dat het hebben van studieschulden zelden wordt genoemd. Banken vragen er ook niet naar. De adviseur is diegene die dit moet inventariseren. Die moet immers het advies geven! Doet deze daar niets mee, dan doet de bank dit ook niet.
pi_175135959
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Inrichting hebben we al. Het zal een beetje leeg zijn omdat het een grotere woning is, maar dat komt met de jaren wel goed. Onderhoud heb je altijd, maar dat zal vast niet de rest van ons salaris opslokken. Daarnaast hebben we 25.000 op de spaarrekening (opgespaarde stufi + bijbaantjes) om eventuele financiële klappen op te vangen. Waarom lossen we daarmee niet een deel van de schuld af? Omdat de rente bij DUO zo voordelig is dat het prima te doen is om gewoon 500 per maand af te lossen. Zo houden we ook een buffer in noodgevallen. We kunnen ons het huis gewoon makkelijk veroorloven met ons salaris en we staan er volgens mij beter voor dan menig Nederlander, maar ik wil dus graag weten of men ervaringen hiermee heeft en of er een reëele kans is dat de bank ons een poot gaat uitdraaien als ze erachter zouden komen dat we een studieschuld hebben verzwegen. Ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat het ze niks kan schelen, zolang die maandelijkse aflossing maar binnen komt.
  vrijdag 17 november 2017 @ 17:48:03 #25
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175136012
Spaarrente is zo laag dat je die 25.000 net zo goed af kan lossen. Is alweer een kwart van de schuld minder. En met jullie loon even twee jaartjes aanpoten en je kan schuldenvrij en zonder smet op je geweten een huis kopen.
And so is the past
pi_175136030
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zeg alleen dat je geen ervaring hebt. Dat je de hypotheek kan aanvragen snap ik ook wel.
Maar een hypotheek duurt 30 jaar he. En die ervaring heb je niet. Ook heb je geen ervaring hoe ze een eventuele ontdekking gaan oplossen.
Je gaat er dan vanuit dat voor iedereen dezelfde risico's gelden. Uiteindelijk is het risico afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Een eventuele ontdekking hoeft niet in alle gevallen een probleem te zijn.
pi_175136059
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:44 schreef MrAero het volgende:

() Ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat het ze niks kan schelen, zolang die maandelijkse aflossing maar binnen komt.
En zo is het.

Een gok over hoe de toekomst eruit gaat zien neem je sowieso wanneer je een huis koopt of een hypotheek afsluit. En al helemaal als je kinderen neemt :D.
Jullie hebben een beetje een grote studieschuld, hou daar rekening mee. Maak zo snel mogelijk je buffer voor het afkopen van die studieschuld zo groot mogelijk. Dat je niet versnel aflost zolang er zo'n lage rente op staat is wel logisch, maar die rente kan omhoog schieten. (Tegen die tijd kan je dan flink voordeel hebben van het vastgelegd hebben van een langer lopende lagere rente op je hypotheek ;))
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_175136192
quote:

[..]

Het is een risico dat je neemt. En ik zou gewoon de risico's goed op rij zetten voor jezelf, zoals:

- Baanzekerheid van jullie beiden;
- Salarisgroeiperspectieven?
- Heb je ruimte om eventueel te sparen / extra af te lossen?
- Zeker een buffer opbouwen
- Hoe zijn de huizenprijzen in die buurt, zijn ze redelijk stabiel gebleven of zijn ze erg volatiel geweest met de huizencrisis?

Ik denk zoals eerder aangegeven in een post, je kan ook iets kleiners kopen. Uiteindelijk is het wel een verplichting die je aangaat voor 30 jaar voor minimaal 1000 euro per maand. Een kleiner huis / appartement kopen met maandlasten van onder de 1000 euro per maand kan je misschien wat beter van slapen.

Edit: Ik los zelf 220 per maand aan studieschuld af. Met de huidige rente van DUO loont het niet om extra af te lossen op studieschuld.

In plaats daarvan los ik maandelijks extra 500 euro per maand af op de hypotheek. De HRA gebruiken we ook voor extra aflossing. Maar wij kunnen dit dragen, omdat mijn salaris in 4 jaar tijd ook signifcant is gegroeid.

[ Bericht 2% gewijzigd door Legatus op 17-11-2017 18:07:27 ]
pi_175136218
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:44 schreef MrAero het volgende:

[..]

Daarnaast hebben we 25.000 op de spaarrekening (opgespaarde stufi + bijbaantjes) om eventuele financiële klappen op te vangen.
Heb je al uitgerekend hoeveel van de 25.000 je (hypothetisch) nodig hebt voor de financiering van deze woning? Denk met name aan de aanvullende kosten als overdrachtsbelasting, notariskosten, hypotheekkosten en inleg in de aankoopprijs. Dit alles is namelijk niet meer volledig te financieren middels hypotheek. Eigen inleg is vrijwel altijd nodig.

Mocht je overigens in een overspannen regio wonen en je koopt een woning voor een aankoopprijs van 350k die vervolgens op 300k wordt getaxeerd (gechargeerd voorbeeld), kan je maar hooguit 303k hypotheek krijgen (101%, wordt volgend jaar 100%). Heb je daar eventueel rekening mee gehouden? Want dat zou betekenen dat je extra in moet leggen, dan is je 25k gauw op.
pi_175136245
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:48 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Spaarrente is zo laag dat je die 25.000 net zo goed af kan lossen. Is alweer een kwart van de schuld minder. En met jullie loon even twee jaartjes aanpoten en je kan schuldenvrij en zonder smet op je geweten een huis kopen.
Het is niet echt een gewetenskwestie.. Meer een kwestie van: gaan we nu eerst een paar jaar goedkoper buiten de stad wonen en heen en weer reizen naar werk, met het risico dat we over 3-4 jaar als we groter willen wonen veel verlies lijden op het huis, of verzwijgen we de studieschuld en kopen we ons droomhuis, 5 minuten op de fiets verwijderd van onze werkplekken, met het risico dat de bank erachter komt en besluit onze hypotheek te verhogen/stop te zetten.
pi_175136310
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:05 schreef MrAero het volgende:

[..]

Het is niet echt een gewetenskwestie.. Meer een kwestie van: gaan we nu eerst een paar jaar goedkoper buiten de stad wonen en heen en weer reizen naar werk, met het risico dat we over 3-4 jaar als we groter willen wonen veel verlies lijden op het huis, of verzwijgen we de studieschuld en kopen we ons droomhuis, 5 minuten op de fiets verwijderd van onze werkplekken, met het risico dat de bank erachter komt en besluit onze hypotheek te verhogen/stop te zetten.
Volgens mij is het risico dat je in de problemen komt door het verzwijgen van je studieschuld gering. Misschien kom je in de problemen, en if so, dan kan die verzwijging de problemen net een beetje groter maken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_175136333
wonen jullie al samen ? waarom gelijk een huis kopen en niet eerst even huren ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  vrijdag 17 november 2017 @ 18:17:52 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175136431
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:37 schreef Legatus het volgende:
Wat een onzin.

Door de annuitaire aflossing en mijn maandelijkse extra aflossingen is de waarde van de schuld t.o.v. de waarde van de woning nu 80%. Het gevolg is dat het risico minder is geworden en daardoor minder rente wordt berekend.
Natuurlijk, die annuitaire aflossing had de bank natuurlijk niet meegenomen om te bepalen wat jullie risico profiel is. Dat was ik ff vergeten.
Tot nooit .......
pi_175136493
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Natuurlijk, die annuitaire aflossing had de bank natuurlijk niet meegenomen om te bepalen wat jullie risico profiel is. Dat was ik ff vergeten.
Kan je wel sarcastisch reageren. Maar snap jij eigenlijk zelf wel wat een risico-opslag rente is? En wat de relatie daarvan is met de verhouding schuld / waarde woning?

Heb jij zelf eigenlijk wel een hypotheek? Zo ja, weet jij eigenlijk waar jouw rente-opslag uit is opgebouwd? Of ben je alleen van het inhoudloos reacties geven?
pi_175136544
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:21 schreef Legatus het volgende:
Maar snap jij eigenlijk zelf wel wat een risico-opslag rente is? En wat de relatie daarvan is met de verhouding schuld / waarde woning?

Dit dus is een extra complicatie door de hoge LTV én het ontbreken van NHG.
pi_175136554
1.300 brutolast op een netto-inkomen van 5.000, waar maak je je in godsnaam druk om.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_175136638
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:25 schreef nostra het volgende:
1.300 brutolast op een netto-inkomen van 5.000, waar maak je je in godsnaam druk om.
Ik kom op ¤1776 bij ¤330.000 hypotheek end e vraag is, of dat laatste wel voldoende hoog is
pi_175136742
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:29 schreef blomke het volgende:
Ik kom op ¤1776 bij ¤330.000 hypotheek end e vraag is, of dat laatste wel voldoende hoog is
Die 1.300 die hij roept zal netto zijn dan, dat scheelt dan wel. Gaat wel hard met die annuïteitenleningen en verplichte aflossingen zeg, pff.

Maar goed, 2.800 netto na aflossing studieschuld moet nog steeds meer dan ruim voldoende zijn. Ja, er zijn risico's, maar dit is ook nog eens startinkomen hè.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_175136771
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:34 schreef nostra het volgende:

maar dit is ook nog eens startinkomen hè.
Gingen er bij Siemens niet 6000 man uit?
pi_175136804
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:25 schreef nostra het volgende:
Ik maak me er niet druk om, ik weet dat we het ons kunnen veroorloven. Ik maak me druk om wat er kan gebeuren als de bank erachter komt dat we een studieschuld hebben verzwegen als de regering besluit om het te registreren in het BKR. Maakt het ze niks uit zolang we de maandelijkse betalingen voldoen, of gaan ze ons op kleine lettertjes wijzen en de hypotheekrente/aflossingsbedrag verhogen of ons het huis uitzetten?

Iemand anders vroeg of ik rekening heb gehouden met allerlei andere kosten die komen kijken bij het aanschaffen van een huis, en ik heb dat nog niet helemaal op een rij. Dat komt wel goed als ik rond de tafel ga zitten met hypotheekadviseurs, maar ja, zal ik dan liegen over mijn studieschuld of niet? Vandaar dit topic. Er gaat nogal een bedrag van de beschikbare hypotheek af (40-50%) als de studieschuld wordt meegerekend.
pi_175136849
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:35 schreef blomke het volgende:

[..]

De gastak van Siemens liep een deuk op door de opkomst van hernieuwbare energie, waardoor 600 banen verloren gingen nadat een vestiging in Hengelo gesloten werd. Maar laat ik nou net zijn afgestudeerd in die hernieuwbare energie :)
pi_175136870
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je geen enkel denkbaar risico wil lopen, dan moet je inderdaad geen leningen aangaan. En nog een hoop meer dingen laten. Wel vervelend leven op die manier.
Best pilot in history
pi_175136944
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:41 schreef nostra het volgende:
Als je geen enkel denkbaar risico wil lopen, dan moet je inderdaad geen leningen aangaan. En nog een hoop meer dingen laten. Wel vervelend leven op die manier.
Zeker. daarom ben ik ook met een studieschuldje (fl.6700) een lening aangegaan, een huis gekocht, uit een stad weggegaan, van m'n geloof afgestapt, regelmatig een DVP bezocht usw. Maar dit plan.....
  vrijdag 17 november 2017 @ 18:52:51 #44
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_175137117
Gewoon ter sprake brengen bij de adviseur. Die zal je wellicht adviseren het te verzwijgen. Gesprek opnemen op je ipad of mobiel. Mocht het ooit mislopen dan schuif je de verantwoordelijkheid naar de adviseur. Easy peasy.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_175137975
1. Je bent gewoon verplicht je studieschuld van duo te melden.
2. Verstrekker moet er naar vragen. Verzwijgen je het dan ben je in overtreding. En
3. Tegenwoordig, zeker als je hypotheekverstrekker een bank is, checken ze je rekeningafschriften. Als het geen bank betreft of een andere bank en ze zijn slim dan vragen ze die bij je op. Ze kunnen precies aan de bedragen zien of je wel of niet geleend hebt.
Wordt tijd dat duo bij het BKR gaat registreren. Je lening meenemen bij het kopen van je huis is voor je eigen veiligheid.
pi_175138278
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:35 schreef Dehv27 het volgende:
2. Verstrekker moet er naar vragen. Verzwijgen je het dan ben je in overtreding. En
3. Tegenwoordig, zeker als je hypotheekverstrekker een bank is, checken ze je rekeningafschriften. Als het geen bank betreft of een andere bank en ze zijn slim dan vragen ze die bij je op. Ze kunnen precies aan de bedragen zien of je wel of niet geleend hebt.
Wordt tijd dat duo bij het BKR gaat registreren. Je lening meenemen bij het kopen van je huis is voor je eigen veiligheid.
Je bent het wel verplicht, maar het is niet strafbaar als je het niet doet. Het is dus niet zoals je verplicht bent om te stoppen voor rood licht, want als je dat niet doet dan krijg je een boete. Maar als je een studieschuld verzwijgt, dan heeft dat (voor zover ik heb gelezen) alleen gevolgen voor de uitkering van een eventuele NHG. Helaas ben ik daar niet zeker van, vandaar mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Wat zijn eventuele gevolgen als ze je betrappen op het verzwijgen van een studieschuld? Is er een recent 'voorbeeldcontract' waarvan ik de kleine lettertjes kan uitpluizen om te zien of de gevolgen erin staan vermeld?
pi_175138307
De totale hypotheekschuld zal in beginsel opeisbaar(kun je nalezen in je contract/algemene voorwaarden maar dit is wel een vrij algemene bepaling) worden maargoed, de kans dat ze dat gaan doen is vrijwel nihil omdat banken ook een zorgplicht hebben en het uitoefenen van het hypotheekrecht misbruik van recht kan opleveren als de bank geen belang heeft bij executie. Ik kan geen belang bedenken die de bank zou kunnen hebben wanneer jij gewoon netjes betaalt en er geen enkele aanleiding is om aan te nemen dat je dat niet meer gaat doen in de nabije toekomst.

Kortom, go for it.
pi_175138631
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:47 schreef MrAero het volgende:

[..]

Je bent het wel verplicht, maar het is niet strafbaar als je het niet doet. Het is dus niet zoals je verplicht bent om te stoppen voor rood licht, want als je dat niet doet dan krijg je een boete. Maar als je een studieschuld verzwijgt, dan heeft dat (voor zover ik heb gelezen) alleen gevolgen voor de uitkering van een eventuele NHG. Helaas ben ik daar niet zeker van, vandaar mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Wat zijn eventuele gevolgen als ze je betrappen op het verzwijgen van een studieschuld? Is er een recent 'voorbeeldcontract' waarvan ik de kleine lettertjes kan uitpluizen om te zien of de gevolgen erin staan vermeld?
Dit is nou een vraag die je zou kunnen stellen bij een (onafhankelijk) hypotheekadviseur. Al is het maar hypothetisch.

Volgens mij wordt alleen bij de aanvraag gekeken of je (BKR geregistreerde) schulden hebt. Jij hebt hierop de verantwoordelijkheid om alle gegevens netjes aan te leveren. Bij schulden wordt terecht rekening gehouden bij het maximale leenbedrag. Het verzwijgen an sich is echter geen strafbaar feit.

Zodra je hypotheek daarna akkoord is bevonden door de verstrekker zal het ze een roest wezen wat er gebeurt zolang je de hypotheek maar netjes betaald. De verstrekker heeft er daarna namelijk geen belang meer bij om te kijken of je tijdens de hypotheekperiode elders schulden (BKR registraties) op loopt, dat is niet meer hun zaak, maar de jouwe.
pi_175138673
Ga eerst eens uitrekenen of je lasten nog behapbaar zijn als je gezinsuitbreiding krijgt en één van jullie minder gaat werken.
Ik denk je dat een beetje teveel hooi op je vorm neemt door je zo in de schulden te steken.
pi_175138763
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:37 schreef MrAero het volgende:

Maakt het ze niks uit zolang we de maandelijkse betalingen voldoen, of gaan ze ons op kleine lettertjes wijzen en de hypotheekrente/aflossingsbedrag verhogen of ons het huis uitzetten?
Al zou het zo zijn, hebben we het dus over 'Kleine lettertjes' waar je dus voor hebt getekend...

Speltip 1 bij huizen kopen, lees de koopovereenkomst en de hypotheekofferte/overeenkomst altijd in detail door, en laat ze bij voorkeur controleren door de hypotheekadviseur of een andere professional. Als theoretisch genomen daarin zou staan dat de hypotheek ontbonden wordt wanneer aan het licht komt dat je onvolledig bent geweest over je financiele situatie bij de aanvraag, teken je niet.
  vrijdag 17 november 2017 @ 20:27:07 #51
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_175139128
Zie hier dan ook precies de reden waarom dergelijke schulden dus gewoon wel bij het BKR geregistreerd zouden moeten worden, juist om dit soort ellende te voorkomen.

Iedereen is bij zijn eerst huis overtuigd van het feit dat het een droomhuis is waar we zeker 20 jaar gaan wonen. Tot je over een paar jaar je steeds meer gaat irriteren aan de minpunten en toch op zoek gaat naar wat anders.

Ik snap die hele obsessie voor kopen boven je macht niet zo, maar dat zal wel aan mij liggen. Misschien kun je het nu wel betalen, maar niemand kan voorspellen wat de toekomst brengt en of het dan ook nog betaalbaar is.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_175139232
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:09 schreef Justinn het volgende:

[..]

Al zou het zo zijn, hebben we het dus over 'Kleine lettertjes' waar je dus voor hebt getekend...

Speltip 1 bij huizen kopen, lees de koopovereenkomst en de hypotheekofferte/overeenkomst altijd in detail door, en laat ze bij voorkeur controleren door de hypotheekadviseur of een andere professional. Als theoretisch genomen daarin zou staan dat de hypotheek ontbonden wordt wanneer aan het licht komt dat je onvolledig bent geweest over je financiele situatie bij de aanvraag, teken je niet.
Inderdaad, maar voordat ik een koopovereenkomst en/of hypotheekovereenkomst voor mijn neus heb zal ik mijn schulden al hebben moeten doorgeven. Dus ga ik erover liegen/zwijgen of niet. Wat is een reëel worst-case-scenario als de bank er achteraf achterkomt?
  vrijdag 17 november 2017 @ 20:36:29 #53
152789 karr-1
pi_175139318
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:32 schreef MrAero het volgende:
Wat is een reëel worst-case-scenario als de bank er achteraf achterkomt?
Dat ze constateren dat je gelogen hebt bij het aanvragen van de hypotheek. Over het algemeen wordt daarmee het totale bedrag van de hypotheek in een keer opeisbaar. Zo is het aan ons uitgelegd toen wij ongeveer 2 jaar geleden een hypotheek afsloten.
pi_175139323
Je valt neem ik aan in de regeling dat je nog in 15 jaar moet afbetalen of anders naar maximale draagkracht moet afbetalen? Reken er dan maar op dat die 100K aflossen een stuk meer dan 500 euro pm zal zijn.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2017 20:37:32 ]
pi_175139418
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:27 schreef karr-1 het volgende:
Ik snap die hele obsessie voor kopen boven je macht niet zo, maar dat zal wel aan mij liggen. Misschien kun je het nu wel betalen, maar niemand kan voorspellen wat de toekomst brengt en of het dan ook nog betaalbaar is.
Een netto hypotheek van 1300 op een netto inkomen van 5000 vind ik niet boven mijn macht. Toeslagen, bonussen en overuren reken ik hier overigens niet mee. Ik hou netto dus 3700 over voor andere kostenposten zoals de studieschuld, en dat is volgens mij meer dan wat de gemiddelde Nederlander netto binnenkrijgt aan salaris.
pi_175139429
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:36 schreef spiritusbus het volgende:
Je valt neem ik aan in de regeling dat je nog in 15 jaar moet afbetalen of anders naar maximale draagkracht moet afbetalen? Reken er dan maar op dat die 100K aflossen een stuk meer dan 500 euro pm zal zijn.
Nee, ik val onder de nieuwe regeling, dus binnen 30 jaar aflossen.
  vrijdag 17 november 2017 @ 20:41:48 #57
152789 karr-1
pi_175139438
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:40 schreef MrAero het volgende:

[..]

Een netto hypotheek van 1300 op een netto inkomen van 5000 vind ik niet boven mijn macht. Toeslagen, bonussen en overuren reken ik hier overigens niet mee. Ik hou netto dus 3700 over voor andere kostenposten zoals de studieschuld, en dat is volgens mij meer dan wat de gemiddelde Nederlander netto binnenkrijgt aan salaris.
Vast wel, maar hoe lang blijft dat zo? Zwangerschap, ziekte, baanverlies, auto in de prak, ik noem maar een paar voorbeelden van kosten posten die je nu misschien niet hebt maar zomaar eens roet in het eten kunnen gooien.
pi_175139445
Gewoon niet aan beginnen, halveer de schuld eerst even en ga dan lekker een huis kopen.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_175139533
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat ze constateren dat je gelogen hebt bij het aanvragen van de hypotheek. Over het algemeen wordt daarmee het totale bedrag van de hypotheek in een keer opeisbaar. Zo is het aan ons uitgelegd toen wij ongeveer 2 jaar geleden een hypotheek afsloten.
Verwacht de bank dan werkelijk dat we het hele bedrag in 1x ophoesten? Dat kan natuurlijk niet. Het enige wat ze daarmee bereiken is dat we in de schuldsanering terechtkomen of failliet worden verklaard, waarna ze geen cent meer zien. Waarom zouden ze dat doen als de maandelijkse betalingen netjes binnen blijven komen?
pi_175139579
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:41 schreef MrAero het volgende:

[..]

Dat scheelt weer. Maar goed, verzwijgen lijkt me zeer onverstandig. Overigens, als je net begint met werken zul je over 3-5 jaar een stuk meer verdienen. Spaar wat poen in die jaren, dan kun je daarna een hogere hypotheek en heb je ook nog wat eigen geld in te brengen. Met een dergelijk gezamenlijk salaris kun je makkelijk 1500 euro per maand = 18k per jaar sparen. Na vijf jaar heb je 90k gespaard en koop je lachend een huis en ook nog eens op 1 salaris. Omdat je je studieschuld zo hoog is kun je ook nog eens belastingvrij sparen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2017 20:47:47 ]
  vrijdag 17 november 2017 @ 20:47:53 #61
152789 karr-1
pi_175139610
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:45 schreef MrAero het volgende:

[..]

Verwacht de bank dan werkelijk dat we het hele bedrag in 1x ophoesten? Dat kan natuurlijk niet. Het enige wat ze daarmee bereiken is dat we in de schuldsanering terechtkomen of failliet worden verklaard, waarna ze geen cent meer zien. Waarom zouden ze dat doen als de maandelijkse betalingen netjes binnen blijven komen?
Ik zeg niet dat ze het doen, ik zeg dat ze het mogen/kunnen doen, volgens het contract dat je ondertekend hebt. Op zijn minst zullen ze een stevig gesprek willen voeren en bv het maandbedrag dat je per maand betaald ophogen.
pi_175139881
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ze het doen, ik zeg dat ze het mogen/kunnen doen, volgens het contract dat je ondertekend hebt. Op zijn minst zullen ze een stevig gesprek willen voeren en bv het maandbedrag dat je per maand betaald ophogen.
Vandaar dit topic, ik zou heel graag willen weten wat de bank in dit soort gevallen zou doen. Als 40% het doet moet het toch wel eens zijn voorgekomen dat de bank erachter is gekomen. Maandbedrag ophogen? Tik op de vingers? Gehele hypotheekbedrag opeisen?

Als ik door rood rijdt weet ik precies hoe hoog de boete is als de politie het ziet. Op die manier kan je inschatten of het het risico waard is om op die manier 2 tellen eerder thuis te komen. Maar bij deze beslissing weet ik het niet. Als ik een tik op de vingers krijg en ze schroeven het maandbedrag een beetje op, dan is het te overzien. Als ze het hele bedrag opeisen, dan was dat het risico natuurlijk niet waard.

Dus als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.
pi_175140000
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:47 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Dat scheelt weer. Maar goed, verzwijgen lijkt me zeer onverstandig. Overigens, als je net begint met werken zul je over 3-5 jaar een stuk meer verdienen. Spaar wat poen in die jaren, dan kun je daarna een hogere hypotheek en heb je ook nog wat eigen geld in te brengen. Met een dergelijk gezamenlijk salaris kun je makkelijk 1500 euro per maand = 18k per jaar sparen. Na vijf jaar heb je 90k gespaard en koop je lachend een huis en ook nog eens op 1 salaris. Omdat je je studieschuld zo hoog is kun je ook nog eens belastingvrij sparen.
Dan is dat huis ook weer 100-150k duurder en heb je 5 jaar lang geld weggegooid in het zwarte gat dat huur heet. Een risico als deze zou ik zeker durven nemen gelet op de grote winst die te behalen valt.
  vrijdag 17 november 2017 @ 21:02:28 #64
327807 Mariposas
יה&#14
pi_175140003
Mij werd gevraagd om een bewijs dat ik geen studieschuld had. De kans is aanwezig dat de hypotheekverstrekker er bij jullie ook om vraagt.
Dit speelde zich een half jaar geleden af.
Als je hypotheekaanvraag wordt afgewezen, ben je goed zuur.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_175140058
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:02 schreef Confetti het volgende:

[..]

Dan is dat huis ook weer 100-150k duurder en heb je 5 jaar lang geld weggegooid in het zwarte gat dat huur heet. Een risico als deze zou ik zeker durven nemen gelet op de grote winst die te behalen valt.
Waar is dit verhaal op gebaseerd? Verwacht je serieus dat huizen die nu 330k kosten over 5 jaar 450k+ kosten?
  vrijdag 17 november 2017 @ 21:05:40 #66
152789 karr-1
pi_175140099
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:57 schreef MrAero het volgende:

[..]

Vandaar dit topic, ik zou heel graag willen weten wat de bank in dit soort gevallen zou doen. Als 40% het doet moet het toch wel eens zijn voorgekomen dat de bank erachter is gekomen. Maandbedrag ophogen? Tik op de vingers? Gehele hypotheekbedrag opeisen?
Het zal vast wel eens voorkomen maar of mensen daar mee te koop gaan lopen? Ik kan je alleen zeggen wat tegen ons is gezegd 2 jaar geleden en dat is dat het totale bedrag ineens opeisbaar kan worden als de bank dat wil.
pi_175140170
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:04 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Waar is dit verhaal op gebaseerd? Verwacht je serieus dat huizen die nu 330k kosten over 5 jaar 450k+ kosten?
Het blijft speculeren maar de markt is duidelijk 'positief'. Dat je 5 jaar huurgeld weggooit is wel een zekerheid. De kans dat de bank daadwerkelijk het gehele hypotheekbedrag gaat opeisen terwijl netjes betaald wordt is vrijwel nihil. Daar hebben ze geen enkel belang bij.
pi_175140175
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:02 schreef Mariposas het volgende:
Mij werd gevraagd om een bewijs dat ik geen studieschuld had. De kans is aanwezig dat de hypotheekverstrekker er bij jullie ook om vraagt.
Dit speelde zich een half jaar geleden af.
Als je hypotheekaanvraag wordt afgewezen, ben je goed zuur.
Oeh..in dat geval zou ik een document moeten vervalsen waar een 0 op staat in plaats van een 100.000 ...dat valt dan wel weer onder fraude denk ik zo. Mag ik vragen waar je de aanvraag hebt gedaan? Dan weet ik bij welke bank ik het in ieder geval niet hoef te proberen, haha.
  vrijdag 17 november 2017 @ 21:10:01 #69
152789 karr-1
pi_175140238
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:08 schreef MrAero het volgende:

[..]

Oeh..in dat geval zou ik een document moeten vervalsen waar een 0 op staat in plaats van een 100.000 ...dat valt dan wel weer onder fraude denk ik zo.
Dat denk je zo? Ik weet het wel zeker.

quote:
Mag ik vragen waar je de aanvraag hebt gedaan? Dan weet ik bij welke bank ik het in ieder geval niet hoef te proberen, haha.
Het zal me niets verbazen als steeds meer banken en hypotheekverstrekkers hierom gaan vragen juist vanwege de toegenomen aandacht rondom dit onderwerp recentelijk.
pi_175140351
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:07 schreef Confetti het volgende:

[..]

Het blijft speculeren maar de markt is duidelijk 'positief'. Dat je 5 jaar huurgeld weggooit is wel een zekerheid. De kans dat de bank daadwerkelijk het gehele hypotheekbedrag gaat opeisen terwijl netjes betaald wordt is vrijwel nihil. Daar hebben ze geen enkel belang bij.
Klopt, de kans is vrij klein, maar de mogelijke implicaties zijn rampzalig. En jouw speculeren is vermoedelijk zwaar overdreven, omdat in jouw scenario de prijzen ruimschoots boven het hoogtepunt van de vorige bubbel zouden komen.
pi_175140616
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:30 schreef Legatus het volgende:

[..]

Is dat een mogelijk gevolg?

Het is uiteindelijk een persoonlijke afweging afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden.
Verzwijgen bij aanvraag KAN een reden zijn voor directe opeisbaarheid van de schuld. Sterkte!
pi_175140722
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:45 schreef MrAero het volgende:

[..]

Als ze verwachten dat je dat gaat doen komt er een executieverkoop, boedelbeslag, executieveiling, loonbeslag. WSNP zal je niet zo snel in belanden, tenzij je bewust ontslag neemt en dan kom je er ook niet in. Dus tja, je zult gewoon lang blijven betalen.
pi_175140883
Obvion stelt geen vragen mbt studieschuld
pi_175141045
Ik ga er altijd vanuit dat we de hypotheek bruto moeten kunnen ophoesten. Je weet niet wat ze in Den Haag nog bedenken op dat punt. Je weet ook niet of de inkomens zo blijven. Bij kinderen gaat er minder in het laatje komen, je wil niet weten wat opvang kost en ook daar ben je voor een deel afhankelijk van de Haagse grillen. En als Den Haag besluit dat Duo de leningen moet laten registreren bij BKR ben je natuurlijk, want wed maar dat de hypotheekgieren komen innen. Is het niet meteen dan bij de volgende renteperiode.

Neem je tijd, bouw vermogen op en schulden af. Koop een opknappertje dat je de komende jaren verbouwt. Je hypotheek blijft dan laag en met jullie inkomens kun je verbouwingen sparen en zo betalen. En dan heb je over 10-15 jaar een mooie overwaarde.
pi_175141104
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:40 schreef MrsDuck het volgende:
Ik ga er altijd vanuit dat we de hypotheek bruto moeten kunnen ophoesten. Je weet niet wat ze in Den Haag nog bedenken op dat punt. Je weet ook niet of de inkomens zo blijven. Bij kinderen gaat er minder in het laatje komen, je wil niet weten wat opvang kost en ook daar ben je voor een deel afhankelijk van de Haagse grillen. En als Den Haag besluit dat Duo de leningen moet laten registreren bij BKR ben je mag. Neem je tijd, bouw vermogen op en schulden af. Koop een opknappertje dat je de komende jaren verbouwt. Je hypotheek blijft dan laag en met jullie inkomens kun je verbouwingen sparen en zo betalen.
Niet alleen dat, de kraan op de HRA hebben ze al gezet, en er is al iets met versnelde afbouw nu wat ze als extra inkomen schetsen ;)
pi_175141376
Ik zelf heb nu een studieschuld van 20k+ en ben nog 2,5 jaar aan het opbouwen. Heb nu een huis gekocht om daar zelf in te wonen. Heb het niet gemeld en zal ook niet melden. Per 1000 schuld kan er 5000 minder geleend worden in sommige gevallen. Vind dat niet kloppen. Zelfs als je op die schuld 8% duurzaam rendement maakt dan nog reageren de banken zo.
pi_175141609
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:35 schreef dikke_donder het volgende:
Obvion stelt geen vragen mbt studieschuld
Je hoeft het ook niet specifiek te vragen, als aanvrager moet je gewoon een correcte weergave van je financiële situatie geven.
Even a broken clock is right twice a day.
  vrijdag 17 november 2017 @ 22:00:41 #78
152789 karr-1
pi_175141634
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 21:51 schreef Rollator1987 het volgende:
Ik zelf heb nu een studieschuld van 20k+ en ben nog 2,5 jaar aan het opbouwen. Heb nu een huis gekocht om daar zelf in te wonen. Heb het niet gemeld en zal ook niet melden. Per 1000 schuld kan er 5000 minder geleend worden in sommige gevallen. Vind dat niet kloppen. Zelfs als je op die schuld 8% duurzaam rendement maakt dan nog reageren de banken zo.
Waarom vind je dat niet kloppen? Je vind het normaal op schuld op schuld te gaan stapelen?
pi_175141719
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 22:00 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waarom vind je dat niet kloppen? Je vind het normaal op schuld op schuld te gaan stapelen?
Ik denk dat hij ook niet helemaal begrijpt wat de waarde van die 1000 euro is aan rente over een periode van 30 jaar bij 2.5%. Overigens is het eveneens niet gezegd dat de stufi schuld op 0% blijft. Het verleden heeft bewezen dat die regelmatig hoger is geweest.
  vrijdag 17 november 2017 @ 22:24:55 #80
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_175142456
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:35 schreef Dehv27 het volgende:
Ad 3: je kunt ook een aflosvrije periode bij DUO aanvragen, van max 60 maanden geloof ik. Dan zie je de studieschuld dus ook niet meer terug op je afschriften O-)
pi_175142465
Ik ga denk ik een deel van mijn variabele inkomen proberen vast te laten leggen als vast inkomen door mijn werkgever. Ik heb op nog geen enkele werkdag minder dan 2 uur aan overuren gemaakt, dus als ik dat als vaste werktijd kan laten registreren dan is dat minstens 500 netto per maand extra, wat de aflossing van die 500 per maand aan studieschuld redelijk opheft in de hypotheek.

Dan kan ik de studieschuld ook gewoon vermelden en heb ik daar verder geen omkijken meer naar. Bedankt in ieder geval voor de tips en inzichten!
pi_175142535
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 22:29 schreef MrAero het volgende:
Ik ga denk ik een deel van mijn variabele inkomen proberen vast te laten leggen als vast inkomen door mijn werkgever. Ik heb op nog geen enkele werkdag minder dan 2 uur aan overuren gemaakt, dus als ik dat als vaste werktijd kan laten registreren dan is dat minstens 500 netto per maand extra, wat de aflossing van die 500 per maand aan studieschuld redelijk opheft in de hypotheek.

Dan kan ik de studieschuld ook gewoon vermelden en heb ik daar verder geen omkijken meer naar. Bedankt in ieder geval voor de tips en inzichten!
Tip, vraag je af hoe je dit echt recht gaat breien. Je gaat vanzelf naar je inkomen leven. Je 200 euro aan GWE is bij een beetje woning echt *zeer* positief. Bedenk je goed wat je gaat doen! Die 2 uur extra betekend dat je op het randje van de ATW werkt, je werkgever zal hier niet snel mee akkoord gaan, ga je dan overuren maken dan zal je bijna automatisch ATW schendingen begaan (niet leuk voor je baas). Tevens, bedenk je dat je ooit misschien kinderen wil?
pi_175142552
PS ga een informatief gesprek aan bij een hypotheekadviseur. Komen toch altijd net iets realistischere getallen uit dan bij de online formuliertjes.
  vrijdag 17 november 2017 @ 22:39:00 #85
152789 karr-1
pi_175142709
Structureel overuren maken? Hoe lang ga je dat volhouden?
pi_175142788
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 22:39 schreef karr-1 het volgende:
Ook dat
pi_175142865
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 22:39 schreef karr-1 het volgende:
Ik werk voornamelijk vanachter een bureau en loop af en toe een lab binnen. Heb ook de optie om vanuit huis te werken als ik het lab niet nodig heb, ik geef dan de gewerkte uren door. Het werk bevalt me prima, dus dat is prima vol te houden! Vooral het van huis uit werken is prettig met het oog op kinderen.
pi_175143463
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 22:45 schreef MrAero het volgende:
Vooral het van huis uit werken is prettig met het oog op kinderen.
Je bedoelt thuis werken met kinderen om je heen? Van collega's heb ik vernomen dat dat bijzonder slecht is voor je productiviteit.
pi_175143524
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 23:10 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Je bedoelt thuis werken met kinderen om je heen? Van collega's heb ik vernomen dat dat bijzonder slecht is voor je productiviteit.
Ik heb zelfs collega's die daar een aanvullende hypotheek voor namen om achter in de tuin een fatsoenlijke thuiswerkgelegenheid voor te laten bouwen.
pi_175143882
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 23:13 schreef q420856 het volgende:

[..]

Ik heb zelfs collega's die daar een aanvullende hypotheek voor namen om achter in de tuin een fatsoenlijke thuiswerkgelegenheid voor te laten bouwen.
Slot op de deur van het kantoor lijkt me een stuk goedkoper.
pi_175143964
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 23:31 schreef MrAero het volgende:

[..]

Slot op de deur van het kantoor lijkt me een stuk goedkoper.
en dan met een koptelefoon gaan zitten?
pi_175144060
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 23:36 schreef q420856 het volgende:

[..]

en dan met een koptelefoon gaan zitten?
Ik kom uit een gezin dat 8 pleegkinderen in huis had genomen met problemen die varieerden van ADHD tot ernstige hechtingsproblemen, allemaal jonger dan ik was. Geen moment stilte in huis. En ik was roadie tijdens mijn studie, dus ik bouwde concerten/feestjes op, leerde voor mijn examens terwijl het feest in volle gang was, en bouwde het daarna weer af. Als er iemand tegen herrie kan ben ik het wel.

En waar gaat het over, dat ik overwerken misschien niet kan volhouden als ik over 7 jaar een peuter door het huis kan hebben lopen die mij eventueel kan storen als ik eventueel thuis werk.. Je kan ook overdrijven als het gaat om denken aan de toekomst ;)
pi_175144409
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 23:42 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ik kom uit een gezin dat 8 pleegkinderen in huis had genomen met problemen die varieerden van ADHD tot ernstige hechtingsproblemen, allemaal jonger dan ik was. Geen moment stilte in huis. En ik was roadie tijdens mijn studie, dus ik bouwde concerten/feestjes op, leerde voor mijn examens terwijl het feest in volle gang was, en bouwde het daarna weer af. Als er iemand tegen herrie kan ben ik het wel.

En waar gaat het over, dat ik overwerken misschien niet kan volhouden als ik over 7 jaar een peuter door het huis kan hebben lopen die mij eventueel kan storen als ik eventueel thuis werk.. Je kan ook overdrijven als het gaat om denken aan de toekomst ;)
Fair enough, laten we inderdaad ontopic blijven :P

Mijn advies is: lieg er niet over. Al is het maar om potentieel gezeik te voorkomen.
pi_175146661
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:41 schreef MrAero het volgende:

[..]

Sure? Dan heb je voor het eerst stufi gehad vanaf 2015. En in zon korte tijd kun je nooit en diploma hebben behaald. Dus ga maar uit van 15 jaar.
pi_175146664
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 22:29 schreef t-star het volgende:

[..]

Ad 3: je kunt ook een aflosvrije periode bij DUO aanvragen, van max 60 maanden geloof ik. Dan zie je de studieschuld dus ook niet meer terug op je afschriften O-)
Het ging om de betalingen van de stufi. Niet om de afbetaling op zich.
pi_175146671
Paar opties die kunnen gebeuren:

Bank doet niets.
Bank eist gehele hypotheek bedrag op, huis moet direct verkocht worden, rest schuld blijft opeisbaar bij jullie.
Bank legt loonbeslag.
Negatieve bkr registratie, voorlopig geen huis meer voor jullie.
Door loonbeslag en andere bijkomende stress de ziektewet in.

Etc.

Als je het verzwijgt, zorg er dan voor dat je een potje groot genoeg hebt om het in 1keer af te lossen.
pi_175146680
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 06:58 schreef Dehv27 het volgende:

[..]

Het ging om de betalingen van de stufi. Niet om de afbetaling op zich.
Oh ja. In mijn tijd was stufi nog gewoon een gift.
  zaterdag 18 november 2017 @ 07:51:51 #98
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_175146765
Ik heb de indruk dat je zelf ook wel weet dat het niet de meest verstandige beslissing is, maar je jezelf naar dat droomhuis praat.

Ik ben zelf van de tijd dat mensen een tophypotheek namen en de huizenprijzen erg hoog stonden. Mijn vrouw en ik kwamen beiden uit een scheiding die ons geld kostte. Kortom, maximaal gleend om onze vrijheid te financieren.
We zijn nu 20 jaar verder en we hebben het hartstikke goed maar evengoed hangen die leningen als een molensteen om de nek.

Gebruik dat prachtige salaris om die molensteen van 100k zo snel mogelijk van je nek te krijgen en koop een goedkoper huis. Ik snap wel dat je in de randstad wat minder koopt voor 2 ton, maar goed, daar wonen is ook een keuze.

Als je maximaal leent en een hoop schuld hebt hang je er gewoon in bij al die banken. Je hele leven.

Om je vraag te beantwoorden, zolang je je hypotheek betaalt zal er niemand piepen. Maar ik zou als starter op de woningmarkt iets safer insteken. Zeker als je nog een gezin wil. Kinderen zijn duurder dan je denkt.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_175146766
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:37 schreef Legatus het volgende:

[..]

Wat een onzin.

Niet relevant. Je hebt niet de waarheid verteld dus je huidige hypotheekcontract is waardeloos. Het is namelijk opgesteld op basis van de informatie die jij verstrekt hebt en je hebt er voor getekend dat die informatie volledig en naar waarheid is versterkt. Elk aanvraagformulier voor een hypotheek kent wel een regeltje 'overige schulden'. Als er niet specifiek naar je studieschuld gevraagd wordt, had je daar je studieschuld simpelweg moeten invullen.

Zodra een bank er achter komt dat de documenten bij de aanvraag niet de volledige waarheid bevatten, is de gehele hypotheek per direct opeisbaar. Rekent u even af binnen 14 dagen? Anders gaat uw huis naar de veiling toe.
pi_175146817
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 23:42 schreef MrAero het volgende:

[..]

Die ervaring wil ik ook nog wel met je delen wat een peuter met je doet thuis, ik heb een baan waar ik nu 12 jaar zit, 10 jaar structureel overwerken(buitenland 84uur p week) en ik begin het nu een beetje zat te worden. Ook al zit ik met hetzelfde netto salaris wat jij met je partner verdient.

Ik mag ten alle tijden vanuit huis werken (standplaats thuis) en dat is erg moeilijk met die kleine man, daarbij wil ik hem ook vaker zien zonder dat ik thuis aan het werk ben(na het buitenlandwerk, rapporten e.d). Gelukkig heb ik destijds nooit mijn overuren laten meebereken in de hypotheek en zit ik er aan te denken om minder uren te draaien en gewoon contracturen aan te houden, en dit kan gewoon. Mijn vrouw gaat ook weer een paar uur werken nu die kleine naar school gaat(hij is net 4 geworden).
Dit geeft wel een rustgevend en zeker gevoel dat ik het financieel voor elkaar heb en dus niet vast zit aan structureel overwerk.

Succes met je beslissing maar als ik zo je topic doorlees zou ik er nog eens ernstig over nadenken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')