quote:Op vrijdag 17 november 2017 12:46 schreef Eris het volgende:
Jij bent de bestuurder en verantwoordelijk
appels met peren vergelijkenquote:Op vrijdag 17 november 2017 12:54 schreef RingBewoner het volgende:
Moet de verhuurder je ook vertellen dat je een gordel dient te dragen?
Nee hoor. Je wil je eigen verantwoordelijkheid afschuiven op een ander.quote:
Leg uit.quote:
Ik moest lachen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik ben bang dat jij uiteindelijk toch verantwoordelijk voor de auto die op weg gaat. Net als APK, rijsnelheid en verkeersregels.
Maar als je zich kan aantonen dat verhuurder zich op hoogte waren dat TS naar milieuzone gebied ging. had verhuurder jouw moeten waarschuwen of andere wagen die wel aan de milieueis voldoet meegegeven.
De vraag is of TS zelf onderzoeksplicht heeft voordat hij auto ging huren.
Ik rij ook altijd 100km/u in een 30 zone en stuur de boete naar de verhuurder.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik ben bang dat jij uiteindelijk toch verantwoordelijk voor de auto die op weg gaat. Net als APK, rijsnelheid en verkeersregels.
Maar als je zich kan aantonen dat verhuurder zich op hoogte waren dat TS naar milieuzone gebied ging. had verhuurder jouw moeten waarschuwen of andere wagen die wel aan de milieueis voldoet meegegeven.
De vraag is of TS zelf onderzoeksplicht heeft voordat hij auto ging huren.
als je bezitter bent van een auto van voor 2002 waarvoor deze speciale milieuregeling geldt, dan krijg je van de overheid een gerichte berichtgeving over nieuwe geldende regels.quote:
Waarom is de eigenaar aansprakelijk en niet jij?quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
als je bezitter bent van een auto van voor 2012 waarvoor deze speciale milieuregeling geldt, dan krijg je van de overheid een gerichte berichtgeving over nieuwe geldende regels.
Als je zelf nooit een dergelijke auto gehad hebt hoef je je nooit te bekommeren voor dergelijke regels. Daarnaast is het rijden door rood (wat standaard voor elk type weggebruiker geldt) een totaal andere omstandigheid. Je krijgt namelijk op rijlessen en basisscholen al geleerd dat je dat niet mag doen.
Daarbij woont de eigenaar nb zelf in de randstad en duidelijk op de hoogte welke extra regels er gelden voor zijn auto. Hij wist namelijk waarvoor en waar ik de auto zou gebruiken.
Maar zojuist even een juridisch persoon aan de telefoon gehad en de voorwaarden van snapcar bekeken, het blijkt dat de eigenaar uiteindelijk verantwoordelijk is voor de boete. Maar ik zal in overleg kijken naar een tussenweg
https://support.snappcar.(...)ekeuringen-verwerkenquote:Op vrijdag 17 november 2017 13:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Waarom is de eigenaar aansprakelijk en niet jij?
Begrijpend lezen is niet je sterkste kant?quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:41 schreef Onnoman het volgende:
[..]
https://support.snappcar.(...)ekeuringen-verwerken
ik zal kijken naar een tussenoplossing
Daarnaast kan je je ook afvragen in hoeverre snappcar nalatig is
bij het registreren van een auto als eigenaar kan je simpelweg opvragen uit welk jaar de auto komt om zodoende de informatievoorziening op orde te hebben
Je leert ook om naar borden te kijken. Maar aangezien er vaak tekst op die borden staat ben ik bang dat jij daar wat moeite mee hebt.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef Onnoman het volgende:
Als je zelf nooit een dergelijke auto gehad hebt hoef je je nooit te bekommeren voor dergelijke regels. Daarnaast is het rijden door rood (wat standaard voor elk type weggebruiker geldt) een totaal andere omstandigheid. Je krijgt namelijk op rijlessen en basisscholen al geleerd dat je dat niet mag doen.
Tsja als jij die conclusie daaruit trekt...quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:41 schreef Onnoman het volgende:
[..]
https://support.snappcar.(...)ekeuringen-verwerken
ik zal kijken naar een tussenoplossing
Daarnaast kan je je ook afvragen in hoeverre snappcar nalatig is
bij het registreren van een auto als eigenaar kan je simpelweg opvragen uit welk jaar de auto komt om zodoende de informatievoorziening op orde te hebben
Daar staat dus echt niet dat de verhuurder verantwoordelijk is...quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:41 schreef Onnoman het volgende:
[..]
https://support.snappcar.(...)ekeuringen-verwerken
ik zal kijken naar een tussenoplossing
Daarnaast kan je je ook afvragen in hoeverre snappcar nalatig is
bij het registreren van een auto als eigenaar kan je simpelweg opvragen uit welk jaar de auto komt om zodoende de informatievoorziening op orde te hebben
Dan mag de verhuurder de boete naar jouw schuiven, je bent immers verantwoordelijk voor de verkeer.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik rij ook altijd 100km/u in een 30 zone en stuur de boete naar de verhuurder.
mooie zinnen maak jequote:Op vrijdag 17 november 2017 13:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dan mag de verhuurder de boete naar jouw schuiven, je bent immers verantwoordelijk voor de verkeer.
Alleen de onderhoud of staat van de wagen is de verhuurder verantwoordelijk voor.
Maar stel dat verhuurder per abuis een verkeerde busje of wagen aan TS verhuurt.
Wat dan?
quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:03 schreef Hallmark het volgende:
Beste TS,
Fijn dat je een busje bij mij huurt.
LET OP: de bestemming waar je naar toe gaat, kent het zogenaamde concept van "betaald parkeren".
Met vriendelijke groet,
Bart van Kuik
Er bestaat ook zoiets als onderzoeksplicht.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
als je bezitter bent van een auto van voor 2012 waarvoor deze speciale milieuregeling geldt, dan krijg je van de overheid een gerichte berichtgeving over nieuwe geldende regels.
Als je zelf nooit een dergelijke auto gehad hebt hoef je je nooit te bekommeren voor dergelijke regels. Daarnaast is het rijden door rood (wat standaard voor elk type weggebruiker geldt) een totaal andere omstandigheid. Je krijgt namelijk op rijlessen en basisscholen al geleerd dat je dat niet mag doen.
Daarbij woont de eigenaar nb zelf in de randstad en duidelijk op de hoogte welke extra regels er gelden voor zijn auto. Hij wist namelijk waarvoor en waar ik de auto zou gebruiken. Hij had op zijn beurt mij kunnen adviseren.
Maar zojuist even een juridisch persoon aan de telefoon gehad en de voorwaarden van snapcar bekeken, het blijkt dat de eigenaar uiteindelijk verantwoordelijk is voor de boete. Maar ik zal in overleg kijken naar een tussenweg
Dacht je dat? Als de gemeente al de moeite neemt om een brief te sturen dan is het aan bewoners BINNEN de zone. Verder staan er bij de toegang van de milieuzone gewoon borden dat je er niet in mag.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef Onnoman het volgende:
als je bezitter bent van een auto van voor 2012 waarvoor deze speciale milieuregeling geldt, dan krijg je van de overheid een gerichte berichtgeving over nieuwe geldende regels.
Jij rijdt toch die milieuzone binnen, niet de eigenaar? Stel je een verhuurbedrijf van tegelsnijders ook aansprakelijk als je in je vingers snijdt ofzo.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
als je bezitter bent van een auto van voor 2012 waarvoor deze speciale milieuregeling geldt, dan krijg je van de overheid een gerichte berichtgeving over nieuwe geldende regels.
Als je zelf nooit een dergelijke auto gehad hebt hoef je je nooit te bekommeren voor dergelijke regels. Daarnaast is het rijden door rood (wat standaard voor elk type weggebruiker geldt) een totaal andere omstandigheid. Je krijgt namelijk op rijlessen en basisscholen al geleerd dat je dat niet mag doen.
Daarbij woont de eigenaar nb zelf in de randstad en duidelijk op de hoogte welke extra regels er gelden voor zijn auto. Hij wist namelijk waarvoor en waar ik de auto zou gebruiken. Hij had op zijn beurt mij kunnen adviseren.
Maar zojuist even een juridisch persoon aan de telefoon gehad en de voorwaarden van snapcar bekeken, het blijkt dat de eigenaar uiteindelijk verantwoordelijk is voor de boete. Maar ik zal in overleg kijken naar een tussenweg
Zeg ff wie dat is, dan ga ik daar nooit naartoe.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef Onnoman het volgende:
Maar zojuist even een juridisch persoon aan de telefoon gehad
quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Jij rijdt toch die milieuzone binnen, niet de eigenaar? Stel je een verhuurbedrijf van tegelsnijders ook aansprakelijk als je in je vingers snijdt ofzo.
Die boete is gewoon 100% voor eigen rekening. Net als dat je een snelheidsboete of andere boete krijgt. Jij bent bestuurder en jij bent verantwoordelijk. Sterker nog, al is er een koplamp kapot, is een band kaal, valt de uitlaat eronderuit, dan nog ben jij als bestuurder aansprakelijk en niet de eigenaar van de bus.
De kans dat je dit gaat winnen is exact 0%
quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:03 schreef Hallmark het volgende:
Beste TS,
Fijn dat je een busje bij mij huurt.
LET OP: de bestemming waar je naar toe gaat, kent het zogenaamde concept van "betaald parkeren".
Met vriendelijke groet,
Bart van Kuik
ahhhhhhhhquote:Op vrijdag 17 november 2017 14:35 schreef Speekselklier het volgende:
Los daar van zijn de borden voor milieuzones erg duidelijk. Ze beginnen met het hoofdbord dat er NIEMAND in mag. En daarna komen pas de uitzonderingen. Als je dus niet weet of je aan de uitzondering voldoet dan telt dus gewoon het hoofdbord.
En ik mag aan nemen dat je het hoofdbord wel bij je rijlessen hebt gehad.
[ afbeelding ]
Eh ik heb gewoon een willkeurige milieuzonne genomen hoor! Ik weet niet eens welke zone je bent ingeweest.quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:58 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ahhhhhhhh
voor 1-1-2011
bij de advertentie stond 2011
maakt mijn situatie weer iets sterker
boete gemaakt a.d. maastunnel in Rotterdam,quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:07 schreef Captain_Ghost het volgende:
Milieuzones voor diesels auto/ busje. Vrachtwagen geldt iets anders regels Vaak moet ze EURO 3 hebben.
Amsterdam = voor 1 januari 2000
Utrecht = voor 1 jan 2001
Rotterdam voor 1 jan 2001
Den Haag alleen voor vrachtwagens
Meer info welk steden wel en niet milieuzones heeft. https://www.milieuzones.nl/locaties-milieuzones
Idd. Wees gewoon een kerel.quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:53 schreef rival het volgende:
betaal gewoon de boete voor de fout die je maakt.
Beetje opletten voortaan.
En in het kentekenbewijs?quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:24 schreef Onnoman het volgende:
auto in advertentie stond op jaartal 2001
fuck dat!quote:
Niet jouw fout, wel jouw probleem.quote:
jij kent het rechssysteem blijkbaar nietquote:Op vrijdag 17 november 2017 15:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Niet jouw fout, wel jouw probleem.
Nou, succes ermeequote:Op vrijdag 17 november 2017 15:34 schreef Onnoman het volgende:
jij kent het rechssysteem blijkbaar niet
wel eens gehoord van koop onder dwaling?
de verbintenis is online tot stand gekomenquote:
omdat ik reacties verwacht van mensen met verstandquote:Op vrijdag 17 november 2017 15:36 schreef spijkerbroek het volgende:
Waarom open je überhaupt een topic als je het toch allemaal beter weet?
M.a.w. "ik luister alleen maar naar mensen die het met mij eens zijn".quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
omdat ik reacties verwacht van mensen met verstand
en niet mensen die gewoon willen reageren uit verveling
nee hoor, als er zinnige opbouwende feedback staat ga ik daar graag mee aan de slagquote:Op vrijdag 17 november 2017 15:38 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
M.a.w. "ik luister alleen maar naar mensen die het met mij eens zijn".
Prima. Succes ermee
Zo te zien wilt je de boete onderuit komen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
omdat ik reacties verwacht van mensen met verstand
en niet mensen die gewoon willen reageren uit verveling
Jij schrijft alleen maar losse flodders en onderbuikreactiesquote:Op vrijdag 17 november 2017 15:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Zo te zien wilt je de boete onderuit komen.
Das prima.
Echter de advertentie waarin auto van 2001 is, is geen garantie dat auto ook 2001. Daarvoor moet je naar de kenteken bewijs kijken. Eventueel ook via online een kentekencheck uitvoeren (gratis). Bij rwd kentekencheck.. Voor milieuzones zijn er ook kentekencheck of je auto in mag. Vaak via gemeente van locatie te vinden.
In beide geval heb je dat niet gedaan.
Heb je dat wel gedaan, had je ook gelijk aan autoverhuur zeggen/doorgeven dat je liever andere auto willen omdat je in de milieuzone moet. Was hele gezeik hier niet nodig geweest. Kortom je hebt een onderzoekplicht voordat je een overeenkomst aangaat.
Laat dat een goede les zijn!
Je kan ook bij de juridisch loket informeren en of proberen. Alleen vrees ik dat de antwoord hetzelfde als aantal reacties van mede fokkers zijn.
heb ik zojuist gedaan.. april 2001quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:04 schreef vannelle het volgende:
Wat is het kenteken van die bus en waar ben je geweest?
Laten we daar eens mee beginnen.
Via het kenteken is namelijk het bouwjaar te achterhalen en als we weten waar je precies de bekeuring hebt opgelopen is dat ook makkelijk om te weten omdat vele gemeentes een aparte verordening hebben.
Zonder deze gegevens blijft het een hoop geblaat in de ruimte.
white knightquote:Op vrijdag 17 november 2017 15:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Jij schrijft alleen maar losse flodders en onderbuikreacties
Is dat datum 1e toelating in Nederland of het bouwjaar?quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:16 schreef Onnoman het volgende:
[..]
heb ik zojuist gedaan.. april 2011
quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:26 schreef vannelle het volgende:
[..]
En dan nogmaals: Waar heb je die bekeuring opgelopen?
Dat heeft TS al aangegeven.quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:24 schreef Onnoman het volgende:
boete gemaakt a.d. maastunnel in Rotterdam,
TS geeft niet duidelijk antwoord, daarmee krijgt je vanzelf een onderbuikreacties terug.quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Jij schrijft alleen maar losse flodders en onderbuikreacties
Heb je de auto gekocht?quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:34 schreef Onnoman het volgende:
[..]
jij kent het rechssysteem blijkbaar niet
wel eens gehoord van koop onder dwaling?
Ja, en het bouwjaar veranderd van 2011 naar 2001.quote:
quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:35 schreef Onnoman het volgende:
[..]
de verbintenis is online tot stand gekomen
alsof ik dan nog ga vragen om een foto van het kentekenbewijs
ben jij nou zo dom, of ben ik nou zo slim?
dat sowieso, maar de plaats is maar 1 keer genoemd en nog niet veranderd in de tussentijdquote:Op vrijdag 17 november 2017 17:55 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ja, en het bouwjaar veranderd van 2011 naar 2001.
Nogal een belangrijk verschil denk je ook niet?
Welke berichtgeving? Ik heb een auto die volgens de idiote B&W van onze havenstad heel vervuilend is en daarom Rotterdam niet in mag/mocht. Nooit persoonlijk bericht over gehad.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
als je bezitter bent van een auto van voor 2012 waarvoor deze speciale milieuregeling geldt, dan krijg je van de overheid een gerichte berichtgeving over nieuwe geldende regels.
Als je zelf nooit een dergelijke auto gehad hebt hoef je je nooit te bekommeren voor dergelijke regels. Daarnaast is het rijden door rood (wat standaard voor elk type weggebruiker geldt) een totaal andere omstandigheid. Je krijgt namelijk op rijlessen en basisscholen al geleerd dat je dat niet mag doen.
Daarbij woont de eigenaar nb zelf in de randstad en duidelijk op de hoogte welke extra regels er gelden voor zijn auto. Hij wist namelijk waarvoor en waar ik de auto zou gebruiken. Hij had op zijn beurt mij kunnen adviseren.
Maar zojuist even een juridisch persoon aan de telefoon gehad en de voorwaarden van snapcar bekeken, het blijkt dat de eigenaar uiteindelijk verantwoordelijk is voor de boete. Maar ik zal in overleg kijken naar een tussenweg
Ach gut, als jij ergens overheen leest of voor de 2e keer vraag zal ik dat dan ook even uitdrukkelijk noemen ook al is het nogal offtopic?quote:Op vrijdag 17 november 2017 18:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
dat sowieso, maar de plaats is maar 1 keer genoemd en nog niet veranderd in de tussentijd
Volgens de wegensverkeerswet is de kentekenhouder ten alle tijden verantwoordelijk voor de boetes begaan met zijn voertuig. Hij heeft vanuit diezelfde wegenverkeerswet de mogelijkheid om deze boete door te schuiven naar een ander door de werkelijke bestuurder (met enige bewijslast) aan het openbara ministerie bekend te stellen. Ik gok dat dit een bekeuring is vanuit de WAHV, derhalve zal die geen gehoor geven aan de algemene voorwaarden van snapcar.quote:Op vrijdag 17 november 2017 12:44 schreef Onnoman het volgende:
Via snapcar had ik een bestelbus gehuurd uit 2011.
Deze bestelbus rijdt op diesel en is net niet meer toegestaan om te rijden in milieuzones.
Daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan en zodoende een bekeuring ontvangen waarvan de bezitter graag verlangt dat ik de bekeuring betaal.
Nu moet je bij snapcar altijd aangeven waar je gaat rijden met de auto en wat je gaat doen met de auto. De eigenaar was bewust van het feit dat ik naar een stad ging waar een dergelijke regeling van kracht is, maar heeft mij niet geattendeerd op het risico.
Nu is mijn vraag, in hoeverre is de eigenaar nalatig geweest in de informatieverstrekking? Of valt hem simpelweg niks te verwijten?
kijk, dit zijn nou antwoorden waar ik wat aan heb.. niet die "losse flodder" reacties van mensen die denken de waarheid in pacht te hebben (heb ik soms ook een handje van trouwens)quote:Op vrijdag 17 november 2017 21:19 schreef q420856 het volgende:
[..]
TL;DR:
Jammer jongen, je gaat hier niet mee wegkomen. Tip, betaal hem gewoon, bespaar jezelf de incassokosten en bespaar jezelf de mogelijkheid dat je dit vinkje achter je naam krijgt.
Wil je dat uiteindelijk toch aanvechten, zou ik zeggen. Misschien is handiger als je even langs juridische loket bezoekt voor advies. Die kostte namelijk niks.quote:Op zaterdag 18 november 2017 00:25 schreef Onnoman het volgende:
[..]
kijk, dit zijn nou antwoorden waar ik wat aan heb.. niet die "losse flodder" reacties van mensen die denken de waarheid in pacht te hebben (heb ik soms ook een handje van trouwens)
echter zie je toch één cruciaal detail over het hoofd.
In de advertentie stond duidelijk het jaartal vermeld "2001"
de boete die ik ontvangen heb is op basis van de onlangs geldende milieuregels en de milieuzone. Nogmaals ik citeer
"Bestel- en personenauto's op diesel met een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2001."
de bestelbus is niet vóór 01-01-2001, maar ná 01-01-2001
Ik heb een contract ondertekend op basis van de informatie die ik op dat moment tot de beschikking had, namelijk een auto uit 2001 die op diesel rijdt.
Mocht de datum van eerste toelating vóór 01-01-2001 zijn, had ik dat op moment van overeenstemming nimmer kunnen weten.
Ik heb de eigenaar dringend verzocht om de boete aan te vechten op basis van mijn bevinding.
Helaas heb ik daar tot op heden geen reactie op ontvangen
Toch he? Toch denk ik dat de verhuurder en snappcar hier weldegelijk een verwijt kan maken.quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Zo te zien wilt je de boete onderuit komen.
Das prima.
Echter de advertentie waarin auto van 2001 is, is geen garantie dat auto ook 2001. Daarvoor moet je naar de kenteken bewijs kijken. Eventueel ook via online een kentekencheck uitvoeren (gratis). Bij rwd kentekencheck.. Voor milieuzones zijn er ook kentekencheck of je auto in mag. Vaak via gemeente van locatie te vinden.
In beide geval heb je dat niet gedaan.
Heb je dat wel gedaan, had je ook gelijk aan autoverhuur zeggen/doorgeven dat je liever andere auto willen omdat je in de milieuzone moet. Was hele gezeik hier niet nodig geweest. Kortom je hebt een onderzoekplicht voordat je een overeenkomst aangaat.
Laat dat een goede les zijn!
Je kan ook bij de juridisch loket informeren en of proberen. Alleen vrees ik dat de antwoord hetzelfde als aantal reacties van mede fokkers zijn.
Ik zag het bouwjaar niet over het hoofd. Ik heb zelfs aangehaald dat deze uit het RDW kan en er dus geen advertentiefout geweest kan zijn. Je geeft eveneens ergens aan dat de DET van 01-04-2001 was? Als je mij het kenteken DM'ed dan kan ik dat ook controleren. Scheelt weer verwarring. Ik geef eveneens aan waarom een bezwaar er niet in zit, maar dat zal ik nogmaals proberen toe te lichten:quote:Op zaterdag 18 november 2017 00:25 schreef Onnoman het volgende:
[..]
kijk, dit zijn nou antwoorden waar ik wat aan heb.. niet die "losse flodder" reacties van mensen die denken de waarheid in pacht te hebben (heb ik soms ook een handje van trouwens)
echter zie je toch één cruciaal detail over het hoofd.
In de advertentie stond duidelijk het jaartal vermeld "2001"
de boete die ik ontvangen heb is op basis van de onlangs geldende milieuregels en de milieuzone. Nogmaals ik citeer
"Bestel- en personenauto's op diesel met een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2001."
de bestelbus is niet vóór 01-01-2001, maar ná 01-01-2001
Ik heb een contract ondertekend op basis van de informatie die ik op dat moment tot de beschikking had, namelijk een auto uit 2001 die op diesel rijdt.
Mocht de datum van eerste toelating vóór 01-01-2001 zijn, had ik dat op moment van overeenstemming nimmer kunnen weten.
Ik heb de eigenaar dringend verzocht om de boete aan te vechten op basis van mijn bevinding.
Helaas heb ik daar tot op heden geen reactie op ontvangen
Je hebt geantwoord zonder te lezen zie ik? De verhuurder moet zijn kenteken invullen, geen bouwjaar. Er is een koppeling met het systeem van de RDW. Mogelijk is het handig om eerst een kleine onderzoeksplicht te doen voordat je dergelijke reacties plaatst?quote:Op zaterdag 18 november 2017 02:30 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Toch he? Toch denk ik dat de verhuurder en snappcar hier weldegelijk een verwijt kan maken.
Van de verhuurder mag je verwachten dat ie zn gegevens naar waarheid invult op de site.
Van snappcar mag je ook verwachten dat die dat controleren. Desnoods aan de hand van het kenteken middels een koppeling naar de RDW. Juist om problemen als deze te voorkomen.
Per saldo denk ik dat het in deze Snappcar zou moeten zijn die samen met de verhuurder de boete moet betalen en dat Snappcar hieruit een les moet leren: controleren van de gegevens die de verhuurder opgeeft en verplichten de datum eerste toelating te noemen met wellicht een automatische waarschuwing erbij.
Vraag: krijg je bij de verhuur via snappcar de autopapieren mee? Met andere woorden: had jij het terplekke kunnen controleren als je even de kentekenapieren in had gezien?
Je had het op het kentekenbewijs kunnen zien.quote:Op zaterdag 18 november 2017 00:25 schreef Onnoman het volgende:
[..]
kijk, dit zijn nou antwoorden waar ik wat aan heb.. niet die "losse flodder" reacties van mensen die denken de waarheid in pacht te hebben (heb ik soms ook een handje van trouwens)
echter zie je toch één cruciaal detail over het hoofd.
In de advertentie stond duidelijk het jaartal vermeld "2001"
de boete die ik ontvangen heb is op basis van de onlangs geldende milieuregels en de milieuzone. Nogmaals ik citeer
"Bestel- en personenauto's op diesel met een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2001."
de bestelbus is niet vóór 01-01-2001, maar ná 01-01-2001
Ik heb een contract ondertekend op basis van de informatie die ik op dat moment tot de beschikking had, namelijk een auto uit 2001 die op diesel rijdt.
Mocht de datum van eerste toelating vóór 01-01-2001 zijn, had ik dat op moment van overeenstemming nimmer kunnen weten.
Ik heb de eigenaar dringend verzocht om de boete aan te vechten op basis van mijn bevinding.
Helaas heb ik daar tot op heden geen reactie op ontvangen
autopapieren zitten altijd standaard in de auto van iemandquote:Op zaterdag 18 november 2017 02:30 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Toch he? Toch denk ik dat de verhuurder en snappcar hier weldegelijk een verwijt kan maken.
Van de verhuurder mag je verwachten dat ie zn gegevens naar waarheid invult op de site.
Van snappcar mag je ook verwachten dat die dat controleren. Desnoods aan de hand van het kenteken middels een koppeling naar de RDW. Juist om problemen als deze te voorkomen.
Per saldo denk ik dat het in deze Snappcar zou moeten zijn die samen met de verhuurder de boete moet betalen en dat Snappcar hieruit een les moet leren: controleren van de gegevens die de verhuurder opgeeft en verplichten de datum eerste toelating te noemen met wellicht een automatische waarschuwing erbij.
Vraag: krijg je bij de verhuur via snappcar de autopapieren mee? Met andere woorden: had jij het terplekke kunnen controleren als je even de kentekenapieren in had gezien?
Weet je dat zeker? Ik heb bijvoorbeeld bij een leasemaatschappij gewerkt en in onze huurauto's lagen nooit kentekenpapieren..quote:Op zaterdag 18 november 2017 12:53 schreef Onnoman het volgende:
[..]
autopapieren zitten altijd standaard in de auto van iemand
De voorwaarde omtrent afhandeling bekeuringen die via snappcar te vinden zijn, zijn dermate beknopt dat je hier amper naar kan verwijzen cq rechten aan kan ontleden.quote:Op zaterdag 18 november 2017 10:36 schreef q420856 het volgende:
[..]
Ik kan in de algemene voorwaarden van snapcar voor zowel jou, als voor de verhuurder geen enkele reden vinden waarom hij aan je verzoek gehoor moet geven. Dat er een fout in de afhandeling bij justitie gemaakt is lijkt mij op basis van de gegeven informatie vrij evident. Maar zowel de overeenkomst die de verhuurder heeft met snapcar maakt dit niet mogelijk, evenmin als de overeenkomst welke jij met snapcar hebt. Ik heb geen enkele grond kunnen vinden op basis waarvan het bezwaar niet in strijd is met de voorwaarden van snapcar.
ik ookquote:Op zaterdag 18 november 2017 13:15 schreef Fer het volgende:
Ik kan op de rijderspagina van mijn leasemaatschappij een toestemming voor bezwaar aanvragen.
Als de boete terecht is zou het inderdaad een laffe actie zijn.quote:Op zaterdag 18 november 2017 14:11 schreef DieselTank het volgende:
Dus ts vindt dat de verhuurder de boete moet betalen? In principe dient iedere bestuurder te weten wat een milieuzone is en de bijhorende verkeersborden te herkken? Hoe weet de verhuurder nou dat jij de milieuzone in ging? Heb je dat expliciet aangegeven? Of heb je gezegd: ik ga daar en daar heen via de coentunnel en dient de verhuurder precies te weten waar alle milieuzones beginnen?
Het is wel weer laf allemaal.
Als huurder en verhuurder niet tot een oplossing komen zal snapcar deze op de huurder verhalen. Dit staat duidelijk omschreven op de website, inclusief incassokosten. Snapcar vergoed dan de boete aan de verhuurder. Je least nu geen auto, je hebt nu een auto volgens algemene voorwaarden gehuurd. Dat is nogal een verschil.quote:Op zaterdag 18 november 2017 13:06 schreef Onnoman het volgende:
[..]
De voorwaarde omtrent afhandeling bekeuringen die via snappcar te vinden zijn, zijn dermate beknopt dat je hier amper naar kan verwijzen cq rechten aan kan ontleden.
Het lijkt mij alles behalve onwaarschijnlijk dat een persoon op wie de boete wordt verhaald geen beroep kan aantekenen tegen deze boete. Ik weet het natuurlijk niet 100% zeker, maar ik heb het recht om een boete aan te vechten. Het is namelijk ook niet zo dat wanneer je een auto least je hoe dan ook boetes moet betalen. Als citaat wil ik hiervoor toepassen volgens de AV van Snappcar "Je dient dit eerst onderling met de betreffende huurder op te lossen."
Wat vervolgens de regels zijn wanneer eiser en verweerde niet tot een oplossing komen, is onbekend.
Snappcar heeft mij doen adviseren om zsm met de verhuurder in contact te komen. Dit heb ik gedaan. Tot op heden geen reactie van verhuurder ontvangen.
Dan neem ik die auto niet mee, extra boete voor het niet kunnen overleggen van de papieren. Topbedrijf zeg.quote:Op zaterdag 18 november 2017 12:54 schreef saviola9 het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Ik heb bijvoorbeeld bij een leasemaatschappij gewerkt en in onze huurauto's lagen nooit kentekenpapieren..
ik ga geen kentekens postenquote:
Waarom op Finnik.. Niet op RDW site, site van RDW geeft alleen duidelijker beeld hierover.quote:Op zaterdag 18 november 2017 16:14 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ik ga geen kentekens posten
als ik de check doe op finnik krijg ik dit resultaat
Deze *auto komt uit 2001, werd geleverd van 16-01-1996 tot 01-06-2003. Deze originele Nederlandse bedrijfswagen staat sinds 2001 op kenteken, is voorzien van een diesel motor, heeft een maximum vermogen van * kW (* PK) en een cilinderinhoud van * cc.
De auto heeft een topsnelheid van * km per uur en bereikt vanuit stilstand de * in * seconden.De APK is geldig tot 26-05-2016 en de wegenbelasting bedraagt ¤ 98,- per kwartaal.
Dus ik lees nu ook dat ik met een auto reed zonder geldig APK
misschien is dit dus de oorzaak van de boete
Omschrijving overtreding: Handelen ism een geslotenverklaring voor mrvtgen op meer dan 2 wielen, bord c6 bijlage 1 RVV 1990.
Er zijn geen gegevens gevonden voor het ingevulde kentekenquote:Op zaterdag 18 november 2017 16:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Waarom op Finnik.. Niet op RDW site, site van RDW geeft alleen duidelijker beeld hierover.
https://ovi.rdw.nl/
Vaag! Weet je zeker dat je een juiste kenteken ingevoerd heeft. Dit is database van RDW waarin alle auto in Nederland staat. Je kan zien of het gekeurd is of gestolen is. Welk bouw jaar enzovoort.quote:Op zaterdag 18 november 2017 16:43 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Er zijn geen gegevens gevonden voor het ingevulde kenteken
moet je het goed invullen of hier eens proberen http://www.gezonderelucht.nlquote:Op zaterdag 18 november 2017 16:43 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Er zijn geen gegevens gevonden voor het ingevulde kenteken
Dan is de auto of al gesloopt of er is iets anders mee, deel hem anders eens in DM. Ik wil je met alle liefde op weg helpen (anders had ik niet zoveel tekst al getypt) maar ik kan hier zo ook erg weinig mee.quote:Op zaterdag 18 november 2017 16:43 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Er zijn geen gegevens gevonden voor het ingevulde kenteken
ja 100% zekerquote:Op zaterdag 18 november 2017 16:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Vaag! Weet je zeker dat je een juiste kenteken ingevoerd heeft. Dit is database van RDW waarin alle auto in Nederland staat. Je kan zien of het gekeurd is of gestolen is. Welk bouw jaar enzovoort.
Maar als het niet in voorkomt. klopt er iets niet met snapcar en of auto.
ook geprobeerd, alleen finnik blijkt te werkenquote:Op zaterdag 18 november 2017 16:52 schreef Fer het volgende:
[..]
moet je het goed invullen of hier eens proberen http://www.gezonderelucht.nl
dank uquote:Op zaterdag 18 november 2017 17:04 schreef q420856 het volgende:
Nouja, als je hem zelfs niet in DM wilt delen kan ik niets meer voor je betekenen. Sterkte met de casus.
Vriend, hoe gaat de gemeente een boete opleggen als de auto niet in de RDW staat? Hint hint. Dan komt de boete nooit aan.quote:Op zaterdag 18 november 2017 17:15 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hmm, het is nu mooi wat ingewikkelder dan nu is.
Boete bedraag 90 euro dat kan, want Gemeente bepalen de boetehoogte. Bij 1e keer is laag bedrag als een waarschuwing.
Nu komt er bij deze auto niet bij de RDW database weet te vinden. Dat wil zeggen dat auto sloop is en of een andere reden niet op database staat. (ik weet ook niet waarom het niet in database voorkomt)
Dat betekent auto in een feite illegaal is. Auto mag dus helemaal niet op openbaar zijn. Het komt neer op dat auto toen niet verzekerd, apk en misschien ook niet belasting betaald of plicht nagekomen.
Omdat auto niet in RDW database staat, kon gemeente daarom geen juiste gegevens van dat auto vinden. Leggen ze automatische boete op.
Toch!..
Of zou ik gelijk iemand van juridische afdeling in arm nemen..
Misschien stuurde ze de boete naar de laatste eigenaar op.quote:Op zaterdag 18 november 2017 17:16 schreef q420856 het volgende:
[..]
Vriend, hoe gaat de gemeente een boete opleggen als de auto niet in de RDW staat? Hint hint. Dan komt de boete nooit aan.
De situatie is vrij eenvoudig. De casus rondom deze boete is volgens de AV op te lossen. Je lult je in het ronde om een uitweg te vinden. Het probleem is dat niemand algemene voorwaarden leest en nu er achter komt wat het gevolg is.quote:Op zaterdag 18 november 2017 17:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Misschien stuurde ze de boete naar de laatste eigenaar op.
Het situatie is nu best ingewikkelder geworden.
lees nog eens goed in bovenstaand bericht, APK is sinds 2016 niet meer goedgekeurdquote:Op zaterdag 18 november 2017 17:15 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hmm, het is nu mooi wat ingewikkelder dan nu is.
Boete bedraag 90 euro dat kan, want Gemeente bepalen de boetehoogte. Bij 1e keer is laag bedrag als een waarschuwing.
Nu komt er bij deze auto niet bij de RDW database weet te vinden. Dat wil zeggen dat auto sloop is en of een andere reden niet op database staat. (ik weet ook niet waarom het niet in database voorkomt)
Dat betekent auto in een feite illegaal is. Auto mag dus helemaal niet op openbaar zijn. Het komt neer op dat auto toen niet verzekerd, apk en misschien ook niet belasting betaald of plicht nagekomen.
Omdat auto niet in RDW database staat, kon gemeente daarom geen juiste gegevens van dat auto vinden. Leggen ze automatische boete op.
Toch!..
Of zou ik gelijk iemand van juridische afdeling in arm nemen..
jij bent wel echt de duivels advocaat zeg.. sjonge jongequote:Op zaterdag 18 november 2017 17:20 schreef q420856 het volgende:
[..]
De situatie is vrij eenvoudig. De casus rondom deze boete is volgens de AV op te lossen. Je lult je in het ronde om een uitweg te vinden. Het probleem is dat niemand algemene voorwaarden leest en nu er achter komt wat het gevolg is.
Lijkt me eerder dat Finnik niet klopt, dan dat iemand een bus zonder apk te huur aanbiedt en zelf al enkele keren lachend die apk boete betaald heeft.quote:Op zaterdag 18 november 2017 17:25 schreef Onnoman het volgende:
[..]
lees nog eens goed in bovenstaand bericht, APK is sinds 2016 niet meer goedgekeurd
aldus finnek
Ik heb je a leen uitvlucht gegeven, namelijk het zelf aanschrijven van het CVOM.quote:Op zaterdag 18 november 2017 17:26 schreef Onnoman het volgende:
[..]
jij bent wel echt de duivels advocaat zeg.. sjonge jonge
niet eens opnemen voor de fok boys
welk resultaat krijg je via autoverleden.nl ?quote:Op zaterdag 18 november 2017 17:35 schreef q420856 het volgende:
Finnik klopt van geen kant, een oude auto die ge-exporteerd is (mijn auto) zou afgelopen maand nog APK gekeurd zijn in Nederland.
Lol...
Ook niet kloppend resultaat.quote:Op zaterdag 18 november 2017 17:39 schreef Onnoman het volgende:
[..]
welk resultaat krijg je via autoverleden.nl ?
En aan welke onderzoeksplicht denk jij? Dat ik naar de site van Snappcar ga, een aanmelding doorloop om te kijken hoe een en ander verloopt?quote:Op zaterdag 18 november 2017 10:36 schreef q420856 het volgende:
Je hebt geantwoord zonder te lezen zie ik? De verhuurder moet zijn kenteken invullen, geen bouwjaar. Er is een koppeling met het systeem van de RDW. Mogelijk is het handig om eerst een kleine onderzoeksplicht te doen voordat je dergelijke reacties plaatst?
Dus je hebt op basis van onderbuik gevoelens een advies gegeven. Top!quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:48 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
En aan welke onderzoeksplicht denk jij? Dat ik naar de site van Snappcar ga, een aanmelding doorloop om te kijken hoe een en ander verloopt?
Ik heb 2/3 van de reacties doorgelezen, voordat ik mijn antwoord gaf. Dat vond ik voldoende in deze.
Wat zou je dan gedaan Q420..quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:50 schreef q420856 het volgende:
[..]
Dus je hebt op basis van onderbuik gevoelens een advies gegeven. Top!
Ik heb ergens al een paar mooie stukken proza geschreven. Succes met terugkijken.quote:Op zaterdag 18 november 2017 23:13 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Wat zou je dan gedaan Q420..
Gaf ik advies? Of gaf ik een mening en reactie op een anders post?quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:50 schreef q420856 het volgende:
[..]
Dus je hebt op basis van onderbuik gevoelens een advies gegeven. Top!
ik heb een auto uit 1991 maar nooit een aankondiging gehad van milieuzones.quote:Op vrijdag 17 november 2017 13:36 schreef Onnoman het volgende:
[..]
als je bezitter bent van een auto van voor 2002 waarvoor deze speciale milieuregeling geldt, dan krijg je van de overheid een gerichte berichtgeving over nieuwe geldende regels.
Als je zelf nooit een dergelijke auto gehad hebt hoef je je nooit te bekommeren voor dergelijke regels. Daarnaast is het rijden door rood (wat standaard voor elk type weggebruiker geldt) een totaal andere omstandigheid. Je krijgt namelijk op rijlessen en basisscholen al geleerd dat je dat niet mag doen.
Daarbij woont de eigenaar nb zelf in de randstad en duidelijk op de hoogte welke extra regels er gelden voor zijn auto. Hij wist namelijk waarvoor en waar ik de auto zou gebruiken. Hij had op zijn beurt mij kunnen adviseren.
Maar zojuist even een juridisch persoon aan de telefoon gehad en de voorwaarden van snapcar bekeken, het blijkt dat de eigenaar uiteindelijk verantwoordelijk is voor de boete. Maar ik zal in overleg kijken naar een tussenweg
Je vergeet ook dat gehuurd auto niet in enkele database van RDW voorkomt. In feit zou die auto helemaal niet in openbaar mogen berijden.quote:Op zondag 19 november 2017 11:14 schreef Dennism het volgende:
Toch krijg ik het idee dat TS hier wel een beetje afgebrand wordt terwijl hij wel een punt heeft tenzij ik iets mis.
Als ik kijk naar de feiten zoals gemeld in het topic.
1. TS huurt een busje van na 1-1-2001
2. Tijdens gebruik van het busje gaat TS een milieu zone in waar diesel auto's van voor 1-1-2001 niet in mogen. Volgens de opgegeven gegevens van de verhuurder mag TS de milieu zone dus gewoon inrijden, de auto is immers van na 1-1-2001.
3. Er is toch een boete uitgeschreven. Dit kan alleen als er of een fout gemaakt is en de boete onterecht is uitgeschreven, of wanneer de verhuurder (bewust) foutieve informatie verstrekt heeft.
In beide gevallen zie ik echter juridisch niet waarom TS deze boete zou moeten betalen.
De algemene voorwaarden stellen dat TS dit zal moeten gaan doen. Ongeacht of de boete terecht was of niet, de boete is er. Dat zijn voorwaarden waar TS mee akkoord is gegaan. Foutieve gegevens opgeven is niet mogelijk door de RDW koppeling (et voila, de auto komt dus voor bij het RDW, TS verneukt het opvragen gewoon).quote:Op zondag 19 november 2017 11:14 schreef Dennism het volgende:
Toch krijg ik het idee dat TS hier wel een beetje afgebrand wordt terwijl hij wel een punt heeft tenzij ik iets mis.
Als ik kijk naar de feiten zoals gemeld in het topic.
1. TS huurt een busje van na 1-1-2001
2. Tijdens gebruik van het busje gaat TS een milieu zone in waar diesel auto's van voor 1-1-2001 niet in mogen. Volgens de opgegeven gegevens van de verhuurder mag TS de milieu zone dus gewoon inrijden, de auto is immers van na 1-1-2001.
3. Er is toch een boete uitgeschreven. Dit kan alleen als er of een fout gemaakt is en de boete onterecht is uitgeschreven, of wanneer de verhuurder (bewust) foutieve informatie verstrekt heeft.
In beide gevallen zie ik echter juridisch niet waarom TS deze boete zou moeten betalen.
Feit is dat TS geen idee heeft welke DET op het kentekenbewijs stond. TS dit niet nogmaals ging verifiereren toen hij met die oude rammelbus bij de milieuzone aankwam. Het kenteken op dit moment helemaal niet meer te traceren is.quote:Op zondag 19 november 2017 11:14 schreef Dennism het volgende:
Toch krijg ik het idee dat TS hier wel een beetje afgebrand wordt terwijl hij wel een punt heeft tenzij ik iets mis.
Als ik kijk naar de feiten zoals gemeld in het topic.
1. TS huurt een busje van na 1-1-2001
2. Tijdens gebruik van het busje gaat TS een milieu zone in waar diesel auto's van voor 1-1-2001 niet in mogen. Volgens de opgegeven gegevens van de verhuurder mag TS de milieu zone dus gewoon inrijden, de auto is immers van na 1-1-2001.
3. Er is toch een boete uitgeschreven. Dit kan alleen als er of een fout gemaakt is en de boete onterecht is uitgeschreven, of wanneer de verhuurder (bewust) foutieve informatie verstrekt heeft.
In beide gevallen zie ik echter juridisch niet waarom TS deze boete zou moeten betalen.
Algemene voorwaarden zijn leuk, maar staan natuurlijk niet boven de wet, ook niet als je er mee akkoord bent gegaan. Ook op een onderzoeksplicht kan je het hier niet direct gooien want gegevens aangeleverd door de professionele partij of de partij die de professionele partij als tussenpersoon gebruik (de verhuurder) hoef je in de basis niet meer aan te twijfelen. Als de Snapcar site nu geen jaartal opgegeven stond was dit mogelijk een ander verhaal geweest. En als die gegevens er door een koppeling met de RDW op snapcar komen te staat zou TS al helemaal sterk moeten staan, want dan zou het helemaal niet kunnen dat deze boete uitgeschreven is gezien alleen auto's van voor 1-1-2001 de zone niet in mogen.quote:Op zondag 19 november 2017 12:45 schreef q420856 het volgende:
[..]
De algemene voorwaarden stellen dat TS dit zal moeten gaan doen. Ongeacht of de boete terecht was of niet, de boete is er. Dat zijn voorwaarden waar TS mee akkoord is gegaan. Foutieve gegevens opgeven is niet mogelijk door de RDW koppeling (et voila, de auto komt dus voor bij het RDW, TS verneukt het opvragen gewoon).
TS hoeft dat in principe ook niet nogmaals te verifiëren, een onderzoeksplicht is er vooral voor onbekende zaken waarvan de andere partij ook niet direct weet van zou kunnen hebben. Daar is in dit geval geen sprake van, die gegevens zijn zelfs door de verhuurder c.q. snapcar al dan niet via een koppeling met het RDW op de site van Snapcar aangegeven. Daarvan mag je gewoon aannemen dat deze kloppen als huurder. Als er nu geen informatie op snapcar had gestaan met deze jaartallen was dit mogelijk anders geweest.quote:Op zondag 19 november 2017 13:07 schreef Fer het volgende:
[..]
Feit is dat TS geen idee heeft welke DET op het kentekenbewijs stond. TS dit niet nogmaals ging verifiereren toen hij met die oude rammelbus bij de milieuzone aankwam. Het kenteken op dit moment helemaal niet meer te traceren is.
Tevens acht ik de kans op een fout in het systeem heel klein. Als de camera het correcte kenteken registreert, zou ook de juiste informatie vanuit de RDW database getrokken moeten worden. Er zijn ook geen berichten dat hierin fouten zijn gemaakt bij anderen.
was blufquote:Op zondag 19 november 2017 10:53 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
ik heb een auto uit 1991 maar nooit een aankondiging gehad van milieuzones.
Ik word nl gewacht de wet te kennen.
dan kan je je nog afvragen wat de rol van Snappcar is, mag je van Snappcar verwachten dat het onderzoek doet naar de auto's die zij ter verhuur aanbieden op hun site?quote:Op zondag 19 november 2017 12:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Je vergeet ook dat gehuurd auto niet in enkele database van RDW voorkomt. In feit zou die auto helemaal niet in openbaar mogen berijden.
ho ho ho!!quote:Op zondag 19 november 2017 12:45 schreef q420856 het volgende:
[..]
De algemene voorwaarden stellen dat TS dit zal moeten gaan doen. Ongeacht of de boete terecht was of niet, de boete is er. Dat zijn voorwaarden waar TS mee akkoord is gegaan. Foutieve gegevens opgeven is niet mogelijk door de RDW koppeling (et voila, de auto komt dus voor bij het RDW, TS verneukt het opvragen gewoon).
Dat zal afhangen van de correctheid van de gegevens, zijn alle gegevens op Snapcar correct en is daar dan uit te herleiden dat jij die zone niet in mocht rijden is het zeker redelijk dat jij de boete betaald. De verhuurder hoeft jou niet expliciet te waarschuwen over milieuzones daarvan mag verwacht dat jij als bestuurder zelf op de hoogte bent van de geldende regelgeving.quote:Op zondag 19 november 2017 17:15 schreef Onnoman het volgende:
In het geval dat de boete terecht is, in hoeverre kan je op basis van redelijkheid en billijkheid de boete op de huurder te verhalen? Kon de huurder namelijk bij de totstandkoming van het contract weten dat deze regels zouden gelden voor desbetreffende auto op basis van de informatie die hij op dat moment tot zijn beschikking had?
Punt, klaar, uit.quote:Op vrijdag 17 november 2017 12:46 schreef Eris het volgende:
Jij bent de bestuurder en verantwoordelijk.
Je hebt keurig een bericht ontvangen dat de boete er is. Je had aan verhuurder een afschrift van de boete kunnen verzoeken. Tot op heden is er geen enkele reden om te twijfelen dat die boete er niet is. Snapcar zal anders in de volgende stap deze gegevens wel aan je verstrekken.quote:Op zondag 19 november 2017 17:21 schreef Onnoman het volgende:
[..]
ho ho ho!!
ik heb enkel een bericht ontvangen, ik heb geen boete zwart-op-wit ontvangen van verhuurder (bewijs, foto of kopie).
Enkel een bericht dat verhuurder dit heeft ontvangen, het bericht van de boete en zijn IBAN nummer
dus ook dat is nog een vaag gebied!!!
Ik claim nergens dat de AV boven de wet staan. Onderzoeksplicht van TS heb ik het zelfs nooit op gegooid, het jaartal van de auto op de website van snapcar klopt immers gewoon. TS geeft zelfs al aan dat de auto van NA 01-01-2001 was. Dit maakt je punt al ongeldig, doch zal ik er op ingaan waarom de algemene voorwaarden hier van toepassing zijn.quote:Op zondag 19 november 2017 16:16 schreef Dennism het volgende:
[..]
Algemene voorwaarden zijn leuk, maar staan natuurlijk niet boven de wet, ook niet als je er mee akkoord bent gegaan. Ook op een onderzoeksplicht kan je het hier niet direct gooien want gegevens aangeleverd door de professionele partij of de partij die de professionele partij als tussenpersoon gebruik (de verhuurder) hoef je in de basis niet meer aan te twijfelen. Als de Snapcar site nu geen jaartal opgegeven stond was dit mogelijk een ander verhaal geweest. En als die gegevens er door een koppeling met de RDW op snapcar komen te staat zou TS al helemaal sterk moeten staan, want dan zou het helemaal niet kunnen dat deze boete uitgeschreven is gezien alleen auto's van voor 1-1-2001 de zone niet in mogen.
ZIe deze hele reeks, het punt of de auto van voor of na 2001 was, is al gewest. TS heeft al aangegeven 04-2001. Dus hij had er mogen rijden. De gegevens op snapcar waren correct. De boete afhandeling gebeurd keurig cnf. AV.quote:Op zondag 19 november 2017 17:53 schreef Dennism het volgende:
[..]
Dat zal afhangen van de correctheid van de gegevens, zijn alle gegevens op Snapcar correct en is daar dan uit te herleiden dat jij die zone niet in mocht rijden is het zeker redelijk dat jij de boete betaald. De verhuurder hoeft jou niet expliciet te waarschuwen over milieuzones daarvan mag verwacht dat jij als bestuurder zelf op de hoogte bent van de geldende regelgeving.
Mocht jij echter verwachten op basis van de gegevens op Snapcar dat jij de milieu zone in mocht rijden, bijv. wanneer zij aangeven dat de auto uit 2001 of later komt en de bebording aangeeft alle diesel auto's van voor 1-1-2001 mogen hier niet rijden en alle auto's van na die datum wel dan is het niet redelijk de boete door te schuiven. Jij mocht immers in dat geval er van uitgaan dat de door jou gehuurde (diesel) auto binnen de groep auto's valt die wel in de zone mogen rijden.
nu begin ik toch wel te twijfelen aan je bekwaamheid als adviseur, want die reactie slaat kant noch walquote:Op zondag 19 november 2017 18:38 schreef q420856 het volgende:
[..]
Je hebt keurig een bericht ontvangen dat de boete er is. Je had aan verhuurder een afschrift van de boete kunnen verzoeken. Tot op heden is er geen enkele reden om te twijfelen dat die boete er niet is. Snapcar zal anders in de volgende stap deze gegevens wel aan je verstrekken.
[..]
Ok, nu begin ik al helemaal te twijfelen aan je competentie.quote:Op zondag 19 november 2017 18:38 schreef q420856 het volgende:
[..]
Als de eigenaar van het voertuig de boete betaald heeft is er uberhaupt geen mogelijkheid meer om al dan niet in bezwaar te gaan. Hierdoor is de boete onherroepelijk geworden of men zal een hele grote aai over hun hart moeten doen. Dit heb ik eerder al geschetst en dit is ook wat TS nu aan het doen is. Betreffende het vergoeden van bekeuringen staat in de AV een prachtig punt dat je dit DIENT te doen. Niets wat de wet schent tot in zoverre, nog wat jouw rechten schaad. Immers je bent akkoord gegaan bekeuringen te betalen, de bekeuring is erkend door de verantwoordelijke (kentekenhouder) en deze schuift hem keurig volgens AV door. Niets wat tegen de wet is.
Dat ie nu niet in de database van het RDW voorkomt kan meerdere reden hebben: geschorst, geexpoteerd of inmiddels misschien wel gesloopt na bijv. een total loss. En dan kan er ook een foutje in het systeem staan of hebben gestaan, ook dat kun je niet uitsluiten.quote:Op zondag 19 november 2017 12:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Je vergeet ook dat gehuurd auto niet in enkele database van RDW voorkomt. In feit zou die auto helemaal niet in openbaar mogen berijden.
Dat is ook expliciet niet wat ik stel. Ik stelde dat jij verhuurder naar een afschrift van de boete kan vragen. Op het moment dat de boete betaald is, vergaan je mogelijkheden om in bezwaar te gaan. Als de verhuurder niet reageert op het verzoek tot dat afschrift kan je inderdaad contact opnemen met de partij waar jij een overeenkomst mee hebt (snapcar).quote:Op zondag 19 november 2017 19:15 schreef Onnoman het volgende:
[..]
nu begin ik toch wel te twijfelen aan je bekwaamheid als adviseur, want die reactie slaat kant noch wal
Conclusie die ik volgens jou trek is:
1. ik verhuur mijn auto via Snappcar
2. ik stuur de huurder ná 2 weken een bericht dat er een boete is ontvangen
3. huurder betaalt verhuurder klakkeloos
dat slaat nergens op vind je wel?
Het is geheel afhankelijk wat voor soort boete het is. Er zijn verschillende varianten. Ik schets hier de situatie hoe ik hem verwacht bij deze bon. Aangezien je verder niets hebt geroepen durf ik niet te zeggen of dat voor deze specifiek ook is. Ik heb hier, om het eenvoudig te houden, even de meest ongunstige optie geroepen. Dit is dan ook gebasseerd op onvoldoende informatie.quote:Op zondag 19 november 2017 19:19 schreef Onnoman het volgende:
[..]
Ok, nu begin ik al helemaal te twijfelen aan je competentie.
Waar in de wet staat dat je een boete niet mag aanvechten nadat je het betaald hebt?
volgens mij is dit klinkklare onzin wat je verkondigt
Hier ben ik toch wel zeer benieuwd naar, want als dit en je verdere post klopt dan zou de boete dus inderdaad onterecht zijn. Het erkennen (en mogelijk betalen) van een onterechte boete door de verhuurder zal TS zijn rechten wel degelijk schaden wanneer hij ook nog eens deze boete wil verhalen zonder mogelijkheid tot beroep. Een onterechte boete hoort immers helemaal niet betaald te worden, laat staan dat je deze zou mogen verhalen (nou ja, proberen kan altijd, maar ik zie geen juridische gronden waarop dat ooit toegewezen zal worden) op iemand die op basis van de informatie die hij had zo blijkt terecht mocht aannemen dat hij daar mocht rijden en er helemaal geen boete zou mogen volgen.quote:Op zondag 19 november 2017 18:38 schreef q420856 het volgende:
Als de eigenaar van het voertuig de boete betaald heeft is er uberhaupt geen mogelijkheid meer om al dan niet in bezwaar te gaan. Hierdoor is de boete onherroepelijk geworden of men zal een hele grote aai over hun hart moeten doen. Dit heb ik eerder al geschetst en dit is ook wat TS nu aan het doen is. Betreffende het vergoeden van bekeuringen staat in de AV een prachtig punt dat je dit DIENT te doen. Niets wat de wet schent tot in zoverre, nog wat jouw rechten schaad. Immers je bent akkoord gegaan bekeuringen te betalen, de bekeuring is erkend door de verantwoordelijke (kentekenhouder) en deze schuift hem keurig volgens AV door. Niets wat tegen de wet is.
Het is er even van afhankelijk of het een mulder is of een transactievoorstel. Dat is mij in deze niet geheel duidelijk. In alle gevallen had hij gewoon naar het CVOM moeten schrijven en niet naar de gemeente. De gemeente heeft hier geen invloed meer op. Mocht de kentekenhouder erkennen dat de boete terecht was (al dan niet terecht) en deze betaald hebben, dan heeft TS zich er via het accepteren van de AV ernaar geschikt dat hij deze zal moeten vergoeden aan verhuurder (via snapcar). Mocht TS zich bij het CVOM voegen (mulderfeit) en zich als bestuurder van het voertuig identificeren, dan vraag ik mij nog steeds af of het CVOM hier enige boodschap aan heeft aangezien de kentekenhouder al betaald heeft en dus erkend dat er iets aan de hand is. Ik vraag mij af tot in hoeverre het CVOM hier in mee gaat. Laten we voorop stellen dat het bezwaarrecht allereerst bij de kentekenhouder ligt en dat je, net zoals bij leaseauto's, toestemming moet krijgen om in bezwaar te kunnen gaan.quote:Op zondag 19 november 2017 20:36 schreef Dennism het volgende:
[..]
Hier ben ik toch wel zeer benieuwd naar, want als dit en je verdere post klopt dan zou de boete dus inderdaad onterecht zijn. Het erkennen (en mogelijk betalen) van een onterechte boete door de verhuurder zal TS zijn rechten wel degelijk schaden wanneer hij ook nog eens deze boete wil verhalen zonder mogelijkheid tot beroep. Een onterechte boete hoort immers helemaal niet betaald te worden, laat staan dat je deze zou mogen verhalen (nou ja, proberen kan altijd, maar ik zie geen juridische gronden waarop dat ooit toegewezen zal worden) op iemand die op basis van de informatie die hij had zo blijkt terecht mocht aannemen dat hij daar mocht rijden en er helemaal geen boete zou mogen volgen.
Stuk over bezwaar ben ik het mee eens, wanneer er al betaald is door de verhuurder (dom dom dom, deze had moeten controleren of de boete terecht was of niet, en zo niet uiteraard bezwaar moeten instellen) zal bezwaar maken geen zin meer hebben.quote:Op zondag 19 november 2017 21:00 schreef q420856 het volgende:
Je geeft aan dat er geen juridische gronden zijn om de kosten te verhalen, deze zijn er wel degelijk. Namelijk de tussen de partijen gesloten overeenkomst: Algemene voorwaarden. Ik hoor je wel roepen dat er geen juridische grondslag is, maar ik hoor je niet ropen waar je dit mee kan onderbouwen. Mogelijk is het een idee om dit aan te halen. Er zijn mij absoluut geen juridische gronden bekend waaruit blijkt dat boetes (terecht of onterecht) niet verhaald mogen worden op de huurder van een auto. Please enlighten me!
Sowieso dat over gezeur. Volgens mij is de AV juist aanvullend op het consumentenrecht en derhalve... maarja, wij gaan hier niet uitkomen.quote:Op zondag 19 november 2017 22:36 schreef Dennism het volgende:
[..]
Stuk over bezwaar ben ik het mee eens, wanneer er al betaald is door de verhuurder (dom dom dom, deze had moeten controleren of de boete terecht was of niet, en zo niet uiteraard bezwaar moeten instellen) zal bezwaar maken geen zin meer hebben.
Daarnaast zeg ik niet dat er geen grondslag is voor het verhalen van boetes, terechte boetes mogen uiteraard gewoon doorbelast worden, laat daar geen twijfel over bestaan. Ik zie enkel geen juridische grondslag in het consumentrecht voor het doorbelasten van onterechte boetes door een commerciële onderneming aan een consument die eigenlijk al niet uitgeschreven hadden mogen worden. Maar goed, Snapcar zal deze boete vast niet laten vallen en dit vast juridisch doorzetten, daarbij moet je jezelf dus wel afvragen of die heisa het je waard is anders kun je maar beter gewoon betalen om van het gezeur af te zijn.
precies, daarom gebruikte ik ook het voorbeeld van de leaseautoquote:Op zondag 19 november 2017 22:50 schreef Dennism het volgende:
Wat trouwens wel jammer is dat ze bij snapcar niet doen (of de verhuurder laten doen) wat eigenlijk iedere verhuurder doet, standaard bezwaar maken tegen iedere boete, bij dit bezwaar de gegevens van de bestuurder opgeven zodat deze de boete krijgt toegestuurd waarna deze zelf bezwaar kan aantekenen. Dan was volgens mij dit hele topic niet nodig geweest omdat TS het dan zelf had kunnen regelen.
Dat komt doordat ze hier met particulieren zitten. Begrijpelijk, met zulke rompslomp zitten particulieren er niet op te wachten hun auto uit te lenen.quote:Op zondag 19 november 2017 22:50 schreef Dennism het volgende:
Wat trouwens wel jammer is dat ze bij snapcar niet doen (of de verhuurder laten doen) wat eigenlijk iedere verhuurder doet, standaard bezwaar maken tegen iedere boete, bij dit bezwaar de gegevens van de bestuurder opgeven zodat deze de boete krijgt toegestuurd waarna deze zelf bezwaar kan aantekenen. Dan was volgens mij dit hele topic niet nodig geweest omdat TS het dan zelf had kunnen regelen.
paar maanden verder en ik heb er een goed gevoel bij om nog even met een slot te komen..quote:
wat wilde je zeggen?quote:
Ik had alleen de OP gelezen en wilde dus zeggen dat je gewoon diende te betalen, gesteund door de link die je zelf op pagina 1 postte.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |