Als ik een pilsje aangeboden krijg (fles) geef ik hem weg, krijg ik een glas dan drink ik deze laat ik het hierbij.. Wat nou wel of niet kan heeft zoals je hier kan lezen iedereen een eigen mening over en blijft ook een eeuwig discussiepunt.quote:Op dinsdag 28 november 2017 01:09 schreef Queller het volgende:
[..]
Hoezo 'probeer'? Alsof invloeden van buitenaf het je soms onmogelijk maken. Heel typisch.
Volgens mij heb ik dat nergens gedaan.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:54 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het gaat er niet om dat je binnen de wetgeving blijft.
Het gaat erom dat je bij hoog en bij laag beweert dat 1 biertje geen invloed heeft.
Feiten zijn voor jou blijkbaar niks waard.
Een dergelijke ontkenning is ontzettend laakbaar. En ja, dat mag jou ook in je professionele leven aangerekend worden.
Oh, nee?quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:04 schreef NewHorizon het volgende:
Volgens mij heb ik dat nergens gedaan.
quote:Op dinsdag 28 november 2017 08:18 schreef NewHorizon het volgende:
Als je dronken of aangeschoten in de auto stapt ja. Als je één biertje drinkt niet.
Neem je je woorden terug?quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:01 schreef NewHorizon het volgende:
Wat is dan het probleem als iemand één biertje drinkt op een feestje en daarna gaat rijden?
Ja, en? Dat maakt alcohol drinken minder erg, ofzo?quote:Sterker nog, ik heb zelfs nog extra zaken aangevoerd die naast een biertje ook desastreus zijn voor het rijgedrag.
Ja, dat vind ik ook apart.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:04 schreef NewHorizon het volgende:
Over regelgeving gesproken, wat ik echt apart vind is die 5-jaarsregel die ik hierboven al aanhaalde. Waar komt die vandaan? Kunnen ervaren bestuurders beter tegen alcohol? Of compenseert hun ervarenheid de gevolgen van extra alcohol? Ik vind beide een vreemde gedachtenkronkel.
Ik vind dit ook een raar iets. Na 5 jaar mag je dan ineens meer drinken achter het stuur terwijl per persoon een glas alcohol anders binnenkomt. Je mag dan wel 5 jaar meer ervaring hebben dan een net beginnende bestuurder, maar als ik zie hoe sommige mensen die al 10+ jaar hen rijbewijs hebben over de weg heen slingerenquote:Op dinsdag 28 november 2017 11:04 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik dat nergens gedaan.
Sterker nog, ik heb zelfs nog extra zaken aangevoerd die naast een biertje ook desastreus zijn voor het rijgedrag.
In feite zijn dat allemaal zaken die het verkeer veiliger maken. Nullijn alcohol, verbod op radio's, minimale rust (al is dat niet echt te controleren). Waarom de wetgever daar niet aan begint is de grote vraag.
Over regelgeving gesproken, wat ik echt apart vind is die 5-jaarsregel die ik hierboven al aanhaalde. Waar komt die vandaan? Kunnen ervaren bestuurders beter tegen alcohol? Of compenseert hun ervarenheid de gevolgen van extra alcohol? Ik vind beide een vreemde gedachtenkronkel.
Ik heb gezegd dat het effect op rijgedrag na het drinken van een glas bier een uur later marginaal is. Als je studies hebt waar anders uit blijkt neem ik mijn woorden zo terug, en zal ik zelfs mijn gedrag aanpassen.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:07 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Oh, nee?
[..]
[..]
Neem je je woorden terug?
[..]
Ja, en? Dat maakt alcohol drinken minder erg, ofzo?
En ik heb in post # 152 al bronnen aangevoerd waaruit blijkt dat het alcoholgehalte van 1 drankje al invloed heeft op je rijvaardigheid.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:11 schreef NewHorizon het volgende:
Ik heb gezegd dat het effect op rijgedrag na het drinken van een glas bier een uur later marginaal is. Als je studies hebt waar anders uit blijkt neem ik mijn woorden zo terug, en zal ik zelfs mijn gedrag aanpassen.
Zeker mee eens, ja.quote:En nee. Nogmaals, drankrijden is nooit goed te praten. Alleen jij hanteert een zero tolerance definitie, en ik een meer wettelijke. Als die wettelijke norm zoals jij stelt inderdaad nog steeds een veel grotere kans geeft op ongevallen, dan zou daar eens goed naar gekeken moeten worden.
Ik ben wat potiger en kom uit op 0.064%, maar ik snap je punt. De gemiddelde Nederlandse man heeft inderdaad een uur na een glas bier moeite met informatie verwerken. Wellicht tijd om de wetgeving eens te herzien (waar komt die 0.2% eigenlijk vandaan? Ik heb altijd begrepen dat dat was om false positives uit te sluiten, maar zoveel maak je zelf toch ook weer niet aan?).quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:22 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
En ik heb in post # 152 al bronnen aangevoerd waaruit blijkt dat het alcoholgehalte van 1 drankje al invloed heeft op je rijvaardigheid.
Stel, je bent een man van 70 kg, vrij gemiddeld dus.
Volgens de Formule van Widmark heb je 1 uur na het nuttigen van 1 glas alcohol, een alcoholgehalte 0.13‰ in je bloed. Het is dus zeker niet weg.
Bij 1 glas duurt dat volgens deze formule in deze omstandigheden (bij een man) ruim 2 uur.
[..]
Zeker mee eens, ja.
Ik denk dat de wetgeving te stroperig is: het beweegt niet mee met de snelheid van nieuwe inzichten.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:31 schreef NewHorizon het volgende:
Wellicht tijd om de wetgeving eens te herzien (waar komt die 0.2% eigenlijk vandaan? Ik heb altijd begrepen dat dat was om false positives uit te sluiten, maar zoveel maak je zelf toch ook weer niet aan?).
Het zijn vrij lastige studies om uit te voeren, omdat de aantallen variabelen zo groot zijn.quote:Heb nog wat onderzoeken geprobeerd te vinden over de invloed van andere zaken zoals radio, maar eerlijk gezegd vind ik daar vooralsnog alleen maar onderzoeken die het omgekeerde bewijzen (nl dat het zeker op lange stukken je concentratie te goede komt).
https://www.om.nl/onderwe(...)r/alcohollimiet-0-2/quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:37 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik denk dat de wetgeving te stroperig is: het beweegt niet mee met de snelheid van nieuwe inzichten.
Waarschijnlijk was vroeger de meetapparatuur ook gewoon niet goed genoeg... als vroeger de meetonzekerheid 0.15‰ was, kun je dus pas vanaf een resultaat van minimaal 0.15‰ met zekerheid zeggen dát er alcohol in het bloed zit (het ligt iets genuanceerder, maar je snapt het idee wel).
[..]
Het zijn vrij lastige studies om uit te voeren, omdat de aantallen variabelen zo groot zijn.
Ik kan me helemaal indenken dat bijvoorbeeld regen en schemer ook effect heeft op het werkelijke rijvermogen, je raakt bijvoorbeeld sneller vermoeid.
quote:Waarom geen 0,0 promille?
Daar is uitgebreid naar gekeken, maar het bleek niet te kunnen. Bijvoorbeeld omdat je door het eten van zoetigheid al kleine hoeveelheden alcohol in je bloed kan krijgen. Daarom is de grens gelegd bij die 0,2 promille. Maar eigenlijk betekent het gewoon: niet drinken, als je nog de weg op moet.
Spreekt elkaar volkomen tegenquote:Waarom geen 0,2 promille voor iedereen?
De strengere alcohollimiet geldt voor jongere en minder ervaren bestuurders. Deze groep heeft een hoge kans op een ongeluk.
Maar wanneer is iemand een ervaren bestuurder? Die grens is gebaseerd op cijfers en onderzoek. Daaruit blijkt dat jongere en minder ervaren bestuurders al bij een alcoholpromillage vanaf 0,2 promille een gevaar op de weg zijn.
Je moet er dan ook geen studie van maken maar kijken naar de praktijk..quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:37 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het zijn vrij lastige studies om uit te voeren, omdat de aantallen variabelen zo groot zijn.
Ik kan me helemaal indenken dat bijvoorbeeld regen en schemer ook effect heeft op het werkelijke rijvermogen, je raakt bijvoorbeeld sneller vermoeid.
Handhaafbaarheid is vaak een probleem bij dit soort zaken. En geld. Want om dit te voorkomen zou elke automobilist een medische keuring moeten krijgen.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:46 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Je moet er dan ook geen studie van maken maar kijken naar de praktijk..
Ik mag met mijn bril(min negen en een half) gewoon rijden.. rijbewijs halen etc.. omdat je prima kan zien met bril...
Tot je op een brommer of motor stapt bij nevel, mist of regen.. en dat dan in het donker...
Je ziet echt werkelijk geen hol.. alleen al door lantaarnpalen.. en al helemaal niet meer als er een tegenligger met gewoon dimlicht rijd.. laat staan als er eentje zn grootlicht te laat uit doet..
Maar volgens de geleerden kan het allemaal maar gewoon.. want op het moment dat er gevraagd word om even een kenteken op te lezen is het voldoende..![]()
Praktijk is echt belangrijker dan 1 of andere studie in dit soort gevallen..
Ik weet niet over wie jij het hebt maar ik kan prima rijden met 1 biertje op. Als ik uit eten ga ofzo en 2 biertjes drink en je zit ongeveer 2 uur in het restaurant, dan zijn die 2 biertjes ook alweer verdwenen. Als dat uberhaupt al zou betekenen dat je minder goed rijdt.quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:43 schreef poldervrouwtje het volgende:
[..]
Onnodig links rijden en geen knipperlicht op rotonde ? Ik weet niet over wie jij het hebt maar ik rij niet onnodig links en knipper braaf. Ik rij zelfs niet te hard.. En nee.. geen biertje..0 glazen als ik moet rijden.. hoe moeilijk kan het zijn..
Wat een reactie.. echt..
Vermoeidheid is erger als 2 bier dat kan ik je wel vertellen.quote:Op dinsdag 28 november 2017 13:48 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik weet niet over wie jij het hebt maar ik kan prima rijden met 1 biertje op. Als ik uit eten ga ofzo en 2 biertjes drink en je zit ongeveer 2 uur in het restaurant, dan zijn die 2 biertjes ook alweer verdwenen. Als dat uberhaupt al zou betekenen dat je minder goed rijdt.
Je doet alsof de enige factor voor het ongeluk krijgen in het verkeer alcohol is. Echt niet. Ik rij slechter met 2 redbull op want daar krijg ik echt hartkloppingen van. Toch is dat volgens de wet legaal![]()
Er rijden bejaarden rond met ogen die bijna al niets meer kunnen zien en reactievermogen van niks. Toch mogen die volgens de wet ook nog rijden terwijl het levensgevaarlijk is.
Dus loop niet zo achterlijk te janken. Als je dronken achter het stuur gaat zitten dan heb ik daar ook geen goed woord voor over. De rest is allemaal geneuzel.
Zeker. Als ik met m'n oma in de auto zit rij ik ook slechter trouwens, die kan echt haar mond geen enkele seconde houden. Dan ziet die boom aan de kant van de weg er soms heel verleidelijk uit.quote:Op dinsdag 28 november 2017 13:55 schreef kree het volgende:
[..]
Vermoeidheid is erger als 2 bier dat kan ik je wel vertellen.
Ik heb voor werk echt veel km gemaakt en dan met name in het zonnetje tegen het eind van de dag, heb ik toch echt een paar keer parkeerplaatsen opgezocht omdat ik me ogen dicht voelde zakken gewoon.
quote:Op dinsdag 28 november 2017 13:59 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Zeker. Als ik met m'n oma in de auto zit rij ik ook slechter trouwens, die kan echt haar mond geen enkele seconde houden. Dan ziet die boom aan de kant van de weg er soms heel verleidelijk uit.
Eens maar dat gaat er bij de puristen niet in.quote:Op dinsdag 28 november 2017 13:48 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik weet niet over wie jij het hebt maar ik kan prima rijden met 1 biertje op. Als ik uit eten ga ofzo en 2 biertjes drink en je zit ongeveer 2 uur in het restaurant, dan zijn die 2 biertjes ook alweer verdwenen. Als dat uberhaupt al zou betekenen dat je minder goed rijdt.
Je doet alsof de enige factor voor het ongeluk krijgen in het verkeer alcohol is. Echt niet. Ik rij slechter met 2 redbull op want daar krijg ik echt hartkloppingen van. Toch is dat volgens de wet legaal![]()
Er rijden bejaarden rond met ogen die bijna al niets meer kunnen zien en reactievermogen van niks. Toch mogen die volgens de wet ook nog rijden terwijl het levensgevaarlijk is.
Dus loop niet zo achterlijk te janken. Als je dronken achter het stuur gaat zitten dan heb ik daar ook geen goed woord voor over. De rest is allemaal geneuzel.
Voor een beginnend bestuurder is anderhalf glas idd al teveel, want dat levert een promillage op boven de grens voor beginnend bestuurders, dus ja, dat "advies" dat een flesje bier wel kan voor die user was al dom, maar in de wetenschap dat hij al eens een alcoholcursus heeft moeten doen helemaal.quote:
Zucht.quote:Op dinsdag 28 november 2017 13:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Gezien hoe je als door een wesp gestoken reageert ben jij de achterlijke hier hoor...quote:Dus loop niet zo achterlijk te janken. Als je dronken achter het stuur gaat zitten dan heb ik daar ook geen goed woord voor over. De rest is allemaal geneuzel.
Nee, de wetgever bepaalt dat onervaren bestuurders minder mogen drinken.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:37 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het is wat dat betreft ook apart dat de wetgeving in Nederland toestaat dat ‘ervaren’ bestuurders meer alcohol kunnen drinken. Trek die grens gewoon helemaal naar 0,2 en handhaaf dat streng.
Geneuzel. En informatie van sites als Jellinek of veilig verkeer Nederland neem ik ook met een korreltje zout als we over dit onderwerp praten. Hebben we het over glazen, flesjes, blikjes, ben ik 50 of 120 kg, ben ik een ervaren drinker of nog 16. Bovendien is 0.19 prima om nog mee te rijden volgens de wet.quote:Op dinsdag 28 november 2017 14:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Zucht.
Dat is dus gewoon niet waar.
Na 2 uur heb je nog een promillage van 0.19, en pas na 3h20min is de alcohol uit je bloed (ervan uitgaande dat je een gemiddelde man van 70kg bent).
Dan hebben we een andere definitie van achterlijk. Ik vind mensen achterlijk die doen alsof een druppeltje alcohol meteen dood en verderf betekent. Terwijl er zoveel factoren zijn die meespelen bij het verhogen van een kans op een ongeluk.quote:Gezien hoe je als door een wesp gestoken reageert ben jij de achterlijke hier hoor...
Goed argument wel.quote:
Tuurlijk, jij denkt dat Jellinek de formule van Widmark bedacht heeftquote:En informatie van sites als Jellinek of veilig verkeer Nederland neem ik ook met een korreltje zout als we over dit onderwerp praten. Hebben we het over glazen, flesjes, blikjes, ben ik 50 of 120 kg, ben ik een ervaren drinker of nog 16. Bovendien is 0.19 prima om nog mee te rijden volgens de wet.
Booooooeeehooooeeeee, er sijn anderuh dinguh die ook erruggg sssijnn!!quote:Dan hebben we een andere definitie van achterlijk. Ik vind mensen achterlijk die doen alsof een druppeltje alcohol meteen dood en verderf betekent. Terwijl er zoveel factoren zijn die meespelen bij het verhogen van een kans op een ongeluk.
En wat is dan nu precies zo grappig?quote:Op dinsdag 28 november 2017 14:48 schreef spiritusbus het volgende:
Haha, toen ik begin november hier een opmerking postte dat ik 15 glazen wel wat veel vond werd dat als offtopic weggegooid en toen ik daar in de fb naar vroeg werd dat als gezeik afgedaan
Dat mijn ene post in het niet valt bij de drie pagina's van nu, terwijl de mods toen moeilijk deden over een zinnetje offtopic. Dat vind ik wel 'bijzonder' en hilarisch tegelijk.quote:Op dinsdag 28 november 2017 14:49 schreef Queller het volgende:
[..]
En wat is dan nu precies zo grappig?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |