Het is geen of/of kwestie.. Het biertje komt dus gewoon bij die afleiding of vermoeidheid..quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Jij rijdt ook altijd met je muziek uit? En alleen als je minimaal acht uur geslapen hebt?
Want slaaptekort en afleiding onderweg heeft veel meer invloed dan één biertje een uur voordat je in de auto stapt.
Je bent dus écht van mening 'dat 1 biertje wel kan', met andere woorden, dat dat niet slechter is dan helemáál niet drinken in het verkeer?quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:11 schreef NewHorizon het volgende:
Je komt wel met goede argumenten, dat moet ik je nageven...
Bron.quote:Vanaf welk promillage?
Al bij hele lage promillages treden er al veranderingen op in vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen rijden (1):
Vanaf 0,15‰ verslechtert de verwerking van informatie.
Vanaf 0,2‰ verslechtert het vermogen om tegelijkertijd meerdere taken uit te voeren
Vanaf 0,4‰ worden eigen fouten over het hoofd gezien
Vanaf 0,5‰ gaat je reactiesnelheid omlaag. Verder vermindert het vermogen koers te houden en te rijden met constante snelheid. Ook overschat je vanaf dat promillage jew rijvaardigheid: je wordt roekeloos.
Bij welk promillage mag je nog rijden?
Beginnende bestuurders mogen niet rijden bij een promillage van 0,2 en hoger. Dit komt neer op ongeveer één standaardglas alcohol. Ben je langer dan 5 jaar in het bezit van een rijbewijs, dan is deelname aan het verkeer verboden bij een promillage van 0,5 en hoger. Dit percentage bereikt je na het drinken van ongeveer 2 glazen alcohol binnen een uur.
Kans op ongevallen
Bij 0,5‰ neemt de kans op een ongeval met 40% toe.
Bij 1‰ neemt de kans op een ongeval met 400% toe (4 keer zo hoog).
Bij 1,51 ‰ neemt de kans op een ongeval 2000% toe (20 keer zo hoog) (2).
Het feit dat er andere zaken zijn die óók negatieve invloed hebben op je rijvaardigheid, betekent niet dat je daarmee het gebruik van (1 glas) alcohol mag goedpraten.quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:45 schreef NewHorizon het volgende:
Jij rijdt ook altijd met je muziek uit? En alleen als je minimaal acht uur geslapen hebt?
Want slaaptekort en afleiding onderweg heeft veel meer invloed dan één biertje een uur voordat je in de auto stapt.
En waarom is het biertje dan zo slecht en de radio prima?quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:50 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het is geen of/of kwestie.. Het biertje komt dus gewoon bij die afleiding of vermoeidheid..
Aantoonbaar onjuist.quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:53 schreef NewHorizon het volgende:
Daar gaat één biertje een uur voor vertrek echt geen verandering in maken. Het zit amper meer in je bloed tegen die tijd.
Hoeveel is er nog over van dat biertje na een uur?quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Je bent dus écht van mening 'dat 1 biertje wel kan', met andere woorden, dat dat niet slechter is dan helemáál niet drinken in het verkeer?
Je bent niet op de hoogte van het feit dat 1 alcoholhoudende consumptie je rijvaardigheid al vermindert?
[..]
Bron.
En let dus op: 1 glas alcohol is ongeveer 0,2 tot 0,25 ‰. De effecten zijn dan al meetbaar!
Ga je het nu nog steeds goedpraten?
[..]
Het feit dat er andere zaken zijn die óók negatieve invloed hebben op je rijvaardigheid, betekent niet dat je daarmee het gebruik van (1 glas) alcohol mag goedpraten.
quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:53 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
En waarom is het biertje dan zo slecht en de radio prima?
En wie zegt dat ik vermoeid ben als ik een biertje drink? Misschien ben ik wel hartstikke fit.
Je rijvaardigheden zijn onderhevig aan een heel scala van invloeden. Je basisvaardigheid, afleiding, vermoeidheid, etc. Daar gaat één biertje een uur voor vertrek echt geen verandering in maken. Het zit amper meer in je bloed tegen die tijd.
Ja, maar de radio komt toch ook bovenop je vermoeidheid? Waarom is dat wel geaccepteerd?quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:58 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]Je begrijpt het niet als ik zeg dat het biertje er nog bij komt ofzo?
Of ga je uitgeslapen en zonder radio of andere invloeden pas met een biertje op rijden ofzo?
"Ja maar het zit amper in je bloed"
Als er amper bloed in je bier zit zuip je het ook niet..
De radio heeft een knop.. alcohol blijft stromen..quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:57 schreef NewHorizon het volgende:
Die invloed valt echter in het niet bij andere invloeden. Dan zijn er veel invloedrijkere zaken die eerst verboden moeten worden. Om te beginnen de radio.
Alsof mensen zelf altijd doorhebben in hoeverre ze afgeleid zijn met een autoradio aan. Ga maar eens een stuk rijden met de radio uit en zie hoeveel meer attentie je hebt voor de omgeving.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:01 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
De radio heeft een knop.. alcohol blijft stromen..
Maargoed.. gelukkig zijn er nog maar een paar mensen waaronder kinderen uit mn omgeving doodgereden door mensen die precies zo'n denkpatroon als jij hebben..
En geloof me.. van de boete/maatregel of rechter heb je nog het minste last..
Omdat je de radio uit kunt zetten he?quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:59 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, maar de radio komt toch ook bovenop je vermoeidheid? Waarom is dat wel geaccepteerd?
Het wordt nog wat gekker als je weet dat NewHorizon piloot bij KLM is... je verwacht van zo'n club toch een iets professionelere houding t.o.v. alcohol.quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:54 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Aantoonbaar onjuist.
Het schijnt wel te heersen op FOK, cognitieve dissonantie.
De kans dat je in de lucht iets raakt is niet zo groot.. De rest gaat automatisch..quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:03 schreef OEM het volgende:
[..]
Het wordt nog wat gekker als je weet dat NewHorizon piloot bij KLM is... je verwacht van zo'n club toch een iets professionelere houding t.o.v. alcohol.
(Alhoewel, gezien dat akkefietje met van wijngaarden bij transavia/klm zal dat flink tegenvallen)
In de luchtvaart zijn regels inderdaad een stuk strenger, wellicht om dit soort discussies te voorkomen.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:03 schreef OEM het volgende:
[..]
Het wordt nog wat gekker als je weet dat NewHorizon piloot bij KLM is... je verwacht van zo'n club toch een iets professionelere houding t.o.v. alcohol.
(Alhoewel, gezien dat akkefietje met van wijngaarden bij transavia/klm zal dat flink tegenvallen)
ik heb alleen radio aan , geen oortjes in en niet keihard , bel niet en ik rij idd niet als ik nauwelijks geslapen heb. Ik heb de mazzel dat ik niet enige in huis ben met rijbewijs, dus ik hoef niet te rijden als ik niet in staat ben. Als ik niet fit ben rij ik niet.quote:Op dinsdag 28 november 2017 09:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat vind ik erg netjes van jequote:Op dinsdag 28 november 2017 10:09 schreef poldervrouwtje het volgende:
[..]
ik heb alleen radio aan , geen oortjes in en niet keihard , bel niet en ik rij idd niet als ik nauwelijks geslapen heb. Ik heb de mazzel dat ik niet enige in huis ben met rijbewijs, dus ik hoef niet te rijden als ik niet in staat ben. Als ik niet fit ben rij ik niet.
Ik ben chronisch ziek dus sowieso ben ik erg bewust van wanneer wel en wanneer niet.. dus dat ligt wat genuanceerder misschien ;-).. Ik gebruik met tijden ook medicatie waarmee ik helemaal niet mag rijden .. wat ik dan ook niet doe .. en dan ben ik blij met kinderen met rijbewijs ;-)quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:11 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat vind ik erg netjes van je
Heb het zelf ooit meegemaakt, te vermoeid gaan autorijden. Dat was nogal confronterend, heb toen ook moeten stoppen.
Helaas is er geen objectieve methode om daarop te handhaven.
Notoire drankrijders trekken zich toch al niks aan van de regels, dus vraag me inderdaad af wat het intrekken van een rijbewijs gaat helpen (ook hier in Nederland).quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:18 schreef Voszje het volgende:
Hier in Rusland ben je direct je rijbewijs kwijt als je alcohol hebt gedronken en achter het stuur kruipt, al zal dat mensen nog steeds niet weerhouden.
Ja, ben ik inderdaad met je eens. Ik denk dat een dergelijke maatregel echter wel werkt voor diegenen die denken dat 'een paar drankjes wel kunnen', en inderdaad niet voor notoire drankrijders. Hier kan het gewoon niet en dus doet een weldenkend mens het ook niet.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:25 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Notoire drankrijders trekken zich toch al niks aan van de regels, dus vraag me inderdaad af wat het intrekken van een rijbewijs gaat helpen (ook hier in Nederland).
Het maakt handhaving wel iets eenvoudiger zolang de auto op eigen naam staat, maar verder zie je vaak genoeg veroordelingen voorbij komen van drankrijders die ook nog eens geen rijbewijs (meer) hebben.
Dan helpt enkel nog hard straffen, auto in beslag, werk-/celstraf, etc.
Je kunt rustig met vijf bier achter de kiezen in de auto stappen na een dagfestival dat 12 uur duurde.quote:
Het is wat dat betreft ook apart dat de wetgeving in Nederland toestaat dat ‘ervaren’ bestuurders meer alcohol kunnen drinken. Trek die grens gewoon helemaal naar 0,2 en handhaaf dat streng.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:30 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ja, ben ik inderdaad met je eens. Ik denk dat een dergelijke maatregel echter wel werkt voor diegenen die denken dat 'een paar drankjes wel kunnen', en inderdaad niet voor notoire drankrijders. Hier kan het gewoon niet en dus doet een weldenkend mens het ook niet.
Wait, whut?quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:03 schreef OEM het volgende:
Eens. Verder drink ik sowieso niet als ik moet autorijden, ongeacht de wetgeving. Maar dat is dan weer een andere discussie die hier reeds gevoerd is.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:37 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het is wat dat betreft ook apart dat de wetgeving in Nederland toestaat dat ‘ervaren’ bestuurders meer alcohol kunnen drinken. Trek die grens gewoon helemaal naar 0,2 en handhaaf dat streng.
Ten eerste, zoals ik al aangaf, heb ik een broertje dood aan drankrijders. Die veroorzaken zonder reden enorm veel leed.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Wait, whut?
En dan zó'n houding aannemen... werkelijk waar ongelooflijk.
Alleen dit topic zou eigenlijk al reden moeten zijn om hem bij KLM te schorsen. En dat meen ik serieus, ja...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |