Bronquote:ARNHEM - Mensen met een donkere huid hebben weinig tot geen inlevingsvermogen. En door de omstandigheden waaronder ze opgroeien, zijn mensen uit Noord-Afrika klein van stuk en tenger, zwakker van gestel en hebben ze een lager IQ.
Dat schrijft Emile Ratelband in zijn boek Body Logics. Geen nieuwe rassentheorie, geen lofzang op het blanke ras, naar eigen zeggen, maar een nieuwe manier om anders naar de mens te kijken, zoals de ondertitel van de uitgave luidt.
Het boek van de ondernemer en spreker gaat over het lichaam als toonbeeld van menselijk gebrek en succes. Zijn drijfveer: ,,Als kind van twaalf vroeg ik me al af hoe het toch komt dat bepaalde mensen altijd geluk hebben en anderen schijnbaar altijd pech.’’
Boerka
Volgens Ratelband kan het in de baarmoeder al mis gaan. In Body Logics wijdt hij uit over het dieet en de leefomstandigheden van de moeder. Wie in het Atlasgebergte in Marokko wordt verwekt tijdens een koude winter krijgt klappen. Als de zwangere vrouw dan ook nog een boerka draagt, komt er zó weinig licht binnen dat de ongeboren vrucht te kampen krijgt met een vitaminetekort, zo redeneert hij. Zijn fotobijschrift bij een groepje vrouwen met hoofddoek luidt: 'Nu begrijp je waarom mensen uit streken van Noord-Afrika klein van stuk en tenger zijn, zwakker van gestel en een lager IQ hebben'.
Over mensen met een donkere huid schrijft hij dat zij geschikt zijn om buiten te leven, weinig tot geen gevoel hebben en een gebrek aan inlevingsvermogen omdat hun huid zeer dik is. 'Dit in tegenstelling tot de rode of bleke huid'. Die theorie verkondigde hij al eens op een seminar, met ook een Afrikaanse man in de zaal. ,,Hij was zeer geboeid, knikte toen we het hadden over alle hulp van ons die daar weggegooid geld is.’’
Kroeshaar
Ratelband is er van overtuigd dat karakter valt af te lezen aan de gezichten van mensen en aan hun lichaamsvormen. Hij bewondert Aristoteles als de eerste wetenschapper die zag 'dat bepaalde karaktereigenschappen van dieren specifieke vormen hadden'. Doorredenerend naar de mens komt hij tot de conclusie dat kroeshaar bij mensen op meer chaos en minder empathie wijst, dat mensen met een groot hoofd meer rationeel zijn ingesteld en mensen met een rond hoofd sociaal zijn.
'Het is fictie'
Jan Derksen, hoogleraar in Brussel en docent Psychodiagnostiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen, gaat het boek van Ratelband niet lezen. ,,Het is fictie.’’
Wat hij hoort, doet hem denken aan de Lombroso-theorie, van de negentiende-eeuwse Italiaanse criminoloog Cesare Lombroso. Die beweerde dat je criminelen aan lichaamskenmerken kunt herkennen.
,,Wetenschappelijk is aangetoond dat bijvoorbeeld schedelomvang niets zegt over het karakter van een mens’’, zegt Derksen. Dat externe factoren fysiologische kenmerken beïnvloeden, is wel waar. ,,Dat zie je bijvoorbeeld bij mensen die in de hongerwinter zijn geboren’’, zegt Derksen. ,,Maar niet dat je IQ dan lager is.’’
Vuilnishoop der geschiedenis
Professor René ten Bos, hoogleraar filosofie en 'Denker des Vaderlands', voelt niet zoveel behoefte om op de 'baarlijke nonsens' van Ratelband te reageren. 'Het is het zoveelste bewijs voor het feit dat mensen in hun behoefte zich te overschreeuwen alle normativiteit uit het oog verliezen', mailt hij. Ten Bos adviseert: ,,Liefst zonder al te veel poeha bij de vuilnishoop der geschiedenis plaatsen.’’
Dat kan zijn, maar het is zo ongeveer even wetenschappelijk als de homeopathie.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:31 schreef LXIV het volgende:
Toch is de stelling niet racistisch, want Ratelband koppelt het lage IQ dus aan omstandigheden (nurture) en niet aan genen (nature)
De manier waarop Ratelband het aanpakt wel. Alsof de vorm bepalend is voor de inhoud. Kroeshaar is verward, dus zullen die mensen ook wel verward zijn. Negers hebben een dikke huid, dus zullen ze wel weinig empathisch (een dikke huid hebben) zijn.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan zijn, maar het is zo ongeveer even wetenschappelijk als de homeopathie.
Tjakkaaaa!quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:36 schreef Igen het volgende:
Wauw, en er is dus een uitgever die hieraan meewerkt?
Heb ik een winterslaap gehouden en is het inmiddels 1 april?quote:Als de zwangere vrouw dan ook nog een boerka draagt, komt er zó weinig licht binnen dat de ongeboren vrucht te kampen krijgt met een vitaminetekort, zo redeneert hij. Zijn fotobijschrift bij een groepje vrouwen met hoofddoek luidt: 'Nu begrijp je waarom mensen uit streken van Noord-Afrika klein van stuk en tenger zijn, zwakker van gestel en een lager IQ hebben'.
Genoeg mensen die het kopen, Tsakkaaa, Kassaaaaquote:Op maandag 30 oktober 2017 08:36 schreef Igen het volgende:
Dat is het enige stukje wat nog ergens op slaat. Burka draagsters kampen vaak met een vitamine D tekort, zelfs in warme landen als Oran. En dat zal ongetwijfeld wel enig effect op een kind kunnen hebben.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:42 schreef Copycat het volgende:
[..]
Heb ik een winterslaap gehouden en is het inmiddels 1 april?
Als je er maar geen geld aan gaat uitgeven.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:46 schreef Elvi het volgende:
Ergens wil ik het boek ook lezen om te zien wat een rare gedachtes hij hierover heeft
Dat vroeg ik me ook meteen af.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:36 schreef Igen het volgende:
Want hier lopen zwangere vrouwen met hun zwangere buik ontbloot?quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:47 schreef Richestorags het volgende:
Dat is het enige stukje wat nog ergens op slaat. Burka draagsters kampen vaak met een vitamine D tekort, zelfs in warme landen als Oran. En dat zal ongetwijfeld wel enig effect op een kind kunnen hebben.
Zijn ook zat boeken over homeopathie. Volgens mij.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hij heeft het wel over "zwarte huid" e.d.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:31 schreef LXIV het volgende:
Toch is de stelling niet racistisch, want Ratelband koppelt het lage IQ dus aan omstandigheden (nurture) en niet aan genen (nature)
Het gaat om de huid, niet per se de buik.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:50 schreef Copycat het volgende:
[..]
Want hier lopen zwangere vrouwen met hun zwangere buik ontbloot?
Ja, en omdat die vrouwen in het openbaar van top tot teen bedekt zijn, kunnen ze in de privacy van hun eigen huis/tuin ook geen zonlicht ontvangen?quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het gaat om de huid, niet per se de buik.
quote:'Het is fictie'
Jan Derksen, hoogleraar in Brussel en docent Psychodiagnostiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen, gaat het boek van Ratelband niet lezen. ,,Het is fictie.’’
quote:Vuilnishoop der geschiedenis
Professor René ten Bos, hoogleraar filosofie en 'Denker des Vaderlands', voelt niet zoveel behoefte om op de 'baarlijke nonsens' van Ratelband te reageren. 'Het is het zoveelste bewijs voor het feit dat mensen in hun behoefte zich te overschreeuwen alle normativiteit uit het oog verliezen', mailt hij. Ten Bos adviseert: ,,Liefst zonder al te veel poeha bij de vuilnishoop der geschiedenis plaatsen.’’
Denk je dat een bibliotheek het wel gaat doen?quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:49 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als je er maar geen geld aan gaat uitgeven.
Als er te weinig zonlicht op de huid valt dan kan die vrouw onvoldoende vitamine D aanmaken.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:53 schreef Copycat het volgende:
[..]
Blijkbaar. Maar leg uit wat het buitenshuis dragen van een dikke jas verschilt van het buitenshuis dragen van een burka?
Doel bereikt, hij staat in de krant en op Fok met een controversieel boek dat de nodige discussie zal geven.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:29 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Bron
Weer een BN-er die boekjes wil verkopen
Nee, dat doe jij. Dat tekort heeft vooral te maken met huidskleur en weinig met kleding. Vrouwen die uit zuidelijke landen komen hebben meer nodig dan lichte vrouwen en dus vandaar hun altijd tekort. Ook vrouwen zonder hoofddoek hebben vrijwel altijd een tekort omdat zon hier niet toereikend genoeg is voor ze.quote:Op maandag 30 oktober 2017 09:09 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Je gaat zelf te kort door de bocht. Maar het is wel grappig om te zien hoe je niet je ongelijk wil toegeven. Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen. Vitamine D tekort komt vaak voor. Mensen die een burka dragen zullen gemiddeld nog minder vitamine d krijgen dan mensen die deze niet dragen. Of heb jij een bron dat mensen in een burka vaker zonnen?
Dus een burka dragen maakt het nog erger. Je maakt mijn punt voor me, bedankt.quote:Op maandag 30 oktober 2017 09:12 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Nee, dat doe jij. Dat tekort heeft vooral te maken met huidskleur en weinig met kleding. Vrouwen die uit zuidelijke landen komen hebben meer nodig dan lichte vrouwen en dus vandaar hun altijd tekort. Ook vrouwen zonder hoofddoek hebben vrijwel altijd een tekort omdat zon hier niet toereikend genoeg is voor ze.
Twijfelachtig. Vitamine D wordt natuurlijk gestimuleerd door zonlicht, maar bijna 60% van de Nederlandse bevolking kampt ook met een tekort. Soms is er gewoon te weinig zon om dat op peil te houden. Ik zou niet durven zeggen of in een zonnig land het dragen van een burka meer problemen op dat vlak oplevert dan het gebrek aan zon dat wij hier hebben.quote:Op maandag 30 oktober 2017 09:41 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dat een boerka zorgt voor nog meer vitamine D tekort kan jij toch ook wel inkomen? Wat daar de gevolgen van zijn durf ik niet te zeggen, dat laat ik aan meneer Ratelband over.
Heerlijke toevoeging dit.quote:Die theorie verkondigde hij al eens op een seminar, met ook een Afrikaanse man in de zaal. ,,Hij was zeer geboeid, knikte toen we het hadden over alle hulp van ons die daar weggegooid geld is.’’
Stellen dat kinderen dommer en zwakker zijn als de moedereen boerka draagt omdat er dan te weinig licht binnenkomt voor de ongeboren vrucht is onzin.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is het enige stukje wat nog ergens op slaat. Burka draagsters kampen vaak met een vitamine D tekort, zelfs in warme landen als Oran. En dat zal ongetwijfeld wel enig effect op een kind kunnen hebben.
Dat is natuurlijk niet waar. Dat omgeving impact heeft op IQ is natuurlijk al lang helder. Is zeer aannemelijk dat dat 1 van de grootste factoren is in de IQ-verschillen over de wereld (per continent, per land).quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:32 schreef Janneke141 het volgende:
Dus als ik zeg 'kinderen die naast een rivier wonen hebben een hoger IQ' of 'kinderen die zaterdags twee handen chips eten hebben een hoger IQ' is dat ook wetenschappelijk, want dat omgeving impact heeft op IQ is al lang helder?quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Dat omgeving impact heeft op IQ is natuurlijk al lang helder. Is zeer aannemelijk dat dat 1 van de grootste factoren is in de IQ-verschillen over de wereld (per continent, per land).
Het moge duidelijk zijn dat jij nooit naast een rivier gewoond en nooit op zaterdag met 2 handen chips hebt gegeten.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:26 schreef Ludachrist het volgende:
Dus als ik zeg 'kinderen die naast een rivier wonen hebben een hoger IQ' of 'kinderen die zaterdags twee handen chips eten hebben een hoger IQ' is dat ook wetenschappelijk, want dat omgeving impact heeft op IQ is al lang helder?
Dat is ongeveer een beetje wat Ratelband gewoon doet. Hij neemt een factor, en zegt dat dat invloed heeft. Daar geeft hij verder niet echt wetenschappelijke onderbouwing voor, want de invloed van vitamine D op de ontwikkeling van kinderen in de baarmoeder is gewoon onbekend, daar heeft hij geen controlegroep voor, daar doet hij geen metingen voor, daar zit helemaal niets wetenschappelijks bij. Het enige wat hij blijkbaar doet is een foto geven en zeggen 'zie je wel'.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het moge duidelijk zijn dat jij nooit naast een rivier gewoond en nooit op zaterdag met 2 handen chips hebt gegeten.
Per regio. Kijk maar eens op zondagmiddag in de Kuip.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Dat omgeving impact heeft op IQ is natuurlijk al lang helder. Is zeer aannemelijk dat dat 1 van de grootste factoren is in de IQ-verschillen over de wereld (per continent, per land).
Hij noemt heel specifiek Noord-Afrika. Waarvan bekend is dat het IQ daar lager is dan vrijwel overal in de wereld.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:31 schreef Ludachrist het volgende:
Dat is ongeveer een beetje wat Ratelband gewoon doet. Hij neemt een factor, en zegt dat dat invloed heeft.
Zie je wel!quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:32 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Per regio. Kijk maar eens op zondagmiddag in de Kuip.
Nee hoor, Zuid-Afrika komt altijd het slechtst uit die scores. Noord-Afrika is redelijk vergelijkbaar met het Midden-Oosten en Midden-Amerika.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hij noemt heel specifiek Noord-Afrika. Waarvan bekend is dat het IQ daar lager is dan vrijwel overal in de wereld.
Noord-Afrika heeft een relatief hoog IQ. Afrika beneden de sahara scoort extreem laag.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hij noemt heel specifiek Noord-Afrika. Waarvan bekend is dat het IQ daar lager is dan vrijwel overal in de wereld.
Ethiopia 63.....Zuid-Afrika 77.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:34 schreef Ludachrist het volgende:
Nee hoor, Zuid-Afrika komt altijd het slechtst uit die scores. Noord-Afrika is redelijk vergelijkbaar met het Midden-Oosten en Midden-Amerika.
Je begrijpt dat ik niet het land Zuid-Afrika, maar de regio Zuid-Afrika bedoelde, toch? Wat LXIV zegt, Afrika beneden de Sahara.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ethiopia 63.....Zuid-Afrika 77.
Alhoewel ik die cijfers ook haast niet kan geloven, want een gemiddeld IQ van 63 zou betekenen dat 4/5 van de bevolking zwakbegaafd is (volgens de Nederlandse definitie)quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ethiopia 63.....Zuid-Afrika 77.
De Congo en Zuid-Afrika zitten qua IQ op hetzelfde niveau als Marokko, Algerije, Lybie, Syrie.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Noord-Afrika heeft een relatief hoog IQ. Afrika beneden de sahara scoort extreem laag.
De Congo en Zuid-Afrika zitten qua IQ op hetzelfde niveau als Marokko, Algerije, Lybie, Syrie.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:40 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je begrijpt dat ik niet het land Zuid-Afrika, maar de regio Zuid-Afrika bedoelde, toch? Wat LXIV zegt, Afrika beneden de Sahara.
En dan nog ligt het IQ in Marokko volgens dat lijstje een goede 7 punten hoger dan in het land Zuid-Afrika.
IQ is bovendien een wat twijfelachtige manier om intelligentie te meten.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:40 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je begrijpt dat ik niet het land Zuid-Afrika, maar de regio Zuid-Afrika bedoelde, toch? Wat LXIV zegt, Afrika beneden de Sahara.
En dan nog ligt het IQ in Marokko volgens dat lijstje een goede 7 punten hoger dan in het land Zuid-Afrika.
Niemand ontkent dat.quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
We kunnen verder muggeziften, maar het is bekend dat omgeving invloed heeft (of in andere woorden 'nurture' ipv nature).
Mentaal niet echt meer blijkbaar.quote:
Maar waar er amper burqas gedragen worden...quote:Op maandag 30 oktober 2017 10:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je een beetje normale hersenen had, had je kunnen weten dat in Noord Afrika vrouwen vrijwel geen burka of zeer lange gewaden dragen. In Iran en Afghanistan daarentegen wel en daar zijn mensen intelligent. Oftewel, onzin. Meneer komt aandacht tekort en denkt weer te kunnen scoren achter de rug van de islam en allochtonen om. De zoveelste sukkel.quote:Op maandag 30 oktober 2017 09:13 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dus een burka dragen maakt het nog erger. Je maakt mijn punt voor me, bedankt.
IQ testen zetten Iran (84) en Afghanistan (80) niet veel hoger dan Marokko (82), Libie (82), Algerije (82), Tunesie (81) en Egypte (83).quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:26 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Als je een beetje normale hersenen had, had je kunnen weten dat in Noord Afrika vrouwen vrijwel geen burka of zeer lange gewaden dragen. In Iran en Afghanistan daarentegen wel en daar zijn mensen intelligent. Oftewel, onzin. Meneer komt aandacht tekort en denkt weer te kunnen scoren achter de rug van de islam en allochtonen om. De zoveelste sukkel.
Nu gaan intelligentie en kennis niet altijd samen, maar een land als Afghanistan scoort echt dramatisch op allerlei vlakken, waaronder alfabetisme en geletterdheid.quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:26 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Als je een beetje normale hersenen had, had je kunnen weten dat in Noord Afrika vrouwen vrijwel geen burka of zeer lange gewaden dragen. In Iran en Afghanistan daarentegen wel en daar zijn mensen intelligent. Oftewel, onzin. Meneer komt aandacht tekort en denkt weer te kunnen scoren achter de rug van de islam en allochtonen om. De zoveelste sukkel.
Je doet alsof dat meerdere testen zijn, maar het is gewoon dezelfde bron verder. Komt allemaal van Lynn vandaan, en die heeft dat niet overal getest, maar op veel plekken ook gewoon geschat.quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:38 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
IQ testen zetten Iran (84) en Afghanistan (80) niet veel hoger dan Marokko (82), Libie (82), Algerije (82), Tunesie (81) en Egypte (83).
Laat me raden: deze cijfers komen uit 'IQ and the wealth of nations' ?quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:38 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
IQ testen zetten Iran (84) en Afghanistan (80) niet veel hoger dan Marokko (82), Libie (82), Algerije (82), Tunesie (81) en Egypte (83).
Alle bronnen die ik heb gecheckt zetten deze landen allemaal rond die nummers. Volgens Maghrebijnse zijn mensen in Afghanistan en Iran intelligent in vergelijking met Noord-Afrika, ik zie dat alleen nergens terug.quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:59 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je doet alsof dat meerdere testen zijn, maar het is gewoon dezelfde bron verder. Komt allemaal van Lynn vandaan, en die heeft dat niet overal getest, maar op veel plekken ook gewoon geschat.
Verder is Iran wel een beetje een apart verhaal, want daar heeft rond de jaren '90 echt een grote brain drain plaatsgevonden, ongeveer een kwart van de opgeleide bevolking vertrok.
Nee, maar je mag best met andere bronnen komen.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:02 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Laat me raden: deze cijfers komen uit 'IQ and the wealth of nations' ?
Die publicatie is intussen wel al een aantal keren afgeschreven.
Dat komt omdat al die bronnen teruggrijpen op dezelfde informatie, namelijk het boek / de boeken van Lynn. Er zijn verrassenderwijs niet zoveel mensen die continu het gemiddelde IQ van de hele wereld gaan meten. Ook de paar mensen die het werk van Lynn opnieuw gingen doen omdat ze de methode niet vonden deugen hebben dat alleen in Afrika onder de Sahara opnieuw gedaan. Die kwamen daar ongeveer 10 / 15 punten hoger uit dan Lynn zelf.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:02 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Alle bronnen die ik heb gecheckt zetten deze landen allemaal rond die nummers. Volgens Maghrebijnse zijn mensen in Afghanistan en Iran intelligent in vergelijking met Noord-Afrika, ik zie dat alleen nergens terug.
Ik ging alleen in op de opmerking van Maghrebijnse. Het boeit me verder weinig.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:07 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat komt omdat al die bronnen teruggrijpen op dezelfde informatie, namelijk het boek / de boeken van Lynn. Er zijn verrassenderwijs niet zoveel mensen die continu het gemiddelde IQ van de hele wereld gaan meten. Ook de paar mensen die het werk van Lynn opnieuw gingen doen omdat ze de methode niet vonden deugen hebben dat alleen in Afrika onder de Sahara opnieuw gedaan. Die kwamen daar ongeveer 10 / 15 punten hoger uit dan Lynn zelf.
Maar goed, gaat het in dit topic nu over Ratelband die wil suggereren dat je aan iemands kroeshaar kunt aflezen dat hij geen empatisch vermogen bezit, of over gemeten IQ in het Midden-Oosten?
Nogmaals, je hebt niks bewezen. Dat vrouwen een burka dragen zegt niks over de intelligentie van een baby. Kan je aankomen met wat cijfers ( waarvan het nog maar de vraag is of deze wel correct zijn), maar feit is dat Iraniërs hoof scoren op intelligentie en dus alleen daarmee al die hele stelling niet meer klopt. En dan is dit een simpele tegenvoorbeeld. Zullen er vast en zeker tig andere van zijn. Die man wil aandacht, nadat zijn ex hem verlaten heeft.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:09 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ik ging alleen in op de opmerking van Maghrebijnse. Het boeit me verder weinig.
'Feit is'.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:13 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Nogmaals, je hebt niks bewezen. Dat vrouwen een burka dragen zegt niks over de intelligentie van een baby. Kan je aankomen met wat cijfers ( waarvan het nog maar de vraag is of deze wel correct zijn), maar feit is dat Iraniërs hoof scoren op intelligentie en dus alleen daarmee al die hele stelling niet meer klopt. En dan is dit een simpele tegenvoorbeeld. Zullen er vast en zeker tig andere van zijn. Die man wil aandacht, nadat zijn ex hem verlaten heeft.
Nou, er studeren elk jaar meer mensen af dan het gemiddelde land in de regio, ze publiceren meer hoogwaardige wetenschappelijke literatuur, ze hebben een relatief laag aantal analfabeten en volgens de HDI-index scoren ze vrij hoog ten opzichte van andere landen in de regio.quote:
De Perzen zijn altijd al een intelligent volk geweest. Hebben ook grote bloeitijden gehad met hun beschavingen.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:13 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Nogmaals, je hebt niks bewezen. Dat vrouwen een burka dragen zegt niks over de intelligentie van een baby. Kan je aankomen met wat cijfers ( waarvan het nog maar de vraag is of deze wel correct zijn), maar feit is dat Iraniërs hoof scoren op intelligentie en dus alleen daarmee al die hele stelling niet meer klopt. En dan is dit een simpele tegenvoorbeeld. Zullen er vast en zeker tig andere van zijn. Die man wil aandacht, nadat zijn ex hem verlaten heeft.
Daarentegen hebben ze wel minder vaak huidkankerquote:Emile Ratelband: Boerkadragende vrouw baart kind met lager IQ
Totdat ze boerka's gingen dragen.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Perzen zijn altijd al een intelligent volk geweest. Hebben ook grote bloeitijden gehad met hun beschavingen.
In het geval van Iran speelt het verleden ongetwijfeld ook een rol. Van oudsher een stuk ontwikkelder dan omringende landen. En op dit moment ook heel wat stabieler.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nou, er studeren elk jaar meer mensen af dan het gemiddelde land in de regio, ze publiceren meer hoogwaardige wetenschappelijke literatuur, ze hebben een relatief laag aantal analfabeten en volgens de HDI-index scoren ze vrij hoog ten opzichte van andere landen in de regio.
De vraag is dan natuurlijk in hoeverre het samenhangt met een bepaald IQ, of dat Iran gewoon meer toegang biedt tot scholing dan bijvoorbeeld Irak. Dat kan ook weer invloed hebben op de resultaten uit testen, een IQ is immers geen vast, onwrikbaar gegeven.
Waarvan het trefwoord is 'gehad'quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Perzen zijn altijd al een intelligent volk geweest. Hebben ook grote bloeitijden gehad met hun beschavingen.
Heerlijk dat schijten op andermans deurmat.quote:Op maandag 30 oktober 2017 14:18 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Waarvan het trefwoord is 'gehad'
Perzisch tapijtje?quote:Op maandag 30 oktober 2017 14:24 schreef Baconbus het volgende:
Heerlijk dat schijten op andermans deurmat.
Wat wil je precies zeggen met het posten van een video waarin white supremacist Jared Taylor zijn racistische riedeltje afdraait?quote:
Hee, wat leuk. Een white surpremacist. Mis je Stormfront?quote:
Het is meer een Asian supremacist video, hij geeft toe dat whiteys inferieur zijn.quote:Op maandag 30 oktober 2017 15:36 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Hee, wat leuk. Een white surpremacist. Mis je Stormfront?
Gelukkig ziet niemand Ratelband dan ook aan als een man van de wetenschap, maar het is triest dat dit soort koloniaal redeneren in de boekhandel verkocht wordt.quote:
En ze maken bijna net zo mooie straaljagers als de Israëli.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nou, er studeren elk jaar meer mensen af dan het gemiddelde land in de regio, ze publiceren meer hoogwaardige wetenschappelijke literatuur, ze hebben een relatief laag aantal analfabeten en volgens de HDI-index scoren ze vrij hoog ten opzichte van andere landen in de regio.
De vraag is dan natuurlijk in hoeverre het samenhangt met een bepaald IQ, of dat Iran gewoon meer toegang biedt tot scholing dan bijvoorbeeld Irak. Dat kan ook weer invloed hebben op de resultaten uit testen, een IQ is immers geen vast, onwrikbaar gegeven.
Hij stelt mensen met een zwarte huid minder empatisch zijn...quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:31 schreef LXIV het volgende:
Want je buik is het enige stukje huid wat je kan ontbloten?quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:50 schreef Copycat het volgende:
[..]
Want hier lopen zwangere vrouwen met hun zwangere buik ontbloot?
De Story vertrouw ik nog meer dan het boek van Emile.quote:Op maandag 30 oktober 2017 23:04 schreef Begripvol het volgende:
En hoe zit het nou met Ratelbands karakter. Zit Ratelband dan soms in een verkeerd lichaam?
Deze Europese aap kan niet eens met één vrouw een behoorlijke, beschaafde relatie aangaan.
'Emile Ratelband is weer verliefd en na drie mislukte huwelijken wil hij het heel anders aanpakken. 'Ik heb me voorgenomen niet te hard van stapel te lopen. Deze keer moet het goed gaan, en daar heb ik alles voor over', vertelt hij aan Story'
Wat mensen niet allemaal doen om aandacht te krijgen. Ratelband is verslaafd aan aandacht, meer aan negatieve aandacht.quote:Op maandag 30 oktober 2017 23:07 schreef Handleiding het volgende:
[..]
De Story vertrouw ik nog meer dan het boek van Emile.
'De Perzen vormen een Indo-Europees volk dat hoofdzakelijk in Iran (Perzië), Afghanistan en Tadzjikistan woont. Het woord Perzen is afkomstig uit het Grieks en de Perzen zelf spreken liever van Iraniërs. Hun naam is afgeleid van de Griekse naam Persis voor de streek Fars in Zuid-Iran. Er is ook een grote Iraanse diaspora in andere delen van Azië, Noord-Amerika en Europa.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In het geval van Iran speelt het verleden ongetwijfeld ook een rol. Van oudsher een stuk ontwikkelder dan omringende landen. En op dit moment ook heel wat stabieler.
Hij is geholpen door een zielsverwant.quote:Op maandag 30 oktober 2017 23:21 schreef Beathoven het volgende:
Ik geloof niet dat Ratelband de benodigde opleidingen gevolgd heeft om een serieus boek te kunnen schrijven. Misschien kan hij er eentje kan schrijven over poffertjes en mental coaching.
Muntzquote:Op maandag 30 oktober 2017 23:52 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Hij is geholpen door een zielsverwant.
Erger nog, genoeg mensen die het (willen) geloven. Gezien de inhoud, vooral PVV-ers en neonazi's.quote:Op maandag 30 oktober 2017 08:46 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Genoeg mensen die het kopen, Tsakkaaa, Kassaaaa
Binnen die kringen is iedere zanger Rinus dan ook al snel een geleerde.quote:Op dinsdag 31 oktober 2017 12:54 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Erger nog, genoeg mensen die het (willen) geloven. Gezien de inhoud, vooral PVV-ers en neonazi's.
Hoogstwaarschijnlijk kan dit boek dan kopen bij een kringloopwinkel voor ¤ 0,10.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |