abonnement Unibet Coolblue
pi_174583273
quote:
Honderdduizenden mensen in de Catalaanse hoofdstad Barcelona gingen er begin deze maand de straat voor op: 'Independència'. Het gevoel van onafhankelijkheid zit diep bij de Catalanen. Vandaag bereikte de relatie met de Spaanse overheid in Madrid een nieuw dieptepunt.

"Zonder Madrid zijn we beter af, is al jaren de gedachte in Catalonië", zegt correspondent Rop Zoutberg. Het regiobestuur van Catalonië gaat er op 1 oktober zelfs een referendum over houden: ja of nee tegen afscheiding van Spanje. De Spaanse regering wil zo'n referendum koste wat kost voorkomen. Het Constitutioneel Hof heeft de volksraadpleging inmiddels verboden en onwettig verklaard.

Volgens de Spaanse grondwet moet Spanje namelijk bijeen blijven. De regering in Madrid kondigde eerder al aan de financiën van het regiobestuur scherp in de gaten te houden. Geen cent mag er gaan naar de organisatie van het referendum.

Om die reden is vandaag de Spaanse politie verschillende kantoren van het Catalaanse regiobestuur binnengevallen. Ze zoeken naar documenten waaruit blijkt dat er tóch geld gaat naar het referendum. Twaalf mensen zijn aangehouden, onder wie de tweede man van het Catalaanse ministerie van Economische Zaken.
Video afspelen
00:57
Regiobestuurders Catalonië opgepakt

"Het is de zoveelste actie van Madrid om de Catalaanse onafhankelijkheid te dwarsbomen", zegt Zoutberg. "Eerder werd een website over het referendum al geblokkeerd en is propagandamateriaal in beslag genomen."

De strijd tussen het Catalaanse regiobestuur en de regering in Madrid is de laatste tijd heviger geworden. De Catalanen willen zelfbestuur, maar dat is niet nieuw. "De roep om onafhankelijkheid begon al driehonderd jaar geleden, toen Spanje Catalonië veroverde. De gevoelens bij de Catalanen komen en gaan. Vooral als het economisch slechter gaat, is de roep groter."
Helft is voorstander

Volgens peilingen is de helft van de Catalanen vóór afscheiding van Spanje. De rijkste deelstaat van Spanje heeft al een vergaande mate van autonomie: er is een politiemacht, eigen onderwijs en zorg. "Catalaanse bestuurders riepen altijd al om meer autonomie, maar nu willen ze echte onafhankelijkheid", zegt Zoutberg.

700 Catalaanse burgemeesters laten het referendum op 1 oktober doorgaan in hun steden. "Dat is 80 procent van het geheel, maar dus niet iedereen is voorstander", zegt Zoutberg.
Op 11 september demonstreerden honderdduizenden in Barcelona voor onafhankelijkheid AFP

Volgens peilingen wil driekwart van de Catalanen dat het referendum doorgaat. Dat zal niet snel minder worden. Volgens Zoutberg is het daarom de vraag of de politieacties van de Spaanse regering wel verstandig zijn. Vooral de separatisten zijn geholpen met het harde ingrijpen door de Spaanse politie, want dat zet kwaad bloed onder de Catalanen.

Ook het Catalaanse regiobestuur is op ramkoers. Ze hebben gezegd dat ze willen onderhandelen met de Spaanse regering. "Madrid wil daar niet aan, ze willen eerst het mes van de keel", zegt Zoutberg. "Niemand denkt nog na over de vraag wat er moet gebeuren op 2 oktober. Wat moet er gebeuren als Catalonië echt stemt voor onafhankelijkheid? Dat is nog onduidelijk."

Hij ziet dat er in Spanje nu een discussie is losgebarsten over de vraag hoe er moet worden omgegaan met de Catalaanse onafhankelijkheidswens. "Het merendeel van de Spanjaarden zegt vooralsnog: leer de Catalanen maar eens een lesje."
https://nos.nl/artikel/21(...)keel-van-madrid.html





Wat later na veel gedoe..... puidgemont spreekt het Catalaanse parlement toe op 10oct17 om 19u15:


It giet oan .... Catalonië gaat besprekingen voeren die moeten leiden tot onafhankelijkheid.
SarahKellyTV twitterde op dinsdag 10-10-2017 om 19:47:27 #Breaking Catalan president asks for mandate for independence#CatalanReferendum https://t.co/W0Xl3KxGiK reageer retweet

Foto van de anti-zelfbeschikkingsrecht types in hun natuurlijke habitat.
  zondag 22 oktober 2017 @ 18:10:53 #2
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174583315
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Agenten die op je hoofd springen vanwege je aanwezigheid in een stemlokaal mag je gerust onderdrukken noemen hoor.
Da's gek.. Als ze door de eigen regionale politie tot moes geslagen worden is het blijkbaar gewoon in orde?


Helemaal afkijken he?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174583360
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:10 schreef Strani het volgende:

[..]

Da's gek.. Als ze door de eigen regionale politie tot moes geslagen worden is het blijkbaar gewoon in orde?


Helemaal afkijken he?
Een Poetintje ertegenaan gooien...
  zondag 22 oktober 2017 @ 18:19:37 #4
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174583494
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:12 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Een Poetintje ertegenaan gooien...
Ook een manier om met tegenstand om te gaan, natuurlijk..

Een groot deel van het Catalaanse argument gaat nu om geweld. Ik blijf erbij dat Rajoy dat die dag niet handig heeft gespeeld. Maar deze video laat de hypocrisie heel goed zien. Voelde men zich toen minder Catalaans? Riep men toen Europa erbij?

En deze mossos werkten voor de voorganger van Puigdemont: Artur Mas (zelfde partij), die zelfs in een persconferentie reageerde door te zeggen dat de overheid geweld mag gebruiken in zulke gevallen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174583561
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:19 schreef Strani het volgende:

[..]

Ook een manier om met tegenstand om te gaan, natuurlijk..

Een groot deel van het Catalaanse argument gaat nu om geweld. Ik blijf erbij dat Rajoy dat die dag niet handig heeft gespeeld. Maar deze video laat de hypocrisie heel goed zien. Voelde men zich toen minder Catalaans? Riep men toen Europa erbij?

En deze mossos werkten voor de voorganger van Puigdemont: Artur Mas (zelfde partij), die zelfs in een persconferentie reageerde door te zeggen dat de overheid geweld mag gebruiken in zulke gevallen.
Wat vond jij van de onafhankelijkheid van Kosovo?
  zondag 22 oktober 2017 @ 18:23:45 #6
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174583575
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Wat vond jij van de onafhankelijkheid van Kosovo?
Heb ik me toen niet mee beziggehouden. Ik kende de situatie niet goed genoeg dus had en heb er ook geen mening over.

Terug on-topic:

Bewijs van wat Artur Mas zei, in de eerste seconden van de volgende video. Hij zegt er zelfs bij dat dit in alle ontwikkelde landen gebeurt.

Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174583720
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:23 schreef Strani het volgende:

[..]

Heb ik me toen niet mee beziggehouden. Ik kende de situatie niet goed genoeg dus had en heb er ook geen mening over.

Terug on-topic:

Bewijs van wat Artur Mas zei, in de eerste seconden van de volgende video. Hij zegt er zelfs bij dat dit in alle ontwikkelde landen gebeurt.

Totaal niet oftopic. Jij wil argumenteren als Poetin dus dan doen we dat. Bijna alle EU lidstaten hebben de onafhankelijkheid erkent tegen de wet van Servië in. Waarom zouden zij wel mogen maar Catalonië niet?
  zondag 22 oktober 2017 @ 18:32:54 #8
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174583758
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:30 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Totaal niet oftopic. Jij wil argumenteren als Poetin dus dan doen we dat. Bijna alle EU lidstaten hebben de onafhankelijkheid erkent tegen de wet van Servië in. Waarom zouden zij wel mogen maar Catalonië niet?
Spanje erkent Kosovo niet, en ik redeneer vanuit Spanje. Reageer eens inhoudelijk op de door mij geposte video's?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174583914
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:32 schreef Strani het volgende:

[..]

Spanje erkent Kosovo niet, en ik redeneer vanuit Spanje. Reageer eens inhoudelijk op de door mij geposte video's?
Ik spreek geen Spaans. De enige reden dat Spanje niet erkent is vanwege de situatie met Catalonië. Maar het merendeel van Europa heeft blijkbaar besloten dat je tegen de wet in onafhankelijk mag worden. Waarom Kosovo wel en Catalonië niet?
  zondag 22 oktober 2017 @ 18:46:04 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174584016
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Leuk filosofisch opstel, maar jij hebt een einddoel voor ogen en je vindt daar wat mooie redenen voor, maar je houdt geen rekening met de onbedoelde schade (financieel en qua vrijheid) en ook niet met het feit dat je met mensen te maken hebt. Je bent een beetje als de communist die na 20 dramatische pogingen nog steeds zegt dat communisme een goed systeem, maar het gewoon nog niet goed gedaan is.
Als gezegd gaat jouw aanzet tot mijn inzet way off topic. Ik kan je ook een jijbak geven dat jij klinkt als de moegestreden vrijheidsstrijder er na 40 dramatisch verlopen verzetsacties achter gaat komen komt dat de mensen voor wie je ( :N ) opkomt alleen in vrijheid willen kijken hoe dit GTST als pilot verloopt.

Laten we terugkeren naar de situatie.

Inzake Catalonië heb ik vooral, primair het belang van de Catalaan zelf voor ogen, ook omdat het (in)direct mijn belang is. Dat wordt (factcheck) mede ondersteund dat hooguit 40% van de Catalanen de door Puidgemont gepropageerde onafhankelijkheid wil. Van die 40% is feitelijk 20-25% gewoon tegen de (PP coalitie) regering in Madrid, blijft over dat ca 15% feitelijk een eigen land wil zijn waarbij nog onduidelijk is hoe men dat met of zonder EU bewaarheid ziet worden.
Ik schat dat hooguit 5% van de Catalanen een zelfstandig eigen land wil zijn zonder directe EU verbintenissen. Catalonie kan alleen lid worden van de EU indien Spanje dat toestaat, wat volstrekt irreëel is dat te gaan verwachten.
Zie ook mijn eerder epos op zondag 15 oktober 2017 16:35.

Wanneer we het hebben over idealen, zie ik het als enig haalbaar alternatief dat we ons eerst zullen MOETEN realiseren dat je eensgezind MOET samenwerken. Dat proces is de afgelopen 60 jaar gaande. Pas in samenwerking, komt er er gelegenheid om daarbinnen tegemoet te komen aan wensen van (minderheids) groepen en anders willende individuen.

Hoe zie je jouw ideaal zonder dat een meerderheid in Catalonië laat staan Spanje zich daarvoor moet opofferen of eenzijdig aanpassen ?

Ben je het eens dat eerst de voor iedereen geldende grondwet zult moeten veranderen voordat je kunt overgaan tot oproepen laat staan uitroepen van de zelfstandigheid ?

Hoe zie/beleef jij een werkbare oplossing voor/van Catalonië zonder dat we naar de wapens hoeven te grijpen of normale gezinnen in een ongewisse toekomst gaan werpen ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174584212
quote:
12s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:46 schreef Vallon het volgende:

[..]

Als gezegd gaat jouw aanzet tot mijn inzet way off topic. Ik kan je ook een jijbak geven dat jij klinkt als de moegestreden vrijheidsstrijder er na 40 dramatisch verlopen verzetsacties achter gaat komen komt dat de mensen voor wie je ( :N ) opkomt alleen in vrijheid willen kijken hoe dit GTST als pilot verloopt.

Laten we terugkeren naar de situatie.

Inzake Catalonië heb ik vooral, primair het belang van de Catalaan zelf voor ogen, ook omdat het (in)direct mijn belang is. Dat wordt (factcheck) mede ondersteund dat hooguit 40% van de Catalanen de door Puidgemont gepropageerde onafhankelijkheid wil. Van die 40% is feitelijk 20-25% gewoon tegen de (PP coalitie) regering in Madrid, blijft over dat ca 15% feitelijk een eigen lqnd wil zijn waarbij nopg onduidelijkh is hoe zij dat met of zonder EU bewaarheid zien worden.
Ik schat dat hooguit 5% van de Catalanen een zelfstandig eigen land wil zijn zonder (in)directe verbintenissen.
Zie ook mijn eerder epos op zondag 15 oktober 2017 16:35.

Wanneer we het hebben over idealen, zie ik het als enig haalbaar alternatief dat we ons eerst zullen MOETEN realiseren dat je eensgezind MOET samenwerken. Dat proces is de afgelopen 60 jaar gaande. Pas in samenwerking, komt er er gelegenheid om daarbinnen tegemoet te komen aan wensen van (minderheids) groepen en anders willende individuen.

Hoe zie je jouw ideaal zonder dat een meerderheid in Catalonië laat staan Spanje zich daarvoor moet opofferen of eenzijdig aanpassen ?

Ben je het eens dat eerst de voor iedereen geldende grondwet zult moeten veranderen voordat je kunt overgaan tot oproepen laat staan uitroepen van de zelfstandigheid ?

Hoe zie/beleef jij een werkbare oplossing voor/van Catalonië zonder dat we naar de wapens hoeven te grijpen of normale gezinnen in een ongewisse toekomst gaan werpen ?
Mooi hoe je weer academisch probeert te klinken, maar dan vervolgens met aanname na aanname komt. Je komt je vak academische vaardigheden niet door als je zo redeneert.

Inzake je idealen. Ik zie niet in waarom we MOETEN samenwerken op de EU manier. Ik en mijn buurman leven prima samen zonder dat we elkaar helpen met elkaars badkamer opknappen.

De meerderheid in Spanje moet zich inderdaad ''opofferen'' en aanpassen. Ik zou wel graag zien dat er een echt referendum is zonder dreiging van geweld zodat er een echte meting kan plaatsvinden. Echter gezien het Spaanse overheidsgeweld en het onwaarschijnlijke geval dat dat ooit veranderd zullen we het moeten doen met de laatste uitslag.

Nee. En deze redelijk beschaafde landen ook niet:


Een vrij referendum in Catalonië zonder verplicht opkomstpercentage.
  zondag 22 oktober 2017 @ 19:02:29 #12
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174584345
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:40 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik spreek geen Spaans. De enige reden dat Spanje niet erkent is vanwege de situatie met Catalonië. Maar het merendeel van Europa heeft blijkbaar besloten dat je tegen de wet in onafhankelijk mag worden. Waarom Kosovo wel en Catalonië niet?
Je mist het feit... dat Kosovo geen lid is (noch kan worden) van de EU en onder heel (andere, dramatischer) verlopen - onvergelijkbare - omstandigheden zich heeft losgewerkt.
Ze zijn wat we "eufemistisch" noemen kandidaat..... zie voor status hier.
Elk land in de EU heeft nu eenmaal een vetorecht waar je, who cares, het eens of oneens mee kunt zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174584393
Nu Friesland nog.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174584417
quote:
3s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je mist het feit... dat Kosovo geen lid is (noch kan worden) van de EU en onder heel (andere, dramatischer) verlopen - onvergelijkbare - omstandigheden zich heeft losgewerkt.
Ze zijn wat we "eufemistisch" noemen kandidaat..... zie voor status hier.
Elk land in de EU heeft nu eenmaal een vetorecht waar je, who cares, het eens of oneens mee kunt zijn.

Nooit gezegd dat ze EU lid werden.
  zondag 22 oktober 2017 @ 19:18:18 #15
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174584651
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:55 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Mooi hoe je weer academisch probeert te klinken, maar dan vervolgens met aanname na aanname komt. Je komt je vak academische vaardigheden niet door als je zo redeneert.

Inzake je idealen. Ik zie niet in waarom we MOETEN samenwerken op de EU manier. Ik en mijn buurman leven prima samen zonder dat we elkaar helpen met elkaars badkamer opknappen.

De meerderheid in Spanje moet zich inderdaad ''opofferen'' en aanpassen. Ik zou wel graag zien dat er een echt referendum is zonder dreiging van geweld zodat er een echte meting kan plaatsvinden. Echter gezien het Spaanse overheidsgeweld en het onwaarschijnlijke geval dat dat ooit veranderd zullen we het moeten doen met de laatste uitslag.

Nee. En deze redelijk beschaafde landen ook niet:
[ afbeelding ]

Een vrij referendum in Catalonië zonder verplicht opkomstpercentage.
Hmmm... mogen de Spanjaarden of niet Catalanen meestemmen of in hoeverre mag de rest van Spanje meestemmen ? Het gaat hun nl. immers aan aan wat daar gebeurd.... je zal maar familie, kinderen, werk, een huisje of bedrijf hebben in Catalonië terrwijl jezelf in Benidorm woont. Of mogen alleen lokale Catalanen stemmen die het eens met zijn met de gewenste uitkomst ?

Voordat een dergelijk referendum überhaupt mogelijk is, zal je trouwens eerst de grondwet moeten veranderen. Of zie je dat anders ? De minderheid mag in vrijheid bepalen wat de luisterende meerderheid moet doen ?

Ik wijs je er even op dat tot op heden uit geen peiling noch stemming is geweest die in meerderheid voor een onafhankelijkheid van Catalonië is.
Zelfs uit het illegaal gehouden en verder oncontroleerbare telling, was ca 90% van de 50% die gingen stemmen voor onafhankelijkheid, dwz dat maar tussen de 35-45% 'voorstander' zou zijn.... de meerderheid van 65-55% bleef thuis of was kennelijk anderszins tegen.
Dat is ook gelijk het probleem en de tragiek van een Ja-Nee referendum.....eendimensionaal. Je moet dan niet die uitslag anders willen vermaken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 22 oktober 2017 @ 19:20:19 #16
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174584705
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:40 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik spreek geen Spaans. De enige reden dat Spanje niet erkent is vanwege de situatie met Catalonië. Maar het merendeel van Europa heeft blijkbaar besloten dat je tegen de wet in onafhankelijk mag worden. Waarom Kosovo wel en Catalonië niet?
Dat was geen Spaans maar Catalaans, en dat is geen goede reden om de video dan maar te negeren. Nogmaals: De Catalaanse regering onder Artur Mas liet in 2011 mensen tot gort slaan ondanks het feit dat deze mensen zelf vredig protesteerden. Mas zelf liet toen in een persconferentie weten dat dat geweld gelegitimeerd is, voor 'the greater good' en het veiligstellen van de democratie, en dat dit in alle ontwikkelde landen zo gebeurt.

Je kunt me wel blijven vragen over Kosovo, maar daar heb ik al een antwoord op gegeven. Spanje erkent Kosovo niet. Waarom Spanje Kosovo niet erkent is duidelijk, maar Spanje is consequent. Jij bent nu bezig met de EU, en ik met Spanje. Verschil van belangen, denk ik.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zondag 22 oktober 2017 @ 19:22:31 #17
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174584761
quote:
10s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:18 schreef Vallon het volgende:
Hmmm... mogen de Spanjaarden of niet Catalanen meestemmen of in hoeverre mag de rest van Spanje meestemmen ? Het gaat hun nl. immers aan aan wat daar gebeurd.... je zal maar familie, kinderen, werk, een huisje of bedrijf hebben in Catalonië terrwijl jezelf in Benidorm woont.
Het lijkt me niet de bedoeling dat Spanjaarden zich gaan uitspreken over iets dat een enorm effect op alle Spanjaarden zou hebben, Vallon. Dan zou het toch wel heel gek worden ;)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174584866
quote:
10s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:18 schreef Vallon het volgende:

[..]

Hmmm... mogen de Spanjaarden of niet Catalanen meestemmen of in hoeverre mag de rest van Spanje meestemmen ? Het gaat hun nl. immers aan aan wat daar gebeurd.... je zal maar familie, kinderen, werk, een huisje of bedrijf hebben in Catalonië terrwijl jezelf in Benidorm woont. Of mogen alleen lokale Catalanen stemmen die het eens met zijn met de gewenste uitkomst ?

Voordat een dergelijk referendum überhaupt mogelijk is, zal je trouwens eerst de grondwet moeten veranderen. Of zie je dat anders ? De minderheid mag in vrijheid bepalen wat de luisterende meerderheid moet doen ?

Ik wijs je er even op dat tot op heden uit geen peiling noch stemming is geweest die in meerderheid voor een onafhankelijkheid van Catalonië is.
Zelfs uit het illegaal gehouden en verder oncontroleerbare telling, was ca 90% van de 50% die gingen stemmen voor onafhankelijkheid, dwz dat maar tussen de 35-45% 'voorstander' zou zijn.... de meerderheid van 65-55% bleef thuis of was kennelijk anderszins tegen.
Dat is ook gelijk het probleem en de tragiek van een Ja-Nee referendum.....eendimensionaal. Je moet dan niet die uitslag anders willen vermaken.
Inwoners lijkt mij het meest logische. En ik heb ook vrij weinig te zeggen over Duitsland ondanks dat mijn ouders daar wonen.

De meeste landen zijn ontstaan door de wet te negeren. Hoe de Catalanen het proberen is zeer sociaal te noemen.

Die stemmingen waren er ook niet bij het neergaan van het ijzeren gordijn. Gebruik maar genoeg geweld en niemand mag van jou onafhankelijk worden van een land dat je uitzuigt. En dat gelul over ja-nee keuze is ook prut. Als je twijfels over elementen van de onafhankelijkheid heb stem je nee. Als die twijfels niet opwegen tegen de vermeende voordelen stem je ja. Zo simpel is het.
  zondag 22 oktober 2017 @ 19:27:43 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174584901
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:06 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nooit gezegd dat ze EU lid werden.
Dat heb je ook niet gezegd van ...vulin.... maar je bijdrage wekt wel degelijk de indruk dat Kosovaarse situatie kennelijk ergens (waarmee dan?) relevant en inhoudelijk (hoe dan ?) vergelijkbaar is met Catalonië.
Of mis ik nu iets *) .
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174584920
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:20 schreef Strani het volgende:

[..]

Dat was geen Spaans maar Catalaans, en dat is geen goede reden om de video dan maar te negeren. Nogmaals: De Catalaanse regering onder Artur Mas liet in 2011 mensen tot gort slaan ondanks het feit dat deze mensen zelf vredig protesteerden. Mas zelf liet toen in een persconferentie weten dat dat geweld gelegitimeerd is, voor 'the greater good' en het veiligstellen van de democratie, en dat dit in alle ontwikkelde landen zo gebeurt.

Je kunt me wel blijven vragen over Kosovo, maar daar heb ik al een antwoord op gegeven. Spanje erkent Kosovo niet. Waarom Spanje Kosovo niet erkent is duidelijk, maar Spanje is consequent. Jij bent nu bezig met de EU, en ik met Spanje. Verschil van belangen, denk ik.
Zeker wel. Ik weet niet eens welke taal het is en jij wil dat ik er maar inhoudelijk op inga. Wat is dat voor iets stoms?
pi_174585028
quote:
11s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat heb je ook niet gezegd van ...vulin.... maar je bijdrage wekt wel degelijk de indruk dat Kosovaarse situatie kennelijk ergens (waarmee dan?) relevant en inhoudelijk (hoe dan ?) vergelijkbaar is met Catalonië.
Of mis ik nu iets *) .
In het kaartje wat ik poste staan de landen weergegeven die ondanks het ontbreken van een wettelijke basis vanuit Servië de onafhankelijkheid van Kosovo erkenden. Lijkt mij nogal van belang als zowel jouw als het Spaanse nr1 argument tegen referendums de grondwet is. Blijkbaar is de grondwet in dit soort gevallen negeren internationaal wel geaccepteerd. Nederland heeft in de grondwet staan dat het de internationale rechtsorde accepteert, dus tenzij jij Den Haag omver gaat werpen wegens grondwetsschending is er blijkbaar een wettelijke basis voor de wet negeren als het gaat om zelfbeschikking.
  zondag 22 oktober 2017 @ 19:45:30 #22
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174585383
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:26 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Inwoners lijkt mij het meest logische. En ik heb ook vrij weinig te zeggen over Duitsland ondanks dat mijn ouders daar wonen.

De meeste landen zijn ontstaan door de wet te negeren. Hoe de Catalanen het proberen is zeer sociaal te noemen.

Die stemmingen waren er ook niet bij het neergaan van het ijzeren gordijn. Gebruik maar genoeg geweld en niemand mag van jou onafhankelijk worden van een land dat je uitzuigt. En dat gelul over ja-nee keuze is ook prut. Als je twijfels over elementen van de onafhankelijkheid heb stem je nee. Als die twijfels niet opwegen tegen de vermeende voordelen stem je ja. Zo simpel is het.
Aiiiii, hier ga je toch echt faliekant de mist in, wat je met wat nadenken zelf ook kan vaststellen.

Wat logisch lijkt, is nog niet eerlijk noch rechtvaardig...... tal van mogelijk voorbeelden die dan de plank volledig misslaan. Een regeringsmeerderheid wil niet zeggen dat een meerderheid van de bevolking elke maatregel wil die is voorgestemd. De Catalaanse regering had simpelweg niet het recht om een referendum uit te roepen, laat staan het mandaat tot uitroepen van onafhankelijkheid. Zij pleegt, juridisch gezien, een staatsgreep door de grondwet te negeren.

De meeste landen zijn ontstaan door gruwelijke veldslagen waarbij te pas en onpas, haar bevolking zwaar geweld is aangedaan door machtshebber en dan heb ik het niet over een trapje of een ruk aan iemands arm. Ik mag hopen dat jij niet een dergelijk bloedige wens hebt om op die wijze Catalonië tot onafhankelijkheid te willen brengen,

Ontopic, in Catalonië zijn onder de inwoners regelmatig peilingen gehouden die consequent aangeven dat er geen meerderheid is voor een onafhankelijkheid. Zelfs niet wanneer je de uitkomst meeneem van het illegaal verlopen referendum.
Hoe kan of wil je dan volhouden dat onafhankelijkheid toch de wens is van de mensen in Catalonië ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174585636
quote:
10s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:45 schreef Vallon het volgende:

[..]

Aiiiii, hier ga je toch echt faliekant de mist in, wat je met wat nadenken zelf ook kan vaststellen.

Wat logisch lijkt, is nog niet eerlijk noch rechtvaardig...... tal van mogelijk voorbeelden die dan de plank volledig misslaan. Een regeringsmeerderheid wil niet zeggen dat een meerderheid van de bevolking elke maatregel wil die is voorgestemd. De Catalaanse regering had simpelweg niet het recht om een referendum uit te roepen, laat staan het mandaat tot uitroepen van onafhankelijkheid. Zij pleegt, juridisch gezien, een staatsgreep door de grondwet te negeren.

De meeste landen zijn ontstaan door gruwelijke veldslagen waarbij te pas en onpas, haar bevolking zwaar geweld is aangedaan door machtshebber en dan heb ik het niet over een trapje of een ruk aan iemands arm. Ik mag hopen dat jij niet een dergelijk bloedige wens hebt om op die wijze Catalonië tot onafhankelijkheid te willen brengen,

Ontopic, in Catalonië zijn onder de inwoners regelmatig peilingen gehouden die consequent aangeven dat er geen meerderheid is voor een onafhankelijkheid. Zelfs niet wanneer je de uitkomst meeneem van het illegaal verlopen referendum.
Hoe kan of wil je dan volhouden dat onafhankelijkheid toch de wens is van de mensen in Catalonië ?
Een referendum willen is vergelijkbaar met gruwelijke veldslagen met vele burgerdoden. Ok.

Je gaat maar weer terug naar die peilingen, maar er is een reden dat de kamer niet wordt aangepast aan de maandelijkse Maurice de Hond peiling.

Er is een uitslag en tot de dag dat Madrid stopt met haar achterlijke geweld en er een geweldloos referendum heeft kunnen plaatsvinden moet ik wel handelen alsof die uitslag valide is.
pi_174585651
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

In het kaartje wat ik poste staan de landen weergegeven die ondanks het ontbreken van een wettelijke basis vanuit Servië de onafhankelijkheid van Kosovo erkenden. Lijkt mij nogal van belang als zowel jouw als het Spaanse nr1 argument tegen referendums de grondwet is. Blijkbaar is de grondwet in dit soort gevallen negeren internationaal wel geaccepteerd. Nederland heeft in de grondwet staan dat het de internationale rechtsorde accepteert, dus tenzij jij Den Haag omver gaat werpen wegens grondwetsschending is er blijkbaar een wettelijke basis voor de wet negeren als het gaat om zelfbeschikking.
Dit.

De illegale coup in Oekraïne werd door de EU beloond met associatieakkoord.

Stond die coup ook in de grondwet?
  zondag 22 oktober 2017 @ 19:59:44 #25
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174585755
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

In het kaartje wat ik poste staan de landen weergegeven die ondanks het ontbreken van een wettelijke basis vanuit Servië de onafhankelijkheid van Kosovo erkenden. Lijkt mij nogal van belang als zowel jouw als het Spaanse nr1 argument tegen referendums de grondwet is. Blijkbaar is de grondwet in dit soort gevallen negeren internationaal wel geaccepteerd. Nederland heeft in de grondwet staan dat het de internationale rechtsorde accepteert, dus tenzij jij Den Haag omver gaat werpen wegens grondwetsschending is er blijkbaar een wettelijke basis voor de wet negeren als het gaat om zelfbeschikking.
Ik mag als Nederlander de Spaanse grondwet idd negeren en zelfs haar vertrappen zoveel als ik maar wil ..... zolang ik mij maar niet op haar grondgebied of rechtsorde begeef. Dat is ook de reden waarom Nederland en zeker de EU zich distantieert, een uitspraak of toezegging op dat niveau is je er inhoudelijk mee bemoeien. Gelukkig zijn jij en ik jij vrij om te vinden wat wij willen.

Je doet een beroep op soort eerlijkheid die echt niet aan de orde is. Wanneer Nederland Kosovo erkend en Spanje niet, wil dat niet zeggen dat Nederland, tegen Spanje is en daarmee dus voor Catalaanse onafhankelijkheid zou moeten zijn.

Wat je doet is card-stacking redenatie. Als A ongelijk B en C ongelijk B, dan zou C logischerwijs ook ongelijk A moeten zijn. Voordat je vergelijkt moet je eerst weten wat je precies met ABC vergelijkt, zijn het appels, peren of een absurde combinatie.

Het is hier echt eenvoudiger om je ontopic en bij de feiten te houden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174585778
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:55 schreef Kloon7 het volgende:

[..]

Dit.

De illegale coup in Oekraïne werd door de EU beloond met associatieakkoord.

Stond die coup ook in de grondwet?
De grondwet is wat onze politieke meesters willen dat het is.
pi_174585990
quote:
11s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:59 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik mag als Nederlander de Spaanse grondwet idd negeren en zelfs haar vertrappen zoveel als ik maar wil ..... zolang ik mij maar niet op haar grondgebied of rechtsorde begeef. Dat is ook de reden waarom Nederland en zeker de EU zich distantieert, een uitspraak of toezegging op dat niveau is je er inhoudelijk mee bemoeien. Gelukkig zijn jij en ik jij vrij om te vinden wat wij willen.

Je doet een beroep op soort eerlijkheid die echt niet aan de orde is. Wanneer Nederland Kosovo erkend en Spanje niet, wil dat niet zeggen dat Nederland, tegen Spanje is en daarmee dus voor Catalaanse onafhankelijkheid zou moeten zijn.

Wat je doet is card-stacking redenatie. Als A ongelijk B en C ongelijk B, dan zou C logischerwijs ook ongelijk A moeten zijn. Voordat je gaat vergelijkt moet je eerst weten wat je precies met ABC vergelijkt, zijn het appels, peren of een combinatie.

Het is hier echt eenvoudiger om je ontopic en bij de feiten te houden.
Jij bent echt een behoorlijk irritant mannetje om mee te converseren. Op dat kaartje staan alle EU landen die dat wel doen en jij ontkent hier glashard dat ze het gedaan hebben.

Nooit beweerd dat NL tegen Spanje is. Weer de stroman. Wat ik wel zeg is dat wanneer Kosovo tegen de wet in een referendum mag houden met onafhankelijkheid als gevolg diezelfde optie er ook moet zijn voor Catalonië.

Tof. Meest bar slechte uitleg die ik daar ooit over heb gezien.

Feiten... Uit jouw mond... _O- Wat is er offtopic aan de grondwet bewering van jou en de Spanjaarden in twijfel trekken met de hulp van EU landen die van hun eigen grondwet de internationale rechtsorde moeten beschermen?
  zondag 22 oktober 2017 @ 20:36:02 #28
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174586822
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

De grondwet is wat onze politieke meesters willen dat het is.
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:09 schreef Glazenmaker het volgende:
Jij bent echt een behoorlijk irritant mannetje om mee te converseren. Op dat kaartje staan alle EU landen die dat wel doen en jij ontkent hier glashard dat ze het gedaan hebben.

Nooit beweerd dat NL tegen Spanje is. Weer de stroman. Wat ik wel zeg is dat wanneer Kosovo tegen de wet in een referendum mag houden met onafhankelijkheid als gevolg diezelfde optie er ook moet zijn voor Catalonië.

Tof. Meest bar slechte uitleg die ik daar ooit over heb gezien.

Feiten... Uit jouw mond... _O- Wat is er offtopic aan de grondwet bewering van jou en de Spanjaarden in twijfel trekken met de hulp van EU landen die van hun eigen grondwet de internationale rechtsorde moeten beschermen?
:O bingo 5 op een rij: complotdenken, offtopic, op de man spelen, betitelen, feiten negeren en voorbeelden misbruiken als stellingen. Onthou iig dat jij zelf kwam met Kosovo, de EU die iets zou moeten etc.etc.

Het is idd ergelijk wanneer iemand een situatie foutief wil verhullen, ik had beter moeten weten O+ . Dus laten we maar stoppen elkaar te irriteren voordat we andere niet ter zake doende conclusies gaan (ver)trekken. :W
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174587595
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:20 schreef Strani het volgende:

[..]

Dat was geen Spaans maar Catalaans, en dat is geen goede reden om de video dan maar te negeren. Nogmaals: De Catalaanse regering onder Artur Mas liet in 2011 mensen tot gort slaan ondanks het feit dat deze mensen zelf vredig protesteerden. Mas zelf liet toen in een persconferentie weten dat dat geweld gelegitimeerd is, voor 'the greater good' en het veiligstellen van de democratie, en dat dit in alle ontwikkelde landen zo gebeurt.

Je kunt me wel blijven vragen over Kosovo, maar daar heb ik al een antwoord op gegeven. Spanje erkent Kosovo niet. Waarom Spanje Kosovo niet erkent is duidelijk, maar Spanje is consequent. Jij bent nu bezig met de EU, en ik met Spanje. Verschil van belangen, denk ik.
Wat vind ik jou toch een enorme struisvogel, je bent zo overtuigt van je Spaanse gelijk, maar wat vind je nou van Kosovo dan? Dat dit gewoon Servisch grondgebied is dus? Okay, prima, je snapt wel dat wij dat grotendeels in de EU gewoon erkennen? Bij een gewapend conflict gaat het opeens allemaal wel...

Trieste constatering naar mijn idee, ik heb een hekel aan geweld zeker als die wens vanuit de bevolking helemaal niet bestaat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 22 oktober 2017 @ 21:00:46 #30
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174587773
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:28 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zeker wel. Ik weet niet eens welke taal het is en jij wil dat ik er maar inhoudelijk op inga. Wat is dat voor iets stoms?
Ik heb twee maal duidelijk uitgelegd wat er gezegd wordt. Maar goed, dan niet hoor, even goede vrienden.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zondag 22 oktober 2017 @ 21:06:23 #31
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174587974
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat vind ik jou toch een enorme struisvogel, je bent zo overtuigt van je Spaanse gelijk, maar wat vind je nou van Kosovo dan? Dat dit gewoon Servisch grondgebied is dus? Okay, prima, je snapt wel dat wij dat grotendeels in de EU gewoon erkennen? Bij een gewapend conflict gaat het opeens allemaal wel...

Trieste constatering naar mijn idee, ik heb een hekel aan geweld zeker als die wens vanuit de bevolking helemaal niet bestaat.
Was die persoonlijk aanval nodig? Ik had al aangegeven dat ik geen mening heb over Kosovo? Ik ben er nooit geweest, ik spreek er de taal niet, ik kan de situatie onmogelijk aanvoelen.

Ik kijk inderdaad alleen naar de Spaanse situatie, omdat ik in Spanje woon. Wellicht is voor jou de EU-kant interessanter; dat is prima.

Stel me gerust vragen over de Spaanse situatie. Ik zie dat je m'n vorige antwoord aan jou hebt genegeerd, maar wellicht kunnen we daar beginnen. Ik stel wel voor dat we dat verder doen zonder persoonlijk te worden.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174588012
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:00 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik heb twee maal duidelijk uitgelegd wat er gezegd wordt. Maar goed, dan niet hoor, even goede vrienden.
Je geeft geen vertaling, maar een verwerkte versie van zijn woorden en al zou je een vertaling geven mag ik er maar vanuit gaan dat je niet (onbewust) wat vervormd hebt met je ideologische lens.
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

[..]

:O bingo 5 op een rij: complotdenken, offtopic, op de man spelen, betitelen, feiten negeren en voorbeelden misbruiken als stellingen. Onthou iig dat jij zelf kwam met Kosovo, de EU die iets zou moeten etc.etc.

Het is idd ergelijk wanneer iemand een situatie foutief wil verhullen, ik had beter moeten weten O+ . Dus laten we maar stoppen elkaar te irriteren voordat we andere niet ter zake doende conclusies gaan (ver)trekken. :W


Ik kan niet winnen zonder stromannen of leugens, dus laten we maar stoppen.
Is goed mijn jongen.
  zondag 22 oktober 2017 @ 21:09:29 #33
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174588079
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:07 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Je geeft geen vertaling, maar een verwerkte versie van zijn woorden en al zou je een vertaling geven mag ik er maar vanuit gaan dat je niet (onbewust) wat vervormd hebt met je ideologische lens.

[..]

Is goed mijn jongen.
Daar mag je me natuurlijk van verdenken. Ik stel voor dat je diezelfde kritische houding verder ook blijft toepassen over wat er zoal door de separatisten wordt gezegd en geschreven.

En als je echt serieus bent over dit onderwerp, dan vraag je gewoon aan iemand anders of ze kunnen bevestigen dat Mas dat inderdaad gezegd heeft in die video.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174588534
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:06 schreef Strani het volgende:

[..]

Was die persoonlijk aanval nodig? Ik had al aangegeven dat ik geen mening heb over Kosovo? Ik ben er nooit geweest, ik spreek er de taal niet, ik kan de situatie onmogelijk aanvoelen.

Ik kijk inderdaad alleen naar de Spaanse situatie, omdat ik in Spanje woon. Wellicht is voor jou de EU-kant interessanter; dat is prima.

Stel me gerust vragen over de Spaanse situatie. Ik zie dat je m'n vorige antwoord aan jou hebt genegeerd, maar wellicht kunnen we daar beginnen. Ik stel wel voor dat we dat verder doen zonder persoonlijk te worden.
Je moet "het mag niet van de grondwet" niet zo heilig verklaren, veel volkeren hebben die moeten negeren om te worden wat ze zijn...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174588757
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:09 schreef Strani het volgende:

[..]

Daar mag je me natuurlijk van verdenken. Ik stel voor dat je diezelfde kritische houding verder ook blijft toepassen over wat er zoal door de separatisten wordt gezegd en geschreven.

En als je echt serieus bent over dit onderwerp, dan vraag je gewoon aan iemand anders of ze kunnen bevestigen dat Mas dat inderdaad gezegd heeft in die video.
Geen idee in welke context hij die dingen zei en ook niet wat de woorden van een vorige regeringsleider veranderen aan mijn standpunt dat je niet mensen moet slaan die willen stemmen.
  zondag 22 oktober 2017 @ 21:31:47 #36
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174588977
×
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je moet "het mag niet van de grondwet" niet zo heilig verklaren, veel volkeren hebben die moeten negeren om te worden wat ze zijn...
Wat is dan jouw alternatief..... dat we wanneer het iemand uitkomt de wet gemakshalve negeren ?
Je suggereert met je stelling dat Catalonië wordt onderdrukt en zich met alle middelen moet ontworstelen van, welk juk ?

De Catalanen hebben net als hun mede Spanjaarden ruimschoots ingestemd met de (ook hun eigen) Spaanse grondwet. Die eenzijdig ongeldig verklaren zou je juist moeten veroordelen.

We/Ze leven niet in een banenrepubliek. Die grondwet is er voor degene die het respecteren en beschermd gelukkig ook hen die haar met graagte willen vertrappen. De wereld van democratie is niet ideaal en ik ben echt benieuwd naar een werk- en haalbaar alternatief dat we rechtens elk beter zou kunnen werken.

Wanneer de grondwet fout is, stel je die aan de kaak door hem de amenderen, dat is hoe het werkt in een democratie. Niet, het recht nemen en mensen bespelen met valse beloften die niet haalbaar zijn (gebleken).

[ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 22-10-2017 21:37:05 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174589745
quote:
8s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:31 schreef Vallon het volgende:
×Wanneer de grondwet fout is, stel je die aan de kaak door hem de amenderen, dat is hoe het werkt in een democratie. Niet, het recht nemen en mensen bespelen met valse beloften die niet haalbaar zijn (gebleken).

Ja maar Spanje kent de wens van Catalonië en heeft liever niet dat ze een stuk land verliezen dus doen ze niet het juiste maar wat hen het beste uitkomt. De politieke manier is onterecht dichtgetimmerd, vanuit de historie misschien logisch dat het er wel in staat om in ieder geval de intenties van de deelnemende partijen in die tijd te verifiëren, of iedereen wel voor lange termijn succes gaat o.i.d.


Nu is het puur een machtsmiddel om een volk monddood te maken. De democratische weg loopt dood, alsjeblieft dat moet je wel begrijpen... Die wens tot onafhankelijkheid is wat ouder dan vandaag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174589886
quote:
8s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:31 schreef Vallon het volgende:
×

[..]


We/Ze leven niet in een banenrepubliek. Die grondwet is er voor degene die het respecteren en beschermd gelukkig ook hen die haar met graagte willen vertrappen. De wereld van democratie is niet ideaal en ik ben echt benieuwd naar een werk- en haalbaar alternatief dat we rechtens elk beter zou kunnen werken.

Democratie is het beste wat we hebben, een volk het zwijgen opleggen is niet zo democratisch
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:01:51 #39
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174590404
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:50 schreef ludovico het volgende:

[..]

Democratie is het beste wat we hebben, een volk het zwijgen opleggen is niet zo democratisch
Dan hebben we gewoon volledig tegenovergestelde manieren om naar een grondwet te kijken. Voor mij en voor de meeste Spanjaarden, waaronder veel Catalanen, is deze inderdaad heilig. Ik ga jouw mening respecteren en accepteren dat we er gewoon niet uitkomen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174591226
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 16:24 schreef Vallon het volgende:

[..]

Flauwekul...wat je roept geldt voor elke samenlevingsvorm waar je het niet mee eens wil zijn. Je lijkt er voor te pleiten om weer terug te gaan naar de situatie waarbij landjes hun weer eigen belang en grenzen bepalen, die overschrijden wat met harde hand veroverd zal gaan worden.

Je kunt tegen de EU zijn en dan is mijn vraag, wat is het alternatief waarbij verschillende groepen met onderling dezelfde rechten samenleven ?

Op lange termijn zal er hopelijk ooit een wereldunie komen zodat elk mens op de aardkloot kan rekenen op elementaire rechten en gelijke kansen. De EU zal dan daarin een soort regio zijn..... die in haar eigen belang goedschiks zal moeten samenwerken met zeg maar Australië of zo je wilt India. Ga je je dan ook weer willen afscheiden omdat je soms moet betalen voor zeg armlastig Zuid-Amerika ???
Je lijkt wel een ingehuurde pro EU troll.

quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:09 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Jij bent echt een behoorlijk irritant mannetje om mee te converseren. Op dat kaartje staan alle EU landen die dat wel doen en jij ontkent hier glashard dat ze het gedaan hebben.

Nooit beweerd dat NL tegen Spanje is. Weer de stroman. Wat ik wel zeg is dat wanneer Kosovo tegen de wet in een referendum mag houden met onafhankelijkheid als gevolg diezelfde optie er ook moet zijn voor Catalonië.

Tof. Meest bar slechte uitleg die ik daar ooit over heb gezien.

Feiten... Uit jouw mond... _O- Wat is er offtopic aan de grondwet bewering van jou en de Spanjaarden in twijfel trekken met de hulp van EU landen die van hun eigen grondwet de internationale rechtsorde moeten beschermen?
Zie mijn bovenstaande opmerking.

Artikel over pro EU trollen: https://nos.nl/artikel/470400-eu-zet-trollen-in-om-imago-op-te-poetsen.html
pi_174591397
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:26 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Geen idee in welke context hij die dingen zei en ook niet wat de woorden van een vorige regeringsleider veranderen aan mijn standpunt dat je niet mensen moet slaan die willen stemmen.
Schijnbaar hebben sommige mensen het in elkaar slaan van stemmende mensen voor zichzelf goedgepraat.

Ook bagatelliseren ze het geweld, terwijl er gewoon video's van zijn, zie de trappende agent in de OP.

Ik dacht dat we in Europa voor bepaalde waarden stonden. Waar zijn de zogenaamde liberalen nu?
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:39:07 #42
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174592111
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja maar Spanje kent de wens van Catalonië en heeft liever niet dat ze een stuk land verliezen dus doen ze niet het juiste maar wat hen het beste uitkomt. De politieke manier is onterecht dichtgetimmerd, vanuit de historie misschien logisch dat het er wel in staat om in ieder geval de intenties van de deelnemende partijen in die tijd te verifiëren, of iedereen wel voor lange termijn succes gaat o.i.d.

Nu is het puur een machtsmiddel om een volk monddood te maken. De democratische weg loopt dood, alsjeblieft dat moet je wel begrijpen... Die wens tot onafhankelijkheid is wat ouder dan vandaag.
Onderstaand is bijna een stukje staatsrecht maar probeer het te begrijpen, je hoeft het er niet mee eens te zijn om het te kunnen steunen. En dan ben ik benieuwd of je weigering gaat vanwege de feiten, de strekking of bedoeling van wetten.....

Dat er wensen zijn en hang is naar een (ver) verleden is, duidelijk.
Even checken: Geen weldenkend mens wil terug naar de periode van Franco, laat staan de daarvoor met eerdere (burger)oorlogen etc.etc.. We willen al helemaal niet terug naar de middeleeuwse periode waar honger en verderf voor de grootste deel van bevolking de levensstandaard was.

Even fastforward..... zie voor geschiedenis... de wiki's. Kortom laten we 1978 als uitgangspunt nemen.

In 1978 heeft heel Spanje met veel moeite een "akkoord" gesloten en daarmee ingestemd. Het soort akkoord (democratie) die andere landen veel eerder hadden en ander landen nog maar moeten zien te bevechten.
Een akkoord, een grondwet die haar inwoners verplicht tot verantwoordelijkheid jegens elkaar maar ook beschermd tegen willekeur.
Vanuit die overeenkomsten zijn in 2006 veel aanpassingen toegevoegd om tegemoet te komen aan meer autonomie van regio's zoals Catalonië. Helaas bleek na veel rechtszaken in 2010, een klein gedeelte van die regels ongrondwettelijk en discriminerend. Je kan soebatten over rechtelijke procedure maar het is de uitkomst en waar nu over wordt gebakkeleid.

Er is nergens een machtsmiddel, noch complot gericht om wie dan ook met dat als doel, de mond te snoeren. Toegegeven dat alle partijen hun uiterste best doen en hebben gedaan om te komen waar men nu is: een patstelling. De vraag is dan ga je de bepalende wet
• bevechten door die te negeren,
• amenderen om die voor je wens aan te kunnen passen
• accepteren om je energie te geven aan samenwerking

Sommige grondwet veranderingen zijn buitengewoon moeilijk te bewerkstelligen, zo niet onmogelijk wanneer die afbreuk doen aan universele mensenrechten w.o discriminatie.
In Spanje is één van de eerste artikelen dat het niet kan worden verdeeld...... wat vooral een reden heeft.
Je zorgt hiermee dat er wederzijds een dwang ontstaat om samen het land op te bouwen. Wanneer je die (zorg)plicht en beter taakstelling, ziet als onderdrukking; dan houdt elke zinnige discussie op en gebruiken we gewoon het oorlogsrecht van de sterkste regio/land.

In elke democratie is het mogelijk de wet en zelfs de (grond)wet te veranderen. Ook voor zaken die buiten het voor de hand liggend belang liggen van haar inwoners. Denk aan de EU grondwet die ons de strot is ingeduwd. Ik ben het oneens met het proces daarvan maar accepteer die wet wel.
Je moet daarbij verder willen en durven kijken wanneer je iets (on)rechtvaardig vindt. Dat is moeilijk wanneer je het onderwerp of lijdend voorwerp bent.

Inzake Catalonië is het niet eens zo erg en blijft het hopelijk bij grommen en blaffen.

Wrs wordt de Catalaanse regering in de komende weken ontbonden en overgenomen door een waarnemer, het parlement blijft daarbij intact en binnen twee maanden worden verkiezingen gehouden zoals de wet voorschrijft..
In de tussentijd worden een stel mensen/partijen aangepakt die de grondwet met hun acties hebben overtreden. De bevolking kan vervolgens op basis van waarneming en discussie, nieuwe vertegenwoordigers kiezen die haar werkelijke belangen wat beter gaan vertegenwoordigen.

Daarna is er kans dat een situatie weer de kop opsteekt die alsdan op wettelijk toegestane en bevoegde wijze wederom zal worden afgehandeld. Net zo lang totdat in ieders botte kop duidelijk is dat die werkwijze niet anders zal gaan verlopen dan de vorige keer.....
Het gaat hierbij niet om winnen of verliezen maar om vanuit een fait-accompli verder te kunnen gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 22-10-2017 22:51:37 (geen-->een marchtsmiddel) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174592564
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wrs wordt de Catalaanse regering in de komende weken ontbonden en overgenomen door een waarnemer, het parlement blijft daarbij intact en binnen twee maanden worden verkiezingen gehouden zoals de wet voorschrijft..
In de tussentijd worden een stel mensen/partijen aangepakt die de grondwet met hun acties hebben overtreden. De bevolking kan vervolgens op basis van waarneming en discussie, nieuwe vertegenwoordigers kiezen die haar werkelijke belangen wat beter gaan vertegenwoordigen.


En als de nieuwe "regering" in Catalonië weer iets doet dat Madrid niet bevalt, schrijven ze zeker weer nieuwe verkiezingen uit? :')

Jij denkt alles daarmee opgelost is, met nieuwe verkiezingen?

Mensen in Catalonië zijn mensen met gevoelens
, die hebben een behoorlijke "klap" gekregen van de manier waarop Madrid met ze om is gegaan (letterlijk en figuurlijk).

Snap jij dat niet? In plaats van met ellenlange teksten te komen kan je misschien daar ook eens bij stilstaan.
pi_174593122
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:01 schreef Strani het volgende:

[..]

Dan hebben we gewoon volledig tegenovergestelde manieren om naar een grondwet te kijken. Voor mij en voor de meeste Spanjaarden, waaronder veel Catalanen, is deze inderdaad heilig. Ik ga jouw mening respecteren en accepteren dat we er gewoon niet uitkomen.
Mwoah, het recht om over je onafhankelijkheid te kunnen stemmen als compleet volk met een eigen grondgebied? Ik denk dat wel meer mensen vinden dat het volk daarover moet kunnen beslissen...

Prima dat je mijn mening respecteert maar neem wel in gedachte dat je die wil niet kunt opleggen aan een compleet volk als ze zich écht willen afscheiden. Dan krijg je namelijk Kosovo achtige toestanden... Dat mensen zich gewapend verzetten.

Ik zeg niet dat de Catalanen dat gaan doen... Maar als je wilt dat ze dat gaan doen dan zijn de acties vanuit Spanje wel de te nemen acties...

Ja, als dit escaleert heeft Spanje toch uitgelokt door de bevolking te decimeren. Actie reactie...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174593461
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mwoah, het recht om over je onafhankelijkheid te kunnen stemmen als compleet volk met een eigen grondgebied? Ik denk dat wel meer mensen vinden dat het volk daarover moet kunnen beslissen...

Prima dat je mijn mening respecteert maar neem wel in gedachte dat je die wil niet kunt opleggen aan een compleet volk als ze zich écht willen afscheiden. Dan krijg je namelijk Kosovo achtige toestanden... Dat mensen zich gewapend verzetten.

Ik zeg niet dat de Catalanen dat gaan doen... Maar als je wilt dat ze dat gaan doen dan zijn de acties vanuit Spanje wel de te nemen acties...

Ja, als dit escaleert heeft Spanje toch uitgelokt door de bevolking te decimeren. Actie reactie...
Het gebied waarover ze stemmen. Bestaat net voor 50% uit catalanen ofzo ?

Ze kunnen beter nadenken over hoe de toekomst er daar uit ziet. Pakistaans of marrokaans :p
  zondag 22 oktober 2017 @ 23:07:09 #46
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174593495
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:57 schreef ludovico het volgende:
Mwoah, het recht om over je onafhankelijkheid te kunnen stemmen als compleet volk met een eigen grondgebied? Ik denk dat wel meer mensen vinden dat het volk daarover moet kunnen beslissen...
Vind je dat je dat recht met of zonder de wet te respecteren, hebt ?
Vind je dat je moet kunnen stemmen zonder de uitkomst ervan te kunnen effectueren ?

NB: het woord "volk" en "gebied" in deze context als maatstaf is erg glad ijs...... en nodigt al snel uit tot oneigenlijke toestanden die hopelijk begraven kunnen blijven in een ver, heel ver verleden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174593564
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Onderstaand is bijna een stukje staatsrecht maar probeer het te begrijpen, je hoeft het er niet mee eens te zijn om het te kunnen steunen. En dan ben ik benieuwd of je weigering gaat vanwege de feiten, de strekking of bedoeling van wetten.....

Dat er wensen zijn en hang is naar een (ver) verleden is, duidelijk.
Even checken: Geen weldenkend mens wil terug naar de periode van Franco, laat staan de daarvoor met eerdere (burger)oorlogen etc.etc.. We willen al helemaal niet terug naar de middeleeuwse periode waar honger en verderf voor de grootste deel van bevolking de levensstandaard was.

Even fastforward..... zie voor geschiedenis... de wiki's. Kortom laten we 1978 als uitgangspunt nemen.

In 1978 heeft heel Spanje met veel moeite een "akkoord" gesloten en daarmee ingestemd. Het soort akkoord (democratie) die andere landen veel eerder hadden en ander landen nog maar moeten zien te bevechten.
Een akkoord, een grondwet die haar inwoners verplicht tot verantwoordelijkheid jegens elkaar maar ook beschermd tegen willekeur.
Vanuit die overeenkomsten zijn in 2006 veel aanpassingen toegevoegd om tegemoet te komen aan meer autonomie van regio's zoals Catalonië. Helaas bleek na veel rechtszaken in 2010, een klein gedeelte van die regels ongrondwettelijk en discriminerend. Je kan soebatten over rechtelijke procedure maar het is de uitkomst en waar nu over wordt gebakkeleid.

Er is nergens een machtsmiddel, noch complot gericht om wie dan ook met dat als doel, de mond te snoeren. Toegegeven dat alle partijen hun uiterste best doen en hebben gedaan om te komen waar men nu is: een patstelling. De vraag is dan ga je de bepalende wet
• bevechten door die te negeren,
• amenderen om die voor je wens aan te kunnen passen
• accepteren om je energie te geven aan samenwerking

Sommige grondwet veranderingen zijn buitengewoon moeilijk te bewerkstelligen, zo niet onmogelijk wanneer die afbreuk doen aan universele mensenrechten w.o discriminatie.
In Spanje is één van de eerste artikelen dat het niet kan worden verdeeld...... wat vooral een reden heeft.
Je zorgt hiermee dat er wederzijds een dwang ontstaat om samen het land op te bouwen. Wanneer je die (zorg)plicht en beter taakstelling, ziet als onderdrukking; dan houdt elke zinnige discussie op en gebruiken we gewoon het oorlogsrecht van de sterkste regio/land.

In elke democratie is het mogelijk de wet en zelfs de (grond)wet te veranderen. Ook voor zaken die buiten het voor de hand liggend belang liggen van haar inwoners. Denk aan de EU grondwet die ons de strot is ingeduwd. Ik ben het oneens met het proces daarvan maar accepteer die wet wel.
Je moet daarbij verder willen en durven kijken wanneer je iets (on)rechtvaardig vindt. Dat is moeilijk wanneer je het onderwerp of lijdend voorwerp bent.

Inzake Catalonië is het niet eens zo erg en blijft het hopelijk bij grommen en blaffen.

Wrs wordt de Catalaanse regering in de komende weken ontbonden en overgenomen door een waarnemer, het parlement blijft daarbij intact en binnen twee maanden worden verkiezingen gehouden zoals de wet voorschrijft..
In de tussentijd worden een stel mensen/partijen aangepakt die de grondwet met hun acties hebben overtreden. De bevolking kan vervolgens op basis van waarneming en discussie, nieuwe vertegenwoordigers kiezen die haar werkelijke belangen wat beter gaan vertegenwoordigen.

Daarna is er kans dat een situatie weer de kop opsteekt die alsdan op wettelijk toegestane en bevoegde wijze wederom zal worden afgehandeld. Net zo lang totdat in ieders botte kop duidelijk is dat die werkwijze niet anders zal gaan verlopen dan de vorige keer.....
Het gaat hierbij niet om winnen of verliezen maar om vanuit een fait-accompli verder te kunnen gaan.
Dat ligt dus aan de intentie of je het geen machtsmiddel noemt, naar mijn idee hoort ieder volk met een historisch woongebied de wens naar onafhankelijkheid te kunnen hebben en te kunnen uiten. En de overheden moeten die wensen respecteren.

De grondwet verbiedt dit en gaat daarmee rechtstreeks in tegen de wens van het volk. Ehm, tjah makkelijker kan ik hem niet maken eigenlijk. Dat de wens van het volk anders is is al genoeg bewijs voor een fout artikel in de grondwet, nogmaals, ik begrijp dat die er instaat vanwege de historie van Spanje... Maar ik begrijp er niks van dat mensen het nu nog een goed artikel kunnen vinden... Als ze weg willen, laat ze dan!

Ik hoop toch dat dat de wens is van de meeste mensen in Spanje. Alle andere wensen vind ik pure onderdrukking, als de wens naar onafhankelijkheid groot genoeg is is dat vragen om gewapende conflicten.

Allemaal voor het EGO van de machthebbers
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174593585
quote:
18s.gif Op zondag 22 oktober 2017 23:07 schreef Vallon het volgende:

[..]

Vind je dat je dat recht met of zonder de wet te respecteren dat keuzerecht hebt ?
Vind je dat je moet kunnen stemmen zonder de uitkomst ervan te kunnen effectueren ?

NB: het woord "volk" en "gebied" in deze context als maatstaf is erg glad ijs...... en nodigt al snel uit tot oneigenlijke toestanden die hopelijk begraven kunnen blijven in een ver, heel ver verleden.
Jij bent zo cynisch. Je zegt geen geweld te willen, maar ontneemt tegelijk mensen het recht om hun doel op een geweldloze democratische wijze te bereiken en stelt vervolgens het geweldloze doel gelijk aan een burgeroorlog.
pi_174593970
quote:
18s.gif Op zondag 22 oktober 2017 23:07 schreef Vallon het volgende:

[..]

Vind je dat je dat recht met of zonder de wet te respecteren, hebt ?
Vind je dat je moet kunnen stemmen zonder de uitkomst ervan te kunnen effectueren ?

NB: het woord "volk" en "gebied" in deze context als maatstaf is erg glad ijs...... en nodigt al snel uit tot oneigenlijke toestanden die hopelijk begraven kunnen blijven in een ver, heel ver verleden.
Beide, een volk kan je niet onderdrukken... Ja het kan wel, maar dat is compleet moreel verwerpelijk. Ik vind het een legitieme zaak om jezelf te bevrijden van je onderdrukker ook als hij jou dat verbiedt.

Ehh, wij hebben ook raadgevende referenda, ja dat zou moeten kunnen. Cijfers zijn ook soms niet super eenduidig te interpreteren, zeker bij lage opkomsten en populistische items... Maar bindende referenda moeten ook kunnen, ligt een tikkeltje aan het onderwerp ook. Als een wens groot is onder het hele volk kan je het niet negeren is mijn mening, politiek hoort voor het volk te werken namelijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 22 oktober 2017 @ 23:45:04 #50
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174594813
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:46 schreef Kloon7 het volgende:

[..]

En als de nieuwe "regering" in Catalonië weer iets doet dat Madrid niet bevalt, schrijven ze zeker weer nieuwe verkiezingen uit? :')

Jij denkt alles daarmee opgelost is, met nieuwe verkiezingen?

Mensen in Catalonië zijn mensen met gevoelens
, die hebben een behoorlijke "klap" gekregen van de manier waarop Madrid met ze om is gegaan (letterlijk en figuurlijk).

Snap jij dat niet? In plaats van met ellenlange teksten te komen kan je misschien daar ook eens bij stilstaan.
Je (her)triggert mij op gevoelens, waar ik semi offtopic best even wat collegewoorden aan wil geven. Thanks !!!

Gevoel en hoe je iets ervaart is persoonlijk waarbij je dit nimmer gelijk kan schakelen noch als argument kan rechtvaardigen om iets op te leggen aan alle inwoners van Catalonië, laat staan Spanje. Je generaliseert hierbij trouwens ook een behoorlijk eind weg.

Natuurlijk zijn er mensen in Catalonië (volgens peilingen 10-15%) die zich totaal niet gehoord voelen. Het is erg jammer. De vraag is ook of dat echt het geval is of dat mensen daarmee worden gevoed. Het is raadzaam zij wat therapie opzoeken die ws de 5G methode zal aanbevelen om er mee om te (leren) gaan, voorbeeld (ik zeg dus voorbeeld):
• Gebeurtenis - 14 van 223 autonomie artikelen zijn door rechters verworpen
• Gevoel - Hoe durven "ze" dat ons trotse Catalanen aan te doen....
• Gedachte - Catalanen worden onderdrukt als verteld door de deelregering
• Gedrag - Catalanen steunen een onwettige actie van Puidgemont
• Gevolg - Catalanen worden tegengehouden en door autoriteiten onder curatele gesteld.
Naar aanleiding van een aantal G-schema's kan de Catalaan ook willen uitzoeken welke kerngedachten die heeft en waar die vandaan komen..... worden ze werkelijk onderdrukt of is het meer dat hun gedrag ontoelaatbaar is.

Je zal je waarschijnlijk niet gehoord voelen maar ik meld het vooral om aan te geven dat ik wel degelijk gevoelens kan voorstellen. Sterker nog, ik word er dagelijks mee geconfronteerd :P .

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 23-10-2017 00:29:19 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 23 oktober 2017 @ 00:24:32 #51
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174595616
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 23:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Beide, een volk kan je niet onderdrukken... Ja het kan wel, maar dat is compleet moreel verwerpelijk. Ik vind het een legitieme zaak om jezelf te bevrijden van je onderdrukker ook als hij jou dat verbiedt.
Je gaat al uit van onderdrukking..... wat is dan de onderdrukking in Catalonië, die het verzet rechtvaardigt om zelfs de grondwet te overtreden ? Wie/wat is precies het Catalaanse volk ? De inwoners, die daar geboren zijn of hun origine tot in welke generatie heeft ?

quote:
Ehh, wij hebben ook raadgevende referenda, ja dat zou moeten kunnen. Cijfers zijn ook soms niet super eenduidig te interpreteren, zeker bij lage opkomsten en populistische items... Maar bindende referenda moeten ook kunnen, ligt een tikkeltje aan het onderwerp ook. Als een wens groot is onder het hele volk kan je het niet negeren is mijn mening, politiek hoort voor het volk te werken namelijk.
Het volk kiest in haar vertegenwoordigers de politieke (beleids)lijn. Het volk krijgt de politiek die het zich daarmee wenst. Gelukkig hebben we daarbij een redelijke ingebouwde zekerheid dat de wet niet zomaar zal (kunnen) meewaaien met elke regering. Hierbij oopgemekrt dat ik lievere een meritocratie zou willen hebben.
Sommige referenda mag en kan je niet houden waarbij er andere referenda zijn die oneigenlijk zijn.
Je kan bv geen referendum houden over iets dat boven jouw machtsveld of regeringsniveau reeds is beslist, bepaald of onderworpen is. Het Oekraïne referendum was bijvoorbeeld oneigenlijk.

Zou jij een bindend referendum steunen die beslist over (voorbeeld) zeg invoering van doodstraf, asielopvang of belasting op cabriolets ? meer veiligheid ?
Of een referendum waarbij wij in Nederland beslissen of Catalonië bij onafhankelijk mag worden ? Of dan in de EU mag komen ?

Allemaal triviale onderwerpen die je niet eendimensionaal kunt vangen noch beslissen omdat ze onduidelijke gevolgen heeft voor een beperkte groep anderen dan diegene die in meerderheid (te eenvoudig) zullen beslissen via het referendum.

Je kan met wat moeite, wel een referendum houden over ideële zaken die verder geen (nieuwe, negatieve) gevolgen hebben voor inwoners voor hun dagelijks bestaan.
Zoals, een referendum dat de strekking van de "sleepwet" inperkt of een referendum dat frisdrank verkoop aan minderjarigen op scholen beperkt ?

Wanneer je al in de Catalaanse situatie een referendum wilt houden moet heel Spanje daarover kunnen meestemmen. Spanje is momenteel immers een ondeelbare eenheid.
Wil je het referendum alleen doen in Catalonië, zal je eerst daarvoor de grondwet moeten veranderen...
... wat idd - terecht - niet zal gaan lukken
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174595710
Waarom terecht?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 23 oktober 2017 @ 00:53:56 #53
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174596016
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 00:28 schreef ludovico het volgende:
Waarom terecht?
Omdat met met een grote mate zekerheid, de Spaanse bevolking niet zal gaan instemmen dat regio's naar eigen believen zichzelf zullen kunnen afscheiden of verbinden.

De grondwet heeft die ondeelbaarheid al in een vroeg stadium bepaald als basis tot de vorming van Spanje. De verplichting tot eenheid geeft ook zekerheid dat een regio niet er tussenuit kan springen wanneer die hem of misschien zelfs andere regio's, dat (soms) goed uitkomt. Het belang werkt zogezegd twee kanten op.

Daar los van kan elke inwoner natuurlijk zelf bepalen waar die zich in Spanje en zelfs de EU wil vestigen. Wanneer Catalonië, zo onderdrukkend is; zou ik als inwoner verhuizen naar Aragon of zelfs Fryslan overwegen. Niemand die je in onze vrije samenleving, dan kan tegenhouden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Vallon op 23-10-2017 01:08:40 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174596162
quote:
12s.gif Op maandag 23 oktober 2017 00:53 schreef Vallon het volgende:

[..]

Omdat met met een grote mate zekerheid, de Spaanse bevolking niet zal gaan instemmen dat regio's naar eigen believen zichzelf zullen kunnen afscheiden of verbinden.

De grondwet heeft die ondeelbaarheid al in een vroeg stadium bepaald als basis tot de vorming van Spanje. De verplichting tot eenheid geeft ook zekerheid dat een regio niet er tussenuit kan springen wanneer die hem of misschien zelfs andere regio's, dat (soms) goed uitkomt. Het belang werkt zogezegd twee kanten op.
Gaan we nou opeens de democraat uithangen? :D Met een grote mate van zekerheid zal de Spaanse (of Nederlandse) bevolking ook niet instemmen met het inleveren van soevereiniteit ten gunste van de EU. Toch gebeurt dat jaar in jaar uit.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 23 oktober 2017 @ 01:24:41 #55
408813 crew  trein2000
pi_174596226
quote:
12s.gif Op maandag 23 oktober 2017 00:53 schreef Vallon het volgende:

[..]

Omdat met met een grote mate zekerheid, de Spaanse bevolking niet zal gaan instemmen dat regio's naar eigen believen zichzelf zullen kunnen afscheiden of verbinden.

De grondwet heeft die ondeelbaarheid al in een vroeg stadium bepaald als basis tot de vorming van Spanje. De verplichting tot eenheid geeft ook zekerheid dat een regio niet er tussenuit kan springen wanneer die hem of misschien zelfs andere regio's, dat (soms) goed uitkomt. Het belang werkt zogezegd twee kanten op.

Daar los van kan elke inwoner natuurlijk zelf bepalen waar die zich in Spanje en zelfs de EU wil vestigen. Wanneer Catalonië, zo onderdrukkend is; zou ik als inwoner verhuizen naar Aragon of zelfs Fryslan overwegen. Niemand die je in onze vrije samenleving, dan kan tegenhouden.
Ik vind die situatie met die grondwet altijd lastig. Ik las ergens een vergelijk met een echtscheiding.
“Als ik nu met mijn volle verstand en vol overgave met jou trouw (aanvaarding grondwet). Maar later wil ik scheiden(onafhankelijk worden) dan heb jij daar niks over te zeggen” en ik kan niet bedenken waar hij mank loopt.

Dus? Wie wel?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_174596296
Merkwaardig dat het juist de eurofielen zijn die voor een Groot Spanje zijn. Normaal verachten ze nationalisme en nu opeens lijkt het wel alsof ze hun eerstgeborene op willen offeren voor 1 groot Spaans Rijk :?
  maandag 23 oktober 2017 @ 03:17:26 #57
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_174596668
Je zegt het verkeerd. wil een regio zich afscheiden buiten de EU dan is het Hoezanna. Gebeurd dat intern dan zijn de rapen zuur. BRexit zal (zeker) een lakmoes worden.
pi_174596881
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 01:37 schreef Braindead2000 het volgende:
Merkwaardig dat het juist de eurofielen zijn die voor een Groot Spanje zijn. Normaal verachten ze nationalisme en nu opeens lijkt het wel alsof ze hun eerstgeborene op willen offeren voor 1 groot Spaans Rijk :?
Heel frapant ja. Wats gebeurd met het 'Europa van de regio's'?
  maandag 23 oktober 2017 @ 10:30:27 #59
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174598980
De CUP kondigt deze week een geweldloze strijd tegen het artikel 155 aan. Ik ben benieuwd.
Siesta & Fiesta!
pi_174599177
quote:
12s.gif Op maandag 23 oktober 2017 00:53 schreef Vallon het volgende:

[..]

Omdat met met een grote mate zekerheid, de Spaanse bevolking niet zal gaan instemmen dat regio's naar eigen believen zichzelf zullen kunnen afscheiden.

Misschien heb je gelijk hoor, ik kan totaal niet bij deze mening komen echter... Als die wens zo bestaat dan maak je dat toch mogelijk??

Nu druk je het de kop in "democratisch" ik kan mij niet indenken dat mensen geloven dat dat echt een moreel standpunt is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 23 oktober 2017 @ 12:18:59 #61
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174601129
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 03:17 schreef Drugshond het volgende:
Je zegt het verkeerd. wil een regio zich afscheiden buiten de EU dan is het Hoezanna. Gebeurd dat intern dan zijn de rapen zuur. BRexit zal (zeker) een lakmoes worden.
Dit "beschermend" gedrag van de eigen eenheid is normaal. Psychologie van de koude grond zogezegd: de eigen eenheid is van groter belang dan eenheden daarbuiten en wijzen naar buiten is prettiger dan kijken naar binnen.

Moreel verwerpelijk ? Mogelijk .... tenzij je belangen hebt of onderdeel bent van die eenheid.
Hoe neutraal je ook bent: eigen gaat uiteindelijk voor die van de ander en dat geldt ook voor politiek. Eenmaal in Hotel Californië kan je wel uitchecken maar je zult het nooit meer (helemaal) verlaten.....
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 23 oktober 2017 @ 12:27:01 #62
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174601235
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 07:08 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Heel frapant ja. Wats gebeurd met het 'Europa van de regio's'?
Dat is er nooit geweest... wel is er af en toe een (terecht) plan om Europa te herindelen naar regio-niveau (met daarin 5 tot 10 miljoen inwoners) die dan elk 1 à 2 vertegenwoordigers heeft in het EP.... een beetje het kiesmannen idee van de USA.

Hiervoor zal een lange adem nodig zijn waarvoor allereerst, als feitelijk gaande, de soevereiniteit van landen zal moeten worden verbogen. In dit opzicht loopt Catalonië heel ver voor de troepen uit. Je zal eerst door de trechter moeten voordat je in de fles komt. Voor de inwoners zal er imho op dagelijks bestaansniveau nauwelijks wat veranderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 23 oktober 2017 @ 12:51:56 #63
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174601637
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 10:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Misschien heb je gelijk hoor, ik kan totaal niet bij deze mening komen echter... Als die wens zo bestaat dan maak je dat toch mogelijk??

Nu druk je het de kop in "democratisch" ik kan mij niet indenken dat mensen geloven dat dat echt een moreel standpunt is.
Ik heb meermalen duidelijk gemaakt, hoe het werkt. Spanje incl. Catalonië heeft in 1978 met ruime meerderheid gekozen voor een ondeelbaar eenheid. Dat heeft (ook) een beperkende maar naast andere redenen vooral een (belangrijker) beschermingsfunctie.

Wanneer Catalonië af wil van die "eenheid" clausule, zal daarover heel Spanje moeten kiezen voor die grondwetswijziging.
Ik hoop dat je dat wilt inzien, je hoeft het met de democratisch afgedwongen "insteek" niet eens te zijn. Het is hoe het werkt.

Met de "geschiedenis" voor ogen is het onaannemelijk dat Spanjaarden die "eenheid" zullen willen verbreken, zelfs in Catalonië is daarvoor geen meerderheid te vinden.

Een dergelijks instemming tot afsplitsing zal (heel misschien, imho) anders liggen wanneer de EU garandeert dat regio's lid daarbij onveranderlijk lid worden/zijn van de EU.
Dat EU proces is totaal niet aan de orde en de vraag daarbij is hoe dat kip&ei dan moet uitwerken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 23-10-2017 12:57:16 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 23 oktober 2017 @ 13:06:53 #64
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174601958
Update: De Catalaanse deelregering gaat zich niet neerleggen bij de verordeningen van Madrid.
quote:
Bron: bbc 23okt17 13u00
Catalan authorities will not follow orders from the Spanish government if Madrid moves to reassert control over the region, a senior official says.

Foreign affairs spokesman Raul Romeva told the BBC the central government was acting against the will of Catalans.

Spain's Prime Minister Mariano Rajoy has announced plans to sack the region's government and curtail some of the freedoms of its parliament.

The Catalan parliament will meet on Thursday to decide on its response.

The Spanish Senate is expected to approve the government's measures on Friday along with a proposal for fresh regional elections.
Het begint een soort steekspel te worden met opnieuw een onvermijdelijk botsing.
De regering in Madrid kan zich niet veroorloven dat zij haar autoriteit opzij zet en de Catalaanse regering blijft, imho om begrijpelijke redenen, de escalatie van het momentum opzoeken.

Terwijl het niet zo'n gek idee is om gewoon nieuwe deelstaatverkiezingen te houden met partijen die de wetten dan wel respecteren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 23 oktober 2017 @ 20:41:07 #65
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_174612824
quote:
Catalaanse leider Puigdemont gaat spreken voor Spaanse Senaat

De Catalaanse president Carles Puigdemont gaat naar Madrid om daar voor de Senaat een verklaring af te leggen. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet duidelijk.

Spaanse media melden maandag dat de Senaat hem voor donderdag heeft uitgenodigd, maar dat Puigdemont op vrijdag wil komen.

Vrijdag gaat de Senaat stemmen over het voornemen van premier Mariano Rajoy om artikel 155 van de grondwet in werking te stellen en daarmee de Catalaanse autonomie op te schorten. Op donderdag vergadert het Catalaanse parlement echter over een reactie op dat voornemen van Madrid.

Puigdemont
De vicepresident van de senaat in Madrid, Pedro Sanz, heeft laten weten dat het hem ''een eer is Carles Puigdemont te ontvangen en aan te horen".

Puigdemont noemde dit weekend de maatregelen van de Spaanse regering "de eerste aanval op de regio sinds de periode van voormalig dictator Francisco Franco (1892-1975)". Rajoy liet eerder weten Puigdemont en de andere bestuurders van Catalonië te willen ontslaan.
zoutbergNOS twitterde op maandag 23-10-2017 om 07:19:00 Peiling. Nieuwe verkiezingen veranderen niets aan parlement Catalonie. In geel, beige, blauw het nationalistisch blok. https://t.co/kVcTQSdAMd reageer retweet
Say what?
  maandag 23 oktober 2017 @ 23:45:45 #66
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174617972
Zou een oplossing als de Nederlandse Antillen iets zijn? Aruba, Curacao en St Maarten zijn onafhankelijke landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Catalunya, pais constituyente dentro del Reino de Espanya?

(heb even een keyboard waar de accenten lastig doen, anders had ik met tildes en accent op de i geschreven :) )

En dan na een referendum met drie opties, zoals in de Antillen, in dit geval:

1. Ningun cambio
2. Pais constituyente dentro del Reino de Espanya
3. Independencia completa

[ Bericht 11% gewijzigd door Viajero op 23-10-2017 23:51:44 ]
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 06:39:06 #67
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174619653
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 23:45 schreef Viajero het volgende:
Zou een oplossing als de Nederlandse Antillen iets zijn? Aruba, Curacao en St Maarten zijn onafhankelijke landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Catalunya, pais constituyente dentro del Reino de Espanya?

(heb even een keyboard waar de accenten lastig doen, anders had ik met tildes en accent op de i geschreven :) )

En dan na een referendum met drie opties, zoals in de Antillen, in dit geval:

1. Ningun cambio
2. Pais constituyente dentro del Reino de Espanya
3. Independencia completa
Wachten op de eerst volgende linkse regering en dan wordt Spanje een echte federatie. Dat roepen ze al jaren op links en als die eikels in Cataluña een paar jaar gewacht hadden, dan hadden ze die linkse regering ook gekregen. Nu moet ik het nog zien. Maar goed, het duurt nog wel even voordat er verkiezingen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bramito op 24-10-2017 06:50:45 ]
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:57:06 #68
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174624478
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 23:45 schreef Viajero het volgende:
Zou een oplossing als de Nederlandse Antillen iets zijn? Aruba, Curacao en St Maarten zijn onafhankelijke landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Catalunya, pais constituyente dentro del Reino de Espanya?

(heb even een keyboard waar de accenten lastig doen, anders had ik met tildes en accent op de i geschreven :) )

En dan na een referendum met drie opties, zoals in de Antillen, in dit geval:

1. Ningun cambio
2. Pais constituyente dentro del Reino de Espanya
3. Independencia completa
Ik denk niet dat men in Spanje, onze Antillen constructie wil die immers geen lid is van de EU.

Inzake opties:
1. geen verandering is natuurlijk juist de momentele strijd.
2. "Natie" in het koninkrijk Spanje is imho nou net wat ze bijna helemaal voor elkaar hebben.
3. Zelfstandig, onhaalbaar mede gezien reden/ sentiment in en buiten regio/land/EU.

Het is & blijft een lastig onderwerp. Vooral ook omdat ook de meerderheid(60%) in Catalonië item 3 sws niet wenst en je vraagtekens kunt hebben of en in hoeverre inwoners van Catalonië 'meer' autonomie (dan er nu reeds is) van levensbelang vindt.

Wanneer ik mensen (inhoudelijk) spreek en argumenten beschouw komen die vooral neer op wat separatisten de Catalanen stelselmatig wijsgemaakt: Je (identiteit) wordt onderdrukt en vooral bestolen.... hoe anders was dat in 1978 O+ toen iedereen daar van blijdschap huppelde achter de nu verguisde grondwet.
Zelfs in de periode daarna dat het in Catalonië matig tot slecht ging en Spanje/EU flink rammelde met geldbuidels was er minder hang naar die zelfstandigheid.

De (aangewakkerde) boosheid van nu is vooral omdat het hooggerechtshof een aantal in 2006 toegezegde Catalaanse voorkeursregels in 2010 heeft teruggedraaid omdat die (ronduit) discriminerend waren voor (andere) Spanjaarden.
Van oudsher is er wel altijd een hang geweest naar 'zelfstandigheid', ongeveer 5-10% van de Catalaanse bevolking is daardoor inhoudelijk begeesterd en overtuigd.

Zoals hierboven is gezegd, wanneer de Catalanen gewoon geduld zouden hebben, verdwijnt het belang van een soeverein Spanje in de EU vanzelf naar de achtergrond. Je groeit dan, zeg maar vanzelf in een Europese regioconstructie.
Bestuurstechnisch is er geen meerwaarde van een apart landsbestuur wanneer er centralistisch Europees bestuur is in Brussel......
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 26 oktober 2017 @ 01:02:32 #69
364924 CommissarisMissionaris
Keizerlijk uitzonderlijk.
pi_174663590
Hoe zit het eigenlijk met de onafhankelijkheidwens van de Basken? ETA zit nog vers in mijn geheugen.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 02:35:08 #70
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174663869
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 01:02 schreef CommissarisMissionaris het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de onafhankelijkheidwens van de Basken? ETA zit nog vers in mijn geheugen.
De Basken zullen net als andere regio's (ook in Europa), afwachten wat verder zal gaan gebeuren.

De wens van de Basken zit vooral/nog meer in de brede eigen identiteit ("gure"=het onze genoemd). Sinds 2010 is er (bij de ETA) iig een wapenstilstand, ook omdat het draagvlak is afgenomen. In 2008 was in Baskenland, net als nu in Catalonië, een ongrondwettig "zelfstandigheids" referendum door de regering verboden.

Zover ik verneem, is dat ook het probleem wat Rajoy moet zien te tackelen, Catalonië zodanig in het gareel krijgen zonder dat andere regio's ineens versterkte aspiraties krijgen. Frankrijk zal; er iig niet blij van worden van het dan mogelijke gedonder (een aantal Baskische provincies, liggen in la France).

Verder weet ik, buiten wat algemene geschiedenis, te weinig van Basken(land) zelf om inhoudelijke uitspraken irt Catalonië te doen. Ik ken er iig geen mensen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174664167
FYI, er is naast Baskenland in Frankrijk ook een Catalonie.
  Leukste jonkie 2022 donderdag 26 oktober 2017 @ 12:19:55 #72
213457 engine
pi_174668578
quote:
Tijdens een vergadering in het parlement rond 17.00 uur heeft de Catalaanse leider Carles Puigdemont de laatste kans om de onafhankelijkheid uit te roepen.
https://www.gelderlander.(...)kelijkheid~a724651b/

Verwacht niet dat het nog gebeurd. Dan had hij het eerder wel gedaan.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  donderdag 26 oktober 2017 @ 13:54:12 #73
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174670366
quote:
2s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 12:19 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

https://www.gelderlander.(...)kelijkheid~a724651b/

Verwacht niet dat het nog gebeurd. Dan had hij het eerder wel gedaan.
Hij gaat over een paar minuten verkiezingen uitschrijven. Zo zal waarschijnlijk de uitvoering van artikel 155 geblokkeerd worden. Voordat hij gesproken heeft zijn er al mensen binnen de PdeCat afgetreden. :')
ERC gaat deze verkiezingen glansrijk winnen, en dan beginnen we weer bij nul, met een nog extremere regering. :O
Siesta & Fiesta!
  donderdag 26 oktober 2017 @ 14:45:35 #74
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174671227
Met dank aan Jano9, net vernomen dat Puidgemont verkiezingen gaat uitschrijven om daarmee de invoering van artikel 155 (curatele) ook te voorkomen.

quote:
(mede)Bron: Express.co.uk (25okt17 13u35
The Catalan president was expected to address Catalonia in Barcelona and call a regional election for 20 December.

After initially being delayed by an hour, the speech was then completely called off at the last minute.

Reports say he hasn't received sufficient guarantees that calling elections would stop Madrid's plans to intervene in Catalan autonomy.
Plaatje uit2015 om aan te duiden dat er weer gekozen gaat worden.....


Gaat dus, voor het moment, goed komen zonder hard ingrijpen. Later wellicht mee....
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174671272
Zo teleurstellend dat hij de onafhankelijkheid van Catalonie niet gewoon uitroept.
pi_174671274
quote:
3s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 14:45 schreef Vallon het volgende:
Met dank aan Jano9, net vernomen dat Puidgemont verkiezingen gaat uitschrijven om daarmee de invoering van artikel 155 (curatele) ook te voorkomen.

[..]

Plaatje uit2015 om aan te duiden dat er weer gekozen gaat worden.....
[ afbeelding ]

Gaat dus, voor het moment, goed komen zonder hard ingrijpen. Later wellicht mee....
Om 17:00 weten we meer: https://nos.nl/artikel/21(...)zingen-verwacht.html

Puidgemont heeft er denk ik geen trek in om jarenlang de cel in te gaan :P. Het is nu de schade beperken voor Catalonië, ook al zijn er al tig bedrijven weggegaan. Puidgemont en zijn kompanen hebben binnen een maand de Catalaanse economie de nek omgedraaid.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jano9 op 26-10-2017 14:53:35 ]
  donderdag 26 oktober 2017 @ 14:54:14 #77
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174671423
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 13:54 schreef Bramito het volgende:

[..]

Hij gaat over een paar minuten verkiezingen uitschrijven. Zo zal waarschijnlijk de uitvoering van artikel 155 geblokkeerd worden. Voordat hij gesproken heeft zijn er al mensen binnen de PdeCat afgetreden. :')
ERC gaat deze verkiezingen glansrijk winnen, en dan beginnen we weer bij nul, met een nog extremere regering. :O
Ik vernam een bericht ( fake of true?) dat Puidgemont het land (met vrouw en kind) naar Roemenië heeft/gaat verlaten om aanhouding te voorkomen. Hij kan anders tot 30 jaar cel tegemoet zien.

quote:
Bron: express.co.uk 26okt17 14u40: Spanish news outlets have reported that Mr Puigdemont’s wife and daughters have fled the country to her native Romania.
Wie weet meer.....

Update: De dailymail heeft het over zijn vrouw en kinderen die het land zou hebben verlaten....
Bang of zo ?

Update3: Volgens Lepoint zal niet Puidgemont maar Carme Forcadell het parlement toespreken.
quote:
Bron: LePoint 26okt17 14u42
La présidente du Parlement catalan, l'indépendantiste Carme Forcadell, a annoncé plus tôt que son assemblée siégerait à partir de 17 heures.


[ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 26-10-2017 15:24:56 (Came Forcadell spreekt het parlement toe,) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174671459
quote:
3s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 14:54 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik vernam een bericht ( fake of true?) dat Puidgemont het land (met vrouw en kind) naar Roemenië heeft/gaat verlaten om aanhouding te voorkomen. Hij kan anders tot 30 jaar cel tegemoet zien.

[..]

Wie weet meer.....
Express.co is wel een echte troep site hoor :P. Daar komt echt elke dag de grootste onzin voorbij. Ik geloof het pas wanneer andere bronnen er ook over berichten.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 16:36:36 #79
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174673358
Om 17h gaat Puigdemont een verklaring afleggen, maar niet in het Parlament. Op dit moment zitten Puigdemont en Junqueras weer om de tafel. Junqueras heeft gedreigd om uit de regering te stappen als Puigdemont verkiezingen uitschrijft.

Effe wachten nog.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 26 oktober 2017 @ 17:08:12 #80
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174673926
Conclusie: Er is geen garantie voor normale verkiezingen (zonder 155) dus we modderen door.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 26 oktober 2017 @ 17:09:16 #81
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174673940
Hij laat de beslissing om de Republiek uit te roepen over aan het Parlament.
Siesta & Fiesta!
pi_174674393
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:08 schreef Bramito het volgende:
Conclusie: Er is geen garantie voor normale verkiezingen (zonder 155) dus we modderen door.
Het is wel een draaier die Puidgemont :P.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 17:42:38 #83
461397 Jip141
I can show you the world
pi_174674481
Puigdemont wat een naam
It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it. (Aristotle)
  donderdag 26 oktober 2017 @ 18:28:09 #84
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174675124
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:42 schreef Jip141 het volgende:
Puigdemont wat een naam
Hij wordt er nu wel ff keihard afgeserveerd door Ines Arrimadas
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:04:41 #85
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174675881
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:37 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Het is wel een draaier die Puidgemont :P.
Het is ook eigenlijk maar een stroman.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:34:05 #86
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_174676529
Het is afwachten tot Schilderswijk een bindend referendum uitschrijft over aansluiting bij Marokko.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:36:52 #87
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_174676612
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:34 schreef Dwersdriever het volgende:
Het is afwachten tot Schilderswijk een bindend referendum uitschrijft over aansluiting bij Marokko.
Ik zie de Schilderswijkse enclave (Al Hoceima) zich eerder afscheiden van Marokko.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:40:41 #88
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174676701
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:37 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Het is wel een draaier die Puidgemont :P.
Idd dat voor een onafhankelijke "vrijheidsvechter". .... ik snap het ergens ook wel omdat het hele gebeuren nu eenmaal een coalitie-truc is en je kennelijk niet alle facties bij elkaar kunt houden.

De CUP wil geen verkiezingen (volgens de guardian) en wil vasthouden aan het mandaat dat ze zeggen te hebben gekregen via het ongrondwettelijk referendum.

Enfin, dan wordt het dus Artikel155 en worden alsnog vekiezingen gehouden..... waar dat dan ook naartoe mogen leiden.

Kan mij voorstellen dat de speratisten die verkiezingen, als gedwongen voorgeschreven door artikel155, dan willen blokkeren om zo weer een reden te hebben om verder te gaan met hun reden van bestaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 26 oktober 2017 @ 22:57:28 #89
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174682011
Update: Juncker geeft aan dat de Catalanen niet worden onderdrukt.... en geeft aan dat Nationalisme een bedreiging vormt voor Europa om samen te werken en een belangrijke rol te hebben in wereldkwesties.

quote:
Bron: euronews - Portugese TV 26okt17
Speaking to Portuguese television, Jean-Claude Juncker said: “In Catalonia, we are not dealing with a human rights problem because the Catalan citizens – that I love and whose culture and way of being I respect a lot – are not being oppressed by Spain.”
...
"... the biggest threat is nationalism. There is an urgent need to do everything possible so that Europe has power and the nationalism is a poison that prevents Europe from acting together to play an important role in world issues.”
Duidelijk dat de EU z'n kaartje afgeeft met wat ik lees als een go-ahead aan Rajoy.
Terecht ook want wanneer je nu het gekakel beziet in de Catalaanse politiek, vraag je je ondertussen nog af wat er nog overblijft van de wens tot onafhankelijkheid. De lokale (regio)politiek valt momenteel in chaos over elkaar heen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 26 oktober 2017 @ 23:19:50 #90
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174682545
quote:
15s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 22:57 schreef Vallon het volgende:
Update: Juncker geeft aan dat de Catalanen niet worden onderdrukt.... en geeft aan dat Nationalisme een bedreiging vormt voor Europa om samen te werken en een belangrijke rol te hebben in wereldkwesties.

[..]

Duidelijk dat de EU z'n kaartje afgeeft met wat ik lees als een go-ahead aan Rajoy.
Terecht ook want wanneer je nu het gekakel beziet in de Catalaanse politiek, vraag je je ondertussen nog af wat er nog overblijft van de wens tot onafhankelijkheid. De lokale (regio)politiek valt momenteel in chaos over elkaar heen.
Nee, door politie in elkaar gemept worden omdat je je mening wil geven is geen onderdrukking...

Dit zegt veel over de EU. En het zegt niets goeds.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:51:01 #91
39333 Zelva
Fortunate observer of time
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:28:16 #92
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174690625
Begint lekker
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:33:07 #93
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174690694
quote:
EU fascist steun Spanje fascisten.

Verrassend.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:33:44 #94
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174690709
quote:
Goed verwoord. Idd.... dat verhaal proef ik in mijn kleine omgeving ook.
Overtuigd separatist zijn als enkelvoudig levensdoel en er valt met geen woord iets anders te brengen, zelfs totale weigering om andere informatie te lezen.

Echt triest, deze achrerhaalde en achterlijke instelling in deze tijd van open communicatie en zillions of mogelijkheden.

Borrel tekent ook aan dat 'maar' 10-20% overtuigd seperatist is, zo'n 30% het deels aantrekkelijk vinden en dat de rest 50%, gewoon Spanjaard wil zijn in Catalonië.

Het gaat dus totaal niet om (enige vorm) van Democratie, autonomie, redelijkheid; laat staan "onderdrukkings" argumenten die vanuit die context ronduit worden misbruikt.
Het is zoals ik noem dat ca 15% van de Catalanen per definitie uit is op de dood of de gladiolen en simpelweg schijt heeft wat de meerderheid daarvan zegt.

Ik ga idd (ook) benieuwd zijn of de "Puigdemont's" zich als martelaars uit hun kantoren laten sleuren en zo weer het weer brandend houden. Vervoglens krijg je weer allerlei volk wat dat gebruikt als bewijs voor hun gelijk.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:38:06 #95
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174690791
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:46:37 #96
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174690948
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 13:33 schreef Vallon het volgende:

[..]

Goed verwoord. Idd.... dat verhaal proef ik in mijn kleine omgeving ook.
Overtuigd separatist zijn als enkelvoudig levensdoel en er valt met geen woord iets anders te brengen, zelfs totale weigering om andere informatie te lezen.

En dat terwijl Spanje en Spanjaarden die tegen Catalaanse onafhankelijkheid zijn altijd zo redelijk zijn, altijd bereid tot praten, nooit beledigend of gewelddadig..

quote:
Echt triest, deze achrerhaalde en achterlijke instelling in deze tijd van open communicatie en zillions of mogelijkheden.

Borrel tekent ook aan dat 'maar' 10-20% overtuigd seperatist is, zo'n 30% het deels aantrekkelijk vinden en dat de rest 50%, gewoon Spanjaard wil zijn in Catalonië.

De meeste Catalanen willen bij Spanje blijven.
- ok, zullen we dat aan de Catalanen gaan vragen?
Nee! Je mag het niet aan ze vragen!

Als je zo overtuigd bent van je gelijk, waarom dat niet bevestigen in een refrendum?

quote:
Het gaat dus totaal niet om (enige vorm) van Democratie, autonomie, redelijkheid; laat staan "onderdrukkings" argumenten die vanuit die context ronduit worden misbruikt.
Het is zoals ik noem dat ca 15% van de Catalanen per definitie uit is op de dood of de gladiolen en simpelweg schijt heeft wat de meerderheid daarvan zegt.

Ik ga idd (ook) benieuwd zijn of de "Puigdemont's" zich als martelaars uit hun kantoren laten sleuren en zo weer het weer brandend houden. Vervoglens krijg je weer allerlei volk wat dat gebruikt als bewijs voor hun gelijk.
Hoe weet je wat de meerderheid wil als je referendums verbiedt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Viajero op 27-10-2017 13:51:53 ]
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:59:32 #97
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174691139
Tegen mogelijk beter weten in, ga ik reageren.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 13:33 schreef Viajero het volgende:
[..]
EU fascist steun Spanje fascisten.
Verrassend.
Wat zijn volgens jou de mogelijkheden en vooral de haalbaarheid daarvan bij een andere (tussen)oplossing voor Catalonië ?
Hoe vinden we een weg die tegemoet komt aan wensen van mensen ?
Er is een tweedeling, hoe kunnen we daar het beste uitkomen ?

Ik ben echt benieuwd er een discussie op grond van rede en argumentatie mogelijk is met voorstanders van onafhankelijkheid. Het is hierbij handig om nietszeggende generalisaties als fascisme, name-calling of hokjes duwen weg te laten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 13:46 schreef Viajero het volgende:
[..]
En dat terwijl Spanje en Spanjaarden die tegen Catalaanse onafhankelijkheid zijn altijd zo redelijk zijn, altijd bereid tot praten, nooit beledigend of gewelddadig..
Subjectief en dat zeggen je tegenstanders ook van hun standpunt.
quote:
De meeste Catalanen willen bij Spanje blijven.
- ok, zullen we dat aan de Catalanen gaan vragen?
Nee! Je mag het niet aan ze vragen!

Als je zo overtuigd bent van je gelijk, warom dat niet bevestigen in een refrendum?

[..]

Hoe weet je wat de meerderheid wil als je referendums verbiedt?
Hoe weet jij zo zeker dat de meerderheid van de Catalanen willen wat jij wil ?

Je haalt de dingen door elkaar. Allereerst is een referendum ongrondwettig en een lokaal referendum zonder uitwerking of plan, is oneigenlijk. En dat staat echt los van mijn opinie.
Daarbij Catalonië is geen eiland, er zijn tal van anderen die begaan en betrokken zijn. Hoe gaan of mogen die andersdenkenden of willenden, met hun stem gehoord worden ?

Peilingen en alles wat daar op lijkt geven duidelijk aan dat, ik geef veel krediet, 45% van de Catalanen voor (of een verdere vorm van) "onafhankelijkheid" is.
Hoe vind jij dat de andere, ruim de , helft tegemoet moet/kan worden getreden ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:02:33 #98
213457 engine
pi_174691182
Wanneer ben je eigenlijk Catalaan? Is dat als je bij een Catalaanse gemeente ingeschreven staat?

Want dan zijn er dus ook genoeg die daar niet persé geboren en getogen zijn. Maakt een referendum wel wat redelijker.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:16:24 #99
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174691385
quote:
18s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 13:59 schreef Vallon het volgende:
Tegen mogelijk beter weten in, ga ik reageren.

[..]

Wat zijn volgens jou de mogelijkheden en vooral de haalbaarheid daarvan bij een andere (tussen)oplossing voor Catalonië ?
Hoe vinden we een weg die tegemoet komt aan wensen van mensen ?
Er is een tweedeling, hoe kunnen we daar het beste uitkomen ?

Ik ben echt benieuwd er een discussie op grond van rede en argumentatie mogelijk is met voorstanders van onafhankelijkheid. Het is hierbij handig om nietszeggende generalisaties als fascisme, name-calling of hokjes duwen weg te laten.

[..]
De oplossing is heel simpel: een bindend referendum, voor iedereen die in Catalunya woont en boven de 18 is.

Twee opties:

Volledig onafhankelijk van Spanje
Blijven bij Spanje

Het referendum is geldig bij een opkomst van meer dan 60%, en als de onafhankelijkheidsoptie meer dan 60% van de uitgebrachte stemmen krijgt dan wordt Catalunya onafhankelijk.

Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.

quote:
Subjectief en dat zeggen je tegenstanders ook van hun standpunt.

De domme haat ("espanyoles/catalanes de mierda" etc) zit aan beide kanten, en kan daarom niet als argument gebruikt worden door één van de kanten.
quote:
Hoe weet jij zo zeker dat de meerderheid van de Catalanen willen wat jij wil ?

Ik weet niet wat de Catalanen willen, en dat is mijn hele punt. Vraag het ze!

quote:
Je haalt de dingen door elkaar. Allereerst is een referendum ongrondwettig en een lokaal referendum zonder uitwerking of plan, is oneigenlijk.

Dan moet de grondwet worden aangepast. Wederom heel simpel. "de wet is de wet" is geen geldig argument.

quote:
En dat staat echt los van mijn opinie.
Daarbij Catalonië is geen eiland, er zijn tal van anderen die begaan en betrokken zijn. Hoe gaan of mogen die andersdenkenden of willenden, met hun stem gehoord worden ?

Peilingen en alles wat daar op lijkt geven duidelijk aan dat, ik geef veel krediet, 45% van de Catalanen voor (of een verdere vorm van) "onafhankelijkheid" is.
Hoe vind jij dat de andere, ruim de , helft tegemoet moet/kan worden getreden ?
Net als bij alle andere verkiezingen. Door het respecteren van de democratische en mensenrechten van iedereen inclusief die "andere helft". Jouw redenering slaat echt helemaal nergens op, om het even om te draaien, hoe vindt jij dat degenen die onafhankelijkheid willen tegemoet getreden moeten worden?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:16:34 #100
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174691389
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:02 schreef eNGine10 het volgende:
Wanneer ben je eigenlijk Catalaan? Is dat als je bij een Catalaanse gemeente ingeschreven staat?

Want dan zijn er dus ook genoeg die daar niet persé geboren en getogen zijn. Maakt een referendum wel wat redelijker.
Dat is imho ook één van de punten die volstrekt onduidelijk zijn ?

Je kan het inwonersschap of belastingcriterium aanhouden maar net zo goed je geboorte/oorsprong, het zakelijk belang of verwantschap en last but not least, simpelweg je gevoel en identiteit waarmee je je vereenzelvigd.

Strikt genomen zou je dat recht van wie mag/kan stemmen, eerst moeten uitzoeken.

Wanneer je alleen inwoners laat stemmen over die onafhankelijkheid, doe je andere mensen te kort die ooit zijn verhuisd.
Geen Catalaan noch Spanjaard noch Europeaan heeft bij de keuze om te verhuizen ooit rekening hoeven te houden dat hij/zij de Catalaanse (identiteit) dan zou verliezen.
Idem wanneer je spreekt over inwoners die niet expliciet zullen hebben gekozen om ineens "Catalaan" te worden zonder nog "Spanjaard" of "Europeaan" te zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:19:35 #101
408813 crew  trein2000
pi_174691450
De hoop op een compromis lijkt definitief vervlogen. Komende uren stemmingen in de parlementen. Erg benieuwd om te zien of Spanje wedereom geweld gaat inzetten. Dat zou de boel enorm doen escaleren...

[ Bericht 0% gewijzigd door trein2000 op 27-10-2017 14:32:51 ]
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:40:10 #102
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174691842
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:16 schreef Viajero het volgende:
[..]

De oplossing is heel simpel: een bindend referendum, voor iedereen die in Catalunya woont en boven de 18 is.

Twee opties:

Volledig onafhankelijk van Spanje
Blijven bij Spanje

Het referendum is geldig bij een opkomst van meer dan 60%, en als de onafhankelijkheidsoptie meer dan 60% van de uitgebrachte stemmen krijgt dan wordt Catalunya onafhankelijk.

Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.
Je realiseert je hopelijk dat je hiermee (zelf?) een streep trekt, wie wel en geen rechten heeft zonder dat de voor/tegenstanders precies weten wat dat alles inhoudt.

Momenteel is er juist een autonomievorm die verregaand tegemoet komt aan de wederzijdse wensen. Die kan je bespreken, waarbij je bereid moet zijn dingen nadat ze zijn besproken; te laten rusten.

quote:
Ik weet niet wat de Catalanen willen, en dat is mijn hele punt. Vraag het ze!
Dan moet de grondwet worden aangepast. Wederom heel simpel. "de wet is de wet" is geen geldig argument.
Dus eerst moet/zal de (grond)wet moeten worden aangepast, toch ?

Het vervelende/tragische is alleen dat die wetgeving, los wat je daar van vindt, niet alleen bepaald wordt door inwoners van Catalonië.
Daarbij, de grondwet van Spanje bevat veel zaken die kunnen worden gedelegeerd aan een regio. Sommigen (beloofde) zaken waren onterecht en zijn van rechtswege teruggedraaid.
Echter laten we eerlijk zijn; het gaat niet om statuten in de marge. De Seperatisten willen niets anders dan totale zelfstandigheid en een "eigen" land zijn met eigen regels; kortom een natie.

quote:
Net als bij alle andere verkiezingen. Door het respecteren van de democratische en mensenrechten van iedereen inclusief die "andere helft". Jouw redenering slaat echt helemaal nergens op, om het even om te draaien, hoe vindt jij dat degenen die onafhankelijkheid willen tegemoet getreden moeten worden?
Laten we niet vervallen in elkaar voor gek uitmaken.

Degene die onafhankelijkheid willen, hebben grote en imho verregaande mogelijkheden om hun (eigen) regio daar vorm te geven. Over zaken waar je het oneens over bent, denk aan financiën; kan je imho gewoon tot aan het einde der tijden lobby/procedures over voeren.
Andere zaken zoals voorkeur op grond van je origine ("identiteit") of taalvaardigheid, is discriminatie.
Soms win je en vaak verlies je maar samen maak je dan het beste er van.

En nogmaals, imho gaat het separatisten totaal niet over aanvullende rechten omtrent a,b of c maar is de wens (eis?) een onvoorwaardelijk eenzijdig uitgeroepen zelfstandigheid.
Los wat je daar van vindt, is dat onredelijk en uitermate beperkend voor het individu die dat niet wil & kan (ver)kiezen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:04:31 #103
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174692333
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:08:51 #104
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174692410
De stemming is geheim :')

Lafaards _O-
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:13:42 #105
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174692500
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:08 schreef Bramito het volgende:
De stemming is geheim :')

Lafaards _O-
Viel mij ook op....... de gedachte is dat dan wetsovertreders opgepakt zouden kunnen worden.... Immer je mag/kun niet stemmen over dit onderwerp omdat het een flagrante overtreding is van de grondwet. Erg laf, geen tussentijdse verkiezingen uit willen schijven en dan dit.
Tragisch maar het maakt niet veel meer uit.

Opvallend trouwens (uitzending TVE) dat in het Catalaanse parlement, de oppositie helemaal niet aanwezig is (en dus absent is) ..... Opnieuw wordt er dus een illegale stemming gehouden waarbij men de daaruit ontstane uitslag gebruikt om het (on)gelijk te bewijzen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 27-10-2017 15:18:46 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:20:07 #106
408813 crew  trein2000
pi_174692601
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:13 schreef Vallon het volgende:

[..]

Viel mij ook op....... de gedachte is dat dan wetsovertreders opgepakt zouden kunnen worden.... Immer je mag/kun niet stemmen over dit onderwerp omdat het een flagrante overtreding is van de grondwet. Erg laf, geen tussentijdse verkiezingen uit willen schijven en dan dit.
Tragisch maar het maakt niet veel meer uit.

Opvallend trouwens (uitzending TVE) dat in het Catalaanse parlement, de oppositie helemaal niet aanwezig is (en dus absent is) ..... Opnieuw wordt er dus een illegale stemming gehouden waarbij men de daaruit ontstane uitslag gebruikt om het (on)gelijk te bewijzen.
Leg eens uit hoe een stemming in een parlement, waar een meerderheid voor is illegaal kan zijn. Onrechtmatig, dat kan maar illegaal. Nee dat kan niet mijnsinziwns.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:21:56 #107
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174692631
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Leg eens uit hoe een stemming in een parlement, waar een meerderheid voor is illegaal kan zijn. Onrechtmatig, dat kan maar illegaal. Nee dat kan niet mijnsinziwns.
Ze stemmen over een onderwerp wat ongrondwettig is, tegen de wet en daarmee illegala is.

Update TVE: Ze lezen nu de stemmen op meerderheid van uitgebrachte stemmen is Si, Si, Si.....Si.....
Minderheid: Non, Non,Non, Blanc, Blanc, Blanc/Non, Non, Non, Non, Non, Non, Non. (10 tegen dus)... detail volgen.
Ze zijn nu aan het hertellen...... Ja hoor.... ze hebben weer gelijk..... 8)7 en verolgens het volkslied gaan zingen.... -O-

[ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 27-10-2017 15:28:00 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:26:04 #108
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174692686
2 blanco, 10 No de rest si 72
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:27:23 #109
408813 crew  trein2000
pi_174692719
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:21 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ze stemmen over een onderwerp wat ongrondwettig is, tegen de wet en daarmee illegala is.

Update TVE: Ze lezen nu de stemmen op...... Si, Si, Si.....Si.....
Non, Non,Non, Blanc, Blanc, Blanc/Non, Non, Non, Non, Non, Non, Non. (11 tegen dus)
Een stemming over een onderwerp dat tegen de wet is is onrechtmatig. Niet illegaal. Als de gemeenteraad morgen besluit geen bijstand meer te geven gedurende de eerste 6 maanden (mag niet) dan is er niks illegaals gebeurd. En us er ook niemand strafbaar.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:28:16 #110
408813 crew  trein2000
pi_174692731
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:26 schreef chufi het volgende:
2 blanco, 10 No de rest si 72
Dus?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:28:55 #111
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174692740
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dus?
Staan ze nu het nieuwe volkslied te zingen in het parlement
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_174692746
NOS pushmeldinggoden
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:29:22 #113
408813 crew  trein2000
pi_174692753
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:28 schreef chufi het volgende:

[..]

Staan ze nu het nieuwe volkslied te zingen in het parlement
De NOS alert is ook binnen. Spannende uren/dagen nu.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:30:30 #114
186611 Haags
pi_174692766
_O_
Zonder wrijving geen glans
pi_174692776
Welkom Catalonië! Jammer dat die gore fascistenhonden ten westen van jullie op bloedvergieten uitzijn.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:32:20 #116
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174692783
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Een stemming over een onderwerp dat tegen de wet is is onrechtmatig. Niet illegaal. Als de gemeenteraad morgen besluit geen bijstand meer te geven gedurende de eerste 6 maanden (mag niet) dan is er niks illegaals gebeurd. En us er ook niemand strafbaar.
Je weet heel goed wat ik bedoel.... verder woordgeneuzel. Wat ze doen in Catalonië, het Catalaanse Parlement, is dan onrechtmatig en een bewuste overtreding van de grondwet..... is tijd om op te stappen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:32:50 #117
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174692788
Dit hebben ze wel slim gedaan. Ze hebben Podemos overtuigd mee te stemmen. Nu weet niemand wie wat heeft gestemd.
Siesta & Fiesta!
pi_174692795
Okee.

News_Executive twitterde op vrijdag 27-10-2017 om 15:31:36 BREAKING: Catalan parliament votes 70 votes for vs 10 against in favour​ of unilateral declaration of independence of Catalonia from Spain. reageer retweet
En nu dus artikel 155 van Rajoy?
I´m back.
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:33:25 #119
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174692798
Nou, tijd voor 155.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:34:29 #120
362868 crew  Slobeend
of all places
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:34:42 #121
408813 crew  trein2000
pi_174692817
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:32 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je weet heel goed wat ik bedoel.... verder woordgeneuzel. Wat ze doen in Catalonië, het Catalaanse Parlement, is dan onrechtmatig en een bewuste overtreding van de grondwet..... is tijd om op te stappen.
Nee, dat maakt weldegelijk uit. Want als iets illegaal is kom je in het strafrecht. En daar hoort dit niet thuis.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_174692821
Tijd voor martial law in Catalonië :Y
pi_174692822
Nice !
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:35:17 #124
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174692830
Civil War
  Moderator vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:35:58 #125
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_174692840
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:36:01 #126
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174692842
Tsja, logisch. Er zijn 2 partijen die toch geen dialoog willen, dan escaleert het volledig uit de hand.

Terwijl een werkelijke onafhankelijkheid met alle gevolgen van dien op bijna geen enkele grond beter is voor één van beide partijen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174692855
Puidgemont en kompanen kunnen zich al opmaken voor 30 jaar slapen in de cel.
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:36:52 #128
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174692860
Leuk altijd, die figuren die denken dat destabilisatie West-Europa verder helpt, trouwens.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174692866
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:36 schreef Jano9 het volgende:
Puidgemont en kompanen kunnen zich al opmaken voor 30 jaar slapen in de cel.
Ja, politieke gevangenen in de EU.
Mooi precedent.
I´m back.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:37:20 #130
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174692868
vakantie boeken naar Catalonië toch maar even uitstellen
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:37:30 #131
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174692870
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:36 schreef Jano9 het volgende:
Puidgemont en kompanen kunnen zich al opmaken voor 30 jaar slapen in de cel.
Dat zal wel meevallen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174692883
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:26 schreef chufi het volgende:
2 blanco, 10 No de rest si 72
Maar dan mis je dus nog 51 stemmen? Dat is best krap....
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:38:20 #133
408813 crew  trein2000
pi_174692884
quote:
9s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, politieke gevangenen in de EU.
Mooi precedent.
Dit dus. Kunnen we niet hebben.

Je kunt best tegen onafhankelijkheid zijn. Maar dan zijn er andere middelen dan politieke gevangenen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:38:29 #134
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174692888
Puidgemont kan toch altijd naar Frankrijk vluchten
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:40:32 #135
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174692915
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:38 schreef KingRadler het volgende:
Puidgemont kan toch altijd naar Frankrijk vluchten
Er waren al helicopters gesignaleerd
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:41:05 #136
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174692928
hahaha
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:41:18 #137
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174692931
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dit dus. Kunnen we niet hebben.

Je kunt best tegen onafhankelijkheid zijn. Maar dan zijn er andere middelen dan politieke gevangenen.
Gewoon uit de macht zetten, evt autonomie opschorten als het echt niet anders gaat.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174692936
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:37 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dat zal wel meevallen.
Het is 15 tot maximaal 30 jaar wegens rebellie. Mocht hij worden aangeklaagd. Denk en hoop dat het met een sisser afloopt.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:42:05 #139
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174692939
Nog meer bedrijven die nu het zinkende schip zal gaan verlaten
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:42:16 #140
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174692944
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:41 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Het is 15 tot maximaal 30 jaar wegens rebellie. Mocht hij worden aangeklaagd. Denk en hoop dat het met een sisser afloopt.
Nu niet meer.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:42:21 #141
408813 crew  trein2000
pi_174692946
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:41 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Gewoon uit de macht zetten, evt autonomie opschorten als het echt niet anders gaat.
Dat zou je kunnen doen ja.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:42:24 #142
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174692947
waarom moet je hem dan vast zetten,
Mensrechtenorganisaties zullen dit niet leuk vinden,
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:42:37 #143
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174692951
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:41 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Het is 15 tot maximaal 30 jaar wegens rebellie. Mocht hij worden aangeklaagd. Denk en hoop dat het met een sisser afloopt.
Zou niet echt een goed precedent scheppen, maar dat is Rajoy dan ook niet.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:42:55 #144
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_174692955
En nu?
pi_174692962
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:42 schreef KingRadler het volgende:
waarom moet je hem dan vast zetten,
Mensrechtenorganisaties zullen dit niet leuk vinden,
Rebellie, opruiing van het volk. Grondwet aan de laars lappen etc. Genoeg voor de Spanjaarden om hem vast te zetten.

Het is in ieder geval mooi chaotisch daar.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:45:42 #146
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174692993
Barca wordt uit La Liga en de CL gezet...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:46:42 #147
213457 engine
pi_174693010
Niet verwacht dat ze dit nog door zouden zetten. Rajoy zal wel pissig zijn.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:48:00 #148
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174693029
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:45 schreef chufi het volgende:
Barca wordt uit La Liga en de CL gezet...
kunnen meedoen met Frankrijk
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:48:44 #149
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174693038
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:45 schreef chufi het volgende:
Barca wordt uit La Liga en de CL gezet...
Ja, vast.

Hou je maar gewoon bij de feiten.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:49:26 #150
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174693047
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:45 schreef chufi het volgende:
Barca wordt uit La Liga en de CL gezet...
bron?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:49:33 #151
213457 engine
pi_174693051
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:45 schreef chufi het volgende:
Barca wordt uit La Liga en de CL gezet...
Messi naar Arsenal _O_
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:49:44 #152
408813 crew  trein2000
pi_174693056
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:45 schreef chufi het volgende:
Barca wordt uit La Liga en de CL gezet...
Dat zou de facto een erkenning zijn. Dus nee
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:51:25 #153
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174693090
ze zijn nu overal Spaanse vlaggen het verwijderen van gebouwen.
hier in Girona:

  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:54:16 #154
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_174693140
Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Laten we hopen dat aan beide kanten de ratio overwint (al is het feit dat we nu hier zijn een slecht voorteken wat dat aangaat).
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:54:27 #155
408813 crew  trein2000
pi_174693145
Voorlopig maar even geen vakantie naar barca boeken. We waren er afgelopen zomer en wouden evt dit jaar(zomer 2018) weer gaan maar die plannen gaan op de lange baan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:56:18 #156
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174693176
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 13:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

EU fascist steun Spanje fascisten.

Verrassend.
Hé, wat verrassend daar heeft Borrell het ook over in zijn stuk.

quote:
"In het dorpje in de Pyreneeën waar ik vandaan kom, schelden de mensen me uit. 'Schande, dat boek!' En als je dan vraagt of ze het lezen, schreeuwen ze: 'nee, natuurlijk niet!' Zo wordt communicatie wel heel moeilijk."
pi_174693345
Toch vind ik 72 tegenover 61 (2 onthouding) niet echt een overwinning voor onafhankelijkheid. Voor dat soort belangrijke veranderingen zou je toch een grotere meerderheid moeten hebben.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174693386
Farao Puidgemont de Eerste
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174693440
Nou artikel 155 wordt in werking gezet...zojuist bekend gemaakt.
pi_174693443
Huppekee.

I´m back.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:11:32 #161
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174693446
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:11 schreef Taiga het volgende:
Nou artikel 155 wordt in werking gezet...zojuist bekend gemaakt.
omg
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:13:01 #162
408813 crew  trein2000
pi_174693473
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:11 schreef Taiga het volgende:
Nou artikel 155 wordt in werking gezet...zojuist bekend gemaakt.
Wat onverwacht. Nee dus.

Nou hop aan tafel. Gewoon gaan praten en stoppen met deze gekkigheid.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_174693478
De Spaanse fascisten willen buurland Catalonië bezetten.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:13:47 #164
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174693491
Wat een berg artikelen als dit al nummer 155 is....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:13:52 #165
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_174693494
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:51 schreef KingRadler het volgende:
ze zijn nu overal Spaanse vlaggen het verwijderen van gebouwen.
hier in Girona:

[ afbeelding ]
Refugees Welcome...
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_174693514
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:13 schreef Nielsch het volgende:
De Spaanse fascisten willen buurland Catalonië bezetten.
Arrestaties door de guardia civil is feitelijk een invasie vanuit Catalaans perspectief dan lijkt me.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:17:00 #167
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174693544
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat onverwacht. Nee dus.

Nou hop aan tafel. Gewoon gaan praten en stoppen met deze gekkigheid.

Als je denkt dat dat nog gaat gebeuren ben je niet helemaal wijs...
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:17:35 #168
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174693552
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:05 schreef truthortruth het volgende:
Toch vind ik 72 tegenover 61 (2 onthouding) niet echt een overwinning voor onafhankelijkheid. Voor dat soort belangrijke veranderingen zou je toch een grotere meerderheid moeten hebben.
Oppositie heb je in elke land.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:17:36 #169
408813 crew  trein2000
pi_174693553
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:15 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Arrestaties door de guardia civil is feitelijk een invasie vanuit Catalaans perspectief dan lijkt me.
Vanuit Catalaans perspectief is dat een oorlogshandeling ja. Daarom is de situatie nu ook zo explosief.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:18:06 #170
408813 crew  trein2000
pi_174693561
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:17 schreef _--_ het volgende:

[..]

Als je denkt dat dat nog gaat gebeuren ben je niet helemaal wijs...
Ik snap ook wel dat dat niet 123 gaat gebeuren. Maar ik vind wel dat het zou moeten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_174693587
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat onverwacht. Nee dus.

Nou hop aan tafel. Gewoon gaan praten en stoppen met deze gekkigheid.
Hadden ze wel eerder kunnen doen, toch?
Ik weet niet wat hiervan komt.
I´m back.
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:20:26 #172
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174693597
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:17 schreef _--_ het volgende:

[..]

Oppositie heb je in elke land.
Begrip absolute meerderheid is lastig?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174693604
Kan iemand mij nou eigenlijk even samenvattend uitleggen waarom ze onafhankelijk nodig achten?

- Niet bij EU, en als wel; nettobetaler wrs.
- Wel delen met 'vluchtelingen', niet met Spanjolen.

Pure identiteitskwestie dit?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2017 16:21:08 ]
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:21:28 #174
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174693618
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:20 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Begrip absolute meerderheid is lastig?
Wanneer waren de laatste verkiezingen in catalonia. Streefden er toen ook zoveel mensen naar onafhankelijkheid of boeide het hen niet veel?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174693624
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:20 schreef LelijKnap het volgende:
Kan iemand mij nou eigenlijk even samenvattend uitleggen waarom ze onafhankelijk nodig achten?

- Niet bij EU, en als wel; nettobetaler wrs.
- Wel delen met 'vluchtelingen', niet met Spanjolen.

Pure identiteitskwestie dit?
Kern is andere taal, andere natie.
I´m back.
pi_174693625
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
Begrip absolute meerderheid is lastig?
Nah ja, twee derde zou redelijker zijn en dan nog iets van meerdere stemmingen om het niet te adios te beslissen zoals nu.
(typte adhoc, maar adios is in deze context ook goed :P)
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174693646
News_Executive twitterde op vrijdag 27-10-2017 om 16:22:15 UPDATE: Spanish PM Mariano Rajoy is expected to convene his cabinet to adopt the first measures to retake control and govern #Catalonia reageer retweet
Nou zal mij benieuwen wat er gaat gebeuren.
I´m back.
pi_174693665
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Kern is andere taal, andere natie.
Zelfs Vlamingen zijn er niet zo fel in...ik vind 't een frappante opstelling. Tegenstrijdig met het pro-EU/pro-diversiteit (globale eenwording) gedoe aan de andere kant. Afgunst jegens Spanje is miss een bepalendere factor.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2017 16:26:23 ]
pi_174693668
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:22 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nah ja, twee derde zou redelijker zijn en dan nog iets van meerdere stemmingen om het niet te adios te beslissen zoals nu.
(typte adhoc, maar adios is in deze context ook goed :P)
Meestal is het bij dit soort dingen zo dat je óf een 2/3-meerderheid nodig hebt óf een 50%+1 meerderheid in een referendum.
pi_174693675
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:25 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Zelfs Vlamingen zijn er niet zo fel in...ik vind 't een frappante opstelling. Tegenstrijdig met het pro-EU/pro-diversiteit (globale eenwording) gedoe aan de andere kant.
Vlamingen hebben nu een federatief verband hè. Dat is wel een verschil.
I´m back.
pi_174693693
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vlamingen hebben nu een federatief verband hè. Dat is wel een verschil.
maw meer relatieve zeggenschap oid?
pi_174693703
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:28 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

maw meer relatieve zeggenschap oid?
Ja, eigen regeringen.
I´m back.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:29:58 #183
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_174693711
Volgensmij ben ik de enigste anti-EU'er die tegen onafhankelijkheid is...
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:30:05 #184
408813 crew  trein2000
pi_174693713
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, eigen regeringen.
Wat is de generalitat dan?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_174693722
Is het leger al onderweg?
pi_174693726
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat is de generalitat dan?
Ja, dat gaat ze niet ver genoeg kennelijk.
I´m back.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:31:47 #187
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174693735
gaat de EU er nog mee bemoeien als het uit de hand loopt.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:32:11 #188
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174693745
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:29 schreef hollandia02 het volgende:
Volgensmij ben ik de enigste anti-EU'er die tegen onafhankelijkheid is...
zou best kunnen
pi_174693754
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:31 schreef KingRadler het volgende:
gaat de EU er nog mee bemoeien als het uit de hand loopt.
Hoeven ze niet, als ze het niet erkennen heeft Catalonië het probleem.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174693776
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:29 schreef hollandia02 het volgende:
Volgensmij ben ik de enigste anti-EU'er die tegen onafhankelijkheid is...
Nee, ik ben ook tegen. Alhoewel soevereiniteit belangrijk is, past het niet in de huidige tijd om voor regionaal separatisme/tribalisme te pleiten. We hebben er de ruimte simpelweg niet meer voor. Vooral bij afwezigheid van legitieme argumenten.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:34:35 #191
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174693782
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:31 schreef KingRadler het volgende:
gaat de EU er nog mee bemoeien als het uit de hand loopt.
Vandaag beslissen ze hoe ze 155 gaan uitvoeren en ik neem aan dat er nog dit weekend actie ondernomen wordt.
Siesta & Fiesta!
  Redactie Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:34:53 #192
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174693793
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Meestal is het bij dit soort dingen zo dat je óf een 2/3-meerderheid nodig hebt óf een 50%+1 meerderheid in een referendum.
Ik vind het raar dat bij een referendum 50%+1 ineens wel voldoet
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174693796
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:29 schreef hollandia02 het volgende:
Volgensmij ben ik de enigste anti-EU'er die tegen onafhankelijkheid is...
Ik ben iemand die niet per se tegen EU is an sich, moet wel hervormd worden, democratischer worden en hun ambities moeten teruggeschroefd worden, echter ik ben wel van mening dat een soort onafhankelijkheid binnen het koninkrijk van Spanje mogelijk moet zijn, onder voorwaarde dat Spaanse minderheid bijv. niet gediscrimineerd wordt e.d.
Maar goed, ik ben geen Spanjaard, dus daar ga je al.
I´m back.
  Moderator vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:36:39 #194
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_174693836
Beetje onzin dat er nu twee topics zijn.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:36:56 #195
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_174693846
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben iemand die niet tegen EU is an sich, moet wel hervormd worden en hun ambities moeten teruggeschroefd worden, echter ik ben wel van mening dat een soort onafhankelijkheid binnen het koninkrijk van Spanje mogelijk moet zijn, onder voorwaarde dat Spaanse minderheid bijv. niet gediscrimineerd wordt e.d.
Maar goed, ik ben geen Spanjaard, dus daar ga je al.
Ik ben ook voor hervormingen inderdaad.
Maar ik vind dat Madrid goedkeuring moet geven voor onafhankelijkheid, het is immers hun land.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_174693851
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:36 schreef Slobeend het volgende:
Beetje onzin dat er nu twee topics zijn.
Ja, dat andere topic had makkelijk hier in gekund idd. Dit loopt al een tijdje.
I´m back.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:37:14 #197
408813 crew  trein2000
pi_174693852
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben iemand die niet per se tegen EU is an sich, moet wel hervormd worden, democratischer worden en hun ambities moeten teruggeschroefd worden, echter ik ben wel van mening dat een soort onafhankelijkheid binnen het koninkrijk van Spanje mogelijk moet zijn, onder voorwaarde dat Spaanse minderheid bijv. niet gediscrimineerd wordt e.d.
Maar goed, ik ben geen Spanjaard, dus daar ga je al.
Zo sta ik er ook in.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:37:43 #198
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174693866
Wat voor effect heeft dit eigenlijk op sinterklaas... komt die uit spanje of uit catalonië... en hoe gaan catalaanse pieten hier mee om :o zoveel vragen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174693876
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat voor effect heeft dit eigenlijk op sinterklaas... komt die uit spanje of uit catalonië... en hoe gaan catalaanse pieten hier mee om :o zoveel vragen.
Turkije.
  Moderator vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:38:46 #200
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174693887
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:38 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Turkije.
Ja daar was hij een heilige maar zijn stoomboot komt toch uit spanje weer aan....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174693892
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:38 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Turkije.
Met bijbehorende blanke slaven pieten?
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:39:08 #202
213457 engine
pi_174693894
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:34 schreef Bramito het volgende:

[..]

Vandaag beslissen ze hoe ze 155 gaan uitvoeren en ik neem aan dat er nog dit weekend actie ondernomen wordt.
Catalaanse overheidsgebouwen bezetten?

Begrijp niet helemaal het gevolg van de onafhankelijkheid uitroepen en tegelijkertijd art. 155.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174693904
Ik ben helemaal niet voor onafhankelijkheid van Catalonie. Nagenoeg zelfde geschiedenis. Met dit soort praktijken kan het idee van Heineken nog eens werkelijkheid worden.
Hey
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:42:02 #204
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174693952
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben iemand die niet per se tegen EU is an sich, moet wel hervormd worden, democratischer worden en hun ambities moeten teruggeschroefd worden, echter ik ben wel van mening dat een soort onafhankelijkheid binnen het koninkrijk van Spanje mogelijk moet zijn, onder voorwaarde dat Spaanse minderheid bijv. niet gediscrimineerd wordt e.d.
Maar goed, ik ben geen Spanjaard, dus daar ga je al.
EU is prima als het zich richt op harmonisatie van regelgeving, bv voor garantie en voedselveiligheid, auto uitstoot en crashveiligheid, etc. vrij verkeer van goederen en diensten. Maar het parlement die de macht te hebben en het moet geen federalisering nastreven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174693956
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:39 schreef Dakterras het volgende:
Ik ben helemaal niet voor onafhankelijkheid van Catalonie. Nagenoeg zelfde geschiedenis. Met dit soort praktijken kan het idee van Heineken nog eens werkelijkheid worden.
Mwaoh, daar ben ik niet zo verschrikkelijk bang voor dat dat bewaarheid gaat worden hoor.
Hoeveel van dit soort onafhankelijkheidsbewegingen zijn er nu werkelijk in EU?
I´m back.
pi_174693965
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

EU is prima als het zich richt op harmonisatie van regelgeving, bv voor garantie en voedselveiligheid, auto uitstoot en crashveiligheid, etc. vrij verkeer van goederen en diensten. Maar het parlement die de macht te hebben en het moet geen federalisering nastreven.
Klopt idd.
I´m back.
pi_174693968
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mwaoh, daar ben ik niet zo verschrikkelijk bang voor dat dat bewaarheid gaat worden hoor.
Hoeveel van dit soort onafhankelijkheidsbewegingen zijn er nu werkelijk in EU?
Wat niet is kan nog komen, door social media verspreid zo'n vuurtje in raptempo met de benodigde propaganda.
Hey
pi_174694024
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:42 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Wat niet is kan nog komen, door social media verspreid zo'n vuurtje in raptempo met de benodigde propaganda.
Schotland heb je, Noord-Italië, that's it, en de Belgen zijn vooralsnog redelijk tevreden met het gedrocht van een staat die ze nu hebben, geloof ik.
Zie ze nu niet ineens in Wales, Noord-Ierland, Normandië, Baskenland, Friesland en wat heb je allemaal nog een vreugdedansje maken.
I´m back.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:45:51 #209
408813 crew  trein2000
pi_174694028
Wat gaan de mossos doen. Dat is cruciaal. Steunen die Madrid dan is het snel klaar met onze republiek. Steunen de DUI dan is het oorlog.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:46:18 #210
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174694034
https://twitter.com/mossos Dit even volgen :9
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:46:51 #211
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174694043
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:39 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Catalaanse overheidsgebouwen bezetten?

Begrijp niet helemaal het gevolg van de onafhankelijkheid uitroepen en tegelijkertijd art. 155.
De onafhankelijkheid is alleen uitgeroepen omdat er niks meer the winnen viel voor de catalaanse regering. Dit is puur om de kiezer tevreden te stellen. In de praktijk is het niks waard. De Spaanse regering gaat nu als eerste de Catalaanse regering ontbinden en de administratieve macht overnemen, zodat alles weer z'n gang gaat binnen Cataluña en de rechtszekerheid gegarandeerd is. Daarna verkiezingen. Hoelang dat allemaal gaat duren is onbekend.
Siesta & Fiesta!
pi_174694048
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:45 schreef trein2000 het volgende:
Wat gaan de mossos doen. Dat is cruciaal. Steunen die Madrid dan is het snel klaar met onze republiek. Steunen de DUI dan is het oorlog.
Goeie vraag idd.
I´m back.
pi_174694055
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Schotland heb je, Noord-Italië en de Belgen zijn vooralsnog redelijk tevreden met het gedrocht van een staat die ze nu hebben, geloof ik.
Zie ze nu niet ineens in Wales, Noord-Ierland, Normandië, Friesland en wat heb je allemaal nog een vreugdedansje maken.
Voivodina( Servie geen EU), Bretagne, Corsica, Sardinie, Veneto, Sicilia, Padanie, Napels, Republika Srpska, Zuid- Tirol, Baskenland,
Hey
pi_174694064
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:39 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Catalaanse overheidsgebouwen bezetten?

Begrijp niet helemaal het gevolg van de onafhankelijkheid uitroepen en tegelijkertijd art. 155.
Het logische gevolg is dat ze beide bezit zullen willen nemen van de overheidsinstanties zoals de regeringsgebouwen en de politie.

Met een beetje pech krijg je dan een burgeroorlog.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:48:14 #215
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174694072
7 uur wordt bepaald wat er gaat gebeuren in catalonie.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174694084
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:47 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Voivodina( Servie geen EU), Bretagne, Corsica, Sardinie, Veneto, Sicilia, Padanie, Napels, Republika Srpska, Zuid- Tirol, Baskenland,
Ja, maar die lui weten toch ook wel dat het gekkenwerk wordt dan.
I´m back.
pi_174694093
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Het logische gevolg is dat ze beide bezit zullen willen nemen van de overheidsinstanties zoals de regeringsgebouwen en de politie.

Met een beetje pech krijg je dan een burgeroorlog.
Bizar dat dat nog in West- Europa gaat gebeuren in mijn leven
Hey
pi_174694101
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Het logische gevolg is dat ze beide bezit zullen willen nemen van de overheidsinstanties zoals de regeringsgebouwen en de politie.

Met een beetje pech krijg je dan een burgeroorlog.
Oei, meest donkere scenario. Moet aan Joegoslavië denken, 1990.
I´m back.
pi_174694110
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:48 schreef _--_ het volgende:
7 uur wordt bepaald wat er gaat gebeuren in catalonie.
Er is nu niet langer één persoon / instantie die op een vastgesteld tijdstip kan bepalen wat er gaat gebeuren.
pi_174694117
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Oei, meest donkere scenario. Moet aan Joegoslavië denken, 1990.
Of aan Donetzk en Lugansk
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:49:56 #221
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174694118
http://www.catalannews.co(...)efend-the-parliament Hoe meer ik lees hoe sneller ik van het ergste uit ga.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174694121
Nou, zo maar ff popcorn inslaan dus.
pi_174694137
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar die lui weten toch ook wel dat het gekkenwerk wordt dan.
Lega Nord heeft jaren geprobeerd voor een onafhankelijk Padanie, maar hebben de strijdbijl begraven (ging niet geweldadig trouwens) en zijn nu ook actief op Sicilie
Maar herinner me nog een cup final in Italie tussen Napoli en Roma(?). Napolitanen floten tijdens het volkslied. De Palermo fans jaar ervoor zongen weer in volle borst mee.
Hey
pi_174694139
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Goeie vraag idd.
Bij dat laatste krijg je Turkije achtige taferelen. Leger tegen politie.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:51:06 #225
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174694145
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:50 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Bij dat laatste krijg je Turkije achtige taferelen. Leger tegen politie.
nvm, ik ga er van uit dat je de coup bedoelt.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174694146
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:50 schreef Infection het volgende:
Nou, zo maar ff popcorn inslaan dus.
Ik wilde vanavond gaan Netflixen. Kratje gehaald. Stranger Things serie 2. Nou ja, dit zijn ook Stranger things.
I´m back.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:51:25 #227
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174694152
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:45 schreef trein2000 het volgende:
Wat gaan de mossos doen. Dat is cruciaal. Steunen die Madrid dan is het snel klaar met onze republiek. Steunen de DUI dan is het oorlog.
De Mossos zijn ook gewoon verdeeld. De leiding zal worden vervangen door een afgevaardigde van de Spaanse regering. De agenten zelf zijn ambtenaren en kunnen gehoorzamen of hun baan verliezen. Er is sprake dat ze zich massaal ziek gaan melden. Dat zou kunnen.
Siesta & Fiesta!
pi_174694163
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik wilde vanavond gaan Netflixen. Kratje gehaald. Stranger Things serie 2. Nou ja, dit zijn ook Stranger things.
Heerlijk nieuws om te volgen idd, volle bak adrealine van nieuwschierigheid :P
Hey
pi_174694181
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:51 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Heerlijk nieuws om te volgen idd, volle bak adrealine van nieuwschierigheid :P
Dit zijn wel de dingen idd die je wilt volgen. ;).
I´m back.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:53:03 #230
408813 crew  trein2000
pi_174694193
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:51 schreef Bramito het volgende:

[..]

De Mossos zijn ook gewoon verdeeld. De leiding zal worden vervangen door een afgevaardigde van de Spaanse regering. De agenten zelf zijn ambtenaren en kunnen gehoorzamen of hun baan verliezen. Er is sprake dat ze zich massaal ziek gaan melden. Dat zou kunnen.
Je kunt natuurlijk ook die vervanger negeren hè?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_174694194
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:51 schreef Bramito het volgende:

[..]

De Mossos zijn ook gewoon verdeeld. De leiding zal worden vervangen door een afgevaardigde van de Spaanse regering. De agenten zelf zijn ambtenaren en kunnen gehoorzamen of hun baan verliezen. Er is sprake dat ze zich massaal ziek gaan melden. Dat zou kunnen.
Voor het referendum waren de Mossos ook al onder het gezag van Madrid gestelt maar luisterden daar toen niet naar. Dat voorspelt niet veel goeds, toch?
pi_174694198
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dit zijn wel de dingen idd die je wilt volgen. ;).
Ik had het met Anne Faber ook, ondanks dat ik echt emotioneel en verdrietig werd. Gek is dat... Narigheid dat je toch een soort van kick geeft
Hey
pi_174694221
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:53 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Ik had het met Anne Faber ook, ondanks dat ik echt emotioneel en verdrietig werd. Gek is dat... Narigheid dat je toch een soort van kick geeft
Ja, klopt idd.
Ook lullig in potentie of echt maken mensen vreselijke dingen mee en dan hier op een forum schept dat toch een soort band, doordat je dat met veel users volgt.
I´m back.
pi_174694243
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:53 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Ik had het met Anne Faber ook, ondanks dat ik echt emotioneel en verdrietig werd. Gek is dat... Narigheid dat je toch een soort van kick geeft
AF was relatief echt een nondingetje natuurlijk. Dat is Sbs6-narigheid. Dit is interessant.
pi_174694274
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:55 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

AF was relatief echt een nondingetje natuurlijk. Dat is Sbs6-narigheid. Dit is interessant.
Nou, ik vond dat niet een nondingetje toch hoor. Ik lees nu dat topic dat geopend is, reageer er niet in, maar dat is emotioneel toch wel een groot ding ook.
I´m back.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:57:56 #236
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174694286
Om 7 uur kom ik terug :D
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174694287
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:55 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

AF was relatief echt een nondingetje natuurlijk. Dat is Sbs6-narigheid. Dit is interessant.
Houdt toch op met het benoemen van die ordinaire campingzender, daar wil ik dus echt niet mee worden geassocieerd
Hey
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:59:12 #238
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174694311
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk ook die vervanger negeren hè?
Natuurlijk kan dat. De vraag is hoeveel ambtenaren hun luizenbaantje willen riskeren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor het referendum waren de Mossos ook al onder het gezag van Madrid gestelt maar luisterden daar toen niet naar. Dat voorspelt niet veel goeds, toch?
Dat ligt iets anders. De leiding werd niet vervangen. Deze leiding voerde niet uit wat van ze verwacht werd. De agenten op straat deden waartoe ze opdracht kregen. (niks doen)
Siesta & Fiesta!
pi_174694317
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou, ik vond dat niet een nondingetje toch hoor. Ik lees nu dat topic dat geopend is, reageer er niet in, maar dat is emotioneel toch wel een groot ding ook.
Ik heb even naar je post- geschiedenis gekeken. Het lijkt erop dat jij een enorme obsessie/fetish had voor dat gedoe met Faber.
Hey
pi_174694328
HolgerEwald1 twitterde op vrijdag 27-10-2017 om 16:58:57 Catalonia video: Millions EXPLODE in jubilant cheer as parliament votes FOR independence https://t.co/ddJ1zvRsvB reageer retweet


Ze hebben er zin an.
I´m back.
pi_174694333
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou, ik vond dat niet een nondingetje toch hoor. Ik lees nu dat topic dat geopend is, reageer er niet in, maar dat is emotioneel toch wel een groot ding ook.
Dat komt omdat je er (emotioneel) in geinvesteerd had denk ik. En het ids gezamenlijk kon volgen...als een verhaal kon meemaken als t ware.
pi_174694340
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:59 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Ik heb even naar je post- geschiedenis gekeken. Het lijkt erop dat jij een enorme obsessie/fetish had voor dat gedoe met Faber.
Is niet obsessie laat staan fetish. Als je zelf een dochter hebt dan relateert dat.
I´m back.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:01:32 #243
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174694344
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:00 schreef Ryan3 het volgende:
HolgerEwald1 twitterde op vrijdag 27-10-2017 om 16:58:57 Catalonia video: Millions EXPLODE in jubilant cheer as parliament votes FOR independence https://t.co/ddJ1zvRsvB reageer retweet
[ afbeelding ]

Ze hebben er zin an.
RIP Spanje
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174694351
quote:
9s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:01 schreef Perrin het volgende:

[..]

RIP Spanje
Het zijn geen miljoenen, neem ik aan.
I´m back.
pi_174694361
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:00 schreef Ryan3 het volgende:
HolgerEwald1 twitterde op vrijdag 27-10-2017 om 16:58:57 Catalonia video: Millions EXPLODE in jubilant cheer as parliament votes FOR independence https://t.co/ddJ1zvRsvB reageer retweet
[ afbeelding ]

Ze hebben er zin an.
Tyfus onhandig dat ze wel rood/geel aanhouden he. In het geval van rellen en oorlog ook.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:04:59 #246
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_174694399
Catalonie onafhankelijk...
Barcelona naar Ligue 1.
7 procent moslim.
Geen lid EU.
Grenzen.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_174694443
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:02 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Tyfus onhandig dat ze wel rood/geel aanhouden he. In het geval van rellen en oorlog ook.
Logistiek niet handig idd. :D.
I´m back.
pi_174694677
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:04 schreef hollandia02 het volgende:
Catalonie onafhankelijk...
Barcelona naar Ligue 1.
7 procent moslim.
Geen lid EU.
Grenzen.
En een verdeelde samenleving, vertrokken bedrijven etc. xD
Hey
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:22:39 #249
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174694686
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:46 schreef Bramito het volgende:

[..]

De onafhankelijkheid is alleen uitgeroepen omdat er niks meer the winnen viel voor de catalaanse regering. Dit is puur om de kiezer tevreden te stellen.

Kiezers tevreden stellen? Hoe durven ze, dat tuig! Politie erop af en knuppel erover, in de naam van de democratie!

quote:
In de praktijk is het niks waard. De Spaanse regering gaat nu als eerste de Catalaanse regering ontbinden en de administratieve macht overnemen, zodat alles weer z'n gang gaat binnen Cataluña en de rechtszekerheid gegarandeerd is. Daarna verkiezingen. Hoelang dat allemaal gaat duren is onbekend.
Natuurlijk wel eerst partijen verbieden waar Madrid het niet mee eens is, en dan pas verkiezingen. Als je zomaar op iedereen mag stemmen is het natuurlijk niet democratisch.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:25:32 #250
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174694721
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:22 schreef Viajero het volgende:

[..]

Kiezers tevreden stellen? Hoe durven ze, dat tuig! Politie erop af en knuppel erover, in de naam van de democratie!

[..]

Natuurlijk wel eerst partijen verbieden waar Madrid het niet mee eens is, en dan pas verkiezingen. Als je zomaar op iedereen mag stemmen is het natuurlijk niet democratisch.
Viva Catalunya!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:25:34 #251
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174694722
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:22 schreef Viajero het volgende:

[..]

Kiezers tevreden stellen? Hoe durven ze, dat tuig! Politie erop af en knuppel erover, in de naam van de democratie!

[..]

Natuurlijk wel eerst partijen verbieden waar Madrid het niet mee eens is, en dan pas verkiezingen. Als je zomaar op iedereen mag stemmen is het natuurlijk niet democratisch.
Hoe kom je hier toch allemaal bij? Wacht het gewoon rustig af en hou je aan de feiten.
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:29:01 #252
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174694774
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:25 schreef Bramito het volgende:

[..]

Hoe kom je hier toch allemaal bij? Wacht het gewoon rustig af en hou je aan de feiten.
Feiten zijn dat Spanje een vreedzame en democratische oplossing met geweld en onderdrukking beantwoordt. En de EU doet vrolijk met ze mee. Heeeeeeel eng allemaal.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174694799
Kunnen ze beginnen met euh - even een grondwetje in elkaar boksen, Belastingstelsel, Rechtbank, mochten ze bij de EU willen dan maar de gesprekken aangaan, zorgen dat het bedrijfsleven nog interesse heeft, etc ... druk druk druk voor de Catalanen.
Dobbert nu even niet de wereld rond.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:31:18 #254
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174694810
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:29 schreef Viajero het volgende:

[..]

Feiten zijn dat Spanje een vreedzame en democratische oplossing met geweld en onderdrukking beantwoordt. En de EU doet vrolijk met ze mee. Heeeeeeel eng allemaal.
Jep.
En niet gewoon de veroorzaker aanspreekt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174694825
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:30 schreef Theebag het volgende:
Kunnen ze beginnen met euh - even een grondwetje in elkaar boksen, Belastingstelsel, Rechtbank, mochten ze bij de EU willen dan maar de gesprekken aangaan, zorgen dat het bedrijfsleven nog interesse heeft, etc ... druk druk druk voor de Catalanen.
EU heeft al aangegeven dat ze niet welkom zijn.
pi_174694840
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:32 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

EU heeft al aangegeven dat ze niet welkom zijn.
Jammer, dat was plan A :') . Dat Madrid het anders moest aanpakken, ja. Echter de onafhankelijkheid uitroepen is ook niet het meest tactvolle.
Dobbert nu even niet de wereld rond.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:33:53 #257
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174694867
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:32 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

EU heeft al aangegeven dat ze niet welkom zijn.
Vreedzaam land, prima economie, hoge welvaartsstatus. Voegt natuurlijk geen enkele waarde toe, toch? :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174695027
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vreedzaam land, prima economie, hoge welvaartsstatus. Voegt natuurlijk geen enkele waarde toe, toch? :')
Spanje is een volwaardige lidstaat met vetorecht. Denk je nou werkelijk dat Madrid het prima vindt dat Catalonië toe treedt tot de EU?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_174695056
terecht onafhankelijk.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:55:14 #260
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174695265
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Kern is andere taal, andere natie.
En die andere taal is discrimineredn voor hen die die tal niet (willen) beheersen. Catalaans is een officiële taal maar als inwoner ben je (nu) niet verplicht dat te gebruiken. Wanneer men Catalaans verplicht stelt ben je dus als anders sprekende automatisch uitgesloten van overheidsfuncties... oftewel inteelt om andersdenkenden uit te sluiten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:02:31 #261
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174695415
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 16:51 schreef Bramito het volgende:

[..]

De Mossos zijn ook gewoon verdeeld. De leiding zal worden vervangen door een afgevaardigde van de Spaanse regering. De agenten zelf zijn ambtenaren en kunnen gehoorzamen of hun baan verliezen. Er is sprake dat ze zich massaal ziek gaan melden. Dat zou kunnen.
De CSC had al opgeroepen tot een staking om de boel plat te leggen..... soz/nofi ... stelletje mongolen (Max Verstappen). En dan straks gaan huilen dat ze "bezet" worden door de GC.... en overheidspersoneel uit Madrid en omgeving.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:04:07 #262
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174695444
quote:
4s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:55 schreef Vallon het volgende:

[..]

En die andere taal is discrimineredn voor hen die die tal niet (willen) beheersen. Catalaans is een officiële taal maar als inwoner ben je (nu) niet verplicht dat te gebruiken. Wanneer men Catalaans verplicht stelt ben je dus als anders sprekende automatisch uitgesloten van overheidsfuncties... oftewel inteelt om andersdenkenden uit te sluiten.
Volgens mij stellen ze voor bepaalde functies die eisen nu al ... Als docent volgens mij.
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:06:19 #263
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174695488
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:04 schreef chufi het volgende:

[..]

Volgens mij stellen ze voor bepaalde functies die eisen nu al ... Als docent volgens mij.
klopt idd en dat is ook van de dingetjes...... neefjes en nichtjes (koude kant) worden behoorlijk gehersenspoeld en gevoed met wat verbogen geschiedenis. Waar ik mij best over kan opwinden. Die kids worden met een vlaggetje getooid naar buiten gestuurd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:06:48 #264
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174695497
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vreedzaam land, prima economie, hoge welvaartsstatus. Voegt natuurlijk geen enkele waarde toe, toch? :')
En democratisch, en met referenda. Dus nee, dat gaat de EU niet leuk vinden. Democratie is niet iets waar de EU achter staat.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:07:57 #265
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_174695524
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

De CSC had al opgeroepen tot een staking om de boel plat te leggen..... soz/nofi ... stelletje mongolen (Max Verstappen). En dan straks gaan huilen dat ze "bezet" worden door de GC.... en overheidspersoneel uit Madrid en omgeving.
Leuke vrijmibo gehad?
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:08:08 #266
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174695527
quote:
15s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:06 schreef Vallon het volgende:

[..]

klopt idd en dat is ook van de dingetjes...... neefjes en nichtjes (koude kant) worden behoorlijk gehersenspoeld en gevoed met wat verbogen geschiedenis. Waar ik mij best over kan opwinden. Die kids worden met een vlaggetje getooid naar buiten gestuurd.
In de rest van Spanje gebeurt dat ook. Hoeveel leren kids daar over het verleden van Franco, en de origine van de PP in de omgeving van Franco?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:10:30 #267
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174695581
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:08 schreef Viajero het volgende:

[..]

In de rest van Spanje gebeurt dat ook. Hoeveel leren kids daar over het verleden van Franco, en de origine van de PP in de omgeving van Franco?
Ik ga niet reageren op jouw fascistische kijk. Spanjaarden zijn iig niet veprlicht om Catalaans te leren/spreken. En kinderen worden iig niet misbruikt voor politiek gewin in dit conflict.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:12:05 #268
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174695614
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:42 schreef NeeOfTochJA het volgende:
terecht onafhankelijk.
Want ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:12:06 #269
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174695615
quote:
13s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:10 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik ga niet reageren op jouw fascistische kijk. Spanjaarden zijn iig niet veprlicht om Catalaans te leren/spreken. En kinderen worden iig niet misbruikt voor politiek gewin in dit conflict.
_O- _O- _O- -O-
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174695697
List of shortest-lived sovereign states

https://en.wikipedia.org/(...)ved_sovereign_states

Catalonia - Catalan State October 6, 1934 October 7, 1934 0 days, 9 hours Second Spanish Republic Events of 6 October 1934.

Catalonia - Catalan Republic April 14, 1931 April 17, 1931 3 days Kingdom of Spain Second Spanish Republic

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2017 18:17:29 ]
pi_174695705
Hoe je ook wendt of keert, je hebt nu wel miljoenen Catalanen die eindelijk hun eigen staat hebben, en wat de Spaanse regering ook doet die zullen echt niet zomaar accepteren dat dit weer wordt afgenomen dan ze gewoon weer als 'Spanjaard' verder gaan in deze.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:21:33 #272
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174695780
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vreedzaam land, prima economie, hoge welvaartsstatus. Voegt natuurlijk geen enkele waarde toe, toch? :')
Volstrekt onbetrouwbaar, zich niets aantrekken van wetten en afspraken. Heb je geen ene zak aan inderdaad.
pi_174695791
quote:
13s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:10 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik ga niet reageren op jouw fascistische kijk. Spanjaarden zijn iig niet veprlicht om Catalaans te leren/spreken. En kinderen worden iig niet misbruikt voor politiek gewin in dit conflict.
Spanjaarden moeten gewoon optyfen uit Catalonië.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:22:37 #274
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174695795
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:21 schreef Zelva het volgende:

[..]

Volstrekt onbetrouwbaar, zich niets aantrekken van wetten en afspraken. Heb je geen ene zak aan inderdaad.
Befehl ist Befehl.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:29:22 #275
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174695910
quote:
4s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:55 schreef Vallon het volgende:

[..]

En die andere taal is discrimineredn voor hen die die tal niet (willen) beheersen. Catalaans is een officiële taal maar als inwoner ben je (nu) niet verplicht dat te gebruiken. Wanneer men Catalaans verplicht stelt ben je dus als anders sprekende automatisch uitgesloten van overheidsfuncties... oftewel inteelt om andersdenkenden uit te sluiten.
Ze waren al volop bezig met verplichte catalanisatie.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-13596186-a1578087

quote:
In regio’s waar naast het Spaans ook nog altijd een eigen taal gesproken werd, kreeg die taal een officiële status. En daar ging iets mis. Taal is een van de weinige fenomenen waarmee volkeren zich vandaag de dag nog wèl kunnen onderscheiden. De tweetaligheid van Catalonië had een fraai eindpunt kunnen zijn, de kroon op een lange en terechte strijd voor gelijke rechten. Maar voor Catalaanse nationalisten van gematigd rechts en van extreem links vormde het een begin, het begin van het streven naar een eigen monocultuur, het begin van het einde voor hun Spaanssprekende buren.

Daar zijn er veel van, want juist dankzij de economische voorspoed is Catalonië al zeker anderhalve eeuw immigratiegebied. Met een verhaal over bloed en bodem komt het Catalaanse nationalisme dus niet ver – niet ver genoeg, althans naar de zin van achtereenvolgende nationalistische regioregeringen. Daarom is zwaar ingezet op de media, op de communicatie van de overheid en op het onderwijs, dat vrijwel uitsluitend nog in het Catalaans wordt gegeven. De boodschap aan Spaanstaligen is daarbij heel duidelijk: aanpassen of oprotten. Hier spreekt men Catalaans, en liefst uitsluitend. Ook wie er geboren is, hoort in Catalonië niet altijd meer thuis.
Sowieso ook weer een erg goed stuk trouwens.
pi_174695912
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:12 schreef Vallon het volgende:

[..]

Want ?
mensen willen t. zeker nadat we gezien hebben hoe de spaanse overheid geweld gebruikt.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:30:28 #277
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174695932
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:22 schreef Viajero het volgende:

[..]

Befehl ist Befehl.
Heb je ook nog iets anders dan oneliners?
pi_174695944
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:29 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

mensen willen t.
Nahhh dat valt best tegen gezien de stemming in het parlement.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:31:54 #279
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174695959
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:31 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nahhh dat valt best tegen gezien de stemming in het parlement.
Hou dan een referendum, dan weet je wat de mensen willen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:32:21 #280
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174695972
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:31 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nahhh dat valt best tegen gezien de stemming in het parlement.
En de voorstanders in dat parlement zijn alleen in de meerderheid vanwege weer zo'n onzinnig districtenstelsel.
pi_174696007
Word er al geschoten?
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:34:18 #282
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174696008
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:31 schreef Viajero het volgende:

[..]

Hou dan een referendum, dan weet je wat de mensen willen.
Nee, dat is de grote misvatting die heerst over referenda. Je meet niet wat mensen willen, je meet wat een gedeelte van de mensen wil op een vraagstuk dat compleet is ontdaan van alle nuances, details en onzekerheden en is verworden tot een simplistische ja/nee-vraag. Je meet dus in feite niet wat je wil meten.
pi_174696202
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:34 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, dat is de grote misvatting die heerst over referenda. Je meet niet wat mensen willen, je meet wat een gedeelte van de mensen wil op een vraagstuk dat compleet is ontdaan van alle nuances, details en onzekerheden en is verworden tot een simplistische ja/nee-vraag. Je meet dus in feite niet wat je wil meten.
maar als de onafhankelijkheid niet werkt kunnen ze altijd terug toch? laat mensen lekker doen wat ze willen ipv onderdrukken door spanje
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:45:06 #284
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174696227
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:43 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

maar als de onafhankelijkheid niet werkt kunnen ze altijd terug toch? laat mensen lekker doen wat ze willen ipv onderdrukken door spanje
Want de meerderheid van de Catalanen, als ze kennis hebben van alle consequenties en gevolgen, wil dit? Bron? En waarom mag de rest van Spanje daar niet over meepraten?
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:50:03 #285
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174696332
Zijn er al Tanks
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:52:39 #286
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174696383
Maandag worden de regering en de commissie die moet toezien op het goed functioneren van het Parlament aangeklaagd voor rebellie.
Siesta & Fiesta!
pi_174696475
Ik heb de indruk dat de Catalanen vooral met de onderbuik dit proces tot onafhankelijk zijn ingegaan maar dat ze nauwelijks nagedacht hebben over hoe en wat.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:59:15 #288
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174696528
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:57 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik heb de indruk dat de Catalanen vooral met de onderbuik dit proces tot onafhankelijk zijn ingegaan maar dat ze nauwelijks nagedacht hebben over hoe en wat.
Dat is geen indruk, dat is zo.
pi_174696563
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:45 schreef Zelva het volgende:

[..]

Want de meerderheid van de Catalanen, als ze kennis hebben van alle consequenties en gevolgen, wil dit? Bron? En waarom mag de rest van Spanje daar niet over meepraten?
De rest van spanje heeft daar niets over te zeggen.
Of t slim is van de catelanen is een ander verhaal. Maar het is hun keuze.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:01:20 #290
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174696580
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:00 schreef marsan het volgende:

[..]

De rest van spanje heeft daar niets over te zeggen.
Want?
pi_174696656
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:01 schreef Zelva het volgende:

[..]

Want?
Je had t over een evt terugkeer na een onafhankelijkheid. Daar heeft spanje wel iets over te zeggen idd. Over de onafhankelijkheid niet.
En waarom? Omdat dat een keuze is van de catelanen. Niet van buitenstaanders.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:11:51 #292
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174696907
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:03 schreef marsan het volgende:

[..]

Je had t over een evt terugkeer na een onafhankelijkheid. Daar heeft spanje wel iets over te zeggen idd. Over de onafhankelijkheid niet.
En waarom? Omdat dat een keuze is van de catelanen. Niet van buitenstaanders.
Spanjaarden zijn geen buitenstaanders. Het is één land. Je kunt niet zomaar even eenzijdig bepalen dat je buiten de rechtsorde valt wat grote, hele grote consequenties heeft voor miljoenen mensen die daar niet om hebben gevraagd, binnen en buiten Catalonië. En dan is ook nog eens volstrekt onduidelijk of Catalonië als geheel dit überhaupt wel wil. En nee, een in elkaar geflanst illegaal referendumpje dat binnen drie weken na afkondiging er doorheen werd gejast, zegt daar niets over.

Borrell, hierboven eerder genoemd, had voor het eenzijdig bepalen dat je buiten de rechtsorde valt ook een goede vergelijking.

quote:
Maar betrek het nu eens op mensen en niet op stukken land. Stel dat ik zou roepen: Ik ben miljonair. En vanaf nu betaal ik geen belasting tot ik weer eens de loterij win."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:13:03 #293
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174696938
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:11 schreef Zelva het volgende:

[..]

Spanjaarden zijn geen buitenstaanders. Het is één land. Je kunt niet zomaar even eenzijdig bepalen dat je buiten de rechtsorde valt wat grote, hele grote consequenties heeft voor miljoenen mensen die daar niet om hebben gevraagd, binnen en buiten Catalonië. En dan is ook nog eens volstrekt onduidelijk of Catalonië als geheel dit überhaupt wel wil. En nee, een in elkaar geflanst illegaal referendumpje dat binnen drie weken na afkondiging er doorheen werd gejast, zegt daar niets over.

Borrell, hierboven eerder genoemd, had voor het eenzijdig bepalen dat je buiten de rechtsorde valt ook een goede vergelijking.

[..]

Dan wil ik ook stemmen. Spanje is lid van de EU, en dit gaat ook invloed op mij hebben.

Mag de hele EU van jou stemmen?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:17:15 #294
104871 remlof
Europees federalist
pi_174697049
Wat een sukkels die Catalanen, niemand wil sterven voor een onafhankelijk Catalonië, dus dit is gedoemd te mislukken.

En ze zijn nu hun autonomie kwijt. Die gaat Madrid ook niet zomaar weer teruggeven.
pi_174697055
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:11 schreef Zelva het volgende:

[..]

Spanjaarden zijn geen buitenstaanders. Het is één land. Je kunt niet zomaar even eenzijdig bepalen dat je buiten de rechtsorde valt wat grote, hele grote consequenties heeft voor miljoenen mensen die daar niet om hebben gevraagd, binnen en buiten Catalonië. En dan is ook nog eens volstrekt onduidelijk of Catalonië als geheel dit überhaupt wel wil. En nee, een in elkaar geflanst illegaal referendumpje dat binnen drie weken na afkondiging er doorheen werd gejast, zegt daar niets over.

Borrell, hierboven eerder genoemd, had voor het eenzijdig bepalen dat je buiten de rechtsorde valt ook een goede vergelijking.

[..]

Spanje is wel buitenstaander. Het is een catelaanse aangelegenheid. Als de meerderheid zich daar af wil scheiden, is dat aan hen.
En ja dan had spanje dat referendum maar niet moeten dwarsbomen.

Dit heeft eigenlijk wel invloed op de hele wereld. Mogen wij als wereldburgers nu ook meepraten?
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:18:46 #296
104871 remlof
Europees federalist
pi_174697088
"I will not die for a flag, for a country," Jordi Sellas, who was in charge of cultural projects in the previous Catalan government and now works as strategy director for TV production company Minoria Absoluta. Though Sellas is a strong independence supporter who'd attended all the secessionist rallies and who marked the vote with a jubilant tweet, he told me Catalans were a trading nation, not a fighting one, and its independence drive would always be peaceful. "People will never fight," he said. "It's not worth a single death."

https://www.bloomberg.com(...)ready-for-this-fight
pi_174697127
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:50 schreef KingRadler het volgende:
Zijn er al Tanks
Er loopt wel iemand rond met een wit boodschappentasje.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:21:53 #298
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174697179
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:17 schreef marsan het volgende:

[..]

Spanje is wel buitenstaander. Het is een catelaanse aangelegenheid. Als de meerderheid zich daar af wil scheiden, is dat aan hen.
Oh ja, dus als jouw buurstraat zich vanavond per referendum afscheidt en de grenzen sluit, maar je auto staat daar nog geparkeerd, vind je het prima om zonder auto verder te leven. Meerderheid telt nou eenmaal.

quote:
En ja dan had spanje dat referendum maar niet moeten dwarsbomen.
Het werd sowieso al geboycot door tegenstanders, dus was daarmee al niet representatief. Ook volkomen logisch, je kunt toch niet in drie weken fatsoenlijk discussiëren of je dit wel of niet wilt?

quote:
Dit heeft eigenlijk wel invloed op de hele wereld. Mogen wij als wereldburgers nu ook meepraten?
:')
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:22:05 #299
104871 remlof
Europees federalist
pi_174697185
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:13 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dan wil ik ook stemmen. Spanje is lid van de EU, en dit gaat ook invloed op mij hebben.

Mag de hele EU van jou stemmen?
De EU is nog geen federatie, dus Spanje moet dit echt zelf uitzoeken, daar heeft de EU niets over te zeggen.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:26:20 #300
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174697295
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:22 schreef remlof het volgende:

[..]

De EU is nog geen federatie, dus Spanje moet dit echt zelf uitzoeken, daar heeft de EU niets over te zeggen.
Als het in het voordeel van Spanje is wel, anders niet. Zooooo voorspelbaar. EN zo fout.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:27:51 #301
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_174697334
dicht
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')