abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 oktober 2017 @ 13:24:37 #1
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174372119
Eindelijk cao-akkoord Defensie

Er is een einde gekomen aan het slepende cao-conflict bij Defensie. Bonden en werkgever hebben een akkoord bereikt over de arbeidsvoorwaarden.

Belangrijkste punt is een salarisverhoging van 3,5 procent voor 2017. Daarvan is 2,5 procent structureel. Hoewel hij formeel geen rol speelt in het arbeidsvoorwaardenoverleg, is de nieuwe cao een opsteker voor de vorige week aangetreden Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer.

„Het is ongelooflijk belangrijk dat er nu eindelijk een cao is”, reageert Bauer. „Samen met het regeerakkoord waarin opnieuw extra geld voor Defensie is uitgetrokken, geeft de cao perspectief. Voor de organisatie, maar zeker ook voor de mannen en vrouwen bij Defensie.”

Bij de vakbonden wordt gematigd positief gereageerd op het akkoord. Duo-voorzitter Marc de Natris van de Gezamenlijke Officierenverenigingen spreekt van een eerste stap in de goede richting. „In het regeerakkoord is meer geld vrijgemaakt voor defensie. Ook voor personeel. Daarvan is de nieuwe cao een vertaling. Maar we zijn er nog niet”, aldus de preses.

De cao gold binnen de krijgsmacht als een uitgesproken hoofdpijndossier. Sinds 2013 lukte het bonden en werkgever niet een akkoord te komen. Eerder dit jaar trokken de vakorganisaties zelfs helemaal terug van de onderhandelingstafel. Personeel zat op de nullijn en moest dit jaar zelfs inleveren omdat de pensioenpremies stegen.

Het zorgde onder het personeel voor grote ergernis, die duidelijk merkbaar was - recent bijzonder pregnant in het debat rond het mortierongeluk in Mali. Een van de onderwerpen die in de marge hiervan minister Hennis (Defensie) voor de voeten werd geworpen was dat het haar niet was gelukt een cao te laten afsluiten.

(Telegraaf)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 oktober 2017 @ 13:26:57 #2
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174372181
Mocht even duren, duurde maar 4 jaar.........
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 oktober 2017 @ 13:33:39 #3
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174372340
4% meer voor Defensiepersoneel

Het Defensiepersoneel krijgt onder meer een loonsverhoging van 4%: 2,5% met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 en nog 1,5% per 1 januari 2018. Defensie en de 4 vakbonden zijn het vannacht eens geworden over nieuwe arbeidsvoorwaarden voor het Defensiepersoneel. Het onderhandelingsresultaat wordt aan de achterban voorgelegd.

Naast de loonsverhoging biedt het akkoord verbeterde mogelijkheden voor talentontwikkeling. Ook zijn er afspraken gemaakt over de nieuwe diensteinderegeling voor militairen, en komt er voor hen een nieuwe pensioenregeling. Het te sluiten arbeidsvoorwaardenakkoord is geldig tot 1 oktober 2018.

“Het resultaat geeft onze medewerkers duidelijkheid. We kunnen nu weer naar de toekomst kijken”, aldus minister Klaas Dijkhoff. “Dit resultaat heeft mede tot stand kunnen komen dankzij de grote inspanningen van mijn voorgangster, Jeanine Hennis-Plasschaert. Ik ben haar daar dankbaar voor. We hebben nu een pakket met een loonsverhoging van 4%, extra aandacht voor de in- door- en uitstroom, een verruimd overgangsbeleid bij de nieuwe diensteinderegeling en afspraken over een toekomstbestendig pensioen. Met dit pakket aan maatregelen nemen Defensie en de bonden belangrijke stappen voorwaarts.”

Belangrijkste elementen

De belangrijkste elementen uit het onderhandelaarsresultaat zijn:

Het salaris voor militair en burgerpersoneel wordt met terugwerkende kracht per 1 januari 2017 verhoogd met 2,5% en per 1 januari 2018 met 1,5%. Naast deze vaste loonsverhoging krijgt het Defensiepersoneel een eenmalige uitkering van 1% in december 2017 en een extra eenmalige uitkering van 0,5% in januari 2018. Ook wordt de eindejaarsuitkering in 2018 structureel met 0,2% verhoogd.

De overgangsmaatregelen bij de nieuwe diensteinderegeling worden verruimd. Hierdoor kunnen meer militairen een keuze maken tussen de oude en de nieuwe diensteinderegeling.

Er komt een fiets- en/of PC-regeling met een gezamenlijke waarde van 750 euro.

Door het huidige personeelstekort wordt er veel van de medewerkers gevraagd. Er komen maatregelen om de instroom en doorstroom van personeel te bevorderen. Om ongewenste uitstroom van militairen in FPS fase 2 tegen te gaan, komt er extra budget voor behoud.

Daarnaast komt er extra budget om vrijwillig vertrek uit FPS fase 3 te stimuleren, wat de doorstroom kan bevorderen.

Om talentontwikkeling bij militairen te stimuleren, wordt het huidige FPS scholingsbudget verhoogd met 20%. Het budget blijft tevens langer beschikbaar: tot 5 jaar voor het leeftijdsontslag.

Defensie en de bonden hebben afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat de pensioenregeling voor militairen in 2018 aan de veranderde wet- en regelgeving voldoet. Daarnaast is er afgesproken is dat er uiterlijk op 1 oktober 2018 overeenstemming is over een nieuw specifiek pensioenstelsel voor militairen. Dit nieuwe pensioenstelsel wordt per 1 januari 2019 ingevoerd en moet zorgen voor een acceptabel pensioen met een acceptabele premie.

Na raadpleging door de vakbonden van hun achterban kan het resultaat definitief worden bekrachtigd met de handtekening van alle partijen.

(Defensie)

De tekst van het voorlopige arbeidsvoorwaardenakkoord tussen Defensie en de 4 bonden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cobra4 op 12-10-2017 13:45:12 ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 12 oktober 2017 @ 15:07:40 #4
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174374518
Onderhandelingsresultaat. Er is pas een akkoord als de leden hebben gestemd.

Edit: ziet er op het eerste gezicht goed uit. Zoet en zuur.

[ Bericht 31% gewijzigd door detaris op 12-10-2017 15:13:32 ]
  donderdag 12 oktober 2017 @ 16:03:06 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174375861
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 13:24 schreef Cobra4 het volgende:
Eindelijk cao-akkoord Defensie

Er is een einde gekomen aan het slepende cao-conflict bij Defensie. Bonden en werkgever hebben een akkoord bereikt over de arbeidsvoorwaarden.

Belangrijkste punt is een salarisverhoging van 3,5 procent voor 2017. Daarvan is 2,5 procent structureel. Hoewel hij formeel geen rol speelt in het arbeidsvoorwaardenoverleg, is de nieuwe cao een opsteker voor de vorige week aangetreden Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer.

„Het is ongelooflijk belangrijk dat er nu eindelijk een cao is”, reageert Bauer. „Samen met het regeerakkoord waarin opnieuw extra geld voor Defensie is uitgetrokken, geeft de cao perspectief. Voor de organisatie, maar zeker ook voor de mannen en vrouwen bij Defensie.”

Bij de vakbonden wordt gematigd positief gereageerd op het akkoord. Duo-voorzitter Marc de Natris van de Gezamenlijke Officierenverenigingen spreekt van een eerste stap in de goede richting. „In het regeerakkoord is meer geld vrijgemaakt voor defensie. Ook voor personeel. Daarvan is de nieuwe cao een vertaling. Maar we zijn er nog niet”, aldus de preses.

De cao gold binnen de krijgsmacht als een uitgesproken hoofdpijndossier. Sinds 2013 lukte het bonden en werkgever niet een akkoord te komen. Eerder dit jaar trokken de vakorganisaties zelfs helemaal terug van de onderhandelingstafel. Personeel zat op de nullijn en moest dit jaar zelfs inleveren omdat de pensioenpremies stegen.

Het zorgde onder het personeel voor grote ergernis, die duidelijk merkbaar was - recent bijzonder pregnant in het debat rond het mortierongeluk in Mali. Een van de onderwerpen die in de marge hiervan minister Hennis (Defensie) voor de voeten werd geworpen was dat het haar niet was gelukt een cao te laten afsluiten.

(Telegraaf)
Waarom is ;Hennis dit in al die jaren tijd niet gelukt en is het nu in amper 1 week voor elkaar?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 16:16:35 #6
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174376122
Dit ligt al een tijdje in de oven hoor.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 16:17:13 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174376136
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 16:16 schreef detaris het volgende:
Dit ligt al een tijdje in de oven hoor.
Dus als Hennis niet afgetreden was hadden we dit vandaag ook gehoord denk je?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 16:36:52 #8
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174376477
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 16:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus als Hennis niet afgetreden was hadden we dit vandaag ook gehoord denk je?
Ja
pi_174376973
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 13:24 schreef Cobra4 het volgende:
Eindelijk cao-akkoord Defensie

Er is een einde gekomen aan het slepende cao-conflict bij Defensie. Bonden en werkgever hebben een akkoord bereikt over de arbeidsvoorwaarden.

Belangrijkste punt is een salarisverhoging van 3,5 procent voor 2017. Daarvan is 2,5 procent structureel. Hoewel hij formeel geen rol speelt in het arbeidsvoorwaardenoverleg, is de nieuwe cao een opsteker voor de vorige week aangetreden Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer.

„Het is ongelooflijk belangrijk dat er nu eindelijk een cao is”, reageert Bauer. „Samen met het regeerakkoord waarin opnieuw extra geld voor Defensie is uitgetrokken, geeft de cao perspectief. Voor de organisatie, maar zeker ook voor de mannen en vrouwen bij Defensie.”

Bij de vakbonden wordt gematigd positief gereageerd op het akkoord. Duo-voorzitter Marc de Natris van de Gezamenlijke Officierenverenigingen spreekt van een eerste stap in de goede richting. „In het regeerakkoord is meer geld vrijgemaakt voor defensie. Ook voor personeel. Daarvan is de nieuwe cao een vertaling. Maar we zijn er nog niet”, aldus de preses.

De cao gold binnen de krijgsmacht als een uitgesproken hoofdpijndossier. Sinds 2013 lukte het bonden en werkgever niet een akkoord te komen. Eerder dit jaar trokken de vakorganisaties zelfs helemaal terug van de onderhandelingstafel. Personeel zat op de nullijn en moest dit jaar zelfs inleveren omdat de pensioenpremies stegen.

Het zorgde onder het personeel voor grote ergernis, die duidelijk merkbaar was - recent bijzonder pregnant in het debat rond het mortierongeluk in Mali. Een van de onderwerpen die in de marge hiervan minister Hennis (Defensie) voor de voeten werd geworpen was dat het haar niet was gelukt een cao te laten afsluiten.

(Telegraaf)
Gelukkig is het WUL probleem hiermee ook opgelost... Oh wacht... :')
  donderdag 12 oktober 2017 @ 17:24:24 #11
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174377317
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 17:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Gelukkig is het WUL probleem hiermee ook opgelost... Oh wacht... :')
Die kun je gewoon vaarwel zeggen. :')
  donderdag 12 oktober 2017 @ 17:43:36 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174377667
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 17:24 schreef detaris het volgende:

[..]

Die kun je gewoon vaarwel zeggen. :')
Dan staan we net ongeveer op nul. Maar altijd beter dan -5
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174383147
Ik zit het eens door te lezen, maar er gaat heel heel veel aan secundaire arbeidsvoorwaarden verloren.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 21:28:23 #14
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174384105
Moet nog wel duidelijkheid komen over het FPS. Over 3 jaar een nieuw systeem... Veel slechter dan het FPS kan het niet worden in ieder geval. :')

Ook benieuwd hoe de nieuwe voedingsregeling concreet eruit komt te zien.

Verder wel oke.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 22:00:29 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174385737
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:05 schreef q420856 het volgende:
Ik zit het eens door te lezen, maar er gaat heel heel veel aan secundaire arbeidsvoorwaarden verloren.
Waar staat het en wat gaat verloren?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174386282
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waar staat het en wat gaat verloren?
Voedingsgeld zal geen forfaitair bedrag meer zijn maar vereist administratie.
Loonsverhoging is slechts een inflatiecorrectie
Eindloon naar middenloon
Ontslag nemen bevorderen met extra opleidingsgelden

En dan was er nog een artikel in een militair blad waar keurig omschreven werd dat de bij einde CAO stijging een duidelijke daling van 50 euro netto loon te zien was. Foto ging redelijk het internet over.

Klinkt in mijn ogen niet echt als een al te grote vooruitgang?
pi_174386321
  donderdag 12 oktober 2017 @ 22:17:01 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174386435
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:13 schreef q420856 het volgende:

[..]

Voedingsgeld zal geen forfaitair bedrag meer zijn maar vereist administratie.
Loonsverhoging is slechts een inflatiecorrectie
Eindloon naar middenloon
Ontslag nemen bevorderen met extra opleidingsgelden

En dan was er nog een artikel in een militair blad waar keurig omschreven werd dat de bij einde CAO stijging een duidelijke daling van 50 euro netto loon te zien was. Foto ging redelijk het internet over.

Klinkt in mijn ogen niet echt als een al te grote vooruitgang?
Nee, heb het ook gelezen , eigenlijk hebben we ons eindloon weggegeven voor Eem bescheiden inflatiecorrectie
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174386822
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, heb het ook gelezen , eigenlijk hebben we ons eindloon weggegeven voor Eem bescheiden inflatiecorrectie
Ergens verwacht ik dat dat potje voor FPS heropleidingsbudget niet groot genoeg zal zijn.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 22:38:40 #20
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174387213
Er staat overigens niet dat de forfaitaire vergoeding verdwijnt.

Er staan dat de nog onderhandeld gaat worden over een nieuwe regeling.

Wel een paar open eindjes in dit akkoord. Ik ben benieuwd naar de voorlichting.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 22:41:35 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174387309
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:38 schreef detaris het volgende:
Er staat overigens niet dat de forfaitaire vergoeding verdwijnt.

Er staan dat de nog onderhandeld gaat worden over een nieuwe regeling.

Wel een paar open eindjes in dit akkoord. Ik ben benieuwd naar de voorlichting.
Wat ik heel oneerlijk vind is de inverdienregeling mbt oefendagen (langer dan 7 dagen). Die gaat lopen vanaf 2017. Ik ben van 1994 t/m 2017 in totaal wel zo'n vier jaar op oefening geweest. Dat zou 2 jaar eerder pensioen zijn. Vanaf nu ga ik (leeftijd/rang) juist wat minder vaak.
Dat betekent effectief dat iemand die nu instapt eerder de dienst uitgaat als ik, terwijl ik er nog ben ingestapt met de belofte van 55!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174387912
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:38 schreef detaris het volgende:
Er staat overigens niet dat de forfaitaire vergoeding verdwijnt.

Er staan dat de nog onderhandeld gaat worden over een nieuwe regeling.

Wel een paar open eindjes in dit akkoord. Ik ben benieuwd naar de voorlichting.
Er staat vergoeding naar gebruik, dat is redelijk een einde van het forfaitaire bedrag zoals nu gerekend.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 23:03:17 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174387941
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:02 schreef q420856 het volgende:

[..]

Er staat vergoeding naar gebruik, dat is redelijk een einde van het forfaitaire bedrag zoals nu gerekend.
Op zich toch wel eerlijk. Waarom zou je vergoed moeten krijgen als je neit verbruikt?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174388633
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op zich toch wel eerlijk. Waarom zou je vergoed moeten krijgen als je neit verbruikt?
Je beseft dat dit soort regelingen in het verleden waarschijnlijk ontstaan zijn door arbeidsvoorwaardengesprekken? Dus waarschijnlijk is er nu een opoffering uit het verleden nog steeds opgeofferd en een voordeel daarbij weggestreept. Maar het komt er op neer dat je in plaats van 5 euro nu 4,59 krijgt als je een dag gegeten hebt EN dat je dit achteraf moet indienen in plaats van vooraf alvast toegewezen krijgen. Dat achteraf indienen gaan mensen vergeten, een van de grootste klachten is het gebrek aan MULAN punten. Beeld jij je eens in wat voor een besparing dit Defensie gaat opleveren. DIt is het rustige verlies van secundaire arbeidsvoorwaarden waar militairen al jaren over klagen.

Het gaat er niet om OF je het volledig gebruikte, het gaat er om dat het onderdeel was van je rechtspositie op basis waarvan je voor een werkgever werk(te). Denk zo ook aan de grapjes met het kleine component e.d..
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 06:19:30 #25
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174390382
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat ik heel oneerlijk vind is de inverdienregeling mbt oefendagen (langer dan 7 dagen). Die gaat lopen vanaf 2017. Ik ben van 1994 t/m 2017 in totaal wel zo'n vier jaar op oefening geweest. Dat zou 2 jaar eerder pensioen zijn. Vanaf nu ga ik (leeftijd/rang) juist wat minder vaak.
Dat betekent effectief dat iemand die nu instapt eerder de dienst uitgaat als ik, terwijl ik er nog ben ingestapt met de belofte van 55!
Wat idioot is dat zelfs als ik 2 tot 3 jaar inverdien ik nog steeds pas met FLO kan als ik ruim boven de 65 ben.

Je valt ook buiten het overgangsrecht?
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 06:21:51 #26
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174390386
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:42 schreef q420856 het volgende:

[..]

Je beseft dat dit soort regelingen in het verleden waarschijnlijk ontstaan zijn door arbeidsvoorwaardengesprekken? Dus waarschijnlijk is er nu een opoffering uit het verleden nog steeds opgeofferd en een voordeel daarbij weggestreept. Maar het komt er op neer dat je in plaats van 5 euro nu 4,59 krijgt als je een dag gegeten hebt EN dat je dit achteraf moet indienen in plaats van vooraf alvast toegewezen krijgen. Dat achteraf indienen gaan mensen vergeten, een van de grootste klachten is het gebrek aan MULAN punten. Beeld jij je eens in wat voor een besparing dit Defensie gaat opleveren. DIt is het rustige verlies van secundaire arbeidsvoorwaarden waar militairen al jaren over klagen.

Het gaat er niet om OF je het volledig gebruikte, het gaat er om dat het onderdeel was van je rechtspositie op basis waarvan je voor een werkgever werk(te). Denk zo ook aan de grapjes met het kleine component e.d..
Dat declaratiesysteem wordt natuurlijk een drama tenzij er een koppeling komt met PS.

En zijn we verplicht om bij paresto te eten? Of kan ik langs de appie voor een broodmaaltijd?
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:33:42 #27
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174390680
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 06:21 schreef detaris het volgende:

[..]

Dat declaratiesysteem wordt natuurlijk een drama tenzij er een koppeling komt met PS.

En zijn we verplicht om bij paresto te eten? Of kan ik langs de appie voor een broodmaaltijd?
Dit. Ik vraag me af hoe ze dit willen doen. Verplichte winkelnering is in de veenkolonie tijd al afgeschaft...
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:42:56 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174390738
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op zich toch wel eerlijk. Waarom zou je vergoed moeten krijgen als je neit verbruikt?
Goed verhaal. Dan gaan de buitenslapers ook maar een vergoeding krijgen voor verbruik (reisdag). Jij krijgt nu het hele jaar door je wwv vergoeding of je nu vrij bent of niet. Dit itt de binnenslapers.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:47:07 #29
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174390762
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat ik heel oneerlijk vind is de inverdienregeling mbt oefendagen (langer dan 7 dagen). Die gaat lopen vanaf 2017. Ik ben van 1994 t/m 2017 in totaal wel zo'n vier jaar op oefening geweest. Dat zou 2 jaar eerder pensioen zijn. Vanaf nu ga ik (leeftijd/rang) juist wat minder vaak.
Dat betekent effectief dat iemand die nu instapt eerder de dienst uitgaat als ik, terwijl ik er nog ben ingestapt met de belofte van 55!
Idd. Ik heb de jaren van een half jaar op oefening per jaar ook nog meegemaakt... En de buitenland plaatsingen waar je verplicht 6 weken binnen zat ivm de paraatheidsregelingen...
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:50:30 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174390783
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:42 schreef q420856 het volgende:

[..]

Je beseft dat dit soort regelingen in het verleden waarschijnlijk ontstaan zijn door arbeidsvoorwaardengesprekken? Dus waarschijnlijk is er nu een opoffering uit het verleden nog steeds opgeofferd en een voordeel daarbij weggestreept. Maar het komt er op neer dat je in plaats van 5 euro nu 4,59 krijgt als je een dag gegeten hebt EN dat je dit achteraf moet indienen in plaats van vooraf alvast toegewezen krijgen. Dat achteraf indienen gaan mensen vergeten, een van de grootste klachten is het gebrek aan MULAN punten. Beeld jij je eens in wat voor een besparing dit Defensie gaat opleveren. DIt is het rustige verlies van secundaire arbeidsvoorwaarden waar militairen al jaren over klagen.

Het gaat er niet om OF je het volledig gebruikte, het gaat er om dat het onderdeel was van je rechtspositie op basis waarvan je voor een werkgever werk(te). Denk zo ook aan de grapjes met het kleine component e.d..
Exact. Wederom worden er secundaire arbeidsvoorwaarden gesloopt. En dat is al zo vaak gebeurd...
pi_174390855
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat ik heel oneerlijk vind is de inverdienregeling mbt oefendagen (langer dan 7 dagen). Die gaat lopen vanaf 2017. Ik ben van 1994 t/m 2017 in totaal wel zo'n vier jaar op oefening geweest. Dat zou 2 jaar eerder pensioen zijn. Vanaf nu ga ik (leeftijd/rang) juist wat minder vaak.
Dat betekent effectief dat iemand die nu instapt eerder de dienst uitgaat als ik, terwijl ik er nog ben ingestapt met de belofte van 55!
55 met pensioen? Doe mij zo'n werkgever!
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:31:09 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174392927
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 06:19 schreef detaris het volgende:

[..]

Wat idioot is dat zelfs als ik 2 tot 3 jaar inverdien ik nog steeds pas met FLO kan als ik ruim boven de 65 ben.

Je valt ook buiten het overgangsrecht?
1970. Dus wat dat betreft het meest ongunstig.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:31:25 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174392930
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 08:02 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

55 met pensioen? Doe mij zo'n werkgever!
Belofte
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:32:07 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174392940
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:42 schreef q420856 het volgende:

[..]

Je beseft dat dit soort regelingen in het verleden waarschijnlijk ontstaan zijn door arbeidsvoorwaardengesprekken? Dus waarschijnlijk is er nu een opoffering uit het verleden nog steeds opgeofferd en een voordeel daarbij weggestreept. Maar het komt er op neer dat je in plaats van 5 euro nu 4,59 krijgt als je een dag gegeten hebt EN dat je dit achteraf moet indienen in plaats van vooraf alvast toegewezen krijgen. Dat achteraf indienen gaan mensen vergeten, een van de grootste klachten is het gebrek aan MULAN punten. Beeld jij je eens in wat voor een besparing dit Defensie gaat opleveren. DIt is het rustige verlies van secundaire arbeidsvoorwaarden waar militairen al jaren over klagen.

Het gaat er niet om OF je het volledig gebruikte, het gaat er om dat het onderdeel was van je rechtspositie op basis waarvan je voor een werkgever werk(te). Denk zo ook aan de grapjes met het kleine component e.d..
Ja, ok. Als je het zo bekijkt..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:54 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174392975
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 07:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Idd. Ik heb de jaren van een half jaar op oefening per jaar ook nog meegemaakt... En de buitenland plaatsingen waar je verplicht 6 weken binnen zat ivm de paraatheidsregelingen...
Met bouwjaar 1970 tot 1980 val je tussen de wal en het schip. Je hebt je tijd om in te verdienen net al gehad en al dat is vervallen. Stel dat je tussen 1990 en 2017 in totaal 4 jaar had kunnen inverdienen, daar heb je nu niks meer aan. En de jaren dat je veel op oefening ging zijn voorbij.
Mensen die in 2017 in dienst zijn gekomen gaan nog maximaal profiteren van inverdienen!

Zo ontstaat de paradoxale situatie dat mensen die in pakweg 1988 in dienst kwamen (onder de belofte van 55 jaar), uiteindelijk 3 tot 5 jaar langer moeten dienen dan de mensen die in 2015 in dienst zijn gekomen onder de belofte van 60 jaar!!

Ik kan me niet voorstellen dat dit niet sneuvelt trouwens
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:35:43 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174392989
Met andere woorden: voor de mensen <1970 is er de oude regeling.
Voor mensen die nu beginnen aan de dienst is er de inverdienregeling.

Voor de mensen die al 25 jaar gediend hebben is er effectief niks.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:21:50 #37
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174394492
En waarom nou weer terugwerkende kracht vanaf 1-1-2017? Waarom niet gewoon terugwerkende kracht vanaf het moment dat de laatste CAO afliep?

Dit is niet meer dan een gift om het geklaag even de mond te snoeren, maar per saldo heeft niemand er iets aan lijkt mij.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:37:16 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174394738
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:21 schreef karr-1 het volgende:
En waarom nou weer terugwerkende kracht vanaf 1-1-2017? Waarom niet gewoon terugwerkende kracht vanaf het moment dat de laatste CAO afliep?

Dit is niet meer dan een gift om het geklaag even de mond te snoeren, maar per saldo heeft niemand er iets aan lijkt mij.
Het is heel gunstig voor defensie, want ze zijn de eindloonregeling kwijt zonder dat het ze echt iets gekost heeft. Die 4% inflatiecorrectie wilden ze toch wel geven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:38:16 #39
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174394758
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is heel gunstig voor defensie, want ze zijn de eindloonregeling kwijt zonder dat het ze echt iets gekost heeft. Die 4% inflatiecorrectie wilden ze toch wel geven.
Precies, dus prima voor de werkgever en de werknemer wordt weer naar huis gestuurd met niets
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:16:02 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174395243
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:38 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Precies, dus prima voor de werkgever en de werknemer wordt weer naar huis gestuurd met niets
Het is heel dom want eigenlijk hadden de bonden een uitstekende onderhandelingspositie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:02:33 #41
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174396220
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is heel gunstig voor defensie, want ze zijn de eindloonregeling kwijt zonder dat het ze echt iets gekost heeft. Die 4% inflatiecorrectie wilden ze toch wel geven.
Het gaat defensie juist wel een hoop geld kosten...
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:08:16 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174397493
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 14:02 schreef detaris het volgende:

[..]

Het gaat defensie juist wel een hoop geld kosten...
Natuurlijk! Maar dat neemt niet weg dat het resultaat ongunstig is. Ze zijn in de onderhandeling relatief goedkoop het eindloon kwijtgeraakt. Die 4% loonsverhoging was er toch wel van gekomen. Dat ze jarenlang relatief goedkoop dit hebben kunnen ontlopen doet daar niks aan af!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:19:57 #43
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174397617
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 15:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk! Maar dat neemt niet weg dat het resultaat ongunstig is. Ze zijn in de onderhandeling relatief goedkoop het eindloon kwijtgeraakt. Die 4% loonsverhoging was er toch wel van gekomen. Dat ze jarenlang relatief goedkoop dit hebben kunnen ontlopen doet daar niks aan af!
Dat resultaat is voor mij niet perse ongunstig. Dat hangt af hoe het nieuwe systeem wordt ingericht.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:43:11 #44
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174397886
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 13:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is heel dom want eigenlijk hadden de bonden een uitstekende onderhandelingspositie.
Yep zeker weten, als ze nog iets langer volgehouden hadden waren we er beter vanaf gekomen. Nu voelt het als of men het eerste het beste aanbod heeft aangenomen om er voor een jaar vanaf te zijn. Volgend jaar rond deze tijd speelt hetzelfde circus weer opnieuw
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_174401294
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 15:19 schreef detaris het volgende:

[..]

Dat resultaat is voor mij niet perse ongunstig. Dat hangt af hoe het nieuwe systeem wordt ingericht.
Middenloon kan voor jou gunstig zijn? Care to explain?
  zondag 15 oktober 2017 @ 12:00:57 #46
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174429502
Middenloon ipv eindloon en vreetvergoeding naar gebruik zijn zaken die elders al volstrekt normaal zijn. Dat dit allemaal veel beter was toen je twintig jaar geleden in dienst kwam is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft. In bedrijfsleven heb je nog veel minder garanties. Het feit dat ik over 2200 bruto dankzij allerlei toelages meer dan 2k netto overhoudt blijft voorlopig onovertroffen. Wat minder klagen mag best.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zondag 15 oktober 2017 @ 12:28:37 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174429971
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 12:00 schreef mpc007 het volgende:
Middenloon ipv eindloon en vreetvergoeding naar gebruik zijn zaken die elders al volstrekt normaal zijn. Dat dit allemaal veel beter was toen je twintig jaar geleden in dienst kwam is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft. In bedrijfsleven heb je nog veel minder garanties. Het feit dat ik over 2200 bruto dankzij allerlei toelages meer dan 2k netto overhoudt blijft voorlopig onovertroffen. Wat minder klagen mag best.
Die "toelages" waar jij het over hebt zal de rest dan wel niet hebben want mijn bruto-netto verschil is zeker geen 100 euro... Dat is bij mij echt wel wat meer. Dus ik ben wel benieuwd over wat voor toelages dat moet gaan dan. Zoals je in de post hierboven: DEF / "Eindelijk cao-akkoord Defensie" kunt lezen houdt Jan Punt op rechts iets van 1600 euro over van de bijna 2100, het middelste voorbeeld (vergelijkbaar met mij idd) levert zo'n 900 euro in van het bruto salaris en houdt netto zo'n 2100 euro over... Dus hoe jij dik 2k netto overhoudt van 2200 euro is mij een absoluut raadsel en dan ben je zeker niet de norm... Normaliter zou je hooguit 1700 euro ontvangen.

En wat elders "normaal" is interesseert me geen ene flikker. Militairen hebben ook geen normaal beroep en dat mag best beloond worden, dat selectieve gewinkel uit andere keukens ter vergelijking hoe "goed" we het wel niet hebben heb ik wel zo'n godvergeten broertje dood aan. Je moet dan het complete pakket gaan vergelijken, herinner jij de pakketvergelijking nog? Onderin de la verdwenen en vooral laten liggen want de militairen kwamen er wel heel erg bekaaid vanaf...

Dat eeuwige geweeklaag van de burgerbevolking dat militairen zo vroeg met pensioen kunnen en zo goed verdienen en weet ik veel wat voor (voornamelijk onterecht) gejank er altijd ten berde wordt gebracht word ik altijd kotsmisselijk van... Als je dan zegt: Hey, jij had ook kunnen solliciteren! Had je het net zo goed gehad als mij." Gaan ze je stom aankijken en krijg je als antwoord: "Denk je dat ik gek ben ofzo?"... Of woorden van gelijke strekking, want dan blijkt het plotseling toch wel een kutbaan met een budsalaris te zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door AchJa op 15-10-2017 12:43:28 ]
pi_174431180
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 12:00 schreef mpc007 het volgende:
Middenloon ipv eindloon en vreetvergoeding naar gebruik zijn zaken die elders al volstrekt normaal zijn. Dat dit allemaal veel beter was toen je twintig jaar geleden in dienst kwam is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft. In bedrijfsleven heb je nog veel minder garanties. Het feit dat ik over 2200 bruto dankzij allerlei toelages meer dan 2k netto overhoudt blijft voorlopig onovertroffen. Wat minder klagen mag best.
Je toelagen moet je niet meetellen, daarop kan je geen hypotheek afsluiten. Middenloon en vreetvergoeding zijn heel normaal, maar naar plaatsen gestuurd worden om te sterven voor het vaderland ook? Elke drie jaar een andere functie elders in het land? Nah, ook niet eh?

Met je 2200 euro bruto vraag ik mij af of je je cariere bij de natres hebt voortgezet of dat je het nu hebt over inkomen als LTZ3, je salaris als NATRES'er is ABSOLUUT NIET te vergelijken met die van een normale operationele militair. Veel operationele militairen gaan niet regelmatig op oefening, daar is geen geld voor. Gaan ze op oefening is dat in het bosje achter het terrein en mogen ze voor het avondeten en de avondrust weer de kazerne op. Daarbij kan je je levensstijl niet aanpassen op oefentoelage, mocht je geblesseerd raken en niet mee kunnen dan doet dat ernstig pijn (fysiek en economisch).

Van 2.2k bruto 2k netto overhouden is onmogelijk. Je vergeet hierbij je reiskostenvergoeding van je salaris af te trekken of er is een foutje gemaakt bij defensie met de inhouding loonbelasting, ik adviseer DCHR even te bellen. Het kan in april zomaar onaangename gevolgen hebben.
  zondag 15 oktober 2017 @ 14:32:26 #49
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174431868
Even terug wezen bladeren... mpc007 zit dan ook nog maar net een paar maanden op het KIM als studentje... Maar ja dan weet je natuurlijk alles al en heb je alles ook al gezien... :')
  zondag 15 oktober 2017 @ 16:15:47 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174433460
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 14:32 schreef AchJa het volgende:
Even terug wezen bladeren... mpc007 zit dan ook nog maar net een paar maanden op het KIM als studentje... Maar ja dan weet je natuurlijk alles al en heb je alles ook al gezien... :')
2K netto als Adelborstje? Dat lijkt me toch niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 15 oktober 2017 @ 16:35:48 #51
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174433743
Wat een zure reacties weer. Ik probeer helemaal niet te betogen dat een baan bij Defensie gezien de belasting geweldig betaald, enkel dat het los gezien van die belasting best prima is - vooral door die toelages. Dat de belasting meer is weet een ieder hier donders goed, en heeft daar bewust voor gekozen (omdat je ook unieke zaken terug krijgt). Als het goed is is die keuze gemaakt door intrinsieke motivatie en niet alleen vanwege de centen. Die toelages tellen idd niet mee voor je hypotheek, maar je krijgt ze wel - En dat lees ik hier gewoon bijna nooit terug. Ik heb het verder niet over de natres, noch over LTZ3 salaris, maar gewoon over datgene wat ik nu krijg.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zondag 15 oktober 2017 @ 16:36:05 #52
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_174433749
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 12:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die "toelages" waar jij het over hebt zal de rest dan wel niet hebben want mijn bruto-netto verschil is zeker geen 100 euro... Dat is bij mij echt wel wat meer. Dus ik ben wel benieuwd over wat voor toelages dat moet gaan dan. Zoals je in de post hierboven: DEF / "Eindelijk cao-akkoord Defensie" kunt lezen houdt Jan Punt op rechts iets van 1600 euro over van de bijna 2100, het middelste voorbeeld (vergelijkbaar met mij idd) levert zo'n 900 euro in van het bruto salaris en houdt netto zo'n 2100 euro over... Dus hoe jij dik 2k netto overhoudt van 2200 euro is mij een absoluut raadsel en dan ben je zeker niet de norm... Normaliter zou je hooguit 1700 euro ontvangen.

En wat elders "normaal" is interesseert me geen ene flikker. Militairen hebben ook geen normaal beroep en dat mag best beloond worden, dat selectieve gewinkel uit andere keukens ter vergelijking hoe "goed" we het wel niet hebben heb ik wel zo'n godvergeten broertje dood aan. Je moet dan het complete pakket gaan vergelijken, herinner jij de pakketvergelijking nog? Onderin de la verdwenen en vooral laten liggen want de militairen kwamen er wel heel erg bekaaid vanaf...

Dat eeuwige geweeklaag van de burgerbevolking dat militairen zo vroeg met pensioen kunnen en zo goed verdienen en weet ik veel wat voor (voornamelijk onterecht) gejank er altijd ten berde wordt gebracht word ik altijd kotsmisselijk van... Als je dan zegt: Hey, jij had ook kunnen solliciteren! Had je het net zo goed gehad als mij." Gaan ze je stom aankijken en krijg je als antwoord: "Denk je dat ik gek ben ofzo?"... Of woorden van gelijke strekking, want dan blijkt het plotseling toch wel een kutbaan met een budsalaris te zijn.
Over het algemeen betaald defensie slecht, maar het is over het algemeen dan ook een luizenbaantje.
  zondag 15 oktober 2017 @ 17:02:05 #53
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174434145
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 16:36 schreef RamboDirk het volgende:


Over het algemeen betaald defensie slecht, maar het is over het algemeen dan ook een luizenbaantje.
Zei de man die de binnenkant van de kazerne alleen van open dagen en foto's kent... En voor de dagelijkse militaire bezigheden moet bogen op de verhalen van de lang geleden dienstplichtige oom...

Maar goed, dit is nou precies wat ik bedoel. Buitenstaanders met nul komma nul affiniteit met defensie danwel dienstplicht ervaring van 30 jaar geleden gaan wel even vertellen hoe het echt zit...

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 15-10-2017 17:14:30 ]
  zondag 15 oktober 2017 @ 17:30:51 #54
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174434702
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 16:35 schreef mpc007 het volgende:
Wat een zure reacties weer. Ik probeer helemaal niet te betogen dat een baan bij Defensie gezien de belasting geweldig betaald, enkel dat het los gezien van die belasting best prima is - vooral door die toelages. Dat de belasting meer is weet een ieder hier donders goed, en heeft daar bewust voor gekozen (omdat je ook unieke zaken terug krijgt). Als het goed is is die keuze gemaakt door intrinsieke motivatie en niet alleen vanwege de centen. Die toelages tellen idd niet mee voor je hypotheek, maar je krijgt ze wel - En dat lees ik hier gewoon bijna nooit terug. Ik heb het verder niet over de natres, noch over LTZ3 salaris, maar gewoon over datgene wat ik nu krijg.
Joehoe, welke toelages zorgen er voor dat jouw bruto/ netto verschil slechts 100 euro is? Leg ons dat nou even uit want jij bent wsl de enige binnen defensie die zo'n regeling heeft kunnen treffen...

En mooi dat je nu over die "bewuste keuze" begint, ik heb die keuze idd bewust gemaakt waarbij de arbeidsvoorwaarden (positief en negatief) ook meegewogen zijn. Dat ondertussen alle voordelen die je had wegbezuinigd zijn en vooral niet gecompenseerd zijn, sterker nog de militair gaat er al jaren op achteruit en dat moet dus maar normaal gevonden worden? Omdat iemand het ergens anders ook slechter heeft?

Misschien moet je de helft van je salaris maar inleveren omdat ze het in Polen ook slechter hebben...
pi_174434838
Inderdaad, please explain! Welke aanvangsopleiding bij Defensie betaald 2k netto!
  zondag 15 oktober 2017 @ 17:42:49 #56
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zondag 15 oktober 2017 @ 17:45:26 #57
257132 crew  Awsom
pi_174434949
Ik heb vorig jaar nog geen 2k op jaarbasis verdient bij de baas :+
pi_174436122
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 16:35 schreef mpc007 het volgende:
Wat een zure reacties weer. Ik probeer helemaal niet te betogen dat een baan bij Defensie gezien de belasting geweldig betaald, enkel dat het los gezien van die belasting best prima is - vooral door die toelages. Dat de belasting meer is weet een ieder hier donders goed, en heeft daar bewust voor gekozen (omdat je ook unieke zaken terug krijgt). Als het goed is is die keuze gemaakt door intrinsieke motivatie en niet alleen vanwege de centen. Die toelages tellen idd niet mee voor je hypotheek, maar je krijgt ze wel - En dat lees ik hier gewoon bijna nooit terug. Ik heb het verder niet over de natres, noch over LTZ3 salaris, maar gewoon over datgene wat ik nu krijg.
Toelages krijg je buiten de poort ook.

Maar als je dan toch die richting op gaat, buiten de poort krijg je je overuren netjes betaald. Je hoeft ook niet onder het minimumloon weken/maanden van huis en een nachtje weg betekend dat je in een hotel slaapt en je kamer niet hoeft te delen(hooguit met een dame die je oppikt in de bar).
pi_174436158
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 17:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zei de man die de binnenkant van de kazerne alleen van open dagen en foto's kent... En voor de dagelijkse militaire bezigheden moet bogen op de verhalen van de lang geleden dienstplichtige oom...

Maar goed, dit is nou precies wat ik bedoel. Buitenstaanders met nul komma nul affiniteit met defensie danwel dienstplicht ervaring van 30 jaar geleden gaan wel even vertellen hoe het echt zit...
Ik moet nu meer doen voor mn geld dan toen ik nog beroeps was ;) maar goed, ik krijg dan ook meer nu 😂
  zondag 15 oktober 2017 @ 19:02:52 #60
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174436376
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 18:50 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Ik moet nu meer doen voor mn geld dan toen ik nog beroeps was ;) maar goed, ik krijg dan ook meer nu 😂
En ik gok erop dat het ruim meer is dan je kpls salaris.
  zondag 15 oktober 2017 @ 19:23:32 #61
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174436703
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 17:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Joehoe, welke toelages zorgen er voor dat jouw bruto/ netto verschil slechts 100 euro is? Leg ons dat nou even uit want jij bent wsl de enige binnen defensie die zo'n regeling heeft kunnen treffen...

En mooi dat je nu over die "bewuste keuze" begint, ik heb die keuze idd bewust gemaakt waarbij de arbeidsvoorwaarden (positief en negatief) ook meegewogen zijn. Dat ondertussen alle voordelen die je had wegbezuinigd zijn en vooral niet gecompenseerd zijn, sterker nog de militair gaat er al jaren op achteruit en dat moet dus maar normaal gevonden worden? Omdat iemand het ergens anders ook slechter heeft?

Misschien moet je de helft van je salaris maar inleveren omdat ze het in Polen ook slechter hebben...
Niet zo moeilijk, voeding plus reiskosten is al 350 en tijdens onze initiële opleiding kregen we meerdere weken aaneengesloten oefentoelage. Dan ga je rap richting bruto bedrag, sommigen zelfs erover. En natuurlijk heb ik dat niet iedere maand zo, maar dat heb ik ook nooit beweerd.

Verder begrijp ik natuurlijk dat het in jouw geval zuur is omdat de situatie nu slechter is dan wanneer je begon. Maar je werkt er nog steeds toch? En pas geswitcht naar de KLu zelfs. Dus blijkbaar slaat de balans nog steeds positief uit. En ik vind het jammer dat je dat hier zo weinig leest. Als iedere geïnteresseerde in Defensie dit topic leest blijft er geen hond over, en dat zou nogal treurig zijn.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zondag 15 oktober 2017 @ 19:39:01 #62
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174436993
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 19:23 schreef mpc007 het volgende:

Niet zo moeilijk, voeding plus reiskosten is al 350 en tijdens onze initiële opleiding kregen we meerdere weken aaneengesloten oefentoelage. Dan ga je rap richting bruto bedrag, sommigen zelfs erover. En natuurlijk heb ik dat niet iedere maand zo, maar dat heb ik ook nooit beweerd.
Dit is gvd wel een heel bijzondere manier van rekenen... _O-

Zijn jouw toelages plotseling belastingvrij ofzo? (afgezien van je reiskostenvergoeding)

quote:
Verder begrijp ik natuurlijk dat het in jouw geval zuur is omdat de situatie nu slechter is dan wanneer je begon. Maar je werkt er nog steeds toch? En pas geswitcht naar de KLu zelfs. Dus blijkbaar slaat de balans nog steeds positief uit.
Iemand moet het doen... Maar goed, dat is het punt helemaal niet.

quote:
En ik vind het jammer dat je dat hier zo weinig leest. Als iedere geïnteresseerde in Defensie dit topic leest blijft er geen hond over, en dat zou nogal treurig zijn.
Er blijft al geen hond over... :')
  zondag 15 oktober 2017 @ 19:47:21 #63
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_174437170
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 17:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zei de man die de binnenkant van de kazerne alleen van open dagen en foto's kent... En voor de dagelijkse militaire bezigheden moet bogen op de verhalen van de lang geleden dienstplichtige oom...

Maar goed, dit is nou precies wat ik bedoel. Buitenstaanders met nul komma nul affiniteit met defensie danwel dienstplicht ervaring van 30 jaar geleden gaan wel even vertellen hoe het echt zit...
Ken een aantal mensen in het Leger. Het is voornamelijk kinderspel/geen stress als je het vergelijkt met het reguliere bedrijfsleven (uitzendingen daargelaten). Veel dagen eerder weg van de kazerne omdat er niks te doen is en zo. Dat soort werk. Stiekem daar wel jaloers op, niet op het honorarium.
pi_174437283
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 19:47 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Ken een aantal mensen in het Leger. Het is voornamelijk kinderspel/geen stress als je het vergelijkt met het reguliere bedrijfsleven (uitzendingen daargelaten). Veel dagen eerder weg van de kazerne omdat er niks te doen is en zo. Dat soort werk. Stiekem daar wel jaloers op, niet op het honorarium.
Dat zijn dan ongetwijfeld infanteristen...
pi_174437380
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 19:23 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Niet zo moeilijk, voeding plus reiskosten is al 350 en tijdens onze initiële opleiding kregen we meerdere weken aaneengesloten oefentoelage. Dan ga je rap richting bruto bedrag, sommigen zelfs erover. En natuurlijk heb ik dat niet iedere maand zo, maar dat heb ik ook nooit beweerd.

Verder begrijp ik natuurlijk dat het in jouw geval zuur is omdat de situatie nu slechter is dan wanneer je begon. Maar je werkt er nog steeds toch? En pas geswitcht naar de KLu zelfs. Dus blijkbaar slaat de balans nog steeds positief uit. En ik vind het jammer dat je dat hier zo weinig leest. Als iedere geïnteresseerde in Defensie dit topic leest blijft er geen hond over, en dat zou nogal treurig zijn.
Reiskostenvergoeding is 13 cent, commercieel 19. 13 cent is niet eens voldoende om te tanken, laat staan het onderhoud wat bij die KM's hoort. Voedingsgeld krijg je als je in de kost zit commercieel ook.

Meerdere weken aaneengesloten je vrouw en kinderen niet zien voor het welgetelde geniale bedrag van wat? 1,5 euro per uur?

Je bent een wandelende wervingsposter. Als de waarheid mensen afschrikt dan moet defensie iets aan de waarheid doen. Ooit stil gestaan bij het feit dat AchJa een oude graftak is en potentieel niet zo makkelijk van baan kan wisselen door diverse noozakelijke zekerheden omdat hij verantwoordelijkheden heeft? Huis? Gezin? Familie? Het is geen simpele kwestie van "positief uitslaan"
  zondag 15 oktober 2017 @ 20:03:33 #66
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174437507
Per wanneer gaat dit eigenlijk in? Ik gok dat ze al te laat zijn om het nog met het salaris van oktober mee te laten komen, dus het zal wel november of december worden.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 15 oktober 2017 @ 20:04:27 #67
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174437523
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 19:47 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Ken een aantal mensen in het Leger. Het is voornamelijk kinderspel/geen stress als je het vergelijkt met het reguliere bedrijfsleven (uitzendingen daargelaten). Veel dagen eerder weg van de kazerne omdat er niks te doen is en zo. Dat soort werk. Stiekem daar wel jaloers op, niet op het honorarium.
Hear say van Jan Punt de zandhaas dus... Niet echt serieus te nemen en zeker niet representatief.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 15-10-2017 20:29:34 ]
  zondag 15 oktober 2017 @ 20:07:04 #68
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174437566
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 20:03 schreef karr-1 het volgende:
Per wanneer gaat dit eigenlijk in? Ik gok dat ze al te laat zijn om het nog met het salaris van oktober mee te laten komen, dus het zal wel november of december worden.
Het moet nog voorgelegd worden aan de achterban, daarom gaan ze het land nu in.
  zondag 15 oktober 2017 @ 20:16:21 #69
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174437728
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 20:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het moet nog voorgelegd worden aan de achterban, daarom gaan ze het land nu in.
Ja ik zag de aankondigingen inderdaad al links en rechts voorbij komen. Eens kijken wanneer ze bij ons komen, dan ga ik daar mijn licht eens opsteken.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 15 oktober 2017 @ 21:31:13 #70
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174439650
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 19:56 schreef q420856 het volgende:

Reiskostenvergoeding is 13 cent, commercieel 19. 13 cent is niet eens voldoende om te tanken, laat staan het onderhoud wat bij die KM's hoort.
Tabelvergoeding omgerekend dagelijks reizen (tabel E) bij 94 km enkele reis is 9ct per kilometer gerekend met 45 werkweken aangezien die vergoeding het hele jaar door loopt. Ik heb 4 wekelijks (tabel H) en kom op 12ct per kilometer met mijn afstand...

quote:
Je bent een wandelende wervingsposter. Als de waarheid mensen afschrikt dan moet defensie iets aan de waarheid doen. Ooit stil gestaan bij het feit dat AchJa een oude graftak is en potentieel niet zo makkelijk van baan kan wisselen door diverse noozakelijke zekerheden omdat hij verantwoordelijkheden heeft? Huis? Gezin? Familie? Het is geen simpele kwestie van "positief uitslaan"
Ouwe graftak zegt ie... :D

Maar goed, het klopt wel.
pi_174439670
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 21:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tabelvergoeding omgerekend dagelijks reizen (tabel E) bij 94 km enkele reis is 9ct per kilometer gerekend met 45 werkweken aangezien die vergoeding het hele jaar door loopt. Ik heb 4 wekelijks (tabel H) en kom op 12ct per kilometer met mijn afstand...

[..]

Ouwe graftak zegt ie... :D

Maar goed, het klopt wel.
Nog erger dus.

En hey, eindschaal bereikt is ouwe poep.
  zondag 15 oktober 2017 @ 21:54:14 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174440210
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 20:03 schreef karr-1 het volgende:
Per wanneer gaat dit eigenlijk in? Ik gok dat ze al te laat zijn om het nog met het salaris van oktober mee te laten komen, dus het zal wel november of december worden.
Het is -gelukkig- nog niet goedgekeurd. Dus hopelijk gaat het helemaal niet door.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 15 oktober 2017 @ 22:31:03 #73
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174441192
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 21:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is -gelukkig- nog niet goedgekeurd. Dus hopelijk gaat het helemaal niet door.
En oh ja, voordat de VEB toelage weer ter sprake komt alszijnde een "goudgerande regeling"... Ik weet nog precies waarom die is ingevoerd, ter compensatie van de fiscalisering van een aantal zaken:

quote:
Ingevolge MP 31-101, regelingnr, 1210, artikel 60c, (AMAR) en MP 31-107, regelingnr, 1210, art. 4.a. hebben alle militairen aanspraak op een maandelijkse vergoeding voor extra-beslaglegging. Alle kosten voor de militair (de premies, de belasting over de werkgeverspremie SZVK en het vervallen van de compensatie van voor 010195) worden gecompenseerd door de "vaste toeslag voor extra beslaglegging"(VEB). Het VEB=percentage is afhankelijk van de hoogte van de bezoldiging. Hierbij zijn vijf categorieën te onderscheiden.
Maar ja, iedereen ziet dat nu weer als een soort extraatje terwijl dat helemaal niet zo is. Toen werd een vergelijkbare WUL actie wel gecompenseerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 15-10-2017 22:44:37 ]
  zondag 15 oktober 2017 @ 22:49:26 #74
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174441555
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 20:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het moet nog voorgelegd worden aan de achterban, daarom gaan ze het land nu in.
Ze hadden wel wat proactiever op mogen treden met informatie via websites etc...

Er zijn wel een aantal vragen en niet iedereen kan naar zo'n voorlichting.
  zondag 15 oktober 2017 @ 22:52:42 #75
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174441608
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 17:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mpc007 wel, hoe dat weet niemand...
Introductie weken met een oefening op Texel. :')

Bestbetaalde studenten van Nederland. Topregeling ;)
pi_174441610
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 22:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

En oh ja, voordat de VEB toelage weer ter sprake komt alszijnde een "goudgerande regeling"... Ik weet nog precies waarom die is ingevoerd, ter compensatie van de fiscalisering van een aantal zaken:

[..]

Maar ja, iedereen ziet dat nu weer als een soort extraatje terwijl dat helemaal niet zo is. Toen werd een vergelijkbare WUL actie wel gecompenseerd.
Het leuke is ook dat die compensatie bij langdurige ziekte weg kan vallen :')
  zondag 15 oktober 2017 @ 22:57:01 #77
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174441713
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 22:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Correct, en niet eens bij langdurige ziekte.
6+mnd uit mijn hoofd?
  zondag 15 oktober 2017 @ 23:01:43 #79
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174441827
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 23:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Volgens mij staat er in de mp bundels iets van "uitoefenen van dienst" daarbij hoort geen ziekte en zonder termijn.
Oh meende dat er daadwerkelijk een termijn van 6 mnd aan gekoppeld was.
  zondag 15 oktober 2017 @ 23:04:05 #81
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174441839
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 22:49 schreef detaris het volgende:

[..]

Ze hadden wel wat proactiever op mogen treden met informatie via websites etc...

Er zijn wel een aantal vragen en niet iedereen kan naar zo'n voorlichting.
Als je vragen gaat stellen krijg je dit te horen :')

kropfjan twitterde op zaterdag 14-10-2017 om 09:00:29 @klets_majoor @harmenbakker Ik reageer hier niet meer op. Lees precies wat er staat, en kom maar naar de voorlichti… https://t.co/3maomT25jf reageer retweet
pi_174441912
En een officier anuslikker die het een prima akkoord vind. Jezus, zelf niet door gerekend?
  zondag 15 oktober 2017 @ 23:08:30 #83
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174441940
quote:
Ergens is volgens mij een uitvoeringsrichtlijn. But we're going offtopic haha
  zondag 15 oktober 2017 @ 23:10:05 #85
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 15 oktober 2017 @ 23:10:34 #86
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174442014
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 23:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bizar hoeveel naief volk er eigenlijk nog rondloopt...
SGT, zijn FPS3 moet nog gefixed worden.
  zondag 15 oktober 2017 @ 23:13:35 #88
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 15 oktober 2017 @ 23:28:53 #89
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174442423
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 23:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als je vragen gaat stellen krijg je dit te horen :')

kropfjan twitterde op zaterdag 14-10-2017 om 09:00:29 @klets_majoor @harmenbakker Ik reageer hier niet meer op. Lees precies wat er staat, en kom maar naar de voorlichti… https://t.co/3maomT25jf reageer retweet
ACOM he... ik kreeg een prima antwoord van onze onderhandelaar toen ik hem dezelfde vraag stelde.
pi_174442489
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 23:28 schreef detaris het volgende:

[..]

ACOM he... ik kreeg een prima antwoord van onze onderhandelaar toen ik hem dezelfde vraag stelde.
en het antwoord was?
  zondag 15 oktober 2017 @ 23:56:42 #91
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 16 oktober 2017 @ 00:07:43 #92
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174443453
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 22:52 schreef detaris het volgende:

[..]

Introductie weken met een oefening op Texel. :')

Bestbetaalde studenten van Nederland. Topregeling ;)
Niet slecht betaald inderdaad, maar nog wel een studieschuld weg te werken. Anders net zo goed geen hypotheek voorlopig..
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_174447960
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:07 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Niet slecht betaald inderdaad, maar nog wel een studieschuld weg te werken. Anders net zo goed geen hypotheek voorlopig..
Je gaat met je weinige dienstjaren en ltz3 toch ook nauwelijks een hypotheek krijgen.

Doe eens een hypotheekcheck op je salaris zonder vergoeding(veb mag meegerekend worden). Succes!
  maandag 16 oktober 2017 @ 12:11:59 #94
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174449103
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:15 schreef Bouke-p het volgende:

Je gaat met je weinige dienstjaren en ltz3 toch ook nauwelijks een hypotheek krijgen.

Doe eens een hypotheekcheck op je salaris zonder vergoeding(veb mag meegerekend worden). Succes!
En met de werkgeversverklaring, niet de loonstrook/ jaaropgave.
  maandag 16 oktober 2017 @ 12:16:13 #95
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174449163
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:15 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Je gaat met je weinige dienstjaren en ltz3 toch ook nauwelijks een hypotheek krijgen.

Doe eens een hypotheekcheck op je salaris zonder vergoeding(veb mag meegerekend worden). Succes!
Wordt FPS1 als tijdelijk contract gerekend? Want dan mag je de laatste drie jaarsalarissen gemiddeld nemen.
  maandag 16 oktober 2017 @ 12:18:02 #96
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174449198
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 12:16 schreef detaris het volgende:

[..]

Wordt FPS1 als tijdelijk contract gerekend? Want dan mag je de laatste drie jaarsalarissen gemiddeld nemen.
Hij heeft geen "laatste" jaarsalaris met zijn 5 maanden dienstjaren... :')
  maandag 16 oktober 2017 @ 19:57:39 #97
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174457659
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 21:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is -gelukkig- nog niet goedgekeurd. Dus hopelijk gaat het helemaal niet door.
Ik heb nog geen idee, het is aan de diverse vakbonden en de ledenraadpleging. Maar stel dat het niet doorgaat, wat gaat er dan gebeuren?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 16 oktober 2017 @ 22:29:45 #98
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174461667
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 19:57 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik heb nog geen idee, het is aan de diverse vakbonden en de ledenraadpleging. Maar stel dat het niet doorgaat, wat gaat er dan gebeuren?
Dan gaan we nog steeds over naar middelloon onder druk van het ABP.

En dan voert Defensie een voedingskaart in plaats van de forfaitaire vergoeding. Dat kan gewoon binnen de regelgeving.
  maandag 16 oktober 2017 @ 22:33:24 #99
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174461786
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:29 schreef detaris het volgende:

[..]

Dan gaan we nog steeds over naar middelloon onder druk van het ABP.

En dan voert Defensie een voedingskaart in plaats van de forfaitaire vergoeding. Dat kan gewoon binnen de regelgeving.
Bier halen op het dagrestant net als vroegah. *O*
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:47:52 #100
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174474776
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 12:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hij heeft geen "laatste" jaarsalaris met zijn 5 maanden dienstjaren... :')
Dat je dit even onthoudt, voor geval jullie weer lopen te kutten over 'overbetaalde studentjes'.. :')
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:59:01 #101
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174482281
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:29 schreef detaris het volgende:

[..]

Dan gaan we nog steeds over naar middelloon onder druk van het ABP.

En dan voert Defensie een voedingskaart in plaats van de forfaitaire vergoeding. Dat kan gewoon binnen de regelgeving.
Dat maakt voor mij weinig uit, ik ben geen militair, maar slechts burger binnen Defensie.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_174488050
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:47 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Dat je dit even onthoudt, voor geval jullie weer lopen te kutten over 'overbetaalde studentjes'.. :')
Want dat klopt niet?
  woensdag 18 oktober 2017 @ 11:25:23 #103
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174490138
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 21:59 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat maakt voor mij weinig uit, ik ben geen militair, maar slechts burger binnen Defensie.
Indirect natuurlijk wel omdat de hoogte van de loonsverhoging in samenhang met andere maatregelen bekeken moet worden.

Grote opleidingsbudgetten voor militairen betekend een lager loonbod bijvoorbeeld.
pi_174493210
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:29 schreef detaris het volgende:

[..]

Dan gaan we nog steeds over naar middelloon onder druk van het ABP.

En dan voert Defensie een voedingskaart in plaats van de forfaitaire vergoeding. Dat kan gewoon binnen de regelgeving.
Overigens vraag ik mij af wat daar de winst van gaat zijn. Veel bedrijven gaan weer over op forfaitaire vergoedingen omdat het zo'n bulk aan administratie scheelt.

Trouwens die toelages zijn een leuk trucje, al die shit wordt niet standaard mee verhoogd noch telt het mee voor je pensioen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 18 oktober 2017 @ 16:55:18 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174495853
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:29 schreef detaris het volgende:

En dan voert Defensie een voedingskaart in plaats van de forfaitaire vergoeding. Dat kan gewoon binnen de regelgeving.
Bond over de voedingskosten:

quote:
Defensie heeft op het laatste moment dit onderwerp ingebracht. Eerdere pogingen daartoe waren in het overleg met de bonden al in schoonheid gestrand. De bonden zullen dus ook de voorstellen die Defensie in dit kader gaat doen, uitermate kritisch bekijken.
Aha, dus weer een eenzijdig dingetje van defensie... Het zal eens niet... :')
  woensdag 18 oktober 2017 @ 17:17:32 #106
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174496235
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bond over de voedingskosten:

[..]

Aha, dus weer een eenzijdig dingetje van defensie... Het zal eens niet... :')
Dit speelde eerder al. Maar was geen onderdeel van de cao onderhandelingen.

Dus defensie had het snel ingebracht bij het eindbod. To sweeten the deal :')
  woensdag 18 oktober 2017 @ 17:33:29 #107
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174496432
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 17:17 schreef detaris het volgende:

[..]

Dit speelde eerder al. Maar was geen onderdeel van de cao onderhandelingen.
Ik weet dat het een persoonlijk dingetje van de HDP is want hij liet tijdens de CLAS infodagen van afgelopen jaar ook geen moment onbenut om dit ten berde te brengen, de Zwarte Madonna is vast een goede relatie van hem :') ... De bonden vonden er toen al wat van en het is al vaker afgeschoten ook.

quote:
Dus defensie had het snel ingebracht bij het eindbod. To sweeten the deal :')
Defensie denkt nog even snel tussendoor een slag te slaan.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 18:30:22 #108
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174497290
quote:
14s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 11:25 schreef detaris het volgende:

[..]

Indirect natuurlijk wel omdat de hoogte van de loonsverhoging in samenhang met andere maatregelen bekeken moet worden.

Grote opleidingsbudgetten voor militairen betekend een lager loonbod bijvoorbeeld.
Klopt, maar persoonlijk gun ik het meer aan militairen dan aan burgers. Zij gaan het veld in en strijden voor de veiligheid van het land, ik zit gewoon achter een bureautje dingen te doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_174498332
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 18:30 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt, maar persoonlijk gun ik het meer aan militairen dan aan burgers. Zij gaan het veld in en strijden voor de veiligheid van het land, ik zit gewoon achter een bureautje dingen te doen.
Zonder menig burger had de militair geen inzetbaarheid gehad.

quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 12:16 schreef detaris het volgende:

[..]

Wordt FPS1 als tijdelijk contract gerekend? Want dan mag je de laatste drie jaarsalarissen gemiddeld nemen.
Neu
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bond over de voedingskosten:

[..]

Aha, dus weer een eenzijdig dingetje van defensie... Het zal eens niet... :')
Als ze er al zo kritisch over zijn.... Waarom doen ze nu dan zo blij met dit akkoord?
  woensdag 18 oktober 2017 @ 19:28:52 #110
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 18 oktober 2017 @ 19:38:04 #111
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174498593
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 19:24 schreef q420856 het volgende:

[..]

Zonder menig burger had de militair geen inzetbaarheid gehad.
Ook eens, ik zeg ook niet dat het werk wat ik of een andere burger doet onbelangrijk is, maar ik zou het wel begrijpen als er verschil in beloning zat tussen militairen en burgers.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 18 oktober 2017 @ 19:39:05 #112
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_174498611
Zonder militairen hadden wij burgermedewerkers mooi ergens anders moeten werken
F means you're fucked
pi_174542938
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 23:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik wacht nog op antwoord van mijn eigen bond...
In het vakbondsblaadje staan niet echt dingen waar ik erg blij van geworden ben. O.a. geen enkele hint naar stemmingen, slechts dat er informatiemomenten zijn waar ze onze mening willen horen.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:47:19 #114
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174545711
Onze mening horen ze tijdens de stemming...

Informatievoorziening is slecht. Lijst met veel gestelde vragen op een website zou al een hoop vragen wegnemen.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:58:27 #115
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174546093
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:47 schreef detaris het volgende:
Onze mening horen ze tijdens de stemming...

Informatievoorziening is slecht. Lijst met veel gestelde vragen op een website zou al een hoop vragen wegnemen.
Idd, het is gvd 2017 en dan met zo'n ontransparant verhaal komen...
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:46:30 #116
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174547575
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:55:53 #117
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174547815
quote:
Dit mis ik dus bij mijn bond. Een toelichting èn een appriciatie t.a.v de doelgroep. Een gemiste kans.

Maar het is vakantie he :')
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:57:02 #118
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:12:24 #119
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174548266
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 21:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Had ik al gezien er staat echter weinig concreets in vwb het akkoord.
Ik zag het ja, het blijft bij wat algemeenheden
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:07:36 #120
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174560906
Weten jullie meer over die fiets/pc regeling twv 750 EUR die beloofd werd, behalve dat ie komt? Ik ben hard aan een nieuwe toe, maar straks blijkt dat pas vanaf 2018 te declareren is oid..
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:41:17 #121
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174561462
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 18:07 schreef mpc007 het volgende:
Weten jullie meer over die fiets/pc regeling twv 750 EUR die beloofd werd, behalve dat ie komt? Ik ben hard aan een nieuwe toe, maar straks blijkt dat pas vanaf 2018 te declareren is oid..
Die komt als het akkoord door de leden wordt goedgekeurd. Even wachten dus.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 21:59:35 #122
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174566292
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 18:07 schreef mpc007 het volgende:
Weten jullie meer over die fiets/pc regeling twv 750 EUR die beloofd werd, behalve dat ie komt? Ik ben hard aan een nieuwe toe, maar straks blijkt dat pas vanaf 2018 te declareren is oid..
Sowieso zou dat pas in gaan per 1-1-2018 dus is ook pas na die tijd te declareren als de voorwaarden en dergelijke bekend zijn. Maar zoals detaris al zegt, het akkoord moet eerst nog goedgekeurd worden door de leden.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:07:48 #123
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174566529
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 18:07 schreef mpc007 het volgende:
Weten jullie meer over die fiets/pc regeling twv 750 EUR die beloofd werd, behalve dat ie komt? Ik ben hard aan een nieuwe toe, maar straks blijkt dat pas vanaf 2018 te declareren is oid..
Gezien de resultaten uit het verleden zal het wel weer een eenmalig iets zijn... De laatste keer dat we een PC prive/ fietsproject hadden is alweer 17 jaar geleden... :')

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 21-10-2017 22:12:59 ]
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:27:04 #124
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174567007
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 22:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Gezien de resultaten uit het verleden zal het wel weer een eenmalig iets zijn... De laatste keer dat we een PC prive/ fietsproject hadden is alweer 17 jaar geleden... :')
De looptijd van het akkoord is ook maar 1 jaar, dus daarna kan het zo weer verdwenen zijn.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:34:33 #125
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 23 oktober 2017 @ 07:49:54 #126
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_174597011
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 22:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik heb toen oa de CUBX gekocht... O+

http://www.tomshardware.com/reviews/bx-flagship,193-1.html

Je kon toen losse onderdelen bestellen.
Stukje op intranet over huisvesting en voeding, vanuit defensie.
  maandag 23 oktober 2017 @ 08:59:20 #127
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 3 november 2017 @ 08:17:07 #128
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174839032
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat de fiets/pc regeling van 750 euro ook niet helemaal is wat het lijkt (nl declaratieregeling zoals de sportschoenen) maar dat het een gare constructie is waarbij je slechts een deel van dat bedrag krijgt omdat het een deel van je loon is waarover je geen belasting betaalt (oid, zoals de cafetariaregeling). Netto zou het amper 300 euro zijn. Wie weet meer?
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  vrijdag 3 november 2017 @ 08:26:32 #129
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_174839109
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:17 schreef mpc007 het volgende:
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat de fiets/pc regeling van 750 euro ook niet helemaal is wat het lijkt (nl declaratieregeling zoals de sportschoenen) maar dat het een gare constructie is waarbij je slechts een deel van dat bedrag krijgt omdat het een deel van je loon is waarover je geen belasting betaalt (oid, zoals de cafetariaregeling). Netto zou het amper 300 euro zijn. Wie weet meer?
Dat was in het verleden ook al zo ja
F means you're fucked
  Moderator vrijdag 3 november 2017 @ 11:06:54 #130
257132 crew  Awsom
pi_174841335
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:17 schreef mpc007 het volgende:
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat de fiets/pc regeling van 750 euro ook niet helemaal is wat het lijkt (nl declaratieregeling zoals de sportschoenen) maar dat het een gare constructie is waarbij je slechts een deel van dat bedrag krijgt omdat het een deel van je loon is waarover je geen belasting betaalt (oid, zoals de cafetariaregeling). Netto zou het amper 300 euro zijn. Wie weet meer?
Welkom in de grote mensen wereld!!
  vrijdag 3 november 2017 @ 12:07:00 #131
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174842235
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:17 schreef mpc007 het volgende:
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat de fiets/pc regeling van 750 euro ook niet helemaal is wat het lijkt (nl declaratieregeling zoals de sportschoenen) maar dat het een gare constructie is waarbij je slechts een deel van dat bedrag krijgt omdat het een deel van je loon is waarover je geen belasting betaalt (oid, zoals de cafetariaregeling). Netto zou het amper 300 euro zijn. Wie weet meer?
Uh ja, dat is normaal bij dit soort regelingen...
  vrijdag 3 november 2017 @ 12:14:24 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174842352
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 12:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Uh ja, dat is normaal bij dit soort regelingen...
Idd. Het kost defensie ook geen geld. De belastingdienst wel.
Ik vraag me wel af of als je dit doet, de cafetaria-regeling minder wordt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 4 november 2017 @ 14:40:34 #133
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174863684
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:17 schreef mpc007 het volgende:
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat de fiets/pc regeling van 750 euro ook niet helemaal is wat het lijkt (nl declaratieregeling zoals de sportschoenen) maar dat het een gare constructie is waarbij je slechts een deel van dat bedrag krijgt omdat het een deel van je loon is waarover je geen belasting betaalt (oid, zoals de cafetariaregeling). Netto zou het amper 300 euro zijn. Wie weet meer?
Jij had verwacht dat je het volledige bedrag terug kon declareren? Volgens mij heeft geen enkel pc privé project ooit zo gewerkt.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_174863753
Ik d8 het ook maar werd al vlug uit die droom geholpen ;( nou ja 350,00 is beter als 0
  zaterdag 4 november 2017 @ 14:51:19 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174863827
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 12:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Idd. Het kost defensie ook geen geld. De belastingdienst wel.
Ik vraag me wel af of als je dit doet, de cafetaria-regeling minder wordt.
Ik gok erop van wel... Maar dat is een persoonlijke aanname.
  zaterdag 4 november 2017 @ 15:39:23 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174864464
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 14:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik gok erop van wel... Maar dat is een persoonlijke aanname.
je kunt nooit meer terug krijgen dan je teveel betaald hrbtp
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 4 november 2017 @ 20:38:23 #137
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_174870050
Het zal vast wel ergens mee verrekend worden, het moet tenslotte ergens vandaan komen
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 9 november 2017 @ 13:45:50 #138
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174959396
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 12:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Uh ja, dat is normaal bij dit soort regelingen...
Wat een nonsens, ik ken tig bedrijven waar een declaratie niet enkel een gare belastingtruc is maar je echt gewoon voor het bewuste bedrag dingen kunt kopen. En ook binnen Defensie is dat niet vreemd, kijk maar naar die hardloopschoenen. Dus ga niet doen alsof dit de norm is, want dat is het niet.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  Moderator donderdag 9 november 2017 @ 14:10:48 #139
257132 crew  Awsom
pi_174959759
quote:
2s.gif Op donderdag 9 november 2017 13:45 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Wat een nonsens, ik ken tig bedrijven waar een declaratie niet enkel een gare belastingtruc is maar je echt gewoon voor het bewuste bedrag dingen kunt kopen. En ook binnen Defensie is dat niet vreemd, kijk maar naar die hardloopschoenen. Dus ga niet doen alsof dit de norm is, want dat is het niet.
Voor een fiets is het wel de norm dus ff dimmen soldaat
pi_174961475
quote:
2s.gif Op donderdag 9 november 2017 13:45 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Wat een nonsens, ik ken tig bedrijven waar een declaratie niet enkel een gare belastingtruc is maar je echt gewoon voor het bewuste bedrag dingen kunt kopen. En ook binnen Defensie is dat niet vreemd, kijk maar naar die hardloopschoenen. Dus ga niet doen alsof dit de norm is, want dat is het niet.
Alsof die hardloopschoenen de norm zijn... _O- _O-

Maare werkkostenregeling... Gewoon een belastingtruc, niks meer niks minder. En het cafetariamodel (waar het met die laptop en fiets om gaat) is per definitie een belastingtruc.
pi_174968439
Niets gezegd

[ Bericht 92% gewijzigd door q420856 op 09-11-2017 21:03:21 (AchJa) ]
  vrijdag 10 november 2017 @ 12:50:20 #142
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_174978687
Is dat al bevestigd door de bonden dan, dat het volgens cafetariamodel gaat lopen? Ik kan er nog steeds niks over vinden.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  vrijdag 10 november 2017 @ 15:22:18 #143
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_174981541
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 november 2017 12:50 schreef mpc007 het volgende:
Is dat al bevestigd door de bonden dan, dat het volgens cafetariamodel gaat lopen? Ik kan er nog steeds niks over vinden.
Staat gewoon in het nieuwe akkoord.

quote:
8. Overige afspraken

8.1 Cafetariamodel Defensie
Per 01-01-2018 is het voor de drie volgende jaren mogelijk om éénmalig gebruik te maken van een fiets- en/of pc regeling met een gezamenlijke waarde van maximaal ¤ 750.


[ Bericht 29% gewijzigd door AchJa op 10-11-2017 18:04:30 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')