Waarom is ;Hennis dit in al die jaren tijd niet gelukt en is het nu in amper 1 week voor elkaar?quote:Op donderdag 12 oktober 2017 13:24 schreef Cobra4 het volgende:
Eindelijk cao-akkoord Defensie
Er is een einde gekomen aan het slepende cao-conflict bij Defensie. Bonden en werkgever hebben een akkoord bereikt over de arbeidsvoorwaarden.
Belangrijkste punt is een salarisverhoging van 3,5 procent voor 2017. Daarvan is 2,5 procent structureel. Hoewel hij formeel geen rol speelt in het arbeidsvoorwaardenoverleg, is de nieuwe cao een opsteker voor de vorige week aangetreden Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer.
„Het is ongelooflijk belangrijk dat er nu eindelijk een cao is”, reageert Bauer. „Samen met het regeerakkoord waarin opnieuw extra geld voor Defensie is uitgetrokken, geeft de cao perspectief. Voor de organisatie, maar zeker ook voor de mannen en vrouwen bij Defensie.”
Bij de vakbonden wordt gematigd positief gereageerd op het akkoord. Duo-voorzitter Marc de Natris van de Gezamenlijke Officierenverenigingen spreekt van een eerste stap in de goede richting. „In het regeerakkoord is meer geld vrijgemaakt voor defensie. Ook voor personeel. Daarvan is de nieuwe cao een vertaling. Maar we zijn er nog niet”, aldus de preses.
De cao gold binnen de krijgsmacht als een uitgesproken hoofdpijndossier. Sinds 2013 lukte het bonden en werkgever niet een akkoord te komen. Eerder dit jaar trokken de vakorganisaties zelfs helemaal terug van de onderhandelingstafel. Personeel zat op de nullijn en moest dit jaar zelfs inleveren omdat de pensioenpremies stegen.
Het zorgde onder het personeel voor grote ergernis, die duidelijk merkbaar was - recent bijzonder pregnant in het debat rond het mortierongeluk in Mali. Een van de onderwerpen die in de marge hiervan minister Hennis (Defensie) voor de voeten werd geworpen was dat het haar niet was gelukt een cao te laten afsluiten.
(Telegraaf)
Dus als Hennis niet afgetreden was hadden we dit vandaag ook gehoord denk je?quote:Op donderdag 12 oktober 2017 16:16 schreef detaris het volgende:
Dit ligt al een tijdje in de oven hoor.
Jaquote:Op donderdag 12 oktober 2017 16:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus als Hennis niet afgetreden was hadden we dit vandaag ook gehoord denk je?
Gelukkig is het WUL probleem hiermee ook opgelost... Oh wacht...quote:Op donderdag 12 oktober 2017 13:24 schreef Cobra4 het volgende:
Eindelijk cao-akkoord Defensie
Er is een einde gekomen aan het slepende cao-conflict bij Defensie. Bonden en werkgever hebben een akkoord bereikt over de arbeidsvoorwaarden.
Belangrijkste punt is een salarisverhoging van 3,5 procent voor 2017. Daarvan is 2,5 procent structureel. Hoewel hij formeel geen rol speelt in het arbeidsvoorwaardenoverleg, is de nieuwe cao een opsteker voor de vorige week aangetreden Commandant der Strijdkrachten Rob Bauer.
„Het is ongelooflijk belangrijk dat er nu eindelijk een cao is”, reageert Bauer. „Samen met het regeerakkoord waarin opnieuw extra geld voor Defensie is uitgetrokken, geeft de cao perspectief. Voor de organisatie, maar zeker ook voor de mannen en vrouwen bij Defensie.”
Bij de vakbonden wordt gematigd positief gereageerd op het akkoord. Duo-voorzitter Marc de Natris van de Gezamenlijke Officierenverenigingen spreekt van een eerste stap in de goede richting. „In het regeerakkoord is meer geld vrijgemaakt voor defensie. Ook voor personeel. Daarvan is de nieuwe cao een vertaling. Maar we zijn er nog niet”, aldus de preses.
De cao gold binnen de krijgsmacht als een uitgesproken hoofdpijndossier. Sinds 2013 lukte het bonden en werkgever niet een akkoord te komen. Eerder dit jaar trokken de vakorganisaties zelfs helemaal terug van de onderhandelingstafel. Personeel zat op de nullijn en moest dit jaar zelfs inleveren omdat de pensioenpremies stegen.
Het zorgde onder het personeel voor grote ergernis, die duidelijk merkbaar was - recent bijzonder pregnant in het debat rond het mortierongeluk in Mali. Een van de onderwerpen die in de marge hiervan minister Hennis (Defensie) voor de voeten werd geworpen was dat het haar niet was gelukt een cao te laten afsluiten.
(Telegraaf)
Die kun je gewoon vaarwel zeggen.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 17:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gelukkig is het WUL probleem hiermee ook opgelost... Oh wacht...
Dan staan we net ongeveer op nul. Maar altijd beter dan -5quote:Op donderdag 12 oktober 2017 17:24 schreef detaris het volgende:
[..]
Die kun je gewoon vaarwel zeggen.
Waar staat het en wat gaat verloren?quote:Op donderdag 12 oktober 2017 21:05 schreef q420856 het volgende:
Ik zit het eens door te lezen, maar er gaat heel heel veel aan secundaire arbeidsvoorwaarden verloren.
Voedingsgeld zal geen forfaitair bedrag meer zijn maar vereist administratie.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waar staat het en wat gaat verloren?
Nee, heb het ook gelezen , eigenlijk hebben we ons eindloon weggegeven voor Eem bescheiden inflatiecorrectiequote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:13 schreef q420856 het volgende:
[..]
Voedingsgeld zal geen forfaitair bedrag meer zijn maar vereist administratie.
Loonsverhoging is slechts een inflatiecorrectie
Eindloon naar middenloon
Ontslag nemen bevorderen met extra opleidingsgelden
En dan was er nog een artikel in een militair blad waar keurig omschreven werd dat de bij einde CAO stijging een duidelijke daling van 50 euro netto loon te zien was. Foto ging redelijk het internet over.
Klinkt in mijn ogen niet echt als een al te grote vooruitgang?
Ergens verwacht ik dat dat potje voor FPS heropleidingsbudget niet groot genoeg zal zijn.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, heb het ook gelezen , eigenlijk hebben we ons eindloon weggegeven voor Eem bescheiden inflatiecorrectie
Wat ik heel oneerlijk vind is de inverdienregeling mbt oefendagen (langer dan 7 dagen). Die gaat lopen vanaf 2017. Ik ben van 1994 t/m 2017 in totaal wel zo'n vier jaar op oefening geweest. Dat zou 2 jaar eerder pensioen zijn. Vanaf nu ga ik (leeftijd/rang) juist wat minder vaak.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:38 schreef detaris het volgende:
Er staat overigens niet dat de forfaitaire vergoeding verdwijnt.
Er staan dat de nog onderhandeld gaat worden over een nieuwe regeling.
Wel een paar open eindjes in dit akkoord. Ik ben benieuwd naar de voorlichting.
Er staat vergoeding naar gebruik, dat is redelijk een einde van het forfaitaire bedrag zoals nu gerekend.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:38 schreef detaris het volgende:
Er staat overigens niet dat de forfaitaire vergoeding verdwijnt.
Er staan dat de nog onderhandeld gaat worden over een nieuwe regeling.
Wel een paar open eindjes in dit akkoord. Ik ben benieuwd naar de voorlichting.
Op zich toch wel eerlijk. Waarom zou je vergoed moeten krijgen als je neit verbruikt?quote:Op donderdag 12 oktober 2017 23:02 schreef q420856 het volgende:
[..]
Er staat vergoeding naar gebruik, dat is redelijk een einde van het forfaitaire bedrag zoals nu gerekend.
Je beseft dat dit soort regelingen in het verleden waarschijnlijk ontstaan zijn door arbeidsvoorwaardengesprekken? Dus waarschijnlijk is er nu een opoffering uit het verleden nog steeds opgeofferd en een voordeel daarbij weggestreept. Maar het komt er op neer dat je in plaats van 5 euro nu 4,59 krijgt als je een dag gegeten hebt EN dat je dit achteraf moet indienen in plaats van vooraf alvast toegewezen krijgen. Dat achteraf indienen gaan mensen vergeten, een van de grootste klachten is het gebrek aan MULAN punten. Beeld jij je eens in wat voor een besparing dit Defensie gaat opleveren. DIt is het rustige verlies van secundaire arbeidsvoorwaarden waar militairen al jaren over klagen.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zich toch wel eerlijk. Waarom zou je vergoed moeten krijgen als je neit verbruikt?
Wat idioot is dat zelfs als ik 2 tot 3 jaar inverdien ik nog steeds pas met FLO kan als ik ruim boven de 65 ben.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ik heel oneerlijk vind is de inverdienregeling mbt oefendagen (langer dan 7 dagen). Die gaat lopen vanaf 2017. Ik ben van 1994 t/m 2017 in totaal wel zo'n vier jaar op oefening geweest. Dat zou 2 jaar eerder pensioen zijn. Vanaf nu ga ik (leeftijd/rang) juist wat minder vaak.
Dat betekent effectief dat iemand die nu instapt eerder de dienst uitgaat als ik, terwijl ik er nog ben ingestapt met de belofte van 55!
Dat declaratiesysteem wordt natuurlijk een drama tenzij er een koppeling komt met PS.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 23:42 schreef q420856 het volgende:
[..]
Je beseft dat dit soort regelingen in het verleden waarschijnlijk ontstaan zijn door arbeidsvoorwaardengesprekken? Dus waarschijnlijk is er nu een opoffering uit het verleden nog steeds opgeofferd en een voordeel daarbij weggestreept. Maar het komt er op neer dat je in plaats van 5 euro nu 4,59 krijgt als je een dag gegeten hebt EN dat je dit achteraf moet indienen in plaats van vooraf alvast toegewezen krijgen. Dat achteraf indienen gaan mensen vergeten, een van de grootste klachten is het gebrek aan MULAN punten. Beeld jij je eens in wat voor een besparing dit Defensie gaat opleveren. DIt is het rustige verlies van secundaire arbeidsvoorwaarden waar militairen al jaren over klagen.
Het gaat er niet om OF je het volledig gebruikte, het gaat er om dat het onderdeel was van je rechtspositie op basis waarvan je voor een werkgever werk(te). Denk zo ook aan de grapjes met het kleine component e.d..
Dit. Ik vraag me af hoe ze dit willen doen. Verplichte winkelnering is in de veenkolonie tijd al afgeschaft...quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 06:21 schreef detaris het volgende:
[..]
Dat declaratiesysteem wordt natuurlijk een drama tenzij er een koppeling komt met PS.
En zijn we verplicht om bij paresto te eten? Of kan ik langs de appie voor een broodmaaltijd?
Goed verhaal. Dan gaan de buitenslapers ook maar een vergoeding krijgen voor verbruik (reisdag). Jij krijgt nu het hele jaar door je wwv vergoeding of je nu vrij bent of niet. Dit itt de binnenslapers.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zich toch wel eerlijk. Waarom zou je vergoed moeten krijgen als je neit verbruikt?
Idd. Ik heb de jaren van een half jaar op oefening per jaar ook nog meegemaakt... En de buitenland plaatsingen waar je verplicht 6 weken binnen zat ivm de paraatheidsregelingen...quote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat ik heel oneerlijk vind is de inverdienregeling mbt oefendagen (langer dan 7 dagen). Die gaat lopen vanaf 2017. Ik ben van 1994 t/m 2017 in totaal wel zo'n vier jaar op oefening geweest. Dat zou 2 jaar eerder pensioen zijn. Vanaf nu ga ik (leeftijd/rang) juist wat minder vaak.
Dat betekent effectief dat iemand die nu instapt eerder de dienst uitgaat als ik, terwijl ik er nog ben ingestapt met de belofte van 55!
Exact. Wederom worden er secundaire arbeidsvoorwaarden gesloopt. En dat is al zo vaak gebeurd...quote:Op donderdag 12 oktober 2017 23:42 schreef q420856 het volgende:
[..]
Je beseft dat dit soort regelingen in het verleden waarschijnlijk ontstaan zijn door arbeidsvoorwaardengesprekken? Dus waarschijnlijk is er nu een opoffering uit het verleden nog steeds opgeofferd en een voordeel daarbij weggestreept. Maar het komt er op neer dat je in plaats van 5 euro nu 4,59 krijgt als je een dag gegeten hebt EN dat je dit achteraf moet indienen in plaats van vooraf alvast toegewezen krijgen. Dat achteraf indienen gaan mensen vergeten, een van de grootste klachten is het gebrek aan MULAN punten. Beeld jij je eens in wat voor een besparing dit Defensie gaat opleveren. DIt is het rustige verlies van secundaire arbeidsvoorwaarden waar militairen al jaren over klagen.
Het gaat er niet om OF je het volledig gebruikte, het gaat er om dat het onderdeel was van je rechtspositie op basis waarvan je voor een werkgever werk(te). Denk zo ook aan de grapjes met het kleine component e.d..
55 met pensioen? Doe mij zo'n werkgever!quote:Op donderdag 12 oktober 2017 22:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
1970. Dus wat dat betreft het meest ongunstig.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 06:19 schreef detaris het volgende:
[..]
Wat idioot is dat zelfs als ik 2 tot 3 jaar inverdien ik nog steeds pas met FLO kan als ik ruim boven de 65 ben.
Je valt ook buiten het overgangsrecht?
Beloftequote:Op vrijdag 13 oktober 2017 08:02 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
55 met pensioen? Doe mij zo'n werkgever!
Ja, ok. Als je het zo bekijkt..quote:Op donderdag 12 oktober 2017 23:42 schreef q420856 het volgende:
[..]
Met bouwjaar 1970 tot 1980 val je tussen de wal en het schip. Je hebt je tijd om in te verdienen net al gehad en al dat is vervallen. Stel dat je tussen 1990 en 2017 in totaal 4 jaar had kunnen inverdienen, daar heb je nu niks meer aan. En de jaren dat je veel op oefening ging zijn voorbij.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 07:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd. Ik heb de jaren van een half jaar op oefening per jaar ook nog meegemaakt... En de buitenland plaatsingen waar je verplicht 6 weken binnen zat ivm de paraatheidsregelingen...
Het is heel gunstig voor defensie, want ze zijn de eindloonregeling kwijt zonder dat het ze echt iets gekost heeft. Die 4% inflatiecorrectie wilden ze toch wel geven.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 12:21 schreef karr-1 het volgende:
En waarom nou weer terugwerkende kracht vanaf 1-1-2017? Waarom niet gewoon terugwerkende kracht vanaf het moment dat de laatste CAO afliep?
Dit is niet meer dan een gift om het geklaag even de mond te snoeren, maar per saldo heeft niemand er iets aan lijkt mij.
Precies, dus prima voor de werkgever en de werknemer wordt weer naar huis gestuurd met nietsquote:Op vrijdag 13 oktober 2017 12:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is heel gunstig voor defensie, want ze zijn de eindloonregeling kwijt zonder dat het ze echt iets gekost heeft. Die 4% inflatiecorrectie wilden ze toch wel geven.
Het is heel dom want eigenlijk hadden de bonden een uitstekende onderhandelingspositie.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 12:38 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Precies, dus prima voor de werkgever en de werknemer wordt weer naar huis gestuurd met niets
Het gaat defensie juist wel een hoop geld kosten...quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 12:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is heel gunstig voor defensie, want ze zijn de eindloonregeling kwijt zonder dat het ze echt iets gekost heeft. Die 4% inflatiecorrectie wilden ze toch wel geven.
Natuurlijk! Maar dat neemt niet weg dat het resultaat ongunstig is. Ze zijn in de onderhandeling relatief goedkoop het eindloon kwijtgeraakt. Die 4% loonsverhoging was er toch wel van gekomen. Dat ze jarenlang relatief goedkoop dit hebben kunnen ontlopen doet daar niks aan af!quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 14:02 schreef detaris het volgende:
[..]
Het gaat defensie juist wel een hoop geld kosten...
Dat resultaat is voor mij niet perse ongunstig. Dat hangt af hoe het nieuwe systeem wordt ingericht.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 15:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk! Maar dat neemt niet weg dat het resultaat ongunstig is. Ze zijn in de onderhandeling relatief goedkoop het eindloon kwijtgeraakt. Die 4% loonsverhoging was er toch wel van gekomen. Dat ze jarenlang relatief goedkoop dit hebben kunnen ontlopen doet daar niks aan af!
Yep zeker weten, als ze nog iets langer volgehouden hadden waren we er beter vanaf gekomen. Nu voelt het als of men het eerste het beste aanbod heeft aangenomen om er voor een jaar vanaf te zijn. Volgend jaar rond deze tijd speelt hetzelfde circus weer opnieuwquote:Op vrijdag 13 oktober 2017 13:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is heel dom want eigenlijk hadden de bonden een uitstekende onderhandelingspositie.
Middenloon kan voor jou gunstig zijn? Care to explain?quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 15:19 schreef detaris het volgende:
[..]
Dat resultaat is voor mij niet perse ongunstig. Dat hangt af hoe het nieuwe systeem wordt ingericht.
Die "toelages" waar jij het over hebt zal de rest dan wel niet hebben want mijn bruto-netto verschil is zeker geen 100 euro... Dat is bij mij echt wel wat meer. Dus ik ben wel benieuwd over wat voor toelages dat moet gaan dan. Zoals je in de post hierboven: DEF / "Eindelijk cao-akkoord Defensie" kunt lezen houdt Jan Punt op rechts iets van 1600 euro over van de bijna 2100, het middelste voorbeeld (vergelijkbaar met mij idd) levert zo'n 900 euro in van het bruto salaris en houdt netto zo'n 2100 euro over... Dus hoe jij dik 2k netto overhoudt van 2200 euro is mij een absoluut raadsel en dan ben je zeker niet de norm... Normaliter zou je hooguit 1700 euro ontvangen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 12:00 schreef mpc007 het volgende:
Middenloon ipv eindloon en vreetvergoeding naar gebruik zijn zaken die elders al volstrekt normaal zijn. Dat dit allemaal veel beter was toen je twintig jaar geleden in dienst kwam is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft. In bedrijfsleven heb je nog veel minder garanties. Het feit dat ik over 2200 bruto dankzij allerlei toelages meer dan 2k netto overhoudt blijft voorlopig onovertroffen. Wat minder klagen mag best.
Je toelagen moet je niet meetellen, daarop kan je geen hypotheek afsluiten. Middenloon en vreetvergoeding zijn heel normaal, maar naar plaatsen gestuurd worden om te sterven voor het vaderland ook? Elke drie jaar een andere functie elders in het land? Nah, ook niet eh?quote:Op zondag 15 oktober 2017 12:00 schreef mpc007 het volgende:
Middenloon ipv eindloon en vreetvergoeding naar gebruik zijn zaken die elders al volstrekt normaal zijn. Dat dit allemaal veel beter was toen je twintig jaar geleden in dienst kwam is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft. In bedrijfsleven heb je nog veel minder garanties. Het feit dat ik over 2200 bruto dankzij allerlei toelages meer dan 2k netto overhoudt blijft voorlopig onovertroffen. Wat minder klagen mag best.
2K netto als Adelborstje? Dat lijkt me toch niet.quote:Op zondag 15 oktober 2017 14:32 schreef AchJa het volgende:
Even terug wezen bladeren... mpc007 zit dan ook nog maar net een paar maanden op het KIM als studentje... Maar ja dan weet je natuurlijk alles al en heb je alles ook al gezien...![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |