We hebben 3 slaapkamers, in totaal misschien 35m2. Ik ging er eigenlijk van uit dat de luchtstroom in huis er wel voor zou zorgen dat de andere kamers ook mee zouden opwarmen, mits deuren open. 'S nachts zal de temperatuur in de andere kamers natuurlijk wel dalen maar isolatie is op orde. Heb dus wel een split-unit overwogen in elke kamer maar als ik in elke kamer eentje van 2,5kw neerzet heb ik veel te veel capaciteit en kan de buitenunit zijn vermogen niet kwijt. Heb er verder geen ervaringen mee dus misschien overschat ik het verwarmingseffect van 1 airco boven en is op elke kamer eentje wel nodig.quote:Op maandag 23 juli 2018 13:54 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik bedoel niet zozeer de fapaciteit, maar hoe denk je alle ruimtes warm te krijgen. Al zet ik de airco op 100graden, de kamer er naast zal koud blijven.
twee aircos vergelijk met warmtepomp en (vloer)verwarming in alle kamers is niet echt eerlijk. Je moet minimaal kijken naar de kosten als je alle ruimtes kan verwarmen.
Iedereen met 1 hersencel kan zich wp-adviseur noemen, omdat het helemaal niet zo moeilijk is. Net zoals energiebesparingsadviseurs....quote:Op zondag 22 juli 2018 21:20 schreef Speekselklier het volgende:
klopt, maar ik ken er al een paar die zichzelf na een training bij een wp-leverancier plots wp adviseur noemen.
Ja, ik heb er ook 1 en hieronder schrif ik de nadelen op van een lucht/lucht wpquote:Op maandag 23 juli 2018 12:06 schreef Confetti het volgende:
Is er een reden waarom de Lucht/Lucht warmtepomp niet zo populair is? Je wordt van alle kanten richting de L/W warmtepomp geduwd dus misschien zie ik wat over het hoofd. Wij hebben geen vloerverwarming. Dat installeren op 2 verdiepingen kost alleen al aan vloerverwarming 6,000 euro, exclusief nieuwe vloerbedekking. Inclusief vloerbedekking 10,000 euro. Plus nog een L/W warmtepomp van zeg 6 duizend euro. 16,000 euro in totaal.
Een multisplit-airco met 2 binnenunits(voldoende om de begane grond en 1e verdieping te verwarmen) kost rond de 3,000 euro(!). COP is bij -7 temperatuur nog 3,2 ongeveer.
Biedt vloerverwarming dan echt zoveel meer comfort en voordelen dan luchtverwarming? Ik besef dat voor tap-en douchewater je afhankelijk blijft van gas maar 9k verschil ga ik moeilijk terugverdienen.
Drievoudig glas nemen, perfecte isolatie, zowel wat warmte aangaat als geluid. Heeft slechts 1 probleem, het kan beter isoleren dan je muren en dan kan je daar condensvorming krijgenquote:Op maandag 23 juli 2018 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vooral de koudeval bij ramen vond ik het ergste
De aardgasleiding zal geen probleem vormen. Kraan dicht en afdoppen.quote:Op maandag 23 juli 2018 07:48 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Waarschijnljik zullen ze gewoon warmtepomp erop gooien met de tA op 55C... net als dat de CV ketels standaard op 80C worden gezet.
[..]
Gasleidingen mogen afgedopt worden.
En hoezo moeten ze in de grond gelegd worden als je L/W warmtepomp heb?
Wat gaat voor jouw warm water zorgen?
Lucht/lucht betekend voor mij heel veel binnen units. op de begane grond al minimaal 5. Elke afgesloten ruimte waar geleefd wordt of waar het niet mag vriezen zal in elk geval 1 unit moeten komen. En dan wordt een oude gasketel vervangen door een warmtepomp met een waterkant een stuk interessanter.quote:Op maandag 23 juli 2018 12:06 schreef Confetti het volgende:
Is er een reden waarom de Lucht/Lucht warmtepomp niet zo populair is? Je wordt van alle kanten richting de L/W warmtepomp geduwd dus misschien zie ik wat over het hoofd. Wij hebben geen vloerverwarming. Dat installeren op 2 verdiepingen kost alleen al aan vloerverwarming 6,000 euro, exclusief nieuwe vloerbedekking. Inclusief vloerbedekking 10,000 euro. Plus nog een L/W warmtepomp van zeg 6 duizend euro. 16,000 euro in totaal.
Een multisplit-airco met 2 binnenunits(voldoende om de begane grond en 1e verdieping te verwarmen) kost rond de 3,000 euro(!). COP is bij -7 temperatuur nog 3,2 ongeveer.
Biedt vloerverwarming dan echt zoveel meer comfort en voordelen dan luchtverwarming? Ik besef dat voor tap-en douchewater je afhankelijk blijft van gas maar 9k verschil ga ik moeilijk terugverdienen.
Waarom gaat een warmtepomp maar zo kort mee? Wat gaat er stuk?quote:Op maandag 23 juli 2018 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Mag ik even inspringen in dit topic.
Heb al jaren ervaring in grote WP installaties. Maar weinig in de woningbouw.
Dingen waar je mijn inziens rekening mee moet houden zijn:
- levensduur van de wp zelf is maar 8-12 jaar op basis van de huidige ervaringen.
Snel afkoelen hangt ervanaf hoe lang de unit eerst heeft verwarmd. De airco verwarmd de lucht - dit gaat erg snel - maar verder is alles nog koud. Vloer, meubilair, wanden. Omdat lucht weinig massa heeft koelt het snel af als je de unit dan weer uitzet.quote:Op maandag 23 juli 2018 13:32 schreef Confetti het volgende:
Merk je dat wanneer je de airco uitzet het dan al heel snel weer koud wordt binnen? Net als met muren in de zomer die de warmte vasthouden en de temperatuur binnen no time weer oploopt als de airco uitgaat. Bij lage fansnelheid is het geluid van een airco iets van 25db, dat is wel te overzien. De vriezer in de open keuken hier maakt 33db geluid.
Voor dit soort situaties is een multi-split erg geschikt. Dan heb je meerdere binnenunits aangesloten op een enkele buitenunit.quote:Op maandag 23 juli 2018 17:49 schreef Confetti het volgende:
[..]
We hebben 3 slaapkamers, in totaal misschien 35m2. Ik ging er eigenlijk van uit dat de luchtstroom in huis er wel voor zou zorgen dat de andere kamers ook mee zouden opwarmen, mits deuren open. 'S nachts zal de temperatuur in de andere kamers natuurlijk wel dalen maar isolatie is op orde. Heb dus wel een split-unit overwogen in elke kamer maar als ik in elke kamer eentje van 2,5kw neerzet heb ik veel te veel capaciteit en kan de buitenunit zijn vermogen niet kwijt. Heb er verder geen ervaringen mee dus misschien overschat ik het verwarmingseffect van 1 airco boven en is op elke kamer eentje wel nodig.
Drievoudig glas is duur en kan veelal niet in dezelfde kozijnen, waardoor je dus met kostbare vervanging te maken hebt. Zelf heb ik mijn ramen (oud dubbelglas) vervangen duur Thermobel Advanced 0.8. Dit is dubbel glas met een U-waarde van 0.8, waarmee het dus ergens tussen dubbel en driedubbel inzit qua isolatiewaarde.quote:Op maandag 23 juli 2018 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drievoudig glas nemen, perfecte isolatie, zowel wat warmte aangaat als geluid. Heeft slechts 1 probleem, het kan beter isoleren dan je muren en dan kan je daar condensvorming krijgen
Qua geluidsisolatie?quote:Op maandag 23 juli 2018 20:30 schreef nightsleeper het volgende:
Drievoudig glas is duur en kan veelal niet in dezelfde kozijnen, waardoor je dus met kostbare vervanging te maken hebt. Zelf heb ik mijn ramen (oud dubbelglas) vervangen duur Thermobel Advanced 0.8. Dit is dubbel glas met een U-waarde van 0.8, waarmee het dus ergens tussen dubbel en driedubbel inzit qua isolatiewaarde.
Uiteindelijk was ik voor alle ramen aan de voorkant (8 ramen, +- 8 m2) zo'n 450 euro kwijt. Dat was echt fantastisch! Maar goed, dat is best een betaalbare investering dus.
Met de bijbehorende nieuwe kozijnen erbij is dat een slechte investering momenteel.quote:Op maandag 23 juli 2018 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drievoudig glas nemen, perfecte isolatie, zowel wat warmte aangaat als geluid. Heeft slechts 1 probleem, het kan beter isoleren dan je muren en dan kan je daar condensvorming krijgen
Geen idee, daar heb ik totaal niet naar gekeken aangezien ik in een tamelijk rustige buurt woon en dat dus niet zo interessant vind. Kan het ook niet zo 1-2-3 vinden.quote:
Omdat deze veel uren draait en veel bewegende delen heeft, nl. compressor, fans, waterpomp.quote:Op maandag 23 juli 2018 20:26 schreef z80 het volgende:
[..]
Waarom gaat een warmtepomp maar zo kort mee? Wat gaat er stuk?
Er van uitgaan dat de unit wel onderhouden wordt "het op tijd bijvullen van het koudemiddel en schoonhouden van radiator/van"
Het is dus niet de warmtepomp die slecht is maar de installateur die een fout gemaakt heeft.quote:Op maandag 23 juli 2018 22:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat deze veel uren draait en veel bewegende delen heeft, nl. compressor, fans, waterpomp.
De betrouwbaarheid wordt wel beter maar wij zitten bv nu met units van 5-6 jaar oud die allemaal nu defect raken.
Dit is ook een effect omdat er geen buffervat is toegepast waardoor de unit veel start/stops heeft en de persgas temperatuur te hoog kan oplopen.
Ook eennding, neem bij l/w altijd een groot buffervat.
Wat is pendelen van een buitenunit?quote:Op dinsdag 24 juli 2018 20:57 schreef z80 het volgende:
[..]
Het is dus niet de warmtepomp die slecht is maar de installateur die een fout gemaakt heeft.
Als de buienunit gaat pendelen gaat deze inderdaad snel stuk.
Bij mijn toekomstige installatie komt een buffervat om het pendelen te voorkomen.
Ik woon ook in een rustige buurt, in de woonkamer is het hier stil als een studioquote:Op maandag 23 juli 2018 20:58 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Geen idee, daar heb ik totaal niet naar gekeken aangezien ik in een tamelijk rustige buurt woon en dat dus niet zo interessant vind. Kan het ook niet zo 1-2-3 vinden.
Gewoon veel aan en uit gaan.quote:Op dinsdag 24 juli 2018 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is pendelen van een buitenunit?
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/quote:Op dinsdag 24 juli 2018 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is pendelen van een buitenunit?
Is er eigenlijk een nadeel te bedenken aan een extra groot buffervat? Wij koelen en verwarmen met een lucht/water warmtepomp, en met een buffer dat groot genoeg is, zou ik in de winter alleen overdag de pomp laten draaien en deze warmte ook in de nacht gebruiken. In de zomer andersom, en in de nacht de koudere buitenlucht gebruiken voor de warmtepomp. Natuurlijk verlies je dan energie tijdens opslag in je buffer, maar je hebt een hogere efficiency in je warmtepomp.quote:Op woensdag 25 juli 2018 08:14 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
afhankelijk of je buffervat enkel als anti-pendelbuffervat dient of niet. Indien wel, dan zal het zonde zijn om deze extra groot te maken, want deze gebruiken als warmte/koelteopslag is vrij onzinnig. Je bent deze temperatuur zo kwijt. 1 liter 1 graad verwarmen (of afkoelen) is 4,18kWh, reken maar uit hoe snel deze op is voor jouw buffer.quote:Op woensdag 25 juli 2018 12:34 schreef knoopie het volgende:
[..]
Is er eigenlijk een nadeel te bedenken aan een extra groot buffervat?
Als water een specifieke warmtecapaciteit van 4,18kWh had, dan was het al iets beter, maar het is helaas maar 4,18kJquote:Op woensdag 25 juli 2018 13:01 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
afhankelijk of je buffervat enkel als anti-pendelbuffervat dient of niet. Indien wel, dan zal het zonde zijn om deze extra groot te maken, want deze gebruiken als warmte/koelteopslag is vrij onzinnig. Je bent deze temperatuur zo kwijt. 1 liter 1 graad verwarmen (of afkoelen) is 4,18kWh, reken maar uit hoe snel deze op is voor jouw buffer.
Mijn "buffervat" is een hygieneboiler waar SWW mee (voor)verwarmd wordt. Maar tevens is deze ook een zonneboiler. Dan is het wel hoe groter hoe beter.
Als ik met een waterkoker een liter water 1 graad opwarm kost mij dat dus 4.18kWh aan stroom?quote:Op woensdag 25 juli 2018 13:01 schreef athlonkmf het volgende:
1 liter 1 graad verwarmen (of afkoelen) is 4,18kWh
Gelukkig zijn er wel mensen die wel gelijk begrijpen dat er ergens een schrijffout gemaakt kan worden...quote:Op woensdag 25 juli 2018 16:27 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als ik met een waterkoker een liter water 1 graad opwarm kost mij dat dus 4.18kWh aan stroom?
En ik als ik het water dus 90 graden warmer maak 360kWh?
Ik mag hopen dat jouw formule niet juist is.
quote:Op woensdag 25 juli 2018 14:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als water een specifieke warmtecapaciteit van 4,18kWh had, dan was het al iets beter, maar het is helaas maar 4,18kJ
Ergo, je hebt 0.00133611 kilowattuur nodigquote:Op woensdag 25 juli 2018 19:41 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er wel mensen die wel gelijk begrijpen dat er ergens een schrijffout gemaakt kan worden...
[..]
Thanks, duidelijkquote:Op woensdag 25 juli 2018 08:14 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
dat stukje begreep ik niet idd. Ik begreep alleen dat jouw deel niet kon kloppen.quote:Op woensdag 25 juli 2018 19:41 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er wel mensen die wel gelijk begrijpen dat er ergens een schrijffout gemaakt kan worden...
[..]
Een warmtepompboiler is toch ook met een L/W warmtepomp?quote:Op woensdag 8 augustus 2018 15:48 schreef Confetti het volgende:
Is het mogelijk om met een warmtepompboiler een vloerverwarming te voeden?
Een L/W warmtepomp voor alleen de begane grond lijkt me iets teveel van het goede. Het bespaarde geld investeer ik liever om van HR++ naar triple glas te gaan.
Dat is waar . Ik bedoelde de 'klassieke' L/W warmtepompen met een buitenunit. Zelfs een 4KW unit gaat toch richting de 5k met installatie. Daar kan ik heel wat mee isoleren.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 15:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Een warmtepompboiler is toch ook met een L/W warmtepomp?
Wat je vraag betreft: hangt van de inhoud af.
Dat wel. Ik weet niet wat aanvoer- en retourtemperaturen voor een vloerverwarming zijn, maar alls je daar een idee van hebt, kan je een berekening van de vereiste inhoud maken.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 15:57 schreef Confetti het volgende:
Maar los van de inhoud, technisch zou het dus wel kunnen om de CV-ketel eruit te halen en de vloerverwarming enkel te voeden met een warmtepompboiler en thermostaat?
De thermostaat is wel een dingetje inderdaad. Een slimme stekker vinden die de pomp aan/uit zet, afhankelijk van de temperatuur op de begane grond? Kan zo even gauw niet vinden of zoiets bestaat. Stekkers met een ingebouwde sensor zijn er wel maar de temperatuur op zolder is niet zo interessant natuurlijk .quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:05 schreef Speekselklier het volgende:
je moet nog wel ergens een cv-pomp kwijt. en het spul moet reageren op je thermostaat. hoe zie je dat voor je?
lijkt wel een leuk project. wp-boilers zijn niet duur. een wp-boiler slaat normaal 2x per dag aan. kan hij wel tegen continue bedrijf?
die pomp hoeft niet perse boven kan ook op de begane grond.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:44 schreef Confetti het volgende:
[..]
De thermostaat is wel een dingetje inderdaad. Een slimme stekker vinden die de pomp aan/uit zet, afhankelijk van de temperatuur op de begane grond? Kan zo even gauw niet vinden of zoiets bestaat. Stekkers met een ingebouwde sensor zijn er wel maar de temperatuur op zolder is niet zo interessant natuurlijk .
Over de levensduur maak ik me niet echt veel zorgen. Hij zou maar een paar maanden per jaar af en toe aanstaan voor verwarming.
Tenzij je een zwembadgroote als vat hebt, valt dit nog vies tegen, of hou je ervan om in de kou te leven? Dat kan, ik ken iemand die heeft nooit zijn verwarming aan namelijk.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:44 schreef Confetti het volgende:
Over de levensduur maak ik me niet echt veel zorgen. Hij zou maar een paar maanden per jaar af en toe aanstaan voor verwarming.
Mijn 2003 woning gaat vol over op een warmtepomp (lucht-water). Geen vloerverwarming dus heb nu LTV convectoren van Jaga met DBE fans (is minder ingewikkeld dan het klinkt ;:P)quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:22 schreef sanger het volgende:
Ok, totaal nieuw in dit onderwerp.... En vanwege aanschaf nieuw huis toch geinteresseerd.
Huis is gebouwd in 2004, de CV ketel is nu dan dus ook 14 jaar oud. Keuze nu is deze vervangen voor een nieuwe ketel, een warmtepomp bijhangen of volledig gasloos. Of gewoon wachten totdat dit allemaal goedkoper is en de gasprijzen echt gestegen zijn.
Volledig gasloos is niet rendabel denk ik.
Als men een warmtepomp bijhangt lees is veel terug dat men de CV ketel niet vervangt na 14-15 jaar. Wat is daar de reden van??
Verbruikgegevens weet ik overigens nog niet, huidige bewoners hebben een totaal anders gezinssamenstelling.
Kon je niet uit met gewone radiatoren? Ik kan namelijk mijn jaren 30 huis prima warm krijgen met jaren 60 90/70 radiatoren met een L/W warmtepomp met maximaal 52 graden voedingtemperatuur bij 0 graden buitentemperatuur. Hoe warmer buiten, hoe lager de voedingstemperatuur.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn 2003 woning gaat vol over op een warmtepomp (lucht-water). Geen vloerverwarming dus heb nu LTV convectoren van Jaga met DBE fans (is minder ingewikkeld dan het klinkt ;:P)
Hoe is de isolatie? Wat voor glas? Heb je vloerverwarming? Hoe groot is de woning?
Met een hogere aanvoertemperatuur had dat prima gekund maar ik wilde een hoog rendement (COP) halen. Zit wel rond de ¤10.000 voor de convectoren maar dat zijn dan wel de Strada 21’s en een Vertiga in de keuken. Dat kan natuurlijk een stuk goedkoper maar dat was mijn keuze.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kon je niet uit met gewone radiatoren? Ik kan namelijk mijn jaren 30 huis prima warm krijgen met jaren 60 90/70 radiatoren met een L/W warmtepomp met maximaal 52 graden voedingtemperatuur bij 0 graden buitentemperatuur. Hoe warmer buiten, hoe lager de voedingstemperatuur.
Ik heb het nooit koud in huis en het opwarming gaat verrassend snel....
En warmtepomp is namelijk financieel een drama als je LTV radiatoren of vloerverwarming moet aanleggen....
Heb je dan uitgebreid geïsoleerd?quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kon je niet uit met gewone radiatoren? Ik kan namelijk mijn jaren 30 huis prima warm krijgen met jaren 60 90/70 radiatoren met een L/W warmtepomp met maximaal 52 graden voedingtemperatuur bij 0 graden buitentemperatuur. Hoe warmer buiten, hoe lager de voedingstemperatuur.
Ik heb het nooit koud in huis en het opwarming gaat verrassend snel....
En warmtepomp is namelijk financieel een drama als je LTV radiatoren of vloerverwarming moet aanleggen....
Het is allemaal te berekenen, mijn installateur heeft daar ook wat uurtjes in gestopt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:54 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heb je dan uitgebreid geïsoleerd?
Mijn jaren 30 huis heeft energielabel C, maar capaciteit WP heb ik toch mijn twijfels over voor mijn huis.
Toch vind ik dit een linke uitgangspositie, we hebben net wat milde winters gehad maar kan ook zo wat winters -10C worden voor langere tijd. De WP kan dan door vermogen tekort wel terugzakken naar max 40C en ook steeds ontdooien.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 19:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Precies, bij twijfel gewoon een winter testen door de maximale cv aanvoertemperatuur op 50 graden te zetten. Hou je het de hele winter warm, dan kun je met een gerust hart volgend jaar een warmtepomp bestellen. Hou je het met 50 graden aanvoertemperatuur niet warm, zet je simpelweg de cv aanvoertemperatuur wat hoger en weet je dat je voordat je een warmtepomp plaatst eerst extra moet isoleren of je afgiftesysteem moet vergroten.
Veel warmtepompen die bedoeld zijn voor gebruik zonder hybride opstelling hebben precies om dit probleem te voorkomen een elektrische bijverwarming.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 20:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch vind ik dit een linke uitgangspositie, we hebben net wat milde winters gehad maar kan ook zo wat winters -10C worden voor langere tijd. De WP kan dan door vermogen tekort wel terugzakken naar max 40C en ook steeds ontdooien.
Dit is echter wel op te lossen door een noodcv te plaatsen op propaan. Dit zou ik dan willen hebben staan.
Mijn ervaring is groot in WP vd week nog een cascade met 2x 50KW opgeleverd.
Dit geldt trouwens niet voor nieuwe water/water installaties. Al moet je dan wel goed je bodem tempearatuur in de gaten houden.
Ik heb energielabel B als je mijn zonnepanelen en wp niet meeneemt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:54 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heb je dan uitgebreid geïsoleerd?
Mijn jaren 30 huis heeft energielabel C, maar capaciteit WP heb ik toch mijn twijfels over voor mijn huis.
DIt heb ik ook gedaan maar dan op 40 graden en ik kon mijn huis toen prima warm krijgen. Al die theoretische berekeningen heb je geen ruk aan, het gaat om de praktijk.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is allemaal te berekenen, mijn installateur heeft daar ook wat uurtjes in gestopt.
Je kan komende winter vrij eenvoudig testen of je woning er klaar voor is: zet de aanvoertemperatuur van je CV-ketel in een koude week op 50 graden en kijk of hij het warm houdt.
elektrisch kacheltje voor de noodgevallen. Die kan je weken aan laten staan voor je netbeheerkosten voor gas....quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 20:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch vind ik dit een linke uitgangspositie, we hebben net wat milde winters gehad maar kan ook zo wat winters -10C worden voor langere tijd. De WP kan dan door vermogen tekort wel terugzakken naar max 40C en ook steeds ontdooien.
Dit is echter wel op te lossen door een noodcv te plaatsen op propaan. Dit zou ik dan willen hebben staan.
Mijn ervaring is groot in WP vd week nog een cascade met 2x 50KW opgeleverd.
Dit geldt trouwens niet voor nieuwe water/water installaties. Al moet je dan wel goed je bodem tempearatuur in de gaten houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |