https://nos.nl/artikel/21(...)e-middelen.html]Bron.quote:EU-lidstaten moeten homeopathische middelen niet meer toestaan zolang werking en veiligheid niet zijn aangetoond. Daarvoor pleit de overkoepelende Europese adviesraad van wetenschapsacademies EASAC. Volgens de raad is er in sommige gevallen wellicht sprake van een placebo-effect, maar is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat homeopathische middelen werken voor welke ziekte dan ook.
EASAC adviseert dat homeopathische middelen moeten voldoen aan dezelfde eisen als reguliere geneesmiddelen. Als niet op wetenschappelijke wijze kan worden onderbouwd dat een dergelijk middel werkt, moet er geen registratie worden afgegeven door controle-instanties, zoals bijvoorbeeld het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen in Nederland.
Nu hoeven de homeopathische middelen dus niet aan dezelfde eisen te voldoen als reguliere geneesmiddelen. Ze worden alleen gecontroleerd op veiligheid en niet op werkzaamheid. Dat is volgens de adviesraad onterecht. "Er kunnen niet twee vormen van geneesmiddelen, conventioneel en alternatief, bestaan. Er zijn geneesmiddelen die adequaat zijn getest en er zijn middelen waarbij dat niet is gebeurd", onderschrijft EASAC de conclusie van een eerder wetenschappelijke studie.
De adviesraad concludeert dat in veel landen de controle op gebruik en promotie van homeopathische middelen te wensen overlaat als zo'n middel eenmaal is geregistreerd. Met de rijzende zorgkosten in veel landen in het achterhoofd adviseren de wetenschappers bovendien om homeopathische middelen en methodes niet langer te vergoeden.
Veterinaire praktijk
Marketing en promotie van homeopathie zorgen daarnaast voor risico's voor de patiëntveiligheid. Het promoten van niet fatsoenlijk onderbouwde homeopathische middelen brengt bovendien als groter gevaar met zich mee dat het publieke vertrouwen in de wetenschap wordt ondermijnd. Daarom moet het aan de man brengen van homeopathie niet meer worden toegestaan, vindt de adviesraad. Reclame mag pas als is aangetoond dat een middel werkt en veilig is.
Ook moet op de etiketten duidelijk staan wat erin zit, net als bij andere geneesmiddelen. "Zodat je inzichtelijk maakt dat zo'n middel uit honderd procent water bestaat", zegt hoogleraar interne geneeskunde Jos van der Meer in de Volkskrant. Hij schreef namens de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen mee aan het EASAC-advies aan de Europese Commissie.
De Vereniging tegen de Kwakzalverij ondersteunt het advies. Volgens een bestuurslid zijn er honderden studies die geen enkel effect laten zien en is het tijd om een eind te maken aan de uitzonderingspositie van de homeopathie.
'Eenzijdig'
Vanuit homeopathische hoek wordt het advies "eenzijdig" genoemd. Homeopathisch arts Frans Kusse zegt in de krant: "De EASAC denkt vanuit een puur scheikundig model: een middel kan pas werken als er werkzame moleculen in zitten. Terwijl wij zeggen: veel belangrijker is dát het werkt, en het bewijs daarvoor is er".
De maatregelen zouden niet alleen voor mensen moeten gelden, adviseert EASAC, maar ook voor de veterinaire praktijk.
Waarom moet de overheid oplichterij toestaan?quote:Op donderdag 21 september 2017 12:04 schreef tailfox het volgende:
Heel slechte zaak.
Waarom dingen onnodig aan banden leggen.
Het gaat om een niet schadelijk "medicijn"
Ik begrijp miet waarom je kan toejuigen dat de overheid het leven nog duurder gaat maken
Als die mensen er zelf voor kiezen mogen ze wat mij betreft het recht behouden om opgelicht te worden.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:10 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid oplichterij toestaan?
als mensen denken dat ze beter worden van dr Vogel prima. Scheelt weer duur huisarts bezoek.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:10 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid oplichterij toestaan?
quote:De EASAC denkt vanuit een puur scheikundig model: een middel kan pas werken als er werkzame moleculen in zitten.
Hoe maken homeopatische middelen de zorg goedkoper?quote:Op donderdag 21 september 2017 12:04 schreef tailfox het volgende:
Ik begrijp miet waarom je kan toejuigen dat de overheid het leven nog duurder gaat maken
Huisartsbezoek is juist goedkoop omdat als je er vroeg bji bent (ipv van maanden of jaren dure homeopatische middelen te kopen) behandelingskosten kunnen worden bespaart.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:30 schreef Handleiding het volgende:
[..]
als mensen denken dat ze beter worden van dr Vogel prima. Scheelt weer duur huisarts bezoek.
het gaat in mijn voorbeeld om een griepje. Ergernis nummer 1 van huisartsen dat patiënten daarvoor op spreekuur komen.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:33 schreef Zith het volgende:
[..]
Huisartsbezoek is juist goedkoop omdat als je er vroeg bji bent (ipv van maanden of jaren dure homeopatische middelen te kopen) behandelingskosten kunnen worden bespaart.
Voor aanhangers van homeopathie kan het leven opeens een stuk goedkoper worden.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:04 schreef tailfox het volgende:
Heel slechte zaak.
Waarom dingen onnodig aan banden leggen.
Het gaat om een niet schadelijk "medicijn"
Onder andere. Er zijn ook veel kwaaltjes die helemaal niet zo ernstig zijn, daarbij zijn veel klachten ook vaag en weet de huisarts het ook niet. Prima als mensen dan een alternatief kruidengeneesmiddel of zelfs homeopathisch product gebruiken.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:33 schreef Zith het volgende:
[..]
Huisartsbezoek is juist goedkoop omdat als je er vroeg bji bent (ipv van maanden of jaren dure homeopatische middelen te kopen) behandelingskosten kunnen worden bespaart.
Nou als ik baat heb bij vitamine c als slaappil ga ik niet naar de huisarts.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:32 schreef Zith het volgende:
[..]
Hoe maken homeopatische middelen de zorg goedkoper?
Er word geen verbod op de middelen geadviseerd, enkel op de reclame (wat ik nog steeds enigszins rigoreus vindt) en er wordt geadviseerd geen registraties meer af te geven.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:35 schreef luxerobots het volgende:
Een verbod lijkt me behoorlijk extreem. Gewoon zorgen dat het product veilig is en de mededeling erop dat het geen bewezen geneesmiddel is.
Kunnen de mensen die denken er baat bij te hebben (als je het denkt, heeft het het vaak ook) het gewoon gebruiken. En kunnen de wat meer rationele mensen echte geneesmiddelen gebruiken.
Vitamine C uit een pilletje moeten halen.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:39 schreef tailfox het volgende:
[..]
Nou als ik baat heb bij vitamine c als slaappil ga ik niet naar de huisarts.
als mijn placebo niet meer mag moet ik sws eerst naar huisarts en dan medicijnen nemen die wel verzekerd worden
Een beetje onduidelijk geschreven, maar het begint hiermee:quote:Op donderdag 21 september 2017 12:39 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Er word geen verbod op de middelen geadviseerd, enkel op de reclame (wat ik nog steeds enigszins rigoreus vindt) en er wordt geadviseerd geen registraties meer af te geven.
quote:EU-lidstaten moeten homeopathische middelen niet meer toestaan zolang werking en veiligheid niet zijn aangetoond. Daarvoor pleit de overkoepelende Europese adviesraad van wetenschapsacademies EASAC.
Hoezo onzin? Hoe denk je dat de mens ziektes te boven kwam in het pre-apothekerstijdperk?quote:Op donderdag 21 september 2017 12:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/21(...)e-middelen.html]Bron.
En dan dat stuk van 'homeopathisch arts'.
Man o man.
Buitengewoon goede zaak als deze onzin eindelijk eens aangepakt wordt.
De eeuwige bemoeizucht zal in dit geval wel wat met aandelen in de farmaceutische industrie te maken hebben.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:21 schreef Wespensteek het volgende:
Gezien het placebo effect is het vreemd om onschuldige zaken te verbieden en medicijnen met veel bijwerkingen wel toe te staan.
Homeopathie is iets anders.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:51 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe denk je dat de mens ziektes te boven kwam in het pre-apothekerstijdperk?
Men ging in die tijd op zoek naar kruiden of planten met geneeskrachtige eigenschappen of maakte zelf huismiddeltjes. Toegegeven, het hielp vaker niet dan wel, maar er zaten wel degelijk goede dingen tussen.
Nee, zo werkt dat niet.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:21 schreef Wespensteek het volgende:
Gezien het placebo effect is het vreemd om onschuldige zaken te verbieden en medicijnen met veel bijwerkingen wel toe te staan.
Bij het bestrijden van pokken wordt je toch ingeënt met het pokkenvirus? Met als resultaat dat je er immuun tegen wordt?quote:Op donderdag 21 september 2017 12:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Homeopathie is iets anders.
[..]
Nee, zo werkt dat niet.
Het is vooral vreemd om toe te staan dat er claims worden gedaan die geen enkele basis hebben.
Een gemodificeerd virus, en er is aangetoond dat dat ook daadwerkelijk wat deed.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:00 schreef Hiddendoe het volgende:
Bij het bestrijden van pokken wordt je toch ingeënt met het pokkenvirus? Met als resultaat dat je er immuun tegen wordt?
Omdat ze niet vergoed worden en mensen toch soms "vanzelf" beter worden alleen denken dat het door die linksdraaiende dokter Vogel meuk komt.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:32 schreef Zith het volgende:
[..]
Hoe maken homeopatische middelen de zorg goedkoper?
Maar ze worden er niet beter van. Dat kan leiden tot verergering en/of chronisch worden van klachten. Wat weer voor hoge kosten zorgt. Niet zo fijn.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:30 schreef Handleiding het volgende:
[..]
als mensen denken dat ze beter worden van dr Vogel prima. Scheelt weer duur huisarts bezoek.
Ik heb mij vergist. Ik dacht dat middelen zonder registratie wel verkocht mochten worden, maar niet vergoed. Dat is dus blijkbaar niet zo.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een beetje onduidelijk geschreven, maar het begint hiermee:
[..]
Ach welnee, een verkoudheidje kun je ook gewoon uitzieken, we slikken alleen allerlei rotzooi omdat we geen tijd en zin meer hebben om het uit te zieken.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:07 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Maar ze worden er niet beter van. Dat kan leiden tot verergering en/of chronisch worden van klachten. Wat weer voor hoge kosten zorgt. Niet zo fijn.
Dat klinkt mij toch heel sterk als een onderbuikreactie Leandra, dat ben ik niet van jou gewend.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ach welnee, een verkoudheidje kun je ook gewoon uitzieken, we slikken alleen allerlei rotzooi omdat we geen tijd en zin meer hebben om het uit te zieken.
Het lijkt erop dat het te maken heeft met de gedeelde markt en het feit dat geneeswijzen die in sommige EU landen verboden zijn, omdat ze niet werken, in andere landen vrij verkrijgbaar zijn, omdat ze niet schadelijk zijn.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:54 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De eeuwige bemoeizucht zal in dit geval wel wat met aandelen in de farmaceutische industrie te maken hebben.![]()
Eerlijk gezegd weet ik niet zoveel van dit onderwerp af. Maar als mensen hier zelf voor kiezen, waarom moet de overheid het dan verbieden?quote:Op donderdag 21 september 2017 13:02 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Een gemodificeerd virus, en er is aangetoond dat dat ook daadwerkelijk wat deed.
Twee dingen die dus niet van toepassing zijn op homeoptahie zijn.
En hier ligt volgens mij de kern van het probleem. Artsen horen er te zijn voor de patiënten. Tegenwoordig zijn het de verzekeringsmaatschappijen die de dienst uitmaken.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:07 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Maar ze worden er niet beter van. Dat kan leiden tot verergering en/of chronisch worden van klachten. Wat weer voor hoge kosten zorgt. Niet zo fijn.
Omdat het bedrog is.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Maar als mensen hier zelf voor kiezen, waarom moet de overheid het dan verbieden?
Nee, en ik zie niet wat dat er mee te maken heeft. Een medicus zal nooit een behandeling aan een patiënt voorschrijven als dat in zijn ogen zinloos is of méér letsel tot gevolg heeft.quote:Is de medische wetenschap dan zo happig om in mensen te snijden? Of ze bloot te stellen aan radioactieve straling?
Het feit dat de medici niet weten wat je mankeert kan ook gewoon zijn omdat je iets mankeert wat onbekend is, of niet juist gediagnosticeerd.quote:Artsen weten ook niet alles. Ik kan het weten, ik loop al jarenlang met een pijnlijke schouder. Ik kan bijna niks meer in het huishouden. Stofzuigen en ramen zemen is een hel. Aan- en uitkleden ook.
Mijn huisarts wist het niet en verwees me door naar het ziekenhuis. Niet een keer maar diverse keren. Daar werden foto's gemaakt (zoveel dat je er een klein museum mee kunt volhangen) en daar wisten ze het ook niet.
Het enige wat ze konden doen was hele sterke pijnstillers voorschrijven die in de loop der jaren hun werking verloren.
Slaappillen krijg ik niet meer, want 'dat kan verslavend worden.'
Dus drink ik twee of drie keer per week een paar flessen wijn om fatsoenlijk te kunnen slapen.
Goede zaak toch, die medische wetenschap?
Worteltjestaartquote:Op donderdag 21 september 2017 13:02 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Een gemodificeerd virus, en er is aangetoond dat dat ook daadwerkelijk wat deed.
Twee dingen die dus niet van toepassing zijn op homeoptahie zijn.
Goed inhoudelijk argument in de discussie.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:15 schreef Vers4 het volgende:
[..]
Worteltjestaart
Mits rauw, lijkt me lekker voor paarden.
Hier een ander gezond recept voor paardentaart:
=> NWS / Eindelijk: homeopathische onzin aan bandenquote:Op donderdag 21 september 2017 13:16 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Goed inhoudelijk argument in de discussie.
Gefeliciteerd
Onwetenschappelijke onzin.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:18 schreef Vers4 het volgende:
[..]
=> NWS / Eindelijk: homeopathische onzin aan banden
Omdat ik vast niet de enige ben. En je moet echt niet denken dat artsen altijd gewetensvol tegenover hun patiënten staan.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Omdat het bedrog is.
[..]
Nee, en ik zie niet wat dat er mee te maken heeft. Een medicus zal nooit een behandeling aan een patiënt voorschrijven als dat in zijn ogen zinloos is of méér letsel tot gevolg heeft.
In geval van twijfel zal hij/zij altijd met de patiënt moeten overleggen over de voors en tegens.
[..]
Het feit dat de medici niet weten wat je mankeert kan ook gewoon zijn omdat je iets mankeert wat onbekend is, of niet juist gediagnosticeerd.
Leg mij nou eens uit waarom dat dan een goed argument kan zijn om homeopathische middelen die aantoonbaar niet werken toe te staan?
Joh, ik heb al zo'n kleine 40 jaar met een moeder te maken die altijd maar zelf "doktert" met die homeopathische rotzooi, en het liefst ook ongevraagd anderen van een diagnose voorziet en daar gelijk bij vertelt welke meuk van Dr Vogel ze daarvoor nodig hebben.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:09 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat klinkt mij toch heel sterk als een onderbuikreactie Leandra, dat ben ik niet van jou gewend.
Dus... is er ook enig onderzoek gedaan waar uit blijkt dat homeopathie zorgt voor minder huisartesenbezoek én in totaal lagere zorgkosten?
Argumentum ad populum.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:19 schreef Hiddendoe het volgende:
Omdat ik vast niet de enige ben.
Ah, een onderbuikargument. Heb je daar enig bewijs van (en dan heb ik het dus niet over 'van horen zeggen' of anekdotisch)?quote:En je moet echt niet denken dat artsen altijd gewetensvol tegenover hun patiënten staan.
Wow, een linkdump met een lijst aan stoffen. En nu?quote:Op donderdag 21 september 2017 13:23 schreef Vers4 het volgende:
Deze draag ik ook bij: http://www.orthokennis.nl/nutrienten
Of, en deze komt het meest frequent voor, is er geen sprake van een structurele afwijking. En heeft de user door het aannemen van een verkeerde houding (om de pijn te ontwijken) en het zich focussen op de pijnklachten (psychische component) een pijnsyndroom gekregen. Dit is echter voor een arts niet altijd goed uit te leggen (of wordt niet goed uitgelegd) en veel patiënten begrijpen het ook niet. Dit zijn dan ook vaak mensen die hun heil in de alternatieve geneeskunde zoeken.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het feit dat de medici niet weten wat je mankeert kan ook gewoon zijn omdat je iets mankeert wat onbekend is, of niet juist gediagnosticeerd.
Leg mij nou eens uit waarom dat dan een goed argument kan zijn om homeopathische middelen die aantoonbaar niet werken toe te staan?
het gaat om een griepje in mijn voorbeeld. Deze middelen liggen bij de Kruidvat.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:07 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Het feit dat ik niet de enige ben, maakt wat niet waar?quote:Op donderdag 21 september 2017 13:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Argumentum ad populum.
Het feit dat jij niet de enige bent, maakt het nog niet waar.
[..]
Ah, een onderbuikargument. Heb je daar enig bewijs van (en dan heb ik het dus niet over 'van horen zeggen' of anekdotisch)?
Mensen: leer eens over de wetenschappelijke methode!
[..]
Wow, een linkdump met een lijst aan stoffen. En nu?
Het is helemaal niet vreemd om claims toe te staan die geen basis hebben, de hele wereld zit vol met die claims en niet zelden vinden mensen dat ze baat hebben bij dingen waarvoor geen basis is. Het is vreemd om voor homeopathie een uitzondering te maken en dat te verbiedenquote:Op donderdag 21 september 2017 12:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Homeopathie is iets anders.
[..]
Nee, zo werkt dat niet.
Het is vooral vreemd om toe te staan dat er claims worden gedaan die geen enkele basis hebben.
Nee, ik bedoel, het feit dat jij niet de enige bent die vertrouwen heeft in homeopathie maakt nog niet dat het concept klopt.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:
Het feit dat ik niet de enige ben, maakt wat niet waar?
Ik vind het oprecht vreselijk voor je (en ik weet dat dit op een scherm ironisch klinkt, maar het is echt zo). Desalniettemin is jouw ervaring niet exemplarisch voor alle artsen of artsen in zijn algemeenheid; vandaar dus anekdotisch inderdaad.quote:Geen onderbuikargument. Eigen ervaring. Telt niet echt mee als argument, dat weet ik, maar toch he?
Kwam eens terecht bij een arts in een ziekenhuis. Deze man was een enorme vent. Zijn bureau was bezaaid met sigarenpeuken, de kamer was slecht verlicht, hij had een vieze natgezeverde sigarenpeuk in zijn mond.
Deze 'arts' was gynacoloog. Deze 'kampdokter' ramde het speculum echt in mijn lijf en bewoog het heftig op en neer.
Weken later had ik nog last van een opgezwollen buik en vreselijke buikpijn.
Een normale arts heeft me direct doorverwezen naar een echt gynacoloog om me inwendig te laten reinigen.
Die kamparts is aangeklaagd, schuldig bevonden en kreeg een beroepsverbod.
Dat was dus een gediplomeerde arts. Die dus een bloedhekel aan vrouwen had en het leuk vond om ze zo af te straffen.
Echt gebeurd.
Gezien de gezondheidsrisico's ben ik het niet met je eens.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:38 schreef Wespensteek het volgende:
Het is helemaal niet vreemd om claims toe te staan die geen basis hebben, de hele wereld zit vol met die claims en niet zelden vinden mensen dat ze baat hebben bij dingen waarvoor geen basis is. Het is vreemd om voor homeopathie een uitzondering te maken en dat te verbieden
Je hebt dus echt geen inhoud meer?quote:Op donderdag 21 september 2017 13:39 schreef Vers4 het volgende:
Boze appels, worteltjestaart en paardentaart.
Dit is een gezond topic....
Ze worden gecontroleerd op veiligheid, dus die risico's zijn er niet.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:45 schreef Worteltjestaart het volgende:
Gezien de gezondheidsrisico's ben ik het niet met je eens.
Zou je het ook geen probleem vinden als er op sigarettepakjes zou staan "Voor een gezond gebit"?
quote:Op donderdag 21 september 2017 12:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ze worden alleen gecontroleerd op veiligheid en niet op werkzaamheid.
Ten eerste: ik heb geen vertrouwen in homeopatie, ik vind het slechts een prima alternatief voor mensen die geen vertrouwen hebben in artsen. Met dien verstande dat ze het niet toepassen op hun kinderen. Geldt trouwens ook voor mensen die uit religieuze motieven hun kinderen gewoon laten kreperen.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:45 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel, het feit dat jij niet de enige bent die vertrouwen heeft in homeopathie maakt nog niet dat het concept klopt.
[..]
Ik vind het oprecht vreselijk voor je (en ik weet dat dit op een scherm ironisch klinkt, maar het is echt zo). Desalniettemin is jouw ervaring niet exemplarisch voor alle artsen of artsen in zijn algemeenheid; vandaar dus anekdotisch inderdaad.
[..]
Gezien de gezondheidsrisico's ben ik het niet met je eens.
Zou je het ook geen probleem vinden als er op sigarettepakjes zou staan "Voor een gezond gebit"?
[..]
Je hebt dus echt geen inhoud meer?
Mooi.
Hoef ik ook niet meer op je geblaat te reageren.
Je zegt het verkeerd. Homeopathische middelen werken niet aantoonbaar. Je kunt niet zeggen dat ze aantoonbaar niet werken.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Omdat het bedrog is.
[..]
Nee, en ik zie niet wat dat er mee te maken heeft. Een medicus zal nooit een behandeling aan een patiënt voorschrijven als dat in zijn ogen zinloos is of méér letsel tot gevolg heeft.
In geval van twijfel zal hij/zij altijd met de patiënt moeten overleggen over de voors en tegens.
[..]
En de eerste ''moderne'' medicijnen waren dan ook de actieve bestandsdelen van de kruiden. Mensen die kruiden aanbieden als een ''natuurlijk'' alternatief voor precies hetzelfde stofje in de pil ga lekker je gang, maar dat heeft niks te maken met homeopathie. Bij homeopathie gaat men niet op zoek naar een geneesmiddel, maar naar een stofje die het tegenovergestelde doet. Bijvoorbeeld cafeïne bij slapeloosheid. Vervolgens wordt dat verdunt tot ongeveer een zandkorrel op het hele zonnestelsel en dat is dan een medicijn waar sommige verzekeraars voor vergoeden en kwakzalvers miljarden mee verdienen. Pure oplichterij. Je mag ergens valse reclame maken, maar bij juist bij medicijnen is er een bizarre uitzonderingspositie.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:51 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoezo onzin? Hoe denk je dat de mens ziektes te boven kwam in het pre-apothekerstijdperk?
Men ging in die tijd op zoek naar kruiden of planten met geneeskrachtige eigenschappen of maakte zelf huismiddeltjes. Toegegeven, het hielp vaker niet dan wel, maar er zaten wel degelijk goede dingen tussen.
Waarom niet?quote:Op donderdag 21 september 2017 13:56 schreef Hiddendoe het volgende:
Met dien verstande dat ze het niet toepassen op hun kinderen.
Natriumchloride en dihydroxymonooxide bijvoorbeeld?quote:Het rare is dat we dat wel alles eten wat we kopen in de super. Dat toch ook vol zit met 'alternatieve troep' zoals kleur- en smaakstoffen.
Ik zie niet wat dit met de discussie te maken heeft, maar goed: wees maar blij dat er e.e.a. van onze voeding genetisch gemodificeerd (want zo heet het) is, want anders was het voedselprobleem veel groter en ernstiger geweest.quote:Of het is genetisch gemanipuleerd.
Je hebt gelijk, mijn foutquote:Op donderdag 21 september 2017 13:58 schreef AnanYaw het volgende:
Je zegt het verkeerd. Homeopathische middelen werken niet aantoonbaar. Je kunt niet zeggen dat ze aantoonbaar niet werken.
Ze werken even goed als een glas water.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:58 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Je zegt het verkeerd. Homeopathische middelen werken niet aantoonbaar. Je kunt niet zeggen dat ze aantoonbaar niet werken.
Als een of andere random boer het doet is het veredeling, maar zodra iemand het onder veel strengere controle doet met een witte labjas is het MANIPULATIE.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:56 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ten eerste: ik heb geen vertrouwen in homeopatie, ik vind het slechts een prima alternatief voor mensen die geen vertrouwen hebben in artsen. Met dien verstande dat ze het niet toepassen op hun kinderen. Geldt trouwens ook voor mensen die uit religieuze motieven hun kinderen gewoon laten kreperen.
Maar als de patient er zelf voor kiest (Millecamp om maar iemand te noemen), moeten we niet de arts veroordelen.
Zo ben ik iemand die altijd pijnstillers van Kruidvat in huis heeft, terwijl mijn broer niks moet hebben van die chemische troep. Deze sukkel blijft liever rondlopen met een knallende koppijn dan een pilletje innemen.
Het rare is dat we dat wel alles eten wat we kopen in de super. Dat toch ook vol zit met 'alternatieve troep' zoals kleur- en smaakstoffen.
Of het is genetisch gemanipuleerd.
En deze troep nuttigen wij dagelijks.
dit is het hele probleem. Het is niet aangetoond dat het werkt maar ook niet dat het niet werkt. Er wordt/is geen geld voor onderzoek.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ze werken even goed als een glas water.
Ik had een briljant idee voor de volgende generatie van autogordels. Je legt een scherp mes op de plek van de reserveband en dan ben je net zo veilig bij een crash, als met een gordel om. Ik krijg alleen maar geen geld om het te testen!!quote:Op donderdag 21 september 2017 14:11 schreef Pendora het volgende:
[..]
dit is het hele probleem. Het is niet aangetoond dat het werkt maar ook niet dat het niet werkt. Er wordt/is geen geld voor onderzoek.
Een medicijn uit de farmaceutische industrie: Het kostte de bedrijven gemiddeld ruim 7 jaar om een medicijn op de markt te brengen, tegen gemiddeld 540 miljoen euro aan onderzoeks- en ontwikkelingskosten. (https://www.volkskrant.nl(...)en-beweren~a4516038/) niet iets wat een homeopathisch bedrijf kan ophoesten.
Tevens overigens:
UTRECHT - 69 geneesmiddelen die in Nederland worden verkocht, zijn mogelijk ten onrechte op de markt toegelaten. Er is namelijk twijfel over de betrouwbaarheid van studies die het Indiase bedrijf GVK Biosciences heeft gedaan naar deze middelen om ze te mogen toelaten op de markt. Dat heeft het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) dinsdag laten weten. Om welke geneesmiddelen het gaat, wordt niet bekendgemaakt.
http://www.telegraaf.nl/g(...)lijk_niet_oke__.html
Zat reguliere medicijnen waarvan de werking ook wordt betwist. En dit is nog erger aangezien je er van uit gaat dat dit echt werkt
Ik zeg niet of ik het ermee eens ben he, ik ben het er alleen niet mee eens dat mensen zeggen dat het niet werkt want dat weet je niet.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik had een briljant idee voor de volgende generatie van autogordels. Je legt een scherp mes op de plek van de reserveband en dan ben je net zo veilig bij een crash, als met een gordel om. Ik krijg alleen maar geen geld om het te testen!!
En de farmaseutische industrie verdient geen miljarden?quote:Op donderdag 21 september 2017 14:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En de eerste ''moderne'' medicijnen waren dan ook de actieve bestandsdelen van de kruiden. Mensen die kruiden aanbieden als een ''natuurlijk'' alternatief voor precies hetzelfde stofje in de pil ga lekker je gang, maar dat heeft niks te maken met homeopathie. Bij homeopathie gaat men niet op zoek naar een geneesmiddel, maar naar een stofje die het tegenovergestelde doet. Bijvoorbeeld cafeïne bij slapeloosheid. Vervolgens wordt dat verdunt tot ongeveer een zandkorrel op het hele zonnestelsel en dat is dan een medicijn waar sommige verzekeraars voor vergoeden en kwakzalvers miljarden mee verdienen. Pure oplichterij. Je mag ergens valse reclame maken, maar bij juist bij medicijnen is er een bizarre uitzonderingspositie.
Een glas water kan heel goed werken. Net als een nacht goed slapen.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ze werken even goed als een glas water.
Jij ontvangt toch ook een salaris ondanks dat er mensen in Nederland oplichters zijn?quote:Op donderdag 21 september 2017 14:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En de farmaseutische industrie verdient geen miljarden?
Snap je überhaupt wel hoe de wetenschappelijke methode werkt en op basis waarvan je een bepaalde claim kunt doen?quote:Op donderdag 21 september 2017 14:18 schreef Hiddendoe het volgende:
Een glas water kan heel goed werken. Net als een nacht goed slapen.
Soms wel, vaak niet.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat moeten we denken van 'wetenschappelijke medicijnen' met bijwerkingen zoals schade aan de nieren, schade aan de lever, hoofdpijn enz.
Is dan het middel niet erger als de kwaal?
Dat is een filosofische vraag, geen wetenschappelijke vraag.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat moeten we denken van 'wetenschappelijke medicijnen' met bijwerkingen zoals schade aan de nieren, schade aan de lever, hoofdpijn enz.
quote:Op donderdag 21 september 2017 14:21 schreef Worteltjestaart het volgende:
Snap je überhaupt wel hoe de wetenschappelijke methode werkt en op basis waarvan je een bepaalde claim kunt doen?
Dit slaat nergens op.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jij ontvangt toch ook een salaris ondanks dat er mensen in Nederland oplichters zijn?
Dus jij wil homeopathie zo snel mogelijk ook aan banden hebben liggen begrijp ik hieruit?quote:Op donderdag 21 september 2017 14:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Fout. Ethiek en medische wetenschap zouden nauw verbonden met elkaar moeten zijn.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat is een filosofische vraag, geen wetenschappelijke vraag.
Nogmaals:
[..]
Dat slaat wel ergens op. Jij stelde kritiek op geld verkregen met oplichterij gelijk aan mensen die een valide product hebben verkocht.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:25 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dit slaat nergens op.
Ik werkte en leverde producten.
Als er klachten waren, verbeterden we ons product.
Zonder dat we er financieel beter van werden.
Een arts of apotheker die een geneesmiddlel voorschrijft tegen buikpijn lijkt menslievend, maar als je de bijwerkingen van het medicijn leest, wordt je spontaan suicidaal.
Dat zijn ze ook.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:27 schreef Hiddendoe het volgende:
Fout. Ethiek en medische wetenschap zouden nauw verbonden met elkaar moeten zijn.
quote:Op donderdag 21 september 2017 14:21 schreef Worteltjestaart het volgende:
Snap je überhaupt wel hoe de wetenschappelijke methode werkt en op basis waarvan je een bepaalde claim kunt doen?
Dat is wel een voordeel van homeopatische middelen. Geen bijverschijnselen, maar, buiten placebo, ook geen enkel effect.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:22 schreef Hiddendoe het volgende:
Nee, dat begrijp je verkeerd.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dus jij wil homeopathie zo snel mogelijk ook aan banden hebben liggen begrijp ik hieruit?
Wat moeten we dan doen met mensen die niet ons product willen hebben, maar liever naar de concurrent gaan?quote:Op donderdag 21 september 2017 14:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat slaat wel ergens op. Jij stelde kritiek op geld verkregen met oplichterij gelijk aan mensen die een valide product hebben verkocht.
Ik vraag me nog steeds af waarom je dan vindt dat het niet bij kinderen toegepast mag worden.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:31 schreef Hiddendoe het volgende:
Mensen die hier voor kiezen, moeten gewoon die keuze blijven houden.
Nee, maar het is wel de taak van de overheid om zijn burgers te beschermen tegen oplichterij.quote:Maar moet de overheid voor mij gaan bepalen wat goed voor me is?
Ah, de ware onderbuik komt boven borrelen.quote:Terwijl die zelfde overheid alleen kan argumenteren met een zakjap in hun zachte handjes?
Wedden dat diezelfde overheid de beste medische zorg heeft die de mensheid kan bieden?
Dus het is gewoon een kwestie van geld. Niet van ethiek.
Vind je dat echt? Vind je echt dat 'het volk' niet zelf kan denken?quote:Op donderdag 21 september 2017 14:34 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik vraag me nog steeds af waarom je dan vindt dat het niet bij kinderen toegepast mag worden.
[..]
Nee, maar het is wel de taak van de overheid om zijn burgers te beschermen tegen oplichterij.
[..]
Ah, de ware onderbuik komt boven borrelen.
Gezien de poplariteit van allerlei pseudowetenschappelijke onzin, en het feit dat theïstische religies nog steeds een significant deel van het openbare leven bepalen, heb ik daar ernstige twijfels over, ja.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:36 schreef Hiddendoe het volgende:
Vind je dat echt? Vind je echt dat 'het volk' niet zelf kan denken?
Waarom neem je deel aan een discussie als je inhoudelijke argumentatie niet kunt bevatten?quote:Wees toch gewoon eerlijk. Het heeft met poen te maken, niet met de burger.
Heel juist. De overheid probeert onze gedachten te regeren.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Aan banden leggen?
Mag je ook geen tarotkaarten meer verkopen?
Wichelroedes?
Hoe wil je de vrijheid van consumenten aan banden leggen?
Reizen naar Lourdes aan banden leggen?
Wie zegt dat mensen die rommel alleen bij een verkoudheidje gebruiken? Dat is niet het geval.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ach welnee, een verkoudheidje kun je ook gewoon uitzieken, we slikken alleen allerlei rotzooi omdat we geen tijd en zin meer hebben om het uit te zieken.
Dat zeg je helemaal niet in de post die ik quote. Maar dan is het wat minder relevant inderdaad. Het punt is meer dat die middelen beweren wel wat meer te verhelpen dan een griepje. Hoewel ik zelfs dan de oplichting stuitend vind.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:29 schreef Handleiding het volgende:
[..]
het gaat om een griepje in mijn voorbeeld. Deze middelen liggen bij de Kruidvat.
Meh, het is wel vrij zeker dat het net zo goed werkt als een glas water en er zijn gewoon onderzoeken naar gedaan, waaruit geen effect is gebleken. Het is lichte mierenneukerij van mij, maar ook als na heel veel onderzoek nooit is aangetoond dat het werkt, kun je nog steeds niet met zekerheid stellen dat het niet werkt.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:11 schreef Pendora het volgende:
[..]
dit is het hele probleem. Het is niet aangetoond dat het werkt maar ook niet dat het niet werkt. Er wordt/is geen geld voor onderzoek.
Een medicijn uit de farmaceutische industrie: Het kostte de bedrijven gemiddeld ruim 7 jaar om een medicijn op de markt te brengen, tegen gemiddeld 540 miljoen euro aan onderzoeks- en ontwikkelingskosten. (https://www.volkskrant.nl(...)en-beweren~a4516038/) niet iets wat een homeopathisch bedrijf kan ophoesten.
Tevens overigens:
UTRECHT - 69 geneesmiddelen die in Nederland worden verkocht, zijn mogelijk ten onrechte op de markt toegelaten. Er is namelijk twijfel over de betrouwbaarheid van studies die het Indiase bedrijf GVK Biosciences heeft gedaan naar deze middelen om ze te mogen toelaten op de markt. Dat heeft het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) dinsdag laten weten. Om welke geneesmiddelen het gaat, wordt niet bekendgemaakt.
http://www.telegraaf.nl/g(...)lijk_niet_oke__.html
Zat reguliere medicijnen waarvan de werking ook wordt betwist. En dit is nog erger aangezien je er van uit gaat dat dit echt werkt
Als homeopathie werkt, dan is het probleem niet lichamelijk, maar zit het tussen de oren. Daar zijn weer andere artsen voorquote:Op donderdag 21 september 2017 13:56 schreef Jordy-B het volgende:
Er zijn zat mensen waar de reguliere, medische wetenschap geen hulp kan bieden, maar die met homeopathie wel goede resultaten weten te behalen. Bij de mensen in mijn kennissenkring kan dat zelfs voor werkelijk een fractie van de kosten die in het ziekenhuis zouden worden gemaakt, want het is natuurlijk niet zo dat reguliere medicatie gratis is.
En zelfs al zou het puur een placebo-effect zijn, als het helpt dan helpt het.
Over welke inhoud heb je het? Iemand die er zelf voor kiest om kanker te willen genezen met zweetsokken of geroosterde kakkerlakken, is zijn eigen keuze.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:38 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Gezien de poplariteit van allerlei pseudowetenschappelijke onzin, en het feit dat theïstische religies nog steeds een significant deel van het openbare leven bepalen, heb ik daar ernstige twijfels over, ja.
[..]
Waarom neem je deel aan een discussie als je inhoudelijke argumentatie niet kunt bevatten?
Dr. Vogel is een miljoenenbedrijfquote:Op donderdag 21 september 2017 14:36 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Vind je dat echt? Vind je echt dat 'het volk' niet zelf kan denken?
Wees toch gewoon eerlijk. Het heeft met poen te maken, niet met de burger.
Bij homeopathy neem je dus aftreksel van kwik, wordt je daar immuun tegen, heel handig!quote:Op donderdag 21 september 2017 13:00 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Bij het bestrijden van pokken wordt je toch ingeënt met het pokkenvirus? Met als resultaat dat je er immuun tegen wordt?
Het placebo effect schijnt ook voor veel reguliere medicatie op te gaan. Niets nieuws onder de zon.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:53 schreef Pek het volgende:
[..]
Als homeopathie werkt, dan is het probleem niet lichamelijk, maar zit het tussen de oren. Daar zijn weer andere artsen voor
Niks mis mee, het drinken van al die wijn. Maar verklaard wel je verwarde postings.quote:Op donderdag 21 september 2017 13:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd weet ik niet zoveel van dit onderwerp af. Maar als mensen hier zelf voor kiezen, waarom moet de overheid het dan verbieden?
Is de medische wetenschap dan zo happig om in mensen te snijden? Of ze bloot te stellen aan radioactieve straling?
Artsen weten ook niet alles. Ik kan het weten, ik loop al jarenlang met een pijnlijke schouder. Ik kan bijna niks meer in het huishouden. Stofzuigen en ramen zemen is een hel. Aan- en uitkleden ook.
Mijn huisarts wist het niet en verwees me door naar het ziekenhuis. Niet een keer maar diverse keren. Daar werden foto's gemaakt (zoveel dat je er een klein museum mee kunt volhangen) en daar wisten ze het ook niet.
Het enige wat ze konden doen was hele sterke pijnstillers voorschrijven die in de loop der jaren hun werking verloren.
Slaappillen krijg ik niet meer, want 'dat kan verslavend worden.'
Dus drink ik twee of drie keer per week een paar flessen wijn om fatsoenlijk te kunnen slapen.
Goede zaak toch, die medische wetenschap?
Dat is niet helemaal waar. Het placebo-effect is echt, dat is ruimschoots onderzocht. Dat wil dus niet zeggen dat het probleem tussen de oren zit.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:53 schreef Pek het volgende:
[..]
Als homeopathie werkt, dan is het probleem niet lichamelijk, maar zit het tussen de oren. Daar zijn weer andere artsen voor
Ik heb al een stuk of drie keer aan je gevraagd of je überhaupt enig benul hebt van hoe wetenschap werkt.quote:
Als die keuze op feiten gebaseerd is, jazeker. Vrijheid om te kiezen is niets mis mee.quote:Iemand die er zelf voor kiest om kanker te willen genezen met zweetsokken of geroosterde kakkerlakken, is zijn eigen keuze.
Dat laatste een gevalletje hoe de waard is, vertrouwt ie zijn gasten.quote:Op donderdag 21 september 2017 15:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik heb al een stuk of drie keer aan je gevraagd of je überhaupt enig benul hebt van hoe wetenschap werkt.
En waarom jij het wel OK vindt om homeopathische middelen aan volwassenen te geven maar niet aan kinderen.
En ik heb ook nog wat gezegd over jouw visie op 'chemische troep' en 'genetische manipulatie' waar je niet op in gaat.
Dus, als je zo graag je mening wil verkondigen, waarom onderbouw je die dan niet met inhoud?
[..]
Als die keuze op feiten gebaseerd is, jazeker. Vrijheid om te kiezen is niets mis mee.
Jammer genoeg zijn er veel te veel mensen die daadwerkelijk er van overtuigd zijn dat homeopathie werkt, en daarom kiezen voor niet-werkende behandelstrategiën. Dáár zit het probleem. De gemiddelde mens is gewoon niet in staat om goed overwogen keuzes te maken als het om complexe materie als geneeskunde en wetenschap gaat.
Kijk maar naar jezelf: jij bent er absoluut van overtuigd dat geld de enige drijfveer is in de medische sector.
Het is een ontzettend grove en flagrant asociale houding tegenover alle medici, wetenschappers en harde werkers die werkelijk naar beste eer en geweten hun werk doen, en getuigt behalve van een ontzettend gemis aan kennis ook van een gebrek aan gevoel jegens anderen.
Waarom zo cynisch? Het gaat over mijn leven.quote:Op donderdag 21 september 2017 15:03 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Niks mis mee, het drinken van al die wijn. Maar verklaard wel je verwarde postings.
Wijn wordt ook niet homeopathisch aanbevolen, dus valt eigenlijk al buiten dit topic! Of staat er achter op jouw wijnflessen dat het eigenlijk een medicamentje is tegen slecht slapen? En is die pijn in de schouder nou ook over? Anders neem je toch een slokje sulphur verdunt met 300 liter water?
Ken je de denkfout van de valse gelijkwaardigheid? Jij bent daar constant schuldig aan. Zodra de Gamma je verf gaat verkopen die geen verf is volgen er inderdaad consequenties voor de Gamma. Weinig mensen die dan gaan klagen dat de concurrent van de Praxis verboden is.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat moeten we dan doen met mensen die niet ons product willen hebben, maar liever naar de concurrent gaan?
Moeten we dan onze concurrent dan maar gaan verbieden?
Dus jij wil graag een keuze maken prima. Homeopathie moet dus verboden worden want we weten de bijwerkingen niet. En als je iets niet weet kun je ook geen keuze maken.quote:Op donderdag 21 september 2017 14:31 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, dat begrijp je verkeerd.
Mensen die hier voor kiezen, moeten gewoon die keuze blijven houden.
Als ik naar de tandarts ga, wil ik altijd verdoofd worden ongeacht de behandeling.
Ja, het is angst, en het is irrationeel.
Maar moet de overheid voor mij gaan bepalen wat goed voor me is?
Terwijl die zelfde overheid alleen kan argumenteren met een zakjap in hun zachte handjes?
Wedden dat diezelfde overheid de beste medische zorg heeft die de mensheid kan bieden?
Dus het is gewoon een kwestie van geld. Niet van ethiek.
Zo 'eerlijk' zijn al die reguliere medicaties nu ook weer niet met hun soms onverwachtste en ronduit levensgevaarlijke bijwerkingen. Heb wederom in dichte kring meegemaakt hoe een ogenschijnlijk onschuldig medicijn toch ernstige orgaanschade kon opleveren.quote:Op donderdag 21 september 2017 15:01 schreef Tchock het volgende:
Veel mensen hier snappen het artikel niet helemaal, en ook niet wat het probleem is. Homeopathische middelen worden niet verboden, de overheid komt het niet opleggen. Voorlopig verandert er niets want dit is simpelweg een advies van een niet-bindend adviesorgaan.
Maar dat terzijde: het advies is wel goed. Homeopathische middelen mogen verkocht worden als geneesmiddel terwijl ze niet getest hoeven te worden op werkzaamheid. Als je een echt medicijn op de markt wil brengen moet je uitgebreid aantonen dat het werkt maar als je een homeopathisch middel op de markt wil brengen hoef je alleen maar aan te tonen dat het niet giftig is. Vervolgens mag het bij apotheken etc verkocht worden.
Homeopathie is volstrekte nonsense. Als mensen dat willen kopen mogen ze dat uiteraard doen, maar de huidige situatie verleent een volledig onterechte schijn van werkzaamheid. Trek het gewoon gelijk met medicijnen, dat is veel eerlijker.
Dit eigenlijk wel ja.quote:Op donderdag 21 september 2017 12:21 schreef Wespensteek het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat het drinken van wijn werkt om te slapen. Ik slaap ook al jaren slecht en wijn maakt het erger. Ik heb trouwens nergens pijn, maar ik kan gewoon niet slapen.quote:Op donderdag 21 september 2017 15:14 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom zo cynisch? Het gaat over mijn leven.
En nee, drank is geen medicijn. Niet officieel. Wat raadt jij me dan aan? Ik wil slapen. En ik kan dat niet goed. Wordt om de 15 minuten wakker van de pijn.
Ben ik nu echt verward? Of de arts die het niet meer weet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |