abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173883089
Ik vond het eerst ook vreselijk dat ik medisch was. Maar als voordeeltje kreeg ik iedere controle een echo :+ . Ik heb tijdens de gehele zwangerschap dan ook 16 echo's gekregen. Was wel bij de gynaecoloog trouwens, niet bij de klinisch verloskundige
  Moderator woensdag 20 september 2017 @ 08:41:59 #152
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_173883411
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 07:25 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Moet dat echt?
Want ik slik ook AD en ze zeiden mij (in NO dan wel) dat het enige kan zijn dat ze iets rustiger op gang komen, die kleintjes. Heb er ttt veel over gelezen omdat ik tijdens mijn zwangerschap was begonnen.
Ik mocht gewoon naar huis. Wellicht kan de kraam een extra oogje in t zeil houden?

ViviWars heeft mij toen van onderzoeksrapporten voorzien hierover. Je zou het aan haar even kunnen vragen.
Ik dacht dat dit Nederlands beleid was. Birdie en GewoonMezelf beaamde dit ook. Maar als het ook anders kan ben ik daar zeker benieuwd naar!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_173883645
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 08:41 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik dacht dat dit Nederlands beleid was. Birdie en GewoonMezelf beaamde dit ook. Maar als het ook anders kan ben ik daar zeker benieuwd naar!
Kan best hoor maar toen ik me verdiepte in de "gevolgen" dacht ik dat ik dat ook best zelf in de gaten kon houden.
Niet mijn bedoeling om NLs beleid te ondergraven! Maar ik vond de gevolgen van AD (zoals gelezen in die onderzoeken)iig meevallen :)
  woensdag 20 september 2017 @ 09:26:27 #154
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_173883979
Dames, wat is er op tegen om "medisch" te zijn?

Ik geloof dat ik het mijn lief sowieso niet in zijn hoofd krijg om thuis te mogen bevallen ivm "risico's " en hij is nogal risicomijdend.... :{w

of draait het om meer dan de mogelijkheid om thuis te kunnen bevallen?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_173884546
Medisch zijn betekent dat je niet naar een verloskundige gaat tijdens je zwangerschap, maar naar een gyn in het ziekenhuis voor je controles. Ze houden je dan extra in de gaten en je krijgt meer echo's enzo.
Een verloskundige is veel laagdrempeliger en door ook tijdens je zwangerschap nog steeds naar het ziekenhuis te moeten, voel je je mogelijk nog steeds anders en niet "gewoon zwanger". Je moet dan idd ook in het ziekenhuis bevallen

Ik heb morgen een echo. Ben benieuwd hoe het met de kalk is en mijn bms en eitjes.
Mijn buik is intussen bont en blauw van de cetrotide. Klotespul
  Moderator woensdag 20 september 2017 @ 10:43:01 #156
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_173885197
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:01 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Kan best hoor maar toen ik me verdiepte in de "gevolgen" dacht ik dat ik dat ook best zelf in de gaten kon houden.
Niet mijn bedoeling om NLs beleid te ondergraven! Maar ik vond de gevolgen van AD (zoals gelezen in die onderzoeken)iig meevallen :)
Ik zal het nog eens aan de gyn voorleggen. Ik dacht dat ik het al eens gevraagd had maar weet het niet meer zeker :@

quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:26 schreef Barreltje het volgende:
Dames, wat is er op tegen om "medisch" te zijn?

Ik geloof dat ik het mijn lief sowieso niet in zijn hoofd krijg om thuis te mogen bevallen ivm "risico's " en hij is nogal risicomijdend.... :{w

of draait het om meer dan de mogelijkheid om thuis te kunnen bevallen?
Wat Arja zegt, het is een stuk minder laagdrempelig. En voor mij was thuis bevallen wel iets wat ik graag wilde. Maar ach, ik heb dat romantische beeld van zelf zwanger worden en thuis bevallen toch al flink bij moeten stellen :')
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 20 september 2017 @ 11:14:27 #157
319308 Tink89
To live is to dance
pi_173885757
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 21:05 schreef Elleska het volgende:

[..]

zit er bij jou in de buurt een VK die samenwerkt met het ziekenhuis?

ik moet nog horen wat het samenwerkingsverband precies inhoud maar als ik het goed begrijp dan zijn de standaard controles gewoon bij de VK. de VK heeft dan weer direct contact met de gyn waardoor er wel extra zorg kan worden geboden.
Jawel, we kunnen straks bij Livive terecht als het zo ver zou zijn, die werken nauw samen in een team met vk's en gyns. Het gaat me niet zo om het anders voelen, maar om de tekst van de huisarts. Ze zei zoiets als: "want jouw baby loopt straks natuurlijk wel meer risico omdat hij in jouw buik moet groeien." En dat vond ik best een beetje confronterend.

En verder is er niks mis met medisch zijn, het is alleen wat onpraktischer. Ziekenhuis is tamelijk ver weg en afspraken zijn dan per definitie onder werktijd enzo... Het is het allemaal waard hoor, als er dan ook echt een gezonde baby komt, maar wel onhandig.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 20 september 2017 @ 11:18:46 #158
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_173885840
ahh op die fiets :)

ik ben het stadium idd ook al voorbij dat een zwangerschap op een normale manier zou verlopen :P zoals je zegt Majo.. zwanger worden gaat al niet normal.. dan zal die zwangerschap ook wel wat met zich meebrengen..

ik geloof dat ik vanwege mijn gewicht vast wel extra controles krijg.. en aan de andere kant lijkt het mij ook heel gek om de "veilige"omgeving van het ziekenhuis ( nu, zo tijdens de medische molen) te verlaten en het allemaal zelf uit te moeten zoeken :o
  woensdag 20 september 2017 @ 11:23:17 #159
319308 Tink89
To live is to dance
pi_173885915
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2017 11:18 schreef Barreltje het volgende:

ik ben het stadium idd ook al voorbij dat een zwangerschap op een normale manier zou verlopen :P zoals je zegt Majo.. zwanger worden gaat al niet normal.. dan zal die zwangerschap ook wel wat met zich meebrengen..

ik geloof dat ik vanwege mijn gewicht vast wel extra controles krijg.. en aan de andere kant lijkt het mij ook heel gek om de "veilige"omgeving van het ziekenhuis ( nu, zo tijdens de medische molen) te verlaten en het allemaal zelf uit te moeten zoeken :o
Dat kan ik me dan ook wel weer voorstellen, dat je je dan ineens wel heel plotseling 'losgelaten' zou voelen. Ik ben me nu aan het inlezen van de combinatie Quetiapine en zwangerschap. De huisarts heeft dan voorgeschreven om beter te slapen tussen alle stress door, maar het mag absoluut niet bij een zwangerschap. En ik wil ook niet eicellen vertiefen die nu al in de maak zijn ofzo... Morgen weer een afspraak, dan maar even overleggen wat ze vindt. En dan 6 oktober terug naar de endocrinoloog.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_173886037
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2017 11:18 schreef Barreltje het volgende:

Ik kreeg de eerste 2 echo's nog bij de gyn en daarna werd ik overgedragen aan de verloskundige. Ik vond het heerlijk om toen "gewoon" te zijn en had een probleemloze zwangerschap. Verloskundigen vond ik minder zakelijk en persoonlijker en ze namen meer tijd.
Je wordt zeker niet losgelaten en mag altijd bellen of een keer extra langskomen als je onzeker bent. Je hoeft het niet allemaal zelf uit te zoeken, ze nemen je bij de hand.

Als je overgewicht hebt kan het idd zijn dat je medisch bent. Ik weet niet waarvoor daar de grens precies ligt
pi_173886088
voor mijn gevoel niet zozeer het niet thuis bevallen maar vooral het verschil tussen heel laagdrempelig om de hoek naar de VK of met een veel hogere drempel en +30min reistijd naar het ziekenhuis.
en als er iets is kan de VK makkelijk even langs komen terwijl ik bij het ziekenhuis dan vervoer moet regelen om daarheen te gaan.
met risico op een snelle bevalling lijkt het me ook wel prettig als de VK eerst komt checken of het wel verantwoord is om de auto in te stappen. zelfs met een medische indicatie is thuis bevallen altijd nog veiliger dan in de auto.

en zo nog wat overwegingen waardoor voor mij de VK veiliger voelt dan het ziekenhuis. het nadeel is wellicht minder echo's?
  woensdag 20 september 2017 @ 11:31:22 #162
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_173886099
Het is helemaal geen vaststaand iets dat je in het ziekenhuis MOET bevallen bij ivf/icsi/iui.
Je mag dan gewoon naar een verloskundige toe tenzij andere indicaties.

Je hebt veel meer keuze's op dat gebied dan dat je vaak krijgt.
Ook is thuisvallen niet meer risicovol dan poliklinisch bevallen
  woensdag 20 september 2017 @ 11:37:18 #163
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_173886236
ahh de praktische bezwaren zijn idd anders voor iedereen geloof ik..

wij wonen nu ongeveer 5a 10 minuten met de auto bij de geboorte kliniek vandaan..dus dat is vast te doen.. en ik denk dat dat em dus ook gaat worden ..

Mijn huidige ziekenhuis is 15 min van het werk vandaan, dus ook geen problem..
volgens mij begint het medische traject pas bij een BMI van 40 of hoger, dan moet je VERPLICHT bij een gyn. heb je een BMI van 30 of hoger dan krijg je wel al extra controles, maar kan je vlgs mij nog wel onder behandeling van een VK blijven..

en risico's van thuis bevallen.. mijn lief is voor zijn werk risico analist.. en :N de grootste sceptisus die er is.. dus.. neuh.. thuis bevallen gaat em niet worden.. al zou ik het denk ik wel erg graag willen..
  woensdag 20 september 2017 @ 11:41:19 #164
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_173886323
Zonder te willen doen alsof een verloskundige de hemel is en het ziekenhuis vreselijk en onpersoonlijk, wil ik nog wel aan de bovenstaande schrijfsters toevoegen:

- meer echo's is niet perse betere zorg, hoe meer echo's je maakt hoe meer kans er iets dat je 'iets ziet' dat follow-up behoeft en uiteindelijk niks is. dit gaat uiteraard niet over de situaties waarin die echo's nodig zijn.

- als je medisch bevalt, dus in de tweede lijn, dan staat degene van dienst aan je bed en dat wisselt ook nog eens elke 5 a 8 uur, idem voor de verpleegkundige. er is dus minder continuïteit dan met je eigen verloskundige (met wie je gewoon naar het ziekenhuis kan gaan als je dat wil).

- als je medisch bevalt, krijg je meestal automatisch een CTG (aka hartfilmpje, dus banden om je buik of soms inwendige monitoring). het is niet bewezen dat je daarmee meer kans hebt op een kind in goede conditie bij geboorte, als je medische indicatie niks met het kind te maken heeft (bijv: je eigen gewicht, een ziekte bij jezelf, etc). het medisch personeel bekijkt je wel als hoog-risico patiënt en naar aanleiding van wat ze zien op het CTG kan er worden ingegrepen. als je kind dan roze en schreeuwend ter wereld komt, zul je nooit weten hoe dat was gegaan zonder knip/vacuumpomp/keizersnee. je bent blij met de goede uitkomst. maar de kans is erg groot dat het anders ook goed was gegaan. want een goed CTG betekent dat het goed gaat met het kind, maar een afwijkend CTG betekent niet automatisch dat het slecht gaat.

Ik kan me wel voorstellen dat het gek voelt hoor om door het ziekenhuis 'los te worden gelaten' na een lang traject zoals Barreltje schreef. Maar het is ook gek om straks met je verse baby thuis te zitten. En dat is een heel leuk soort gek. Dat zou die verloskundigenpraktijk ook wel eens kunnen zijn.

Aha, er kwam een post bij. Nee, je bent niet VERPLICHT om naar de gynaecoloog of het ziekenhuis te gaan bij een BMI van 40 of hoger. Je hebt altijd vrije keuze om met je lichaam te doen wat je wil. Het is wel protocol. Geen wet. Als je besluit het protocol niet te willen volgen, kan je op zoek gaan naar een verloskundige die je wil begeleiden.

Als dit als ongepast wordt gezien in een topic waar jullie helaas nog niet zwanger zijn, haal ik het met alle liefde weer weg. Maar hier al over nadenken is heel begrijpelijk.

Edit: bovenstaande overwegingen gelden alleen voor de 'baat het niet dan schaadt hiet niet'-gedachte over medisch zijn tijdens zwangerschap/bevalling zonder duidelijke medische indicatie!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 20 september 2017 @ 11:44:31 #165
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_173886398
quote:
7s.gif Op woensdag 20 september 2017 11:37 schreef Barreltje het volgende:

en risico's van thuis bevallen.. mijn lief is voor zijn werk risico analist.. en :N de grootste sceptisus die er is.. dus.. neuh.. thuis bevallen gaat em niet worden.. al zou ik het denk ik wel erg graag willen..
Die risico's zijn helemaal niet groter. Even voor de duidelijk.
Hij mag dat zo zien maar dat is gewoon niet waar.
  woensdag 20 september 2017 @ 11:53:36 #166
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_173886525
quote:
17s.gif Op woensdag 20 september 2017 11:44 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

Die risico's zijn helemaal niet groter. Even voor de duidelijk.
Hij mag dat zo zien maar dat is gewoon niet waar.
ahh! dan ben ik erg benieuwd naar de statistieken.. zodat ik die TZT aan hem kan laten zien! ^O^

en lemijn, ik zelf vind het niet ongepast hoor.. soms vind ik het jammer dat ik door het medische gedoe meestal niet over zulke dingen na wil denken.. dat stop ik dan snel weer weg want : "je moet eerst maar eens zwanger worden".. maar ik mis het ook wel.. een beetje dromen/mijmeren over wat als.. die positieve vibe vind ik er af en toe best bij horen.. en .. we denken hier allemaal na over de toekomst.. over hoe je de dingen ziet.. niet meer zo rooskleurig als vroegah.. maar gewoon feitelijk en ik vind zelf dat zo'n discussie hier best gevoerd mag worden.. zeker omdat sommigen van ons vanwege medicijn gebruik of andere NIET direct IVF/ICSI/IUI gerelateerd al dan niet medisch zijn..
  Manager PR/Moderator woensdag 20 september 2017 @ 12:08:32 #167
269689 crew  Viv
pi_173886765
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 08:41 schreef MaJo het volgende:
Als jouw antidepressivum tot de groep SSRI's behoort, dan schrijft de Nederlandse richtlijn (van psychiaters, gynaecologen en kinderartsen samen) voor dat jullie na 12 uur observatie naar huis mogen als alles goed gaat. :Y) Ontwenningsverschijnselen treden vaak pas later op, maar dat is ook thuis goed in de gaten te houden.

Oh, en als er verder geen reden is om "medisch" te zijn, mag je voor begeleiding van de zwangerschap bij de gewone verloskundige zijn, én zij begeleidt ook jouw bevalling in het ziekenhuis! Dit heet een plaatsindicatie, en dit is dus alleen vanwege de opvang en observatie van de baby.

[ Bericht 7% gewijzigd door Viv op 20-09-2017 12:16:11 ]
pi_173888604
Je kan ook medisch zijn en bij de verloskundige lopen tot vlak voor de bevalling he ;)
Ik heb tussen de 12 en 35 weken bij de verloskundige gelopen ondanks dat ik medisch was (ks en hellp in de bevalling ervoor). Dit was mijn eigen keuze en ik werd hierin gesteund door de gyn.

Zo, ik ben weer weg :* voor jullie allemaal hier :)
  Moderator woensdag 20 september 2017 @ 15:01:51 #169
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_173890201
quote:
17s.gif Op woensdag 20 september 2017 11:31 schreef Budabuddumbam het volgende:
Het is helemaal geen vaststaand iets dat je in het ziekenhuis MOET bevallen bij ivf/icsi/iui.
Je mag dan gewoon naar een verloskundige toe tenzij andere indicaties.

Je hebt veel meer keuze's op dat gebied dan dat je vaak krijgt.
Ook is thuisvallen niet meer risicovol dan poliklinisch bevallen
Uhm, dat zegt toch ook niemand :?

Lemijn en vivi bedankt voor de extra informatie!
pi_173890473
Ik heb gelukkig zelf alleen maar hele fijne artsen gehad. Rondom de geboorte van eerste (met complicaties) en de miskramen ook altijd het gevoel gehad dat ik de regie had. O+
Als ik zwanger zou raken ben ik niet per definitie medisch, maar ik zou er werkelijk niks op tegen hebben. (Behalve dat de vk inderdaad een stuk dichterbij zit.)

Succes morgen met de echo Arja, mag je dan ook stoppen met het klotespul?
pi_173893026
Ik heb net telefonisch consult gehad en de gynaecoloog wil nu op dag 3, 7 en 10 na eisprong op progesteron prikken (die moet ik dus zelf zien te vinden). Aan de hand van de uitslagen verder kijken.
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_173893080
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 23:02 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat dat rot voelt. Ik ben ook per definitie medisch omdat ik antidepressiva slik. Toen ik erachter kwam dat ik in het ziekenhuis moet bevallen en een paar dagen ter controle moet blijven was dat wel even slikken.
Dat kan nog meevallen! Vriendin van mij is begin september bevallen en slikte antidepressiva, en die was dezelfde avond alweer thuis. Met baby.
Kwak
pi_173893351
Gigi nee dat klotespul is om te voorkomen dat de eitjes te vroeg springen. Ik stop daar pas 2 dagen voor de punctie mee dacht ik en de dag daarna zet ik dan de ovitrelle
  Moderator woensdag 20 september 2017 @ 17:37:19 #174
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_173893735
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 17:12 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat kan nog meevallen! Vriendin van mij is begin september bevallen en slikte antidepressiva, en die was dezelfde avond alweer thuis. Met baby.
Dat zijn de betere berichten ^O^ Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat vrouwen niet altijd 48 moesten blijven, als alles er goed uit ziet. Waarschijnlijk is het meer protocol?
pi_173896340
Wow! Heel wat gemist. Mag ik eerlijk zijn dat ik nog nooit heb nagedacht of ik thuis of in het ziekenhuis zou willen bevallen. Sowieso bevallen.. voelt nog als zo'n ver-van-mijn-bed-show. En toch is het tof als je er wel over nadenkt en er over kan mijmeren, zoals Barreltje zegt. Wat mij betreft lekker doen en zeker hier ook spuien. En bedankt Lemijn en andere dames voor de aanvullende, onderbouwende informatie :) vind ik tof van jullie. Ook mooi beschreven! Met respect voor alle perspectieven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')