Ja, die leraar laat leerlingen nablijven omdat hij daar zin in heeft.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat kan ik prima zelf bepalen. En het is prima te organiseren. Maar als iedereen maar doet waar hij zelf zin in heeft is dat inderdaad niet te doen. Gelukkig heeft iedereen in Nederland een klok.
Inderdaad!quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zijn lokaal zit boven, ik kan helemaal niets zien zonder de school binnen te gaan en naar boven te gaan.
Maar punt is, als mijn kind om 15.00 uur ergens moet zijn en dat prima haalbaar is als hij gewoon om 14.30 naar buiten komt, maar niet als ze zonder enige waarschuwing of overleg om 14.40 nog niet buiten zijn, ja dan ga ik hem wel uit de klas halen.
En nee, dan ga ik geen discussie met de juf aan hoe wie wat waar en waarom.
Ah... nou is hij ineens medeschuldig aan het nablijven.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:17 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als je zoon zelf (mede)schuldig is aan het nablijven: natuurlijk niet.
Kinderen krijgen is een recht, snap dat dan.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je zo'n druk leven hebt, moet je misschien niet aan kinderen beginnen.
Waarom zou het pas gepast zijn om na 10 minuten de directeur te vragen?quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:21 schreef ootjekatootje het volgende:
Nee, want na 10 minuten zou het pad gepast zijn naar de directie te gaan, die naar de leraar te sturen en dan ben je 30 minuten verder/ te laat....
Want dat is wat jij uit mijn tekst haaltquote:Op dinsdag 5 september 2017 10:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, die leraar laat leerlingen nablijven omdat hij daar zin in heeft.
Als je een hele klas laat nablijven (groep 3 nota bene) voor het wangedrag van 2 kinderen terwijl je weet welke 2 kinderen dat zijn, dan ben je idd niet handig bezig.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, die leraar laat leerlingen nablijven omdat hij daar zin in heeft.
Dat weet je dus niet als je buiten de klas staat.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:22 schreef Leandra het volgende:
Ah... nou is hij ineens medeschuldig aan het nablijven.
Maar als hij er niet medeschuldig aan is wel?
In het genoemde voorbeeld was het kind toch niet medeschuldig aan het nablijven? De hele klas moest nablijven wegens wangedrag van 2 leerlingen.
Nee, dat zeggen we niet, we gaan het gesprek best aan, maar niet in een volle klas met kinderen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ook mooi hoe de belangenvereniging voor ouders aangeeft dat het probleem ligt bij leraren die niet tegen kritiek kunnen en meteen in de verdediging schieten, terwijl al twee ouders hier hebben aangegeven niet eens het gesprek aan te willen gaan als de leraar iets doet dat hen niet aanstaat.
Wauw. Soms zie jij dus wel individuen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Logisch nadenken. De enigen die schuld hebben aan onbeschoft gedrag van ouders, zijn ouders die zich onbeschoft gedragen. Die leraren lokken dat niet uit door hun keuzes niet of onvoldoende uit te leggen.
Ah okay, dus "mijn kind moest nablijven" is nu een goed excuus om afspraken niet op tijd na te komen?quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Neuh, het probleem is onterecht te laat komen. Als je kind moet nablijven, komt het met gegronde reden te laat. Als je kind een kleurplaat moet afmaken, is dat geen goede reden om te laat te zijn.
Als je dat verschil niet begrijpt, moet je helemaal niet beginnen aan kinderen.
quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Neuh, het probleem is onterecht te laat komen. Als je kind moet nablijven, komt het met gegronde reden te laat. Als je kind een kleurplaat moet afmaken, is dat geen goede reden om te laat te zijn.
Als je dat verschil niet begrijpt, moet je helemaal niet beginnen aan kinderen.
Stel: je haalt je kind uit de klas. Je hebt later een gesprek met de leraar en het blijkt dat jouw kind wél schuldig is. Laat je de school je kind dan nog straffen?quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:26 schreef Leandra het volgende:
Nee, dat zeggen we niet, we gaan het gesprek best aan, maar niet in een volle klas met kinderen.
En dat is ook precies waar dit topic over gaat.... ouders die op het verkeerde moment en op de verkeerde manier met de leerkracht "in gesprek" willen.
o jij denkt dat deze niets te doen hebben, 10 minuten nadat de bel is gegaan? Wat nu als een andere ouder er staat en tijd nodig heeft?quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Waarom zou het pas gepast zijn om na 10 minuten de directeur te vragen?
En ik kan me niet voorstellen dat een directeur er 20 minuten over doet om naar de klas te gaan en te overleggen.
Maar een afspraak bij een KNO-arts is toch wat anders dan een training bij een sportclub?quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb geen reden voor die afspraak om 15.00 uur genoemd, kan net zo goed bij de KNO-arts zijn hè.... betaalt de school dan even de kosten voor de gemiste afspraak?
Dat zet de boel waarschijnlijk wel lekker op scherp tussen de ouders en de leerkracht (en de leerlingen), als de directeur even komt vertellen dat het nablijven is afgelopen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Waarom zou het pas gepast zijn om na 10 minuten de directeur te vragen?
En ik kan me niet voorstellen dat een directeur er 20 minuten over doet om naar de klas te gaan en te overleggen.
Hoe weet jij nou dat het zo is gegaan? Je hebt alleen de beweringen van iemand die eerlijk toegeeft niet eens gevraagd te hebben naar de beweegredenen van de docent.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je een hele klas laat nablijven (groep 3 nota bene) voor het wangedrag van 2 kinderen terwijl je weet welke 2 kinderen dat zijn, dan ben je idd niet handig bezig.
Dat principe werkt misschien prima bij oudere kinderen, en het werkt prima als je niet weet wie iets gedaan heeft, maar in deze leeftijdsgroep vind ik het een behoorlijk domme manier van straffen.
Iedereen heeft er best begrip voor als je iemand onderbreekt en zegt "sorry, mijn kind zit nog in de klas en hij/zij moet naar <afspraak>. Kunt u even kijken wat er aan de hand is?". Dat noemt men prioriteiten stellen en dat is ook geen probleem.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:29 schreef ootjekatootje het volgende:
o jij denkt dat deze niets te doen hebben, 10 minuten nadat de bel is gegaan? Wat nu als een andere ouder er staat en tijd nodig heeft?
Ja, gelukkig kunnen ze wel de link leggen dat de rest er niets aan kon doen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je een hele klas laat nablijven (groep 3 nota bene) voor het wangedrag van 2 kinderen terwijl je weet welke 2 kinderen dat zijn, dan ben je idd niet handig bezig.
Dat principe werkt misschien prima bij oudere kinderen, en het werkt prima als je niet weet wie iets gedaan heeft, maar in deze leeftijdsgroep vind ik het een behoorlijk domme manier van straffen.
Ah, dan mag ik wel mijn kind gewoon uit de klas halen (net zo rustig als dat ik dat zou doen als hij naar hockey moest).....quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:30 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Maar een afspraak bij een KNO-arts is toch wat anders dan een training bij een sportclub?
Dat eerste is gewoon noodzakelijk, hockey niet (hoe zonde het van de tijd en geld ook is.) Als je dan even rustig naar binnenloopt, aanklopt op de deur en even vriendelijk aangeeft bij de docent dat je een afspraak hebt bij een arts, zullen er denk ik maar weinig leerkrachten hier een punt van maken hoor. Zeker als je ook even laat weten dat je best nog even met de leerkracht en je kind om de tafel wil gaan zitten mocht er iets gebeurd zijn.
En je weet van tevoren niet wat er precies gebeurd is. Misschien is het de hele dag al een ge-etter en gedoe onderling tussen verschillende leerlingen. Dan kan het in het belang van de gehele groep belangrijk zijn om de situatie even te bespreken en uit te spreken met z'n allen. (Ik neem aan dat met nablijven niet bedoeld wordt dat iedereen 10 kantjes regeltjes moet overpennen?)
En mocht dat niet zo zijn, dan is het inderdaad niet zo handig van een docent om de hele groep te laten nablijven nee. Maar ik neem aan dat dit eerder uitzondering dan regel is.
Als je post als een tokkie is het niet gek dat iemand anders je daadwerkelijk ook tokkie noemt.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Goedzo, gelijk schelden, als een echte tokkie.
Als het een directeur met kloten is vertelt hij je vriendelijk buiten de poort te wachten.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zet de boel waarschijnlijk wel lekker op scherp tussen de ouders en de leerkracht (en de leerlingen), als de directeur even komt vertellen dat het nablijven is afgelopen.
Invaller staat 10 minuten na de bel te foeteren op twee meiden in de klas. Rest moest met de handen over elkaar wachten.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe weet jij nou dat het zo is gegaan? Je hebt alleen de beweringen van iemand die eerlijk toegeeft niet eens gevraagd te hebben naar de beweegredenen van de docent.
Zeker op die leeftijd, het is echt heel erg onhandig om het zo te doen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, gelukkig kunnen ze wel de link leggen dat de rest er niets aan kon doen.
Maar vind het persoonlijk ook een rare manier. Dat had ik graag op een rustig moment willen bespreken.
Maar vind dat je dat pas doet als het vaker zou voorkomen.
Klassikaal straffen zorg imo voor onrust binnen een groep kinderen.
Er is niets om asociaal gedrag, laat staan bedreiging of een dergelijke bedreigende manier van verhaal halen goed te praten. Dit kan gewoon niet.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hij zegt dat dit komt doordat leraren niet bereid zijn uit te leggen waarom ze bepaalde keuzes maken. Dat is echter niet het probleem. Het probleem zijn de onbeschofte omgangsvormen van sommige ouders. Die komen niet doordat leraren niet bereid zijn iets uit te leggen.
Daarnaast leg je alsnog het probleem bij de leraren neer als je stelt dat ze steviger in hun schoenen moeten leren staan. Prima als je dat wilt, maar het probleem is dat sommige ouders ronduit onbeschoft zijn. Dat los je niet op door sterker in je schoenen te staan.
eens.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zeker op die leeftijd, het is echt heel erg onhandig om het zo te doen.
Mogelijk zorg je ervoor dat de twee veroorzakers uitgekotst worden door de groep (en dat kan dan nog heel lang duren), want de basis voor de vriendschappen en dergelijke is nog lang niet zo sterk, plus dat je de onschuldigen (de overige 30) leert dat ze gestraft kunnen worden voor iets dat ze niet gedaan hebben, en daar is de gemiddelde 6 a 7-jarige nog veel te jong voor, want het gros zit nog met een rechtsvaardigheidsgevoel dat dat niet kan plaatsen.
Ik vind echt dat er een verschil zit tussen noodzakelijke afspraken (medische afspraken die niet anders gepland kunnen worden, een begrafenis, of van mijn part een afspraak met de loodgieter die echt niet anders gepland kon worden) dan een afspraak voor een wekelijks terugkerende hobby. En de BSO valt ook onder die noodzakelijke afspraken, maar dat mag en kan de BSO gewoon zelf uitvechten met de leerkrachten lijkt me. (Misschien vinden die het wel fijn, dat het probleem binnen de groep nog even uitgesproken is, voordat er een horde ongeremde projectielen de bus invliegt en daar door blijft lopen etteren met waar ze mee bezig waren.... en misschien vinden ze het wel niet fijn. Dat zal per situatie verschillen.)quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, dan mag ik wel mijn kind gewoon uit de klas halen (net zo rustig als dat ik dat zou doen als hij naar hockey moest).....
Afspraak is afspraak, de afspraak is dat ik zorg dat hij om 08.30 op school is en dat de school zorgt dat hij om 14.30 weer naar buiten gaat, daarna kunnen wij andere afspraken nakomen, en het maakt niet echt uit of ik om 15.00 uur op het hockeyveld moet zijn, bij de KNO-arts moet zijn of gereserveerd heb voor een high tea.
Als de juf de hele klas dan zo nodig moet laten nablijven (of alleen mijn kind), dan zorgt ze maar dat ik dat tijdig weet.
En nogmaals; misschien dat het op andere scholen anders is; maar bij de school van mijn jongste wordt minimaal de helft van de leerlingen door de BSO opgehaald, en het is niet zo dat de BSO alleen maar kinderen bij die school ophaalt.
Ach hou toch op, je ziet het in de hele samenleving, niet alleen op scholen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er is niets om asociaal gedrag, laat staan bedreiging of een dergelijke bedreigende manier van verhaal halen goed te praten. Dit kan gewoon niet.
Echter is er natuurlijk wel degelijk een probleem met de docenten. Men is slap, te lief , wordt niet voldoende gewaardeerd en beloond. Je krijgt dus vooral idealisten en b-garnituur voor de klas. Veel juffen, weinig meesters.
Ze durven niet eens als groep op te staan tegen het dramatische beleid afgelopen decennia. Laat staan dat ze een boze ouder van repliek dienen. (Temeer omdat de incompetente manager die docent dan ook weer afvalt, of dat het een halve hellsangel is die die lieve juf intimideert).
Als ik soms zie wat voor fouten er in brieven naar ons als ouders staan... Je schaamt je dood. Ik weet dat het lastig is... Maar zelfs de methode aanhouden blijkt voor sommigen te moeilijk. Terwijl zo'n klas bij een goede docent echt direct op hoger niveau komt.we gaan zo slordig om met onze jeugd en daarmee eigen toekomst.
Completeer dit volledig incompetent bestuur en je hebt een clusterfuck van jewelste.
Kortom: er is los van het achterlijke gedrag van sommige ouders wel degelijk een oorzaak voor meer boze ouders.
Groep 3... Dat zijn kinderen van 6. Kunnen best lastig zijn, maar het is havo 3 niet zeg!quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe weet jij nou dat het zo is gegaan? Je hebt alleen de beweringen van iemand die eerlijk toegeeft niet eens gevraagd te hebben naar de beweegredenen van de docent.
Zeker. Het is ook niet goed te praten.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:44 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ach hou toch op, je ziet het in de hele samenleving, niet alleen op scholen.
wat is dan je commentaar?quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Iedereen heeft er best begrip voor als je iemand onderbreekt en zegt "sorry, mijn kind zit nog in de klas en hij/zij moet naar <afspraak>. Kunt u even kijken wat er aan de hand is?". Dat noemt men prioriteiten stellen en dat is ook geen probleem.
Waar was die goede oude tijd dat deugnieten door de meester een flinke tik op hun vingers kregen aangereikt met een houten liniaal.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:42 schreef fathank het volgende:
Echt hilarisch hoe mensen zich in bochten wringen om hun eigen tokkiegedrag goed te praten.
Niet te filmen dit. 10 minuutjes nablijven en de ouders gaan uit hun stekker. Dit land is echt kapot.
Jij gaat de klas in. Jij hebt daar niks te zoeken op zo'n moment. Dat zou je aan de directeur over moeten laten.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:47 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik klopte op de deur, heb gezegd wat je hierboven schreef en heb haar meegenomen.
Ik denk dat het prettiger is voor de leraar dat de directeur binnen komt om te overleggen wat er aan de hand is en daar een passende oplossing mee te bedenken, dan dat er een ouder (en daarna wellicht ook andere ouders "want ootje doet/mag het ook") binnen komt en hun kind ophaalt.quote:Daar heb je imo toch geen directeur voor nodig. Lekker verhaal zeg, groep 3 blijft na om twee meisjes. Directeur komt hiervoor de klas in... Prettig voor de lerares inderdaad.
Je begrijpt het niet. Ze moet naar de hockey.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:50 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Jij gaat de klas in. Jij hebt daar niks te zoeken op zo'n moment. Dat zou je aan de directeur over moeten laten.
[..]
Ik denk dat het prettiger is voor de leraar dat de directeur binnen komt om te overleggen wat er aan de hand is en daar een passende oplossing mee te bedenken, dan dat er een ouder (en daarna wellicht ook andere ouders "want ootje doet/mag het ook") binnen komt en hun kind ophaalt.
Vak burgerschap voor ouders mag wel eens ingevoerd worden.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:48 schreef Loekie1 het volgende:
Ik heb eens een jongetje van een jaar of 5 terechtgewezen omdat hij een ander jongetje 'vertelde' dat ie hem dood ging maken etc. Het jochie was me toch verbaasd dat ik er wat van zei, z'n ouders vinden het blijkbaar prima dat hij dit soort dingen zegt. Zij doen hetzelfde bij zijn juf en meester.
Klopt. Maar dan nog kun je je als ouder gedragen. Het fatsoen ontbreekt bij velen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Groep 3... Dat zijn kinderen van 6. Kunnen best lastig zijn, maar het is havo 3 niet zeg!
Achterlijk om die te laten nablijven als geheel.
Ja, en? Het gaat de school geen reet aan wat er 's middags afgesproken is.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:52 schreef fathank het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Ze moet naar de hockey.
Inderdaad en daar hebben ze ook regels met betrekking tot respect naar vrijwilligers, het team en te laat komen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:52 schreef fathank het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Ze moet naar de hockey.
Maar hoe vaak komt je kind nou te laat bij de sport dan? Want als het eenmalig en uit te leggen is, is dat geen probleem. Als het vaker gebeurt, moet je toch eens kijken waardoor ze steeds te laat komt. En ik kan me niet voorstellen dat dat steeds is doordat de leraar de hele klas na laat blijven.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:55 schreef ootjekatootje het volgende:
Inderdaad en daar hebben ze ook regels met betrekking tot respect naar vrijwilligers, het team en te laat komen.
Natuurlijk heb je daar wat te zoeken. Mijn kind zit daar terwijl het daar al 10 minuten weg had moeten zijn en ik ben niet geïnformeerd. Wettelijk gezien mogen ze je niet eens tegenhouden, ik als ouder heb het gezag over het kind, de school mag mij niet beletten dat gezag uit te oefenen. Buiten schooltijd mag ik dus overal zijn waar mijn minderjarige kind ook is als ik dat nodig acht.quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:50 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Jij gaat de klas in. Jij hebt daar niks te zoeken op zo'n moment. Dat zou je aan de directeur over moeten laten.
[..]
Dit.quote:Op dinsdag 5 september 2017 11:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Natuurlijk heb je daar wat te zoeken. Mijn kind zit daar terwijl het daar al 10 minuten weg had moeten zijn en ik ben niet geïnformeerd. Wettelijk gezien mogen ze je niet eens tegenhouden, ik als ouder heb het gezag over het kind, de school mag mij niet beletten dat gezag uit te oefenen. Buiten schooltijd mag ik dus overal zijn waar mijn minderjarige kind ook is als ik dat nodig acht.
Nu weet ik niet hoe vaak jij een schooldirecteur spreekt, maar die heeft daar helemaal geen tijd voor. Die heeft het namelijk al druk met de ouders die een gesprek met de directeur willen. En die gesprekken worden 9 van de 10 keer gepland aan het eind van de schooldag, want dan zijn de ouders toch al op school.
Waarom moet er een straf bedacht worden die voor sommige kinderen zwaarder uitpakt dan voor anderen?quote:Op dinsdag 5 september 2017 11:00 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maar hoe vaak komt je kind nou te laat bij de sport dan? Want als het eenmalig en uit te leggen is, is dat geen probleem. Als het vaker gebeurt, moet je toch eens kijken waardoor ze steeds te laat komt. En ik kan me niet voorstellen dat dat steeds is doordat de leraar de hele klas na laat blijven.
Best gevaarlijke actie van je... Kwamen ouders geen verhaal halen?quote:Op dinsdag 5 september 2017 10:48 schreef Loekie1 het volgende:
Ik heb eens een jongetje van een jaar of 5 terechtgewezen omdat hij een ander jongetje 'vertelde' dat ie hem dood ging maken etc. Het jochie was me toch verbaasd dat ik er wat van zei, z'n ouders vinden het blijkbaar prima dat hij dit soort dingen zegt. Zij doen hetzelfde bij zijn juf en meester.
Ahja, met de wet gooien. Dat levert een constructief gesprek op met de leraar.quote:Op dinsdag 5 september 2017 11:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Natuurlijk heb je daar wat te zoeken. Mijn kind zit daar terwijl het daar al 10 minuten weg had moeten zijn en ik ben niet geïnformeerd. Wettelijk gezien mogen ze je niet eens tegenhouden, ik als ouder heb het gezag over het kind, de school mag mij niet beletten dat gezag uit te oefenen. Buiten schooltijd mag ik dus overal zijn waar mijn minderjarige kind ook is als ik dat nodig acht.
Nu weet ik niet hoe vaak jij een schooldirecteur spreekt, maar die heeft daar helemaal geen tijd voor. Die heeft het namelijk al druk met de ouders die een gesprek met de directeur willen. En die gesprekken worden 9 van de 10 keer gepland aan het eind van de schooldag, want dan zijn de ouders toch al op school.
Daar valt over te spreken, in een ander topic. Is namelijk behoorlijk offtopic.quote:Op dinsdag 5 september 2017 11:03 schreef Eleiko het volgende:
Waarom moet er een straf bedacht worden die voor sommige kinderen zwaarder uitpakt dan anderen?
Ik gooi niet met de wet, ik reageer op jouw stelling dat ik daar als ouder niks te zoeken heb wat simpelweg niet waar is.quote:Op dinsdag 5 september 2017 11:03 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ahja, met de wet gooien. Dat levert een constructief gesprek op met de leraar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |