quote:School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'
Geen cola, geen energiedrank en zelfs geen limonade meer. Kinderen op basisschool Don Sarto in Tilburg mogen vanaf dit schooljaar alleen nog maar water drinken op school. Tot woede van veel ouders.
Ook het eten wordt er beperkt. De basisschoolkinderen mogen boterhammen of fruit meenemen van thuis. Drankjes en andere etenswaren worden ingenomen en aan het einde van de dag met een uitlegbriefje mee naar huis gestuurd.
De school wil op die manier de kinderen zo gezond mogelijk houden. Maar veel ouders van de school in de Tilburgse Vogeltjesbuurt bepalen liever zelf wat gezond is voor hun kind. Velen beklaagden zich de afgelopen weken bij directeur Ludy Meister. ,,Mijn zoon komt huilend thuis: ik lust geen water'', zegt vader Kevin Rovers. ,,Dat hoeft hij van mij ook helemaal niet. Water is voor honden.''
Hij is deze week al diverse keren met andere ouders naar school gegaan om zijn beklag te doen. Vooralsnog zonder resultaat. Zijn zoontje Jonairo (6) neemt normaal graag een pakje appelsap mee, met een boterkoek. Maar die kreeg de jongen deze week aan het einde van de dag weer mee naar huis. ,,We mogen nog geen Liga-koekje meegeven. Niks. En je kunt een kind niet verplichten om water te drinken, als hij het niet lust. Wat nou als het dertig graden is? Moet hij dan maar uitdrogen?''
Het grootste bezwaar heeft Rovers tegen de bidons die worden gebruikt. ,,Die worden elke dag omgespoeld. Maar als een kind ziek is, komen er bacteriën in. Die spoel je er niet zomaar uit. Dit gaat in tegen de hygiëneregels.''
Droge Liga
Directeur Ludy Meister wil de kinderen juist gezond maken met deze nieuwe regel. ,,Het gebeurt op heel veel scholen. Wat kinderen meenemen wordt steeds zoeter. Toen ik naar school ging kreeg je alleen een droge Liga mee. Maar fabrikanten doen er nu een laagje op, soms komt er een dipsausje bij, er zitten krenten in. Het wordt er niet gezonder op.''
Meister heeft advies ingewonnen bij de GGD. De ouderkamer, waarin ouders van leerlingen zijn vertegenwoordigd, heeft met de nieuwe regels ingestemd. Meister heeft ouders dit voor de vakantie al geprobeerd uit te leggen, maar met wisselend succes. ,,Het is bij sommigen nog niet helemaal duidelijk. Daarom gaan we ze volgende week nog een keer informatie geven. In bijvoorbeeld ranja zitten ook suikers. We hebben ouders uitgelegd hoeveel en hoe lang het duurt voor ze die verbrand hebben. Dat lukt niet in de kleine pauze.''
Gevangenis
Kevin Rovers en zijn medestanders laten het er niet bij zitten. ,,Dit begint op een gevangenis te lijken. Ik snap dat school regelgeving heeft tegen dikke kinderen, maar mijn zoon eet thuis wel gewoon zijn aardappels, groente en vlees. Hij is gewoon gezond.''
Meisters stelt overigens wel dat er mogelijk nog iets kan veranderen. ,,Niets wat je beslist is voor het leven.''
Bron
quote:Ik vind het vrij ver gaan met afpakken etc., maar juist die ene vader van Jonairo laat zien waarom het nodig is. Als je serieus denkt dat altijd appelsap met boterkoek mee naar school normaal is en dat je kind geen water "lust" en "uitdroogt" als er geen appelsap wordt aangeboden, dan heb je echt even een reality check nodig.
Hier op de school van mijn kinderen zijn ze niet zo streng, maar zetten ze meer in op voorlichting en het aanbieden van groente en fruit. Een keer per jaar hebben ze waterweek o.i.d. en krijgen ze een gratis bidon. Ik zou dus eerder voor zo'n aanpak kiezen en snap de verontwaardiging van de ouders hier wel. Je mag zelf beslissen of je kind een Liga meekrijgt. En die papa van Jonairo heeft denk ik even een cursus opvoeden nodig als je kind geen water lust (vooropgesteld dat er geen stoornis meespeelt hier, want dan kan ik me er wel weer iets bij voorstellen, maar dat zou dan vast in het artikel gestaan hebben).
Ouder1 moet je dan ook niet al te serieus nemen...quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:32 schreef Faeroer het volgende:
Ik zie geen eiwitten en vetten, je hebt een hekel aan de hormoonspiegel en eiwitsynthese van je kinderen?
Daar is iedereen het wel over eens maar dat betekent natuurlijk niet dat al die ouders zo zijn... Of ik moet wat gemist hebben.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:41 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, uit de "Water is voor honden" opmerking van vader kun je al opmaken dat het ouders betreft die idd geen idee hebben wat wel of niet goed voor hun kind is, kind zal ook wel geen wortel mee mogen omdat wortels voor konijnen zijn.
Als dat van die GTA V post werkelijk waar is dan (heb geen FB, dus ik kan dat moeilijk controleren), dan zijn de ouders van dat joch wat mij betreft sowieso al ongeschikt.
Volgens mij is er iig een vrij grote eensgezinde groep die zo denkt.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar is iedereen het wel over eens maar dat betekent natuurlijk niet dat al die ouders zo zijn... Of ik moet wat gemist hebben.
Het gaat in het artikel alleen over de kleine pauze. Mag ik vragen of dat voor jouw kinderen het enige moment is dat zij eten op een dag???quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:32 schreef Faeroer het volgende:
[..]
Ik zie geen eiwitten en vetten, je hebt een hekel aan de hormoonspiegel en eiwitsynthese van je kinderen?
Nog even een keer over die "kleine pauze" waar staat dat eigenlijk?quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:45 schreef Leandra het volgende:
Zo te lezen gaat het bij die school ook nog eens alleen om de kleine pauze, dus niet om een continurooster waarbij het om een pauze en de lunch zou gaan.
Dan snap ik het gejengel van die ouders helemaal niet... een boterkoek mee voor de kleine pauze
Impliceert dat ze de hele dag op school zitten zonder tussen de middag naar huis te komen.quote:Geen cola, geen energiedrank en zelfs geen limonade meer. Kinderen op basisschool Don Sarto in Tilburg mogen vanaf dit schooljaar alleen nog maar water drinken op school. Tot woede van veel ouders.
Ook het eten wordt er beperkt. De basisschoolkinderen mogen boterhammen of fruit meenemen van thuis. Drankjes en andere etenswaren worden ingenomen en aan het einde van de dag met een uitlegbriefje mee naar huis gestuurd.
Maar die kreeg de jongen deze week aan het einde van de dag weer mee naar huis.
Bij dat stukje over verbranden wordt sowieso 'kleine pauze' genoemd. Bij OmroepBrabant wordt duidelijk gezegd dat het echt alleen om de eerste pauze gaat.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog even een keer over die "kleine pauze" waar staat dat eigenlijk?
Want als ik dit lees:
[..]
Impliceert dat ze de hele dag op school zitten zonder tussen de middag naar huis te komen.
Mwah, als je al zo tekeer gaat omdat je kind voor de pauze onder schooltijd (dus de pauze die tijdens de lessen tussen 08.30 uur en 12.00 uur valt) geen sap en boterkoek (!!!) mee mag hebben dan is er echt wel iets mis met de ouders die er wel een probleem van maken.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar is iedereen het wel over eens maar dat betekent natuurlijk niet dat al die ouders zo zijn... Of ik moet wat gemist hebben.
En op een pakje appelsap en een stuk boterkoek houdt een kind het ook geen hele dag vol.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:55 schreef Physsic het volgende:
[..]
Bij dat stukje over verbranden wordt sowieso 'kleine pauze' genoemd. Bij OmroepBrabant wordt duidelijk gezegd dat het echt alleen om de eerste pauze gaat.
Oh okee, maar goed, dat kan ik dan niet rijmen met het bericht in de OP.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:55 schreef Physsic het volgende:
[..]
Bij dat stukje over verbranden wordt sowieso 'kleine pauze' genoemd. Bij OmroepBrabant wordt duidelijk gezegd dat het echt alleen om de eerste pauze gaat.
Uit dat stuk in de OP blijkt dat al, maar op de site van de school staan de schooltijden gewoon; http://www.donsarto.nl/ouders/schooltijden-20152016/quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog even een keer over die "kleine pauze" waar staat dat eigenlijk?
Want als ik dit lees:
[..]
Impliceert dat ze de hele dag op school zitten zonder tussen de middag naar huis te komen.
Hoeft toch ook niet?quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En op een pakje appelsap en een stuk boterkoek houdt een kind het ook geen hele dag vol.
Dat klopt, maar die van mij kregen altijd een pakje melk en ontbijkoek mee... En dat is dus ook uit den boze... En dan sla je de plank als school toch echt mis.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, als je al zo tekeer gaat omdat je kind voor de pauze onder schooltijd (dus de pauze die tijdens de lessen tussen 08.30 uur en 12.00 uur valt) geen sap en boterkoek (!!!) mee mag hebben dan is er echt wel iets mis met de ouders die er wel een probleem van maken.
Akkoord.quote:Ze hebben idd geen continurooster: http://www.donsarto.nl/ouders/schooltijden-20152016/
Dat staat hier natuurlijk los van.quote:En verder vind ik het een enorme baggerschool omdat ze de foto's van al die kinderen openbaar online hebben staan.
Kwam hij in je andere topic niet kotsend en straalbezopen thuis?quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:52 schreef Ouder1 het volgende:
In het weekeinde eet hij wel ongezonder. Gaat dan soms ook met vrienden na het sporten even naar de snackbar, de Mac of een lunchroom. Soms gaan ze samen aan de bbq voor de avondmaaltijd. En dan lust hij ook wel een biertje.
Jouw kinderen kregen melk en een ontbijtkoek mee, maar daar hebben ze kennelijk kinderen die cola, energiedrank meekregen, op een lagere school hè....quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat klopt, maar die van mij kregen altijd een pakje melk en ontbijkoek mee... En dat is dus ook uit den boze... En dan sla je de plank als school toch echt mis.
[..]
Akkoord.
[..]
Dat staat hier natuurlijk los van.
Maar dan hadden ze toch ook gewoon fris en energiedrank kunnen verbieden? Het is een grote stap om alleen nog maar water toe te staan als een aantal kinderen fris/energiedrank mee naar school neemt. Ik heb ook niet het idee dat dat de reden is.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jouw kinderen kregen melk en een ontbijtkoek mee, maar daar hebben ze kennelijk kinderen die cola, energiedrank meekregen, op een lagere school hè....
Hoe moeilijk ga jij dan als ouder doen als je alleen nog maar brood en fruit mee mag geven?
Als melk en ontbijtkoekouder ga je toch helemaal niet zeiken als er kennelijk een probleem is op de school van jouw kinderen en sommige ouders niet meer snappen dat cola en energiedrank (!!!) geschikt is om mee te geven?
Mijn kind drinkt nog alleen moedermelk. Aan de reacties te zien van de gemiddelde kortpittige huismoeder hier in Nederland ben ik daar voorlopig nog reuze blij mee.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:52 schreef Ouder1 het volgende:
Het gaat in het artikel alleen over de kleine pauze. Mag ik vragen of dat voor jouw kinderen het enige moment is dat zij eten op een dag???
Dus moeten de normale ouders zich maar gaan aanpassen omdat een stel Tokkies zich niet kan gedragen, dat is wat je zegt. En dat is wat mij tegen de borst stuit. Ga lekker die red bull, boterkoek vetkleppen vervelen en laat mij verder met rust.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jouw kinderen kregen melk en een ontbijtkoek mee, maar daar hebben ze kennelijk kinderen die cola, energiedrank meekregen, op een lagere school hè....
Hoe moeilijk ga jij dan als ouder doen als je alleen nog maar brood en fruit mee mag geven?
Als melk en ontbijtkoekouder ga je toch helemaal niet zeiken als er kennelijk een probleem is op de school van jouw kinderen en sommige ouders niet meer snappen dat cola en energiedrank (!!!) geschikt is om mee te geven?
Inderdaad. Dat er een stel hersenloze ouders rondloopt betekent niet dat normale ouders (en hun kinderen) daardoor voor moeten lijden.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus moeten de normale ouders zich maar gaan aanpassen omdat een stel Tokkies zich niet kan gedragen, dat is wat je zegt. En dat is wat mij tegen de borst stuit. Ga lekker die red bull, boterkoek vetkleppen vervelen en laat mij verder met rust.
Griekse- en Italiaanse salade zit anders gewoon feta of mozzarella in.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:08 schreef Faeroer het volgende:
[..]
Mijn kind drinkt nog alleen moedermelk. Aan de reacties te zien van de gemiddelde kortpittige huismoeder hier in Nederland ben ik daar voorlopig nog reuze blij mee.
Een puberjongen/meisje dat niet voldoende vet en eiwit binnenkrijgt groeit niet optimaal. Het zal wel aan de eetcultuur van de Nederlanders liggen. Je zoon sla meegeven voor school... geef ze dan meteen een doos make-up en een oestrogeenkuurtje mee.
We praten wel verder als de jouwe ook 17 jaar oud is. Die geef je namelijk niets meer mee, die pakken zelf wat ze willen.quote:Op zaterdag 2 september 2017 15:08 schreef Faeroer het volgende:
[..]
Mijn kind drinkt nog alleen moedermelk. Aan de reacties te zien van de gemiddelde kortpittige huismoeder hier in Nederland ben ik daar voorlopig nog reuze blij mee.
Een puberjongen/meisje dat niet voldoende vet en eiwit binnenkrijgt groeit niet optimaal. Het zal wel aan de eetcultuur van de Nederlanders liggen. Je zoon sla meegeven voor school... geef ze dan meteen een doos make-up en een oestrogeenkuurtje mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |