abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:45:04 #226
62913 Blik
The one and Only!
pi_173179777
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:42 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Maar klopt dat wel? Xenofobie zie je bij een aantal diersoorten, mieren bvb. En chimpansees zijn ook niet aardig tegen "vreemdelingen"
Hij heeft het dan ook over personen, niet over dieren
pi_173179780
quote:

[..]

Maar klopt dat wel? Xenofobie zie je bij een aantal diersoorten, mieren bvb. En chimpansees zijn ook niet aardig tegen "vreemdelingen"
Je ziet soms ook leeuwen de jongen van andere leeuwen opeten. Maar toch vermoed ik dat zoiets in de mensenwereld niet gewaardeerd zal worden.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:46:06 #228
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_173179800
Overigens krab ik soms ook graag aan mijn kont, dus dat was een slecht urgument. Mijn excuses. :P
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:46:38 #229
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_173179810
quote:

[..]

Tribalisme zit helaas wel degelijk ingebakken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_173179823
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:31 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Maar dat doet het wel, de weerstand tegen de verwijdering ervan door KKK leden, white surpremacists en nazi's bewijst dat gewoon. Die stonden daar echt niet fakkels en al omdat ze protesteerden tegen vernietiging van een kunstwerk of zo. Ze stonden daar om slechts 1 reden, en dat is waar dergelijke beelden voor staan: weemoedig hopen op een terugkeer naar de tijd dat 'de blanke man' nog oppermachtig was in de VS.
Dat is niet de volledig correcte beschrijving van de Lost Cause beweging. Critici hebben blanke suprematie als intrinsiek onderdeel van de Lost Cause Beweging gezien maar dat is altijd ontkend door aanhangers van deze beweging zelf. En hierover kan je twisten. Maar daarom heb ik er toch moeite mee deze KKK en Nazi's als aanhangers van de Lost Cause weer te geven die wel een duidelijker racistisch wereldbeeld hebben en ook weinig moeite doen dat te ontkennen. Het klopt wel wat je zegt dat deze groepen de beelden misbruiken voor hun racistische wereldbeeld. En dat is ook verkeerd. Maar het is aan ons om de geschiedenis niet af te rekenen op hoe anderen erfgoed gebruiken en misbruiken. Maar wat ik nu zeg is niet volledig, want dat kan nog steeds betekenen dat er niet gewoon nog heel erg veel 'fout' erfgoed is waar deze monumenten wellicht ook onder vallen (maar bijvoorbeeld ook een fascistisch treinstation zoals in Milaan), toch ben ik ervan overtuigd dat het ook een bepaalde tijd representeert. Dat als wij ons bewust zijn van zo'n periode, en dat deze ook echt verkeerd was, dat dit vele malen krachtiger kan zijn om ons wel op het juiste pad te brengen dan een mogelijke negatieve invloed.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:48:01 #231
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_173179840
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:46 schreef Vis1980 het volgende:
Overigens krab ik soms ook graag aan mijn kont, dus dat was een slecht urgument. Mijn excuses. :P
maar dat komt omdat er mieren in kruipen.. :+
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_173179843
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:39 schreef ems. het volgende:

[..]

Net als dat dat beeld niet ter ere van slavernij is gebouwd.
Dat beeld is een volle generatie na de burgeroorlog gebouwd als herinnering aan de man die voor de Confederatie en voor het behoud van slavernij vocht.... En zeer zeker niet als een soort "waarschuwing voor de toekomst mochten wij de zwarte bladzijdes uit onze geschiedenis vergeten".
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:48:29 #233
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_173179848
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Tribalisme zit helaas wel degelijk ingebakken.
Ik snap wat je wilt zeggen, maar toch is er genoeg educatie en opvoedingsleer om dat te behelpen. Helaas is dat educatieniveau niet overal even goed.

In het verleden (en nog steeds op plekken in de wereld) aten wij vast ook andere mensen, maar inmiddels zijn we wel wat verder ontwikkeld.
pi_173179882
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:39 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Grotendeels eens, het enige wat wringt is dat deze beelden voortkomen uit een poging tot geschiedvervalsing, of op zijn minst een poging tot herschrijving van de geschiedenis. Nu is dat op zichzelf ook weer geschiedenis, dat snap ik ook.... anyway dit soort beelden zou met een hele berg educatie ondersteund moeten worden, waar ze ook staan...
En dat klopt, het is ook gewoon 'fout' erfgoed in deze, toch vind ik het belangrijk een lijn te trekken, ook omdat ik heel erg bang ben dat het veel te ver gaan. Wordt dadelijk een standbeeld van Jan Pieterszoon Coen van zijn sokkel gehaald?
pi_173179900
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:52 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Neuh, dat hoeft van mij niet. Je mag het van mij in een museum plempen met een volledige uitleg erbij over de reden waarom het standbeeld in eerste instantie werd geplaatst in een openbaar park en waarom het uiteindelijk is verwijderd en onder welke omstandigheden het plaats vond. Educate, not eradicate :P
Dit!

Dat heeft het Rijksmuseum toch al lang gedaan - lachûh om de reactiies toen - met beelden en schilderijen uit het koloniale verleden.
pi_173179912
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:38 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Dat huis is niet ter ere van Hitler gebouwd, toch?
Nee. Maar er was wel een discussie of het vernietigd zou moeten worden omdat het als bedevaartsoord voor Neo-Nazi's kon worden gebruikt (al dan niet werd gebruikt). Duitsland heeft bijvoorbeeld wel dat kasteel van Himmler laten staan waar de SS zijn eigen occulte beweging onderhield.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:51:20 #237
384435 klappernootopreis
pi_173179920
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:48 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dat beeld is een volle generatie na de burgeroorlog gebouwd als herinnering aan de man die voor de Confederatie en voor het behoud van slavernij vocht.... En zeer zeker niet als een soort "waarschuwing voor de toekomst mochten wij de zwarte bladzijdes uit onze geschiedenis vergeten".
en zou eigenlijk vervangen moeten worden door een standbeeld van Rosa Parks.
pi_173179931
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:49 schreef DeParo het volgende:
Wordt dadelijk een standbeeld van Jan Pieterszoon Coen van zijn sokkel gehaald?
Hoeveel beelden van die vent hebben we eigenlijk?
pi_173179943
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het vermeende gevoel van egalitarisme uit zich niet in gedrag.

Zeker niet wanneer het wordt afgezet tegen daadwerkelijk egalitaire landen in Scandinavië
Ok. En exact, dat klopt, en dat zet die verdeeldheid die er feitelijk gewoon nog steeds is ook om in meer onvrede.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:53:43 #240
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_173179975
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:50 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nee. Maar er was wel een discussie of het vernietigd zou moeten worden omdat het als bedevaartsoord voor Neo-Nazi's kon worden gebruikt (al dan niet werd gebruikt). Duitsland heeft bijvoorbeeld wel dat kasteel van Himmler laten staan waar de SS zijn eigen occulte beweging onderhield.
Tja en concentratiekampen staan er ook nog, maar ook die zijn niet ter ere gebouwd.

Nu kunnen mensen het bekijken en denken, :"Dit nooit meer". Ze houden er niet dagelijks een feestje of iets dergelijks.
pi_173179985
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

En dat klopt, het is ook gewoon 'fout' erfgoed in deze, toch vind ik het belangrijk een lijn te trekken, ook omdat ik heel erg bang ben dat het veel te ver gaan. Wordt dadelijk een standbeeld van Jan Pieterszoon Coen van zijn sokkel gehaald?
Dit soort vergelijkingen vind ik ook zo raar.... Had hij slaven uit Friesland werken op zijn plantages in Brabant? Moesten niet-Amsterdammers in Amsterdam verplicht altijd achter in de bus zitten? Was het verboden voor mensen uit Gelderland om te studeren aan de universiteit van Utrecht?

Je begrijpt toch wel dat deze hele geschiedenis een binnenlands issue is? Dit heeft niks te maken met kolonialisme en veroveringsdrang, dit gaat over geinstitutionaliseerd racisme wat tot op heden nog voelbaar is in vrijwel alle facetten van de Amerikaanse samenleving.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:54:35 #242
384435 klappernootopreis
pi_173179991
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:50 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dit kasteel was van origine ook niet van Himmler. Het bestond al in de vroege 17e eeuw.. Het was net zoveel Himmlers eigendom als het joodse goud die hij uit de monden van zijn slachtoffers heeft laten trekken..
pi_173179993
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:39 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Grotendeels eens, het enige wat wringt is dat deze beelden voortkomen uit een poging tot geschiedvervalsing, of op zijn minst een poging tot herschrijving van de geschiedenis. Nu is dat op zichzelf ook weer geschiedenis, dat snap ik ook.... anyway dit soort beelden zou met een hele berg educatie ondersteund moeten worden, waar ze ook staan...
Dat doen beelden per definitie. Jan Breydel in Brugge, Ambiorix in Tongeren, Godfried van Bouillon in Brussel et cetera ad infinitum. Invention of tradition. Punt is wel dat dat óók geschiedenis is: identity politics, natievorming, nationalisme etc.
pi_173180023
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:51 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

en zou eigenlijk vervangen moeten worden door een standbeeld van Rosa Parks.
Dat is iemand die er wel degelijk eentje verdiend ja ^O^
pi_173180031
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:51 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hoeveel beelden van die vent hebben we eigenlijk?
Ik ken zijn beroemde standbeeld in Hoorn dat overigens een Rijksmonument is, overigens de plek waar Coen vandaan kwam, de gemeente heeft de tekst op de sokkel aangepast.
pi_173180063
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:55 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dat is iemand die er wel degelijk eentje verdiend ja ^O^
Gewoon van die Generaal Sherman die Atlanta platbrandde. Dan kun je de Burgeroorlog nog steeds herdenken,
pi_173180067
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:54 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Dit kasteel was van origine ook niet van Himmler. Het bestond al in de vroege 17e eeuw.. Het was net zoveel Himmlers eigendom als het joodse goud die hij uit de monden van zijn slachtoffers heeft laten trekken..
Dat klopt maar dat hadden ze helemaal omgebouwd tot wat het onder Himmler werd, ander voorbeeld is het treinstation van Milaan, en zo zijn er nog wel enkele andere voorbeelden in Duitsland en Italie aan te wijzen.
pi_173180078
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:54 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dit soort vergelijkingen vind ik ook zo raar.... Had hij slaven uit Friesland werken op zijn plantages in Brabant? Moesten niet-Amsterdammers in Amsterdam verplicht altijd achter in de bus zitten? Was het verboden voor mensen uit Gelderland om te studeren aan de universiteit van Utrecht?

Je begrijpt toch wel dat deze hele geschiedenis een binnenlands issue is? Dit heeft niks te maken met kolonialisme en veroveringsdrang, dit gaat over geinstitutionaliseerd racisme wat tot op heden nog voelbaar is in vrijwel alle facetten van de Amerikaanse samenleving.
Jan Pieterszoon Coen heeft een hele eilandengroep min of meer uitgemoord.
pi_173180091
quote:
Trump Blasts Critics Who Judge Neo-Nazi Groups By Most Extreme Members

Charlottesville Suspect Might Have Received Tacit Support From High-Level Government Figure

WASHINGTON--Suggesting he did not act alone but with implicit backing at the highest levels, the FBI said Monday that the suspect charged with murder for ramming his car into a crowd of protesters in Charlottesville over the weekend may have received tacit support from a powerful U.S. government figure. "While James Alex Fields Jr. was the man behind the wheel, we have every reason to believe that he benefited from the quiet patronage of someone of great importance in the American executive branch," said FBI director Christopher Wray, adding that the agency has for months suspected that white nationalists had an influential de facto ally in that arm of government and that recent events have only validated their theory. "Rather than openly declare common cause with U.S. neo-Nazi terrorist acts, we believe this official prefers to discreetly provide assistance from a removed position where he can operate with at least a modicum of plausible deniability." At press time, the FBI said it was not quite ready to release the individual's name but said it likely would soon, as evidence continued to mount every day.

[ Bericht 66% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2017 11:59:48 ]
  woensdag 16 augustus 2017 @ 11:59:46 #250
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_173180114
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 11:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Jan Pieterszoon Coen heeft een hele eilandengroep min of meer uitgemoord.
Jij zegt dat de tekst door de gemeente is aangepast. Wat hebben ze veranderd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')