abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:58:46 #201
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_172661853
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 09:31 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dream on. :')

Gewoon betere (én betaalbare) huizen bouwen waar dit soort mankementen preventief zijn verholpen.
De meeste nieuwbouwhuizen zijn standaard afgekoppeld van het gemengde stelsel. Sommige huizen hebben ook een grindkoffer o.i.d. Als ze dat niet hebben, kan je als particulier er gewoon voor zorgen dat je wat ruimte tussen je tegels laat en alsnog een groenstrookje overlaten. Dat is overigens vaak efficiënter dan al die poreuze tegels. Die verstoppen in de praktijk heel vaak na verloop van tijd.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:58:59 #202
396550 Richestorags
pi_172661859
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:33 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je in een land als Nederland waar het om de dag regent je tuin gaat staan sproeien verdien je een torenhoge milieuboete en stokslagen.
Hehe.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:20:46 #203
3542 Gia
User under construction
pi_172662341
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:33 schreef Metro2005 het volgende:

Als je in een land als Nederland waar het om de dag regent je tuin gaat staan sproeien verdien je een torenhoge milieuboete en stokslagen.
Mwa, met die droogte van mei/juni was dat toch echt wel nodig, helaas. We hebben diverse jonge aanplant en het ontkoppelen van het regenwater nog niet geregeld.
Sproeien met kraanwater is ook zonde.

Maar goed, door het toilet spoelen eigenlijk ook.
Wordt me te kostbaar om hier iets aan te doen. Misschien ooit, in de toekomst. Prio ZZ, zou mijn man zeggen!
  dinsdag 25 juli 2017 @ 20:02:40 #204
396550 Richestorags
pi_172673741
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:17 schreef Dagoduck het volgende:
Hier zijn ze in Den Helder ook al mee bezig, maar dan zonder taks maar door voorlichting te geven en samen te werken met de inwoners:

NHD - ’Minder stenige tuin De Schooten Den Helder’
Goed initiatief! Zouden ze ook met groene daken moeten doen. Hoewel groene daken weinig berging bieden tijdens piekneerslag zijn er genoeg andere voordelen van groene daken.
pi_172679944
Hier heeft de partij voor de dieren zich ook al op de bandwagon geworpen en wil dat die tegeltax wordt onderzocht. Terwijl ze hier best ok bezig zijn met een project voor tegel eruit, plant erin. Dat werkt denk ik een stuk beter dan zo'n belasting.Niet dat het genoeg is er zal een stuk meer moeten gebeuren. Niet alleen als het gaat om het aanleggen van nieuwe rioolsystemen maar ook voor wat betreft het aanleggen van waterberging in nieuwbouwwijken, waterberging op straat door middel van hogere stoepranden, groene daken, afwatering naar open water, noem maar op.

Waar Richestorags het een en ander weet van rioleringen (en ik onderschrijf geheel wat hij zegt) weet ik het een en ander van handhaving en ik kan je vertellen dat een tegeltax niet te handhaven is. Los van al het gedoe over waterdoorlatende tegels of drainagesystemen wat misschien een handvol mensen gaat doen, is het gewoon te bewerkelijk. Je zult moeten controleren en dat is mensenwerk en dus duur. Les 1 van handhaven, het kost altijd geld. Dus zo'n belasting moet wel heel veel opleveren om dat te betalen...

Onze eigen nieuwbouwwoning wordt uiteraard op een gescheiden rioolsysteem aangesloten maar volgens mij is het niet mogelijk om een regenton op de hwa aan te sluiten, in elk geval niet op elke woning omdat de hwa maar om het huis zit... Misschien is er op de afvoer van het schuurtje nog iets mogelijk, weet ik nog niet. De tuin gaat in elk geval minimaal betegeld worden, we moeten wel ergens kunnen zitten maar wel tussen het groen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 26 juli 2017 @ 08:31:08 #206
396550 Richestorags
pi_172682811
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 23:16 schreef Karstman het volgende:
Hier heeft de partij voor de dieren zich ook al op de bandwagon geworpen en wil dat die tegeltax wordt onderzocht. Terwijl ze hier best ok bezig zijn met een project voor tegel eruit, plant erin. Dat werkt denk ik een stuk beter dan zo'n belasting.Niet dat het genoeg is er zal een stuk meer moeten gebeuren. Niet alleen als het gaat om het aanleggen van nieuwe rioolsystemen maar ook voor wat betreft het aanleggen van waterberging in nieuwbouwwijken, waterberging op straat door middel van hogere stoepranden, groene daken, afwatering naar open water, noem maar op.

Waar Richestorags het een en ander weet van rioleringen (en ik onderschrijf geheel wat hij zegt) weet ik het een en ander van handhaving en ik kan je vertellen dat een tegeltax niet te handhaven is. Los van al het gedoe over waterdoorlatende tegels of drainagesystemen wat misschien een handvol mensen gaat doen, is het gewoon te bewerkelijk. Je zult moeten controleren en dat is mensenwerk en dus duur. Les 1 van handhaven, het kost altijd geld. Dus zo'n belasting moet wel heel veel opleveren om dat te betalen...

Onze eigen nieuwbouwwoning wordt uiteraard op een gescheiden rioolsysteem aangesloten maar volgens mij is het niet mogelijk om een regenton op de hwa aan te sluiten, in elk geval niet op elke woning omdat de hwa maar om het huis zit... Misschien is er op de afvoer van het schuurtje nog iets mogelijk, weet ik nog niet. De tuin gaat in elk geval minimaal betegeld worden, we moeten wel ergens kunnen zitten maar wel tussen het groen.
Handhaving is een bijna onmogelijk inderdaad. Voorlichting zou al een hoop helpen.

Ikzelf ben een voorstander van het gebruik van wadi's voor regenwaterafvoer, dat wordt ook steeds meer toegepast. Wadi's zijn verlaagde stukjes groen waar het water naartoe wordt geleid (kan bovenlangs met goten maar ook met een buis) met een infiltrerende laag eronder (bijvoorbeeld een zandpakket of een verticale drain waarmee een blokkerende laag zoals een leemlaag of een kleilaag wordt doorboord). Een mooie combinatie tussen groen en waterberging in de wijk.

Alleen roept dat nog veel weerstand op bij mensen omdat ze bang zijn dat hun kinderen verzuipen :') I kid you not.
  woensdag 26 juli 2017 @ 08:33:25 #207
3542 Gia
User under construction
pi_172682829
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 20:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Goed initiatief! Zouden ze ook met groene daken moeten doen. Hoewel groene daken weinig berging bieden tijdens piekneerslag zijn er genoeg andere voordelen van groene daken.
Daar hebben we hier nu subsidie op, maar het geld er nog niet voor.
  woensdag 26 juli 2017 @ 08:41:58 #208
3542 Gia
User under construction
pi_172682944
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 08:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Handhaving is een bijna onmogelijk inderdaad. Voorlichting zou al een hoop helpen.

Ikzelf ben een voorstander van het gebruik van wadi's voor regenwaterafvoer, dat wordt ook steeds meer toegepast. Wadi's zijn verlaagde stukjes groen waar het water naartoe wordt geleid (kan bovenlangs met goten maar ook met een buis) met een infiltrerende laag eronder (bijvoorbeeld een zandpakket of een verticale drain waarmee een blokkerende laag zoals een leemlaag of een kleilaag wordt doorboord). Een mooie combinatie tussen groen en waterberging in de wijk.

Alleen roept dat nog veel weerstand op bij mensen omdat ze bang zijn dat hun kinderen verzuipen :') I kid you not.
Hier hebben ze in de meeste nieuwbouwwijken gescheiden rioleringen en ook veel waterpartijen waar water naartoe kan, maar in de oude binnenstad, waar wij net niet wonen, is dat niet. En dat is vroeger zo dichtgebouwd dat dat ook vrijwel niet mogelijk is. Ook wonen daar veel Turken en Marokkanen, die wel een volkstuintje willen, maar thuis alles verharden.
Voor deze gevallen en ook luie Nederlanders met een pleintje achter de woning, kan een regenton al best een oplossing zijn. Voor plantebakken en/of huiskamerplanten.

Verder ben ik het wel eens met Karstman dat zo'n taks niet te doen is omdat het bijna niet te controleren is. Je hebt te maken met individuele gevallen en je zou deur voor deur moeten navragen wat er gedaan is aan de regenwater afvoer. Want met alleen luchtfoto's kom je er niet.
pi_172963665
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 08:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Hier hebben ze in de meeste nieuwbouwwijken gescheiden rioleringen en ook veel waterpartijen waar water naartoe kan, maar in de oude binnenstad, waar wij net niet wonen, is dat niet. En dat is vroeger zo dichtgebouwd dat dat ook vrijwel niet mogelijk is. Ook wonen daar veel Turken en Marokkanen, die wel een volkstuintje willen, maar thuis alles verharden.
Voor deze gevallen en ook luie Nederlanders met een pleintje achter de woning, kan een regenton al best een oplossing zijn. Voor plantebakken en/of huiskamerplanten.

Verder ben ik het wel eens met Karstman dat zo'n taks niet te doen is omdat het bijna niet te controleren is. Je hebt te maken met individuele gevallen en je zou deur voor deur moeten navragen wat er gedaan is aan de regenwater afvoer. Want met alleen luchtfoto's kom je er niet.
In sommige buurten mag je blij zijn dat mensen tegels hebben. Het alternatief is één grote onkruidbende. Voor het aanzien van de buurt is een betegelde tuin dan de minst kwade. En dan inderdaad: Je kunt een regenton hebben oid.. Het is individueel niet te meten. De bijdragen die elke burger negatief of positief levert aan de gemeenschap, zonder dat dit financieel/fiscaal wordt vereffend, zijn zodanig verschillend dat zo'n tuintegeltax volgens mij geheel in het niet valt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 7 augustus 2017 @ 10:11:59 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172964991
Ik vind die tuintegeltax een prima oplossing.

De gemeente haalt netjes een paar tientjes per jaar bij me op, maar dan wil ik ze ook nooit meer horen zeiken over mijn riool en mijn tegeltjes. Ook moeten ze dan zorgen dat mijn water fatsoenlijk wordt afgevoerd. Ik heb er dan immers voor betaald.
Tot nooit .......
pi_172966589
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 06:59 schreef livelink het volgende:
Dit zou wel een ingewikkelde belasting worden. Wanneer heb je te veel tegels? Hoe moet de verhouding tegels/grond zijn? Betaal je per m2 tegels? Wanneer krijg je vrijstelling?
Ik voorzie allemaal beroepszaken bij de gemeente met argumenten dat het nodig is voor parkeren en manouvreren van auto's, scootmobielen, rollators, kinderwagens enz. enz.
Of hele meet- en rekensessies als het gaat om het uitrekenen van verhoudingen/aantal m2.

Ik zou het toch ook gooien op voorlichting en stimulering. Het kan geen kwaad om mensen in ieder geval bewust te maken.
Dit dus. Het wordt een veel te complex geheel, ook al kan ik me wel de achterliggende redenatie vinden. In dit topic ook een voorbeeld waar iemand juist is gesommeerd groen weg te halen, vanwege overlast. Dan begrijp ik dat het dan maar gaat bestraten. Of wat dacht je van de verplichting steeds meer containers te moeten gebruiken. In de regio waar ik heb gewoond hebben mensen 4 afvalcontainers in hun tuin staan (rest, papier, plastic + groenafval). Deze containers staan ook op bestrating en nemen al gauw ieder 1m2 oppervlak in beslag. :')

Deze gemeente kan zich beter richten vergroten van awareness omtrent afwatering. Ik ben het ermee eens dat hiervoor wel aandacht mag zijn en dat mensen best op hun eigen verantwoordelijkheden gewezen mogen worden (zonder sanctionering dus).
  maandag 7 augustus 2017 @ 12:14:37 #212
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_172967731
Op luchtfoto's lijkt me het verschil tussen tegels en grind niet te zien terwijl grind water prima door laat
  maandag 7 augustus 2017 @ 12:18:23 #213
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172967828
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 12:14 schreef the-eye het volgende:
Op luchtfoto's lijkt me het verschil tussen tegels en grind niet te zien terwijl grind water prima door laat
En een border op tegels op een border direct in de grond zie je nog niet eens als je in de tuin staat.
Tot nooit .......
  maandag 7 augustus 2017 @ 12:56:15 #214
3542 Gia
User under construction
pi_172968608
Ik vermoed dat ze over kleine bestrate tuintjes van zo'n 50 á 60 m2 nog niet zo moeilijk zullen doen, hoewel je feitelijk wel verplicht kunt worden NIET naar de tuinen van de buren af te wateren.
Water zou dus in je eigen tuin naar een put moeten kunnen wegstromen, of vanaf de dakgoot regelrecht het riool in.
Als dat jouw situatie is en je hebt wel veel kuipplanten, hangplanten, kamerplanten enzo, dan is het plaatsen van een regenton best een goede investering. Je helpt door water te ontkoppelen en je hoeft geen kraanwater aan je planten te geven.

Voor grote tuinen mag wmb best een tuintegeltaks worden ingevoerd als meer dan de helft bestraat is. En dan heb ik het over tuinen van 100 m2 of groter.
  maandag 7 augustus 2017 @ 13:02:44 #215
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172968733
Dat is makkelijk te realiseren. De eersts 30m2 betaal je geen belasting over. Of je nou een grote of een kleine tuin hebt. Vanaf 30m2 ga je betalen per m2.
Tot nooit .......
pi_172969720
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 13:02 schreef Speekselklier het volgende:
Dat is makkelijk te realiseren. De eersts 30m2 betaal je geen belasting over. Of je nou een grote of een kleine tuin hebt. Vanaf 30m2 ga je betalen per m2.
En hoe bepaal je de "graad van betegeling". Als je veel "zuigende planten" hebt, zou je eigenlijk subsidie moeten krijgen. Hoe meer m2's hoe meer subsidie. Bovendien betaal je al rioolbelasting en dat is (volgens mij) afhankelijk van de WOZ-waarde, dus er is al zo iets als belasting die het karakter heeft van zo'n vermogensbelasting per m2. Tweede bovendien: Mensen met veel m2 zullen dit heus niet helemaal betegelen tenzij je een vliegveld wil hebben. Dus veel particuliere m2's is veel planten. Kortom.. moeilijk..
Je kunt ook bij de tuintegelleverancier de belasting neerleggen. Op iedere tuintegel zoveel cent belasting, dan wordt ie vanzelf doorberekend aan de consument.
pi_172973763
Als dit is waar je als gemeenteraad mee bezig houdt...... _O- _O- _O- _O- _O-
Corporate translator
pi_172973846
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:42 schreef HSG het volgende:
Als dit is waar je als gemeenteraad mee bezig houdt...... _O- _O- _O- _O- _O-
Als dit je verbaasd moet je het lokale sufferdje eens bijhouden en kijken wat er aan voorstellen er door je eigen gemeenteraad worden geopperd. Ik heb eens naar een klucht van een half uur over de stopcontacten in de raadszaal zitten kijken...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 7 augustus 2017 @ 16:51:57 #219
396550 Richestorags
pi_172973924
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 13:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

En hoe bepaal je de "graad van betegeling". Als je veel "zuigende planten" hebt, zou je eigenlijk subsidie moeten krijgen. Hoe meer m2's hoe meer subsidie. Bovendien betaal je al rioolbelasting en dat is (volgens mij) afhankelijk van de WOZ-waarde, dus er is al zo iets als belasting die het karakter heeft van zo'n vermogensbelasting per m2. Tweede bovendien: Mensen met veel m2 zullen dit heus niet helemaal betegelen tenzij je een vliegveld wil hebben. Dus veel particuliere m2's is veel planten. Kortom.. moeilijk..
Je kunt ook bij de tuintegelleverancier de belasting neerleggen. Op iedere tuintegel zoveel cent belasting, dan wordt ie vanzelf doorberekend aan de consument.
Je betaalt rioolbelasting gebaseerd op je huishouden. Een éénpersoonshuishouden is 1 IE (inwonerequivalent) en een meerpersoonshuishouden is 3 IE. Christelijke huishoudens worden gemazzeld dus en stelletjes genaaid (zoals zo vaak in NL).

De rioolheffing is gebaseerd op alle investeringen uitgesmeerd over de levensduur van het rioolsysteem gedeeld door het aantal IE (personen plus bedrijven). Dat gaat, afhankelijk van het huishouden, dus x1 of x3 vermenigvuldigd worden. Toename van IE door woningbouwprognoses of lineaire stijgingen mee te nemen kan ook.

Hoewel een goed idee, is het compleet onhaalbaar en zitten er veel mitsen en maren aan in de praktijk. Voorlichting zou veel beter zijn inderdaad, of een tijdelijke subsidie op bergende maatregelen (beplanting, grindkoffers e.d.).
pi_172974726
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 16:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Je betaalt rioolbelasting gebaseerd op je huishouden. Een éénpersoonshuishouden is 1 IE (inwonerequivalent) en een meerpersoonshuishouden is 3 IE. Christelijke huishoudens worden gemazzeld dus en stelletjes genaaid (zoals zo vaak in NL).

De rioolheffing is gebaseerd op alle investeringen uitgesmeerd over de levensduur van het rioolsysteem gedeeld door het aantal IE (personen plus bedrijven). Dat gaat, afhankelijk van het huishouden, dus x1 of x3 vermenigvuldigd worden. Toename van IE door woningbouwprognoses of lineaire stijgingen mee te nemen kan ook.

Hoewel een goed idee, is het compleet onhaalbaar en zitten er veel mitsen en maren aan in de praktijk. Voorlichting zou veel beter zijn inderdaad, of een tijdelijke subsidie op bergende maatregelen (beplanting, grindkoffers e.d.).
Bedankt voor de rekenmethode-info. Het is idd weer een verkapte fok-subsidie. Net als bij de kinderbijslag vroeger. Steeds meer geld bij een volgend kind. (Terwijl je de box en de kinderwagen al hebt). En al die oude baby-kleertjes van de kid die peuter is geworden.
Maar dit is inmiddels niet meer het geval, las ik net.

Maar goed. Subsidie bij de aanschaf is denk ik het meest praktisch. Net als een belasting bij de tegel-aankoop. Probleem is als deze tegels het water laten aflopen richting een plek waar de grondeigenaar zelf weer voor adequate afwatering zorgt, en de tegels dus geen "schade" veroorzaken. Maar ja. Het is net als met de auteursrecht-heffing op onbespeelde DVD's en cassettebandjes. Dan weet je ook niet zeker of er auteursrechtelijke muziek op wordt vastgelegd. Maar in de praktijk is dat wel meestal het geval.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twentsche_Ros op 08-08-2017 09:26:36 ]
  maandag 7 augustus 2017 @ 17:51:10 #221
3542 Gia
User under construction
pi_172975190
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 13:02 schreef Speekselklier het volgende:
Tja, maar wij hebben straks zo'n 90 m2 aan terras, maar al het regenwater ontkoppeld, dus niets het riool in. Dan vind ik het wel onterecht als je dan moet gaan betalen.
  maandag 7 augustus 2017 @ 17:56:34 #222
3542 Gia
User under construction
pi_172975284
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 17:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Probleem is als deze tegels het water laten aflopen richting een plek waar de grondeigenaar zelf weer voor adequate afwatering zorgt, en de tegels dus geen "schade" veroorzaken. Maar ja. Het is net als met de auteursrecht-heffing op onbespeelde DVD's en cassettebandjes. Dan weet je ook niet zeker of er auteursrechtelijke muziek op wordt vastgelegd. Maar in de praktijk is dat wel meestal het geval.
Oh, maar ik ga bij de aanleg van het drainage/ontkoppeling systeem in elk geval foto's overal van maken.
Wij hebben een mansarde dak van 7 x 8 en 2 platte daken, resp. 21 en 40 m2. Dus behoorlijk wat water om te ontkoppelen.
pi_172975359
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 17:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, maar wij hebben straks zo'n 90 m2 aan terras, maar al het regenwater ontkoppeld, dus niets het riool in. Dan vind ik het wel onterecht als je dan moet gaan betalen.
Maar hoe moet het dan wel?
Ik gaf al aan dat dit net zo iets is als de auteursheffing op onbespeelde DVD's. Meestal wordt hiermee het auteursrecht geschonden door het opnemen van muziek met auteursrecht, dus accepteert de fiscus de "collateral damage".
Een klein percentage DVD bezitters gebruikte het om eigen muziek of geluid op te nemen. Die hadden dus pech.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twentsche_Ros op 08-08-2017 13:56:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')