abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 juli 2017 @ 20:09:19 #181
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172649701
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:01 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Och lieverdje, moet jij ook bij gaan betalen voor je pleintje? Dikke tip: verpats die schakelketting om je nek.
Hey gozert, ik heb maar een vijfde verhard in mijn hele tuin. Voor en achter. Dus als jij in het hypothetische geval hier zou komen, heb ik niet eens ruimte voor je bakfiets.
Over welke schakelketting heb je het trouwens?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_172650055
Ik zou de gemeente zelf om belasting moeten vragen. Aangezien ze de vegetatie aan de zijkant van mijn woning helemaal hebben weggemaaid. (plus een gedeelte van mijn heg op privé terrein.zucht.)
Bij een heftige regenbui heb ik nu een gedeelte van mijn gras onder water staan, wat ik normaal niet had. En nu willen ze nog een gedeelte van de bomen weg hebben, omdat de rest van de bewoners daar zogenaamd last van zou hebben. ( bij navraag bijna niemand ). Laatst nog een verhard speelpleintje hier aangelegd. Als ze straks gaan vragen om een tegeltaks, wat ik toch al bijna niet heb, krijgen ze al die punten om hun oren.
  maandag 24 juli 2017 @ 20:48:17 #183
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_172650848
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 19:50 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Hier is een kenner aan het woord
Ik kan daar altijd wel van genieten. Mensen die spreken met verstand van zaken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 24 juli 2017 @ 20:49:36 #184
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_172650892
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:21 schreef Rattataki het volgende:
Ik zou de gemeente zelf om belasting moeten vragen. Aangezien ze de vegetatie aan de zijkant van mijn woning helemaal hebben weggemaaid. (plus een gedeelte van mijn heg op privé terrein.zucht.)
Bij een heftige regenbui heb ik nu een gedeelte van mijn gras onder water staan, wat ik normaal niet had. En nu willen ze nog een gedeelte van de bomen weg hebben, omdat de rest van de bewoners daar zogenaamd last van zou hebben. ( bij navraag bijna niemand ). Laatst nog een verhard speelpleintje hier aangelegd. Als ze straks gaan vragen om een tegeltaks, wat ik toch al bijna niet heb, krijgen ze al die punten om hun oren.
En dat is idd ook een probleem. De lokale overheid geeft ook niet echt het goede voorbeeld.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_172650997
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik kan daar altijd wel van genieten. Mensen die spreken met verstand van zaken.
Inderdaad
  maandag 24 juli 2017 @ 21:30:17 #186
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_172652469
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 19:50 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Hier is een kenner aan het woord
Opgeleid als hydroloog, maar werk al enige tijd in het stedelijk waterbeheer en ontwerp dus ook rioleringen :) een erg interessant vakgebied. Wel een vakgebied waar vrijwel niemand precies een idee heeft van wat je nou precies doet :P
pi_172657608
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 21:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Opgeleid als hydroloog, maar werk al enige tijd in het stedelijk waterbeheer en ontwerp dus ook rioleringen :) een erg interessant vakgebied. Wel een vakgebied waar vrijwel niemand precies een idee heeft van wat je nou precies doet :P
Dank voor het delen van je vakkennis, verfrissend om te zien :)
  dinsdag 25 juli 2017 @ 08:30:43 #188
396550 Richestorags
pi_172659252
Overigens ben ik het wel eens met de mensen die zeggen dat dit in de praktijk nagenoeg onmogelijk te controleren is omdat het allemaal individuele zaken gaat opleveren.

Maar de burger mag best meer verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van het rioolstelsel. Daarom is voorlichting over de gevolgen van toenemende verharding helemaal niet verkeerd. Meer groen is ook nog eens goed voor de stadsecologie en om hittestress tegen te gaan. De gemeente heeft daar overigens net zo goed een verantwoordelijkheid in. Maarja, je hebt gemeentes die heel vooruitstrevend zijn en regenwater geeneens meer via het riool verwerken maar infiltreren en rechtstreeks lozen op watergangen en je hebt gemeenten die nog zo conservatief zijn als wat. Maar dat neemt niet weg dat de burger ook zijn steentje kan bijdragen.
pi_172659638
Hoe zit het met de bladeren van de particuliere bomen die de weg opwaaien. Daar moet dus weer belasting over worden geheven.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 09:24:55 #190
3542 Gia
User under construction
pi_172659926
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 19:58 schreef livelink het volgende:
Precies! En die zouden we vaker moeten horen. Ik heb echt het idee dat mensen hun keuzes wel gaan aanpassen als ze beter geinformeerd worden.
Ik denk dat ik hem nog wel vaker om advies ga vragen, zodra we aan de achtertuin gaan beginnen.

Ik zie namelijk wel de noodzaak om regenwater te ontkoppelen in. En dat hoeft niet eens ten koste van je terras te gaan. Je kunt een lijngoot naast je terras leggen, waar je regenwater in stroomt en die het water leidt naar een stuk groen in je tuin. Daarin zou je een grindkoffer kunnen maken, of van die hydroblobs (wel wat duurder), maar daarmee vang je al veel regenwater op.
Verder kun je van platte daken, groene daken maken en/of onderaan je regenpijp een regenton plaatsen. Dat water kun je weer gebruiken om je planten, binnen en buiten, te begieten. En vul de hond zijn bak ermee. Heeft ie liever dan kraanwater.

Mij lijkt het dus niet zozeer van belang hoeveel terras men heeft, maar of het water het riool ingaat of niet. En dat is met een luchtfoto niet te zien.
pi_172660035
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 18:46 schreef FYazz het volgende:

[..]

Oké, maar dan ben jij dus ook verantwoordelijk en moet je zelf betalen voor de waterschade die je buren hebben opgelopen doordat jij geheel uit vrije wil hebt gekozen voor een tuin zonder fatsoenlijke waterafvoer ;)
Dream on. :')

Gewoon betere (én betaalbare) huizen bouwen waar dit soort mankementen preventief zijn verholpen.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 09:32:18 #192
3542 Gia
User under construction
pi_172660057
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 08:30 schreef Richestorags het volgende:
Overigens ben ik het wel eens met de mensen die zeggen dat dit in de praktijk nagenoeg onmogelijk te controleren is omdat het allemaal individuele zaken gaat opleveren.

Maar de burger mag best meer verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van het rioolstelsel. Daarom is voorlichting over de gevolgen van toenemende verharding helemaal niet verkeerd. Meer groen is ook nog eens goed voor de stadsecologie en om hittestress tegen te gaan. De gemeente heeft daar overigens net zo goed een verantwoordelijkheid in. Maarja, je hebt gemeentes die heel vooruitstrevend zijn en regenwater geeneens meer via het riool verwerken maar infiltreren en rechtstreeks lozen op watergangen en je hebt gemeenten die nog zo conservatief zijn als wat. Maar dat neemt niet weg dat de burger ook zijn steentje kan bijdragen.
Wij wonen, gelukkig, in een gemeente waar heel veel aandacht is hiervoor.
Er zou nog wat meer uitleg mogen komen voor de burger over hoe zij, individueel, een steentje bij kunnen dragen en wat het kost. Je kunt het duur maken, of redelijk goedkoop.

De probleemgevallen zijn, nmm, die mensen die zowel de voor- als de achteruin volledig verhard hebben, die dus het regenwater na een fikse bui het riool in vegen.
Maar die mensen hebben, bijvoorbeeld, wel vaak veel potten en hanging baskets. Zij kunnen met een regenton al veel water opvangen en bij droogte aan de planten geven.
Kleinigheidje, maar je spaart gebruik van kraanwater uit en je draagt een steentje bij aan het milieu.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 09:45:18 #193
3542 Gia
User under construction
pi_172660274
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 09:31 schreef Elzies het volgende:
Gewoon betere (én betaalbare) huizen bouwen waar dit soort mankementen preventief zijn verholpen.
Dat gebeurt nu ook op grote schaal.
Ik weet niet of dit voor heel Nederland geldt, maar nieuwbouwwijken (in onze gemeente althans) worden allemaal al voorzien van een apart afwateringssysteem.
Middenin onze prestigieuze wijk Brandevoort, liggen mooie stukjes natuur, waarheen al het regenwater wordt afgevoerd. Ook in andere wijken lopen dergelijke projecten al.
Ik woon in een heel oude wijk, waar vroeger industrie zat en waar de woningen niet zijn voorzien van een apart rioolstelsel. De industrie is nu weg (uit deze wijk) en ook hier zijn ze milieuvriendelijk aan het bouwen. Wij hebben nu, aan de overkant van de straat een mooi watertje, met een hondenuitlaatstrook ernaast en flink wat oeverbegroeiing, waar veel eenden en meerkoeten broeden. Soms zijn er ook zwanen en we hebben ook al een aalscholver gezien.
In die wijk zijn ook waterburchten gebouwd en het watertje gaan ze ook nog doortrekking richting het kanaal. Ben blij Helmonder te zijn. Yeah!

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen in betonnen wijken willen wonen, met amper groen en liefst geen bomen, vanwege de vogelpoep.
pi_172660432
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 09:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat gebeurt nu ook op grote schaal.
Ik weet niet of dit voor heel Nederland geldt, maar nieuwbouwwijken (in onze gemeente althans) worden allemaal al voorzien van een apart afwateringssysteem.
Middenin onze prestigieuze wijk Brandevoort, liggen mooie stukjes natuur, waarheen al het regenwater wordt afgevoerd. Ook in andere wijken lopen dergelijke projecten al.
Ik woon in een heel oude wijk, waar vroeger industrie zat en waar de woningen niet zijn voorzien van een apart rioolstelsel. De industrie is nu weg (uit deze wijk) en ook hier zijn ze milieuvriendelijk aan het bouwen. Wij hebben nu, aan de overkant van de straat een mooi watertje, met een hondenuitlaatstrook ernaast en flink wat oeverbegroeiing, waar veel eenden en meerkoeten broeden. Soms zijn er ook zwanen en we hebben ook al een aalscholver gezien.
In die wijk zijn ook waterburchten gebouwd en het watertje gaan ze ook nog doortrekking richting het kanaal. Ben blij Helmonder te zijn. Yeah!

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen in betonnen wijken willen wonen, met amper groen en liefst geen bomen, vanwege de vogelpoep.
Kom met de trein daar weleens langs. Ligt wel erg afgelegen hoor. Wel aparte bouwstijl. Zijn er überhaupt winkels daar? In ieder geval wel een eigen station.

Helmond zelf echter blijft echter een beetje achter. Vreemd concept om juist buiten de stad zo'n aparte groeiende wijk te gaan bouwen. Een beetje een Helmonds Almere maar dan veel chiquer.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:07:00 #195
3542 Gia
User under construction
pi_172660755
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 09:52 schreef Elzies het volgende:
Kom met de trein daar weleens langs. Ligt wel erg afgelegen hoor. Wel aparte bouwstijl. Zijn er überhaupt winkels daar? In ieder geval wel een eigen station.

Helmond zelf echter blijft echter een beetje achter. Vreemd concept om juist buiten de stad zo'n aparte groeiende wijk te gaan bouwen. Een beetje een Helmonds Almere maar dan veel chiquer.

We hebben 4 stations.
Helmond is een beetje een lang lint en is van oorsprong een industriestad.
Vrijwel alle nieuwere wijken liggen buiten het centrum, maar hebben ook zelf een klein winkelcentrum. Dierdonk lijkt zelfs nog afgelegener te liggen dan Brandevoort.
Brandevoort is gebouwd op het land van de vroegere boeren, dat afgelegen valt wel mee, eigenlijk. Je bent in no-time in Eindhoven of in het centrum van Helmond.

De bouwstijl is inderdaad apart, met zijn gevelwoningen. Vooral binnen de Veste zie je dat.
Daar heb je dus totaal geen voortuin en ligt de keuken vaak op de begane grond, pal tegen de stoep. De woonkamers zijn dan weer een verdieping hoger. Niet mijn soort woning.

Wij wonen op 2 minuten lopen van het Centraal Station, dus vlakbij het centrum.
Als wij willen uit eten, kunnen we kiezen uit 11 restaurants waar we te voet binnen 10 minuten zijn.
pi_172660809
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 18:46 schreef FYazz het volgende:

[..]

Oké, maar dan ben jij dus ook verantwoordelijk en moet je zelf betalen voor de waterschade die je buren hebben opgelopen doordat jij geheel uit vrije wil hebt gekozen voor een tuin zonder fatsoenlijke waterafvoer ;)
Eeuuuh nee.

Alles wat via natuurlijk verloop op het erf van de buren komt is hun probleem. Daar valt ook water onder wat bijvoorbeeld via een schuurdak of schuin aflopend terras op hun grond terechtkomt.

Je mag alleen geen afvoerpijp aanleggen die op het erf van de buren laten uitkomen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:14:48 #197
3542 Gia
User under construction
pi_172660923
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Eeuuuh nee.

Alles wat via natuurlijk verloop op het erf van de buren komt is hun probleem. Daar valt ook water onder wat bijvoorbeeld via een schuurdak of schuin aflopend terras op hun grond terechtkomt.

Je mag alleen geen afvoerpijp aanleggen die op het erf van de buren laten uitkomen.
Volgens mij is dat ook zo met regenwater van een hogere tuin op een lagere.
Zal es effe googlen.

https://www.arag.nl/parti(...)erlast-door-de-buren

Beide kan.
Als jij je tuin opgehoogd hebt, waardoor je buren wateroverlast hebben, doordat het regenwater naar hun erf afvloeit, dan kun je verplicht worden hier wat aan te doen. Verlagen, of lijngoot of zo.
Als jouw tuin sowieso al hoger ligt, zonder op te hogen, dan kun je er niets aan doen en is het probleem van de buren.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:17:32 #198
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_172660979
Hier zijn ze in Den Helder ook al mee bezig, maar dan zonder taks maar door voorlichting te geven en samen te werken met de inwoners:

NHD - ’Minder stenige tuin De Schooten Den Helder’
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:19:15 #199
3542 Gia
User under construction
pi_172661008
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:17 schreef Dagoduck het volgende:
Hier zijn ze in Den Helder ook al mee bezig, maar dan zonder taks maar door voorlichting te geven en samen te werken met de inwoners:

Het kan zo eenvoudig zijn.
Ben op zich tegen die taks, omdat je aan de grootte van een terras niet kunt zien of het regenwater in het gezamelijke riool stroomt. Je kunt namelijk niet onder een terras kijken, waar mogelijk een afwateringsysteem naar de tuin ligt.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:33:05 #200
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_172661286
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, maar je gebruikt wel drinkwater om je tuin te sproeien, en dat zou per saldo wel eens wat kostbaarder kunnen zijn....
Maar niet voor de gemeente natuurlijk, de toevoer van water is haar taak immers niet (meer).
Als je in een land als Nederland waar het om de dag regent je tuin gaat staan sproeien verdien je een torenhoge milieuboete en stokslagen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:58:46 #201
396550 Richestorags
pi_172661853
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 09:31 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dream on. :')

De meeste nieuwbouwhuizen zijn standaard afgekoppeld van het gemengde stelsel. Sommige huizen hebben ook een grindkoffer o.i.d. Als ze dat niet hebben, kan je als particulier er gewoon voor zorgen dat je wat ruimte tussen je tegels laat en alsnog een groenstrookje overlaten. Dat is overigens vaak efficiënter dan al die poreuze tegels. Die verstoppen in de praktijk heel vaak na verloop van tijd.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:58:59 #202
396550 Richestorags
pi_172661859
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:33 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je in een land als Nederland waar het om de dag regent je tuin gaat staan sproeien verdien je een torenhoge milieuboete en stokslagen.
Hehe.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:20:46 #203
3542 Gia
User under construction
pi_172662341
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:33 schreef Metro2005 het volgende:

Mwa, met die droogte van mei/juni was dat toch echt wel nodig, helaas. We hebben diverse jonge aanplant en het ontkoppelen van het regenwater nog niet geregeld.
Sproeien met kraanwater is ook zonde.

Maar goed, door het toilet spoelen eigenlijk ook.
Wordt me te kostbaar om hier iets aan te doen. Misschien ooit, in de toekomst. Prio ZZ, zou mijn man zeggen!
  dinsdag 25 juli 2017 @ 20:02:40 #204
396550 Richestorags
pi_172673741
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:17 schreef Dagoduck het volgende:

Goed initiatief! Zouden ze ook met groene daken moeten doen. Hoewel groene daken weinig berging bieden tijdens piekneerslag zijn er genoeg andere voordelen van groene daken.
pi_172679944
Hier heeft de partij voor de dieren zich ook al op de bandwagon geworpen en wil dat die tegeltax wordt onderzocht. Terwijl ze hier best ok bezig zijn met een project voor tegel eruit, plant erin. Dat werkt denk ik een stuk beter dan zo'n belasting.Niet dat het genoeg is er zal een stuk meer moeten gebeuren. Niet alleen als het gaat om het aanleggen van nieuwe rioolsystemen maar ook voor wat betreft het aanleggen van waterberging in nieuwbouwwijken, waterberging op straat door middel van hogere stoepranden, groene daken, afwatering naar open water, noem maar op.

Waar Richestorags het een en ander weet van rioleringen (en ik onderschrijf geheel wat hij zegt) weet ik het een en ander van handhaving en ik kan je vertellen dat een tegeltax niet te handhaven is. Los van al het gedoe over waterdoorlatende tegels of drainagesystemen wat misschien een handvol mensen gaat doen, is het gewoon te bewerkelijk. Je zult moeten controleren en dat is mensenwerk en dus duur. Les 1 van handhaven, het kost altijd geld. Dus zo'n belasting moet wel heel veel opleveren om dat te betalen...

Onze eigen nieuwbouwwoning wordt uiteraard op een gescheiden rioolsysteem aangesloten maar volgens mij is het niet mogelijk om een regenton op de hwa aan te sluiten, in elk geval niet op elke woning omdat de hwa maar om het huis zit... Misschien is er op de afvoer van het schuurtje nog iets mogelijk, weet ik nog niet. De tuin gaat in elk geval minimaal betegeld worden, we moeten wel ergens kunnen zitten maar wel tussen het groen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 26 juli 2017 @ 08:31:08 #206
396550 Richestorags
pi_172682811
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 23:16 schreef Karstman het volgende:
Hier heeft de partij voor de dieren zich ook al op de bandwagon geworpen en wil dat die tegeltax wordt onderzocht. Terwijl ze hier best ok bezig zijn met een project voor tegel eruit, plant erin. Dat werkt denk ik een stuk beter dan zo'n belasting.Niet dat het genoeg is er zal een stuk meer moeten gebeuren. Niet alleen als het gaat om het aanleggen van nieuwe rioolsystemen maar ook voor wat betreft het aanleggen van waterberging in nieuwbouwwijken, waterberging op straat door middel van hogere stoepranden, groene daken, afwatering naar open water, noem maar op.

Waar Richestorags het een en ander weet van rioleringen (en ik onderschrijf geheel wat hij zegt) weet ik het een en ander van handhaving en ik kan je vertellen dat een tegeltax niet te handhaven is. Los van al het gedoe over waterdoorlatende tegels of drainagesystemen wat misschien een handvol mensen gaat doen, is het gewoon te bewerkelijk. Je zult moeten controleren en dat is mensenwerk en dus duur. Les 1 van handhaven, het kost altijd geld. Dus zo'n belasting moet wel heel veel opleveren om dat te betalen...

Onze eigen nieuwbouwwoning wordt uiteraard op een gescheiden rioolsysteem aangesloten maar volgens mij is het niet mogelijk om een regenton op de hwa aan te sluiten, in elk geval niet op elke woning omdat de hwa maar om het huis zit... Misschien is er op de afvoer van het schuurtje nog iets mogelijk, weet ik nog niet. De tuin gaat in elk geval minimaal betegeld worden, we moeten wel ergens kunnen zitten maar wel tussen het groen.
Handhaving is een bijna onmogelijk inderdaad. Voorlichting zou al een hoop helpen.

Ikzelf ben een voorstander van het gebruik van wadi's voor regenwaterafvoer, dat wordt ook steeds meer toegepast. Wadi's zijn verlaagde stukjes groen waar het water naartoe wordt geleid (kan bovenlangs met goten maar ook met een buis) met een infiltrerende laag eronder (bijvoorbeeld een zandpakket of een verticale drain waarmee een blokkerende laag zoals een leemlaag of een kleilaag wordt doorboord). Een mooie combinatie tussen groen en waterberging in de wijk.

Alleen roept dat nog veel weerstand op bij mensen omdat ze bang zijn dat hun kinderen verzuipen :') I kid you not.
  woensdag 26 juli 2017 @ 08:33:25 #207
3542 Gia
User under construction
pi_172682829
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 20:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Goed initiatief! Zouden ze ook met groene daken moeten doen. Hoewel groene daken weinig berging bieden tijdens piekneerslag zijn er genoeg andere voordelen van groene daken.
Daar hebben we hier nu subsidie op, maar het geld er nog niet voor.
  woensdag 26 juli 2017 @ 08:41:58 #208
3542 Gia
User under construction
pi_172682944
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 08:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Handhaving is een bijna onmogelijk inderdaad. Voorlichting zou al een hoop helpen.

Ikzelf ben een voorstander van het gebruik van wadi's voor regenwaterafvoer, dat wordt ook steeds meer toegepast. Wadi's zijn verlaagde stukjes groen waar het water naartoe wordt geleid (kan bovenlangs met goten maar ook met een buis) met een infiltrerende laag eronder (bijvoorbeeld een zandpakket of een verticale drain waarmee een blokkerende laag zoals een leemlaag of een kleilaag wordt doorboord). Een mooie combinatie tussen groen en waterberging in de wijk.

Alleen roept dat nog veel weerstand op bij mensen omdat ze bang zijn dat hun kinderen verzuipen :') I kid you not.
Hier hebben ze in de meeste nieuwbouwwijken gescheiden rioleringen en ook veel waterpartijen waar water naartoe kan, maar in de oude binnenstad, waar wij net niet wonen, is dat niet. En dat is vroeger zo dichtgebouwd dat dat ook vrijwel niet mogelijk is. Ook wonen daar veel Turken en Marokkanen, die wel een volkstuintje willen, maar thuis alles verharden.
Voor deze gevallen en ook luie Nederlanders met een pleintje achter de woning, kan een regenton al best een oplossing zijn. Voor plantebakken en/of huiskamerplanten.

Verder ben ik het wel eens met Karstman dat zo'n taks niet te doen is omdat het bijna niet te controleren is. Je hebt te maken met individuele gevallen en je zou deur voor deur moeten navragen wat er gedaan is aan de regenwater afvoer. Want met alleen luchtfoto's kom je er niet.
pi_172963665
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 08:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Hier hebben ze in de meeste nieuwbouwwijken gescheiden rioleringen en ook veel waterpartijen waar water naartoe kan, maar in de oude binnenstad, waar wij net niet wonen, is dat niet. En dat is vroeger zo dichtgebouwd dat dat ook vrijwel niet mogelijk is. Ook wonen daar veel Turken en Marokkanen, die wel een volkstuintje willen, maar thuis alles verharden.
Voor deze gevallen en ook luie Nederlanders met een pleintje achter de woning, kan een regenton al best een oplossing zijn. Voor plantebakken en/of huiskamerplanten.

Verder ben ik het wel eens met Karstman dat zo'n taks niet te doen is omdat het bijna niet te controleren is. Je hebt te maken met individuele gevallen en je zou deur voor deur moeten navragen wat er gedaan is aan de regenwater afvoer. Want met alleen luchtfoto's kom je er niet.
In sommige buurten mag je blij zijn dat mensen tegels hebben. Het alternatief is één grote onkruidbende. Voor het aanzien van de buurt is een betegelde tuin dan de minst kwade. En dan inderdaad: Je kunt een regenton hebben oid.. Het is individueel niet te meten. De bijdragen die elke burger negatief of positief levert aan de gemeenschap, zonder dat dit financieel/fiscaal wordt vereffend, zijn zodanig verschillend dat zo'n tuintegeltax volgens mij geheel in het niet valt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 7 augustus 2017 @ 10:11:59 #210
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_172964991
Ik vind die tuintegeltax een prima oplossing.

De gemeente haalt netjes een paar tientjes per jaar bij me op, maar dan wil ik ze ook nooit meer horen zeiken over mijn riool en mijn tegeltjes. Ook moeten ze dan zorgen dat mijn water fatsoenlijk wordt afgevoerd. Ik heb er dan immers voor betaald.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')