Oké, maar dan ben jij dus ook verantwoordelijk en moet je zelf betalen voor de waterschade die je buren hebben opgelopen doordat jij geheel uit vrije wil hebt gekozen voor een tuin zonder fatsoenlijke waterafvoerquote:Op zondag 23 juli 2017 12:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Te zot voor woorden inderdaad. Als iemand tegels in zijn tuin wil in plaats van gras dan is dat iemands eigen vrije keuze.
Hier is een kenner aan het woordquote:Op zondag 23 juli 2017 00:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Onzin? Op basis van welke kennis zeg jij dat het onzin is? Omdat je altijd al heftige buien hebt meegemaakt? Het is zeker op niets gebaseerd dat RWA stelsels steeds vaker op bui 9 in plaats van bui 8 worden gedimensioneerd? Ter info, bui 8 is een synthetische bui die wordt gebruikt om rioolstelsels te dimensioneren. Dit is een bui met een herhalingstijd van 2 jaar die het riool moet kunnen verwerken zonder dat er water op straat optreedt. Bui 9 heeft een herhalingstijd van 5 jaar.
Alle waterberging die je vooraf kunt realiseren is winst. Een rioolstelsel heeft 7mm waterschijf aan berging van het totaal aangesloten verhard oppervlak en een pompovercapaciteit van 0.7mm/uur oftewel lediging binnen 10 uur. Een bui 8 met een waterschijf van 20mm kan je niet bergen zonder overstorten of je moet de buizen drie keer zo groot maken. De berging zit dus niet in het riool zelf maar in de toestroom naar het riool of in het oppervlaktewater achter de overstorten en bergbezinkbassins. Verminder de toestroom en je hebt lagere overstortdebieten en minder rigoreuze investeringen in het riool nodig.
Precies! En die zouden we vaker moeten horen. Ik heb echt het idee dat mensen hun keuzes wel gaan aanpassen als ze beter geinformeerd worden.quote:
En neem je geen kinderen.quote:Op vrijdag 21 juli 2017 08:30 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Als je wat goeds wil doen voor de buurt doe je sowieso één auto de deur uit, elektrificeer je die ander, fiets je alles binnen een straal van 20km en neem je nooit meer het vliegtuig.
Och lieverdje, moet jij ook bij gaan betalen voor je pleintje? Dikke tip: verpats die schakelketting om je nek.quote:Op maandag 24 juli 2017 20:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En neem je geen kinderen.
Je ouders hadden al goed moeten doen voor hun buren.
Hey gozert, ik heb maar een vijfde verhard in mijn hele tuin. Voor en achter. Dus als jij in het hypothetische geval hier zou komen, heb ik niet eens ruimte voor je bakfiets.quote:Op maandag 24 juli 2017 20:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Och lieverdje, moet jij ook bij gaan betalen voor je pleintje? Dikke tip: verpats die schakelketting om je nek.
Ik kan daar altijd wel van genieten. Mensen die spreken met verstand van zaken.quote:
En dat is idd ook een probleem. De lokale overheid geeft ook niet echt het goede voorbeeld.quote:Op maandag 24 juli 2017 20:21 schreef Rattataki het volgende:
Ik zou de gemeente zelf om belasting moeten vragen. Aangezien ze de vegetatie aan de zijkant van mijn woning helemaal hebben weggemaaid. (plus een gedeelte van mijn heg op privé terrein.zucht.)
Bij een heftige regenbui heb ik nu een gedeelte van mijn gras onder water staan, wat ik normaal niet had. En nu willen ze nog een gedeelte van de bomen weg hebben, omdat de rest van de bewoners daar zogenaamd last van zou hebben. ( bij navraag bijna niemand ). Laatst nog een verhard speelpleintje hier aangelegd. Als ze straks gaan vragen om een tegeltaks, wat ik toch al bijna niet heb, krijgen ze al die punten om hun oren.
Inderdaadquote:Op maandag 24 juli 2017 20:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik kan daar altijd wel van genieten. Mensen die spreken met verstand van zaken.
Opgeleid als hydroloog, maar werk al enige tijd in het stedelijk waterbeheer en ontwerp dus ook rioleringenquote:
Dank voor het delen van je vakkennis, verfrissend om te zienquote:Op maandag 24 juli 2017 21:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Opgeleid als hydroloog, maar werk al enige tijd in het stedelijk waterbeheer en ontwerp dus ook rioleringeneen erg interessant vakgebied. Wel een vakgebied waar vrijwel niemand precies een idee heeft van wat je nou precies doet
Ik denk dat ik hem nog wel vaker om advies ga vragen, zodra we aan de achtertuin gaan beginnen.quote:Op maandag 24 juli 2017 19:58 schreef livelink het volgende:
Precies! En die zouden we vaker moeten horen. Ik heb echt het idee dat mensen hun keuzes wel gaan aanpassen als ze beter geinformeerd worden.
Dream on.quote:Op maandag 24 juli 2017 18:46 schreef FYazz het volgende:
[..]
Oké, maar dan ben jij dus ook verantwoordelijk en moet je zelf betalen voor de waterschade die je buren hebben opgelopen doordat jij geheel uit vrije wil hebt gekozen voor een tuin zonder fatsoenlijke waterafvoer
Wij wonen, gelukkig, in een gemeente waar heel veel aandacht is hiervoor.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 08:30 schreef Richestorags het volgende:
Overigens ben ik het wel eens met de mensen die zeggen dat dit in de praktijk nagenoeg onmogelijk te controleren is omdat het allemaal individuele zaken gaat opleveren.
Maar de burger mag best meer verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van het rioolstelsel. Daarom is voorlichting over de gevolgen van toenemende verharding helemaal niet verkeerd. Meer groen is ook nog eens goed voor de stadsecologie en om hittestress tegen te gaan. De gemeente heeft daar overigens net zo goed een verantwoordelijkheid in. Maarja, je hebt gemeentes die heel vooruitstrevend zijn en regenwater geeneens meer via het riool verwerken maar infiltreren en rechtstreeks lozen op watergangen en je hebt gemeenten die nog zo conservatief zijn als wat. Maar dat neemt niet weg dat de burger ook zijn steentje kan bijdragen.
Dat gebeurt nu ook op grote schaal.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 09:31 schreef Elzies het volgende:
Gewoon betere (én betaalbare) huizen bouwen waar dit soort mankementen preventief zijn verholpen.
Kom met de trein daar weleens langs. Ligt wel erg afgelegen hoor. Wel aparte bouwstijl. Zijn er überhaupt winkels daar? In ieder geval wel een eigen station.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 09:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu ook op grote schaal.
Ik weet niet of dit voor heel Nederland geldt, maar nieuwbouwwijken (in onze gemeente althans) worden allemaal al voorzien van een apart afwateringssysteem.
Middenin onze prestigieuze wijk Brandevoort, liggen mooie stukjes natuur, waarheen al het regenwater wordt afgevoerd. Ook in andere wijken lopen dergelijke projecten al.
Ik woon in een heel oude wijk, waar vroeger industrie zat en waar de woningen niet zijn voorzien van een apart rioolstelsel. De industrie is nu weg (uit deze wijk) en ook hier zijn ze milieuvriendelijk aan het bouwen. Wij hebben nu, aan de overkant van de straat een mooi watertje, met een hondenuitlaatstrook ernaast en flink wat oeverbegroeiing, waar veel eenden en meerkoeten broeden. Soms zijn er ook zwanen en we hebben ook al een aalscholver gezien.
In die wijk zijn ook waterburchten gebouwd en het watertje gaan ze ook nog doortrekking richting het kanaal. Ben blij Helmonder te zijn. Yeah!
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen in betonnen wijken willen wonen, met amper groen en liefst geen bomen, vanwege de vogelpoep.
We hebben 4 stations.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 09:52 schreef Elzies het volgende:
Kom met de trein daar weleens langs. Ligt wel erg afgelegen hoor. Wel aparte bouwstijl. Zijn er überhaupt winkels daar? In ieder geval wel een eigen station.
Helmond zelf echter blijft echter een beetje achter. Vreemd concept om juist buiten de stad zo'n aparte groeiende wijk te gaan bouwen. Een beetje een Helmonds Almere maar dan veel chiquer.
Eeuuuh nee.quote:Op maandag 24 juli 2017 18:46 schreef FYazz het volgende:
[..]
Oké, maar dan ben jij dus ook verantwoordelijk en moet je zelf betalen voor de waterschade die je buren hebben opgelopen doordat jij geheel uit vrije wil hebt gekozen voor een tuin zonder fatsoenlijke waterafvoer
Volgens mij is dat ook zo met regenwater van een hogere tuin op een lagere.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 10:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Eeuuuh nee.
Alles wat via natuurlijk verloop op het erf van de buren komt is hun probleem. Daar valt ook water onder wat bijvoorbeeld via een schuurdak of schuin aflopend terras op hun grond terechtkomt.
Je mag alleen geen afvoerpijp aanleggen die op het erf van de buren laten uitkomen.
Het kan zo eenvoudig zijn.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 10:17 schreef Dagoduck het volgende:
Hier zijn ze in Den Helder ook al mee bezig, maar dan zonder taks maar door voorlichting te geven en samen te werken met de inwoners:
NHD - ’Minder stenige tuin De Schooten Den Helder’
Als je in een land als Nederland waar het om de dag regent je tuin gaat staan sproeien verdien je een torenhoge milieuboete en stokslagen.quote:Op donderdag 20 juli 2017 12:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar je gebruikt wel drinkwater om je tuin te sproeien, en dat zou per saldo wel eens wat kostbaarder kunnen zijn....
Maar niet voor de gemeente natuurlijk, de toevoer van water is haar taak immers niet (meer).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |