abonnement Unibet Coolblue
  maandag 26 juni 2017 @ 20:24:57 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171972521
quote:
Geen geld voor loonstijging onderwijs’
Vandaag, 12:37 Parlementaire Redactie
DEN HAAG - Een dag voordat basisschoolleraren gaan staken laat het kabinet weten dat er momenteel geen geld is voor loonsverhoging voor leraren.

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker stellen dat het ministerie van Onderwijs daarvoor gewoonweg geen budget heeft. Dat het kabinet momenteel demissionair is, helpt ook niet. „Daarnaast heeft het ministerie ook op de eigen begroting nog forse tegenvallers als gevolg van hogere prijzen en hogere leerlingaantallen”, waarschuwen de bewindslieden.

PvdA-minister Asscher (Sociale Zaken) beloofde basisschoolleraren recent nog gouden bergen. In een interview zei hij dat het verhogen van de salarissen weliswaar geld kost, maar dat het demissionaire kabinet het zal gaan doen. Zijn partijgenote Bussemaker en VVD-staatssecretaris Dekker temperen nu de verwachtingen.

Basisschoolleraren staken morgen het eerste lesuur, omdat ze de werkdruk te hoog vinden en meer salaris willen hebben. Ze vinden het oneerlijk dat leraren op de middelbare school gemiddeld meer loon krijgen.

In een overzicht laten Bussemaker en Dekker zien wat de leraren in verschillende schalen eigenlijk verdienen. Te zien is dat een startende basisschoolleraar in de laagste schaal een startsalaris heeft van 2436 euro bruto. Wie daar de vakantie-uitkeringen, eindejaarsuitkeringen en dergelijke bij optelt, komt uit op 2896 euro.

De laagste schaal in het middelbaar onderwijs ligt inderdaad iets hoger. Startsalarissen liggen daar op 2601 euro bruto, en 3074 euro (met vakantie-uitkeringen en dergelijke).

In het basisonderwijs ligt het maximumsalaris op 5294 euro, tegen 6289 in het voortgezet onderwijs.

„Mocht de situatie zich voordoen dat het huidige kabinet de begroting voor 2018 moet opstellen, dan zal het kabinet een integrale afweging maken van de problemen, politieke wensen en de beschikbare financiėle ruimte, met inachtneming van de demissionaire status van het kabinet”, laten Bussemaker en Dekker weten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)loonstijging___.html

Alle respect voor leraren, want het is niet niks om voor een klas met 30 kinderen te staan. Maar de salarissen vind ik gezien het niveau van werken toch helemaal niet slecht.
Het blijft natuurlijk gewoon lesgeven voor de klas, bijzondere begaafdheid is nu ook weer niet nodig. Ook blijft het voor de klas staan ieder jaar wezenlijk hetzelfde, terwijl de salarissen met de leeftijd toch aardig oplopen.
Ik herinner me uit mijn schooltijd een aantal zich inspannende leraren, maar zeker net zoveel leraren die er zich met een jantje van Leiden van af maakten. Consequenties had dat niet voor ze. Als je dan lonen omhoog wil doen, zoek het in het differentieren in beloning en geef al die matige en slechte leraren gewoon helemaal niks extra.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die overal opduikt 2022 maandag 26 juni 2017 @ 20:26:48 #2
186611 Haags
pi_171972588
Ze moeten niet zo zeuren.
Zonder wrijving geen glans
  maandag 26 juni 2017 @ 20:27:56 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171972622
Smakelijk gelachen om je OP.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 26 juni 2017 @ 20:28:21 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171972635
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:27 schreef Janneke141 het volgende:
Smakelijk gelachen om je OP.
Fijn. Bedankt voor deze info ook.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 26 juni 2017 @ 20:34:44 #5
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171972821
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:24 schreef LXIV het volgende:

Alle respect voor leraren, want het is niet niks om voor een klas met 30 kinderen te staan. Maar de salarissen vind ik gezien het niveau van werken toch helemaal niet slecht.
Niet mee eens. Ik vind basisschoolleerkracht een van de belangrijkste banen in ons land. Het begeleiden van jonge kinderen die vol in de ontwikkeling zijn. Alles wat er in die eerste 10 jaar gebeurd heeft zo'n impact op het verdere leven. Ik vind dat ze er zo 25% bij mogen krijgen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171972910
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet mee eens. Ik vind basisschoolleerkracht een van de belangrijkste banen in ons land. Het begeleiden van jonge kinderen die vol in de ontwikkeling zijn. Alles wat er in die eerste 10 jaar gebeurd heeft zo'n impact op het verdere leven. Ik vind dat ze er zo 25% bij mogen krijgen.
Met meer salaris gaan dezelfde mensen niet opeens beter presteren.
pi_171972992
Snap dit gezeik sowieso niet. Ik heb wat onderzoek gedaan en leraren verdienen gewoon modaal, voor een modale baan.
pi_171973062
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:41 schreef Silven het volgende:
Snap dit gezeik sowieso niet. Ik heb wat onderzoek gedaan en leraren verdienen gewoon modaal, voor een modale baan.
Je begint bij ruim 2400 bruto p/m en eindigt op 5200 bruto p/m
Voor hbo niks mis mee.
Je hebt ook nog onwijs en echt onwijs veel vakantie, zelfs als je 50% van de schoolvakanties moet werken heb je nog steeds onwijs veel vakantiedagen.

Gisteren iemand op tv, die verdiende 2250 netto, wat ongeveer 3800 bruto is als je het pensioenfonds meeneemt en geen inkomensafhankelijke combinatiekorting. Na 16 jaar is dat wel redelijk marktconform voor hbo en dan heb je nog onwijs veel vakantie ook nog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171973193
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je begint bij ruim 2400 bruto p/m en eindigt op 5200 bruto p/m
Voor hbo niks mis mee.
Je hebt ook nog onwijs en echt onwijs veel vakantie, zelfs als je 50% van de schoolvakanties moet werken heb je nog steeds onwijs veel vakantiedagen.
Excuses, bovenmodaal bedoel ik dan, voor relatief weinig werkuren.
pi_171973195
De salarissen in het onderwijs zijn ook niet slecht, ook in het basisonderwijs niet.

Na de crisis zijn de salarissen overigens bijna overal teruggeschroefd. Ik ken een afgestudeerd bouwkundige (TU Delft) die voor het minimumloon op een architectenbureau werkt. Dat is geen ramp, want als je eenmaal ergens werkt kan je vaak laten zien wat je kan en doorgroeien.

Onderwijzers krijgen een prima startsalaris en gaan op een ambtelijke manier in salaris omhoog, vooral lang blijven zitten dus.

Als er al geld naar het onderwijs gaat. Zorg dan vooral voor kleinere klassen, dat leidt gelijk tot meer aandacht voor de leerling. En zorg ervoor dat leraren zich minder met administratieve rompslomp en het schoonmaken van de school bezig hoeven te houden.
pi_171973202
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je begint bij ruim 2400 bruto p/m en eindigt op 5200 bruto p/m
Voor hbo niks mis mee.
Je hebt ook nog onwijs en echt onwijs veel vakantie, zelfs als je 50% van de schoolvakanties moet werken heb je nog steeds onwijs veel vakantiedagen.

Gisteren iemand op tv, die verdiende 2250 netto, wat ongeveer 3800 bruto is als je het pensioenfonds meeneemt en geen inkomensafhankelijke combinatiekorting. Na 16 jaar is dat wel redelijk marktconform voor hbo en dan heb je nog onwijs veel vakantie ook nog.
Doorbetaalde vakanties zelfs.
pi_171973229
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:48 schreef luxerobots het volgende:

Als er al geld naar het onderwijs gaat. Zorg dan vooral voor kleinere klassen, dat leidt gelijk tot meer aandacht voor de leerling. En zorg ervoor dat leraren zich minder met administratieve rompslomp en het schoonmaken van de school bezig hoeven te houden.
Dit dus, en stuur kinderen met down gewoon naar speciaal onderwijs. Daar horen ze.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171973288
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Met meer salaris gaan dezelfde mensen niet opeens beter presteren.
Je maakt het beroep er wel minder onaantrekkelijk door.
  maandag 26 juni 2017 @ 20:51:39 #14
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171973316
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:38 schreef luxerobots het volgende:

Met meer salaris gaan dezelfde mensen niet opeens beter presteren.
Je kent het bekende Amerikaanse spreekwoord: "When you pay peanuts, you will attract monkeys?".

Je gaat wel meer mensen aantrekken die het willen doen en dan heb je dus meer keuze.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171973352
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:50 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Je maakt het beroep er wel minder onaantrekkelijk door.
Met het huidige salaris spelen andere dingen een belangrijkere rol.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171973358
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:50 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Je maakt het beroep er wel minder onaantrekkelijk door.
Wtf is er onaantrekkelijk aan een bovenmodaal salaris en een hoop meer vakantie dan bij welk beroep dan ook?
pi_171973394
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:53 schreef Silven het volgende:

[..]

Wtf is er onaantrekkelijk aan een bovenmodaal salaris en een hoop meer vakantie dan bij welk beroep dan ook?
De chaos van 30 gillende kinderen, waarbij er minimaal 3 sociaal iets mankeert, zoals autisme, downsyndroom, hoogbegaafd of zwakbegaafd....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 26 juni 2017 @ 20:54:26 #18
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171973406
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:41 schreef Silven het volgende:
Snap dit gezeik sowieso niet. Ik heb wat onderzoek gedaan en leraren verdienen gewoon modaal, voor een modale baan.
Als je een nietszeggende kantoorklerk bent, heb je 'een modale baan'. Leraren doen wel belangrijkere dingen: die begeleiden kinderen vele uren per week voor vele jaren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171973454
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als je een nietszeggende kantoorklerk bent, heb je 'een modale baan'. Leraren doen wel belangrijkere dingen: die begeleiden kinderen vele uren per week voor vele jaren.
Daarom moet je ze ook de middelen geven om ze te begeleiden..... Nog hoger salaris doet dat niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171973485
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De chaos van 30 gillende kinderen, waarbij er minimaal 3 sociaal iets mankeert, zoals autisme, downsyndroom, hoogbegaafd of zwakbegaafd....
Zo, heftig man. En meer dan dat hoef je niet te doen? En dan ook nog een nice salaris en minder werken dan andere beroepen? Ik zou er voor tekenen, als ik niet mijn passie ergens anders had liggen.
pi_171973514
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:56 schreef Silven het volgende:

[..]

Zo, heftig man. En meer dan dat hoef je niet te doen? En dan ook nog een nice salaris en minder werken dan andere beroepen? Ik zou er voor tekenen, als ik niet mijn passie ergens anders had liggen.
Ik niet, zelfs niet voor het dubbele salaris :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171973564
"Hallo, succesvolle werknemer in het bedrijfsleven, zou jij graag 20-40% minder willen verdienen?"

Ik voorspel nu al het nieuwsbericht over enkele jaren dat er maar minimaal gebruik gemaakt wordt van die (om)scholingsregeling. En dat terwijl er wel enkele miljoenen beschikbaar gesteld is. En als oplossing gaan ze er dan nog meer geld tegenaan gooien, om het 'imago van het beroep' te verbeteren.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 26 juni 2017 @ 20:58:38 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171973565
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

Je hebt ook nog onwijs en echt onwijs veel vakantie, zelfs als je 50% van de schoolvakanties moet werken heb je nog steeds onwijs veel vakantiedagen.
Als ik zie hoeveel tijd de juffie van mijn dochtertje steekt in bijvoorbeeld voorbereiding, getuigschriften, ouderavonden, cursussen en weet ik veel wat nog meer allemaal, dan denk ik dat ze ruim meer dan 50% van haar vrije tijd daarin steekt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171973593
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als je een nietszeggende kantoorklerk bent, heb je 'een modale baan'. Leraren doen wel belangrijkere dingen: die begeleiden kinderen vele uren per week voor vele jaren.
De bakker doet ook belangrijkere dingen, die voorziet vele uren per week mensen van voedsel en dat vele jaren. Een rijinstructeur ook, die helpt vele jongeren aan een rijbewijs voor vele jaren. Een ICT'er ook, die houd alle systemen draaiende waar ook leraren en overheid van afhankelijk zijn, voor vele jaren. Weet je wat, laten we gewoon iedereen minimaal 3000 netto geven!
pi_171973610
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als ik zie hoeveel tijd de juffie van mijn dochtertje steekt in bijvoorbeeld voorbereiding, getuigschriften, ouderavonden, cursussen en weet ik veel wat nog meer allemaal, dan denk ik dat ze ruim meer dan 50% van haar vrije tijd daarin steekt.
Sommige mensen bij bedrijven werken ook structureel 50%. over....
Iets met efficientie..... Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171973652
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:59 schreef Silven het volgende:

[..]

De bakker doet ook belangrijkere dingen, die voorziet vele uren per week mensen van voedsel en dat vele jaren. Een rijinstructeur ook, die helpt vele jongeren aan een rijbewijs voor vele jaren. Een ICT'er ook, die houd alle systemen draaiende waar ook leraren en overheid van afhankelijk zijn, voor vele jaren. Weet je wat, laten we gewoon iedereen minimaal 3000 netto geven!
Een buschauffeur vind ik trouwens nog belangrijk, die zorgt ervoor dat mensen veilig en levend aankomen op hun bestemming... Die vertrouwen klanten elke dag hun leven toe... en kijk wat zij verdienen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 26 juni 2017 @ 21:01:40 #27
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171973698
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:59 schreef Silven het volgende:

De bakker doet ook belangrijkere dingen, die voorziet vele uren per week mensen van voedsel en dat vele jaren. Een rijinstructeur ook, die helpt vele jongeren aan een rijbewijs voor vele jaren. Een ICT'er ook, die houd alle systemen draaiende waar ook leraren en overheid van afhankelijk zijn, voor vele jaren. Weet je wat, laten we gewoon iedereen minimaal 3000 netto geven!
Wat hebben al die bakkers, ict-ers, en rij-instructeurs gemeen? huh?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 21:03:15 #28
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_171973763
Ligt het niet meer aan de werkdruk en belachelijke bureaucratie dan het daadwerkelijke salaris?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_171973774
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je begint bij ruim 2400 bruto p/m en eindigt op 5200 bruto p/m
Voor hbo niks mis mee.
Je hebt ook nog onwijs en echt onwijs veel vakantie, zelfs als je 50% van de schoolvakanties moet werken heb je nog steeds onwijs veel vakantiedagen.

Gisteren iemand op tv, die verdiende 2250 netto, wat ongeveer 3800 bruto is als je het pensioenfonds meeneemt en geen inkomensafhankelijke combinatiekorting. Na 16 jaar is dat wel redelijk marktconform voor hbo en dan heb je nog onwijs veel vakantie ook nog.
En die gedwongen vakantie (omdat er nou eenmaal geen kinderen zijn om les te geven) mag je de rest van het jaar gewoon goed maken door meer uren te draaien.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 26 juni 2017 @ 21:03:34 #30
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171973777
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

Sommige mensen bij bedrijven werken ook structureel 50%. over....
Iets met efficientie..... Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen.
Dat is een aanname die je niet kunt onderbouwen, ergo zwaktebod in een discussie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171973785
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat hebben al die bakkers, ict-ers, en rij-instructeurs gemeen? huh?
Hetzelfde als wat leraren met hun gemeen hebben. Namelijk dat al die beroepen nodig zijn en ze allemaal tamelijk modaal zijn, waar dus een evenredig salaris tegenover mag staan. Al draait een bakker wel wat meer uren dus zou die van mij wel wat extra mogen verdienen.
pi_171973823
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat is een aanname die je niet kunt onderbouwen, ergo zwaktebod in een discussie.
Jouw 50% aanname is ook nog niet onderbouwt, behalve dan 'ik ken iemand die..'.
pi_171973833
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:03 schreef probeer het volgende:

[..]

En die gedwongen vakantie (omdat er nou eenmaal geen kinderen zijn om les te geven) mag je de rest van het jaar gewoon goed maken door meer uren te draaien.
Gisteren op TV een interview met een juffrouw.
Zij begint om half 8 en gaat naar huis om half 5.
Dat is een half uur overwerken....
Iets wat het meerendeel van de mensen bij bedrijven ook standaard overwerken...
Ik krijg het eerste half uur niet eens betaald... :N :N
Hiervoor bij een bedrijf gewerkt die nooit overuren uitbetaald.... :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171973838
quote:
5s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:03 schreef Fir3fly het volgende:
Ligt het niet meer aan de werkdruk en belachelijke bureaucratie dan het daadwerkelijke salaris?
Ik zou denken; het ligt aan de verhouding tussen die twee aspecten (salaris en werkdruk).
"Pools are perfect for holding water"
pi_171973868
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Gisteren op TV een interview met een juffrouw.
Zij begint om half 8 en gaat naar huis om half 5.
Dat is een half uur overwerken....
Iets wat het meerendeel van de mensen bij bedrijven ook standaard overwerken...
Ik krijg het eerste half uur niet eens betaald... :N :N
Uh, dat is 0 uur overwerken. Dat is een normale werkdag van 8 uur. Net als 8 tot 5 of 9 tot 6
pi_171973892
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:06 schreef Silven het volgende:

[..]

Uh, dat is 0 uur overwerken. Dat is een normale werkdag van 8 uur. Net als 8 tot 5 of 9 tot 6
Bij sommige bedrijven wel, bij sommige niet.
Ik krijg een half uur onbetaalde pause, sommige een uur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171973949
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik zou denken; het ligt aan de verhouding tussen die twee aspecten (salaris en werkdruk).
Of ze willen gewoon meer verdienen, net als iedereen overigens, en proberen dat met een triviaal argument wat elke beroepsgroep kan voeren (hoge werkdruk, veel papierwerk) met elkaar voor elkaar te krijgen door te staken en 1 front te vormen. Veel heb je niet te verliezen daarmee, maar wel te winnen.
pi_171973964
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Gisteren op TV een interview met een juffrouw.
Zij begint om half 8 en gaat naar huis om half 5.
Dat is een half uur overwerken....
Iets wat het meerendeel van de mensen bij bedrijven ook standaard overwerken...
Ik krijg het eerste half uur niet eens betaald... :N :N
En die juffrouw is woordvoerder voor elke Nederlandse docent? Of nog beter, zij is het magische gemiddelde? Hét lichtend voorbeeld?

En als ze thuis komt is ze verder geen minuut meer met haar werk bezig? Nakijken, vergaderingen, oudergesprekken, handelingsplannen, lessen voorbereiden, rapporten schrijven, protocollen opstellen en leren, benodigde scholing en kennis op peil houden?
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 26 juni 2017 @ 21:08:50 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171973968
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:06 schreef Silven het volgende:

[..]

Uh, dat is 0 uur overwerken. Dat is een normale werkdag van 8 uur. Net als 8 tot 5 of 9 tot 6
Dat hangt maar net van de duur van de pauze af.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171973989
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij sommige bedrijven wel, bij sommige niet.
Ik krijg een half uur onbetaalde pause, sommige een uur.
Op school is dat volgens mij minimaal een uur, alles bij elkaar opgeteld.
pi_171973993
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:08 schreef probeer het volgende:

[..]

En die juffrouw is woordvoerder voor elke Nederlandse docent? Of nog beter, zij is het magische gemiddelde? Hét lichtend voorbeeld?
Nee hoe kom je daarbij? :?
quote:
En als ze thuis komt is ze verder geen minuut meer met haar werk bezig? Nakijken, vergaderingen, oudergesprekken, handelingsplannen, lessen voorbereiden, rapporten schrijven, protocollen opstellen en leren, benodigde scholing en kennis op peil houden?
Ze zei van niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171974004
Begin eerst maar eens met die tig studiedagen in de vakanties te houden, ipv net na een vakantie.
Tevens dachten ze even een oudermiddag in te kunnen voeren, ja duh. mooi niet dus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_171974009
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:09 schreef Silven het volgende:

[..]

Op school is dat volgens mij minimaal een uur, alles bij elkaar opgeteld.
heb ik ook, zelfs nog langer maar het is ene half uur onbetaald.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 26 juni 2017 @ 21:10:18 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171974026
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:03 schreef Silven het volgende:

Hetzelfde als wat leraren met hun gemeen hebben. Namelijk dat al die beroepen nodig zijn en ze allemaal tamelijk modaal zijn, waar dus een evenredig salaris tegenover mag staan. Al draait een bakker wel wat meer uren dus zou die van mij wel wat extra mogen verdienen.
Het zijn allemaal kinderen geweest. Ze hebben allemaal op de basisschool gezeten. Daar waar de basis gelegd wordt. Laat die dan maar goed zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 21:10:40 #45
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171974041
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:04 schreef Silven het volgende:

Jouw 50% aanname is ook nog niet onderbouwt, behalve dan 'ik ken iemand die..'.
Dus wel onderbouwd, snugger. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 21:10:52 #46
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171974049
Als docenten zouden stoppen met werken nadat de normjaartaak is overschreden, dan zou de wereld te klein zijn. De heren (!) rectoren krijgen het nog druk aan de telefoon.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171974053
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:09 schreef halfway het volgende:
Begin eerst maar eens met die tig studiedagen in de vakanties te houden, ipv net na een vakantie.
Tevens dachten ze even een oudermiddag in te kunnen voeren, ja duh. mooi niet dus.
Nu ik schoolgaande kinderen heb, verbaas ik mij aan het aantal studiedagen dat de kinderen vrij zijn. Ik kan mij neit herinneren dat ik vroeger ook zo vaak zomaar vrij was buiten de vakanties om....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171974058
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:08 schreef Silven het volgende:

[..]

Of ze willen gewoon meer verdienen, net als iedereen overigens, en proberen dat met een triviaal argument wat elke beroepsgroep kan voeren (hoge werkdruk, veel papierwerk) met elkaar voor elkaar te krijgen door te staken en 1 front te vormen. Veel heb je niet te verliezen daarmee, maar wel te winnen.
Of bepaalde mensen lopen vanaf de zijlijn te roepen over iets waar ze echt nul verstand of ervaring mee hebben, gebaseerd op 'een juffrouw op tv', de equivalent van 'da hept op de feesboek gestaan'

Ze zitten trouwens al 6 jaar op de nullijn. Of is dat ook geen valide argument? Ik voorspel een 'anderen ook dus ze moeten niet janken' oid.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171974079
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:10 schreef Janneke141 het volgende:
Als docenten zouden stoppen met werken nadat de normjaartaak is overschreden, dan zou de wereld te klein zijn. De heren (!) rectoren krijgen het nog druk aan de telefoon.
Als mensen bij bedrijven gewoon het aantal uren werken wat op papier staat dan in NL failliet.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171974081
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus wel onderbouwd, snugger. :)
Ik ken ook heel veel mensen die geen leraar zijn en 50% van hun vrije tijd nog met werk bezig zijn. Dus wat dat betreft niet bijzonder.
pi_171974104
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:11 schreef probeer het volgende:
Ze zitten trouwens al 6 jaar op de nullijn. Of is dat ook geen valide argument? Ik voorspel een 'anderen ook dus ze moeten niet janken' oid.
nee joh, nullijn zou ik nooit accepteren. Bij geen stijging vertrek ik naar een ander bedrijf....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171974121
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het zijn allemaal kinderen geweest. Ze hebben allemaal op de basisschool gezeten. Daar waar de basis gelegd wordt. Laat die dan maar goed zijn.
Die moet goed zijn ja. Mag dus best een modaal dalaris tegenover staan. Dan mag je kwaliteit verwachten. Als ze nou minimumloon kregen zou je nog kunnen zeggen dat je dan bagger krijgt. Maar niet als je prima betaald wordt.
  maandag 26 juni 2017 @ 21:13:17 #53
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171974127
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

Als mensen bij bedrijven gewoon het aantal uren werken wat op papier staat dan in NL failliet.....
Really? Ik heb in 25 jaar misschien twee keer een uurtje overgewerkt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 21:13:29 #54
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171974131
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee joh, nullijn zou ik nooit accepteren. Bij geen stijging vertrek ik naar een ander bedrijf....
Wat in het onderwijs dus niet werkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 26 juni 2017 @ 21:14:06 #55
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171974154
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:11 schreef Silven het volgende:

Ik ken ook heel veel mensen die geen leraar zijn en 50% van hun vrije tijd nog met werk bezig zijn.
Oh, really? Ik ken niemand die dat doet. Best wel dom, trouwens. Als je geen leerkracht bent.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171974161
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat in het onderwijs dus niet werkt.
Klopt, vandaar dat er een salarisstijging wordt gevraagd, maar dat lost het probleem niet op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171974172
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee hoe kom je daarbij? :?
Nou, als zij dus niet de magische gemiddelde juffrouw is, dé persoon op wie alle richtlijnen afgestemd is, dan is zij dus niet representatief voor de rest van al die leerkrachten. En dus is jouw hele '1 persoon zei iets, dus dat zal dan wel voor de hele groep gelden' argument echt de grootste onzin.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 26 juni 2017 @ 21:14:39 #58
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171974173
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:13 schreef Silven het volgende:

Die moet goed zijn ja. Mag dus best een modaal dalaris tegenover staan. Dan mag je kwaliteit verwachten. Als ze nou minimumloon kregen zou je nog kunnen zeggen dat je dan bagger krijgt. Maar niet als je prima betaald wordt.
Pfft, wat een kift.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171974210
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:14 schreef probeer het volgende:

[..]

Nou, als zij dus niet de magische gemiddelde juffrouw is, dé persoon op wie alle richtlijnen afgestemd is, dan is zij dus niet representatief voor de rest van al die leerkrachten. En dus is jouw hele '1 persoon zei iets, dus dat zal dan wel voor de hele groep gelden' argument echt de grootste onzin.
Ik zeg nergens dat die mevrouw voor de gehele groep geldt.... :?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171974223
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Oh, really? Ik ken niemand die dat doet. Best wel dom, trouwens. Als je geen leerkracht bent.
Ik ken ook geen leerkracht die dat doet, dus we staan weer quitte. :P
pi_171974230
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:10 schreef Janneke141 het volgende:
Als docenten zouden stoppen met werken nadat de normjaartaak is overschreden, dan zou de wereld te klein zijn. De heren (!) rectoren krijgen het nog druk aan de telefoon.
Dit dus. Echt precies dit.

Maar blijkbaar krijg je dat sommige mensen niet uitgelegd. Getuige vele van de reacties in dit topic.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 26 juni 2017 @ 21:18:00 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171974299
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt, vandaar dat er een salarisstijging wordt gevraagd, maar dat lost het probleem niet op.
Het is een combinatie van factoren. De werkdruk is te hoog, de grip op het werk te laag en daarnaast is het salaris 'mwah' vergeleken bij allerlei anderen met een vergelijkbaar opleidingsniveau.

Je verdient niet slecht in het onderwijs, maar ook niet goed. Het aantal kostwinners in het PO is daar een symptoom van.
Maar ik zou er prima mee kunnen leven als de lerarensalarissen nog eens vijf jaar op de nullijn blijven, en de extra gelden rechtstreeks richting onderwijsassistenten gaan zodat je de passend-onderwijs-kindjes tenminste echt passend kan helpen. Daar heb je veel meer aan.

Kunnen we daarna eens gaan nadenken of het wel echt nodig is dat we iedere scheet van ieder kind in een leerlingvolgsysteem zetten. Met zijn allen, dus ministerie, inspectie, leerkrachten, schoolbesturen én ouders.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171974357
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is een combinatie van factoren. De werkdruk is te hoog, de grip op het werk te laag en daarnaast is het salaris 'mwah' vergeleken bij allerlei anderen met een vergelijkbaar opleidingsniveau.

Je verdient niet slecht in het onderwijs, maar ook niet goed. Het aantal kostwinners in het PO is daar een symptoom van.
Maar ik zou er prima mee kunnen leven als de lerarensalarissen nog eens vijf jaar op de nullijn blijven, en de extra gelden rechtstreeks richting onderwijsassistenten gaan zodat je de passend-onderwijs-kindjes tenminste echt passend kan helpen. Daar heb je veel meer aan.

Kunnen we daarna eens gaan nadenken of het wel echt nodig is dat we iedere scheet van ieder kind in een leerlingvolgsysteem zetten. Met zijn allen, dus ministerie, inspectie, leerkrachten, schoolbesturen én ouders.
Het salaris in inderdaad redelijk en niet hoog. Bij bedrijven kan je niet veel meer verwachten....
Kinderen met een rugzak moeten ze niet allemaal naar de basisschool sturen in ieder geval.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_171974372
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee joh, nullijn zou ik nooit accepteren. Bij geen stijging vertrek ik naar een ander bedrijf....
Kijk eens aan. Leraren dus blijkbaar wel, al zeker 6 jaar. En ze hebben weinig keuze, want ze krijgen niet ergens anders opeens magisch meer betaald oid. Ja, bij een prive-school wellicht. Maar daar zijn er niet zo veel van.

En dan mogen ze ook nog eens toezien hoe al die miljoenen die in het onderwijs gepompt worden, amper gebruikt worden om de werkdruk te verkleinen om zo de verhouding met het salaris (wat dus steeds achter blijft bij inflatie, en dus relatief steeds minder wordt) te verbeteren, en überhaupt niet rechtstreeks in de verbetering (of zelfs het gelijk houden) van het salaris.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171974432
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:11 schreef probeer het volgende:

[..]

Of bepaalde mensen lopen vanaf de zijlijn te roepen over iets waar ze echt nul verstand of ervaring mee hebben, gebaseerd op 'een juffrouw op tv', de equivalent van 'da hept op de feesboek gestaan'

Ze zitten trouwens al 6 jaar op de nullijn. Of is dat ook geen valide argument? Ik voorspel een 'anderen ook dus ze moeten niet janken' oid.
Leraren zitten trouwens al helemaal niet meer op de nullijn.

https://www.cnvo.nl/actue(...)assa-voor-onderwijs/
pi_171974483
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Leraren zitten trouwens al helemaal niet meer op de nullijn.

https://www.cnvo.nl/actue(...)assa-voor-onderwijs/
Ow, ok. Dan ben ik (of heb ik mijzelf) verkeerd geļnformeerd. Mijn welgemeende excuses.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171974550
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is een combinatie van factoren. De werkdruk is te hoog, de grip op het werk te laag en daarnaast is het salaris 'mwah' vergeleken bij allerlei anderen met een vergelijkbaar opleidingsniveau.

Je verdient niet slecht in het onderwijs, maar ook niet goed. Het aantal kostwinners in het PO is daar een symptoom van.
Maar ik zou er prima mee kunnen leven als de lerarensalarissen nog eens vijf jaar op de nullijn blijven, en de extra gelden rechtstreeks richting onderwijsassistenten gaan zodat je de passend-onderwijs-kindjes tenminste echt passend kan helpen. Daar heb je veel meer aan.

Kunnen we daarna eens gaan nadenken of het wel echt nodig is dat we iedere scheet van ieder kind in een leerlingvolgsysteem zetten. Met zijn allen, dus ministerie, inspectie, leerkrachten, schoolbesturen én ouders.
Dat zou wellicht inderdaad de grootste verlichting van de werkdruk zijn. Niet meer (of iig een stuk minder) onevenredig veel tijd kwijt zijn aan enkele specifieke leerlingen. (Ja, het zal altijd zo zijn dat de ene leerling meer aandacht nodig heeft dan de ander, het sleutelwoord is 'onevenredig')
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 26 juni 2017 @ 21:26:07 #68
321876 Cherna
Fuck the System
pi_171974570
Het is toch altijd schrikbarend dat anderen altijd hun eigen werk belangrijk en moeilijk vinden en alles wat anderen niets tot weinig kan voorstellen. Mensen zouden zich eens wat meer moeten verdiepen in iemand anders zijn beroep of vak. Mogelijk kom je dan tot een geheel andere conclusie.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 26 juni 2017 @ 21:26:19 #69
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171974576
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Leraren zitten trouwens al helemaal niet meer op de nullijn.

https://www.cnvo.nl/actue(...)assa-voor-onderwijs/
Sinds vorig jaar inderdaad niet meer, en ook nog een eenmalige bonus gehad in april zelfs. Daarvoor wel vijf of zes jaar.
Je blijft hierin echter een speelbal van de politiek. Geen zinnig woord van te zeggen wat er de komende tien jaar gebeurt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171974708
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:26 schreef Cherna het volgende:
Het is toch altijd schrikbarend dat anderen altijd hun eigen werk belangrijk en moeilijk vinden en alles wat anderen niets tot weinig kan voorstellen. Mensen zouden zich eens wat meer moeten verdiepen in iemand anders zijn beroep of vak. Mogelijk kom je dan tot een geheel andere conclusie.
En dan is het nog eens hartstikke krom wanneer men zo praat over een beroepsgroep waar diezelfde mensen hun belangrijkste 'goed' (hun kinderen) aan toevertrouwen. Terwijl ze toch meestal wel zelf doorhebben dat het hele opvoeden en leren geen makkelijke taak is.

Maar goed, iets met vakanties of zo.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 26 juni 2017 @ 21:41:47 #71
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171975113
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:15 schreef Silven het volgende:

Ik ken ook geen leerkracht die dat doet, dus we staan weer quitte. :P
Dan heb je de verkeerde school voor je kinderen gekozen, denk ik. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_171975142
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan heb je de verkeerde school voor je kinderen gekozen, denk ik. :)
Ik heb nog geen kinderen maar ik ken wel een aantal leerkrachten.
  maandag 26 juni 2017 @ 21:43:12 #73
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171975163
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

Het salaris in inderdaad redelijk
Really? Ik zou er mijn bed niet voor uit komen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 21:44:26 #74
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171975205
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:30 schreef probeer het volgende:

En dan is het nog eens hartstikke krom wanneer men zo praat over een beroepsgroep waar diezelfde mensen hun belangrijkste 'goed' (hun kinderen) aan toevertrouwen. Terwijl ze toch meestal wel zelf doorhebben dat het hele opvoeden en leren geen makkelijke taak is.

Maar goed, iets met vakanties of zo.
Dit.

Ik vind dat ze er zo 25% bij mogen krijgen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 21:45:04 #75
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171975220
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:42 schreef Silven het volgende:

Ik heb nog geen kinderen maar ik ken wel een aantal leerkrachten.
Oh, really? En daarvan zie je dagelijks wat ze doen?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 26 juni 2017 @ 21:45:29 #76
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_171975240
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sinds vorig jaar inderdaad niet meer, en ook nog een eenmalige bonus gehad in april zelfs. Daarvoor wel vijf of zes jaar.
Je blijft hierin echter een speelbal van de politiek. Geen zinnig woord van te zeggen wat er de komende tien jaar gebeurt.
Daar zit ook de oplossing. Zorgen dat je geen speelbal meer bent.

Het totale basisonderwijs zou nu al moeten aankondigen minimaal de eerste maand na de zomervakantie gesloten te blijven. Moet je eens kijken wat er allemaal kan.

Ondanks alle mooie woorden over inspraak en respect zijn onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden namelijk gewoon een vorm van oorlog. Sta je zwak dan verlies je, sta je sterk dan win je. Sterk staan voor bijna alle werknemers ontstaat door vereniging en één front vormen.
pi_171976046
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Oh, really? En daarvan zie je dagelijks wat ze doen?
Nee, ik zie ze wel eens. Dan praten we. Over vanalles en nog wat. Ook over werk. En werkdruk. Zie jij dagelijks wat andere mensen doen? Omdat je zo goed weet dat niemand van je kenissen die geen leerkracht zijn 50% van hun vrije tijd met werkgerelateerde zaken bezig zijn?
pi_171976283
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nu ik schoolgaande kinderen heb, verbaas ik mij aan het aantal studiedagen dat de kinderen vrij zijn. Ik kan mij neit herinneren dat ik vroeger ook zo vaak zomaar vrij was buiten de vakanties om....
Nooit toch? ik kom dit schooljaar op 7 studiedagen dat er hier dus iemand thuis moet zijn x 24 kinderen= 148 dagen dat ouders die thuis moeten zijn omdat huppelkutje zonodig zich de nieuwe inzichten van de sexuele ontwikkeling van kinderen eigen moet maken
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_171976371
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Met meer salaris gaan dezelfde mensen niet opeens beter presteren.
Maar hopelijk over een jaar of 20 wel.
pi_171976575
Dan is de basisinkomen wellicht niet zo gek idee!
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 26 juni 2017 @ 22:25:51 #81
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171976665
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:16 schreef halfway het volgende:

[..]

Nooit toch? ik kom dit schooljaar op 7 studiedagen dat er hier dus iemand thuis moet zijn x 24 kinderen= 148 dagen dat ouders die thuis moeten zijn omdat huppelkutje zonodig zich de nieuwe inzichten van de sexuele ontwikkeling van kinderen eigen moet maken
Hopelijk heeft jouw rekenjuf inmiddels wat bijscholing gehad.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171976718
De basisschool jaren van een kind zijn zo ontzettend belangrijk voor de rest van zijn/haar leven,vind het nogal een verantwoordelijk, ik zou niet willen ruilen!
Er moet kwaliteit voor de klas en leraren moeten leraar kunnen zijn ipv zich met andere vanuit hogerhand verplichte en niet nuttige, zaken bezighouden.

Mijn kind was 1 jaar geleden onzeker,sociaal onhandig en had een fikse achterstand op het gebied van taal en rekenen. Na verandering van school is ze zelfverzekerd, heeft veel vrienden , rekenen is weer helemaal op niveau en ze leest boeken van 2 klassen hoger.
En wat ben ik de leraren dankbaar, echt enorm dankbaar.
Op de vorige school was er te weinig personeel en een slecht bestuur. Deze school heeft het beter voor elkaar en dat merk je direct aan het welzijn van een kind.
Dus onderschat de verantwoordelijkheid van een leraar niet, ze doen heel belangrijk werk en daar mag zeker steun voor zijn!
  maandag 26 juni 2017 @ 22:27:45 #83
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_171976733
Als je meer salaris wil moet je bij je werkgever zijn en dat is in dit geval niet de overheid maar het schoolbestuur (ofwel de PO-raad). De kift gaat onder andere over het verschil in salaris tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs, maar ook dat is een gevolg van keuzes die cao-partijen willens en wetens gemaakt hebben. En dan die 6000 leerkrachten die thuis zitten met een werkloosheidsuitkering die in de praktijk wordt betaald uit de salarispot. Wat is daarmee aan de hand?

Als belastingbetaler heb ik best meer geld over voor beter basisonderwijs, maar dan verwacht ik ook dat het een stuk professioneler wordt dan het nu is. Alleen een miljardje meer er naartoe smijten (daar heb je het al snel over) gaat niet helpen.
Never explain, never apologize.
  maandag 26 juni 2017 @ 22:32:18 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171976894
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:27 schreef Lurf het volgende:
Als je meer salaris wil moet je bij je werkgever zijn en dat is in dit geval niet de overheid maar het schoolbestuur (ofwel de PO-raad).
De overheid maakt een zak met geld over aan je school, en als die leeg is is het klaar. Je kunt het in deze sector niet los van elkaar zien.
quote:
En dan die 6000 leerkrachten die thuis zitten met een werkloosheidsuitkering die in de praktijk wordt betaald uit de salarispot. Wat is daarmee aan de hand?
Die is te kort door de bocht. Er zit 6000 man (m/v) werkloos thuis met een onderwijsbevoegdheid, maar die zijn niet allemaal ww-gerechtigd natuurlijk. Voor een deel in de krimpregio's is die ww al lang afgelopen, de invalflexers krijgen dat sowieso niet of nauwelijks en een ander deel heeft misschien/waarschijnlijk nooit of al langere tijd niet meer voor de klas gestaan omdat ze hun carričre elders hebben voortgezet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 26 juni 2017 @ 22:40:34 #85
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_171977133
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De overheid maakt een zak met geld over aan je school, en als die leeg is is het klaar. Je kunt het in deze sector niet los van elkaar zien.

Die zak met geld groeit voor PO en VO even hard. Hoe hij uitgegeven wordt bepalen de scholen zelf. VO vond lerarensalarissen in het verleden kennelijk belangrijker dan PO. Ik vind het een brevet van onvermogen dat de PO-raad zich achter deze actie schaart. Ze protesteren feitelijk tegen zichzelf.
Never explain, never apologize.
  maandag 26 juni 2017 @ 22:44:54 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171977253
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:40 schreef Lurf het volgende:

[..]

Die zak met geld groeit voor PO en VO even hard.
Nee, door diverse beleidsmaatregelen en specifiek bestemde gelden is dat niet zo.
quote:
Hoe hij uitgegeven wordt bepalen de scholen zelf.
*kuch*CAO*kuch*
quote:
VO vond lerarensalarissen in het verleden kennelijk belangrijker dan PO. Ik vind het een brevet van onvermogen dat de PO-raad zich achter deze actie schaart. Ze protesteren feitelijk tegen zichzelf.
Zo raar is dat niet, in principe vertegenwoordigt de PO-raad de schoolbesturen. Die vinden het echt niet erg als de minister met geld over de brug komt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171977348
Werkdruk in het onderwijs is een stuk hoger dan van de gemiddelde kantoorlul, dus wat mij betreft mogen ze flink wat erbij krijgen,
pi_171977428
Misschien als ze meiden niet meer voortrekken kunnen ze meer salaris krijgen ;)
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_171978270
Terechte klacht!

Geld zat is er hou de salarissen van het kabinet maar in ! Die kleuters zijn al maanden inactief!
pi_171979298
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2017 22:16 schreef halfway het volgende:

[..]

Nooit toch? ik kom dit schooljaar op 7 studiedagen dat er hier dus iemand thuis moet zijn x 24 kinderen= 148 dagen dat ouders die thuis moeten zijn omdat huppelkutje zonodig zich de nieuwe inzichten van de sexuele ontwikkeling van kinderen eigen moet maken
Vermenigvuldigen, jij hebt het begrepen!

Ow en de rest is ook onzin.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171979636
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet mee eens. Ik vind basisschoolleerkracht een van de belangrijkste banen in ons land. Het begeleiden van jonge kinderen die vol in de ontwikkeling zijn. Alles wat er in die eerste 10 jaar gebeurd heeft zo'n impact op het verdere leven. Ik vind dat ze er zo 25% bij mogen krijgen.
Als je het zo bekijkt zouden ze allemaal 25% in mogen leveren. Gezien het sociale gif dat ze indoctrineren.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_171980212
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daarom moet je ze ook de middelen geven om ze te begeleiden..... Nog hoger salaris doet dat niet.
't salaris is geen kont, helemaal niet als je net begonnen bent. Tenzij je full time werkt, wat in de praktijk neerkomt op ~60 uur per week en in veel gevallen en enkeltje burn out is mag je het doen met zo'n 1600 netto per maand. Helemaal in de beta sector en economische vakken kun je in het bedrijfsleven zoveel meer vangen dat al het echte talent weg is. Maar goed, keep paying peanuts, just don't complain about the monkeys.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_171981402
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik zou denken; het ligt aan de verhouding tussen die twee aspecten (salaris en werkdruk).
Als we nou eerst even uitzoeken waar "het" hem in zit. Dat discussieert wat beter.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171981858
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 21:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sinds vorig jaar inderdaad niet meer, en ook nog een eenmalige bonus gehad in april zelfs. Daarvoor wel vijf of zes jaar.
Je blijft hierin echter een speelbal van de politiek. Geen zinnig woord van te zeggen wat er de komende tien jaar gebeurt.
Weinig anders voor veel mensen in het bedrijfsleven die vanwege de crisis een baan zijn kwijtgeraakt en elders voor minder aan de slag moesten. Die baan-onzekerheid hebben leraren niet gehad.

De nullijn is een walhalla vergeleken een paar maanden WW en vervolgens 300 euro inleveren ten opzichte van je oude salaris. Ook als er intussen weer 3X een jaarlijkse verhoging van 50 euro bij is gekomen en je dus niet op de nullijn zit.

Los hiervan is het salaris gewoon echt niet slecht. Dat de werkdruk hoog is, wil ik nog wel geloven. Maar dat komt dan weer mede door de verdeling van de uren over het jaar.

Met 38 uur per week werken, kom je op 1976 uur per jaar. Daar gaat dan ongeveer 240 uur aan vakantiedagen en wettelijke feestdagen vanaf. Rest 1716 uur wat er in het bedrijfsleven gewerkt wordt door iemand met een contract van 38 uur per week.

Dan de leerkracht. Die heeft 11 tot 12 vakantieweken per jaar. De uren moeten dus in 40 of 41 weken gemaakt worden. Ik verdeel de uren over 41 weken, want in de vakanties kan wel af en toe een dag besteed worden aan voorbereidende taken.

Om dan gemiddeld over het jaar 38uur per week te werken, moet er tijdens lesweken minimaal 42 uur per week gewerkt worden. Ja, dan ben je voor je gevoel continu aan het overwerken.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 08:08:08 #95
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_171981897
De leerkracht heeft geen 11-12 weken vakantie per jaar, ze geven 11-12 weken geen les voor de klas. In de praktijk iz hun zomervakantie van 6 weken zeker 2 weken korter vanwege het afvronden van het vorige schooljaar en voorbereiden van het nieuwe. Dat geldt voor meer vakanties.

In de praktijk heeft een leerkracht eerder een week of 7.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_171981931
Ik begrijp niet goed waarom er zoveel over gewerkt wordt.
Make my day!
pi_171981945
Over werkdruk kan ik niet oordelen, ik heb ervaringsverhalen gehoord van beide kanten.
Maar ik vind het wel vreemd dat het salaris op dit moment al net ietsje (paar euro) meer is dan een academisch wetenschapper met een PhD. En dan eisen ze nu nog meer?

Oke, wetenschap doe je niet voor het geld, maar ik dacht dat een vergelijkbare gedachte van kracht was voor basisschoolleraar...
pi_171982061
Er is een groeiend tekort, dus als je iets beters voor de klas wilt hebben staan dan de eerste de beste huppelkut zal er toch iets moeten veranderen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 01:09 schreef Harlon het volgende:

[..]

't salaris is geen kont, helemaal niet als je net begonnen bent. Tenzij je full time werkt, wat in de praktijk neerkomt op ~60 uur per week en in veel gevallen en enkeltje burn out is mag je het doen met zo'n 1600 netto per maand. Helemaal in de beta sector en economische vakken kun je in het bedrijfsleven zoveel meer vangen dat al het echte talent weg is. Maar goed, keep paying peanuts, just don't complain about the monkeys.
Het startsalaris is in het PO voor een starter 1900 netto of zo, dus dat is nog niet zo heel slecht.
pi_171982148
Als voor elke poepscheet nou eens de onderwijzers niet de schuld zouden krijgen vanuit de maatschappij (kinderen leren niets meer, kunnen niet spellen, niet lezen, niet rekenen, docenten zijn dom) als ouders niet zouden denken dat hun kind zeker weten hoogbegaafd is en niet boos zou worden als de docent zegt dat dit toch echt niet zo is, als docenten nu recht zouden hebben op echte pauze ipv 10 minuten je koffie naar binnen moeten gieten terwijl er 6 kinderen iets willen vragen, als leerkrachten niet op 4 verschillende niveaus hoefde les te geven (soms wel 6, want oh ja iedereen moet naar het reguliere onderwijs want het speciale onderwijs is kapot bezuinigt waardoor je op zijn minst een kind met ASS, 2 met extreme ADHD en waarschijnlijk ook nog een kindje met Down hebt), als docenten niet 4 keer per jaar 2 avonden kwijt zouden zijn aan gesprekken met ouders (buiten alle avonden voor vergaderingen, trainingen, etc want als docent krijg je nooit en te nimmer een vrije dag want je hebt je vakanties al en kun je dus ook nooit overdag overleggen, overdragen, etc), geen hele vakanties alle documentatie hoefde bij te werken (en dat is zo idioot veel, voor elke student een dossier, voor elke bijzondere student een heel dik en groot dossier dat over en weer moet worden overgedragen aan tweedelijnshulp), als ze niet eindeloze rapportvergaderingen moesten bijwonen waarbij ELK kind moet worden besproken, ook waar niets mee is), schoolreisjes moeten organiseren, uitjes, gevarieerd lesgeven, bij de tijd blijven, ICT gebruiken, de waan van de dag in je les moeten integreren, dan zou het lesgeven misschien wat leuk en relaxter zijn. En vergeet niet, als een docent kun je amper doorgroeien, docenten in het primair onderwijs iig niet.

Oh!

En als de politiek nou eens 10 jaar lang het onderwijs met rust laat zonder de laatste bizarre kut hervorming door te moeten douwen waar niemand wat aan heeft en wat uiteindelijk altijd meer papierwerk is.
pi_171982155
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 20:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je begint bij ruim 2400 bruto p/m en eindigt op 5200 bruto p/m maak daar maar 3600 van voor het basis onderwijs als leerkracht zijnde (LC t/m LE schaal is niet in basisonderwijs)
Voor hbo niks mis mee.
Je hebt ook nog onwijs en echt onwijs veel vakantie, zelfs als je 50% van de schoolvakanties moet werken heb je nog steeds onwijs veel vakantiedagen.

Gisteren iemand op tv, die verdiende 2250 netto, wat ongeveer 3800 bruto is als je het pensioenfonds meeneemt en geen inkomensafhankelijke combinatiekorting. Na 16 jaar is dat wel redelijk marktconform voor hbo en dan heb je nog onwijs veel vakantie ook nog.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')