FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Aantal PK / KW voor acceptabel rijden / accelereren?
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 09:48
Ik ben aan het overwegen mijn huidige auto (Ford Focus station 2004 1.6 benzine) weg te doen en via mijn werk kan ik voor een redelijke prijs private leasen.

De goedkoopste categorie zijn de boodschappenwagentjes, maar die zijn mij te klein. De goedkoopste 'grotere' auto is de Citroen C4 Cactus. Over het uiterlijk verschillen de meningen nogal; de 1 vindt hem mooi maar een ander vindt hem gruwelijk. Deze auto wordt voor de goedkope prijs zelfs met automaat geleverd. Het exacte model is 1.2 60kW S&S Pure Tech Shine ETG

Nu viel mij opeens op dat de motor slechts 60kW levert. De motor van mijn huidige auto levert 74kW. En eigenlijk vind ik dat die eigenlijk met optrekken en inhalen al wat aan de magere kant. Kan ik dit zomaar 1 op 1 vergelijken en er van uit gaan dat de aangeboden Cactus een slome duikelaar is?
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 09:54
Je zou nog naar koppel en koppelstijging kunnen kijken..
Maar je kiest nu een grote auto met de motorisering van een kleintje.. dan kun je dus beter een kleintje gaan rijden..

Want wat is er precies te klein aan een kleine auto? Een vw fox is net zo groot en zwaar als een golf 2.. de huidige polo is al zwaarder en groter..
Terwijl hele volksstammen in een golf 2 zijn vervoerd..

Autos moeten steeds maar groter en ik zie het nut er echt niet van in..
Genoeg kleine bakkies die perfecte rijeigenschappen hebben en prima voldoen..
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 10:07
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 09:54 schreef Zolderkamer het volgende:
Je zou nog naar koppel en koppelstijging kunnen kijken..
Maar je kiest nu een grote auto met de motorisering van een kleintje.. dan kun je dus beter een kleintje gaan rijden..

Want wat is er precies te klein aan een kleine auto? Een vw fox is net zo groot en zwaar als een golf 2.. de huidige polo is al zwaarder en groter..
Terwijl hele volksstammen in een golf 2 zijn vervoerd..

Autos moeten steeds maar groter en ik zie het nut er echt niet van in..
Genoeg kleine bakkies die perfecte rijeigenschappen hebben en prima voldoen..
Ik vind het fijn als ik wat in mijn auto kan vervoeren. De focus station kan ik gewoon een deur, herenfiets of wasdroger inschuiven als de achterban plat ligt. Bovendien heb ik 2 kinderen die al best lang aan het worden zijn. Dan kan ik dus al niet meer met de auto op vakantie als ik zo'n seniorengebakje zou nemen.
matigdinsdag 6 juni 2017 @ 10:07
Hangt van zoveel dingen af.

- Gewicht van de auto.
- Koppel dat door de motor geleverd wordt en de curve daarvan (1.0 Turbo met 90pk/180Nm kan sneller aanvoelen of zijn dan een 1.2 zonder Turbo met 90pk/130Nm).
- Versnellingsbak verhoudingen.
matigdinsdag 6 juni 2017 @ 10:09
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 09:54 schreef Zolderkamer het volgende:
Want wat is er precies te klein aan een kleine auto? Een vw fox is net zo groot en zwaar als een golf 2.. de huidige polo is al zwaarder en groter..
Terwijl hele volksstammen in een golf 2 zijn vervoerd..
Mijn moeder is ooit 45 jaar geleden met 4 man incl. koffers in een Fiat 500 (zo'n echte oude kleine) 3 weken naar Italie op vakantie geweest. :D
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 10:13
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 10:07 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Ik vind het fijn als ik wat in mijn auto kan vervoeren. De focus station kan ik gewoon een deur, herenfiets of wasdroger inschuiven als de achterban plat ligt. Bovendien heb ik 2 kinderen die al best lang aan het worden zijn. Dan kan ik dus al niet meer met de auto op vakantie als ik zo'n seniorengebakje zou nemen.
Seniorengebakje.. boodschappenkarretje... het zal allemaal best...
Wij gingen als gezin van vier gewoon naar joegoslavie op vakantie met een ford fiesta uit 1983..

Ja maar dat kan helemaal niet want dat past nooit en ik kan niets vervoeren en het is moeilijk en te langzaam en.. en..

Koop dan een maybach en zeur niet zo.. :')
Diqiu-Longdinsdag 6 juni 2017 @ 10:14
75pk bij een stadsautotje is wel voldoende hoor: 60pk doet het hem ook nog wel, maar je gaat het wel op de autosnelweg merken.

Maar het verschilt per auto, de ene is met 60pk zo sloom als maar wat. Terwijl de andere gewoon goed mee komt met het verkeer.
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 10:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 10:09 schreef matig het volgende:

[..]

Mijn moeder is ooit 45 jaar geleden met 4 man incl. koffers in een Fiat 500 (zo'n echte oude kleine) 3 weken naar Italie op vakantie geweest. :D
Dan heb je wel jonge kinderen nodig, want mijn oom reed ook zo'n ding maar die zat op de achterbank en zn hoofd door het dakraam... :+

Nee maar mensen kunnen echt wel zeiken over wat ze wel niet allemaal nodig hebben hoor.. En dan vooral allerlei namen verzinnen voor auto's die ze ongeschikt achten...
Sjoegerddinsdag 6 juni 2017 @ 10:19
Ga gewoon proefrijden, een C4 Cactus is een vrij lichte auto dus heeft ook niet heel veel pk's nodig.
pwmh82dinsdag 6 juni 2017 @ 10:37
Die cactus heeft die motor omdat hij dan fiscaal aantrekkelijk is maar het rijdt niet echt fijn op de snelweg.
DieselTankdinsdag 6 juni 2017 @ 10:40
Ik heb een 25 jaar oude 76 pk en dat ding vliegt erover.
Achterhokerdinsdag 6 juni 2017 @ 10:52
Hangt ook een beetje af van de motorkarakteristiek. Maar ik zou graag toch minimaal wel iets willen met 100pk. Anders is het niet vooruit te branden en bovendien gewoon gevaarlijk bij invoegen op drukke wegen.
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 11:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 10:19 schreef Sjoegerd het volgende:
Ga gewoon proefrijden, een C4 Cactus is een vrij lichte auto dus heeft ook niet heel veel pk's nodig.
Klopt, maar als er passagiers in zitten en je hebt bagage bij je gaat het waarschijnlijk vrij krap worden.

Als ik alleen was, had ik ook met een Smart afgekund.
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 11:35
Maandbedrag voor een Renault Mégane Estate TCe 100 74kW Life is maar 2 tientjes meer.

Daar heb ik een volwaardiger auto voor qua prestaties. Maar die is dan best wel weer saai.

Of een Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 85kW N-Connecta voor 50 euro meer per maand.
Sounddragondinsdag 6 juni 2017 @ 11:45
Het begrip 'acceptabel' is natuurlijk zo rekbaar als het maar kan..

Ik zit met mijn poletenbak en gewenst vlot rijgedrag om de haverklap achter auto's die zéker weten sneller kunnen accelereren als dat ze doen. De juiste vraag is meer: "is mijn auto geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen?", en gezien de matige info die er nu in het topic staat valt er dus domweg geen zinnig woord over te zeggen..

Om jezelf en je aktentasje en klapjapanner naar je bureau 10 km verderop te vervoeren on a daily basis is elk gemotoriseerd apparaat afdoende. Deuren en wasdrogers vervoeren doe je één keer in de paar jaar ofzo, en dan volstaat een ecokarretje met afneembare trekhaak ook, want dan huur je gewon effe een aanhanger..
Wil je de toffe boi uithangen, neem je gewoon een veel te grote auto met een beest van een motor in het vooronder en daar lig je lekker krom voor.. moet je niet met drogredenen komen over verre vakanties, wasmachines, golfclubs, kinderen van 2 meter 50 lang en 4 koffers per man één keer per jaar.

Je hoeft je aankoop alleen maar tegenover jezelf te verantwoorden.. schijt aan vrouwen en buren, collega's en de publieke opinie.. JIJ wilt iets, dan koop je dat als je het kunt betalen., want private lease, is nog steeds een mooi woord voor geld lenen om een auto te kopen en rijden die je anders never nooit zou kunnen bekostigen.

dus....
Metro2005dinsdag 6 juni 2017 @ 11:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 10:52 schreef Achterhoker het volgende:
Hangt ook een beetje af van de motorkarakteristiek. Maar ik zou graag toch minimaal wel iets willen met 100pk. Anders is het niet vooruit te branden en bovendien gewoon gevaarlijk bij invoegen op drukke wegen.
Als je minstens 100PK nodig hebt om op snelheid in te kunnen voegen kan je niet rijden.
LoveAtFirstDrivedinsdag 6 juni 2017 @ 11:53
Auto's worden steeds groter vanwege de steeds weer vernieuwde veiligheidseisen. Daardoor stijgt (helaas) het gewicht over het algemeen ook. Gelukkig komen er dan weer lichtere materialen (maar die zijn dan weer te duur).

En dat is natuurlijk leuk dat ze vroeger met z'n 4en in een Fiat 500 gingen, maar daarvoor gingen ze weer met paard en wagen ;) Ik ging vroeger ook zonder airco naar Italië toe, nu zou ik toch echt niet meer zonder willen :7
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 11:53
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 11:45 schreef Sounddragon het volgende:
Het begrip 'acceptabel' is natuurlijk zo rekbaar als het maar kan..

Ik zit met mijn poletenbak en gewenst vlot rijgedrag om de haverklap achter auto's die zéker weten sneller kunnen accelereren als dat ze doen. De juiste vraag is meer: "is mijn auto geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen?", en gezien de matige info die er nu in het topic staat valt er dus domweg geen zinnig woord over te zeggen..

Om jezelf en je aktentasje en klapjapanner naar je bureau 10 km verderop te vervoeren on a daily basis is elk gemotoriseerd apparaat afdoende. Deuren en wasdrogers vervoeren doe je één keer in de paar jaar ofzo, en dan volstaat een ecokarretje met afneembare trekhaak ook, want dan huur je gewon effe een aanhanger..
Wil je de toffe boi uithangen, neem je gewoon een veel te grote auto met een beest van een motor in het vooronder en daar lig je lekker krom voor.. moet je niet met drogredenen komen over verre vakanties, wasmachines, golfclubs, kinderen van 2 meter 50 lang en 4 koffers per man één keer per jaar.

Je hoeft je aankoop alleen maar tegenover jezelf te verantwoorden.. schijt aan vrouwen en buren, collega's en de publieke opinie.. JIJ wilt iets, dan koop je dat als je het kunt betalen., want private lease, is nog steeds een mooi woord voor geld lenen om een auto te kopen en rijden die je anders never nooit zou kunnen bekostigen.

dus....
Auto zal niet vaak voor woon/werk worden gebruikt, dat probeer ik dagelijks op de fiets te doen. Ik heb een auto nodig omdat ik een gezin heb en dus passagiers en vracht te vervoeren heb. Ik hoef geen babe-magnet. Veiligheid, gemak en comfort vind ik belangrijk. En daar hoort ook bij dat ik niet met een bezweette bilnaad de snelweg op rij en een trekker inhalen op een provinciale weg zou ook geen hartkloppingen moeten opleveren.

Als ik de ervaringen van anderen lees, is de aangeboden Cactus een leuke auto, maar met deze motor gewoon niet geschikt om comfortabel de snelweg op te gaan.
Achterhokerdinsdag 6 juni 2017 @ 11:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 11:52 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je minstens 100PK nodig hebt om op snelheid in te kunnen voegen kan je niet rijden.
Ik kan prima rijden, gaat meer om dat je wat vermogen achter de hand hebt mocht je hem op een drukke snelweg ergens nog voor moeten trekken.
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 11:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 11:53 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Auto's worden steeds groter vanwege de steeds weer vernieuwde veiligheidseisen. Daardoor stijgt (helaas) het gewicht over het algemeen ook. Gelukkig komen er dan weer lichtere materialen (maar die zijn dan weer te duur).

En dat is natuurlijk leuk dat ze vroeger met z'n 4en in een Fiat 500 gingen, maar daarvoor gingen ze weer met paard en wagen ;) Ik ging vroeger ook zonder airco naar Italië toe, nu zou ik toch echt niet meer zonder willen :7
Ik ga er ook maar niet op in.
Sounddragondinsdag 6 juni 2017 @ 12:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 11:53 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Auto zal niet vaak voor woon/werk worden gebruikt, dat probeer ik dagelijks op de fiets te doen. Ik heb een auto nodig omdat ik een gezin heb en dus passagiers en vracht te vervoeren heb. Ik hoef geen babe-magnet. Veiligheid, gemak en comfort vind ik belangrijk. En daar hoort ook bij dat ik niet met een bezweette bilnaad de snelweg op rij en een trekker inhalen op een provinciale weg zou ook geen hartkloppingen moeten opleveren.

Als ik de ervaringen van anderen lees, is de aangeboden Cactus een leuke auto, maar met deze motor gewoon niet geschikt om comfortabel de snelweg op te gaan.
invoegen op een snelweg en trekkers inhalen op een provinciale weg doe je dmv planning en inzicht, dat kan met elke auto op een veilige manier.. Het is mákkelijker met een bult PK's onder je voet, maar dat is dan meer om geen gebruik te hoeven maken van eerder genoemde skills, of domweg het gebrek daaraan te compenseren.. Als een vrachtwagen het kan, kan jij het ook met je cactus met hulpmotor.
LoveAtFirstDrivedinsdag 6 juni 2017 @ 12:14
Ik denk dat als je 'm als gezinsauto wilt gebruiken hij inderdaad net niet genoeg is. Als je nu de Focus al gewend bent is het qua ruimte (ook voor de kids) toch weer een stapje terug.
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 12:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:14 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik denk dat als je 'm als gezinsauto wilt gebruiken hij inderdaad net niet genoeg is. Als je nu de Focus al gewend bent is het qua ruimte (ook voor de kids) toch weer een stapje terug.
Ik had gedacht dat de Cactus van binnen zelfs ruimer was voor passagiers dan de Focus?
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 12:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 11:53 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]


Als ik de ervaringen van anderen lees, is de aangeboden Cactus een leuke auto, maar met deze motor gewoon niet geschikt om comfortabel de snelweg op te gaan.
Wat een enorme onzin... niet geschikt.. niet comfortabel genoeg..uhu.. :|W
Pizza_Boomdinsdag 6 juni 2017 @ 12:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 09:48 schreef EdvandeBerg het volgende:
Deze auto wordt voor de goedkope prijs zelfs met automaat geleverd.
Gerobotiseerde handbak. Makes a big difference. Dat ding rijdt niet als een doorsnee automaat (zoals SD bijvoorbeeld erin heeft hangen). Ding schakelt net zo snel als een Fiat 500 automaat... Zo traag als een bejaarde op zijn eerste rijles dus. En maakt soms rare versnellingskeuzes (helling, snelheidsverlies, dus dieper het gas in en wat meer toeren maken: "Hee, laat ik eens opschakelen"). Maargoed, daar heb je de flippers voor.
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 12:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:45 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Wat een enorme onzin... niet geschikt.. niet comfortabel genoeg..uhu.. :|W
Volgens mij ben jij zo'n zurige rechterbaanklever.
Pizza_Boomdinsdag 6 juni 2017 @ 12:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:48 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij zo'n zurige rechterbaanklever.
Nee, het is gewoon fucking onzin. Tenzij je graag overal 200 rijdt, maar gezien je huidige autokeuze is dat niet het geval. Ding zal echt niet onder doen voor een Focus van 2004. Zet je hem naast de huidige Focus, ja, dan heb je duidelijk een verschil, die is wat rapper, maar een Focus uit 2004?
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 12:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:48 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij zo'n zurige rechterbaanklever.
Ach gaan we die kant op ja..? met je te dure leasebak die je helemaal niet kan betalen een beetje afgeven op een ander..?

Maar ach het word voor je betaald en dan mag je opeens vanalles van anderen vinden en zeggen he? Beetje bumperkleven rechtvaardigen enzo.. rechts inhalen mag want die ander schiet niet op..

:')

Leaserijders... toplui echt..
DieselTankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:02
Gewoon een lekkere oude ragbak rijden als mij, ik rijd menig ander auto eruit aangezien ik met 110 over een drempel vlieg en al die dure ootoos netjes moeten afremmen.''want het kan ook kapot'' :D
Cultuur058dinsdag 6 juni 2017 @ 13:03
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 11:45 schreef Sounddragon het volgende:
Deuren en wasdrogers vervoeren doe je één keer in de paar jaar ofzo, en dan volstaat een ecokarretje met afneembare trekhaak ook, want dan huur je gewon effe een aanhanger..

Helaas hebben veel eco auto's een maximaal trekgewicht < 500 kilo ofzo.
Ben zelf ook aan het rondkijken, maar zelfs de 1.6 eco diesel in de focus mag maximaal 300 kilo trekken. (Wij hebben een vouwwagen)
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 13:03
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:02 schreef DieselTank het volgende:
Gewoon een lekkere oude ragbak rijden als mij, ik rijd menig ander auto eruit aangezien ik met 110 over een drempel vlieg en al die dure ootoos netjes moeten afremmen.''want het kan ook kapot'' :D
Je bedoeld: ze moeten eigen risico betalen bij schade... (waar ik ruim twee auto's voor koop) :+
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 13:05
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:03 schreef Cultuur058 het volgende:

[..]

Helaas hebben veel eco auto's een maximaal trekgewicht < 500 kilo ofzo.
Ben zelf ook aan het rondkijken, maar zelfs de 1.6 eco diesel in de focus mag maximaal 300 kilo trekken. (Wij hebben een vouwwagen)
Heb jij een wasmachine van 500 kilo? Dat gaat zat in een bagagewagentje joh.. en daar knoop je ook een deur bovenop... en anders huur je een busje..
Omdat je 1 keer per jaar op vakantie gaat moet je je autokeuze daarop baseren? :D
EdvandeBergdinsdag 6 juni 2017 @ 13:09
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ach gaan we die kant op ja..? met je te dure leasebak die je helemaal niet kan betalen een beetje afgeven op een ander..?

Maar ach het word voor je betaald en dan mag je opeens vanalles van anderen vinden en zeggen he? Beetje bumperkleven rechtvaardigen enzo.. rechts inhalen mag want die ander schiet niet op..

:')

Leaserijders... toplui echt..
Je snapt er niks van.

We gaan die kant op omdat jij alleen maar loopt te zeuren over de goeie ouwe tijd toen Ome Frans in z'n volgeladen Opel Kadett helemaal naar Zuid-Spanje reed en dat toen ook allemaal hardstikke OK was.

En ik ben helemaal geen leaserijder. Via mijn werk krijg ik een korting als ik een auto wil leasen via dezelfde maatschappij als waar mijn werkgever de lease-auto's van betrekt. Waarom zou ik, als ik dat kan betalen, geen nieuwe auto rijden via een leaseconstructie inclusief verzekering, verzekering en wegenbelasting?
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 13:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:09 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Je snapt er niks van.

We gaan die kant op omdat jij alleen maar loopt te zeuren over de goeie ouwe tijd toen Ome Frans in z'n volgeladen Opel Kadett helemaal naar Zuid-Spanje reed en dat toen ook allemaal hardstikke OK was.

En ik ben helemaal geen leaserijder. Via mijn werk krijg ik een korting als ik een auto wil leasen via dezelfde maatschappij als waar mijn werkgever de lease-auto's van betrekt. Waarom zou ik, als ik dat kan betalen, geen nieuwe auto rijden via een leaseconstructie inclusief verzekering, verzekering en wegenbelasting?
Ah.. en jij snapt er wel iets van wou je zeggen..? met je gelul over rechtsrijden?

Ga jij maar lekker leasen kerel... :O
DieselTankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:20
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je bedoeld: ze moeten eigen risico betalen bij schade... (waar ik ruim twee auto's voor koop) :+
En je kan er al je vrienden familie etc er mee laten wegrijden, je hoeft alleen te zeggen als je ergens tegen aan rijdt bots dan aub niet tegen een andere auto ^O^
Diqiu-Longdinsdag 6 juni 2017 @ 13:21
Ik cruise trouwens geregeld lekker op de rechterrijstrook met 100km/u, vooral op zondag is dat heerlijk. Maar als het moet kan ik ook wel met mijn 75pk van de 205 gas bijgeven en inhalen!

Maar als het niet moet, dan blijf ik 100km/u rijden en haal ik gewoon in. Zolang er geen snelheidsduivels aankomen rijden, want dan wacht ik bij rustig verkeer gewoon.

Dan haal ik namelijk op mijn dode gemak in, maar bij spits rij ik wel wat harder bij inhalen.
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 13:26
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:20 schreef DieselTank het volgende:

[..]

En je kan er al je vrienden familie etc er mee laten wegrijden, je hoeft alleen te zeggen als je ergens tegen aan rijdt bots dan aub niet tegen een andere auto ^O^
Ja of haal ff een ander als de bumpers spontaan naar elkaar toe groeien.. :Y
Ik ben ook niet zuinig op mn wegwerpaansteker...
DieselTankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja of haal ff een ander als de bumpers spontaan naar elkaar toe groeien.. :Y
Ik ben ook niet zuinig op mn wegwerpaansteker...
Mijn auto gaat bijna 100 in zn 2 dus invoegen is ook geen probleem :D Ik heb overigens tot dus toe nog geen last gehad van ingroeiende bumpers maar ik geef af en toe wel een kusje aan de muur van de garage :D
Sounddragondinsdag 6 juni 2017 @ 13:31
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:03 schreef Cultuur058 het volgende:

[..]

Helaas hebben veel eco auto's een maximaal trekgewicht < 500 kilo ofzo.
Ben zelf ook aan het rondkijken, maar zelfs de 1.6 eco diesel in de focus mag maximaal 300 kilo trekken. (Wij hebben een vouwwagen)
Anne d'r Yaris mag gewoon 750 kilo trekken als ik me niet vergis..
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 13:36
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:30 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Mijn auto gaat bijna 100 in zn 2 dus invoegen is ook geen probleem :D Ik heb overigens tot dus toe nog geen last gehad van ingroeiende bumpers maar ik geef af en toe wel een kusje aan de muur van de garage :D
Een kurk aan een touwtje aan het plafond hangen die net je voorruit raakt is DE oplossing.. parkdistancecontrolding maar dan zonder die 10 kilo extra gewicht in je auto

(tot mn vader het bij mn opa in de garage lollig vond om het touwtje een paar cm te verhangen.. die reed echt de achterwand eruit.. _O- )
Sounddragondinsdag 6 juni 2017 @ 13:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:09 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Je snapt er niks van.

We gaan die kant op omdat jij alleen maar loopt te zeuren over de goeie ouwe tijd toen Ome Frans in z'n volgeladen Opel Kadett helemaal naar Zuid-Spanje reed en dat toen ook allemaal hardstikke OK was.

En ik ben helemaal geen leaserijder. Via mijn werk krijg ik een korting als ik een auto wil leasen via dezelfde maatschappij als waar mijn werkgever de lease-auto's van betrekt. Waarom zou ik, als ik dat kan betalen, geen nieuwe auto rijden via een leaseconstructie inclusief verzekering, verzekering en wegenbelasting?
Je kan het dus niet betalen, want waarom zou je anders geld gaan lenen om in een nieuwe auto te rijden?
Leasen is niks meer of minder als de bank je auto laten betalen bij de dealer. Aan het eind van de termijn is er niks van jou; tijdens ook niet trouwens, want als je andere wielen of een radio of andersoortige aanpassingen wilt doen zul je toestemming moeten vragen aan de feitelijke eigenaar; de leasemaatschappij.
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een kurk aan een touwtje aan het plafond hangen die net je voorruit raakt is DE oplossing..

(tot mn vader het bij mn opa in de garage lollig vond om het touwtje een paar cm te verhangen.. die reed echt de achterwand eruit.. _O- )
oude autoband of matras tegen de achterwand zetten werkt ook prima.
fathankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:39
60kw is genoeg om achterin de file aan te sluiten.

Kwestie van gewenning. Ik heb een jaar in een Caddy SDI met 55 pk ofzo rondgereden. 8/10 keer ben je alsnog als eerste weg bij het stoplicht omdat iedereen optrekt met een ei onder het gaspedaal. Nu heb ik 180 pk onder de rechtervoet en ik ben geen minuut sneller op de zaak :')
Sounddragondinsdag 6 juni 2017 @ 13:40
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:39 schreef fathank het volgende:
60kw is genoeg om achterin de file aan te sluiten.

Kwestie van gewenning. Ik heb een jaar in een Caddy SDI met 55 pk ofzo rondgereden. 8/10 keer ben je alsnog als eerste weg bij het stoplicht omdat iedereen optrekt met een ei onder het gaspedaal. Nu heb ik 180 pk onder de rechtervoet en ik ben geen minuut sneller op de zaak :')
Maar je kunt wel heel snel een trekker inhalen op de provinciale weg. :+
fathankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:43
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Maar je kunt wel heel snel een trekker inhalen op de provinciale weg. :+
Dat doe ik gewoon rechts door de berm.
DieselTankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:43
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Maar je kunt wel heel snel een trekker inhalen op de provinciale weg. :+
Ja lekker weer zon druivensuiker die denkt er nog wel ff snel langs te kunnen :') nouja het is iig beter mensen die half inhalen en dan beginnen met twijfelen.
Sounddragondinsdag 6 juni 2017 @ 13:44
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:43 schreef fathank het volgende:

[..]

Dat doe ik gewoon rechts door de berm.
Daar staan nog wel eens lichtmasten ;)
DieselTankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:44
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:43 schreef fathank het volgende:

[..]

Dat doe ik gewoon rechts door de berm.
Of over het fietspad 8-)
DieselTankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:44
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Daar staan nog wel eens lichtmasten ;)
1ste keer wel 2de keer niet ;)
fathankdinsdag 6 juni 2017 @ 13:47
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Daar staan nog wel eens lichtmasten ;)
hq720.jpg
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 13:49
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Daar staan nog wel eens lichtmasten ;)
Oh ik dacht dat dat speciaal verlichte slalompilonnen waren...
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 13:50
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:47 schreef fathank het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Hoe krijg je stoeprandschade aan je velgen als er geen stoeprand is... :7
fathankdinsdag 6 juni 2017 @ 14:04
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:50 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Hoe krijg je stoeprandschade aan je velgen als er geen stoeprand is... :7
Gewoon op staal rijden
EasyLifedinsdag 6 juni 2017 @ 14:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 09:54 schreef Zolderkamer het volgende:
Autos moeten steeds maar groter en ik zie het nut er echt niet van in..
Genoeg kleine bakkies die perfecte rijeigenschappen hebben en prima voldoen..
Voordeel is dat je zo langzamerhand een klasse lager kan gaan, aangezien ze al bijna net zo groot zijn als een klasse hoger 15 jaar geleden.

Ik ga zelf misschien van een oudere A3 naar een nieuwere Ibiza.

Zag laatst bij de dealer een Ford Ka staan, dat ding was al bijna net zo groot als vroeger een Honda Civic.
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 14:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:30 schreef EasyLife het volgende:

[..]

Voordeel is dat je zo langzamerhand een klasse lager kan gaan, aangezien ze al bijna net zo groot zijn als een klasse hoger 15 jaar geleden.

Ik ga zelf misschien van een oudere A3 naar een nieuwere Ibiza.

Zag laatst bij de dealer een Ford Ka staan, dat ding was al bijna net zo groot als vroeger een Honda Civic.
Oh pas wel op bij een Ka.. want die zijn echt bijster klein wat ruimte betreft.. helemaal de hoofdruimte achterin.. daar had net zo goed geen bank in gezet hoeven worden..

Maar idd.. goede indicatie is de Golf.. omdat ie er al zo lang is.. de Golf 2 woog 7 of 800 kg.. ik heb geen idee wat de nieuwste golf weegt maar als die tweemaal zoveel weegt verbaast me dat niets...

Mensen hebben ook geen idee wat een gti deed/was.. de gti's van tegenwoordig hebben die pk's gewoon nodig door hun gewicht..
EasyLifedinsdag 6 juni 2017 @ 14:38
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:37 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Oh pas wel op bij een Ka.. want die zijn echt bijster klein wat ruimte betreft.. helemaal de hoofdruimte achterin.. daar had net zo goed geen bank in gezet hoeven worden..

Maar idd.. goede indicatie is de Golf.. omdat ie er al zo lang is.. de Golf 2 woog 7 of 800 kg.. ik heb geen idee wat de nieuwste golf weegt maar als die tweemaal zoveel weegt verbaast me dat niets...

Mensen hebben ook geen idee wat een gti deed/was.. de gti's van tegenwoordig hebben die pk's gewoon nodig door hun gewicht..
Yep, rij nu 240pk op 1385kg en ga straks misschien naar 115pk op 990kg, prima hoor.

Die Ford Ka wil ik niet hoor, maar zag gewoon hoe groot dat ding is geworden. En lelijk.

Denk zelfs dat er in een nieuwe Ibiza meer ruimte zit dan in een Golf 3, zeker meer dan in een Golf 1 en 2.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:38 schreef EasyLife het volgende:

[..]
Denk zelfs dat er in een nieuwe Ibiza meer ruimte zit dan in een Golf 3, zeker meer dan in een Golf 1 en 2.
Golf 1 GTI 110pk op 840kg (382cm x 163cm en wielbasis 240cm)
Golf 3 GTI 115pk op 1089kg (402cm x 170cm en wielbasis 248cm)

Nieuwe Ibiza 115pk op 1040kg (406cm x 178cm en wielbasis 256cm)

Je rijdt tegenwoordig in een Ibiza dus al een grotere auto met meer PK per KG dan een Golf 3 GTI.

[ Bericht 4% gewijzigd door EasyLife op 06-06-2017 14:49:31 ]
Ivo1985dinsdag 6 juni 2017 @ 14:52
Wat prettig rijdt is heel persoonlijk. Mijn huidige barrel heeft als het mee zit 60 pk voor 944 kg. En dat houdt niet over. In het begin was dat wel even wennen. Maar eigenlijk rijdt het zo gek nog niet.

En zo'n Polo uit 2001 biedt genoeg ruimte voor het dagelijks vervoer van 4 personen. Toevallig had ik afgelopen weekend voor het eerst volwassen passagiers op de achterbank en het leek er niet op dat ze slecht zaten. In de kofferbak genoeg ruimte voor de bagage. Hetzelfde geldt voor de Yaris van mijn ouders. Alleen heeft die Yaris tegen de 100 pk met slechts een paar kilo meer en is het daarmee een veel vlottere auto.

En die wasdroger, die schuif je er met de bank plat zo naar binnen in een B-segmenter. Als je niet voor de eco-versie kiest kan de deur makkelijk mee op de aanhanger (trekgewicht bij normale motorisering is zo'n 700 tot 1000 kg afhankelijk van merk en model). Voor de vakantie koop je dakdragers en een bagage box.

Als gezinsauto zou ik een A-segmenter wel overslaan. Die zijn op de achterbank vaak wel erg krap. En met de weekendboodschappen is het kofferbakje dan al snel te klein. Ook zijn ze doorgaans wat rumoeriger en onrustiger op de snelweg.

Mijn keuze zal eerder uitgaan naar een enigszins aangeklede, goed gemotoriseerde B segmenter dan naar een eco-versie met basic uitrusting uit het C-segment. De extra ruimte heb je bijna nooit nodig en kun je met dakdragers en/of trekhaak voor die enkele keer prima creëren.
EasyLifedinsdag 6 juni 2017 @ 14:56
Ja A-segment moet je overslaan, ik rij wel eens in een Kia Picanto met 60pk, dat komt wel vooruit, maar het is echt wiebelen geblazen, altijd 2 handen aan het stuur, of in ieder geval 1 hand stevig.

Maar TS wilde een Cactus toch? Dat is volgens mij een opgehemelde B-segmenter.

3-cilinder met 80pk op 940kg dat is gewoon geen C-segment, alleen qua lengte, maarja een eerste generatie Fabia Combi zal die lengte ook wel halen.
Ferdinsdag 6 juni 2017 @ 15:53
Persoonlijk vind ik 0-100 in 10 seconden wel prettig. Alles sneller is meegenomen en onder de 6s wordt echt leuk. Maar hoger dan 12s is echt sloom.
EasyLifedinsdag 6 juni 2017 @ 15:58
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:53 schreef Fer het volgende:
Persoonlijk vind ik 0-100 in 10 seconden wel prettig. Alles sneller is meegenomen en onder de 6s wordt echt leuk. Maar hoger dan 12s is echt sloom.
Hier ben ik het wel mee eens, zit zelf op 6,5 seconden en dat is al leuk hoor, maar alles onder de 10 is wel acceptabel voor een gezinswagen. Daar boven is het echt niet leuk meer, tot vervelend aan toe.

Voor boodschappenwagentjes met bijna alleen ritjes binnen de bebouwde kom zou ik 12 seconden aanhouden.
Zolderkamerdinsdag 6 juni 2017 @ 16:09
Wat heeft 0 tot 100 nou te maken met inhalen of vlot in het verkeer zijn?
60-130 is veel meer van belang...
Ferdinsdag 6 juni 2017 @ 16:11
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 16:09 schreef Zolderkamer het volgende:
Wat heeft 0 tot 100 nou te maken met inhalen of vlot in het verkeer zijn?
60-130 is veel meer van belang...
60-130 geven ze nooit op he...
EasyLifedinsdag 6 juni 2017 @ 16:12
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 16:09 schreef Zolderkamer het volgende:
Wat heeft 0 tot 100 nou te maken met inhalen of vlot in het verkeer zijn?
60-130 is veel meer van belang...
Is meestal wat moeilijker te vinden en natuurlijk staat het wel in verband met elkaar.
fathankdinsdag 6 juni 2017 @ 16:18
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 15:53 schreef Fer het volgende:
Persoonlijk vind ik 0-100 in 10 seconden wel prettig. Alles sneller is meegenomen en onder de 6s wordt echt leuk. Maar hoger dan 12s is echt sloom.
Vet handig om van stoplicht naar stoplicht en drempel naar drempel te sprinten.
Ivo1985dinsdag 6 juni 2017 @ 16:49
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 16:09 schreef Zolderkamer het volgende:
Wat heeft 0 tot 100 nou te maken met inhalen of vlot in het verkeer zijn?
60-130 is veel meer van belang...
Dit inderdaad. Hoe vaak rij je vanuit stilstand de snelweg op? En als je dat doet, hoe belangrijk is het dan dat je dat binnen 10, 12 of 15 seconden op de 100 zit? Zijn er eigenlijk nog nieuwe personenauto's te koop die er langer dan 15 seconden over doen?

Dat 80-120 vlot gaat in de hoogste versnelling is wel fijn, net als 60-100 in de 4e versnelling. maar dat heeft dan weer vrijwel niets met de 0 tot 100 tijd te maken.
pwmh82dinsdag 6 juni 2017 @ 16:58
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Je kan het dus niet betalen, want waarom zou je anders geld gaan lenen om in een nieuwe auto te rijden?
Leasen is niks meer of minder als de bank je auto laten betalen bij de dealer. Aan het eind van de termijn is er niks van jou; tijdens ook niet trouwens, want als je andere wielen of een radio of andersoortige aanpassingen wilt doen zul je toestemming moeten vragen aan de feitelijke eigenaar; de leasemaatschappij.

[..]

oude autoband of matras tegen de achterwand zetten werkt ook prima.
Wat ben jij een kortzichtige zuurpruim zeg. Ik lease omdat ik het heerlijk vindt precies te weten wat mijn auto me jaar in jaar uit gaat kosten en nooit omkijken heb naar onderhoud en slijtage. Zegt dat iets over mijn banksaldo?
Sounddragondinsdag 6 juni 2017 @ 17:36
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 16:58 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Wat ben jij een kortzichtige zuurpruim zeg. Ik lease omdat ik het heerlijk vindt precies te weten wat mijn auto me jaar in jaar uit gaat kosten en nooit omkijken heb naar onderhoud en slijtage. Zegt dat iets over mijn banksaldo?
Ja, anders had het je geen reet uitgemaakt wat het kostte.. Dan koop je een nieuwe auto, calculeer je je afschrijving, beurtjes, bandenslijtage, MRB en verzekering en de rest is garantie en/of pech.

Private lease is gewoon een duur woord voor 'geld lenen voor een auto', niks meer en niks minder.
Ferdinsdag 6 juni 2017 @ 18:04
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 16:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Hoe vaak rij je vanuit stilstand de snelweg op? En als je dat doet, hoe belangrijk is het dan dat je dat binnen 10, 12 of 15 seconden op de 100 zit? Zijn er eigenlijk nog nieuwe personenauto's te koop die er langer dan 15 seconden over doen?

Dat 80-120 vlot gaat in de hoogste versnelling is wel fijn, net als 60-100 in de 4e versnelling. maar dat heeft dan weer vrijwel niets met de 0 tot 100 tijd te maken.
Het erom dat je ongeveer een indicatie krijgt hoe snel een auto is. Ik kan wel zeggen dat 110pk snel is, maar met een bak van 1600kg valt het weer tegen he. Nou goed, 1pk op 10kg is ook wel redelijk.
Ivo1985dinsdag 6 juni 2017 @ 19:38
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 18:04 schreef Fer het volgende:

[..]

Het erom dat je ongeveer een indicatie krijgt hoe snel een auto is. Ik kan wel zeggen dat 110pk snel is, maar met een bak van 1600kg valt het weer tegen he. Nou goed, 1pk op 10kg is ook wel redelijk.
Veel eco-gebakjes zittenbest in een redelijke tijd op de 100 dankzij relatief lichte overbrenging in de eerste 3 versnellingen, maar in de hogere, zwaardere versnellingen is de fut er compleet uit. Want ja, alles voor de cijfertjes.

De niet-eco versie met grotere cilinderinhoud en andere versnellingsbak is misschien niet veel sterker en amper sneller, maar is doordat bij laag toerental aanzienlijk meer koppel beschikbaar is veel sneller van 80 naar 120 in de hoogste versnelling en daarmee veel fijner om te rijden. Bij normale rijstijl zal het praktikverbruik niet eens veel afwijken van een eco-versie die compleet wordt uitgeknepen.
pwmh82dinsdag 6 juni 2017 @ 22:12
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:36 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, anders had het je geen reet uitgemaakt wat het kostte.. Dan koop je een nieuwe auto, calculeer je je afschrijving, beurtjes, bandenslijtage, MRB en verzekering en de rest is garantie en/of pech.

Private lease is gewoon een duur woord voor 'geld lenen voor een auto', niks meer en niks minder.
Wat een geneuzel. Lease, of dat nou privé of zakelijk is, is een rekensom. En als die voordeliger uitvalt dan jouw rekensom is het gewoon slim.
Sounddragondinsdag 6 juni 2017 @ 22:45
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:12 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Wat een geneuzel. Lease, of dat nou privé of zakelijk is, is een rekensom. En als die voordeliger uitvalt dan jouw rekensom is het gewoon slim.
nee, want ik kies 200% zelf wat ik wil rijden, en als ik hem oranje met paars wil spuiten of wil chippen of weet ik het wat, hoef ik dat aan niemand te vragen.
Ik ben een petrolhead, ik rijd wat ik fijn/tof/lekker/leuk vind en wat het kost interesseert me geen kont zolang het binnen mijn 'budget' valt.

En 'geneuzel', 'kortzichtig', 'zuurpruim'... Kun je ook nog op een normaal niveau communiceren, of zijn je papa en mama vergeten om je respect bij te brengen? Doe es een beetje normaal man, ik heb niet met je geknikkerd :{w
ErkendFokkerwoensdag 7 juni 2017 @ 08:12
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:39 schreef fathank het volgende:
60kw is genoeg om achterin de file aan te sluiten.

Kwestie van gewenning. Ik heb een jaar in een Caddy SDI met 55 pk ofzo rondgereden. 8/10 keer ben je alsnog als eerste weg bij het stoplicht omdat iedereen optrekt met een ei onder het gaspedaal. Nu heb ik 180 pk onder de rechtervoet en ik ben geen minuut sneller op de zaak :')
Dit dus. Ik heb 45pk en ik erger me alsnog aan iedereen in het verkeer. Meeste mensen drukken hun gaspedaal niet verder dan 1% in geloof ik. Invoegen op de snelweg gaat trouwens ook gewoon prima. Anticiperen enz enz. 110 halen voor het eind van de invoegstrook is makkelijk te doen.
Tinos85woensdag 7 juni 2017 @ 10:07
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:36 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, anders had het je geen reet uitgemaakt wat het kostte.. Dan koop je een nieuwe auto, calculeer je je afschrijving, beurtjes, bandenslijtage, MRB en verzekering en de rest is garantie en/of pech.

Private lease is gewoon een duur woord voor 'geld lenen voor een auto', niks meer en niks minder.
Nog niet eens vind ik. Als je geld leent bij de bank is na de laatste afbetaling de auto tenminste van jou. Aan het eind van de private lease periode sta je met helemaal niks.
Zolderkamerwoensdag 7 juni 2017 @ 10:22
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 10:07 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Nog niet eens vind ik. Als je geld leent bij de bank is na de laatste afbetaling de auto tenminste van jou. Aan het eind van de private lease periode sta je met helemaal niks.
Jawel hoor.. dan mag je de krasjes en deukjes nog even aftikken.. :s)
Palomarwoensdag 7 juni 2017 @ 10:24
Ik hou ook wel van doorrijden en heb als leaseauto een seat leon 1.6 tdi. Niet de snelste auto, maar met de 110pk kan ik er in Nederland prima mee uit de voeten op de linkerbaan. Dat andere auto's misschien sneller zijn is niet echt relevant, want de meeste mensen rijden langzaam en dus is een 1.6'je snel genoeg. Ook nadat je moet inhouden voor een inhalende vrachtwagen ben je daarna heel rap weer op de 150-160 (even terugschakelen naar de 5).

Op de Duitse autobaan kom ik ook nog een heel eind mee, tenzij je op vakantie vol bepakt bergop rijdt. Dan drukken de BMW's en Audi's je wel op als je niet harder dan 150 kunt :P

Heb ook een tijdje een Seat Ibiza 1.2 tdi (driecilinder met 75pk ofzo) gereden. Dat rijdt in principe ook prima tot de 100-120km/u, maar daarna duurt het wel lang om snelheid te maken (bijv. weer op gang komen na een inhalende vrachtwagen). Daarmee merk ik wel duidelijk verschil met mijn huidige 1.6.
Cultuur058woensdag 7 juni 2017 @ 11:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:05 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Heb jij een wasmachine van 500 kilo? Dat gaat zat in een bagagewagentje joh.. en daar knoop je ook een deur bovenop... en anders huur je een busje..
Omdat je 1 keer per jaar op vakantie gaat moet je je autokeuze daarop baseren? :D
Een auto heb je voor het gemak, niet voor het besparen van de kosten.. dat is enkel een mooie bijkomstigheid. Dus ja, als ik een auto koop neem ik daar ook zeker de bruikbaarheid voor vakantie in mee, is toch een soort vrijheid die je ermee wil hebben.

En als jij jouw deur van 25 kilo in een boedelbak legt die tot 700 kilo beladen mag worden, mag deze alsnog niet achter een auto die slechts 500 kilo mag trekken, maar dat wist je zelf ook wel.
Ivo1985woensdag 7 juni 2017 @ 12:08
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 11:57 schreef Cultuur058 het volgende:

[..]

En als jij jouw deur van 25 kilo in een boedelbak legt die tot 700 kilo beladen mag worden, mag deze alsnog niet achter een auto die slechts 500 kilo mag trekken, maar dat wist je zelf ook wel.
Waarom mag dat niet? Met rijbewijs BE geen enkel probleem.
Zolderkamerwoensdag 7 juni 2017 @ 12:09
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 11:57 schreef Cultuur058 het volgende:

[..]

Een auto heb je voor het gemak, niet voor het besparen van de kosten.. dat is enkel een mooie bijkomstigheid. Dus ja, als ik een auto koop neem ik daar ook zeker de bruikbaarheid voor vakantie in mee, is toch een soort vrijheid die je ermee wil hebben.

En als jij jouw deur van 25 kilo in een boedelbak legt die tot 700 kilo beladen mag worden, mag deze alsnog niet achter een auto die slechts 500 kilo mag trekken, maar dat wist je zelf ook wel.
Oh dus je rijd een RR? Lekker makkelijk en als het toch niet over geld gaat..

Verder heb je over de optie van een busje huren heen gelezen blijkbaar.. Of vervoer je elke dag deuren?
Trouwens een deur gooi je gewoon op het dak..

Die 1 keer per 10 jaar dat ik een wasmachine moet vervoeren laat ik hem bezorgen.. en anders is dat zo sporadisch dat dat prima in een aanhanger gaat.. of dat nou wel of niet van de wet mag..

Maar als poen er niet toe doet.. tja dan had ik een privevliegtuig en een heli.. en geen auto..

Verder zijn er verdomd weinig auto's die niet meer dan 500kg mogen trekken..
ErkendFokkerwoensdag 7 juni 2017 @ 13:12
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 12:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Waarom mag dat niet? Met rijbewijs BE geen enkel probleem.
Ze kijken tegenwoordig naar het toelaatbare gewicht van de aanhanger, niet naar het werkelijke gewicht.
Ivo1985woensdag 7 juni 2017 @ 13:31
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 13:12 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Ze kijken tegenwoordig naar het toelaatbare gewicht van de aanhanger, niet naar het werkelijke gewicht.
Waar het gaat om het juiste rijbewijs, wordt gekeken naar het maximale gewicht van de aanhanger en combinatie.

Maar waar het zoals hier gaat om het bepalen of het voertuig geschikt is om te trekken, gaat het om het werkelijke gewicht.

Dus heb je een auto van 1200 kg die 500 kg mag trekken, een lading van 50 kg die je wilt vervoeren en een tandemasser die leeg 450kg weegt en beladen maximaal 2500 kg, dan mag je gewoon met de combinatie de weg op als je rijbewijs BE hebt.
pwmh82woensdag 7 juni 2017 @ 13:44
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:45 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

nee, want ik kies 200% zelf wat ik wil rijden, en als ik hem oranje met paars wil spuiten of wil chippen of weet ik het wat, hoef ik dat aan niemand te vragen.
Ik ben een petrolhead, ik rijd wat ik fijn/tof/lekker/leuk vind en wat het kost interesseert me geen kont zolang het binnen mijn 'budget' valt.

En 'geneuzel', 'kortzichtig', 'zuurpruim'... Kun je ook nog op een normaal niveau communiceren, of zijn je papa en mama vergeten om je respect bij te brengen? Doe es een beetje normaal man, ik heb niet met je geknikkerd :{w
Over vreemde reacties gesproken... Ik vind het opmerkelijk dat iemand met een leaseauto, privé of zakelijk, in jouw ogen dus én geen petrolhead kan zijn én een arme sloeber is die geen geld heeft voor een nieuwe auto. Ja dan ben je in mijn ogen kortzichtig ja.

Weet jij hoe vermogend een leaserijder is? Weet jij of het een autoliefhebber is? Weet jij wat voor auto diegene er nog naast heeft misschien? Antwoord is nee maar jij hebt ondertussen wel je conclusie al getrokken.

Ga toch wieberen joh je bent een schande voor iedereen die zich petrolhead noemt, autoliefhebberij verbroederd normaal gesproken en daar horen zuurpruimen als jij niet bij.
ErkendFokkerwoensdag 7 juni 2017 @ 14:07
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 13:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Waar het gaat om het juiste rijbewijs, wordt gekeken naar het maximale gewicht van de aanhanger en combinatie.

Maar waar het zoals hier gaat om het bepalen of het voertuig geschikt is om te trekken, gaat het om het werkelijke gewicht.

Dus heb je een auto van 1200 kg die 500 kg mag trekken, een lading van 50 kg die je wilt vervoeren en een tandemasser die leeg 450kg weegt en beladen maximaal 2500 kg, dan mag je gewoon met de combinatie de weg op als je rijbewijs BE hebt.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php
Ik neem mijn woorden terug, je hebt gelijk. Dit is sinds kort denk ik aangepast, waarbij ze toch weer naar de Werkelijke massa kijken ipv de toegestane maximum massa.

[ Bericht 100% gewijzigd door ErkendFokker op 07-06-2017 14:13:41 ]
Sounddragonwoensdag 7 juni 2017 @ 15:43
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 13:44 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Over vreemde reacties gesproken... Ik vind het opmerkelijk dat iemand met een leaseauto, privé of zakelijk, in jouw ogen dus én geen petrolhead kan zijn én een arme sloeber is die geen geld heeft voor een nieuwe auto. Ja dan ben je in mijn ogen kortzichtig ja.

Weet jij hoe vermogend een leaserijder is? Weet jij of het een autoliefhebber is? Weet jij wat voor auto diegene er nog naast heeft misschien? Antwoord is nee maar jij hebt ondertussen wel je conclusie al getrokken.

Ga toch wieberen joh je bent een schande voor iedereen die zich petrolhead noemt, autoliefhebberij verbroederd normaal gesproken en daar horen zuurpruimen als jij niet bij.
Dat zijn best een hoop aannames in één post, en ik ga er lekker niet op in, want mijn aanname dat je ouders wat opvoeding hebben overgeslagen was blijkbaar wél een juiste, dus normaal communiceren zit er helaas niet in.

poster_4_thumbnail.jpg
#ANONIEMdonderdag 8 juni 2017 @ 08:49
Wat een nondiscussie is dit geworden zeg..

De één zegt dat je je beter in een kutgebakje kan laten vervoeren, een tweede dat leaserijders auto's rijden die ze niet kunnen betalen en ts loopt te blaten dat een c4 cactus ongeschikt is om mee te kunnen komen op de snelweg ".

Dit gaat echt helemaal nergens meer over 8)7
Hyperdudedonderdag 8 juni 2017 @ 16:01
200PK per ton is een aardige leidraad om niet ongelukkig in je autootje te worden. :)
ErkendFokkerdonderdag 8 juni 2017 @ 16:07
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 08:49 schreef spiritusbus het volgende:
Wat een nondiscussie is dit geworden zeg..

De één zegt dat je je beter in een kutgebakje kan laten vervoeren, een tweede dat leaserijders auto's rijden die ze niet kunnen betalen en ts loopt te blaten dat een c4 cactus ongeschikt is om mee te kunnen komen op de snelweg ".

Dit gaat echt helemaal nergens meer over 8)7
Ja met een C4 kom je echt niet mee hoor op de snelweg. Pffff, met moeite 120 denk ik :')

Kansloos gejank.
Sounddragondonderdag 8 juni 2017 @ 16:15
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:07 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Ja met een C4 kom je echt niet mee hoor op de snelweg. Pffff, met moeite 120 denk ik :')

Kansloos gejank.
Jeh, alsof je op de snelweg continu tussen de C4's door aan het slalommen bent _O-
ErkendFokkerdonderdag 8 juni 2017 @ 16:28
quote:
10s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Jeh, alsof je op de snelweg continu tussen de C4's door aan het slalommen bent _O-
Zie ze altijd slipstreamen achter vrachtwagens, ze kunnen net de 80 halen.
Sounddragondonderdag 8 juni 2017 @ 16:33
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:28 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Zie ze altijd slipstreamen achter vrachtwagens, ze kunnen net de 80 halen.
Ja, wind mee heuvel af.. anders wordt het mee steppen. :7
#ANONIEMdonderdag 8 juni 2017 @ 16:35
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:01 schreef Hyperdude het volgende:
200PK per ton is een aardige leidraad om niet ongelukkig in je autootje te worden. :)
:')
Sounddragondonderdag 8 juni 2017 @ 16:35
Ze organiseren ook toerritten speciaal voor C4's, alleen is dat meestal maar 15 - 20 km; niet iedereen wil meer dan 2 dagen van huis zijn O-)
Hyperdudedonderdag 8 juni 2017 @ 16:44
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:35 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

:')
Hoe hoog leg jij de lat? :P
matigeuserdonderdag 8 juni 2017 @ 17:00
Vergeet je jongensdromen niet!

Binnenkort bestaan benzinemotoren voor particulieren misschien niet eens meer. Koop die lekkere dikke bak die je altijd al hebt willen hebben. 200+ pk ftw. Je gaat toch niet in zo'n langzaam ouwelullenkoekblik rondtuffen?

Lekker rijden! Je leeft maar 1 keer en wellicht is het morgen afgelopen.
Zolderkamerdonderdag 8 juni 2017 @ 17:07
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 17:00 schreef matigeuser het volgende:
Vergeet je jongensdromen niet!

Binnenkort bestaan benzinemotoren voor particulieren misschien niet eens meer. Koop die lekkere dikke bak die je altijd al hebt willen hebben. 200+ pk ftw. Je gaat toch niet in zo'n langzaam ouwelullenkoekblik rondtuffen?

Lekker rijden! Je leeft maar 1 keer en wellicht is het morgen afgelopen.
Binnenkort.. Uhu..
Weet je hoeveel van die dingen op de wereld zijn?
En waarom maar 200pk en geen 800 of 1500?
Hyperdudedonderdag 8 juni 2017 @ 17:17
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 17:00 schreef matigeuser het volgende:
Vergeet je jongensdromen niet!

Binnenkort bestaan benzinemotoren voor particulieren misschien niet eens meer. Koop die lekkere dikke bak die je altijd al hebt willen hebben. 200+ pk ftw. Je gaat toch niet in zo'n langzaam ouwelullenkoekblik rondtuffen?

Lekker rijden! Je leeft maar 1 keer en wellicht is het morgen afgelopen.
Snel die lekkere benzine verstoken, voordat de Chinezen het doen. ^O^
#ANONIEMdonderdag 8 juni 2017 @ 17:28
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:44 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hoe hoog leg jij de lat? :P
Mwah, hoe hoog leg jij de lat of wanneer ben je ongelukkig in je auto zijn twee verschillende zaken.

Pk's interesseren me niet, comfort wel.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 8 juni 2017 @ 19:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 09:48 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik ben aan het overwegen mijn huidige auto (Ford Focus station 2004 1.6 benzine) weg te doen en via mijn werk kan ik voor een redelijke prijs private leasen.

De goedkoopste categorie zijn de boodschappenwagentjes, maar die zijn mij te klein. De goedkoopste 'grotere' auto is de Citroen C4 Cactus. Over het uiterlijk verschillen de meningen nogal; de 1 vindt hem mooi maar een ander vindt hem gruwelijk. Deze auto wordt voor de goedkope prijs zelfs met automaat geleverd. Het exacte model is 1.2 60kW S&S Pure Tech Shine ETG

Nu viel mij opeens op dat de motor slechts 60kW levert. De motor van mijn huidige auto levert 74kW. En eigenlijk vind ik dat die eigenlijk met optrekken en inhalen al wat aan de magere kant. Kan ik dit zomaar 1 op 1 vergelijken en er van uit gaan dat de aangeboden Cactus een slome duikelaar is?
Ja, dat kun je wel redelijk een op een vergelijken. De Cactus is 200kg lichter dan jouw Ford, maar met 20 pk minder ga je dat echt merken. Bv de acceleratie van 0 tot 100 duurt bijna 2 seconden langer. In verhouding met jouw Focus wordt het zo goed als zeker meer toeren rijden en meer schakelen.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 8 juni 2017 @ 19:40
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 17:28 schreef spiritusbus het volgende:

Pk's interesseren me niet, comfort wel.
Totdat je te weinig pk's hebt. :)
ErkendFokkerdonderdag 8 juni 2017 @ 19:52
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja, dat kun je wel redelijk een op een vergelijken. De Cactus is 200kg lichter dan jouw Ford, maar met 20 pk minder ga je dat echt merken. Bv de acceleratie van 0 tot 100 duurt bijna 2 seconden langer. In verhouding met jouw Focus wordt het zo goed als zeker meer toeren rijden en meer schakelen.
Helemaal niet. Een turbo blok zit juist lekkerder lager in de toeren dan een ouderwets ongeblazen blok.

Edit: off... Zit er geen turbo op zo'n ding :')
En die nep automaat moet je trouwens echt van weg blijven, dramatische bakken zijn dat.
Sounddragondonderdag 8 juni 2017 @ 19:56
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Totdat je te weinig pk's hebt. :)
Als je te weinig PK's hebt waai je achteruit bij tegenwind.

Het is best fijn om een auto te rijden met een bak PK/koppel, maar het is niet nódig.. met 75pk kom je ook op de plaats van bestemming, en nog niet eens heel veel sneller als dat je wél een bult vermogen hebt.. Op de momenten dat ik daadwerkelijk langer dan 10 seconden gebruik maak van het verrmogen van mijn auto, ben ik in de meeste gevallen verkeersregels aan het overtreden, beginnend met de geldende snelheidslimiet.
Hiervoor had ik een oud dieseltje zonder puf, ik denk qua vermogen zelfs vergelijkbaar met wat TS nu als voorbeeld neemt en dat rijdt helemaal prima. Het enige verschil is dat je in sommige gevallen een beetje moet anticiperen, maar je hoeft echt niks te laten qua inhalen ofzo hoor, dat is echt gelul.
Sounddragondonderdag 8 juni 2017 @ 20:05
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:52 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Helemaal niet. Een turbo blok zit juist lekkerder lager in de toeren dan een ouderwets ongeblazen blok.

Edit: off... Zit er geen turbo op zo'n ding :')
En die nep automaat moet je trouwens echt van weg blijven, dramatische bakken zijn dat.
Een robotbak is idd minder, zéker als je ook nog eens niet zo veel powerz bij je hebt.
ErkendFokkerdonderdag 8 juni 2017 @ 20:14
quote:
2s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Een robotbak is idd minder, zéker als je ook nog eens niet zo veel powerz bij je hebt.
Maar buiten dit alles zou ik voor 2 tientjes meer per maand liever de megane station rijden dan een c4 cactus.
ErkendFokkerdonderdag 8 juni 2017 @ 20:15
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja, dat kun je wel redelijk een op een vergelijken. De Cactus is 200kg lichter dan jouw Ford, maar met 20 pk minder ga je dat echt merken. Bv de acceleratie van 0 tot 100 duurt bijna 2 seconden langer. In verhouding met jouw Focus wordt het zo goed als zeker meer toeren rijden en meer schakelen.
3500 toeren bij 120 voor de cactus vs 3200 toeren voor de focus. Maakt dus niet zo veel verschil.
#ANONIEMdonderdag 8 juni 2017 @ 21:16
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Totdat je te weinig pk's hebt. :)
Geef eens een voorbeeld.
matigeuserdonderdag 8 juni 2017 @ 21:22
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 17:07 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Binnenkort.. Uhu..
Weet je hoeveel van die dingen op de wereld zijn?
En waarom maar 200pk en geen 800 of 1500?
Hoe meer hoe beter natuurlijk. Maar aangezien meneer zit te kijken in een bepaalde prijsklasse en bepaald type auto, verwacht ik niet dat hij een 911 carrera wil of iets dergelijks.

Maar je kunt wel een leuke ' gezinsauto' kopen die toch lekker rijdt en stuurt. Die hebben meestal zo'n 200-300 pk. De middenweg dus.
Glijdt_lichtdonderdag 8 juni 2017 @ 21:30
Ik snap de pk-race niet zo. Ik heb in het verleden een Peugeot 106 diesel met whopping 58pk gehad. Die ging bij Meerssen ook gewoon de A2 omhoog..
ErkendFokkerdonderdag 8 juni 2017 @ 21:36
quote:
19s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik snap de pk-race niet zo. Ik heb in het verleden een Peugeot 106 diesel met whopping 58pk gehad. Die ging bij Meerssen ook gewoon de A2 omhoog..
Dat rij ik nu dus ook. Maar mijne heeft nu 460.000km gereden en gaat nog maar 135 :')
Maar alsnog ben ik vaak de snelste op de snelweg (of nouja, haal genoeg mensen in), dus met een C4 cactus kom je prima mee.
Zolderkamerdonderdag 8 juni 2017 @ 21:44
quote:
19s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik snap de pk-race niet zo. Ik heb in het verleden een Peugeot 106 diesel met whopping 58pk gehad. Die ging bij Meerssen ook gewoon de A2 omhoog..
Precies... en met 20 pk minder lukt dat ook prima..
matigeuserdonderdag 8 juni 2017 @ 21:45
quote:
19s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik snap de pk-race niet zo. Ik heb in het verleden een Peugeot 106 diesel met whopping 58pk gehad. Die ging bij Meerssen ook gewoon de A2 omhoog..
Heb je ooit in een 'echte' auto gereden? Of is dit gewoon een opmerking gebaseerd op lucht?

Want zo kun je ook redeneren dat je jezelf prima met 2 vingers kunt aftrekken en dat je daar nooit problemen mee hebt gehad, maar dan ben je nog nooit gepijpt door 3 chicks tegelijk. En dan pas weet je dat je niet meer terug kunt naar deze armoedige aftrektechniek.
Hyperdudedonderdag 8 juni 2017 @ 22:00
quote:
19s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik snap de pk-race niet zo. Ik heb in het verleden een Peugeot 106 diesel met whopping 58pk gehad. Die ging bij Meerssen ook gewoon de A2 omhoog..
Je moet de andere kant op, en dan hetzelfde truukje proberen op de E25 net voorbij Luik. :P
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 8 juni 2017 @ 22:15
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:52 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Helemaal niet. Een turbo blok zit juist lekkerder lager in de toeren dan een ouderwets ongeblazen blok.

Edit: off... Zit er geen turbo op zo'n ding :')
En die nep automaat moet je trouwens echt van weg blijven, dramatische bakken zijn dat.
Als die Citroen een turbo had gehad, had hij wel iets meer dan 60kw gehad. :)

En die 'nep-automaten' doen het prima. Gewoon even leren hoe de electronica 'denkt'.
Ivo1985donderdag 8 juni 2017 @ 22:18
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Je moet de andere kant op, en dan hetzelfde truukje proberen op de E25 net voorbij Luik. :P
Geen probleem met 60 pk en een Caravan. Gewoon optijd terugschakelen en met 70-80 omhoog knallen.
Sounddragondonderdag 8 juni 2017 @ 22:20
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Heb je ooit in een 'echte' auto gereden? Of is dit gewoon een opmerking gebaseerd op lucht?

Want zo kun je ook redeneren dat je jezelf prima met 2 vingers kunt aftrekken en dat je daar nooit problemen mee hebt gehad, maar dan ben je nog nooit gepijpt door 3 chicks tegelijk. En dan pas weet je dat je niet meer terug kunt naar deze armoedige aftrektechniek.
De mensen die dit soort dingen het hardste roepen in de kroeg, zijn vaak van het type waar de vrouwtjes keihard voor wegrennen. Die hebben dan een Porsche om ze bij te kunnen houden :+
caspervcdonderdag 8 juni 2017 @ 22:22
Mijn persoonlijke richtlijn is 100pk per ton is prima

Aygo 68 pk op 700 kg is prima
207sw 120 pk op 1250 kg is prima
ErkendFokkerdonderdag 8 juni 2017 @ 22:36
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als die Citroen een turbo had gehad, had hij wel iets meer dan 60kw gehad. :)

En die 'nep-automaten' doen het prima. Gewoon even leren hoe de electronica 'denkt'.
Absoluut niet met je eens. Nep-automaat ben ik echt geen voorstander van. Liever handgeschakeld of volautomaat.
Glijdt_lichtdonderdag 8 juni 2017 @ 23:05
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Heb je ooit in een 'echte' auto gereden? Of is dit gewoon een opmerking gebaseerd op lucht?

Want zo kun je ook redeneren dat je jezelf prima met 2 vingers kunt aftrekken en dat je daar nooit problemen mee hebt gehad, maar dan ben je nog nooit gepijpt door 3 chicks tegelijk. En dan pas weet je dat je niet meer terug kunt naar deze armoedige aftrektechniek.
315li5k.gif

Ik weet niet wat voor treurig figuur jij bent, maar ik ben via een 206 hdi nu bij een C30 1.8 en voldoe prima aan de 100pk/ton.
Terug naar die 106? Geen probleem, alleen staat ie op sloop. Toen ik de 206 had vaak genoeg teruggedacht aan de 106, die was veel leuker..
Heb ook vaak gedacht om een 106 rallye oid te willen als tweede auto..

Je hele vergelijking over rukken en pijpen is toch echt wel royal sadness.. Tering.

Doet me ook wel denken aan van die figuren die op vulkanische eilanden gaan rijden met flinke hellingen en dan zeggen dat je met een kleine 108 oid niet de berg opkomt. -> Als je niet kunt rijden kom je de berg niet op nee. En dat heb ik ook wel bij dikkere auto's daar gezien omdat men veel te snel op wil schakelen :')
LoveAtFirstDrivedonderdag 8 juni 2017 @ 23:17
quote:
19s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:05 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik weet niet wat voor treurig figuur jij bent, maar ik ben via een 206 hdi nu bij een C30 1.8 en voldoe prima aan de 100pk/ton.
Terug naar die 106? Geen probleem, alleen staat ie op sloop. Toen ik de 206 had vaak genoeg teruggedacht aan de 106, die was veel leuker..
Heb ook vaak gedacht om een 106 rallye oid te willen als tweede auto..
Heb wel een 106 XSi voor je hoor ;) Maar dát zijn wel echt leuk rijdende wagens! Was echt verrast toen ik ging proefrijden.
Glijdt_lichtdonderdag 8 juni 2017 @ 23:25
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:17 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Heb wel een 106 XSi voor je hoor ;) Maar dát zijn wel echt leuk rijdende wagens! Was echt verrast toen ik ging proefrijden.
Qua 106 wil ik dan gewoon een ph2 Rallye of gti. Helaas ben ik feitelijk al te laat, want de goede exemplaren gaan voor veel geld. Een xsi is ook leuk hoor, maar het zal geen icoon zijn ITT de Rallye en gti.
De ph1 Rallye met 1.3 motor is ook fantastisch. Vol in het rode op topsnelheid, en de auto wordt qua top tegengehouden door de korte bak.

En het rijgedrag van een 106 is inderdaad geweldig. Stukken leuker dan huidige a-Segmenters
LoveAtFirstDrivevrijdag 9 juni 2017 @ 00:16
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 23:25 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Qua 106 wil ik dan gewoon een ph2 Rallye of gti. Helaas ben ik feitelijk al te laat, want de goede exemplaren gaan voor veel geld. Een xsi is ook leuk hoor, maar het zal geen icoon zijn ITT de Rallye en gti.
De ph1 Rallye met 1.3 motor is ook fantastisch. Vol in het rode op topsnelheid, en de auto wordt qua top tegengehouden door de korte bak.

En het rijgedrag van een 106 is inderdaad geweldig. Stukken leuker dan huidige a-Segmenters
Ja die zijn ook vet! Al ben ik juist van de wat oudere auto's en vind een ph1 gewoon net even mooier (ph2 vind ik ook mooi overigens). Alleen de ph2 Rallye is 4kg lichter dan een ph1 XSi en ze hebben ongeveer evenveel pk. De GTi heeft wel meteen een stuk meer. Maar ik heb een XSi uit 1996 met een 1.6 105pk, dus niet de oude 1.4. Ze zijn al behoorlijk zeldzaam aan het worden en vind het juist ook wel een icoon aan het worden. Het is eigenlijk de GTi maar die naam wilde ze toen blijkbaar niet gebruiken. Maar allemaal leuke wagens! Mijn eerste was een 205 GTi 1.9 en heb nog een AX GT 1.4i gehad, allemaal leuk. Beter dan de moderne A-segmenters ;)
Sjoegerdvrijdag 9 juni 2017 @ 01:43
Ik kom met mijn 68 dieselpk's op een oprit vaak achter meer potente auto's te zitten die pas gas gaan geven op het moment dat ze de snelweg op kunnen.
Geelmanvrijdag 9 juni 2017 @ 12:08
60 pk op 900 kg gaat prima.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 9 juni 2017 @ 19:23
quote:
99s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:36 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Absoluut niet met je eens. Nep-automaat ben ik echt geen voorstander van. Liever handgeschakeld of volautomaat.
Ik heb ook een voorkeur voor een volledig automatische transmissie, maar dat betekent niet dat de sequentiele semi-automaten slecht zijn. Ook niet als jij er het woordje 'nep' voor zet. :)
En handgeschakeld is zoooo 1997!

Als je in een Astin Martin flippers aan het stuur hebt, is het uber-cool, maar zodra het in een Fiat 500 zit niet? :)
ErkendFokkervrijdag 9 juni 2017 @ 19:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 19:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik heb ook een voorkeur voor een volledig automatische transmissie, maar dat betekent niet dat de sequentiele semi-automaten slecht zijn. Ook niet als jij er het woordje 'nep' voor zet. :)
En handgeschakeld is zoooo 1997!

Als je in een Astin Martin flippers aan het stuur hebt, is het uber-cool, maar zodra het in een Fiat 500 zit niet? :)
De uitvoering is gewoon minder. Heb je ooit met een PSA semi-automaat gereden? Kan het je echt niet aanraden.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 9 juni 2017 @ 20:25
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 19:42 schreef ErkendFokker het volgende:

De uitvoering is gewoon minder. Heb je ooit met een PSA semi-automaat gereden? Kan het je echt niet aanraden.
Heb nooit een PSA gereden en de kans dat dat gaat gebeuren is heul klein. Zo hebben we allemaal wat. :)
ErkendFokkervrijdag 9 juni 2017 @ 23:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 20:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Heb nooit een PSA gereden en de kans dat dat gaat gebeuren is heul klein. Zo hebben we allemaal wat. :)
Dan heb je de hel dus niet meegemaakt ;)
Die PSA bak is/was écht heel verschrikkelijk.
fathankzaterdag 10 juni 2017 @ 13:36
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 23:18 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Dan heb je de hel dus niet meegemaakt ;)
Die PSA bak is/was écht heel verschrikkelijk.
Alles beter dan een lamme linkerpoot in de file.

Heb wel eens in een C2 met zon ding gereden. Vergt wat gewenning maar je kan em prima sturen met je rechtervoet. Beter dan zelf moeten roeren. Het is geen 1980 meer.
Pizza_Boomzondag 11 juni 2017 @ 12:25
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:45 schreef matigeuser het volgende:
Heb je ooit in een 'echte' auto gereden? Of is dit gewoon een opmerking gebaseerd op lucht?
Zo'n ding komt prima mee. Ook de benzineversie.

En echte auto's... Is een Panamera een echte auto? Of een 997? Of 718? Of F-Type S? RR Sport met V8? Model S P85D wellicht?
matigeuserzondag 11 juni 2017 @ 12:44
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 12:25 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zo'n ding komt prima mee. Ook de benzineversie.

En echte auto's... Is een Panamera een echte auto? Of een 997? Of 718? Of F-Type S? RR Sport met V8? Model S P85D wellicht?
Allemaal 'echte' auto's. Met 'echte' auto's doel ik op auto's die zijn gebouwd om je een fijne rijervaring te geven, niet een die is bedoeld voor zo goedkoop mogelijk produceren en rijden. Een Toyota Aygo is dus geen echte auto, maar een koekblik op wielen om van A naar B te komen.

En als je alleen maar in dat soort auto's hebt gereden, dan kun je ook helemaal niet oordelen over hoe het is om in een echte auto te rijden.
Net zoals je niet kunt oordelen over hoe muziek kan klinken uit 'echte' speakers als je gewend bent aan laptopspeakers of oortjes van 15 euro.
Pizza_Boomzondag 11 juni 2017 @ 21:31
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 12:44 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Allemaal 'echte' auto's. Met 'echte' auto's doel ik op auto's die zijn gebouwd om je een fijne rijervaring te geven, niet een die is bedoeld voor zo goedkoop mogelijk produceren en rijden. Een Toyota Aygo is dus geen echte auto, maar een koekblik op wielen om van A naar B te komen.

En als je alleen maar in dat soort auto's hebt gereden, dan kun je ook helemaal niet oordelen over hoe het is om in een echte auto te rijden.
Net zoals je niet kunt oordelen over hoe muziek kan klinken uit 'echte' speakers als je gewend bent aan laptopspeakers of oortjes van 15 euro.
Oh, we gaan op die toer. Leuk. Ik heb echt met alles gereden dat ik net heb opgenoemd, ik weet hoe het voelt om vanuit stilstand plankgas weg te trekken met zo'n ding. En dan noem ik dingen als een SLS AMG, Mustang, Defender e.d. niet eens op. Of de standaard premium zooi waarmee ik gereden heb: BMW, Mercedes, Audi, Alfa, Lexus, Volvo, etc. En ook met die 106 1.5D of 1.1i met 60 PK. En een Aygo. En die Aygo komt ook gewoon prima mee. Of die Polo, A1, C2, DS3, 208, 308, 308SW, Clio, Clio SW, Megane, Megane SW, Picanto, etc, komen ook allemaal prima mee.

En natuurlijk, ik rijd ook liever een 318i dan een Aygo, maar voor afstanden binnen Nederland, zeker de afstanden die de gemiddelde Nederlander maakt, is een Aygo ook prima. En in stadsverkeer heb ik hem zelfs liever, want die kan ik een stuk makkelijker kwijt dan een Panamera, 318i, RR Sport o.i.d. Op een normale parkeerplaats moet je met een Panamera, RR Sport, Defender, F-Type o.i.d. eigenlijk al dubbel parkeren om je deuren nog fatsoenlijk open te kunnen doen. En aangezien de gemiddelde Nederlandse bestuurder zijn deuren gewoon open flikkert...
Kalebatzzondag 11 juni 2017 @ 23:19
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 12:44 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Allemaal 'echte' auto's. Met 'echte' auto's doel ik op auto's die zijn gebouwd om je een fijne rijervaring te geven, niet een die is bedoeld voor zo goedkoop mogelijk produceren en rijden. Een Toyota Aygo is dus geen echte auto, maar een koekblik op wielen om van A naar B te komen.

En als je alleen maar in dat soort auto's hebt gereden, dan kun je ook helemaal niet oordelen over hoe het is om in een echte auto te rijden.
Net zoals je niet kunt oordelen over hoe muziek kan klinken uit 'echte' speakers als je gewend bent aan laptopspeakers of oortjes van 15 euro.
Je doet je naam eer aan met deze post, hulde daarvoor.

Je zou "echt" in dit verhaal kunnen vervangen door "premium". Zelfde verhaal voor de muziek.
Verder blijf muziek muziek en is een auto een auto.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 12 juni 2017 @ 08:26
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 21:31 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Oh, we gaan op die toer. Leuk. Ik heb echt met alles gereden dat ik net heb opgenoemd, ik weet hoe het voelt om vanuit stilstand plankgas weg te trekken met zo'n ding. En dan noem ik dingen als een SLS AMG, Mustang, Defender e.d. niet eens op. Of de standaard premium zooi waarmee ik gereden heb: BMW, Mercedes, Audi, Alfa, Lexus, Volvo, etc. En ook met die 106 1.5D of 1.1i met 60 PK. En een Aygo. En die Aygo komt ook gewoon prima mee. Of die Polo, A1, C2, DS3, 208, 308, 308SW, Clio, Clio SW, Megane, Megane SW, Picanto, etc, komen ook allemaal prima mee.

En natuurlijk, ik rijd ook liever een 318i dan een Aygo, maar voor afstanden binnen Nederland, zeker de afstanden die de gemiddelde Nederlander maakt, is een Aygo ook prima. En in stadsverkeer heb ik hem zelfs liever, want die kan ik een stuk makkelijker kwijt dan een Panamera, 318i, RR Sport o.i.d. Op een normale parkeerplaats moet je met een Panamera, RR Sport, Defender, F-Type o.i.d. eigenlijk al dubbel parkeren om je deuren nog fatsoenlijk open te kunnen doen. En aangezien de gemiddelde Nederlandse bestuurder zijn deuren gewoon open flikkert...
Maar dat neemt niet weg dat een Aygo geen auto is. :)
Heb 2 collega's en een kennis die in zo'n ding rondrijden, en die beamen dat alle drie.
Pizza_Boommaandag 12 juni 2017 @ 18:45
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 08:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar dat neemt niet weg dat een Aygo geen auto is. :)
Heb 2 collega's en een kennis die in zo'n ding rondrijden, en die beamen dat alle drie.
Weet je wat pas een opgevoerde Canta is? Een Suzuki Ignis!
fathankmaandag 12 juni 2017 @ 19:23
Een aygo is inderdaad geen auto maar een urban mobility solution 8-).
Mano_maandag 12 juni 2017 @ 20:01
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 08:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar dat neemt niet weg dat een Aygo geen auto is. :)
Heb 2 collega's en een kennis die in zo'n ding rondrijden, en die beamen dat alle drie.
Hoe verzeker je die dan? En belasting, hoe zit dat? Of is het toch gewoon een auto maar ben jij te ruig om het beestje bij de naam te noemen?

Begrijp me goed, ik zou voor geen goud zo'n ding willen hebben, maar stellen dat het geen auto is is gewoon kinderachtige bullshit.
YoshiBignosedinsdag 13 juni 2017 @ 09:22
Alleen PK is niet zo boeiend. Als je bijv. naar elektrische auto's kijkt dan kun je verhoudingsgewijs met minder vermogen wel makkelijker inhalen doordat je altijd het maximale vermogen hebt en je niet hoeft te schakelen (wat veel mensen niet kunnen).

De Hyundai Ioniq (EV) bijvoorbeeld heeft 120 pk op 1400 kg. Dat klinkt niet veel, maar je hebt echt totaal geen moeite met inhalen en bent vaak het eerste weg bij het stoplicht ook.
Ivo1985dinsdag 13 juni 2017 @ 09:59
Gisteren met 60 pk op 944 kilo ruim 1000 kilometer afgelegd in 12 uur tijd. Grootste deel door Duitsland, met 145km/u op de teller.

Op de Brennerpas in de 4e versnelling omhoog met 100km/u en dan hoor je echt niet bij de slakken. In tegendeel.
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 13 juni 2017 @ 13:28
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2017 20:01 schreef Mano_ het volgende:

Begrijp me goed, ik zou voor geen goud zo'n ding willen hebben, maar stellen dat het geen auto is is gewoon kinderachtige bullshit.
Moet je tegen de drie eigenaren zeggen die ik ken. :)