abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171433539
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:51 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik vond het een leuke post om op te reageren. Misschien komt dat door mijn niveau (en mate van beschonkenheid), maar toch. Geen sneer nodig.
Mee eens. Waarvoor mijn excuses.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171433549
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:48 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

Getuigt van nogal een beperkte visie in mijn ogen. Nee, lange ruimtereizen gaan niet morgen mogelijk zijn, en het wordt ook niet analoog aan alchemie (pseudowetenschap zonder theoretische basis) of teleporteren (in strijd met natuurwetten).

De mens heeft een extreme neiging om te verkennen wat "daar" buiten is. Er bevinden zich al sondes aan de rand van het zonnestelsel ondanks het ruimtetijdperk relatief gezien pas in zijn kinderschoenen staat.

We weten al voor een heel groot deel welke problemen overwonnen moeten worden en we komen technologisch steeds dichterbij. Dat wil niet zeggen dat het in de komende jaren mogelijk is maar in de komende eeuwen zeker. Ik vermoed zelf dat het zal beginnen met autonome voertuigen die naar verre oorden reizen om daar grondstoffen te verzamelen en voorbereidingen te treffen. Daarna volgen mensen. En gezien de gigantische afstanden zullen die nooit meer terugkeren, en ook geen of nauwelijks contact met de aarde houden, daarvan ben ik me ook bewust.
Bedoel je met 'verre oorden' niet meteorieten? Daarvoor zijn toch al plannen ontwikkelt? Benieuwd hoe zich dat op geopolitiek niveau zal uitspelen. Stel één natie loopt daarop voor, en grijpt een meteoriet met zeldzame metalen. Wat zal dat met de economie doen? Of wat als er twee zijn? Wie zal aanspraak kunnen maken? Antarctica-achtige kwestie wordt dat.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2017 23:56:03 ]
pi_171433556
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Mee eens. Waarvoor mijn excuses.
We staan gelijk deze avond.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2017 23:56:29 ]
pi_171433561
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:54 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Bedoel je met 'verre oorden' niet meteorieten? Daarvoor zijn toch al plannen ontwikkelt? Benieuwd hoe zich dat geopolitiek zal uitspelen.
Nee, ik bedoel planeten of manen buiten het zonnestelsel waar mensen zich permanent gaan vestigen.
pi_171433572
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:47 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk dat je dronken bent. Het is niet op het gebruikelijke niveau.
Het sluit daarom prima aan bij de discussie.
pi_171433575
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:54 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Bedoel je met 'verre oorden' niet meteorieten? Daarvoor zijn toch al plannen ontwikkelt? Benieuwd hoe zich dat geopolitiek zal uitspelen.
Waarom zou je grondstoffen voor kolonisatie op meteorieten verzamelen als je dat ook op de kolonieplaneet zelf kan doen?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_171433594
Kunnen mensen eigenlijk zonder zwaartekracht overleven? Ik weet dat het leidt tot afbraak van botten en andere negatieve effecten maar dat is zolang je in een gewichtloze staat blijft niet per se een heel groot probleem. Ga je dood als je jarenlang in 0G verblijft? En waaraan dan?
pi_171433605
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:55 schreef Rezania het volgende:

[..]

Waarom zou je grondstoffen voor kolonisatie op meteorieten verzamelen als je dat ook op de kolonieplaneet zelf kan doen?
Er zijn mensen die denken dat we meteorieten gaan ontginnen voor hun grondstoffen. Wat mij persoonlijk dan weer totaal onrealistisch lijkt want extreem duur en moeilijk en bovendien bestaan ze voor het overgrote deel uit ijs.
pi_171433616
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Het sluit daarom prima aan bij de discussie.
:D ;) Inderdaad. Maar al met al heerst er best een fijn sfeertje ondanks alle Aliens.
pi_171433624
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:56 schreef Tchock het volgende:
Kunnen mensen eigenlijk zonder zwaartekracht overleven? Ik weet dat het leidt tot afbraak van botten en andere negatieve effecten maar dat is zolang je in een gewichtloze staat blijft niet per se een heel groot probleem. Ga je dood als je jarenlang in 0G verblijft? En waaraan dan?
Dat weten we nog niet. Het langste verblijf in de ruimte is iets meer dan een jaar aan een stuk geweest en de eerste voortekenen zijn dat het geen weldaad is voor het menselijk lichaam.
pi_171433625
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:45 schreef Rezania het volgende:
Kennen jullie The Expanse. Ik vind dat wel een reële visie van de toekomst qua techniek. Geen magische ruimteschepen die sneller dan het licht gaan terwijl ze ballen van licht op elkaar schieten en de mensen rondspelen in simulator, maar gewoon orbital mechanics en G-krachten inclusief nadelen.
Toffe serie, en inderdaad, dat is de realistische variant van ruimtekolonisatie. Al denk ik dat het idee dat een wetenschapsmissie uit kan groeien tot een volwaardige kolonie wat onrealistisch is.
Ik wil ook niet stellen dat ruimtekolonisatie per definitie op alle fronten nooit gaat gebeuren. Ik stel enkel dat het soort scenario waarin mensen en masse de ruimte in migreren volstrekte science fiction zullen blijven. De oceanen zijn wat mij betreft nog steeds een prima analogie.
Het zullen op termijn wellicht heel beperkte groepjes zijn die ergens een nieuw leven gaan stichten. Maar zelfs dan moet ik nog zien dat de effecten van echt verre, langdurige ruimtereizen op het menselijk lichaam overwonnen gaan worden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_171433637
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:55 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel planeten of manen buiten het zonnestelsel waar mensen zich permanent gaan vestigen.
Ik haakte even in op de opmerking over het verzamelen van grondstoffen. Het leegtrekken van meteorieten is het eerste wat we zullen kunnen -en proberen denk ik. Sommige worden op de waarde geschat van enkele triljarden. (Wat natuurlijk niet zo is, daar het aanbod zal groeien).
pi_171433644
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:57 schreef Tchock het volgende:

[..]

Er zijn mensen die denken dat we meteorieten gaan ontginnen voor hun grondstoffen. Wat mij persoonlijk dan weer totaal onrealistisch lijkt want extreem duur en moeilijk en bovendien bestaan ze voor het overgrote deel uit ijs.
Meteorieten of asteroïden?
pi_171433659
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat weten we nog niet. Het langste verblijf in de ruimte is iets meer dan een jaar aan een stuk geweest en de eerste voortekenen zijn dat het geen weldaad is voor het menselijk lichaam.
Zal voornamelijk met straling te maken hebben.

Alle lichaamsfuncties waar ik als leek het eerst problemen zou verwachten in 0g toestand (bloedsomloop, spijsvertering) lijken prima te kunnnen acclimatiseren aan 0g.
pi_171433663
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:59 schreef Rezania het volgende:

[..]

Meteorieten of asteroïden?
Meteoroiden en asteroiden ;)
pi_171433664
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:55 schreef Rezania het volgende:

[..]

Omdat meteorieten dichterbij komen. Weinig planten (waar we op kunnen landen) lijken, tot zover is geconcludeerd, waardevolle materialen te bevatten.
  zondag 4 juni 2017 @ 00:00:17 #167
104871 remlof
Europees federalist
pi_171433667
Lekker weer bij London Bridge.

Duizenden stemmen voor May erbij.
Yankee go home!
  zondag 4 juni 2017 @ 00:00:57 #168
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_171433676
quote:
15s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:00 schreef remlof het volgende:
Lekker weer bij London Bridge.

Duizenden stemmen voor May erbij.
Alweer? :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_171433683
Waarom zouden we ons überhaupt druk maken om het uitsterven van de mens? Er komt vanzelf iets nieuws, iets beters.
pi_171433687
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:00 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Omdat meteorieten dichterbij komen. Weinig planten (waar we op kunnen landen) lijken, tot zover is geconcludeerd, waardevolle materialen te bevatten.
Een meteoriet raakt de aarde, dus daar hoef je niet veel moeite voor te doen (maar ik versprak me net ook dus misschien jij ook).
pi_171433690
Aanslag in londen
  zondag 4 juni 2017 @ 00:02:05 #172
459912 FlippingCoin
pi_171433694
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:01 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Waarom zouden we ons überhaupt druk maken om het uitsterven van de mens? Er komt vanzelf iets nieuws, iets beters.
Een nieuwe soort of zo?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_171433704
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:01 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een meteoriet raakt de aarde, dus daar hoef je niet veel moeite voor te doen (maar ik versprak me net ook dus misschien jij ook).
Ah, ja, asteroïde dan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Asteroid_mining
pi_171433709
quote:
Omdat we mensen zijn, Einstein. We willen graag overleven net als elke andere soort.
pi_171433724
quote:
UPDATE: Witness tells LBC he saw a van drive into pedestrians at London Bridge and 3 men carrying knives jump out and then attack people
pi_171433726
Economische argumenten spelen gewoon ook een erg belangrijke rol. De vroegere ontdekkingsreizigers werden toch veelal gefinancierd door dictoriale heersers. In de landen die er toe doen is even de helft van het budget in ruimtereizen pompen echter niet echt een optie. Om echt stappen te zetten zul je commercieel aantrekkelijke opties moeten hebben om de ruimte in te gaan en verdere ontwikkelingen te stimuleren.
pi_171433742
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:03 schreef Monolith het volgende:
Economische argumenten spelen gewoon ook een erg belangrijke rol. De vroegere ontdekkingsreizigers werden toch veelal gefinancierd door dictoriale heersers. In de landen die er toe doen is even de helft van het budget in ruimtereizen pompen echter niet echt een optie. Om echt stappen te zetten zul je commercieel aantrekkelijke opties moeten hebben om de ruimte in te gaan en verdere ontwikkelingen te stimuleren.
Wat was het economische aspect van de maanlanding? Wat is de winst van een Marsmissie waar al jaren overal ter wereld experimenten voor worden gedaan?

Geldt trouwens voor bijna de hele ruimtevaart. Juno die prachtige kiekjes van Jupiter terugstuurt levert ook geen geld op.
pi_171433743
quote:
Waarom 'iets beters'? De voortgang van tijd impliceert niet dat al wat daarbinnen gebeurd resulteert in 'beter' (wat jouw opvatting daarover dan ook is).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2017 00:04:36 ]
pi_171433757
quote:
Omdat we momenteel de kroon zijn op miljarden jaren evolutie. Zou een beetje zonde van de tijd zijn geweest als we dan zo abrupt uitsterven. Beter dat er een soort übermensch evolueert die op basis van merites de üntermensch doet uitsterven. Maar dan politiek correct.
pi_171433758
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:00 schreef Tchock het volgende:

[..]

Meteoroiden en asteroiden ;)
Daar zit nogal een verschil tussen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 23:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Toffe serie, en inderdaad, dat is de realistische variant van ruimtekolonisatie. Al denk ik dat het idee dat een wetenschapsmissie uit kan groeien tot een volwaardige kolonie wat onrealistisch is.
Ik wil ook niet stellen dat ruimtekolonisatie per definitie op alle fronten nooit gaat gebeuren. Ik stel enkel dat het soort scenario waarin mensen en masse de ruimte in migreren volstrekte science fiction zullen blijven. De oceanen zijn wat mij betreft nog steeds een prima analogie.
Het zullen op termijn wellicht heel beperkte groepjes zijn die ergens een nieuw leven gaan stichten. Maar zelfs dan moet ik nog zien dat de effecten van echt verre, langdurige ruimtereizen op het menselijk lichaam overwonnen gaan worden.
Sorry hoor, maar die analogie met de bodem van de zee koloniseren raakt kan nog wal. Er is daar bijna niks. Geen overdaad aan grondstoffen, geen nieuwe dingen om te ontdekken, geen unieke omstandigheden die we op het land niet kunnen creëren. Ondertussen zijn de omstandigheden er ook niet echt naar: geen zonlicht, gebrek aan warmte en gigantische druk door al het water. Bij ruimtekolonisatie zit ik meer aan de maan (grondstoffen en zonlicht), Mars (grondstoffen, wetenschap, misschien terraforming) of planeten die op de aarde lijken te denken.
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:00 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

De maan zit vol helium, een waardevolle grondstoffen als we ooit toekomen aan kernfusie. Van Mars weten we amper wat in de grond zit, om over andere planeten nog maar te zwijgen.
  zondag 4 juni 2017 @ 00:05:29 #181
459912 FlippingCoin
pi_171433760
quote:
Was de motivatie destijds dan economisch enkel economisch gewin? Ze wisten toch niet of er specerijen waren of iets waar ze heen gingen?
pi_171433762
quote:
Met die instelling heeft leven geen zin.
pi_171433763
quote:
10s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Omdat we mensen zijn, Einstein. We willen graag overleven net als elke andere soort.
Voor het individu of directe nakomelingen snap ik dat nog. Voor het leven, alle organismen, heb ik meer vertrouwen in het mechanisme evolutie dan de mens
pi_171433767
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:04 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat was het economische aspect van de maanlanding? Wat is de winst van een Marsmissie waar al jaren overal ter wereld experimenten voor worden gedaan?

Geldt trouwens voor bijna de hele ruimtevaart. Juno die prachtige kiekjes van Jupiter terugstuurt levert ook geen geld op.
Matrassen van traagschuim.
pi_171433771
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:05 schreef Rezania het volgende:

[..]

Wat dan? En ik zeg nu nadrukkelijk niet meteoriet.
pi_171433772
Er is ook nog een heelal buiten het zichtbare heelal, wie weet wat zich daar allemaal afspeelt. ;) Ik vind dat terughoudendheid past als er uitspraken gedaan worden over dat iets niet zou kunnen, of dat we al vergevorderde kennis hebben van een bepaald onderwerp.
pi_171433777
quote:

[..]

Met die instelling heeft leven geen zin.
Een confessioneel gespot.
pi_171433780
quote:
SpaceX wil Mars koloniseren, dat geld komt ook ergens vandaan.
pi_171433782
quote:
15s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:05 schreef Kowloon het volgende:
Er is ook nog een heelal buiten het zichtbare heelal,
Dit is een per definitie oncontroleerbare stelling en daarom geen wetenschap. Misschien is er wel een zee van roze marshmallows. Misschien is er het huis van Nijntje.
pi_171433794
quote:
Hallo, heb je niet meegelezen? We gaan een trans-ras-trans-onderscheid-toekomst gestuurd door één wil: ruimte-kolonisatie tegemoet. Al het menselijke zal daartoe opgeheven worden, teneinde van het de mensheid. Snap je?
pi_171433811
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:06 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hallo, heb je niet meegelezen? We gaan een trans-ras-trans-onderscheid-toekomst gestuurd door één wil: ruimte-kolonisatie tegemoet. Al het menselijke zal daartoe opgeheven worden, teneinde van het de mensheid. Snap je?
Wat
pi_171433813
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:04 schreef Tchock het volgende:

[..]

Economie = competitie en competitie speelde een belangrijke rol in de strijd om de maan te bereiken (USSR vs USA).
pi_171433818
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:06 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dit slaat vanuit meerdere perspectieven een bouwmarkt of veertig aan planken mis.
pi_171433823
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:08 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Wat
LelijKnap overdrijft constant, hij doet net alsof hij meedoet met de discussie en dan af en toe roept hij zoiets raars.
pi_171433829
quote:
6s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:05 schreef Pokkelmans het volgende:
Omdat we momenteel de kroon zijn op miljarden jaren evolutie.
Dat is hoogmoed m.i. Wij weten dat niet. En dat is het enige wat wij weten.
pi_171433832
quote:

[..]

[..]

Sorry hoor, maar die analogie met de bodem van de zee koloniseren raakt kan nog wal. Er is daar bijna niks. Geen overdaad aan grondstoffen, geen nieuwe dingen om te ontdekken, geen unieke omstandigheden die we op het land niet kunnen creëren. Ondertussen zijn de omstandigheden er ook niet echt naar: geen zonlicht, gebrek aan warmte en gigantische druk door al het water. Bij ruimtekolonisatie zit ik meer aan de maan (grondstoffen en zonlicht), Mars (grondstoffen, wetenschap, misschien terraforming) of planeten die op de aarde lijken te denken.

[..]

De maan zit vol helium, een waardevolle grondstoffen als we ooit toekomen aan kernfusie. Van Mars weten we amper wat in de grond zit, om over andere planeten nog maar te zwijgen.
Ok, maar op Mars en de maan kunnen we landen. Hoe zit dat met de overige planten?
pi_171433839
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Was de motivatie destijds dan economisch enkel economisch gewin? Ze wisten toch niet of er specerijen waren of iets waar ze heen gingen?
Nee, de reden was dus dat de dictatoriale heersers het wel interessant vonden. De relevante naties vandaag de dag hebben niet meer van die alleenheersers.
pi_171433844
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:08 schreef Tchock het volgende:

[..]

LelijKnap overdrijft constant, hij doet net alsof hij meedoet met de discussie en dan af en toe roept hij zoiets raars.
In zijn verdediging: het is zaterdagnacht. Volledig nuchter zijn op dit moment is overbodig.
pi_171433845
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:08 schreef Tchock het volgende:

[..]

Had de discussie nog niet echt gevolgd, besloot te beginnen met lezen bij die post van LK, vandaar de reactie.

Dacht even dat de hele sc aan de truffels zat.
pi_171433866
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 00:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is hoogmoed m.i. Wij weten dat niet. En dat is het enige wat wij weten.
Als jij betreffende ruimtekolonisatie je centen liever op de parelhoender zet: be my guest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')