Nee, omdat ze een bepaald nieuwsfeit op een onvolledige, of verkeerde, manier belichten.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het jeugdjournaal dat publiekelijk excuses aanbied omdat ze een kind gefeliciteerd hebben met zijn goede schoolprestatie.
Ze hebben en leerling gefeliciteerd met zijn perfecte cito-score en vonden dat achteraf zo'n doodzonde dat ze daar publiekelijk hun excuses voor aangeboden hebben.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, omdat ze een bepaald nieuwsfeit op een onvolledige, of verkeerde, manier belichten.
Mevrouw heeft er niet heel veel kaas van gegeten in ieder geval.quote:Daarenboven is intelligentie genetisch bepaald en heeft een kind van 11 weinig invloed op de hoogte ervan. Sporten op het hoogste niveau daarentegen bestaat uit talent tezamen met een flinke portie doorzettingsvermogen.
Nee.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze hebben en leerling gefeliciteerd met zijn perfecte cito-score en vonden dat achteraf zo'n doodzonde dat ze daar publiekelijk hun excuses voor aangeboden hebben.
Bedankt voor de uitgebreide onderbouwing van je standpunt.quote:
Ik was al bezig om een argumentatie toe te voegen.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitgebreide onderbouwing van je standpunt.
Neequote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik was al bezig om een argumentatie toe te voegen.
Ik was nog bezig om mijn argumentatie toe te voegen.quote:
Een cito-toets is er om te bepalen welk niveau een leerling heeft en dus welk advies de leerling zal krijgen. Waarom zou je iemand met het niveau havo of vmbo dan ook niet feliciteren? Als dat het beste is wat ze kunnen dan is daar imho niks mis mee. Maar dat is ook precies het probleem er is eigenlijk niet echt iets behaald. Als het een examen was geweest en deze zou perfect zijn gemaakt dan ja, prima dat je iemand feliciteert om het behalen én het perfect uitvoeren.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze hebben en leerling gefeliciteerd met zijn perfecte cito-score en vonden dat achteraf zo'n doodzonde dat ze daar publiekelijk hun excuses voor aangeboden hebben.
Ach, in Zweden kan je bij jeugdwedstrijden tegenwoordig niet meer winnen of verliezen, want dat is zielig voor de verliezers.quote:
Oei, rare opmerking...quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:21 schreef hugecooll het volgende:
En dan gaan ze willekeurige trotse vmbo'ers feliciteren met het heuglijke feit dat ze in het laagste niveau zijn ingedeeld?
Soort van Knoop in je zakdoek.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:21 schreef hugecooll het volgende:
En dan gaan ze willekeurige trotse vmbo'ers feliciteren met het heuglijke feit dat ze in het laagste niveau zijn ingedeeld?
Dat is gewoon raar en dom ja.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Is dat raar ofzo? Klinkt alsof men niet blij mag zijn met een advies voor een vakopleiding...
Ja en ook met een VMBO opleiding kun je een goede carriere maken en succesvol zijn. Bovenal hangt geluk niet af van een baantje in een of ander stinkend kantorencomplex.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:58 schreef ChrisCarter het volgende:
Tsja, ik vind dit wel een hoop gezeur om niets weer. Het is wel typisch Nederlands: niet je kop boven het maaiveld uit hoor.
Al klopt de nuancering van Janneke wel. Bij sommige leerlingen is een 6 soms ook binnen hun bereik een topprestatie.
Maar dat geld voor alles in het leven.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:58 schreef ChrisCarter het volgende:
Tsja, ik vind dit wel een hoop gezeur om niets weer. Het is wel typisch Nederlands: niet je kop boven het maaiveld uit hoor.
Al klopt de nuancering van Janneke wel. Bij sommige leerlingen is een 6 soms ook binnen hun bereik een topprestatie.
Maar dat laatste is niet uniek. Dat soort kinderen zijn er in overvloed. Een foutloze Cito-toets is bijzonder en kann dus nieuwswaardig zijn.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:58 schreef ChrisCarter het volgende:
klopt. Daarom is het alleen nog niet net zo goed als een perfecte toets.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:58 schreef ChrisCarter het volgende:
Staat er toch los van. Nu is het alsof je leerlingen hebt die het zweet van hun voorhoofd vegen en zuchten: "Pff, was even bang dat ik te intelligent was om stratenmaker te worden."quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja en ook met een VMBO opleiding kun je een goede carriere maken en succesvol zijn. Bovenal hangt geluk niet af van een baantje in een of ander stinkend kantorencomplex.
Ja klopt.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Staat er toch los van. Nu is het alsof je leerlingen hebt die het zweet van hun voorhoofd vegen en zuchten: "Pff, was even bang dat ik te intelligent was om stratenmaker te worden."
Ook leerlingen die het schoolwezen lastig vinden moet je juist uitdagen/stimuleren in plaats van te berusten op hun niveau.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:10 schreef LurkJeRot het volgende:
"Gefeliciteerd Jantje, we weten dat je niet zo slim bent, dus je score van 300 is voor jou heel erg goed!"
Nee, een score van 530 is lager dan een score van 550 en is dus niet een even grote prestatie.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee.
De excuses zijn voor de wijze waarop het nieuws is gebracht. De felicitaties aan de leerling zijn zonder meer terecht, want een foutloze toets is een bijzondere prestatie. Dat is niet alleen maar talent. Echter, de prestatie van een leerling met een score van 530 kan even groot zijn. Dat wordt alleen vrijwel nooit belicht, niet door het jeugdjournaal en ook niet door andere media. Het jeugdjournaal trekt het boetekleed aan.
Voor mij persoonlijk geniet een goede automonteur, loodgieter, lasser of timmerman meer aanzien dan de gemiddelde hbo/wo huppelkutje met hobbystudie x.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja en ook met een VMBO opleiding kun je een goede carriere maken en succesvol zijn. Bovenal hangt geluk niet af van een baantje in een of ander stinkend kantorencomplex.
Ben het met je eens hoor, iemand die niet zo slim is maar met inzet een gemiddeld resultaat haalt vind ik bewonderenswaardiger dan iemand die met twee vingers in zijn neus alles goed heeft. Maar ik zat even te fantaseren over hoe je zo'n compliment dan zou verpakken.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:12 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ook leerlingen die het schoolwezen lastig vinden moet je juist uitdagen/stimuleren in plaats van te berusten op hun niveau.
Nee, het staat er niet los van.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Staat er toch los van. Nu is het alsof je leerlingen hebt die het zweet van hun voorhoofd vegen en zuchten: "Pff, was even bang dat ik te intelligent was om stratenmaker te worden."
Daarom is het belangrijk dat je als docent je leerlingen voldoende kent om ze te motiveren. Wat met de grotere klassen en andere verplichtingen steeds moeilijker wordt.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:16 schreef LurkJeRot het volgende:
[..]
Ben het met je eens hoor, iemand die niet zo slim is maar met inzet een gemiddeld resultaat haalt vind ik bewonderenswaardiger dan iemand die met twee vingers in zijn neus alles goed heeft. Maar ik zat even te fantaseren over hoe je zo'n compliment dan zou verpakken.
Hoe je zo'n compliment ook verpakt, het zal altijd klinken als "Goed zo, mongooltje!"quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:16 schreef LurkJeRot het volgende:
[..]
Ben het met je eens hoor, iemand die niet zo slim is maar met inzet een gemiddeld resultaat haalt vind ik bewonderenswaardiger dan iemand die met twee vingers in zijn neus alles goed heeft. Maar ik zat even te fantaseren over hoe je zo'n compliment dan zou verpakken.
Staat er wel los van. Is eenrichtingsverkeer. met vwo-niveau kan je wel vmbo-werk doen maar andersom werkt dat niet zo. Als je stratenmaker wil worden, dan kan dat met vwo-advies alsnog. Als je arts wil worden en 'niet verder komt' dan vmbo, dan houdt dat verhaal gewoon op he. Iemand feliciteren met vmbo-advies is dan ook gewoon een beetje raar.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:19 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Nee, het staat er niet los van.
Er heerst in Nederland een misplaatste stigma op het vmbo. Veel ouders moeten er niet aan denken dat hun kroost daar heen moet. Hoge schoolresultaten wordt als de heilige graal gezien en wat het jeugdjournaal deed is er maar de zoveelste voorbeeld van.
Alsof de gemiddelde communicatie of marketing kut een monteur, verzorger of militair kan zijnquote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:21 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Staat er wel los van. Is eenrichtingsverkeer. met vwo-niveau kan je wel vmbo-werk doen maar andersom werkt dat niet zo. Als je stratenmaker wil worden, dan kan dat met vwo-advies alsnog. Als je arts wil worden en 'niet verder komt' dan vmbo, dan houdt dat verhaal gewoon op he. Iemand feliciteren met vmbo-advies is dan ook gewoon een beetje raar.
Nu dwaal je behoorlijk af.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:29 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde communicatie of marketing kut een monteur, verzorger of militair kan zijnje moet vaak ook aanleg hebben anders wordt je weggewerkt.
Hoe is het met je beenverlenging btw? Nog steeds alles heel enzo?quote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:29 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde communicatie of marketing kut een monteur, verzorger of militair kan zijnje moet vaak ook aanleg hebben anders word je weggewerkt.
De meeste op het vmbo hebben niet dezelfde ambities/leefomgeving als vwo'ers. Kinderen uit de laatste groep worden niet zelden door de ouders tot het uiterste gepushed, krijgen bijles en zomerschool. Kinderen uit de eerste groep kutten vaak maar aan en leren pas later wat meer uit henzelf te (willen) halen. Heb er meer dan genoeg zien opklimmen.quote:
Maar die moet je zeg maar net zo goed feliciteren, ook al kutten ze maar wat aanquote:Op vrijdag 12 mei 2017 20:35 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
De meeste op het vmbo hebben niet dezelfde ambities/leefomgeving als vwo'ers. Kinderen uit de laatste groep worden niet zelden door de ouders tot het uiterste gepushed, krijgen bijles en zomerschool. Kinderen uit de eerste groep kutten vaak maar aan en leren pas later wat meer uit henzelf te (willen) halen. Heb er meer dan genoeg zien opklimmen.
In Zweden zijn ze helemaal knettergek, competitiviteit is gezond.quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ach, in Zweden kan je bij jeugdwedstrijden tegenwoordig niet meer winnen of verliezen, want dat is zielig voor de verliezers.
NWS / Zweedse bond wil winnen en verliezen afschaffen omdat dat kwetsend is
Bij een honder meter sprint krijgen ook alleen de snelste drie een medaille, het is toch gebruikelijk om bijzondere gevallen te belichten?quote:Op vrijdag 12 mei 2017 19:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee.
De excuses zijn voor de wijze waarop het nieuws is gebracht. De felicitaties aan de leerling zijn zonder meer terecht, want een foutloze toets is een bijzondere prestatie. Dat is niet alleen maar talent. Echter, de prestatie van een leerling met een score van 530 kan even groot zijn. Dat wordt alleen vrijwel nooit belicht, niet door het jeugdjournaal en ook niet door andere media. Het jeugdjournaal trekt het boetekleed aan.
Of excuses nodig zijn weet ik niet, maar een aanvullend item is op zijn minst op zijn plaats. Het is goed dat de discussie een beetje aanwakkert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |