abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_170887182
Jeugdjournaal door het stof na felicitatie slimme leerlinge

Het Jeugdjournaal heeft inmiddels al gebeld met excuses én de vmbo-leerlingen worden vanmiddag gefilmd. Leerlingenbegeleider Lisette van den Beld uit Naarden heeft klaarblijkelijk een gevoelige snaar geraakt met haar open brief die ze gisteravond op Facebook plaatste. ,,We moeten eens stoppen met kinderen af te rekenen op schoolprestaties.''

net zo belangrijk als artsen

Dat je hartenkreet op Facebook ineens 29.000 keer gedeeld wordt, is eerst even schrikken. Maar toen de dankberichten van ouders, docenten en vooral leerlingen haar mailbox binnenstroomden, wist ze dat ze een open zenuw had geraakt. ,,Ik heb al zo vaak van kinderen gehoord dat ze zich schaamden voor hun cito-scores. Dat ze het liever niet met klasgenootjes bespraken want ze vonden dat ze niet goed genoeg waren. Echt verschrikkelijk jammer, want deze leerling die straks je moeder verzorgt heeft Nederland net zo hard nodig als het kind dat arts wordt. Ze zijn even waardevol.''

Van den Beld, al haar hele werkende leven docente, zat woensdagavond naar het Jeugdjournaal te kijken en viel bijna van haar stoel van ergernis toen het item over de uitslagen van de Cito-eindtoets langskwam. Hierin werd een klas getoond waarin de leerlinge met de hoogste score - 550, en ook nog 0 fouten - ten overstaan van alle andere achtstegroepers werd gefeliciteerd. ,,Alsof het hebben van een goed stel hersenen beter is dan een gemiddeld stel hersenen'', blikt de leerlingbegeleidster terug. ,,Natuurlijk is het goed om een prestatie te belonen. Maar 525 is voor de gemiddelde leerling óók een prestatie. Die kinderen sloegen ze over.''

Praktijkexamens
Het was Van den Beld al vaker opgevallen dat beleidsmakers en media weinig positieve aandacht besteden aan vmbo'ers, toevallig de groep kinderen waar zij mee werkt. ,,Kijk maar eens naar de praktijkexamens voor het vmbo. Daar zijn ze al sinds april mee bezig. Daar zijn nauwelijks artikelen over verschenen.''
Klopt, zegt Ronald Bartlema, chef van het Jeugdjournaal. ,,Lisette heeft absoluut een punt. We hadden het niet op deze manier moeten brengen, dat zien we nu ook in.'' Een cameraploeg is vandaag naar de school van Van den Beld gegaan om trotse vmbo-scholieren daar te filmen. ,,We zeggen juist bij het Jeugdjournaal dat we er voor álle kinderen zijn. En dan sluiten we een grote groep buiten. Dat moet natuurlijk anders.'' Hoe dat in de toekomst vorm gaat krijgen, weet Bartlema nog niet. ,,Maar juist de groep die zo belangrijk is voor onze maatschappij moeten we ook vaker in beeld brengen.''

Meetlat
Toch moet Van den Beld nog regelmatig haar standpunt verdedigen. ,,Meestal wordt dan de vergelijking met sport gemaakt: 'Daphne Schippers is de beste atlete, daar ben je toch trots op'. Maar met school is het echt anders. De Cito is een meetlat waarmee je kijkt of de juf of meester goed inschat op welk niveau je zit, het is geen wedstrijd.''
Daarenboven is intelligentie genetisch bepaald en heeft een kind van 11 weinig invloed op de hoogte ervan. Sporten op het hoogste niveau daarentegen bestaat uit talent tezamen met een flinke portie doorzettingsvermogen. Van den Beld: ,,Kinderen moeten doorploeteren en worden afgerekend als ze voor elk rapport een D of een E krijgen. Bovendien: met sport kun je stoppen als daar je talent niet ligt. Maar met school niet.''
http://www.ad.nl/binnenla(...)-leerlinge~aa05e29f/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_170887285
Het jeugdjournaal dat publiekelijk excuses aanbied omdat ze een kind gefeliciteerd hebben met zijn goede schoolprestatie. :')
pi_170887314
Wanneer stoppen mensen nu eens met overal iets achter te zoeken? Triest weer dit.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:07:29 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_170887316
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het jeugdjournaal dat publiekelijk excuses aanbied omdat ze een kind gefeliciteerd hebben met zijn goede schoolprestatie. :')
Nee, omdat ze een bepaald nieuwsfeit op een onvolledige, of verkeerde, manier belichten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_170887351
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, omdat ze een bepaald nieuwsfeit op een onvolledige, of verkeerde, manier belichten.
Ze hebben en leerling gefeliciteerd met zijn perfecte cito-score en vonden dat achteraf zo'n doodzonde dat ze daar publiekelijk hun excuses voor aangeboden hebben.
pi_170887366
quote:
Daarenboven is intelligentie genetisch bepaald en heeft een kind van 11 weinig invloed op de hoogte ervan. Sporten op het hoogste niveau daarentegen bestaat uit talent tezamen met een flinke portie doorzettingsvermogen.
Mevrouw heeft er niet heel veel kaas van gegeten in ieder geval.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:10:20 #7
346939 Janneke141
pi_170887375
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ze hebben en leerling gefeliciteerd met zijn perfecte cito-score en vonden dat achteraf zo'n doodzonde dat ze daar publiekelijk hun excuses voor aangeboden hebben.
Nee.

De excuses zijn voor de wijze waarop het nieuws is gebracht. De felicitaties aan de leerling zijn zonder meer terecht, want een foutloze toets is een bijzondere prestatie. Dat is niet alleen maar talent. Echter, de prestatie van een leerling met een score van 530 kan even groot zijn. Dat wordt alleen vrijwel nooit belicht, niet door het jeugdjournaal en ook niet door andere media. Het jeugdjournaal trekt het boetekleed aan.

Of excuses nodig zijn weet ik niet, maar een aanvullend item is op zijn minst op zijn plaats. Het is goed dat de discussie een beetje aanwakkert.
pi_170887410
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee.
Bedankt voor de uitgebreide onderbouwing van je standpunt.
pi_170887438
Nederland 2017.
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:15:26 #10
346939 Janneke141
pi_170887483
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitgebreide onderbouwing van je standpunt.
Ik was al bezig om een argumentatie toe te voegen.
pi_170887494
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik was al bezig om een argumentatie toe te voegen.
Nee
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:17:12 #12
346939 Janneke141
pi_170887524
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nee
Dan niet :6
pi_170887528
Wat een gezanik om niks.
Zonder wrijving geen glans
pi_170887541
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan niet :6
Ik was nog bezig om mijn argumentatie toe te voegen.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:21:09 #15
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_170887611
En dan gaan ze willekeurige trotse vmbo'ers feliciteren met het heuglijke feit dat ze in het laagste niveau zijn ingedeeld?
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:21:13 #16
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_170887615
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Een cito-toets is er om te bepalen welk niveau een leerling heeft en dus welk advies de leerling zal krijgen. Waarom zou je iemand met het niveau havo of vmbo dan ook niet feliciteren? Als dat het beste is wat ze kunnen dan is daar imho niks mis mee. Maar dat is ook precies het probleem er is eigenlijk niet echt iets behaald. Als het een examen was geweest en deze zou perfect zijn gemaakt dan ja, prima dat je iemand feliciteert om het behalen én het perfect uitvoeren.
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23 schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
pi_170887869
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:13 schreef chroestjov het volgende:
Nederland 2017.
Ach, in Zweden kan je bij jeugdwedstrijden tegenwoordig niet meer winnen of verliezen, want dat is zielig voor de verliezers.
NWS / Zweedse bond wil winnen en verliezen afschaffen omdat dat kwetsend is
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:32:52 #18
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_170887916
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:21 schreef hugecooll het volgende:
En dan gaan ze willekeurige trotse vmbo'ers feliciteren met het heuglijke feit dat ze in het laagste niveau zijn ingedeeld?
Oei, rare opmerking...
pi_170887959
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:21 schreef hugecooll het volgende:
Soort van Knoop in je zakdoek.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:50:01 #20
179075 hugecooll
pi_170888315
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:32 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Oei, rare opmerking...
Want?
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:54:59 #21
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_170888435
quote:
11s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:50 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Want?
Is dat raar ofzo? Klinkt alsof men niet blij mag zijn met een advies voor een vakopleiding...
  vrijdag 12 mei 2017 @ 19:56:32 #22
179075 hugecooll
pi_170888468
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:54 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Is dat raar ofzo? Klinkt alsof men niet blij mag zijn met een advies voor een vakopleiding...
Dat is gewoon raar en dom ja.
pi_170888507
Tsja, ik vind dit wel een hoop gezeur om niets weer. Het is wel typisch Nederlands: niet je kop boven het maaiveld uit hoor.

Al klopt de nuancering van Janneke wel. Bij sommige leerlingen is een 6 soms ook binnen hun bereik een topprestatie.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:01:02 #24
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_170888556
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:58 schreef ChrisCarter het volgende:
Tsja, ik vind dit wel een hoop gezeur om niets weer. Het is wel typisch Nederlands: niet je kop boven het maaiveld uit hoor.

Al klopt de nuancering van Janneke wel. Bij sommige leerlingen is een 6 soms ook binnen hun bereik een topprestatie.
Ja en ook met een VMBO opleiding kun je een goede carriere maken en succesvol zijn. Bovenal hangt geluk niet af van een baantje in een of ander stinkend kantorencomplex.
pi_170888641
quote:

Maar dat geld voor alles in het leven.
Als ik vanaf wanneer ik kon lopen dagelijks getraind zou hebben op hardlopen, dan nog zou ik nooit in de buurt komen van de prestatie van Dafne Schippers.

Maar dat is geen reden om haar minder met die prestatie te feliciteren. Datzelfde geld voor iemand die zo'n toets zo geweldig gemaakt heeft. Voor zo'n jongen is het gewoon prachtig dat hij zo'n resultaat gehaald heeft.

Je publiekelijk verontschuldigen omdat je hem feliciteerd is gewoon debiel.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:06:11 #26
36461 Joppy
geen colaboy
pi_170888669
quote:

Maar dat laatste is niet uniek. Dat soort kinderen zijn er in overvloed. Een foutloze Cito-toets is bijzonder en kann dus nieuwswaardig zijn.

Een tweekoppige kalfje is ook bijzonder en komt daarom ook in het nieuws. Dat doet ook niks af aan de vele eenkoppige kalfjes die worden geboren. En er is al helemaal geen excuses of rectificatie of wat dan ook voor nodig.
Let the beat control your body!
pi_170888673
quote:

klopt. Daarom is het alleen nog niet net zo goed als een perfecte toets.
pi_170888696
Ik zeg juist dat het onzin is om hier je excuses voor aan te bieden. Unieke prestaties mogen namelijk best uitgelicht worden :Y
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:09:11 #29
179075 hugecooll
pi_170888710
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ja en ook met een VMBO opleiding kun je een goede carriere maken en succesvol zijn. Bovenal hangt geluk niet af van een baantje in een of ander stinkend kantorencomplex.
Staat er toch los van. Nu is het alsof je leerlingen hebt die het zweet van hun voorhoofd vegen en zuchten: "Pff, was even bang dat ik te intelligent was om stratenmaker te worden."
pi_170888741
"Gefeliciteerd Jantje, we weten dat je niet zo slim bent, dus je score van 300 is voor jou heel erg goed!"
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:10:32 #31
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_170888742
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:09 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Staat er toch los van. Nu is het alsof je leerlingen hebt die het zweet van hun voorhoofd vegen en zuchten: "Pff, was even bang dat ik te intelligent was om stratenmaker te worden."
Ja klopt.
pi_170888786
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:10 schreef LurkJeRot het volgende:
"Gefeliciteerd Jantje, we weten dat je niet zo slim bent, dus je score van 300 is voor jou heel erg goed!"
Ook leerlingen die het schoolwezen lastig vinden moet je juist uitdagen/stimuleren in plaats van te berusten op hun niveau.
pi_170888796
quote:

[..]

Nee.

De excuses zijn voor de wijze waarop het nieuws is gebracht. De felicitaties aan de leerling zijn zonder meer terecht, want een foutloze toets is een bijzondere prestatie. Dat is niet alleen maar talent. Echter, de prestatie van een leerling met een score van 530 kan even groot zijn. Dat wordt alleen vrijwel nooit belicht, niet door het jeugdjournaal en ook niet door andere media. Het jeugdjournaal trekt het boetekleed aan.
Nee, een score van 530 is lager dan een score van 550 en is dus niet een even grote prestatie.

Niet iedereen is gelijk en sommige mensen kunnen dingen nou eenmaal beter dan anderen. C'est la vie.

Als jij op de operatietafel in het ziekenhuis ligt, dan wil je ook niet doodgaan omdat het ziekenhuis vanwege een of ander gelijkheidsideaal een prutser met syndroom van down als "arts" heeft aangesteld, die dan wel heel erg z'n best doet maar niet meer kan dan lukraak wat ledematen kapot snijden.
pi_170888846
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk geniet een goede automonteur, loodgieter, lasser of timmerman meer aanzien dan de gemiddelde hbo/wo huppelkutje met hobbystudie x.
Why stay small, if you can grow big..
pi_170888861
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:12 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ook leerlingen die het schoolwezen lastig vinden moet je juist uitdagen/stimuleren in plaats van te berusten op hun niveau.
Ben het met je eens hoor, iemand die niet zo slim is maar met inzet een gemiddeld resultaat haalt vind ik bewonderenswaardiger dan iemand die met twee vingers in zijn neus alles goed heeft. Maar ik zat even te fantaseren over hoe je zo'n compliment dan zou verpakken.
pi_170888925
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:09 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Nee, het staat er niet los van.

Er heerst in Nederland een misplaatste stigma op het vmbo. Veel ouders moeten er niet aan denken dat hun kroost daar heen moet. Hoge schoolresultaten wordt als de heilige graal gezien en wat het jeugdjournaal deed is er maar de zoveelste voorbeeld van.
pi_170888962
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:16 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Ben het met je eens hoor, iemand die niet zo slim is maar met inzet een gemiddeld resultaat haalt vind ik bewonderenswaardiger dan iemand die met twee vingers in zijn neus alles goed heeft. Maar ik zat even te fantaseren over hoe je zo'n compliment dan zou verpakken.
Daarom is het belangrijk dat je als docent je leerlingen voldoende kent om ze te motiveren. Wat met de grotere klassen en andere verplichtingen steeds moeilijker wordt.
pi_170888970
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:16 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Hoe je zo'n compliment ook verpakt, het zal altijd klinken als "Goed zo, mongooltje!"
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:21:51 #39
179075 hugecooll
pi_170888985
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:19 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Nee, het staat er niet los van.

Er heerst in Nederland een misplaatste stigma op het vmbo. Veel ouders moeten er niet aan denken dat hun kroost daar heen moet. Hoge schoolresultaten wordt als de heilige graal gezien en wat het jeugdjournaal deed is er maar de zoveelste voorbeeld van.
Staat er wel los van. Is eenrichtingsverkeer. met vwo-niveau kan je wel vmbo-werk doen maar andersom werkt dat niet zo. Als je stratenmaker wil worden, dan kan dat met vwo-advies alsnog. Als je arts wil worden en 'niet verder komt' dan vmbo, dan houdt dat verhaal gewoon op he. Iemand feliciteren met vmbo-advies is dan ook gewoon een beetje raar.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:28:07 #40
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_170889111
Ik heb nooit een CITO-toets gemaakt in groep 8, wij kregen de ICI-toets.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_170889139
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:21 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Staat er wel los van. Is eenrichtingsverkeer. met vwo-niveau kan je wel vmbo-werk doen maar andersom werkt dat niet zo. Als je stratenmaker wil worden, dan kan dat met vwo-advies alsnog. Als je arts wil worden en 'niet verder komt' dan vmbo, dan houdt dat verhaal gewoon op he. Iemand feliciteren met vmbo-advies is dan ook gewoon een beetje raar.
Alsof de gemiddelde communicatie of marketing kut een monteur, verzorger of militair kan zijn :') je moet vaak ook aanleg hebben anders word je weggewerkt.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:29:59 #42
179075 hugecooll
pi_170889168
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:29 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Alsof de gemiddelde communicatie of marketing kut een monteur, verzorger of militair kan zijn :') je moet vaak ook aanleg hebben anders wordt je weggewerkt.
Nu dwaal je behoorlijk af.
pi_170889314
Hier begin ik me onderhand echt aan te ergeren. Moet je je tegenwoordig schamen als je goed presteert.
Een vriendin van me heeft kinderen en heeft gezorgt dat haar kinderen bijles kregen en hulp met huiswerk maken omdat dat niet zo goed ging. Kinderen waren blij omdat het daarmee veel beter ging op school.
Nu krijgt ze commentaar van andere moeders dat het oneerlijk is omdat hun dat niet kunnen betalen voor hun kinderen
8)7
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:34:21 #44
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_170889327
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:29 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Alsof de gemiddelde communicatie of marketing kut een monteur, verzorger of militair kan zijn :') je moet vaak ook aanleg hebben anders word je weggewerkt.
Hoe is het met je beenverlenging btw? Nog steeds alles heel enzo?
pindazakje
pi_170889372
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:29 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Nu dwaal je behoorlijk af.
De meeste op het vmbo hebben niet dezelfde ambities/leefomgeving als vwo'ers. Kinderen uit de laatste groep worden niet zelden door de ouders tot het uiterste gepushed, krijgen bijles en zomerschool. Kinderen uit de eerste groep kutten vaak maar aan en leren pas later wat meer uit henzelf te (willen) halen. Heb er meer dan genoeg zien opklimmen.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 20:50:18 #46
179075 hugecooll
pi_170889738
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 20:35 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

De meeste op het vmbo hebben niet dezelfde ambities/leefomgeving als vwo'ers. Kinderen uit de laatste groep worden niet zelden door de ouders tot het uiterste gepushed, krijgen bijles en zomerschool. Kinderen uit de eerste groep kutten vaak maar aan en leren pas later wat meer uit henzelf te (willen) halen. Heb er meer dan genoeg zien opklimmen.
Maar die moet je zeg maar net zo goed feliciteren, ook al kutten ze maar wat aan :?

of wa
pi_170890888
VMBO'ers die een mening hebben :').!!!
U MAD?
pi_170891292
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 19:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ach, in Zweden kan je bij jeugdwedstrijden tegenwoordig niet meer winnen of verliezen, want dat is zielig voor de verliezers.
NWS / Zweedse bond wil winnen en verliezen afschaffen omdat dat kwetsend is
In Zweden zijn ze helemaal knettergek, competitiviteit is gezond.
Als losers niet meer kunnen verliezen en ze dus niet meer met hun falen geconfronteerd worden, gaan ze zichzelf nooit verbeteren.
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
pi_170896556
Schoolprestaties :') Als er iets minder zeggend is voor toekomstig succes dan is het dat wel.Je hoeft maar naar mij te kijken. (550 Cito, Cum Laude Gymnasium afgerond, nu de bijstand in)
  zaterdag 13 mei 2017 @ 01:32:25 #50
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_170896721
quote:

[..]

Nee.

Of excuses nodig zijn weet ik niet, maar een aanvullend item is op zijn minst op zijn plaats. Het is goed dat de discussie een beetje aanwakkert.
Bij een honder meter sprint krijgen ook alleen de snelste drie een medaille, het is toch gebruikelijk om bijzondere gevallen te belichten?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')