abonnement Unibet Coolblue
pi_170630466

Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6%= netto rente)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Funding Circle (FNC), kredieten voor het MKB tot 100K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6% (bruto rente = netto rente)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd**)
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.30%= netto rente).
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Capital circle, leningen voor MKB
Moneybrothers, leningen voor MKB
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven
Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Crowdfundingplatformen aandelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet.Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_170630507
Voor de haarstukjes True Line een reactie van de intermediair, bedoel je?
pi_170630533
Ja, ben benieuwd
pi_170630671
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:11 schreef bleyenburg het volgende:
Ja, ben benieuwd
Ik ook.
De enige manier waarmee ze het héél, héél, misschien nog kunnen redden is een keiharde 1e hypotheek inzetten. Voor mij zou in ieder geval hoofdelijke aansprakelijkheid hier niets meer aan veranderen. Bij een eerste hypotheek van 100k op een onderpand ter waarde van ruim 800k wil ik er over denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 02-05-2017 13:37:52 ]
pi_170631243
Ik echt niet meer.
Dit is echt zó fout.
pi_170631558
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik ook.
De enige manier waarmee ze het héél, héél, misschien nog kunnen redden is een keiharde 1e hypotheek inzetten. Voor mij zou in ieder geval hoofdelijke aansprakelijkheid hier niets meer aan veranderen. Bij een eerste hypotheek van 100k op een onderpand ter waarde van ruim 800k wil ik er over denken.
Fout vanaf het begin, een complete bedrijfsstructuur ; holding, werkmij, investment bv, managementovek en dito fee's en vergoedingen voor een groothandeltje in haarstukjes. Voor een bedrijf met tig fte kan ik het nog begrijpen, maar niet voor dit. Dit is alle risico voor de crowd, en geen zekerheden.

Als je overtuigd ben als eigenaars van het concept, moet je ook risico durven lopen. Dat heet ondernemerschap. Nu voeren ze een verloren strijd. Sorry; eigen schuld :R
pi_170631588
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:05 schreef Horsemen het volgende:
De kozijnen vrouw bij KoM is ook vol. Ook hierbij blijkt uit de laatste beantwoorde vraag dat de zekerheden mooier zijn voorgespiegeld dan ze uiteindelijk blijken te zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die 40% is vooral een voorzorg vanuit de ING, uiteindelijk krijgt ING natuurlijk niet meer dan dat ze tegoed heeft..
Pecunia non olet
pi_170631809
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die 40% is vooral een voorzorg vanuit de ING, uiteindelijk krijgt ING natuurlijk niet meer dan dat ze tegoed heeft..
Dat is waar maar als het een beetje tegen zit en een dergelijk pand gaat naar de veiling kan de prijs flink onderuit gaan. Bij hypothekeren zekerheden wil ik wel als het even kan op zeker gaan en dat is hier niet het geval. Ook in dit KoM geval was het weer niet helemaal helder in mijn ogen en ik ben blij dat ik hem aan mij voorbij heb laten gaan. Veel meer als verliesfinanciering met stapels aan leningen is het niet en de zekerheden komen nu ook niet veel verder dan matig.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 14:18:22 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170631859
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 14:04 schreef obligataire het volgende:
Die 40% is vooral een voorzorg vanuit de ING, uiteindelijk krijgt ING natuurlijk niet meer dan dat ze tegoed heeft..
Maar ze zouden nu ook een nieuwe lening kunnen afsluiten die onder dezelfde hypotheek valt.
Ook kan de bank besluiten om bij betalingsproblemen de schuld op te laten lopen tot 763k.
Dit kan nu buiten de 2e hypotheek om. Voor je risico moet je dus echt de 763k meenemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 02-05-2017 14:30:17 ]
Tot nooit .......
pi_170632148
SamenInGeld twitterde op dinsdag 02-05-2017 om 12:26:01 Ons aanbod: SamenInGeld biedt hypothecaire zekerheid voor investeerders en is hét crowdfunding platform met 0% default reageer retweet
Beetje snel om voor een jong platform als SiG te roepen over 0% default
pi_170632316
Nieuwe op FNC

Het is nu 2 Mei en ze zien geen kans om ook maar enig cijfer over 2016 te publiceren.

Wat een armoe.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 14:39:47 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170632390
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 14:36 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe op FNC

Het is nu 2 Mei en ze zien geen kans om ook maar enig cijfer over 2016 te publiceren.

Wat een armoe.
Als mijn zaak niet loopt en ik wil geld lenen dan zou ik ook de cijfers pas publiceren als de lening is volgeschreven. En blijkbaar mag het van FNC (hadden zie niet gezegd dat 1 mei de deadline was?.)
Tot nooit .......
pi_170632517
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 14:36 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe op FNC

Het is nu 2 Mei en ze zien geen kans om ook maar enig cijfer over 2016 te publiceren.

Wat een armoe.
Cijfers zijn toch niet belangrijk voor een administratiekantoor (met 3 locaties in NL) O-)
pi_170632606
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:03 schreef bleyenburg het volgende:
vandaag de GVE betalingen van 28-04 binnen.
de rest van april moet ik ook nog krijgen
Vandaag ook weer twee betalingen binnen, maar nog steeds niet compleet.
pi_170632862
Ik vind het nadeel van Collin dat het werkt met een eigen rekeningcourant. Hebben zij hier wel een bankvergunning voor? Vinden jullie dit niet nadelig t.o.v. constructies waarbij het geld van rekeningen wordt afgeschreven (zelf/ideal/automatisch).
pi_170632995
Uit een antwoord van FNC op vraag omtrent gebrek aan cijfers:

"Als er geen cijfers vermeldt staan, dan zijn deze niet meegestuurd of opgevraagd. Zoals u weet vragen wij geen interim cijfers meer op".

Des te kwalijker het recente project.

Ik concludeer nu dat het administratiekantoor geen cijfers aanlevert over 2016, dit heeft m.i. 2 mogelijke oorzaken.
1. Die cijfers zijn er niet
2. Die cijfers zijn er wel, maar men achtte het opportuun deze niet te verstrekken.

Beiden zijn even slecht. Met name omdat het hier een admin. kantoor betreft.
pi_170633021
en weer een terugtrekker bij de toupetjes koningin
pi_170633061
Nieuwe op FDC: Herinrichting Administratiebureau. Wat ik me dan afvraag, hoe kun je met 5 medewerkers maar 55000 of 58000 aan personeelskosten hebben? Dit is mij al bij meer aanvragen opgevallen (personeelskosten/aantal medewerkers = veel te laag). Iemand enig idee hoe dit werkt?
Ik zou per medewerker zeg minimaal 30.000 verwachten, dus dan bij 5 medewerkers zou dit minimaal 150.000 moeten zijn!?
pi_170633100
die 5 medewerkers zijn waarschijnlijk geen 5 fte's
pi_170633135
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:07 schreef bleyenburg het volgende:
en weer een terugtrekker bij de toupetjes koningin
Correctie geen koningin maar Guru *O* *O*
pi_170633205
Dat is d'r artiestennaam *O* *O* *O* *O* *O* *O*
pi_170633220
Die "n" hoort er niet in thuis ;)
pi_170633224
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:06 schreef bleyenburg het volgende:
Uit een antwoord van FNC op vraag omtrent gebrek aan cijfers:

"Als er geen cijfers vermeldt staan, dan zijn deze niet meegestuurd of opgevraagd. Zoals u weet vragen wij geen interim cijfers meer op".

Des te kwalijker het recente project.

Ik concludeer nu dat het administratiekantoor geen cijfers aanlevert over 2016, dit heeft m.i. 2 mogelijke oorzaken.
1. Die cijfers zijn er niet
2. Die cijfers zijn er wel, maar men achtte het opportuun deze niet te verstrekken.

Beiden zijn even slecht. Met name omdat het hier een admin. kantoor betreft.
Ze hebben ook een hele actuele website:
pi_170633228
Truelinehair (minus n)
pi_170633307
Ik weet inmiddels iets meer hoe dit nou tot stand gekomen is en ik word er niet vrolijker van.
Dit soort projecten gaat ervoor zorgen dat CF een grote meltdown kan gaan worden.

Oproep aan álle platforms: Ga eens gezond boerenverstand gebruiken.
pi_170633438
Marjory Alice kan altijd nog andere activiteiten ontplooien om de lening terug te betalen als het met de haar busininess niet zo goed gaat :-)
pi_170633465
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:17 schreef bleyenburg het volgende:
Ik weet inmiddels iets meer hoe dit nou tot stand gekomen is en ik word er niet vrolijker van.
Dit soort projecten gaat ervoor zorgen dat CF een grote meltdown kan gaan worden.

Oproep aan álle platforms: Ga eens gezond boerenverstand gebruiken.
ben benieuwd, maar eerst voor de correctheid de reactie van KOM en John M afwachten.
pi_170633488
Veel platformen hebben direct belang bij veel projecten (success fee upfront), op lange termijn resulteert dit in bleeders, maar de vraag is wat voor platformen interessanter is. Zij zullen zeggen teveel bleeders hun naam aantast, maar ik twijfel. Veel platformen worden vooral gebouwd om te cashen (verkoop aan andere partij).
pi_170633570
O jazeker, ik wacht met spanning de reactie van Kodde & Oostveen, KOM en John M. af.
De popcorn staat al klaar.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat KOM níet te kwader trouw handelt.
Wel zou ik graag wat meer scherpte bij de intake willen zien. (maar dit geldt voor meerdere platforms)
KOM communiceert (iig naar mij toe) altijd vrij direct en open. Dat waardeer ik.
pi_170633589
Ik moet wel altijd lachen om de reactie: "goed dat de crowd dit ontdekt heeft".
Ze krijgen altijd mijn standaard antwoord: "waar kan ik de factuur heen sturen?".
:Y
pi_170633803
Nieuws KoM:
quote:
Crowdfunding leningen afgelost!
Je kunt pas echt spreken van een succesvolle crowdfunding lening als de gehele lening volgens plan is afgelost. Recent zijn er weer drie leningen geheel afgelost: HeelBewust (36 maanden, 6% én de allereerste lening via kapitaalopmaat.nl!), Trikke Europe (36 maanden, 7,5%) en Lohuis Ledverlichting (24 maanden, 6%). Eerder zijn onder andere de drie projecten van JobManiac vervroegd afgelost (inclusief renteverplichting) in verband met het aangaan van een bancaire lening. Het totaal van leningen die geheel zijn afgelost komt hiermee op negen. Wij wensen de ondernemers veel succes toe en danken de investeerders voor het vertrouwen in hen!
Waarheid als een koe ^O^
  dinsdag 2 mei 2017 @ 16:05:20 #32
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170634438
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:17 schreef bleyenburg het volgende:
Ik weet inmiddels iets meer hoe dit nou tot stand gekomen is en ik word er niet vrolijker van.
Dit soort projecten gaat ervoor zorgen dat CF een grote meltdown kan gaan worden.

Oproep aan álle platforms: Ga eens gezond boerenverstand gebruiken.
Oproep aan alle investeerders die in dit soort projecten investeren: Ga eens gezond boerenverstand gebruiken.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 16:12:04 #33
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170634558
Kunnen we achterhalen of ze via Credion naar Kodde & Oostveen en dan naar KoM zijn gestuurd?
pi_170634742
Nope.
Bank was liaison d'amour :)

Althans tussen de zakenpartners. Ben er nog niet achter wie er uiteindelijk op het lumineuze CF idee is gekomen, al zou het mij niks verbazen als dat de Heer John M. geweest blijkt te zijn
pi_170634795
Misschien binnenkort bij Harry Mens?
Ik denk dat zij wel goed op beeld houdt....
pi_170634839
@xzaz: Ik vind dat de investeerders die in dit clubje zitten redelijk blijk geven van gezond verstand.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 17:31:11 #37
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170635993
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 16:25 schreef bleyenburg het volgende:
@xzaz: Ik vind dat de investeerders die in dit clubje zitten redelijk blijk geven van gezond verstand.
Maar natuurlijk ;)

Die nieuwe op FNC; misschien ook even wat geld / tijd in je website stoppen: http://www.jcnelemantweewielers.nl/
pi_170638490
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 14:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Maar ze zouden nu ook een nieuwe lening kunnen afsluiten die onder dezelfde hypotheek valt.
Ook kan de bank besluiten om bij betalingsproblemen de schuld op te laten lopen tot 763k.
Dit kan nu buiten de 2e hypotheek om. Voor je risico moet je dus echt de 763k meenemen.
Daar heb je een punt ja, niet bij stilgestaan :)
Pecunia non olet
  dinsdag 2 mei 2017 @ 20:33:48 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170639914
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 17:31 schreef xzaz het volgende:

[..]

Maar natuurlijk ;)

Die nieuwe op FNC; misschien ook even wat geld / tijd in je website stoppen: http://www.jcnelemantweewielers.nl/
hee dat lijkt mijn website wel!
(in 1982)
Tot nooit .......
pi_170642317
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 14:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Maar ze zouden nu ook een nieuwe lening kunnen afsluiten die onder dezelfde hypotheek valt.
Ook kan de bank besluiten om bij betalingsproblemen de schuld op te laten lopen tot 763k.
Dit kan nu buiten de 2e hypotheek om. Voor je risico moet je dus echt de 763k meenemen.
Incorrect.
De opslag boven op de hypothecaire inschrijving kan alleen ingezet worden voor achterstallige rente, kosten, veiling-/verkoopkosten etc. Niet voor het verstrekken van een extra krediet.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_170642498
FC is bijgewerkt qua betalingen (ik mis er 2) en er zijn nieuwe reacties op KoM bij de Hairextensions
pi_170642626
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:48 schreef crowdiefunder het volgende:
FC is bijgewerkt qua betalingen en er zijn nieuwe reacties op KoM bij de Hairextensions
Mbt tot de Hairextensions, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Ik krijg er een hele vieze smaak van in mijn mond.
Daarnaast, geen goede zekerheden, geen geld.
pi_170642664
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 20:03 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]

Maart:
Bondora 1.69%
Twino 1.02%
Mintos 1.00%
Viainvest 0.58%

Overall rendement: 1.06%
Overall rendement YTD: 2.53%

Bondora: Voor de verandering niet te veel nieuwe defaults. Daarnaast gedeeltelijke terugbetalingen ontvangen op de in februari aangekochte default leningen.
Viainvest: Rendement minder door withholding tax (Belastingdienst was trouwens best snel met toezenden formulieren dus voor toekomst geen inhouding withholding tax meer) & tevens door voorzichtige manier van rendement berekenen (periodieke overboeking die ik doe na ontvangst salaris wordt in berekening meegenomen als of geld al per begin van de maand binnen is). Had tevens een loan die delayed was (buyback in april) die dus in maart geen rente opgeleverd heeft.
Een nieuwe maand; een nieuw overzicht.

April:
Bondora 0.64%
Twino 0.98%
Mintos 1.03%
Viainvest 0.73%

Bondora: Weer een aantal nieuwe defaults. En niet al te veel grote terugbetalingen op loans die al default status bereikt hadden.
Viainvest: Rendement nog steeds onder invloed van voorzichtige manier van berekenen gezien relatief grote extra investingen tov startkapitaal deze maand (ter info: bij niet voorzichtig berekenen kom ik uit op 0.93%)
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_170642718
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mbt tot de Hairextensions, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. Ik krijg er een hele vieze smaak van in mijn mond.
Daarnaast, geen goede zekerheden, geen geld.
Ik dacht ik meld het even, heb nog een restje popcorn naast me staan :)
pi_170642787
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:55 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik dacht ik meld het even, heb nog een restje popcorn naast me staan :)
_O- _O-
pi_170643824
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 14:45 schreef djh77 het volgende:
[..]
Cijfers zijn toch niet belangrijk voor een administratiekantoor (met 3 locaties in NL) O-)
En toch risicoklasse A.

Ook bij de scheidingsexpert (risicoklasse A+) ontbreekt de balans overigens en dat is toch echt een BV. Zelf zie ik oplopende kortlopende schulden en - ondanks dat ik in de toegevoegde waarde van mediation geloof en een groei van het aantal echtscheidingen wel mogelijk acht (want het gaat economisch beter) - daarin een reden om vooralsnog niet te investeren.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 22:34:37 #47
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170644266
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:42 schreef BruderKlaus het volgende:
Incorrect.
De opslag boven op de hypothecaire inschrijving kan alleen ingezet worden voor achterstallige rente, kosten, veiling-/verkoopkosten etc. Niet voor het verstrekken van een extra krediet.
Bij mijn hypotheek (mogelijk oud regime, uit 1998) staat er maar 1 bedrag in het kadaster. Ik heb de hypotheek destijds VEEL hoger laten inschrijven ivm toekomstige verbouwingen en kon later een extra hypotheek nemen zonder nieuwe kadastrale inschrijving. Bij mij staat er 1 bedrag, er wordt niet gesproken over dat een deel achterstallige kosten kunnen zijn.

Mogelijk verschilt het per inschrijving of wat je met de bank afspreekt?
Tot nooit .......
pi_170647718
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:55 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik dacht ik meld het even, heb nog een restje popcorn naast me staan :)
Ik weet niet of er nog meer mensen op de bank zitten met popcorn maar er is wederom een update.
Ze koken maar lekker in hun eigen sop gaar. 8)7 })
pi_170648542
Heb het verhaal van de haar extensions eens doorgelezen, lijkt voor mij orecies op het vinovat verhaal, geld binnen harken metmooi verhaal, aantal maanden betalen, geld wegsluizen en dan plotseling een niet voorzien probleem creeren, nog een paar keer te laat betalen om investeerdes aan het lijntje te houden en dan alles zo geprepareerd hebben dat er niets meer te halen valt, rechtszaken maaar laten duren, ze hebben er al ervaring mee. Ik kan niet wachten tot ik mijn geld uit KOM terug heb en dan dit platform snel vergeten.
pi_170649538
project scheidingsexpert bij FNC met cijfers.

en wat voor cijfers.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik begrijp 'm niet.
iemand hier die 't wel snapt?
pi_170649659
Ik kijk niet meer naar FNC projecten :W
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_170649843
Voor degenen die benieuwd waren naar de massale mailings die FNC de deur uit doet, ik heb er weer eentje.

http://imgur.com/a/Ff4Yl

Edit; Leuk ook die spelfout meteen in de eerste regel.
pi_170649985
Hoi Certeco: Ik ben volgens hun ook goed voor een kwart miljoen
Het zijn net van die Nigeriaanse olieprinsen ;)
pi_170650057
Ha, ik zie nu dat de borrel volgende week pas is 8)7. Ik dacht vandaag...
pi_170650096
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:38 schreef Certeco het volgende:
Voor degenen die benieuwd waren naar de massale mailings die FNC de deur uit doet, ik heb er weer eentje.

http://imgur.com/a/Ff4Yl

Edit; Leuk ook die spelfout meteen in de eerste regel.
En gedateerd in maart 2017 !
  woensdag 3 mei 2017 @ 09:58:29 #56
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170650123
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:38 schreef Certeco het volgende:
Voor degenen die benieuwd waren naar de massale mailings die FNC de deur uit doet, ik heb er weer eentje.

http://imgur.com/a/Ff4Yl

Edit; Leuk ook die spelfout meteen in de eerste regel.
Ik had die spelfout niet ernomen.
pi_170650243
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:15 schreef bleyenburg het volgende:
project scheidingsexpert bij FNC met cijfers.

en wat voor cijfers.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik begrijp 'm niet.
iemand hier die 't wel snapt?
Ik niet. En wat ik al helemaal niet snapte is hoe een bedrijf met 7 K resultaat als drie jaars gemiddelde de last uit de FNC lening van bijna 28 K zou kunnen ophoesten en dat tegen een rating van A+. Vooral die plus |:(
pi_170650260
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:58 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ik had die spelfout niet ernomen.
Maar de spelfout in de titel van dit topic is ook storent
  woensdag 3 mei 2017 @ 10:10:44 #59
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170650335
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:38 schreef Certeco het volgende:
Voor degenen die benieuwd waren naar de massale mailings die FNC de deur uit doet, ik heb er weer eentje.
En dan nog staat er dat je voldoet aan de basisvoorwaarden.
Een van de voorwaarden is (in elk geval bij KoM) dat je geen lener en uitlener tegelijk mag zijn.

Volgens ben jij al uitlener en de basis voorwaarde gaat dus al niet op.
Tot nooit .......
pi_170650366
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 10:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En dan nog staat er dat je voldoet aan de basisvoorwaarden.
Een van de voorwaarden is (in elk geval bij KoM) dat je geen lener en uitlener tegelijk mag zijn.

Volgens ben jij al uitlener en de basis voorwaarde gaat dus al niet op.
Deze B.V.(ontvanger) en ik (investeerder) zijn niet dezelfde rechtspersoon.
pi_170650572
Hier idem
pi_170650598
Over een jaartje of wat ga ik een boek schrijven:
"The Crowdfund Years"
pi_170650697
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 10:26 schreef bleyenburg het volgende:
Over een jaartje of wat ga ik een boek schrijven:
"The Crowdfund Years"
Of is dat boek al geschreven ?
  woensdag 3 mei 2017 @ 11:00:23 #64
454405 escortmk2
petrolhead
pi_170651316
Ondertitel voor je boek:

"De snelste manier om miljonair te worden via crowdfunding bij FNC, is door te beginnen als miljardair."
pi_170651478
https://www.collincrowdfund.nl/braai-vondelpark/

Wat vinden jullie van die braai?

Het lijkt me dat hij nogal wat hooi op de vork neemt; al doet die eerste vestiging het blijkbaar heel goed.
Ik begreep uit een eerdere reactie dat er wat twijfel is over de taxatie van zijn privé woning. Als je dat wegdenkt, is het een nogal risicovol project met vrij weinig zekerheid? Het is een huurpand dus als het niet goed gaat is er alleen de inventaris maar die zal wel niet veel opbrengen lijkt me.
Pecunia non olet
pi_170651490
Nounou, zo erg is het allemaal niet :) Volgende maand zit ik pas/alweer 2 jaar in CF (en in deze topicreeks), zal ik weer eens een overzichtje maken. Maar dat is nog wel positief hoor.
pi_170651633
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:07 schreef obligataire het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/braai-vondelpark/

Wat vinden jullie van die braai?

Het lijkt me dat hij nogal wat hooi op de vork neemt; al doet die eerste vestiging het blijkbaar heel goed.
Ik begreep uit een eerdere reactie dat er wat twijfel is over de taxatie van zijn privé woning. Als je dat wegdenkt, is het een nogal risicovol project met vrij weinig zekerheid? Het is een huurpand dus als het niet goed gaat is er alleen de inventaris maar die zal wel niet veel opbrengen lijkt me.
er is inderdaad een flinke twijfel aan overwaarde woning, ik laat Braai hierdoor aan mij voorbijgaan.
pi_170651722
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:14 schreef Appeltje58 het volgende:

[..]

er is inderdaad een flinke twijfel aan overwaarde woning, ik laat Braai hierdoor aan mij voorbijgaan.
Zo denk ik er ook over. Er komt vast binnenkort wel weer een leuk projectje langs, al moet ik toegeven dat ze steeds schaarser worden en ik een overschot aan liquide middelen begin te krijgen. (dus ik ga me binnenkort weer storten op het kopen van FTEs)
pi_170651884
Overschotten aan liquide middelen mogen ook bij mij geparkeerd worden
:Y
pi_170651967
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:23 schreef bleyenburg het volgende:
Overschotten aan liquide middelen mogen ook bij mij geparkeerd worden
:Y
Daar kun je mooi die 250K aan FNC mee aflossen <O)
Pecunia non olet
pi_170651979
Bejje gek. Daar stop ik gewoon mee na 3 maanden
pi_170652082
Nieuwe Collin vooraankondiging
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kredietverhoging Rabobank met alle zekerheden voor rabo
Rabo ziet wel kansen in het bedrijf.
Crowd de risico's en zekerheden met morele waarde.

[ Bericht 7% gewijzigd door Appeltje58 op 03-05-2017 11:50:25 ]
pi_170652114
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:29 schreef bleyenburg het volgende:
Bejje gek. Daar stop ik gewoon mee na 3 maanden
Nou nou, een A+ komt meestal na 5 of 6 maanden pas met betalingsproblemen :7
Pecunia non olet
pi_170652244
Ja, maar ik sta erom bekend nogal snel te zijn
O-)
pi_170653225
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:33 schreef Appeltje58 het volgende:
Nieuwe Collin vooraankondiging
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kredietverhoging Rabobank met alle zekerheden voor rabo
Rabo ziet wel kansen in het bedrijf.
Crowd de risico's en zekerheden met morele waarde.
Bedankt, dat scheelt mij weer wat leeswerk:)
pi_170653677
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:23 schreef bleyenburg het volgende:
Overschotten aan liquide middelen mogen ook bij mij geparkeerd worden
:Y
Geef je een beetje goede zekerheden af dan?
pi_170653877
Jazeker....van morele waarde O-)
pi_170654696
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:57 schreef bleyenburg het volgende:
Jazeker....van morele waarde O-)
Dan moet er ten minste een verpanding van de inventaris bij ;)
  woensdag 3 mei 2017 @ 14:16:10 #79
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170655531
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 13:30 schreef Mynheer007 het volgende:
Dan moet er ten minste een verpanding van de inventaris bij ;)
Het toupetje van bley bedoel je?
Tot nooit .......
pi_170656026
Nieuwe op FNC badderboer.
Jammer weer geen balans 2016
plausibel verhaal over V&D echec.
balans 2015 nogal deprimerend.
Had graag balans 2016 gezien.

maar goed, het adagium is: Geen cijfers, geen geld
pi_170656216
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:38 schreef Certeco het volgende:
Voor degenen die benieuwd waren naar de massale mailings die FNC de deur uit doet, ik heb er weer eentje.

http://imgur.com/a/Ff4Yl

Edit; Leuk ook die spelfout meteen in de eerste regel.
Bedankt voor het posten.
Echt ongelofelijk hoe wij hier als investeerder gebruikt (misbruikt) worden.
- Binnen halen van rommel projecten
- Geen vergoeding vervroegd aflossen
- Gouden bergen schetsen die door de investeerders opgehoest mogen worden.

FNC verknalt hier zijn hele toekomst en met een beetje pech de hele CF markt.
pi_170656704
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 14:46 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Bedankt voor het posten.
Echt ongelofelijk hoe wij hier als investeerder gebruikt (misbruikt) worden.
- Binnen halen van rommel projecten
- Geen vergoeding vervroegd aflossen
- Gouden bergen schetsen die door de investeerders opgehoest mogen worden.

FNC verknalt hier zijn hele toekomst en met een beetje pech de hele CF markt.
Ja, het gaat van kwaad tot erger, de fundingmarkt droogt wsl op (ook veel te veel fundingsites).

Geen vergoeding bij vervroegd aflossen is ook treurig, maar weet je zeker dat je niet ook 1% rente betaalt over het ineens afgeloste bedrag? Lijkt bizar, maar Lendico doet dat gewoon... boeterente omdat de lener vervroegd aflost
pi_170656725
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 14:46 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Bedankt voor het posten.
Echt ongelofelijk hoe wij hier als investeerder gebruikt (misbruikt) worden.
- Binnen halen van rommel projecten
- Geen vergoeding vervroegd aflossen
- Gouden bergen schetsen die door de investeerders opgehoest mogen worden.

FNC verknalt hier zijn hele toekomst en met een beetje pech de hele CF markt.
Toch nog een keer een post van mij in herinnering. Misschien... over een tijdje... dat ik dit goed heb zien aankomen en dan kan ik zeggen: told you so. Vooralsnog heeft het er voor mij alle schijn van dat FNC op zijn minst een beetje raar aan het doen is de laatste maanden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 18:18 schreef mike79_n het volgende:

[..]

En de vraag die mij met dit project oprijst is: op wie gok je? Op het Agrarisch loonbedrijf of misschien wel op FNC zelf?

Wie zegt mij dat FNC niet in volslagen paniek is en alles op alles zet om Jan en alleman maar een lening te verstrekken om zo snel geld te verdienen om zo zelf financieel niet in een afgrond te storten? Misschien gaat het met FNC wel helemaal niet zo goed als dat wij denken.
pi_170656825

Op vrijdag 21 april 2017 18:18 schreef mike79_n het volgende:[..]

En de vraag die mij met dit project oprijst is: op wie gok je? Op het Agrarisch loonbedrijf of misschien wel op FNC zelf?Wie zegt mij dat FNC niet in volslagen paniek is en alles op alles zet om Jan en alleman maar een lening te verstrekken om zo snel geld te verdienen om zo zelf financieel niet in een afgrond te storten? Misschien gaat het met FNC wel helemaal niet zo goed als dat wij denken.



Ik denk dat het voortbestaan van FNC niet zozeer im frage is, maar dat het moederbedrijf in de UK intussen wat van haar investering wil gaan terugzien en daarom het Hollandse filiaal onder druk zet om met resultaten te komen.
Het Angelsaksische businessmodel zogezegd.
Pecunia non olet
pi_170657108
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 15:08 schreef obligataire het volgende:

Ik denk dat het voortbestaan van FNC niet zozeer im frage is, maar dat het moederbedrijf in de UK intussen wat van haar investering wil gaan terugzien en daarom het Hollandse filiaal onder druk zet om met resultaten te komen.
Het Angelsaksische businessmodel zogezegd.
Dat is wat ik min of meer zeg. Het gaat misschien helemaal niet goed met FNC en het moederbedrijf wil resultaten zien die er misschien helemaal niet zijn en daarom is FNC de laatste maanden "raar" aan het doen. Dat is vaak een reis die richting een afgrond gaat.
pi_170657372
FNC NL heeft haar funding in 2016 verdubbeld en heeft dat streven weer in 2017. Geen slecht streven, maar de uitvoering laat te wensen over en mist langetermijnvisie.
pi_170657474
De laatste vragen worden (nog) niet beantwoord bij de hair extension toko.
Meneer John heeft het druk.

Ook best jammer dat je er na vragen achter moet komen wie er nu eigenlijk bij hun achter het toetsenbord zit.

Anyway, duidelijk is wel dat de juffrouw met het esthetisch verantwoorde voorkomen de vooruitgeschoven pion is en dat meneer John liever achter de schermen blijft.

Ik staak het vragenuurtje aldaar. We kunnen er nu wel vanuit gaan dat eenieder gewaarschuwd is.

Qua desperate proposities bij KOM is dit wel eentje voor de top3
De andere 2 in die top 3 zijn w.m.b:

Avicenna en het eerste project van het dierenspul uit Aalten
pi_170657523
Klopt mijn gedachte dat er nog niet eerder zoveel nog openstaande projecten tegelijkertijd op FNC hebben gestaan?
pi_170657706
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 15:34 schreef bleyenburg het volgende:
Klopt mijn gedachte dat er nog niet eerder zoveel nog openstaande projecten tegelijkertijd op FNC hebben gestaan?
Er zijn ook een hoop projecten die niet vol raken. De afgelopen 2 dagen waren dat er 3. Maar deze projecten zijn na de sluitingsdatum niet meer terug te vinden. Ook de wel succesvol gestarte projecten verdwijnen al snel uit de openbare database, dus er is geen mogelijkheid om te kijken hoeveel % van de projecten er van start gaan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_170657715
En wederom zo eentje nieuw bij FNC
Groothandel Sapuflex
categorie E
Geen balans cijfers 2016.
Ik ben heus niet risico avers, maar met zo'n rente en classificatie wil ik echt zelf mijn afwegingen maken.
Dussss....Alweer: Geen cijfers, geen geld
pi_170657819
Omzet zo'n beetje gehalveerd.
Met als reden: wegvallen grote klant.
hmmmmm dat was wel een heul grote klant dan..

Maar goed...daar kan ik nog mee leven.

Maar vertel dan iig wat meer over dat nieuwe product en laat de schuldpositie en je voorraadpositie dan even zien, denk ik dan

Nu vind ik de balans 2016 des te relevanter.
pi_170657940
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:08 schreef crowdiefunder het volgende:
Nounou, zo erg is het allemaal niet :) Volgende maand zit ik pas/alweer 2 jaar in CF (en in deze topicreeks), zal ik weer eens een overzichtje maken. Maar dat is nog wel positief hoor.
Nog 2 maanden en dan zal ik mijn 3-jaaroverzicht eens in elkaar knutselen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_170669694
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:53 schreef BruderKlaus het volgende:

Een nieuwe maand; een nieuw overzicht.

April:
Bondora 0.64%
Twino 0.98%
Mintos 1.03%
Viainvest 0.73%
Kan BruderKlaus of iemand anders een kort overzicht geven van Internationale High Yield platforms (waar EU burger in kan investeren), en hun mening hierover geven? Welke van deze bovestaande platformen vindt BruderKlaus het beste (=relatief minste default).
pi_170672923
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 15:34 schreef bleyenburg het volgende:
Klopt mijn gedachte dat er nog niet eerder zoveel nog openstaande projecten tegelijkertijd op FNC hebben gestaan?
Dat zou inderdaad wel eens een record kunnen zijn. 20 openstaande projecten inmiddels.

Ik had FNC een mail gestuurd met wat opbouwende kritiek naar aanleiding van de recente ontwikkelingen en daar al na een paar dagen een net antwoord op gekregen. Mijn suggestie was dat FNC beter wat meer energie in het leveren van recente informatie en werven van investeerders kon steken, dan in het werven van nog meer projecten. In de reactie stond dat hier nu onvoldoende capaciteit is. Men hoopt dat daar binnenkort verandering in komt. Ik had eerder al op hun site had zien staan dat er vacatures open staan. Weinig nieuws dus, maar wel positief dat men het blijkbaar ook enigszins met me eens is. Ik blijf voorzichtig investeren en wacht af hoe het zich verder ontwikkeld.
pi_170674194
Kwantiteit boven kwaliteit dus. Je zou ook wat meer kunnen investeren in het aantrekken van personeel en een paar projecten korte tijd op de plank leggen (of niet van die dubieuze mailings versturen...). Dan kun je ze daarna goed publiceren.
Schip ahoy!
pi_170675336
https://www.luckers.nl/blogs/dag-banken-ik-heb-crowdfunding/

leuk om te lezen, zit hierin, geeft weer een beetje een positieve toon, na al dat haarstukjes gebeuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 04-05-2017 09:58:55 ]
pi_170675582
quote:
12s.gif Op donderdag 4 mei 2017 09:52 schreef peterc het volgende:
https://www.luckers.nl/blogs/dag-banken-ik-heb-crowdfunding/

leuk om te lezen, zit hierin, geeft weer een beetje een positieve toon, na al dat haarstukjes gebeuren.

Leuk verhaal. Zo zou het altijd moeten zijn :)
pi_170676417
quote:
12s.gif Op donderdag 4 mei 2017 09:52 schreef peterc het volgende:
https://www.luckers.nl/blogs/dag-banken-ik-heb-crowdfunding/

leuk om te lezen, zit hierin, geeft weer een beetje een positieve toon, na al dat haarstukjes gebeuren.

Positief verhaal, ik draag zelf ook een steentje bij. Alleen zit ik nu al weer 2 weken op een betalingsverzoek te wachten.

Daarnaast heb ik, ondanks een eerdere toezegging, nog steeds geen update gehad van de situatie bij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Mynheer007 op 04-05-2017 11:05:19 ]
pi_170676806
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/kinderspeelparadijs-schuttersv

Leningaanvrager: Kinderspeelparadijs Schuttersveld
Doel van de lening: Opstart bedrijfsactiviteiten
Leningbedrag: ¤ 345.000
Rente: 8,50 %
Looptijd: 66 maanden

Ik heb hem maar half gelezen maar volgens mij geen zekerheden en minimale eigen inbreng. Ik laat hem aan mij voorbij gaan.
pi_170676922
Nieuwe op FNC
Game ontwikkelaar.
¤ 250.000,00
5 jaar
11,37%

Ik begrijp er werkelijk helemaal niks van.

Een C!!!!
Moet je die cijfers zien (jaja....cijfers, behalve balans 2016)

Ben ik nou te achterdochtig of klopt hier iets niet?

Zelden zoiets gezien
  donderdag 4 mei 2017 @ 11:23:02 #101
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170677150
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 11:11 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe op FNC
Game ontwikkelaar.
¤ 250.000,00
5 jaar
11,37%

Ik begrijp er werkelijk helemaal niks van.

Een C!!!!
Moet je die cijfers zien (jaja....cijfers, behalve balans 2016)

Ben ik nou te achterdochtig of klopt hier iets niet?

Zelden zoiets gezien
Buiten de cijfers:
quote:
De onderneming ontwikkeld ongeveer 10 a 15 games per week. Vasco richt zich op de ontwikkeling van kleine eenvoudige games in alle segmenten. In totaal heeft de onderneming ongeveer 3.000 games ontwikkeld.
Het zijn gewoon copy-past machines. En dan krijg je dit:


Dat doet mij denken aan de gameboom in de jaren 90.
pi_170677204
Kan best, ik heb 0 verstand van gamen.
Maar die cijfers joh.....
Kan dat serieus kloppen???
  donderdag 4 mei 2017 @ 11:30:35 #103
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170677316
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 11:25 schreef bleyenburg het volgende:
Kan best, ik heb 0 verstand van gamen.
Maar die cijfers joh.....
Kan dat serieus kloppen???
Dat kan wel kloppen, maar oplopende schulden is voor mij sowieso een no-no.

Het is wel HELE lage kwaliteit games; gewoon een 'engine' gemaakt en dan games pompen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar: https://nl.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_Games een van de grootste in Nederland met hun laatste titel zijn ze 6 jaar bezig geweest met een budget van 45 miljoen. Om het allemaal even in perspectief te plaatsen.
pi_170677336
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 11:25 schreef bleyenburg het volgende:
Kan best, ik heb 0 verstand van gamen.
Maar die cijfers joh.....
Kan dat serieus kloppen???
In de toelichting staat dat het een ruwe schatting betreft en dat de personeelskosten en rentekosten niet zijn meegerekend. Als die 2 factoren de stijgende lijn volgen tussen 2014 en 2015 wordt er geen ruim 6 ton winst gemaakt, maar verlies.
pi_170677511
aha....ja. Ik zie.....
pi_170677999
Weer een project positief afgerond

GVE, 10087 LFB vastgoed

*O* *O*
pi_170678172
hulde, slingers, confetti en champagne voor GVE, LFB en iw84t
:Y
pi_170678437
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 12:05 schreef bleyenburg het volgende:
hulde, slingers, confetti en champagne voor GVE, LFB en iw84t
:Y
Tja eerlijkheidshalve moet ik dan wel vertellen dat ik vorige week een behoorlijk afschrijving moest doen op
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:P
pi_170678692
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 11:25 schreef bleyenburg het volgende:
Kan best, ik heb 0 verstand van gamen.
Maar die cijfers joh.....
Kan dat serieus kloppen???
Dit heeft niets meer met serieus investeren te maken, het is puur gokwerk om daar geld in te steken.
Pecunia non olet
pi_170679186
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 11:58 schreef iw84t het volgende:
Weer een project positief afgerond

GVE, 10087 LFB vastgoed

*O* *O*
Betreft mijn eerste afgeronde project. Hoera!
Even een korte evaluatie van mijn ervaringen na 2 1/2 jaar crowdfunding.
In totaal in 39 projecten geïnvesteerd. Allemaal GVE.
Stand nu:
1 afgerond
5 defaults
33 nog lopend, waarvan 1 momenteel alleen de rente betaalt.

Mocht er van de 5 defaults niets meer terugkomen, dan zal mijn uiteindelijke resultaat (ergens in 2021) nihil zijn.
Mochten er tussen nu en 2021 nog defaults bijkomen, dan zal mijn resultaat helaas negatief worden.
Een illusie armer, maar een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
pi_170679193
Ik kreeg van de week ook een mailtje dat er nieuwe statistieken beschikbaar zijn bij FNC. Men spreekt er van een defaultpercentage van 2,35%. Bij Collin is dit percentage 2,28%.
Omdat dit een percentage is van de totaal verstrekte leningen, kan dit percentage voor de op dit moment verstrekte leningen alleen nog maar oplopen. De vraag is natuurlijk waar naartoe. Als we voor de eenvoud aannemen dat de kans op een default gedurende de looptijd constant is, kunnen we een verwacht defaultpercentage voor de totale looptijd schatten door het defaultbedrag uit te drukken als percentage van de afgeloste plus afgeboekte bedragen.
We komen dan voor FNC op 8,73%. Het gemiddelde rendement is 9,38%, de kosten bedragen 1%, zodat het verwachte netto rendement op basis van die aanname op -0,35% uit komt. Dit is een ruwe schatting, maar het verwachte rendement is dus ongeveer 0.
Bij Collin komen we zo op een verwacht defaultpercentage van 9,05%, wat resulteert in een licht negatief rendement.

[ Bericht 1% gewijzigd door Benger op 04-05-2017 13:09:25 ]
  donderdag 4 mei 2017 @ 12:48:31 #112
62913 Blik
The one and Only!
pi_170679456
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 12:38 schreef gve74 het volgende:

[..]

Betreft mijn eerste afgeronde project. Hoera!
Even een korte evaluatie van mijn ervaringen na 2 1/2 jaar crowdfunding.
In totaal in 39 projecten geïnvesteerd. Allemaal GVE.
Stand nu:
1 afgerond
5 defaults
33 nog lopend, waarvan 1 momenteel alleen de rente betaalt.

Mocht er van de 5 defaults niets meer terugkomen, dan zal mijn uiteindelijke resultaat (ergens in 2021) nihil zijn.
Mochten er tussen nu en 2021 nog defaults bijkomen, dan zal mijn resultaat helaas negatief worden.
Een illusie armer, maar een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Vanuit mijn kant, ben al een tijd gestopt met crowdfunding en stop het nu in indexbeleggingen:

19 projecten, allemaal gve
1 default (gestopt bij 70% aflossing)
6 succesvol afgerond
12 nog lopend, waarvan 5 op korte termijn (6 maanden) is afgerond
Over 4 maanden zit ik op 100% terug ontvangen, alles daarboven is pure winst. Kan nog op maximaal 526 euro winst komen op een geïnvesteerd bedrag van 4.000 euro

Succesvol project voor mij dus, maar gelukkig wel voor de grote boom gestopt met investeren omdat ik het allemaal te shady vond worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Blik op 04-05-2017 14:12:41 ]
  donderdag 4 mei 2017 @ 13:16:06 #113
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_170680309
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 11:58 schreef iw84t het volgende:
Weer een project positief afgerond

GVE, 10087 LFB vastgoed

*O* *O*
Geen mailtje gezien maar die heb ik ook, zie idd dat die klaar is dat is voor mij nummertje 12

7 defaults en nog 133 projecten lopende.

Rendement volgens GVE 6,24% dus ik hou dat maar aan omdat het zelf niet meer te berekenen is.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_170680408
Ik +/- 165 projecten waarvan 2 defaults (allebei bij KoM).
2/3de van de leningen lopen bij GVE.

Communicatie bij KoM is echt waardeloos mbt defaults, tevens niks vastgelegd (!), geen pandrecht niks.. Vragen hierover worden simpelweg genegeerd. Ik hoop dat ze bij de nieuwe projecten het eea wel op orde hebben.

Inmiddels heb ik circa 10 afgeronde projecten.
pi_170680829
Hmm, ik heb al heel lang niet meer naar de rendementen bij GvE gekeken.

Bij GvE wordt een bruto rendement genoemd, dus vóór fee en achterstanden.
Kun je hieruit afleiden, dat daadwerkelijke faillissementen al op het bruto rendement in mindering zijn gebracht?

Bruto rendement 7,32%
Bruto rendement na aftrek fee 6,85%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,51%

Die laatste twee cijfers wijken maar héél weinig van elkaar af dus ik kan me niet goed voorstellen dat ze dáár de default in hebben verwerkt?
Pecunia non olet
pi_170680998
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 13:34 schreef obligataire het volgende:
Hmm, ik heb al heel lang niet meer naar de rendementen bij GvE gekeken.

Bij GvE wordt een bruto rendement genoemd, dus vóór fee en achterstanden.
Kun je hieruit afleiden, dat daadwerkelijke faillissementen al op het bruto rendement in mindering zijn gebracht?

Bruto rendement 7,32%
Bruto rendement na aftrek fee 6,85%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,51%

Die laatste twee cijfers wijken maar héél weinig van elkaar af dus ik kan me niet goed voorstellen dat ze dáár de default in hebben verwerkt?
klopt, rendementscijfers van GVE zegt helemaal niets, GVE schetst een veel te rooskleurig beeld.
pi_170681345
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170681588
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 13:41 schreef iw84t het volgende:

[..]

klopt, rendementscijfers van GVE zegt helemaal niets, GVE schetst een veel te rooskleurig beeld.
Helemaal niets is iets te kort door de bocht. GvE schrijft een project pas af als hij definitief afgeschreven is en er nooit meer iets te halen is. Tot die tijd schrijven ze alleen de termijnen af die verlopen zijn. Je kunt de gegevens overigens wel prima gebruiken om te vergelijken hoe je het gedaan hebt tov je mede FOK! investeerders :s)
  donderdag 4 mei 2017 @ 14:20:41 #119
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_170681933
quote:
14s.gif Op donderdag 4 mei 2017 14:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Helemaal niets is iets te kort door de bocht. GvE schrijft een project pas af als hij definitief afgeschreven is en er nooit meer iets te halen is. Tot die tijd schrijven ze alleen de termijnen af die verlopen zijn. Je kunt de gegevens overigens wel prima gebruiken om te vergelijken hoe je het gedaan hebt tov je mede FOK! investeerders :s)
Ja en opzich is die manier wat mij betreft ook niet verkeerd, zeker omdat ik toch al wel wat betaling weer gehad van defaults dus meteen helemaal afschrijven hoeft van mij ook niet.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_170681939
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 13:55 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De pitch begon vrij aardig, tot ik bij het gedeelte kwam waar er nog tig andere schuldeisers zijn met onduidelijke terugbetalingsafspraken en de geboden zekerheden van morele waarde zijn.
pi_170681941
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 13:55 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, een leuk verhaal mbt het vlees. De mensen willen inderdaad steeds meer weten over de herkomst van hun lapje vlees. Tot zo ver het goede nieuws wat mij betreft. Ik zie stapel financieringen van diverse investeerders, waaronder de Rabobank die met een lening van maar 25K wel de beste zekerheden heeft.
pi_170682245
quote:
14s.gif Op donderdag 4 mei 2017 14:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, een leuk verhaal mbt het vlees. De mensen willen inderdaad steeds meer weten over de herkomst van hun lapje vlees. Tot zo ver het goede nieuws wat mij betreft. Ik zie stapel financieringen van diverse investeerders, waaronder de Rabobank die met een lening van maar 25K wel de beste zekerheden heeft.
Een heel vaag verhaal inderdaad en ze hadden het zich makkelijker kunnen maken door die Rabobank meteen af te lossen. Niet dat ik dan wel mee zou doen trouwens.

Een Duitse weldoenster. Waarom kom ik die nooit tegen........ _O-
Pecunia non olet
  donderdag 4 mei 2017 @ 14:45:26 #123
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170682497
Hier 11 projecten:
1 afgerond
10 lopend

:D

Voor GVE:
Bruto rendement 7,32%
Bruto rendement na aftrek fee 6,79%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,79%
pi_170683055
Ik wil ook graag het tel.nr. van de Duitse weldoenster.
pi_170683294
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 13:55 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier wat achtergrond info van deze boer.
http://www.dvhn.nl/archie(...)arkens-20843286.html
http://mangalicahof.nl/
pi_170683850
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 15:20 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hier wat achtergrond info van deze boer.
http://www.dvhn.nl/archie(...)arkens-20843286.html
http://mangalicahof.nl/
Mooi bedrijf maar erg veel schulden.
pi_170684441
Alle 11 betalingen KoM al netjes binnen deze maand ^O^

Bij Lendico wordt het met de maand minder (en niet omdat er projecten zijn afgerond) :(

38 GVE projecten sinds 2 jaar:
Bruto rendement 6,95%
Bruto rendement na aftrek fee 6,44%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,44%

Houden zo dus bij GVE! Veruit de minste problemen daar so far.

[ Bericht 13% gewijzigd door crowdiefunder op 04-05-2017 16:59:59 ]
pi_170684766
Ik vraag me trouwens af waarom Collin een reactie functie heeft.
Reacties moeten eerst door Collin gemodereerd worden, maar dat duurt zo lang dat het toch al zinloos is. Ik heb uren geleden een reactie geschreven op de boer, maar die is nog steeds niet geplaatst.
pi_170684813
Ik mis er nog wat bij KOM.
De usual suspects maar nu ook nog een die ik niet vertrouw (want: uit "dezelfde stal" als ander probleemgeval.)

Ook een bekend probleemgeval die, ondanks toezegging, er nu niet bij zit.
  donderdag 4 mei 2017 @ 16:46:23 #130
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_170685088
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 13:34 schreef obligataire het volgende:
Hmm, ik heb al heel lang niet meer naar de rendementen bij GvE gekeken.

Bij GvE wordt een bruto rendement genoemd, dus vóór fee en achterstanden.
Kun je hieruit afleiden, dat daadwerkelijke faillissementen al op het bruto rendement in mindering zijn gebracht?

Bruto rendement 7,32%
Bruto rendement na aftrek fee 6,85%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,51%

Die laatste twee cijfers wijken maar héél weinig van elkaar af dus ik kan me niet goed voorstellen dat ze dáár de default in hebben verwerkt?
Denk wel dat het klopt, ik heb dit, bijna 1 % er tussen zitten.

Jaarlijks rendement van uw portefeuille Peildatum 1-4-2017

Bruto rendement 7,74%

Bruto rendement na aftrek fee 7,19%

Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,24%
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_170685579
nieuwe FNC

Bekende liedje:

Geen cijfers. geen geld.

Nu zelfs gemakshalve maar geen enkel cijfer over 2016
pi_170687975
U bent een van de investeerders in project 15915 | Psytrec. De publicatietermijn van dit project loopt morgen ten einde. De ondernemers hebben Geldvoorelkaar.nl verzocht het project af te sluiten op de behaalde ¤ 365.000,-.

Om te beoordelen of deze verlaging van het doelbedrag past binnen de exploitatie, is door de directie van Psytrec een herzien businessplan opgesteld dat uitgaat van een gedoseerde opstart van de patiëntenstroom. Met een verlaging van het aantal te behandelen patienten daalt ook de financieringsbehoefte. Daarnaast is er een prestatiecontract getekend met een grote zorgverzekeraar en heeft de Nederlandse Zorg Autoriteit een hoger prijsniveau (+ 8%) toegekend aan de vergoeding van het Intensive 8 Behandelprogramma, wat een verbetering van het bedrijfsresultaat op zal leveren.

Hieronder ziet u een beknopte uitwerking van de nieuwe situatie:


Oorspronkelijke situatie
Nieuwe situatie
Inventaris
¤ 57.500,-
¤ 57.500,-
Onderhanden werk
¤ 1.017.500,- (1392 patienten)
¤ 842.500,- (1012 patienten)
Totaal
¤ 1.075.000,-
¤ 900.000,-
Af: Lening Estea Capital
¤ 600.000,-
¤ 600.000,-
Benodigd via Geldvoorelkaar.nl
¤ 475.000,-
¤ 300.000,- (minimum)



Prognose 2017


Omzet
¤ 8.250.000,-
¤ 6.204.000,-
Bedrijfsresultaat in EUR
¤ 688.000,-
¤ 757.000,-
Bedrijfsresultaat in %
8%
12%

Op basis van bovenstaande onderbouwing acht Geldvoorelkaar.nl het voorstel om op ¤ 365.000,- af te ronden verantwoord. Mocht u naar aanleiding van deze aangepaste situatie uw investering echter niet meer willen handhaven, dan vernemen wij graag per omgaande van u.
pi_170688134
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:12 schreef trader76 het volgende:
U bent een van de investeerders in project 15915 | Psytrec. De publicatietermijn van dit project loopt morgen ten einde. De ondernemers hebben Geldvoorelkaar.nl verzocht het project af te sluiten op de behaalde ¤ 365.000,-.

Om te beoordelen of deze verlaging van het doelbedrag past binnen de exploitatie, is door de directie van Psytrec een herzien businessplan opgesteld dat uitgaat van een gedoseerde opstart van de patiëntenstroom. Met een verlaging van het aantal te behandelen patienten daalt ook de financieringsbehoefte. Daarnaast is er een prestatiecontract getekend met een grote zorgverzekeraar en heeft de Nederlandse Zorg Autoriteit een hoger prijsniveau (+ 8%) toegekend aan de vergoeding van het Intensive 8 Behandelprogramma, wat een verbetering van het bedrijfsresultaat op zal leveren.

Hieronder ziet u een beknopte uitwerking van de nieuwe situatie:


Oorspronkelijke situatie
Nieuwe situatie
Inventaris
¤ 57.500,-
¤ 57.500,-
Onderhanden werk
¤ 1.017.500,- (1392 patienten)
¤ 842.500,- (1012 patienten)
Totaal
¤ 1.075.000,-
¤ 900.000,-
Af: Lening Estea Capital
¤ 600.000,-
¤ 600.000,-
Benodigd via Geldvoorelkaar.nl
¤ 475.000,-
¤ 300.000,- (minimum)



Prognose 2017


Omzet
¤ 8.250.000,-
¤ 6.204.000,-
Bedrijfsresultaat in EUR
¤ 688.000,-
¤ 757.000,-
Bedrijfsresultaat in %
8%
12%

Op basis van bovenstaande onderbouwing acht Geldvoorelkaar.nl het voorstel om op ¤ 365.000,- af te ronden verantwoord. Mocht u naar aanleiding van deze aangepaste situatie uw investering echter niet meer willen handhaven, dan vernemen wij graag per omgaande van u.
Begrijp ik dit goed? Met minder omzet maakt men meer winst??
pi_170688193
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:20 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Begrijp ik dit goed? Met minder omzet maakt men meer winst??
Ja als de vergoeding 8% hoger is.
pi_170688374
Een nieuwe Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170688463
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:22 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Ja als de vergoeding 8% hoger is.
en dan stijgt de winst met 50%? (van 8 naar 12%)
  donderdag 4 mei 2017 @ 19:37:09 #137
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170688559
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 13:19 schreef impact9 het volgende:
Ik +/- 165 projecten waarvan 2 defaults (allebei bij KoM).
2/3de van de leningen lopen bij GVE.

Communicatie bij KoM is echt waardeloos mbt defaults, tevens niks vastgelegd (!), geen pandrecht niks.. Vragen hierover worden simpelweg genegeerd. Ik hoop dat ze bij de nieuwe projecten het eea wel op orde hebben.

Inmiddels heb ik circa 10 afgeronde projecten.
Had jij ook niet e.e.a. bij Lendico lopen met een achterstand?
pi_170688613
Hillplant GeldVoorElkaar, hypo voor het gehele bedrag, ...............haarstukjes & John M .... al vergeten. *O* w/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 04-05-2017 19:44:58 ]
  donderdag 4 mei 2017 @ 19:51:28 #139
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170688974
quote:
12s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:38 schreef peterc het volgende:
Hillplant GeldVoorElkaar, hypo voor het gehele bedrag, ...............haarstukjes & John M .... al vergeten. *O* w/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Wat haarstukjes en John M?

Ik zit er wel aan te denken om opnieuw in te stappen bij Hillplant. Het is nog even wachten op de looptijd en rente.
pi_170691668
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:30 schreef TisIk het volgende:
Een nieuwe Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vinden jullie hiervan? De Rabobank is vrij prominent aanwezig maar ze geeft het pandrecht bij de financieringswinkel aan de Collin Investeerders. Daarnaast is de borgstelling deels materieel. Al met al niet helemaal dekkend lijkt me, maar toch wel een aanzienlijk deel.
Lijkt me wel een serieus bedrijf.
Pecunia non olet
pi_170692554
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 12:39 schreef Benger het volgende:
Ik kreeg van de week ook een mailtje dat er nieuwe statistieken beschikbaar zijn bij FNC. Men spreekt er van een defaultpercentage van 2,35%. Bij Collin is dit percentage 2,28%.
Omdat dit een percentage is van de totaal verstrekte leningen, kan dit percentage voor de op dit moment verstrekte leningen alleen nog maar oplopen. De vraag is natuurlijk waar naartoe. Als we voor de eenvoud aannemen dat de kans op een default gedurende de looptijd constant is, kunnen we een verwacht defaultpercentage voor de totale looptijd schatten door het defaultbedrag uit te drukken als percentage van de afgeloste plus afgeboekte bedragen.
We komen dan voor FNC op 8,73%. Het gemiddelde rendement is 9,38%, de kosten bedragen 1%, zodat het verwachte netto rendement op basis van die aanname op -0,35% uit komt. Dit is een ruwe schatting, maar het verwachte rendement is dus ongeveer 0.
Bij Collin komen we zo op een verwacht defaultpercentage van 9,05%, wat resulteert in een licht negatief rendement.
Je trekt een defaultpercentage over de gehele looptijd af van een rentepercentage per jaar.
pi_170695176
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:41 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Je trekt een defaultpercentage over de gehele looptijd af van een rentepercentage per jaar.
Tja. Het is zeker geen exacte berekening. Looptijd is zeker relevant, maar ik heb daar geen cijfers over. Bij FNC (maximale looptijd 3 jaar), staat het geld gemiddeld wel iets meer dan een jaar uit, bij Collin zal het iets langer zijn.
pi_170695357
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat vinden jullie hiervan? De Rabobank is vrij prominent aanwezig maar ze geeft het pandrecht bij de financieringswinkel aan de Collin Investeerders. Daarnaast is de borgstelling deels materieel. Al met al niet helemaal dekkend lijkt me, maar toch wel een aanzienlijk deel.
Lijkt me wel een serieus bedrijf.
morgen maar een de SunLight Man googlen, en naar Hillplant, looptijd rente kijken ; naar Hillplant neigt vooralsnog mijn voorkeur. w/ *O*
pi_170695434
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat vinden jullie hiervan? De Rabobank is vrij prominent aanwezig maar ze geeft het pandrecht bij de financieringswinkel aan de Collin Investeerders. Daarnaast is de borgstelling deels materieel. Al met al niet helemaal dekkend lijkt me, maar toch wel een aanzienlijk deel.
Lijkt me wel een serieus bedrijf.
Deze ziet er wel goed uit, ook wat zekerheden.
Zeg in ieder geval niet direct nee tegen deze nieuwe zonnebanken Collin.
pi_170695537
Weer nieuwe antwoorden bij de haarstukjes & John M. In mijn haar zit meer beweging, dan in het project van de haarstukjes. Sorry, vanaf het begin onvoldoende transparantie en onduidelijke communicatie. Voorbeeld om van te leren voor de platformen :R

De ¤ zullen nu naar andere projecten gaan vloeien, Hillplant // SunLight Meneer ?? w/ *O*
pi_170695974
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:34 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

en dan stijgt de winst met 50%? (van 8 naar 12%)
Even heel basic gerekend, als de kosten hetzelfde blijven en de vergoeding met 8% stijgt zorgt dat zelfs voor een stijging naar ca. 14% winst. Ze verliezen wat schaalvoordeel, waardoor ze waarschijnlijk op de 12% terecht komen. Ik mis de cijfers om dit goed door te rekenen, maar dit is geen onwaarschijnlijk verhaal.
pi_170698631
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 16:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Denk wel dat het klopt, ik heb dit, bijna 1 % er tussen zitten.

Jaarlijks rendement van uw portefeuille Peildatum 1-4-2017

Bruto rendement 7,74%

Bruto rendement na aftrek fee 7,19%

Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,24%
Mijn cijfers bij GVE zijn de volgende:

87 projecten totaal
8 afgehandeld
2 defaults

Jaarlijks rendement van uw portefeuille Peildatum 1-4-2017
Bruto rendement 6,74%
Bruto rendement na aftrek fee 6,21%
Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,05%
pi_170699518
quote:
14s.gif Op donderdag 4 mei 2017 14:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Helemaal niets is iets te kort door de bocht. GvE schrijft een project pas af als hij definitief afgeschreven is en er nooit meer iets te halen is. Tot die tijd schrijven ze alleen de termijnen af die verlopen zijn. Je kunt de gegevens overigens wel prima gebruiken om te vergelijken hoe je het gedaan hebt tov je mede FOK! investeerders :s)
Dat is vergelijkbaar met wat ze bij Bondora doen. Daar kijk ik ook al twee jaar tegen 14-16% rendement aan terwijl ik nu al weet dat ik dat nooit ga halen omdat twee leninkjes in het begin al default gegaan zijn, dus ik zie dat percentage héél langzaam teruglopen terwijl ik af en toe een kaarsje opsteek dat er niet meer probleemgevallen bijkomen.

Ik snap best wel dat zoiets lastig te programmeren is, maar toch zou ik er wel voor willen pleiten dat kansloze gevallen direct flink worden afgewaardeerd om een meer reëel beeld te krijgen. Ingeval van een uitgesproken faillissement, zonder materiële zekerheden, zou men in principe rustig 80% of iets dergelijks kunnen afschrijven. Dat moet toch te doen zijn lijkt me.

Ik kan me voorstellen dat het meer uit commercieel belang is dat ze het zo doen en zo laten. Virtueel hoge rendementen nodigen nu eenmaal meer uit om nóg meer te gaan investeren :)
Pecunia non olet
pi_170699653
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 11:58 schreef iw84t het volgende:
Weer een project positief afgerond

GVE, 10087 LFB vastgoed

*O* *O*
Dat is volgens mij m'n eerste GvE-project dat helemaal oké is afgerond. Whoopa!

Edit: vergissing mbt LAH, dus tekst verwijderd.
Schip ahoy!
pi_170699838
Over LAH gesproken. Eigenlijk van de zotte dat die geen extra rente in rekening brengen bij hun geldnemers als die te laat betalen zoals nu bij NPFC. De rentevergoeding is al erg laag en als je dan ook nog geen extra rente krijgt bij te late betalingen blijft er helemaal niets over.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 10:17:22 #151
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_170699882
weer een greencrowd project: Ecotop
8% max 7 jr, mestverwerking
pi_170699976
Inzicht Investormatch leningportefeuille incl. defaults en achterstanden:

https://www.investormatch(...)c6-9b4c-c5911562b54a

Helder verhaal!
  vrijdag 5 mei 2017 @ 10:27:25 #153
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170700069
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:22 schreef Horsemen het volgende:
Inzicht Investormatch leningportefeuille incl. defaults en achterstanden:

https://www.investormatch(...)c6-9b4c-c5911562b54a

Helder verhaal!
Voor mij is alleen de definitie 'default' wel erg ruim genomen.
Als een bedrijf faiiliet is en er is geen zicht meer op een betaling dan mag hij van mij als default in de boeken. (ook belasting technisch is het handig om een default niet over het jaar heen te tillen)
Tot nooit .......
pi_170700070
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:14 schreef Horsemen het volgende:
Over LAH gesproken. Eigenlijk van de zotte dat die geen extra rente in rekening brengen bij hun geldnemers als die te laat betalen zoals nu bij NPFC. De rentevergoeding is al erg laag en als je dan ook nog geen extra rente krijgt bij te late betalingen blijft er helemaal niets over.
wanneer heeft LendaHand dat besloten, ik heb hier geen bericht over ontvangen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 5 mei 2017 @ 10:30:40 #155
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170700116
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:14 schreef Horsemen het volgende:
Over LAH gesproken. Eigenlijk van de zotte dat die geen extra rente in rekening brengen bij hun geldnemers als die te laat betalen zoals nu bij NPFC. De rentevergoeding is al erg laag en als je dan ook nog geen extra rente krijgt bij te late betalingen blijft er helemaal niets over.
Van LAH kan ik me er iets bij voorstellen. Die geven duidelijk aan dat die een iets ander doel hebben dan anderen. Het rendement van de investeerder is daar nog nooit het grootste groed geweest. En volgens mij zijn ze daar altijd eerlijk over geweest.
Tot nooit .......
pi_170700145
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:27 schreef komrad het volgende:

[..]

wanneer heeft LendaHand dat besloten, ik heb hier geen bericht over ontvangen
Geen idee wanneer ze dit besloten hebben. Ik heb er ook niets over kunnen terugvinden maar zo is het dus wel. Hier geef je in mijn ogen ook een heel fout signaal mee af.
pi_170700151
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:02 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is vergelijkbaar met wat ze bij Bondora doen. Daar kijk ik ook al twee jaar tegen 14-16% rendement aan terwijl ik nu al weet dat ik dat nooit ga halen omdat twee leninkjes in het begin al default gegaan zijn, dus ik zie dat percentage héél langzaam teruglopen terwijl ik af en toe een kaarsje opsteek dat er niet meer probleemgevallen bijkomen.

Ik snap best wel dat zoiets lastig te programmeren is, maar toch zou ik er wel voor willen pleiten dat kansloze gevallen direct flink worden afgewaardeerd om een meer reëel beeld te krijgen. Ingeval van een uitgesproken faillissement, zonder materiële zekerheden, zou men in principe rustig 80% of iets dergelijks kunnen afschrijven. Dat moet toch te doen zijn lijkt me.

Ik kan me voorstellen dat het meer uit commercieel belang is dat ze het zo doen en zo laten. Virtueel hoge rendementen nodigen nu eenmaal meer uit om nóg meer te gaan investeren :)
Bij Bondora kun je zelf instellen welk percentage van je inleg je verwacht dat er terug komt. Daarmee is mijn verwachte yield to maturity al een half jaar vrij stabiel.
pi_170700191
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Van LAH kan ik me er iets bij voorstellen. Die geven duidelijk aan dat die een iets ander doel hebben dan anderen. Het rendement van de investeerder is daar nog nooit het grootste groed geweest. En volgens mij zijn ze daar altijd eerlijk over geweest.
Ja, dat ben ik opzich met je eens; investeren via LaH doe je niet om er beter van te worden want dan kan je geld beter ergens anders wegzetten. Al blijft LaH zelf natuurlijk ook gewoon een bedrijf met aandeelhuoders dus een beetje kritisch zijn op dit punt kan geen kwaad.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 10:54:58 #159
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170700573
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:36 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ja, dat ben ik opzich met je eens; investeren via LaH doe je niet om er beter van te worden want dan kan je geld beter ergens anders wegzetten. Al blijft LaH zelf natuurlijk ook gewoon een bedrijf met aandeelhuoders dus een beetje kritisch zijn op dit punt kan geen kwaad.
Ik zit op LAH om mensen in andere landen een beetje te helpen met wat overgebleven geld. Ze kunnen daarmee een bedrijfje opzetten en dan kunnen ze geld verdienen om eten te kopen. Ik er voor alsnog vanuit dat mijn geld daar heen gaat. Ik heb bij LAH ook nog nooit naar renteperecentages gekeken.

Als er om wat voor rede dan ook niet betaald wordt dan komen er toch al kosten bij. Ze krijgen dan te maken met iets van een deurwaarder neem ik aan. Ik ga ervanuit de deze deurwaarder het beste weet wat goed is voor het bedrijfje.

Ik kan het mezelf niet verkopen als ik met een streng regime zo'n bedrijfje de afgrond in help en zo'n gezin in problemen breng. Bedenk dat een lening van 8000euro daar misschien wel twee jaarsalarissen is. Dan heb ik eigenlijk het omgekeerde bereik dan dat ik wilde bereiken. Als ik ook maar even dat gevoel zou hebben dan zou ik die lening direct kwijtschelden.
Tot nooit .......
pi_170700664
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Geen idee wanneer ze dit besloten hebben. Ik heb er ook niets over kunnen terugvinden maar zo is het dus wel. Hier geef je in mijn ogen ook een heel fout signaal mee af.
Dit is inderdaad een verkeerd signaal voor een (potentiële) geldnemer; geld lenen tegen lage rentekosten & dan ook nog die rente deels niet betalen.
En het zou toch het beste zijn voor herstel van vertrouwen om alle gemaakte kosten te vergoeden, dan geef je het signaal af 'in control' te zijn, anders is het aflopende zaak voor NPFC.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 10:58:48 #161
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170700667


[ Bericht 100% gewijzigd door Speekselklier op 05-05-2017 11:03:12 ]
Tot nooit .......
pi_170701740
Ik heb nu voor het eerst een betaling die ontbreekt.
Bij Funding Circle gaat het om het project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat kan ik nu het beste doen? Meteen FNC mailen of hoe gaan jullie er mee om?
pi_170701792
Bij Collin heb ik gisteren een reactie geschreven op de Oerboer.
Collin die screent eerst de reacties.
En nu een dag later is de reactie nog steeds niet geplaatst.

Dat is toch niet normaal dat Collin zo reacties tegenhoudt? Wat is jullie ervaring daar mee?
Dan kunnen ze het reactiepanel net zo goed van de site verwijderen.
pi_170701805
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 11:55 schreef dyna18 het volgende:
Ik heb nu voor het eerst een betaling die ontbreekt.
Bij Funding Circle gaat het om het project
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat kan ik nu het beste doen? Meteen FNC mailen of hoe gaan jullie er mee om?
Je krijgt over 1-3 weken (varieert heel erg) een mail met de status van alle openstaande projecten. Meestal in de trant van: we kunnen moeilijk contact krijgen met de ondernemer, we blijven dit proberen :)
pi_170701961
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 11:57 schreef dyna18 het volgende:
Bij Collin heb ik gisteren een reactie geschreven op de Oerboer.
Collin die screent eerst de reacties.
En nu een dag later is de reactie nog steeds niet geplaatst.

Dat is toch niet normaal dat Collin zo reacties tegenhoudt? Wat is jullie ervaring daar mee?
Dan kunnen ze het reactiepanel net zo goed van de site verwijderen.
Volgens mij is deze pitch nog niet openbaar en kan er daarom niet op gereageerd worden.
pi_170702005
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:22 schreef Horsemen het volgende:
Inzicht Investormatch leningportefeuille incl. defaults en achterstanden:

https://www.investormatch(...)c6-9b4c-c5911562b54a

Helder verhaal!
Kijk zo'n overzichtje zou elk platform verplicht ieder jaar moeten publiceren. Transparantie over de resultaten uit het verleden/heden kunnen we alleen maar toejuichen ^O^
pi_170702036
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 11:57 schreef dyna18 het volgende:
Bij Collin heb ik gisteren een reactie geschreven op de Oerboer.
Collin die screent eerst de reacties.
En nu een dag later is de reactie nog steeds niet geplaatst.

Dat is toch niet normaal dat Collin zo reacties tegenhoudt? Wat is jullie ervaring daar mee?
Dan kunnen ze het reactiepanel net zo goed van de site verwijderen.
Ja, dat is de Collin tactiek. Meestal bellen ze je of negeren je reactie. Ook nadat je gebeld bent proberen ze vaak publicatie te ontmoedigen met u heeft toch antwoord. Ik zou gewoon eens mailen en aandringen op publicatie, dan zullen ze het uiteindelijk wel plaatsen.
pi_170702786
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 12:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dat is de Collin tactiek. Meestal bellen ze je of negeren je reactie. Ook nadat je gebeld bent proberen ze vaak publicatie te ontmoedigen met u heeft toch antwoord. Ik zou gewoon eens mailen en aandringen op publicatie, dan zullen ze het uiteindelijk wel plaatsen.
Vlak nadat ik dit op het forum geplaatst had kreeg ik een berichtje van CCF dat reacties niet geplaatst worden in de pre-publish fase, maar alleen tijdens de live fase. Ik vind dat maar vreemd, juist ook dan is het een goed moment om met de ondernemer in gesprek / discussie te gaan?

Tijdens de live fase werkt het natuurlijk ook niet. Vaak is een project dusdanig snel vol dat een reactie ook niet geplaatst wordt omdat CCF ze eerst modereert. In de praktijk werkt de reactie mogelijkheid van Collin dus niet. Kunnen ze hem net zo goed weg halen.
pi_170702871
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 12:43 schreef dyna18 het volgende:
Vlak nadat ik dit op het forum geplaatst had kreeg ik een berichtje van CCF dat reacties niet geplaatst worden in de pre-publish fase, maar alleen tijdens de live fase. Ik vind dat maar vreemd, juist ook dan is het een goed moment om met de ondernemer in gesprek / discussie te gaan?

Tijdens de live fase werkt het natuurlijk ook niet. Vaak is een project dusdanig snel vol dat een reactie ook niet geplaatst wordt omdat CCF ze eerst modereert. In de praktijk werkt de reactie mogelijkheid van Collin dus niet. Kunnen ze hem net zo goed weg halen.
Het is net zoals bij KoM verworden tot een plaats waar je de ondernemer succes kunt wensen met zijn plannen en meer niet.
pi_170703062
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 12:48 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Het is net zoals bij KoM verworden tot een plaats waar je de ondernemer succes kunt wensen met zijn plannen en meer niet.
Ha, ha, Noord-Koreaanse toestanden

Het zou een grote meerwaarde voor de investeerders zijn als elke site verplicht wordt:
-projecten pas 2 dagen na vermelding open te zetten voor inschrijving
-bij vermelding wel meteen een -publieke- reactiemogelijkheid voor investeerders open te stellen. De investeerders kunnen dan vragen stellen en het is aan de lener om te reageren. Voor een beetje gezond tegenwicht bij de verkooppraatjes

[ Bericht 0% gewijzigd door ZeKraut op 05-05-2017 13:06:05 ]
pi_170703202
Een nieuwe KoM:
Gezocht ¤210.000,- voor 5 nieuwe zorgbus projecten en bieden 8% rente aan gedurende 60 maanden.

https://www.kapitaalopmaa(...)teit-Voor-Iedereen-2
pi_170703288
Een update van mijn portefeuille:

Geld voor elkaar:
24 projecten
Gemiddelde looptijd: 57,1 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 41,9 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 31,8%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 24
Min-max looptijd: 30 - 60
Gemiddeld bruto rentepercentage: 7,4% / 7,16%
Defaults: 2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kapitaal op Maat:
10 projecten
Gemiddelde looptijd: 51,6 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 48,7 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 31,7%
Min-max betaalde termijnen: 1 - 21
Min-max looptijd: 36 - 72
Gemiddeld bruto rentepercentage: 7,04%
Defaults: 0

Investormatch:
11 projecten
Gemiddelde looptijd: 42,6 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 32,5 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 31,1%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 16
Min-max looptijd: 12 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 8,16%
Defaults: 0*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Collin Crowdfund:
8 projecten
Gemiddelde looptijd: 60,8 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 56,5 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 8,6%
Min-max betaalde termijnen: 1 - 8
Min-max looptijd: 48 - 84
Gemiddeld bruto rentepercentage: 6,81%
Defaults: 0

Lendahand:
31 projecten
Gemiddelde looptijd: 25,6 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 22,8 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 14,3%
Min-max betaalde termijnen: 0 – 2 (halfjaar termijnen)
Min-max looptijd: 6 - 48
Gemiddeld rentepercentage: 3,90%
Defaults: 0*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na afschrijving defaults ten laste van de ontvangen rente:
Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 164 %
Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 431 %
Verwacht rendement over alle bovenstaande platforms: 4,7%
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platforms:
Rendement Mintos : 10,9% per jaar
Rendement Twino : 12,1% per jaar
Rendement Bondora* : -
* ben langzaam inleg weg aan het halen bij Bondora. Volgens de site heb ik 25+% rendement maar als ik corrigeer voor alle defaults mag ik blij zijn als ik geen verlies maak.

Heb ook nog een paar investeringen bij vastgoedplatforms en bij Fundingcircle. Fundingcircle investeer ik niet meer in vanwege de slechte projecten en gebrek aan cijfers.

Ter vergelijking het vorige overzicht:
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2017 14:46 schreef komrad het volgende:
Een update van mijn portefeuille

Geld voor elkaar:
21 projecten
Gemiddelde looptijd: 57 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 42,3 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 30,0%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 22
Min-max looptijd: 30 - 60
Gemiddeld bruto rentepercentage: 7,5% / 7,25%
Defaults: 1
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kapitaal op Maat:
9 projecten
Gemiddelde looptijd: 52 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 40,8 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 27,2%
Min-max betaalde termijnen: 1 - 18
Min-max looptijd: 36 - 72
Gemiddeld bruto rentepercentage: 7,08%
Defaults: 0

Investormatch:
10 projecten
Gemiddelde looptijd: 42 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 33,1 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 26,7%
Min-max betaalde termijnen: 5 - 14
Min-max looptijd: 12 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 8,22%
Defaults: 0
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Collin Crowdfund:
8 projecten
Gemiddelde looptijd: 60,8 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 58,8 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 4,1%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 6
Min-max looptijd: 48 - 84
Gemiddeld bruto rentepercentage: 6,81%
Defaults: 0

Lendahand:
27 projecten
Gemiddelde looptijd: 25,3 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 24,2 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 6,5%
Min-max betaalde termijnen: 0 – 1 (halfjaar termijnen)
Min-max looptijd: 6 - 36
Gemiddeld rentepercentage: 3,91%
Defaults: 0

Na afschrijving default ten laste van de ontvangen rente:
Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 141 %
Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 377 %
Verwacht rendement over alle bovenstaande platforms: 5,04%
ik heb 1 project dat niet meer betaalt volledig afgeschreven

Buitenlandse platforms:
Rendement Mintos : 11,8% per jaar
Rendement Twino : 11,9% per jaar
Rendement Bondora* : ? per jaar
* ben langzaam inleg weg aan het halen bij Bondora. Volgens de site heb ik 30+% rendement maar als ik corrigeer voor alle defaults mag ik blij zijn als ik geen verlies maak.

Heb ook nog een paar investeringen bij vastgoedplatforms en bij Fundingcircle. Die zijn nog te recent om cijfers over te geven.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 5 mei 2017 @ 13:29:32 #173
465115 skatehero
skating, investing
pi_170703556
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:00 schreef trader76 het volgende:
t.o.v. constructies waarbij het geld van rekeningen wordt afgeschreven (zelf/ideal/automatisch).
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:00 schreef trader76 het volgende:
Ik vind het nadeel van Collin dat het werkt met een eigen rekeningcourant. Hebben zij hier wel een bankvergunning voor? Vinden jullie dit niet nadelig t.o.v. constructies waarbij het geld van rekeningen wordt afgeschreven (zelf/ideal/automatisch).
Ik vind dit niet per se nadelig, maar vraag me wel af hoe dit juridisch geregeld is. Voor zover ik kan zien hebben ze hier niet de juiste (bank)vergunning voor. Waar Colin het geld 60 dagen vasthoudt, mag dit volgens DNB slechts 5 dagen (en in geval van technische of organisatorische noodzaak tot 30 dagen), zie http://www.toezicht.dnb.nl/3/50-224922.jsp

De klantenservice van Collin zegt dat de 60 dagen vanuit de AFM toegestaan zijn, maar dit lijkt me sterk. Heeft iemand hier meer informatie over?
  vrijdag 5 mei 2017 @ 13:44:21 #174
453086 OscarMopperkont
Hugs & Kisses
pi_170703848
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:56 schreef paardendokter het volgende:

[..]

En gedateerd in maart 2017 !
Ik ontving hem toen al :Y
Ook goed voor 250.000 euro. *G*
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_170704929
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 13:15 schreef komrad het volgende:
Een update van mijn portefeuille:
Dank voor het posten van je gegevens.
Fijn voor je dat je op dit moment in de plus staat. 4,7% is natuurlijk wel lager dan de 7 a 8% die meestal op de site toegezegd wordt. Is er voor jou een ondergrens waarbij het echt te laag wordt om nog door te gaan met CF?
pi_170705006
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 13:44 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Ik ontving hem toen al :Y
Ook goed voor 250.000 euro. *G*
Geen redenen om te mopperen, toch :7
Pecunia non olet
  vrijdag 5 mei 2017 @ 14:46:42 #177
453086 OscarMopperkont
Hugs & Kisses
pi_170705512
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 14:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Geen redenen om te mopperen, toch :7
Wel als je meer waard bent dan dat. :+

Maar goed, gaf mij persoonlijk weinig vertrouwen die brief. Zowel vanuit het oogpunt als mogelijke investeerder als dat vanuit bedrijfsoogpunt om met hun in zee te gaan voor het aantrekken van kapitaal. :N
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_170705591
Bij de hair extensions van KoM stelt John M. zich nu ook hoofdelijk aansprakelijk in privé.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit nieuwsgierigheid over hoe dit afloopt en voor hun doorzettingsvermogen overweeg ik om tegen het kleinstmogelijke bedrag mee te doen.
pi_170705702
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 14:49 schreef Aster1X het volgende:
Bij de hair extensions van KoM stelt John M. zich nu ook hoofdelijk aansprakelijk in privé.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit nieuwsgierigheid over hoe dit afloopt en voor hun doorzettingsvermogen overweeg ik om tegen het kleinstmogelijke bedrag mee te doen.
Nou, geen haar op mijn hoofd!
pi_170705782
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 14:49 schreef Aster1X het volgende:
Bij de hair extensions van KoM stelt John M. zich nu ook hoofdelijk aansprakelijk in privé.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit nieuwsgierigheid over hoe dit afloopt en voor hun doorzettingsvermogen overweeg ik om tegen het kleinstmogelijke bedrag mee te doen.
Ik volg het wel gewoon in dit topic :)
pi_170705931
Hillplant is gepubliceerd bij GvE.
84 maanden is mij te lang en aflossingsvrij doe ik niet, dus ik laat beide projecten voorbij gaan.
pi_170705960
Oeps, vergeten het woordje 'bijna' toe te voegen :)
pi_170706261
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 15:01 schreef Ernie58 het volgende:
Hillplant is gepubliceerd bij GvE.
84 maanden is mij te lang en aflossingsvrij doe ik niet, dus ik laat beide projecten voorbij gaan.
Het zijn er 2.

De tweede heeft 36 mnd, 5%

Edit: sorry, de tweede is idd aflossingsvrij
pi_170706273
Ja, maar die tweede is aflossingsvrij en dat doe ik niet.
pi_170706311
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 15:17 schreef Ernie58 het volgende:
Ja, maar die tweede is aflossingsvrij en dat doe ik niet.
Mag ik vragen waarom niet?
  vrijdag 5 mei 2017 @ 15:22:37 #186
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170706376
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 14:49 schreef Aster1X het volgende:
Bij de hair extensions van KoM stelt John M. zich nu ook hoofdelijk aansprakelijk in privé.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit nieuwsgierigheid over hoe dit afloopt en voor hun doorzettingsvermogen overweeg ik om tegen het kleinstmogelijke bedrag mee te doen.
ik peins er niet over. Hoofdelijke aansprakelijkheid en dan al die schimmige bv-tjes om hem heen die straks ook geld denken te krijgen. 1e hypotheekrecht op die hut van hem en anders niet.
Tot nooit .......
pi_170706400
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16425


Naam: Hillside Sleeuwijk
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 500.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,05

Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16110


Naam: Hillside Sleeuwijk
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 500.000 euro
Rente: 6,0%
Looptijd: 84 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,05

Ik twijfel nog een beetje. Het is een mooi familie bedrijf en op zich zijn de zekerheden wel goed aan aan de andere kant hoe waardevast zijn die kassen? Hoe goed is de verzekering geregeld zodat niet bij een hagelbui de hele waarde verdampt?
pi_170706653
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 15:23 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16425

Naam: Hillside Sleeuwijk
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 500.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,05

Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=16110

Naam: Hillside Sleeuwijk
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 500.000 euro
Rente: 6,0%
Looptijd: 84 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,05

Ik twijfel nog een beetje. Het is een mooi familie bedrijf en op zich zijn de zekerheden wel goed aan aan de andere kant hoe waardevast zijn die kassen? Hoe goed is de verzekering geregeld zodat niet bij een hagelbui de hele waarde verdampt?
Voorzover mijn inschatting ; een no-nonsense familie , welke een degelijk solide toko aan het kweken zijn. Lopen niet naast de pot, geen hockeystick prognoses, willen een middelgrote kweker worden. Kan me niet voorstellen dat er onverantwoorde risico's genomen worden, want heeft gelijk heel de familie een probleem.

aflossingsvrije meegenomen, denk nog na over de 84 mnd
pi_170706814
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 15:18 schreef MrFlowers het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarom niet?
Ik wil bij elk project waarin ik investeer meteen aflossing + rente ontvangen en niet een paar jaar afwachten of ik ooit iets van mijn geld terug zie.
pi_170707139
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 15:23 schreef Horsemen het volgende:

Ik twijfel nog een beetje. Het is een mooi familie bedrijf en op zich zijn de zekerheden wel goed aan aan de andere kant hoe waardevast zijn die kassen? Hoe goed is de verzekering geregeld zodat niet bij een hagelbui de hele waarde verdampt?
Hagelbuien die vorig jaar hebben plaatsgevonden waren niet gedekt door verzekering.
Voor het onderliggende land (stel 4 hectare) kan je 10¤/m2 voor rekenen= ¤400.000 land.
Daarbij 3 woningen (met agrarische bestemming) = 3x 75.000 = ¤225.000
Dus het land + woningen geven wel een stuk basisdekking.

Wat betreft het aflossingsvrije gedeelte: krijgen ze over 3 jaar die 5 ton geherfinancierd?
Dat zal opnieuw bij de crowd gebeuren, een bank stapt er niet in (of de OG prijzen in Sleeuwijk eo moeten de pan uit rijzen).

Maar het zijn serieuze ondernemers, met (groene) teelten die voor nu en 2 a 3 jaar nog wel trendy blijven.

Het 1e recht van hypotheek gaat me denk ik overhalen de streep trekken om er een bedragje in te stoppen.
pi_170707988
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 15:55 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Hagelbuien die vorig jaar hebben plaatsgevonden waren niet gedekt door verzekering.
Voor het onderliggende land (stel 4 hectare) kan je 10¤/m2 voor rekenen= ¤400.000 land.
Daarbij 3 woningen (met agrarische bestemming) = 3x 75.000 = ¤225.000
Dus het land + woningen geven wel een stuk basisdekking.

Wat betreft het aflossingsvrije gedeelte: krijgen ze over 3 jaar die 5 ton geherfinancierd?
Dat zal opnieuw bij de crowd gebeuren, een bank stapt er niet in (of de OG prijzen in Sleeuwijk eo moeten de pan uit rijzen).

Maar het zijn serieuze ondernemers, met (groene) teelten die voor nu en 2 a 3 jaar nog wel trendy blijven.

Het 1e recht van hypotheek gaat me denk ik overhalen de streep trekken om er een bedragje in te stoppen.
Echt goede projecten worden steeds schaarser dus als er dit soort projecten voorbij komen stap ik in met wat grotere bedragen dan vorige jaren.

84 maanden is lang maar gezien de aard van het project rationeel omdat anders de aflossingsdruk te groot zou worden. Ik was bang dat ze ditmaal onder de 6% zouden duiken maar nu is het netjes gezien de hypothecaire zekerheid en het grote eigen vermogen dat ze hebben.
Ze zitten ook bij de Rabobank dus Interpolis zal de kassen wel verzekerd hebben vermoed ik......
Pecunia non olet
pi_170708034
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 14:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nou, geen haar op mijn hoofd!
Daarvoor zijn extensions juist heel nuttig :)
Pecunia non olet
pi_170708113
FNC heeft vandaag twee nieuwe projecten op de site geplaatst, waaronder een bedrijf dat tenten verhuurt. Hoewel er sinds 1 januari 2016 geen cijfers zijn (!) is de risico-klasse van deze lening A+.
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/20301
En wat zou er in 2014 zijn gebeurd? Nee, deze is niet voor mij.
pi_170708253
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 16:39 schreef Groepfunder het volgende:
FNC heeft vandaag twee nieuwe projecten op de site geplaatst, waaronder een bedrijf dat tenten verhuurt. Hoewel er sinds 1 januari 2016 geen cijfers zijn (!) is de risico-klasse van deze lening A+.
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/20301
En wat zou er in 2014 zijn gebeurd? Nee, deze is niet voor mij.
Vragen daarover liggen momenteel ter beantwoording bij FNC...
pi_170708463
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 16:36 schreef obligataire het volgende:

[..]

Daarvoor zijn extensions juist heel nuttig :)
^O^
pi_170708598
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 15:55 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Hagelbuien die vorig jaar hebben plaatsgevonden waren niet gedekt door verzekering.
Voor het onderliggende land (stel 4 hectare) kan je 10¤/m2 voor rekenen= ¤400.000 land.
Daarbij 3 woningen (met agrarische bestemming) = 3x 75.000 = ¤225.000
Dus het land + woningen geven wel een stuk basisdekking.

Wat betreft het aflossingsvrije gedeelte: krijgen ze over 3 jaar die 5 ton geherfinancierd?
Dat zal opnieuw bij de crowd gebeuren, een bank stapt er niet in (of de OG prijzen in Sleeuwijk eo moeten de pan uit rijzen).

Maar het zijn serieuze ondernemers, met (groene) teelten die voor nu en 2 a 3 jaar nog wel trendy blijven.

Het 1e recht van hypotheek gaat me denk ik overhalen de streep trekken om er een bedragje in te stoppen.
Ik denk dat alle kassen wel verzekerd waren/zijn tegen hagelschade, die hebben ook gewoon uitgekeerd gekregen.
Andere bedrijven (met bijvoorbeeld schuurdaken) die niet verzekerd waren tegen hagelschade hebben geen vergoeding gekregen.
Zij zien de schade als stormschade(noemen het ijsstorm o.id.), de verzekering als hagelschade, daarom wordt daar niet uitgekeerd.
Ik neem aan dat de kassen en het gewas erin gewoon verzekerd is.
Heb zelf aflossingsvrij meegedaan.
pi_170709060
update projecten:
totaal 216; volledig afgelost 36; afgeschreven 10; rendement gemiddeld ongeveer 5% (rekening houdend met fees en afschrijvingen
  vrijdag 5 mei 2017 @ 17:25:05 #198
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170709074
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 17:00 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Ik denk dat alle kassen wel verzekerd waren/zijn tegen hagelschade, die hebben ook gewoon uitgekeerd gekregen.
Ik herinner me juist dat de kassenbouw niets uitgekeerd kregen.
Een google bevestigt dat.
Tot nooit .......
pi_170710207
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 17:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik herinner me juist dat de kassenbouw niets uitgekeerd kregen.
Een google bevestigt dat.
Kassenbouw niets uitgekeerd gekregen, ik weet niet hoe je dat gegoogled krijgt.

iedereen met hagelverzekering heeft hagelschade vergoed gekregen.
probleem is bedrijven met bijvoorbeeld alleen brand stormverzekering en vervolgens schade door hagel hebben, speelt vooral bij golfplaten.

Bij glastuinbouwbedrijven denk ik dat hagelschade standaard in het pakket zit.

Dus probleem zit grofweg gezegd bij boeren met stallen.
pi_170710379
quote:
Echt goede projecten worden steeds schaarser dus als er dit soort projecten voorbij komen stap ik in met wat grotere bedragen dan vorige jaren.

84 maanden is lang maar gezien de aard van het project rationeel omdat anders de aflossingsdruk te groot zou worden. Ik was bang dat ze ditmaal onder de 6% zouden duiken maar nu is het netjes gezien de hypothecaire zekerheid en het grote eigen vermogen dat ze hebben.
Ze zitten ook bij de Rabobank dus Interpolis zal de kassen wel verzekerd hebben vermoed ik......
Ik denk hier ook zo over. Wat ik wel gebrekkig vind is dat de rating is gebaseerd op de jaarcijfers 2015 terwijl de jaarcijfers 2016 ook al zijn gedeponeerd. Bij GvE heb ik dit gemeld en ik ben benieuwd, nu de voortgang er niet in zit, of ze er wat mee doen.
pi_170710671
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 17:24 schreef M.anoniem het volgende:
update projecten:
totaal 216; volledig afgelost 36; afgeschreven 10; rendement gemiddeld ongeveer 5% (rekening houdend met fees en afschrijvingen
mooie verzameling hoeveel euro per project ongeveer
pi_170710703
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 14:25 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dank voor het posten van je gegevens.
Fijn voor je dat je op dit moment in de plus staat. 4,7% is natuurlijk wel lager dan de 7 a 8% die meestal op de site toegezegd wordt. Is er voor jou een ondergrens waarbij het echt te laag wordt om nog door te gaan met CF?
dat is een goede vraag. Als ik uiteindelijk die 4,7% haal ben ik tevreden maar helaas daalt het rendement bij elke update wel wat. Het zal vooral afhangen hoe de defaults afgehandeld worden.
Het rendement zal uiteindelijk wel 2-3% boven het rendement op een spaarrekening moeten liggen om het risico enigszins te compenseren. Of dat lukt durf ik nog niet te zeggen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_170710709
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:30 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Kassenbouw niets uitgekeerd gekregen, ik weet niet hoe je dat gegoogled krijgt.

iedereen met hagelverzekering heeft hagelschade vergoed gekregen.
probleem is bedrijven met bijvoorbeeld alleen brand stormverzekering en vervolgens schade door hagel hebben, speelt vooral bij golfplaten.

Bij glastuinbouwbedrijven denk ik dat hagelschade standaard in het pakket zit.

Dus probleem zit grofweg gezegd bij boeren met stallen.
Ik denk echt dat je er naast zit. Bij glastuinbouwbedrijven​ zit dat echt niet standaard in het pakket maar dit zijn zeer kostbare en specialistische verzekeringen, vandaar dat veel bedrijven ze niet hebben. Dat geeft niet als je dan maar als bedrijf zorgt voor een goede buffer voor als het onverhoopt toch eens mis gaat.
pi_170710763
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:57 schreef komrad het volgende:

[..]

dat is een goede vraag. Als ik uiteindelijk die 4,7% haal ben ik tevreden maar helaas daalt het rendement bij elke update wel wat. Het zal vooral afhangen hoe de defaults afgehandeld worden.
Het rendement zal uiteindelijk wel 2-3% boven het rendement op een spaarrekening moeten liggen om het risico enigszins te compenseren. Of dat lukt durf ik nog niet te zeggen.
Ik vraag dit omdat ik zelf hiermee worstel. Ik vind 2 a 3 % hoger dan een spaarrekening namelijk best weinig als je kijkt naar de hoge risico's die je loopt. CF hoort wat mij betreft bij de meest risicovolle investeringscategorie.
pi_170710869
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:59 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik vraag dit omdat ik zelf hiermee worstel. Ik vind 2 a 3 % hoger dan een spaarrekening namelijk best weinig als je kijkt naar de hoge risico's die je loopt. CF hoort wat mij betreft bij de meest risicovolle investeringscategorie.
dat ben ik met je eens maar realistisch moeten we denk ik blij zijn als we er met een positief rendement van 3-4% af komen. Ik twijfel ook of crowdfunding wel een goede risico-rendementsverhouding heeft.

Wat ik er wel bij moet zeggen is dat ik best fors in LaH zit en dat LaH mijn rendement wel een procent naar beneden trekt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_170711211
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:59 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik vraag dit omdat ik zelf hiermee worstel. Ik vind 2 a 3 % hoger dan een spaarrekening namelijk best weinig als je kijkt naar de hoge risico's die je loopt. CF hoort wat mij betreft bij de meest risicovolle investeringscategorie.
Bij die 2-3% verwacht ik het netto resultaat. Verschil tussen netto en bruto zijn de defaults/ het risico. Ik vind 2-3% netto hoger best een redelijk rendement.
pi_170711266
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk echt dat je er naast zit. Bij glastuinbouwbedrijven​ zit dat echt niet standaard in het pakket maar dit zijn zeer kostbare en specialistische verzekeringen, vandaar dat veel bedrijven ze niet hebben. Dat geeft niet als je dan maar als bedrijf zorgt voor een goede buffer voor als het onverhoopt toch eens mis gaat.
In de glastuinbouw is bijna iedereen verzekerd voor zowel kassen als planten (vaak ook omdat de financier dat vraagt)
(Je zou ook een megabuffer moeten hebben, glas dat valt wel mee, het is het opruimen en de gewasschade, produktschade,stilliggen enz.)

bron;
https://www.verzekeraars.(...)ren-hoe-zit-het.aspx
pi_170713079
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:56 schreef amp25 het volgende:
mooie verzameling hoeveel euro per project ongeveer
bedragen van 100 - 1.500 euro met gemiddelde van ongeveer 350
pi_170713984
Stats:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zien wel wat de toekomst brengt. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Mijnenveger op 05-05-2017 21:38:58 ]
pi_170714598
Voor mensen die nog met popcorn op de bank zitten kunnen nog wat tenenkrommende reacties lezen over de haarstukjes boer. Man, man, man..... Je snapt gewoon niet dat die 22% van de investeerders er nog in zijn blijven zitten :X :r
  vrijdag 5 mei 2017 @ 22:14:23 #211
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170714924
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 21:59 schreef Horsemen het volgende:
Voor mensen die nog met popcorn op de bank zitten kunnen nog wat tenenkrommende reacties lezen over de haarstukjes boer. Man, man, man..... Je snapt gewoon niet dat die 22% van de investeerders er nog in zijn blijven zitten :X :r
Het wordt nu echt tijd voor popcorn, het wordt nu een klucht met plots een onbekende derde.
Als die Jennifer geen dinnetje is van Majorie dan eet ik mijn haarextensions op.
Tot nooit .......
  vrijdag 5 mei 2017 @ 22:30:40 #212
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_170715305
Bij de laatste reactie dacht ik: Jullie zitten echt op het verkeerde platform. KOM is er niet voor liefdadigheidsproducten. Op de home-pagina van KOM staat het ronduit:
quote:
Kapitaal Op Maat is hét platform voor ondernemers in het MKB die op zoek zijn naar een financiering. Via crowdfunding lenen investeerders, in ruil voor rendement, geld uit aan ondernemers. Dat noemen wij bankvrij financieren.
Meneer Mangindaan moet bij zijn derde poging maar eens aankloppen bij Dream or Donate
pi_170716355
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 22:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het wordt nu echt tijd voor popcorn, het wordt nu een klucht met plots een onbekende derde.
Als die Jennifer geen dinnetje is van Majorie dan eet ik mijn haarextensions op.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170718753
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 23:15 schreef Baklapper het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170720295
De laatste drie dagen is er E 100 ingelegd. De oproep aan investeerders om te investeren als zij geloven in het product "maakt indruk". Ik zou zeggen geen aandacht meer aan schenken. Project gaat vanzelf van de KoM site af vanwege te weinig belangstelling van de crowd.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 08:37:37 #216
454405 escortmk2
petrolhead
pi_170721138
Goed ontdekt mannen. Ik dacht dat mevrouw Jennifer zelf ook een investeerder was ;-)
pi_170721204
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 08:37 schreef escortmk2 het volgende:
Goed ontdekt mannen. Ik dacht dat mevrouw Jennifer zelf ook een investeerder was ;-)
Het zou natuurlijk kunnen dat ze ook geïnvesteerd heeft.
pi_170721258
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 08:45 schreef Benger het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk kunnen dat ze ook geïnvesteerd heeft.
Dan was die 100 euro natuurlijk van haar _O-
pi_170722232
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 08:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dan was die 100 euro natuurlijk van haar _O-
Van haar eigen zakgeld. Ik krijg er toch wel vochtige oogjes van eerlijk gezegd. ^O^
Pecunia non olet
pi_170722416
Is het niet zo dat als je investeert en je niet anoniem bent dat je naam dan bij de investering komt te staan? Als ik anoniem uitvink zie ik mijn naam in iedergeval bij de investeringen. Achja misschien heeft ze op een andere manier geinvesteerd :p
  zaterdag 6 mei 2017 @ 12:23:00 #221
454405 escortmk2
petrolhead
pi_170723879
Precies, ik had natuurlijk wel ff in de lijst met investeerders gekeken.


Of ze 100 of 5000 investeert maakt mij trouwens niet uit, misschien heeft ze goed naar de AFM richtlijnen gekeken mbt vrij vermogen en spreiding, en is 100 euro per project in haar geval een heel verstandig bedrag. Je weet het niet he.
pi_170724951
Het vestigen van een 1e hypotheek gaat niet gebeuren:
quote:
Het vestigen van hypotheek ten behoeve van een derde partij, maakt de huidige lening onzakelijker en kan zodoende worden aangemerkt als dividend en dus het moeten betalen van dividendbelasting. Om die reden was het nooit de bedoeling geweest om dit zo te benoemen. Daar hadden wij zelf scherper op moeten toezien. Het verstrekken van een eerste hypotheek is in dit project dus geen optie.
pi_170725396
Op zich heeft hij daar wel gelijk in. Als belastinginspecteur zou ik daar ook grote moeite mee hebben . Als die holding - om wat voor reden dan ook - ooit zou springen komt de vordering "op de woning" netjes in de boedel, en anders wordt dit een lastig verhaal voor ze (want dan mag de fiscus achter ons aanschuiven :) )
Pecunia non olet
  zaterdag 6 mei 2017 @ 14:23:23 #224
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170725480
Daar mee is de sekerheid van de holding dus ook een dooie mus. Wat decwaarde van de HA waard is hebben we ook geen idee van want we weten nuet wat het huis waard is in verhouding tot de lening.

We weten dus nog jiets en het kan nog steeds zijn dat het allemaal een morele waarde heeft.
Tot nooit .......
pi_170725550
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 14:23 schreef Speekselklier het volgende:
Daar mee is de sekerheid van de holding dus ook een dooie mus. Wat decwaarde van de HA waard is hebben we ook geen idee van want we weten nuet wat het huis waard is in verhouding tot de lening.

We weten dus nog jiets en het kan nog steeds zijn dat het allemaal een morele waarde heeft.
Mijn gevoel bij dit project is vanaf het begin al dat ze op te grote voet hebben geleefd. Teveel uitgaven ten opzichte van de omzet was ook de reden van het faillissement. Veel geld zullen ze niet hebben. Dat verklaart ook de vasthoudendheid bij dit project. Maar het momentum is duidelijk voorbij.
Pecunia non olet
pi_170725553
Lijstje defaults bekeken,
zie er een niet
gve 13058
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben er niet trots op dat ik hier in zit trouwens, teveel vertrouwen gehad in de pitch en ik denk de lener teveel vertrouwen in de verkoper.
pi_170725776
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 14:31 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Lijstje defaults bekeken,
zie er een niet
gve 13058
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben er niet trots op dat ik hier in zit trouwens, teveel vertrouwen gehad in de pitch en ik denk de lener teveel vertrouwen in de verkoper.
Dus:
- je koopt een licentie over van een bestaand bedrijf, en spreekt af dat de verkoper daarna een minimaal aantal stuks van je overneemt; daarop baseer je het grootste deel van je omzetverwachting
- je laat de overname voor ruim twee ton door de crowd financieren
- enkele maanden later ontbind je, in samenspraak met de verkoper, het afnamecontact
- en vervolgens vraag je faillisement aan

Dat zou mij, maar gelukkig zit ik er niet in, erg nieuwsgierig maken naar (a) de reden voor het ontbinden van het afnamecontract en (b) de banden tussen koper en verkoper. Dit komt op mij toch over als een opzetje van de verkoper om ruim 200.000 veilig te stellen. Maar ik zie het vast helemaal verkeerd...
pi_170725846
Voor degene die in het infra-project op Aygo zaten, 3 mei was een 'nieuwe' update.

Weet niet wat ik er van moet vinden, het is een dunne basis om op verder te gaan ..
  zaterdag 6 mei 2017 @ 15:21:14 #229
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_170726258
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 14:55 schreef Thomas88 het volgende:
Voor degene die in het infra-project op Aygo zaten, 3 mei was een 'nieuwe' update.

Weet niet wat ik er van moet vinden, het is een dunne basis om op verder te gaan ..
Ik heb de infra intussen al geheel afgeschreven. De basis om verder te gaan lijkt me inderdaad veel te dun.
Goed geprobeerd, helaas verloren en daarmee is AGD nagenoeg opgehouden te bestaan. Laten ze de overige lopende projecten maar onderbrengen bij IVM.
pi_170727039
Ja, dat was wel direct het einde van AGD... Zonde, want Harm was erg enthousiast.
pi_170727224
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 15:21 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik heb de infra intussen al geheel afgeschreven. De basis om verder te gaan lijkt me inderdaad veel te dun.
Goed geprobeerd, helaas verloren en daarmee is AGD nagenoeg opgehouden te bestaan. Laten ze de overige lopende projecten maar onderbrengen bij IVM.
Maar hoe zit het dan met het onderzoek van de curator in Duitsland ? daar hebben we ook al in tijden niks van gehoord. Je zou zeggen dat wanneer je in 3 maanden tijd van 100k winst naar een verlies van 100k gaat dat de curator iets serieuzer onderzoekt, maar we hebben al een jaar(?) niks meer vernomen van de oosterburen. Faillissement in duitsland al afgesloten ?
pi_170727966
Harm was heel vasthoudend en stond volgens mij redelijk sterk. Weer een wijze les en extra ervaring dat het terug halen van geld meestal een wassen neus is. Zijn er voorbeelden van projecten waarbij de ondernemer met kwade opzet geld heeft opgehaald maar na faillissement geld is terug gekomen. Niet bij mijn defaults in ieder geval.
pi_170728040
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 16:56 schreef snoopy40 het volgende:
Harm was heel vasthoudend en stond volgens mij redelijk sterk. Weer een wijze les en extra ervaring dat het terug halen van geld meestal een wassen neus is. Zijn er voorbeelden van projecten waarbij de ondernemer met kwade opzet geld heeft opgehaald maar na faillissement geld is terug gekomen. Niet bij mijn defaults in ieder geval.
Bij mij ook niet. Daarom zijn goede zekerheden ook zo belangrijk. Zeker bij twijfelachtige projecten.
pi_170729315
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 14:50 schreef Incitatus3 het volgende:
Dat zou mij, maar gelukkig zit ik er niet in, erg nieuwsgierig maken naar (a) de reden voor het ontbinden van het afnamecontract en (b) de banden tussen koper en verkoper. Dit komt op mij toch over als een opzetje van de verkoper om ruim 200.000 veilig te stellen. Maar ik zie het vast helemaal verkeerd...
Ze hebben de schijn tegen in elk geval. In feite laat je vrijwillig je bedrijf klappen. Daar is vast een reden voor.
Schip ahoy!
pi_170731057
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:11 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ze hebben de schijn tegen in elk geval. In feite laat je vrijwillig je bedrijf klappen. Daar is vast een reden voor.
Weet niet of hij het vrijwillig heeft laten klappen,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 19:58:53 #236
466874 muis84L
Haec Libertais Ergo
pi_170731344
Bedankt allemaal voor de info. Wat gaat deze topics snel. Heb deze week mijn eerste investeringen gaan in projecten die mij persoonlijk aanstonden.

Ik blijf dit topic goed volgen. Goede info komt hier voorbij!
pi_170732509
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 19:58 schreef muis84L het volgende:
Bedankt allemaal voor de info. Wat gaat deze topics snel. Heb deze week mijn eerste investeringen gaan in projecten die mij persoonlijk aanstonden.

Ik blijf dit topic goed volgen. Goede info komt hier voorbij!
Welke waren dat, als ik dat mag weten?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 6 mei 2017 @ 21:06:35 #238
466874 muis84L
Haec Libertais Ergo
pi_170732925
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 20:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Welke waren dat, als ik dat mag weten?
Jazeker, twee stuks, beiden op GVE, het Psytrec project dat al een tijdje liep en onlangs is gesloten, en vandaag het Hillside project.

Ik ga proberen een mix op te bouwen tussen projecten met een duurzaam, maatschappelijk of projecten waar ik een soort van persoonlijke binding mee zou kunnen hebben. Zodat ik naast een stukje rendement ook het gevoel heb daadwerkelijk nog iets te kunnen bijdragen, voor wat het waard is.
pi_170736403
Vervroegde aflossing APOC Aviation (GVE).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 7 mei 2017 @ 07:12:28 #240
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170738322
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 14:55 schreef Thomas88 het volgende:
Voor degene die in het infra-project op Aygo zaten, 3 mei was een 'nieuwe' update.

Weet niet wat ik er van moet vinden, het is een dunne basis om op verder te gaan ..
Het is klote. Lijken geen steek verder de komen.
  zondag 7 mei 2017 @ 07:14:05 #241
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170738325
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 15:59 schreef crowdiefunder het volgende:
Ja, dat was wel direct het einde van AGD... Zonde, want Harm was erg enthousiast.
Hij is ook gestopt met hier posten. Klote voor hem ook om zo te moeten beginnen. Ik denk dat veel investeerders na Infra Union ook even afgewacht hebben met meer investeren bij AGD. Ik wel in ieder geval.
  zondag 7 mei 2017 @ 07:17:00 #242
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_170738327
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 23:55 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Vervroegde aflossing APOC Aviation (GVE).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die nieuwe lening kan ik wel eens mee gaan pakken :)
pi_170738507
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 23:55 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Vervroegde aflossing APOC Aviation (GVE).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zich goed nieuws. Ook ik wil wel overwegen met een volgend project mee te doen. Anderzijds is het vervelend om te zien dat de door GVE geboden financieringsoplossing blijkbaar niet heel passend is. Een hoog rendement betekent ook hoge financieringskosten voor APOC. Een doorlopend rekening courant krediet van een bank zou in mijn ogen beter passen (vloeken in de kerk!). Waarschijnlijk moet dat gecombineerd met een uitgifte van aandelen, of een achtergestelde (converteerbare) lening om de bank over de streep te trekken. Dat zou dan middels crowdfunding kunnen.
pi_170738920
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 23:55 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Vervroegde aflossing APOC Aviation (GVE).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inderdaad een prachtig resultaat!
Of de 23% helemaal klopt met de voorlooptijd en fee vraag ik mij af maar het blijft een prachtig resultaat. Verder een mooi bedrijf wat mooie resultaten boekt en afspraken nakomt.
Het trackrecord is bij het nieuwe project zeker een groot voordeel en ik verwacht dat het project ook redelijk snel zal vollopen.

Toch blijft het voor mij inprincipe een project met een hoog risico. Aflossing vrij, minimale zekerheden, paraplu van b.v.'s, geen hoofdelijke aansprakelijkheid, enz.

Ik denk er nog eens over na.
pi_170738929
Ik pak hilplant ook mee. Ik begreep van de week echter wel dat er een groot personeels te kort aan het ontstaan is in de sector omdat de arbeidsimigranten uit oost europa minder geneigd zijn hier naar toe te komen doordat het in hun eigen land ook economisch beter gaat en Nederlanders geen zin hebben om in de kas te werken.
pi_170743687
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 09:24 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik pak hilplant ook mee. Ik begreep van de week echter wel dat er een groot personeels te kort aan het ontstaan is in de sector omdat de arbeidsimigranten uit oost europa minder geneigd zijn hier naar toe te komen doordat het in hun eigen land ook economisch beter gaat en Nederlanders geen zin hebben om in de kas te werken.
MIjnheer007.

Er werken heel veel scholieren 60+ in aantal die graag wat bij willen verdienen. Aanbod van scholieren is groot. Sommigen werken er al 4 jaar of langer. De bedoeling is dat scholieren circa 350 uur werken/jaar. Dus circa 45 zaterdagen en enkele dagen gedurende de vakanties.
Hierdoor komt er ook een soort routine bij de scholieren.

[ Bericht 6% gewijzigd door bambricks op 07-05-2017 14:21:08 ]
pi_170743876
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk echt dat je er naast zit. Bij glastuinbouwbedrijven​ zit dat echt niet standaard in het pakket maar dit zijn zeer kostbare en specialistische verzekeringen, vandaar dat veel bedrijven ze niet hebben. Dat geeft niet als je dan maar als bedrijf zorgt voor een goede buffer voor als het onverhoopt toch eens mis gaat.
Horsemen:

Ik ben bekend met Hillplant en John. Het zijn serieuze mensen en ik weet van hun dat ze een
glasverzekering hebben.
Ik heb zelf nu ook geinvesteerd. Trouwens ik had al een crowdfundinglening bij hun lopen (3 jaar nu) en betalen zeer correct.
  zondag 7 mei 2017 @ 14:35:03 #248
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170744255
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 09:24 schreef Mynheer007 het volgende: en Nederlanders geen zin hebben om in de kas te werken.
Dat is echt de grootste bullshit die ik gelijk uit de wereld wil halen. Waar deze fabel vandaan komt is mij echt een raadsel.
pi_170744873
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 14:17 schreef bambricks het volgende:

[..]

Horsemen:

Ik ben bekend met Hillplant en John. Het zijn serieuze mensen en ik weet van hun dat ze een
glasverzekering hebben.
Ik heb zelf nu ook geinvesteerd. Trouwens ik had al een crowdfundinglening bij hun lopen (3 jaar nu) en betalen zeer correct.
Oké, bedankt voor de info!
pi_170749146
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 14:35 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dat is echt de grootste bullshit die ik gelijk uit de wereld wil halen. Waar deze fabel vandaan komt is mij echt een raadsel.
Het is toch iets dat regelmatig wordt genoemd door mensen uit het veld en zelf heb ik er geen zicht op.

http://www.bndestem.nl/br(...)uw-nijpend~a51a8743/
pi_170750317
Ben even weg geweest en zie nu dat de paddestoelen man van KOM gemeld heeft dat hij in het buitenland is en daarom zijn termijn niet kan betalen. Volgens mij heeft hij dat zelfde trucje als ik me goed herinner al eens eerder uitgevoerd.
Wederom natuurlijk een kul reden met de huidige digitale betaal methoden.

Of gaat deze man nog steeds met een tiet met geld over straat?.
pi_170750554
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 17:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ben even weg geweest en zie nu dat de paddestoelen man van KOM gemeld heeft dat hij in het buitenland is en daarom zijn termijn niet kan betalen. Volgens mij heeft hij dat zelfde trucje als ik me goed herinner al eens eerder uitgevoerd.
Wederom natuurlijk een kul reden met de huidige digitale betaal methoden.

Of gaat deze man nog steeds met een tiet met geld over straat?.
KoM had toen aangegeven een automatische incasso in te stellen. Is blijkbaar niet gebeurd
  zondag 7 mei 2017 @ 19:51:42 #253
466874 muis84L
Haec Libertais Ergo
pi_170755180
Ik ben toch benieuwd na het een tijdje volgen van dit topic, wat is jullie wekelijkse tijdsbesteding aan "crowdfunding"? Dit vraag ik vooral omdat ik onder de indruk ben van hoe goed jullie op de hoogte zijn van bepaalde projecten, danwel uitzoeken hoe het bij bepaalde leners zit.
  zondag 7 mei 2017 @ 20:53:39 #254
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_170757275
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 23:55 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Vervroegde aflossing APOC Aviation (GVE).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi! Ging er ook al stiekum van uit omdat dat zo specifiek in de aanvraag werd vermeld wat er zou gebeuren bij een versnelde aflossing.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zondag 7 mei 2017 @ 21:18:15 #255
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170758225
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 17:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ben even weg geweest en zie nu dat de paddestoelen man van KOM gemeld heeft dat hij in het buitenland is en daarom zijn termijn niet kan betalen. Volgens mij heeft hij dat zelfde trucje als ik me goed herinner al eens eerder uitgevoerd.
Wederom natuurlijk een kul reden met de huidige digitale betaal methoden.

Of gaat deze man nog steeds met een tiet met geld over straat?.
Ik probeerde er dit en het vorige topic op na te zoeken, maar kan betreffende posts niet vinden. Ook heb ik geen mail van KOM gehad hierover. Iemand die me even naar de juiste post wil wijzen?
pi_170758894
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 21:18 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik probeerde er dit en het vorige topic op na te zoeken, maar kan betreffende posts niet vinden. Ook heb ik geen mail van KOM gehad hierover. Iemand die me even naar de juiste post wil wijzen?
Ik heb wel netjes van KoM een mail ontvangen met de melding dat er een update bij het desbetreffende project is geplaatst.
Om dit soort mailtjes te ontvangen moet je die functie wel aanvinken in je profiel. Misschien staat dit bij jou uit?
pi_170758913
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 17:20 schreef djh77 het volgende:

[..]

KoM had toen aangegeven een automatische incasso in te stellen. Is blijkbaar niet gebeurd
Of hij had onvoldoende saldo.
pi_170759074
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 19:51 schreef muis84L het volgende:
Ik ben toch benieuwd na het een tijdje volgen van dit topic, wat is jullie wekelijkse tijdsbesteding aan "crowdfunding"? Dit vraag ik vooral omdat ik onder de indruk ben van hoe goed jullie op de hoogte zijn van bepaalde projecten, danwel uitzoeken hoe het bij bepaalde leners zit.
Ik denk dat ik er wel, op werkdagen, gemiddeld 2 a 3 uur per dag mee bezig ben. Soms 5 minuten op een dag en soms ben ik zomaar een halve dag onder de pannen.
  zondag 7 mei 2017 @ 21:48:30 #259
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_170759596
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 21:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb wel netjes van KoM een mail ontvangen met de melding dat er een update bij het desbetreffende project is geplaatst.
Om dit soort mailtjes te ontvangen moet je die functie wel aanvinken in je profiel. Misschien staat dit bij jou uit?
Nu je het zegt, die zit ongelezen in mijn prullenbak. Waarschijnlijk iets te snel op delete gedrukt nu ik crowdfunding op een lager pitje heb gezet.
pi_170759829
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 21:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat ik er wel, op werkdagen, gemiddeld 2 a 3 uur per dag mee bezig ben. Soms 5 minuten op een dag en soms ben ik zomaar een halve dag onder de pannen.
Maar dan moet je er 1000en per dag insteken wil het rendabel zijn. Als ik naar mijn eigen uurloon kijk tenminste. Maargoed, ik deed GVE e.d. hobbymatig. Het p2p lenen gaat me wel om het rendement.
pi_170760926
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 21:52 schreef OOST het volgende:

[..]

Maar dan moet je er 1000en per dag insteken wil het rendabel zijn. Als ik naar mijn eigen uurloon kijk tenminste. Maargoed, ik deed GVE e.d. hobbymatig. Het p2p lenen gaat me wel om het rendement.
Ik doe Crowdfunding ook omdat ik het leuk vindt om te doen maar het moet uiteraard wel een acceptabel rendement opleveren. Verder doe ik uiteraard niet alleen Crowdfunding maar in allerlei investeringen/beleggingen, gelukkig kosten die (door elkaar genomen) wat minder tijd ;)
pi_170766415
De top 10 van week 18:
  maandag 8 mei 2017 @ 08:25:10 #263
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170766918
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 17:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ben even weg geweest en zie nu dat de paddestoelen man van KOM gemeld heeft dat hij in het buitenland is en daarom zijn termijn niet kan betalen. Volgens mij heeft hij dat zelfde trucje als ik me goed herinner al eens eerder uitgevoerd.
Wederom natuurlijk een kul reden met de huidige digitale betaal methoden.
September 2016 is ditzelfde gebeurt.
Tot nooit .......
  maandag 8 mei 2017 @ 09:23:33 #264
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_170767576
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 16:36 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Het is toch iets dat regelmatig wordt genoemd door mensen uit het veld en zelf heb ik er geen zicht op.

http://www.bndestem.nl/br(...)uw-nijpend~a51a8743/
Ja dat komt omdat ze lonen vragen die gebaseerd zijn op Poolse lonen en de telers hierop zijn gaan zitten. Het is echt de grootste onzin. Hier in de kassen (mijn vriendin werkt in de Orchideeën) werken ALLEEN voor een overgrote deel alleen maar Polen en daar worden ze ook op geselecteerd vooral omdat de huisvesting vaak (illegaal) gebeurd op het terrein zelf.

Zie ook de reacties onder het bericht.

Edit:
De andere kant moet je ook belichten; de bedrijven zijn verplicht om HELE grote investeringen te doen; de zogenaamde 'gesloten watersysteem' komt er aan en sommige telers gaan dat niet trekken; dan moet je dus snijden in de kosten. Een groot gedeelte is personeelskosten. Daarnaast mogen ze sommige middelen niet meer gebruiken die in Afrika veelveuldig worden gebruikt het is rijnse competitievervalsing maar Europa / Nederland doet er niets aan omdat ze de westlanders en de kassen bij Gouda liever kwijt zijn dan rijk. Zie: https://www.businessinsid(...)r-uit-afrika-617821/

[ Bericht 3% gewijzigd door xzaz op 08-05-2017 09:29:31 ]
pi_170769332
Een nieuwe Collin waarvan ik even niet weet of hij hier al voorbij gekomen is:
Leningaanvrager: Soleo Contact Centers
Doel van de lening: Uitbreidingsfinanciering
Leningbedrag: ¤ 300.000
Rente: 8,00 %
Looptijd: 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/soleo-contact-centers/

Stapelfinanciering met o.a. de Rabo, die alle zekerheden heeft. Zekerheden crowd: 0.
Ik laat hem graag aan mij voorbij gaan.
Overigens staan er nu drie projecten open bij Collin. Ik kan mij niet herinneren dit eerder gezien te hebben.
pi_170770075
Bijzonder inderdaad dat de projecten bij Collin nu ook even minder snel vollopen. Mogelijk door de meivakantie. GVE had al langer te kampen met onvoldoende/kritischer investeerders, en zal het met de grote projecten Hillside en binnenkort APOC van 1M ook moeilijk krijgen verwacht ik. Hoewel APOC waarschijnlijk wel kan rekenen op herhalingsinvesteringen vanwege de vervroegde aflossing.
  maandag 8 mei 2017 @ 11:53:55 #267
454405 escortmk2
petrolhead
pi_170770323
Dat al die projecten niet blind binnen een paar minuten worden volgestort, is alleen maar een gezonde ontwikkeling, dat zou alle betrokkenen scherp moeten houden.
pi_170770660
Ik heb het idee dat bij Collin veel investeerders zitten die alleen via Collin investeren. Maar ook bij deze groep Collin investeerders zullen er inmiddels veel investeerders zijn die wel eens een defaultje meegemaakt hebben.
Daarna kijk je natuurlijk beter naar de zekerheden en levensvatbaarheid bedrijf en vertrouw je niet meer alleen op de opgeleukte voorstellen van Collin en haar CF coaches.
Bij deze 3 openstaande projecten zijn er alleen wat zekerheden bij de zonnebanken meneer. Maar de zonnebank business heeft niet zo'n beste naam.
Dus deze drie omvangrijke projecten zullen het moeilijk krijgen om vol te stromen. Ik vermoed dat de zonnebanken meneer uiteindelijk met een kleiner bedrag genoegen gaat nemen en eventueel later terug komt met een vervolg lening.
pi_170770841
Ook maar een samenvatting:

-Start met crowdfunding juli 2014
-2 platformen (GVE (72) en AGD (2))
-74 projecten met 3684 termijnen (gemiddeld net geen 50 maanden)

-1 project in problemen (Infraunie op AGD al volledig afgeschreven)
-2 projecten met een uitgestelde aflossing (rente loopt door maar de aflossingen zijn tijdelijk gestaakt)
-3 succesvolle projecten (geld volledig terug ontvangen verwachting voor 2017 is totaal 14 succesvolle projecten)
-1 project met extra rendement (incentive hier op FOK verkocht)

rendement volgens GVE:
Jaarlijks rendement van uw portefeuille Peildatum 1-4-2017

Bruto rendement 7,44%

Bruto rendement na aftrek fee 6,89%

Netto rendement (na aftrek fee en achterstand) 6,89%

Ik heb vooraf bepaald dat ik max 5k eigen geld hierin wil steken (en alle terugbetalingen gebruik ik voor nieuwe projecten), hier zit ik na 3 jaar nog niet aan. En (voor mij) interessante projecten komen minder snel voorbij dan het geld terugkomt op dit moment.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_170770937
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 14:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik ben bekend met Hillplant en John. Het zijn serieuze mensen en ik weet van hun dat ze een
glasverzekering hebben.
Ik heb zelf nu ook geinvesteerd. Trouwens ik had al een crowdfundinglening bij hun lopen (3 jaar nu) en betalen zeer correct.


Oké, bedankt voor de info!
Ik zou best bij Hillplant willen investeren maar ik vind de rente veel te laag.Ik wil wel mee doe als de rente omhoog gaat naar 7 a 8 %.

Aan het trage vollopen te zien denken meer mensen er zo over. Met een rente verhoging naar 5.5% /6.5% gaat hij ook niet volkomen. Wil men echt het geld ophalen dan zal men in het wat hogere rente segment moeten gaan zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-05-2017 12:44:56 ]
  maandag 8 mei 2017 @ 12:34:47 #271
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170771162
quote:
99s.gif Op maandag 8 mei 2017 12:19 schreef CaLeX het volgende:
74 projecten met 3684 termijnen (gemiddeld net geen 50 maanden)

Ik heb vooraf bepaald dat ik max 5k eigen geld hierin wil steken (en alle terugbetalingen gebruik ik voor nieuwe projecten), hier zit ik na 3 jaar nog niet aan.
Als je 100 euro per project inlegt (minder mag toch niet?)
Dan zit je toch al op 5k of ben ik gek.
Tot nooit .......
pi_170771546
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 12:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je 100 euro per project inlegt (minder mag toch niet?)
Dan zit je toch al op 5k of ben ik gek.
Hij is al bijna 3 jaar bezig, dus een groot deel is al terugbetaald en opnieuw geïnvesteerd.
pi_170771849
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 12:09 schreef NaRegenDeZon het volgende: Ik vermoed dat de zonnebanken meneer uiteindelijk met een kleiner bedrag genoegen gaat nemen en eventueel later terug komt met een vervolg lening.
Dat zou zomaar kunnen. Voor het doel waarvoor hij leent, zou hij sowieso beter in tranches kunnen lenen. Dat houdt hem ook wat scherper ten aanzien van de ballotage :) Een beetje kritisch blijven bij wie je zo'n geleasde zonnebank neerzet.........

Maar wellicht is dat kostbaarder (en tijdrovender) dan een lening ineens.
Pecunia non olet
pi_170772402
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 12:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als je 100 euro per project inlegt (minder mag toch niet?)
Dan zit je toch al op 5k of ben ik gek.
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 12:54 schreef Benger het volgende:

[..]

Hij is al bijna 3 jaar bezig, dus een groot deel is al terugbetaald en opnieuw geïnvesteerd.
Dit dus, ik zie CF hetzelfde als aandelen. Er zullen er een aantal het wat minder goed doen, maar het gaat om het hele plaatje. Ik heb een investering gedaan van 5k en aan het einde van de rit zien we wel hoeveel rendement er daadwerkelijk is. Het is en blijft gelul in de marge natuurlijk, maar het is wel een leuke hobby
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_170773210
Nieuwe op FNC: Een winst van 150-200k, maar geen EV:
pi_170773675
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:19 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op FNC: Een winst van 150-200k, maar geen EV:
[ afbeelding ]
Inderdaad vreemd. Is wel registeraccountant en heeft 6 jaar bij DNB/AFM gewerkt.(bron LinkedIn) Zit misschien op de een of andere manier in de positie dat hij veel prive uitgaven heeft. Denk dat hij zich niet voor die 15k failliet zal laten gaan met het al de ellende eromheen. In deze branche failliet dan kom je niet meer aan de bak. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat dit geld terug komt ondanks de vreemde cijfers.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-05-2017 14:46:38 ]
pi_170773967
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Inderdaad vreemd. Is wel registeraccountant en heeft 6 jaar bij DNB/AFM gewerkt.(bron LinkedIn) Zit misschien op de een of andere manier in de positie dat hij veel prive uitgaven heeft. Denk dat hij zich niet voor die 15k failliet zal laten gaan met het al de ellende eromheen. In deze branche failliet dan kom je niet meer aan de bak. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat dit geld terug komt ondanks de vreemde cijfers.
Wat je zegt klinkt logisch en toch zou ik hem niet meenemen. De man kan wel een gokverslaving hebben en/of een paar ex-vrouwen en dan is de logica al gauw ver zoek. En het kan natuurlijk niet dat er geen cijfers zijn over 2016 :r
Pecunia non olet
pi_170773988
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:38 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Inderdaad vreemd. Is wel registeraccountant en heeft 3 jaar bij AFM gewerkt.(bron LinkedIn) Zit misschien op de een of andere manier in de positie dat hij veel prive uitgaven heeft. Denk dat hij zich niet voor die 15k failliet zal laten gaan met het al de ellende eromheen. In deze branche failliet dan kom je niet meer aan de bak. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat dit geld terug komt ondanks de vreemde cijfers.
Laat ik even cynisch zijn: Blaricum is een dure plek om te wonen, Meneer werkt vanuit huis en wil, net als de buren, ook Sonos door zijn hele huis. Is toch best prijzig...

Even serieus: 15k is de winst van 1 maand, dat moet hij toch zo kunnen betalen? Eigen vermogen en schulden verslechteren ieder jaar, waarschijnlijk in 2016 ook weer (mijn aanname bij gebrek aan 2016 cijfers). Voor mij veel te veel rode vlaggen. :W
pi_170774097
Duur huis in Blaricum:


Ook actief voor een Stichting (stichting 'Preek van de Week'):
quote:
DOELSTELLING EN BELEID
Doelstelling van de stichting is het uitdragen van het Evangelie, met het benutten van de digitale mogelijkheden, met name door het zo veel mogelijk en ten minste wekelijks langs digitale weg verspreiden en ter beschikking stellen van Bijbelstudies en meditaties en pastorale zorg; alles in de ruimste zin van het woord.
pi_170774490
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:55 schreef djh77 het volgende:
Doelstelling van de stichting is het uitdragen van het Evangelie, met het benutten van de digitale mogelijkheden, met name door het zo veel mogelijk en ten minste wekelijks langs digitale weg verspreiden en ter beschikking stellen van Bijbelstudies en meditaties en pastorale zorg; alles in de ruimste zin van het woord.
Helft van de centen gaat naar de kerk O-)
pi_170775120
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 15:07 schreef Certeco het volgende:

[..]

Helft van de centen gaat naar de kerk O-)
ik neem hem voor een klein bedrag mee en zal jullie op de hoogte houden. :)
  maandag 8 mei 2017 @ 15:37:55 #282
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170775299
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 15:07 schreef Certeco het volgende:

[..]

Helft van de centen gaat naar de kerk O-)
Centen? Je kan er gewoon een miljard overboeken hoor.
Tot nooit .......
  maandag 8 mei 2017 @ 16:23:29 #283
454405 escortmk2
petrolhead
pi_170776376
Wat zou "Borgsteller: Hoofdelijk bij wet" betekenen?

Er lijken wat nieuwe borgsteller-categorieen gebruikt te worden bij FNC, maar een uitleg zie ik nergens staan. En aannames maak ik al genoeg bij FNC.

Edit: krijg nou wat. Ook bij al lopende projecten zijn deze termen veranderd.
pi_170776546
quote:
12s.gif Op maandag 8 mei 2017 16:23 schreef escortmk2 het volgende:
Wat zou "Borgsteller: Hoofdelijk bij wet" betekenen?

Er lijken wat nieuwe borgsteller-categorieen gebruikt te worden bij FNC, maar een uitleg zie ik nergens staan. En aannames maak ik al genoeg bij FNC.

Edit: krijg nou wat. Ook bij al lopende projecten zijn deze termen veranderd.
Dat zal de hoofdelijke aansprakelijkheid zijn die voortvloeit uit de wet voor eenmanszaken, maatschappen en vof's en commanditaire vennootschappen. Goed dat ze de gebruikte termen gaan verduidelijken, momenteel zijn die erg verwarrend. Het zou wel handig zijn als ze ergens een uitleg zouden geven van de gebruikte termen.
pi_170776832
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 16:31 schreef Certeco het volgende:

[..]

Dat zal de hoofdelijke aansprakelijkheid zijn die voortvloeit uit de wet voor eenmanszaken, maatschappen en vof's en commanditaire vennootschappen. Goed dat ze de gebruikte termen gaan verduidelijken, momenteel zijn die erg verwarrend. Het zou wel handig zijn als ze ergens een uitleg zouden geven van de gebruikte termen.
Op zich is verduidelijken niet erg. Echter is het zo dat van de AFM de pitches bewaard moeten worden zoals getoond aan de investeerders. Het is dus streng verboden met terugwerkende kracht iets te wijzigen zonder aantekening dat er iets gewijzigd is in de pitch. Het origineel moet zichtbaar blijven.
pi_170777803
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170778216
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 17:33 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze organisatie heeft al een eerdere CF lening lopen.
https://www.collincrowdfund.nl/memphys/

Ik krijg het gevoel bij deze organisatie dat ze in geldnood zitten. In de eerste tranch is 250.000 geleend en nu weer 200.000. Wel positief is dat de Rabobank wordt afgelost zodat de investeerders eerste in de rij zijn mocht het misgaan, maar de vraag is op wiens initiatief het is om deze lening af te lossen?
pi_170778325
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 17:52 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Deze organisatie heeft al een eerdere CF lening lopen.
https://www.collincrowdfund.nl/memphys/

Ik krijg het gevoel bij deze organisatie dat ze in geldnood zitten. In de eerste tranch is 250.000 geleend en nu weer 200.000. Wel positief is dat de Rabobank wordt afgelost zodat de investeerders eerste in de rij zijn mocht het misgaan, maar de vraag is op wiens initiatief het is om deze lening af te lossen?
Zowel de winst 2016 als de doorlooptijd van de debiteuren vallen zwaar tegen. Hopelijk voor hen slaagt deze lening (hopelijk ook voor de investeerders van de eerste lening).
Pecunia non olet
pi_170778357
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 17:56 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zowel de winst 2016 als de doorlooptijd van de debiteuren vallen zwaar tegen. Hopelijk voor hen slaagt deze lening (hopelijk ook voor de investeerders van de eerste lening).
2015 : ... prognosticeert voor 2016 een omzet van ruim ¤ 1.100.000,- en een netto resultaat van minimaal ¤ 250.000,-.

2017 : Er is in 2016 na een omzet van ¤ 804.000,- een winst gerealiseerd van ¤ 23.000,-

Valt inderdaad behoorlijk tegen maar ook weinig uitleg voor tegenvallende cijfers ( behalve de duur behandelingstraject die langer is dan verwacht )
pi_170779939
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 13:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat zou zomaar kunnen. Voor het doel waarvoor hij leent, zou hij sowieso beter in tranches kunnen lenen. Dat houdt hem ook wat scherper ten aanzien van de ballotage :) Een beetje kritisch blijven bij wie je zo'n geleasde zonnebank neerzet.........

Maar wellicht is dat kostbaarder (en tijdrovender) dan een lening ineens.
Uit veelgestelde vragen Collin SunLightShop tav voorfinanciering verhuur zonnebanken.
Vraag Investeerder – XXXX 08-05-2017 13:17
U schrijft: Wij beschikken over een forse portefeuille aan opdrachten voor Hapro Luxura zonnebanken, die op korte termijn uitgeleverd gaan worden. Kunt u ook aan ons potentiële investeerders inzicht geven in het bedrag aan getekende orders en daarmee samenhangend het bedrag aan zonnebanken dat komende 6 maanden zeker uitgeleverd wordt
.

Antwoord Ondernemer P.J. XXXXXXX 08-05-2017 14:11
Beste Investeerder,
Wij beschikken over een 30-tal getekende opdrachten, die bij elkaar goed zijn voor een omzet in de groep van ca. ¤ 550.000,- aan uit te leveren apparaten. Dit betreft alleen de omzet die wij kunnen realiseren dankzij de verhuurmogelijkheid die wij door de crowdfunding lening kunnen aanbieden aan onze klanten
.

Het lijkt erop dat dit bedrag nu nodig is. Of er meer tranches komen zal de toekomst wel uit wijzen.
De zekerheden zijn bij dit project redelijk aanwezig.
Ik ben hier wel ingestapt.
pi_170780532
Ook de banken beginnen weer steeds meer hun best te doen om financieringen binnen te halen. Er was vandaag een algemene zakelijke mailing van de ING met daarin o.a. "Binnen 24 uur een offerte, binnen 48 uur uitbetaald". Dat was een paar jaar geleden wel anders.


https://www.ing.nl/zakeli(...)n_Check_mei2017&OTI=

Duidelijk waardoor het gemiddelde niveau van de projecten omlaag gaat.
pi_170780926
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 13:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat zou zomaar kunnen. Voor het doel waarvoor hij leent, zou hij sowieso beter in tranches kunnen lenen. Dat houdt hem ook wat scherper ten aanzien van de ballotage :) Een beetje kritisch blijven bij wie je zo'n geleasde zonnebank neerzet.........

Maar wellicht is dat kostbaarder (en tijdrovender) dan een lening ineens.
proberen er afspraken over te maken met Collin
pi_170781332
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 17:58 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

2015 : ... prognosticeert voor 2016 een omzet van ruim ¤ 1.100.000,- en een netto resultaat van minimaal ¤ 250.000,-.

2017 : Er is in 2016 na een omzet van ¤ 804.000,- een winst gerealiseerd van ¤ 23.000,-

Valt inderdaad behoorlijk tegen maar ook weinig uitleg voor tegenvallende cijfers ( behalve de duur behandelingstraject die langer is dan verwacht )
Ik zit in de eerste Memphys, laat deze aan me voorbij gaan. Ik wil voor de spreiding niet te veel in een bedrijf hebben.
Positief is dat de Rabo eruit gaat. Feitelijk wordt er dus netto maar 100K bij geleend waarvan 40k wordt geïnvesteerd in nieuwe trajecten die extra inkomsten creëren.
Bij de eerste lening waren de borgstellingen nog van materiële waarden nu van morele waarde. Wat ik me afvraag is of dit komt doordat de borgstellingen van de eerste lening voorgaan op die van de tweede lening zodat er weinig over blijft om bij de tweede lening materieel borg te staan of omdat de heren "armer" zijn geworden door verdere investeringen in hun bedrijf?
pi_170782647
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 19:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wat ik me afvraag is of dit komt doordat de borgstellingen van de eerste lening voorgaan op die van de tweede lening zodat er weinig over blijft om bij de tweede lening materieel borg te staan of omdat de heren "armer" zijn geworden door verdere investeringen in hun bedrijf?
Ik denk beide...........
Ik sla hem over, zit al in de eerste lening en had dat niet gedaan als ik toen een glazen bol had gehad }:|

De zonnebanken zie ik daarentegen wel zitten, maar dan vooral door de zekerheden.
Pecunia non olet
pi_170782955
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 19:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Bij de eerste lening waren de borgstellingen nog van materiële waarden nu van morele waarde. Wat ik me afvraag is of dit komt doordat de borgstellingen van de eerste lening voorgaan op die van de tweede lening zodat er weinig over blijft om bij de tweede lening materieel borg te staan of omdat de heren "armer" zijn geworden door verdere investeringen in hun bedrijf?
Volgens mij betekent de tweede borgstelling dat ze voor een groter bedrag borg moeten staan dan ze hebben. Ze zijn niet per se armer geworden, het bedrag waar voor ze borg staan gaat omhoog. Volgens mij is er geen volgorde. Dat betekent dat bij het doorgaan van deze lening er ook onvoldoende vermogen is voor de borgstelling van de eerste lening.
pi_170787095
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 20:28 schreef Benger het volgende:

[..]Volgens mij is er geen volgorde. Dat betekent dat bij het doorgaan van deze lening er ook onvoldoende vermogen is voor de borgstelling van de eerste lening.
Die gedachte kan ik niet helemaal volgen. De borgstelling uit de eerste lening gaat sowieso voor (want ouder). In theorie zou er net voldoende vermogen kunnen zijn voor de eerste, maar niet meer voor de tweede. Het kan ook allemaal weg zijn natuurlijk.

De aflossingen op de eerste lening komen trouwens ook weer ten goede aan de tweede lening, als er een overschot aan vermogen zou zijn ontstaan.
Pecunia non olet
pi_170789232
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 22:21 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die gedachte kan ik niet helemaal volgen. De borgstelling uit de eerste lening gaat sowieso voor (want ouder).
Ik zie zo gauw niet waarom een oudere borgstelling voor een nieuwere gaat, maar je kan gelijk hebben.
Bedenk wel dat het bij crowdfunding mogelijk niet hetzelfde geregeld is als bij normale leningen.
  dinsdag 9 mei 2017 @ 00:01:55 #298
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170789835
Volgens mij is er 1 stichting derdengelden, derdenverpandingen of hoe die ook heet die twee leningen heeft. De stichting heeft 1 vordering voor het totale openstaande bedrag, er is dus geen eerste of tweede verpanding als het aan de curator ligt.

Eventuele volgorde van borgstellingen zullen in de statuten van de stichtingen moeten worden geregeld. Dat kan dus leuk worden bij een aantal projecten.
Tot nooit .......
pi_170790588
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 19:21 schreef Horsemen het volgende:
Ook de banken beginnen weer steeds meer hun best te doen om financieringen binnen te halen. Er was vandaag een algemene zakelijke mailing van de ING met daarin o.a. "Binnen 24 uur een offerte, binnen 48 uur uitbetaald". Dat was een paar jaar geleden wel anders.

https://www.ing.nl/zakeli(...)n_Check_mei2017&OTI=

Duidelijk waardoor het gemiddelde niveau van de projecten omlaag gaat.
Ook interessant om te zien is waar de bank de risico's ziet. Voor de volgende branches wil de bank een hogere zekerheid hebben. Deze risico's zijn wat mij betreft voor crowdfunding niet anders. Ik mis alleen de sportscholen en zonnestudio's ;)

quote:
ING hanteert een minimale solvabiliteit. Gemiddeld stellen wij de grens bij 25 tot 30%. Voor bepaalde sectoren vragen wij een hogere solvabiliteit:

Retail food 35%
Industrie 35%
Bouw 35%
Restaurants 40%
Recreatie 40%
pi_170791151
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 00:01 schreef Speekselklier het volgende:
Volgens mij is er 1 stichting derdengelden, derdenverpandingen of hoe die ook heet die twee leningen heeft. De stichting heeft 1 vordering voor het totale openstaande bedrag, er is dus geen eerste of tweede verpanding als het aan de curator ligt.

Eventuele volgorde van borgstellingen zullen in de statuten van de stichtingen moeten worden geregeld. Dat kan dus leuk worden bij een aantal projecten.
Volgens mij klopt dit en is er geen volgorde. Een aantal platformen heeft m.i. aangegeven dat de borg naar rato van de openstaande schuld wordt verrekend. Het kan ook zijn dat er bij 2 stichtingen derdengelden borg wordt gestaan. Dan wordt het helemaal feest. Wie het eerst de borg aanspreekt, wint????
pi_170791198
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 00:01 schreef Speekselklier het volgende:
Volgens mij is er 1 stichting derdengelden, derdenverpandingen of hoe die ook heet die twee leningen heeft. De stichting heeft 1 vordering voor het totale openstaande bedrag, er is dus geen eerste of tweede verpanding als het aan de curator ligt.

Eventuele volgorde van borgstellingen zullen in de statuten van de stichtingen moeten worden geregeld. Dat kan dus leuk worden bij een aantal projecten.
Volgens mij klopt dit ook.

Alleen KoM en in sommige situaties GvE geven tegenwoordig aan wat de volgorde is of geven in bijvoorbeeld een duidelijke splitsing aan welke zekerheden aan welk project toekomen. Zeker bij Collin is dit in mijn ogen een groot grijs gebied.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')