Allemaal bedankt voor de nuttige reacties!
quote:
Op dinsdag 2 mei 2017 07:00 schreef Sarabi het volgende:Welkom terug junkiexp
Doe je lichamelijke zwaar werk? Anders zijn die boterhammen misschien ook wel een beetje veel.
Mijn vriend die woog hetzelfde, bij dezelfde lengte en eet de helft daarvan. Hij is nu meer dan 20 kilo afgevallen in een half jaar.
Opzicht niet heel erg maar ben wel in totaal zo'n 12 uur van huis.
Ga rond 07:00 weg en kom meestal pas rond 19:00 uur thuis.
We eten thuis meestal rond tussen 20:30-21:30.
Als ik minder boterhammen eet heb ik echt honger einde van de middag, en dat is niet erg maar ik krijg hoofdpijn van honger en dat is wel erg.
quote:
Op dinsdag 2 mei 2017 07:35 schreef Cue_ het volgende:Hi junkie!
Met je huidige eetpatroon kom je dan ook nog steeds aan of ben je redelijk stabiel in gewicht?
Je zegt te willen stoppen, maar wat is je plan? Daar lees ik helaas weinig over.
Ga je helemaal niet meer tussendoor snacken en hoe ga je dat dan tegen in t weekend?
Wat ik altijd begrepen heb is cola zero ook niet goed (wel beter dan gewone).
Maar de vraag is, hoeveel drink je ervan per dag dan?
Misschien een idee om MyFitnessPal te installeren op je telefoon en daar eens een week zo goed mogelijk je huidige eetpatroon in vast te leggen. Info drinken, water, tussendoortjes, sauzen, etc.
Het plan is om gewoon te stoppen en het niet meer te doen.
1x in de week op vrijdagavond patat met een stuk vlees en een salade oid.
Doordeweeks geen bier meer drinken en gezond eten en op de calorieën letten.
Zit elke dag ook wel 1-2 biertjes op de zaak weg te drinken, is ook niet echt goed voor het gewicht natuurlijk.
Met mijn huidige eetpatroon ben ik redelijk stabiel in gewicht laatste paar jaar heel langzaam van 135 naar 140 gegaan dus dat valt mee.
Ik drink in de avond 1 liter Cola zero ongeveer.
Voor de rest water of Engelse thee zonder zoetje/suiker.
Ik heb een login aangemaakt op Voedingscentrum en daar kan ik per dag bijhouden wat ik eet.
Ook handig is dat je ziet wat je teveel of te weinig binnen krijgt aan diverse zaken.
quote:
Op dinsdag 2 mei 2017 07:47 schreef MutedFaith het volgende:Hi Junkiexp
Cola zero/light is prima. Daar zit je probleem niet.
Wat je voor jezelf moet bepalen is of het 'genieten' van gefrituurde rotzooi voor jou belangrijker is dan afvallen. Want dat is zo te lezen precies waar je probleem wel zit.
En dan beweer ik niet dat je helemaal geen friet, snacks of shoarma meer mag. Maar als je 't eet zal 't in beperktere mate moeten, als vervanging van je avondmaaltijd ipv er nog bij en zul je daar op voorhand al rekening mee moeten houden in wat je de rest van de dag eet.
Hoeveel noten gaan in die yoghurt? Wat doe je op je brood? Hie zijn je portied qua avondeten? Zoals hierboven al gezegd helpt t mensen vaak als ze zich bewust worden van hoeveel ze eigenlijk echt op een dag eten, en hoeveel dat dan teveel zou zijn. Zou dan ook zeker een paar weken alles wat je eet in een app als MFP tracken om duidelijkheid te krijgen.
Paar tips die ik zo op voorhand al heb:
- (Magere) kwark vult vaak beter en langer dan yoghurt. Havermout ipv noten scheelt al in kcal.
- 6 boterhammen is best veel voor iemand zonder lichamelijk zwaar beroep
- Ik mis een beetje de groenten in je verhaal.
Doe je ook nog iets aan sport of beweging?
Dat klopt, ik kan echt genieten van een lekkere vette hap.
Ik ben geen emo eter oid, maar wordt er gewoon blij van om lekker te eten.
Mij hoef je niet mee te nemen naar een 5 sterren restaurant maar gewoon naar De Beer, lekkere spare ribs oid
In die yoghurt gaat 30 gram rozijnen, 10 gram hazelnoten en 10 gram walnoten.
Samen met die yoghurt is dat iets van 350 calorieën.
Op brood eet ik kipfilet, 20+ smeerkaas, gekookt ei of halvajam.
Avondeten eet ik de helft meer dan mijn vriendin, maar dat is niet echt een grote eter.
Als we een gerecht voor 3 personen eten dan gaat het meestal samen op en dan voor mij het grootste deel.
Dan eet mijn zoon van 1 jaar oud wel mee maar dat is niet echt noemenswaardig.
Zoals gezegd ben ik begonnen bij het voedingscentrum met de Eetmeter om alles bij te houden, schept een hoop duidelijkheid inderdaad.
Overdag eet ik geen groenten, wel in de avond en dan zit het dus in een prakkie of een ovenschotel of in een salade.
Ben ook niet echt een groente eter, maar doe het wel voor de gezondheid.
Zie boven wat betreft die boterhammen, die heb ik nu nog echt nodig, ik at er eerst 8-10 dus dit is al een hele verbetering

Ik liep hard toen ik 125kg was, maar dat ga ik nu niet meer doen want ben met dit gewicht bang voor blessures en heb een eigen zaak dus thuiszitten is geen optie.
Maar is uiteindelijk wel het doel, ik probeer nu veel buiten te wandelen al dan niet met vrouw en kind en heb een kinderzitje in bestelling staan zodat we ook met z'n 3en fietstochten kunnen gaan maken.
Zou ook graag 1x per week zwemmen maar daar heb ik de tijd niet echt voor, werk meestal 6 dagen per week.
quote:
Op dinsdag 2 mei 2017 08:37 schreef Rauw. het volgende:[..]
Paar dingen die mij opvallen waar je iets moet veranderen aan je mindset om succesvol te zijn;
"ik vind gezond eten niet lekker"
- Alsof je al het gezonde eten van de wereld al eens gehad hebt, geef het ten minste een kans.
ik dacht ook nooit van gezonde maaltijden te houden, terwijl ik nu vaak relatief simpel iets
heerlijks en gezonds kook.
"ik kan er niet van genieten en dat vind ik belangrijk bij eten"
- Probeer je in te stellen om de volle 600kcal te genieten, want jij kan dat, als je graag wil afvallen natuurlijk.
"Ik rijd 80.000-100.000 km per jaar
dus onderweg wordt er ook nog wel eens een saucijzenbroodje oid gehaald langs de baan."
- Ik kom uit een soortgelijke situatie, heb 4 jaar lang 80.000+ km per jaar gereden, en de keren dat ik een saucijzenbroodje nam onderweg zijn serieus op 1 hand te tellen. Zelfs voor ik begon met afvallen.
Wat helpt; Merkloze pomp van de snelweg af kiezen (bespaart ook euro's als je geen tankpas hebt).
En mocht je echt "honger" krijgen onderweg; Flesje water en een kauwgom, mindtricks.
Ik heb al veel gezond gekookt en geprobeerd maar vind het altijd tegenvallen.
Daarnaast ga ik geen 12 ingrediënten halen voor een recept met allerlei zaken die ik nooit gebruik, kruiden die ik dan na een jaar weggooi bijvoorbeeld.
De winter gaat wel, dan is het boerenkool, zuurkool e.d. en dat is allemaal prima weg te krijgen.
Maar de zomer en dan vooral als het warm is vind ik dat echt wel lastig.
Lust b.v. al geen paprika en tomaat om maar een voorbeeld te noemen.
En iets tegen mijn zin ga eten dat ga ik niet doen, dan smeer ik wel een boterham.
Ik ga dus bij de Tango waar je dus bij de pomp afrekent met je tankpas, en dan loop ik toch even naar binnen omdat ik toch sigaretten ga halen en dan is het snel meegenomen.
Maar ik moet daar inderdaad mee stoppen, scheelt een hoop geld overigens.
Maar het is geen excuus maar soms heb ik niet ontbeten doos de stress soms 's ochtends en dan heb ik wel honger en dan loopt dit voor mij hierop uit.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019