abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 18 april 2017 @ 08:03:32 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170300060


Na al een paar keer vragen voorbij te hebben zien komen van Fokkers op zoek naar gereedschap is het misschien handig een centraal topic hiervoor te hebben.

Et voila!

Stel; je bent op zoek naar een boormachine, decoupeerzaag of schuurmachine!

Je kunt verschillende dingen doen:

• Je kunt je in de bouwmarkt laten verleiden door de verkoper om te kiezen voor het apparaat waar hij het meeste aan verdient.
• Je kunt het aan de K&W'ers vragen! Dan heb je niet alleen de theorie maar vaak ook nog eens praktijkervaringen :Y

Topic-chain pagina om alle vorige delen nog eens op het gemak na te lezen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170301077
Bedankt voor alle tips nog, heb gisteren deze besteld:

Bosch GSR 10.8

Maar zag vandaag op ibood toevallig deze voorbij komen:

Bosch GSB 18

Is die tweede bij nader inzien niet een betere optie nog? Net wat krachtiger, maar wel wat zwaarder.
  Knikkerking dinsdag 18 april 2017 @ 10:03:19 #3
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170301307
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:46 schreef archito het volgende:
Bedankt voor alle tips nog, heb gisteren deze besteld:

Bosch GSR 10.8

Maar zag vandaag op ibood toevallig deze voorbij komen:

Bosch GSB 18

Is die tweede bij nader inzien niet een betere optie nog? Net wat krachtiger, maar wel wat zwaarder.
Dat is nogal een verschil ;)

Ik zou beide nemen: de lichte (wat je gisteren heb gekocht, is trouwens écht een super fijn ding!) voor het lichte werk, en die GSB (is een klopboor) voor het zware schroef/boorwerk +natuurlijk om te boren in steen.

Bij de tekst op iBood staat trouwens dat er een L-boxx bij zit, maar op de foto's is die niet te zien...

"en een L-Boxx koffer om hem in op te bergen."



[edit]

Ik wil je niet op kosten jagen, maar het is sowieso erg fijn om 2 machines te hebben: 1 om te boren, en de ander om te schroeven. Zo hoef je bij een klus niet steeds te wisselen. Werkt erg fijn, en zo krijg je misschien wel nog meer zin in andere klussen ^O^

Bovendien zijn de lichtere werkjes prima te doen met dat 10,8v machientje, dus deze "inruilen" zou ik niet doen.
pi_170301497
Juist, alles moeten doen met zo'n lompe 18v gaat je tegen staan.
pi_170301996
Scherp Atmoz!
In de reacties staat nu ook dat er inderdaad geen L-Boxx wordt meegeleverd. Daarnaast zijn de accu's 1,5 Ah i.t.t. 2 bij de andere boormachine. En er worden geen bitjes en boortjes bij geleverd.

Ik ga dus toch maar voor degene die ik heb besteld en wacht even af tot het moment dat deze niet toereikend blijkt. Dan houd ik deze zwaardere bosch zeker in het achterhoofd!
pi_170302271
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2017 10:32 schreef Sinister-D- het volgende:
Overlaatst de GLM 40 voor ¤69,90 gekocht bij de Bauhaus in Duitsland. 10m meer bereik, lengtes optellen en aftrekken, m²/m³ automatisch uittellen en Pythagoras. Vind ik persoonlijk dan wel die kleine ¤15 extra waard.
Moet je natuurlijk wel aan de buurt van de grens wonen :@
Werkt deze ook een beetje buiten?
pi_170302446
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:03 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat is nogal een verschil ;)

Ik zou beide nemen: de lichte (wat je gisteren heb gekocht, is trouwens écht een super fijn ding!) voor het lichte werk, en die GSB (is een klopboor) voor het zware schroef/boorwerk +natuurlijk om te boren in steen.

Bij de tekst op iBood staat trouwens dat er een L-boxx bij zit, maar op de foto's is die niet te zien...

"en een L-Boxx koffer om hem in op te bergen."

[ afbeelding ]

[edit]

Ik wil je niet op kosten jagen, maar het is sowieso erg fijn om 2 machines te hebben: 1 om te boren, en de ander om te schroeven. Zo hoef je bij een klus niet steeds te wisselen. Werkt erg fijn, en zo krijg je misschien wel nog meer zin in andere klussen ^O^

Bovendien zijn de lichtere werkjes prima te doen met dat 10,8v machientje, dus deze "inruilen" zou ik niet doen.
Het lichtere schroefwerk is dus meer dingen ophangen aan voorzetwandjes, meubels maken van max 20mm hout etc? Wat is een beetje de max dat dit apparaat kan? Komende tijd heb ik geen grote verbouwingen op de agenda staan, dus voor de incidentele keren dat ik iets in beton moet boren kan ik wel ergens een betonboor lenen. Dan kan ik dit lichte apparaat mooi gebruiken voor de kleinere klusjes.
  Knikkerking dinsdag 18 april 2017 @ 11:40:42 #8
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170302670
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:27 schreef archito het volgende:

Het lichtere schroefwerk is dus meer dingen ophangen aan voorzetwandjes, meubels maken van max 20mm hout etc? Wat is een beetje de max dat dit apparaat kan? Komende tijd heb ik geen grote verbouwingen op de agenda staan, dus voor de incidentele keren dat ik iets in beton moet boren kan ik wel ergens een betonboor lenen. Dan kan ik dit lichte apparaat mooi gebruiken voor de kleinere klusjes.
Ik doe bijna alles met die kleine GSR's, behalve natuurlijk in beton of steen boren, want het tenslotte geen klopboor. Maar verder kan ik maar weinig verzinnen waarvoor ik 'm niet zou gebruiken. Misschien de asociaal grote houtschroeven... daar zou ik eerder een zwaardere voor nemen.

Maar om een voorbeeld te geven: de 10,8v machines gebruik ik vrijwel dagelijks, de grotere broers toch iets minder. Ik heb er 3, en heb er eigenlijk altijd een boor in zitten, een bithouder en in de andere een verzinkboor. Dat werkt echt schitterend :Y
pi_170303461
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:40 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ik doe bijna alles met die kleine GSR's, behalve natuurlijk in beton of steen boren, want het tenslotte geen klopboor. Maar verder kan ik maar weinig verzinnen waarvoor ik 'm niet zou gebruiken. Misschien de asociaal grote houtschroeven... daar zou ik eerder een zwaardere voor nemen.

Maar om een voorbeeld te geven: de 10,8v machines gebruik ik vrijwel dagelijks, de grotere broers toch iets minder. Ik heb er 3, en heb er eigenlijk altijd een boor in zitten, een bithouder en in de andere een verzinkboor. Dat werkt echt schitterend :Y
Dank! Ik ga sowieso voor een lichte bosch boormachine dan.

Deze werd ook nog genoemd in vorig topic:

Bosch GSB 12V

Is dat nog een optie?
  Knikkerking dinsdag 18 april 2017 @ 12:22:53 #10
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170303615
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 12:16 schreef archito het volgende:

Dank! Ik ga sowieso voor een lichte bosch boormachine dan.

Deze werd ook nog genoemd in vorig topic:

Bosch GSB 12V

Is dat nog een optie?

Dat is zeker ook een leuk apparaatje. Het is de versie wat je gisteren hebt besteld, maar dan met klop-functie. Hij is alleen te licht om in beton te boren, dus daarvoor zou ik toch een boorhamer aanschaffen. 1x kopen, en de rest van je leven plezier van hebben ;)

Met andere woorden: ik zie niet echt een reden om deze te nemen i.p.v. de "gewone" wat je nu hebt...
  dinsdag 18 april 2017 @ 12:35:37 #11
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_170304044
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:17 schreef sjnelle1 het volgende:

[..]

Werkt deze ook een beetje buiten?
nog niet getest. Als ik eraan denk zal ik eens proberen vanavond.....
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_170305312
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 12:22 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat is zeker ook een leuk apparaatje. Het is de versie wat je gisteren hebt besteld, maar dan met klop-functie. Hij is alleen te licht om in beton te boren, dus daarvoor zou ik toch een boorhamer aanschaffen. 1x kopen, en de rest van je leven plezier van hebben ;)

Met andere woorden: ik zie niet echt een reden om deze te nemen i.p.v. de "gewone" wat je nu hebt...

De moeite van annuleren/terugsturen en opnieuw bestellen niet waard i.i.g.
Ik heb mijn keuze gemaakt, dank!
pi_170309197
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:03 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat is nogal een verschil ;)

Ik zou beide nemen: de lichte (wat je gisteren heb gekocht, is trouwens écht een super fijn ding!) voor het lichte werk, en die GSB (is een klopboor) voor het zware schroef/boorwerk +natuurlijk om te boren in steen.

Bij de tekst op iBood staat trouwens dat er een L-boxx bij zit, maar op de foto's is die niet te zien...

"en een L-Boxx koffer om hem in op te bergen."

[ afbeelding ]

[edit]

Ik wil je niet op kosten jagen, maar het is sowieso erg fijn om 2 machines te hebben: 1 om te boren, en de ander om te schroeven. Zo hoef je bij een klus niet steeds te wisselen. Werkt erg fijn, en zo krijg je misschien wel nog meer zin in andere klussen ^O^

Bovendien zijn de lichtere werkjes prima te doen met dat 10,8v machientje, dus deze "inruilen" zou ik niet doen.
Ik heb hem maar gauw even besteld. kan er voor dat geld geen buil aanvallen dacht ik zo.

Binnenkort als ik de rest van het gereedschap ga bestellen denk ik ook maar de 10,8v variant bestellen. of zouden jullie toch voor de 12V versie gaan?

Heb verder in de garage liggen, een oude klopboor (bosch groen) een goedkoop 10,8v Einhell machientje, voor de enkele keren in echt hard betonboren gebruik ik mijn Lidl, SDS Boorhamer.
  dinsdag 18 april 2017 @ 16:46:33 #14
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_170309354
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 12:22 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat is zeker ook een leuk apparaatje. Het is de versie wat je gisteren hebt besteld, maar dan met klop-functie. Hij is alleen te licht om in beton te boren, dus daarvoor zou ik toch een boorhamer aanschaffen. 1x kopen, en de rest van je leven plezier van hebben ;)

Met andere woorden: ik zie niet echt een reden om deze te nemen i.p.v. de "gewone" wat je nu hebt...

Maar het kan incidenteel, met geduld, wel.. Met bosch multiconstruction. Ik heb laatst nog 2 lampen opgehangen in het betonnen plafond.
Maar ik heb ook een SDS boorhamer, die is wel veel sterker, maar heb nooit zin om dat lompe ding erbij te pakken voor dit soort klusjes.

10,8v en 12v van bosch is trouwens gelijk. Het is alleen een nieuwe naam op hetzelfde product.
  Moderator dinsdag 18 april 2017 @ 17:21:31 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170310309
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 april 2017 16:46 schreef ErkendFokker het volgende:

10,8v en 12v van bosch is trouwens gelijk. Het is alleen een nieuwe naam op hetzelfde product.
Dat klopt, geloof dat daar al eens een engelstalige publicatie van bosch over gedeeld is.


https://www.bosch-profess(...)v-to-12v/faq_11.html
pi_170325754
Ik zat eerst te kijken naar de Bosch GEX 125-150 AVE omdat het een mooi apparaat zou zijn. Nu bedacht ik mij later dat dit niet zo handig is voor kleine hoekjes en dergelijke en dan beter een delta machine kan kopen. Voor in en rond het huis, is de Bosch GSS 160 Multi dan een goede keus? Mijn eerste projectje zou nu bijvoorbeeld de trap zijn.

Delta en vlakschuurmachine in één? Deze viel mij op, volgens mij nog een goede prijs ook als ik ebay.de vergelijk.

https://www.bol.com/nl/p/(...)xx/9200000070077615/
  Knikkerking woensdag 19 april 2017 @ 10:33:05 #17
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170325850
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 10:26 schreef Ralphmeister het volgende:
Ik zat eerst te kijken naar de Bosch GEX 125-150 AVE omdat het een mooi apparaat zou zijn. Nu bedacht ik mij later dat dit niet zo handig is voor kleine hoekjes en dergelijke en dan beter een delta machine kan kopen. Voor in en rond het huis, is de Bosch GSS 160 Multi dan een goede keus? Mijn eerste projectje zou nu bijvoorbeeld de trap zijn.

Delta en vlakschuurmachine in één? Deze viel mij op, volgens mij nog een goede prijs ook als ik ebay.de vergelijk.

https://www.bol.com/nl/p/(...)xx/9200000070077615/
Beide mooie machines. Zelf ben ik begonnen met de GEX125-150 AVE, maar dat komt omdat ik nog een Bosch Groen muisje had liggen. Als je nog niets hebt, dan zou ik inderdaad starten met die GSS 160 multi. Echt een enorme vooruitgang ten opzichte van een Bosch Groen. Heel fijn apparaatje :Y En voor een trap fijner dan de redelijk grote (en zware) excentrische...
  woensdag 19 april 2017 @ 10:43:49 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170326026
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 10:26 schreef Ralphmeister het volgende:
Ik zat eerst te kijken naar de Bosch GEX 125-150 AVE omdat het een mooi apparaat zou zijn. Nu bedacht ik mij later dat dit niet zo handig is voor kleine hoekjes en dergelijke en dan beter een delta machine kan kopen. Voor in en rond het huis, is de Bosch GSS 160 Multi dan een goede keus? Mijn eerste projectje zou nu bijvoorbeeld de trap zijn.

Delta en vlakschuurmachine in één? Deze viel mij op, volgens mij nog een goede prijs ook als ik ebay.de vergelijk.

https://www.bol.com/nl/p/(...)xx/9200000070077615/
Ik weet niet wat je budget is, maar je zou ook een Rotex-90 kunnen overwegen :) https://www.festool.nl/pr(...)---ro-90-dx-feq-plus
pi_170326630
Die Bosch GEX zat toch wel een beetje aan de bovenkant van mijn budget, anders had ik beide Bosch machines misschien nog wel genomen. De Festool van bijna 600, maar is wel goedkoper te krijgen zie ik, blijft ook dan toch wel een beetje boven budget.

Heb de Bosch GSS 160 Multi onderhand gevonden voor 125 inclusief btw en verzenden dus de keus is gemaakt.

Ga ik ooit nog eens heel veel schuren kan de GEX er altijd nog bij of toch kijken naar de Rotex, ziet er toch wel strak uit. Misschien beter de rest van het budget besteden aan een stofzuiger of werkt dat filter ook goed?
  woensdag 19 april 2017 @ 12:05:48 #20
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_170327568
De snelspanners zijn in de aanbieding bij Ecotools (-15%), iemand hier ervaring mee?

https://www.ecotools.nl/snelspanners/
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_170327722
Vandaag binnengekomen:

stabilo waterpas



en terugslagvrije hamer:



Die laatste heeft loden kogeltjes in de kop, die je hoort "ratelen" bij het slaan. Merk overigens geen merkbaar verschil met een gewone kunststof kop kamer
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:14:17 #22
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_170327752
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:05 schreef InTrePidIvity het volgende:
De snelspanners zijn in de aanbieding bij Ecotools (-15%), iemand hier ervaring mee?

https://www.ecotools.nl/snelspanners/
Ja, heb er een hele rij van hangen. Ik gebruik ze dagelijks en vind ze prima.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  Moderator woensdag 19 april 2017 @ 12:24:54 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170328010
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:13 schreef blomke het volgende:
Vandaag binnengekomen:

stabilo waterpas

[ afbeelding ]

en terugslagvrije hamer:

[ afbeelding ]

Die laatste heeft loden kogeltjes in de kop, die je hoort "ratelen" bij het slaan. Merk overigens geen merkbaar verschil met een gewone kunststof kop kamer
Stevig waterpasje :) ! Mijn collega gebruikt er alle dagen zo eentje naar volle tevredenheid.

Zo'n terugslagvrije hamer waar gebruik je die eigenlijk ?
pi_170328388
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:24 schreef Vonkenboer het volgende:

Zo'n terugslagvrije hamer waar gebruik je die eigenlijk ?
1) om een houten constructie in elkaar te zetten,
2) om PVC delen van een HWA in elkaar te schuiven
3) om een slotkast in een deur te positioneren
4) om een scharnierblad in de kozijnsponning en deur te plaatsen
5) om een drempel onder de twee kozijnstijlen te plaatsen

Dus eigenlijk overal waarvoor je je gewone hamer gebruikt, maar de zaak graag niet wilt beschadigen t.g.v. het metaal.. Overigens NIET om spijkers mee in hout te jassen, maar spijkeren doe ik toch al bijna niet.

Btw het voordeel van "terugslagvrij" heb ik (nog) niet ontdekt, als dat de achtergrond van je vraag is.

Misschien is ie ook wel te gebruiken om siersteentjes in de tuingrond te meppen, maar daarvoor heb ik toch liever m'n geen moker met rubber vierkant:



[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-04-2017 12:55:28 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 19 april 2017 @ 13:05:11 #25
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_170328658
iemand nog een tip?

V&A / [GEZ] houtdraaibank
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_170328818
Iemand soms ervaring met deze?
https://www.hbm-machines.(...)tische-schuurmachine

Of andere toestellen van HBM? Wel aantrekkelijk voor deze prijs...
  woensdag 19 april 2017 @ 13:40:52 #27
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_170329305
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:13 schreef blomke het volgende:
Vandaag binnengekomen:

stabilo waterpas

[ afbeelding ]

en terugslagvrije hamer:

[ afbeelding ]

Die laatste heeft loden kogeltjes in de kop, die je hoort "ratelen" bij het slaan. Merk overigens geen merkbaar verschil met een gewone kunststof kop kamer
Die Stabila's zijn geniaal. Die van mij heb ik van mijn vader en doet het nog altijd! :D. Ding is al zeker 40 jaar oud volgens mij.
And so is the past
pi_170329851
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2017 13:40 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Die Stabila's zijn geniaal. Die van mij heb ik van mijn vader en doet het nog altijd! :D. Ding is al zeker 40 jaar oud volgens mij.
Bedankt. Dan kan ik 'm nog gebruiken als ik met stijve kuiten lig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 19 april 2017 @ 14:06:52 #29
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170329897
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 13:13 schreef ridsel het volgende:
Iemand soms ervaring met deze?
https://www.hbm-machines.(...)tische-schuurmachine

Of andere toestellen van HBM? Wel aantrekkelijk voor deze prijs...
Is pneumatisch hè. Ook Festool is dan drastisch goedkoper, maar neem aan dat je ook een erg stabiele compressor met voldoende capaciteit moet hebben ;)
  woensdag 19 april 2017 @ 14:09:12 #30
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170329960
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Stevig waterpasje :) ! Mijn collega gebruikt er alle dagen zo eentje naar volle tevredenheid.

Zo'n terugslagvrije hamer waar gebruik je die eigenlijk ?
Ik gebruik hem als ik geen schade wil maken maar heel gericht kracht over wil brengen bij werk aan de auto, bijvoorbeeld. Denk aan het (de)monteren van een homokineet. Of inslagmoeren in hout plaatsen :s)
pi_170343710
Wie gebruikt er een automatische centerpunt? Ik zag dat laatst in een houtbewerkingsfilmpje op youtube en snapte niet wat die gozer gebruikte.

Laatst opgezocht maar is een centerpunt met een veer erin, en als je dan drukt geeft ie een soort harde klap erop. Hoef je geen hamer meer te gebruiken.

Iemand ervaring mee? Is het nuttig of meer gadget?

En wanneer of waarom zou je een centerpunt in hout gebruiken, ik doe dat eigenlijk nooit?
pi_170344356
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 22:51 schreef Glider76 het volgende:
Wie gebruikt er een automatische centerpunt? Ik zag dat laatst in een houtbewerkingsfilmpje op youtube en snapte niet wat die gozer gebruikte.

Laatst opgezocht maar is een centerpunt met een veer erin, en als je dan drukt geeft ie een soort harde klap erop. Hoef je geen hamer meer te gebruiken.

Iemand ervaring mee? Is het nuttig of meer gadget?

En wanneer of waarom zou je een centerpunt in hout gebruiken, ik doe dat eigenlijk nooit?
Gadget


Een gewone priem volstaat.
pi_170346438
Voor hout is het onzin. Metaal daarentegen wel.
Laat die handjes wapperen!
pi_170347815
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 22:51 schreef Glider76 het volgende:
Wie gebruikt er een automatische centerpunt? Ik zag dat laatst in een houtbewerkingsfilmpje op youtube en snapte niet wat die gozer gebruikte.

Laatst opgezocht maar is een centerpunt met een veer erin, en als je dan drukt geeft ie een soort harde klap erop. Hoef je geen hamer meer te gebruiken.

Iemand ervaring mee? Is het nuttig of meer gadget?

En wanneer of waarom zou je een centerpunt in hout gebruiken, ik doe dat eigenlijk nooit?
Het is een beetje een gadget maar ik ben zeker fan en gebruik hem altijd sinds ik hem heb.
Voor centeren in hout is het handig maar niet nodig. Bij metaal is het grote voordeel dat je met 1 hand een centerpunt maakt. De andere hand blijft vrij om het meetmiddel vast te houden. En daar mee sla je dus het aftekenen over.
  zondag 23 april 2017 @ 17:25:02 #35
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170432025
Gezien de groene Bosch 10.8 een beetje een vreemde eend was tussen mijn mooie Bosch blauw spul en iemand met spoed een nieuwe schroefmachine zocht... heb ik die van de hand gedaan.



Dus nu heb ik weer behoefte aan een nieuwe, toch wel handig 2 machines. Eentje voorboren, andere schroeven etc. Je kent het wel. En die slagschroevendraaier pak ik ook vaak, maar niet voor het fijne werk.

Dus nu komt de vraag op, wat zal ik kopen.
- gewoon weer een tweede GSR 10.8 voor ¤49
- een GSB 10.8 want ja; klopfunctie is ook wel "leuk" ¤75
- een GSR 10.8 V-EC HX met bitopname, minder flexibel dan een boorkop ¤170 met lader/accus/l-boxx (zo gauw geen solo gezien)
- toch maar die GSR 10.8 V-EC ook al is hij veel minder koppel-krachtig? ¤70

Of... gezien die Black & Decker 14.4 de accu hard achteruit gaat, misschien toch maar gewoon een 18V schroef/boormachine erbij nemen? Er zal op enige termijn sowieso een nieuwe "grote" machine moeten komen, maar gezien het huis zo goed als af is vind ik het moeilijk om nu een dure machine te kopen... Ja ik moet een tuinhuis in elkaar zetten, maar is die ene klus dan reden genoeg? Dan bijvoorbeeld:
- GSB of GSR-18-VE-2-LI ¤180 solo
- of een meer "gewone" GSR-V-LI, ¤120 ofzo solo
- of om het wat goedkoper te houden een GSR-18-2-LI uit de "light weight" lijn ¤72

Wat denken jullie?
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 23 april 2017 @ 17:33:23 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170432265
Waarom solo? Heb je al een 18V lader en accu's?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 23 april 2017 @ 17:41:31 #37
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170432487
Nee, goed punt, was om de prijs een beetje te vergelijken.

Dat komt er inderdaad ook eenmalig nog bij. Stel dat ik één accu en lader zou nemen, 18V 5AH ofzo, dan ben je daar ¤100 voor kwijt.
Laat die handjes wapperen!
pi_170432961
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 17:25 schreef Gieliovd het volgende:

Dus nu komt de vraag op, wat zal ik kopen.
- gewoon weer een tweede GSR 10.8 voor ¤49
- een GSB 10.8 want ja; klopfunctie is ook wel "leuk" ¤75
- een GSR 10.8 V-EC HX met bitopname, minder flexibel dan een boorkop ¤170 met lader/accus/l-boxx (zo gauw geen solo gezien)
- toch maar die GSR 10.8 V-EC ook al is hij veel minder koppel-krachtig? ¤70

Of... gezien die Black & Decker 14.4 de accu hard achteruit gaat, misschien toch maar gewoon een 18V schroef/boormachine erbij nemen? Er zal op enige termijn sowieso een nieuwe "grote" machine moeten komen, maar gezien het huis zo goed als af is vind ik het moeilijk om nu een dure machine te kopen... Ja ik moet een tuinhuis in elkaar zetten, maar is die ene klus dan reden genoeg? Dan bijvoorbeeld:
- GSB of GSR-18-VE-2-LI ¤180 solo
- of een meer "gewone" GSR-V-LI, ¤120 ofzo solo
- of om het wat goedkoper te houden een GSR-18-2-LI uit de "light weight" lijn ¤72

Wat denken jullie?
Wil je weer "een" Bosch blauw?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 23 april 2017 @ 18:09:37 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170433247
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 17:41 schreef Gieliovd het volgende:
Nee, goed punt, was om de prijs een beetje te vergelijken.

Dat komt er inderdaad ook eenmalig nog bij. Stel dat ik één accu en lader zou nemen, 18V 5AH ofzo, dan ben je daar ¤100 voor kwijt.
¤200 komt dichterbij denk ik.

Kun je beter deze set kopen
http://m.ebay.de/itm/NUR-(...)1860CV-/201709073442
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking zondag 23 april 2017 @ 18:28:11 #40
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170433730
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 17:25 schreef Gieliovd het volgende:
Gezien de groene Bosch 10.8 een beetje een vreemde eend was tussen mijn mooie Bosch blauw spul en iemand met spoed een nieuwe schroefmachine zocht... heb ik die van de hand gedaan.

[ link | afbeelding ]

Dus nu heb ik weer behoefte aan een nieuwe, toch wel handig 2 machines. Eentje voorboren, andere schroeven etc. Je kent het wel. En die slagschroevendraaier pak ik ook vaak, maar niet voor het fijne werk.

Dus nu komt de vraag op, wat zal ik kopen.
- gewoon weer een tweede GSR 10.8 voor ¤49
- een GSB 10.8 want ja; klopfunctie is ook wel "leuk" ¤75
- een GSR 10.8 V-EC HX met bitopname, minder flexibel dan een boorkop ¤170 met lader/accus/l-boxx (zo gauw geen solo gezien)
- toch maar die GSR 10.8 V-EC ook al is hij veel minder koppel-krachtig? ¤70

Of... gezien die Black & Decker 14.4 de accu hard achteruit gaat, misschien toch maar gewoon een 18V schroef/boormachine erbij nemen? Er zal op enige termijn sowieso een nieuwe "grote" machine moeten komen, maar gezien het huis zo goed als af is vind ik het moeilijk om nu een dure machine te kopen... Ja ik moet een tuinhuis in elkaar zetten, maar is die ene klus dan reden genoeg? Dan bijvoorbeeld:
- GSB of GSR-18-VE-2-LI ¤180 solo
- of een meer "gewone" GSR-V-LI, ¤120 ofzo solo
- of om het wat goedkoper te houden een GSR-18-2-LI uit de "light weight" lijn ¤72

Wat denken jullie?
Omdat je die groene hebt weg gedaan mag je sowieso een nieuwe GSR 10,8 kopen (en wat is nu ¤ 49,- ?!)
En omdat je B&D gaar begint te worden moet je ook eentje uit de 18v serie ^O^

Zoiets? :P
  zondag 23 april 2017 @ 18:32:20 #41
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170433889
Eh ja jij snapt hem Atmoz :+

Excuusjes moet je zelf verzinnen _O-

Ja Blomke ik ben die weg ingeslagen en ga dus lekker uitbreiden waar nodig :7

Enne derL dat is best een leuke deal inderdaad! Werkzeugalarm heeft ook voor een paar euro meer de draaide versie. Overigens bedoelde ik een snellader en accu, die heb je wel voor 100. Ex machine uiteraard.

[ Bericht 22% gewijzigd door Gieliovd op 23-04-2017 18:52:11 ]
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 23 april 2017 @ 19:00:11 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170434743
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 18:32 schreef Gieliovd het volgende:

Enne derL dat is best een leuke deal inderdaad! Werkzeugalarm heeft ook voor een paar euro meer de draaide versie. Overigens bedoelde ik een snellader en accu, die heb je wel voor 100. Ex machine uiteraard.
Echt waar? Anderhalf jaar terug ¤75 voor een 4Ah betaald en 5Ah was toen ¤150 ofzo.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 23 april 2017 @ 19:21:36 #43
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170435307
eBay had ik niet eens aan gedacht. Zat alleen op werkzeugalarm te kijken.

Deze is wel leuk:
Bekijk dit op eBay http://www.ebay.de/itm/222113646437
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 23 april 2017 @ 19:22:35 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170435324
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 19:21 schreef Gieliovd het volgende:
eBay had ik niet eens aan gedacht. Zat alleen op werkzeugalarm te kijken.

Deze is wel leuk:
Bekijk dit op eBay http://www.ebay.de/itm/222113646437
Maar dan heb je nog geen vervanger voor je 18V machine.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170435410
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 17:25 schreef Gieliovd het volgende:
Wat denken jullie?
Heb je ook een "grote" slagschroevendraaier ?
14,4V of 18V ?
Misschien dan gelijk kijken voor een aanbieding/set, 18V accuboormachine en slagschroevendraaier ?
pi_170436531
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 19:26 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Heb je ook een "grote" slagschroevendraaier ?
14,4V of 18V ?
Misschien dan gelijk kijken voor een aanbieding/set, 18V accuboormachine en slagschroevendraaier ?
Zou ik ook doen ja. Met een 10.8 v set en een 18v set ben je klaar lijkt me. 3 10.8 machines is leuk maar niet noodzakelijk.
pi_170436985
Ik heb eens zo'n 18v Makita in mijn handen gehad, die dingen zijn loeizwaar. Ik zou maar voor een 14.4v modelletje gaan, stuk lichter en toch genoeg power.
  zondag 23 april 2017 @ 20:34:20 #48
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170437969
14,4 is een uitstervend ras. De nieuwe 18v is net zo zwaar en wil sterker.

Van de week inderdaad nog gewerkt met de Makita DP458 geloof ik. Na 20 schroeven had ik kramp in mijn hand en arm. Maar ja dat is ook het topmodel met klopfunctie en van alles erop. Zwaar lel.

Heb net even zitten zoeken maar kom niet echt een scherpe deal tegen voor een combi setje. Allemaal ¤300+++...

Deze is nog wel interessant:
Bekijk dit op eBay http://www.ebay.co.uk/itm/302268842625
Laat die handjes wapperen!
  Knikkerking zondag 23 april 2017 @ 20:53:49 #49
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170438907
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 20:34 schreef Gieliovd het volgende:
14,4 is een uitstervend ras.
Eens. Ik zie 0,0 redenen om ooit een 14,4v machine te kopen.

quote:
Heb net even zitten zoeken maar kom niet echt een scherpe deal tegen voor een combi setje. Allemaal ¤300+++...
Heb even mee gezocht, en inderdaad... zelfs op Axminster kom ik niets (super) leuks tegen...
Die set wat ik me een aantal maanden heb gekocht (incl. wireless charging 2x 4Ah etc...) kom ik nergens meer tegen... Althans, niet voor die prijs :{
pi_170439279
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 20:53 schreef Atmoz het volgende:
Eens. Ik zie 0,0 redenen om ooit een 14,4v machine te kopen.
Jij hebt dan ook iets van 20 machines in alle soorten en maten. Ik wil gewoon één machine die alles kan en niet loeizwaar is, een 14v machine is wat mij betreft perfect.
  Knikkerking zondag 23 april 2017 @ 21:06:23 #51
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170439645
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:00 schreef usernaamvergeten het volgende:

Jij hebt dan ook iets van 20 machines in alle soorten en maten. Ik wil gewoon één machine die alles kan en niet loeizwaar is, een 14v machine is wat mij betreft perfect.
Ik denk dat de huidige 10,8v (c.q. 12v) machines aardig in de buurt komen wat prestaties de praktijk betreft... En deze zijn nóg lichter/kleiner. De 18v apparaten zijn dan mijns inziens een logische vervolgstap. Als je dus beide neemt heb je het beste van alles, en hoef je niet te "sukkelen" met een 14,4v. No offense: die 14,4v tools zullen ook super goed zijn, maar het zit er net tussenin, dan daarom vind ik het "nah nah" ten opzichte van een combinatie van 10,8 en 18v :)
pi_170439808
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 18:32 schreef Gieliovd het volgende:
Enne derL dat is best een leuke deal inderdaad! Werkzeugalarm heeft ook voor een paar euro meer de draaide versie. Overigens bedoelde ik een snellader en accu, die heb je wel voor 100. Ex machine uiteraard.
Ik ben meer van het meelezen en weinig zelf posten maar ik heb nog een AL1860 en 18v 1,5ah accu liggen die je zou kunnen overnemen. Stuur anders maar een berichtje als je interesse hebt!
pi_170440099
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:00 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Jij hebt dan ook iets van 20 machines in alle soorten en maten. Ik wil gewoon één machine die alles kan en niet loeizwaar is, een 14v machine is wat mij betreft perfect.
Volgens mij zit er amper prijsverschil tussen 14.4 en 18. Dan snap ik niet waarom je voor die 100 euro die een 10.8 setje kost wil gaan kutten met 14.4.

En ik heb een 18v SSD bij atmoz in m'n handen gehad, die was serieus lichter dan m'n 14.4 metabo
  Moderator zondag 23 april 2017 @ 21:22:00 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170440544
Mwoah, werken met Bosch 14,4 zou ik niet direct kutten willen noemen ;) Maar voor het geringe prijsverschil en de mogelijkheid dat het op termijn verdwijnt snap ik de keuze voor 14,4 ook niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170440577
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 21:15 schreef Makrolon het volgende:

Volgens mij zit er amper prijsverschil tussen 14.4 en 18. Dan snap ik niet waarom je voor die 100 euro die een 10.8 setje kost wil gaan kutten met 14.4.
Twee machines meesleuren, dat vind ik pas kutten als je het prima af kan met een machine. Ik heb zelfs een tweede body, die gebruik ik nooit.

Leuk dat jullie zo fan zijn van al die machines, dat betekent nog niet dat 14v machines inferieur zijn en dat iemand met zo'n machine maar een beetje loopt te kutten of sukkelen. Daarbij, waarom zou ik 2 nieuwe machines moeten aanschaffen terwijl ik al een prima functionerende 14.4v heb?
pi_170440618
Ik ga een bovenfrees aanschaffen.

Bosch GOF 1600 of een Festool OF 1010.

Kwa prijs liggen ze dicht bij elkaar. Wat zou je kiezen?

Ik heb al een invalzaag, afkortzaag en schuurmachine van Festool welke goed bevallen.

Al mijn andere gereedschap, acuurboren, boormachine, multitool en excenterschuurmachine is van Bosch blauw, welke ook goed bevallen.

Of is een OF 1400 meer aan te raden?

Ik heb al 2 stuks Festool geleiderail, maar om de frees met de rail te kunnen laten werken heb je een apart acccesoire nodig?

Ik zie een OF 1010 staat voor 452 euro incuslief 80cm geleiderail en systainer.
Los, zonder rail en systainer voor 392,-.

Die geleiderail van de bovenfrees is identiek aan de cirkelzaag rail neem ik aan.

Is 1010 watt vermogen te krap?

(stiekem heb ik denk ik al voor de festool gekozen)
pi_170440687
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:23 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb al een invalzaag, afkortzaag en schuurmachine van Festool welke goed bevallen.
In dat geval Festool, dan kan je dezelfde geleiderrail gebruiken, daarbij schijnen de bovenfrezen erg goed te zijn.
pi_170440792
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:25 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

In dat geval Festool, dan kan je dezelfde geleiderrail gebruiken, daarbij schijnen de bovenfrezen erg goed te zijn.
Ja dat dacht ik ook. Ik heb nu 2 stuks 140cm rail. Zit er wel eens aan te denken om er 1 doormidden te zagen omdat vaak 140cm wat onhandig lang is.
pi_170440862
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:26 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik ook. Ik heb nu 2 stuks 140cm rail. Zit er wel eens aan te denken om er 1 doormidden te zagen omdat vaak 140cm wat onhandig lang is.
Moet je wel extra koppelstukken kopen. Wellicht beter een 80cm liniaal erbij kopen?
pi_170441055
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:27 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Moet je wel extra koppelstukken kopen. Wellicht beter een 80cm liniaal erbij kopen?
ja precies, voor 60 euro meer krijg je een 80cm geleiderail en geleiderail adapter.
pi_170441309
inclusief verzendkosten is het in duitsland maar iets van 20 a 30 euro goedkoper. Niet echt de moeite toch? Voor dat bedrag ga ik liever voor 5 jaar garantie bij toolnation.

Of zoek ik weer verkeerd?

ik zie trouwens nu wel dat de set die ik op het oog heb een EQB is je dus ook een EQB-Plus hebt.

Plus houdt toch in dat er een Systainer bij zit?
  Knikkerking zondag 23 april 2017 @ 21:38:35 #62
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170441359
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:23 schreef Glider76 het volgende:
Ik ga een bovenfrees aanschaffen.
^O^

quote:
Bosch GOF 1600 of een Festool OF 1010.

Kwa prijs liggen ze dicht bij elkaar. Wat zou je kiezen?
Dit zijn 2 totaal andere machines... dus ik snap de keuze eigenlijk niet helemaal.

quote:
Of is een OF 1400 meer aan te raden?
In vergelijk met de Bosch GOF 1600 (zeker) wel ja ;)

quote:
Is 1010 watt vermogen te krap?
Ik weet niet waarvoor je hem precies wilt gebruiken, maar misschien moet je dat eerst zelf even goed helder hebben. Het is nogal een verschil zeg :D 1600watt en bijna 6 kilo ten opzichte van 1000watt en 2,7 kilo. Bovendien heeft de Bosch ook de mogelijkheid tot 12mm freesjes, ook wel handig!

quote:
(stiekem heb ik denk ik al voor de festool gekozen)
Eigenlijk hetzelfde verhaal als die 14,4v discussie hierboven: deze OF 1010 lijkt een beetje er tussenin te zitten...Te zwaar voor een kantfrees, en zéker te licht om alle klussen te kunnen klaren.
pi_170441447
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:38 schreef Atmoz het volgende:

[..]

^O^

[..]

Dit zijn 2 totaal andere machines... dus ik snap de keuze eigenlijk niet helemaal.

[..]

In vergelijk met de Bosch GOF 1600 (zeker) wel ja ;)

[..]

Ik weet niet waarvoor je hem precies wilt gebruiken, maar misschien moet je dat eerst zelf even goed helder hebben. Het is nogal een verschil zeg :D 1600watt en bijna 6 kilo ten opzichte van 1000watt en 2,7 kilo. Bovendien heeft de Bosch ook de mogelijkheid tot 12mm freesjes, ook wel handig!

[..]

Eigenlijk hetzelfde verhaal als die 14,4v discussie hierboven: deze OF 1010 lijkt een beetje er tussenin te zitten...Te zwaar voor een kantfrees, en zéker te licht om alle klussen te kunnen klaren.
Ja, kwa vermogen zit er een groot verschil in. Maar ik ga er geen heel zwaar werk mee doen.

Ik bedoel dus meer welke ik moet kiezen kwa gebruiksgemak en nauwkeurigheid/degelijkheid.

De eerste klus wordt het uitvrezen van een spoelbak/kookplaat in een keukenblad.
  Knikkerking zondag 23 april 2017 @ 21:49:48 #64
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170441736
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:41 schreef Glider76 het volgende:

Ik bedoel dus meer welke ik moet kiezen kwa gebruiksgemak en nauwkeurigheid/degelijkheid.

Met Festool an sich kun je natuurlijk nooit verkeerd gaan 8-) Maar vergis je niet: de Bosch GOF 1600 is absoluut een top machine. Eigenlijk jammer dat DerLudolf de zijne nog niet goed heeft kunnen testen, maar hij ook hij zal overtuigd raken :Y Het is namelijk een zeer mooi, degelijk en secuur (en zwaar O-)) apparaat 8-)

Maargoed, als je zelf al aangeeft dat je stiekem al de keuze hebt gemaakt, en het vermogen is genoeg, dan zou ik niet weten waarom je niet de Festool neemt :P
pi_170442057
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:49 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Met Festool an sich kun je natuurlijk nooit verkeerd gaan 8-) Maar vergis je niet: de Bosch GOF 1600 is absoluut een top machine. Eigenlijk jammer dat DerLudolf de zijne nog niet goed heeft kunnen testen, maar hij ook hij zal overtuigd raken :Y Het is namelijk een zeer mooi, degelijk en secuur (en zwaar O-)) apparaat 8-)

Maargoed, als je zelf al aangeeft dat je stiekem al de keuze hebt gemaakt, en het vermogen is genoeg, dan zou ik niet weten waarom je niet de Festool neemt :P
Ja die Bosch ziet er ook wel goed uit. Maar deze past zeker niet op de Festool geleide rail? Met een adaptertje ofzo.

Beter ga ik eerst even in de winkel kijken en voelen.
  Moderator zondag 23 april 2017 @ 22:04:59 #66
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170442409
Jaja ik zal deze week nog even eens uitvoeriger gaan testen meneer Atmoz. Eens even kijken wat de Ecotools freesjes in eiken doen, in vuren is het behoorlijk netjes.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170446262
Ik merk niet erg veel verschil qua formaat tussen de 14,4 makita boormachine van mijn werk en de 18v makita die ik zelf heb eigenlijk, zou om die reden voor de kleine meerprijs dan ook weer gaan voor de 18v vanwege het hogere koppel (met minimaal 3-4Ah accu's).

Wat de keuze betreft: weinig wat me meer irriteert bij klussen dan een accu die je van tevoren nog op moet laden of na 10x boren aan de lader moet hangen, daarom zou ik als eerste de B&D vervangen.

Ben wel benieuwd naar die 10,8v slagschroevendraaier, gebruik je die regelmatig? Heb alleen 2x 10,8v GSR en een 18v BTD140 slagschroevendraaier van makita, koppel niet instelbaar dus voor de net-niet schroeven beetje over de top. Is zo'n 10,8v een goede tussenoplossing of kan ik beter naar de nieuwere versie van de BTD140 kijken met 3 standen voor koppel?
pi_170470264
Ik zou graag een bosch 12v accuschroefmachine aanschaffen.
Nu zat ik in eerste instantie te kijken naar deze set:
https://www.toolnation.nl(...)dealer-garantie.html

maar is het niet veel voordeliger om deze set aan te schaffen.
https://www.toolnation.nl(...)dealer-garantie.html

De overige artikelen heb ik niet perse nodig maar ik zit sowieso al te twijfelen om de multitool op netstroom te kopen. een lamp is altijd handig, en die reciprozaag kan je ook altijd wel ergens voor gebruiken (als hij tenminste enigszins krachtig is)

Multi-tool zou ik gaan gebruiken om een keer een leiding door te slijpen/zagen op een plek waar je met ander gereedschap niet bij kunt, deurpostje inkorten als je er laminaat onder wil leggen, wat dingetjes uit plaatwerk zagen dat soort dingetjes. functioneerd dit dan of moet je sowieso de 230volt variant dan hebben.

Of kan ik de 12v schroefmachine inclusief accu's nog ergens anders voordeliger krijgen?

[ Bericht 13% gewijzigd door Legwieh op 25-04-2017 08:37:13 ]
  Knikkerking dinsdag 25 april 2017 @ 08:37:29 #69
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170470384
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 21:57 schreef Glider76 het volgende:

Ja die Bosch ziet er ook wel goed uit. Maar deze past zeker niet op de Festool geleide rail? Met een adaptertje ofzo.

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten... Soms zijn dingen wel uitwisselbaar, maar of dat ook hier zo is?!

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:22 schreef Legwieh het volgende:
Ik zou graag een bosch 12v accuschroefmachine aanschaffen.
Nu zat ik in eerste instantie te kijken naar deze set:
https://www.toolnation.nl(...)dealer-garantie.html

Wat is daar "set" aan dan? Is zonder lader en zonder accu's. En echt verschrikkelijk duur. Zo duur dat ik niet kan geloven dat de prijs klopt 8)7

¤ 276,13 voor een 10,8v machientje ZONDER accu's/lader <---- WOW :X

quote:
maar is het niet veel voordeliger om deze set aan te schaffen.
https://www.toolnation.nl(...)dealer-garantie.html

De overige artikelen heb ik niet perse nodig maar ik zit sowieso al te twijfelen om de multitool op netstroom te kopen. een lamp is altijd handig, en die reciprozaag kan je ook altijd wel ergens voor gebruiken (als hij tenminste enigszins krachtig is)
Ten opzichte van die eerste link is dit VEEL verstandiger om aan te schaffen ja :P

quote:
Of kan ik de 12v schroefmachine inclusief accu's nog ergens anders voordeliger krijgen?
Ja, op Ebay.de krijg je die GSR 10,8 (al dan niet de non-EC versie) voor (veel) minder :)
pi_170470399
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:37 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten... Soms zijn dingen wel uitwisselbaar, maar of dat ook hier zo is?!

[..]

Wat is daar "set" aan dan? Is zonder lader en zonder accu's. En echt verschrikkelijk duur. Zo duur dat ik niet kan geloven dat de prijs klopt 8)7

[..]

Ten opzichte van die eerste link is dit VEEL verstandiger om aan te schaffen ja :P

[..]

Ja, op Ebay.de krijg je die GSR 10,8 (al dan niet de non-EC versie) voor (veel) minder :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:37 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wat is daar "set" aan dan? Is zonder lader en zonder accu's. En echt verschrikkelijk duur. Zo duur dat ik niet kan geloven dat de prijs klopt 8)7

[..]

Ten opzichte van die eerste link is dit VEEL verstandiger om aan te schaffen ja :P

[..]

Ja, op Ebay.de krijg je die GSR 10,8 (al dan niet de non-EC versie) voor (veel) minder :)
Zit 1 accu bij.

Wat is non-EC versie?
pi_170470404
Ik heb hem toevallig vorige week hier besteld na vragen in dit topic. Binnen een paar dagen bezorgd! Ik wilde nog wijzigen naar de GSB versie maar dat lukt niet meer omdat de bestelling dezelfde nacht verzonden werd. ;)
  Knikkerking dinsdag 25 april 2017 @ 08:41:41 #72
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170470419
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:38 schreef Legwieh het volgende:

[..]

[..]

Zit 1 accu bij.

Wat is non-EC versie?
Dan lees ik verkeerd:

quote:
Zonder lader en accu's
Non-EC is dat het een machine met koolborstels is. (ik vind dat zelf geen probleem, maar sommige vinden die nieuwe EC versies fijner/beter ;))

[edit]

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:40 schreef archito het volgende:
Ik heb hem toevallig vorige week hier besteld na vragen in dit topic. Binnen een paar dagen bezorgd! Ik wilde nog wijzigen naar de GSB versie maar dat lukt niet meer omdat de bestelling dezelfde nacht verzonden werd. ;)
Hoppa, das andere koek toch 8-) 8-)
pi_170470433
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:41 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dan lees ik verkeerd:

[..]

Non-EC is dat het een machine met koolborstels is. (ik vind dat zelf geen probleem, maar sommige vinden die nieuwe EC versies fijner/beter ;))

[edit]

[..]

Hoppa, das andere koek toch 8-) 8-)
Oke dat lijkt mij ook niet spannend. Koolborsteltjes kun je altijd verwisselen voor een paar euro, mochten ze ooit versleten zijn.
  Knikkerking dinsdag 25 april 2017 @ 08:44:26 #74
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170470447
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:42 schreef Legwieh het volgende:

Oke dat lijkt mij ook niet spannend. Koolborsteltjes kun je altijd verwisselen voor een paar euro, mochten ze ooit versleten zijn.
Precies.
En zo snel slijten ze ook weer niet. Heb nog nooit koolborstels hoeven te vervangen :)
pi_170470462
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:44 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Precies.
En zo snel slijten ze ook weer niet. Heb nog nooit koolborstels hoeven te vervangen :)
als jij ze nog nooit heb vervangen dan ga ik ze waarschijnlijk in mijn leven nooit vervangen.

Oke ik ben er uit ik ga jullie straks allemaal om advies vragen, dat is een stuk makkelijker dan zelf op pad gaan en veels te veel betalen.
  Knikkerking dinsdag 25 april 2017 @ 08:52:11 #76
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170470527
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:46 schreef Legwieh het volgende:

als jij ze nog nooit heb vervangen dan ga ik ze waarschijnlijk in mijn leven nooit vervangen.

Oke ik ben er uit ik ga jullie straks allemaal om advies vragen, dat is een stuk makkelijker dan zelf op pad gaan en veels te veel betalen.
Met die set wat archito post kun je al niet verkeerd gaan natuurlijk...
Dat is al een prima set om mee te beginnen. Eventueel koop je er nog een losse body bij (want: toch 2 accu's) Dan ben je voor < ¤ 175 het mannetje 8-)
pi_170470568
Ik ben het eens met de stelling 14,4V is een onlogische keuze. Ik heb nu een 14,4V Makita (6281D) met een 3AH accu, de combinatie is het formaatje spierballen. Het werkt allemaal prima opzich, dus daar is niets mis mee.

Wel wil ik zodra ik iets meer klusbudget heb een mooie 10,8V makita kopen, brushless. Qua specs doet deze hetzelfde als wat ik nu heb aan koppel en toeren, en daar ben ik ook best tevreden mee. Ik kom weinig tot geen situaties tegen waar ik zwaarder moet boren of veel van de machine vraag, en daarvoor heb ik m'n kolomboor en/of boorhamer.

Wel doe ik veel licht schroefwerk en boorwerk en is het fijn om hem licht te hebben.
Ik heb deze op het oog, lijkt mij de beste set beschikbaar (ook veel op duitse websites e.d. gekeken):
http://www.axminster.co.u(...)i-drill-10-8v-102684
pi_170470955
[quote]0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:37 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten... Soms zijn dingen wel uitwisselbaar, maar of dat ook hier zo is?!

[..]

Heb zojuist een OF1400 besteld. En daarbij een geleiderail geval en 2 geleiderail stops.
  Knikkerking dinsdag 25 april 2017 @ 09:26:21 #79
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170471013
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 09:22 schreef Glider76 het volgende:

Heb zojuist een OF1400 besteld. En daarbij een geleiderail geval en 2 geleiderail stops.
Cool 8-)
Gefeliciteerd met deze mooie aanschaf *O*
  dinsdag 25 april 2017 @ 09:59:08 #80
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170471600
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 22:04 schreef derLudolf het volgende:
Jaja ik zal deze week nog even eens uitvoeriger gaan testen meneer Atmoz. Eens even kijken wat de Ecotools freesjes in eiken doen, in vuren is het behoorlijk netjes.
Heb met mijn OF1010 en een Ecotools 12 bij 10mm freesje inclusief ondersnijder de industriële poten in mijn eiken tafelblad gefreesd. 16*60*3 cm, en dan beide kanten. Ging prima :7

Freesje zou nu overigens wel vervangen kunnen worden, maar was ook maar 6 euro of zo :D
  dinsdag 25 april 2017 @ 11:32:12 #81
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_170473269
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 08:55 schreef Sjoerdfoto het volgende:
Ik ben het eens met de stelling 14,4V is een onlogische keuze. Ik heb nu een 14,4V Makita (6281D) met een 3AH accu, de combinatie is het formaatje spierballen. Het werkt allemaal prima opzich, dus daar is niets mis mee.

Wel wil ik zodra ik iets meer klusbudget heb een mooie 10,8V makita kopen, brushless. Qua specs doet deze hetzelfde als wat ik nu heb aan koppel en toeren, en daar ben ik ook best tevreden mee. Ik kom weinig tot geen situaties tegen waar ik zwaarder moet boren of veel van de machine vraag, en daarvoor heb ik m'n kolomboor en/of boorhamer.

Wel doe ik veel licht schroefwerk en boorwerk en is het fijn om hem licht te hebben.
Ik heb deze op het oog, lijkt mij de beste set beschikbaar (ook veel op duitse websites e.d. gekeken):
http://www.axminster.co.u(...)i-drill-10-8v-102684
Ik kwam via eBay onlangs TW Wholesale tegen, waar ik een aantal dingen tegenkwam die nog net even goedkoper zijn dan bij Axminster en WZA.

Zo ook jouw setje voor £ 162 i.p.v. £ 175: http://www.twwholesale.co.uk/product.php/sn/HP332DSAJ

Heb er alleen persoonlijk geen ervaringen mee; op eBay krijgen ze echter wel een 99,7% positieve rating. Wellicht voor anderen hier ook interessant.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_170473703
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 11:32 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Ik kwam via eBay onlangs TW Wholesale tegen, waar ik een aantal dingen tegenkwam die nog net even goedkoper zijn dan bij Axminster en WZA.

Zo ook jouw setje voor £ 162 i.p.v. £ 175: http://www.twwholesale.co.uk/product.php/sn/HP332DSAJ

Heb er alleen persoonlijk geen ervaringen mee; op eBay krijgen ze echter wel een 99,7% positieve rating. Wellicht voor anderen hier ook interessant.
Bedankt! Ik kan zo even geen info vinden over verzending naar Nederland, maar naar schotland zou dat al 17 pond zijn dus dat lijkt me niet dat het voor Nederland veel goedkoper gaat zijn.
En in axminster en powertoolworld.co.uk kan ik zonder BTW kijken :-)
  dinsdag 25 april 2017 @ 12:21:52 #83
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_170474172
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 11:55 schreef Sjoerdfoto het volgende:

[..]

Bedankt! Ik kan zo even geen info vinden over verzending naar Nederland, maar naar schotland zou dat al 17 pond zijn dus dat lijkt me niet dat het voor Nederland veel goedkoper gaat zijn.
En in axminster en powertoolworld.co.uk kan ik zonder BTW kijken :-)
Goed punt, daar had ik even geen rekening mee gehouden :)
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_170474511
Ik zou eventueel wel in engeland kunnen bestellen en dan via onze Engelse vestiging weer naar ons kunnen laten sturen, maar voor een paar euro verschil was ik niet van plan die moeite te doen.

Dat setje van Archito klinkt wel goed maar ik moet nog meer hebben ter zijner tijd.
En daar heb ik ook advies over nodig.
pi_170474548
Iemand tips voor een nieuwe bankschroef? Ik dacht zelf aan een exemplaar met 10 cm brede bekken en draaibaar op een draaiplateau.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 25 april 2017 @ 13:11:47 #86
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170475131
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 12:43 schreef blomke het volgende:
Iemand tips voor een nieuwe bankschroef? Ik dacht zelf aan een exemplaar met 10 cm brede bekken en draaibaar op een draaiplateau.
Kijk rond op Marktplaats bij jou in de buurt, daar staan oude maar beter dan nieuwe bankschroeven voor weinig.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_170475192
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 12:43 schreef blomke het volgende:
Iemand tips voor een nieuwe bankschroef? Ik dacht zelf aan een exemplaar met 10 cm brede bekken en draaibaar op een draaiplateau.
https://www.hbm-machines.(...)e8v9MCFaIL0wodxUQJnA
Het vervelende is dat je nooit weet wat voor kwaliteit een bankschroef is. De ene breekt alsof het niks is en de andere chinees blijft jaren goed. Heb hier zelf een chinees waar ik zeer tevreden over ben en een 2e hands Heuer en werken alle 2 perfect.

Maar zelf vindt ik bankschroeven een echt marktplaats artikel. Als hij werkt dan blijft hij het ook wel doen. Is hij kapot dat zie je dat eigenlijk meteen.
  dinsdag 25 april 2017 @ 14:04:56 #88
168739 Red_85
'echt wel'
pi_170476389
Na 10 jaar is mijn bedrade klophamer aan vervanging toe. Deze was 550w en zit nu te denken aan een draadloze inclusief gewone functies. Alleen heb daar tot op heden geen ervaring mee.

Hoe zit dat? Als ik nu een gaatje of 10 wil boren en daarna nog moeiteloos wil schroeven om wat op te hangen thuis/ in de schuur en een paar uur wil doorwerken?
Welk voltage en sterkte van accu's is hier ideaal voor?
Beton, hout, ijzer.. dat soort.

Ik zie van alles langs komen, B&D, Bosch (blauw), Makita, Stanley, 18v, 20v...

Wat is nu goed?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_170476544
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 13:14 schreef bartos het volgende:
https://www.hbm-machines.(...)e8v9MCFaIL0wodxUQJnA
Het vervelende is dat je nooit weet wat voor kwaliteit een bankschroef is. De ene breekt alsof het niks is en de andere chinees blijft jaren goed. Heb hier zelf een chinees waar ik zeer tevreden over ben en een 2e hands Heuer en werken alle 2 perfect.

Maar zelf vindt ik bankschroeven een echt marktplaats artikel. Als hij werkt dan blijft hij het ook wel doen. Is hij kapot dat zie je dat eigenlijk meteen.

Thanks. Jouw verhaal van een chinees die het al jaren doet, kan ik beamen. Ik heb een 20 jaar oud rammelend chineesje, met een bekbreedte van 75 mm (jawel!) en dat werkt voor plaatjes prima. Maar wil nu één met pijpklem die ook wat beder bekken heeft.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 25 april 2017 @ 14:39:50 #90
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_170477139
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 14:04 schreef Red_85 het volgende:
Na 10 jaar is mijn bedrade klophamer aan vervanging toe. Deze was 550w en zit nu te denken aan een draadloze inclusief gewone functies. Alleen heb daar tot op heden geen ervaring mee.

Hoe zit dat? Als ik nu een gaatje of 10 wil boren en daarna nog moeiteloos wil schroeven om wat op te hangen thuis/ in de schuur en een paar uur wil doorwerken?
Welk voltage en sterkte van accu's is hier ideaal voor?
Beton, hout, ijzer.. dat soort.

Ik zie van alles langs komen, B&D, Bosch (blauw), Makita, Stanley, 18v, 20v...

Wat is nu goed?
Waar wil je in boren? Steen of beton? En hoe groot worden je gaten, 6 mm? Dan is 10.8 v met 1 of 2 2 ah accu voldoende. Wel met klopfunctie
  dinsdag 25 april 2017 @ 14:51:40 #91
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_170477375
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 14:04 schreef Red_85 het volgende:
Na 10 jaar is mijn bedrade klophamer aan vervanging toe. Deze was 550w en zit nu te denken aan een draadloze, alleen heb daar tot op heden geen ervaring mee.

Hoe zit dat? Als ik nu een gaatje of 10 wil boren en daarna nog moeiteloos wil schroeven om wat op te hangen thuis/ in de schuur en een paar uur wil doorwerken?
Welk voltage en sterkte van accu's is hier ideaal voor?
Beton, hout, ijzer.. dat soort.

Ik zie van alles langs komen, B&D, Bosch (blauw), Makita, Stanley, 18v, 20v...

Wat is nu goed?
Ik heb een sds boorhamer/beitel ding met draad van de Lidl, die is kneiter sterk voor ~60 euro.
Voor het schroeven en het precieze werk heb ik een goede nauwkeurige bosch. Het is wel fijn dat je niet voor elke klus zo'n 20 kilo gebruikt
  dinsdag 25 april 2017 @ 15:04:20 #92
168739 Red_85
'echt wel'
pi_170477568
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2017 14:39 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Waar wil je in boren? Steen of beton? En hoe groot worden je gaten, 6 mm? Dan is 10.8 v met 1 of 2 2 ah accu voldoende. Wel met klopfunctie
Mijn muren zijn van beton en steen.

Is dat niet wat zwak? 10.8?
Wat is het voordeel van die 18v draadloze apparatuur dan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 25 april 2017 @ 16:59:59 #93
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_170479983
Ik wil een bovenfrees hebben, maar heb er eigenlijk nog geen doel voor :P Zie wel de nuttige toepassingen, maar hik er een klein beetje tegenaan om een Bosch GOF/GMF 1600 CE aan te schaffen. Ik vind het een machtig apparaat, maar denk dat het nogal overkill is voor een eerste router.

Nu kwam ik de GKF 600 tegen in combinatie met een aantal opzetstukken, waaronder een plunge base, voor ± ¤ 265 op Axminster.

Is dit een nuttig instapmodel om wat te gaan uitproberen of ga ik er toch spijt van krijgen dat ik niet voor ¤ 100 meer tóch de GOF 1600 CE bij WZA vandaan haal?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  Knikkerking dinsdag 25 april 2017 @ 17:05:03 #94
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170480076
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 april 2017 16:59 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik wil een bovenfrees hebben, maar heb er eigenlijk nog geen doel voor :P Zie wel de nuttige toepassingen, maar hik er een klein beetje tegenaan om een Bosch GOF/GMF 1600 CE aan te schaffen. Ik vind het een machtig apparaat, maar denk dat het nogal overkill is voor een eerste router.

Nu kwam ik de GKF 600 tegen in combinatie met een aantal opzetstukken, waaronder een plunge base, voor ± ¤ 265 op Axminster.

Is dit een nuttig instapmodel om wat te gaan uitproberen of ga ik er toch spijt van krijgen dat ik niet voor ¤ 100 meer tóch de GOF 1600 CE bij WZA vandaan haal?
Pfff, lastige vraag eigenlijk.
En het zijn ook totaal andere apparaten he. De 600 is een heel klein (lief O+) handheld apparaatje, en de 1600 is gewoon een beest van een apparaat geschikt voor de zwaardere klussen.

Ik zou dus bijna willen zeggen: eigenlijk heb je beide nodig. En aangezien jij toch nog niet echt een doel hebt zou ik zeggen: neem de 600 eerst ^O^ Kun je ook een beetje mee kijken of het überhaupt wat voor je is...
  Moderator dinsdag 25 april 2017 @ 20:16:16 #95
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170484140
Je kunt natuurlijk ook denken, dat kantenfrezen kan met de GOF1600 ook, een sponning frezen met de GKF 600 gaat wat lastiger. Voor die ¤100 kun je dan alles :+

Zo ben ik ook sinds een paar dagen bezitter van de GMF1600 zonder direct een freesklus in er verschiet. Wellicht overkill, maar gelukkig eten ze (frezen) geen brood :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170484255
hebben jullie daar dan ook een geleiderail bij? Volgens mij passen de frezen van bosch niet op de geleiderails van de zagen ofwel?

Ik gebruik nogsteeds de oude groene bosch van atmoz. :9
  Moderator dinsdag 25 april 2017 @ 20:24:42 #97
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170484384
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:20 schreef Makrolon het volgende:
hebben jullie daar dan ook een geleiderail bij? Volgens mij passen de frezen van bosch niet op de geleiderails van de zagen ofwel?

Ik gebruik nogsteeds de oude groene bosch van atmoz. :9
Ik heb geen rails, maar zie niks waarmee ik hem op een rails kan zetten. Dat zal wel met een hulpstuk moeten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170484424
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 12:43 schreef blomke het volgende:
Iemand tips voor een nieuwe bankschroef? Ik dacht zelf aan een exemplaar met 10 cm brede bekken en draaibaar op een draaiplateau.
Ik heb een Heuer front met bekken van 115mm en draaiplateau via marktplaats gevonden. Heb er 100 euro voor betaalt. Ding was zo goed als nieuw.
pi_170484806
Zoals jullie misschien wel weten heb ik een behoorlijk klusproject gekocht.
Zie:
De Winkel van Legwieh
Naast veel slopen zal er uiteindelijk ook opgebouwd moeten worden. Aangezien ik veel zelf ga doen moet daar natuurlijk het één en ander aan degelijk klusspul voor worden aangeschaft.

Inmiddels heb ik al een sloophamer gekocht (goed begin toch)
een kleine hakhamer, een aanhanger, tilliftje op oliedruk, steekwagentje. en nog wat meer kleine dingen.
Twee grote hakhamers (proffesioneel) kan ik lenen van mijn zwager, sowieso kan ik heel veel gereedschap van hem lenen indien nodig, maar dingen die ik veel nodig heb wil ik gewoon zelf kopen. Dat is altijd handig, en dit is het beste excuus wat een man ooit kan hebben om gereedschap te kopen met toestemming van zijn vriendin (Ja, ik geef toe dat ik thuis niets te zeggen heb ;( )

Nu gaat dit topic niet over wat ik al heb gekocht maar tips over wat je nog moet kopen.
Een aantal dingen weet ik nu al zeker dat ik die nodig heb, en wil ik dus ook langzaam gaan aanschaffen. De rest koop ik gaandeweg wel, maar deze apparaten (met uitzondering van de
Schroefmachine kan ik al goed gebruiken tijdens de sloop)

Schroefmachine klein
Multitool
Bouwstofzuiger
Klein steigertje (vouwladder)

Voor deze 4 units zat ik te denken aan:
Bosch Blauw 10,8 set
Gop 40-30 set
Bouwstofzuiger nog geen idee
vouwladder ook nog geen idee (zo goedkoop mogelijk?) Vouwladdertje

Dus wie helpt me, en geeft me tips?

Ik denk dat ik uiteindelijk ook nog moet gaan kopen:
Zaagtafel (heb nu enkel een goedkope einhell trek/afkortzaag, en een Lidl, cirkelzaag)
schuurmachine (heb nu enkel een delta-machinetje van lidl)
En verder nog geen idee,
Slijptol, verfbrander, handgereedschap dat klein spul heb ik allemaal wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door Legwieh op 25-04-2017 20:39:17 (Vouwladdertje toegevoegd.) ]
pi_170485245
[/quote]

Die link is geen 10.8 schroevedraaier maar een 12V die compatibel is met 10.8??

Ik heb een 18 volt en 10.8 bosch blauw. Beide momenteel continu in gebruik bij keuken opbouwen.
Moest in heb begin erg wennen aan de 10.8 omdat de handgreep een stuk dikker is. Maar nu vindt ik het een fijn apparaatje. Op beide heb ik slechs een 1.5Ah accu maar ben er best tevreden over. Gaat dagen mee. Dus hooguit om de dag een keer accu wisselen moet te doen zijn.

Verder heb ik die Gop 40-30. Echt ideaal ding. Gebruik ik ook zeer vaak. Ik heb precies dezelfde set gekocht in NL en betaalde er 280 voor.

Ik heb een Makita VC2512 stofzuiger. Met extra stopkontact en auto stand zodat de stofzuiger gaat draaien als je je zaag of wat dan ook aanzet. Moet zeggen dat ik dat nooit gebuik en het is dan ook een zaagsel bende bij mij thuis. Bouwstofzuiger kan je echt niet zonder. Neem er een die ook water kan opzuigen. Ideaal.

Zou toch wel een enigzins degelijke ladder kopen. Nou is goedkoop niet perse slecht maar met een aanbieding is een Altrex ook goed te betalen.

Afhankelijk van wat je allemaal gaat doen en wat je er voor over hebt gaat er nog heel veel gereedschap bijkomen.

Een excenter schuurmachine is ook fijn. Een invalcirkelzaag. Een echte boormachine.
pi_170485440
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:37 schreef Legwieh het volgende:
Zoals jullie misschien wel weten heb ik een behoorlijk klusproject gekocht.
Zie:
De Winkel van Legwieh
Naast veel slopen zal er uiteindelijk ook opgebouwd moeten worden. Aangezien ik veel zelf ga doen moet daar natuurlijk het één en ander aan degelijk klusspul voor worden aangeschaft.

Inmiddels heb ik al een sloophamer gekocht (goed begin toch)
een kleine hakhamer, een aanhanger, tilliftje op oliedruk, steekwagentje. en nog wat meer kleine dingen.
Twee grote hakhamers (proffesioneel) kan ik lenen van mijn zwager, sowieso kan ik heel veel gereedschap van hem lenen indien nodig, maar dingen die ik veel nodig heb wil ik gewoon zelf kopen. Dat is altijd handig, en dit is het beste excuus wat een man ooit kan hebben om gereedschap te kopen met toestemming van zijn vriendin (Ja, ik geef toe dat ik thuis niets te zeggen heb ;( )

Nu gaat dit topic niet over wat ik al heb gekocht maar tips over wat je nog moet kopen.
Een aantal dingen weet ik nu al zeker dat ik die nodig heb, en wil ik dus ook langzaam gaan aanschaffen. De rest koop ik gaandeweg wel, maar deze apparaten (met uitzondering van de
Schroefmachine kan ik al goed gebruiken tijdens de sloop)

Schroefmachine klein
Multitool
Bouwstofzuiger
Klein steigertje (vouwladder)

Voor deze 4 units zat ik te denken aan:
Bosch Blauw 10,8 set
Gop 40-30 set
Bouwstofzuiger nog geen idee
vouwladder ook nog geen idee (zo goedkoop mogelijk?) Vouwladdertje

Dus wie helpt me, en geeft me tips?

Ik denk dat ik uiteindelijk ook nog moet gaan kopen:
Zaagtafel (heb nu enkel een goedkope einhell trek/afkortzaag, en een Lidl, cirkelzaag)
schuurmachine (heb nu enkel een delta-machinetje van lidl)
En verder nog geen idee,
Slijptol, verfbrander, handgereedschap dat klein spul heb ik allemaal wel.
Koop alsjeblieft een fatsoenlijke trap, en niet zon prul... Ik heb deze
https://www.ladderhulp.nl/asc-asc-dubbele-trap-2x5.html

en echt, dat staat 100 keer stabieler dan welke huis tuin en keuken trap dan ook...
  dinsdag 25 april 2017 @ 21:13:14 #102
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170485993
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:51 schreef Glider76 het volgende:

Die link is geen 10.8 schroevedraaier maar een 12V die compatibel is met 10.8??
Ja hoor. Die serie is uitwisselbaar.

Zie hier over de lader:
GAL 1230 CV Professional
De snellader voor Li-Ion accu's 10,8-12 volt
Laat die handjes wapperen!
pi_170486078
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:51 schreef Glider76 het volgende:
quote:
Die link is geen 10.8 schroevedraaier maar een 12V die compatibel is met 10.8??

Ik heb een 18 volt en 10.8 bosch blauw. Beide momenteel continu in gebruik bij keuken opbouwen.
Moest in heb begin erg wennen aan de 10.8 omdat de handgreep een stuk dikker is. Maar nu vindt ik het een fijn apparaatje. Op beide heb ik slechs een 1.5Ah accu maar ben er best tevreden over. Gaat dagen mee. Dus hooguit om de dag een keer accu wisselen moet te doen zijn.

Verder heb ik die Gop 40-30. Echt ideaal ding. Gebruik ik ook zeer vaak. Ik heb precies dezelfde set gekocht in NL en betaalde er 280 voor.

Ik heb een Makita VC2512 stofzuiger. Met extra stopkontact en auto stand zodat de stofzuiger gaat draaien als je je zaag of wat dan ook aanzet. Moet zeggen dat ik dat nooit gebuik en het is dan ook een zaagsel bende bij mij thuis. Bouwstofzuiger kan je echt niet zonder. Neem er een die ook water kan opzuigen. Ideaal.

Zou toch wel een enigzins degelijke ladder kopen. Nou is goedkoop niet perse slecht maar met een aanbieding is een Altrex ook goed te betalen.

Afhankelijk van wat je allemaal gaat doen en wat je er voor over hebt gaat er nog heel veel gereedschap bijkomen.

Een excenter schuurmachine is ook fijn. Een invalcirkelzaag. Een echte boormachine.
Invalcirkelzaag was ik niet van plan te kopen, heb al een gewone cirkelzaag en dan leek me een zaagtafel een betere aanvulling.
Als boormachine heb ik een groene bosch (klopboor) met snoer (oudje), een boorhamer (van de lidl, ja ik ben lidl-fan), en een 18volt bosch blauw is onderweg. Dit dacht ik aan te vullen met de 10,8v.

Ik zit momenteel als schuurmachine te denken aan de https://www.toolnation.nl(...)l?sqr=bosch%20multi&

Maar voorlopig zijn we nog niet in de schuurfase :D
pi_170486129
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:56 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Koop alsjeblieft een fatsoenlijke trap, en niet zon prul... Ik heb deze
https://www.ladderhulp.nl/asc-asc-dubbele-trap-2x5.html

en echt, dat staat 100 keer stabieler dan welke huis tuin en keuken trap dan ook...
een gewone trap heb ik al 1, ook een lange ladder, en ook nog 2 oude keukentrapjes.

Dus ik weet niet of een gewone dubbele trap dan nog een aanvulling is, ik dacht dat een vouwladder wel handig was met een plateautje.
pi_170486183
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:17 schreef Legwieh het volgende:

[..]

een gewone trap heb ik al 1, ook een lange ladder, en ook nog 2 oude keukentrapjes.

Dus ik weet niet of een gewone dubbele trap dan nog een aanvulling is, ik dacht dat een vouwladder wel handig was met een plateautje.
Aldi heeft er eentje in de folder. Mijn moeder heeft hem en ik klus er al 2 jaren naar volle tevredenheid mee :Y
pi_170486331
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:19 schreef Puala het volgende:

[..]

Aldi heeft er eentje in de folder. Mijn moeder heeft hem en ik klus er al 2 jaren naar volle tevredenheid mee :Y
had ik gezien, maar die gaat pas zaterdag in, en toevallig zit ik dan in Duitsland.
  dinsdag 25 april 2017 @ 21:29:40 #107
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170486527
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:16 schreef Legwieh het volgende:

[..]


[..]

Invalcirkelzaag was ik niet van plan te kopen, heb al een gewone cirkelzaag en dan leek me een zaagtafel een betere aanvulling.
Als boormachine heb ik een groene bosch (klopboor) met snoer (oudje), een boorhamer (van de lidl, ja ik ben lidl-fan), en een 18volt bosch blauw is onderweg. Dit dacht ik aan te vullen met de 10,8v.

Ik zit momenteel als schuurmachine te denken aan de https://www.toolnation.nl(...)l?sqr=bosch%20multi&

Maar voorlopig zijn we nog niet in de schuurfase :D
Dat Lidl fan gaat denk ik wel bijdraaien als je het gereedschap veel gaat gebruiken :D

Wel echt een geweldig excuus om echt alle mogelijke gereedschappen aan te schaffen dit :7
pi_170486598
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:29 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Dat Lidl fan gaat denk ik wel bijdraaien als je het gereedschap veel gaat gebruiken :D

Wel echt een geweldig excuus om echt alle mogelijke gereedschappen aan te schaffen dit :7
Wat denk jij dan, ja schat ik moet dit echt hebben 😂😂😂
pi_170486954
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:25 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik heb een Heuer front met bekken van 115mm en draaiplateau via marktplaats gevonden. Heb er 100 euro voor betaalt. Ding was zo goed als nieuw.
Gaaf!
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170489061
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Gaaf!
Je ziet ze nog wel eens langskomen op marktplaats. Je moet alleen een beetje geluk hebben dat het niet 2 uur rijden is. Niemand die zo'n ding op gaat sturen, en 100 km aan benzine tikt ook aan.
pi_170492435
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 22:50 schreef Glider76 het volgende:
Je ziet ze nog wel eens langskomen op marktplaats. Je moet alleen een beetje geluk hebben dat het niet 2 uur rijden is. Niemand die zo'n ding op gaat sturen, en 100 km aan benzine tikt ook aan.
Da's een beetje het punt. Blijkbaar zitten die verkopers vooral in Friesland, Groningen en Noord-Brabant/Limburg, want als ik in Noord-Holland zoek, kom ik amper iets aantrekkelijks tegen.
Gewoon even afwachten; nu de zoekfunctie van MP ingesteld op N-H.....

Overigens rijd ik op diesel 1:20, dus een 100 km v.v. kost een ¤12,50 extra...

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 26-04-2017 08:41:31 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170492597
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 08:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's een beetje het punt. Blijkbaar zitten die verkopers vooral in Friesland, Groningen en Noord-Brabant/Limburg, want als ik in Noord-Holland zoek, kom ik amper iets aantrekkelijks tegen.
Gewoon even de zoekfunctie van MP ingesteld op N-H.....

Overigens rijd ik op diesel 1:20, dus een 100 km v.v. kost een ¤12,50 extra...
ja en weer terug he. Kost zo'n bankschroef alweer 25 euro extra.
pi_170492650
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:16 schreef Legwieh het volgende:

Ik zit momenteel als schuurmachine te denken aan de https://www.toolnation.nl(...)l?sqr=bosch%20multi&

Beter koop je er één met variabel toerental. Ben je op kritische stukken bezig, dan voorkomt dat, dat je het ongewild kaal schuurt.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170492724
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 08:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Beter koop je er één met variabel toerental. Ben je op kritische stukken bezig, dan voorkomt dat, dat je het ongewild kaal schuurt.
Tegen die tijd meld ik me weer, voor nu tips voor een bouwstofzuiger?
pi_170493035
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 08:56 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Tegen die tijd meld ik me weer, voor nu tips voor een bouwstofzuiger?
Makita VC2512L. 162 euro

Die heb ik en ben er tevreden over. De zakken koop ik apart bij bij een webshop. 5 voor 11 euro.
Voldoende zuigkracht. nat/droog zuiger. extra stopkontact met auto start functie.
pi_170493207
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 09:23 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Makita VC2512L. 162 euro

Die heb ik en ben er tevreden over. De zakken koop ik apart bij bij een webshop. 5 voor 11 euro.
Voldoende zuigkracht. nat/droog zuiger. extra stopkontact met auto start functie.
Ik zat net naar die machine te kijken. ;D
pi_170493233
Als je de stofzuiger i.c.m. een schuurmachine wil gebruiken is het aan te raden om een stofzuiger te nemen met variabel toerental, anders zuigt je schuurmachine vacuüm.
pi_170493284
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 09:33 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik zat net naar die machine te kijken. ;D
Ook prettig is dat je het filter kunt uitwassen onder de kraan. Verder 3.5 meter slang.
  woensdag 26 april 2017 @ 09:57:54 #119
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170493621
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 09:35 schreef usernaamvergeten het volgende:
Als je de stofzuiger i.c.m. een schuurmachine wil gebruiken is het aan te raden om een stofzuiger te nemen met variabel toerental, anders zuigt je schuurmachine vacuüm.
Of gewoon een slang/pistoolgreep met zo'n schuifje... Mijn 2400watt dubbel motorige industriële Nilfisk zuigt ook geen vacuüm omdat hij wat valse lucht kan aanzuigen :s)
pi_170494624
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 09:57 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Of gewoon een slang/pistoolgreep met zo'n schuifje... Mijn 2400watt dubbel motorige industriële Nilfisk zuigt ook geen vacuüm omdat hij wat valse lucht kan aanzuigen :s)
Een schuurmachine sluit je direct aan op de slang, dus dat werkt helaas niet.
  woensdag 26 april 2017 @ 10:59:05 #121
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170494783
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 10:49 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Een schuurmachine sluit je direct aan op de slang, dus dat werkt helaas niet.
Dat kan, ja. Ik heb een verstelbaar verloop waardoor er valse lucht aangezogen kan worden. Ergo: er zijn meer wegen naar Rome dan 'je sluit hem direct aan'.

Dan is een verloop van 3 euro mogelijk aantrekkelijker dan een optie waarmee je stofzuiger misschien 100 euro duurder wordt...
pi_170494940
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 12:43 schreef blomke het volgende:
Iemand tips voor een nieuwe bankschroef? Ik dacht zelf aan een exemplaar met 10 cm brede bekken en draaibaar op een draaiplateau.
Bij Datona kan je hier ook eens voor kijken. https://www.datona.be/werkplaatsuitrusting-garage/bankschroeven
pi_170495192
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 10:59 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Dat kan, ja. Ik heb een verstelbaar verloop waardoor er valse lucht aangezogen kan worden. Ergo: er zijn meer wegen naar Rome dan 'je sluit hem direct aan'.

Dan is een verloop van 3 euro mogelijk aantrekkelijker dan een optie waarmee je stofzuiger misschien 100 euro duurder wordt...
Heb je misschien een linkje naar zo'n verloopje? Ik weet niet precies wat wat je in gedachte hebt, maar wellicht is het wel interessant.
pi_170495861
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 11:14 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Heb je misschien een linkje naar zo'n verloopje? Ik weet niet precies wat wat je in gedachte hebt, maar wellicht is het wel interessant.
Ik ben ook meer voorstander van de 3 euro oplossing. Geld gaat hard zat met een verbouwing
pi_170496104
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 11:06 schreef ridsel het volgende:

[..]

Bij Datona kan je hier ook eens voor kijken. https://www.datona.be/werkplaatsuitrusting-garage/bankschroeven
Thanks!

Dit is wel een heel praktisch exemplaar: https://www.datona.be/draaibare-bankschroef.html
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 26 april 2017 @ 13:47:39 #126
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170498650
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 11:14 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Heb je misschien een linkje naar zo'n verloopje? Ik weet niet precies wat wat je in gedachte hebt, maar wellicht is het wel interessant.
Deze heb ik:



Die draai je in en uit om hem strakker te zetten. De zijkant is dan omgezaagd waardoor je 5 platen hebt die je door het schroeven dichter op elkaar duwt. Daartussen zitten dus spleten waar lucht door komt. Zal eens zien of ik daar een duidelijker plaatje van kan vinden.
  woensdag 26 april 2017 @ 16:42:47 #127
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_170502488
Zojuist een Bosch GST 160 besteld *O*

Nu moet ik binnenkort onder andere een stukje van een deur afhalen, wilde de 'latje en lijmklemmen' methode gebruiken. Waar vind ik goede lijmklemmen? Moet binnenkort ook een meubel maken dus mag ook meteen een set met een goede haak zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Knikkerking woensdag 26 april 2017 @ 17:15:28 #128
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170503094
quote:
5s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:42 schreef De_Hertog het volgende:
een set met een goede haak
Wat bedoel je daar precies mee?
pi_170504281
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 11:06 schreef ridsel het volgende:

[..]

Bij Datona kan je hier ook eens voor kijken. https://www.datona.be/werkplaatsuitrusting-garage/bankschroeven
Ik heb er ook een van Datona. Prima ding! Maar geen Heuer Front natuurlijk...
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 26 april 2017 @ 18:31:44 #130
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170504345
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 17:15 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
Die huge apparaten die jij laatst besteld hebt? :D
pi_170507355
bessey klik klak lijmklemmen zijn ideaal.
  Knikkerking woensdag 26 april 2017 @ 21:00:57 #132
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170507891
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 18:31 schreef IrishBastard het volgende:

Die huge apparaten die jij laatst besteld hebt? :D
Ah ok :)


quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 20:41 schreef Glider76 het volgende:
bessey klik klak lijmklemmen zijn ideaal.
Bessey Kliklamps inderdaad ^O^
Super handige en goede klemmen :Y
pi_170507916
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 11:06 schreef ridsel het volgende:
et 10 cm brede bekken en draaibaar op een draaiplateau.
Zijn gietijzeren, kunnen niet goed tegen geweld met een hamer, en bij warmte scheuren ze al helemaal snel.

beter zijn de gesmede exemplaren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_170508908
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 21:00 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ah ok :)

[..]

Bessey Kliklamps inderdaad ^O^
Super handige en goede klemmen :Y
Ja, gekocht naar aanleiding van jou. Goed voorbeeld doet volgen.
ideale dingen. Dat setje van de aldi nooit meer aangeraakt.
pi_170509474
In een plaat multiplex moet ik een gat van 27 of 28mm maken voor een zeeppomp. Liefst met een bovenfrees zodat het een mooi recht gat wordt en niet uit de losse pols geboord.

Nou is een 27 mm houtfrees redelijk prijzig, rond de 60 euro en het gaat maar om 1 gaatje.

Wie heeft er een betere tip? Wellicht een soort profiel frees met de juiste diameter en er doorheen jassen, indien nodig eerst voorboren?

Ik heb ook een kopierring 30mm dus dacht eventueel nog met een gatenzaag gat te maken en met een dun freesje op die manier het gat te maken.

Voor het kraangat heb ik een 35mm scharnierfreesje besteld.
pi_170510163
Ik kijk nog vrolijk rond voor boormachines...

Dit is ook niet gek:
Bekijk dit op eBay http://www.ebay.de/itm/302282151024

Of wat?
Laat die handjes wapperen!
pi_170510261
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 22:22 schreef Gieliovd het volgende:
Ik kijk nog vrolijk rond voor boormachines...

Dit is ook niet gek:
Bekijk dit op eBay http://www.ebay.de/itm/302282151024

Of wat?
5Ah accu is best veel toch? En zwaar? Ik heb een 1.5ah accu en vindt dat het retelang mee gaat. dat betreft klussen in huis.
pi_170514664
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 22:22 schreef Gieliovd het volgende:
Ik kijk nog vrolijk rond voor boormachines...

Dit is ook niet gek:
Bekijk dit op eBay http://www.ebay.de/itm/302282151024

Of wat?
Ik heb je berichtje gezien maar ik kan helaas niet op je reageren omdat ik niet actief genoeg op het forum ben😅
Als je iets van je mail wilt sturen komen we er vast wel uit. Ik hoef er niet de hoofdprijs voor.
  donderdag 27 april 2017 @ 09:12:53 #139
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_170514756
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 17:15 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?
Kan me zo voorstellen dat er een set kan bestaan van twee klemmen en een haakse verbinding, bijvoorbeeld, om dingen in een hoek vast te zetten.
Bedankt voor de tips, ziet er op het eerste gezicht betaalbaar uit ook. Even verder zoeken welke ik precies wil nu :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 27 april 2017 @ 11:58:10 #140
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_170517245
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 21:53 schreef Glider76 het volgende:
In een plaat multiplex moet ik een gat van 27 of 28mm maken voor een zeeppomp. Liefst met een bovenfrees zodat het een mooi recht gat wordt en niet uit de losse pols geboord.

Nou is een 27 mm houtfrees redelijk prijzig, rond de 60 euro en het gaat maar om 1 gaatje.

Wie heeft er een betere tip? Wellicht een soort profiel frees met de juiste diameter en er doorheen jassen, indien nodig eerst voorboren?

Ik heb ook een kopierring 30mm dus dacht eventueel nog met een gatenzaag gat te maken en met een dun freesje op die manier het gat te maken.

Voor het kraangat heb ik een 35mm scharnierfreesje besteld.
Ik heb hiervoor een standaard een 28/30/32mm speedboor voor in mijn kist zitten. Werkt perfect.

Alleen even goed opletten dat het gat "vlak" is aan de onderkant, paar weken terug een compleet eilandblad weer kunnen verwijderen. Quooker zat precies half op een balkje aan de onderkant, en zie dat maar eens vast te krijgen.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  donderdag 27 april 2017 @ 13:55:21 #141
173976 dirtyolero
I need my cappu!
pi_170520536
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 09:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Kan me zo voorstellen dat er een set kan bestaan van twee klemmen en een haakse verbinding, bijvoorbeeld, om dingen in een hoek vast te zetten.
Bedankt voor de tips, ziet er op het eerste gezicht betaalbaar uit ook. Even verder zoeken welke ik precies wil nu :)
Kijk eens bij bv Bessey, daar staan diverse hoekklemmen als je die bedoelt.
Zoals een eenhand hoekklem of een simpeler versie zoals deze.
Een ander soort is eenhand kantenklem, die zijn er in meerdere versies.
Vooral die laatste vond ik persoonlijk slim gevonden, zie de video onder de kantenklem.

[ Bericht 5% gewijzigd door dirtyolero op 27-04-2017 15:48:21 ]
pi_170553394
Voor wat modelhobbyprojectjes die ik in gedachten heb ben ik aan het rondkijken naar iets van een Dremel. Maar die zijn duurder dan ik had verwacht. Zijn ze het geld waard of kan ik met goedkopere huismerkapparaten ook uit de voeten. Ik moet nog bezien of dit een hobby is die beklijft en zo veel hoeft er in mijn hoofd nog niet geboord/gefreesd/geslepen te worden.
pi_170553994
Nou, een goeie tip.

Cementdekvloer verwijderen: standaard advies van iedereen is: huur een breekhamer. Kosten: ¤50 + paar euro voor de beitels + paar euro voor slijtage aan de spullen.

Ik heb er een gekocht: 90 euro. Super krachtig ding, heb de dekvloer er mee verwijderd in een dag.

Het ding dat ik zou huren was minder krachtig waardoor ik hem sowieso 2 dagen of zelfs langer nodig had gehad.

Voordeel: vrienden kunnen m ook lenen als het nodig is en dan verdient ie zichzelf alleen maar meer terug.

Geldt overigens voor alle andere materialen, ik heb bijvoorbeeld ook een behangafstomer 2e hands gekocht voor 10 euro. Als ik hem moest huren was ik meer kwijt geweest voor 1 dag huren. Heb hem uiteindelijk een aantal weken gebruikt (niet aan 1 stuk). Mijn buurman heeft er inmiddels ook 3 slaapkamers mee gedaan en binnenkort gaat ie weer naar iemand anders toe.
pi_170554568
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 22:25 schreef Sweety_boy het volgende:
Nou, een goeie tip.

Cementdekvloer verwijderen: standaard advies van iedereen is: huur een breekhamer. Kosten: ¤50 + paar euro voor de beitels + paar euro voor slijtage aan de spullen.

Ik heb er een gekocht: 90 euro. Super krachtig ding, heb de dekvloer er mee verwijderd in een dag.

Het ding dat ik zou huren was minder krachtig waardoor ik hem sowieso 2 dagen of zelfs langer nodig had gehad.

Voordeel: vrienden kunnen m ook lenen als het nodig is en dan verdient ie zichzelf alleen maar meer terug.

Geldt overigens voor alle andere materialen, ik heb bijvoorbeeld ook een behangafstomer 2e hands gekocht voor 10 euro. Als ik hem moest huren was ik meer kwijt geweest voor 1 dag huren. Heb hem uiteindelijk een aantal weken gebruikt (niet aan 1 stuk). Mijn buurman heeft er inmiddels ook 3 slaapkamers mee gedaan en binnenkort gaat ie weer naar iemand anders toe.
Soms gaat dit op natuurlijk, maar lang niet altijd.

En ik denk dat de breekhamer die je had gehuurd anders iets vriendelijker was geweest voor je handen ivm trillingen enzo. ;)
  Moderator vrijdag 28 april 2017 @ 22:52:50 #145
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170554690
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 22:47 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Soms gaat dit op natuurlijk, maar lang niet altijd.

En ik denk dat de breekhamer die je had gehuurd anders iets vriendelijker was geweest voor je handen ivm trillingen enzo. ;)
En een verhuurbedrijf verhuurt ook wel zwaardere modellen natuurlijk
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 28 april 2017 @ 22:54:25 #146
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170554722
Is het standaard advies hier trouwens geen gbh2-28? :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 28 april 2017 @ 23:10:29 #147
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170555101
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 april 2017 22:54 schreef derLudolf het volgende:
Is het standaard advies hier trouwens geen gbh2-28? :+
Dat is toch niet echt een sloophamer ? Meer een machine voor licht beitel en sds boorwerk.
pi_170561316
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 23:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is toch niet echt een sloophamer ? Meer een machine voor licht beitel en sds boorwerk.
Ik was van plan voor het echte sloopwerk toch te gaan voor de gsh11 vc
  Moderator zaterdag 29 april 2017 @ 15:53:06 #149
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170564920
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 12:32 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik was van plan voor het echte sloopwerk toch te gaan voor de gsh11 vc
Dat is een flinke B-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 29 april 2017 @ 16:53:33 #150
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170565992
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 12:32 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik was van plan voor het echte sloopwerk toch te gaan voor de gsh11 vc
Dat is toch alleen een breekhamer ? Kun je beter een sds max boorhamer nemen die ook kan beitelen, dat bied veel meer mogelijkheden en die zijn goedkoper.

Tenzij je verwacht de hele vloer op de benedenverdieping er uit te gaan willen breken, dan ontkom je niet aan dit soort machine werk. Met de machine die jij uit hebt gezocht steek je ook niet makkelijk staand op een trapje de tegeltjes van de muur ;) daar zijn ze gewoon te zwaar voor.
  Moderator zaterdag 29 april 2017 @ 17:00:55 #151
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170566146
Eigenlijk heb je bijvoorbeeld al voldoende aan een grootte boorhamer met sds max waar je mee kunt boren en beitelen; zoals een gbh-5-40 DCE : https://www.bosch-profess(...)-40-dce-16878-ocs-p/

En voor het lichtere boor en breekwerk een GBH 2-26 F; https://www.bosch-professional.com/nl/nl/gbh-2-26-f-39699-ocs-p/
  Moderator zaterdag 29 april 2017 @ 17:01:20 #152
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170566154
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 april 2017 15:53 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat is een flinke B-)
Die brengt de boodschap zeker over; maar of het een handige machine is ivm zijn gewicht ;)
pi_170566585
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 16:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is toch alleen een breekhamer ? Kun je beter een sds max boorhamer nemen die ook kan beitelen, dat bied veel meer mogelijkheden en die zijn goedkoper.

Tenzij je verwacht de hele vloer op de benedenverdieping er uit te gaan willen breken, dan ontkom je niet aan dit soort machine werk. Met de machine die jij uit hebt gezocht steek je ook niet makkelijk staand op een trapje de tegeltjes van de muur ;) daar zijn ze gewoon te zwaar voor.
Der moet 200m2 betonvloer uit. (Maar sterker nog ik verwacht dat ik daar een kraantje met hydraulische hamer voor ga huren) ik heb ook een lichtere voor de tegeltjes van de wand te steken.
  zondag 30 april 2017 @ 12:46:54 #154
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_170582161
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_170586955
Advies gevraagd, momenteel heb ik een handcirkelzaag van de Lidl en een Einhell trekzaag.
Nu twijfel ik of voor mijn verbouwing een zaagtafel een must is.
En zo ja wat ik dan zou moeten kiezen. Ik heb namelijk werkelijk geen idee, of moet ik toch gewoon een invalzaag kopen met Liniaal, maarja dat lijkt al zoveel op mijn handcirkelzaag met aluminium geleider, dus ik nu gebruik. (ook al is het lidl hij zaagt prima)
  zondag 30 april 2017 @ 16:19:04 #156
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170587068
Ligt aan de hoeveelheid plaatmateriaal dat je plant te gaan verzagen.

Ik heb alles met cirkelzaag en lat gedaan maar zaagtafel had wel fijner geweest.

Zelf zou ik een invalzaag nemen met minimaal 2.50m liniaal om hele lengtes plaat te kunnen zagen.

Neemt veel minder ruimte in en op 2 schragen kom je een heel eind.

Als je bijvoorbeeld zou kiezen voor een bouwmarkt voor plaatmateriaal kun je het daar ook gratis laten zagen.
Laat die handjes wapperen!
pi_170587077
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:13 schreef Legwieh het volgende:
Advies gevraagd, momenteel heb ik een handcirkelzaag van de Lidl en een Einhell trekzaag.
Nu twijfel ik of voor mijn verbouwing een zaagtafel een must is.
En zo ja wat ik dan zou moeten kiezen. Ik heb namelijk werkelijk geen idee, of moet ik toch gewoon een invalzaag kopen met Liniaal, maarja dat lijkt al zoveel op mijn handcirkelzaag met aluminium geleider, dus ik nu gebruik. (ook al is het lidl hij zaagt prima)
Ik heb een Bosch cirkelzaag in een (later aangeschafte) zaagtafel geplaatst. Gebruik ik regelmatig, zelfs zo vaak, dat ik me niet meer kan herinneren dat die cirkel zaag onder de tafel vandaan heb gehaald. Gebruik de zaagtafel veel om stukken balk te delen, platen door te halen en vooral voor het precisiewerk,

Invalzaag heb ik niet, dus daar kan ik het niet mee vergelijken.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170587148
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:19 schreef Gieliovd het volgende:
Ligt aan de hoeveelheid plaatmateriaal dat je plant te gaan verzagen.

Ik heb alles met cirkelzaag en lat gedaan maar zaagtafel had wel fijner geweest.

Zelf zou ik een invalzaag nemen met minimaal 2.50m liniaal om hele lengtes plaat te kunnen zagen.

Neemt veel minder ruimte in en op 2 schragen kom je een heel eind.

Als je bijvoorbeeld zou kiezen voor een bouwmarkt voor plaatmateriaal kun je het daar ook gratis laten zagen.
Ruimte heb ik genoeg dus daarvoor zou ik geen invalzaag prefereren boven een zaagtafel.
Voor mijn gevoel lijkt een invalzaag ook veel op een gewone cirkelzaag.

En ja plaatmateriaal, waarvoor ga ik plaatmateriaal gebruiken tijdens de verbouwing, wandjes maak je van gips, met af en toe een verstevigingsplaatje van OSB/MDF.
Vooral balkjes, misschien een houtenvloer, wat kleine aftimmerwerkzaamheden.

Ik heb geen idee hoor. Misschien moet ik het anders stellen, wie heeft er een zaagtafel gebruikt tijdens zijn verbouwing en wie een invalzaag en waarvoor.

Het grote voordeel van een zaagtafel is uiteraard, dat het naderhand superstoer staat in mijn garage.
  zondag 30 april 2017 @ 16:25:18 #159
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170587226
Voor jouw beschreven gebruik zou ik een afkortzaag kopen. Dat heb ik echt gemist in mijn verbouwing.

Ik heb er nu een staan, 305mm blad met telescopische geleiders, bereik 320mm. Dat is nog eens werken.

Balken, vloerdelen, latjes, plinten wat dan ook... Zap! En weer door. Ik heb alles met de hand gedaan.
Laat die handjes wapperen!
pi_170587231
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:22 schreef Legwieh het volgende:

Ik heb geen idee hoor. Misschien moet ik het anders stellen, wie heeft er een zaagtafel gebruikt tijdens zijn verbouwing en wie een invalzaag en waarvoor.

Het enige voordeel van een zaagtafel (denk ik) is dat je 'n balkje van bijv 2x2" kunt verdelen in 2 stuks van 2x1"
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170587259
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:25 schreef Gieliovd het volgende:
Voor jouw beschreven gebruik zou ik een afkortzaag kopen. Dat heb ik echt gemist in mijn verbouwing.

Dat heeft ie al. Bovendien is dat een heel andere toepassingsgebied dan een invalzaag en zaagtafel.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 30 april 2017 @ 16:30:16 #162
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170587352
Het eerste wist ik niet. Het tweede wel en jij weet best dat ik dat al wist.

Ik baseer me op de beschreven handelingen van onze vriend de winkelier.
Laat die handjes wapperen!
pi_170587537
Nouja die zaagtafel die wacht anders nog maar even.
Nu ik toch bezig ben,
het verschil tussen de gcl2-15 en de gll 2-15 laser van bosch?
Of moet ik nog iets heel anders kopen?

enne is dit iets, heb nu alleen prul schroevendraaiers, of kan ik beter een goed setje schroevendraaiers halen, en een goed setje knipex tangen bijvoorbeeld.

(ga vandaag bestellen bij Werkzeugalarm, hopelijk :D )

(ik ben echt een anti-held kwa klussen, tenminste zo voel ik me nu)
pi_170587986
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:30 schreef Gieliovd het volgende:
Het tweede wel en jij weet best dat ik dat al wist.
??
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:13 schreef Legwieh het volgende:
Advies gevraagd, momenteel heb ik een handcirkelzaag van de Lidl en een Einhell trekzaag.

Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170588244
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:57 schreef blomke het volgende:

[..]

??

[..]

Geen ruzie maken, gewoon deze klusn00b advies geven, kunnen we straks allemaal lachen in het klusblunder topic.
  Moderator zondag 30 april 2017 @ 17:11:17 #166
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170588251
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:37 schreef Legwieh het volgende:
Nouja die zaagtafel die wacht anders nog maar even.
Nu ik toch bezig ben,
het verschil tussen de gcl2-15 en de gll 2-15 laser van bosch?
Of moet ik nog iets heel anders kopen?
Dat ligt er natuurlijk aan waarvoor je het gebruikt. De gcl is de opvolger van de gll lees ik. De GCL heeft naast de verticale en horizontale lijn - net als de gll -twee gecentreerde loodpunten met optimale zichtbaarheid

quote:
enne is dit iets, heb nu alleen prul schroevendraaiers, of kan ik beter een goed setje schroevendraaiers halen, en een goed setje knipex tangen bijvoorbeeld.

(ga vandaag bestellen bij Werkzeugalarm, hopelijk :D )

(ik ben echt een anti-held kwa klussen, tenminste zo voel ik me nu)
Je vergeet een link te plaatsen denk ik?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 30 april 2017 @ 17:12:10 #167
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170588260
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:57 schreef blomke het volgende:

[..]

??

[..]

Wat legwieh ook zegt, nokken met dat gebitch ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170588301
quote:
1s.gif Op zondag 30 april 2017 17:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat ligt er natuurlijk aan waarvoor je het gebruikt. De gcl is de opvolger van de gll lees ik. De GCL heeft naast de verticale en horizontale lijn - net als de gll -twee gecentreerde loodpunten met optimale zichtbaarheid

[..]

Je vergeet een link te plaatsen denk ik?
Owja,
Deze link:
http://www.werkzeugalarm.(...)102-schwarz/a-11400/

De GCL wordt het dan dus.
  Moderator zondag 30 april 2017 @ 17:15:40 #169
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170588322
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 17:14 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Owja,
Deze link:
http://www.werkzeugalarm.(...)102-schwarz/a-11400/

De GCL wordt het dan dus.
Prima setje, heb ik ook.

Geen idee wat die punten inhouden hoor maar een nieuwere versie met extra opties is vaak beter.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170588360
quote:
1s.gif Op zondag 30 april 2017 17:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Prima setje, heb ik ook.

Geen idee wat die punten inhouden hoor maar een nieuwere versie met extra opties is vaak beter.
Lijkt mij handig, om een punt op de vloer over te nemen, op het plafond bijvoorbeeld. en t scheelt maar een paar euro.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:40:35 #171
140367 Volvoman
Ja, dus.
pi_170631155
Ik ben aan het rondkijken voor een (mobiele) zaagtafel op 230V. Dit omdat ik momenteel niet de ruimte heb voor een stationaire machine of krachtstroom. Hoe dit in de toekomst is weet ik ook nog niet.

Eerst zat ik te kijken naar de zogenaamde 'bouwplaats' zaagtafels. Ik denk dat ik liever wat meer uitgeef voor betere precisie en kwaliteit. Ook zoek ik iets dat mijn leven lang mee moet kunnen. Dan kom je bij de Festool module tafels uit en de Mafell Erika serie.

De prijzen van beide zijn niet bepaald laag, maar mijn voorkeur ligt bij Mafell omdat het er naar mijn idee wat degelijker uitziet. De erika 60 is het goedkoopst, maar is daarom ook het kleinst en met het minste vermogen. De erika 70 is weer twee keer zo duur, en dat vind ik al best veel geld.

Momenteel werk ik met plaatmateriaal en niet al te grote balken e.d.

Iemand ervaringen of nog andere ideeën?
Lange benen koud hoofd.
pi_170639766
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:13 schreef Legwieh het volgende:
Advies gevraagd, momenteel heb ik een handcirkelzaag van de Lidl en een Einhell trekzaag.
Nu twijfel ik of voor mijn verbouwing een zaagtafel een must is.
En zo ja wat ik dan zou moeten kiezen. Ik heb namelijk werkelijk geen idee, of moet ik toch gewoon een invalzaag kopen met Liniaal, maarja dat lijkt al zoveel op mijn handcirkelzaag met aluminium geleider, dus ik nu gebruik. (ook al is het lidl hij zaagt prima)
Ik heb mijn hele huis verbouwd(en nog steeds er mee bezig). Heb een inval cirkelzaag met geleiderail gekocht en een afkortzaag.

Beide in gebruik, de cirkelzaag echt volop.

Nog geen behoefte aan een zaagtafel gehad.

Als je al een cirkelzaag hebt zou ik zeker een afkortzaag kopen. Bedenk van te voren welk formaat planken/balken je wilt zagen.

Mijn eerste afkortzaag(lidl) heb ik na een week verkocht. Bleek mijn 10cm hoge plint er niet onder te kunnen. Toen een echte gekocht. En had ik veel eerder moeten doen.

Afkort zaag is zo makkelijk. Van de week pvc buizen er mooi recht mee afgezaagd.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 20:34:37 #173
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_170639944
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:28 schreef Glider76 het volgende:

[..]


Afkort zaag is zo makkelijk. Van de week pvc buizen er mooi recht mee afgezaagd.
laatste keer dat ik dat deed vloog me de pvc, afschermkap en een punt van het zaagblad om m'n oren :@ had ik wel een goede reden om een Bosch Pro te kopen O-)
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_170640115
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:28 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ik heb mijn hele huis verbouwd(en nog steeds er mee bezig). Heb een inval cirkelzaag met geleiderail gekocht en een afkortzaag.

Beide in gebruik, de cirkelzaag echt volop.

Nog geen behoefte aan een zaagtafel gehad.

Als je al een cirkelzaag hebt zou ik zeker een afkortzaag kopen. Bedenk van te voren welk formaat planken/balken je wilt zagen.

Mijn eerste afkortzaag(lidl) heb ik na een week verkocht. Bleek mijn 10cm hoge plint er niet onder te kunnen. Toen een echte gekocht. En had ik veel eerder moeten doen.

Afkort zaag is zo makkelijk. Van de week pvc buizen er mooi recht mee afgezaagd.
Ik heb zowel een gewone cirkelzaag als een afkortzaag.

Ik ga het denk ik gewoon even aankijken. Wellicht dat ik dan ter zijner tijd iets mis, en dan ga ik jullie opnieuw om advies vragen. Voorlopig kwa zagen het even doen met wat ik heb.

Van de week maar even op zoek naar wat sloopmateriaal :D
pi_170641136
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:34 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

laatste keer dat ik dat deed vloog me de pvc, afschermkap en een punt van het zaagblad om m'n oren :@ had ik wel een goede reden om een Bosch Pro te kopen O-)
Het was maar een buisje van 40. In plaats van klooien met ijzerzaag dacht ik ineens het met de afkortzaag te doen.

Twijfel alleen of het wel goed is voor het blad.

Maar wel mooi recht.
  Moderator dinsdag 2 mei 2017 @ 21:16:04 #176
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170641263
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:12 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Het was maar een buisje van 40. In plaats van klooien met ijzerzaag dacht ik ineens het met de afkortzaag te doen.

Twijfel alleen of het wel goed is voor het blad.

Maar wel mooi recht.
Is vast wel een geschikt blad voor te krijgen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170641373
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Is vast wel een geschikt blad voor te krijgen.
Ja, maar ik heb het natuurlijk met het gewone blad gezaagd wat al in de machine zit. Anders was het met de hand zagen wel sneller geweest.

Van dat ene buisje zal het wel niet versleten zijn. Maar heb mijn 1e cirkelzaagblad ook al naar de donder geholpen met laminaat zagen.

Zoiezo snap ik niks van al die verschillende type zaagbladen behalve het verschil tussen hout en metaal.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 21:32:25 #178
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170641929
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:19 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja, maar ik heb het natuurlijk met het gewone blad gezaagd wat al in de machine zit. Anders was het met de hand zagen wel sneller geweest.

Van dat ene buisje zal het wel niet versleten zijn. Maar heb mijn 1e cirkelzaagblad ook al naar de donder geholpen met laminaat zagen.

Zoiezo snap ik niks van al die verschillende type zaagbladen behalve het verschil tussen hout en metaal.
Je weet dat je zaagbladen gewoon kan (laten) slijpen? :)
En laminaat zaag je het beste gewoon met een goedkoop ecotools blad. Daar ga ik met Festool/Protool bladen niet aan verbranden.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 21:36:19 #179
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170642107
Wat betreft zaagtafel... Ik gebruik mijn (trek)zaagtafel voor afkorten, maar vooral voor planken en latten zagen in de lengte. Dat kan simpelweg niet (veilig) met een cirkelzaag of afkortzaag.

Een trekzaagtafel is natuurlijk wel een luxe, maar voor mij de reden om mijn afkortzaag juist weg te doen :) . Overigens kan je met een zaagtafel waar een roltafel op zit, ook prima afkorten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef Volvoman het volgende:
Ik zou ipv. de moduletafel van Festool, de CS50 of 70 vergelijken met de Erika.
En eerlijk gezegd de 70 verkiezen boven de 50/60.
En dan pas de Erika verkiezen boven de CS.
Want die cm meer zaaghoogte is wel erg fijn. Zeker bij het afkorten is 5-6cm aan de lage kant.
pi_170644044
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:32 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Je weet dat je zaagbladen gewoon kan (laten) slijpen? :)
En laminaat zaag je het beste gewoon met een goedkoop ecotools blad. Daar ga ik met Festool/Protool bladen niet aan verbranden.
klopt, dat advies had je al eens gegeven. Heb toen 3 bladen besteld bij ecotools. Helaas asgat van 30 terwijl festool 20 mm heeft. Zit wel zo'n opvulring bij maar blad slipte door, en de sluitmoer zat toch echt vast.

Mijn oude festool blad moet ik nog eens laten slijpen. Heb je daar ook een adresje voor? Ergens naartoe opsturen neem ik aan?
pi_170644238
Allen,

Een tijdje geleden heb ik een Bosch GKT 55 GCE invalzaag gekocht. Deze bevalt prima, alleen mis ik een stof/afzuiger. Ik dacht zelf aan een Bosch GAS 20 L SFC Alleszuiger. Is dit een goede keuze? Of heeft iemand tips/ waar ik op moet letten?
pi_170645319
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 22:33 schreef Rikkas het volgende:
Allen,

Een tijdje geleden heb ik een Bosch GKT 55 GCE invalzaag gekocht. Deze bevalt prima, alleen mis ik een stof/afzuiger. Ik dacht zelf aan een Bosch GAS 20 L SFC Alleszuiger. Is dit een goede keuze? Of heeft iemand tips/ waar ik op moet letten?
Die combinatie werkt bij mij perfect. Enige waar je op moet letten is dat je de slang van de stofzuiger ook daadwerkelijk aansluit op de zaag, anders heb je alsnog een stofspoor door je woonkamer 8)7

Oh, en op tijd legen, anders doet hij het na een tijdje minder goed ;-)
pi_170647220
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:36 schreef bleiblei het volgende:
Wat betreft zaagtafel... Ik gebruik mijn (trek)zaagtafel voor afkorten, maar vooral voor planken en latten zagen in de lengte. Dat kan simpelweg niet (veilig) met een cirkelzaag of afkortzaag.

Een trekzaagtafel is natuurlijk wel een luxe, maar voor mij de reden om mijn afkortzaag juist weg te doen :) . Overigens kan je met een zaagtafel waar een roltafel op zit, ook prima afkorten.

[..]

Ik zou ipv. de moduletafel van Festool, de CS50 of 70 vergelijken met de Erika.
En eerlijk gezegd de 70 verkiezen boven de 50/60.
En dan pas de Erika verkiezen boven de CS.
Want die cm meer zaaghoogte is wel erg fijn. Zeker bij het afkorten is 5-6cm aan de lage kant.
Met moduletafel bedoelde ik eigenlijk de CS 50/70. Die zijn wel voordeliger dan een Erika (70). Maar wat ik dus al zei, lijkt die mij niet extreem stabiel. De Erika 60 heeft standaard helemaal geen onderstel trouwens, alleen de Erika 70 en 85 hebben dat.

Ben er nog lang niet over uit. Over vier weken ben ik weer thuis, dan maar goed het internet afspeuren.
Lange benen koud hoofd.
  woensdag 3 mei 2017 @ 21:45:54 #184
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170667903
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 22:28 schreef Glider76 het volgende:

[..]

klopt, dat advies had je al eens gegeven. Heb toen 3 bladen besteld bij ecotools. Helaas asgat van 30 terwijl festool 20 mm heeft. Zit wel zo'n opvulring bij maar blad slipte door, en de sluitmoer zat toch echt vast.

Mijn oude festool blad moet ik nog eens laten slijpen. Heb je daar ook een adresje voor? Ergens naartoe opsturen neem ik aan?
Oh, dat is apart, ik recent bij Ecotools een blad besteld dat prima past op mijn TS55.
Slijpen laat ik doen door KMWE hier in Eindhoven. Maar volgens mij zitten door heel NL wel gereedschapslijpers verspreid.
  woensdag 3 mei 2017 @ 21:48:13 #185
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170667971
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 00:41 schreef Volvoman het volgende:

[..]

Met moduletafel bedoelde ik eigenlijk de CS 50/70. Die zijn wel voordeliger dan een Erika (70). Maar wat ik dus al zei, lijkt die mij niet extreem stabiel. De Erika 60 heeft standaard helemaal geen onderstel trouwens, alleen de Erika 70 en 85 hebben dat.

Ben er nog lang niet over uit. Over vier weken ben ik weer thuis, dan maar goed het internet afspeuren.
Ik geef toe dat mijn CS70 niet ultra stabiel is op z'n poten. Maar daar heb ik tot nu toe alleen uitdagingen mee ondervonden als ik dingen aan het zagen was die je beter niet op een zaagtafel kan zagen (te grote stukken plaatmateriaal of eiken balken van 8cm dik en 15cm hoog bijv :+ ).
Met gewoon normaal zaagwerk heb ik er nooit problemen mee gehad. En anders kan je ook gewoon de poten inklappen en op een stevige tafel zetten. Stabieler dan dat heb je dan niet snel :P .

Ik dacht alleen dat je met module tafel het CMS systeem bedoelde. En die is nog niet een beetje vergelijkbaar met de Mafell's idd :N .
  Knikkerking woensdag 3 mei 2017 @ 22:38:37 #186
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170669646
Ik zit de hele tijd op een ander forum te zoeken/vragen, maar waarom doe ik dat niet ook gewoon hier :?

Wie heeft er (veel) verstand van portaal CNC frezen?

Wat zijn de voor en/of nadelen van rondgeleiding t.o.v. die vierkante HIWIN rails/karretjes?

En welke frees-spindel is goed? (Welk merk/type?)
Ik ben aan het kijken naar minimaal 1KW.
  donderdag 4 mei 2017 @ 01:35:00 #187
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170673012
Is er hier iemand met verstand van popnageltangen? Op Amazon kom ik bij een Novus setje voor 17 euro... amzn.to/2pahX0j

Kan dat kwaad voor dat geld of moet ik daar wat meer in investeren?
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  Knikkerking donderdag 4 mei 2017 @ 06:49:28 #188
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170673606
quote:
5s.gif Op donderdag 4 mei 2017 01:35 schreef R2cksson het volgende:
Is er hier iemand met verstand van popnageltangen? Op Amazon kom ik bij een Novus setje voor 17 euro... amzn.to/2pahX0j

Kan dat kwaad voor dat geld of moet ik daar wat meer in investeren?
Ik heb er een van Facom en een van Stanley. Ze werken allebei heel goed, maar heb er te weinig mee gewerkt om te kunnen zeggen of er toch een beter of slechter is. Ga je hem veel gebruiken? Indien "nee", dan denk ik dat iedere tang wel volstaat. Zo spannend zijn die dingen ook weer niet :)
  donderdag 4 mei 2017 @ 07:08:47 #189
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170673646
Nou, ik heb er 1 van een 10tje en doe doet het voor geen meter. Die trekt de nagel niet netjes & gelijk naar binnen waardoor je geen mooi ronde popnagel krijgt. Dus ben niet te cheap met die dingen :P
  Knikkerking donderdag 4 mei 2017 @ 08:13:32 #190
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170674039
Als je niet té veel wilt uitgeven zou je dus deze kunnen nemen:

http://www.mytoolstore.nl(...)csyXfAJdmhoCUIrw_wcB

  donderdag 4 mei 2017 @ 09:58:18 #191
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170675434
Ik hoor van iedereen dat ze het geweldig handig vinden die popnagels. Ik heb in de werkplaats een zak van 500 popnagels liggen maar geen tang. Geen idee of ik het vaak ga gebruiken, maar 500 popnagels zonder tang dat jeukt verschrikkelijk!

De boodschap is dus duidelijk, te goedkoop kan niet goed zijn. Dank!
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_170676565
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 09:58 schreef R2cksson het volgende:
Ik hoor van iedereen dat ze het geweldig handig vinden die popnagels. Ik heb in de werkplaats een zak van 500 popnagels liggen maar geen tang. Geen idee of ik het vaak ga gebruiken, maar 500 popnagels zonder tang dat jeukt verschrikkelijk!

De boodschap is dus duidelijk, te goedkoop kan niet goed zijn. Dank!
nou ;) ik zie die tang op amazon als een goeiedeal. Novus klonk bekend als echt merk en niet een wappie chinees import merk. En krijgt prima reviews https://www.conrad.nl/nl/(...)ef=Product%20Details

Ik zou het proberen als ik er zelf nog geen een had. Ook mijn aldi tang heeft het altijd prima gedaan tot ik hem uitleende. Maar dat zal niet aan de tang gelegen hebben.
pi_170688862
Goede bitset gezocht?

Wat is nou echt een setje met goede bitjes voor de boormachine.
Nu ik in de categorie bosch blauw aan het shoppen ben gegaan horen er ook fatsoenlijke bitjes bij. dus wie geeft me advies over wat aan te kopen?

Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten als het aan mij ligt maar ook niet na drie keer draaien stuk zijn. Dus wie geeft me tips, wat en waar aan te schaffen.

Een set waar vooral veel torx 20 pz2 enzo inzit bijvoorbeeld?
  Moderator donderdag 4 mei 2017 @ 19:57:15 #194
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170689161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:48 schreef Legwieh het volgende:
Goede bitset gezocht?

Wat is nou echt een setje met goede bitjes voor de boormachine.
Nu ik in de categorie bosch blauw aan het shoppen ben gegaan horen er ook fatsoenlijke bitjes bij. dus wie geeft me advies over wat aan te kopen?

Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten als het aan mij ligt maar ook niet na drie keer draaien stuk zijn. Dus wie geeft me tips, wat en waar aan te schaffen.

Een set waar vooral veel torx 20 pz2 enzo inzit bijvoorbeeld?
GSB 18-2 Plus toch? Bits daarin krijgen geen enorme kracht te verduren.

Zoiets is prima.

https://www.bol.com/nl/p/(...)010646204#modal_open
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170689456
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

GSB 18-2 Plus toch? Bits daarin krijgen geen enorme kracht te verduren.

Zoiets is prima.

https://www.bol.com/nl/p/(...)010646204#modal_open
De gsb 18-2 li plus inderdaad en de GSR 12V inderdaad.
Dat setje wat je stuurt zit bij de Werkzeugset van mijn 12v dus dat is nice.

Nu nog op zoek naar goede tangen (voor electra), en een waterpomptang en een bahco
welke maat bahco raden jullie aan?
met name voor CV-werk verwacht ik dat ik echt de Bahco ga nodig hebben, en der liggen niet alleen 15mm en 22mm leidingen maar ook 30mm ofzo (kan dat?)

ow en nog een steenborenset, want al mijn steenboortjes zijn bot, krom, of missend.


damn wat moet je toch veel kopen als je wil verbouwen en voorheen altijd geshopt hebt in de 5 eurobakken

[ Bericht 8% gewijzigd door Legwieh op 04-05-2017 20:18:11 ]
pi_170694281
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:48 schreef Legwieh het volgende:
Goede bitset gezocht?

Wat is nou echt een setje met goede bitjes voor de boormachine.
Nu ik in de categorie bosch blauw aan het shoppen ben gegaan horen er ook fatsoenlijke bitjes bij. dus wie geeft me advies over wat aan te kopen?

Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten als het aan mij ligt maar ook niet na drie keer draaien stuk zijn. Dus wie geeft me tips, wat en waar aan te schaffen.

Een set waar vooral veel torx 20 pz2 enzo inzit bijvoorbeeld?
Ik heb bitjes van Wera, zijn top! Koop ze overigens los omdat ik eigenlijk alleen pz2 en ph2 gebruik, maar ze verkopen ook setjes.
  Moderator donderdag 4 mei 2017 @ 22:43:47 #197
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170694353
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:40 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik heb bitjes van Wera, zijn top! Koop ze overigens los omdat ik eigenlijk alleen pz2 en ph2 gebruik, maar ze verkopen ook setjes.
Zo'n setje is altijd makkelijk om te hebben als basis. Je weet nooit wat de vorige eigenaar allemaal voor schroeven heeft gebruikt ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170694366
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 20:06 schreef Legwieh het volgende:

[..]

De gsb 18-2 li plus inderdaad en de GSR 12V inderdaad.
Dat setje wat je stuurt zit bij de Werkzeugset van mijn 12v dus dat is nice.


ow en nog een steenborenset, want al mijn steenboortjes zijn bot, krom, of missend.


damn wat moet je toch veel kopen als je wil verbouwen en voorheen altijd geshopt hebt in de 5 eurobakken

Bitjes kijk naar wera die hebben diverse mooie sets. Compacte set is vaak prima.

Voor Steenboren kan ik heller aanraden. Heb dat ook de tegel boren van die zijn ook duper
pi_170694371
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 20:06 schreef Legwieh het volgende:
Nu nog op zoek naar goede tangen (voor electra), en een waterpomptang en een bahco
welke maat bahco raden jullie aan?
met name voor CV-werk verwacht ik dat ik echt de Bahco ga nodig hebben, en der liggen niet alleen 15mm en 22mm leidingen maar ook 30mm ofzo (kan dat?)
Ik heb sinds kort ook een echte bahco, die van mij is tot 31mm geloof ik. Had ik ook wel nodig, moest douchekranen en dergelijke plaatsen. Met 30mm leidingen zal je een flinke nodig hebben, maar dat is voor kleiner werk niet echt handig. Wellicht een goede kopen van 31mm en dan nog een losse steeksleutel of een goedkope steeksleutel voor de 30mm leidingen, die zal je toch weinig nodig hebben daarna.

Tangen kan je het beste van Knipex of Wiha kopen als je kwaliteit wil. Steenboren van Heller.
  Moderator donderdag 4 mei 2017 @ 22:48:52 #200
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170694450
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:44 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ik heb sinds kort ook een echte bahco, die van mij is tot 31mm geloof ik. Had ik ook wel nodig, moest douchekranen en dergelijke plaatsen. Met 30mm leidingen zal je een flinke nodig hebben, maar dat is voor kleiner werk niet echt handig. Wellicht een goede kopen van 31mm en dan nog een losse steeksleutel of een goedkope steeksleutel voor de 30mm leidingen, die zal je toch weinig nodig hebben daarna.

Tangen kan je het beste van Knipex of Wiha kopen als je kwaliteit wil. Steenboren van Heller.
Flinke Bahco? Valt me joh, had vanmorgen nog een 30" Bacho vast 8)7
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170694477
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Flinke Bahco? Valt me joh, had vanmorgen nog een 30" Bacho vast 8)7
Dat is niet voor een willekeurig klusje op de bouw neem ik aan? :P
  vrijdag 5 mei 2017 @ 01:09:32 #202
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170696973
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:48 schreef Legwieh het volgende:
Goede bitset gezocht?

Wat is nou echt een setje met goede bitjes voor de boormachine.
Nu ik in de categorie bosch blauw aan het shoppen ben gegaan horen er ook fatsoenlijke bitjes bij. dus wie geeft me advies over wat aan te kopen?

Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten als het aan mij ligt maar ook niet na drie keer draaien stuk zijn. Dus wie geeft me tips, wat en waar aan te schaffen.

Een set waar vooral veel torx 20 pz2 enzo inzit bijvoorbeeld?
amzn.to/2p2rvy9

Deze kopen als basis, dan heb je altijd een goed bitje bij de hand. Voor de gewone hobbyist gaat zoiets een leven lang mee.

In de praktijk gaan ze overigens nooit kapot, maar raak je ze kwijt en koop je vanzelf een keer een tweede set.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  vrijdag 5 mei 2017 @ 06:29:39 #203
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170697543
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 19:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

GSB 18-2 Plus toch? Bits daarin krijgen geen enorme kracht te verduren.

Zoiets is prima.

https://www.bol.com/nl/p/(...)010646204#modal_open
Ik heb die set gekocht en ben niet onder de indruk. Ik heb 5 jaar terug een DeWalt doosje gekregen met een assortiment bitjes die ik nog steeds gebruik. Veel betere kwaliteit dan dit Bosch pro setje.
Laat die handjes wapperen!
pi_170697746
Ik heb er geen foto's van maar heb een bitsetje van Bosch en van Wera. Beide zijn goede kwaliteit en niet al te duur. Rond de 15-20 euro.

Als je een verstelbare sleutel koopt, alleen Bahco nemen. De 8 inch is lekker handzaam en gebruik ik het meest. Maar sinds een tijdje heb ik een iets grotere met bek die je om kan draaien. De andere kant is dan geribbeld. Die is echt helemaal super. Maar net iets te groot om continue bij je te dragen.

Boortjes gebruik ik Bosch multi construction. Van die blauwe. Echt super goeie boortjes voor in steen.

Houtboortjes, net van de week een mooi setje gehaald bij hornbach. Was slechts 10 euro. Mooi duidelijk doosje, superscherpe boortjes van 3 t/m 12mm.

Metaal boortjes had ik nog niet maar van de week een doosje gehaald bij de Gamma. 28 euro.
  Knikkerking vrijdag 5 mei 2017 @ 07:40:15 #205
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170697778
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 06:29 schreef Gieliovd het volgende:

Ik heb die set gekocht en ben niet onder de indruk. Ik heb 5 jaar terug een DeWalt doosje gekregen met een assortiment bitjes die ik nog steeds gebruik. Veel betere kwaliteit dan dit Bosch pro setje.
Eens!

Die set is VEEL te duur voor wat je krijgt.
Ik heb er daar een stuk of 3 van (zaten in zo'n i-Boxx tray samen met een heel aantal sets boren) en die hele set kostte toen iets van ¤ 70,- meen ik.
Daar zat totaal best veel in,

[edit]

Deze:



dus de losse prijs mag nooit ¤ 25,- zijn. Het zijn ook geen speciale of betere bitjes dan normaal. Ik vind ze eerder passen bij een groene Bosch accuboor.

Je kunt voor dat geld beter deze nemen:
https://www.conrad.nl/nl/(...)la-1428886&WT.srch=1
  vrijdag 5 mei 2017 @ 08:36:39 #206
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170698176
Goed omschreven.

Wera setje ziet er goed uit.
Laat die handjes wapperen!
pi_170698497
Deze dus:
https://www.weragereedsch(...)2-4013288179845.html

en bij toolnation:

Deze:
https://www.toolnation.nl(...)-omkeerbare-bek.html
deze:
https://www.toolnation.nl(...)lligator-250-mm.html
en om aan ¤50,- ex btw te komen:
https://www.toolnation.nl(...)atietang-180-mm.html

Vroeger kocht ik voor dat bedrag een complete koffer met gereedschap.

Iemand zeg me dat ik hier goed aan doe.
pi_170699332
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 09:02 schreef Legwieh het volgende:
Deze dus:
https://www.weragereedsch(...)2-4013288179845.html

en bij toolnation:

Deze:
https://www.toolnation.nl(...)-omkeerbare-bek.html
deze:
https://www.toolnation.nl(...)lligator-250-mm.html
en om aan ¤50,- ex btw te komen:
https://www.toolnation.nl(...)atietang-180-mm.html

Vroeger kocht ik voor dat bedrag een complete koffer met gereedschap.

Iemand zeg me dat ik hier goed aan doe.
Dat lijkt mij een mooi lijstje. Ik heb ook beide Knipex tangen, die zijn top! Vooral de combinatietang gebruik ik heel veel, een zijsnijtang is eigenlijk ook onmisbaar als je veel elektra moet aanleggen. Waterpomptang gebruik ik persoonlijk niet heel vaak, toch wel fijn om een goede te hebben maar als je 'm niet heel vaak gaat gebruiken kan je ook met een goedkopere af denk ik.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 10:20:48 #209
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170699951
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 09:02 schreef Legwieh het volgende:
Deze dus:
https://www.weragereedsch(...)2-4013288179845.html

en bij toolnation:

Deze:
https://www.toolnation.nl(...)-omkeerbare-bek.html
deze:
https://www.toolnation.nl(...)lligator-250-mm.html
en om aan ¤50,- ex btw te komen:
https://www.toolnation.nl(...)atietang-180-mm.html

Vroeger kocht ik voor dat bedrag een complete koffer met gereedschap.

Iemand zeg me dat ik hier goed aan doe.
De Wera set die ik postte is beter. De meestgebruikte bits zijn daarin namelijk de 'diamond' serie (zie je aan de gouden kleur). Zijn veel slijtvaster dan de gewone.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_170703095
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 07:40 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Eens!

Die set is VEEL te duur voor wat je krijgt.
Ik heb er daar een stuk of 3 van (zaten in zo'n i-Boxx tray samen met een heel aantal sets boren) en die hele set kostte toen iets van ¤ 70,- meen ik.
Daar zat totaal best veel in,

[edit]

Deze:
[ afbeelding ]


dus de losse prijs mag nooit ¤ 25,- zijn. Het zijn ook geen speciale of betere bitjes dan normaal. Ik vind ze eerder passen bij een groene Bosch accuboor.

Je kunt voor dat geld beter deze nemen:
https://www.conrad.nl/nl/(...)la-1428886&WT.srch=1
Of gewoon losse bitjes kopen op ecotools.

Dan heb je ze ook in 50mm en 75mm lengte.

Gaan bij mij gemiddeld toch zeker een 4000 a 5000 schroeven mee met een ssd.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 13:11:59 #211
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170703235
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:20 schreef R2cksson het volgende:

[..]

De Wera set die ik postte is beter. De meestgebruikte bits zijn daarin namelijk de 'diamond' serie (zie je aan de gouden kleur). Zijn veel slijtvaster dan de gewone.
Dasnie helemaal waar. Diamondbits zijn ook goud. Maar ze hebben 2 typen goudkleurige bitjes :) . Dus goed kijken welke je aanklikt in je mandje :P
  vrijdag 5 mei 2017 @ 13:24:48 #212
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_170703458
Ach, je kunt nog zo'n goede bits hebben wat je wilt, als je de beste bits nog niet recht op de schroef zet heb je die ook na 2 schroeven kapot. Die budget bits gaan ook wel lang genoeg mee mits je ze correct gebruikt.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_170704230
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:20 schreef R2cksson het volgende:

[..]

De Wera set die ik postte is beter. De meestgebruikte bits zijn daarin namelijk de 'diamond' serie (zie je aan de gouden kleur). Zijn veel slijtvaster dan de gewone.
Ik ga toch voor de goedkopere variant, die kan ik twee sets verslijten voordat ik dat betere er van de diamondbitjes uit heb. En ik gebruik het meeste torx en daarvan zitten er geen diamondbitjes in zie ik net.

we blijven een beetje eigenwijs
  vrijdag 5 mei 2017 @ 22:48:40 #214
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170715698
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 13:57 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik ga toch voor de goedkopere variant, die kan ik twee sets verslijten voordat ik dat betere er van de diamondbitjes uit heb. En ik gebruik het meeste torx en daarvan zitten er geen diamondbitjes in zie ik net.

we blijven een beetje eigenwijs
Torx gaat ook niet overslaan, dus dat is onzin om diamond te hebben.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_170718035
vreemd dat jullie nog noit van novus gehoord hebben , maken tackers (hand en elektrisch en idd popnageltangen . Hebben prima spul hoor. Zowel een handtacker van ze als een popnageltang . meer dan goed ;)

T is gewoon een kwestie van goede nieten en popnagels kopen , op een koopie lukt niks jongens ....

en voor de bitjeshouders/ assortimentdingen , koop zoiets.... Niks vervelender dan dat je maar maar een bit per soort hebt liggen

https://www.its.co.uk/pd/(...)Mixed-_WER057122.htm

kost minder en zitten er veel en veel meer in , geen betere raad dan voorraad :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_170718480
Weleens gelezen dat die diamond bits niet bijzonder veel beter zijn dan SSD bits. Schijnbaar moet je zogenaamde 'zwarte' bits hebben. Die zijn harder meen ik. Ik heb een setje van CK blue steel. Is erg betaalbaar. Tot nu toe maar een paar honderd schroeven mee ingedraaid, en tot nu toe zijn ze prima.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 21:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik geef toe dat mijn CS70 niet ultra stabiel is op z'n poten. Maar daar heb ik tot nu toe alleen uitdagingen mee ondervonden als ik dingen aan het zagen was die je beter niet op een zaagtafel kan zagen (te grote stukken plaatmateriaal of eiken balken van 8cm dik en 15cm hoog bijv :+ ).
Met gewoon normaal zaagwerk heb ik er nooit problemen mee gehad. En anders kan je ook gewoon de poten inklappen en op een stevige tafel zetten. Stabieler dan dat heb je dan niet snel :P .

Ik dacht alleen dat je met module tafel het CMS systeem bedoelde. En die is nog niet een beetje vergelijkbaar met de Mafell's idd :N .
Heb nog zitten kijken naar de Erika 70 en 85. Maar dat kan ik mezelf echt niet verantwoorden.
Als ik terug ben zal ik een winkel bezoeken die Mafell verkoopt.
Lange benen koud hoofd.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 19:19:00 #217
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_170730493
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 00:15 schreef Cybersijp het volgende:
vreemd dat jullie nog noit van novus gehoord hebben , maken tackers (hand en elektrisch en idd popnageltangen . Hebben prima spul hoor. Zowel een handtacker van ze als een popnageltang . meer dan goed ;)

T is gewoon een kwestie van goede nieten en popnagels kopen , op een koopie lukt niks jongens ....

en voor de bitjeshouders/ assortimentdingen , koop zoiets.... Niks vervelender dan dat je maar maar een bit per soort hebt liggen

https://www.its.co.uk/pd/(...)Mixed-_WER057122.htm

kost minder en zitten er veel en veel meer in , geen betere raad dan voorraad :)
Als je toch voornamelijk met torx gaat schroeven: https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=115337
  zaterdag 6 mei 2017 @ 23:12:13 #218
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170735575
Geen gekke deal! Kudverzendkosten :'(
Laat die handjes wapperen!
pi_170736279
quote:
5s.gif Op donderdag 4 mei 2017 01:35 schreef R2cksson het volgende:
Is er hier iemand met verstand van popnageltangen? Op Amazon kom ik bij een Novus setje voor 17 euro... amzn.to/2pahX0j
Kan dat kwaad voor dat geld of moet ik daar wat meer in investeren?
Gesipa is natuurlijk het merk voor popnageltangen.
Die hebben dat ding volgens mij uitgevonden.
Professioneel is dat zo`n beetje het enigste merk wat je ziet.
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 00:18:18 #220
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170736711
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:50 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Dat is niet voor een willekeurig klusje op de bouw neem ik aan? :P
Nope. Heb hem ook niet gebruikt hoor, alleen in handen gehad. Maar als je aan bulldozers of graafmachines wilt sleutelen moet alles wat groter zijn :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 7 mei 2017 @ 15:01:14 #221
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_170745040
Een grasmaaier op benzine zonder trekkoord, dus met bijvoorbeeld een startknop, bestaat dat?
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_170745812
Ja hoor, bestaat al heel lang, is niet goedkoop daar niet van.
Dan kom je wel bij de gerenommeerde merken uit als Toro, John Deere en Honda.

Deze bijvoorbeeld https://www.detuinmachine.nl/toro-48-cm-met-automatic-drive.html
In Duitsland goedkoper: https://www.idealo.de/pre(...)cler-20952-toro.html
  zondag 7 mei 2017 @ 15:27:52 #223
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_170745870
Ik vond net zelf nog de Stiga (voor de geinteresseerden).
Bedankt voor de alternatieven! :)
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 15:34:44 #224
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170746090
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 15:27 schreef jajablahblah het volgende:
Ik vond net zelf nog de Stiga (voor de geinteresseerden).
Bedankt voor de alternatieven! :)
Sabo heeft ze ook.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 15:35:52 #225
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170746126
Volgens mij koopt JD hun motormaaiers ook in bij Sabo
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170756657
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 15:01 schreef jajablahblah het volgende:
Een grasmaaier op benzine zonder trekkoord, dus met bijvoorbeeld een startknop, bestaat dat?
Krijg je de maaier die je nu hebt niet of moeilijk aan met het trekkoord of waarom wil je een met elektrische starter ?

Mijn moeder (60) had een Toro van 20 jaar oud met trekkoord.
Die kreeg ze nog maar moeilijk aan de praat.
Toen heb ik voor haar een nieuwe maaier gekocht, ook weer met trekkoord, en die krijgt ze moeiteloos aan de praat in 1 keer.
Die oude Toro heb ik overgenomen, soms wat kuren, en dan moet je 2 of 3x aan dat koord trekken. Ach als dat alles is :)
  zondag 7 mei 2017 @ 22:00:33 #227
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170760259
Goede vraag, wat is de reden?

Misschien een nieuwe bougie erin, nieuwe olie en een nieuw luchtfilter een je bent weer het baasje. Als je er al eentje wilt vervangen tenminste _O-
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 22:48:56 #228
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170762200
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:00 schreef Gieliovd het volgende:
Goede vraag, wat is de reden?

Misschien een nieuwe bougie erin, nieuwe olie en een nieuw luchtfilter een je bent weer het baasje. Als je er al eentje wilt vervangen tenminste _O-
De Sabo die wij hebben was van m'n opa. Start hem gewoon met het koort, maar die start ook lastig, nooit in een keer en de eerste keer na de winter gebruik ik standaard remreiniger... Nieuwe bougie, luchtfilter en olie hebben niet geholpen.

De Sabo verticuteer is altijd starten en lopen. Enige onderhoud wat die krijgt is af en toe nieuw olie.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170762792
Die Toro van mij is van 1991, had mijn pa toen gekocht.
Er zit een of ander onderdeel los, als de motor draait dan hoor je wat klingelen.
Maar dat is volgens mij al 15 jaar zo _O-

Een buurvrouw zei eens: "Ik weet altijd precies wanneer jullie het gras maaien, die herken ik aan het geluid" _O-
  maandag 8 mei 2017 @ 06:10:52 #230
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170766366
Haha uitlaat schildje waarschijnlijk.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 8 mei 2017 @ 11:44:53 #231
442239 Maquez
Bouwmanagement & Vastgoed
pi_170770118
een vraagje; wat is het verschil tussen beide machines? Afgezien van de vorm en de geringe specificatie verschillen. Is er een makkelijker voor boren of slopen?



gbh 2-28
880w
3,2j
3,1 kg
sds plus
boorbereik beton 4-28mm
max diameter doosboren 68mm

gbh 3-28
800w
3,1j
3,6 kg
sds plus
boorbereik beton 4-28mm
max diameter doosboren 82mm

Dus afgezien van het wattage (nominaal opgenomen vermogen) en de 0,1j en 0,5kg (ja dat zal je echt wel merken als je hem veel gebruikt maar die sporadische keer..)

Hoor graag jullie tips :)
  Knikkerking maandag 8 mei 2017 @ 11:49:38 #232
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170770217
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 11:44 schreef Maquez het volgende:
een vraagje; wat is het verschil tussen beide machines? Afgezien van de vorm en de geringe specificatie verschillen. Is er een makkelijker voor boren of slopen?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

gbh 2-28
880w
3,2j
3,1 kg
sds plus
boorbereik beton 4-28mm
max diameter doosboren 68mm

gbh 3-28
800w
3,1j
3,6 kg
sds plus
boorbereik beton 4-28mm
max diameter doosboren 82mm

Dus afgezien van het wattage (nominaal opgenomen vermogen) en de 0,1j en 0,5kg (ja dat zal je echt wel merken als je hem veel gebruikt maar die sporadische keer..)

Hoor graag jullie tips :)
Voor sloopwerk zou ik neigen naar die onderste (GBH 3-28) maar dat is puur op gevoel. Ik heb d'r namelijk geen ervaring mee.

Om te boren is die GBH 2-28 in ieder geval een prachtige machine 8-)
  Moderator maandag 8 mei 2017 @ 11:59:21 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170770444
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 11:49 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Voor sloopwerk zou ik neigen naar die onderste (GBH 3-28) maar dat is puur op gevoel. Ik heb d'r namelijk geen ervaring mee.

Dat gevoel deel ik, hoewel je voor het echte breekwerk je beter zwaarder geschut gaan gebruiken. Aan de andere kant is de 2-28 ook prima geschik om een tegelvloertje uit te breken en een gat in de muur moet ook wel gaan als je met beleid te werk gaat.

Wat denk je er vooral mee te gaan doen?
Vooral boren: 2-28
Vooral licht breekwerk 3-28

Als je muren uit wilt gaan breken dan wellicht iets zwaarders.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170777977
Nou de kogel is door de kerk !

Vader Cybersijp heeft eindelijk dan besloten een deel van zijn gereedschap met een warme hand af te staan aan ondergetekende .... Ik loop al jaren over zijn kolomboormachine te oreren. .... maar we zijn begonnen met de wolfcraft boorstandaard met een halsmaat van 43 mm . Prachtig mooi ding , maar heb zelf geen boormachine met een hals van 43 mm over (ja echt , heb echt de duvel , zijn oude moer en weer terug maar die dus niet ;) )

Heb al gekeken bij Fein (BOP13-2), metabo be 600 13/2, Bosch GBM 13-2 RE.

Wil schakelaar vast kunnen zetten en toeretal aan kunnen passen op de te boren metalen .

Dus als iemand input heeft , ik hoor t graag :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  maandag 8 mei 2017 @ 19:15:12 #235
442239 Maquez
Bouwmanagement & Vastgoed
pi_170780331
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 17:42 schreef Cybersijp het volgende:
Nou de kogel is door de kerk !

Vader Cybersijp heeft eindelijk dan besloten een deel van zijn gereedschap met een warme hand af te staan aan ondergetekende .... Ik loop al jaren over zijn kolomboormachine te oreren. .... maar we zijn begonnen met de wolfcraft boorstandaard met een halsmaat van 43 mm . Prachtig mooi ding , maar heb zelf geen boormachine met een hals van 43 mm over (ja echt , heb echt de duvel , zijn oude moer en weer terug maar die dus niet ;) )

Heb al gekeken bij Fein (BOP13-2), metabo be 600 13/2, Bosch GBM 13-2 RE.

Wil schakelaar vast kunnen zetten en toeretal aan kunnen passen op de te boren metalen .

Dus als iemand input heeft , ik hoor t graag :)
Ik heb de combinatie, Wolfcraft boorstandaard plus GSB 13 RE. Werkt opzich wel maar het is geen hele zuivere combinatie. Denk dat een vaste kolomboor zuiverder is maar dit kan ook. Werkt prima behalve als je heel secuur werk moet doen.
  maandag 8 mei 2017 @ 19:18:38 #236
442239 Maquez
Bouwmanagement & Vastgoed
pi_170780437
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 11:59 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat gevoel deel ik, hoewel je voor het echte breekwerk je beter zwaarder geschut gaan gebruiken. Aan de andere kant is de 2-28 ook prima geschik om een tegelvloertje uit te breken en een gat in de muur moet ook wel gaan als je met beleid te werk gaat.

Wat denk je er vooral mee te gaan doen?
Vooral boren: 2-28
Vooral licht breekwerk 3-28

Als je muren uit wilt gaan breken dan wellicht iets zwaarders.
ik wilde al een tijdje een boorhamer kopen maar nu kwam de gelegenheid. Heb via marktplaats een gbh3-28 gekocht voor 100euro. Zal even een foto maken en posten in het andere topic.
pi_170783209
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 17:42 schreef Cybersijp het volgende:
Vader Cybersijp heeft eindelijk dan besloten een deel van zijn gereedschap met een warme hand af te staan aan ondergetekende .... Ik loop al jaren over zijn kolomboormachine te oreren. .... maar we zijn begonnen met de wolfcraft boorstandaard met een halsmaat van 43 mm . Prachtig mooi ding , maar heb zelf geen boormachine met een hals van 43 mm over (ja echt , heb echt de duvel , zijn oude moer en weer terug maar die dus niet ;) )

Heb al gekeken bij Fein (BOP13-2), metabo be 600 13/2, Bosch GBM 13-2 RE.

Wil schakelaar vast kunnen zetten en toeretal aan kunnen passen op de te boren metalen .

Dus als iemand input heeft , ik hoor t graag :)
Ik vind die prijzen voor die boormachines in geen verhouding staan tot wat je er mee gaat doen. Zou dan een Huvema HU-13 T-2 kopen voor dat geld.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 8 mei 2017 @ 22:37:43 #238
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_170787579
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 20:35 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Krijg je de maaier die je nu hebt niet of moeilijk aan met het trekkoord of waarom wil je een met elektrische starter ?
Het is al een oude maaier en inderdaad het trekkoord. Echt 20 keer voor hij aan gaat.
Wij zijn met twee dames en ook niet veel kracht in de armen.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_170788186
Die ik voor mijn moeder heb gekocht was nog geen ¤200, bij de Lidl weg ;)
Mijn moeder van 60 krijgt hem in 1 keer aan, is nu ook alweer een jaar of 5 oud denk ik, ik heb nog geen klachten gehoord.

Je kunt die oude natuurlijk eens een buurt laten geven....of een nieuwe kopen natuurlijk.
Maar dat hoeft niet gelijk met elektrische start te zijn
Ga eens langs bij een bedrijf waar ze tuin en parkmachines verkopen, daar kun je vast wel 1 uitproberen, kijken of je die met 1 keer trekken aankrijgt.
pi_170788300
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 17:42 schreef Cybersijp het volgende:
Nou de kogel is door de kerk !

Vader Cybersijp heeft eindelijk dan besloten een deel van zijn gereedschap met een warme hand af te staan aan ondergetekende .... Ik loop al jaren over zijn kolomboormachine te oreren. .... maar we zijn begonnen met de wolfcraft boorstandaard met een halsmaat van 43 mm . Prachtig mooi ding , maar heb zelf geen boormachine met een hals van 43 mm over (ja echt , heb echt de duvel , zijn oude moer en weer terug maar die dus niet ;) )
kun je niet beter gewoon een tafelboormachine opscharrelen in plaats van dat gehobby met een boorstandaard ? :?
Zo duur zijn die dingen niet.
pi_170789062
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 23:04 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

kun je niet beter gewoon een tafelboormachine opscharrelen in plaats van dat gehobby met een boorstandaard ? :?
Zo duur zijn die dingen niet.
Er staat een bigass quantum bij hem in het schuurtje ;) maar hij kan er nog geen afscheid van nemen ;) Dus nu als soort van tussen oplossing dit , haha

Ik kijk even naar de tip van Blomke, naar die huvema machine. Die ven bekeken , maar dat is ook een complete. Zoek iets voor de time beeing. (hoop dat vaders nog heeeeeeeeeeel lang mee gaat , kan hem nog niet missen die ouwe baas) Maar waar je wel wat mee kan . Wolfcraft statief is denk ik jaar of 40 oud en rocksolid en 0.0 speling op de tandwielen. Dus ik snap best dat het niet "de"oplossing is , maar iig beter dan wat ik nu doe (uit t handje , en dat gaat best goed. Maar 100% haaks is zo goed als niet te doen dan .)

[ Bericht 17% gewijzigd door Cybersijp op 08-05-2017 23:37:00 ]
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  maandag 8 mei 2017 @ 23:34:40 #242
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170789189
Ik zoek goede vijlen voor metaal... Iemand die een tip heeft?
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_170789278
quote:
5s.gif Op maandag 8 mei 2017 23:34 schreef R2cksson het volgende:
Ik zoek goede vijlen voor metaal... Iemand die een tip heeft?
mijn pa heeft ze van belzer later werd dat o.a bahco(zelf ook een paar ) maar doen het al tig jaren goed .
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_170789561
Nicholson of Pferd voor vijlen.

Het schijnt dat Nicholson in de 19e eeuw als eerste fabrikant met machinaal vervaardigde vijlen kwam.
  dinsdag 9 mei 2017 @ 00:10:27 #245
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170789969
Tot nu toe blijven Bahco en Pferd staan als opties, houten handvat is voor mij een afknapper.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  Moderator dinsdag 9 mei 2017 @ 00:13:02 #246
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170790000
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 00:10 schreef R2cksson het volgende:
Tot nu toe blijven Bahco en Pferd staan als opties, houten handvat is voor mij een afknapper.
Nicholson is ook wel met kunststof handvat leverbaar.

Heb zelf vijlen van Unior, die doen het ook prima.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170790163
Klussers,

Ik ben op zoek naar een decoupeerzaag om mijn oude beestje te vervangen.
In mijn zoektocht kwam ik de makita 4351fct tegen die aan mijn eisen en budget lijkt te voldoen.
Heeft iemand ervaring met deze of (betere) alternatieven?

Eisen:
Pendelen
variable snelheid
onder hoek kunnen zagen
Fatsoenlijke kwaliteit

Dank!
  dinsdag 9 mei 2017 @ 00:34:02 #248
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170790216
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 00:13 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nicholson is ook wel met kunststof handvat leverbaar.

Heb zelf vijlen van Unior, die doen het ook prima.
Unior is dat Gedore fabriek dinges toch?

-edit- Bij Amazon valt de keuze een beetje tegen, ik zal een en ander eens op de lijst zetten, misschien dat ik nog eens wat cadeaubonnen bij Bolcom kan missen.

[ Bericht 12% gewijzigd door R2cksson op 09-05-2017 00:43:56 ]
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_170793060
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 00:29 schreef .SP. het volgende:
Klussers,

Ik ben op zoek naar een decoupeerzaag om mijn oude beestje te vervangen.
In mijn zoektocht kwam ik de makita 4351fct tegen die aan mijn eisen en budget lijkt te voldoen.
Heeft iemand ervaring met deze of (betere) alternatieven?

Eisen:
Pendelen
variable snelheid
onder hoek kunnen zagen
Fatsoenlijke kwaliteit

Dank!
Ik heb even in mijn gereedschapsvak gekeken: heb de Makita 4329. Voldoet in de praktijk en heeft jouw wensen pakket. Eén nadelig punt: veel te kort snoer waardoor ik altijd met een verlengsnoer moet slepen.

Edit: de 4351 is een heel ander principe: lijkt professioneler.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 9 mei 2017 @ 10:02:21 #250
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170793317
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 00:34 schreef R2cksson het volgende:

[..]

Unior is dat Gedore fabriek dinges toch?[/b]

Volgens mij niet, is een Sloveens merk. Een product uit de EU, maar niet uit het 'dure' Duitsland of Frankrijk

[quote]
-edit- Bij Amazon valt de keuze een beetje tegen, ik zal een en ander eens op de lijst zetten, misschien dat ik nog eens wat cadeaubonnen bij Bolcom kan missen.
EBay misschien? Gereedschap is vaak best duur via Bol.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 9 mei 2017 @ 10:05:44 #251
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170793374
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 09:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb even in mijn gereedschapsvak gekeken: heb de Makita 4329. Voldoet in de praktijk en heeft jouw wensen pakket. Eén nadelig punt: veel te kort snoer waardoor ik altijd met een verlengsnoer moet slepen.

Edit: de 4351 is een heel ander principe: lijkt professioneler.
De Bosch GST 150?
http://m.ebay.de/itm/Bosc(...)835745310?nav=SEARCH
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 9 mei 2017 @ 10:08:32 #252
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_170793418
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 10:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

EBay misschien? Gereedschap is vaak best duur via Bol.
Van Bol heb ik geregeld gratis cadeaubonnen. Dus dan valt het wel mee.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
  dinsdag 9 mei 2017 @ 10:10:10 #253
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170793444
Ik wil een (paar) klemmen hebben om verstekken te lijmen. Max spanbreedte zal iets van 25-30mm moeten zijn. Daarnaast een bandspanner voor volledige kasten.

Iemand hier ervaring met dit soort spul of webshops waar bijvoorbeeld Bessey voordelig te krijgen is?
pi_170793454
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 00:29 schreef .SP. het volgende:
Klussers,

Ik ben op zoek naar een decoupeerzaag om mijn oude beestje te vervangen.
In mijn zoektocht kwam ik de makita 4351fct tegen die aan mijn eisen en budget lijkt te voldoen.
Heeft iemand ervaring met deze of (betere) alternatieven?

Eisen:
Pendelen
variable snelheid
onder hoek kunnen zagen
Fatsoenlijke kwaliteit

Dank!
Ik heb zelf een 4350. Voldoet voor mij prima: krachtig, degelijk en zuiver.
Als ik een nieuwe zou kopen zou het voor mij inderdaad een 4351 worden. Of eentje op accu, aangezien een decoupeerzaag nog wel eens onder hoekjes en dingetjes gebruikt wordt.
pi_170793581
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 09:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb even in mijn gereedschapsvak gekeken: heb de Makita 4329. Voldoet in de praktijk en heeft jouw wensen pakket. Eén nadelig punt: veel te kort snoer waardoor ik altijd met een verlengsnoer moet slepen.

Edit: de 4351 is een heel ander principe: lijkt professioneler.
Bedankt voor de info, de 4351 heeft een 2m snoer, lijkt me voldoende voor de meeste zaken.
pi_170793627
quote:
Ziet er qua prijs ook goed uit, zal eens de specs beter bekijken, bedankt!
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 10:10 schreef Sjoerdfoto het volgende:

[..]

Ik heb zelf een 4350. Voldoet voor mij prima: krachtig, degelijk en zuiver.
Als ik een nieuwe zou kopen zou het voor mij inderdaad een 4351 worden. Of eentje op accu, aangezien een decoupeerzaag nog wel eens onder hoekjes en dingetjes gebruikt wordt.
Ik twijfel een beetje of ik een draadloze wil, de voordelen zijn duidelijk, ik vrees alleen dat het extra gewicht en krachtverschil me zouden irriteren.
  Moderator dinsdag 9 mei 2017 @ 10:38:34 #257
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170793907
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 10:22 schreef .SP. het volgende:

[..]

Ziet er qua prijs ook goed uit, zal eens de specs beter bekijken, bedankt!

Er is ook een GST160, iets duurder, maar die heeft oa dubbele geleiders voor de zaag waardoor je nog beter haaks blijft.

Ik heb de 160 en hij bevalt me erg goed.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 9 mei 2017 @ 11:38:59 #258
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_170795105
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 00:29 schreef .SP. het volgende:
Klussers,

Ik ben op zoek naar een decoupeerzaag om mijn oude beestje te vervangen.
In mijn zoektocht kwam ik de makita 4351fct tegen die aan mijn eisen en budget lijkt te voldoen.
Heeft iemand ervaring met deze of (betere) alternatieven?

Eisen:
Pendelen
variable snelheid
onder hoek kunnen zagen
Fatsoenlijke kwaliteit

Dank!
hier vorige maand de 4351fct gekocht, in de vlotte eens een paar keer gebruikt gehad. Maar niet echt grotere projecten tot heden. Maar ik sta er toch versteld van hoe nauwkeurig die is, kleine draai cirkels zijn goed haalbaar zonder dat het zaagje of as van de machine draai (kan ook niet want die is vierkant). Makkelijke LEDje voorop, en de kabel heeft een goede lengte.
Nadeel, flink gesukkel om er een afzuiging op te kunnen zetten. Meegeleverd adapter buisje is aan de kleine kant, dus voor een stofzuiger moeten er passtukken gemaakt worden.

Ik heb ook nog even gekeken naar de Bosch variant van de zelfde prijs/vermogen klasse (weet het type niet meer, dacht de gst150) maar daar moet je het bescherm kapje vanaf halen om aan de lospendel te geraken voor de zaag te wisselen. Zeer nadelig, want dat is gevoelig om verloren te raken.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Moderator dinsdag 9 mei 2017 @ 11:46:14 #259
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170795265
Volgens mij hoeft dat bij de 160 niet. Eigenlijk vind ik dat beschermkapje ook niet echt nodig, met de juiste zaag (Clean for Wood - T101B) kun je ook splintervrij zagen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170795724
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 10:38 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Er is ook een GST160, iets duurder, maar die heeft oa dubbele geleiders voor de zaag waardoor je nog beter haaks blijft.

Ik heb de 160 en hij bevalt me erg goed.
Mmmm, twee keer zo duur als de Makita. Denk niet dat mijn gebruik dat zou rechtvaardigen :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:38 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

hier vorige maand de 4351fct gekocht, in de vlotte eens een paar keer gebruikt gehad. Maar niet echt grotere projecten tot heden. Maar ik sta er toch versteld van hoe nauwkeurig die is, kleine draai cirkels zijn goed haalbaar zonder dat het zaagje of as van de machine draai (kan ook niet want die is vierkant). Makkelijke LEDje voorop, en de kabel heeft een goede lengte.
Nadeel, flink gesukkel om er een afzuiging op te kunnen zetten. Meegeleverd adapter buisje is aan de kleine kant, dus voor een stofzuiger moeten er passtukken gemaakt worden.

Ik heb ook nog even gekeken naar de Bosch variant van de zelfde prijs/vermogen klasse (weet het type niet meer, dacht de gst150) maar daar moet je het bescherm kapje vanaf halen om aan de lospendel te geraken voor de zaag te wisselen. Zeer nadelig, want dat is gevoelig om verloren te raken.
Kinkt goed, hoe is het verstellen van de zaaghoek, makkelijk of een heel gedoe?
  dinsdag 9 mei 2017 @ 12:37:36 #261
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_170796278
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 12:10 schreef .SP. het volgende:

[..]


[..]

Kinkt goed, hoe is het verstellen van de zaaghoek, makkelijk of een heel gedoe?
dmv een inbusboutje onder in de voet. De inbussleutel zit in het machine dus altijd in de buurt. Gradenverdeling is niet heel precies omdat er niet veel plaats is voor een uitgebreide verdeling neer te zetten.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Moderator dinsdag 9 mei 2017 @ 12:56:41 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170796647
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 12:10 schreef .SP. het volgende:

[..]

Mmmm, twee keer zo duur als de Makita. Denk niet dat mijn gebruik dat zou rechtvaardigen :)
Hij is niet veel duurder
http://m.ebay.de/itm/Bosc(...)455670881?nav=SEARCH

Voordeel van deze is dat je zonder inbussleutel de zaaghoek kunt verstellen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170797166
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 12:56 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hij is niet veel duurder
http://m.ebay.de/itm/Bosc(...)455670881?nav=SEARCH

Voordeel van deze is dat je zonder inbussleutel de zaaghoek kunt verstellen.
Mmm, dat is weer een voordeel, mijn huidige B&D gebruikt ook een imbussleutel en ik erger me er dood aan...

Prijzen bij mij (UK) zijn iets anders, £119 voor de makita en £219 voor de Bosch.
  Moderator dinsdag 9 mei 2017 @ 13:43:17 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170797587
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 13:23 schreef .SP. het volgende:

[..]

Mmm, dat is weer een voordeel, mijn huidige B&D gebruikt ook een imbussleutel en ik erger me er dood aan...

Prijzen bij mij (UK) zijn iets anders, £119 voor de makita en £219 voor de Bosch.
Dat is best een verschil, ik had prijzen van ¤170 voor de Makita en ¤219 voor de gst160.

Je kunt natuurlijk altijd in Dld bestellen :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170798112
welk merk je ook ambieert, eentje op accu is ideaal. Geen gehannes met snoeren meer . En qua kracht doen ze weinig tot niks meer onder voor een bedrade versie :)

Als je al wel meerdere accumachines hebt van een merk zou ik het bij dat merk houden , dat maakt het allemaal wat makkelijker qua wisselen en opladen e.d
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 9 mei 2017 @ 20:53:39 #266
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170808808
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 10:10 schreef IrishBastard het volgende:
Ik wil een (paar) klemmen hebben om verstekken te lijmen. Max spanbreedte zal iets van 25-30mm moeten zijn. Daarnaast een bandspanner voor volledige kasten.

Iemand hier ervaring met dit soort spul of webshops waar bijvoorbeeld Bessey voordelig te krijgen is?
Iemand? ^O^
pi_170812176
Een tijdje terug zelf ook de Bosch GST 160 besteld en ben er erg tevreden over.
Hoek wisselen gaat inderdaad zonder gereedschap en zaagt erg stabiel. Na een beetje goed googlen had ik hem voor iets minder dan ¤200,- Incl. verzendkosten vanuit Duitsland.

Wil er nu de voor deze decoupeerzaag de Bosch FSN SA adapter bij halen en een geleiderail welke ook op mijn toekomstige invalzaag (nog ff sparen) moet passen.

Welke maat geleiderail is een 'must' om te hebben?
Ik denk langer dan 1220mm i.v.m. standaard afmetingen plaatmateriaal?
Ik kwam een 800mm rail tegen voor weinig. 2x800 met koppelstuk is goedkoper dan 1x1600.
Werkt zo'n koppelstuk wat of knikt de rail dan alsnog?
  Knikkerking dinsdag 9 mei 2017 @ 22:07:51 #268
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170814078
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 21:39 schreef Purbo het volgende:

Werkt zo'n koppelstuk wat of knikt de rail dan alsnog?
Ik gebruik het regelmatig en ben nog niets tegen gekomen wat me niet bevalt. Zowel het gebruiksgemak als het uiteindelijke resultaat vind ik absoluut prima :)
pi_170820653
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 21:39 schreef Purbo het volgende:
Een tijdje terug zelf ook de Bosch GST 160 besteld en ben er erg tevreden over.
Hoek wisselen gaat inderdaad zonder gereedschap en zaagt erg stabiel. Na een beetje goed googlen had ik hem voor iets minder dan ¤200,- Incl. verzendkosten vanuit Duitsland.

Wil er nu de voor deze decoupeerzaag de Bosch FSN SA adapter bij halen en een geleiderail welke ook op mijn toekomstige invalzaag (nog ff sparen) moet passen.

Welke maat geleiderail is een 'must' om te hebben?
Ik denk langer dan 1220mm i.v.m. standaard afmetingen plaatmateriaal?
Ik kwam een 800mm rail tegen voor weinig. 2x800 met koppelstuk is goedkoper dan 1x1600.
Werkt zo'n koppelstuk wat of knikt de rail dan alsnog?
Ik heb zelf festool geleiderail en het koppelen werkt goed, maar is niet zo nauwkeurig en makkelijk als dat het uit 1 stuk is. Ik heb 2 keer 140cm. Zou eigenlijk wel een kleinere erbij willen hebben. Of de 1400 opdelen in 2 stukken. Een rail van 1 meter lijkt mij een ideale maat.
  Knikkerking woensdag 10 mei 2017 @ 09:12:27 #270
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170821836
Iemand nog een leuke accuklopboor nodig?



GSB 18-2-LI Plus, met 4.0Ah accu en lader ^O^

Voor maar ¤ 121,- incl. BTW en incl. verzenden 8-)

http://www.screwfix.eu/bo(...)ess-combi-drill.html
  Moderator woensdag 10 mei 2017 @ 11:44:19 #271
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170824436
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 09:12 schreef Atmoz het volgende:
Iemand nog een leuke accuklopboor nodig?

[ afbeelding ]

GSB 18-2-LI Plus, met 4.0Ah accu en lader ^O^

Voor maar ¤ 121,- incl. BTW en incl. verzenden 8-)

http://www.screwfix.eu/bo(...)ess-combi-drill.html
Volgens mij zonder lader
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 10 mei 2017 @ 11:47:57 #272
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_170824519
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 11:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Volgens mij zonder lader
quote:
Product Contents:
GSB 18-2-LI Plus, 4.0Ah Li-ion battery, charger and carry case.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  Moderator woensdag 10 mei 2017 @ 12:28:01 #273
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170825130
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 11:47 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]


[..]

Hehe :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 10 mei 2017 @ 15:05:37 #274
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170828457
Geen geld eigenlijk hè....Koekiemonster wees me er ook al op. Maar ik denk dat het echt een beetje een instapper is of wat?

Lightseries. K zit zelf nog hard te zoeken. 18v 60c is ook mooi. Brushless en met stalen boorkop.

¤79 in solo uitvoering. Ook niet gek.
Laat die handjes wapperen!
pi_170846468
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 10:10 schreef IrishBastard het volgende:
Ik wil een (paar) klemmen hebben om verstekken te lijmen. Max spanbreedte zal iets van 25-30mm moeten zijn. Daarnaast een bandspanner voor volledige kasten.

Iemand hier ervaring met dit soort spul of webshops waar bijvoorbeeld Bessey voordelig te krijgen is?
bedoel je zoiets?

https://shop.buijtendijk.(...)_gereedschappen_2017

goedkoper kon ik hem niet vinden
  donderdag 11 mei 2017 @ 12:15:10 #276
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170848500
Thanks! Dat is één van de items. Zag dat Bessey ook hoekspanners van een tientje heeft, voor dat geld zal het niet heel stevig zijn maar zal het eens bestellen.

Iemand een idee over waar Bessey het voordeligst te krijgen is voor particulieren?

Toolnation is redelijk maar niet zo nauwkeurig in levering en aftersales :')

Atmoz had laatst een webshop die op basis van levertijd andere prijzen had maar die zijn alleen voor zakelijke klanten ;(
  Knikkerking donderdag 11 mei 2017 @ 12:20:04 #277
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170848593
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:15 schreef IrishBastard het volgende:

Iemand een idee over waar Bessey het voordeligst te krijgen is voor particulieren?

Atmoz had laatst een webshop die op basis van levertijd andere prijzen had maar die zijn alleen voor zakelijke klanten ;(
Ik koop ook geregeld Bessey klemmen bij Geerdink. Prima winkel met goede service!
pi_170849028
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:15 schreef IrishBastard het volgende:
Thanks! Dat is één van de items. Zag dat Bessey ook hoekspanners van een tientje heeft, voor dat geld zal het niet heel stevig zijn maar zal het eens bestellen.

Iemand een idee over waar Bessey het voordeligst te krijgen is voor particulieren?

Toolnation is redelijk maar niet zo nauwkeurig in levering en aftersales :')

Atmoz had laatst een webshop die op basis van levertijd andere prijzen had maar die zijn alleen voor zakelijke klanten ;(
Je kan bij buitendijk ook gewoon als particulier bestellen. ik heb aardig wat klemmen van Bessey liggen, waarvan een heel groot deel daar vandaan, was snel geleverd en wat betreft prijzen erg scherp. aftersales weet ik niet heb ik niet mee te maken gehad.
  donderdag 11 mei 2017 @ 12:59:53 #279
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_170849362
Ik heb de KliKlamps laatst bij Van Rossum (https://www.ijzerhandel.nl) besteld, goede prijs en snelle levering. Zie wel dat ze bij Buitendijk hierboven nog een stuk goedkoper zijn, dus als je daar inderdaad kunt bestellen is dat ook prima.

Overigens dit weekend voor het eerst gebruikt, werkt erg prettig dus nogmaals bedankt voor de tip :).
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_170888612
Voor de mensen die L Boxx fantastisch vinden maar toch op de kleintjes willen letten.
https://www.gereedschapce(...)-boxx-ii-136-mm.html
  zaterdag 13 mei 2017 @ 22:07:54 #281
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170916843
Bij het schoonmaken van de radiaalzaag hebben ook de lagers een goede poetsbeurt gehad. Blijken open lagers en zoals te zien bij de laatste die nog moest ook echt smerig.

Na weer monteren blijkt dit het enige stuk van de zaag waar nog wat speling op zit, maar doorgerekend tot onderaan het blad is het me te veel.

Iemand enig idee hoe dit soort lagers heten? Dan kan ik kijken of het nog te koop is...

  zondag 14 mei 2017 @ 07:18:50 #282
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170929508
LV lager, V lager, concave lager... Zoiets.

Goed te krijgen hoor!

Waar zit dit type lager in je zaag?
Laat die handjes wapperen!
pi_170929807
Mijn groene Bosch haaks slijper heeft gister de geest gegeven en ben nu op zoek naar een nieuwe.

Liefst van Makita, 125mm diameter en waarbij de beschermkap zonder schroevendraaier te verstellem is.
Ik zal er hoofdzakelijk mee doorslijpen/afbramen.

Iemand een goede tip?
pi_170929823
Milwaukee een optie?

https://www.toolnation.nl(...)G7Q2kEUqjRoCyXbw_wcB

Btw, waardoor is die Bosch gaan hemelen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 14 mei 2017 @ 08:54:17 #285
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170929839
Waarom Makita?
Tip. Voordat je een Makita zonder te proberen besteld, leen er een van een kennis of kijk in de winkel en probeer de aan/uit knop :) .
pi_170929951
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 08:52 schreef blomke het volgende:
Milwaukee een optie?

https://www.toolnation.nl(...)G7Q2kEUqjRoCyXbw_wcB

Btw, waardoor is die Bosch gaan hemelen?
De restanten koelvin kwamen er via de zijkanten uit :x Geen idee hoe,dat ooit mogelijk is...
Zal s even kijken maar die Milwaukee 👍
pi_170929967
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 08:54 schreef bleiblei het volgende:
Waarom Makita?
Tip. Voordat je een Makita zonder te proberen besteld, leen er een van een kennis of kijk in de winkel en probeer de aan/uit knop :) .
Net als Atmoz heb ik ook een 'verslaving', en dat is bij mij Makita 😏
Probleem is dat de mensen die ik ken merendeel Skil, of Hitachi 230mm hebben.
Maar staat sowieso op de planning om even langs wat winkels te gaan, alleen daar hebben ze niet alle modellen en op t net zijn de specificaties te gering om te oordelen :)
  Moderator zondag 14 mei 2017 @ 09:16:22 #288
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170930039
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 08:54 schreef bleiblei het volgende:
Waarom Makita?
Tip. Voordat je een Makita zonder te proberen besteld, leen er een van een kennis of kijk in de winkel en probeer de aan/uit knop :) .
Om die reden heb ik hem toen niet gekocht.
Die knop is gewoon echt kut...
  zondag 14 mei 2017 @ 09:18:06 #289
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170930061
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 09:09 schreef Vinz0r het volgende:

[..]

Net als Atmoz heb ik ook een 'verslaving', en dat is bij mij Makita 😏
Probleem is dat de mensen die ik ken merendeel Skil, of Hitachi 230mm hebben.
Maar staat sowieso op de planning om even langs wat winkels te gaan, alleen daar hebben ze niet alle modellen en op t net zijn de specificaties te gering om te oordelen :)
Het gaat alleen om de knop. En die zit op alle Makita slijptollen. Verder zijn het prima dingen (heb zelf 2 Makita slijptollen).
  Moderator zondag 14 mei 2017 @ 09:56:24 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170930603
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 09:09 schreef Vinz0r het volgende:

[..]

Net als Atmoz heb ik ook een 'verslaving', en dat is bij mij Makita 😏
Probleem is dat de mensen die ik ken merendeel Skil, of Hitachi 230mm hebben.
Maar staat sowieso op de planning om even langs wat winkels te gaan, alleen daar hebben ze niet alle modellen en op t net zijn de specificaties te gering om te oordelen :)
De bouwgroothandel heeft vaak wel Makita :Y Je kunt via hun site vast wel een dealer in de buurt vinden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170931494
Hebben mensen hier ervaring met een afwerk tacker op gaspatronen? Ik zag er laatst een hangen en de prijs viel mij heel erg mee. Zeker in vergelijking met een accu variant.
pi_170932335
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 10:55 schreef Makrolon het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met een afwerk tacker op gaspatronen? Ik zag er laatst een hangen en de prijs viel mij heel erg mee. Zeker in vergelijking met een accu variant.
Geen ervaring mee, maar wat ik heb gehoord is dat die tackers nogal duur in gebruik zijn door de patronen die je telkens moet vervangen. Ik heb er zelf een op lucht met een kleine 6 liter compressor.
  zondag 14 mei 2017 @ 13:55:07 #293
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170934254
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 07:18 schreef Gieliovd het volgende:
LV lager, V lager, concave lager... Zoiets.

Goed te krijgen hoor!

Waar zit dit type lager in je zaag?
Thanks, zo even googlen maar waarschijnlijk van de week even langs een lagerboer.

Deze geleiden de 'yoke' (het karretje waar de zaag aan hangt), dus hebben veel invloed op de nauwkeurigheid :s)
  zondag 14 mei 2017 @ 14:59:43 #294
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170936515
Ooojaa logisch. Succes!
Laat die handjes wapperen!
pi_170946971
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 11:44 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Geen ervaring mee, maar wat ik heb gehoord is dat die tackers nogal duur in gebruik zijn door de patronen die je telkens moet vervangen. Ik heb er zelf een op lucht met een kleine 6 liter compressor.
Mja, ik gebruik zon ding toch niet dagelijks. Maar soms wel heel handig. Alleen als ik een compressor mee moet slepen dan pak ik zon ding veel minder snel.
pi_170947174
Wat is een beetje goed stofmasker tegen stof bij het hout frezen/zagen/schuren?

Probleem is dat je veiligheidsbril continu beslaat bij het uit ademen door het stofkapje.

Dus welke stofkap/masker heb je dit probleem niet?
  zondag 14 mei 2017 @ 21:55:28 #297
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170948072
Begreep dat de 3M halfgelaatsmaskers goed werken. Zijn ook best heel betaalbaar en de filters zijn zelfs tot gasdicht te krijgen :s)

https://stofmasker-shop.n(...)fgelaatsmaskers.html
pi_170948399
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 21:24 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Mja, ik gebruik zon ding toch niet dagelijks. Maar soms wel heel handig. Alleen als ik een compressor mee moet slepen dan pak ik zon ding veel minder snel.
6 liter compressortje is niet zo zwaar gelukkig. Maar als je liever 'draadloos' wil kan je er beter een op gas nemen dan een met accu denk ik.
pi_170948898
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 21:55 schreef IrishBastard het volgende:
Begreep dat de 3M halfgelaatsmaskers goed werken. Zijn ook best heel betaalbaar en de filters zijn zelfs tot gasdicht te krijgen :s)

https://stofmasker-shop.n(...)fgelaatsmaskers.html
Welke filters gebruik je en hoe lang gaan ze ongeveer mee?
  zondag 14 mei 2017 @ 22:55:47 #300
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170950052
Ik heb hem niet, maar zag op Zelfbouwaudio forum deze aangeraden worden. Gezien de prijs zal ik er tzt ook eens een aanschaffen ;)
  maandag 15 mei 2017 @ 09:13:28 #301
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170953847
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 22:19 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Welke filters gebruik je en hoe lang gaan ze ongeveer mee?
Ik heb een 6200 en daar heb ik meestal p3 filters op zitten als ik aan het slopen of gestucte muren aan het schuren ben. Bij houtbewerking (zagen, frezen, schuren) heb ik er standaard een stofzuiger op zitten dus gebruik ik het masker niet. Levensduur is lastig. Hangt heel erg van de hoeveelheid stof en zooi af. Meestal vervang ik ze na 2 - 3 dagen heftig klussen. Ik heb er 1 keer een A3 filter op gehad toen er iemand bezig was geweest met antihoutwormzooi.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')