Wat boeit het? Pasen heeft zowel heidense als christelijke elementen, net als Kerst. Die elementen zijn allemaal, op hun manier, onderdeel van feestdagen die in Nederland van belang zijn en die als officiële feestdag te boek staan.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:31 schreef agter het volgende:
[..]
Eitjes zoeken. Paashazen.
Lente vuren.
Echt heel christelijk.
Zo'n Paasstok heeft wel Christelijke symbolen, bijvoorbeeld het haantje van brood dat er bovenop zit. Dat is de haan drie kraaide nadat Petrus 3x Jezus geloochend had. En van brood zoals het brood van het laatste avondmaal. Verder zitten er vaak snoepjes in om het einde van de vasten te vieren.quote:
Laten we eerst maar eens afwachten hoe waar dit bericht is. Ik vermoed dat het allemaal wel meevalt en we er over een paar dagen nooit meer iets over horen.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat boeit het? Pasen heeft zowel heidense als christelijke elementen, net als Kerst. Die elementen zijn allemaal, op hun manier, onderdeel van feestdagen die in Nederland van belang zijn en die als officiële feestdag te boek staan.
Dit topic gaat over de zoveelste keer dat er wordt getornd aan de symboliek en inhoud van dat feest. Precies zoals er ook - zonder draagvlak - door kleine groepjes politiek-correcten wordt getornd aan Zwarte Piet en precies zoals dergelijke figuren op het idee komen om Kerst voortaan Winterfeest te noemen, omdat de term Kerst te gevoelig ligt bij moslims.
Het is precies dat buigen, dat zwichten, dat zo kwalijk is en waarmee onze Nederlandse cultuur geweld wordt aangedaan. Het begint met roetveegpiet, verstopeieren en afgebroken palmpaasstokken, maar waar eindigt het? Wat is de volgende concessie die we gaan doen? Welk feest is hierna de klos? Gay Pride? Carnaval? Koningsdag?
Ik stem voor carnaval.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat boeit het? Pasen heeft zowel heidense als christelijke elementen, net als Kerst. Die elementen zijn allemaal, op hun manier, onderdeel van feestdagen die in Nederland van belang zijn en die als officiële feestdag te boek staan.
Dit topic gaat over de zoveelste keer dat er wordt getornd aan de symboliek en inhoud van dat feest. Precies zoals er ook - zonder draagvlak - door kleine groepjes politiek-correcten wordt getornd aan Zwarte Piet en precies zoals dergelijke figuren op het idee komen om Kerst voortaan Winterfeest te noemen, omdat de term Kerst te gevoelig ligt bij moslims.
Het is precies dat buigen, dat zwichten, dat zo kwalijk is en waarmee onze Nederlandse cultuur geweld wordt aangedaan. Het begint met roetveegpiet, verstopeieren en afgebroken palmpaasstokken, maar waar eindigt het? Wat is de volgende concessie die we gaan doen? Welk feest is hierna de klos? Gay Pride? Carnaval? Koningsdag?
Klinkt als een leuk sprookje. Kan zo te horen ook prima buiten schooltijd.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zo'n Paasstok heeft wel Christelijke symbolen, bijvoorbeeld het haantje van brood dat er bovenop zit. Dat is de haan drie kraaide nadat Petrus 3x Jezus geloochend had. En van brood zoals het brood van het laatste avondmaal. Verder zitten er vaak snoepjes in om het einde van de vasten te vieren.
Je ontwijkt de werkelijke materie; typerend. Het is een open deur van jewelste om te zeggen dat je niet verplicht bent om aan feestdagen mee te doen; dat is algemeen bekend. Maar dat is niet waar dit topic over gaat. Dat gaat over hoe onze cultuur sluipenderwijs, stapje voor stapje, steeds verder afbrokkelt, uit angst om bepaalde minderheden voor het hoofd te stoten. Dit wordt ook wel de "weg met ons"-mentaliteit genoemd.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:32 schreef Toefjes het volgende:
[..]
We? Ik vier helemaal geen Sinterklaas. Of Zwarte Piet. Of roetveeg Piet. Ik vier helemaal geen Pasen, en ook geen hemelvaart. Spreek lekker voor jezelf, maar niet voor mij.
Het gaat er niet om wat sommigen wel of niet doen; het gaat er om wat sommigen, vanwege de moslims, niet MOGEN doen.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:22 schreef Barrah het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een paasstok vastgehouden. De meerderheid van de Nederlanders die openbaar onderwijs gevolgd hebben zelfs niet. Horen wij er nu niet bij?
En het mooie is dat je als reactie vooral ziet: "sensatie van de Telegraaf" "ach het is maar een stok" - alsof dat iets afdoet aan het feit dat het wel gebeurt.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In jouw Marxistische visie zijn kinderen waarschijnlijk eigendom van de staat en bepaalt de staat hoe ze opgevoed worden op staatsinstellingen.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:40 schreef Barrah het volgende:
[..]
Klinkt als een leuk sprookje. Kan zo te horen ook prima buiten schooltijd.
Ja dat lijkt maar niet te landen bij alle gladpraters. Een collega hier net ook: "dan doen ze toch een halve maan op de stok"quote:Op woensdag 12 april 2017 08:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat sommigen wel of niet doen; het gaat er om wat sommigen, vanwege de moslims, niet MOGEN doen.
Het gaat niet alleen om dit bericht, het gaat om een bredere tendens die al langere tijd in onze samenleving zichtbaar is. Berichten uit deze categorie zien we steeds vaker opduiken.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:38 schreef Handleiding het volgende:
[..]
Laten we eerst maar eens afwachten hoe waar dit bericht is. Ik vermoed dat het allemaal wel meevalt en we er over een paar dagen nooit meer iets over horen.
Man man, wat ben jij gemakkelijk op de kast te krijgen. Vorig jaar was de woede over verstopeieren en voorjaarsfeest. Ik liep laatst bij de Albert Heijn en zag overal dingen met "pasen". Nu is dat goed, en is de woede over stokken waar ik en vele fokkers met mij vroeger niet mee hebben gelopen. Letterlijk een stok gevonden om mee te kunnen slaan.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je ontwijkt de werkelijke materie; typerend. Het is een open deur van jewelste om te zeggen dat je niet verplicht bent om aan feestdagen mee te doen; dat is algemeen bekend. Maar dat is niet waar dit topic over gaat. Dat gaat over hoe onze cultuur sluipenderwijs, stapje voor stapje, steeds verder afbrokkelt, uit angst om bepaalde minderheden voor het hoofd te stoten. Dit wordt ook wel de "weg met ons"-mentaliteit genoemd.
Maar tripjes naar een moskee onder schooltijd zijn dan zeker wel ok?quote:Op woensdag 12 april 2017 08:40 schreef Barrah het volgende:
[..]
Klinkt als een leuk sprookje. Kan zo te horen ook prima buiten schooltijd.
Moslims die hun kinderen naar een christelijke school sturen en dan klagen dat er gebruiken en symbolen van het christendom worden gebruikt?quote:DEN HAAG - Paasvieringen op protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag worden afgezwakt om ouders van islamitische leerlingen tegemoet te komen. Als kinderen van het thuisfront niet mogen rondlopen met een christelijk kruis, worden soms de bovenkant van paasstokken afgebroken.
In multiculturele wijken is het beter om de paasviering aan te passen aan de voornamelijk niet-christelijke leerlingen, zo klinkt het woensdag in het AD. Op de protestantse school O3 wordt bij de paaswandeling het bovenste deel van het kruis afgebroken als islamitische kinderen niet met een christelijk symbool willen rondlopen. Op ’t Palet in de Schilderswijk wordt tijdens het paasontbijt altijd een link gelegd met de koran.
Nee. Bijzonder basisonderwijs is in zijn algemeenheid overbodig.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:43 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Maar tripjes naar een moskee onder schooltijd zijn dan zeker wel ok?
Niet in plaats van. Maar jij zegt dat religie geen plaats heeft op school. Ben ik het deels mee eens.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:45 schreef Barrah het volgende:
[..]
Nee. Bijzonder basisonderwijs is in zijn algemeenheid overbodig.
Maar ik snap je vergelijking niet. Gaan de kinderen van deze school in plaats van de paasviering naar een moskee?
Nederland heeft collectief al het Paasfeest belachelijk gemaakt door de woonboulevards massaal te bezoeken, om daar vervolgens niks te kopen en de kerk links te laten liggen. Niemand geeft een fuck. Als we maar vrij zijn.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:47 schreef Barrah het volgende:
Diezelfde ouders die in tegenstelling tot hun voorouders al lang niet meer trouw naar de kerk gaan zullen echt niet wakker liggen van het afschaffen van een paastak hoor
Wat een commotie dit.
De verstopeieren en "vrolijk voorjaar" waren bij de HEMA, een winkelketen die eerder al voorop liep in het verbannen va Zwarte Piet. Na alle kritiek van vorig jaar zijn ze duidelijk geschrokken en dus zijn ze dit jaar op hun schreden teruggekeerd wat Pasen betreft.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:43 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Man man, wat ben jij gemakkelijk op de kast te krijgen. Vorig jaar was de woede over verstopeieren en voorjaarsfeest. Ik liep laatst bij de Albert Heijn en zag overal dingen met "pasen". Nu is dat goed, en is de woede over stokken waar ik en vele fokkers met mij vroeger niet mee hebben gelopen. Letterlijk een stok gevonden om mee te kunnen slaan.
Nog 3 daagjes werken en dan 3 daagjes vrij. Verheug jij je er ook zo op?
Hoe christelijk vier jij pasen dan?quote:Op woensdag 12 april 2017 08:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De verstopeieren en "vrolijk voorjaar" waren bij de HEMA, een winkelketen die eerder al voorop liep in het verbannen va Zwarte Piet. Na alle kritiek van vorig jaar zijn ze duidelijk geschrokken en dus zijn ze dit jaar op hun schreden teruggekeerd wat Pasen betreft.
Bij Albert Heijn zien we Pasen, ja. Mogelijk was dat niet het geval geweest als mensen vorig jaar niet hadden geageerd tegen de HEMA. Want bij de hetze tegen Zwarte Piet hebben we heel duidelijk kunnen zien hoe dat gaat bij bedrijven: als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Wat jou en anderen pijnlijk ontgaat, is de onderliggende beweging die in de samenleving zichtbaar is. Daarbij zijn de verstopeieren en ook het nieuwsbericht in de OP onderdeel van een groter geheel, namelijk stukje bij beetje afbreuk doen aan de eigen cultuur.
En in tegenstelling tot jou neem ik dat heel hoog op. Want we zijn een vrij land en we danken die vrijheid aan mensen die ruim 70 jaar hun leven riskeerden én lieten om ons te bevrijden van de kwalijke ideologie van het nazisme. De vrijheid die wij hier genieten, geldt ook voor onze cultuur. Elke aantasting van die cultuur - hoe onbeduidend die ook mag lijken - is een aantasting van onze vrijheid.
Je snapt het niet hè?quote:Op woensdag 12 april 2017 08:47 schreef Barrah het volgende:
Diezelfde ouders die in tegenstelling tot hun voorouders al lang niet meer trouw naar de kerk gaan zullen echt niet wakker liggen van het afschaffen van een paastak hoor
Wat een commotie dit.
Als het in moslimlanden allemaal zo geweldig was, maar dan met een islamitisch tintje, dan zou ik nog kunnen voorstellen dat mensen zeiden dat ze niet wakker liggen van het verruilen van Christelijke gebruiken en symbolen voor islamitische symbolen (neit dat ik er zelf voorstander van zou zijn)quote:Op woensdag 12 april 2017 08:47 schreef Barrah het volgende:
Wat een commotie dit.
Ik ga in ieder geval met het gezin naar de kerk. En ook paaseieren zoeken, al vind ik dat totaal niet christelijk, maar wel leuk voor de kinderen.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:52 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Hoe christelijk vier jij pasen dan?
Ik kan uit de geciteerde tekst en uit het bronartikel niet opmaken of uitsluitend sommige moslims zonder kruis rondliepen of dat de rest van de kinderen hier eveneens toe werd gedwongen. Als jij die informatie wel hebt, wil je die vast wel met ons delen?quote:Op woensdag 12 april 2017 08:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat sommigen wel of niet doen; het gaat er om wat sommigen, vanwege de moslims, niet MOGEN doen.
Hoe islamtisch vier jij ramadan?quote:Op woensdag 12 april 2017 08:52 schreef Toefjes het volgende:
[..]
En mooi weer hebben en lekker kunnen vreten.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:49 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nederland heeft collectief al het Paasfeest belachelijk gemaakt door de woonboulevards massaal te bezoeken, om daar vervolgens niks te kopen en de kerk links te laten liggen. Niemand geeft een fuck. Als we maar vrij zijn.
Ja. Geloven doe je maar privé.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:52 schreef truthortruth het volgende:
Ik vind het prima. Maar dat suikerfeest en die ramadan, die doen ook heel wat met mijn tere zieltje. Die symboliek mag ook wel weg. En die uitgesproken moskee torentjes, ophoepelen. Hoofddoekjes, geen gezicht en een aanval op mijn seculiere leven. Religieuze symboliek weg, ik ben voor!
Dat je deze vraag stelt, maakt pijnlijk duidelijk dat je het punt van deze discussie niet snapt. Overigens mag zo onderhand wel bekend zijn dat ik atheïst ben en derhalve dus geen Pasen vier. Maar dat boeit dus totaal niet. Ik sta namelijk voor het recht van mensen om hun feestdagen te vieren; onaangetast en onaangepast.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:52 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Je kunt de ouders natuurlijk ook gewoon vragen wat hun kinderen in godsnaam dan nog op je school te zoeken hebben. Sterker nog: dat moet de standaardprocedure zijn.quote:Op de protestantse school O3 wordt bij de paaswandeling het bovenste deel van het kruis afgebroken als islamitische kinderen niet met een christelijk symbool willen rondlopen.
Ja want aan de andere kant moeten leerlingen (ook christelijk) mee op moskeebezoek inclusief religieuze handelingen die daarbij horen. Maar andersom is dat niet erg schijnbaar.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:59 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Je kunt de ouders natuurlijk ook gewoon vragen wat hun kinderen in godsnaam dan nog op je school te zoeken hebben. Sterker nog: dat moet de standaardprocedure zijn.
Dit is gewoon te walgelijk voor woorden.
het is een brede school in de rivierenbuurt:quote:Op woensdag 12 april 2017 08:59 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Je kunt de ouders natuurlijk ook gewoon vragen wat hun kinderen in godsnaam dan nog op je school te zoeken hebben. Sterker nog: dat moet de standaardprocedure zijn.
Dit is gewoon te walgelijk voor woorden.
Dat is de tendens in dit land. Geloof houd je thuis. Daarbuiten moet alles gestript zijn van geloof.quote:
Grappig dat je in mijn posts leest dat ik de islam en hoe het er in moslimlanden aan toe gaat geweldig vind en in het nieuwsbericht leest dat gelijktijdig met het afzwakken van de viering van een christelijk feest islamitische elementen worden ingevoerd.quote:Op woensdag 12 april 2017 08:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als het in moslimlanden allemaal zo geweldig was, maar dan met een islamitisch tintje, dan zou ik nog kunnen voorstellen dat mensen zeiden dat ze niet wakker liggen van het verruilen van Christelijke gebruiken en symbolen voor islamitische symbolen (neit dat ik er zelf voorstander van zou zijn)
Maar je moet wel totaal wereldvreemd zijn om niet te weten wat voor een agressieve, intolerante, blinde, puinhoop het is in islamitische landen. En heel dom om niet te beseffen dat iedere kleine afschaffing van Nederlandse gebruiken ten gunste van de islam een -kleine- stap die kant op is.
En dat we met jullie zogenaamde progressieve deugdzaamheid we uiteindelijk al onze vrijheid, veiligheid, welvaart en tolerantie juist op het spel zetten.
Je moet een duidelijke grens stellen tov de islam: tot hier en niet verder. Anders ga je maar terug naar je apenland. De toestanden aldaar willen we niet naar Nederland brengen.
als het kruisje van de hals en de kerk afgaat?quote:Op woensdag 12 april 2017 08:13 schreef Rikkert-de-Kikkert het volgende:
[..]
En wanneer blijft die hoofddoek dan eens thuis?
Geloof hoort toch thuis? Dan ook die hoofddoek!quote:Op woensdag 12 april 2017 09:03 schreef Chadi het volgende:
als het kruisje van de hals en de kerk afgaat?
Dat heeft (helaas) toch gewoon te maken met de hoeveelheid bezoekers en de terreurdaden de laatste tijd? Minder met het type evenement volgens mij.quote:Op woensdag 12 april 2017 09:04 schreef LXIV het volgende:
De route van "the Passion" in Groningen blijft ook tot op het laatste moment geheim vanwege "veiligheidsmaatregelen"
http://nos.nl/artikel/216(...)wege-veiligheid.html
Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat in Nederland 2017 zoiets niet meer 'gewoon' gedaan kan worden. De kans bestaat dat een vrachtwagen over het publiek heen dendert. Dat we het Christendom half in het verborgene moeten vieren uit angst voor de islamitische bezetters en hun progressief-linkse handlangers.
Het lijkt sommigen te ontgaan dat het hier gaat om protestantse en katholieke basisscholen. Viering van Pasen lijkt me daar een vrij logische, te verwachten activiteit.quote:Op woensdag 12 april 2017 09:02 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is de tendens in dit land. Geloof houd je thuis. Daarbuiten moet alles gestript zijn van geloof.
Deze man.quote:Op woensdag 12 april 2017 09:05 schreef bamibij het volgende:
Hoop dat de volgende stap is dat bruine paaseitjes verboden worden. Bah.
Witte paaseitjes daarentegen.
Zodra je geen kritiek kan leveren zonder dat daar een direct gevaar vanuit ontstaat heb je te maken met een groot gevaar. Dat mensen dit nog steeds normaal vinden snap ik dus echt niet.quote:Op woensdag 12 april 2017 09:04 schreef LXIV het volgende:
De route van "the Passion" in Groningen blijft ook tot op het laatste moment geheim vanwege "veiligheidsmaatregelen"
Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat in Nederland 2017 zoiets niet meer 'gewoon' gedaan kan worden. De kans bestaat dat een vrachtwagen over het publiek heen dendert. Dat we het Christendom half in het verborgene moeten vieren uit angst voor de islamitische bezetters en hun progressief-linkse handlangers.
Hé TS, dit gebeurt op christelijke basisscholen. Daar heeft 'progressief-links' niets mee te maken.quote:De manier waarop de islam ontzien wordt door Progressief-Links staat in schril contrast met de hetze die Progressief-Links in de 20-ste eeuw gevoerd heeft tegen de Christenen.
Het is ook verplaatst? Zou in Leeuwarden zijn.quote:Op woensdag 12 april 2017 09:04 schreef LXIV het volgende:
Er is geen reden om Christelijke symboliek te bestrijden. Het christendom is Nederland eigen en heeft ons groot gemaakt. Niet voor niets willen miljoenen over de hele wereld het liefst in Christelijke landen wonen (en daarna eisen dat deze landen zich aanpassen).quote:Op woensdag 12 april 2017 09:03 schreef Chadi het volgende:
[..]
als het kruisje van de hals en de kerk afgaat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |