Ik snap ook niet helemaal waarom het zo'n probleem zou zijn als Maria ná Jezus op de normale manier kinderen zou hebben gekregen.quote:Op woensdag 12 april 2017 20:58 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Dit is nou typisch zo'n debat waar bibliotheken over volgeschreven zijn.
De broers en zussen van Christus die in het Nieuwe Testament en apocriefe bronnen worden genoemd zijn doorgaans geïnterpreteerd als 'neven', discipelen, of als afkomstig uit een eerder huwelijk van Jozef. De meeste apocriefe evangelies passen ook binnen laatste interpretatie.
De andere twee interpretaties schijnen te maken te hebben met de vertaling van de evangelies vanuit het Aramees, maar daar weet ik het fijne niet van (Ser?). Moderne onderzoekers hebben er geloof ik niet zo veel mee, omdat er passende Griekse woorden voor bestaan.
De wederopstanding/de opstanding van Jezus uit de dood.quote:Op woensdag 12 april 2017 20:12 schreef Falco het volgende:
Weet iedereen wat er tijdens Pasen gevierd wordt?
Volgens het dogma zou een normale conceptie de heiligheid van de miraculeuze, maagdelijke geboorte van Christus niet respecteren. Maria's eeuwige maagdelijkheid werd daarnaast ook gezien als een ultiem voorbeeld van zelfopoffering voor God.quote:Op woensdag 12 april 2017 20:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik snap ook niet helemaal waarom het zo'n probleem zou zijn als Maria ná Jezus op de normale manier kinderen zou hebben gekregen.
In welke reclames wordt Jezus verscheurd?quote:Op woensdag 12 april 2017 21:06 schreef TLC het volgende:
Wat mij irriteert is die reclames op tv waar ze een afbeelding van Jezus verscheuren, hadden ze eens met een Mohammed afbeelding moeten doen dan was het hele land in rep en roer geweest (en de rest van de wereld). Maar daar zijn de makers waarschijnlijk te laf voor.
Er verandert toch niks aan de conceptie van Christus als er ná zijn geboorte nog normale kinderen verwekt worden?quote:Op woensdag 12 april 2017 21:26 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Volgens het dogma zou een normale conceptie de heiligheid van de miraculeuze, maagdelijke geboorte van Christus niet respecteren. Maria's eeuwige maagdelijkheid werd daarnaast ook gezien als een ultiem voorbeeld van zelfopoffering voor God.
Zelfs Luther en Calvijn durfden er aanvankelijk niet aan te komen.
In de reclame van "geloven in delen" of zoiets...quote:Op woensdag 12 april 2017 21:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In welke reclames wordt Jezus verscheurd?
quote:DE KLACHT
Op 10 april zag ik op npo1 tijdens de reclame voorafgaand aan het acht uur journaal een voor mij zeer schokkende reclame. Een man verscheurde voor de camera een poster met een afbeelding van Jezus....de reclame eindigde met de tekst "geloven in delen". Ik weet niet exact wat de doelstelling is van deze reclame maar ik vind deze zeer provocerend en ongepast.
Je zou eens een poster van Richard Dawkins moeten verscheuren. Je krijg meteen de kerk van het vliegende spaghetti monster achter je aan.quote:Op donderdag 13 april 2017 09:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
In de reclame van "geloven in delen" of zoiets...
er zijn in elk geval klachten binnen bij de reclamecodecommissie .
[..]
Zeg ik dat? Leer lezen!quote:Op woensdag 12 april 2017 17:53 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ze was minderjarig, nergens ontken ik dat. Dat het in de hedendaagse kerk niet voorkomt is pertinent onzin.
Beantwoord de vragen gewoon eens.quote:
Met alle respect Gia, is je google stuk?quote:
Oh, maar veel wat in de Bijbel staat is mond op mond doorverteld. En doorvertelde verhalen zijn vrijwel altijd enigszins bezijden de waarheid.quote:Op woensdag 12 april 2017 19:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
De onbevlekte ontvangenis is toch wel een van de pilaren van het Christelijke geloof.
Wat ik heel vreemd vind is dat Maria ná de gebooorte van Jezus nog een paar andere kinderen kreeg (van Jozef), maar tóch maagd bleef. Dat snap ik dan weer niet (en weiger ik te geloven)
Ze verscheuren toch een moslim profeet? Alleen niet de laatste.quote:Op woensdag 12 april 2017 21:06 schreef TLC het volgende:
Wat mij irriteert is die reclames op tv waar ze een afbeelding van Jezus verscheuren, hadden ze eens met een Mohammed afbeelding moeten doen dan was het hele land in rep en roer geweest (en de rest van de wereld). Maar daar zijn de makers waarschijnlijk te laf voor.
Nee, had er nog nooit van gehoord. Wel van de uitgebreide versie, maar de afkorting zat niet als zodanig in mijn systeem.quote:Op donderdag 13 april 2017 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met alle respect Gia, is je google stuk?
Ah, okquote:Op donderdag 13 april 2017 10:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, had er nog nooit van gehoord. Wel van de uitgebreide versie, maar de afkorting zat niet als zodanig in mijn systeem.
Haha, ja. Dacht effe aan een typo van ncrv. t en r zitten naast elkaar.quote:
Ik denk er voor een groot deel net zo over als jij. Soms vind ik sommige fundamentalistische zaken wel grappig.quote:Op donderdag 13 april 2017 10:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Oh, maar veel wat in de Bijbel staat is mond op mond doorverteld. En doorvertelde verhalen zijn vrijwel altijd enigszins bezijden de waarheid.
Kan best zijn dat Maria verkracht is als jong meisje en dat geblockt uit haar herinnering, of zich zo schaamde dat ze het ontkende. De mensen zaten op een messias te wachten, dus hoe handig is dat dan?
Ik geloof dat Jezus geleefd heeft, dat het een charismatisch persoon was die mooi kon vertellen.
Zoals dat met alle geloven en sektes gaat, groeit zoiets naarmate men meer volgelingen krijgt.
Tijd van onderdrukking en oorlog helpen daar ook aan mee.
Ik geloof wel dat Jezus feitelijk het OT respecteerde, maar sommige zaken vernieuwde omdat dit niet meer in de geest van die tijd paste.
Dat er veel Christelijke stromingen zijn, die allemaal verschillende waarheden volgen, laat wel zien dat het er maar net aan ligt welk geloof je opgelegd en geïndoctrineerd is, voor wat je gelooft.
Als Manson meer volgelingen had gekregen, had dat ook uit kunnen groeien tot een geloof ter grootte van, laten we zeggen, de Jehova's?
Ik ben Katholiek opgevoed, onze kinderen ook, maar met de mogelijkheid tot discussie.
Ik geloof niet blind alles wat gezegd wordt. Ik snap ook niet dat sommige gelovigen dit wel doen, op het extreme af. Onze kinderen zijn misdienaar geweest, omdat ze dit zelf wilden. Daarom hebben ze ook het vormsel gedaan, wat veel katholieke kinderen tegenwoordig niet meer doen. Is een beetje raar als een misdienaar het vormsel niet doet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |