Ik heb even gekeken en zie nu dit staan. (meest recente update)quote:Op woensdag 8 maart 2017 19:54 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Hier ook! 1 maart aangifte gedaan en een hypotheek voor 2012. Op de belastingdienst site zie ik het bericht niet meer staan(met mobiel). Staat er op mijnbelastingdienst hier iets over?
quote:Aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart?
gepubliceerd: 07-03-2017, 16:00
update: 08-03-2017, 17:05
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? En hebt u aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017 met de online aangifte via Mijn Belastingdienst? Dan is uw aangifte mogelijk niet juist ingediend. Hebt u aangifte gedaan met de app of online aangifte gedaan vanaf 4 maart? Dan is er niets aan de hand en is dit bericht niet voor u.
Wij laten op korte termijn weten of u opnieuw aangifte moet doen en zo ja, vanaf wanneer.
Voor wie?
Iedereen die online aangifte heeft gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017 via Mijn Belastingdienst en een hypotheek heeft die is afgesloten voor 28 oktober 2012.
Wat doen we voor u?
Wij laten op korte termijn weten of u opnieuw aangifte moet doen en zo ja, vanaf wanneer.
Wat kunt u nog doen?
U kunt zelf controleren of uw aangifte mogelijk niet juist is ingediend. Hiervoor kijkt u of bij de vraag ‘Hebt u of uw huisgenoot deze lening afgesloten na 28-10-2012?’ ‘Ja’ of ‘Nee’ is ingevuld. Is hier ‘Nee’ ingevuld? Dan is er niets aan de hand. Staat ‘Ja’ ingevuld, wacht dan onze berichtgeving af.
Actueel
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? En hebt u aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017? Houd dan onze berichtgeving in de gaten.
Misschien is het een hint om je te laten stoppen met dat dieet?quote:Op woensdag 8 maart 2017 19:54 schreef Tjeempie1000 het volgende:
Het lukt mij niet om aftrekposten in te vullen. Net als ik bijna klaar ben gooit hij me uit dat scherm.
Ik doe niks geks, vink alleen dieet aan en poef weg.
quote:Aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart?
gepubliceerd: 07-03-2017, 16:00
update: 08-03-2017, 17:05
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? En hebt u aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017 met de online aangifte via Mijn Belastingdienst? Dan is uw aangifte mogelijk niet juist ingediend. Hebt u aangifte gedaan met de app of online aangifte gedaan vanaf 4 maart? Dan is er niets aan de hand en is dit bericht niet voor u.
Voor wie?
Iedereen die online aangifte heeft gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017 via Mijn Belastingdienst en een hypotheek heeft die is afgesloten voor 28 oktober 2012.
Wat doen we voor u?
Wat kunt u nog doen?
U kunt zelf controleren of uw aangifte mogelijk niet juist is ingediend. Hiervoor kijkt u of bij de vraag ‘Hebt u of uw huisgenoot deze lening afgesloten na 28-10-2012?’ ‘Ja’ of ‘Nee’ is ingevuld. Is hier ‘Nee’ ingevuld? Dan is er niets aan de hand. Staat ‘Ja’ ingevuld, wacht dan onze berichtgeving af.
Actueel
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? En hebt u aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017? Houd dan onze berichtgeving in de gaten.
Nogmaals dank voor de uitleg, wij moesten even uitzoeken of we nu een (ver)bouwdepot of een nieuwbouw depot hadden - en verder viel het inderdaad erg mee. Bij ons waren de kosten al in 2015 gemaakt (en dus ook afgetrokken) en pas in 2017 is de oplevering geweest (en dus ook het opmaken van het depot gedeelte).quote:Op donderdag 2 maart 2017 09:49 schreef MeneerLogica het volgende:
Gister +- 1 uur voor gezeten samen en alles ingevuld. Je kunt het bijna niet verkeerd doen omdat je er volledig doorheen geleid wordt. 80-90% is vooraf al voor je ingevuld en alleen de individuele kosten (aankoopkosten, makelaar etc.) moet je handmatig invullen.
Klopt, saldo 1 januari 2016 geef je nu aan. Voor jou pas volgend jaar dus.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:41 schreef Angelob het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het vermogen van een Vereniging Van Eigenaren? Wij hebben in 2016 een appartement gekocht. Indien daar ook 1 januari 2016 als peildatum gebruikt wordt hebben wij geen vermogen van de VVE die we mee moeten rekenen met de aangifte.
Hoop dat iemand daar ervaring mee heeft. Thanks.
Heel erg bedankt voor de snelle reactie!quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:45 schreef Essebes het volgende:
[..]
Klopt, saldo 1 januari 2016 geef je nu aan. Voor jou pas volgend jaar dus.
En misschien overbodig, maar je geeft niet het gehele VvE saldo aan, maar alleen jouw deel.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:56 schreef Angelob het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor de snelle reactie!
Dat wist ik wel, toch bedankt.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 14:03 schreef Essebes het volgende:
[..]
En misschien overbodig, maar je geeft niet het gehele VvE saldo aan, maar alleen jouw deel.
Heeft ze een A1 verklaring waardoor ze niet sociaal verzekerd is in Nederland? Dat is ze op papier hier gedetacheerd vanuit Polenquote:Op vrijdag 10 maart 2017 14:10 schreef Ralphmeister het volgende:
In 5 minuten 3.700 HRA terug
Gister nog een vriend geholpen, die heeft een Poolse vriendin die nu 3 jaar bij hem woont en in Nederland werkt. Maar dit ging onder een Pools contract? De jaaropgaaf daarvan was automatisch ingevuld en hij moet nog aardig wat inkomstenbelasting betalen over dat loon volgens de Belastingdienst.
Echter zegt hij dat dit niet klopt, omdat het een Pools contract is hoeft hij daar niet over te betalen? Echter denk ik dat hij pech heeft en hij toch gewoon mag betalen omdat de Belastingdienst die jaaropgaaf niet voor niks automatisch invult?
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
wat dacht je van vermogen opbouwen, alleen maar betalen betalen betalen betalen hier.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 14:12 schreef electronique het volgende:
Ik ben er na deze inkomstenbelasting wel achter gekomen hoe niet-lonend het wordt om een tweede werkgever te hebben naast je fulltime baan
In de herhaling: heeft iemand hierop een antwoord voor mij ( en anderen)?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 13:36 schreef AnneX het volgende:
In Radar consumentenprogramma wordt terloops genoemd, dat men 7000 euro per persoon onbelast kan reserveren voor een uitvaart ?
Nee, wij hebben geen uitvaartverzekering.
Is dit waar? en bij welk vraagnummer ergens in de aangifte 2016 is dit in te vullen?
https://www.plusonline.nl(...)ten-van-een-uitvaartquote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
In de herhaling: heeft iemand hierop een antwoord voor mij ( en anderen)?
Dank alvast.
Huh?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:27 schreef brulaap112 het volgende:
Wij hebben (voor het eerst) een woning gekocht in 2016. Nu hebben we daar kosten voor gemaakt in 2016 (taxatie e.d.) maar de overdracht is pas in 2017 geweest.
Taxatie kan in 2016 zijn om de hypotheek en dergelijke aan te vragen, dat de overdracht pas in 2017 is kan prima. De kosten voor bijvoorbeeld de hypotheekverstrekker kunnen ook al gemaakt zijn aan het startmoment van de aanvraag.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 23:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Huh?
Overdracht is het moment van koop. Dan zijn dus geen verschillende momenten. Wat je zegt is dus onmogelijk.
Waarvoor dank"quote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
https://www.plusonline.nl(...)ten-van-een-uitvaart
Ja, dat klopt allemaal wel, maar zij stellen dat ze het huis in 2016 hebben gekocht, maar dat de overdracht in 2017 was.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 00:09 schreef rene90 het volgende:
[..]
Taxatie kan in 2016 zijn om de hypotheek en dergelijke aan te vragen, dat de overdracht pas in 2017 is kan prima. De kosten voor bijvoorbeeld de hypotheekverstrekker kunnen ook al gemaakt zijn aan het startmoment van de aanvraag.
Maar pas bij de overdracht rond je de koop af en ben je eigenaar, wat je voor die tijd allemaal tekent daar heeft de belasting weer niets mee nodig.quote:
De kosten die samenhangen met de financiering voor aankoop, onderhoud en/of verbetering van je eigen woning zijn éénmalig aftrekbaar, namelijk in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 02:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar pas bij de overdracht rond je de koop af en ben je eigenaar, wat je voor die tijd allemaal tekent daar heeft de belasting weer niets mee nodig.
En volgens mij als je kosten hebt in bijvoorbeeld Oktober 2016, en uiteindelijk zit je in Februari 2017 bij de Notaris, dan boek je al die kosten voor 2017.
Ik zou niet zomaar quotes plaatsen van een commercieel blog, laten we de overheid als uitgangspunt nemen, als we blogs gaan quoten dan is er voor elke denkbare oplossing (goed of fout) wel een bron te vinden.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 11:24 schreef belfis het volgende:
[..]
De kosten die samenhangen met de financiering voor aankoop, onderhoud en/of verbetering van je eigen woning zijn éénmalig aftrekbaar, namelijk in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.
quote:Op zaterdag 11 maart 2017 11:24 schreef belfis het volgende:
[..]
De kosten die samenhangen met de financiering voor aankoop, onderhoud en/of verbetering van je eigen woning zijn éénmalig aftrekbaar, namelijk in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.
https://www.belastingdien(...)t_eerst_woning_kopenquote:Als u een eigen woning koopt, kunt u jaarlijks rente en kosten aftrekken van uw inkomen. In het jaar dat u uw woning koopt, hebt u daarnaast een aantal eenmalig aftrekbare kosten. Bijvoorbeeld bepaalde kosten die u bij de notaris maakt.
En hoe vul je dat in als er dus geen eigenwoningschuld of zelfs maar een eigen woning is? Het aangifteprogramma bied die mogelijkheid in elk geval niet.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 13:43 schreef robbietobbie het volgende:
Kosten zijn zoals belfis zegt aftrekbaar in het jaar dat ze gemaakt worden.
quote:Op zaterdag 11 maart 2017 13:43 schreef robbietobbie het volgende:
Daarnaast is het voorgekomen dat de belastingdienst kosten in aftrek liet nemen terwijl de koop niet doorging. Zou ik even moeten terugzoeken maar zit nu mobiel
Inkomstenbelasting, eigenwoningrentequote:De kosten van een hypotheekadvies zijn aftrekbare kosten van een geldlening voor de eigen woning. Dit geldt uiteraard alleen als de lening ook wordt afgesloten. Alleen de kosten die betrekking hebben op advisering met betrekking tot de eigenwoningschuld zelf zijn aftrekbaar. Als een deel van de lening geen eigenwoningschuld is, moeten de kosten pro rata worden gesplitst. Het gedeelte van de kosten dat geen betrekking heeft op de eigenwoningschuld is niet aftrekbaar.
Ik kan nergens de optie vinden het in te vullen. Belfis hoe moet dit dan?quote:Op zaterdag 11 maart 2017 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
En hoe vul je dat in als er dus geen eigenwoningschuld of zelfs maar een eigen woning is? Het aangifteprogramma bied die mogelijkheid in elk geval niet.
Ik ben wel zeer benieuwd naar een link van de overheid zelf die mij ongelijk gaat geven.
Vakantiegeld meegerekend? Brutoloon is niet je enige inkomstenbron he.quote:Op zondag 12 maart 2017 13:09 schreef Meesternadim het volgende:
Heb net mijn aangifte afgerond en moet ¤769,- terug betalen![]()
Bij loon was automatisch mijn loon uit mijn jaaropgave ingevuld. Dat bedrag is een stuk hoger dan de daadwerkelijke brutoloon zoals in mijn contract staat. Weet iemand hoe het loon op je jaaropgave berekend wordt, zodat ik terug kan rekenen en kijken of het klopt?
Behalve mijn brutoloon van 2x ¤2500,- en 10x ¤2300,- heb ik verder geen andere inkomsten gehad over 2016. Dat ik terug moet betalen is wel een verrassing.
Je hebt gelijk, ik had dat nog niet meegerekend. Dan komt het meer in de buurt, maar nog steeds 200 euro lager. Niet dat het veel uitmaakt voor het bedrag dat ik terug moet betalen.quote:Op zondag 12 maart 2017 13:11 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Vakantiegeld meegerekend? Brutoloon is niet je enige inkomstenbron he.
Dat komt bij mij uit op ¤1.742. Conclusie: In 2016 is een verkeerde bedrag voor heffingskortingen gebruikt op mijn loon.quote:¤ 2.242 - 4,822% x (belastbaar inkomen uit werk en woning - ¤ 19.922).
Wat is je totaal inkomen over 2016,- ?quote:Op zondag 12 maart 2017 15:47 schreef Meesternadim het volgende:
Een ding wat mij opvalt:
Loonwijzer geeft ¤2.241,96 heffingskortingen aan, terwijl op mijn aangifte ¤1.742 staat bij
Algemene heffingskorting.
Aangezien mijn loon hoger is dan ¤ 19.922 moet ik volgens belastingdienst het volgende formule toepassen voor het berekenen van mijn heffingskortingen:
[..]
Dat komt bij mij uit op ¤1.742. Conclusie: In 2016 is een verkeerde bedrag voor heffingskortingen gebruikt op mijn loon.
Dat zou een verklaring zijn voor een gedeelte van het bedrag dat ik terug moet betalen. Echter als ik 2.242 gebruik, moet ik alsnog 270 euro terug betalen.
Volgens mijn jaaropgave is loon ¤30.300,- . Loonheffing ¤5.859,- Arbeidskorting ¤3.103,-.quote:Op zondag 12 maart 2017 16:11 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat is je totaal inkomen over 2016,- ?
Hoeveel is er in totaal reeds ingehouden. ?
En de algemene heffingskorting is slechts één van de dingen die relevant zijn, er is bijvoorbeeld ook de arbeidskorting, en daarbij is het een afbouw systeem.
Arbeidskorting is correct, loonheffing = 6632,-quote:Op zondag 12 maart 2017 16:30 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Volgens mijn jaaropgave is loon ¤30.300,- . Loonheffing ¤5.859,- Arbeidskorting ¤3.103,-.
Ok bedankt. Ga het morgen bespreken met mijn werkgever. Hoe heb je de loonheffing berekend?quote:Op zondag 12 maart 2017 16:37 schreef hottentot het volgende:
[..]
Arbeidskorting is correct, loonheffing = 6632,-
6.632,- minus 5.859,- = 773,- Dat klopt dus allemaal en de BD heeft gelijk.
Verder weten wij niet hoe en waarmee je werkgever rekent, en kun je alleen hem vragen waarom de inhouding te laag is uitgevallen.
Je moet dus 773,- bijbetalen.
Ik pak deze altijd: http://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenenquote:Op zondag 12 maart 2017 17:04 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Ok bedankt. Ga het morgen bespreken met mijn werkgever. Hoe heb je de loonheffing berekend?
Contact opnemen met de oude werkgever en vragen of hij een kopietje van je laatste loonstrook of jaaropgave naar je toe wilt sturen. Hij moet deze nog hebben want hij is wettelijk verplicht die minimaal vijf (??) jaar te bewaren in zijn administratie (jij ook trouwens).quote:Op zondag 12 maart 2017 18:57 schreef iGiorni het volgende:
Zojuist ben ik er achter gekomen dat ik nog geen aangifte over 2012 heb gedaan. Ik heb in dat jaar met een bijbaantje een paar duizend pegels verdiend. Nu zit ik met een probleem, en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
Voor de opgave heb ik eigenlijk maar een drietal cijfers nodig: Loon e.d., Arbeidskorting en Loonheffing. Nu wil het feit dat ik absoluut geen loonstrookjes of jaaropgave meer heb. Ik kan wel uitvogelen wat ik aan loon heb ontvangen (optelsommetje op MijnING). Nu weet ik alleen niet wat ik al heb afgedragen aan loonheffing, en wat de betreffende arbeidskorting was.
Iemand enig idee hoe ik mijn teveel afgedragen centen terug kan krijgen?
Op meeste jaaropgaven staat dat hij maar eenmalig verstrekt wordt, dus ik weet niet of een werkgever verplicht kan worden om het te verstrekken.quote:Op zondag 12 maart 2017 19:52 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Contact opnemen met de oude werkgever en vragen of hij een kopietje van je laatste loonstrook of jaaropgave naar je toe wilt sturen. Hij moet deze nog hebben want hij is wettelijk verplicht die minimaal vijf (??) jaar te bewaren in zijn administratie (jij ook trouwens).
True, maar laatste loonstrook is meestal ook goed.quote:Op zondag 12 maart 2017 21:55 schreef Nizno het volgende:
[..]
Op meeste jaaropgaven staat dat hij maar eenmalig verstrekt wordt, dus ik weet niet of een werkgever verplicht kan worden om het te verstrekken.
-edit-quote:Op zaterdag 11 maart 2017 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
En hoe vul je dat in als er dus geen eigenwoningschuld of zelfs maar een eigen woning is? Het aangifteprogramma bied die mogelijkheid in elk geval niet.
Ik ben wel zeer benieuwd naar een link van de overheid zelf die mij ongelijk gaat geven.
Dat is dan vooral een tekortkoming in het aangifteprogramma. In commerciële software kan dat wel.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nee, aangezien het de aangifte van 2016 is en er alleen kosten kunnen worden ingevuld voor een woning AANGEKOCHT in 2017.quote:Op maandag 13 maart 2017 08:22 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Dat is dan vooral een tekortkoming in het aangifteprogramma. In commerciële software kan dat wel.
Is het niet mogelijk de hypotheek in te vullen en als startdatum een datum in 2017 in te vullen?
Als je bijv. in december 2016 kosten gemaakt hebt dan zal nu over het algemeen wel al overdracht plaatsgevonden hebben. Als niet wacht je even met je aangifte doen. Lijkt me niet zo'n probleemquote:Op maandag 13 maart 2017 09:31 schreef Nizno het volgende:
[..]
Nee, aangezien het de aangifte van 2016 is en er alleen kosten kunnen worden ingevuld voor een woning AANGEKOCHT in 2017.
Voorlopig koopcontract kan nog ontbonden worden dus is dan nog niet op te geven.
reactie belfis: hier is, zo begrijp ik, ingegrepen door een moderator met fiscale kennis van zaken (....)quote:Op maandag 13 maart 2017 00:24 schreef belfis het volgende:
[..]
-edit-
Dat is fraude en dat doen we hier niet
klopt.quote:Op maandag 13 maart 2017 09:44 schreef belfis het volgende:
[..]
reactie belfis: hier is, zo begrijp ik, ingegrepen door een moderator met fiscale kennis van zaken (....)
Maar een normaal mens mag niet naar die school. Alleen als je een diagnose hebt. Kan het dan wel?quote:Op woensdag 8 maart 2017 15:27 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik betwijfel het eerlijk gezegd. Je mag extra vervoerskosten tov een normaal mens aftrekken, maar als een normaal mens naar zo'n school zou gaan had hij die zelfde treinkosten gehad. Je moet dus denken aan de extra kosten voor zo'n invalidebusje tov het normale OV.
Ik neem ook aan dat er op die school geen bepaalde medische behandelingen gedaan worden gedaan? Zo ja, dan zou je het nog op vervoerskosten kunnen gooien op medisch noodzakelijke reiskosten.
Het is een beetje naar eer en geweten invullen.quote:Op maandag 13 maart 2017 10:44 schreef auti-moedertje het volgende:
[..]
Maar een normaal mens mag niet naar die school. Alleen als je een diagnose hebt. Kan het dan wel?
Gewone school is in ons dorp. 5 minuten per fiets. Auti-school is 20 km per trein (eerst 10 minuten fietsen overigens). Ik trek dan 12x trein af (goedkoopste oplossing was jaarkaart i.p.v. losse maanden).quote:Op maandag 13 maart 2017 11:02 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is een beetje naar eer en geweten invullen.
Wat voorbeelden om je een idee te geven.
Je moet kijken wat iemand die iets soortgelijks doet zonder handicap in jullie situatie aan kosten zou hebben, en die kosten trek je dan af van de gemaakte kosten met de handicap en zo ontstaat de meerprijs.
Doe je dan toch op de correcte wijze, ik zie niet wat hier fout aan kan zijn.quote:Op maandag 13 maart 2017 13:10 schreef auti-moedertje het volgende:
[..]
Gewone school is in ons dorp. 5 minuten per fiets. Auti-school is 20 km per trein (eerst 10 minuten fietsen overigens). Ik trek dan 12x trein af (goedkoopste oplossing was jaarkaart i.p.v. losse maanden).
Van de dik ¤1400 aan kosten, krijg ik iets meer dan ¤400 terug, als ik het opvoer.
Gaat hij vanmiddag proberen uit te zoeken in combinatie met een telefoontje naar de belastingdienst. Maar wat zouden de gevolgen zijn?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 14:56 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Heeft ze een A1 verklaring waardoor ze niet sociaal verzekerd is in Nederland? Dat is ze op papier hier gedetacheerd vanuit Polen
Het gevolg zou zijn dat geen premies volksverzekeringen verschuldigd zijn, wat bij inkomen tot ongeveer ¤33.000 per jaar veruit het grootste deel is van wat je moet betalen. Kun je vaak ook vrij snel zien aan de afgedragen werkgeversheffing ZVW. Als die er niet is dan heb je een aanwijzing dat ze hier niet sociaal verzekerd was.quote:Op maandag 13 maart 2017 15:13 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Gaat hij vanmiddag proberen uit te zoeken in combinatie met een telefoontje naar de belastingdienst. Maar wat zouden de gevolgen zijn?
Vrijdag met hem nog even bezig geweest op de aangifte website en het maakte eigenlijk niet zo gek veel uit. Er moest bij bijna alle mogelijke opties wel 3-4k betaald worden over een inkomen van zo'n 24k, hij is er nog steeds van overtuigd dat er geen belasting betaald hoeft te worden in Nederland maar deze optie hebben we met welke variabele dan ook niet kunnen vinden..
Zijn andere optie was dat we dat inkomen niet hoeven in te vullen? Maar dat heeft hij volgens mij sowieso fout omdat je van de belastingdienst je 'wereldinkomen' moet invoeren en de belastingdienst dan wel bepaald of er wel of niet betaald hoeft te worden.
Blijkt dat het restaurant waar ik toen werkte de boel niet meer heeft. Althans dat zeggen ze..quote:Op zondag 12 maart 2017 19:52 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Contact opnemen met de oude werkgever en vragen of hij een kopietje van je laatste loonstrook of jaaropgave naar je toe wilt sturen. Hij moet deze nog hebben want hij is wettelijk verplicht die minimaal vijf (??) jaar te bewaren in zijn administratie (jij ook trouwens).
Ik zou als ik jou was de werkelijke inhouding een beetje schatten.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 12:11 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Blijkt dat het restaurant waar ik toen werkte de boel niet meer heeft. Althans dat zeggen ze..
Aan de belastingtelefoon gaf men aan dat ik een schatting kon maken van ingehouden loonheffing, en dat ik dan - indien dat niet correct is - een brief zou ontvangen van der inspektor waaruit zou blijken dat e.e.a. niet klopt.
Ik weet inmiddels het vastgesteld inkomen. Kan ik nu gewoon, zeg, ¤200 invullen bij loonheffing? Of krijg ik dan gelazer?
Even googlen op "loonheffing (relevant jaartal) berekenen" en je krijgt genoeg sites waar je eea kunt uitrekenen?quote:Op dinsdag 14 maart 2017 12:11 schreef iGiorni het volgende:
[..]
Blijkt dat het restaurant waar ik toen werkte de boel niet meer heeft. Althans dat zeggen ze..
Aan de belastingtelefoon gaf men aan dat ik een schatting kon maken van ingehouden loonheffing, en dat ik dan - indien dat niet correct is - een brief zou ontvangen van der inspektor waaruit zou blijken dat e.e.a. niet klopt.
Ik weet inmiddels het vastgesteld inkomen. Kan ik nu gewoon, zeg, ¤200 invullen bij loonheffing? Of krijg ik dan gelazer?
Als haar ouders haar studie zelf betalen dan zijn de studiekosten niet aftrekbaar (niet door haar ouders en niet door haarzelf).quote:Op dinsdag 14 maart 2017 17:30 schreef boriq het volgende:
Korte vraag van een vriendin;
Het lesgeld van haar studie op de uni (zonder stufi) wordt door haar ouders betaald. Mag zij dat lesgeld dan alsnog aftrekken bij haar aangifte of mogen alleen haar ouders dat?
http://studiekostenaftrekbaar.nl/quote:Wil je studiekosten kunnen aftrekken, dan moet je ze ook zelf hebben gemaakt. De kosten zijn niet aftrekbaar voor zover je een tegemoetkoming voor de kosten ontvangt, zoals op grond van de WTOS, een afstudeerfonds of een soortgelijke tegemoetkoming. Als de studiekosten door je ouders zijn betaald, zijn ze alleen aftrekbaar als het geld van je ouders is geleend. Verder moeten de kosten zijn betaald in het jaar waarin de aftrek wordt geclaimd. Je kan met 5 jaar terugwerkende kracht aangifte doen. Voor studiekosten geldt een drempelbedrag van ¤ 500. Dat betekent dat er alleen studiekosten in aftrek kunnen worden gebracht voor zover het aftrekbare bedrag meer is dan ¤ 500.
https://www.belastingdien(...)e_scholingsuitgaven/quote:Maakt u kosten voor een opleiding of een studie? Of hebt u kosten voor een EVC-procedure (Erkenning Verworven Competenties)? En geldt voor u het volgende?
oU of uw fiscale partner maken de kosten voor uw studie of die van uw fiscale partner. Kosten voor de studie van uw kind mag u niet aftrekken.
oDe opleiding of studie is gericht op uw (toekomstig) beroep.
oEr is sprake van een leertraject. Dat betekent dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht.
Duidelijk, bedankt voor het uitgebreide antwoord!quote:Op dinsdag 14 maart 2017 18:00 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Als haar ouders haar studie zelf betalen dan zijn de studiekosten niet aftrekbaar (niet door haar ouders en niet door haarzelf).
Als zij het geld leent van haar ouders en van dat geld zelf haar studie betaald, dan kan zij ze aftrekken van de belasting.
[..]
http://studiekostenaftrekbaar.nl/
Disclaimer: dit geldt in ieder geval voor 2014, of de regeling daarna aangepast is kan ik niet vinden
En de ouders mogen de kosten voor de studie van een kind niet aftrekken.
[..]
https://www.belastingdien(...)e_scholingsuitgaven/
Een tip voor komende jaren is dat de ouders de dochter het geld schenken en dat zij daar dan haar studie mee betaald. Dan kan zij dat bedrag ook gewoon aftrekken. Qua saldo komt het op hetzelfde neer alleen heeft zij dan een teruggave.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 18:47 schreef boriq het volgende:
[..]
Duidelijk, bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Dit inderdaad. Je zou nu ook het standpunt in kunnen nemen dat het om een schenking van de ouders ging, maar de belastingdienst ziet liever de geldstroom eerst naar dochter gaan en van daaruit naar de onderwijsinstelling.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 19:06 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Een tip voor komende jaren is dat de ouders de dochter het geld schenken en dat zij daar dan haar studie mee betaald. Dan kan zij dat bedrag ook gewoon aftrekken. Qua saldo komt het op hetzelfde neer alleen heeft zij dan een teruggave.
Ik kan het niet meer terugvinden, maar er moest bij de aanvullende vragen iets met betrekking tot de ZVW aangevinkt worden. Vervolgens kwam het toch goed en hoefde er inderdaad bijna niets betaald te worden.quote:Op maandag 13 maart 2017 15:19 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Het gevolg zou zijn dat geen premies volksverzekeringen verschuldigd zijn, wat bij inkomen tot ongeveer ¤33.000 per jaar veruit het grootste deel is van wat je moet betalen. Kun je vaak ook vrij snel zien aan de afgedragen werkgeversheffing ZVW. Als die er niet is dan heb je een aanwijzing dat ze hier niet sociaal verzekerd was.
Goedenavond, wellicht geen intelligente vragen maar vraag ze toch, wellicht dat iemand er antwoord op wil geven:quote:U krijgt geld terug als u in de loop van het jaar te veel belasting betaalde. Bijvoorbeeld als:
er te veel loonheffing is ingehouden
u recht hebt op bepaalde heffingskortingen of aftrekposten
u te veel belasting hebt betaald via een eerdere voorlopige aanslag
Voorbeeld
Uw werkgever heeft ¤ 10.800 aan loonheffing ingehouden op uw loon. Uit uw aangifte blijkt dat u in totaal ¤ 10.200 inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen verschuldigd bent. Het verschil van ¤ 600 krijgt u terug.
Je kan niet meer terug krijgen dan je betaald hebt.quote:Op donderdag 16 maart 2017 23:17 schreef donaldoO het volgende:
[..]
Goedenavond, wellicht geen intelligente vragen maar vraag ze toch, wellicht dat iemand er antwoord op wil geven:
1.Waarom zou een werkgever meer loonheffing en premie inhouden dan er verplicht afgedragen moet worden en hoe is te achterhalen of dat bij jouw gedaan is?
2.Stel je hebt 2.000 verdient en hebt recht op 3.000 aan heffingskortingen, krijg je dan 1.000 terug?
Tenzij je een fiscaal partner hebt en jij de minstverdienende bent.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 07:58 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Je kan niet meer terug krijgen dan je betaald hebt.
Er is geen geld om jou terug te geven, je geeft zelf het antwoord al.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 09:36 schreef LA_niner het volgende:
hoef geen belasting te betalen omdat maximale heffingsortingen meer zijn dan belastbaar inkomen.
heb echter kosten gemaakt die aftrekbaar zijn, indien ik dat opgeef krijg ik dan geld terug?
neem aan van niet want die kosten worden niet afgehaald van te betalen bedrag aan belastingen maar van je belastbaar inkomen dat nu al laag genoeg is om geen belasting te hoeven betalen?
Om hier nog even op terug te komen, dit is een reactie van de belastingdienst toen hun de vraag is voorgelegd:quote:Op zaterdag 11 maart 2017 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
quote:Het is niet eenvoudig om de kosten van een woning die via een koopovereenkomst is gekocht, maar waarvan de juridische levering pas later is, in het aangiftebiljet in te vullen. Soms ontstaan er problemen als de kosten in het aangiftebiljet worden opgevoerd. Wat kan helpen, is het volgende:
Kies in het onderdeel van de aangifte dat er sprake is van een eigen woning:
Was u op 1 januari 2016 eigenaar NEE in te vullen
In eigendom vanaf, de datum van het voorlopig koopcontract ( bijvoorbeeld 1-10-2016)
Situatie op 1-10-2016 : Bouwkavel of woning in aanbouw
Was deze woning op 1-10-2016 bedoeld als uw toekomstig hoofdverblijf : JA
Als voor de juridische levering kosten zijn gemaakt en de koop gaat niet door, dan zijn de kosten niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groet,
Redactie Forum Fiscaal Dienstverleners IB
Laten bouwen is natuurlijk een verhaal op zich met wel meer bijkomende bijzonderheden, zo is er ook al een eigenwoningschuld voordat de juridische overdracht plaatsvind en werk je doorgaans met deelbetalingen.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 12:20 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Om hier nog even op terug te komen, dit is een reactie van de belastingdienst toen hun de vraag is voorgelegd:
[..]
Klopt maar de vraag was hier exact hetzelfde, het ging om de aankoop van een bestaande woning die pas passeert in 2017 maar waarvoor in 2016 al kosten gemaakt zijn.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 12:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Laten bouwen is natuurlijk een verhaal op zich met wel meer bijkomende bijzonderheden, zo is er ook al een eigenwoningschuld voordat de juridische overdracht plaatsvind en werk je doorgaans met deelbetalingen.
Maar er is al een eigenwoningschuld en dat maakt dingen anders. Welke optie wilde je bij een bestaande woning dan opgeven in het programma? Je kunt een volledig huis moeilijk een bouwkavel of woning in aanbouw noemen.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 12:47 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Klopt maar de vraag was hier exact hetzelfde, het ging om de aankoop van een bestaande woning die pas passeert in 2017 maar waarvoor in 2016 al kosten gemaakt zijn.
Komt er dus op neer dat de kosten inderdaad aftrekbaar zijn in 2016 zolang de verkoop doorgaat, alleen dat het moeilijk op te geven is in het aangifteprogramma.
Wel controleren of ze correct zijnquote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:29 schreef Doedezemaar het volgende:
het wordt steeds simpeler met al die vooraf ingevulde gegevens.
uiteraard, dat soort dingen heb ik thuis wel aardig meegekregen met een vader met administratiekantoor aan huis. De bekende 'trucjes' ken ik ook wel, zoals aftrekposten etc gunstig verdelen. In 2016 voor het eerst fiscale partners en voor mij het eerste koophuis, dus handig dat papa weer even meekeek, maar in principe heeft hij me genoeg bijgebracht op dat gebied.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 13:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wel controleren of ze correct zijn
teruggave Is altijd gevolg van onjuiste inschatting van baas of feit dat ie er geen rekening mee hield dat je recht hebt op bepaalde ortingen of posten?quote:Op vrijdag 17 maart 2017 09:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Er is geen geld om jou terug te geven, je geeft zelf het antwoord al.
Nee.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 18:37 schreef LA_niner het volgende:
[..]
teruggave Is altijd gevolg van onjuiste inschatting van baas of feit dat ie er geen rekening mee hield dat je recht hebt op bepaalde ortingen of posten?
Zijn het zorgkosten? Die krijg je namelijk wél via een separate aanslag vergoed.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 09:36 schreef LA_niner het volgende:
hoef geen belasting te betalen omdat maximale heffingsortingen meer zijn dan belastbaar inkomen.
heb echter kosten gemaakt die aftrekbaar zijn, indien ik dat opgeef krijg ik dan geld terug?
neem aan van niet want die kosten worden niet afgehaald van te betalen bedrag aan belastingen maar van je belastbaar inkomen dat nu al laag genoeg is om geen belasting te hoeven betalen?
O.a. Bedoelde kosten voor opleiding waarvoor je geen stufi ontvang, heb eveneens zorgkosten in vorm van orthodontie die voor twintig procent zelf betaald moet worden.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 22:40 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Zijn het zorgkosten? Die krijg je namelijk wél via een separate aanslag vergoed.
Die zorgkosten komen dan mogelijk terug via de regeling Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 22:54 schreef LA_niner het volgende:
O.a. Bedoelde kosten voor opleiding waarvoor je geen stufi ontvang, heb eveneens zorgkosten in vorm van orthodontie die voor twintig procent zelf betaald moet worden.
Uw vriendin zal een weinig of niet verdienende partner zijn. Deze krijgt de algemene heffingskorting uitbetaald. De volledige heffingskorting van ¤ 2203 voor niet verdienende partners geboren vóór 1963. Voor partner geboren in 1963 of later vindt een afbouw van deze uitbetaling plaats. Voor deze groep is er vanaf 2024 geen uitbetaling van de algemene heffingskorting meer mogelijk.quote:Op vrijdag 17 maart 2017 23:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mijn vriendin ontvangt alleen heffingskorting, valt dit ook onder ontvangen voorlopige aanslag of moet ik dit juist leeg laten.
In 2014/2015 heb ik niks ontvangen ook mijn vriendin niet. Nu voor dit jaar krijg ik ook niks terug alleen mijn vriendin daartegen gek genoeg wel.
Als ik dan even terug ga naar 2014 / 2015 en vink "Voorlopige aanslag 201* gehad" uit dan krijgt zij dus ineens wel terug. (aanslag nog niet verstuurd).
Nu weet ik even niet wat ik hier moet aanvinken, dus hopelijk krijg ik hier net even iets meer duidelijkheid.
Aanvulling:quote:Op vrijdag 17 maart 2017 22:57 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Die zorgkosten komen dan mogelijk terug via de regeling Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten.
Wellicht geeft de aftrek van studiekosten nog een voordeel bij een eventueel middelingsverzoek waarin het jaar 2016 betrokken is.
Dus ik moet het vinkje wel aanhouden en het bedrag van de heffingskorting (900,-) invullen bij " Eerdere voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2017" ?quote:Op zaterdag 18 maart 2017 02:14 schreef belfis het volgende:
[..]
Uw vriendin zal een weinig of niet verdienende partner zijn. Deze krijgt de algemene heffingskorting uitbetaald. De volledige heffingskorting van ¤ 2203 voor niet verdienende partners geboren vóór 1963. Voor partner geboren in 1963 of later vindt een afbouw van deze uitbetaling plaats. Voor deze groep is er vanaf 2024 geen uitbetaling van de algemene heffingskorting meer mogelijk.
Uw vriendin zal een VA (Voorlopige Aanslag) hebben gekregen. De onduidelijkheid is dat een VA een te betalen bedrag, maar ook een te ontvangen bedrag kan zijn. De Voorlopige Aanslag van uw vriendin werd vroeger daarom een Voorlopige Teruggave genoemd. Als u fiscaal partners bent: In uw gezamenlijke aangifte moet u in de aangifte van uw vriendin dit bedrag wel vermelden. Dit bedrag staat trouwens ook in de VIA (Vooringevulde Aangifte) vermeld.
Correct. Bovendien geven heel veel mensen dit niet op in de IBquote:Op zaterdag 18 maart 2017 15:58 schreef virl3 het volgende:
Hoi,
Ben sinds afgelopen maart eigenaar van een appartement ipv huurder.. Dit maakt invullen iig geval meer uitdagend. Ik heb een vraagje, en mag ik die in hier indienen?
Box 3, aandeel in het vermogen van de VVE.. Geef hier je aan je aandeel in het vermogen op 1 januari 2016. Maar toen was ik nog geen eigenaar.. In mijn geval hier dit jaar nog niets invullen toch?
Tx!
quote:
Voor een oom en tante van mij vul ik de aangifte in middels het aangifteprogramma van de Belastingdienst. Mijn oom heeft 2 verschillende diëten.quote:
Artikel 37 lid 3 van de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001quote:Voor de toepassing van het eerste lid geldt voor:
a. eenzelfde dieettypering die meerdere keren in aanmerking zou komen éénmaal het bedrag behorende bij die dieettypering;
b. verschillende dieettyperingen die in aanmerking zouden komen bij eenzelfde ziektebeeld en aandoening elk van de bij die dieettyperingen behorende bedragen;
c. deels overeenkomende dieettyperingen bij eenzelfde ziektebeeld en aandoening, alleen het hoogste van de voor het van toepassing zijnde ziektebeeld en aandoening geldende bedragen.
Geen Belfis of Yoshibignose, maar valt dit niet onder c, deels dezelfde dieettypering? Aangezien in beide eiwitverrijkt zit?quote:Op zondag 19 maart 2017 19:48 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Voor een oom en tante van mij vul ik de aangifte in middels het aangifteprogramma van de Belastingdienst. Mijn oom heeft 2 verschillende diëten.
- Algemene symptomen -> Ondervoeding -> Energieverrijkt in combinatie met eiwitverrijkt
- Nierziekten -> Chronische nier- insufficiëntie met hemodialyse/ peritoneale dialyse -> Eiwitverrijkt in combinatie met natriumbeperkt
In de berekening wordt echter enkel het ondervoedingsdieet meegenomen in de aftrek. Daarom heb ik maar eens de wettekst erbij gepakt.
[..]
Artikel 37 lid 3 van de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001
Mijns inziens zijn dit geen "eenzelfde dieettyperingen" en zouden deze dus beide in aftrek genomen mogen worden. Of mis ik nu iets?
Energieverrijkt icm eiwit is toch deels overeenkomend met eiwitverrijkt icm natrium? Dus 3c. en dus alleen de hoogste aftrekbaar.quote:Op zondag 19 maart 2017 19:48 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Voor een oom en tante van mij vul ik de aangifte in middels het aangifteprogramma van de Belastingdienst. Mijn oom heeft 2 verschillende diëten.
- Algemene symptomen -> Ondervoeding -> Energieverrijkt in combinatie met eiwitverrijkt
- Nierziekten -> Chronische nier- insufficiëntie met hemodialyse/ peritoneale dialyse -> Eiwitverrijkt in combinatie met natriumbeperkt
In de berekening wordt echter enkel het ondervoedingsdieet meegenomen in de aftrek. Daarom heb ik maar eens de wettekst erbij gepakt.
[..]
Artikel 37 lid 3 van de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001
Mijns inziens zijn dit geen "eenzelfde dieettyperingen" en zouden deze dus beide in aftrek genomen mogen worden. Of mis ik nu iets?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |