Ik heb even gekeken en zie nu dit staan. (meest recente update)quote:Op woensdag 8 maart 2017 19:54 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Hier ook! 1 maart aangifte gedaan en een hypotheek voor 2012. Op de belastingdienst site zie ik het bericht niet meer staan(met mobiel). Staat er op mijnbelastingdienst hier iets over?
quote:Aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart?
gepubliceerd: 07-03-2017, 16:00
update: 08-03-2017, 17:05
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? En hebt u aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017 met de online aangifte via Mijn Belastingdienst? Dan is uw aangifte mogelijk niet juist ingediend. Hebt u aangifte gedaan met de app of online aangifte gedaan vanaf 4 maart? Dan is er niets aan de hand en is dit bericht niet voor u.
Wij laten op korte termijn weten of u opnieuw aangifte moet doen en zo ja, vanaf wanneer.
Voor wie?
Iedereen die online aangifte heeft gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017 via Mijn Belastingdienst en een hypotheek heeft die is afgesloten voor 28 oktober 2012.
Wat doen we voor u?
Wij laten op korte termijn weten of u opnieuw aangifte moet doen en zo ja, vanaf wanneer.
Wat kunt u nog doen?
U kunt zelf controleren of uw aangifte mogelijk niet juist is ingediend. Hiervoor kijkt u of bij de vraag ‘Hebt u of uw huisgenoot deze lening afgesloten na 28-10-2012?’ ‘Ja’ of ‘Nee’ is ingevuld. Is hier ‘Nee’ ingevuld? Dan is er niets aan de hand. Staat ‘Ja’ ingevuld, wacht dan onze berichtgeving af.
Actueel
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? En hebt u aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017? Houd dan onze berichtgeving in de gaten.
Misschien is het een hint om je te laten stoppen met dat dieet?quote:Op woensdag 8 maart 2017 19:54 schreef Tjeempie1000 het volgende:
Het lukt mij niet om aftrekposten in te vullen. Net als ik bijna klaar ben gooit hij me uit dat scherm.
Ik doe niks geks, vink alleen dieet aan en poef weg.
quote:Aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart?
gepubliceerd: 07-03-2017, 16:00
update: 08-03-2017, 17:05
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? En hebt u aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017 met de online aangifte via Mijn Belastingdienst? Dan is uw aangifte mogelijk niet juist ingediend. Hebt u aangifte gedaan met de app of online aangifte gedaan vanaf 4 maart? Dan is er niets aan de hand en is dit bericht niet voor u.
Wij laten op korte termijn weten of u opnieuw aangifte moet doen en zo ja, vanaf wanneer.
Voor wie?
Iedereen die online aangifte heeft gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017 via Mijn Belastingdienst en een hypotheek heeft die is afgesloten voor 28 oktober 2012.
Wat doen we voor u?
Wij laten op korte termijn weten of u opnieuw aangifte moet doen en zo ja, vanaf wanneer.
Wat kunt u nog doen?
U kunt zelf controleren of uw aangifte mogelijk niet juist is ingediend. Hiervoor kijkt u of bij de vraag ‘Hebt u of uw huisgenoot deze lening afgesloten na 28-10-2012?’ ‘Ja’ of ‘Nee’ is ingevuld. Is hier ‘Nee’ ingevuld? Dan is er niets aan de hand. Staat ‘Ja’ ingevuld, wacht dan onze berichtgeving af.
Actueel
Hebt u de hypotheek voor uw koopwoning afgesloten vóór 28 oktober 2012? En hebt u aangifte gedaan op 1, 2 of 3 maart 2017? Houd dan onze berichtgeving in de gaten.
Nogmaals dank voor de uitleg, wij moesten even uitzoeken of we nu een (ver)bouwdepot of een nieuwbouw depot hadden - en verder viel het inderdaad erg mee. Bij ons waren de kosten al in 2015 gemaakt (en dus ook afgetrokken) en pas in 2017 is de oplevering geweest (en dus ook het opmaken van het depot gedeelte).quote:Op donderdag 2 maart 2017 09:49 schreef MeneerLogica het volgende:
Gister +- 1 uur voor gezeten samen en alles ingevuld. Je kunt het bijna niet verkeerd doen omdat je er volledig doorheen geleid wordt. 80-90% is vooraf al voor je ingevuld en alleen de individuele kosten (aankoopkosten, makelaar etc.) moet je handmatig invullen.
Klopt, saldo 1 januari 2016 geef je nu aan. Voor jou pas volgend jaar dus.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:41 schreef Angelob het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het vermogen van een Vereniging Van Eigenaren? Wij hebben in 2016 een appartement gekocht. Indien daar ook 1 januari 2016 als peildatum gebruikt wordt hebben wij geen vermogen van de VVE die we mee moeten rekenen met de aangifte.
Hoop dat iemand daar ervaring mee heeft . Thanks.
Heel erg bedankt voor de snelle reactie!quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:45 schreef Essebes het volgende:
[..]
Klopt, saldo 1 januari 2016 geef je nu aan. Voor jou pas volgend jaar dus.
En misschien overbodig, maar je geeft niet het gehele VvE saldo aan, maar alleen jouw deel.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:56 schreef Angelob het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor de snelle reactie!
Dat wist ik wel, toch bedankt.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 14:03 schreef Essebes het volgende:
[..]
En misschien overbodig, maar je geeft niet het gehele VvE saldo aan, maar alleen jouw deel.
Heeft ze een A1 verklaring waardoor ze niet sociaal verzekerd is in Nederland? Dat is ze op papier hier gedetacheerd vanuit Polenquote:Op vrijdag 10 maart 2017 14:10 schreef Ralphmeister het volgende:
In 5 minuten 3.700 HRA terug
Gister nog een vriend geholpen, die heeft een Poolse vriendin die nu 3 jaar bij hem woont en in Nederland werkt. Maar dit ging onder een Pools contract? De jaaropgaaf daarvan was automatisch ingevuld en hij moet nog aardig wat inkomstenbelasting betalen over dat loon volgens de Belastingdienst.
Echter zegt hij dat dit niet klopt, omdat het een Pools contract is hoeft hij daar niet over te betalen? Echter denk ik dat hij pech heeft en hij toch gewoon mag betalen omdat de Belastingdienst die jaaropgaaf niet voor niks automatisch invult?
Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
wat dacht je van vermogen opbouwen, alleen maar betalen betalen betalen betalen hier.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 14:12 schreef electronique het volgende:
Ik ben er na deze inkomstenbelasting wel achter gekomen hoe niet-lonend het wordt om een tweede werkgever te hebben naast je fulltime baan
In de herhaling: heeft iemand hierop een antwoord voor mij ( en anderen)?quote:Op dinsdag 7 maart 2017 13:36 schreef AnneX het volgende:
In Radar consumentenprogramma wordt terloops genoemd, dat men 7000 euro per persoon onbelast kan reserveren voor een uitvaart ?
Nee, wij hebben geen uitvaartverzekering.
Is dit waar? en bij welk vraagnummer ergens in de aangifte 2016 is dit in te vullen?
https://www.plusonline.nl(...)ten-van-een-uitvaartquote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
In de herhaling: heeft iemand hierop een antwoord voor mij ( en anderen)?
Dank alvast.
Huh?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:27 schreef brulaap112 het volgende:
Wij hebben (voor het eerst) een woning gekocht in 2016. Nu hebben we daar kosten voor gemaakt in 2016 (taxatie e.d.) maar de overdracht is pas in 2017 geweest.
Taxatie kan in 2016 zijn om de hypotheek en dergelijke aan te vragen, dat de overdracht pas in 2017 is kan prima. De kosten voor bijvoorbeeld de hypotheekverstrekker kunnen ook al gemaakt zijn aan het startmoment van de aanvraag.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 23:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Huh?
Overdracht is het moment van koop. Dan zijn dus geen verschillende momenten. Wat je zegt is dus onmogelijk.
Waarvoor dank"quote:Op vrijdag 10 maart 2017 22:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
https://www.plusonline.nl(...)ten-van-een-uitvaart
Ja, dat klopt allemaal wel, maar zij stellen dat ze het huis in 2016 hebben gekocht, maar dat de overdracht in 2017 was.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 00:09 schreef rene90 het volgende:
[..]
Taxatie kan in 2016 zijn om de hypotheek en dergelijke aan te vragen, dat de overdracht pas in 2017 is kan prima. De kosten voor bijvoorbeeld de hypotheekverstrekker kunnen ook al gemaakt zijn aan het startmoment van de aanvraag.
Maar pas bij de overdracht rond je de koop af en ben je eigenaar, wat je voor die tijd allemaal tekent daar heeft de belasting weer niets mee nodig.quote:
De kosten die samenhangen met de financiering voor aankoop, onderhoud en/of verbetering van je eigen woning zijn éénmalig aftrekbaar, namelijk in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 02:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar pas bij de overdracht rond je de koop af en ben je eigenaar, wat je voor die tijd allemaal tekent daar heeft de belasting weer niets mee nodig.
En volgens mij als je kosten hebt in bijvoorbeeld Oktober 2016, en uiteindelijk zit je in Februari 2017 bij de Notaris, dan boek je al die kosten voor 2017.
Ik zou niet zomaar quotes plaatsen van een commercieel blog, laten we de overheid als uitgangspunt nemen, als we blogs gaan quoten dan is er voor elke denkbare oplossing (goed of fout) wel een bron te vinden.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 11:24 schreef belfis het volgende:
[..]
De kosten die samenhangen met de financiering voor aankoop, onderhoud en/of verbetering van je eigen woning zijn éénmalig aftrekbaar, namelijk in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.
quote:Op zaterdag 11 maart 2017 11:24 schreef belfis het volgende:
[..]
De kosten die samenhangen met de financiering voor aankoop, onderhoud en/of verbetering van je eigen woning zijn éénmalig aftrekbaar, namelijk in het jaar dat je de kosten gemaakt hebt.
https://www.belastingdien(...)t_eerst_woning_kopenquote:Als u een eigen woning koopt, kunt u jaarlijks rente en kosten aftrekken van uw inkomen. In het jaar dat u uw woning koopt, hebt u daarnaast een aantal eenmalig aftrekbare kosten. Bijvoorbeeld bepaalde kosten die u bij de notaris maakt.
En hoe vul je dat in als er dus geen eigenwoningschuld of zelfs maar een eigen woning is? Het aangifteprogramma bied die mogelijkheid in elk geval niet.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 13:43 schreef robbietobbie het volgende:
Kosten zijn zoals belfis zegt aftrekbaar in het jaar dat ze gemaakt worden.
quote:Op zaterdag 11 maart 2017 13:43 schreef robbietobbie het volgende:
Daarnaast is het voorgekomen dat de belastingdienst kosten in aftrek liet nemen terwijl de koop niet doorging. Zou ik even moeten terugzoeken maar zit nu mobiel
Inkomstenbelasting, eigenwoningrentequote:De kosten van een hypotheekadvies zijn aftrekbare kosten van een geldlening voor de eigen woning. Dit geldt uiteraard alleen als de lening ook wordt afgesloten. Alleen de kosten die betrekking hebben op advisering met betrekking tot de eigenwoningschuld zelf zijn aftrekbaar. Als een deel van de lening geen eigenwoningschuld is, moeten de kosten pro rata worden gesplitst. Het gedeelte van de kosten dat geen betrekking heeft op de eigenwoningschuld is niet aftrekbaar.
Ik kan nergens de optie vinden het in te vullen. Belfis hoe moet dit dan?quote:Op zaterdag 11 maart 2017 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
En hoe vul je dat in als er dus geen eigenwoningschuld of zelfs maar een eigen woning is? Het aangifteprogramma bied die mogelijkheid in elk geval niet.
Ik ben wel zeer benieuwd naar een link van de overheid zelf die mij ongelijk gaat geven.
Vakantiegeld meegerekend? Brutoloon is niet je enige inkomstenbron he.quote:Op zondag 12 maart 2017 13:09 schreef Meesternadim het volgende:
Heb net mijn aangifte afgerond en moet ¤769,- terug betalen
Bij loon was automatisch mijn loon uit mijn jaaropgave ingevuld. Dat bedrag is een stuk hoger dan de daadwerkelijke brutoloon zoals in mijn contract staat. Weet iemand hoe het loon op je jaaropgave berekend wordt, zodat ik terug kan rekenen en kijken of het klopt?
Behalve mijn brutoloon van 2x ¤2500,- en 10x ¤2300,- heb ik verder geen andere inkomsten gehad over 2016. Dat ik terug moet betalen is wel een verrassing.
Je hebt gelijk, ik had dat nog niet meegerekend. Dan komt het meer in de buurt, maar nog steeds 200 euro lager. Niet dat het veel uitmaakt voor het bedrag dat ik terug moet betalen.quote:Op zondag 12 maart 2017 13:11 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Vakantiegeld meegerekend? Brutoloon is niet je enige inkomstenbron he.
Dat komt bij mij uit op ¤1.742. Conclusie: In 2016 is een verkeerde bedrag voor heffingskortingen gebruikt op mijn loon.quote:¤ 2.242 - 4,822% x (belastbaar inkomen uit werk en woning - ¤ 19.922).
Wat is je totaal inkomen over 2016,- ?quote:Op zondag 12 maart 2017 15:47 schreef Meesternadim het volgende:
Een ding wat mij opvalt:
Loonwijzer geeft ¤2.241,96 heffingskortingen aan, terwijl op mijn aangifte ¤1.742 staat bij
Algemene heffingskorting.
Aangezien mijn loon hoger is dan ¤ 19.922 moet ik volgens belastingdienst het volgende formule toepassen voor het berekenen van mijn heffingskortingen:
[..]
Dat komt bij mij uit op ¤1.742. Conclusie: In 2016 is een verkeerde bedrag voor heffingskortingen gebruikt op mijn loon.
Dat zou een verklaring zijn voor een gedeelte van het bedrag dat ik terug moet betalen. Echter als ik 2.242 gebruik, moet ik alsnog 270 euro terug betalen.
Volgens mijn jaaropgave is loon ¤30.300,- . Loonheffing ¤5.859,- Arbeidskorting ¤3.103,-.quote:Op zondag 12 maart 2017 16:11 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat is je totaal inkomen over 2016,- ?
Hoeveel is er in totaal reeds ingehouden. ?
En de algemene heffingskorting is slechts één van de dingen die relevant zijn, er is bijvoorbeeld ook de arbeidskorting, en daarbij is het een afbouw systeem.
Arbeidskorting is correct, loonheffing = 6632,-quote:Op zondag 12 maart 2017 16:30 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Volgens mijn jaaropgave is loon ¤30.300,- . Loonheffing ¤5.859,- Arbeidskorting ¤3.103,-.
Ok bedankt. Ga het morgen bespreken met mijn werkgever. Hoe heb je de loonheffing berekend?quote:Op zondag 12 maart 2017 16:37 schreef hottentot het volgende:
[..]
Arbeidskorting is correct, loonheffing = 6632,-
6.632,- minus 5.859,- = 773,- Dat klopt dus allemaal en de BD heeft gelijk.
Verder weten wij niet hoe en waarmee je werkgever rekent, en kun je alleen hem vragen waarom de inhouding te laag is uitgevallen.
Je moet dus 773,- bijbetalen.
Ik pak deze altijd: http://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenenquote:Op zondag 12 maart 2017 17:04 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Ok bedankt. Ga het morgen bespreken met mijn werkgever. Hoe heb je de loonheffing berekend?
Contact opnemen met de oude werkgever en vragen of hij een kopietje van je laatste loonstrook of jaaropgave naar je toe wilt sturen. Hij moet deze nog hebben want hij is wettelijk verplicht die minimaal vijf (??) jaar te bewaren in zijn administratie (jij ook trouwens).quote:Op zondag 12 maart 2017 18:57 schreef iGiorni het volgende:
Zojuist ben ik er achter gekomen dat ik nog geen aangifte over 2012 heb gedaan. Ik heb in dat jaar met een bijbaantje een paar duizend pegels verdiend. Nu zit ik met een probleem, en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
Voor de opgave heb ik eigenlijk maar een drietal cijfers nodig: Loon e.d., Arbeidskorting en Loonheffing. Nu wil het feit dat ik absoluut geen loonstrookjes of jaaropgave meer heb. Ik kan wel uitvogelen wat ik aan loon heb ontvangen (optelsommetje op MijnING). Nu weet ik alleen niet wat ik al heb afgedragen aan loonheffing, en wat de betreffende arbeidskorting was.
Iemand enig idee hoe ik mijn teveel afgedragen centen terug kan krijgen?
Op meeste jaaropgaven staat dat hij maar eenmalig verstrekt wordt, dus ik weet niet of een werkgever verplicht kan worden om het te verstrekken.quote:Op zondag 12 maart 2017 19:52 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Contact opnemen met de oude werkgever en vragen of hij een kopietje van je laatste loonstrook of jaaropgave naar je toe wilt sturen. Hij moet deze nog hebben want hij is wettelijk verplicht die minimaal vijf (??) jaar te bewaren in zijn administratie (jij ook trouwens).
True, maar laatste loonstrook is meestal ook goed.quote:Op zondag 12 maart 2017 21:55 schreef Nizno het volgende:
[..]
Op meeste jaaropgaven staat dat hij maar eenmalig verstrekt wordt, dus ik weet niet of een werkgever verplicht kan worden om het te verstrekken.
-edit-quote:Op zaterdag 11 maart 2017 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
En hoe vul je dat in als er dus geen eigenwoningschuld of zelfs maar een eigen woning is? Het aangifteprogramma bied die mogelijkheid in elk geval niet.
Ik ben wel zeer benieuwd naar een link van de overheid zelf die mij ongelijk gaat geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |