abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 13 januari 2019 @ 14:30:00 #201
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_184377886
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 14:21 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Toch zit er ook wel weer wat in. Waar bijv Meindl en Lowa nooit slecht (soms wel ongeschikt, dat is net zo belangrijk maar wel wat anders) zijn, maakt een merk als TNF ook schoenen voor de outlet. Als je hier geen oog voor hebt, kun je denken "oh lekker koopje" maar dan heb je dus geen vibram zolen en de andere materialen zijn ook net even wat minder.
Dus waar het merk van de schoenen net wat minder belangrijk is, is het wel goed om op het merk van de gebruikte materialen te letten.
Oh, koop zeker schoenen van een goed merk. Dus inderdaad Meindl, Lowa, Hanmag e.d.

Maar probeer ze wel. Je hebt niets aan goede schoenen die niet goed zitten en waar je niet goed op kan lopen.
  zondag 13 januari 2019 @ 15:49:20 #202
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_184379625
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 14:30 schreef qltel het volgende:

[..]
Hanmag
Hanwag

Mijn Hanwags. O+
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
  zondag 13 januari 2019 @ 15:56:25 #203
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184379775
Koop ook nooit schoenen die in de winkel niet goed zitten! Vaak zegt de verkoper “je loopt ze wel in”, maar dat is echt niet waar. Als ze niet goed zitten, gaan ze echt niet beter zitten met de tijd. Vriend van mij heeft op die manier 3 paar dure schoenen (400 euro per paar) gekocht en toch weer weggedaan...
Ook eens met het punt dat je een goed merk moet kopen, geen merk dat (ook) outlet maakt.
Zelf ben ik fan van Berghaus, maar dat verschilt inderdaad per persoon.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 13 januari 2019 @ 16:24:26 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184380295
Als schoenen in de winkel al niet lekker zitten dan weet je inderdaad zeker dat ze sowieso niet geschikt voor je zijn. Het probleem is vooral dat sommige problemen pas na honderden kilometers aan het licht komen, ook als de schoenen in de winkel wel okee leken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 13 januari 2019 @ 16:47:33 #205
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_184380666
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:24 schreef SeLang het volgende:
Als schoenen in de winkel al niet lekker zitten dan weet je inderdaad zeker dat ze sowieso niet geschikt voor je zijn. Het probleem is vooral dat sommige problemen pas na honderden kilometers aan het licht komen, ook als de schoenen in de winkel wel okee leken.
Klopt, een groot deel van de fanatieke wandelaars koopt eerst een paar schoenen die later te klein blijken te zijn omdat ze in de winkel perfect zaten.

Lowa's kan ik echter kopen zonder ze te proberen. Maat 44 is bij mij altijd OK..
pi_184381354
Hou ook rekening met je eigen kenmerken/voorkeuren. Ik heb een paar zeer goedzittende hoge leren Hanwags. Bij de grote wandeling in de zomer heb ik ze een tijdje gedragen. Ik ontplofte zowat. Hete voeten!

Daarna heb ik dit gekocht:

Ik vind ze lelijk. En het staat ook niet erg serieus wandelig. Maar ik ben erop van Maastricht, via Andorra, naar Spanje gelopen. Ik heb ze nog, ze zien er nog prima uit.

Oh, en voor ernaast is een paar typhuslelijke clogs (elk merk is goed) ideaal. Het enige nadeel is hun volume, maar ze zijn superlicht (véél lichter dan slippers) en goed waterbestendig (minder last van nat dan Teva's). Kosten een tientje bij van Haren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184381512
Ik zweer bij Berghaus O+

En we hebben zojuist de kaart en een eerste boek voor de Wainwrights gekocht. Een mooi excuus om regelmatig naar de Lakes te gaan. O+
Ja doei.
  zondag 13 januari 2019 @ 17:42:36 #208
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_184381692
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:24 schreef SeLang het volgende:
Als schoenen in de winkel al niet lekker zitten dan weet je inderdaad zeker dat ze sowieso niet geschikt voor je zijn. Het probleem is vooral dat sommige problemen pas na honderden kilometers aan het licht komen, ook als de schoenen in de winkel wel okee leken.
:Y Of onder bepaalde situaties. Ik had ooit een mooi paar schoenen dat zat als gegoten, tot het pad bergop ging. Toen kwam ik erachter dat er een naad bij die hiel zat die ging schuren. Dat viel met goede sokken (Darn Tough ftw) en blarenpleisters nog wel enigzins te compenseren, maar comfortabel is toch anders.
pi_184383627
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 17:42 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

:Y Of onder bepaalde situaties. Ik had ooit een mooi paar schoenen dat zat als gegoten, tot het pad bergop ging. Toen kwam ik erachter dat er een naad bij die hiel zat die ging schuren. Dat viel met goede sokken (Darn Tough ftw) en blarenpleisters nog wel enigzins te compenseren, maar comfortabel is toch anders.
Tsja, net als rugzak aan of uit. Kan enorm schelen. Sowieso als je blaargvoelig bent (ik dus) moet je enorm opletten. Bij mij zitten meindl eigenlijk altijd goed. Maar zelfs dan moet ik oppassen voor blaren, met de juiste sokken heb ik tegenwoordig eigenlijk nooit meer blaren met mijn Meindls.

Maar manmanman. Elk paar nieuwe achoenen voor werk oid, blaren. Ook al zitten ze in de winkel perfect. Sportschoenen, zelfde verhaal.

En gehwol oid werkt ook niet. Alleen rustig opbouwen en de huid laten wennen aan de belasting. Eventueel met dakpannetjes tape op de hielen. Blaarpleisters zijn erger dan de kwaal, verkeerde sokken hels. Zo kocht ik ooit xsocks i.p.v. falke. Heb het geweten.

Nouja. Ik zal wel een speciaal geval zijn.
Whatever...
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 13 januari 2019 @ 19:17:39 #210
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_184383730
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 19:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Nouja. Ik zal wel een speciaal geval zijn.
Zo klinkt het wel.. Ik wandel erg veel en heb wel eens last van een teen. Daar wikkel ik dan een klein laagje watten (in plaats van Gehwol) omheen en dat gaat dan weer prima. Bij lange wandelingen (4daagse enzo) doe ik het er tegenwoordig standaard omheen. Blarenpleisters gebruik ik ook wel eens, heb ze altijd bij.

Lowa's ga ik zo op lopen (zonder inlopen dus) en heb nergens last van. Ik loop/wandel nu zelfs al wekenlang op Lowa veiligheidsschoenen.

Sokken zijn bij mij altijd normale sokken. Niets speciaals.

Maar bij mij gaat het gelukkig allemaal makkelijk. Blaren heb ik (dankzij dat dunne laagje watten) vrijwel nooit.
pi_184384728
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 15:56 schreef SaskiaR het volgende:
Koop ook nooit schoenen die in de winkel niet goed zitten! Vaak zegt de verkoper “je loopt ze wel in”, maar dat is echt niet waar. Als ze niet goed zitten, gaan ze echt niet beter zitten met de tijd.
En doorgaan met passen. Mijn eerste paar bergschoenen dat ik paste zaten erg goed, maar ja, waar moet je op letten? Verkoopster ging door met passen om me de verschillen te laten voelen. Uiteindelijk voor het eerste paar gekozen, en ik wist toen ook waarom.
Somebody that I used to know
pi_184384896
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 14:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Leuk om te doen. Ik heb meerdere keren tochten gelopen, warm, koud, nat en in de sneeuw.

Mijn advies. Kies een kleine lichte tent en geen tarp. Er zijn prima lichtgewicht tentjes, echter heel goedkoop zijn ze niet.
*noted.
quote:
Allerbelangrijkste: fijne schoenen, goede sokken en rugzak die goed zit ongeveer 65 liter. Merk is minder van belang, maar ik zou gaan voor goretex wandelschoenen b-type. Eventueel b/c.
Helaas heb ik nu vandaag schoenen aangeschaft, type A. Simpelweg omdat ik het fijner vond dan type B/C :{.

Het betreft Lowa Renegade III GTX (Goretex, waterdicht dus) met speciale wandelsokken :).

quote:
Meindl is prima, Hanwag of la sportiva ook. Pasvorm os het belangrijkst. Zorg dat je voordat je gaat lopen met tas voldoende kilometers loopt op die achoenen. Ik zelf wil alleen nog maar Falke sokken, duur maar de moeite waard. Minstens 3 paar meenemen, liever 4.
*noted.

quote:
Ik heb voor op een camping altijd tevAs bij me. Is me het gewicht waard.
Sandalen bedoel je? Waarom eigenlijk?

quote:
Qua matje: synmat oid, lekker licht en klein volume. Ik zou een synthetisch donsgrvulde mat kopen. Niet te dun. Slaapzak, 3 seizoenen donsmummy slaapzakje. Koop er een zijden liner bij. Als het warm is lig je daarin met open slaapzak. Als het koud is extra bescherming. De slaapzak hoeft dan niet gewassen te worden na je tocht.
Dat is nog een goede tip, hartelijk dank.

*noted.

quote:
Kleding: 2x goede lange wandelbroek, 1 goede korte wandelbroek. Paar wandelshirts , 1dunne fleecetrui, 1 Dun fleecevest (bij kou draag je ze over elkaar). Paar goede onderbroeken die je fijn vindt. Ik heb van die wat langere under Armour voor ventilatie en tegen schuren. Kleding van de decathlon is prima. Maar de buitenlaag moet van duurder spul zijn bij mij.

Buitenlaag: 1 goretex overbroek, 1 goretex hardshell. Duur maar als het slecht weer is echt essentieel.
*noted.

quote:
Muts, buff voor kou.
Zoals het naar uitziet, ga ik de Eifsteig ergens in mei/juni lopen. Dus die muts zal ik vast niet nodig hebben :P.

quote:
Dan verder een jetcooker met gas en kleine reservecartridge. Hoofdlamp, reserve zaklantaarn. zonnecel en kabeltjes om telefoon en watch te laden. Batterijen, kompas (analoog), kaart, survivalkit met zakmes, draadzaag, metaaldraad, naaispullen, platte rol ducktape, EHBO-kit. Vergeet niet iets tegen diarree, een wc rol in een zakje, ibuprofen, Betadine. En sporttape tegen blaren. Wat vitaminepillen om te zorgen dat je geen mineraltekort krijgt door slecht eten.
Dat zijn handige checklists zo, hartelijk dank. Ik heb ze toegevoegd aan m'n lijstje.

quote:
Ik heb een Camelbak in mijn rugtas met 3 liter water voor een dag. Is het warm neem ik ook iets zoets mee, cola ofzo. Verder 2 outfoormaaltijden als noodrantsoen en wat Hartkeks en verpakt beleg, nootjes, chocolade. 16 dagen voedsel meenemen is veel te veel, zorg dat je een paar dure outdoormaalijden bij je hebt om een langer stuk zonder proviand door te komen. Kom je door een dorpje neem je pasta mee, wat verse groenten etc. Qua beleg: tubes. Alles in tubes. En droge worst. Alles wat veel calorieën in weinig volume bevat. Geen zakken chips, maar noten (met zout ivm zweten), worst, eerste dagen nog kaas.
Goed om te weten, zoutachtig koohlydraat- en vetrijk voedsel dus.

quote:
Om te eten: een Messtin met bestek, stoeltje is luxe, maar zou ik niet doen, anders een driepoot. Een zitmatje kan je misschien kwijt. Ik heb ook altijd oploskoffie, thee, chocopoeder bij. Trekkingontbiit van kampioenen muesli met vruchten, zakje chocopoeder, blokjes chocolade, kokend water daarop. Stevig en gezond ontbijt!
Check, ik neem dus geen stoeltje mee. En zou je wel oploskoffie meenemen, aangezien koffie vochtafdrijvend is?

quote:
Ik pak mijn kleding etc altijd in in vacuumzakken. Kunnen ze niet nat worden en zijn ze handig te organiseren.
Goede tip, dan zou vacuumzakken eigenlijk ook bij het lijstje moeten.

quote:
Aanrader: ga echt even testen en oefenen. Iedereen heeft eigen voorkeuren. Zo neem ik een waterdichte ereader mee. En extra sokken.
Daarom is m'n topic over een hiking trail in de buurt een testrun voor mij (wordt wellicht Duitsland).

quote:
Neem geen katoenen kleding mee
dit is een belangrijk detail voor mij, waarvoor dank. Maar waarom geen katoen kleding eigenlijk? Okay, ze kunnen nat worden, maar daarvoor heb je toch jassen :?.
pi_184385062
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 18:50 schreef SeLang het volgende:


[..]

Haringen (of stenen) ga je imo altijd nodig hebben. Sommige tent ontwerpen zijn free standing, maar dan moet je echt geen zuchtje wind hebben anders waait je tent weg of wordt platgedrukt.

[..]

Wat zou ik kopen in jouw geval? Als je het geld er voor over hebt zou ik eens kijken naar een MSR Hubba Hubba NX. Die is dual skin, vrijstaand en ruim. Zelf geen ervaring mee maar ik ben hem vaak tegengekomen op trails en de eigenaren zijn er altijd tevreden over. Het zou voor mijzelf een goede kandidaat zijn als vervanging voor tent #2 als die einde levensduur is.

Hartelijk dank voor je tip. Ik was vandaag in outdoorwinkel om schoenen en tassen te testen. En men raadde mij ook hetzelfde tent aan, de MSR-Hubba Hubba NX :D.

Het is goed om je ervaringen met je eerdere tenten te lezen, just in check voor 2e hands materiaal.

quote:
Slaapzak is heel sterk "you get what you pay for". De prijs wordt vooral bepaald door de kwaliteit van de vulling. Een goede slaapzak gaat wel heel lang mee. Mijn Cumulus Panyam met hydrofoob 850 cuin dons heb ik nu 4 jaar in gebruik (waarbij ik totaal denk ik wel een jaar er echt in heb geslapen, elke dag in en uitpakken etc) en het dons expandeert nog steeds uitstekend.
Duidelijk, oftewel een hoger budget reserveren voor slaapzak dus.

quote:
Matras: Ik heb ervaring met eenvoudig (goedkoop) schuimmatjes, met self inflating matjes van Multimat en met relatief dure Thermarest NeoAir Xlite en NeoAir XTherm. De NeoAir is voor mij winnaar, hands down. Super comfortabel, licht, warm en compact. Xtherm is echt voor winter kamperen en is dus meestal overkill. Xlite voldoet tot net onder nul. Ga je kouder dan dus de XTherm.
Aangezien ik in het voorjaar (mei/juni) en zomer in Duitsland eerste hiking trail ga doen, kan ik dus wel volstaan met NeoAir matje. Ik heb het alvast genoteerd, dankjewel voor het delen :).

quote:
[quote]

Dit heb je echt niet nodig op je 30-ste!

Spanky78 gaf hetzelfde aan, dus die stoel laat ik achterwege.

quote:
Ik heb goede ervaringen met mijn Suntactics sCharger-5. Op de Arizona Trail en Pacific Crest Trail heb ik nooit een stopcontact nodig gehad. Maar natuurlijk zijn dat wel extreem zonnige bestemmingen met vaak weinig schaduw.
Check, die moet ik dus ook op m'n lijstje meenemen.

quote:
Voor jouw geplande trek zou ik gewoon een dikke powerbank meenemen of reserve accu's voor je camera en ander spul.
Ben je toevallig lid van COnsumentenbond/Consumentengids? Daarin testen ze een reeks powerbanken op de beloofde levensduur, vermogen en betrouwbaarheid. Ik kan het lijstje met scan wel posten als je wilt?

quote:
[quote]
Een trailmix van Pinda's, krenten, chocola (M&M's) voor s'morgens en lunch is heel compact, houdbaar en veel calorieën per gram. Granola en muesli werkt voor mij ook altijd goed. Wat ook goed werkt (voor mij) is tortilla's met pindakaas. Tortillas zijn platte pannenkoekjes dus pakken efficient in en in de VS hebben zelfs de kleinste winkels die. Alleen zo'n pot pindakaas pakt niet lekker in. Een stuk kaas is ook lekker en vol energie. Voor s'avonds van die rijst of pastamaaltijden waar alleen water bij hoeft (die dingen voor studenten en vrijgezellen).
Goed om dit te weten voor de voorbereiding.


quote:
Ik gebruik zelf een dingetje van eBay van $5 en die blijft het maar doen. Maar je kunt eens kijken naar MSR Pocket Rocket. Die is goed en licht (wel overpriced voor wat het is maar zo'n ding gaat natuurlijk wel jaren mee).
*noted.

quote:
Zelf erg tevreden over mijn Osprey Aether 70. Draagsysteem maakt het mogelijk om grote gewichten comfortabel te dragen. Ze hebben nu echter een nieuw draagsysteem (AG) waar ik zelf geen ervaring mee heb.
Op basis van je advies, heb ik een Osprey rugzak aangeschaft in de outdoorwinkel vandaag. Ik zal hieronder nog een post toevoegen, zodat je kunt lezen waarom ik voor een ander model dan de Aether AG gegaan ben.


quote:
Schoenen is super persoonlijk dus dat moet je echt zelf uitproberen. Zelf heb ik er waarschijnlijk >8000 km op zitten met Meindl Burma/Bhutan en Borneo (die laatste was geen succes) maar wat voor de één perfect is kan voor een ander een totaal drama zijn.
Duidelijk. Om die reden heb ik hieronder een post geplaatst m.b.t. m'n schoenenkeuze vandaag. Bedankt voor je advies, wordt gewaardeerd :).
pi_184385222
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:10 schreef FordSierra het volgende:

[..]

*noted.

[..]

Helaas heb ik nu vandaag schoenen aangeschaft, type A. Simpelweg omdat ik het fijner vond dan type B/C :{.

Het betreft Lowa Renegade III GTX (Goretex, waterdicht dus) met speciale wandelsokken :).

[..]

*noted.

[..]

Sandalen bedoel je? Waarom eigenlijk?

[..]

Dat is nog een goede tip, hartelijk dank.

*noted.

[..]

*noted.

[..]

Zoals het naar uitziet, ga ik de Eifsteig ergens in mei/juni lopen. Dus die muts zal ik vast niet nodig hebben :P.

[..]

Dat zijn handige checklists zo, hartelijk dank. Ik heb ze toegevoegd aan m'n lijstje.

[..]

Goed om te weten, zoutachtig koohlydraat- en vetrijk voedsel dus.

[..]

Check, ik neem dus geen stoeltje mee. En zou je wel oploskoffie meenemen, aangezien koffie vochtafdrijvend is?

[..]

Goede tip, dan zou vacuumzakken eigenlijk ook bij het lijstje moeten.

[..]

Daarom is m'n topic over een hiking trail in de buurt een testrun voor mij (wordt wellicht Duitsland).

[..]

dit is een belangrijk detail voor mij, waarvoor dank. Maar waarom geen katoen kleding eigenlijk? Okay, ze kunnen nat worden, maar daarvoor heb je toch jassen :?.
Die lowa schoenen zien er prima uit. Het kan zijn dat ze wat licht zijn voor lopen met tas. Merk je vanzelf. Komt vast goed. Als ze maar goed zitten.

Sandalen: omdat je die wandelklossen op de camping niet de hele tijd wilt dragen. Ik heb tevAs , sigme crocs. Ik wil mijn schoenen en sokken op een camping laten drogen en even mijn voeten op adem laten komen.

Katoen wordt nat van zweet, regen, dat wordt ook koud dan. En drogen doet het niet snel. Het gaat stinken en schimmelen in je tas.

En die muts weegt niets, als je een polartec koopt ofzo. In mei kan het in de Eiffel nog ineens koud worden en nat zijn. Je verliest meer dan30% van de warmte door nek en hoofd. Vandaar een buff en polartec muts. Als het nodig is ben je blij, zo niet zit het niet in de weg.

Neem geen spijkerbroek mee, geen zware stoffen en zorg dat alles functioneel is. Liever twee goede sportshirts dan 3 katoenen shirts met naden op de schouders die gaan schuren, of labels ter hoogte van je tepels = bloed.

Tentjes van msr heb ik geen ervaring mee, maar klimmerscampings in de Alpen waar ik kom staan vol met msr.
Whatever...
pi_184385312
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:28 schreef qltel het volgende:

[..]

Ga zeker niet luisteren naar mensen die roepen dat je merk X moet nemen. Want die hebben er dan echt geen kaas van gegeten. Schoenen probeer je. Wat voor de 1 een goed merk is, kan de ander niet op lopen.

Zo kan ik niet op Meindl's lopen en gebruik ik Lowa. Mijn vrouw vind Lowa niets en zweert bij Meindl. Ga dus naar een speciaalzaak en ga ze passen, ga erop lopen en kijk wat lekker zit.

Houd er bij je aankoop rekening mee dat je voeten opzwellen bij langere wandelingen, zeker van meerdere dagen. Een algemeen advies is dus om je schoenen een halve maat te groot te nemen. Draag je dus normaal maar 44, neem dat 44,5. Bij de Nijmeegse vierdaagse vond ik na 2 dagen een halve maat nog wat weinig en heb ik overwogen om nog een half maatje groter aan te doen (ik heb keus.. ;) ) maar kreeg ze gelukkig toch aan en heb er de volle 4 dagen op gelopen.

Succes met je keuze!
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 16:24 schreef SeLang het volgende:
Als schoenen in de winkel al niet lekker zitten dan weet je inderdaad zeker dat ze sowieso niet geschikt voor je zijn. Het probleem is vooral dat sommige problemen pas na honderden kilometers aan het licht komen, ook als de schoenen in de winkel wel okee leken.
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 15:56 schreef SaskiaR het volgende:
Koop ook nooit schoenen die in de winkel niet goed zitten! Vaak zegt de verkoper “je loopt ze wel in”, maar dat is echt niet waar. Als ze niet goed zitten, gaan ze echt niet beter zitten met de tijd. Vriend van mij heeft op die manier 3 paar dure schoenen (400 euro per paar) gekocht en toch weer weggedaan...
Ook eens met het punt dat je een goed merk moet kopen, geen merk dat (ook) outlet maakt.
Zelf ben ik fan van Berghaus, maar dat verschilt inderdaad per persoon.
Op basis van deze reacties, Spanky78's en SeLang's posts, ben ik vandaag zojuist bij een outdoorwinkel geweest. Voeten zeer professioneel laten meten door een speciaal scanapparatuur dat ook je contactoppervlakte kon meten (Bij "Sportief Tilburg" nemen ze echt de tijd voor je, aanrader, zat daar uiteindelijk 5 uur en ze zoeken van alles bij mocht het je niet bevallen :D).

Spanky78 raadde wel B/C schoenen aan, maar die vond ik onwennig aanvoelen en alsof ik op skischoenen liep. Aangezien het persoonlijk was, ben ik uiteindelijk toch voor A-schoenen gegaan. Het zijn Lowa Renegade GTX III geworden:



Ik had eerst de niet-waterdichte variant geprobeerd, omdat ik geen waterdichte schoenen hoefde. Het scheen dat de niet-waterdichte variant beter bij je voet kon aansluiten, wat de niet-waterdichte variant heeft. Vreemd genoeg vond ik de waterdichte variant lekkerder zitten, dus die genomen.

Zool is eruit gehaald, en proefgelopen op speciale zolen die bij m'n voet zou passen:



Twijfelde nog tussen Mid en High, uiteindelijk voor High gegaan

Alles bij elkaar 200 euro, ben dus tevreden.

Wel lees ik hier in deze uitgebreide test van wandelschoenen dat Lowa Renegade's verschrikkelijk zijn in nat weer (geen grip):

quote:
Met een natte ondergrond hebben sommige schoenen meer moeite, vooral de Lowa Renegade
Voor de geïnteresseerden: https://www.consumentenbo(...)t_wandelschoenen.pdf

:(.

Tja, ik heb ze al.

. dus ik hoop dat ik niet op gladde rotsen hoef te lopen.
pi_184386197
Gewoon testen. Als het niet gaat nieuwe kopen. Mijn vrouw had ook van die gladde Lowa’s , dacht dat dat een priductiefout wad eigenlijk.

Lage schoenen met rugzak zou ik zelf nooit doen in bergachtig terrein. Ik dacht dat je de hoge variant gekocht had. B schoenen voor mij minimaal. Maar je hebt helemaal gelijk, het is heel persoonlijk. Als je het maar even goed uittest. Zonde als je halverwege baalt van hè schoenen.

Enneh, je kunt ze meestal ruilen als je er nog niet mee buiten bent geweest.

[ Bericht 7% gewijzigd door Spanky78 op 13-01-2019 21:55:38 ]
Whatever...
  zondag 13 januari 2019 @ 21:20:24 #217
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_184386582
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:10 schreef FordSierra het volgende:

dit is een belangrijk detail voor mij, waarvoor dank. Maar waarom geen katoen kleding eigenlijk? Okay, ze kunnen nat worden, maar daarvoor heb je toch jassen :?.
Het probleem met katoen is driezijdig: 1) het heeft een vochtabsorberend vermogen van 27x zijn eigen gewicht; 2) het droogt heel erg langzaam; 3) het heeft geen isolatiewaarde als het vochtig is.

In de zomer kom je in goed weer nog wel weg met deze drie kenmerken, maar in wisselvallig weer, en met name in de lente, herfst en winter, is katoen de duivel tijdens outdoor activiteiten. Met name omdat een vochtige baselayer van katoen erg langzaam droogt en dus heel snel voor onderkoeling kan zorgen bij koud weer.

Er zijn uitzonderingen, maar die zijn eigenlijk allemaal voor de buitenlaag. Zo maken veel merken broeken en jassen van een katoen-polyester blend (Fjällräven G-1000 en Lundhags PolyCotton, om maar twee varianten te noemen) of EtaProof en Ventile van 100% katoen. Deze twee varianten stof drogen sneller, kunnen meer water afstoten en zijn doorgaans veel slijtvaster dan gewoon katoen. Bovendien zijn de kledingstukken veel meer bedoeld voor outdoor. Maar ze zijn GEEN goede vervanging van regenkleding van bijvoorbeeld Gore-Tex of andere hoogwaardige membraanmaterialen zoals Dermizax, eVent en Eco-Shell.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 13 januari 2019 @ 21:24:02 #218
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_184386654
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:28 schreef FordSierra het volgende:
Het zijn Lowa Renegade GTX III geworden:

[ afbeelding ]
Ah, ik heb zelf de hoge variant. Maar prima schoenen.

En met het profiel wat eronder zit heb ik in elk geval genoeg grip, ook in de bergen (waar ik nogal eens wandel)
  maandag 14 januari 2019 @ 07:31:53 #219
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_184391892
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:20 schreef Vortix het volgende:

[..]

Het probleem met katoen is driezijdig: 1) het heeft een vochtabsorberend vermogen van 27x zijn eigen gewicht; 2) het droogt heel erg langzaam; 3) het heeft geen isolatiewaarde als het vochtig is.

In de zomer kom je in goed weer nog wel weg met deze drie kenmerken, maar in wisselvallig weer, en met name in de lente, herfst en winter, is katoen de duivel tijdens outdoor activiteiten. Met name omdat een vochtige baselayer van katoen erg langzaam droogt en dus heel snel voor onderkoeling kan zorgen bij koud weer.

Er zijn uitzonderingen, maar die zijn eigenlijk allemaal voor de buitenlaag. Zo maken veel merken broeken en jassen van een katoen-polyester blend (Fjällräven G-1000 en Lundhags PolyCotton, om maar twee varianten te noemen) of EtaProof en Ventile van 100% katoen. Deze twee varianten stof drogen sneller, kunnen meer water afstoten en zijn doorgaans veel slijtvaster dan gewoon katoen. Bovendien zijn de kledingstukken veel meer bedoeld voor outdoor. Maar ze zijn GEEN goede vervanging van regenkleding van bijvoorbeeld Gore-Tex of andere hoogwaardige membraanmaterialen zoals Dermizax, eVent en Eco-Shell.
G-1000 is geïmpregneerd met een mengsel van paraffine en bijenwas. Een nogal ouderwets concept, maar het werkt aardig. Voor dagelijks gebruik is dat prima, ik vind het persoonlijk prettig dat het wat beter ademt. Het is ook wat minder kwetsbaar. Maar in serieuze omstandigheden zou ik er niet voor kiezen.
  maandag 14 januari 2019 @ 08:28:44 #220
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_184392270
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 07:31 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

G-1000 is geïmpregneerd met een mengsel van paraffine en bijenwas. Een nogal ouderwets concept, maar het werkt aardig. Voor dagelijks gebruik is dat prima, ik vind het persoonlijk prettig dat het wat beter ademt. Het is ook wat minder kwetsbaar. Maar in serieuze omstandigheden zou ik er niet voor kiezen.
Ik ben er ook in de wat serieuzere omstandigheden wel een fan van, zolang je je maar realiseert wat het niet kan. Het is nooit een goede vervanging van een hardshell, maar als broek tijdens technische tochten kan het goed werken. Ik zou niet zo snel een jas van G-1000 meenemen op een zware tocht, daar vind ik het te zwaar voor en inderdaad niet waterafstotend genoeg voor.

Ik heb echter wel een paar jassen van Ventile/EtaProof (een zeer dicht geweven stof van katoen van extreem hoge kwaliteit) en dat doet het qua waterafstotend vermogen eigenlijk net zo goed als de beste softshells die je kunt krijgen. Kost wat, maar dan heb je ook iets extreem hufterproof en vonkvast. Ook hier geldt weer, als je het gaat beschouwen als vervanger voor je regenjas kom je bedrogen uit. Het functioneert echter fantastisch ter aanvulling op een lichte regenjas, en het draagt 100x prettiger dan plastic.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_184392437
Jongens, Julie draven allemaal wel een beetje door, hoor. Het is nog maar een eerste tocht voor FordSierra. FordSierra, laat je niet gek maken. Een paar dingen zijn essentieel, en de rest is aardig als het goed is, maar je overleeft het ook wel als het iets minder is. Een deel kan je misschien ook lenen van anderen zodat je het kan uitproberen hoe het jou bevalt.

Wat essentieel is (van levensbelang):
-ademende waterdichte regenjas (die heb je van ¤100 tot ¤300 euro, net hoe gek je het wilt maken. ¤100 is ook prima genoeg vind ik. In ieder geval wel ademend, vanwege het kunnen afvoeren van je zweet en het niet verhit raken onder je jas) .
-goede schoenen en goede sokken (ik zou met zware tas trouwens ook voor B gaan. Je enkels worden flink belast..., die geven echt veel steun)
-geen katoenen kleding. Polyester shirtjes volstaan in eerste instantie ook. Eén loopshirt, één avondshirt bijvoorbeeld)
-nooddeken (voor twee euro ofzo te koop bij Xenos)
-noodfluitje

Liefst minder dan 20 kg op je rug.
Somebody that I used to know
  maandag 14 januari 2019 @ 09:01:46 #222
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_184392549
Eens met je advies verder hoor, Postbus100. Ik wou alleen wel even wat dieper ingaan op het katoenaspect, omdat veel hikers terecht zeggen 'cotton kills' maar dat het waarom vaak wordt overgeslagen :)
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_184392626
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 09:01 schreef Vortix het volgende:
Eens met je advies verder hoor, Postbus100. Ik wou alleen wel even wat dieper ingaan op het katoenaspect, omdat veel hikers terecht zeggen 'cotton kills' maar dat het waarom vaak wordt overgeslagen :)
Klopt, volledig mee eens. Belangrijk aandachtspunt. Weet niet wie het deed, maar om dan gelijk over dure alternatieven te beginnen. Polyester shirtjes volstaan, zelfs die van de Aldi of er Lidl. Het stinkt alleen ietsje meer, maar na 5 dagen trekking stinkt alles, dus dat maakt dan ook niet meer uit.

Om trouwens het punt van katoen te demonstreren : ik stond een keer tijdens een marathon langs de kant aan te moedigen, en zag een man langslopen in een katoenen shirt. Drijfnat, en dat ding hing letterlijk tot bijna op z'n knieën. Zo enorm uitgerekt was het. Toen dacht ik : ah ja, dat is waarom je beter niet kunt sporten in katoen.
Somebody that I used to know
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 14 januari 2019 @ 10:19:51 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184393518
Nog even een paar aanvullingen en opmerkingen op wat hierboven staat.

1) Er word vaak geadviseerd om een kleine rugzak te nemen omdat je dan minder overbodige troep mee zou nemen. Zelf vind ik dat onzin want je probeert toch wel je gewicht laag te houden. Bij twijfel zou ik juist altijd een wat grotere nemen. In mijn ervaring is dat bulk sneller een probleem is dan gewicht. Vooral vers eten kan veel ruimte in beslag nemen. Stel dat je door een dorpje komt met verse broodjes, dan is het fijn om dat extra volume te hebben en er is nauwelijks een penalty in gewicht voor een iets grotere vs een kleinere rugzak met hetzelfde draagsysteem.

Verder heeft een goede grote rugzak straps om een eventueel teveel aan volume te reduceren. Dat betekent dat je je spullen dichter bij je rug kunt dragen (een kleinere rugzak die je volpropt steekt meer naar achteren) wat beter draagt omdat het zwaartepunt meer naar voren komt (meer recht boven je heupen).

2) Kies je tent niet te klein en met lekker wat bewegingsruimte. Zelf kampeer ik altijd solo in een 2-persoonstent. Die piepkleine minimalistische tentjes zijn leuk voor sporttypes die het gaat om snelheid (of mensen die één nachtje moeten overbruggen) maar als je ook plezier wilt beleven aan het kamperen zelf (en lekker wilt slapen), vooral als het weer niet meewerkt, is dat beknibbelen op een tentje geen goede trade-off imo. Vooral als je lange periodes gaat en dat tentje weken of maandenlang je huis gaat zijn. Het is niet fijn om een storm uit te zitten in een tentje waarin je amper rechtop kunt zitten. Een paar honderd gram besparen is leuk, maar dat valt vaak in het niet bij het gewicht van je eten en water.

Ook moet je oppassen met het vergelijken van gewicht. De ene tent heeft meer haringen nodig dan de andere. En vaak zijn de bijgeleverde haringen inadequaat (zodat het geadverteerde headline gewicht lager is) en moet je die vervangen door zwaardere waardoor het opeens 150 gram zwaarder is. Wat ook vaak wordt vergeten is dat een (zwaardere) dual skin tent ook wat warmer is dan een lichtere single skin en dat je dus in principe weer wat gewicht kunt besparen door een minder warme slaapzak mee te nemen.

3) Lage schoenen met goretex zijn wat mij betreft het slechtste idee ooit. Ik vraag mij altijd af of de marketing figuren die dat verzonnen hebben zelf wel eens door de regen hebben gewandeld. Het water loopt namelijk langs je benen je schoenen in en kan er vervolgens nooit meer uit!

Wat wel goed werkt in de regen zijn hoge schoenen met een regenbroek die daar overheen valt. Als je lage schoenen neemt, neem dan schoenen met mesh. Je krijgt dan wel natte voeten in de regen maar als die regen (hopelijk, ooit) ophoudt dan kunnen je schoenen en voeten in elk geval drogen. Maar lage goretex schoenen is het slechtste combineren van beide werelden.

4) Na mijn toelichting over het zonnepaneel kreeg ik de indruk dat je nu van plan bent om zo'n ding te gaan kopen, maar mijn bedoeling was eerder om dit nog even uit je hoofd te praten. Voor een 15 dagen trek door een redelijk dicht bevolkt gebied in het niet zo zonnige noord Europa denk ik dat je beter af bent met een gewone powerbank. Ik ben redelijk wat mensen tegengekomen met goede solarchargers die er toch ontevreden over waren, domweg omdat ze niet begrijpen wat je er wel en niet mee kunt. Dus voordat je geld aan zoiets uitgeeft moet je eerst even goed weten wat je eisen zijn en wat daadwerkelijk kan.

5) Ik het helemaal eens met de opmerking dat je niet te hard van stapel moet lopen. Ik zou niet meteen heel veel geld gaan uitgeven als je niet zeker weet of je dit wel leuk leuk vindt en in de toekomst meer trekking gaat doen. Verder moet je in de praktijk uitvinden wat voor jou werkt en wat niet.

Aan de andere kant, ALS je weet dat dit is wat je wilt en welke gear voor jou goed werkt, dan is goed spul een investering die zichzelf terugverdient. Niet alleen in gebruiksplezier maar ook omdat veel A-merken een zeer goede garantie hebben.

Osprey is bijvoorbeeld fantastisch wat betreft garantie. Mijn zeer intensief gebruikte 4 jaar oude rugzak heeft al een kosteloze reparatie gehad wat ze gemakkelijk (en terecht) op "normal wear en tear" hadden kunnen gooien. Ik had ook een B-merk kunnen kopen voor de helft van de prijs maar dan had ik nu al aan de 2de of 3de rugzak gezeten en veel minder gebruiksplezier gehad. Mijn NeoAir is ook al eens vervangen onder de (levenslange) garantie en ik heb inmiddels mijn derde Suntactics zonnepaneel (2x vervangen onder garantie). En ik heb al 2 keer gratis vervangende zippersliders ontvangen van Tarptent (ritsen gaan altijd stuk van het stof in de woestijn - ik repareer ze zelf onderweg).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 14 januari 2019 @ 10:22:10 #225
482496 Pizzachef
Veni, vidi, Pizza!!!
pi_184393548
Ik merk dat ik steeds meer plezier vind in het wandelen. Ik geocache al een aantal jaren maar ik merk dat ik steeds meer zoek naar leuke trials en multi's. Ik wandel ook vooral om dingen / gebieden te zien en te ontdekken. (In het donker wandelen op een fietspad langs een weg in de buurt wind ik niets). Aankomende zomer gaan we op vakantie naar het Zwarte Woud.

Dit topic maar eens volgen dus....
pi_184393628
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:19 schreef SeLang het volgende:

3) Lage schoenen met goretex zijn wat mij betreft het slechtste idee ooit. Ik vraag mij altijd af of de marketing figuren die dat verzonnen hebben zelf wel eens door de regen hebben gewandeld. Het water loopt namelijk langs je benen je schoenen in en kan er vervolgens nooit meer uit!

Dit is wel waar ja :D ik heb dus sinds vier weken lage goretex-schoenen en ze zijn prima voor waar ik ze voor gebruik (dagelijkse korte wandelingen) , maar ik zou er echt geen lange tochten mee willen lopen _O- en ik vraag me voor de korte wandelingen al af hoe ik ze een beetje schoon houdt. Modder spat ontzettend snel op en maakt mijn broek vies (hier had ik bij mijn halfhoge schoenen geen last van). En bij een plas van ietsje dieper heeft goretex ook geen nut meer. Alleen voor nat gras is het denk ik wel redelijk fijn, maar al met al : prima voor mijn huidige doel, maar verder... :D

(heb ook ervaring met halfhoge leren schoenen. Gaan fijn naar je voet staan, maar zijn niet waterdicht bij een struintocht door bedauwd gras :X
En ik heb halfhoge goretex. Die zijn dan weer wat zwaarder, maar wel zeer betrouwbaar.
Ieder doel z'n eigen schoen, net wat je fijn vindt...)
Somebody that I used to know
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 14 januari 2019 @ 10:33:26 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184393712
Wat betreft shirtjes: meestal draag ik polyester shirtjes van £5

Op treks zoals de Arizona Trail of de Pacific Crest waar je levend verbrandt draag ik een lange mouwen overhemd van Nylon (Columbia). Super comfortabel en onverwoestbaar. Na meer dan 5500 km met zware rugzak heeft dat shirtje zelfs nauwelijks slijtage op de schouders!

Verder zweer ik bij merino blend baselayers. Decathlon heeft goeie voor (laatste keer dat ik kocht) £20, wat echt een koopje is. Die dingen zijn zo lekker dat ik ze in de winter ook thuis dagelijks draag als ondershirt. Maar dus ideaal voor trekking, want comfortabel over een brede temperatuur range, nog steeds redelijk warm als ze nat zijn en.... ze gaan niet stinken! Ik loop vaak gewoon een maand in dezelfde merino baselayer zonder ze te wassen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 14 januari 2019 @ 13:57:34 #228
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184396837
Zelf vind ik lage wandelschoenen wel heel fijn, als het droog en warm weer is. Niet zo zweterig :) ik heb er regelmatig in England (Peaks en Lakes) gewandeld. Zelfs wel eens op Teva’s door zulk gebied gelopen. Maar ik heb ook vrij sterke enkels, dus misschien wat minder steun nodig.

Overigens, bij regen zijn gaiters echt dé beste uitvinding! Ik had ze in Nedeland nog nooit gezien, maar toen ik naar de UK verhuisde zowat het eerste wat ik kocht : Y

Qua materiaal hangt het er erg vanaf wat voor luxe je eist. Ik ben zelf een luxe wandelaar, dus ik slaap het liefst in een hotel/ B&b. Dan hoef je dus geen tent en kookgerei mee. Voor mij is het belangrijkste materiaal dus goede schoenen, en een goede rugzak (wat Selang zegt, een die je comfortabel kan afstellen). Wil je voor langere tijd in een tent slapen, dan zou ik zeker een comfortabele tent nemen, geen kleine. Je neemt toch zo 4 liter water mee per dag, dan kan je tent ook wel iets meer wegen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184397145
Qua rugzakken zweer ik overigens bij Deuter. O+
Vind ik erg fijn zitten, zeker die met de airflow mesh, goede pasvorm op de heupen en genoeg plekken om zooi te stashen voor langere dag-hikes.
Ja doei.
pi_184401136
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:50 schreef Postbus100 het volgende:
Wat essentieel is (van levensbelang):
-ademende waterdichte regenjas (die heb je van ¤100 tot ¤300 euro, net hoe gek je het wilt maken. ¤100 is ook prima genoeg vind ik. In ieder geval wel ademend, vanwege het kunnen afvoeren van je zweet en het niet verhit raken onder je jas) .
-goede schoenen en goede sokken (ik zou met zware tas trouwens ook voor B gaan. Je enkels worden flink belast..., die geven echt veel steun)
-geen katoenen kleding. Polyester shirtjes volstaan in eerste instantie ook. Eén loopshirt, één avondshirt bijvoorbeeld)
-nooddeken (voor twee euro ofzo te koop bij Xenos)
-noodfluitje

Liefst minder dan 20 kg op je rug.
Dankjewel voor je advies, dit wordt gewaardeerd. Zojuist ademende regenjas, polyester kleding, extra deken en noodfluitje toegevoegd op m'n lijstje :).

@SeLang en anderen, wat ik niet in je topics kon aantreffen (wellicht een genante vraag) maar toch evenzo belangrijke vraag: hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan? Er zullen niet altijd geschikte bladeren aanwezig zijn, en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
  maandag 14 januari 2019 @ 18:19:51 #231
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_184401191
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:33 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft shirtjes: meestal draag ik polyester shirtjes van £5

Op treks zoals de Arizona Trail of de Pacific Crest waar je levend verbrandt draag ik een lange mouwen overhemd van Nylon (Columbia). Super comfortabel en onverwoestbaar. Na meer dan 5500 km met zware rugzak heeft dat shirtje zelfs nauwelijks slijtage op de schouders!

Verder zweer ik bij merino blend baselayers. Decathlon heeft goeie voor (laatste keer dat ik kocht) £20, wat echt een koopje is. Die dingen zijn zo lekker dat ik ze in de winter ook thuis dagelijks draag als ondershirt. Maar dus ideaal voor trekking, want comfortabel over een brede temperatuur range, nog steeds redelijk warm als ze nat zijn en.... ze gaan niet stinken! Ik loop vaak gewoon een maand in dezelfde merino baselayer zonder ze te wassen.
Bij mij zijn die merino baselayer spullen kapot binnen een maand. Gebruik je daarom blends?
pi_184401325
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:

@SeLang en anderen, wat ik niet in je topics kon aantreffen (wellicht een genante vraag) maar toch evenzo belangrijke vraag: hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan? Er zullen niet altijd geschikte bladeren aanwezig zijn, en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
http://reiske.nl/poepen-en-plassen/ bijvoorbeeld :)

Zelf poep ik gelukkig vaak op locatie (dus gewoon op een toilet), 's ochtends en 's avonds, dat scheelt een hoop. Voor die ene keer dat ik toch onderweg moet, heb ik een ziplock-zakje met daarin: toiletpapier, handgel en een paar kleine boterhamzakjes. Ik doe dan het toiletpapier in zo'n boterhamzakje en stop dat weer in het ziplockzakje. Aan het einde van de dag gooi ik dat weg in een prullenbak (meer dagen gaat echt stinken). Voor plassen gebruik ik geen toiletpapier :@ (thuis wel, maar onderweg vind ik het teveel gedoe met toiletpapier meenemen. Zo'n plasdoek zou misschien nog eens een optie voor me kunnen zijn, maar ach).

Meer in de bushbush schijn je een gat te moeten graven, daarin te poepen, en schijn je het toiletpapier gewoon te kunnen vermengen met de poep en de plas (beetje roeren met een stokje), en dan het kuiltje dichtmaken, zodat de wilde dieren er niet mee aan de haal gaan. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Hoeveel toiletpapier: afhankelijk van hoelang je gaat trekken en wat je poepgelegenheden zijn, zou ik gewoon beginnen met één rol. Ga je in hutten en poep je weinig in de natuur, kan je natuurlijk ook wel minder meenemen.
Somebody that I used to know
pi_184401576
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
Qua rugzakken zweer ik overigens bij Deuter. O+
Vind ik erg fijn zitten, zeker die met de airflow mesh, goede pasvorm op de heupen en genoeg plekken om zooi te stashen voor langere dag-hikes.
Ik ben fan van Osprey, maar wat ik eigenlijk vooral heb ontdekt bij rugtassen, is dat je moet passen, passen en passen. Ook met twintig kilo erin. Dan vind je vanzelf één die bij jou past.

Mijn huidige backpack vind ik ook helemaal fantastisch O+ Voldoet aan al mijn eisen, maar daarvòòr ben ik met een geleende tas op pad geweest om te ontdekken wat ik prettig vond en wat niet. En ervaringen van een vriendin heb ik ook meegenomen in mijn eisenpakket voor een tas. En nu heb ik eentje die echt heel fijn is: zakjes op de heupband (halleluja), mesh zijvakken, afneembare bovenkant (=buideltas op zichzelf), paar extra vakken op de voorkant, extern waterreservoir-vak, dat soort dingen. Kan je zonder? Zeker. Maar met die zaken wordt het wel heel prettig.
Somebody that I used to know
  maandag 14 januari 2019 @ 18:53:28 #234
482496 Pizzachef
Veni, vidi, Pizza!!!
pi_184401900
Ik moet zeggen, als nieuwe lurker in dit topic val ik wel met de neus in de boter.... Al dat poep- en plasadvies.
pi_184402826
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
Qua rugzakken zweer ik overigens bij Deuter. O+
Vind ik erg fijn zitten, zeker die met de airflow mesh, goede pasvorm op de heupen en genoeg plekken om zooi te stashen voor langere dag-hikes.
Bij mij ook deuter, pasvorm zit mij perfect. Maar net als schoenen vrij persoonlijk.
Whatever...
pi_184402921
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:

[..]

Dankjewel voor je advies, dit wordt gewaardeerd. Zojuist ademende regenjas, polyester kleding, extra deken en noodfluitje toegevoegd op m'n lijstje :).

@SeLang en anderen, wat ik niet in je topics kon aantreffen (wellicht een genante vraag) maar toch evenzo belangrijke vraag: hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan? Er zullen niet altijd geschikte bladeren aanwezig zijn, en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
Neem altijd een rol mee,waterdicht ingepakt. Vervang deze op tijd! Als je pech hebt, heb je hem nodig, net als je loperamide. Als je veel loopt is dat essentieel. Met diarree is het anders echt enorm afzien.

Bladeren helpen niet echt. Papier begraven of onder een steen.
Whatever...
pi_184402951
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:53 schreef Pizzachef het volgende:
Ik moet zeggen, als nieuwe lurker in dit topic val ik wel met de neus in de boter.... Al dat poep- en plasadvies.
Buikloop op 3600 meter, dan ben je zo blij dat je wat hulpmiddel hebt tot een camping met wc.
Whatever...
pi_184402953
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:53 schreef Pizzachef het volgende:
Ik moet zeggen, als nieuwe lurker in dit topic val ik wel met de neus in de boter.... Al dat poep- en plasadvies.
Ah ja, we zijn allemaal mensen toch? :P
Somebody that I used to know
pi_184403071
Loop nu 14 jaar op dezelfde paar Hanwag Alaska GTX.

2005 nieuw gekocht. 2007 kwamen haarscheurtjes in het leer van de tong. Retour gestuurd en kreeg vanuit Hanwag netjes nieuwpaar toegestuurd, waar ik tot vandaag nog steeds mee loop. Zool is nu wel wat versleten, maar nog niet op.

Ideale schoen als je wat smallere voeten hebt, daarvoor 10 jaar meindl gehad, die net wat breder is.

Gebruik zelf altijd leger kaklint, dat werkt uitstekend en zit waterdicht verpakt.
pi_184403812
Voor de liefhebber is trouwens ook de Montane Spine Race bezig nu:

https://www.facebook.com/TheSpineRace (staan filmpjes)

https://live.thespinerace.com/

De korte afstand, de Spine Challenger, is 108 mijl.

De Spine Race is 268 mijl.

Ik volg elk jaar de dots op de kaart O+
Ja doei.
pi_184403922
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:30 schreef motorbloempje het volgende:
Voor de liefhebber is trouwens ook de Montane Spine Race bezig nu:

https://www.facebook.com/TheSpineRace (staan filmpjes)

https://live.thespinerace.com/

De korte afstand, de Spine Challenger, is 108 mijl.

De Spine Race is 268 mijl.

Ik volg elk jaar de dots op de kaart O+
Wat /waar is dat?

Edit : oh, die komt langs Keld/Muker, daar ben ik ook geweest O+ Pennines?
Somebody that I used to know
  maandag 14 januari 2019 @ 21:40:43 #242
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_184405234
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Neem altijd een rol mee,waterdicht ingepakt. Vervang deze op tijd! Als je pech hebt, heb je hem nodig, net als je loperamide. Als je veel loopt is dat essentieel. Met diarree is het anders echt enorm afzien.

Bladeren helpen niet echt. Papier begraven of onder een steen.
Als je toegang hebt tot voldoende water kun je ook (Midden-)Oosters de zaak wassen. Scheelt afval en sjouwen met toiletrollen. En met diarree ook een hoop pijn :9
pi_184405562
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:

[..]

, extra deken
Extra?
Even voor de duidelijkheid: dat is geen fleecekleedje he? Een nooddeken is een klein pakje soort van aluminiumfolie, heel licht, en voor geval van nood. In hitte beschermt het je tegen de zon, in kou isoleert het. Bijvoorbeeld als je geblesseerd bent en in afwachting van hulp kan je op die manier onderkoeling /oververhitting tegengaan.

Klein pakketje, maar het kan levensreddend zijn, dus gewoon ergens in je tas, bij je andere noodspullen.
Somebody that I used to know
pi_184406009
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Extra?
Even voor de duidelijkheid: dat is geen fleecekleedje he? Een nooddeken is een klein pakje soort van aluminiumfolie, heel licht, en voor geval van nood. In hitte beschermt het je tegen de zon, in kou isoleert het. Bijvoorbeeld als je geblesseerd bent en in afwachting van hulp kan je op die manier onderkoeling /oververhitting tegengaan.

Klein pakketje, maar het kan levensreddend zijn, dus gewoon ergens in je tas, bij je andere noodspullen.
Survivalpakketje; nooddeken, lucifers, spuegeltje, kompas, mes, hadex, 2 dagen noodrantsoen.

Als je echt van het pad gaat: bijl, klapzaag, draadzaag, multitool, visdraad en tuig, koperdraad, ijzerdraad, breeklicht, eventueel zelfs een echt noodbaken.
Whatever...
pi_184406528
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat /waar is dat?

Edit : oh, die komt langs Keld/Muker, daar ben ik ook geweest O+ Pennines?
Volgt de hele Pennine Way, van Edale in de Peaks naar over de Schotse Grens in Kirk Yetholm. Ik hoopom ooit de Challenger te doen. Toepasselijk om de Spine Challenger te doen, want ik heb een vervormde ruggengraat die hardlopen en dergelijke bemoeilijkt (heel erg blessuregevoelig), dus lijkt me een tof doel. Al geef ik mezelf wel wat jaren om te trainen. :')
Ja doei.
pi_184406871
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 22:33 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Volgt de hele Pennine Way, van Edale in de Peaks naar over de Schotse Grens in Kirk Yetholm. Ik hoopom ooit de Challenger te doen. Toepasselijk om de Spine Challenger te doen, want ik heb een vervormde ruggengraat die hardlopen en dergelijke bemoeilijkt (heel erg blessuregevoelig), dus lijkt me een tof doel. Al geef ik mezelf wel wat jaren om te trainen. :')
Echt? Hardlopend? Knap hoor, ik vond dat zelfs wandelend al vervelend, zo niet onmogelijk terrein.
Somebody that I used to know
pi_184409364
Het is een combinatie van rennen en hiken. De winnaars/voorsten rennen aardig wat, midden en achter hiken voornamelijk.
Ja doei.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 15 januari 2019 @ 09:51:46 #248
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184412171
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:
hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan?
Dat gaat in hetzelfde kuiltje als de poep. Dan pis ik er nog een keer overheen en roer het met een takje er doorheen zodat het een mooie stamppot wordt en het niet door beesten kan worden opgegraven.

quote:
en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
Jawel. Maar ik doe makkelijk een maand met een rol. Ik neem altijd heel goedkoop (Poundland) lage kwaliteit pleepapier mee want dat is het lichtst (65 gram voor een rol) en meest compact. Voor kortere treks doe ik een korter stukje in een ziplock bag. Ik heb dat zelfs standaard altijd in m'n daypack zitten.

quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:19 schreef Heremeteit het volgende:

Bij mij zijn die merino baselayer spullen kapot binnen een maand. Gebruik je daarom blends?
Ja. Ik heb ook twee 100% merino's maar die raakten snel hun vorm kwijt en een baselayer moet juist goed aansluiten (liefst zelfs bodypaint style). Ik ben wel heel zuinig op mijn merino(blend) shirtjes: meestal was ik met de hand en in heel mild wasmiddel (en nooit biologisch wasmiddel, daar gaan ze van stuk). Gelukkig hoef je dat spul sowieso bijna nooit te wassen.

Het blijft sowieso kwetsbaar spul, dus uitkijken als je door de struiken loopt want dan maak je er zo een gat in. In die omstandigheden draag ik er altijd iets overheen. Maar mijn oudste merino-blend shirtjes zijn inmiddels 5 jaar oud en veel gedragen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 15 januari 2019 @ 11:01:35 #249
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_184413194
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:50 schreef funnywell het volgende:
Loop nu 14 jaar op dezelfde paar Hanwag Alaska GTX.

2005 nieuw gekocht. 2007 kwamen haarscheurtjes in het leer van de tong. Retour gestuurd en kreeg vanuit Hanwag netjes nieuwpaar toegestuurd, waar ik tot vandaag nog steeds mee loop. Zool is nu wel wat versleten, maar nog niet op.

Ideale schoen als je wat smallere voeten hebt, daarvoor 10 jaar meindl gehad, die net wat breder is.

Gebruik zelf altijd leger kaklint, dat werkt uitstekend en zit waterdicht verpakt.
Dit had ik ook maar heb ik na jaren trouwe dienst weg gedaan toen de zolen op waren en helemaal los kwamen. Heerlijke schoenen vond ik het het! Nu verder op Lowa's.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 11:05:52 #250
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_184413266
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:

[..]

Dankjewel voor je advies, dit wordt gewaardeerd. Zojuist ademende regenjas, polyester kleding, extra deken en noodfluitje toegevoegd op m'n lijstje :).

@SeLang en anderen, wat ik niet in je topics kon aantreffen (wellicht een genante vraag) maar toch evenzo belangrijke vraag: hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan? Er zullen niet altijd geschikte bladeren aanwezig zijn, en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
Ik weet niet of het tegenwoordig standaard is, maar allebei mijn (kleinere) rugzakken van zowel Lowe en Deuter hebben een noodfluitje ingebouwd in de borstbandsluiting. Desondanks niet verkeerd om eentje extra mee te nemen. Zorg dat je er wel direct bij kunt anders heb je er niks aan!
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 15 januari 2019 @ 11:36:13 #251
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184413692
Mijn wandelplan voor dit voorjaar: Cape Wrath Trail met als inloop de West Highland Way als één continue trek van ongeveer een maand. De variant die ik wil lopen komt op 543 km. Dat wordt wel mijn natste lange trek ooit want de CWT is gedeeltelijk padloos door super boggy terrein en het regent bijna elke dag. Ik mik op vertrek midden april. (In februari ga ik eerst nog een maand vogeltjes zoeken in Thailand).

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 15 januari 2019 @ 12:37:57 #252
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184414522
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 11:36 schreef SeLang het volgende:
Mijn wandelplan voor dit voorjaar: Cape Wrath Trail met als inloop de West Highland Way als één continue trek van ongeveer een maand. De variant die ik wil lopen komt op 543 km. Dat wordt wel mijn natste lange trek ooit want de CWT is gedeeltelijk padloos door super boggy terrein en het regent bijna elke dag. Ik mik op vertrek midden april. (In februari ga ik eerst nog een maand vogeltjes zoeken in Thailand).

[ afbeelding ]
Ooh heel gaaf! Dat stuk wil ik nog eens doen als deel van Land's End naar John O'Groats-route. Dit is wel vrij ver naar het westen zo te zien, meer dan de 'officiële' route. Nouja, die is er niet, maar het Cicerone-boekje beschrijft hem meer naar het oosten, via Lairg.
Ga je hier ook wildkamperen? dit gebied is meer bewoond, dus dan zou je ook in hotels kunnen overnachten. Dat ga ik in elk geval doen, als ik dit stuk ooit ga lopen.
Hoe lang wil je erover doen?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 15 januari 2019 @ 13:01:32 #253
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184414847
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 12:37 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ooh heel gaaf! Dat stuk wil ik nog eens doen als deel van Land's End naar John O'Groats-route. Dit is wel vrij ver naar het westen zo te zien, meer dan de 'officiële' route. Nouja, die is er niet, maar het Cicerone-boekje beschrijft hem meer naar het oosten, via Lairg.
Ga je hier ook wildkamperen? dit gebied is meer bewoond, dus dan zou je ook in hotels kunnen overnachten. Dat ga ik in elk geval doen, als ik dit stuk ooit ga lopen.
Hoe lang wil je erover doen?
Uiteraard wild kamperen. Op het WHW gedeelte kun je denk ik wel dagelijks accommodatie vinden als je dat zou willen maar op de CWT niet. Je komt wel eens langs een plaatsje maar daar zitten altijd meerdere dagen tussen. Ik ga er ongeveer een maand over doen en mik op ~3 herbevoorradingsmomenten. Maar goed, misschien ben ik na een tijdje zo miserable van de aanhoudende nattigheid dat ik onderweg besluit om meer breaks in te lassen. Ik zie wel hoe het gaat.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184416778
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 11:01 schreef clixplicity het volgende:

[..]

Dit had ik ook maar heb ik na jaren trouwe dienst weg gedaan toen de zolen op waren en helemaal los kwamen. Heerlijke schoenen vond ik het het! Nu verder op Lowa's.
Lowa is ook uitstekend. Maar die hadden ze in mijn maat toen dr tijd niet op voorraad.
pi_184440245
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 11:28 schreef qltel het volgende:
Houd er bij je aankoop rekening mee dat je voeten opzwellen bij langere wandelingen, zeker van meerdere dagen. Een algemeen advies is dus om je schoenen een halve maat te groot te nemen. Draag je dus normaal maar 44, neem dat 44,5. Bij de Nijmeegse vierdaagse vond ik na 2 dagen een halve maat nog wat weinig en heb ik overwogen om nog een half maatje groter aan te doen (ik heb keus.. ;) ) maar kreeg ze gelukkig toch aan en heb er de volle 4 dagen op gelopen.

Succes met je keuze!
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:19 schreef SeLang het volgende:
Nog even een paar aanvullingen en opmerkingen op wat hierboven staat.

3) Lage schoenen met goretex zijn wat mij betreft het slechtste idee ooit. Ik vraag mij altijd af of de marketing figuren die dat verzonnen hebben zelf wel eens door de regen hebben gewandeld. Het water loopt namelijk langs je benen je schoenen in en kan er vervolgens nooit meer uit!

Wat wel goed werkt in de regen zijn hoge schoenen met een regenbroek die daar overheen valt. Als je lage schoenen neemt, neem dan schoenen met mesh. Je krijgt dan wel natte voeten in de regen maar als die regen (hopelijk, ooit) ophoudt dan kunnen je schoenen en voeten in elk geval drogen. Maar lage goretex schoenen is het slechtste combineren van beide werelden.
N.a.v. adviezen hierboven, m'n Lowa's omgeruild voor deze:



Met Sidas 3Feet inlegzool, en vanwege qltel's ervaringen, iets grotere maat genomen (43 i.p.v. 42,5), en ze zitten inderdaad lekkerder zo :).

Ben benieuwd hoe ze het doorstaan.

Verder wordt het niet Eifel, want ik kwam tot besef dat bossen mij niet zo trekken, maar glooiende landschappen en hellingen, zoals in Servië of Schotland/Wales:



Grasland en het oog wilt namelijk ook wat, en dat heb je niet als je uitzicht versperd wordt door bomen :).
Dus veel Selang's topics m.b.t. Schotland doornemen. Op dit moment trekt Servië mij meer, aangezien het kennelijk hard waait in Schotland, wat ik een gruwel vind:

http://www.trekking-serbia.com/
pi_184443734
Dit kan wellicht ook interessant zijn, een overzicht van meest voornaamste trails in the States:

pi_184444122
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 19:04 schreef FordSierra het volgende:

[..]

[..]

N.a.v. adviezen hierboven, m'n Lowa's omgeruild voor deze:

[ afbeelding ]

Met Sidas 3Feet inlegzool, en vanwege qltel's ervaringen, iets grotere maat genomen (43 i.p.v. 42,5), en ze zitten inderdaad lekkerder zo :).

Ben benieuwd hoe ze het doorstaan.

Verder wordt het niet Eifel, want ik kwam tot besef dat bossen mij niet zo trekken, maar glooiende landschappen en hellingen, zoals in Servië of Schotland/Wales:

[ afbeelding ]

Grasland en het oog wilt namelijk ook wat, en dat heb je niet als je uitzicht versperd wordt door bomen :).
Dus veel Selang's topics m.b.t. Schotland doornemen. Op dit moment trekt Servië mij meer, aangezien het kennelijk hard waait in Schotland, wat ik een gruwel vind:

http://www.trekking-serbia.com/

Dat is al een hele verbetering ^O^ . Blijft de vraag waarom je niet voor B-schoenen kiest. Ja, die hebben een stuggere zool en die lijken nogal lomp, maar in de bergen, waar je over steentjes stapt en door modderpaden banjert, wil je niets voelen van wat er onder je voet gebeurt. Ja, iets voelen is voor een halve dag niet zo erg, maar in twee weken worden je voeten met de dag gevoeliger. Het is fijn als ze niet teveel hoeven te werken (dat is: moeten buigen/knikken op het voorste stuk).

Het is lastig voor te stellen vanuit Nederland, maar in het buitenland is het allemaal gewoon net iets extremer.

En B-schoenen hebben een stootrand O+

(edit: zijn dit de Lowa Renegades? Die heb ik ook net gekocht :s) Voor in Nederland dan)
Somebody that I used to know
pi_184445314
quote:
2s.gif Op woensdag 16 januari 2019 21:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dat is al een hele verbetering ^O^ . Blijft de vraag waarom je niet voor B-schoenen kiest.

[..]
Mij is verteld dat dit A/B schoenen zijn (om je vraag te beantwoorden, Lowa Renegades GTX Mid inderdaad). En nog even proefgelopen met andere hoge schoenen, maar deze vond ik simpelweg fijner lopen. Wellicht omdat het minder voelt als 'op klompen' lopen dan met B-schoenen met harde stootrand.

Als dit in het buitenland deze 'zachte' schoenen achteraf een vergissing blijken te zijn, kan ik nog achteraf B-schoenen kopen. Ik neem het risico maar. Verschil zal meevallen, vermoed ik. Mocht ik het mis hebben, hoor ik het graag.

Zojuist ook een Hubba Hubba NX 2-persoonstent besteld, n.a.v. eerder advies in dit topic, dat je met 2-persoonstent net even wat meer ruimte hebt dan 1 persoonstent, wat het extra gewicht de moeite waard zou maken :). Hij was toevallig in aanbieding bij Veneboer Camping Outdoor, scheelde toch gauw 100 euro.

Voor liefhebbers van lijstjes, dit is wat ik tot nu toe verzameld heb:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
|-----------------+--------------------------------------------+--------|
| Datum           | Beschrijving                               | Prijs  |
|-----------------+--------------------------------------------+--------|
| 13 januari 2019 | Smartwool wollen sokken maat 42/43         | 21,95  |
| 16 januari 2019 | Falke synetische sokken maat 42/43         | 20,00  |
| 16 januari 2019 | Sidas 3Feet Mid inlegzool                  | 34,95  |
| 16 januari 2019 | Sidas 3Feet High inlegzool                 | 34,95  |
| 16 januari 2019 | Black Diamond 200 lumen lamp               | 30,00  |
| 16 januari 2019 | Lowa Renegade III GTX Mi 43 (A/B)          | 189,95 |
| 17 januari 2019 | MSR Hubba Hubba NX v7 groen 2-persoonstent | 359,95 |
| 18 januari 2019 | Osprey Kestrel 68L Backpack + Flightbag    | 98,90  |
|-----------------+--------------------------------------------+--------|
| TOTAAL          | ^                                          | 785    |
|-----------------+--------------------------------------------+--------|

Verder zit ik ook te kijken of wandelstokken (van Nordic Walking) het lopen fijner zouden maken. Zo te zien is er geen significant verschil tussen controlegroepen en XCO-buizen:

Onderzoek 1, verschil tussen wandelstokken en zonder wandelstokken voor spiergroepen.
Onderzoek 2, verschil tussen XCO-buisjes en Nordic Walking stokken.

Anderen hier die kennelijk het tegendeel ervaren met wandelstokken :?.

[ Bericht 4% gewijzigd door FordSierra op 17-01-2019 11:04:43 ]
  woensdag 16 januari 2019 @ 23:08:15 #259
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_184445776
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 22:44 schreef FordSierra het volgende:

Verder zit ik ook te kijken of wandelstokken (van Nordic Walking) het lopen fijner zouden maken. Zo te zien is er geen significant verschil tussen controlegroepen en XCO-buizen:

Onderzoek 1, verschil tussen wandelstokken en zonder wandelstokken voor spiergroepen.
Onderzoek 2, verschil tussen XCO-buisjes en Nordic Walking stokken.

Anderen hier die kennelijk het tegendeel ervaren met wandelstokken :?.
Ik loop in bergachtig terrein graag met stokken, een stuk prettiger voor mijn knieën bij het dalen. Bergop vind ik stokken prettig als het steil omhoog gaat. Op vlak(ker) terrein gebruik ik ze niet.
pi_184446002
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 23:08 schreef clixplicity het volgende:

[..]

Ik loop in bergachtig terrein graag met stokken, een stuk prettiger voor mijn knieën bij het dalen. Bergop vind ik stokken prettig als het steil omhoog gaat. Op vlak(ker) terrein gebruik ik ze niet.
Daar kun je best nog gelijk in hebben:

quote:
The results of the present study indicated that compared with regular walking, walking with Nordic poles can prevent damage to the lower extremity joints [18]) and relatively reduce loads on the knee joints [6]). Unlike regular walking exercises, Nordic pole walking exercises induces the mobilization of all upper and lower extremity muscles because poles are used, and so they show higher oxygen consumption by the body compared with regular walking [19]
Bron van ontbelasting voor knieën bij afdaling, mocht iemand nog daadwerkelijk geinteresseerd zijn: 18: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17218900
pi_184448982
Daarbij: nordic stokken zijn anders dan hiking poles en gebruik je heel anders. Ik zou niet op de nordic manier de bergen in gaan, andere tak van sport :Y
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:24:26 #262
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184454163
Jasmin Paris heeft de Spine Race gewonnen _O_ _O_ https://www.theguardian.c(...)ViNKkEuqNUklpQiOCpZA
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184454414
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:24 schreef SaskiaR het volgende:
Jasmin Paris heeft de Spine Race gewonnen _O_ _O_ https://www.theguardian.c(...)ViNKkEuqNUklpQiOCpZA
Nu al? :o
Somebody that I used to know
pi_184454447
Aanstaande zondag: https://bergsportdag.nkbv.nl/

Je bergsportvakantie begint hier!

Op zondag 20 januari 2019 organiseert de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging de Bergsportdag in het NBC, Nieuwegein. Het evenement is de start van je bergvakantie. Of je nou gaat wandelen, klimmen of zelfs trailrunnen. Meer dan 5.000 bezoekers volgen lezingen en workshops, bekijken de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van bergsportmateriaal en laten zich inspireren voor hun volgende avontuur in de bergen.

De beurs is geopend van 9:45 uur tot 17:00 uur. Kom jij ook naar het grootste bergwandelevenement van Nederland?

Misschien toch maar even kijken daar. Voor 7 euro kun je daar vast wel leuke tips en inspiratie vinden :)
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:45:59 #265
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184454530
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:39 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Nu al? :o
Ja, als eerste vrouw, 12 uur sneller dan het oude record (van een man) _O_ In 83 uur 12 minuten en 23 seconden dus (was 95 uur en nogwat). Het oude record voor vrouwen was 109 uur en 54 min.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184454611
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:45 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ja, als eerste vrouw, 12 uur sneller dan het oude record (van een man) _O_ In 83 uur 12 minuten en 23 seconden dus (was 95 uur en nogwat). Het oude record voor vrouwen was 109 uur en 54 min.
En ondertussen nog even kolven 8)7
Somebody that I used to know
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:51:25 #267
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184454626
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:50 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

En ondertussen nog even kolven 8)7
Nou dat... ik geef ook borstvoeding en dan is sporten echt niet leuk :X zou trouwens ook geen 83 uur van mijn baby weg willen zijn!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184454683
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 00:53 schreef motorbloempje het volgende:
Het is een combinatie van rennen en hiken. De winnaars/voorsten rennen aardig wat, midden en achter hiken voornamelijk.
Maar wat ik me nu afvroeg hé? Hoelang doen de hikers er gemiddeld over? Hoeveel kilometers lopen die per dag?


En als jij zou gaan, hoe zou jij het dan voor je zien? Hoeveel km per dag is haalbaar denk je? En hoe train je? :X
Somebody that I used to know
  donderdag 17 januari 2019 @ 15:00:42 #269
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184454749
Toen ik zelf topfit was (ben ik helaas niet meer) kon ik 40 km per dag lopen op dit soort terrein. Dit is 431 km, dus 10 à 11 dagen zou voor mij het maximaal haalbare zijn. Toen dan, nu zou ik eerst weer moeten trainen voordat ik dat zou halen. Maar zelfs goed getraind, zou het niet echt leuk en ontspannend meer zijn in dat tempo, denk ik.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184454825
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 22:44 schreef FordSierra het volgende:

[..]


Voor liefhebbers van lijstjes, dit is wat ik tot nu toe verzameld heb:
[ code verwijderd ]


Zit er trouwens ook een regenhoes bij je rugzak? Anders zou ik die ook nog even kopen. Die heb je ook wel nodig.

Mijn tip : koop 'm gewoon van Osprey zelf. Ik heb het b-merk gekocht, maar die gleed toch sneller van mijn rugzak af dan het a-merk zou doen.

En gratis tip erbij : knoop je regenhoes extra aan je tas vast als je hem gebruikt. Die van ons waren we bijna kwijt geweest toen we op een prachtig plateau op 150m boven het dal stonden en dat ding ineens voor mijn ogen langs waaide :X ik kon hem nog net grijpen. Daarna altijd even extra gezekerd, en dat was wel nodig (en ook een geruststellende gedachte, dat ie niet nog een keer kon gaan)
Somebody that I used to know
pi_184454903
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:00 schreef SaskiaR het volgende:
Toen ik zelf topfit was (ben ik helaas niet meer) kon ik 40 km per dag lopen op dit soort terrein. Dit is 431 km, dus 10 à 11 dagen zou voor mij het maximaal haalbare zijn. Toen dan, nu zou ik eerst weer moeten trainen voordat ik dat zou halen. Maar zelfs goed getraind, zou het niet echt leuk en ontspannend meer zijn in dat tempo, denk ik.
Pff, heb een keer de Apeldoornse vierdaagse gelopen (4×40) en was aan het eind wel af. Ik heb ook in de Pennines gelopen (20km, met backpack van 20 kg), en raakte daar overbelast van het drassige landschap. Ik zie niet in hoe ik dat naar 40 zou kunnen brengen. 30 lukt denk ik nog wel, maar leuk wordt het dan inderdaad niet :P (nog afgezien van het weer :X )
Somebody that I used to know
  donderdag 17 januari 2019 @ 15:25:48 #272
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_184455137
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 14:24 schreef SaskiaR het volgende:
Jasmin Paris heeft de Spine Race gewonnen _O_ _O_ https://www.theguardian.c(...)ViNKkEuqNUklpQiOCpZA
Indrukwekkend! Zowel de afstand, als de tijd en de omstandigheden... slaaptekort, kou, hallucinaties... dan moet je echt doorzettingsvermogen en een reuzeconditie hebben.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 10:03:07 #273
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_184469252
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:06 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Zit er trouwens ook een regenhoes bij je rugzak? Anders zou ik die ook nog even kopen. Die heb je ook wel nodig.

Mijn tip : koop 'm gewoon van Osprey zelf. Ik heb het b-merk gekocht, maar die gleed toch sneller van mijn rugzak af dan het a-merk zou doen.

En gratis tip erbij : knoop je regenhoes extra aan je tas vast als je hem gebruikt. Die van ons waren we bijna kwijt geweest toen we op een prachtig plateau op 150m boven het dal stonden en dat ding ineens voor mijn ogen langs waaide :X ik kon hem nog net grijpen. Daarna altijd even extra gezekerd, en dat was wel nodig (en ook een geruststellende gedachte, dat ie niet nog een keer kon gaan)
Ik ben zelf niet zo'n fan van regenhoezen. Ik stop liever een grote waterdichte roltopzak in mijn rugzak om alles in te doen. Regenhoezen vangen een hoop wind, maken herrie en kunnen (zoals je zelf al zegt) wegwaaien.

Persoonlijke voorkeur verder, regenhoezen doen in alles behalve horizontale slagregen precies wat ze moeten doen ;)
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_184469281
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:03 schreef Vortix het volgende:

[..]

Ik ben zelf niet zo'n fan van regenhoezen. Ik stop liever een grote waterdichte roltopzak in mijn rugzak om alles in te doen. Regenhoezen vangen een hoop wind, maken herrie en kunnen (zoals je zelf al zegt) wegwaaien.

Persoonlijke voorkeur verder, regenhoezen doen in alles behalve horizontale slagregen precies wat ze moeten doen ;)
Goed punt, dat klapperen was inderdaad wel vervelend. (met een buf op was het te doen, dat dempte wel).

Maar met een regenhoes houd je wel de buitenkant van je tas een stuk droger (=scheelt gewicht), en 's nachts in de tent kan je je tas in regenhoes gewoon in het gras leggen zonder dat al het vocht (en modder) erin trekt. Vond dat toch wel heel prettig.
Edit: Oja en mijn backpack heeft teveel vakjes voor één grote zak.

(wel alles in je tas zelf nogmaals waterdicht verpakken, FordSierra! Een regenhoes alleen is niet voldoende)
Somebody that I used to know
  vrijdag 18 januari 2019 @ 10:10:55 #275
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_184469322
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:06 schreef Postbus100 het volgende:
en 's nachts in de tent kan je je tas in regenhoes gewoon in het gras leggen zonder dat al het vocht (en modder) erin trekt. Vond dat toch wel heel prettig.

True, daarom neem ik hem vaak ook nog wel mee, ook al gebruik ik hem niet waarvoor die gemaakt is. En ik vind het ook nog wel een handig zitmatje, als de grond drassig is ;)

Overigens, ik ga volgend weekend met een paar maten een bivaktocht van een paar dagen op de Hoge Venen doen. Net nu het lekker koud wordt :9
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 januari 2019 @ 10:58:55 #276
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184470170
Regenhoes is niet voldoende in aanhoudende regen en vangt inderdaad veel wind. Maar het is inderdaad wel handig om de tas zelf schoon te houden als je hem op de grond (in de modder) legt. Soms neem ik hem mee, soms niet.

Mijn kritische zaken (kleding, slaapzak, electronica) heb ik altijd in aparte drybags in mijn rugzak. In Washington had ik geen regenhoes mee maar gewoon een trash-compactor bag (vuilniszak van sterker plastic) binnen in mijn rugzak. Alles bleef kurkdroog.

Natuurlijk is een kletsnatte rugzak iets zwaarder (al neemt dat nylon weinig water op en is zo droog) maar een regenhoes weegt ook al gauw 150 gram en omdat die niet effectief genoeg is heb je sowieso toch aanvullende bescherming nodig zoals drybags of trash-compactor bag. Dat maakt de regenhoes dan redundant (maar wel "nice to have").

[ Bericht 12% gewijzigd door SeLang op 18-01-2019 11:04:00 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2019 @ 11:23:04 #277
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_184470599
Ik heb zelf een Kajka van Fjällräven, die zijn van polyvinyl gemaakt dus die nemen wel iets meer op dan een nylon rugzak. Maar het valt in het niet van het extra gewicht van een vochtige tent die je in die situaties waarschijnlijk toch ook al meesleept dus dan maakt die paar gram extra ook niet meer zo veel uit.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 januari 2019 @ 11:25:01 #278
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184470636
Wat betreft hiking poles, ik zie dat als een "must have" in de bergen. Klimmen wordt veel makkelijker en bij afdalen spaart het je knieën. Riviertjes oversteken is veel makkelijker met extra contactpunten. Daarnaast is het handig om te testen of de grond hard genoeg is om op te staan, om blaartrekkende struiken (poison oak, poodle bush, etc) opzij te duwen en om van tevoren slangen even te waarschuwen als je door de vegetatie de grond niet kunt zien. Even van tevoren met je stokken er doorheen ritselen. Het is ook handig om natte struiken die over de trail groeien even met je stokken aan te tikken zodat 80% van het water er alvast uit valt en je dus zelf minder nat wordt.

Snelstromend water oversteken dat boven je knieën komt is zonder pole ronduit gevaarlijk. Als je zonder stok (je gebruikt er dan maar één) een stap zet dan sta je eventjes op maar één been en word je zo omver geduwd. Met een pole kun je in de stroming hangen terwijl je met één been voorzichtig naar een stabiele volgende stap zoekt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2019 @ 11:29:32 #279
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_184470745
Eens, zeker met een trekking backpack (>60L). In echt 'technisch' terrein (moraine velden, hellingen vanaf ongeveer 40 graden met grote blokken, puinvelden en klauterpassages) ben ik er een minder groot fan van, omdat men bij overmatig gebruik alle gevoel voor evenwicht verliest. Maar goed, dit soort terrein kom je op de meeste 'normale' wandeltochten toch niet tegen en als je het tegenkomt heb je 90% zeker geen rugzak groter dan 50L bij je.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 januari 2019 @ 11:51:25 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184471198
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:29 schreef Vortix het volgende:
Eens, zeker met een trekking backpack (>60L). In echt 'technisch' terrein (moraine velden, hellingen vanaf ongeveer 40 graden met grote blokken, puinvelden en klauterpassages) ben ik er een minder groot fan van, omdat men bij overmatig gebruik alle gevoel voor evenwicht verliest. Maar goed, dit soort terrein kom je op de meeste 'normale' wandeltochten toch niet tegen en als je het tegenkomt heb je 90% zeker geen rugzak groter dan 50L bij je.
Als het rotsachtig is en het zo steil wordt dat ik mijn handen moet gaan gebruiken dan berg ik de stokken inderdaad op want dan zitten ze maar in de weg. Maar bijvoorbeeld op de steile padloze gras/heide hellingen die je veel hebt in Schotland dan maak ik mijn poles heel kort en trek mijzelf ahw omhoog. Zonder stokken zou ik daar niet op komen omdat je dan weg glibbert.

Op boulderfields of andere ongelijke grond vind ik stokken zelf ook onmisbaar, maar dat komt ook omdat ik geen 3D kan zien en dus moeilijk kan schatten hoe diep een stap is. Door eerst een stok te plaatsen weet ik dat wel.

Met een zware rugzak wordt inderdaad alles kritischer. Schoenkeuze maakt meer uit, wel of geen stokken, etc etc. Maar soms sta je nu eenmaal met 7 dagen voorraad en volle kampeeruitrusting op je rug voor een boulderfield waar je toch echt doorheen moet. Je long distance hike wordt niet opeens een dagtocht omdat het terrein moeilijker wordt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 18 januari 2019 @ 11:57:50 #281
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_184471345
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 11:51 schreef SeLang het volgende:

Met een zware rugzak wordt inderdaad alles kritischer. Schoenkeuze maakt meer uit, wel of geen stokken, etc etc. Maar soms sta je nu eenmaal met 7 dagen voorraad en volle kampeeruitrusting op je rug voor een boulderfield waar je toch echt doorheen moet. Je long distance hike wordt niet opeens een dagtocht omdat het terrein moeilijker wordt.
Zeker! En dan zijn die stokken vaak onmisbaar.

Wel vind ik dat stokken in teveel situaties gebruikt worden. Met name met lichtere rugzakken en op makkelijk terrein. Dan gaan mensen er teveel op vertrouwen, waardoor velen een gevoel voor evenwicht verliezen. Althans, dat was een van de eerste dingen die we leerden in een alpiene cursus afgelopen zomer.

Ik kan natuurlijk niet in ieders hoofd kijken en er zullen allicht veel mensen zijn die zwakke knieen of banden hebben waardoor het al snel 'met stokken of überhaupt niet' wordt, maar ik gebruik ze zelf alleen wanneer ik echt niet anders kan. En dat is voornamelijk bij oversteken en bij de afdalingen.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_184479326
Ik gebruik balbo vacuumzakken. De zakken kun je compacteren door het ingebouwde ventiel. Je kunt af met een kleinere rugtas, of meer gewicht of voedsel meenemen.

Daarnaast helpt een regenhoes niet als je omvalt bij het oversteken van water. Dan is droge kleding toch wel fijn.

Overigens heb ik in de bergen en als ik met zware tas loop altijd stokken bij. Maar net als vortix zegt, op Blokkenterrein (wel echt leuk lopen trouwens) of als het klauteren wordt berg ik ze op. Met afdalen is het ideaal en ook loop je veel minder kans op blessures door overbelasting etc. Knieën hebben het zwaar als je 2500m afdaalt met een volle tas sneeuw en ijsmateriaal.
Whatever...
pi_184479847
Ik (en liefste) hebben de wandelstokken achtergelaten in de Pyreneeën. Toen we zelfs dáár het nut er niet van inzagen konden we beter zonder, ook al waren ze goed (en prijzig).
Ik hoop dat iemand ze heeft meegenomen en er veel plezier van heeft :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184479860
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:12 schreef sigme het volgende:
Ik (en liefste) hebben de wandelstokken achtergelaten in de Pyreneeën. Toen we zelfs dáár het nut er niet van inzagen konden we beter zonder, ook al waren ze goed (en prijzig).
Ik hoop dat iemand ze heeft meegenomen en er veel plezier van heeft :).
Wat vond je er niet nuttig aan? :o
Somebody that I used to know
  vrijdag 18 januari 2019 @ 20:14:08 #285
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_184479888
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:12 schreef sigme het volgende:
Ik (en liefste) hebben de wandelstokken achtergelaten in de Pyreneeën. Toen we zelfs dáár het nut er niet van inzagen konden we beter zonder, ook al waren ze goed (en prijzig).
Ik hoop dat iemand ze heeft meegenomen en er veel plezier van heeft :).
Gewon ergens langs het bergpad?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 18 januari 2019 @ 20:17:56 #286
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184479946
En ik heb 5 minuten op m'n buik in de sneeuw liggen graven om de onderkant van mijn afgebroken pole terug te vinden in de Sierra Nevada. Afval moet je tenslotte meenemen. Helaas niet terug kunnen vinden (moest puur op de tast).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184480051
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:12 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat vond je er niet nuttig aan? :o
Nou gewoon, ik vond het niet makkelijker lopen mét stokken dan zonder. Niet bergop, niet bergaf, niet bij glad en anders ook niet. In Nederland was het nog nuttig geweest om valse honden te meppen, en daarna had ik nog even een tentje dat een wandelstok nodig had als tentstok. Maar verder was het ballast, die aan de buitenkant van rugzak hing.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184480069
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Gewon ergens langs het bergpad?
Ergens op een plaats waar héél veel dagjeslopers waren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184480151
Ik vind het echt superirritant aan stokken dat je je handen niet vrij hebt. Een hekje opendoen of kaartlezen is een heel gemanoeuvreer.
Somebody that I used to know
pi_184480177
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:12 schreef sigme het volgende:
Ik (en liefste) hebben de wandelstokken achtergelaten in de Pyreneeën. Toen we zelfs dáár het nut er niet van inzagen konden we beter zonder, ook al waren ze goed (en prijzig).
Ik hoop dat iemand ze heeft meegenomen en er veel plezier van heeft :).
Zo zie je maar. Smaken verschillen. Ik gebruik de stokken vooral met dalen en matig stijgen of gladheid.

Overigens had ik mijn stokken het hardst nodig toen ik met een peuter in rugtas in de Alpen wandelde. Behalve het enorme gewicht (23 kilo inclusief water en andere zaken) was dat ding met kind enorm topzwaar. Zonder stokken erg listig bij sommige passages.
Whatever...
  vrijdag 18 januari 2019 @ 20:39:02 #291
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_184480407
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Ergens op een plaats waar héél veel dagjeslopers waren.
Dan nog....
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:29 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zo zie je maar. Smaken verschillen. Ik gebruik de stokken vooral met dalen en matig stijgen of gladheid.

Overigens had ik mijn stokken het hardst nodig toen ik met een peuter in rugtas in de Alpen wandelde. Behalve het enorme gewicht (23 kilo inclusief water en andere zaken) was dat ding met kind enorm topzwaar. Zonder stokken erg listig bij sommige passages.
En met een peuter wil je ook wel wat meer zekerheid lijkt me :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_184481641
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dan nog....

[..]

En met een peuter wil je ook wel wat meer zekerheid lijkt me :P
Absoluut. Wel gezellig hoor samen liedjes zingen en rondkijken.

Maar met moeilijke passages wel meteen een stuk enger dan alleen.drukt ineens de verantwoordelijkheid.
Whatever...
pi_184515875
Ik zat laatst naar een compacte kookset te kijken, en kwam dit tegen op advies van anderen:

https://discovery-products.nl/product/pocketrocket-stove-kit/

Let wel, de gaskit is hierbij niet ingesloten. Een gasfles zal iets van 8 euro zijn. Dan vind ik 100 euro voor een set best vrij veel. Zijn er alternatieve sets waar jullie positieve ervaringen mee hebben, of zouden aanraden?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 20 januari 2019 @ 18:20:09 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184516006
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 18:14 schreef FordSierra het volgende:
Ik zat laatst naar een compacte kookset te kijken, en kwam dit tegen op advies van anderen:

https://discovery-products.nl/product/pocketrocket-stove-kit/

Let wel, de gaskit is hierbij niet ingesloten. Een gasfles zal iets van 8 euro zijn. Dan vind ik 100 euro voor een set best vrij veel. Zijn er alternatieve sets waar jullie positieve ervaringen mee hebben, of zouden aanraden?
"Lichtgewicht: complete set weegt slechts 732 g" 8)7

Dit is veel te veel zooi en veel te zwaar. Brandertje weegt 70 gram ofzo. Kookpot: mijne (1liter) weegt 220 gram en dat kan lichter als je titanium neemt. Lepel met lange steel weegt 34 gram. Meer heb je niet nodig imo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184516624
Ik heb een jetboil. Licht, snel en prettig. En als ik op hout ga koken neem ik altijd een therketeltje mee als luxe. Echt fijn om dan de hele avond Beetje thee te kunnen sippen.

Ook 100 euro tenzij je een grotere wilt trouwens.
Whatever...
pi_184516628
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 18:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

"Lichtgewicht: complete set weegt slechts 732 g" 8)7

Dit is veel te veel zooi en veel te zwaar. Brandertje weegt 70 gram ofzo. Kookpot: mijne (1liter) weegt 220 gram en dat kan lichter als je titanium neemt. Lepel met lange steel weegt 34 gram. Meer heb je niet nodig imo.
Deze set is lichter: http://www.ekosport.nl/ms(...)it-18-p-9-39851.html

Totaal 278 gram. Dan dien ik nog bestek los te kopen, en pot met water uit fles te vullen. Dan nog, met wat er nu allemaal ontbreekt t.o.v. vorige set, inclusief verzendkosten is 75 euro nog vrij veel geld IMHO.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 20 januari 2019 @ 19:02:04 #297
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184517074
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 18:42 schreef FordSierra het volgende:

[..]

Deze set is lichter: http://www.ekosport.nl/ms(...)it-18-p-9-39851.html

Totaal 278 gram. Dan dien ik nog bestek los te kopen, en pot met water uit fles te vullen. Dan nog, met wat er nu allemaal ontbreekt t.o.v. vorige set, inclusief verzendkosten is 75 euro nog vrij veel geld IMHO.
Voor mij zou die te klein zijn (0,75 L). Zo'n Knorr pastamaaltijd pakje van ~120 gram is ongeveer 500 kcal. Voor één maaltijd heb je daar dus 2 van nodig. Dat past net in mijn 1 liter pot (met genoeg ruimte dat de pasta of rijst kan uitzetten). Verder past een standaard 240 gram brandstoftankje niet in zo'n 0.75 lter pot maar wel precies in mijn 1 L pot. Zo'n 240 g brandstoftankje gaat 3 weken mee.

Dit is mijn setup (inclusief zelf gemaakte en gemeten pot cozy):





"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184519231
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 19:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voor mij zou die te klein zijn (0,75 L). Zo'n Knorr pastamaaltijd pakje van ~120 gram is ongeveer 500 kcal. Voor één maaltijd heb je daar dus 2 van nodig. Dat past net in mijn 1 liter pot (met genoeg ruimte dat de pasta of rijst kan uitzetten). Verder past een standaard 240 gram brandstoftankje niet in zo'n 0.75 lter pot maar wel precies in mijn 1 L pot.
Scherp dit. Dat wordt dus voortaan zoeken naar een 1 liter pot. Deze set valt af.
quote:
Zo'n 240 g brandstoftankje gaat 3 weken mee.
Goed om te weten. Zou voldoende moeten zijn, aangezien ik voor m'n eerste trek een week uittrek.

quote:
Dit is mijn setup (inclusief zelf gemaakte en gemeten pot cozy):

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat is eigenlijk het voordeel van je geisoleerde bord/kom? Eten dat je in je bord/kom schept, eet je meestal ook direct in praktijk? Dan is 20 graad verschil tussen 45 (geëxtrapoleerd) en 65 graden (dubbele isolatie) niet zo heel relevant? Of mis ik iets?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 20 januari 2019 @ 20:53:58 #299
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184519741
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 20:36 schreef FordSierra het volgende:

Wat is eigenlijk het voordeel van je geisoleerde bord/kom? Eten dat je in je bord/kom schept, eet je meestal ook direct in praktijk? Dan is 20 graad verschil tussen 45 (geëxtrapoleerd) en 65 graden (dubbele isolatie) niet zo heel relevant? Of mis ik iets?
De truc is dat ik water aan de kook breng (ca 700 ml), dan rijst of pasta in de pot, opnieuw aan de kook brengen en dan de pot-cozy in. Na ongeveer 10 minuten is de maaltijd dan klaar zonder koken (want de temperatuur blijft al die tijd dicht bij het kookpunt - zoals je in de grafiek ziet na 10 minuten nog steeds 90 graden). Spaart dus veel brandstof. Dus ik hoef minder brandstof mee te sjouwen en/of minder vaak van de trail af. Drie weken doen met één tankje is ook daarop gebaseerd.

Bijkomend voordeel is dat ik de pot (in pot-cozy) gewoon in mijn tent op het zeil neer kan zetten of op mijn schoot want de pot is niet heet aan de buitenkant (maar wel aan de binnenkant). Maaltijd blijft ook tijdens het eten langer heet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 20 januari 2019 @ 21:25:18 #300
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_184520714
Hi SeLang, jij hebt toch tochten gemaakt in Sarek? Ik zag gisteren The Ritual, als ik het goed gezien hebt speelt die film zich in Sarek af.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')