Dit is wel waar jaquote:Op maandag 14 januari 2019 10:19 schreef SeLang het volgende:
3) Lage schoenen met goretex zijn wat mij betreft het slechtste idee ooit. Ik vraag mij altijd af of de marketing figuren die dat verzonnen hebben zelf wel eens door de regen hebben gewandeld. Het water loopt namelijk langs je benen je schoenen in en kan er vervolgens nooit meer uit!

Dankjewel voor je advies, dit wordt gewaardeerd. Zojuist ademende regenjas, polyester kleding, extra deken en noodfluitje toegevoegd op m'n lijstjequote:Op maandag 14 januari 2019 08:50 schreef Postbus100 het volgende:
Wat essentieel is (van levensbelang):
-ademende waterdichte regenjas (die heb je van ¤100 tot ¤300 euro, net hoe gek je het wilt maken. ¤100 is ook prima genoeg vind ik. In ieder geval wel ademend, vanwege het kunnen afvoeren van je zweet en het niet verhit raken onder je jas) .
-goede schoenen en goede sokken (ik zou met zware tas trouwens ook voor B gaan. Je enkels worden flink belast..., die geven echt veel steun)
-geen katoenen kleding. Polyester shirtjes volstaan in eerste instantie ook. Eén loopshirt, één avondshirt bijvoorbeeld)
-nooddeken (voor twee euro ofzo te koop bij Xenos)
-noodfluitje
Liefst minder dan 20 kg op je rug.

Bij mij zijn die merino baselayer spullen kapot binnen een maand. Gebruik je daarom blends?quote:Op maandag 14 januari 2019 10:33 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft shirtjes: meestal draag ik polyester shirtjes van £5
Op treks zoals de Arizona Trail of de Pacific Crest waar je levend verbrandt draag ik een lange mouwen overhemd van Nylon (Columbia). Super comfortabel en onverwoestbaar. Na meer dan 5500 km met zware rugzak heeft dat shirtje zelfs nauwelijks slijtage op de schouders!
Verder zweer ik bij merino blend baselayers. Decathlon heeft goeie voor (laatste keer dat ik kocht) £20, wat echt een koopje is. Die dingen zijn zo lekker dat ik ze in de winter ook thuis dagelijks draag als ondershirt. Maar dus ideaal voor trekking, want comfortabel over een brede temperatuur range, nog steeds redelijk warm als ze nat zijn en.... ze gaan niet stinken! Ik loop vaak gewoon een maand in dezelfde merino baselayer zonder ze te wassen.

http://reiske.nl/poepen-en-plassen/ bijvoorbeeldquote:Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:
@SeLang en anderen, wat ik niet in je topics kon aantreffen (wellicht een genante vraag) maar toch evenzo belangrijke vraag: hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan? Er zullen niet altijd geschikte bladeren aanwezig zijn, en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?

Ik ben fan van Osprey, maar wat ik eigenlijk vooral heb ontdekt bij rugtassen, is dat je moet passen, passen en passen. Ook met twintig kilo erin. Dan vind je vanzelf één die bij jou past.quote:Op maandag 14 januari 2019 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
Qua rugzakken zweer ik overigens bij Deuter.
Vind ik erg fijn zitten, zeker die met de airflow mesh, goede pasvorm op de heupen en genoeg plekken om zooi te stashen voor langere dag-hikes.

Bij mij ook deuter, pasvorm zit mij perfect. Maar net als schoenen vrij persoonlijk.quote:Op maandag 14 januari 2019 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
Qua rugzakken zweer ik overigens bij Deuter.
Vind ik erg fijn zitten, zeker die met de airflow mesh, goede pasvorm op de heupen en genoeg plekken om zooi te stashen voor langere dag-hikes.

Neem altijd een rol mee,waterdicht ingepakt. Vervang deze op tijd! Als je pech hebt, heb je hem nodig, net als je loperamide. Als je veel loopt is dat essentieel. Met diarree is het anders echt enorm afzien.quote:Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Dankjewel voor je advies, dit wordt gewaardeerd. Zojuist ademende regenjas, polyester kleding, extra deken en noodfluitje toegevoegd op m'n lijstje.
@SeLang en anderen, wat ik niet in je topics kon aantreffen (wellicht een genante vraag) maar toch evenzo belangrijke vraag: hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan? Er zullen niet altijd geschikte bladeren aanwezig zijn, en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?

Buikloop op 3600 meter, dan ben je zo blij dat je wat hulpmiddel hebt tot een camping met wc.quote:Op maandag 14 januari 2019 18:53 schreef Pizzachef het volgende:
Ik moet zeggen, als nieuwe lurker in dit topic val ik wel met de neus in de boter.... Al dat poep- en plasadvies.

Ah ja, we zijn allemaal mensen toch?quote:Op maandag 14 januari 2019 18:53 schreef Pizzachef het volgende:
Ik moet zeggen, als nieuwe lurker in dit topic val ik wel met de neus in de boter.... Al dat poep- en plasadvies.

Wat /waar is dat?quote:Op maandag 14 januari 2019 20:30 schreef motorbloempje het volgende:
Voor de liefhebber is trouwens ook de Montane Spine Race bezig nu:
https://www.facebook.com/TheSpineRace (staan filmpjes)
https://live.thespinerace.com/
De korte afstand, de Spine Challenger, is 108 mijl.
De Spine Race is 268 mijl.
Ik volg elk jaar de dots op de kaart

Als je toegang hebt tot voldoende water kun je ook (Midden-)Oosters de zaak wassen. Scheelt afval en sjouwen met toiletrollen. En met diarree ook een hoop pijnquote:Op maandag 14 januari 2019 19:44 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Neem altijd een rol mee,waterdicht ingepakt. Vervang deze op tijd! Als je pech hebt, heb je hem nodig, net als je loperamide. Als je veel loopt is dat essentieel. Met diarree is het anders echt enorm afzien.
Bladeren helpen niet echt. Papier begraven of onder een steen.

Extra?quote:

Survivalpakketje; nooddeken, lucifers, spuegeltje, kompas, mes, hadex, 2 dagen noodrantsoen.quote:Op maandag 14 januari 2019 21:55 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Extra?
Even voor de duidelijkheid: dat is geen fleecekleedje he? Een nooddeken is een klein pakje soort van aluminiumfolie, heel licht, en voor geval van nood. In hitte beschermt het je tegen de zon, in kou isoleert het. Bijvoorbeeld als je geblesseerd bent en in afwachting van hulp kan je op die manier onderkoeling /oververhitting tegengaan.
Klein pakketje, maar het kan levensreddend zijn, dus gewoon ergens in je tas, bij je andere noodspullen.

Volgt de hele Pennine Way, van Edale in de Peaks naar over de Schotse Grens in Kirk Yetholm. Ik hoopom ooit de Challenger te doen. Toepasselijk om de Spine Challenger te doen, want ik heb een vervormde ruggengraat die hardlopen en dergelijke bemoeilijkt (heel erg blessuregevoelig), dus lijkt me een tof doel. Al geef ik mezelf wel wat jaren om te trainen.quote:Op maandag 14 januari 2019 20:35 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat /waar is dat?
Edit : oh, die komt langs Keld/Muker, daar ben ik ook geweestPennines?

Echt? Hardlopend? Knap hoor, ik vond dat zelfs wandelend al vervelend, zo niet onmogelijk terrein.quote:Op maandag 14 januari 2019 22:33 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Volgt de hele Pennine Way, van Edale in de Peaks naar over de Schotse Grens in Kirk Yetholm. Ik hoopom ooit de Challenger te doen. Toepasselijk om de Spine Challenger te doen, want ik heb een vervormde ruggengraat die hardlopen en dergelijke bemoeilijkt (heel erg blessuregevoelig), dus lijkt me een tof doel. Al geef ik mezelf wel wat jaren om te trainen.

Dat gaat in hetzelfde kuiltje als de poep. Dan pis ik er nog een keer overheen en roer het met een takje er doorheen zodat het een mooie stamppot wordt en het niet door beesten kan worden opgegraven.quote:Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:
hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan?
Jawel. Maar ik doe makkelijk een maand met een rol. Ik neem altijd heel goedkoop (Poundland) lage kwaliteit pleepapier mee want dat is het lichtst (65 gram voor een rol) en meest compact. Voor kortere treks doe ik een korter stukje in een ziplock bag. Ik heb dat zelfs standaard altijd in m'n daypack zitten.quote:en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
Ja. Ik heb ook twee 100% merino's maar die raakten snel hun vorm kwijt en een baselayer moet juist goed aansluiten (liefst zelfs bodypaint style). Ik ben wel heel zuinig op mijn merino(blend) shirtjes: meestal was ik met de hand en in heel mild wasmiddel (en nooit biologisch wasmiddel, daar gaan ze van stuk). Gelukkig hoef je dat spul sowieso bijna nooit te wassen.quote:Op maandag 14 januari 2019 18:19 schreef Heremeteit het volgende:
Bij mij zijn die merino baselayer spullen kapot binnen een maand. Gebruik je daarom blends?

Dit had ik ook maar heb ik na jaren trouwe dienst weg gedaan toen de zolen op waren en helemaal los kwamen. Heerlijke schoenen vond ik het het! Nu verder op Lowa's.quote:Op maandag 14 januari 2019 19:50 schreef funnywell het volgende:
Loop nu 14 jaar op dezelfde paar Hanwag Alaska GTX.
2005 nieuw gekocht. 2007 kwamen haarscheurtjes in het leer van de tong. Retour gestuurd en kreeg vanuit Hanwag netjes nieuwpaar toegestuurd, waar ik tot vandaag nog steeds mee loop. Zool is nu wel wat versleten, maar nog niet op.
Ideale schoen als je wat smallere voeten hebt, daarvoor 10 jaar meindl gehad, die net wat breder is.
Gebruik zelf altijd leger kaklint, dat werkt uitstekend en zit waterdicht verpakt.

Ik weet niet of het tegenwoordig standaard is, maar allebei mijn (kleinere) rugzakken van zowel Lowe en Deuter hebben een noodfluitje ingebouwd in de borstbandsluiting. Desondanks niet verkeerd om eentje extra mee te nemen. Zorg dat je er wel direct bij kunt anders heb je er niks aan!quote:Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Dankjewel voor je advies, dit wordt gewaardeerd. Zojuist ademende regenjas, polyester kleding, extra deken en noodfluitje toegevoegd op m'n lijstje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |