abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184393628
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:19 schreef SeLang het volgende:

3) Lage schoenen met goretex zijn wat mij betreft het slechtste idee ooit. Ik vraag mij altijd af of de marketing figuren die dat verzonnen hebben zelf wel eens door de regen hebben gewandeld. Het water loopt namelijk langs je benen je schoenen in en kan er vervolgens nooit meer uit!

Dit is wel waar ja :D ik heb dus sinds vier weken lage goretex-schoenen en ze zijn prima voor waar ik ze voor gebruik (dagelijkse korte wandelingen) , maar ik zou er echt geen lange tochten mee willen lopen _O- en ik vraag me voor de korte wandelingen al af hoe ik ze een beetje schoon houdt. Modder spat ontzettend snel op en maakt mijn broek vies (hier had ik bij mijn halfhoge schoenen geen last van). En bij een plas van ietsje dieper heeft goretex ook geen nut meer. Alleen voor nat gras is het denk ik wel redelijk fijn, maar al met al : prima voor mijn huidige doel, maar verder... :D

(heb ook ervaring met halfhoge leren schoenen. Gaan fijn naar je voet staan, maar zijn niet waterdicht bij een struintocht door bedauwd gras :X
En ik heb halfhoge goretex. Die zijn dan weer wat zwaarder, maar wel zeer betrouwbaar.
Ieder doel z'n eigen schoen, net wat je fijn vindt...)
Somebody that I used to know
  maandag 14 januari 2019 @ 10:33:26 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184393712
Wat betreft shirtjes: meestal draag ik polyester shirtjes van 5

Op treks zoals de Arizona Trail of de Pacific Crest waar je levend verbrandt draag ik een lange mouwen overhemd van Nylon (Columbia). Super comfortabel en onverwoestbaar. Na meer dan 5500 km met zware rugzak heeft dat shirtje zelfs nauwelijks slijtage op de schouders!

Verder zweer ik bij merino blend baselayers. Decathlon heeft goeie voor (laatste keer dat ik kocht) 20, wat echt een koopje is. Die dingen zijn zo lekker dat ik ze in de winter ook thuis dagelijks draag als ondershirt. Maar dus ideaal voor trekking, want comfortabel over een brede temperatuur range, nog steeds redelijk warm als ze nat zijn en.... ze gaan niet stinken! Ik loop vaak gewoon een maand in dezelfde merino baselayer zonder ze te wassen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 14 januari 2019 @ 13:57:34 #228
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184396837
Zelf vind ik lage wandelschoenen wel heel fijn, als het droog en warm weer is. Niet zo zweterig :) ik heb er regelmatig in England (Peaks en Lakes) gewandeld. Zelfs wel eens op Teva’s door zulk gebied gelopen. Maar ik heb ook vrij sterke enkels, dus misschien wat minder steun nodig.

Overigens, bij regen zijn gaiters echt d beste uitvinding! Ik had ze in Nedeland nog nooit gezien, maar toen ik naar de UK verhuisde zowat het eerste wat ik kocht : Y

Qua materiaal hangt het er erg vanaf wat voor luxe je eist. Ik ben zelf een luxe wandelaar, dus ik slaap het liefst in een hotel/ B&b. Dan hoef je dus geen tent en kookgerei mee. Voor mij is het belangrijkste materiaal dus goede schoenen, en een goede rugzak (wat Selang zegt, een die je comfortabel kan afstellen). Wil je voor langere tijd in een tent slapen, dan zou ik zeker een comfortabele tent nemen, geen kleine. Je neemt toch zo 4 liter water mee per dag, dan kan je tent ook wel iets meer wegen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 14 januari 2019 @ 14:17:58 #229
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_184397145
Qua rugzakken zweer ik overigens bij Deuter. O+
Vind ik erg fijn zitten, zeker die met de airflow mesh, goede pasvorm op de heupen en genoeg plekken om zooi te stashen voor langere dag-hikes.
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. En gelukkig zijn alle meningen hier welkom, dus dat is fijn. Toch? Liefs.
pi_184401136
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 08:50 schreef Postbus100 het volgende:
Wat essentieel is (van levensbelang):
-ademende waterdichte regenjas (die heb je van 100 tot 300 euro, net hoe gek je het wilt maken. 100 is ook prima genoeg vind ik. In ieder geval wel ademend, vanwege het kunnen afvoeren van je zweet en het niet verhit raken onder je jas) .
-goede schoenen en goede sokken (ik zou met zware tas trouwens ook voor B gaan. Je enkels worden flink belast..., die geven echt veel steun)
-geen katoenen kleding. Polyester shirtjes volstaan in eerste instantie ook. En loopshirt, n avondshirt bijvoorbeeld)
-nooddeken (voor twee euro ofzo te koop bij Xenos)
-noodfluitje

Liefst minder dan 20 kg op je rug.
Dankjewel voor je advies, dit wordt gewaardeerd. Zojuist ademende regenjas, polyester kleding, extra deken en noodfluitje toegevoegd op m'n lijstje :).

@SeLang en anderen, wat ik niet in je topics kon aantreffen (wellicht een genante vraag) maar toch evenzo belangrijke vraag: hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan? Er zullen niet altijd geschikte bladeren aanwezig zijn, en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
  maandag 14 januari 2019 @ 18:19:51 #231
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_184401191
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:33 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft shirtjes: meestal draag ik polyester shirtjes van 5

Op treks zoals de Arizona Trail of de Pacific Crest waar je levend verbrandt draag ik een lange mouwen overhemd van Nylon (Columbia). Super comfortabel en onverwoestbaar. Na meer dan 5500 km met zware rugzak heeft dat shirtje zelfs nauwelijks slijtage op de schouders!

Verder zweer ik bij merino blend baselayers. Decathlon heeft goeie voor (laatste keer dat ik kocht) 20, wat echt een koopje is. Die dingen zijn zo lekker dat ik ze in de winter ook thuis dagelijks draag als ondershirt. Maar dus ideaal voor trekking, want comfortabel over een brede temperatuur range, nog steeds redelijk warm als ze nat zijn en.... ze gaan niet stinken! Ik loop vaak gewoon een maand in dezelfde merino baselayer zonder ze te wassen.
Bij mij zijn die merino baselayer spullen kapot binnen een maand. Gebruik je daarom blends?
pi_184401325
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:17 schreef FordSierra het volgende:

@SeLang en anderen, wat ik niet in je topics kon aantreffen (wellicht een genante vraag) maar toch evenzo belangrijke vraag: hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan? Er zullen niet altijd geschikte bladeren aanwezig zijn, en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
http://reiske.nl/poepen-en-plassen/ bijvoorbeeld :)

Zelf poep ik gelukkig vaak op locatie (dus gewoon op een toilet), 's ochtends en 's avonds, dat scheelt een hoop. Voor die ene keer dat ik toch onderweg moet, heb ik een ziplock-zakje met daarin: toiletpapier, handgel en een paar kleine boterhamzakjes. Ik doe dan het toiletpapier in zo'n boterhamzakje en stop dat weer in het ziplockzakje. Aan het einde van de dag gooi ik dat weg in een prullenbak (meer dagen gaat echt stinken). Voor plassen gebruik ik geen toiletpapier :@ (thuis wel, maar onderweg vind ik het teveel gedoe met toiletpapier meenemen. Zo'n plasdoek zou misschien nog eens een optie voor me kunnen zijn, maar ach).

Meer in de bushbush schijn je een gat te moeten graven, daarin te poepen, en schijn je het toiletpapier gewoon te kunnen vermengen met de poep en de plas (beetje roeren met een stokje), en dan het kuiltje dichtmaken, zodat de wilde dieren er niet mee aan de haal gaan. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Hoeveel toiletpapier: afhankelijk van hoelang je gaat trekken en wat je poepgelegenheden zijn, zou ik gewoon beginnen met n rol. Ga je in hutten en poep je weinig in de natuur, kan je natuurlijk ook wel minder meenemen.
pi_184401576
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
Vind ik erg fijn zitten, zeker die met de airflow mesh, goede pasvorm op de heupen en genoeg plekken om zooi te stashen voor langere dag-hikes.
Ik ben fan van Osprey, maar wat ik eigenlijk vooral heb ontdekt bij rugtassen, is dat je moet passen, passen en passen. Ook met twintig kilo erin. Dan vind je vanzelf n die bij jou past.

Mijn huidige backpack vind ik ook helemaal fantastisch O+ Voldoet aan al mijn eisen, maar daarvr ben ik met een geleende tas op pad geweest om te ontdekken wat ik prettig vond en wat niet. En ervaringen van een vriendin heb ik ook meegenomen in mijn eisenpakket voor een tas. En nu heb ik eentje die echt heel fijn is: zakjes op de heupband (halleluja), mesh zijvakken, afneembare bovenkant (=buideltas op zichzelf), paar extra vakken op de voorkant, extern waterreservoir-vak, dat soort dingen. Kan je zonder? Zeker. Maar met die zaken wordt het wel heel prettig.
  maandag 14 januari 2019 @ 18:53:28 #234
482496 Pizzachef
Veni, vidi, Pizza!!!
pi_184401900
Ik moet zeggen, als nieuwe lurker in dit topic val ik wel met de neus in de boter.... Al dat poep- en plasadvies.
pi_184402826
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:17 schreef motorbloempje het volgende:
Bij mij ook deuter, pasvorm zit mij perfect. Maar net als schoenen vrij persoonlijk.
Whatever...
pi_184402921
quote:

[..]

Dankjewel voor je advies, dit wordt gewaardeerd. Zojuist ademende regenjas, polyester kleding, extra deken en noodfluitje toegevoegd op m'n lijstje :).

Neem altijd een rol mee,waterdicht ingepakt. Vervang deze op tijd! Als je pech hebt, heb je hem nodig, net als je loperamide. Als je veel loopt is dat essentieel. Met diarree is het anders echt enorm afzien.

Bladeren helpen niet echt. Papier begraven of onder een steen.
Whatever...
pi_184402951
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:53 schreef Pizzachef het volgende:
Ik moet zeggen, als nieuwe lurker in dit topic val ik wel met de neus in de boter.... Al dat poep- en plasadvies.
Buikloop op 3600 meter, dan ben je zo blij dat je wat hulpmiddel hebt tot een camping met wc.
Whatever...
pi_184402953
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:53 schreef Pizzachef het volgende:
Ah ja, we zijn allemaal mensen toch? :P
pi_184403071
Loop nu 14 jaar op dezelfde paar Hanwag Alaska GTX.

2005 nieuw gekocht. 2007 kwamen haarscheurtjes in het leer van de tong. Retour gestuurd en kreeg vanuit Hanwag netjes nieuwpaar toegestuurd, waar ik tot vandaag nog steeds mee loop. Zool is nu wel wat versleten, maar nog niet op.

Ideale schoen als je wat smallere voeten hebt, daarvoor 10 jaar meindl gehad, die net wat breder is.

Gebruik zelf altijd leger kaklint, dat werkt uitstekend en zit waterdicht verpakt.
  maandag 14 januari 2019 @ 20:30:24 #240
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_184403812
Voor de liefhebber is trouwens ook de Montane Spine Race bezig nu:

https://www.facebook.com/TheSpineRace (staan filmpjes)

https://live.thespinerace.com/

De korte afstand, de Spine Challenger, is 108 mijl.

De Spine Race is 268 mijl.

Ik volg elk jaar de dots op de kaart O+
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. En gelukkig zijn alle meningen hier welkom, dus dat is fijn. Toch? Liefs.
pi_184403922
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:30 schreef motorbloempje het volgende:
Voor de liefhebber is trouwens ook de Montane Spine Race bezig nu:

https://www.facebook.com/TheSpineRace (staan filmpjes)

https://live.thespinerace.com/

De korte afstand, de Spine Challenger, is 108 mijl.

De Spine Race is 268 mijl.

Ik volg elk jaar de dots op de kaart O+
Wat /waar is dat?

Edit : oh, die komt langs Keld/Muker, daar ben ik ook geweest O+ Pennines?
  maandag 14 januari 2019 @ 21:40:43 #242
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_184405234
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Neem altijd een rol mee,waterdicht ingepakt. Vervang deze op tijd! Als je pech hebt, heb je hem nodig, net als je loperamide. Als je veel loopt is dat essentieel. Met diarree is het anders echt enorm afzien.

Bladeren helpen niet echt. Papier begraven of onder een steen.
Als je toegang hebt tot voldoende water kun je ook (Midden-)Oosters de zaak wassen. Scheelt afval en sjouwen met toiletrollen. En met diarree ook een hoop pijn :9
pi_184405562
quote:

[..]

, extra deken
Extra?
Even voor de duidelijkheid: dat is geen fleecekleedje he? Een nooddeken is een klein pakje soort van aluminiumfolie, heel licht, en voor geval van nood. In hitte beschermt het je tegen de zon, in kou isoleert het. Bijvoorbeeld als je geblesseerd bent en in afwachting van hulp kan je op die manier onderkoeling /oververhitting tegengaan.

Klein pakketje, maar het kan levensreddend zijn, dus gewoon ergens in je tas, bij je andere noodspullen.
pi_184406009
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:55 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Extra?
Even voor de duidelijkheid: dat is geen fleecekleedje he? Een nooddeken is een klein pakje soort van aluminiumfolie, heel licht, en voor geval van nood. In hitte beschermt het je tegen de zon, in kou isoleert het. Bijvoorbeeld als je geblesseerd bent en in afwachting van hulp kan je op die manier onderkoeling /oververhitting tegengaan.

Klein pakketje, maar het kan levensreddend zijn, dus gewoon ergens in je tas, bij je andere noodspullen.
Survivalpakketje; nooddeken, lucifers, spuegeltje, kompas, mes, hadex, 2 dagen noodrantsoen.

Als je echt van het pad gaat: bijl, klapzaag, draadzaag, multitool, visdraad en tuig, koperdraad, ijzerdraad, breeklicht, eventueel zelfs een echt noodbaken.
Whatever...
  maandag 14 januari 2019 @ 22:33:42 #245
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_184406528
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Wat /waar is dat?

Edit : oh, die komt langs Keld/Muker, daar ben ik ook geweest O+ Pennines?
Volgt de hele Pennine Way, van Edale in de Peaks naar over de Schotse Grens in Kirk Yetholm. Ik hoopom ooit de Challenger te doen. Toepasselijk om de Spine Challenger te doen, want ik heb een vervormde ruggengraat die hardlopen en dergelijke bemoeilijkt (heel erg blessuregevoelig), dus lijkt me een tof doel. Al geef ik mezelf wel wat jaren om te trainen. :')
pi_184406871
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 22:33 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Volgt de hele Pennine Way, van Edale in de Peaks naar over de Schotse Grens in Kirk Yetholm. Ik hoopom ooit de Challenger te doen. Toepasselijk om de Spine Challenger te doen, want ik heb een vervormde ruggengraat die hardlopen en dergelijke bemoeilijkt (heel erg blessuregevoelig), dus lijkt me een tof doel. Al geef ik mezelf wel wat jaren om te trainen. :')
Echt? Hardlopend? Knap hoor, ik vond dat zelfs wandelend al vervelend, zo niet onmogelijk terrein.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 00:53:16 #247
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_184409364
Het is een combinatie van rennen en hiken. De winnaars/voorsten rennen aardig wat, midden en achter hiken voornamelijk.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 09:51:46 #248
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184412171
quote:
hoe doe je dat met wc-papier als je je behoefte hebt gedaan?
Dat gaat in hetzelfde kuiltje als de poep. Dan pis ik er nog een keer overheen en roer het met een takje er doorheen zodat het een mooie stamppot wordt en het niet door beesten kan worden opgegraven.

quote:
en ik neem aan dat je ook geen hele wc-rollen meeneemt als je op maanden op reis bent?
Jawel. Maar ik doe makkelijk een maand met een rol. Ik neem altijd heel goedkoop (Poundland) lage kwaliteit pleepapier mee want dat is het lichtst (65 gram voor een rol) en meest compact. Voor kortere treks doe ik een korter stukje in een ziplock bag. Ik heb dat zelfs standaard altijd in m'n daypack zitten.

quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:19 schreef Heremeteit het volgende:

Bij mij zijn die merino baselayer spullen kapot binnen een maand. Gebruik je daarom blends?
Ja. Ik heb ook twee 100% merino's maar die raakten snel hun vorm kwijt en een baselayer moet juist goed aansluiten (liefst zelfs bodypaint style). Ik ben wel heel zuinig op mijn merino(blend) shirtjes: meestal was ik met de hand en in heel mild wasmiddel (en nooit biologisch wasmiddel, daar gaan ze van stuk). Gelukkig hoef je dat spul sowieso bijna nooit te wassen.

Het blijft sowieso kwetsbaar spul, dus uitkijken als je door de struiken loopt want dan maak je er zo een gat in. In die omstandigheden draag ik er altijd iets overheen. Maar mijn oudste merino-blend shirtjes zijn inmiddels 5 jaar oud en veel gedragen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 15 januari 2019 @ 11:01:35 #249
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_184413194
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:50 schreef funnywell het volgende:
Loop nu 14 jaar op dezelfde paar Hanwag Alaska GTX.

2005 nieuw gekocht. 2007 kwamen haarscheurtjes in het leer van de tong. Retour gestuurd en kreeg vanuit Hanwag netjes nieuwpaar toegestuurd, waar ik tot vandaag nog steeds mee loop. Zool is nu wel wat versleten, maar nog niet op.

Ideale schoen als je wat smallere voeten hebt, daarvoor 10 jaar meindl gehad, die net wat breder is.

Gebruik zelf altijd leger kaklint, dat werkt uitstekend en zit waterdicht verpakt.
Dit had ik ook maar heb ik na jaren trouwe dienst weg gedaan toen de zolen op waren en helemaal los kwamen. Heerlijke schoenen vond ik het het! Nu verder op Lowa's.
Fotografie website update! https://bit.ly/2DajFrA
  dinsdag 15 januari 2019 @ 11:05:52 #250
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_184413266
quote:

[..]

Ik weet niet of het tegenwoordig standaard is, maar allebei mijn (kleinere) rugzakken van zowel Lowe en Deuter hebben een noodfluitje ingebouwd in de borstbandsluiting. Desondanks niet verkeerd om eentje extra mee te nemen. Zorg dat je er wel direct bij kunt anders heb je er niks aan!
Fotografie website update! https://bit.ly/2DajFrA
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')