Hij wordt nu al tot favoriet voor de eindzege gebombardeerd. Op diverse internationale Eurovisie websites krijgt hij lovende commentaren. Kan hij het waarmaken? Gaan we met z'n allen volgend jaar gezellig naar Rome, Turijn of Milaan? Check het hieronder.twitter:EurovisionRai twitterde op zondag 12-02-2017 om 02:18:29 🎤🎉Francesco Gabbani con «Occidentali's Karma» rappresenterà l'Italia all'Eurovision Song Contest 2017! https://t.co/nIzh1W30X0 reageer retweet
twitter:songfestivalNL twitterde op zondag 12-02-2017 om 11:25:43 De Italiaanse inzending van Francesco Gabbani duikt op in de Nederlandse iTunes-lijst https://t.co/s370KcYFG8 reageer retweet
Met alle respect, als een paar lokale pizzaboeren het kopen duik je al op in de Itunes-lijst. Dat zegt helemaal niks. Spotify is where it's at.quote:Op zondag 12 februari 2017 14:52 schreef grazz het volgende:twitter:songfestivalNL twitterde op zondag 12-02-2017 om 11:25:43 De Italiaanse inzending van Francesco Gabbani duikt op in de Nederlandse iTunes-lijst https://t.co/s370KcYFG8 reageer retweet
Het lied heeft een boodschap.... dus het heeft de Cornald-factorquote:Op zondag 12 februari 2017 20:28 schreef Fred_B het volgende:
Ik vind deze Italiaanse Danny Vera nu al een held
Ja, dat is eigenlijk het enige dat tegen dit lied gaat werken. Van die 'weldenkende' juryleden als Cornald, die niet willen dat het bekend wordt dat ze 12 punten aan een aap hebben gegevenquote:Op zondag 12 februari 2017 23:48 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het lied heeft een boodschap.... dus het heeft de Cornald-factor
Nu ik de vertaling heb gelezen snap ik die aap juist volledigquote:Op maandag 13 februari 2017 06:39 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, dat is eigenlijk het enige dat tegen dit lied gaat werken. Van die 'weldenkende' juryleden als Cornald, die niet willen dat het bekend wordt dat ze 12 punten aan een aap hebben gegeven
Het lied heeft echt een boodschap. Dus Cornald hoeft zich niet te schamen.quote:Op maandag 13 februari 2017 06:39 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, dat is eigenlijk het enige dat tegen dit lied gaat werken. Van die 'weldenkende' juryleden als Cornald, die niet willen dat het bekend wordt dat ze 12 punten aan een aap hebben gegeven
Ik weet niet of dat mag. Was er niet iets met teksten op led oid dat niet mag? Of waren dat juist personen die niet mochten geprojecteerd? Even terugzoeken.quote:Op maandag 13 februari 2017 10:25 schreef miss_dynastie het volgende:
Ze moeten gewoon de vertaling laten meedraaien op het scherm. Misschien wel in augmented reality zoals vorig jaar met een stuk van die moestuin. Italië heeft er ongetwijfeld meer geld voor over dan Avrotros.
Niet? Blue had dat toch ook, in elk geval voor een stukje? Kan je in elk geval de aap uitleggen. Dat mensen niet mogen zou ook nieuw zijn, ik herinner me de boze mevrouw voor Rusland nog die in een lijkwade stond op te treden terwijl ze om haar mama krijste terwijl haar afbeelding op het scherm steeds ouder werd...quote:Op maandag 13 februari 2017 10:33 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat mag. Was er niet iets met teksten op led oid dat niet mag? Of waren dat juist personen die niet mochten geprojecteerd? Even terugzoeken.
En idd, aan hun budget zal het niet liggen. Al kwam die moestuin op mij juist nogal cheap over Maar was wel een supermooi liedje.
Ja ok, die jury's vallen niet serieus te nemen. Maar door de titel, de vele knipogen naar het boeddhisme en het 'namaste!' zullen velen met een beetje brains de boodschap toch wel enigszins begrijpen.quote:Op maandag 13 februari 2017 09:14 schreef Greys het volgende:
Ik vraag me wel oprecht af of de meeste juryleden de moeite gaan nemen om die tekst te vertalen. Als ik zo vorig jaar zag dat onze Nederlandse jury (hoi Jennie Lena) op de dag zelf nog niet eens wist wat ze nou precies ging beoordelen die avond en de Russische (toch?) jurydame niet eens keek maar selfies zat te maken tijdens de uitzending vraag ik me af of die tekstboodschap bij de meesten duidelijk gaat zijn. Zo ook bij de mensen thuis die het voor het eerst horen die avond, daar zijn er ook veel van. Dus of de boodschap begrijpelijk is of dat ze gewoon een leuk liedje met een aap zien.
Ik vind mezelf niet dom en kon de aap de allereerste keer nog echt niet verklaren hoor ondanks de Namaste. Dus misschien ben ik toch dommer dan ik dacht. Maar daar zullen er dus meer van zijn die het voor het eerst horen.quote:Op maandag 13 februari 2017 13:38 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ja ok, die jury's vallen niet serieus te nemen. Maar door de titel, de vele knipogen naar het boeddhisme en het 'namaste!' zullen velen met een beetje brains de boodschap toch wel enigszins begrijpen.
Ondertitels mee laten lopen heeft denk ik niet zoveel zin, bij ons en in Scandinavië zijn we dat gewend maar in veel landen heeft men daar een hekel aan. Ik vind juist dat Francesco Gabbani er vrij goed in slaagt om uit te beelden waar z'n nummer over gaat.
Er was iets met wat er niet op de schermen mocht. Zei Sietse destijds. Moet na het werk even zoeken in FB chat met hem of in de topics, ben nu zelf ook benieuwd wat het dan wasquote:Op maandag 13 februari 2017 11:24 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Niet? Blue had dat toch ook, in elk geval voor een stukje? Kan je in elk geval de aap uitleggen. Dat mensen niet mogen zou ook nieuw zijn, ik herinner me de boze mevrouw voor Rusland nog die in een lijkwade stond op te treden terwijl ze om haar mama krijste terwijl haar afbeelding op het scherm steeds ouder werd...
edit: deze!
Ik weet wel dat Joan destijds iets geweigerd werd, maar dat was een keuze van de regie dacht ik... niet dat het nooit zou mogen.quote:Op maandag 13 februari 2017 15:49 schreef Greys het volgende:
[..]
Er was iets met wat er niet op de schermen mocht. Zei Sietse destijds. Moet na het werk even zoeken in FB chat met hem of in de topics, ben nu zelf ook benieuwd wat het dan was
Ik hoor Jantje Shit al: 'O'g3ne haalde de finale niet en Italië komt met een Japanse aap 'quote:Op maandag 13 februari 2017 15:48 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik vind mezelf niet dom en kon de aap de allereerste keer nog echt niet verklaren hoor ondanks de Namaste. Dus misschien ben ik toch dommer dan ik dacht. Maar daar zullen er dus meer van zijn die het voor het eerst horen.
Maar waarschijnlijk zullen de commentatoren dat wel uitleggen voorafgaand aan het optreden. Komt idd vast goed. Ik vind het een toffe inzending en hoop dat ie goed scoort.
Nee, ik begreep er ook niets van. Zonder context vond ik het er nogal circusachtig uitzien. Heeft het nummer wat mij betreft niet nodig. Het nummer is wel goed.quote:Op maandag 13 februari 2017 15:59 schreef Greys het volgende:
Kan ik voor mijn eigen gemoedsrust even de vingers omhoog krijgen van degenen die de aap ook niet direct konden plaatsen? Of ben ik nou de enige domme die dat echt niet direct uit de tekst kon halen?
Je kan toch geen Italiaans? Zo gek is het niet hoorquote:Op maandag 13 februari 2017 15:59 schreef Greys het volgende:
Kan ik voor mijn eigen gemoedsrust even de vingers omhoog krijgen van degenen die de aap ook niet direct konden plaatsen? Of ben ik nou de enige domme die dat echt niet direct uit de tekst kon halen?
Ik snap het nog steeds niet. Maar ik heb de vertaling van de lyrics dan ook niet gelezen.quote:Op maandag 13 februari 2017 15:59 schreef Greys het volgende:
Begreep de aap ook niet meteen, maar bepaalde woorden, bewegingen van Francesco en de visuals op het scherm zorgden er wel voor dat ik een idee kreeg waar het lied over ging.quote:Op maandag 13 februari 2017 15:59 schreef Greys het volgende:
Ik ook niet direct hoorquote:Op maandag 13 februari 2017 15:59 schreef Greys het volgende:
Natuurlijk, maar er wordt gevreesd dat de jury's het als een gimmick gaan zien en het daarom afstraffen. Dan is mijn argument dat de jury's zich een beetje in het materiaal moeten verdiepen (doen ze natuurlijk niet, maar in theorie zou dat wel moeten).quote:Op maandag 13 februari 2017 21:18 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik ook niet direct hoor
En laten we ons geen illusies maken over commentatoren die alles gaan uitleggen; voor de Europese kijker met bier en borrelnootjes is dit gewoon het lied met de aap.
Daar heb je gelijk in. Maar ik ben er bang voor. Echt zo afgeknapt op dat jurygebeuren sinds we daar wat van te weten kwamen hoe dat ging. Hoop dat het merendeel het idd wat serieuzer neemt.quote:Op maandag 13 februari 2017 21:45 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar er wordt gevreesd dat de jury's het als een gimmick gaan zien en het daarom afstraffen. Dan is mijn argument dat de jury's zich een beetje in het materiaal moeten verdiepen (doen ze natuurlijk niet, maar in theorie zou dat wel moeten).
Ik ook nietquote:Op maandag 13 februari 2017 15:59 schreef Greys het volgende:
quote:Op maandag 20 februari 2017 20:27 schreef ijs_beer het volgende:
Hij heeft in een interview gezegd dat het nummer met hele grote waarschijnlijkheid gewoon Italiaans blijft.
Gelukkig dus geen slap Engels aftreksel, bovendien Italiaans =
Dat instrumentale gedeelte moeten ze erin houden..quote:Op zaterdag 25 februari 2017 00:46 schreef grazz het volgende:
Live optreden met dit keer de studio versie ipv orkest, vanaf 00:40:
http://www.raiplay.it/vid(...)76-cda9566926dc.html
winner
Ben wel benieuwd naar de 3 minuten versie, want wat gaan ze eruit knippen
Dat nummer en de act verkopen zichzelf, natuurlijk. Staat al weken bovenaan qua downloads en streams.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 16:26 schreef Greys het volgende:
20 miljoen views, Namaste Gorilla shirts en phone covers, die zijn lekker bezig. Tegen die tijd dat ie op moet weet iedereen al wat de tekst betekent. Zó moet het dus, AVROTROS.
http://wiwibloggs.com/201(...)-phone-cover/176263/
goed zo, ik vind Italiaans altijd zo'n mooie taal, dat engels is te gewoontjesquote:Op zaterdag 25 februari 2017 08:27 schreef Greys het volgende:
Hij heeft besloten. Geen Engelse lyrics erin.
Mooi nieuwsquote:Op zaterdag 25 februari 2017 08:27 schreef Greys het volgende:
Charismatische zanger, betekenisvolle tekst, catchy refrein... zelfs als je er niks mee hebt kun je dat toch wel begrijpen?quote:Op zaterdag 25 februari 2017 11:58 schreef Cyan9 het volgende:
Ik snap de populariteit van dit lied niet zo goed, ik heb er helemaal niks mee.
Ik vind het refrein niet catchy, dus daar gaat al een deel van je redenering. Een betekenisvolle tekst is ook geen garantie voor populariteit. Ik wijt het eerder aan dat het afwijkt aan de andere al bekende inzendingen.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 13:14 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Charismatische zanger, betekenisvolle tekst, catchy refrein... zelfs als je er niks mee hebt kun je dat toch wel begrijpen?
Oh, je bedoelt de populariteit onder songfestival-fans. Ik dacht de populariteit in het land zelf.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 14:31 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik vind het refrein niet catchy, dus daar gaat al een deel van je redenering. Een betekenisvolle tekst is ook geen garantie voor populariteit. Ik wijt het eerder aan dat het afwijkt aan de andere al bekende inzendingen.
Ja inderdaad, dat het in Italië zelf populair is vind ik absoluut geen verrassing.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 14:37 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Oh, je bedoelt de populariteit onder songfestival-fans. Ik dacht de populariteit in het land zelf.
Het wijkt inderdaad af, maar het is ook kwalitatief een van de betere inzendingen (zelf vind ik het de beste, maar dat is een mening).
Was 2015. Jaar van Trijntje.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 21:10 schreef Pisces29 het volgende:
Die 3 jonge jongens, een paar jaar geleden.. Was dat het jaar van TCL? Hoeveelste plek zijn zij geworden toen?
Dit is een enorm prettig liedje. Ik betrap me erop dat ik er steeds weer naar luister op Spotify.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 20:31 schreef KingRoland het volgende:
-Refrein is catchy
-Italiaans
-Gorilla
-Hype
Dit gaat em worden!
Niet gewonnen dankzij jurypunten.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 21:10 schreef Pisces29 het volgende:
Die 3 jonge jongens, een paar jaar geleden.. Was dat het jaar van TCL? Hoeveelste plek zijn zij geworden toen?
Dat is ook wel weer zo.quote:Op maandag 27 februari 2017 03:23 schreef Sk00p het volgende:
Tja zou het niet erg vinden als het won, maar niet echt mijn type nummer.
Loreen wist denk ik al een paar weken van tevoren dat ze zou winnen in 2012. Is de hype met dit nummer ook zo? Heb gemerkt dat Italië nog weleens genegeerd word. terwijl ze weleens leuke inzendingen hebben.
Die vrouw met baard was toch ook politiek? Het idee van de jurystemmen vind ik met name goed om de diasporastemmen weg te halen, maar dan moeten ze wel echt objectief zijn, en in het nieuwe Melfest-systeem valt dat effect ook voor een groot deel weg.quote:Op maandag 27 februari 2017 01:09 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Niet gewonnen dankzij jurypunten.
Jury moeten ze weghalen. Zie vorig jaar allemaal politiek gedoe. Dan heb ik liever dat die vrouw met baard wint.
100% publieksstemmen please.
Jaaaa. *insert juichen gifje*quote:Op zaterdag 25 februari 2017 08:27 schreef Greys het volgende:
Zeker! Alle jaren gewoon goed.quote:Op maandag 27 februari 2017 01:06 schreef Andromache het volgende:
Het is Italië hoe dan ook gegund, wat een knallers gooien ze er (bijna) elk jaar in sinds ze weer meedoen.
Genegeerd? Ik heb de indruk dat Italië live niet altijd goed uit de verf komt. Zoals vorig jaar en in 2012, dat was op de band echt 100x sterker dan live....quote:Op maandag 27 februari 2017 03:23 schreef Sk00p het volgende:
Tja zou het niet erg vinden als het won, maar niet echt mijn type nummer.
Loreen wist denk ik al een paar weken van tevoren dat ze zou winnen in 2012. Is de hype met dit nummer ook zo? Heb gemerkt dat Italië nog weleens genegeerd word. terwijl ze weleens leuke inzendingen hebben.
ik vond vorig jaar Italie wel mooi, qua staging en zang, het kwam echt goed over op mij, mijn persoonlijke top 3 van vorig jaar naast Malta en Israelquote:Op maandag 27 februari 2017 13:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Genegeerd? Ik heb de indruk dat Italië live niet altijd goed uit de verf komt. Zoals vorig jaar en in 2012, dat was op de band echt 100x sterker dan live....
Oh zo vind ik het echt 10 keer leuker dan dat maffe clipje.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 17:55 schreef KingRoland het volgende:
Hafc en ik vinden dit een leuk lied.
[..]
lok
Elders ook gepost, maar omdat dit toch het Italië topic is hier ook maar even mijn mening.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 17:55 schreef KingRoland het volgende:
Hafc en ik vinden dit een leuk lied.
[..]
lok
Hier deed het mij aan denken.quote:Op zondag 12 februari 2017 15:16 schreef Greys het volgende:
Het begin van het refrein doet me zó ergens aan denken maar weet niet wat. Arghhh.
Leuk lied. Leuke man. Ik hoor er alleen niet een echte winnaar in nog maar gaat wel hoog eindigen.
Ja ook een beetje jaquote:
Ja dus dat is wat ik bedoelde. Live komt het net niet over. Dit nummer was live weer wel goed, maar het was goed vanwege het orkest wat er extra bij was. Die mogen waarschijnlijk niet mee op het podium als het erop aan komt in Kiev. Is de aap genoeg? We zullen het zien.quote:Op maandag 27 februari 2017 13:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Genegeerd? Ik heb de indruk dat Italië live niet altijd goed uit de verf komt. Zoals vorig jaar en in 2012, dat was op de band echt 100x sterker dan live....
Ik maak me geen enkele zorgen. Dit is één van de beste nummers van 2017 tot nu toe. En dit nummer heeft de potentie om de grootste Italiaanstalige hit in Europa te worden sinds het tijdperk van Eros Ramazotti en Laura Pausini.quote:Op zondag 5 maart 2017 00:44 schreef Sk00p het volgende:
[..]
Ja dus dat is wat ik bedoelde. Live komt het net niet over. Dit nummer was live weer wel goed, maar het was goed vanwege het orkest wat er extra bij was. Die mogen waarschijnlijk niet mee op het podium als het erop aan komt in Kiev. Is de aap genoeg? We zullen het zien.
Ja. Als je eenmaal door het deuntje gevangen bent (was hier bij mij na de live versie, nog niet helemáál na de eerste keer kijken van de echte clip maar toen viel het al wel goed) wil je het daarna meer en meer.quote:Op zondag 5 maart 2017 00:55 schreef Elfletterig het volgende:
En het heeft de prettige eigenschap dat je het steeds opnieuw wilt horen; het verveelt geen moment.
Al zou Francesco het nummer in het Engels zingen (wat hij absoluut niet moet doen). Dan zou nog steeds alle Henk en Ingrids in Europa (zon 95% vd bevolking) de aap niet snappen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 22:37 schreef Soof123 het volgende:
Ik ben echt heel benieuwd of ze die aap in de performance laten. Volgens mij weten de meesten hier wel dat de aap wel passend is bij de tekst, maar ik denk dat mensen die het voor het eerst zien het echt niet gaan begrijpen. De meesten zullen geen Italiaans spreken en niet de moeite nemen om de vertaling op te zoeken. Ik liet dit lied gisteren aan m'n ouders luisteren en die vonden het helemaal niks, vooral niet vanwege de 'vreemde man met de snor' en de aap. Zij drukten er meteen de stempel op dat het nogal een 'fout' nummer is. En hoewel ik het totaal niet met ze eens bent, snap ik op zich wel dat mensen in eerste instantie zo denken.
Leuk die parodieënquote:Op dinsdag 14 maart 2017 00:55 schreef Elfletterig het volgende:
Er zijn zelfs al allerlei parodieën op dit liedje te vinden op YouTube. Nu is mijn Italiaans wat verwaterd, maar om een indruk te geven:
Al 1,3 miljoen views.
Ruim 1,1 miljoen views...
Of deze cover, door een stel kinderen:
2,1 miljoen views...
Als dit nummer - het origineel dan - het Songfestival niet wint, vreet ik mijn hoed op.
vind ik ookquote:
Ik hoop het absoluut, maar in een veld als 2 jaar terug zou dit toch slechts één van de vele favorieten zijn geweest, en daarom ben ik er zo ruim voor de repetities nog lang niet van overtuigd.quote:
een winnaar van het songfestival, waar moet dat aan voldoen het moet catchy zijn, vrolijk of tenminste moet het een andere emotie hebben, leuk om naar te kijkenquote:Op zaterdag 18 maart 2017 13:09 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik hoop het absoluut, maar in een veld als 2 jaar terug zou dit toch slechts één van de vele favorieten zijn geweest, en daarom ben ik er zo ruim voor de repetities nog lang niet van overtuigd.
Ik vergelijk ook Italië met Noorwegen in 2009. Al voordat de Noorse voorrondes begonnen, sprak men al dat Fairytales een favoriet kan worden. Het wás catchy, vrolijk en straalde al winnaar uit.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 13:09 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik hoop het absoluut, maar in een veld als 2 jaar terug zou dit toch slechts één van de vele favorieten zijn geweest, en daarom ben ik er zo ruim voor de repetities nog lang niet van overtuigd.
quote:
Ik willutquote:Op zaterdag 18 maart 2017 18:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Begrijpelijk dat het intro is ingekort. De knip na het eerste refrein is een tikkeltje abrupt, maar verder is het nummer gelukkig prima in stand gebleven.
Winnaar Songfestival 2017, geen twijfel mogelijk.
Ja. Ik kan de eigenzinnigheid wel waarderen, maar het nummer komt mij niet hoger dan de 19e plaats van de 43. Dat is wel nog altijd 13 plaatsen hoger dan Nederland...quote:
Echt, #hoedan. Oké, ik geef toe, zonder dat malle dansje en die aap begin ik het lied al wat te waarderen voor wat het is. Gast lijkt me sympathiek en ik gun hem de winst en als het ESF volgend jaar in Rome is gaan we er gewoon met z'n allen citytrippend naartoe. Capiche?quote:Op vrijdag 17 maart 2017 19:50 schreef Greys het volgende:
Zijn originele clip staat op 61 MILJOEN Views
Fair enough! Het moet ook zeg maar wel je ding zijn.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 18:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja. Ik kan de eigenzinnigheid wel waarderen, maar het nummer komt mij niet hoger dan de 19e plaats van de 43. Dat is wel nog altijd 13 plaatsen hoger dan Nederland...
63 miljoen inmiddels. Hij haalt denk ik de 100 miljoen vóór het ESFquote:Op zaterdag 18 maart 2017 19:12 schreef Cee het volgende:
[..]
Echt, #hoedan. Oké, ik geef toe, zonder dat malle dansje en die aap begin ik het lied al wat te waarderen voor wat het is. Gast lijkt me sympathiek en ik gun hem de winst en als het ESF volgend jaar in Rome is gaan we er gewoon met z'n allen citytrippend naartoe. Capiche?
Echt gehele liedjes of alleen snippets?quote:Op zaterdag 18 maart 2017 19:19 schreef Cee het volgende:
Is er ergens een youtube linkje met alle inzendingen back-to-back in z'n geheel? Ik wil er eens goed voor gaan zitten en kijken waar die gorilla en O'G3NE tegen op moeten boksen.
De hele liedjes. Heb wel snippets overzichten gezien maar ik wil ze allemaal zien zonder ze steeds los op te zoeken. Ben lui vandaag.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 19:21 schreef luchtverkeersleider het volgende:
[..]
Echt gehele liedjes of alleen snippets?
Dit intoetsen bij Youtube: eurovision 2017 all songs.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 19:22 schreef Cee het volgende:
[..]
De hele liedjes. Heb wel snippets overzichten gezien maar ik wil ze allemaal zien zonder ze steeds los op te zoeken. Ben lui vandaag.
Dank je!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 19:24 schreef luchtverkeersleider het volgende:
[..]
Dit intoetsen bij Youtube: eurovision 2017 all songs.
En bij de 3e video heb je alle 43 de liedjes achter elkaar. Gewoon een afspeellijst dus.
De link die ik hier eerst geplakt had, werkt helaas niet
Noooooooo, verman je Cee, geef je er niet aan over!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 21:56 schreef Cee het volgende:
Omg het kwartje begint te vallen hier in casa Cee.
quote:Op zaterdag 18 maart 2017 21:56 schreef Cee het volgende:
Omg het kwartje begint te vallen hier in casa Cee.
Je bent niet alleen!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 22:06 schreef Fascination het volgende:
[..]
Noooooooo, verman je Cee, geef je er niet aan over!
Ik ben net klaar met het kijken van aaallllllle inzendingen van dit jaar en was zowat murw gebonkt met al die dertien-in-een-dozijn dancedreuntjes en toen kwam ten lange leste als 40e nummer dit voorbij en dacht ik OH GODZIJDANK, EEN GITAAR.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 22:09 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Wat deed het 'm, de foute snor, de dansende aap, het verhaal?
Ik doe mijn best.quote:
Ah. Dat kan ook natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 22:26 schreef Cee het volgende:
[..]
Ik ben net klaar met het kijken van aaallllllle inzendingen van dit jaar en was zowat murw gebonkt met al die dertien-in-een-dozijn dancedreuntjes en toen kwam ten lange leste als 40e nummer dit voorbij en dacht ik OH GODZIJDANK, EEN GITAAR.
Dit is een briljante samenvatting van het enthousiasme dat het opwekt.quote:
Cee wat doe je..quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:07 schreef Cee het volgende:
[..]
Zoals ik eerder zei, ik begin het te begrijpen.
Ik wil niet.
Daar word je toch ubervrolijk vanquote:
Je kunt nu nog zonder gezichtsverlies je mening bijstellenquote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:07 schreef Cee het volgende:
[..]
Ik wil niet.
Doe de macarena.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:09 schreef Greys het volgende:
Francessssco legt ons zelf even de danspassen uit, opdat wij allen correct meehupsen straks in mei.
Ik denk er nog even over na.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je kunt nu nog zonder gezichtsverlies je mening bijstellen
"Don't you just wanna be part of that orchestra when they go OLÉÉÉ"quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:07 schreef Cee het volgende:
[..]
Ik wil niet.
quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:13 schreef Greys het volgende:
[..]
"Don't you just wanna be part of that orchestra when they go OLÉÉÉ"
You do, Cee. You dó.
quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:13 schreef Greys het volgende:
[..]
You do, Cee. You dó.
En dat is exáct waarom het nu al een winnaar is. Of ie nou wint of niet. Er worden belachelijk veel mensen blij van.quote:
Ik weet niet of je ooit IT hebt gezien van Stephen King maar je klinkt nu net als de clown die onschuldige kinderen in het riool probeert te lokken.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:13 schreef Greys het volgende:
[..]
You do, Cee. You dó.
'Do you want a balloooooon?'quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:16 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je ooit IT hebt gezien van Stephen King maar je klinkt nu net als de clown die onschuldige kinderen in het riool probeert te lokken.
BLACKBIRD, BLACKBIRD, DON'T SING FOR ME..quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:14 schreef Cee het volgende:
[..]
Komt Greys ook nog eens aanzetten met d'r clipjesspam.
GREYS STOP DAARMEE.
They all float, DOWN HERE!quote:
Neh. Gewoon Italiaans houden joh. Als er een taal is die iedereen mooi vindt...quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:18 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik Francesco Gabbani was, zou ik trouwens alvast een Engelstalige versie van het nummer voorbereiden. Goede Engelstalige tekstschrijver zoeken en snel de studio in....
Ik ben met Baukje in een heerlijk hotel in Rome geweest dat een omgebouwd klooster is. Verder een modern hotel maar in de oude kapel komen nog éckte nonnen. Als je in de binnentuin zit te ontbijten komen ze vriendelijk voorbij schuifelen op weg naar het onaangetaste oude kapelletje dat ín het hotel zit.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:14 schreef Cee het volgende:
[..]
Komt Greys ook nog eens aanzetten met d'r clipjesspam.
GREYS STOP DAARMEE.
Oh die blijft voorlopig nog op 1 hoor, meneer Gorilla moet eerst nog wat liedjes voorbij stevenen voordat ie de top van mijn lijst bereikt.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:16 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
BLACKBIRD, BLACKBIRD, DON'T SING FOR ME..
Focus je op je favoriet Cee, resist!
quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:16 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je ooit IT hebt gezien van Stephen King maar je klinkt nu net als de clown die onschuldige kinderen in het riool probeert te lokken.
Ik bedoel niet in plaats van de inzending, maar gewoon als extraatje. Net zoals Nicole destijds Ein Bisschen Frieden ook in het Nederlands opnam. En Teach-In deed dat ook met Ding A Dong, in het Engels.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:19 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Neh. Gewoon Italiaans houden joh. Als er een taal is die iedereen mooi vindt...
Als de eigenaar van het hotel de andere helft van Flamman & Abraxas is zou het helemaal fantastisch zijn.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:20 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik ben met Baukje in een heerlijk hotel in Rome geweest dat een omgebouwd klooster is. Verder een modern hotel maar in de oude kapel komen nog éckte nonnen. Als je in de binnentuin zit te ontbijten komen ze vriendelijk voorbij schuifelen op weg naar het onaangetaste oude kapelletje dat ín het hotel zit.
Rome 2018, wij, daar.
SO VERY SISTER ACT!
Ik quote 'm te laat, maar ik zag dat van die puppy!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:20 schreef Cee het volgende:
[..]
Oh die blijft voorlopig nog op 1 hoor, meneer Gorilla moet eerst nog wat liedjes voorbij stevenen voordat ie de top van mijn lijst bereikt.
Oooh. Dan ist goed.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik bedoel niet in plaats van de inzending, maar gewoon als extraatje. Net zoals Nicole destijds Ein Bisschen Frieden ook in het Nederlands opnam. En Teach-In deed dat ook met Ding A Dong, in het Engels.
Ja hij paste niet meer in m'n post, dat puppy slachten moet hij doen om niet op 1 te komen maar het sloeg nergens meer op en ik wist niet meer wat ik zelf bedoelde.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:22 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Ik quote 'm te laat, maar ik zag dat van die puppy!
Stiekem gewoon een beetje verdorven jij.
quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:21 schreef Cee het volgende:
[..]
Als de eigenaar van het hotel de andere helft van Flamman & Abraxas is zou het helemaal fantastisch zijn.
Krijgen we dan een Tosti Cotugno van ze?quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:25 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik denk dat ons ontbijt geserveerd gaat worden door Il Volo.
Heeft er iemand een droog broekje voor mequote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:28 schreef Cee het volgende:
[..]
Krijgen we dan een Tosti Cotugno van ze?
Incontinente 1990!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:30 schreef Greys het volgende:
[..]
Heeft er iemand een droog broekje voor me
IK VIND HET NOG STEEDS GOEDquote:
Het stond er echt alsof hij een puppy moest slachten om bij jou op een te komen.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:25 schreef Cee het volgende:
[..]
Ja hij paste niet meer in m'n post, dat puppy slachten moet hij doen om niet op 1 te komen maar het sloeg nergens meer op en ik wist niet meer wat ik zelf bedoelde.
Het is laat.
wtf doe normaal puppy slachten wat denk jij wel niet das toch zielig wtfquote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:36 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Het stond er echt alsof hij een puppy moest slachten om bij jou op een te komen.
Ja dat dus, ik typte het, postte het, las het na (proofreading, ik doe het NA publicatie ) en toen dacht ik 'hmm, dit klopt niet.'quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:36 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Het stond er echt alsof hij een puppy moest slachten om bij jou op een te komen.
Niet? Oh. Nou.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:36 schreef Nexum het volgende:
[..]
wtf doe normaal puppy slachten wat denk jij wel niet das toch zielig wtf
OMG JIJ BENT ECHT BRUUTquote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:38 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Niet? Oh. Nou.
Dan ga ik wel een andere hobby zoeken.
joh ik weet toch ook wel dat je niet echt puppy slacht ik ben toch geen megoolquote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:41 schreef ijs_beer het volgende:
Volgens mij ontgaat het hier iemand dat ik totaal niet serieus ben.
Ik ben een beetje gaar geworden van het clipjeskijken, in combinatie met zaterdagavondmeligheid, dan gebeurt dit.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:41 schreef Greys het volgende:
We worden wel lekker hyper en hysterisch van dit nummer
JAAAA GREYS KOM DANSENquote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:41 schreef Greys het volgende:
We worden wel lekker hyper en hysterisch van dit nummer
fijn.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:43 schreef Nexum het volgende:
[..]
joh ik weet toch ook wel dat je niet echt puppy slacht ik ben toch geen megool
*Nonnenjurk aantrekt*quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:44 schreef Nexum het volgende:
[..]
JAAAA GREYS KOM DANSEN
LEZIONI DI NIRVANA
CE IL BUDDHA I FILA INIDANA
PER TUTTI UN ORA DARIA DI LGORIA ALEEEEE
Not today satan.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:45 schreef Nexum het volgende:
yo beter gaan jullie me video kijken en delen overal ik wil honderden views en abbonees
wat is nog meer een goed dansnummer dit jaar ff denkenquote:
is dat een bianca referencequote:
Start your engines!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:47 schreef Nexum het volgende:
[..]
is dat een bianca reference
want dan ben je me held wij gaan samen trouwen en babys maken
AND MAY THE BEST WOMAN.....quote:
sorry lieverd ik ben altijd heel druk en melig in de avondquote:
WIN!quote:
how in thequote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:56 schreef Cee het volgende:
[..]
WIN!
And remember. If you can't love yourself...
(dit zou ook mooi in het nummer van Francesco passen).
Can I get an a-men up in heeeyyaaa.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:56 schreef Nexum het volgende:
[..]
how in the
HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL
you gonna love somebody else
Buona Serata!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:58 schreef Nexum het volgende:
oke maar gabbies ik ga project runway kijken op me ipad dus ik ga me laptop afsluiten
dit was erg gezellig
TOEDELS DE GROETEN HEB EEN FIJNE AVOND
Die is ook leuk, word ik ook vrolijk van.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 23:49 schreef Nexum het volgende:
OHOHOHOHHOHOHO
WE LOST AND WE FOUND OUR VERONNANANA
OHOHOHOHOHOHOHHOHOHOHOHOHO O O O O OO OHHHHH
Gebrek aan smaak is dus aangeboren....quote:Op zondag 19 maart 2017 17:18 schreef Cyan9 het volgende:
Dus, ik liet vandaag alle nummers aan m'n moeder horen. Qua smaak zijn we het lang niet altijd eens, dus ik had verwacht dat zij het nummer van Italië wel zou kunnen waarderen. Maar nee, ze vindt het helemaal niks, en kan er niet bij dat dit de favoriet is om te winnen.
Waarschijnlijk zit het in de genen.
Ik heb een veel leukere smaak. Puh!quote:Op maandag 20 maart 2017 15:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Gebrek aan smaak is dus aangeboren....
Ik vind Amen eigenlijk ook nog leuker dan Occidentali's Karma, maar wat een bizar aantal views haalt hij met het ESF-nummer zegquote:Op maandag 20 maart 2017 18:25 schreef Elfletterig het volgende:
Het is eigenlijk een opvallend verhaal, deze man. Hij is al 34, maar hij is pas vorig jaar doorgebroken toen hij aan het San Remo-festival deelnam. Tot die tijd deed zijn muziek nauwelijks iets. Vorig jaar won hij met het nummer "Amen" in de categorie nieuwkomer, het verhaal van dit jaar kennen we.
Inmiddels 67 miljoenquote:Op maandag 20 maart 2017 18:16 schreef Greys het volgende:
65 miljoen
Miljoen per dag erbij gemiddeld.
Goede karma waarschijnlijk.quote:
quote:Op donderdag 30 maart 2017 21:59 schreef Greys het volgende:
[..]
77 miljoen nu, miljoen per dag nog steeds op schema.
Je hebt wel een beetje een gifjesfase, is het niet?quote:
Sorryquote:Op vrijdag 31 maart 2017 13:48 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Je hebt wel een beetje een gifjesfase, is het niet?
Dank je, wat een leuk optreden.quote:Op maandag 3 april 2017 00:25 schreef grazz het volgende:
Ik moet slapen maar wilde dit toch heel graag zien
https://twitter.com/bbroyston/status/848660886529159168
Een ander land. Welke weet ik nog niet, maar ik denk dat Italië 'last' gaat krijgen van de eigen taal waarin het wordt gezongen, te hoge verwachtingen, de aap en het feit dat ze alleen in de finale te zien zijn.quote:Op maandag 3 april 2017 00:48 schreef Elfletterig het volgende:
Is er nog iemand die denkt dat een ander land dan Italië het Songfestival wint?
Poll: Wie wint het Songfestival?
• Italië
• Een ander land
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Ja het heeft eigenlijk alleen maar voordelen Het is Italië gegund, het is Francesco gegund, het is geen straf om het op de radio te horen eventueel (itt Oekraïne vorig jaar), we zijn weer even van het Oostblokfeestje-gelul af met de huidige voorspelde top 5, je wordt vrolijk van het lied, Italië kan prima een goed esf organiseren volgend jaar en voor degenen die er geen gaan is het geweldig om daar te zijn.quote:Op maandag 3 april 2017 09:15 schreef TheVulture het volgende:
En ik hoop het verder omdat ik een tripje naar Milaan of Turijn wel zie zitten
haha, vind je Salvador soms leukquote:Op maandag 3 april 2017 10:18 schreef Greys het volgende:
Ik wil persoonlijk liever dat Portugal wint maar een beetje realistisch gezien gun ik het Italië. Aleee.
Niet knap, wel lekker eigenzinnig/interessant.quote:Op maandag 3 april 2017 10:29 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
haha, vind je Salvador soms leuk
juist dat vind ik ookquote:Op maandag 3 april 2017 12:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Niet knap, wel lekker eigenzinnig/interessant.
Zelfde geldt voor Francesco eigenlijk, want die is (vind ik...) alles behalve knap en tóch leuk door zijn persoonlijkheid en charisma.
Heb jij net een Facebookpost van mij geliked toevallig op de ESCtoday pagina?quote:Op maandag 3 april 2017 12:53 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
juist dat vind ik ook
Ilinca en Alex, Francesco en die van noorwegen Jowst hebben voor mij de leukste persoonlijkheid, humor en charisma
maar dat is mijn persoonlijke mening en daar mag je het niet mee eens zijn hoor
, ik zit niet eens op Facebookquote:Op maandag 3 april 2017 13:17 schreef Greys het volgende:
[..]
Heb jij net een Facebookpost van mij geliked toevallig op de ESCtoday pagina?
hahaquote:Op maandag 3 april 2017 13:28 schreef Greys het volgende:
[..]
Ah oke, het was een jongeman die Nicky heet, toeval.
Ik was het ook nietquote:Op maandag 3 april 2017 13:28 schreef Greys het volgende:
[..]
Ah oke, het was een jongeman die Nicky heet, toeval.
Ik had toevallig vandaag ook gepost 😌😄quote:Op maandag 3 april 2017 13:17 schreef Greys het volgende:
[..]
Heb jij net een Facebookpost van mij geliked toevallig op de ESCtoday pagina?
Omdat we eerst veertienhonderd meer die andere versie hebben gehoordquote:Op dinsdag 4 april 2017 00:14 schreef TheVulture het volgende:
Dat knipje in de ESF-versie blijft wel een beetje vreemd klinken trouwens
Nog een paar keer luisteren, de live versie dan. Dan fluit je het de komende weken zonder dat je het wilt. Come to the gorilla sidequote:Op dinsdag 4 april 2017 01:06 schreef Nattekat het volgende:
Ook maar even opgezocht... kom er niet eens helemaal doorheen
Bij liedjes als Euphoria, Only Teardrops en Heroes was er meteen die klik. Ook Rusland vorig jaar was
quote:Op dinsdag 4 april 2017 12:23 schreef Momo... het volgende:
Ik heb dit nummer al 100 keer beluisterd Normaal doe ik dat echt niet zo veel met songfestival nummers.
Eerste keer - ok
Tweede keer - wel catchy
Derde keer - leuk zeg
Vijfde keer - Namaste ALEEEEE
Dat niet, maar ik kan niet helemaal stil zitten bij dit nummer. Schouders mee met de beat.quote:Op dinsdag 4 april 2017 12:29 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik gooi ook m'n arm erbij in de lucht enzo bij ALEEEEEE, jij?
quote:Op dinsdag 4 april 2017 12:23 schreef Momo... het volgende:
Ik heb dit nummer al 100 keer beluisterd Normaal doe ik dat echt niet zo veel met songfestival nummers.
Eerste keer - ok
Tweede keer - wel catchy
Derde keer - leuk zeg
Vijfde keer - Namaste ALEEEEE
Mani Smit...quote:Op zaterdag 8 april 2017 11:58 schreef Mani89 het volgende:
Italie gaat winnen, dat kan niet meer fout!
Dit zou nog wel eens bekende quote kunnen worden.
Dus je laat je persoonlijke smaak afhangen van wat anderen van iets vinden. Nooit doen.quote:Op zondag 9 april 2017 11:18 schreef TheVoice4ever het volgende:
als het niet zo overhyped was, vond ik het nog leuk, maar ik hou niet overhypte acts
Hm, ik zou prima kunnen leven met het idee dat Italië niet wint maar Zweden als winnaar zou wel een enorme eenheidsworst zijn dan. Meh.quote:Op zondag 9 april 2017 11:09 schreef Nexum het volgende:
Het wint niet.
Zweden wint.
byeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet meerquote:Op zondag 9 april 2017 11:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Hm, ik zou prima kunnen leven met het idee dat Italië niet wint maar Zweden als winnaar zou wel een enorme eenheidsworst zijn dan. Meh.
Get your fact straightquote:Op zondag 9 april 2017 11:29 schreef Nattekat het volgende:
Italië heeft een paar jaar geleden gewonnen met baardmevrouw en dat zeiknummer.
, ik wil niet iets supporten wat bv te populair is, alleen als het terecht is, en ik vond Francesco niet supergoed gisteravond, en een beetje te veel Michael Jackson moves, en dan dat handgebaar bij het woordje sex appeal omgquote:Op zondag 9 april 2017 11:26 schreef Greys het volgende:
[..]
Dus je laat je persoonlijke smaak afhangen van wat anderen van iets vinden. Nooit doen.
Dat was Oostenrijk halve idiootquote:Op zondag 9 april 2017 11:29 schreef Nattekat het volgende:
Italië heeft een paar jaar geleden gewonnen met baardmevrouw en dat zeiknummer.
Niet iedereen is een ESF-goeroe, geen reden om iemand idioot te noemenquote:
Moet je niet zo serieus opvatten, ik zeg idioot tegen bijna iedereenquote:Op zondag 9 april 2017 12:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niet iedereen is een ESF-goeroe, geen reden om iemand idioot te noemen
Niet iedereen is een ESF-goeroe die daar zo doorheen priktquote:Op zondag 9 april 2017 12:25 schreef Nexum het volgende:
[..]
Moet je niet zo serieus opvatten, ik zeg idioot tegen bijna iedereen
Het is niet overhyped. Het is populair omdat het goed is.quote:Op zondag 9 april 2017 11:18 schreef TheVoice4ever het volgende:
als het niet zo overhyped was, vond ik het nog leuk, maar ik hou niet overhypte acts
Zweden gaat hoog eindigen en ik gun ze dat van harte, gezien de moeite die ze elk jaar weer doen. Robin Bengtsson was onmiddellijk mijn favoriet in de voorrondes. Het liedje is instant catchy en daarmee uitermate geschikt om de tv-kijker in 3 minuten in te pakken.quote:Op zondag 9 april 2017 11:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Hm, ik zou prima kunnen leven met het idee dat Italië niet wint maar Zweden als winnaar zou wel een enorme eenheidsworst zijn dan. Meh.
dat vind ik ook, dat van gisteravond klonk niet echt geweldig, die dansmoves was gewoon een beetje Michael Jackson nadoen, maar zonde van die gorilla, dat ie niet meekwam naar EIC , want die maakt voor mij wel de show en wat ik juist leuk vind aan de performancequote:Op zondag 9 april 2017 19:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is niet overhyped. Het is populair omdat het goed is.
Het zwakke punt van Italië is trouwens de live-zang. Het valt me op dat Gabbani het nummer live in een lagere toonsoort zingt dan de studioversie. Sowieso is zijn live-zang niet al te denderend.
Maar ik denk dat het nummer desondanks overeind blijft.
Ik denk dat de dames van Ogene echt een voorbeeld aan Gabbani kunnen nemen. Ogene is vocaal echt beduidend sterker, en toch is Gabbani veel beter en heeft hij een veel grotere kans op de winst. Met name doordat hij wel een heel sterk nummer heeft die een groot publiek aan zal spreken en zijn performance is zoveel beter. Ik denk echt dat Occidentali's Karma de zomerhit van 2017 kan wordenquote:Op zondag 9 april 2017 19:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is niet overhyped. Het is populair omdat het goed is.
Het zwakke punt van Italië is trouwens de live-zang. Het valt me op dat Gabbani het nummer live in een lagere toonsoort zingt dan de studioversie. Sowieso is zijn live-zang niet al te denderend.
Maar ik denk dat het nummer desondanks overeind blijft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |