Ik had het over de linkse partijen daar reken ik DENK eigenlijk niet toe. Ik weet niet eens of ze links of rechts zijn. En ja als 43% van de allochtonen op de PVDA stemt/stemde dan is die allochtone stem een behoorlijk deel van hun bestaansrecht. Je ziet wel hoe laag ze in de peilingen staan mede doordat de geïmporteerde stem hun de rug toekeert.quote:Op maandag 6 februari 2017 15:14 schreef freako het volgende:
Dit:
[..]
en dit
[..]
zijn nogal in tegenspraak met elkaar.
De halvering van de PvdA en de steun voor DENK zijn beide ongeveer 20 procentpunten. Het eerste is volgens jou "een groot deel van hun bestaansrecht", het tweede is "te klein om iets te betekenen".
Wat is het nou?
Goede postquote:Op maandag 6 februari 2017 10:35 schreef freako het volgende:
Leuk, kunnen we daar een beetje mee gaan rekenen.
Aantal Turken/Marokkanen met Nederlands paspoort is 630.000 volgens deze bron: http://www.republiekalloc(...)onen-er-in-nederland
Laten er daar eens 450.000 meerderjarig van zijn (want waarschijnlijk een redelijk jonge bevolkingsopbouw).
Opkomst onder allochtonen is altijd laag, volgens mij 50% in 2012. Gaan we uit van 60%, dan zijn dat 270.000 stemmen van kiezers van Turkse en Marokkaanse afkomst. Als daarvan ~40% DENK stemt, zijn dat 108.000 stemmen. Dat is (uitgaande van de kiesdeler in 2012) 1,7x de kiesdeler. De Nederlandse restzetelverdeling werkt in het voordeel van grotere partijen, dus dat is hoogstwaarschijnlijk 1 zetel voor DENK. Bij wind mee misschien een tweede zetel.
De allochtone stem was blijkbaar goed voor hooguit als het meezat een zetel of 2-3 zoals Freako al heeft voorgerekend.quote:Op maandag 6 februari 2017 15:31 schreef .Alektorophobia. het volgende:
[..]
Ik had het over de linkse partijen daar reken ik DENK eigenlijk niet toe. Ik weet niet eens of ze links of rechts zijn. En ja als 43% van de allochtonen op de PVDA stemt/stemde dan is die allochtone stem een behoorlijk deel van hun bestaansrecht. Je ziet wel hoe laag ze in de peilingen staan mede doordat de geïmporteerde stem hun de rug toekeert.
rond de 15 zetels is zeker haalbaar voor ze, daar hebben ze al die jaren wel vaker op gestaan. En nu kun je daarmee ineens derde partij zijn...... ligt meer aan de restquote:Op zondag 5 februari 2017 10:42 schreef 99.999 het volgende:
Ik blijf lachen om al die peilers die van GroenLinks de derde partij van Nederland maken
Zeker haalbaar vind ik erg optimistisch. Meer dan tien zetels bij de daadwerkelijke verkiezingen zou al een prestatie van formaat zijn van Klaver. Maar bij de Hond stijgen ze al een tijdje, nu al naar 17 zetels. Zou het leuk vinden maar geloof er niks vanquote:Op maandag 6 februari 2017 17:18 schreef rubbereend het volgende:
[..]
rond de 15 zetels is zeker haalbaar voor ze, daar hebben ze al die jaren wel vaker op gestaan. En nu kun je daarmee ineens derde partij zijn...... ligt meer aan de rest
Zal wel gewoon kloppen; boel mensen die net zoals jij vanwege die hype even achter hem aanlopen. Is vooral de vraag of men hem niet alweer zat is tegen de tijd dat er gestemd zal worden.quote:Op maandag 6 februari 2017 18:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeker haalbaar vind ik erg optimistisch. Meer dan tien zetels bij de daadwerkelijke verkiezingen zou al een prestatie van formaat zijn van Klaver. Maar bij de Hond stijgen ze al een tijdje, nu al naar 17 zetels. Zou het leuk vinden maar geloof er niks van
Mwah, waarom niet? Normaal gesproken verliezen ze uiteindelijk altijd wat zeteltjes aan de grootste partij op links, maar nu die er niet is.. Derde partij is wel wat optimistisch ja, misschien gaat de Hond er vanuit dat Klaver een nieuwe kiezersgroep aanspreekt ala Obama? Dat zie ik nou ook weer niet echt gebeuren.quote:Op maandag 6 februari 2017 18:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zeker haalbaar vind ik erg optimistisch. Meer dan tien zetels bij de daadwerkelijke verkiezingen zou al een prestatie van formaat zijn van Klaver. Maar bij de Hond stijgen ze al een tijdje, nu al naar 17 zetels. Zou het leuk vinden maar geloof er niks van
Monsterzege voor de PVV gaat het worden. PVV ligt goed bij Surinamers, Nederlanders en Oost Europese migranten (Polen hebben niet zo veel met Moslims).quote:
Voor een deel klopt dit, maar als de opkomst laag is betekent dat meestal tegenvallende resultaten voor de PVV (en SP ook, zeg maar de proteststemmers). Wie weet is het dit keer anders.quote:Op maandag 6 februari 2017 22:50 schreef Nintex het volgende:
[..]
Volgens mij gaat vooral de opkomst bepalen wie er wint. Lage opkomst is winst PVV + grote gevestigde partijen (VVD, CDA en toch PvdA of GroenLinks). Hoge opkomst is meer kiezers voor Denk, GeenPeil, Piratenpartij, Groenlinks etc. . Echter gaan de partijen waar iedereen 'strategisch' of 'ik weet het niet' op stemt (D66 bijv.) daardoor onderuit.
Volgens mij zijn het vooral kiezers van PVV die niet komen opdagenquote:Op maandag 6 februari 2017 22:50 schreef Nintex het volgende:
[..]
Monsterzege voor de PVV gaat het worden. PVV ligt goed bij Surinamers, Nederlanders en Oost Europese migranten (Polen hebben niet zo veel met Moslims).
Volgens mij gaat vooral de opkomst bepalen wie er wint. Lage opkomst is winst PVV + grote gevestigde partijen (VVD, CDA en toch PvdA of GroenLinks). Hoge opkomst is meer kiezers voor Denk, GeenPeil, Piratenpartij, Groenlinks etc. . Echter gaan de partijen waar iedereen 'strategisch' of 'ik weet het niet' op stemt (D66 bijv.) daardoor onderuit.
Stabiele coalitie met een ruime meerderheid.quote:Op maandag 13 februari 2017 10:56 schreef Braindead2000 het volgende:
De VVD is inmiddels ook niet zo onmisbaar meer. CDA/D66/GL/CU/PVDA/SP hebben samen 76 zetels volgens Maurice.
Oke, een 5 partijen-coalitie van VVD/GL/CDA/PVDA/D66 heeft een grotere meerderheid maar is dat nou zo stabiel?quote:Op maandag 13 februari 2017 11:02 schreef eriksd het volgende:
[..]
Stabiele coalitie met een ruime meerderheid.
Alleen De Hond? Andere peilers verschillen weliswaar maar ook daar kom je op dezelfde coalities uit.quote:Op maandag 13 februari 2017 11:25 schreef 99.999 het volgende:
De Hond zit er over het algemeen in deze fase zeer ver naast.
Al zie je dat ze al een beetje een beweging naar een wat realistischer scenario maken.
Alle peilingen maar De Hond heeft met gestuurde peilingen zelf 'nieuws' maken natuurlijk wel tot een kunst verheven.quote:Op maandag 13 februari 2017 11:36 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Alleen De Hond? Andere peilers verschillen weliswaar maar ook daar kom je op dezelfde coalities uit.
Of de zwevende kiezers zweven nog te veel. Er is werkelijk geen peil op te trekken. Mensen die twijfelen tussen SP, PVV en D66 bijvoorbeeld. Vervolgens krijg je de laatste dagen ook nog de strategische stemmers die rustig naar de grootste partijen huppelen omdat ze persoon B liever als premier zien dan persoon A. Terwijl ze eigenlijk wilden stemmen op persoon C.quote:Op maandag 13 februari 2017 11:25 schreef 99.999 het volgende:
De Hond zit er over het algemeen in deze fase zeer ver naast.
Al zie je dat ze al een beetje een beweging naar een wat realistischer scenario maken.
Dit zijn de peilingen en daar zult u het mee moeten doen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat kiezers straks massaal naar andere partijen overstappen.quote:Op maandag 13 februari 2017 11:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Alle peilingen maar De Hond heeft met gestuurde peilingen zelf 'nieuws' maken natuurlijk wel tot een kunst verheven.
De ervaring leert echter dat de uitslag straks amper zal lijken op de peilingen nu...quote:Op maandag 13 februari 2017 11:41 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dit zijn de peilingen en daar zult u het mee moeten doen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat kiezers straks massaal naar andere partijen overstappen.
Euh, jawel.quote:Op maandag 13 februari 2017 11:41 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dit zijn de peilingen en daar zult u het mee moeten doen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat kiezers straks massaal naar andere partijen overstappen.
Het kan maar het kan ook niet. Net zoals het balletje bij roulette in een rood vakje of een zwart vakje kan vallen. Maar dan ben je aan het gokken. Peilingen geven informatie. Waarom zou je geen gebruik maken van die informatie?quote:
Peilingen zitten er doorgaans flink naast, zo was het verschil tussen peiling en uitslag in 2012 soms wel 5 zetels. (o.a. het geval bij VVD en SP in de peiling van Maurice de Hond)quote:Op dinsdag 14 februari 2017 08:33 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Het kan maar het kan ook niet. Net zoals het balletje bij roulette in een rood vakje of een zwart vakje kan vallen. Maar dan ben je aan het gokken. Peilingen geven informatie. Waarom zou je geen gebruik maken van die informatie?
Dus je kiest ervoor om actuele informatie naast je neer te leggen en puur te gaan gokken?quote:Op dinsdag 14 februari 2017 10:24 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Peilingen zitten er doorgaans flink naast, zo was het verschil tussen peiling en uitslag in 2012 soms wel 5 zetels. (o.a. het geval bij VVD en SP in de peiling van Maurice de Hond)
Dat zijn zullen grote verschillen dat het bij het maken van een coalitie al kan oplopen tot 10 zetels verschil.
Je stemt toch normaal gesproken op de partij van je voorkeur, wat heeft dat met gokken te maken.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 10:28 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dus je kiest ervoor om actuele informatie naast je neer te leggen en puur te gaan gokken?
Ik bedoel bij het voorspellen van coalities. Ja, je hebt grote kans dat partijen nog stijgen, dalen of gelijk blijven maar dat maakt de informatie die we nu hebben niet waardeloos.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 10:40 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Je stemt toch normaal gesproken op de partij van je voorkeur, wat heeft dat met gokken te maken.
Bron: http://opiniepanel.eenvan(...)sprong_en_nadert_vvdquote:De volledige zetelverdeling is nu als volgt, in vergelijking met de zetelpeiling van 30 januari: VVD 23 (-1), PvdA 12 (-), PVV 26 (-5), CDA 18 (+1), SP 13 (-2), GL 15 (+1), D66 16 (-), CU 6 (-), SGP 4 (+1), PvdD 6 (+3), 50PLUS 10 (+2), VNL 0 (-), Piratenpartij 0 (-), DENK 1 (-). (De foutmarges per partij staan in onderstaande onderzoeksverantwoording.)
Boeiende, cq bizarre sprongen weer.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 13:54 schreef Angry_Bird het volgende:
Nieuwe peiling EenVandaag:
[..]
Bron: http://opiniepanel.eenvan(...)sprong_en_nadert_vvd
zwevende kiezers die landen? PVV had redelijk vaste basis en had weinig potentie bij zwevende kiezersquote:Op dinsdag 14 februari 2017 14:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Boeiende, cq bizarre sprongen weer.
bronquote:VVD 24 (+2)
PvdA 11 (+1)
PVV 27 (-8)
SP 11 (-3)
CDA 18 (+2)
D66 18 (+3)
CU 6
GL 16 (+1)
SGP 3
50P 9(-1)
PvdD 5(+2)
DENK1
FvD 1(+1)
Of de PVV werd teveel opgeklopt in de modellen. Hoe dan ook, ik geloof niet zo in al dat gepeilquote:Op dinsdag 14 februari 2017 17:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
zwevende kiezers die landen? PVV had redelijk vaste basis en had weinig potentie bij zwevende kiezers
De verdubbeling van de PvdD is erg bijzonder in elk geval.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 14:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Boeiende, cq bizarre sprongen weer.
Wie Anders?????quote:Op dinsdag 14 februari 2017 19:04 schreef Achterhoker het volgende:
Rutte zal wel weer premier worden.
Moet 'ie wel deelnemen aan debatten. Daar hebben VVD en PVV momenteel meer te verliezen dan te winnen.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 19:03 schreef rubbereend het volgende:
Wilders doet een Roemertje, maar ach, pas de debatten kunnen we er wat van zeggen.
Aan de andere kant kan het CDA zich nu beter op rechts positioneren tijden het RTL debat, al betwijfel ik of dit debat echt voor verschuivingen gaat zorgen (misschien wat op links). Het zal dus eerder op de laatste debatten aankomen, of zich de komende vier weken andere nieuwsontwikkelingen (politieke schandalen, aanslag) voordoen en of er nog strategisch gestemd gaat worden (wat weer van de peilingen af zal hangen).quote:Op woensdag 15 februari 2017 10:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Moet 'ie wel deelnemen aan debatten. Daar hebben VVD en PVV momenteel meer te verliezen dan te winnen.
twitter:JaapJansen twitterde op woensdag 15-02-2017 om 14:38:38Derde peiling waarin PVV tuimelt: bij I&O Research VVD grootste, gedeelde tweede plaats PVV en D66 (20 zetels) https://t.co/02jG30ccZo reageer retweet
Dit is wel de meest kansloze peiler van allemal als ik eerlijk mag zijn. Staat haaks op alle andere informatie.quote:Op woensdag 15 februari 2017 14:47 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:JaapJansen twitterde op woensdag 15-02-2017 om 14:38:38Derde peiling waarin PVV tuimelt: bij I&O Research VVD grootste, gedeelde tweede plaats PVV en D66 (20 zetels) https://t.co/02jG30ccZo reageer retweet
D66 even groot als de PVV
De photoshop lijkt toch flink tegen te werken voor Geert. Verrassend dat I&O met LISS aangeven dat de D66 hoogstaat en de PVV erg laagquote:Op woensdag 15 februari 2017 14:47 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:JaapJansen twitterde op woensdag 15-02-2017 om 14:38:38Derde peiling waarin PVV tuimelt: bij I&O Research VVD grootste, gedeelde tweede plaats PVV en D66 (20 zetels) https://t.co/02jG30ccZo reageer retweet
D66 even groot als de PVV
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |