Dmnquote:Op woensdag 13 februari 2019 08:50 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Het is al februari, sowieso een maand te laat.
Per 2 weken omhoog is wel wat veel, als je merkt niet meer te klimmen. Per 4 of 6 weken is realistischer. Je zou eens naar 531 kunnen kijken.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 16:47 schreef SuperVo het volgende:
Ik ben nu wel een beetje door mijn beginner gains heen, dus wil een schema maken met welk gewicht ik naar streef per week. Wat is gemiddeld een beetje een normale hoeveelheid gewicht die je per twee weken erbij zou kunnen pakken bij een aantal populaire oefeningen?
Voor hardlopen?quote:Op zaterdag 21 september 2019 15:08 schreef Parelhoofd het volgende:
Vraag voor vriendin die na het hardlopen (en op dagen dat er niet wordt hardgelopen) oefeningen wil doen om hele lichaam te trainen.
Oefeningen moeten gewoon thuis kunnen zonder poespas
Zat zelf te denken aan de volgende oefeningen:
-push ups
-squats
-leg raises
-abdominal cycle / crunch
-planken
-zijwaartsebeenhef / heupbrug
Nu lijkt het ons wel nuttig om wat simpele fitnessattributen er bij te kopen zoals:
-AB crunch machine (zon soort beugel)
- Kettlebell , kg?
-elastiek?
Zijn de bovenstaande oefeningen een beetje ok?
En zijn bovengenoemde attributen toevoeging?
Zou hier eens naar kijken danquote:Op zaterdag 21 september 2019 15:08 schreef Parelhoofd het volgende:
Vraag voor vriendin die na het hardlopen (en op dagen dat er niet wordt hardgelopen) oefeningen wil doen om hele lichaam te trainen.
Oefeningen moeten gewoon thuis kunnen zonder poespas
Zat zelf te denken aan de volgende oefeningen:
-push ups
-squats
-leg raises
-abdominal cycle / crunch
-planken
-zijwaartsebeenhef / heupbrug
Nu lijkt het ons wel nuttig om wat simpele fitnessattributen er bij te kopen zoals:
-AB crunch machine (zon soort beugel)
- Kettlebell , kg?
-elastiek?
Zijn de bovenstaande oefeningen een beetje ok?
En zijn bovengenoemde attributen toevoeging?
Bij zowel 1,2 als 3x in de week zal je ze prikkelen. Optimaal neigt richting de 2x in de week. Dus wat je nu doet is prima. En bench press mag je gerust mee tellen voor je triceps. Echter de rol van de biceps is maar klein. Tijdens het naar beneden begeleiden remt en stabiliseert hij de beweging slechts lichtelijk.quote:Op woensdag 6 november 2019 21:36 schreef Enix het volgende:
Ik hoor best vaak dat je spieren 2x in de week moet prikkelen om spiergroei te stimuleren. Nu vraag ik me af of deze regel op gaat wanneer je een splitschema hanteert. Zo doe ik bijv. in 1 week borst/schouders, rug/buik, benen, biceps/triceps waardoor je niet direct meerdere spiergroepen prikkelt in een week. Maar met bench press pak je bijvoorbeeld ook deels je biceps en triceps mee. Telt dat dan ook?
Thanks! Binnenkort ga ik 2-3 dagen in de week sporten. Denk je dat een fullbody schema dan meer resultaat geeft dan splitschema?quote:Op donderdag 7 november 2019 16:40 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Bij zowel 1,2 als 3x in de week zal je ze prikkelen. Optimaal neigt richting de 2x in de week. Dus wat je nu doet is prima. En bench press mag je gerust mee tellen voor je triceps. Echter de rol van de biceps is maar klein. Tijdens het naar beneden begeleiden remt en stabiliseert hij de beweging slechts lichtelijk.
Grootste resultaat zit in genoeg voeding en zwaar trainen. En met 3 dagen zou je nog prima een UBLB Split of een push pull kunnen uitvoeren waarbij je 3x per 14 dagen alles traint. Ga je ook wat meer richting de 2x per week norm die als 'optimaal' beschouwd wordt.quote:Op donderdag 7 november 2019 21:15 schreef Enix het volgende:
[..]
Thanks! Binnenkort ga ik 2-3 dagen in de week sporten. Denk je dat een fullbody schema dan meer resultaat geeft dan splitschema?
Wat is er mis met de spiegel om je progressie bij te houden?quote:Op zondag 5 januari 2020 15:48 schreef RickoKun het volgende:
Dikke vette kick.
Ik ga morgen maar weer aan de gang.
Wat zijn de betere gratis apps om je oefeningen en gewichten bij te houden?
Myfitnesspal nog steeds? Of Jefit?
Die onthoudt niet hoeveel gewicht je gesquat hebt.quote:Op maandag 6 januari 2020 11:34 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Wat is er mis met de spiegel om je progressie bij te houden?
Waarom wil je dat weten?quote:Op maandag 6 januari 2020 11:35 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Die onthoudt niet hoeveel gewicht je gesquat hebt.
Andere trainingsdoelen dan een strandlichaam wellicht. En een makkelijk geheugensteuntje.quote:
Jefit, absoluutquote:Op zondag 5 januari 2020 15:48 schreef RickoKun het volgende:
Dikke vette kick.
Wat is de reden dat je liever geen pen en een boekje gebruikt ?quote:Op zondag 5 januari 2020 15:48 schreef RickoKun het volgende:
Dikke vette kick.
De meeste beginnende vorm die ik ken is vanaf de muur, steeds een beetje verder van de muur weg met de voeten waardoor de zwaartekracht begint te werken.quote:Op maandag 6 januari 2020 21:53 schreef Pinuts het volgende:
Even advies gevraagd. Ik wil eindelijk push ups een echt gaan masteren (ja, ik ben slap). Momenteel kan ik ze alleen met de handen te ver naar voren geplaatst en de ellebogen naar buiten (Soort misvormde T).
Nu wil ik ze graag leren op de manier zoals ze echt moeten, in de pijl vorm. Alleen wat is beter om ze te oefenen, negatieve push ups (dus laten zakken maar niet omhoog komen) of vanaf de knieën? En hoe vaak raden jullie aan? 3x per week 15 minuten?
Misschien denk ik te simpel, want diefstal is bij ons geen issue, maar iemand die iets wil stelen wil dat snel doen en zo makkelijk mogelijk. Ik denk dat elk slot werkt, want een slot proberen te forceren duurt gewoon te lang voor snel & makkelijk.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 16:52 schreef gebrokenglas het volgende:
In de sportschool hier heb je voor je spullen van die kluisjes die je met een klein hangslotje moet afsluiten.
Echter, de kluisjes staan beneden in de voor iedereen vrij toegankelijke hal, de school (en de balie) is boven.
Misschien hangen er camera's maar dat was me niet opgevallen.
Omdat er dus geen directe toezicht is, is een goed slot belangrijk.
Ik heb nu een cijferslot zodat je niet tijdens het sporten met een sleutel zit te mieren die kwijt kan raken. Maar dat slot is een Master Lock, en die schijnen niet zo heel goed te zijn.
Wie heeft ervaring met een goed slot en kan me adviseren?
Virtuagymquote:Op zondag 5 januari 2020 15:48 schreef RickoKun het volgende:
Dikke vette kick.
Thanks bro!quote:
Omdat ik standaard al met een telefoon rondloop met muziek. Pen en papier deed ik jaren terug toen ik intensief bezig was. Vergat ik telkens die meuk mee te nemen naar het volgende station.quote:Op donderdag 16 januari 2020 10:33 schreef K44S het volgende:
[..]
Wat is de reden dat je liever geen pen en een boekje gebruikt ?
[..]
Het boeit niet zoveel. Dumbbels zijn dumbbels. Zorg gewoon voor dat het zwaar genoeg is voor jou.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 10:04 schreef LovePeaceHappy het volgende:
Ik wil graag een set Dumbbels halen. Kan een van jullie mij wat aanbevelen met een linkje als het kan.
Wat is je doel? Met 3000 kcal ben je inderdaad aan het bulken en zal je aankomen. 1600 kcal is (te) weinig voor de gemiddelde man.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 15:50 schreef Daarnaast het volgende:
Jongens ik ben nu 6 dagen per week aan het sporten. Voornamelijk zware compound oefeningen.
Hier een voorbeeld van een squat en ohp dag:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik at een tijdje rond de 3000kcal maar merkte eigenlijk dat ik alleen maar gewicht aankwam. Dat vond in raar, maar blijkbaar gaat mijn lichaam gewoon efficiënt om met energie ofzo.
Dus langzaam ben ik steeds minder gaan eten totdat ik gewichtsverlies zag. Dat was pas bij 1600-1700kcal.
Maar ik vraag me dus af of dat niet veel te weinig is met mijn manier van sporten?
Dat is toch een heel oud bericht?quote:Op donderdag 4 juni 2020 10:06 schreef K44S het volgende:
Effe onrust stoken, er is dus een kans dat de sportscholen later open gaan:https://www.nlactief.nl/a(...)pening-sportscholen/
Dit bericht is nog van voor het bericht dat het waarschijnlijk 1 juli zou gaan worden.quote:Op donderdag 4 juni 2020 10:06 schreef K44S het volgende:
Effe onrust stoken, er is dus een kans dat de sportscholen later open gaan:https://www.nlactief.nl/a(...)pening-sportscholen/
Ik vroeg me al af waarom ik er niet onrustig van werdquote:
quote:
oepsquote:Op donderdag 4 juni 2020 10:24 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Dit bericht is nog van voor het bericht dat het waarschijnlijk 1 juli zou gaan worden.
Genoeg op internet te vinden over deze powerfood, die inderdaad veel gebruikt wordt door sporters, fitnessers en ook bodybuilders.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 15:42 schreef Daarnaast het volgende:
Waarom is havermout zo populair onder sporters. Het lijkt qua voedingswaarde gewoon op brood.
@Daarnaast , heb je de vragen van @Pinuts al beantwoordt?quote:Op vrijdag 22 mei 2020 15:50 schreef Daarnaast het volgende:
Jongens ik ben nu 6 dagen per week aan het sporten. Voornamelijk zware compound oefeningen.
Hier een voorbeeld van een squat en ohp dag:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik at een tijdje rond de 3000kcal maar merkte eigenlijk dat ik alleen maar gewicht aankwam. Dat vond in raar, maar blijkbaar gaat mijn lichaam gewoon efficiënt om met energie ofzo.
Dus langzaam ben ik steeds minder gaan eten totdat ik gewichtsverlies zag. Dat was pas bij 1600-1700kcal.
Maar ik vraag me dus af of dat niet veel te weinig is met mijn manier van sporten?
Dank je voor de uitgebreide uitleg. Gelden al deze voordelen ook niet voor volkoren brood? Behalve dat je niet makkelijk whey aan kan mixen dan.quote:Op maandag 8 juni 2020 09:12 schreef Salina het volgende:
[..]
Genoeg op internet te vinden over deze powerfood, die inderdaad veel gebruikt wordt door sporters, fitnessers en ook bodybuilders.
Havermout rocks.
- makkelijker te verteren dan brood, maar inderdaad zelfde voedingswaarden als een boterham;
- veel voedingsvezels, belangrijk voor een goede stofwisseling en spijsvertering, en dus voor je darmen.
- hoge concentratie aan langzame en complexe koolhydraten, die langzaam worden verteerd, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je energie tijdens je training over een langere periode op peil blijft.
- havermout bevat ook eiwitten: van belang voor het herstel en de opbouw van je spieren.
Eigenlijk dus: veel koolhydraten, weinig suikers, langzame vertering (in tegenstelling tot suikerrijke voeding die je niet snel een verzadigd gevoel geeft en waardoor je sneller weer naar iets anders grijpt), vezels en eiwitten. Gewoon een gouden bron dus.
https://sport.nl/artikelen/2015/05/kies-havermout-als-krachtvoer
Verder heeft havermout nog één ander voordeel ten opzichte van brood:
Als je - voor het sporten bijvoorbeeld - al wat extra proteīne toe wilt voegen aan je voeding, kun je wat extra whey(poeder) toevoegen aan de havermout. Dat gaat bij een boterham wat lastiger.
Gewoon een beetje suiker, of stevia oid, beetje kaneel toevoegen, eventueel whey, en klaar.
Overigens moest ik zaterdag naar de supermarkt, onder andere omdat de havermout op was.
Ik heb van alles gekocht, uiteraard genoeg proteines omdat ik ook fitness/krachtsport doe: magere kwark, eiwitrepen, eiwitpudding (bestaat! van Melkunie en van Ehrmann)....
Heb zelfs voor het eerst havermoutrepen meegenomen, kende ze niet, dus ik dacht, ik probeer dat ook eens. En pindakaas gekocht uiteraard, en ik moest nog toiletpapier hebben.
Ik was uiteindelijk maar één ding vergeten mee te nemen uit de supermarkt. Een keer raden wat...
Nee was dit topic vergeten tot ik van jou notificaties kreeg.quote:Op maandag 8 juni 2020 09:17 schreef Salina het volgende:
[..]
@:Daarnaast , heb je de vragen van @:Pinuts al beantwoordt?
Wat is exact je doel als ik vragen mag, en waarom denk je naar 1600-1700 calorieën te moeten gaan bij 6 keer sporten in de week?
Als je jong bent, of als je doel is om sterker te worden (spier te winnen), dan is dat wel érg weinig. Waarom zoveel sporten als je toch niet voldoende eet om daarmee resultaat te boeken?
Dus, nogmaals: hoe oud ben je, wat is exact je doel? Eerst bulken, veel sporten en eten om lekker veel (spier) aan te komen en daarna eventueel - indien nodig- weer wat te cutten om wat vet kwijt te raken?
Havermout ligt ook makkelijker op de maag hč. Althans, ik neem aan van wel.quote:Op maandag 8 juni 2020 13:32 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Dank je voor de uitgebreide uitleg. Gelden al deze voordelen ook niet voor volkoren brood? Behalve dat je niet makkelijk whey aan kan mixen dan.
Ikzelf vind het juist aan boterham met runderrookvlees of kipfilet veel lekkerder en het dan ook rijk aan eiwitten.
Maar havermout wordt dus langzamer verteerd door je lichaam?
Als je vanaf oktober serieus aan het sporten bent, ben je dus nog "maar" een maand of pakweg 7-8 aan het sporten. Logisch dat je dan eerst lekker veel gaat eten om maar aan te komen, zodat je ook je spieren lekker laat groeien. Dat was wel een van mijn fouten: ik was te bang om echt aan te komen, waardoor ik eigenlijk nooit echt genoeg at om echt te groeien.quote:Op maandag 8 juni 2020 13:55 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Nee was dit topic vergeten tot ik van jou notificaties kreeg.
Mijn doel is een lagere vetpercentage dus nu aan het cutten. Ben 31 jaar. Ik ben nu sinds oktober serieus aan het sporten en merk dat ik in die 6-7 maanden best wat spier ben aangekomen maar ook vet. Vet verzamelt zich bij mij helaas vooral rond buik. Dat vind ik niet mooi en wil er van af. Ik at voorheen ongeveer 3000 kcal per dag. Ik had het niet gepland om eerst te bulken en dan te cutten maar daar komt het nu wel op neer. Die 3000 kcal is een schatting op basis van wat ik allemaal at. Ik was dus niet een bewuste keuze om 3000 kcal te eten. Ik at gewoon zonder al te veel rekening te houden met calorieën(wel gelet op genoeg proteine).
De reden dat ik zo laag ben gegaan is omdat ik simpelweg niet genoeg gewicht verloor bij meer.
Ik eet nu 1 maand 1600-1700 kcal en ben in die tijd 2,4 kg afgevallen. Van wat ik begrepen heb wordt ongeveer 500 gram verlies per week aangeraden als je aan het cutten bent. Ik zit nu dus gemiddeld op 600 gram, iets teveel maar niet extreem ofzo.
Dus blijkbaar is 1600-1700 kcal correct?
Ik wil eigenlijk doorgaan met cutten totdat ik mijn buikspieren zie. Dat is nu nog niet het geval, maar ik kan ze nu wel duidelijk voelen vergeleken met +2.4 kg eerder.
Mijn vetpercentage nu is
14.2% volgens mijn weegschaal
15% als ik het zelf meet met zo'n body and fit caliper en:
http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-3-Fold
Geen idee hoe nauwkeurig dit is.
Overigens valt mij sinds deze week op dat mijn upper body compound lifts (bench en ohp) iets zwakker zijn geworden maar mijn lower body lifts(deadlift en squat) juist omhoog zijn gegaan.
Nouja, het is ook erg lastig, zeker in het begin. Ik leer na bijna 3 jaar fitnessen nog steeds bij.quote:Op maandag 8 juni 2020 15:33 schreef Daarnaast het volgende:
Wel moet ik bekennen dat ik me niet erg bezig hou met koolhydraten en vetten. Alleen met proteīne en totaal kcal.
En ik maak me inderdaad wel druk om spierverlies, dus twijfel of ik zo weinig calorieën nog maanden moet volhouden of iets meer moet eten.
Het gekke is dat ik er ook helemaal geen moeite mee heb. Af en toe heb ik wel we beetje trek maar echt niets extreem ofzo.
Ik sport normaal gesproken bij een sportschool, maar nu even niet natuurlijk. Ik heb gelukkig nog gewoon gewichten en apparatuur thuis dus kan nu thuis sporten. Ik zal het vragen als in weer naar de sportschool kan. Overigens heb ik online ook veel gelezen en dat komt volledig overeen met wat jullie zeggen, namelijk dat 1700 kcal voor mij veel te weinig is. Ik dacht zelf, ieder mens is anders, ik val niet af bij 2000 kcal, dus zal ik wel minder moeten eten. Maar het zou inderdaad doodzonde zijn als ik nu hierdoor spiermassa verlies. Ik ga het heroverwegen.quote:Op maandag 8 juni 2020 16:00 schreef Salina het volgende:
[..]
Nouja, het is ook erg lastig, zeker in het begin. Ik leer na bijna 3 jaar fitnessen nog steeds bij.
Maar 1700 calorieen is echt veel te weinig hoor. Geheid dat je gaat afvallen, maar niet zoals jij wilt (alleen maar vet kwijtraken). Precies wat IJsdraakje ook al zegt, en ik ook zei, pas op dat je je eigen spieren niet "opeet" zo! Want dat is in feite wat je doet als je veel te weinig energie (koolhydraten, calorieen) binnenkrijgt.
En met 6 keer per week sporten is 128 gram koolhydraten wel erg weinig hoor. Waarom doe je 6 keer per week aan krachtsport? Om spieren te kweken toch? En wat hebben spieren nodig aan energie? Juist, koolhydraten (voorafgaand aan het sporten), naast eiwitten meer voor na het sporten.
Sport je bij een sportschool? Zit daar iemand bij die je voedingsadvies kan geven op basis van jouw lengte, gewicht, leeftijd, doel, en aantal keren dat je sport? Dat zal vast wel.
ik zou eens nog meer op zoek gaan, of bij die sportschool - als je ergens sport- of op internet, want je moet toch wat hoger in calorieen gaan zitten. Als een vrouw van 1,75 al afvalt met 2000 calorieen per dag en 2-3 keer per week sporten, wat IJsdraakje zegt...
Oh, en wat IJsdraakje zegt, reken ook voor de gein je BMR (Basaal Metabolisme) eens uit. Je zult versteld staan wat je minimaal nodig hebt om uberhaupt alleen maar adem te kunnen halen op een dag.
Er zijn wel meerdere methoden om je BMR uit te rekenen. Wat de beste is weet ik niet meer, ze verschillen niet super veel. Die van harris-Benedict is wel bekend:
BMR in kcal/dag = ((13.397 * gewicht in kg) + (4.799 * lengte in cm) - (5.677 * leeftijd in jaren)) + 88,362
Of gewoon:
https://krachttraining.info/bmr-berekenen/
Let op:
Bereken eerst alleen je BMR om je rustmetabolisme te meten. Dat is wat je in rust verbruikt, dus zonder activiteit.
Daarna kun je je PAL-waarde meten. Ook daar zijn verschillende methoden voor.
De BMR wordt vermenigvuldigd met de PAL -waarde. Daarmee krijg je het aantal calorieen wat je nodig zou hebben.
Yes je hebt gelijk!quote:Op maandag 8 juni 2020 16:09 schreef Salina het volgende:
@:Daarnaast
Het zou me niets verbazen als alleen je BMR trouwens al op 1600-1700 zit. Wellicht al hoger.
Mijn BMR zit al op plusminus 1550-1600 dacht ik, en ik ben maar 1.71 en ongeveer 68 kilo (nu iets minder met weinig sporten sinds de coronacrisis).
Dan verschillen we daar in ieder geval niet van elkaarquote:Op maandag 8 juni 2020 16:44 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik zit de hele dag op mijn kont naar een paar schermen te staren.
Ik zit alleen maar op een scherm naar wat konten te staren.quote:Op maandag 8 juni 2020 16:49 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Dan verschillen we daar in ieder geval niet van elkaar
Haha zeker waar, maar ik heb nog wel wat vet te verliezen rond mijn buik. En zie de bovenste buikspieren al langzaam zichtbaar worden.quote:Op maandag 8 juni 2020 16:54 schreef IJsdraakje het volgende:
Nog even een sidenote: je kan ook domweg pech hebben en pas bij een heel laag vetpercentage je buikspieren zien. Dan kan je beter inzetten op de rest trainen en zo je fysiek tweaken naar je smaak.
Ik zit inmiddels een week 2000kcal per dag te consumeren, maar val eigenlijk harder af 😂.quote:Op maandag 8 juni 2020 17:52 schreef Salina het volgende:
[..]
Ik zit alleen maar op een scherm naar wat konten te staren.
Nee grapje, ik heb ook een kantoorbaan dus.
Dat scheelt wel met wat je verbrand. Zeker nu ik thuis werk merk ik dat ik nog veel minder beweeg dan normaal. Dat is wel een dingetje.
Zie je wel dat je BMR al 1719 is. Dat is dus de behoefte om alleen al adem te halen en te bestaan, verder niets. Al lig je de hele dag op bed te nietsen.
Dan moet je hier dus per definitie nooit onder gaan zitten. Afhankelijk van hoeveel je beweegt (je PAL-waarde of activiteitsniveau) kun je onder je "normbehoefte" gaan zitten. Je normbehoefte is dus je BMR x activiteitslevel (PAL-waarde).
Stel dat je op basis van je activiteitslevel op bv 2400 uitkomt, ga er dan een paar honderd per dag onder zitten.
Besef wel dat, ondanks dat je een kantoorbaan hebt en een zittend bestaan leidt, je wel 6 keer per week sport. Dus denk goed na wat je precies invult bij "activiteitenniveau".
Mwa, dagelijkse schommelingen zou ik niet zo veel op letten. Een goede toiletbeurt kan zo al een kilo schelen. En vocht, inderdaad. Ik heb me ooit eens gewogen na een avond flink drinken (alcohol) en was verbaasd dat ik zo strak er uitzag en dat ik minder woog. Maar alcohol onttrekt vocht aan het lichaam, hč...;)quote:Op zondag 14 juni 2020 11:45 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Ik zit inmiddels een week 2000kcal per dag te consumeren, maar val eigenlijk harder af 😂.
Ben in 1 week tijd gemiddeld 800 gram afgevallen.
Overigens schrok ik een beetje toen ik vanochtend op de weegschaal ging staan. Ik was namelijk sinds gisteren 900 gram afgevallen 😳.
Zal wel veel vocht zijn geweest ofzo, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |