abonnement Unibet Coolblue
pi_168008682
Vanaf maandag 12/12 wordt hier de jaarlijkse Kerstpuzzel van de AIVD besproken.

https://www.aivd.nl/publi(...)/12/kerstpuzzel-2016

De volgende regels gelden:

- Plaats nooit (gedeeltelijke antwoorden) op de puzzel, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen nooit direct tot de oplossing leiden, er moet wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat, stuur een DM naar Reya

Errata:

Errata
In de kerstpuzzel blijken nog enkele fouten (errata) te zijn geslopen of er zijn bepaalde onduidelijkheden gerezen.

Het antwoordformulier heeft bij iedere vraag een toelichtingsmogelijkheid. Als je antwoord niet het antwoord blijkt te zijn dat de puzzelmakers verwachten dan zullen ze in het toelichtingsveld kijken of je een onverwachte nevenoplossing hebt gevonden of dat het gegeven (deel-)antwoord toch deelpunten waard is.
Zoals ook op Twitter al gezegd: gebruik de afbeeldingen op Twitter niet als hint voor de kerstpuzzel zelf.
Bij sommige vragen is het antwoordveld niet lang genoeg om om het antwoord volledig te bevatten. Hier kun je het toelichtingenveld gebruiken om het volledige antwoord te plaatsen.
In het plaatje van opgave 2 kunnen de twee vakjes linksonder eventueel weggelaten worden.
Bij opgave 3.a moet 'OO ND JU' zijn 'OO ND JUT'.
Bij opgave 3.c is 'SNMTVMBEIS' minder gebruikelijk dan 'SNMTVMBEI'.
Over opgave 16: als er veel ruis op de lijn is kan het voorkomen dat een letter helemaal niet ontvangen wordt, zelfs als je het vijf keer probeert.
Bij opgave 19.b: gebruik voldoende recente informatie, iets oudere bronnen geven andere resultaten.
Bij opgave 26 had 'MILIMETER' natuurlijk 'MILLIMETER' moeten zijn (en aan schoolklassen: dit was om te kijken of jullie een beetje opletten ;-)).
pi_168008709
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 13:55 schreef dewarejij het volgende:
nog even een vraagje over opgave 14. ik heb de vragen van de puzzel opgelost, maar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door danyoromijn op 09-01-2017 18:54:11 ]
pi_168009632
Ja, 17b eindelijk ! Dankzij Google heb ik mezelf zo'n 3 uur puzzelen bespaard....

Ok, een hint voor 17a en 17b (en waarschijnlijk ook voor 17c)

[hint verwijderd]

Of is die te duidelijk? ;-)

[ Bericht 29% gewijzigd door danyoromijn op 09-01-2017 19:16:14 ]
pi_168009761
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 19:02 schreef danyoromijn het volgende:
Ja, 17b eindelijk ! Dankzij Google heb ik mezelf zo'n 3 uur puzzelen bespaard....

Ok, een hint voor 17a en 17b (en waarschijnlijk ook voor 17c)

Of is die te duidelijk? ;-)
Die is wel heel erg duidelijk...
pi_168009918
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 19:07 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Die is wel heel erg duidelijk...
Als je de antwoorden weet wel, maar anders?
pi_168009977
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 19:11 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Als je de antwoorden weet wel, maar anders?
Anders ook... De puzzel zelf is al een enorme hint, dus niet nodig om het hier nog eens extra te benadrukken
pi_168010120
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 19:13 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Anders ook... De puzzel zelf is al een enorme hint, dus niet nodig om het hier nog eens extra te benadrukken
Ok, ik heb 'm verwijderd.
pi_168010567
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 13:38 schreef nushae het volgende:
En de "gekkegekwekgek" gaat op mijn prikbord, naast "trillingsrichting", "polsstokhoogsprong", "cursussubstructuur" en "zandstraalapparaatkap". Is niet zo lang als "weerenverkeersregelementen" maar wel een stuk mooier, ook wat waard.
Nog eentje voor je collectie
SPOILER: Benadering van 7a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk niet dat je deze wil hebben:
SPOILER: 7b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh en dan ook nog
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan nog een leuk gezellig dichtversje vanuit het perspectief van een trouwe viervoeter die het niet zo heeft op bepaalde europeanen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168011182
Wat dacht je van deze, Carlo?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168012834
ik draai door :-), zit muziek te zoeken die ik anders nooit zou zoeken. Wat een puzzel met je doet!

[ Bericht 49% gewijzigd door rita147 op 09-01-2017 23:56:04 ]
pi_168014741
Na een dagje research nog drie punten verdiend met oplossingen voor 4a en 4b.
Ik ben aan het zwoegen op 17c, totnogtoe een bescheiden begin gevonden.
(de opgave is duidelijk maar het blijft voorlopig bij probeersels).
Verslavend, ik wil die nog op mijn actief vóór de deadline :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
opgelost: 1a,b, 2, 3a,b,c, 4a,b, 5a,b 6, 8, 9, 12a,b,c, 14, 15b,c, 16, 17a,b, 18a, 19a, 20, 22, 24a, 25a,b,c 26, 27
pi_168014882
Nu begint de paniek te komen, weer een opgave afgestreept met nu nog maar twee te gaan.

Bij 27 al wel iets gevonden, dus eigenlijk alleen nog 7b open.

Wat zou het prachtig zijn als ik die ook nog snap voor de dealine :D
Team van drie
pi_168021381
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2017 19:44 schreef danyoromijn het volgende:
Wat dacht je van deze, Carlo?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja leuk, alleen jammer dat je niet ver komt met alleen een Y
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168021713
Maar ya, zo'n y is ook een beetye ambygu he.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168023488
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 03:14 schreef nushae het volgende:
Maar ya, zo'n y is ook een beetye ambygu he.
tya, daar heb yyy wel een beetye gelyyk in!
want ya ys het dan: "yyy hebt gelyyk" of "yy hebt gelyk"?
pi_168025895
Met hints eindelijk 11 opgelost (er zit wel een klein foutje in de opgave trouwens....).

En in teamverband zojuist 23 opgelost :-)
pi_168025976
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 09:25 schreef CarloV het volgende:

[..]

tya, daar heb yyy wel een beetye gelyyk in!
want ya ys het dan: "yyy hebt gelyyk" of "yy hebt gelyk"?
'Je hebt geluk!', natuurlijk. Appeltje-Ytje
pi_168025988
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 12:02 schreef danyoromijn het volgende:
Met hints eindelijk 11 opgelost (er zit wel een klein foutje in de opgave trouwens....).

En in teamverband zojuist 23 opgelost :-)
Dat is geen foutje.
pi_168026032
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 12:07 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Dat is geen foutje.
Tja, daar valt over te discussiëren. Ik begrijp waarom het 'foutje' erin zit, maar het klopt natuurlijk niet helemaal.
pi_168026077
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 12:10 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Tja, daar valt over te discussiëren. Ik begrijp waarom het 'foutje' erin zit, maar het klopt natuurlijk niet helemaal.
Zodra je mijn hints en andere hints van mensen door hebt, is er geen discussie meer mogelijk ;)
pi_168026332
Ik heb inmiddels de handdoek in de ring gegooid. Ik zie de ontbrekende antwoorden wel verschijnen.
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168028464
zo, ik heb mijn puntenaantal van vorig jaar bijna geëvenaard en ben tevreden. ondanks wat anderen zeggen, vind ik hem dit jaar duidelijk pittiger dan vorig jaar, maar ik heb het idee dat er nog veel 'ooooooo jaaaaaaaa' momentjes zullen zijn als ik de antwoorden krijg :p

de sfeer hier op het forum is overigens al helemaal niet te vergelijken met vorig jaar, wat een armoe. een aantal mensen gaat zó op in het wedstrijdelement, dat ze iedereen hier in het topic monddood maken. of zoveel kaas komen strooien, dat er uberhaupt geen kaas meer van te maken is.

hints dragen bij aan het puzzelplezier, voor degenen die de puzzel maken waar hij voor bedoelt is (lol). hints die zo cryptisch zijn dat je ze alleen doorhebt als je de puzzel al hebt opgelost, zijn alleen maar ruis. maar goed, niemand hier hoeft nu bang te zijn dat ik punten claim die ik niet 100% zelf heb verdiend! :D
pi_168029556
Hoe lang is jullie creatieve oplossing?
Ik heb een 9-letter oplossing, en eentje van 14 letters (waar 1 letter niet echt supergoed klopt.)
pi_168032151
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:07 schreef kalandro het volgende:
Hoe lang is jullie creatieve oplossing?
Ik heb een 9-letter oplossing, en eentje van 14 letters (waar 1 letter niet echt supergoed klopt.)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168032242
@billiebob123

Eens. Vond de puzzel ook pittiger dit jaar.

Vorig jaar las ik hier een beetje mee en was de sfeer inderdaad een stuk prettiger. Ik kan het niet bewijzen, maar door dat monddood maken denk ik dat veel mensen groepjes zijn gaan vormen 'onder water'. Lijkt mij een grotere vrees, maar goed, wie ben ik...? Je ziet ook steeds dezelfde mensen op verschillende fora om hintjes (antwoorden!) onder water bij elkaar te sprokkelen. Dus tegenhouden lukt toch niet...

Hier in ieder geval ook punten die ik 100% zelf verdiend heb! En ik ga niet winnen! ...En Carlo & de kudde geiten haalden opgelucht adem...
pi_168032385
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 17:04 schreef ijsenijskoud het volgende:
Hier in ieder geval ook punten die ik 100% zelf verdiend heb! En ik ga niet winnen! ...En Carlo & de kudde geiten haalden opgelucht adem...
SPOILER: 11
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168032633
@Carlo Ghehe, gun je de beker! Respect hoor. ;-) Hoop alleen niet dat er een hintjesvissendeonderwatergroepvissen meer punten heeft nu. Die geiten, die geiten...
pi_168033227
Hoi allemaal!

Ik vroeg mij af of iemand mij voor vraag 10, 13 of vraag 25 mij een klein zetje in de goede richting kan geven. Tot nu toe gaan de meeste vragen mij vrij goed af, maar bij deze paar vragen is mijn frustratie zodanig hoog dat ik er nachtmerries over heb.. 8)7

Natuurlijk los ik alle puzzels het liefst zelfstandig op en duidelijke hints hoef ik dus ook niet (dan is de lol er vanaf), maar als iemand een mooie tip kan verzinnen zou dat top zijn :)
pi_168033341
Eindelijk 12a gezien!
Is 12b en 12c in dezelfde hoek?
pi_168034555
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:07 schreef kalandro het volgende:
Hoe lang is jullie creatieve oplossing?
Ik heb een 9-letter oplossing, en eentje van 14 letters (waar 1 letter niet echt supergoed klopt.)
Euh... 26 ;). Verklaar me maar voor gek hoor, maar ik vond het een leuke opgave dus heb er wat extra efforts in gestopt.
pi_168034755
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 17:04 schreef ijsenijskoud het volgende:
@billiebob123

Eens. Vond de puzzel ook pittiger dit jaar.

Vorig jaar las ik hier een beetje mee en was de sfeer inderdaad een stuk prettiger. Ik kan het niet bewijzen, maar door dat monddood maken denk ik dat veel mensen groepjes zijn gaan vormen 'onder water'. Lijkt mij een grotere vrees, maar goed, wie ben ik...? Je ziet ook steeds dezelfde mensen op verschillende fora om hintjes (antwoorden!) onder water bij elkaar te sprokkelen. Dus tegenhouden lukt toch niet...

Hier in ieder geval ook punten die ik 100% zelf verdiend heb! En ik ga niet winnen! ...En Carlo & de kudde geiten haalden opgelucht adem...
Persoonlijk vond ik hem juist makkelijker, maar dat ligt er meestal aan, waar jouw kracht in zit met puzzelen. Vorig jaar zat er behoorlijk wat wiskundige opgaven tussen en daar ben ik weer wat minder goed in.

En helemaal zelf oplossen, dat geeft toch de beste voldoening. Dan weet je ook zeker dat de punten die je krijgt, ook echt door jou behaald zijn.

Ook voor mij hoef je niet te vrezen Carlo, ik mis nog een heel klein stukje. En ik ZIE HET GEWOON NIET. Aarrgghhh. Toch prestatie verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Doel bereikt, dus tevreden :). Maar volgend jaar....
pi_168035106
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 17:54 schreef janetdoetje het volgende:
Hoi allemaal!

Ik vroeg mij af of iemand mij voor vraag 10, 13 of vraag 25 mij een klein zetje in de goede richting kan geven. Tot nu toe gaan de meeste vragen mij vrij goed af, maar bij deze paar vragen is mijn frustratie zodanig hoog dat ik er nachtmerries over heb.. 8)7

Natuurlijk los ik alle puzzels het liefst zelfstandig op en duidelijke hints hoef ik dus ook niet (dan is de lol er vanaf), maar als iemand een mooie tip kan verzinnen zou dat top zijn :)
SPOILER: 13
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 10
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 25b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 25a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 18:00 schreef Fliebertje het volgende:
Eindelijk 12a gezien!
Is 12b en 12c in dezelfde hoek?
SPOILER: 12c
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 19:06 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Ook voor mij hoef je niet te vrezen Carlo, ik mis nog een heel klein stukje. En ik ZIE HET GEWOON NIET. Aarrgghhh. Toch prestatie verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Doel bereikt, dus tevreden :). Maar volgend jaar....
SPOILER: Ik hoor je wel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168035159
_O-
pi_168035185
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 19:20 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 13
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 10
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 25b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 25a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

SPOILER: 12c
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

SPOILER: Ik hoor je wel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelfs met de antwoorden op de meeste van deze vragen snap ik de hints niet 8)7
pi_168035435
Eindelijk 17c..... wat een gedoe was dat zeg.... en opnieuw: Google is je vriend :-)
pi_168035839
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 19:24 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Zelfs met de antwoorden op de meeste van deze vragen snap ik de hints niet 8)7
Nou okee hier nog wat cryptische spoilerscores, speciaal van het expertpanel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168036228
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 18:58 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Euh... 26 ;). Verklaar me maar voor gek hoor, maar ik vond het een leuke opgave dus heb er wat extra efforts in gestopt.
26 ??? Jemig... Als je het Poolse alfabet gebruikt, kun je er 32 gebruiken ;-)

Ik heb een normale zin van 6 letters en een hele gekke (waarschijnlijk foute) zin van 8 letters. De bonuspunten kan ik wel vergeten in ieder geval.
pi_168036280
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 20:00 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

26 ??? Jemig... Als je het Poolse alfabet gebruikt, kun je er 32 gebruiken ;-)

Ik heb een normale zin van 6 letters en een hele gekke (waarschijnlijk foute) zin van 8 letters. De bonuspunten kan ik wel vergeten in ieder geval.
Het was een beetje kort dag om Pools te leren.
pi_168036317
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 17:54 schreef janetdoetje het volgende:
Hoi allemaal!

Ik vroeg mij af of iemand mij voor vraag 10, 13 of vraag 25 mij een klein zetje in de goede richting kan geven. Tot nu toe gaan de meeste vragen mij vrij goed af, maar bij deze paar vragen is mijn frustratie zodanig hoog dat ik er nachtmerries over heb.. 8)7
13:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168036775
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 20:02 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Het was een beetje kort dag om Pools te leren.
Gewoon doen alsof je een vreemd chinees dialect spreekt wat maar door 50 mensen gesproken wordt, dan kun je alles doen wat je maar wil! :D
pi_168036777
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 17:54 schreef janetdoetje het volgende:
Hoi allemaal!

Ik vroeg mij af of iemand mij voor vraag 10, 13 of vraag 25 mij een klein zetje in de goede richting kan geven. Tot nu toe gaan de meeste vragen mij vrij goed af, maar bij deze paar vragen is mijn frustratie zodanig hoog dat ik er nachtmerries over heb.. 8)7
10:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168037106
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 20:18 schreef pjotresq het volgende:

[..]

10:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168037209
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 20:18 schreef CarloV het volgende:

[..]

Gewoon doen alsof je een vreemd chinees dialect spreekt wat maar door 50 mensen gesproken wordt, dan kun je alles doen wat je maar wil! :D
Ik zou gaan voor Khmer.
pi_168039999
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 20:03 schreef pjotresq het volgende:

[..]

13:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Och wat dom dat ik dat niet eerder door heb gehad, heb nog wel alle vorige versies doorgelopen.. En t nu in eens binnen een minuutje uitgevogeld :') Wat kan je je dan toch achterlijk voelen :p
pi_168040009
7b ---> qL

GEK wordt ik er van XD
Team van drie
pi_168042008
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:07 schreef kalandro het volgende:
Hoe lang is jullie creatieve oplossing?
Ik heb een 9-letter oplossing, en eentje van 14 letters (waar 1 letter niet echt supergoed klopt.)
Ik heb er zelf ook 26 verschillende of 351 letters maar ik houd wel van een creatieve opgave, paar dagen goed mee bezig geweest. Er zitten wat 'n ipv een en 't ipv het in, maar hij klopt wel volledig. Achteraf dacht ik nog aan ringel-s of zo toevoegen maar dan moest ik weer een nieuwe tekst schrijven en daar had ik niet meer zo'n zin in.
pi_168042079
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 22:25 schreef QIXL het volgende:

[..]

Ik heb er zelf ook 26 verschillende of 351 letters maar ik houd wel van een creatieve opgave, paar dagen goed mee bezig geweest. Er zitten wat 'n ipv een en 't ipv het in, maar hij klopt wel volledig. Achteraf dacht ik nog aan ringel-s of zo toevoegen maar dan moest ik weer een nieuwe tekst schrijven en daar had ik niet meer zo'n zin in.
Je had ook nog cijfers kunnen toevoegen :p
pi_168043525
Een eind op weg met 21, maar loop toch vast, dat is balen, ik ga er een nachtje over denken of ik er mee doorga.
pi_168043843
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 23:08 schreef rita147 het volgende:
Een eind op weg met 21, maar loop toch vast, dat is balen, ik ga er een nachtje over denken of ik er mee doorga.
Als je de juiste methode hebt, dan weet je dat meteen. Als je erover twijfelt of zelfs een nachtje over moet slapen, dan is het waarschijnlijk niet de juiste methode.
pi_168044140
[quote]0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 19:24 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Zelfs met de antwoorden op de meeste van deze vragen snap ik de hints niet 8)7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168044242
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 21:35 schreef Cregan het volgende:
7b ---> qL

GEK wordt ik er van XD
Anders ik wel. Punthoofd krijg ik ervan.
pi_168044459
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 23:34 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Anders ik wel. Punthoofd krijg ik ervan.
Herkenbaar...
pi_168045519
Voor 3c: ik heb de helft van de sleutels en netwerken ontsluiteld, iemand een idee voor de andere 3 (lastigere)

de teksten zijn duidelijik met een thema, maar ik heb het gevoel dat ik dingen mis.

ZHSQ HJ DULF RSUO maakt totaal geen ideen los bijvoorbeeld
OCUIQIRRI ook niet

taaie kaas vandaag
  woensdag 11 januari 2017 @ 08:58:46 #54
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168046900
Ik heb voor vraag 20 slechts 10 letters gebruikt, maar ik heb dan wel een prachtig verhaaltje waarin het thema van deze hele puzzel in zit. Ik ben er trots op.
Making the possible totally impossible
pi_168047192
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 01:12 schreef dewarejij het volgende:
Voor 3c: ik heb de helft van de sleutels en netwerken ontsluiteld, iemand een idee voor de andere 3 (lastigere)

de teksten zijn duidelijik met een thema, maar ik heb het gevoel dat ik dingen mis.

ZHSQ HJ DULF RSUO maakt totaal geen ideen los bijvoorbeeld
OCUIQIRRI ook niet

taaie kaas vandaag
Als je het thema hebt, is het helaas geen duidelijk patroon, maar dingen proberen tot je erbij neervalt (iig voor zover ik zag).
Ze hanteren wel een bepaalde volgorde, buiten de moeilijkste, OCUIQIRRI, natuulijk :'( . Maar mss helpt dit met de andere twee
pi_168047527
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 09:26 schreef QIXL het volgende:

[..]

Als je het thema hebt, is het helaas geen duidelijk patroon, maar dingen proberen tot je erbij neervalt (iig voor zover ik zag).
Ze hanteren wel een bepaalde volgorde, buiten de moeilijkste, OCUIQIRRI, natuulijk :'( . Maar mss helpt dit met de andere twee
dat helpt iets, maar vooraal OCUIQIRRI heb ik even door een woordenboek geduwd en kom maar op een beperkt aantal opties. de sleutel die er uitkomt bij ieder "normaal nederlands" woord levert me totaal geen houvast op :(
pi_168047539
OCUIQIRRI had ik juist als een van de eerste ;) ik zit ook nog steeds te klooien met ZHSQ...
pi_168047601
Ik ben tot 12 letters gekomen maar het is een beetje van het soort Nederlands waar Battus nog van op zou kijken... Ik vond de creativiteits opgave van vorig jaar een stuk leuker en ben toen gegaan voor een keten van 26 bijzinnen (elk met een andere allitereerletter) die tot mijn eeuwigdurende teleurstelling zelfs geen vermelding kreeg in de uitslag :( :( en zo'n Q is niet makkelijk hoor!

De week is nog niet uit maar ja met een werkweek en andere verplichtingen moet je op een gegeven moment toch de punt er achter zetten. Voor mij viel hij moeilijker uit dan vorig jaar en mijn maximale score (47) ligt ook een stuk lager dan wat ik vorig jaar had (60)

Ik geef mezelf wel alleen maar de punten voor een vraag als ik zeker weet dat hij goed is (ik heb voor de associatie opgave bijvoorbeeld wel al ideeen en ik zal ook uiteindelijk wel wat invullen daar, maar heb nog niet het "aha dit is het zeker weten" gevoel, dus reken ik er de punten niet voor). Tot nu toe zijn mijn voorspellingen van mijn score altijd precies goed uitgekomen, dus dit jaar uitzicht op een van mijn laagste scores ooit :(
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168049127
Nou dacht ik 21 eindelijk door te hebben, blijkt het weer ingewikkelder dan gedacht. Eigenlijk weet ik niet of ik nog zin heb,maar ik kan het niet laten, is dit herkenbaar na zoveel puzzelen?
pi_168050533
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 11:23 schreef rita147 het volgende:
Nou dacht ik 21 eindelijk door te hebben, blijkt het weer ingewikkelder dan gedacht. Eigenlijk weet ik niet of ik nog zin heb,maar ik kan het niet laten, is dit herkenbaar na zoveel puzzelen?
Hij zal wel erg verduveld lastig zijn, maar tot nu toe ontgaat deze hint me nog...
pi_168050608
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:39 schreef RW-fan het volgende:

[..]

Hij zal wel erg verduveld lastig zijn, maar tot nu toe ontgaat deze hint me nog...
Het is geen hint, gewoon frustratie!
pi_168050616
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 12:43 schreef rita147 het volgende:

[..]

Het is geen hint, gewoon frustratie!
Dat snap ik..... ik had het over erg verduveld lastig.
Die snap ik nog niet.
pi_168051697
Bij 3c mis ik idd ook nog OCUIQIRRI.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook SNHHQ PE SNMTVMBEI(S) zie ik niet.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_168052127
de hint voor SNHHQ
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
voor OCUIQIRRI:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 58% gewijzigd door dewarejij op 11-01-2017 14:24:19 ]
pi_168053033
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 14:10 schreef dewarejij het volgende:
de hint voor SNHHQ
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
voor OCUIQIRRI:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weer zo'n hint waar je niets van begrijpt, zelfs niet als je hem al opgelost hebt. Beetje jammer al die ruis hier.
pi_168053484
de tweede hint is wel degelijk een hint. de eerste snap ik ook echt niet.

zhsq inmiddels ook binnen. pffff :)
pi_168054475
Tja, ik zal vast wat controversieels zeggen nu, maar ik vind zogenaamde hints geven die ZO cryptisch zijn dat ze meer verwarring stichten dan ze wegnemen, en zo feitelijk iemand meer tijd/energie kosten dan wanneer die iemand aan zijn lot overgelaten wordt, net zo fout of misschien wel fouter dan 'antwoorden praktisch kado geven'.

Waarom net zo fout? Zowel iemand concreet helpen als iemand concreet tegenwerken vind ik oneerlijke beinvloeding. Zoals ik al gezegd heb vind ik ook helpen fout - waarbij ik dan doel op (deels) antwoorden of hints geven. Iemand gereedschappen aanreiken waarvan hij zich wellicht niet bewust was is OOK helpen, maar zie ik meer 'in the spirit'. Noem het uitgebreid aanmoedigen, coachen, whatever.

Maar waarom misschien wel fouter? Dat is subjectief: ik vind iemand positief beinvloeden vergeeflijker (en dus minder fout) dan iemand negatief beinvloeden.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168055139
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 13:44 schreef Cassa95 het volgende:
Bij 3c mis ik idd ook nog OCUIQIRRI.
Een beetje slim googlen binnen het thema, dan kijken of je met betreffend item als decodering een antwoord vindt. Zo niet, then goto start. OCUIQIRRI was een hit in mijn 1e poging.
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168055278
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 14:16 schreef billiebob123 het volgende:
zo, ik heb mijn puntenaantal van vorig jaar bijna geëvenaard en ben tevreden. ondanks wat anderen zeggen, vind ik hem dit jaar duidelijk pittiger dan vorig jaar, maar ik heb het idee dat er nog veel 'ooooooo jaaaaaaaa' momentjes zullen zijn als ik de antwoorden krijg :p

de sfeer hier op het forum is overigens al helemaal niet te vergelijken met vorig jaar, wat een armoe. een aantal mensen gaat zó op in het wedstrijdelement, dat ze iedereen hier in het topic monddood maken. of zoveel kaas komen strooien, dat er uberhaupt geen kaas meer van te maken is.

hints dragen bij aan het puzzelplezier, voor degenen die de puzzel maken waar hij voor bedoelt is (lol). hints die zo cryptisch zijn dat je ze alleen doorhebt als je de puzzel al hebt opgelost, zijn alleen maar ruis. maar goed, niemand hier hoeft nu bang te zijn dat ik punten claim die ik niet 100% zelf heb verdiend! :D
^O^
Helemaal mee eens. Ik (en vele met mij) doe niet mee voor de winst, maar ben blij al ik ongeveer 30% opgelost krijg. Geloof me, in de "normale wereld" kunnen de meeste mensen helemaal geen kaas (om maar even een veel te vaak genoemd product te noemen) maken van deze opgaven. Vorig jaar heeft dit forum er bij mij bij een paar vragen wel toe bijgedragen dat ik ineens het licht zag. Niet de complete oplossing maar een vaag pointertje in de goede richting, waardoor ik wellicht een paar uur later de echte oplossing had.

Dat mis ik nu.

De 30% heb ik volledig op eigen kracht bereikt, en daar ben ik best trots op. Op de andere vragen heb ik de nodige staar uren, verkeerde paden bewandelen, en nog eens,maar dan achteruit, 's nachts wakker worden met een oplossing, oh nee toch niet momenten gehad, waarbij een vaak pointertje mijn puzzelgenot weer wat had kunnen aanjagen.
Nu heb ik na die 1e week niets meer opgelost, en heb ik de puzzel neergelegd.

Toch zonde, nogmaals, niet voor de ranking, maar voor eigen puzzelplezier en de nieuwe inzichten die je krijgt als je ineens wel iets kunt oplossen.

Dus nu even aan de HINTgestapo: beetje flexibeler volgend jaar zou wel gezellig zijn. En Carlo maar even op een apart draadje met zijn proza, wellicht kunnen de paar fans die je op dit forum schijnt te hebben je verhaaltjes daar gaan volgen en toejuichen, voor mij hoeft het allemaal niet zo.
pi_168055294
Bij mij zit die SNHHQ PE SNMTVMBEI nog dwars... nog steeds... ik weet waar ik naar moet zoeken... de rest had ik zo gevonden. De versleuteling is simpel, maar ja... daar heb je weinig aan... leuk ter controle.
pi_168055825
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 14:10 schreef dewarejij het volgende:
de hint voor SNHHQ
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
voor OCUIQIRRI:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#Trots ^O^
pi_168056235
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:55 schreef tegelkoning het volgende:

[..]
Dus nu even aan de HINTgestapo: beetje flexibeler volgend jaar zou wel gezellig zijn. En Carlo maar even op een apart draadje met zijn proza, wellicht kunnen de paar fans die je op dit forum schijnt te hebben je verhaaltjes daar gaan volgen en toejuichen, voor mij hoeft het allemaal niet zo.
Ik kan ze ook heel kort maken hoor! Alleen daar wordt het niet heel veel duidelijker van!
SPOILER: 7a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 7b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 10
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 11
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 13
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 5% gewijzigd door CarloV op 11-01-2017 17:49:56 ]
pi_168056736
bij mij is gisteren bij 24b eindelijk het kwartje gevallen.

3c heb ik wel (met dank aan een handige website) maar 3a en b moet ik nog . Vooral 3a staat ik me al tijden blind op, maar zie het niet terwijl een vergelijkbare vraag me vorig jaar wel goed afging. En ook 7b 10,11,13,17c,21,22,23,25 en 27 staan nog open.. ga nu eerst mijn zesletter zin maar eens bedenken, dat zijn toch ook twee punten. Misschien iets met een veerboot naar Malta :) .

Algemene vraag: heeft er iemand iets gedaan met de kleuren uit de ontcijfercirkel /steen van rosetta?
Is er uberhaupt een vraag met referentie naar de top 2000?
pi_168057655
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 18:04 schreef freddifish69 het volgende:
[knip]
En ook 7b 10,11,13,17c,21,22,23,25 en 27 staan nog open.
[knip]
Algemene vraag: heeft er iemand iets gedaan met de kleuren uit de ontcijfercirkel /steen van rosetta?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168057783
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 18:04 schreef freddifish69 het volgende:
bij mij is gisteren bij 24b eindelijk het kwartje gevallen.

3c heb ik wel (met dank aan een handige website) maar 3a en b moet ik nog . Vooral 3a staat ik me al tijden blind op, maar zie het niet terwijl een vergelijkbare vraag me vorig jaar wel goed afging. En ook 7b 10,11,13,17c,21,22,23,25 en 27 staan nog open.. ga nu eerst mijn zesletter zin maar eens bedenken, dat zijn toch ook twee punten. Misschien iets met een veerboot naar Malta :) .

Algemene vraag: heeft er iemand iets gedaan met de kleuren uit de ontcijfercirkel /steen van rosetta?
Is er uberhaupt een vraag met referentie naar de top 2000?
laatste vraag: jazeker.
eerste vraag, gecombineerd met de vragen die je al hebt opgelost.. : huh? :D
pi_168057916
Wat mij betreft mag er ook wel iets losser gehint worden. Ik waardeer de moeite die Carlo in zijn hints steekt (misschien meer dan wij in de puzzel zelf :D ), maar ze zijn veelal zo cryptisch dat je er niet veel aan hebt, en meer tijd kwijt bent aan de hint dan de opgave zelf.

Als mensen nu nog om een hint vragen, ga ik er vanuit dat ze al een hoop moeite in een bepaalde vraag hebben gestoken, en er gewoon echt niet meer uitkomen. We hebben nu 4 weken de tijd gehad, soms zie je het gewoon niet. En om dan te zeggen 'ja jammer dan, wacht maar tot je de antwoorden krijgt', daar wordt niemand blij van. Zoals iemand eerder al zei, we zijn hier voor ons plezier, neem dat een ander dan ook niet af ;)

Daarbij wil ik wel zeggen dat mensen die (veel) hints gebruikt hebben, hopelijk wel fatsoen genoeg hebben om de betreffende vragen niet in te leveren en zo de uiteindelijke scores een beetje eerlijk te houden :)
pi_168057996
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:13 schreef nushae het volgende:
Tja, ik zal vast wat controversieels zeggen nu, maar ik vind zogenaamde hints geven die ZO cryptisch zijn dat ze meer verwarring stichten dan ze wegnemen, en zo feitelijk iemand meer tijd/energie kosten dan wanneer die iemand aan zijn lot overgelaten wordt, net zo fout of misschien wel fouter dan 'antwoorden praktisch kado geven'.

Waarom net zo fout? Zowel iemand concreet helpen als iemand concreet tegenwerken vind ik oneerlijke beinvloeding. Zoals ik al gezegd heb vind ik ook helpen fout - waarbij ik dan doel op (deels) antwoorden of hints geven. Iemand gereedschappen aanreiken waarvan hij zich wellicht niet bewust was is OOK helpen, maar zie ik meer 'in the spirit'. Noem het uitgebreid aanmoedigen, coachen, whatever.

Maar waarom misschien wel fouter? Dat is subjectief: ik vind iemand positief beinvloeden vergeeflijker (en dus minder fout) dan iemand negatief beinvloeden.
Het is niet controversieel hoor, maar gewoon jouw mening ;).Ik kijk er bijvoorbeeld als volgt tegenaan: Laat ik voorop stellen dat iedereen waarschijnlijk puzzelt voor de lol, tijdverdrijf of als wedstrijd. En natuurlijk kan je normaalgesproken anderen helpen met hintjes. Ik zeg bewust normaalgesproken, omdat er ook mensen zijn, zoals ik, die deze puzzel als een serieuze wedstrijd zien. Ik vind het bijvoorbeeld "oneerlijk" dat mensen met hintjes zowat de hele puzzel hebben opgelost en daardoor een hoge ranking behalen. Ik puzzel zonder hints en ik los ze net niet allemaal op, maar behaal, door de "met-hints-geëindigde personen", wel een lagere ranking. Vind je dat dan niet fout? Ik zie hier mensen die elders ook hun hints halen, zelfs ruilen met een "ik help jou en jij helpt mij". Dus nee, ik vind het niet fout dat hints hier "vaag" zijn. Ik kan straks dus aan de ranking geen enkele waarde hechten, hoe goed of slecht ik het bijvoorbeeld gedaan heb ten opzichte van andere 'niet gehintte' puzzelaars. Dus tja, wat is goed en wat is fout???
pi_168058849
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 18:04 schreef freddifish69 het volgende:
...
Vooral 3a staat ik me al tijden blind op, maar zie het niet terwijl een vergelijkbare vraag me vorig jaar wel goed afging.
...
Is er uberhaupt een vraag met referentie naar de top 2000?
3a loste ik al vrij snel op, gek genoeg met behulp van de top 2000...
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168059578
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 19:03 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Het is niet controversieel hoor, maar gewoon jouw mening ;).Ik kijk er bijvoorbeeld als volgt tegenaan: Laat ik voorop stellen dat iedereen waarschijnlijk puzzelt voor de lol, tijdverdrijf of als wedstrijd. En natuurlijk kan je normaalgesproken anderen helpen met hintjes. Ik zeg bewust normaalgesproken, omdat er ook mensen zijn, zoals ik, die deze puzzel als een serieuze wedstrijd zien. Ik vind het bijvoorbeeld "oneerlijk" dat mensen met hintjes zowat de hele puzzel hebben opgelost en daardoor een hoge ranking behalen. Ik puzzel zonder hints en ik los ze net niet allemaal op, maar behaal, door de "met-hints-geëindigde personen", wel een lagere ranking. Vind je dat dan niet fout? Ik zie hier mensen die elders ook hun hints halen, zelfs ruilen met een "ik help jou en jij helpt mij". Dus nee, ik vind het niet fout dat hints hier "vaag" zijn. Ik kan straks dus aan de ranking geen enkele waarde hechten, hoe goed of slecht ik het bijvoorbeeld gedaan heb ten opzichte van andere 'niet gehintte' puzzelaars. Dus tja, wat is goed en wat is fout???
Daar is zeker in te komen, maar de ranking is nu eenmaal vertroebelt door de valsspelers en zal dat ook altijd blijven.

Dan kunnen wij met zijn allen natuurlijk de purist gaan uithangen en geen fatsoenlijke hints meer geven, maar daar hebben we dus alleen onszelf mee. Nu wil ik ook niet dat er voor alle opgaven meerdere hint open en bloot op het forum komen! Gulden middenweg....
Team van drie
pi_168060499
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 20:02 schreef Cregan het volgende:

[..]

Daar is zeker in te komen, maar de ranking is nu eenmaal vertroebelt door de valsspelers en zal dat ook altijd blijven.

Dan kunnen wij met zijn allen natuurlijk de purist gaan uithangen en geen fatsoenlijke hints meer geven, maar daar hebben we dus alleen onszelf mee. Nu wil ik ook niet dat er voor alle opgaven meerdere hint open en bloot op het forum komen! Gulden middenweg....
Daar kan ik ook inkomen, maar... Wat ik nu veel voorbij zie komen, is dat mensen erop mopperen dat de hints voor bijvoorbeeld 7b te vaag/cryptisch zijn. Dit is wel één van de moeilijkere opgaven uit de puzzel, zoals blijkt uit de hoeveelheid mensen die hier moeite mee hebben. Moeilijke vragen, dus ook moeilijke hints. Als op alle vragen makkelijk te begrijpen hints volgen, dan is of gaat de hele uitdaging van de AIVD-kerstpuzzel toch verloren? Dan heeft (bijna) iedereen straks 100 punten en alle vragen goed bantwoord. En één van de leukste uitdagingen van de AIVD-kerstpuzzel is toch juist zover mogelijk zien te komen in een puzzel, waarbij nog nooit iemand erin is geslaagd, om alle vragen correct te beantwoorden. Aldus ikke... Ik ben nu eenmaal een fanatiekeling, zeker als het aankomt op puzzelwedstrijden ;).
pi_168060694
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 20:35 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Daar kan ik ook inkomen, maar... Wat ik nu veel voorbij zie komen, is dat mensen erop mopperen dat de hints voor bijvoorbeeld 7b te vaag/cryptisch zijn. Dit is wel één van de moeilijkere opgaven uit de puzzel, zoals blijkt uit de hoeveelheid mensen die hier moeite mee hebben. Moeilijke vragen, dus ook moeilijke hints. Als op alle vragen makkelijk te begrijpen hints volgen, dan is of gaat de hele uitdaging van de AIVD-kerstpuzzel toch verloren? Dan heeft (bijna) iedereen straks 100 punten en alle vragen goed bantwoord. En één van de leukste uitdagingen van de AIVD-kerstpuzzel is toch juist zover mogelijk zien te komen in een puzzel, waarbij nog nooit iemand erin is geslaagd, om alle vragen correct te beantwoorden. Aldus ikke... Ik ben nu eenmaal een fanatiekeling, zeker als het aankomt op puzzelwedstrijden ;).
Zeker waar!

Waarschijnlijk zijn volgende edities weer extra lastig en zal ik niet zo ver komen. Ik ben nog nooit zo dicht bij de eindstreep geweest, wat het extra frustrerend maakt dat ik die laatste opgaven niet gedaan krijg. Voor mijn gevoel is dit de enige kans die ik heb om deze puzzel een keer helemaal af te hebben. Dat crea-bea gedoe boeit me niet, maar de rest...
Team van drie
pi_168060754
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 18:50 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168060843
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 20:43 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168060946
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 20:46 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 11 januari 2017 @ 21:14:04 #85
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168061748
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 13:44 schreef Cassa95 het volgende:
Bij 3c mis ik idd ook nog OCUIQIRRI.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar serieus, als dit de enige is van 3c die je niet hebt, dan zou ik als ik jouw was eens wat systematischer gaan kijken wat nou de overeenkomst is bij de andere oplossingen... Waarschijnlijk heb je die ook gevonden, en wat mij betreft is er dan geen enkele reden om deze oplossing niet te vinden. Je kan vanuit de oplossing werken, maar je zou ook je werkwijze kunnen omdraaien!
Making the possible totally impossible
pi_168061804
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 18:55 schreef billiebob123 het volgende:

[..]

laatste vraag: jazeker.
eerste vraag, gecombineerd met de vragen die je al hebt opgelost.. : huh? :D
was niet volledig, mis er nog meer, wel opgelost: 1,2,3c,4,5a, 6, 7a, 8, 14, 15a, 16, 17a,b, 19a 24, 26.
maar goed ik zoek nog verder naar de top 2000 vraag en de kleuren. Het is niet mijn doel alles op te lossen alleen de vragen die ik leuk vind en dat is zeker nog 3,7 en 17

Ondertussen een scriptje geschreven voor de crea opdracht die ik nu alle werken van tolstoj en voskuil ed laat doorwerken. Werkt nog niet echt, max zin heeft 4 letters :P
pi_168062174
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:15 schreef freddifish69 het volgende:
maar goed ik zoek nog verder naar de top 2000 vraag en de kleuren.
Hoe heb jij sommige vragen dan opgelost? Als je nog steeds op zoek bent naar de Top2000 en de kleuren????
pi_168062224
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:27 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Foutje... dubbel


[ Bericht 11% gewijzigd door PZZLD op 11-01-2017 21:29:21 (dubbele post) ]
pi_168063255
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:27 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Hoe heb jij sommige vragen dan opgelost? Als je nog steeds op zoek bent naar de Top2000 en de kleuren????
de gekleurde letters in de vertaalschijf bedoel ik
pi_168064040
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 19:01 schreef Inaithnir het volgende:
Wat mij betreft mag er ook wel iets losser gehint worden. Ik waardeer de moeite die Carlo in zijn hints steekt (misschien meer dan wij in de puzzel zelf :D ), maar ze zijn veelal zo cryptisch dat je er niet veel aan hebt, en meer tijd kwijt bent aan de hint dan de opgave zelf.

Als mensen nu nog om een hint vragen, ga ik er vanuit dat ze al een hoop moeite in een bepaalde vraag hebben gestoken, en er gewoon echt niet meer uitkomen. We hebben nu 4 weken de tijd gehad, soms zie je het gewoon niet. En om dan te zeggen 'ja jammer dan, wacht maar tot je de antwoorden krijgt', daar wordt niemand blij van. Zoals iemand eerder al zei, we zijn hier voor ons plezier, neem dat een ander dan ook niet af ;)

Daarbij wil ik wel zeggen dat mensen die (veel) hints gebruikt hebben, hopelijk wel fatsoen genoeg hebben om de betreffende vragen niet in te leveren en zo de uiteindelijke scores een beetje eerlijk te houden :)
Als het sommige mensen echt om het puzzelen gaat, en niet om het - in mijn ogen onterecht - behalen van een hogere ranking in deze competitie, kunnen ze zich dinsdag altijd nog melden ;)

Imo wordt er door sommigen op het forum net gedaan alsof vrijwel alle opgaves maar opgelost moeten geraken omdat het zogenaamde puzzelplezier anders niet zou bestaan. Met als dieptepunt die blijvende aanvoer aan dm's die waarschijnlijk niet aan slechts 1 persoon worden gestuurd.

Dit is nu eenmaal niet de dagelijkse kruiswoordpuzzel die je in de trein oplost en we zijn niet allemaal John, Carlo of Rafael... Er komt een punt dat je moet accepteren dat je bepaalde opgaves waarschijnlijk niet gaat zien voor de deadline verstreken is. So be it. Je hoeft geen Olympisch kampioen te worden om plezier te hebben in een sport. Ik wil andere puzzelaars gerust op een wat duidelijkere manier helpen, maar wel pas na het passeren van de eindstreep.
pi_168064419
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 22:24 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Als het sommige mensen echt om het puzzelen gaat, en niet om het - in mijn ogen onterecht - behalen van een hogere ranking in deze competitie, kunnen ze zich dinsdag altijd nog melden ;)

Imo wordt er door sommigen op het forum net gedaan alsof vrijwel alle opgaves maar opgelost moeten geraken omdat het zogenaamde puzzelplezier anders niet zou bestaan. Met als dieptepunt die blijvende aanvoer aan dm's die waarschijnlijk niet aan slechts 1 persoon worden gestuurd.

Dit is nu eenmaal niet de dagelijkse kruiswoordpuzzel die je in de trein oplost en we zijn niet allemaal John, Carlo of Rafael... Er komt een punt dat je moet accepteren dat je bepaalde opgaves waarschijnlijk niet gaat zien voor de deadline verstreken is. So be it. Je hoeft geen Olympisch kampioen te worden om plezier te hebben in een sport. Ik wil andere puzzelaars gerust op een wat duidelijkere manier helpen, maar wel pas na het passeren van de eindstreep.
^O^
pi_168064508
Even advocaat van de duivel:

De AIVD heeft nergens verboden dat er hints gegeven mogen worden. Zouden zij dan ook doorhebben dat het hier gaat om een vriendschappelijke competitie?

Eet rustig wat geitenkaasgeitenkaas. Of een snickers ;)

Ik niet. Geitenkaasgeitenkaas is vies en van snickers ga ik dood.

[ Bericht 24% gewijzigd door Cregan op 11-01-2017 22:48:45 ]
Team van drie
pi_168065730
Wat geweldig weer dit... ben benieuwd wie er gaat winnen! Ik in ieder geval niet ;)

Ik lig helemaal in een deuk om de bijdragen van Carlo, al begrijp ik er geen zak van _O- _O- _O-

Het leuke is dat je tot het eind blijft puzzelen! Krijg niet alles af maar er zitten van die puzzels tussen die je heel graag wil "zien", maar niet ziet... zoals die veerboot-puzzel... (iemand een klein hintje? ;) )

Vond zelf puzzel 2 en puzzel 8 de leukste tot nu toe!
pi_168065876
Trouwens... geitenkaas is niet saai... maar is gewoon lekker :Y) ;)
pi_168066712
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 23:11 schreef KingL het volgende:
Het leuke is dat je tot het eind blijft puzzelen! Krijg niet alles af maar er zitten van die puzzels tussen die je heel graag wil "zien", maar niet ziet... zoals die veerboot-puzzel... (iemand een klein hintje? ;) )
SPOILER: hele kleine hint voor 10
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168068850
Het is inderdaad leuker om een puzzel zelf op te lossen na een kleine hint dan om straks de complete oplossing in een keer te kunnen lezen. Wat dat betreft heb ik na de 16e ook nog wel wat vragen. . die veerboot naar Malta inderdaad
Ik heb wel het idee dat er op het viva forum (ja door googelen op de opgaven kom je nog eens ergens O-) ..) veel vrijer tips worden uitgewisseld. Misschien slecht nieuws voor de puzzelcracks hier
pi_168069845
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:15 schreef freddifish69 het volgende:

[..]

was niet volledig, mis er nog meer, wel opgelost: 1,2,3c,4,5a, 6, 7a, 8, 14, 15a, 16, 17a,b, 19a 24, 26.
maar goed ik zoek nog verder naar de top 2000 vraag en de kleuren. Het is niet mijn doel alles op te lossen alleen de vragen die ik leuk vind en dat is zeker nog 3,7 en 17

Ondertussen een scriptje geschreven voor de crea opdracht die ik nu alle werken van tolstoj en voskuil ed laat doorwerken. Werkt nog niet echt, max zin heeft 4 letters :P
huh, door dit bericht word je nog verwarrender dan carlov! als je die opgaven hebt opgelost dan ben je de top2000 wel tegengekomen en heb je ook de kleuren al gebruikt (althans, dat laatste hoeft blijkbaar niet per se, maar ik heb het wel gedaan)...

nu vraag ik me dus meteen af of jij wel 100% zelfstandig die puzzels hebt opgelost.. ;)
pi_168070458
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:55 schreef tegelkoning het volgende:

... HINTgestapo ...

Dat vind ik nou echt jammer. Ik was wel blij met de respectvolle manier waarop de discussie verliep en ben het zelfs deels met je eens, maar dit gaat mi. toch te ver.

En nu ik toch aan het replyen ben:

Je geeft aan dat je heel veel effort in de puzzel hebt gestopt en ontmoedigd bent geraakt doordat er geen hints waren dit jaar. Dat klinkt at face value heel redelijk, maar denk je soms dat degenen die meer dan 30% (en dat is echt al heel goed) oplossen het uit hun mouw schudden? Die gaan gewoon nog verder en stoppen er nog veel meer tijd in dan jij. Een hoeveelheid effort die jij blijkbaar niet redelijk vindt. Daar is niks mis mee, iedereen maakt lekker zelf uit welke ROI hij acceptabel vindt. Maar het is evenmin redelijk om te zeggen "voor mij is dit wel genoeg, nu mag een ander het voor me gaan doen".

Vorig jaar waren er meer dan 1500 inzendingen, een explosie ten opzichte van de jaren ervoor (ter vergelijking, in 2012 waren het er nog minder dan 50, de getallen ertussen heb ik niet). De makers gaven aan zelf overrompeld te zijn door de enorme groei afgelopen jaar. De puzzel is bedoeld om maar door heel weinig mensen opgelost te kunnen worden, het is "de moeilijkste puzzel van Nederland". De moeilijkste. Dat er zoveel meer inzendingen zijn binnen 3 edities correleert heel erg met hoeveel aandacht er op fok aan besteed is. De makers hebben dit jaar dan ook zonder fok te noemen expliciet gevraagd om "op fora" geen hints te delen en dat willen wij als serieuze puzzelaars graag respecteren.

Dit is (in ieder geval bij puzzelaars) de marathon onder de puzzels. Blijkbaar til je er niet zo zwaar aan. Daar is niks mis mee, maar ga alsjeblieft niet verongelijkt lopen doen als je niet zo ver komt en niemand je een stukje wil dragen. Er zijn VOLOP gelegenheden om ontspannen en vrijblijvend je hersens aan het werk te zetten bij allerlei andere puzzels, dus waarom moet het voor jou per se deze zijn... Leg dat eens uit.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168071407
@Carlo

Heb je eigenlijk al huwelijksaanzoeken in gemeenschap van goederen & antwoorden gehad?
  donderdag 12 januari 2017 @ 10:52:49 #100
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168071580
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 09:12 schreef billiebob123 het volgende:

[..]

huh, door dit bericht word je nog verwarrender dan carlov! als je die opgaven hebt opgelost dan ben je de top2000 wel tegengekomen en heb je ook de kleuren al gebruikt (althans, dat laatste hoeft blijkbaar niet per se, maar ik heb het wel gedaan)...

nu vraag ik me dus meteen af of jij wel 100% zelfstandig die puzzels hebt opgelost.. ;)
Zeker wel! stuur me anders even een pm op welke vraag je doelt. Ben wel songs en artiesten tegengekomen maar niet zoals bij de kubus van 2 jaar terug of het kleurengrid van vorig jaar
pi_168071617
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 09:48 schreef nushae het volgende:

[..]

De makers hebben dit jaar dan ook zonder fok te noemen expliciet gevraagd om "op fora" geen hints te delen en dat willen wij als serieuze puzzelaars graag respecteren.

Dit is dus gewoon NIET waar! Ben je bang dat iemand die je toch nooit ontmoet ergens in de kelder van zijn moeder gaat opscheppen over zijn score bij de puzzel? Of dat iemand ergens in een net niet verlaten boerengat ook een bekertje krijgt omdat hij alles antwoorden heeft gejat? Blijkbaar wel, aangezien je dingen compleet aan het verzinnen bent.

De puzzelmakers hebben expliciet gevraagd geen ANTWOORDEN uit te wisselen op PUBLIEKE fora.

Nu vind ik dat je überhaupt geen antwoorden moet uitwisselen, dus daar zeur ik niet over. De puzzelmakers hebben echter NIETS gezegd over HINTS.
Team van drie
pi_168074091
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 10:54 schreef Cregan het volgende:

[..]

Dit is dus gewoon NIET waar! Ben je bang dat iemand die je toch nooit ontmoet ergens in de kelder van zijn moeder gaat opscheppen over zijn score bij de puzzel? Of dat iemand ergens in een net niet verlaten boerengat ook een bekertje krijgt omdat hij alles antwoorden heeft gejat? Blijkbaar wel, aangezien je dingen compleet aan het verzinnen bent.

De puzzelmakers hebben expliciet gevraagd geen ANTWOORDEN uit te wisselen op PUBLIEKE fora.

Nu vind ik dat je überhaupt geen antwoorden moet uitwisselen, dus daar zeur ik niet over. De puzzelmakers hebben echter NIETS gezegd over HINTS.
Point taken. Zullen we eens sparren over 7b dan? Ik word gek. Zoek iemand om even lukraak mee te brainstormen om uit dat 'vastzitten' te komen. Of heb je hem al? (gun ik je van harte, vis niet naar hints).
pi_168074130
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 10:43 schreef ijsenijskoud het volgende:
@Carlo

Heb je eigenlijk al huwelijksaanzoeken in gemeenschap van goederen & antwoorden gehad?
In gemeenschap van antwoorden genoeg, in gemeenschap van goederen nog niet :P
pi_168075034
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 13:02 schreef CarloV het volgende:
quote:
0s.gif
Op donderdag 12 januari 2017 10:43 schreef ijsenijskoud het volgende:

@Carlo

Heb je eigenlijk al huwelijksaanzoeken in gemeenschap van goederen & antwoorden gehad?

In gemeenschap van antwoorden genoeg, in gemeenschap van goederen nog niet :P
Cosi fan tutte 8-)
pi_168078029
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 10:54 schreef Cregan het volgende:

[..]

Dit is dus gewoon NIET waar! Ben je bang dat iemand die je toch nooit ontmoet ergens in de kelder van zijn moeder gaat opscheppen over zijn score bij de puzzel? Of dat iemand ergens in een net niet verlaten boerengat ook een bekertje krijgt omdat hij alles antwoorden heeft gejat? Blijkbaar wel, aangezien je dingen compleet aan het verzinnen bent.

De puzzelmakers hebben expliciet gevraagd geen ANTWOORDEN uit te wisselen op PUBLIEKE fora.

Nu vind ik dat je überhaupt geen antwoorden moet uitwisselen, dus daar zeur ik niet over. De puzzelmakers hebben echter NIETS gezegd over HINTS.
Hmmm. Nou, inmiddels heb ik 92% opgelost, nog steeds ex creatieve en ik twijfel over die chocoladesaus. Ik moet zeggen dat ik uit veel hints voor opgaven die ik kon oplossen wel kon plaatsen. Maar die veerboot. En zo nog een paar die ik inmiddels heb. Mensen geen hints geven, kan ik nog begrijpen, maar bewust de verkeerde kant opsturen, vind ik minder grappig.

Over die veerboot:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168078152
Hmm, ingewikkelde discussie hier over het delen van hints. Ik begrijp de mening van beide 'partijen' heel goed. Ik kan me goed voorstellen dat de mensen die de opgaven van de puzzel geheel op eigen kracht hebben opgelost (voor zover dat controleerbaar is) er niet blij mee zijn dat anderen d.m.v. het uitwisselen van hints mogelijk hoger in de ranking komen dan zij. Dat kan/mag inderdaad eigenlijk niet de bedoeling zijn. Aan de andere kant snap ik dat mensen die al dagen met dezelfde opgave bezig zijn en er helemaal gek van worden, heel graag een klein hintje zouden willen om de opgave mogelijk dan toch op te lossen. De puzzel is natuurlijk een competitie, maar er is maar één winnaar en we weten allemaal dat degenen die delen van de puzzel met hints hebben opgelost niet die winaar zullen zijn. Degenen die hier echt goed in zijn, eindigen sowieso hoger in de ranking, omdat ze b.v. bij opgave 20 veel meer letters gebruikt hebben. De regels voor de puzzel geven echter wel aan dat je mag samenwerken in teams, maar liever niet groter dan vier personen. Er zijn ook veel puzzelaars hier, die geen hints op het forum uitwisselen, maar wel in teamverband werken met familie en/of vrienden. Dat zou dan eigenlijk ook niet mogen volgens de personen die het niet prettig vinden dat er hints worden uitgewisseld.
pi_168078302
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 15:32 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Hmmm. Nou, inmiddels heb ik 92% opgelost, nog steeds ex creatieve en ik twijfel over die chocoladesaus. Ik moet zeggen dat ik uit veel hints voor opgaven die ik kon oplossen wel kon plaatsen. Maar die veerboot. En zo nog een paar die ik inmiddels heb. Mensen geen hints geven, kan ik nog begrijpen, maar bewust de verkeerde kant opsturen, vind ik minder grappig.

Over die veerboot:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Over de veerbootopgave zijn inmiddels echt duidelijke hints hier op het forum gegeven. Nog duidelijker en dan staat de oplossing er bijna en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
pi_168078797
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 15:43 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Over de veerbootopgave zijn inmiddels echt duidelijke hints hier op het forum gegeven. Nog duidelijker en dan staat de oplossing er bijna en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168079241
@Carlo

Dat valt mij nu weer tegen!

@Mercutio

Iets wat je waarschijnlijk allang weet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hint:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
;-)
pi_168079735
ok, iemand die me wil helpen de puntjes op de i te zetten bij 14? :)

ik snap het thema en heb de meeste, maar voor 7 en meer nog voor 5 heb ik iets moeten 'gokken', omdat ik de versleuteling simpelweg niet kan ontdekken. overigens denk ik dat de gokken wel kloppen, maar ik kan er niet tegen dat ik nu al dagen bezig ben met een 'bijzaak' (en daar had ik na vraag 17 wel genoeg van).

van 7 ben ik nog enigszin zeker (vanwege aantal tekens :p), maar bij 5 gaat dit niet op...

iemand? :)
pi_168079909
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 16:17 schreef ijsenijskoud het volgende:
@Carlo

Dat valt mij nu weer tegen!

@Mercutio

Iets wat je waarschijnlijk allang weet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hint:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
;-)
Ja mij valt het ook tegen! De ware heeft zich nog steeds niet gemeld in mijn postvakje!
pi_168080316
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 16:42 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja mij valt het ook tegen! De ware heeft zich nog steeds niet gemeld in mijn postvakje!
En ik dacht dat er iets mooi opbloeide tussen ons ;)
Team van drie
pi_168080349
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 16:00 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zou heel knap van je zijn om een andere oplossing te bedenken bij 10 :-)
Misschien niet onmogelijk, maar niet heel waarschijnlijk.
pi_168081006
en jullie kunnen me wat met die veerboot :p ik dacht dat de opening van de vraag een hint was die maar één kant op kon gaan, maar ik heb werkelijk alles erover opgezocht (dat meen je ni!), maar vind geen enkel verband.

of ik denk veel en veel te moeilijk, of ik ben slecht in googelen :D
pi_168081199
I
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 17:30 schreef billiebob123 het volgende:
en jullie kunnen me wat met die veerboot :p ik dacht dat de opening van de vraag een hint was die maar één kant op kon gaan, maar ik heb werkelijk alles erover opgezocht (dat meen je ni!), maar vind geen enkel verband.

of ik denk veel en veel te moeilijk, of ik ben slecht in googelen :D
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die opgave met Google opgelost heeft.
Maar wie weet...?
pi_168082141
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 16:36 schreef billiebob123 het volgende:
ok, iemand die me wil helpen de puntjes op de i te zetten bij 14? :)

ik snap het thema en heb de meeste, maar voor 7 en meer nog voor 5 heb ik iets moeten 'gokken', omdat ik de versleuteling simpelweg niet kan ontdekken. overigens denk ik dat de gokken wel kloppen, maar ik kan er niet tegen dat ik nu al dagen bezig ben met een 'bijzaak' (en daar had ik na vraag 17 wel genoeg van).

van 7 ben ik nog enigszin zeker (vanwege aantal tekens :p), maar bij 5 gaat dit niet op...

iemand? :)
SPOILER: 14.5
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door Camil op 12-01-2017 19:01:48 ]
pi_168083228
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 22:24 schreef MMunkun het volgende:
Als het sommige mensen echt om het puzzelen gaat, en niet om het - in mijn ogen onterecht - behalen van een hogere ranking in deze competitie, kunnen ze zich dinsdag altijd nog melden
Voor degenen bij wie het enkel om het puzzelplezier gaat: ik ken aardig wat goeie puzzelsites, zowel nederlands als engelstalig, waar de wedstrijd allang is afgelopen, er volop gehint wordt, men eindeloos kan oefenen en dit soort puzzels kan oplossen. Dus geen kruiswoordraadsel of cryptogrammen, maar dit soort puzzels. Vraag het gerust als je interesse hebt en ze niet weet te vinden.
pi_168083556
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 18:51 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Voor degenen bij wie het enkel om het puzzelplezier gaat: ik ken aardig wat goeie puzzelsites, zowel nederlands als engelstalig, waar de wedstrijd allang is afgelopen, er volop gehint wordt, men eindeloos kan oefenen en dit soort puzzels kan oplossen. Dus geen kruiswoordraadsel of cryptogrammen, maar dit soort puzzels. Vraag het gerust als je interesse hebt en ze niet weet te vinden.
Ik hou me aanbevolen!
Team van drie
pi_168083591
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 15:43 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Over de veerbootopgave zijn inmiddels echt duidelijke hints hier op het forum gegeven. Nog duidelijker en dan staat de oplossing er bijna en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik beken schuld...
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168083675
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 18:59 schreef pjotresq het volgende:

[..]

Ik beken schuld...
Gaf je nu ook maar zo'n hint voor 7b, dan zou je veel mensen hier gelukkig maken ;-)
pi_168083784
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 18:16 schreef Camil het volgende:

[..]

SPOILER: 14.5
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmmm, nog eens mijn oplossing checken, thanks!
pi_168084080
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 19:05 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Hmmm, nog eens mijn oplossing checken, thanks!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168084673
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 18:51 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Voor degenen bij wie het enkel om het puzzelplezier gaat: ik ken aardig wat goeie puzzelsites, zowel nederlands als engelstalig, waar de wedstrijd allang is afgelopen, er volop gehint wordt, men eindeloos kan oefenen en dit soort puzzels kan oplossen. Dus geen kruiswoordraadsel of cryptogrammen, maar dit soort puzzels. Vraag het gerust als je interesse hebt en ze niet weet te vinden.
Ik ben ook wel geïnteresseerd! Laten we maar met Nederlandstalig beginnen.
pi_168084677
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2017 19:15 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ook. Geen idee over de versleuteling helaas :P
Team van drie
pi_168084897
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 18:16 schreef Camil het volgende:
14.5 ligt niet direct voor de hand. Met de voor de hand liggende oplossing zul je niet gauw scoren, want die past niet, in nog geen 38 (achtendertig!) jaar. Denk eens aan Danny en zorg voor voldoende rugdekking!
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... De voor de hand liggende oplossing en methode, lagen voor mij toch echt voor de hand ;). En wat Danny of 38 jaar ermee te maken heeft is mij een raadsel... Maar goed, ik heb dan ook geen verstand van voetbal...

[ Bericht 17% gewijzigd door PZZLD op 12-01-2017 20:22:16 ]
pi_168085662
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 19:37 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ik ook. Geen idee over de versleuteling helaas :P
pi_168085679
Aanvulling op de vorige: Denk ik.... ;-)
pi_168085713
Haha, ik mag van Google niet meer zoeken op Malta enz. Nog nooit meegmaakt.
pi_168086316
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 20:18 schreef ffffffffok het volgende:
Haha, ik mag van Google niet meer zoeken op Malta enz. Nog nooit meegmaakt.
Huh? Is dit serieus? :P
pi_168086548
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 20:18 schreef ffffffffok het volgende:
Haha, ik mag van Google niet meer zoeken op Malta enz. Nog nooit meegmaakt.
Ja, dat is iets nieuws van Google. Als ze vinden dat je een te raar zoekpatroon hebt, wordt je gevraagd aan te tonen of je geen robot bent. Kan je huisnummers, etalages of bomen gaan selecteren :{.
pi_168086570
Ja, serieus. Nu mag het weer trouwens. Maar ik kreeg een of andere melding dat ze vanwege vreemde requests wilden testen of ik geen robot was bla bla bla en daar kwam ik niet meer doorheen. Dus kon google even niet meer gebruiken, maar was gelukkig tijdelijk :) Nu weer verder op Malta zoeken!
pi_168091064
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 20:46 schreef ffffffffok het volgende:
Ja, serieus. Nu mag het weer trouwens. Maar ik kreeg een of andere melding dat ze vanwege vreemde requests wilden testen of ik geen robot was bla bla bla en daar kwam ik niet meer doorheen. Dus kon google even niet meer gebruiken, maar was gelukkig tijdelijk :) Nu weer verder op Malta zoeken!
Kijk, dit vind ik nou de charme van zo'n Kerstpuzzel! Waar de één blijft tobben met een vraag, valt een ander het juiste idee gelijk in 8-) (dit was mijn allereerste punt dit jaar)

Weet zeker dat je het antwoord gaat vinden, hou vol!! ^O^
pi_168101672
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 20:46 schreef ffffffffok het volgende:
Ja, serieus. Nu mag het weer trouwens. Maar ik kreeg een of andere melding dat ze vanwege vreemde requests wilden testen of ik geen robot was bla bla bla en daar kwam ik niet meer doorheen. Dus kon google even niet meer gebruiken, maar was gelukkig tijdelijk :) Nu weer verder op Malta zoeken!
Tip:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_168105908
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 17:19 schreef CarloV het volgende:

[..]

#Trots ^O^
Dank Carlo, ik heb over de hint met mijn foute denkstap voor voor OCUIQIRRI even moeten denken hoe ik mijn denkstap kon verbergen en toch een hint geven wat ik heb gedaan. heb deze echter nog niet opgelost. Heb een idee dat mijn logica met de andere sleutels fout is, maar dit is lastig te zeggen als ik niet eerst ERIUUH VUI ER NJJP of ZHSQ HJ DULF RSUO oplos....

quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:55 schreef ijsenijskoud het volgende:
Bij mij zit die SNHHQ PE SNMTVMBEI nog dwars... nog steeds... ik weet waar ik naar moet zoeken... de rest had ik zo gevonden. De versleuteling is simpel, maar ja... daar heb je weinig aan... leuk ter controle.
Misschien moet je hier even wat extra energie voor sparen door een andere opgave te maken, dan komt het antwoord misschien gewoon binnenvliegen...

[ Bericht 6% gewijzigd door dewarejij op 13-01-2017 16:35:33 ]
pi_168105996
Yes, eindelijk 17c gevonden! Hopelijk valt me dit weekend nog iets in voor 15b en 23b, daar zitten bij mij voornamelijk de frustraties! Want bijvoorbeeld 7b, 21 en 24 (b+c) heb ik eigenlijk wel opgegeven...
  vrijdag 13 januari 2017 @ 16:23:45 #136
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168106025
Zo ook 17c gevonden, uiteindelijk met noest handwerk met resultaten scriptje alleen ter bevestiging. De nadere inzichten over de kleuren hielpen wel ;)
9-13 en alle rijtjesvragen laat ik lopen, bij 7b ben ik met random permutaties toch een zin aan het bouwen, zal wel nonsens zijn maar wie weet.

Het doorworstelen van de verzamelde werken va shakespeare, dostojevski, de bijbel, vestdijk couperus etc heeft me uiteindelijk een zin opgeleverd met maarliefst 6 tekens :P Ietwat teleurstellend maar genoeg voor de basispunten.

Wat me nog wel dwarszit is opgave 3a, ik snap hoe hij moet, vorig jaar lukte een vergelijkbare vraag prima maar nu zie ik hem totaal niet..

Zelf geef ik ook geen antwoorden maar een klein duwtje in de goede richting of een bevestiging dat iemand op de goede weg is moet kunnen vind ik.
pi_168106059
Te grappig....haha...
(Sorry...)
pi_168106105
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 16:23 schreef freddifish69 het volgende:
Zo ook 17c gevonden, uiteindelijk met noest handwerk met resultaten scriptje alleen ter bevestiging. De nadere inzichten over de kleuren hielpen wel ;)
9-13 en alle rijtjesvragen laat ik lopen, bij 7b ben ik met random permutaties toch een zin aan het bouwen, zal wel nonsens zijn maar wie weet.

Het doorworstelen van de verzamelde werken va shakespeare, dostojevski, de bijbel, vestdijk couperus etc heeft me uiteindelijk een zin opgeleverd met maarliefst 6 tekens :P Ietwat teleurstellend maar genoeg voor de basispunten.

Wat me nog wel dwarszit is opgave 3a, ik snap hoe hij moet, vorig jaar lukte een vergelijkbare vraag prima maar nu zie ik hem totaal niet..

Zelf geef ik ook geen antwoorden maar een klein duwtje in de goede richting of een bevestiging dat iemand op de goede weg is moet kunnen vind ik.
Geloof me, 3a los je nog wel op.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 16:30:21 #139
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168106163
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 16:26 schreef RW-fan het volgende:

[..]

Geloof me, 3a los je nog wel op.
dank voor het vertrouwen..
pi_168106300
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 16:26 schreef RW-fan het volgende:

[..]

Geloof me, 3a los je nog wel op.
OO ND JUT
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168106451
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 16:23 schreef freddifish69 het volgende:
Zo ook 17c gevonden, uiteindelijk met noest handwerk met resultaten scriptje alleen ter bevestiging. De nadere inzichten over de kleuren hielpen wel ;)
9-13 en alle rijtjesvragen laat ik lopen, bij 7b ben ik met random permutaties toch een zin aan het bouwen, zal wel nonsens zijn maar wie weet.

Het doorworstelen van de verzamelde werken va shakespeare, dostojevski, de bijbel, vestdijk couperus etc heeft me uiteindelijk een zin opgeleverd met maarliefst 6 tekens :P Ietwat teleurstellend maar genoeg voor de basispunten.

Wat me nog wel dwarszit is opgave 3a, ik snap hoe hij moet, vorig jaar lukte een vergelijkbare vraag prima maar nu zie ik hem totaal niet..

Zelf geef ik ook geen antwoorden maar een klein duwtje in de goede richting of een bevestiging dat iemand op de goede weg is moet kunnen vind ik.
Met random permutaties? Als ik begrijp wat je echt aan het doen bent kun je net zo goed via scrabblesites even de woorden met die lengte naar boven halen. Veel makkelijker. (Je hebt als je random roteert namelijk sowieso alle letters tot je beschikking).

Oh ja. Erhm...je bent op de goede weg hoor. ;-) (ik zoek nu zo'n beestje met pompoms om hier te plaatsen...)
  vrijdag 13 januari 2017 @ 17:04:16 #142
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168106788
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 16:37 schreef pjotresq het volgende:

[..]

OO ND JUT
Daar zit ik al een week naar te staren idd..
pi_168107874
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 17:04 schreef freddifish69 het volgende:

[..]

Daar zit ik al een week naar te staren idd..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168109664
heb zetje nodig in goede richting voor nog enkele vragen: 7b, 17c, 18a, 23b en 25a+c kom ik helaas nog niet uit...
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168109948
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 19:24 schreef KP2016 het volgende:
heb zetje nodig in goede richting voor nog enkele vragen: 7b, 17c, 18a, 23b en 25a+c kom ik helaas nog niet uit...
Is goed, stuur maar even een DM
pi_168110490
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 19:37 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Is goed, stuur maar even een DM
haha, helaas blijk ik dat nog niet te mogen...van de week pas aangemeld :)
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168112826
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 19:58 schreef KP2016 het volgende:

[..]

haha, helaas blijk ik dat nog niet te mogen...van de week pas aangemeld :)
Dat vermoeden had ik al
pi_168112913
Ik kan ook wel een hintje voor 7b gebruiken, volgens mij is het simpeler dan dat ik nu bezig ben... Of ik moet een methode gebruiken die ik niet ken.

Alle dubbele versleutelingen heb ik volgens mij ook al gehad...

En dacht wellicht iets uit de post van Gebruiker12345 te kunnen halen, maar dat lukt ook nog niet echt :P Frustrerend :Y
pi_168114886
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 21:12 schreef Jurian95 het volgende:
Ik kan ook wel een hintje voor 7b gebruiken, volgens mij is het simpeler dan dat ik nu bezig ben... Of ik moet een methode gebruiken die ik niet ken.

Alle dubbele versleutelingen heb ik volgens mij ook al gehad...

En dacht wellicht iets uit de post van Gebruiker12345 te kunnen halen, maar dat lukt ook nog niet echt :P Frustrerend :Y
Laat je het me weten als je iets in mijn posts vindt! Ik zoek zelf ook nog ;-)
pi_168117431
Dat moment dat je eindelijk 21 oplost....
pi_168117497
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 22:43 schreef danyoromijn het volgende:
Dat moment dat je eindelijk 21 oplost....
Goed bezig
pi_168117533
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 21:57 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Laat je het me weten als je iets in mijn posts vindt! Ik zoek zelf ook nog ;-)
Ik heb het gevonden!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of moet ik echt een hint gaan zoeken?
pi_168117564
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 22:44 schreef RW-fan het volgende:

[..]

Goed bezig
:-)
  zaterdag 14 januari 2017 @ 10:41:48 #154
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168124494
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 22:43 schreef danyoromijn het volgende:
Dat moment dat je eindelijk 21 oplost....
of 13.. ^O^
pi_168125245
17c zojuist opgelost!...ik ben blij man :)
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168125315
Ik heb, dit laatste weekend, nog even mijn zinnen gezet op de verzameling met ö erin. Klopt mijn conclusie dat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Kan iemand me hiermee een heel klein beetje op weg helpen?
pi_168126997
hoppa, 25a ook binnen :)
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168127423
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 11:31 schreef tegelkoning het volgende:
Ik heb, dit laatste weekend, nog even mijn zinnen gezet op de verzameling met ö erin. Klopt mijn conclusie dat
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Kan iemand me hiermee een heel klein beetje op weg helpen?
Nee, het bevat geen 1.
Opgelost: 1, 2, 3 (niet overeenkomst a en b), 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 25abc, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 34ab, 35, 36, 38, 39, 40 en 41
pi_168128131
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 13:28 schreef DieuwkeL het volgende:

[..]

Nee, het bevat geen 1.
Hoe verklaar je dan -1? (Vraag 12)
Als er in thema een letter zit die niet voorkomt in de woorden, zou je toch -(letter) krijgen in de rij?
pi_168128169
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 14:05 schreef tegelkoning het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dan -1? (Vraag 12)
Als er in thema een letter zit die niet voorkomt in de woorden, zou je toch -(letter) krijgen in de rij?
De rij die in de opgave staat, klopt.
pi_168128902
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 14:05 schreef tegelkoning het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dan -1? (Vraag 12)
Als er in thema een letter zit die niet voorkomt in de woorden, zou je toch -(letter) krijgen in de rij?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Team van drie
pi_168128946
Zullen we niet te veel weg gaan geven...?
pi_168129134
vraagje: is het thema van 23a en b hetzelfde?
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168129183
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 14:45 schreef Cregan het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168129496
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 19:24 schreef KP2016 het volgende:
heb zetje nodig in goede richting voor nog enkele vragen: 7b, 17c, 18a, 23b en 25a+c kom ik helaas nog niet uit...
17c weet je hoe je die op moet lossen, de goede richting heb je al. Bij zeker 1 andere opgave geldt wat bij vele opgaven geldt: LEES de vraag goed en bekijk de opgaven en antwoorden van vorige jaren...
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_168129540
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 15:09 schreef pjotresq het volgende:

[..]

17c weet je hoe je die op moet lossen, de goede richting heb je al. Bij zeker 1 andere opgave geldt wat bij vele opgaven geldt: LEES de vraag goed en bekijk de opgaven en antwoorden van vorige jaren...
17c en 25a heb ik inmiddels :) -ik zal opgaven vorig jaar er nog een bijpakken..thx
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168133532
@nethunt: ik kan je niet PM-en want ben nog te kort actief op dit forum maar je zit helaas niet warm met je oplossings richting vwb 21
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168137495
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 14:47 schreef RW-fan het volgende:
Zullen we niet te veel weg gaan geven...?
Is uitleg van wat er staat nu ook al te veel? Dat daar een koppelteken staat verraad helemaal niks van de oplossing of de methode waarop die te vinden is.

Ga ergens anders gestapo spelen...
Team van drie
pi_168137582
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 20:04 schreef Cregan het volgende:

[..]

Is uitleg van wat er staat nu ook al te veel? Dat daar een koppelteken staat verraad helemaal niks van de oplossing of de methode waarop die te vinden is.

Ga ergens anders gestapo spelen...
Nee, maar waar het precies voor staat is wel onderdeel van de puzzel om te snappen toch? Ik heb namelijk eerst een tijdje gedacht dat het ergens anders voor staat. En dat is juist de puzzel...
pi_168139932
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 20:07 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Nee, maar waar het precies voor staat is wel onderdeel van de puzzel om te snappen toch? Ik heb namelijk eerst een tijdje gedacht dat het ergens anders voor staat. En dat is juist de puzzel...
Het is volgens mij niet bedoeld als onderdeel van de puzzel de opmaak van de vraag te snappen, daarom heb ik er geen moeite mee om te zeggen wat er staat :p
Team van drie
pi_168140519
Veevervoer

Ooit opgevallen? Zo grappig dit.
pi_168140576
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 21:27 schreef gebruiker12345 het volgende:
Veevervoer

Ooit opgevallen? Zo grappig dit.
Is me niet eerder opgevallen nee XD
Team van drie
pi_168140825
Leuk toch, de dingen de je na het maken van zo'n puzzel allemaal ziet?

Acacia :-)
  zaterdag 14 januari 2017 @ 21:36:28 #174
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168140909
allemaal kale kak?
geen eigen mening 8)7

[ Bericht 9% gewijzigd door freddifish69 op 14-01-2017 21:38:05 (nog een) ]
pi_168140956
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 21:34 schreef gebruiker12345 het volgende:
Leuk toch, de dingen de je na het maken van zo'n puzzel allemaal ziet?

Acacia :-)
Ik kan me een hint van mezelf herinneren met meer van dit soort woorden ;)

Want ja stresstest, toch grappig :-)
pi_168142225
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 21:27 schreef gebruiker12345 het volgende:
Veevervoer

Ooit opgevallen? Zo grappig dit.
Nee wel 'Kaassoufflees', maar jammer dat dat 'Kaassoufflés' is ;-)
pi_168143352
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 22:21 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Nee wel 'Kaassoufflees', maar jammer dat dat 'Kaassoufflés' is ;-)
Ja maar deze woorden behoorden tot de categorie "kaassaai" en "makaakkaak" en natuurlijk "banaanvoorraaddoos".
pi_168145017
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168146074
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 23:44 schreef gebruiker12345 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168146208
Ik ben het antwoordformulier gaan invullen kom nu de invulvelden voor 27 tegen.

HUH?
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168146407
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 00:28 schreef nushae het volgende:
Ik ben het antwoordformulier gaan invullen kom nu de invulvelden voor 27 tegen.

HUH?
Vast een foutje. Kun je overslaan. ;-)
pi_168147174
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 00:36 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Vast een foutje. Kun je overslaan. ;-)
De puzzelmakers zitten je gewoon te plagen!
Gewoon doorgaan met de volgende vraag... oh wacht. ;-)
pi_168152520
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 21:27 schreef gebruiker12345 het volgende:
Veevervoer

Ooit opgevallen? Zo grappig dit.
Ik zag wel een keer een vrachtwagen rijden waar dat opstond. Zat vol met koeien. Als hij hele koeien eet moet zo'n vever wel een enorm dier zijn!
  zondag 15 januari 2017 @ 10:23:43 #184
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168153120
Ah 3a. ik denk eindelijk te snappen waar OO ND JUT naartoe gaat, maar kan de rest niet goed matchen :?

[ Bericht 34% gewijzigd door Reya op 15-01-2017 14:56:42 ]
pi_168154332
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 10:23 schreef freddifish69 het volgende:
Ah 3a. ik denk eindelijk te snappen waar OO ND JUT naartoe gaat, maar kan de rest niet goed matchen :?


[ Bericht 17% gewijzigd door Reya op 15-01-2017 14:56:56 ]
pi_168154508
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 00:28 schreef nushae het volgende:
Ik ben het antwoordformulier gaan invullen kom nu de invulvelden voor 27 tegen.

HUH?
_O- _O- _O- _O-
pi_168154858
pff zie 23b echt niet...wordt gaar |:(
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168155005
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 11:39 schreef KP2016 het volgende:
pff zie 23b echt niet...wordt gaar |:(
Je kunt ook nog kijken naar 7b, 18a, 23b of 25c :P of je redeneringen vervolledigen :s)

Ik moet de antwoorden nog allemaal in het antwoordendocument zetten #saai #uitstelgedrag :( :( :(
pi_168155769
Ja ik zit net naar dat antwoordformulier te kijken, maar wat je bij 27 kan/moet invullen is wel bizar. Ik snap niet zo wat ze bedoelen met 'Algemeen:' en 'Exact:' en dat vier keer. En dan de pagina daarna 'En voor bonuspunten: Ook:'

Kortom, er zijn dus vier duidelijke antwoorden en dan nog een aantal minder duidelijke?
pi_168156088
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:10 schreef danyoromijn het volgende:
Ja ik zit net naar dat antwoordformulier te kijken, maar wat je bij 27 kan/moet invullen is wel bizar. Ik snap niet zo wat ze bedoelen met 'Algemeen:' en 'Exact:' en dat vier keer. En dan de pagina daarna 'En voor bonuspunten: Ook:'

Kortom, er zijn dus vier duidelijke antwoorden en dan nog een aantal minder duidelijke?
Als je de oplossing van 27 hebt, zou het duidelijk moeten zijn wat 'algemeen' en 'exact' inhouden. Misschien moet je nog even verder puzzelen?
pi_168156141
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:20 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Als je de oplossing van 27 hebt, zou het duidelijk moeten zijn wat 'algemeen' en 'exact' inhouden. Misschien moet je nog even verder puzzelen?
Het antwoordformulier geeft wel aan wat er bij 'Algemeen' ingevuld moet/kan worden en wat bij 'Exact'. De laatste is een uitgebreide omschrijving neem ik aan. De motivatie achter het antwoord dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door danyoromijn op 15-01-2017 12:29:16 ]
pi_168156484
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:22 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Het antwoordformulier geeft wel aan wat er bij 'Algemeen' ingevuld moet/kan worden en wat bij 'Exact'. De laatste is een uitgebreide omschrijving neem ik aan. De motivatie achter het antwoord dus.
SPOILER: 27
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168156636
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:37 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 27
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, ik weet niet zo goed wat ik van 27 moet vinden. De vraagstelling had ook exacter gekund, want als je de vraag heel letterlijk neemt, zijn er een aantal mogelijke verschillende antwoorden, die formeel gezien allemaal goed zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168157011
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:42 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Tja, ik weet niet zo goed wat ik van 27 moet vinden. De vraagstelling had ook exacter gekund, want als je de vraag heel letterlijk neemt, zijn er een aantal mogelijke verschillende antwoorden, die formeel gezien allemaal goed zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 27
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168157120
Even een verzuchting. Bezig geweest met de letters bij 24. En dat blijkt nog maar het begin!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*nu niet opgeven*
pi_168157121
Gisteravond heb ik het antwoordformulier ingevuld en opgestuurd. Vanochtend nog even naar de puzzel gekeken en voorgaande edities. Krijg ik opeens een ingeving voor 13! Tja, jammer dan, te laat. Die 2 punten tel ik er dan wel bij als de definitieve uitslag er is. In ieder geval mijn score van vorig jaar ruimschoots verbetert (toen iets van 30, nu iets van 50 punten). En ik hoop weer wat te leren als ik de antwoorden zie.

@CarloV: alle lof dat je alles weet en kunt beantwoorden. We zullen zien of dit jaar de eerste keer wordt, dat de puzzel 100% wordt opgelost.

Tot volgend jaar iedereen, het was me weer een waar genoegen!
pi_168157430
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 12:59 schreef highveener het volgende:
@CarloV: alle lof dat je alles weet en kunt beantwoorden. We zullen zien of dit jaar de eerste keer wordt, dat de puzzel 100% wordt opgelost.
Nou ja vorig jaar had ik de luxe dat ik een leuke voorsprong op de concurrentie had. Nu wordt waarschijnlijk, net als 2 jaar geleden, elk klein foutje keihard afgestraft, dus ja we weten het pas in februari! Ik zeg niks, maar er is zeker potentie! ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 15-01-2017 13:16:06 ]
pi_168159000
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 13:10 schreef CarloV het volgende:

[..]

Nou ja vorig jaar had ik de luxe dat ik een leuke voorsprong op de concurrentie had. Nu wordt waarschijnlijk, net als 2 jaar geleden, elk klein foutje keihard afgestraft, dus ja we weten het pas in februari! Ik zeg niks, maar er is zeker potentie! ;)
Die potentie grenst aan eventuele mogelijk denkbare waarschijnlijkheid
pi_168159689
Misschien dat dit jaar de wedstrijd wordt beslist op de bonuspunten. Dus tenzij ik nog creatief wordt zal ik niet eerste zijn :p

Ik ben nu overigens van mening dat op zijn minst sommige hints van Carlo best te begrijpen zijn :p
Team van drie
pi_168159710
Zojuist ingestuurd, wij denken 74 punten te hebben. Tevreden mee voor het tweede jaar dat we meedoen. Volgend jaar hopelijk meer :)
pi_168160481
YES!!!! Eindelijk..... ook blij
pi_168160691
Jammer dat plotseling iedereen 7b lijkt te hebben...

EDIT: waarmee ik niets wil zeggen over individuele successen van mensen op dit forum waarmee ik regelmatig DM-en uitwissel.

[ Bericht 56% gewijzigd door Cregan op 15-01-2017 15:54:25 ]
Team van drie
pi_168160785
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 14:48 schreef Cregan het volgende:
Jammer dat plotseling iedereen 7b lijkt te hebben...
Ik heb hem al een tijdje :P

Het is wel opvallend dat soms "ineens" veel mensen een bepaalde opgave inzien, alsof het antwoord in de lucht zit :s)
pi_168160928
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 14:48 schreef Cregan het volgende:
Jammer dat plotseling iedereen 7b lijkt te hebben...
Nou zeg, ik heb er hard voor gewerkt hoor, om deze op te lossen.
pi_168161064
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 14:50 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Ik heb hem al een tijdje :P

Het is wel opvallend dat soms "ineens" veel mensen een bepaalde opgave inzien, alsof het antwoord in de lucht zit :s)
De muzen hebben weer een rondje gemaakt :)
Team van drie
pi_168161099
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 14:42 schreef PZZLD het volgende:
YES!!!! Eindelijk..... ook blij
Super!!!!
  zondag 15 januari 2017 @ 15:20:01 #207
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168161742
3a, gokje met iets dat zou kunnen, ga er geen tijd meer in steken. Wel nog even mijn zin verlengd, maar 6 tekens was toch mijn eer te na. Nu een 'denderende' ;) zin met 10 letters .

blijf ook nog even bezig met 7b nog niet alles geprobeerd..
27 is een raadsel voor mij, lijkt wel of je elk antwoord kunt geven mits je zelf een goede vraag erbij bedenkt :?
pi_168161888
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 14:59 schreef Cregan het volgende:

[..]

De muzen hebben weer een rondje gemaakt :)
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar jij puzzelt, gezien je onderschrift in een team van drie, dus hoezo jammer...
pi_168161913
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:24 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar jij puzzelt, gezien je onderschrift in een team van drie, dus hoezo jammer...
Wat volledig is toegestaan volgens de regels, dus wat is je punt?

Op een of andere manier ben je op je tenen getrapt na mijn constatering dat ineens veel mensen 7b op hebben gelost, terwijl ik geen enkele uitspraak over jouw individuele prestatie heb gedaan.
Team van drie
pi_168162006
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:25 schreef Cregan het volgende:

[..]

Wat volledig is toegestaan volgens de regels, dus wat is je punt?
Dat ik jouw punt, dat het jammer is als iemand een opgave oplost, die het ook zeer zeker netjes volgens de regel doet, niet helemaal begrijp. Ik vond in jouw 2e opmerking nl. wel een bepaalde insinuatie verscholen. Als je dat niet bedoelde, sorry, dan vatte ik dat verkeerd op.
pi_168162082
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:28 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Dat ik jouw punt, dat het jammer is als iemand een opgave oplost, die het ook zeer zeker netjes volgens de regel doet, niet helemaal begrijp. Ik vond in jouw 2e opmerking nl. wel een bepaalde insinuatie verscholen. Als je dat niet bedoelde, sorry, dan vatte ik dat verkeerd op.
Ah, inderdaad mijn fout. Jij ziet een aantal dm/pm-etjes die ik kreeg niet :p

Mensen die eerst 7b nog niet hadden meldden zich bij mij dat ze hem nu wel hadden, allemaal binnen een dag. Of ik het antwoord wilde hebben...
Team van drie
pi_168162126
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:28 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Dat ik jouw punt, dat het jammer is als iemand een opgave oplost, die het ook zeer zeker netjes volgens de regel doet, niet helemaal begrijp. Ik vond in jouw 2e opmerking nl. wel een bepaalde insinuatie verscholen. Als je dat niet bedoelde, sorry, dan vatte ik dat verkeerd op.
Heb jij hem, Cregan?
pi_168162186
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:32 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Heb jij hem, Cregan?
Ja, maar eerlijk is eerlijk; met een hint van Carlo hier op het forum.
Team van drie
pi_168162202
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:31 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ah, inderdaad mijn fout. Jij ziet een aantal dm/pm-etjes die ik kreeg niet :p

Mensen die eerst 7b nog niet hadden meldden zich bij mij dat ze hem nu wel hadden, allemaal binnen een dag. Of ik het antwoord wilde hebben...
Ik dacht dat je mij inmiddels wel een klein beetje kende en weet hoe fanatiek ik ben en hoe ik denk over hinten en puzzelen ;) . Maar goed, ik ga mij nog even storten op mijn laatste puzzel!
pi_168162255
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:33 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ja, maar eerlijk is eerlijk; met een hint van Carlo hier op het forum.
Ach. En niet toevallig nadat je je meldde om te sparren en ik het - nog niet wetend dat het klopte- noemde.

Een ding is zeker, ik weet dat jij weet dat ik hem zelf oploste.
pi_168162323
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:34 schreef PZZLD het volgende:
ik ga mij nog even storten op mijn laatste puzzel!
Succes! Wat is je laatste puzzel? :s)
pi_168162372
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:37 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Succes! Wat is je laatste puzzel? :s)
Een hele simpele, waarbij ik denk wel het juiste idee te hebben, alleen het juiste nog niet heb kunnen vinden. Oftewel 23b.
pi_168162625
Mensen, ik wens jullie een prettig jaar: Ik zal genoegen moeten nemen met mijn (schamele) score van 38 punten.

Succes allen en tot volgend jaar!
pi_168162665
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:35 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Ach. En niet toevallig nadat je je meldde om te sparren en ik het - nog niet wetend dat het klopte- noemde.

Een ding is zeker, ik weet dat jij weet dat ik hem zelf oploste.
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar, maar ja dat deel hadden we al geprobeerd. Ik moest bijna huilen toen ik er achter kwam hoe dichtbij we toen waren XD

En geen zorgen, de mensen waarvan ik de oplossing in twijfel trek posten hier nauwelijks.

Volgend jaar ga ik wat botter reageren tegen mensen die nauwelijks op het forum te vinden zijn, maar toch hints komen bedelen :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Cregan op 15-01-2017 16:00:40 ]
Team van drie
pi_168163185
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:45 schreef Cregan het volgende:

[..]

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar, maar ja dat deel hadden we al geprobeerd. Ik moest bijna huilen toen ik er achter kwam hoe dichtbij we toen waren XD

En geen zorgen, de mensen waarvan ik de oplossing in twijfel trek posten hier nauwelijks.

Volgend jaar ga ik wat botter reageren tegen mensen die nauwelijks op het forum te vinden zijn, maar toch hints komen bedelen :)
Die beantwoord ik überhaupt niet (meer).
pi_168163234
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 16:04 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Die beantwoord ik überhaupt niet (meer).
Ik heb steeds iets teruggestuurd, en dus bleven ze komen. Ik ga jouw strategie toepassen denk ik, en alleen met de stamgasten contact houden :)
Team van drie
pi_168164234
Ik laat gewoon niet merken dat ik er veel heb. Dan vallen ze je ook niet lastig.
pi_168165438
Ik ga ook niet in op al die dm's en pm's, zeker als het gebruikers zijn die duidelijk enkel een profiel hebben aangemaakt om met dm's en pm's om hints te bedelen :') .
pi_168165485
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 17:10 schreef MMunkun het volgende:
Ik ga ook niet in op al die dm's en pm's, zeker als het gebruikers zijn die duidelijk enkel een profiel hebben aangemaakt om met dm's en pm's om hints te bedelen :') .
Je hebt mij ook genegeerd :(

Terecht overigens.
Team van drie
pi_168167518
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 17:12 schreef Cregan het volgende:

[..]

Je hebt mij ook genegeerd :(

Terecht overigens.
;) dat zullen een aantal meelezers, ook wel van mij vinden nu. En dan wellicht zonder het stukje zelfreflectie van jou.

Misschien moeten we ze volgend jaar na overduidelijk vissen via dm/ pm zonder dat hier wordt gepost, in een lijst zetten zodat we daar wat zicht op hebben. Een soort eigen schaduwpuzzel: 'zoek de mol'.


Uiteraard een grapje. Maar vorig jaar zat er ook al minimaal 1 tussen die volgens mij heel de monster puzzel bij elkaar gedm'd heeft.
pi_168168061
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 15:44 schreef tegelkoning het volgende:
Mensen, ik wens jullie een prettig jaar: Ik zal genoegen moeten nemen met mijn (schamele) score van 38 punten.

Succes allen en tot volgend jaar!
Maar wel plezier aan gehad? Dan zijn het 38 fantastische punten. Het blijft een lastige puzzel. Vorig jaar had ik aanzienlijk minder tijd en dus ook heel wat minder punten. Heb toen vooral gedaan waar ik blij van werd. Die monster puzzel bijvoorbeeld.

Puzzelmakers: volgend jaar weer zo'n prachtige monsterpuzzel? Wat werd ik daar blij van zeg! (Waarmee ik niets wil zeggen over de puzzel van dit jaar waar ik ook weer veel plezier van heb!)
pi_168168292
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:22 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

puzzelmakers: volgend jaar weer zo'n prachtige monsterpuzzel? Wat werd ik daar blij van zeg! (Waarmee ik niets wil zeggen over de puzzel van dit jaar waar ik ook weer veel plezier van heb!)
Voor mij geen monsterpuzzel meer hoor, ik was echt uitgeteld nadien ;) .
pi_168168853
Ik had MmunKun gevraagd of ik de goede richting te pakken had bij een vraag, bleek niet goed te zijn :p

Die monsterpuzzel was wel leuk, maar ik maakte om de haverklap weer een denkfout. Toen had ik uiteindelijk rond de 30 punten, daar was ik toen heel blij mee!

Zowiezo is iedere score een goede prestatie, de puzzels zijn erg pittig, zeker als je dit voor het eerst doet! Ik denk dat de AIVD zijn doel bereikt heeft als je lol gehad hebt van de puzzel :)
Team van drie
pi_168170235
Leuk om zo ontzettend veel enthousiaste puzzelaars op één plek aan te treffen!
Ik ben hier een soort van per ongeluk terecht gekomen nadat ik via Google voor de zoveelste keer op ‘veerboot’ had gezocht. :-)

Ik doe dit jaar voor het eerst mee aan de Kerstpuzzel (in een team) en ik vond het heel leuk om zo ontzettend out of the box te denken! Normaal houd ik me namelijk met heel andere logische puzzels bezig en die wilde ik bij jullie onder de aandacht brengen. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat jullie vanaf dinsdag zeeën van tijd over hebben. :-)

Op de site van de Nederlandse puzzelvereniging www.wcpn.nl vind je gratis dagelijks een verse logische hersenkraker. Ze zijn van heel andere orde dan de kerstpuzzel, maar het lijkt me voor velen van jullie ook interessant. We houden ons met name bezig met Breinbreker-achtige puzzels en allerlei sudoku-varianten.

We organiseren in het voorjaar het Nederlands Kampioenschap Logisch puzzelen en sudoku. De afgelopen drie jaar alleen via een internetcompetitie, maar dit jaar wordt dat ook een live evenement. Ook deelname aan het NK is gratis. De beste vier puzzelaars in beide disciplines mogen Nederland vertegenwoordigen bij het WK logisch puzzelen en sudoku dat in oktober in India wordt gehouden. NK’s van voorgaande jaren vind je hier: http://www.wcpn.nl/championships/

Hopelijk heb ik je interesse een beetje gewekt en vind je je weg op onze site!

Richard
Bestuurslid WCPN
Puzzelauteur
pi_168170565
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 19:19 schreef Richard_WCPN het volgende:
Leuk om zo ontzettend veel enthousiaste puzzelaars op één plek aan te treffen!
Ik ben hier een soort van per ongeluk terecht gekomen nadat ik via Google voor de zoveelste keer op ‘veerboot’ had gezocht. :-)

Ik doe dit jaar voor het eerst mee aan de Kerstpuzzel (in een team) en ik vond het heel leuk om zo ontzettend out of the box te denken! Normaal houd ik me namelijk met heel andere logische puzzels bezig en die wilde ik bij jullie onder de aandacht brengen. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat jullie vanaf dinsdag zeeën van tijd over hebben. :-)

Op de site van de Nederlandse puzzelvereniging www.wcpn.nl vind je gratis dagelijks een verse logische hersenkraker. Ze zijn van heel andere orde dan de kerstpuzzel, maar het lijkt me voor velen van jullie ook interessant. We houden ons met name bezig met Breinbreker-achtige puzzels en allerlei sudoku-varianten.

We organiseren in het voorjaar het Nederlands Kampioenschap Logisch puzzelen en sudoku. De afgelopen drie jaar alleen via een internetcompetitie, maar dit jaar wordt dat ook een live evenement. Ook deelname aan het NK is gratis. De beste vier puzzelaars in beide disciplines mogen Nederland vertegenwoordigen bij het WK logisch puzzelen en sudoku dat in oktober in India wordt gehouden. NK’s van voorgaande jaren vind je hier: http://www.wcpn.nl/championships/

Hopelijk heb ik je interesse een beetje gewekt en vind je je weg op onze site!

Richard
Bestuurslid WCPN
Puzzelauteur
Thanks voor je reclame. Zal na dinsdag zeker eens een kijkje komen nemen!
pi_168170687
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:42 schreef Cregan het volgende:
Ik had MmunKun gevraagd of ik de goede richting te pakken had bij een vraag, bleek niet goed te zijn :p

Die monsterpuzzel was wel leuk, maar ik maakte om de haverklap weer een denkfout. Toen had ik uiteindelijk rond de 30 punten, daar was ik toen heel blij mee!

Zowiezo is iedere score een goede prestatie, de puzzels zijn erg pittig, zeker als je dit voor het eerst doet! Ik denk dat de AIVD zijn doel bereikt heeft als je lol gehad hebt van de puzzel :)
Je moest vooral heel gestructureerd en secuur werken, omdat je anders uit het oog verloor welke mogelijkheden er over waren. Ik heb de volledige puzzel in excel gezet toen waarbij je dan weer door kon klikken naar de overgebleven mogelijke oplossingen, algoritmes, etc. Had daar echt veel plezier in.
pi_168170782
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 19:30 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Je moest vooral heel gestructureerd en secuur werken, omdat je anders uit het oog verloor welke mogelijkheden er over waren. Ik heb de volledige puzzel in excel gezet toen waarbij je dan weer door kon klikken naar de overgebleven mogelijke oplossingen, algoritmes, etc. Had daar echt veel plezier in.
Excel is een wonder als je er mee om weet te gaan :)

<snip> Ook erg leuk :) Wel van een andere orde dan die monsterpuzzel :p

[ Bericht 6% gewijzigd door Cregan op 15-01-2017 19:47:14 ]
Team van drie
pi_168171144
[quote]0s.gif Op zondag 15 januari 2017 19:33 schreef Cregan het volgende:

[..]

Excel is een wonder als je er mee om weet te gaan :)

-weggebruikert-

Kuch. Haal dat eens weg tot morgen na 23:59. Ik snap je enthousiasme en super bedacht, maar ik ben van de Gestapo, remember ;) Dadelijk zijn zelfs je muzen overbodig.
pi_168171318
Uh. Dat wat meneer Richard doet mag toch niet?
pi_168171343
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 18:42 schreef Cregan het volgende:
Die monsterpuzzel was wel leuk, maar ik maakte om de haverklap weer een denkfout. Toen had ik uiteindelijk rond de 30 punten, daar was ik toen heel blij mee!

Die monsterpuzzel was briljant, daar heb ik ook een paar uurtjes plezier van gehad :Y
pi_168171407
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 19:19 schreef Richard_WCPN het volgende:
Leuk om zo ontzettend veel enthousiaste puzzelaars op één plek aan te treffen!
Ik ben hier een soort van per ongeluk terecht gekomen nadat ik via Google voor de zoveelste keer op ‘veerboot’ had gezocht. :-)

[knip]

Hopelijk heb ik je interesse een beetje gewekt en vind je je weg op onze site!

[knip]
Oh leuk! Ik zal zeker even rondkijken.

Al ben ik meer van de out-of-the-box puzzels (waar je eigenlijk nog geen enkele tactiek hebt en het maar lekker uit zoekt) dan van de conventionele puzzels (waar men zich op kan specialiseren).

Ook jou verwelkom ik met een hint:
SPOILER: 10 voor een puzzelauteur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168171409
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 19:45 schreef ijsenijskoud het volgende:
Uh. Dat wat meneer Richard doet mag toch niet?
Wie is Richard? Is dat een hint? ;-)
pi_168171455
Die puzzel was ook g
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 19:46 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Die monsterpuzzel was briljant, daar heb ik ook een paar uurtjes plezier van gehad :Y
Die puzzel was ook gewoon goed te begrijpen, het was alleen een berg werk maar je had wel steeds het gevoel dat je verder kon komen. Dat maakte het veel leuker dan blin staren en hopen op muzes :)
Team van drie
pi_168171804
Fijn dat heel veel mensen ineens 7b hebben. Ik heb de hoop opgegeven...
Opgelost: 1, 2, 3 (niet overeenkomst a en b), 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 25abc, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 34ab, 35, 36, 38, 39, 40 en 41
pi_168171932
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2017 19:48 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Wie is Richard? Is dat een hint? ;-)
Overal hints! Meneer heeft ook op het Viva forum zijn woordje gedaan. Gewoon copy-paste! Tis een Volendammer, wedden?
pi_168173466
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 20:01 schreef ijsenijskoud het volgende:

[..]

Overal hints! Meneer heeft ook op het Viva forum zijn woordje gedaan. Gewoon copy-paste! Tis een Volendammer, wedden?
Misschien is het wel een student van de Hanzehogeschool :')
  zondag 15 januari 2017 @ 21:37:54 #242
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168175744
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2017 15:07 schreef kalandro het volgende:
Hoe lang is jullie creatieve oplossing?
Ik heb een 9-letter oplossing, en eentje van 14 letters (waar 1 letter niet echt supergoed klopt.)
10 letters :) mijn uit de literatuur afkomstige zin van 6 letters handmatig uitgebreid en grondig verbouwd.
de opgavetekst bij 14 is ook goed gevonden als je hem nog eens naleest na oplossen
pi_168176091
15 letters (en trots er op)
pi_168176157
Er schijnt een groep te zijn, ik zeg niet waar want dan gaan mensen zoeken, maar daar zitten iets van 60 mensen samen te puzzelen... Wellicht dat 7b daar opgelost is?

Jammer dat zo'n groep bestaat, voor mij geen 7b in ieder geval. Morgen nog eens goed naar 27/bonus kijken, kan er nog geen kaas van maken.
pi_168180357
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 14:20 schreef Cregan het volgende:
Misschien dat dit jaar de wedstrijd wordt beslist op de bonuspunten. Dus tenzij ik nog creatief wordt zal ik niet eerste zijn :p

Ik ben nu overigens van mening dat op zijn minst sommige hints van Carlo best te begrijpen zijn :p
Sommige ja... na 38 keer zou iedereen de geitenkaas wel moeten begrijpen,
maar er zijn nog steeds veel hints waarbij ik totaal geen verband zie met het antwoord
(en dan bedoel ik een antwoord van een opgave waarvan ik het antwoord weet natuurlijk),
die zullen dan wel net zo cryptisch zijn als de puzzel zelf.
pi_168180534
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2017 23:36 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Sommige ja... na 38 keer zou iedereen de geitenkaas wel moeten begrijpen,
maar er zijn nog steeds veel hints waarbij ik totaal geen verband zie met het antwoord
(en dan bedoel ik een antwoord van een opgave waarvan ik het antwoord weet natuurlijk),
die zullen dan wel net zo cryptisch zijn als de puzzel zelf.
Nou, valt op zich wel mee hoor. ;)
Maar goed ergens na de deadline leg ik het allemaal een keertje uit en dan zal het allemaal gaan dagen! Nou ja okee, er is 1 hint die waarschijnlijk maar bij weinigen zal dagen, maar de rest wel! :P
  maandag 16 januari 2017 @ 00:14:30 #247
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_168181188
hmm, zo ongelooflijk jammer dat ik de laatste twee weken gewoon geen tijd meer had om echt goed na te denken over de laatste paar puzzels. Ik denk dat we ergens tussen de 75 en 85 gaan uitkomen. Maar waar het uiteindelijk echt om gaat is dat we onze positie in de eindranking willen verbeteren (31ste vorig jaar, 43ste twee jaar geleden). Daar heb ik een hard hoofd in. Ik miste wel een monsterpuzzel, zoals de AIVDoku van vorig jaar of the enorme Top2000-jigsaw van het jaar ervoor. Die puzzels waren niet per se lastig, maar gewoon veel werk. Ik hoop dat ze er volgend jaar wel weer zo eentje hebben.
Making the possible totally impossible
pi_168181351
Afsluiter voor dit jaar:
morgen nog de crea-opgave en antwoordformulier invullen.
Nog gezwoegd op 17c, helaas geen antwoord, wordt een beredeneerde gok.
Ik schat tussen de 60 en 65 punten uit te komen. Dat zijn dit jaar 60 punten die ik helemaal op mijn eentje heb bijeengesprokkeld (vorig jaar 54, met een vijftal punten die niet 100 procent zelfstandig waren, enkele hints uitgewisseld zonder echt oplossingen cadeau te doen/krijgen).
Benieuwd of dit ook in mijn ranking zal blijken (was vorig jaar gedeeld 59e).
Sapere aude! (durf je voor jezelf te denken) was mijn motto dit jaar, en daar ben ik dus best fier op!
Tegelijk blij dat ik naar een vrij normaal leven kan terugkeren, na vijf boeiende puzzelweken (8>
Groeten en tot volgend jaar,
yours sincerely,
Mercutio
  maandag 16 januari 2017 @ 09:11:06 #249
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168183745
en ineens 's nachts om 04:00 snap je 3a wel :z wie weet komt 27 ook nog vandaag
pi_168184098
Nog minder dan een dag te gaan!
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 09:11 schreef freddifish69 het volgende:
en ineens 's nachts om 04:00 snap je 3a wel :z wie weet komt 27 ook nog vandaag
Zo loste ik 7b op, een tijdje terug, toen ik wakker werd midden in de nacht :P
Het zijn altijd die rare momenten van de dag dat je iets oplost!
  maandag 16 januari 2017 @ 10:49:45 #251
238913 dividivi
caesalpinia coriaria
pi_168185218
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 18:51 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Voor degenen bij wie het enkel om het puzzelplezier gaat: ik ken aardig wat goeie puzzelsites, zowel nederlands als engelstalig, waar de wedstrijd allang is afgelopen, er volop gehint wordt, men eindeloos kan oefenen en dit soort puzzels kan oplossen. Dus geen kruiswoordraadsel of cryptogrammen, maar dit soort puzzels. Vraag het gerust als je interesse hebt en ze niet weet te vinden.
Ik heb wel interesse :)
pi_168185513
Zo, hij is de deur uit. Waarschijnlijk tussen de 70 en 78 punten. Zelfde als vorig jaar.

Ben benieuwd naar alle napret straks, met de uitleg van alle wazige hints :)
pi_168185658
Nee.... vorig jaar lag ie me een stuk beter. Ik maak het dit jaar waarschijnlijk gewoon te moeilijk, als ik zo zie wat de gevonden oplossingen zijn kan de rest ook niet al te vergezocht zijn.

Ik ga bij 27 maar dat algemeen/exact wat losjes interpreteren, want ik heb wel degelijk wat gevonden, al zie ik nog niet hoe het in die velden gezet zou moeten worden. Beetje alsof je 2+2 uitrekent en dan een veld "eerste woord" ziet staan...
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168186749
Hallo allemaal,

Wij doen dit jaar voor het eerst mee. Zijn wel wat laat begonnen (tweede kerstdag). Ik kwam dit topic tegen toen ik heel hard aan het googelen was naar veerboten ;) Toen ook maar geregistreerd op Fok om wellicht wat vragen te kunnen stellen. Maar al lezende zag ik in dat dat geen zin had, de hints zijn namelijk nog moeilijker te begrijpen dan de vragen.... Wel heb ik vaak hartelijk moeten lachen om die hints.

We hebben dan ook niemand benaderd middels DM en PM, maar toch een respectabele score van hopelijk iets meer dan 70 punten weten te behalen. Groetjes en tot volgend jaar!
pi_168188062
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 11:13 schreef nushae het volgende:
Beetje alsof je 2+2 uitrekent en dan een veld "eerste woord" ziet staan...
Meerdere antwoorden mogelijk:
SPOILER: 2 + 2; Eerste woord
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2 + 2; Eerste woord
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2 + 2; Eerste woord
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2 + 2; Eerste woord
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168188222
En dan toch nog op de laatste dag 25c oplossen.... YES !!!

Nu alleen die vreselijke 7b nog..... maar ja, dat ga ik niet meer redden vandaag,
ik zal er mee moeten leren leven dat ik die niet opgelost heb. Wel vaak het
"gevoel" gehad dat ik dicht bij de oplossing zat, maar dan klopte het toch weer
niet en had ik opnieuw een zin met complete wartaal....
pi_168190510
Als ik het antwoordformulier invul en opsla dan verdwijnen de antwoorden weer... Iemand hier een oplossing voor? :P
pi_168190700
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 14:31 schreef Jurian95 het volgende:
Als ik het antwoordformulier invul en opsla dan verdwijnen de antwoorden weer... Iemand hier een oplossing voor? :P
1) Zorg ervoor dat je de nieuwste Adobe Acrobat Reader (DC) hebt. Ik had namelijk ook hele rare problemen met mijn invulformulier, totdat ik de nieuwste versie downloadde.
2) De pdf staat bij mij op read-only, dus je moet het misschien nog eerst met "opslaan als" proberen
3) Probeer anders op je telefoon of tablet in te vullen, mocht je dat niet te veel werk vinden :P
pi_168192267

Dit blijf ik krijgen, wat ik ook probeer. Krijg hem volgens mij niet van read-only af.
pi_168192555
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 15:19 schreef Jurian95 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit blijf ik krijgen, wat ik ook probeer. Krijg hem volgens mij niet van read-only af.
Ja dat kreeg ik ook, dan moet je een nieuwe versie van adobe downloaden hier en opnieuw invullen (even eerst alle antwoorden naar een kladblok copy pasten ofzo)
pi_168193303
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 15:19 schreef Jurian95 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit blijf ik krijgen, wat ik ook probeer. Krijg hem volgens mij niet van read-only af.
Of probeer eerst een kopie te maken van het bestand? Dat is wat ik deed en heb geen probleem met 'readonly'. Misschien inderdaad ook Adobe Reader updaten naar versie DC (of 11).
pi_168193358
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 15:19 schreef Jurian95 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit blijf ik krijgen, wat ik ook probeer. Krijg hem volgens mij niet van read-only af.
De ultieme puzzel. Denk je alles opgelost te hebben, blijkt het inzenden van de antwoorden de moeilijkste opgaaf. ;)
pi_168194749
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 16:02 schreef tegelkoning het volgende:
De ultieme puzzel. Denk je alles opgelost te hebben, blijkt het inzenden van de antwoorden de moeilijkste opgaaf. ;)
Bedankt voor de tips,
ik had ook problemen ook maar het lukt nu op de laptop van mijn partner.

Mijn tip aan allen is: speel op veilig en wacht niet tot het allerlaatste moment om in te sturen
(of test alvast of het lukt om op te slaan).
Dit was even een bijkomende stresstest voor mij |:(
Wel vandaag nog twee puntjes op de valreep er bij hier :D

Succes nog iedereen,
groet van
Mercutio :W
  maandag 16 januari 2017 @ 16:57:08 #264
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_168195255
Kan iemand morgen (na de deadline) het echte antwoord van 7B 'ns plaatsen. Ben toch wel benieuwd hoe jullie die hebben opgelost.
pi_168195573
Ik heb hem opgestuurd, eindelijk weer tijd voor andere Dingen!

Ik heb uiteindelijk alles opgelost, maar één opgave met hulp die ik anders nooit had gevonden. Deze laat ik leeg, dus ik heb niet de volledige score straks :)

Ik wil niet het risico lopen boven mensen als Carlo te eindigen, die verdienen de beker meer dan ik :)
Team van drie
pi_168195777
Tijd voor andere dingen... oh dat was het. Ik had gewoon moeten ophouden met diablo3 spelen de afgelopen weken...
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168196514
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 16:57 schreef beeke007 het volgende:
Kan iemand morgen (na de deadline) het echte antwoord van 7B 'ns plaatsen. Ben toch wel benieuwd hoe jullie die hebben opgelost.
Liever niet meteen posten, wil het eerst zelf nog eens proberen met wat duidelijkere hints :@
pi_168196538
Overigens is het mij nu ook eindelijk gelukt om antwoorden te kunnen opslaan! Bedankt voor de hulp.
pi_168196895
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 17:08 schreef Cregan het volgende:
k heb uiteindelijk alles opgelost, maar één opgave met hulp die ik anders nooit had gevonden. Deze laat ik leeg, dus ik heb niet de volledige score straks
Kudo's voor de sportiviteit ^O^ ^O^ ^O^
pi_168198110
Op de valreep de laatste twee vragen kunnen oplossen. Ingestuurd, en nu maar wachten!
pi_168199053
Zo, ook ingestuurd. Verwacht uit te komen tussen de 85 en 90 punten. In ieder geval meer dan vorig jaar (73).
Vind het trouwens erg knap dat sommigen de puzzel helemaal alleen maken. Ik maak 'm samen met m'n vriend, en we vullen elkaar goed aan. Nu weer 11 maanden wachten ;-(
  maandag 16 januari 2017 @ 19:17:16 #272
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_168199695
bombs away.. op de valreep voor 27 nog wat zinvols ingevuld. Als ik royaal tel kom ik net over de 50 punten, alweer een stuk beter dan de 30 ofzo van vorig jaar :7
Veel vragen niet eens aan begonnen vanwege tijdgebrek/inefficient werken aan 17
Denk dat ik 2 en 24 dit jaar het leukst vond vanwege de puzzel in de puzzel.
pi_168201164
Opgestuurd. Wat een leegte.
pi_168204377
Dat was het weer, tot volgend jaar!
pi_168205186
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 19:52 schreef ijsenijskoud het volgende:
Opgestuurd. Wat een leegte.
Opgestuurd. Wat een opluchting.
Nu gaat er een fles wijn open en wil ik die puzzel voorlopig niet meer zien.

Alle opgaven behalve 7b opgelost (enigzins frustrerend), maar eerlijk is eerlijk:
wel door samenwerking met en hints van anderen. Ik had geen tijd meer voor
een betere oplossing voor de creatieve vraag 20, dus ik heb het gehouden
bij het minimale aantal van zes letters.
  maandag 16 januari 2017 @ 21:34:08 #276
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_168205954
Op het laatst nog een beetje inspiratie gekregen en ik denk dat ik wel boven de 10 punten kom. *O*
Géén kloon van tvlxd!
pi_168206477
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 10:49 schreef dividivi het volgende:

[..]

Ik heb wel interesse :)
Ik ook :-)
pi_168206679
Opgestuurd, ik verwacht toch wel tussen de 98 en 103 punten, afhankelijk van hoe streng ze zijn en het aantal bonuspunten.

Nu kan ik me weer op mijn stage focussen (haalde ik daar ook maar zoveel punten) :')
pi_168206755
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 17:36 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Liever niet meteen posten, wil het eerst zelf nog eens proberen met wat duidelijkere hints :@
Er staat begin dit topic dat het publiekelijk uitwisselen van antwoorden ook na de deadline niet is toegestaan. Wie wil weten hoe het zit kan morgen dm'en. Dan is men waarschijnlijk veel vriendelijker in het geven van antwoorden :-)
pi_168206787
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 21:49 schreef QIXL het volgende:
Opgestuurd, ik verwacht toch wel tussen de 98 en 103 punten, afhankelijk van hoe streng ze zijn en het aantal bonuspunten.

Nu kan ik me weer op mijn stage focussen (haalde ik daar ook maar zoveel punten) :')
Wauw.
pi_168207036
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 21:49 schreef QIXL het volgende:
Opgestuurd, ik verwacht toch wel tussen de 98 en 103 punten, afhankelijk van hoe streng ze zijn en het aantal bonuspunten.
Wordt heel heel spannend dit jaar zie ik wel weer :P
Veel succes! Dat de beste moge winnen!
  maandag 16 januari 2017 @ 22:12:18 #282
463200 CaptainRoger
Fly me to the moon
pi_168207586
Bijna alles af.... meeste ging wel, we hebben er immers ook een maand over kunnen doen.

Maar toch ook weer niet volledig kunnen oplossen.

Iemand nog een hint voor vraag 1a?
pi_168207752
Ik kan niet wachten tot CarloV morgen al zijn hintjes uit de doeken gaat doen. Ik snap bepaalde hints niet, ook al heb ik de opgave met zekerheid wel opgelost en begrepen....
pi_168207993
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 22:12 schreef CaptainRoger het volgende:
Bijna alles af.... meeste ging wel, we hebben er immers ook een maand over kunnen doen.

Maar toch ook weer niet volledig kunnen oplossen.

Iemand nog een hint voor vraag 1a?
SPOILER: 1a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_168208041
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 22:24 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 1a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I THINK so yes.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168208071
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 22:25 schreef nushae het volgende:

[..]

I THINK so yes.
That's the THING!
pi_168208213
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 22:17 schreef dewarejij het volgende:
Ik kan niet wachten tot CarloV morgen al zijn hintjes uit de doeken gaat doen. Ik snap bepaalde hints niet, ook al heb ik de opgave met zekerheid wel opgelost en begrepen....
Ja ik moet even kijken in hoeverre dit mogelijk is, ook omdat er nadrukkelijk is vermeld niet antwoorden te verspreiden ook na de inlevertermijn :P

Maar goed in de DM kan het altijd, wat mij betreft.
pi_168208341
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 22:26 schreef CarloV het volgende:

[..]

That's the THING!
Dat is bijna eeN GEIT
pi_168208481
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 22:35 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Dat is bijna eeN GEIT
Dat is bijna een TIjGER
pi_168208560
Wat een hoop GERIJm is hier bijna
pi_168208578
Ingeleverd, na 42 en 46 punten heb ik er waarschijnlijk rond de 60. En vorige jaren had ik een enkele opgave wel met een hint opgelost, nu was geen enkele hint hier aan mij besteed (wellicht beter). Het was weer een toffe maand! Ik kan niet wachten op de uitwerkingen en de Oh ja's.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_168208759
Ingeleverd, slechts 47 na 60 vorig jaar :( :(
Geen enkele vraag gegokt. Alles wat ik niet zeker wist open gelaten.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_168208806
ook ingeleverd met 4 onbeantwoorde vragen en wat twijfelgevallen...we gaan het meemaken
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_168209247
Ook voor mij kan het lange wachten beginnen.... erg benieuwd.
pi_168209630
En ook ik heb hem opgestuurd! Er is nu niks meer aan te doen! Anders blijf ik steeds maar weer fröbbelen aan die antwoorden :P

Ik zeg niks over mijn score, maar dat het heel hoog gaat worden is wel vrij zeker :)
pi_168209847
Ook ingestuurd, denk net iets boven de 90 punten. 7b sowieso niet en heb heel ernstige twijfels over 27 en de bonus. Ook maar een oplossing van 7 letters bij 20 ingestuurd.
pi_168210092
Kan wel huilen. Heb de verkeerde versie ingestuurd. De antwoorden zijn wel zoals ze ingestuurd moesten worden, maar bij vraag 11 heb ik een superknullig toelichting geschreven. (Hoe krijg je dat voor elkaar vraag je je af, nou ja, ik ook).

Anyway. Ik hoop dat ze dus de juiste versie met ook een fatsoenlijk dankwoord accepteren.

En nu afwachten...inderdaad spannend. Ben benieuwd wat ik allemaal over het hoofd gezien heb en wat 5b nu eigenlijk is!
pi_168210130
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 23:27 schreef gebruiker12345 het volgende:
Kan wel huilen. Heb de verkeerde versie ingestuurd. De antwoorden zijn wel zoals ze ingestuurd moesten worden, maar bij vraag 11 heb ik een superknullig toelichting geschreven. (Hoe krijg je dat voor elkaar vraag je je af, nou ja, ik ook).

Anyway. Ik hoop dat ze dus de juiste versie met ook een fatsoenlijk dankwoord accepteren.

En nu afwachten...inderdaad spannend. Ben benieuwd wat ik allemaal over het hoofd gezien heb en wat 5b nu eigenlijk is!
Je kan een message recall uitvoeren toch? Dus bericht intrekken en vervangen door de juiste...
pi_168210175
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 23:29 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Je kan een message recall uitvoeren toch? Dus bericht intrekken en vervangen door de juiste...
Ok, ga ik even uitvogelen.
pi_168210201
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2017 23:27 schreef gebruiker12345 het volgende:
Ben benieuwd wat ik allemaal over het hoofd gezien heb en wat 5b nu eigenlijk is!
Dat gaat een "hoe kan ik dat nou niet gezien hebben" momentje worden.
pi_168210226
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2017 23:30 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Ok, ga ik even uitvogelen.
Als je met outlook werkt: verzonden bericht openen en dan onder actie: bericht intrekken. Dan krijg je de vraag of je hem wilt vervangen door een nieuwe of alleen wilt verwijderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')