SkyBazenquote:Op maandag 30 januari 2017 01:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Dus de motortjes zitten tegenwoordig ook in de achterwielen. Zo'n wiel zou dan 800 gram zwaarder zijn dan een normaal wiel en in de Tour van 2015 waren de fietsen van Sky 800 gram zwaarder dan de fietsen van andere ploegen.
Wie had dat ooit kunnen denken.
Ofwel met alle beschikbare doping was 'ie nog niet goed genoeg om iedereen te kloppenquote:Op maandag 30 januari 2017 01:57 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Als het om Armstrong gaat zijn er toch niet veel mogelijkheden ?
- Ofwel is hij een complete idioot die niet genoeg in dat motortje vertrouwd dat ie ook nog eens zowat alle beschikbare gewone doping in z'n lijf gaat gieten ...
- Ofwel is dat motortje van die Tsjech gewoon kut dat ie toch nog zowat alle beschikbare doping in z'n lijf moest gieten
- Ofwel reed iedereen al met zo'n motortje rond zodat ie toch nog zowat alle beschikbare doping in z'n lijf moest gieten
- Ofwel reed iemand anders met zo'n motortje rond zodat ie toch nog zowat alle beschikbare doping in z'n lijf moest gieten om die te kloppen ?
Ik vind het ook wat ongeloofwaardig, maar het wil niet zeggen dat je natuurlijk de hele tijd vol vermogen moet gaan en iedereen op minuten rijdt. Zeker in een TTT zou dit ook aardig verdacht zijn...quote:Op maandag 30 januari 2017 08:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heel Sky aan de motortjes, en dan alsnog de TTT verliezen. Terwijl een goed getrainde amateur met de extra watts van een motortje (+/- 200 watt) profs makkelijk voorbij fietst. Zelfs in The Clinic vindt men dit moeilijk te geloven
Ik heb zelf ook wel serieuze twijfels bij Froome (en sowieso bij alles wat in staat is om een grote koers te winnen), maar anderzijds word ik ook wel wat moe van de wielervolgers die zichzelf dermate grote kenners vinden dat elke ontwikkeling die ze niet overduidelijk en van mijlenver hadden zien aankomen, meteen als ongeloofwaardig wordt bestempeld. Dan heb ik 't niet alleen over gigantische sprongen als Froome, maar ook veel kleinere stapjes zijn vaak onacceptabel.quote:Op maandag 30 januari 2017 08:26 schreef DeeBee het volgende:
Ondertussen verbaast echt niks mij meer, het zou een hoop transformaties een stuk makkelijker verklaren ook, want zelfs met traditionele dope is de sprong van Froome bijna onmogelijk.
Nee ik snap ook wel dat ze niet met minuten zouden gaan smijten -wat dus wel eenvoudig zou kunnen-, maar ze zouden 'em op z'n minst met zeg 10 seconden voorsprong pakken.quote:Op maandag 30 januari 2017 08:26 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ik vind het ook wat ongeloofwaardig, maar het wil niet zeggen dat je natuurlijk de hele tijd vol vermogen moet gaan en iedereen op minuten rijdt. Zeker in een TTT zou dit ook aardig verdacht zijn...
De Froome wasmachine-move op de Ventoux komt echter wel in een nog leuker daglicht te staan, dat blijft natuurlijk hilarisch en past wel aardig in dit verhaal. Ondertussen verbaast echt niks mij meer, het zou een hoop transformaties een stuk makkelijker verklaren ook, want zelfs met traditionele dope is de sprong van Froome bijna onmogelijk.
In zake Froome spreekt wel heel erg in zijn voordeel dat hij de Tour ook gewoon makkelijk won nadat de shitstorm was losgebarsten over motortjes.quote:Op maandag 30 januari 2017 08:34 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook wel serieuze twijfels bij Froome (en sowieso bij alles wat in staat is om een grote koers te winnen), maar anderzijds word ik ook wel wat moe van de wielervolgers die zichzelf dermate grote kenners vinden dat elke ontwikkeling die ze niet overduidelijk en van mijlenver hadden zien aankomen, meteen als ongeloofwaardig wordt bestempeld. Dan heb ik 't niet alleen over gigantische sprongen als Froome, maar ook veel kleinere stapjes zijn vaak onacceptabel.
quote:Uitvinder Istvan Varjas vermoedt dat zijn framemotoren gebruikt zijn tijdens profwedstrijden. Dat zei hij zondag tegen het Amerikaanse televisieprogramma 60 minutes.
Oud-wielrenner Varjas ontwikkelde een motortje dat in de wielas geruisloos voor extra snelheid zorgt. De fietsen met motortjes zijn voor zo'n 18.000 euro te bestellen.
"Ik vermoed dat professionele renners mijn motortjes gebruiken", zegt Varjas in 60 minutes.
Voormalig medewerker van het Franse anti-doping agentschap Jean-Pierre Verdy geeft in het programma aan dat hij denkt dat er motoren gebruikt zijn tijdens de Tour de France.
"De laatste drie à vier jaar is er mechanische doping gebruikt in de Tour, is mij verteld. Mijn informanten in het peloton zeggen dat er in de Tour van 2015 zo'n twaalf renners gebruik hebben gemaakt van een motortje."
Varjas ontkent zijn gemotoriseerde fietsen ooit aan een profrenner verkocht te hebben. "Maar als een grootvader bij mij een fiets koopt en het aan zijn kleinkind geeft die wielrenner is, dan is dat niet mijn probleem."
Ferrari
De Hongaarse uitvinder Varjas stelt meerdere gemotoriseerde fietsen te hebben verkocht aan de beruchte dopingarts Michele Ferrari. De Italiaan ontkent fietsen gekocht te hebben van Varjas maar bevestigt wel er één getest te hebben.
Varjas bevestigt in het programma dat hij al in 1998 een vroege versie van zijn framemotor verkocht. "Iemand kwam naar me toe en zei 'Geef me die fiets en je leven zal beter zijn'. En dat is gebeurd", zegt Varjas terwijl hij bankschriften uit dat jaar van zo'n 2 miljoen euro laat zien. De uitvinder ontkent dat hij weet wie de gemotoriseerde fietsen gekocht heeft.
Sinds 1998
Varjas gaat ervan uit dat er al sinds 1998 verborgen motoren worden gebruikt binnen de wielersport. Ook vertelt Varjas dat de methodes die de wielerbond UCI toepast om framemotoren op te sporen niet adequaat zijn.
De motoren die Varjas ontwikkeld heeft zijn niet te horen tijdens het fietsen op de weg. De uitvinder laat in de uitzending zien dat een motor te verbinden is met een hartslagmonitor. Als de hartslag van een renner te hoog wordt, dan wordt de motor automatisch ingeschakeld.
Misschien is het voordeel van een TTT met max-hartslag 160 rijden om de volgende dag zo "frappant" () weg te kunnen rijden op de kenmerkende manier...quote:Op maandag 30 januari 2017 08:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nee ik snap ook wel dat ze niet met minuten zouden gaan smijten -wat dus wel eenvoudig zou kunnen-, maar ze zouden 'em op z'n minst met zeg 10 seconden voorsprong pakken.
En het zou mij wel verbazen, maar ik durf niets meer uit te sluiten.
Het zou allemaal kunnen, maar erg logisch is het niet. Ik schat in dat een TTT voor froome sowieso al een relatief niet-zware etappe is.quote:Op maandag 30 januari 2017 11:02 schreef bwLaw het volgende:
[..]
Misschien is het voordeel van een TTT met max-hartslag 160 rijden om de volgende dag zo "frappant" () weg te kunnen rijden op de kenmerkende manier...
nee, sky reed met de magneto wielen, die leveren maar 50 a 60 watt.quote:Op maandag 30 januari 2017 08:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heel Sky aan de motortjes, en dan alsnog de TTT verliezen. Terwijl een goed getrainde amateur met de extra watts van een motortje (+/- 200 watt) profs makkelijk voorbij fietst. Zelfs in The Clinic vindt men dit moeilijk te geloven
je moet even onderscheid maken tussen motortjes die detecteerbaar zijn en magneto wielen die dat niet zijn.quote:Op maandag 30 januari 2017 09:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
In zake Froome spreekt wel heel erg in zijn voordeel dat hij de Tour ook gewoon makkelijk won nadat de shitstorm was losgebarsten over motortjes.
Om dat te kunnen verklaren moet je wel erg diep in de complottheorieën gaan duiken - wat iedereen verder vrij staat om te doen natuurlijk.
oftewel, veel reclame en we weten nog niksquote:Op maandag 30 januari 2017 09:23 schreef Roel_Jewel het volgende:
Uitvinder denkt dat wielrenners zijn framemotoren gebruiken
http://nu.nl/wielrennen/4(...)toren-gebruiken.html
[..]
wat wil je weten dan?quote:Op maandag 30 januari 2017 12:20 schreef rubbereend het volgende:
[..]
oftewel, veel reclame en we weten nog niks
namenquote:
dan daalt die man zijn business, dus dat gaat niet gebeuren of hij krijgt de kogel.quote:
In een TTT ga je sowieso naar de kloten. Of je goed bent of juist niet, het is ontzettend zwaar. Als je goed bent moet je de kar trekken, als je slecht bent moet je proberen bij te blijven.quote:Op maandag 30 januari 2017 11:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het zou allemaal kunnen, maar erg logisch is het niet. Ik schat in dat een TTT voor froome sowieso al een relatief niet-zware etappe is.
Hier werd de revival van Cavendish toch ook aan opgehangen?quote:Op maandag 30 januari 2017 12:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, sky reed met de magneto wielen, die leveren maar 50 a 60 watt.
[ afbeelding ]
Ah, dank voor die info. Is ook bekend over wat voor tijdsduur?quote:Op maandag 30 januari 2017 12:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, sky reed met de magneto wielen, die leveren maar 50 a 60 watt.
[ afbeelding ]
Ik denk niet dat je het filmpje echt hebt gekeken he?quote:Op maandag 30 januari 2017 08:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Heel Sky aan de motortjes, en dan alsnog de TTT verliezen. Terwijl een goed getrainde amateur met de extra watts van een motortje (+/- 200 watt) profs makkelijk voorbij fietst. Zelfs in The Clinic vindt men dit moeilijk te geloven
Nee, zie ook mijn vraag aan THEFXR. Ik neem aan dat de Wh van zo'n systeem bekend zijn gemaakt in het programma? (Dat zou wel het absolute minimum moeten zijn wat je aan harde informatie verschaft als je hier een programma over maakt...)quote:Op maandag 30 januari 2017 13:44 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het filmpje echt hebt gekeken he?
Alle fietsen zijn tijdens de TTT van de Tour van 2015 gewogen en die van Sky waren 800 gram zwaarder dan de andere fietsen. Toevallig net het gewicht van zo'n hip achterwiel. Sky is gevraagd om een verklaring, maar kwam toen vervolgens met een of ander warrig verhaal over dat de fietsen 800 gram zwaarder waren om de aerodynamica te bevorderen. Het meest professionele team van de wereld dat bewust met zwaardere fietsen gaat rondrijden, onder het mom van aerodynamica. Ja, volkomen logisch.
Die motortjes werken natuurlijk maar een tijdje. Het is niet zo dat je een hele rit lang daar gebruik van kan maken. Het lijkt mij daarom ook nogal een misvatting dat iedereen die een motor gebruikt ook meteen zou moeten winnen. In de Tour van 2015 reden er blijkbaar minstens 12 renners rond met een motor. Die hebben niet alle 12 gewonnen, dus die drogredenering kunnen we hopelijk snel richting de prullenbak verwijzen. Het is ook niet zo dat iedereen die gewone doping gebruikt meteen wint.
Bij zo'n TTT lijkt het motortje mij vooral van pas te komen als je voelt dat je moet lossen, om toch nog een paar minuten erbij te blijven en nog een keer een flinke beurt op kop te doen. De rest kan het dan bijvoorbeeld in de laatste kilometer gebruiken om er nog een sprintje uit te persen. Dat is natuurlijk pure speculatie, maar het is in ieder geval niet lastig om voor te stellen dat een motor nut kan hebben. Het is alleen wel goed om te beseffen dat je zo'n motor niet continu gebruikt.
Buiten dat kennen we natuurlijk die prachtige beelden van Froome op de Ventoux. Demarreren zonder dat je hartslag omhoog gaat. Dat zei eigenlijk al genoeg. Volgens mij is het niet een kwestie van iets wel of niet willen geloven, eerder een kwestie van logisch nadenken.
kijk je ook even deel 2, want je snapt het nog steed niet omdat je het niet gekeken hebt.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Froome op Ventoux, dat blijft het vreemdste verhaal en de sterkste aanwijzing dat er met motortjes gereden kan zijn. Maar vanuit deze docu heb ik weinig nieuws gehoord, tenzij er meer bewijs is dan een persoon die roept dat er twaalf fietsen een motor hadden, want met dat soort info kan je vrij weinig.
Risico is kans x impact. De kans was inderdaad zeer klein, maar de impact extreem groot.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:36 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nouja, een persoon. Dat was niet zomaar een persoon he. De Franse equivalent van Herman Ram kunnen we niet zomaar wegzetten als een nobuddie. Bovendien was dat op basis van geluiden uit het peloton.
Je hebt het over een enorm groot risico, maar daar was geen sprake van. We hebben het hier over achterwielen. De UCI is pas sinds een paar jaar dit probleem serieus beginnen te nemen, terwijl er blijkbaar al sinds 1998 motortjes in het peloton zijn. De afgelopen jaren zijn ze niet verder gekomen dan wat zadeltjes van de fiets af te schroeven om vervolgens met een zaklamp de binnenkant van het kader te bekijken. Van achterwielen controleren is geen sprake, dus neem je geen risico als je die dingen gebruikt. Het is hetzelfde verhaal als altijd, de controles lopen altijd jaren achter op de praktijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |